Punca, gejala dan rawatan angiomatosis retina

Patologi gen dominan autosom. Sinonim: phakomatosis, penyakit Hippel-Lindau. Ia ditunjukkan dengan perkembangan kista di retina mata, di sistem saraf pusat, di kelenjar pituitari dan kelenjar tiroid. Menjejaskan kedua-dua mata. Pada peringkat kemudian, penglihatan hilang dalam satu mata. Bermula pada usia dini, kadang-kadang seawal usia 10 tahun.

Faktor predisposisi

Perkembangan patologi kapilari etiologi kongenital.

Gejala

Tanda-tanda pertama adalah penampilan foto, penurunan ketajaman penglihatan yang perlahan. Di pinggiran fundus, angioma kapilari diperhatikan. Selalunya ukuran neoplasma melebihi diameter saraf optik. Angioma berbeza dari segi bentuk, ukuran, dan warna. Rangkaian vaskular melebar, terdapat pembesaran aneurisma. Gelung, rangkaian dan anastomosis terbentuk secara kacau dari percabangan kapal. Penumpukan plak berwarna kuning keputihan dalam bentuk poligon diperhatikan.

Kawasan makula utuh untuk jangka masa yang panjang. Pendarahan vitreous, detasmen retina dan glaukoma sekunder berlaku pada peringkat kemudian penyakit ini..

Gejala neurologi pesakit menunjukkan gangguan serebral vestibular dan hipertensi intrakranial, dan angioma serebrum menunjukkan angiomatosis.

Diagnostik

Diagnosis dibuat di klinik oftalmologi semasa pemeriksaan. Tumor berubah menjadi pucat jika mudah menekan bola mata.

Rawatan

Angiomatosis retina dirawat pada peringkat awal. Photocoagulation menghilangkan angioma kecil hingga satu diameter kepala saraf optik. Mereka bermula dengan photocoagulation of angioma, kemudian menerapkan koagulasi pada pembuluh arteri yang membekalkan. Kawalan angiografi dilakukan selepas operasi. Sekiranya ukuran angioma melebihi diameter cakera optik, photocoagulation dilengkapi dengan cryotherapy luaran.

  • Pada peringkat awal penyakit ini, diathermocoagulation sclera dilakukan di kawasan penyetempatan angioma.
  • Pada peringkat pertengahan, prosedur pembekuan transscleral dilakukan.
  • Pada peringkat kemudian, diathermy digabungkan dengan saliran dan suntikan larutan natrium klorida isotonik (gas atau udara) ke dalam mata untuk meratakan detasmen.

Ramalan

Prognosis fungsi visual dikaitkan dengan masa pengesanan patologi. Pesakit diperiksa secara berkala, setiap 3-5 tahun. Saudara-mara pesakit juga disarankan untuk menjalani pemeriksaan oftalmologi rutin dan kawalan angiografi.

Telefon

Waktu pembukaan:
(pada hari bekerja)
10:00 - 17:00

Keabnormalan retina (koloboma, displasia, hemangioma)

Anomali selaput mata dikesan sejurus selepas kelahiran anak. Mereka boleh berlaku kerana mutasi gen, kelainan kromosom, kesan toksik pada masa pranatal faktor eksogen atau endogen. Selain itu, penyakit berjangkit yang dihidapi oleh ibu semasa mengandung sangat penting. Juga, faktor persekitaran negatif yang mempengaruhi embrio, racun, ubat-ubatan, radiasi, dan lain-lain mempunyai kesan. Terutama perubahan besar di persekitaran mata dikesan apabila janin terdedah kepada faktor berbahaya pada peringkat awal kehamilan. Sebagai peraturan, jangkitan berikut mempengaruhi secara negatif: rubella, sifilis, toxoplasmosis, sitomegalovirus, herpes, HIV. Antara ubat dan bahan yang paling berbahaya adalah: kokain, thalidomide, etanol.

Keabnormalan retina

Adalah kebiasaan merujuk kepada anomali kongenital retina: koloboma aplasia, hipoplasia, displasia, albinisme. Selain itu, kecacatan kongenital adalah: hiperplasia epitel pigmen, anomali vaskular, serat saraf myelinated, phakomatosis.

Coloboma retina adalah ketiadaan tisu retina di kawasan yang terhad. Sebagai peraturan, ia disertai dengan koloboma iris dan koroid, dan dapat dilokalisasi di pusat mata atau di pinggir bahagian bawahnya. Penyebab koloboma adalah penutupan celah embrio yang tidak lengkap. Dengan oftalmoskopi, anomali ini kelihatan seperti kawasan putih, berbentuk bujur atau bulat terhad di dekat kepala saraf optik, kadang-kadang berdekatan dengannya. Sekiranya terdapat retina dan koroid, sclera terdedah. Coloboma sering disertai oleh mikrofthalmos, kecacatan rangka, dll..

Displasia retina adalah kelainan yang terjadi semasa perkembangan janin, sebagai pelanggaran nisbah unsur sel. Displasia boleh terwujud sebagai lekatan retina. Patologi yang jarang berlaku ini disebabkan oleh intussusception vesikel optik yang tidak mencukupi adalah salah satu tanda trisomi 13, serta sindrom Walker-Warburg. Terungkap dalam kombinasi dengan kecacatan mata, tisu otot, otak kecil yang lain.

Albinisme adalah gangguan genetik perkembangan sistem visual yang berlaku kerana pelanggaran sintesis melanin. Orang dengan albinisme juga boleh menderita nystagmus, kesalahan pembiasan dengan astigmatisme, mengalami pigmentasi fundus yang lemah, displasia zon retina pusat, dan perubahan dalam kekacauan saraf optik. Anomali ini juga dicirikan oleh kecacatan penglihatan warna, perubahan kecerahan dan kontras, asimetri interferens VEP, supernormal ERG.

Albinisme adalah tirosinase-negatif dan tirosinase-positif. Dalam kes pertama, permulaan penyakit ini dikaitkan dengan kekurangan pengeluaran enzim tirosinase, serta pigmen melanin. Orang dengan keadaan ini mempunyai kulit dan rambut putih dan tidak berjemur. Iris cahaya mereka mudah tembus cahaya, refleks dari fundus dicat dengan nada merah jambu terang, kelihatan dari kejauhan. Dalam bentuk albinisme positif tirosinase, sebaliknya, keupayaan untuk menghasilkan melanin dipelihara, tetapi pengumpulannya yang normal tidak mungkin dilakukan. Kulit pesakit seperti ini dapat berjemur, tetapi tidak berpigmen. Rambut sangat ringan atau kekuningan, masalah penglihatan kurang ketara.

Sehingga kini, albinisme belum dapat disembuhkan. Bantuan perubatan merangkumi pembetulan tontonan kesalahan bias dengan cermin mata optik dengan penapis cahaya dari pendedahan cahaya terang yang merosakkan retina.

Hiperplasia epitel pigmen yang bersifat kongenital, dicirikan oleh hiperpigmentasi fokus retina. Pengelompokan bintik-bintik usia adalah dalam bentuk trek beruang dengan fokus tunggal dan pelbagai. Tidak ada perubahan pada retina di sekitarnya. Peningkatan fokus pigmentasi jarang berlaku, praktikalnya tidak mudah dijangkiti.

Juga, serat saraf myelin juga disebut sebagai kelainan perkembangan. Mereka boleh dikaitkan dengan kecacatan perkembangan retina dan kecacatan pada perkembangan saraf optik..

Lapisan myelin dari gentian saraf optik biasanya berakhir di hujung plat etmoid. Dalam beberapa kes, ia berterusan hingga ke gentian saraf neuron retina urutan kedua, melewati kepala saraf optik. Semasa oftalmoskopi, serat muncul sebagai jalur berkilat berwarna putih dan berseri yang memanjang ke pinggir kepala saraf optik. Kadang-kadang mereka tidak dikaitkan dengan kepala saraf optik. Sebagai peraturan, anomali seperti itu tidak disertai dengan gejala apa pun, walaupun dalam beberapa kes kejadian ternak mungkin terjadi..

Anomali saluran retina yang bersifat kongenital dimanifestasikan sebagai angioma berbentuk anggur, hemangioma kapilari Hippel-Lindau, penyakit Coates, juga, dalam bentuk hemangioma kavernosa, retinopati pramatang, millet (miliary) aneurisma Leber, hemangioktal kapiler, dan paraf.

Angioma berbentuk kluster adalah, sebagai peraturan, cacat satu sisi, yang semasa ophthalmoscopy mempunyai ciri khasnya sendiri: arteri dan urat yang melebar dan berliku-liku, penghindaran arteriovenous. Di hadapan patologi vaskular serebrum dengan penurunan penglihatan pusat, mereka bercakap mengenai "sindrom Vaburn-Mazon". Rawatan dalam kebanyakan kes tidak dijalankan kerana penyakit ini tidak berkembang..

Penyakit Coates - anomali vaskular kongenital dengan telangiektasi retina yang khas, aneurisma pelbagai ukuran dengan pemisahan eksudat, yang akhirnya membawa kepada detasmen retina. Nama lain untuk penyakit ini adalah "retinitis hemoragik luaran." Sebagai peraturan, ia mempunyai kursus satu sisi, dikesan pada kanak-kanak (biasanya lelaki) pada usia dini.

Ophthalmoscopy mendedahkan pemendapan exudate kuning terang padat di ruang subretinal tiang okular posterior. Pada peringkat kemudian penyakit ini, katarak, glaukoma berlaku, dan subatrofi mata berlaku. Dengan keparahan patologi sederhana, hanya teleagiektasi yang diperhatikan.

Semasa membuat diagnosis, anomali semacam itu mesti dibezakan dari proses tumor yang tersembunyi oleh retina eksudat atau terasing, serta dari retinopati pramatang..

Rawatan - penghapusan eksudasi dengan penghapusan kapal yang tidak normal dengan pembekuan laser atau cryopexy. Sekiranya terdapat detasmen retina eksudatif berskala besar, rawatan pembedahan ditetapkan.

Phakomatoses adalah malformasi kongenital dengan manifestasi oftalmologi dan sistemik. Yang paling biasa di antaranya adalah: formasi seperti hemangioma, humartoma, nod.

Phakomatoses termasuk neurofibromatosis Recklinghausen, penyakit Hippel-Lindau, sklerosis tuberous, yang timbul mengikut prinsip dominan autosomal. Di samping itu, mereka termasuk sindrom Sturge-Weber-Krabbe.

Penyebab penyakit ini adalah mutasi gen yang dikenal pasti dalam semua kes penyakit dominan.

Neurofibromatosis Recklinghausen dicirikan oleh tumor sel Schwann, dengan manifestasi kulit - kemunculan pelbagai fibroid. Gen yang bertanggungjawab untuk perkembangan penyakit ini terletak pada kromosom ke-17. Penyakit ini dimanifestasikan dengan ubah bentuk neuromatous elephantiasis, yang diprovokasi oleh penyusupan neurofibromatous.

Semasa membuat diagnosis, mereka memperhatikan bintik-bintik pada kulit warna kopi dengan susu. Mesti ada sekurang-kurangnya 6 daripadanya, berukuran lebih dari 1.5 cm.

Di antara manifestasi neurofibromatosis oftalmik, yang berikut diperhatikan: neurofibroma plexiform orbit dan kelopak mata, glaukoma kongenital, fisur palpebral berbentuk S, hamartoma iris dan penyusupan hamartoma ke dalam koroid, fibroma optik konjungtiva, penonjolan dan penebalan saraf.

Hamartoma adalah tumor tisu embrio dengan kelewatan pembezaan, berbanding dengan pembezaan organ di mana ia berkembang. Sel-sel tumor seperti itu tidak mempunyai kelainan struktur, tetapi terdapat perubahan kepadatan populasi sel..

Hamartoma melanosit, yang disebut nodul Pisch, dikesan pada iris pesakit dewasa bahkan sebelum manifestasi penyakit kulit dan merupakan tanda diagnostik.

Neurofibroma pleksiform adalah kekusutan saraf hipertrofi, yang saling terkait. Kerana percambahan sel Schwann, sel-sel tersebut kelihatan bergelombang.

Komplikasi neurofibromatosis jenis I yang sering berlaku adalah gangguan vaskular. Ini termasuk: oklusi vaskular atau penyempitan lumen mereka, yang seterusnya menyebabkan percambahan fibroglial perivaskular. Zon avaskular di sepanjang pinggirannya, membran fibroglial preretinal, pemotongan arteriovenous, atrofi optik dianggap sebagai beberapa tanda kelaparan oksigen retina..

Sekiranya tumor telah menyebabkan ubah bentuk tisu bersebelahan atau disfungsi organ, ia mesti dikeluarkan.

Neurofibromatosis jenis II adalah penyakit yang jarang berlaku. Gejala khasnya adalah schwantoma (biasanya dua hala) dari pasangan kelapan saraf kranial (pendengaran). Komplikasi oftalmik adalah gabungan hamartoma epitel pigmen retina, meningioma saraf optik, glioma.

Penyakit Hippel-Lindau adalah penyakit yang ditentukan secara genetik dengan kecacatan pada kromosom 3p25. Sebagai peraturan, ia ditemukan secara kebetulan ketika anak itu menjalani pemeriksaan diagnostik untuk strabismus.

Angioma retina dicirikan oleh bentuk ceri manis, yang dilengkapi dengan kapal maju yang memberi makan dan mengurasnya. Formasi yang serupa adalah hemangioblastoma retina, kerana secara histologi ia serupa dengan yang terakhir, terbentuk di cerebellum. Hemangioblastoma retina dicirikan oleh pertumbuhan eksofitik dan endofit dengan penglibatan cakera dan saraf optik itu sendiri dalam prosesnya. Kombinasi mereka dengan makulopati sering dinyatakan. Angiomatosis retina juga boleh menyertai sistosis ginjal, karsinoma ginjal, pheochromocytoma, dll..

Oleh kerana peningkatan kebolehtelapan vaskular, eksudat retina dengan sejumlah besar lipid dapat berkumpul di dalam, yang membawa kepada pengembangan detasmen retina eksudatif pada peringkat terakhir penyakit ini.

Semasa mendiagnosis PAH arteriovenous, kepekatan agen kontras pada angioma dinyatakan. Pada peringkat akhir penyakit ini, fluorescein melampaui saluran ke tisu sekitarnya, yang disebabkan oleh kecacatan saluran tumor.

Sebagai rawatan, pembekuan laser, krioterapi, pembedahan pembuangan tumor digunakan.

Sklerosis tuberus, yang disebut penyakit Bourne-Ville, adalah penyakit dominan autosom yang jarang berlaku yang berlaku kerana kegagalan dua gen pada kromosom 9 dan 16.

Triad patologi klasik adalah epilepsi, angiofibromas wajah, keterbelakangan mental. Retina dipengaruhi oleh pembentukan tumor keputihan, yang terletak di dekat kepala saraf optik, samar-samar menyerupai buah mulberry. Pada kepala saraf optik, astrocytoma, yang disebut gergasi drus, dapat dikesan. Kadang-kadang mereka secara salah dikaitkan dengan retinoblastma..

Sebagai rawatan, mereka memilih penempatan pesakit di klinik neurologi. Prognosis penyakit ini serius: dengan peningkatan manifestasi neurologi, kematian segera berlaku.

Angioma retina: rawatan, sebab, diagnosis

Angiopati adalah perubahan patologi pada saluran darah yang disebabkan oleh gangguan peraturan saraf. Angiopati retina bukan penyakit bebas. Ini adalah salah satu manifestasi dari beberapa keadaan patologi, yang rumit oleh kerosakan pada saluran darah badan, termasuk saluran retina..

Angiopati retina sama sering mempengaruhi lelaki dan wanita. Ia juga berlaku pada kanak-kanak, tetapi selalunya ia didiagnosis pada orang yang berumur lebih dari 30 tahun. Hari ini, para pakar memberi perhatian maksimum pada gangguan ini, kerana sering menjadi penyebab perubahan fungsi visual yang tidak dapat dipulihkan, hingga kebutaan sepenuhnya..

Dalam banyak kes, tahap awal penyakit ini tidak dapat didiagnosis secara visual. Tetapi manifestasi gejala tertentu dapat menunjukkan tanda-tanda pertama penyakit. Gejala seperti itu adalah:

  • Sakit di bahagian mata, terutamanya semasa membaca atau melakukan kerja;
  • Pelanggaran integriti gambar yang ditunjukkan oleh penampilan yang disebut "lalat di mata";
  • Kejelasan penglihatan terjejas, ditunjukkan oleh beberapa jenis tudung yang mengganggu kejelasan pandangan;
  • Kemunculan bintik-bintik hitam dan titik-titik gelap luar biasa ketika melihat realiti di sekitarnya.

Pada awal perkembangan penyakit ini, gejala-gejala ini dapat muncul hanya secara berkala. Tetapi pada masa akan datang mereka menjadi kekal dan progresif..

Penyebab angiopati okular

Antara penyebab penyakit ini adalah seperti berikut.

  • Merokok, membawa kepada vasospasme;
  • Pemakanan yang tidak betul, yang terutama menyebabkan kemerosotan saluran mata.
  • Berusia;

Seiring bertambahnya usia, kapal manusia habis, yang menyebabkan atrofi mereka..

Dengan penyakit diabetes, keadaan umum keseluruhan organisma merosot, termasuk sistem vaskular. Dalam kes ini, mata menderita di tempat pertama..

Dalam keracunan akut, apabila seluruh organisma mabuk, kerosakan pada saluran mata dan hujung kaki sering didiagnosis.

Sekiranya terdapat penyakit seperti vaskulitis sistemik atau presbiopia, kerosakan pada saluran mata sering berlaku, yang menyebabkan angiopati.

  • Kecederaan mata
  • Kecederaan kepala
  • Osteochondrosis

Kenaikan tekanan yang berterusan, terutama dalam jarak yang sangat luas, boleh menyebabkan perkembangan banyak gangguan pada tubuh, termasuk angiopati. Bezakan antara angiopati hipertensi dan hipotonik.

Penyakit ini secara konvensional dibahagikan kepada beberapa kategori:

Ia dicirikan oleh pemampatan fizikal saluran darah yang kuat, yang merupakan akibat dari osteochondrosis atau trauma.

Dengan diabetes mellitus, terdapat penurunan ketara dalam patensi vaskular. Akibatnya, terdapat penurunan bekalan darah ke saluran retina dan penglihatan merosot..

  • Angiopati hipertensi dan hipotonik

Dengan penyakit-penyakit ini, terdapat perubahan pada dinding pembuluh darah dan kemerosotan patensi mereka. Ini menyebabkan bekalan darah lemah dan kehilangan penglihatan..

Dengan fenomena yang serupa, seorang remaja mengalami keradangan retina mata yang kerap dan bahkan pendarahan yang dapat dilihat, yang dinyatakan dalam kemerahan pembuluh darah atau kemunculan pada retina bintik-bintik berdarah dan tahan lama.

Kaedah rawatan untuk angiopati

Penyakit ini semestinya memerlukan pendekatan bersepadu. Oleh kerana penyakit ini hanyalah manifestasi dari masalah lain, anda mesti terlebih dahulu mengetahui sebab-sebab permulaan penyakit ini. Untuk melakukan ini, anda pasti perlu diperiksa oleh sebilangan pakar. Hanya setelah mengenal pasti dan menyelesaikan masalah utama yang membawa kepada angiopati, dapatkah kita membincangkan mengenai perlantikan rawatan berkesan yang sesuai. Kaedah merawat penyakit ini dibahagikan kepada profesional dan rakyat.

Setelah pesakit didiagnosis menderita angiopati, doktor mesti menetapkan ubat dan prosedur yang dapat meningkatkan peredaran darah di dalam mata. Semasa mendiagnosis angiopati diabetes, pertama-tama anda harus secara beransur-ansur mencapai penurunan kadar gula darah. Maka boleh dilakukan terapi sokongan, yang memungkinkan untuk mencapai peningkatan yang signifikan pada pembuluh darah tidak hanya keseluruhan organisma secara keseluruhan, tetapi juga saluran mata..

Perubatan moden menawarkan:

Hari ini, terdapat sejumlah ubat yang dapat dengan cepat meningkatkan peredaran darah ke seluruh badan. Mereka diresepkan untuk sebarang jenis penyakit dan untuk pencegahannya. Antara ubat moden yang dapat meningkatkan peredaran darah dengan ketara ialah pentylin dan solcoseryl, vasonite dan trental. Bahan-bahan ini meningkatkan keupayaan eritrosit untuk menggerakkan aliran darah.

Untuk rawatan, bahan penipisan darah semestinya diresepkan, yang membantu memperbaiki komposisi darah dan peredarannya yang lebih cepat dalam sistem vaskular.

Ini termasuk akupunktur, terapi magnet, dan terapi laser. Dengan penggunaan biasa, kaedah ini memberikan kesan positif yang baik yang dapat menghilangkan penyakit sepenuhnya, tetapi hanya pada peringkat awal. Dalam bentuk penyakit yang lebih teruk, prosedur pembersihan darah atau hemodialisis digunakan.

Makanan tambahan vitamin yang pelbagai dan betul dapat mengurangkan risiko menghidap penyakit ini.

  • Kacamata Sidorenko yang disebut: peranti ini memungkinkan terapi warna dan pneumomassage, infrasound dan fonoforesis.
  • Penggunaan infus herba.
  • Pelbagai teh herba, seperti campuran lemon balm dan valerian, St. John's wort dan chamomile, dapat memperbaiki keadaan saluran darah di dalam badan dengan ketara. Walau bagaimanapun, mereka mesti digunakan secara berkala. Perlu diingat bahawa dengan sedikit penurunan kemerosotan penglihatan, anda masih harus berjumpa pakar dan menjalani pemeriksaan dan rawatan sepenuhnya.

Bolehkah angiopati dicegah??

Antara langkah pencegahan yang mengurangkan risiko timbulnya penyakit ini adalah seperti berikut:

  • Berhenti merokok, minum dan tabiat makan. Gaya hidup sihat dan pemakanan yang betul menyumbang kepada peremajaan seluruh organisma dan semua saluran darah, termasuk.
  • Diet. Dengan sebarang diagnosis dan rawatan terapeutik, pematuhan ketat terhadap diet tertentu akan diperlukan. Dengan tekanan darah tinggi, anda memerlukan diet untuk menurunkan kolesterol, dengan diabetes mellitus, diet untuk menurunkan kadar glukosa darah, dll..
  • Latihan fizikal. Latihan yang berpatutan dapat menjadikan keajaiban untuk pemulihan pada usia berapa pun.

Semua kaedah ini memungkinkan untuk menguatkan dan membersihkan kapal di seluruh badan, yang dapat menyebabkan peningkatan penglihatan yang ketara walaupun tanpa terapi ubat tambahan..

Anda harus tahu bahawa penyakit yang awalnya tidak berbahaya seperti angiopati seterusnya boleh berubah menjadi masalah besar yang berkaitan dengan kehilangan penglihatan sebahagian atau bahkan lengkap, yang bermaksud kehidupan yang penuh dan berwarna.

Kongsi halaman ini dengan rakan anda:

Gejala

Gambaran klinikal fundus angiopati terdiri daripada gejala yang berkaitan dengan kerosakan mikroskopik pada retina. Biasanya, pesakit hadir dengan aduan berikut:

  • kemerosotan penglihatan - kedua-dua mata dan kedua-dua mata boleh menderita;
  • dalam kes yang melampau, terdapat kehilangan penglihatan sepenuhnya;
  • miopia (penurunan ketajaman penglihatan) adalah progresif;
  • mungkin ada juga fenomena seperti "bintang", "kilat" di mata;
  • tanda tidak langsung pelanggaran sistemik struktur dinding vaskular adalah mimisan yang berlaku dengan tekanan darah normal.

Seorang pakar oftalmologi terlibat dalam diagnosis penyakit. Diagnosis boleh dibuat berdasarkan gambaran klinikal khas penyakit ini dan data pemeriksaan oftalmologi pesakit. Diagnostik instrumental dibuat berdasarkan pemeriksaan ultrasound Doppler pada saluran fundus. Kaedah ini memungkinkan untuk menilai keadaan aliran darah di arteri yang dikaji, untuk menentukan kehadiran penyempitan lumen saluran darah.

Angiografi juga dilakukan untuk menilai keadaan saluran darah, kehadiran penyempitan lumen, kura-kura dan parameter lain. Pencitraan resonans magnetik dilakukan untuk menilai keadaan tisu di sekitarnya.

Sebab-sebabnya

Oleh kerana patogenesis angiopati retina didasarkan pada pelanggaran struktur saluran darah pada tahap seluruh tubuh, penyebab penyakit ini sangat pelbagai. Antara faktor yang paling biasa menyebabkan kerosakan pada arteri mata adalah:

  • kecederaan leher atau kecederaan otak traumatik;
  • penyakit tulang belakang, misalnya, osteochondrosis serviks;
  • gangguan peraturan saraf, yang menyebabkan penurunan nada dinding vaskular;
  • penyakit sistem endokrin - diabetes mellitus;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • hipertensi arteri;
  • merokok dan alkohol;
  • kehadiran faktor berbahaya di tempat kerja;
  • anomali dalam pengembangan saluran darah di fundus dan ciri struktur dinding vaskular.

Ini tidak bermaksud bahawa hanya salah satu faktor di atas yang cukup untuk menyebabkan kerosakan pada dinding vaskular. Biasanya terdapat kesan gabungan beberapa.

Peranan yang sangat penting dimainkan oleh keadaan umum badan pesakit, usianya - diketahui bahawa semakin tua orang itu, semakin tinggi risiko kerosakan pada dinding vaskular.

Varieti penyakit ini

Klasifikasi angiopati dibuat berdasarkan penyakit yang menyebabkan perkembangan keadaan ini. Jenis lesi vaskular fundus berikut dibezakan:

  • angiopati diabetes - berlaku dengan diabetes mellitus. Apabila pesakit tidak menerima rawatan yang mereka perlukan. Kerana gangguan metabolik, kerosakan pada dinding vaskular terjadi, akibatnya bukan sahaja saluran retina, tetapi juga arteri dan urat lain di dalam tubuh dapat menderita. Pelanggaran itu ditunjukkan oleh perubahan kelajuan aliran darah, penyumbatan arteri kecil, akibatnya iskemia tisu retina berlaku, gangguan penglihatan terjadi;
  • hipertensi - diperhatikan pada pesakit dengan penyakit hipertensi, tidak diperbetulkan oleh ubat antihipertensi. Pelanggaran struktur kapal ditunjukkan dalam pengembangan, peningkatan percabangan, pendarahan kecil di fundus atau kelegapan badan vitreous. Biasanya, untuk menghilangkan gejala angiopati genesis ini, sudah cukup untuk membetulkan tekanan darah tinggi;
  • hipotonik - berkembang akibat penurunan nada pembuluh darah yang ketara, yang menyebabkan genangan darah di dalamnya dan peningkatan pembentukan trombus. Selalunya, angiopati jenis ini berlaku kerana mampatan arteri vertebra. Juga, keadaan ini dapat berkembang akibat peningkatan tekanan intrakranial. Secara klinikal, keadaan ini ditunjukkan oleh sensasi denyutan di mata;
  • awet muda - sebab-sebab keadaan ini paling tidak diketahui, oleh itu lesi saluran darah jenis ini dianggap paling tidak baik. Selalunya, keadaan ini dimanifestasikan oleh perubahan keradangan di dinding vaskular, banyak pendarahan tusukan di membran dalaman mata dan badan vitreous. Kerana iskemia dan pendarahan yang kerap, pertumbuhan tisu penghubung di persekitaran dalaman mata meningkat. Ini boleh menyebabkan pengaburan lensa - katarak, serta detasmen glaukoma atau retina. Semua keadaan ini memerlukan pembetulan pembedahan, kerana ia dapat mengurangkan penglihatan secara signifikan dan menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya;
  • trauma - berlaku kerana kerosakan pada arteri yang membekalkan otak dan mata, trauma kraniocerebral dan kesan tenaga mekanikal lain pada badan.

Rawatan

Setelah diagnosis dibuat, pakar oftalmologi menetapkan terapi konservatif untuk penyakit ini. Terapi ubat umum terdiri daripada penggunaan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di retina - solcoseryl, pentylin, trental, arbiflex, dll. Penggunaan ubat untuk rawatan angiopati semasa kehamilan tidak diingini, kerana boleh memberi kesan buruk kepada janin yang sedang berkembang.

Oleh kerana pelbagai sebab yang boleh menyebabkan perkembangan angiopati retina, rawatan harus dilakukan oleh pakar oftalmologi bersama dengan pakar lain - seorang ahli terapi, ahli kardiologi, ahli endokrinologi, pakar neurologi, reumatologi. Untuk mencapai kesan terbaik dari langkah-langkah terapi, perlu memilih rejimen terapi berdasarkan keadaan umum pesakit dan alasan yang menyebabkan perubahan pada dinding vaskular. Sebagai contoh, jika pesakit menderita hipertensi, maka dia diberi ubat antihipertensi untuk menurunkan tekanan darah ke tahap normal. Pesakit diabetes mellitus terutamanya dirawat dengan terapi insulin.

Terapi konservatif untuk patologi ini juga merangkumi penggunaan ubat berikut:

  • agen yang meningkatkan sifat reologi darah, mencegah pembentukan gumpalan darah;
  • menguatkan dinding vaskular, mencegah penyempitan lumen arteri dan urat;
  • mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular;
  • penyediaan vitamin kumpulan B, C, E dan P.

Bersama dengan ubat untuk angiopati retina, pesakit ditunjukkan fisioterapi, yang merangkumi penggunaan laser, magnet dan faktor lain. Sekiranya langkah-langkah konservatif tidak berkesan, perlu dilakukan rawatan pembedahan, yang tujuannya adalah untuk mencegah kehilangan penglihatan. Salah satu kaedah ini adalah pembekuan laser retina, yang dilakukan dengan ancaman detasemen..

Prosedur ini dilakukan secara rawat jalan. Anestesia tempatan dengan titisan mata. Sebilangan besar pesakit dengan mudah bertolak ansur dengan operasi ini, komplikasi sangat jarang berlaku. Tempoh keseluruhan manipulasi tidak melebihi 20 minit. Setelah menyelesaikan prosedur, setelah beberapa jam dihabiskan di hospital, pesakit dapat pulang ke rumah.

Kaedah ini didasarkan pada kesan termal radiasi laser, yang membawa kepada pembekuan tisu dan lekatannya antara satu sama lain. Oleh kerana kaedah ini tidak memerlukan pemotongan, risiko komplikasi dikurangkan, dan waktu prosedur dikurangkan.

Pencegahan

Perkembangan lesi vaskular di fundus dapat dicegah. Untuk melakukan ini, ikuti beberapa cadangan:

  • pesakit diabetes mellitus perlu mengawal kadar glukosa darah dan menggunakan persediaan insulin tepat pada masanya mengikut skema yang disarankan oleh doktor yang menghadiri;
  • kawalan tahap tekanan darah, terutama pada pesakit tua;
  • jika ada faktor risiko, aktiviti fizikal harus dibatasi;
  • kawalan tahap kolesterol darah;
  • berhenti merokok;
  • diet seimbang dengan jumlah makanan tidak sihat minimum.

Untuk mencegah perkembangan pelanggaran struktur dinding vaskular, pertama sekali perlu memerangi perkembangan penyakit yang mendasari..

Harus diingat bahawa angiopati bukanlah penyakit bebas, tetapi hanya komplikasi patologi lain. Oleh itu, lebih mudah untuk mencegahnya pada awal perkembangan gangguan daripada merawatnya. Sekiranya pesakit cuai mengenai kesihatannya, maka dengan perkembangan lesi vaskular, masalah serius dengan penglihatan mungkin terjadi, hingga dan termasuk kehilangan.

Rawatan angiopati retina di St. Petersburg

Klinik "Ocodent" menawarkan pesakitnya pelbagai prosedur yang diperlukan untuk diagnosis dan rawatan patologi ini. Pakar kami berkelayakan untuk mengesan perubahan pada fundus yang sudah pada peringkat awal penyakit ini.

Dengan kami, anda boleh menjalani terapi ubat dan rawatan pembedahan penyakit ini pada tahap apa pun. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai perkhidmatan yang kami tawarkan di laman web kami: https://okodent.ru/services/oftalmologiya/

Jenis dan jenis angiopati

Klasifikasi angiopati retina adalah berdasarkan penyakit yang menjadi penyebab kejadiannya. Oleh itu, angiopati boleh menjadi:

  • Diabetes. Kekalahan saluran retina dalam kes ini disebabkan oleh tahap diabetes mellitus yang maju. Penyakit ini diperumit oleh perubahan struktur saluran seluruh organisma, termasuk kapilari retina. Akibatnya, terdapat penurunan perlahan aliran darah di vena pusat retina dan cawangannya, penyumbatannya berlaku, yang menyebabkan penurunan kualiti penglihatan;
  • Hipertensi. Peningkatan tekanan sering menyebabkan angiopati retina. Ini ditunjukkan oleh pengembangan dan penyuapan urat yang berlebihan, kelemahan dinding vaskular, yang menyebabkan pendarahan kerap di bahagian mata, yang mengaburkan media optik. Pada masa yang sama, rawatan hipertensi yang berjaya mewujudkan keadaan untuk hilangnya gejala angiopati retina secara spontan;
  • Hipotonik. Dalam kes ini, nada pembuluh darah menurun, akibatnya mereka meluap dengan darah, laju aliran darah menurun dengan serius, dan proses pembentukan trombus bermula. Gejala keadaan ini adalah denyutan saluran mata yang kuat dan mudah dilihat;
  • Traumatik. Angiopati berlaku apabila tulang belakang serviks rosak, trauma kraniocerebral, pemampatan dada yang berpanjangan. Akibatnya, terdapat tekanan pada saluran darah tulang belakang, dan tekanan intrakranial meningkat;
  • Awet muda (remaja). Ia dianggap sebagai jenis angiopati vaskular retina yang paling tidak baik, mekanisme yang belum difahami sepenuhnya. Manifestasi utama penyakit ini adalah keradangan vaskular, dengan pendarahan yang kerap di persekitaran okular - retina dan badan vitreous. Kabel tisu penghubung terbentuk di retina. Selalunya, angiopati remaja menyebabkan perkembangan glaukoma, detasmen retina, dan menyumbang kepada terjadinya katarak.

Punca berlakunya

Sebab berlakunya satu atau lain jenis angiopati retina digambarkan dengan baik oleh jenis penyakit, komplikasi yang mana. Oleh itu, kerosakan pada saluran retina boleh disebabkan oleh:

  • Gangguan fungsi peraturan saraf yang bertanggungjawab untuk nada dinding vaskular;
  • Hipertensi arteri;
  • Kecederaan otak traumatik dan kecederaan tulang belakang serviks;
  • Kenaikan tekanan intrakranial;
  • Osteochondrosis serviks;
  • Penyakit darah.

Di samping itu, para pakar menyebut faktor risiko perkembangan angiopati retina:

  • Perubahan berkaitan usia pada orang tua;
  • Merokok;
  • Keadaan kerja harian yang sukar;
  • Mabuk badan;
  • Ciri / anomali individu struktur dinding saluran darah.

Manifestasi penyakit

Angiopati vaskular retina tidak menyakitkan dan praktik tanpa gejala; dikesan pada pemeriksaan oftalmologi. Pesakit mungkin mengadu penurunan ketajaman penglihatan dan penglihatan kabur; perkembangan miopia; munculnya kilat dan kilatan di mata.

Dalam beberapa kes, sering berlaku mimisan dan kehilangan penglihatan sementara. Pemeriksaan mata menunjukkan distrofi retina.

Diagnostik

Untuk mengesan angiopati saluran retina, anda mesti menghubungi pakar oftalmologi untuk pemeriksaan menyeluruh mengenai organ penglihatan. Diagnosis dibuat dengan mengambil kira gejala dalam sejarah yang dikumpulkan dan data pemeriksaan oftalmologi. Untuk memperjelas diagnosis dan memperincikan gambaran penyakit ini, kajian khusus dapat diberikan, yang meliputi:

  • Pemeriksaan ultrabunyi saluran darah dilakukan untuk mengkaji kelajuan aliran darah dan keadaan dinding pembuluh darah.
  • Pemeriksaan sinar-X (dengan bahan radiopaque) untuk semakan patensi vaskular.
  • Pencitraan resonans magnetik, dilakukan untuk tujuan penentuan terperinci struktur saluran darah dan tisu lembut.

Setelah menyelesaikan langkah diagnostik, pakar yang berkelayakan di klinik kami akan menetapkan rawatan yang diperlukan, yang akan dijalankan dan mengesan keberkesanannya melalui pemerhatian dinamik.

ulAma retina?

Kandungan

  • Varieti angiopati
  • Punca patologi
  • Gambar klinikal
  • Diagnostik
  • Rawatan

Angiopati atau angioma retina adalah patologi yang agak biasa yang bukan penyakit bebas. Angiopati adalah manifestasi penyakit lain dan keadaan patologi seseorang. Angioma boleh berlaku pada usia berapa pun dan mempengaruhi orang dewasa dan kanak-kanak. Tetapi paling kerap, angiopati retina berkembang selepas usia 30 tahun. Terdapat beberapa jenis patologi, masing-masing mempunyai alasan tersendiri. Dalam rawatan angiopati, sangat penting untuk mengenal pasti punca patologi..

Varieti angiopati

Jenis angiopati retina berikut dibezakan:

  • diabetes - dikaitkan dengan komplikasi penyakit endokrin seperti diabetes mellitus; pada masa yang sama, semua saluran darah badan secara amnya terjejas, dan kapilari retina khususnya; kadar aliran darah dikurangkan dengan ketara, yang memprovokasi penyumbatan saluran darah dan kemerosotan penglihatan pada masa akan datang;
  • trauma - berkembang akibat kerosakan pada tulang belakang serviks, otak atau mampatan sternum manusia; angiopati jenis ini dikaitkan dengan meremas saluran darah atau peningkatan tekanan intrakranial;
  • jenis angiopati hipertensi berkembang dengan kerap; pendarahan kecil pada organ penglihatan berlaku akibat tekanan darah tinggi, yang menimbulkan masalah penglihatan dan mata kabur;
  • penampilan hipotonik berlaku apabila nada saluran berkaliber kecil menurun, akibatnya kadar aliran darah menurun;
  • akibatnya, pembentukan trombus berlaku, yang disertai dengan denyutan yang ketara di saluran mata;
  • penampilan awet muda adalah yang paling berbahaya, kerana penyebabnya tidak diketahui dengan pasti; sebagai tambahan, jenis patologi ini sering menimbulkan masalah penglihatan, perkembangan pelbagai penyakit mata dan juga kebutaan.

Punca patologi

Angioma retina berkembang kerana beberapa sebab. Tidak semua faktor dalam pembentukan patologi diketahui dengan pasti, tetapi kebanyakannya. Ini termasuk:

  • kecederaan pada leher atau otak;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • kehilangan nada dinding vaskular akibat gangguan peraturan saraf;
  • penyakit hipertonik;
  • tabiat buruk, khususnya merokok.

Juga, patologi terbentuk dengan latar belakang faktor-faktor seperti usia tua seseorang, kehadiran pelbagai penyakit darah dan gangguan individu dalam struktur dinding saluran darah. Di samping itu, ketika bekerja di industri berbahaya, di bawah pengaruh keracunan umum tubuh, angioma retina berkembang.

Gambar klinikal

Apabila angiopati berlaku, pesakit dapat melihat gejala tertentu. Atas dasar ini, patologi dapat dikenal pasti. Gejala angiopati retina adalah:

  • penglihatan berkurang, pelbagai tahap keruh di mata;
  • kemunculan kilat yang disebut di mata;
  • distrofi retina;
  • mimisan;
  • denyutan darah di mata;
  • tekanan darah meningkat;
  • berlakunya pendarahan di bola mata;
  • perkembangan miopia atau perkembangannya;
  • kehilangan penglihatan yang lengkap atau hampir lengkap.

Bergantung pada jenis patologi, mungkin terdapat manifestasi lain dari angiopati okular..

Diagnostik

Patologi didiagnosis oleh pakar (pakar oftalmologi). Doktor menjalankan pemeriksaan standard pesakit, memeriksa anamnesis. Tetapi pesakit juga menjalani pemeriksaan menggunakan ultrasound, sinar-X atau tomografi. Imbasan ultrabunyi membolehkan anda mengkaji keadaan dinding saluran darah dan mengkaji kadar peredaran darah. Pemeriksaan sinar-X menggunakan kontras membolehkan anda menentukan kepatuhan kapal. Berdasarkan tomografi, anda dapat menentukan keadaan tisu lembut.

Rawatan

Rawatan angiopati retina hanya ditetapkan oleh pakar yang berkelayakan.

Pesakit boleh diberi ubat untuk memperbaiki peredaran darah, mengencerkan darah, menormalkan kebolehtelapan dinding saluran darah. Kaedah fisioterapeutik dapat memperbaiki keadaan pesakit dengan angiopati, di antaranya yang paling berkesan adalah terapi magnet, akupunktur dan terapi laser. Urut pneumatik, terapi warna, fonoforesis, dan terapi inframerah juga sangat membantu. Mereka membolehkan anda mencapai penglihatan yang lebih baik. Tetapi rawatan utama bertujuan untuk menghilangkan punca patologi..

Retina adalah bahagian terpenting dari organ penglihatan, dan sangat sensitif terhadap sebarang kekurangan bekalan darah yang timbul. Menjawab soalan pesakit "Apa itu angiopati retina?", Doktor mengulangi bahawa ini bukan penyakit bebas, tetapi tanda berbahaya penyakit yang sudah ada, yang mempengaruhi sistem vaskular mata. Banyak penyakit badan mempunyai kesan negatif pada dinding kapal..

Sebab-sebab manifestasi angiopati termasuk:

  • Hipertensi - tekanan darah tinggi memberi kesan negatif pada dinding mata vaskular yang halus, yang menyebabkan pemusnahan bola dalam mereka. Oleh kerana hipertensi, dinding saluran darah menebal, disetujui oleh fibrotisasi. Peredaran darah terganggu, pembekuan darah dan kawasan pendarahan terbentuk. Sekiranya tekanan darah meningkat ke tahap yang sangat tinggi, saluran darah dapat pecah. Kerana hipertensi, terdapat penyempitan saluran fundus dan kura-kura mereka. Semasa darjah 1 penyakit ini, sedikit perubahan pada saluran mata berlaku pada 33% pesakit, dengan darjah 2 dalam 50%, dan sudah dengan tahap 3 hipertensi, kapal terjejas pada 100% pesakit.
  • Diabetes mellitus - kerana adanya penyakit ini, seluruh rangkaian vaskular badan terjejas, khususnya di retina. Diabetes berkembang kerana peningkatan jumlah glukosa yang berlebihan dalam aliran darah, yang memprovokasi perkembangan oklusi, rembesan darah ke dalam tisu retina, penebalan dan pengembangan dinding kapilari, penurunan lumen saluran darah dan gangguan peredaran mikro pada organ penglihatan. Penyakit seperti ini membawa kepada hilangnya ketajaman penglihatan secara progresif..
  • Kecederaan pada tengkorak, mata, tulang belakang serviks, atau mampatan yang berpanjangan di dada - masalah ini boleh menyebabkan perubahan tekanan intrakranial yang tajam, kerosakan pada dinding saluran darah dengan pendarahan bersamaan ke retina.
  • Hipotensi - angiopati retina kedua-dua mata atau salah satu daripadanya membawa kepada kemunculan percabangan saluran, pelebaran, denyutan, penurunan kadar peredaran darah dan menyumbang kepada peningkatan pembentukan trombus pada saluran retina.
  • Rabun jauh - jika seseorang mengalami hiperopia ringan atau teruk pada kedua matanya, sukar baginya untuk mempertimbangkan objek yang dekat dengannya, sehingga mata menyerah pada tekanan yang kuat.

Faktor risiko yang mempengaruhi perkembangan angiopati:

  • Peningkatan tekanan di dalam tengkorak.
  • Penyalahgunaan alkohol, merokok berlebihan.
  • Keracunan.
  • Perubahan berkaitan dengan usia dalam organ penglihatan.
  • Kecacatan kongenital pada dinding vaskular.
  • Osteochondrosis.
  • Dystonia vegetovaskular.

Angiopati retina pada kedua mata dikelaskan kepada pelbagai jenis berdasarkan jenis penyakit yang mendasari:

  • Latar belakang retina angiopati adalah penyakit yang muncul dengan latar belakang pelbagai penyakit tubuh, iaitu komplikasi sekunder mereka.
  • Angiopati hipertensi - penyakit yang disebabkan oleh tekanan darah tinggi.
  • Hypotonic - angiopati retina yang disebabkan oleh penurunan nada saluran kecil dan semua aliran darah.
  • Angiopati retina diabetes - penyakit yang telah menjadi komplikasi diabetes.
  • Traumatik dan awet muda - patologi yang disebabkan oleh trauma mekanikal pada mata, dada, leher atau bahagian badan yang lain. Kerana trauma, mampatan kuat pada kapal berlaku, yang boleh menyebabkan perubahan dystonic pada kapal.
  • Angiopati retina jenis campuran adalah akibat penyakit ini, di mana perubahan pada kapal berlaku di seluruh badan, terutamanya saluran fundus menderita. Jenis penyakit ini adalah ciri khas penyakit umum. Bagi mereka yang ingin mengetahui apa itu, doktor menjelaskan - jenis campuran bermaksud bahawa penyakit ini menampakkan diri dalam beberapa bentuk pada masa yang sama.

Tumor retina dan koroid: hemangioma kapilari retina

Definisi

Hemangioma kapilari retina, yang awalnya disebut angiomatosis retina, adalah tumor vaskular jinak dengan pelbagai ukuran yang terletak di retina atau di sepanjang tepi kepala saraf optik.

Diagnosis sebelum dekad ke-4 kehidupan, ini mungkin merupakan manifestasi pertama penyakit von Hippel-Lindau (penyakit von Hippel-Lindau), sindrom tumor keluarga.

Epidemiologi dan etiologi

Hemangioma kapilari boleh turun-temurun atau berlaku secara sporadis. Tumor ini berlaku pada 80% pesakit dengan sindrom FHL dan selalunya merupakan manifestasi pertamanya, didiagnosis pada usia rata-rata 25 tahun. Sindrom FHL berlaku dengan kekerapan sekitar 1: 40,000 dan nampaknya lebih kerap berlaku pada orang Kaukasia. Sindrom ini diwarisi secara dominan; satu keluarga mungkin mempunyai fenotip yang berbeza. Purata jangka hayat pada pesakit dengan FHF mencapai 41 tahun.

Sindrom Von Hippel-Lindau berlaku akibat mutasi pada gen VHL, gen penekan tumor yang terletak pada kromosom Zp25. Fungsi gen FHL tidak diketahui, tetapi dipercayai bahawa ia mengatur ekspresi dan fungsi faktor angiogenik yang responsif terhadap hipoksia (misalnya, faktor pertumbuhan endotel vaskular).

Anamnesis

Tanda-tanda klinikal yang penting

Hemangioma kapilari retina. Biasanya dilokalisasi di pinggiran dan berkontur dengan baik. Pada mulanya, ia kelihatan seperti titik kuning-merah dengan arteriol "makan" minimum dan venula aliran keluar (Gamb. 7-4). Semasa tumor tumbuh, ia menjadi merah oren, dan saluran aferen dan eferen menjadi lebih melebar..

Neoplasma boleh disertai dengan eksudasi, pengumpulan cecair subretinal dan pembentukan fibrosis preretinal.

Hemangioma kapilari Juxtapanillary. Warna oren-merah, tetapi dengan sempadan yang kurang jelas, selalunya tanpa saluran makan yang kelihatan.

Tanda-tanda klinikal yang berkaitan

Diagnosis pembezaan

Hemangioma kapilari retina

• Tumor lain: hemangioma kavernosa retina, hemangioma racemik, melanoma koroid dan hamartoma astrositik.
• Penyakit vaskular: Penyakit mantel, makroanurisma retina arteri, vitreoretinopati eksudatif keluarga dan degenerasi makula eksudatif.

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara angioma retina pada sindrom FHL dan penyakit non-keturunan yang diperoleh yang berlaku pada pesakit tua, yang disebut "tumor retina vasoproliferatif." Pembentukan yang terakhir biasanya dilokalisasi di pinggir di kawasan temporal inferior fundus dan tidak mempunyai kapal bekalan yang jelas melebar.

Hemangioma kepala saraf optik

Diagnostik

Oftalmik. Ujian diagnostik pelengkap yang paling berguna adalah angiografi pendarfluor. Pada fasa arteri, arteriol pembekalan yang jelas dan diluaskan ditunjukkan. Tumor nampaknya hiperfluoresen pada fasa awal dan tetap hiperfluoresen hingga kemudian dalam kajian, kadang-kadang dengan pewarna meresap ke humor vitreous. Pemeriksaan ultrabunyi adalah maklumat untuk luka yang lebih besar dari 1 mm dan menunjukkan kepadatan akustik formasi yang tinggi.

Sistemik. Semua pesakit dengan hemangioma kapilari retina, serta saudara-mara mereka, harus diperiksa untuk sindrom FHF. Analisis genetik dilakukan untuk mengetahui adanya mutasi pada gen VHL.

Prognosis dan rawatan

Kursus semula jadi penyakit ini boleh berbeza, dua varian kursus dijelaskan - dengan peningkatan tumor secara progresif dan regresi spontan. Prognosis untuk penglihatan sangat berubah-ubah dan bergantung pada lokasi tumor, saiznya dan komplikasi yang berkaitan, terutama yang melibatkan makula. Pada pesakit dengan sindrom FHL, risiko mengembangkan tumor bersamaan meningkat dengan usia, yang mana risiko morbiditas dan kematian dikaitkan. Jangka hayat kurang dari 50 tahun dan karsinoma ginjal adalah penyebab utama kematian.

Rawatan disarankan apabila terdapat bukti pertumbuhan tumor atau kesan pada fungsi visual. Tujuan rawatan adalah untuk mendorong penyerapan semula cecair eksudat atau subretinal. Photocoagulation laser digunakan untuk tumor kecil (diameter kurang dari 2 mm). Tumor yang lebih besar bertindak balas dengan lebih baik terhadap cryotherapy atau brachytherapy. Pesakit dengan tumor lanjut atau pertumbuhan tumor yang tidak terkawal mungkin memerlukan pembedahan vitreoretinal dan, lebih jarang, enukleasi.

Pesakit dengan sindrom FHL dan saudara-mara mereka harus menjalani pemeriksaan berkala sepanjang hidup mereka. Ujian ini merangkumi ujian katekolamin urin, tomografi yang dikira dan ultrasound buah pinggang, dan pencitraan resonans magnetik otak..

Angioma retina - Kardiologi

Angioma retina adalah - Rawatan hipertensi

Kursus semula jadi penyakit ini boleh berbeza, dua varian kursus dijelaskan - dengan peningkatan tumor secara progresif dan regresi spontan. Prognosis untuk penglihatan sangat berubah-ubah dan bergantung pada lokasi tumor, saiznya dan komplikasi yang berkaitan, terutama yang melibatkan makula. Pada pesakit dengan sindrom FHL, risiko mengembangkan tumor bersamaan meningkat dengan usia, yang mana risiko morbiditas dan kematian dikaitkan. Jangka hayat kurang dari 50 tahun dan karsinoma ginjal adalah penyebab utama kematian.

Rawatan disarankan apabila terdapat bukti pertumbuhan tumor atau kesan pada fungsi visual. Tujuan rawatan adalah untuk mendorong penyerapan semula cecair eksudat atau subretinal. Photocoagulation laser digunakan untuk tumor kecil (diameter kurang dari 2 mm). Tumor yang lebih besar bertindak balas dengan lebih baik terhadap cryotherapy atau brachytherapy.

Pesakit dengan sindrom FHL dan saudara-mara mereka harus menjalani pemeriksaan berkala sepanjang hidup mereka. Ujian ini merangkumi ujian katekolamin urin, tomografi yang dikira dan ultrasound buah pinggang, dan pencitraan resonans magnetik otak..

Diterbitkan oleh Konstantin Mokanov

Angiomatosis retina adalah penyakit sistemik yang sangat jarang dicirikan oleh perkembangan sebilangan besar formasi angiomatous atau sista di retina dan pembentukan di beberapa organ dalaman, di sistem saraf pusat dan di kelenjar endokrin. Penyakit ini juga disebut dengan nama lain - penyakit Hippsl-Lindau, phakomatosis atau retino-cerebellar angiomatosis.

Yang sangat penting dalam perkembangan penyakit ini adalah malformasi kongenital kapilari pada organ mana pun..

Pembentukan sista berkembang dari tumor angioblastik - iaitu angioma kapilari yang timbul disebabkan oleh perkembangan mesoderm yang tidak normal, dan juga merupakan angioma yang biasa, dan disebabkan oleh perkembangan perubahan reaktif, pertumbuhan tisu gliosis berlaku. Penyakit ini turun-temurun, dan ditularkan secara dominan..

Dalam penyakit ini, kedua-dua mata biasanya terkena sekaligus. Tahap awal perkembangan penyakit ini bermula pada usia muda, dari 10 hingga 30 tahun. Fotopsi menjadi gangguan penglihatan pertama, dan kemudian pesakit mengalami penurunan penglihatan yang perlahan..

Dan pada fundus terdapat ciri khas angioma kapilari, iaitu glomeruli vaskular yang terbentuk di pinggir. Pada masa yang sama, urat yang berbelit-belit dan melebar, arteri pergi dari cakera saraf optik terus ke tumor merah sfera, dan kemudian mereka memasukinya.

Selalunya, ukuran tumor adalah ukuran yang baik, iaitu 2-5 kali diameter saraf optik..

Semasa penyakit ini, saluran retina sangat melebar dan berbelit-belit, dan juga dibezakan oleh dilatasi aneurisma. Cawangan terminal kapal membentuk rangkaian, gelung dan anastomosis, dan kapal yang baru terbentuk mula muncul di bahagian berlainan fundus.

Selain itu, di bawah kapal terdapat fokus kecil penyakit yang mempunyai warna kuning, matte atau putih terang..

Sering kali, pesakit mempunyai plak kuning keputihan yang terletak dalam bentuk bintang di sekitar titik kuning. Dalam penyakit ini, kawasan makula tetap utuh untuk jangka masa yang panjang. Dan pada peringkat perkembangan selanjutnya, pemisahan retina adalah mungkin, begitu juga dengan pendarahan supraretinal atau subraretinal, pendarahan vitreous.

Diagnosis agnimatosis berdasarkan gambaran klinikal yang lengkap, dan penyakit ini tidak menimbulkan kesulitan tertentu pada peringkat awal perkembangan. Penyakit ini dicirikan oleh pemutihan tumor dengan tekanan ringan pada bola mata. Sekiranya ini adalah tahap penyakit yang sudah lanjut, maka kemungkinan komplikasi di mana satu mata terjejas.

Pencegahan dan penghapusan penyebab perkembangan penyakit hanya dapat dilakukan hanya pada peringkat awal penyakit, jika pesakit mengalami tumor tunggal.

Untuk ini, pakar melakukan mendalam, iaitu diathermocoagulation subskala dari sklera, radioterapi, terapi sinar-X, photocoagulation dan laser.

Sekiranya tahap penyakit telah dimulakan dan pesakit mengalami komplikasi dalam bentuk retinitis berkembang biak, detasmen retina, glaukoma mutlak sekunder, maka penyembuhan dari penyakit ini tidak berkesan. Lebih-lebih lagi, prognosis biasanya serius berkaitan dengan organ penglihatan dan berkaitan dengan kehidupan pesakit. Dan jika pesakit berada pada tahap lanjut, maka perubahan sekunder dapat menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Sudah tentu, rawatan penyakit serius seperti angiomatosis tidak membawa hasil yang diinginkan pada tahap lanjut, oleh itu kesan rawatan hanya mungkin pada peringkat awal penyakit dan hanya dengan tumor tunggal.

Adalah mustahak bahawa sebelum mengambil tindakan, doktor menetapkan tingkah laku diathermocoagulation yang mendalam, sinar-X dan radioterapi, serta pembekuan laser. Tindakan sedemikian dapat mencapai pembekuan angiomatosis sepenuhnya dan menghentikan perkembangannya..

Sekiranya terdapat komplikasi serius dan sudah di peringkat lanjut, rawatan dan juga campur tangan pembedahan tidak akan membantu.

Penyakit Hippel-Lindau adalah penyakit yang berkaitan dengan gangguan genetik, yang menampakkan dirinya dalam pembentukan banyak tumor dari pelbagai sifat di dalam badan. Pada pesakit seperti itu, perkembangan patologi onkologi berikut sering diperhatikan:

  • pheochromocytoma;
  • tumor retina;
  • hemangioblastoma;
  • tumor buah pinggang;
  • barah pankreas, dll..

Dalam beberapa kes, proses tumor mungkin hanya terhad kepada satu neoplasma. Untuk membuat diagnosis, perlu dilakukan pemeriksaan komprehensif, yang merangkumi pemeriksaan fundus, konsultasi dengan pakar neurologi, CT atau MRI otak, ginjal dan pankreas, serta ujian genetik.

Patologi ini berlaku kira-kira 1 kali dalam 35 ribu orang. Di antara semua manifestasi penyakit ini, angiomatosis retina berlaku pada 75% kes, yang sering bertindak sebagai tanda diagnostik penyakit Hippel-Lindau. Bagi proses tumor lain, mereka jarang berlaku:

  • hemangioblastoma cerebellar - dari 35 hingga 70% kes;
  • tumor dan perubahan sista di buah pinggang - 25%;
  • barah pankreas - 24%;
  • pheochromocytoma - 7%.

Oleh kerana pelbagai manifestasi dan sebilangan besar organ yang terjejas, pengurusan pesakit dengan patologi ini memerlukan penglibatan banyak pakar. Biasanya, pakar oftalmologi, pakar neurologi, ahli urologi, ahli onkologi, ahli endokrinologi dan ahli gastroenterologi terlibat dalam rawatan tersebut..

Sindrom Hippel-Lindau berkembang akibat perubahan alat genetik sel-sel badan. Dalam lebih daripada 80% kes, penyakit ini diwarisi secara autosomal dominan dengan penembusan gen yang tidak lengkap..

Dalam kes lain, patologi berkembang akibat mutasi yang berlaku secara bebas. Perubahan berkenaan dengan kawasan p25-36 yang terletak pada kromosom ketiga. Ia mengandungi gen VHL, yang bertanggung jawab untuk mengatasi pertumbuhan tumor di dalam badan..

Pada masa ini, lebih daripada 140 jenis mutasi di kawasan kromosom ini telah ditemui..

Menurut mekanisme perkembangan, penyakit Hippel-Lindau disebut sebagai phakomatoses, yaitu, patologi yang ditandai dengan kerosakan pada kulit, sistem saraf dan perkembangan patologi endokrin.

Ini adalah alasan untuk gabungan angioma tulang belakang dengan hemangoiblastoma cerebellar, serta kista pankreas, ginjal, testis, pheochromocytoma hati dan adrenal. Hemangioblastoma dapat diperhatikan di otak dan di retina..

Seperempat pesakit mengalami neoplasma malignan - karsinoma ginjal.

Penyakit ini turun-temurun, jika salah seorang ibu bapa mempunyai patologi ini, maka ada kemungkinan besar kejadiannya pada anak-anak. Walau bagaimanapun, tanda-tanda penyakit tidak selalu muncul pada usia dini..

Sekiranya salah seorang ibu bapa pesakit menderita patologi ini, maka dia menjalani pemeriksaan untuk tujuan pencegahan, yang memungkinkan untuk membuat diagnosis dan memulakan rawatan seawal mungkin, tanpa menunggu komplikasi..

Biasanya, jika terapi tepat pada masanya tidak dijalankan, jangka hayat purata pesakit tidak melebihi 50 tahun..

Oleh kerana penekanan pertumbuhan sel-sel tumor terganggu, proses intensif perkembangan patologi onkologi bermula, terutamanya diwakili oleh angioreticuloma dan hemangioblastoma..

Kerana kecacatan genetik yang tidak lengkap, pesakit mungkin mengalami lesi hanya pada satu organ atau struktur.

Penyakit ini dikelaskan kepada dua jenis:

  • dengan perkembangan pheochromocytoma;
  • tanpa ketumbuhan ini.

Pada jenis kedua, beberapa pilihan dibezakan:

  • 2A - risiko rendah tumor ganas;
  • 2B - berisiko tinggi;
  • 2C - hanya terdapat pheochromocytoma.

Kedua-dua mata biasanya terkena. Prosesnya bermula pada usia muda, antara 10 hingga 30 tahun. Gangguan penglihatan pertama adalah fotopsi. Di masa depan, terdapat penurunan ketajaman visual yang progresif. Pada fundus, jenis ciri angioma kapilari ditentukan - glomeruli vaskular, yang terbentuk terlebih dahulu, biasanya di pinggiran. Arteri dan urat yang melebar dan berbelit-belit pergi dari kepala saraf optik ke tumor berbentuk bola merah dan memasukinya. Ukuran tumor selalunya 2-5 kali diameter kepala saraf optik.

Kemudian, glomeruli seperti itu terbentuk di pusat dan bahkan di kepala saraf optik. Mereka bervariasi dari segi ukuran, bentuk dan warna. Saluran retina dilatasi tajam dan berbelit-belit, dengan dilatasi aneurisma. Terminal bercabang kapal boleh membentuk gelung, jaringan, anastomosis. Kapal yang baru terbentuk muncul di bahagian berlainan fundus.

Foci besar terletak di bawah kapal - kuning, putih terang, matte. Terdapat plak kuning keputihan dalam bentuk bintang di sekitar makula. Kawasan makula tetap utuh untuk jangka masa yang panjang. Pada peringkat kemudian, detasmen retina adalah mungkin, pendarahan - sub- dan supraretinal, dan juga pada badan vitreous. Glaukoma sekunder kadang-kadang berkembang. Perubahan saraf optik adalah sifat cakera stagnan atau atrofi sekunder. Gejala neurologi menunjukkan hipertensi intrakranial dan gangguan cerebellar-vestibular. Angioma cerebellar pada angiomatosis retina diperhatikan pada 25% pesakit.

Rawatan boleh berkesan hanya pada peringkat awal penyakit, dengan tumor tunggal. Diathermocoagulation mendalam (subskala) sklera, sinar-X dan radioterapi, pembekuan foto dan laser dilakukan. Adalah perlu untuk mencapai pembekuan lengkap angioma dan penghapusan kapal yang memberinya makan. Pada peringkat lanjut penyakit ini dengan adanya komplikasi (retinitis berkembang biak, detasmen retina, glaukoma mutlak sekunder), rawatan tidak berkesan.

Prognosis selalu serius berkaitan dengan bukan sahaja organ penglihatan, tetapi juga kehidupan pesakit. Pada peringkat lanjut, perubahan sekunder boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya..

Percambahan vaskulatur yang berlebihan, yang memperoleh sifat proses tumor, disebut angiomatosis. Penyakit Weber adalah pembentukan angioma kongenital pada kulit, membran bola mata dan otak. Dengan patologi ini, pesakit mengalami sawan epilepsi, glaukoma, dan keterbelakangan mental. Rawatan adalah tanpa gejala.

Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak dengan sindrom ini dilahirkan dalam keluarga di mana kes seperti ini belum pernah diketahui sebelumnya. Ini difasilitasi oleh kesan berbahaya pada janin pada bulan-bulan pertama kehamilan. Daripada faktor yang merosakkan, pengaruhnya diperhatikan:

  • mabuk, termasuk dadah, merokok, alkoholisme, pengambilan ubat yang tidak terkawal;
  • jangkitan virus pada ibu semasa mengandung;
  • diabetes mellitus atau tirotoksikosis dalam keadaan dekompensasi.

Angioma pada wajah dan meninges sering terletak di sisi yang sama. Atrofi berkembang di tisu otak di bawah zon angiomatosis, sel glial tambahan tumbuh, kalsium disimpan.

Penyakit Hippel-Lindau adalah angioma retina seperti tumor, sering digabungkan dengan hemangioblastoma cerebellum atau saraf tunjang. Sindrom ini ditularkan secara autosomal dominan dengan penembusan yang tidak lengkap. Angioma retina wujud sejak lahir, tetapi secara klinikal mula nyata dalam kebanyakan kes dari dekad ke-2 atau ke-3 kehidupan.

Angioma terbentuk di bahagian dalam retina, ketika tumbuh, ia mengambil seluruh ketebalannya. Pembesaran ampouloid dan kapal berbelit dalam bentuk glomeruli terletak lebih kerap di pinggir fundus. Dengan pertumbuhan angioma yang ketara, arteri dan urat yang memakannya meningkat dan terletak jauh dari angioma ke kepala saraf optik.

Hasil penyakit ini adalah kebutaan sepenuhnya. Kedua-dua mata sering terkena.

Rawatan. Pada peringkat awal, rawatan terdiri daripada pemusnahan simpul angiomatous dan kapal pembekalan menggunakan pembekuan laser, diathermocoagulation, photocoagulation, cryopexy. Dengan glaukoma sekunder, retina eksudatif, operasi dilakukan. Kompleks terapi simptomatik merangkumi kortikosteroid dan pelindung angio.

Sekiranya anda berminat dengan jenis penyakit lain dan kumpulan penyakit manusia atau anda mempunyai pertanyaan dan cadangan lain -

, kami pasti akan berusaha menolong anda.

Angioma - etiologi dan patogenesis (mekanisme kejadian dan sebab)

Hemangioma kapilari boleh turun-temurun atau berlaku secara sporadis. Tumor ini berlaku pada 80% pesakit dengan sindrom FHL dan selalunya merupakan manifestasi pertamanya, didiagnosis pada usia rata-rata 25 tahun. Sindrom FHL berlaku dengan kekerapan sekitar 1: 40,000 dan nampaknya lebih kerap berlaku pada orang Kaukasia.

Sindrom Von Hippel-Lindau berlaku akibat mutasi pada gen VHL, gen penekan tumor yang terletak pada kromosom Zp25. Fungsi gen FHL tidak diketahui, tetapi dipercayai bahawa ia mengatur ekspresi dan fungsi faktor angiogenik yang responsif terhadap hipoksia (misalnya, faktor pertumbuhan endotel vaskular).

Angioma - gambaran klinikal (gejala)

Hemangioma kapilari retina. Biasanya dilokalisasi di pinggiran dan berkontur dengan baik. Pada mulanya, ia kelihatan seperti titik kuning-merah dengan arteriol "makan" minimum dan venula aliran keluar (Gamb. 7-4). Semasa tumor tumbuh, ia menjadi merah oren, dan saluran aferen dan eferen menjadi lebih melebar..

Neoplasma boleh disertai dengan eksudasi, pengumpulan cecair subretinal dan pembentukan fibrosis preretinal.

Hemangioma kapilari Juxtapanillary. Warna oren-merah, tetapi dengan sempadan yang kurang jelas, selalunya tanpa saluran makan yang kelihatan.

Rajah. 7-4. Hemangioma retina kapilari. Terdapat arteriol makan retina yang melebar (panah) dan vena saluran keluar retina yang tersegmentasi (kepala panah) dengan edema makular, fibrosis premacular, dan eksudasi lipid. Pembentukan sedemikian mungkin merupakan manifestasi pertama penyakit von Hippel-Lindau. (Diterbitkan dengan izin dari Drs. Jerry dan Carol Shields, Perkhidmatan Onkologi, Wills Eye Hospital, Philadelphia, Pennsylvania.)

Sindrom Von Hippel-Lindau (peranan sindrom Hippel Lindau). Hemangioblastoma cerebellum dan saraf tunjang, karsinoma sel ginjal, atau pheochromocytoma.

Detasmen retina dan glaukoma neovaskular jarang dapat merumitkan perjalanan hemangioma kapilari. Beberapa pesakit dengan sindrom FHL mungkin mempunyai hemangioma adrenal, paru-paru, atau hati, pelbagai kista pankreas dan ginjal

Kapilari angioma terletak pada ketebalan kulit kelopak mata, mempunyai warna kebiruan, tumbuh rata, tidak memanjang ke kedalaman. Hemangioma nodular menonjol di atas permukaan kulit. Hemangioma cavernous dangkal pada kelopak mata biasanya terhad, lembut, menonjol dari bawah kelopak mata. Pada masa yang sama, celah mata disempit, kulit kelopak mata agak kering, berwarna kebiruan, pembuluh darah melebar kelihatan.

Hemangioma konjunktiva bola mata diperhatikan dalam bentuk kapilari, bentuk nodular dan kavernosa. Selalunya hemangioma konjungtiva digabungkan dengan limfangioma. Pada koroid, angioma kavernosa lebih sering dijumpai, iaitu tumor yang terletak di dekat kepala saraf optik, kelabu-putih atau kehijauan-kelabu, kadang-kadang dengan nada kebiruan, dengan permukaan jeragat yang tidak rata. Tidak ada tanda-tanda keradangan, pertumbuhan tumor lambat.

Fungsi visual terganggu. Scotoma muncul di bidang penglihatan: ketajaman penglihatan menurun kerana perubahan pada makula.

Dengan hemangioma orbit, exophthalmos sering diperhatikan dengan atau tanpa anjakan bola mata, bergantung pada lokasi tumor. Cakera optik stagnan berkembang lebih awal. Penyetempatan tumor di bahagian bawah orbit sering disertai dengan perasaan kembung. Edema kelopak mata sebagai salah satu tanda awal tumor berkembang diperhatikan pada 1/3 pesakit.

Dengan angioma orbit, 40% pesakit mengalami penurunan ketajaman penglihatan yang berterusan kerana perkembangan kepala saraf optik kongestif atau atrofi. Selalunya, penurunan ketajaman penglihatan adalah tanda awal tumor yang sedang berkembang dan diperhatikan sebelum munculnya exophthalmos. Scotomas muncul di bidang penglihatan, kadang-kadang cerot scotoma dapat hadir tanpa perubahan pada fundus.

Diagnosis angioma kelopak mata dan konjungtiva biasanya tidak sukar. Untuk diagnosis angioma choroid, kehadiran tumor vaskular di wajah, serta warna merah terang atau kuning-merah tumor dengan refleks kebiruan atau kehijauan, pigmentasi tumor yang tidak signifikan atau sangat sedikit, adalah penting. Tanda-tanda ini membezakan angioma dari melanoblastoma choroidal..

Angioma orbital harus dibezakan dari hemangioendothelioma dan angiosarcoma..

Untuk angioma orbit, exophthalmos adalah ciri hampir sejak lahir, pertumbuhan yang agak perlahan, peningkatan exophthalmos ketika menangis, menangis anak, ketika memiringkan kepala. Selalunya, angioma orbital digabungkan dengan kawasan angiomatous pada kulit kelopak mata dan wajah. Fungsi visual dipelihara, hanya penipisan dinding orbit yang dapat diperhatikan secara radiografi, angiolitis sering diperhatikan - pemendapan kapur pada pembuluh darah angioma yang berdenyut. Bola mata mudah dipasang semula.

Exophthalmos yang berkembang pesat dengan anjakan bola mata, kerosakan pada kornea, penurunan ketajaman penglihatan, perubahan yang merosakkan pada dinding tulang orbit menunjukkan peralihan angioma ke tumor malignan (hemangioendothelioma atau angiosarcoma).

Diagnosis pembezaan

• Tumor lain: hemangioma kavernosa retina, hemangioma racemik, melanoma koroid dan hamartoma astrositik.

• Penyakit vaskular: Penyakit mantel, makroanurisma retina arteri, vitreoretinopati eksudatif keluarga dan degenerasi makula eksudatif.

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara angioma retina pada sindrom FHL dan penyakit non-keturunan yang diperoleh yang berlaku pada pesakit tua, yang disebut "tumor retina vasoproliferatif." Pembentukan yang terakhir biasanya dilokalisasi di pinggir di kawasan temporal inferior fundus dan tidak mempunyai kapal bekalan yang jelas melebar.

• Granuloma kepala saraf optik.

• Glioma kepala saraf optik.

Ujian diagnostik pelengkap yang paling berguna adalah angiografi pendarfluor. Pada fasa arteri, arteriol pembekalan yang jelas dan diluaskan ditunjukkan. Tumor nampaknya hiperfluoresen pada fasa awal dan tetap hiperfluoresen hingga kemudian dalam kajian, kadang-kadang dengan pewarna meresap ke humor vitreous. Pemeriksaan ultrabunyi adalah maklumat untuk luka yang lebih besar dari 1 mm dan menunjukkan kepadatan akustik formasi yang tinggi.

Sistemik. Semua pesakit dengan hemangioma kapilari retina, serta saudara-mara mereka, harus diperiksa untuk sindrom FHF. Analisis genetik dilakukan untuk mengetahui adanya mutasi pada gen VHL.

Diagnosis dibuat berdasarkan gambaran klinikal; tidak sukar pada peringkat awal. Pemutihan tumor adalah ciri ketika menekan bola mata. Pada tahap lanjut, sekiranya terdapat komplikasi, mereka dibezakan dengan penyakit Coates, di mana satu mata terjejas.

Adakah anda risau akan sesuatu? Adakah anda ingin mengetahui maklumat yang lebih terperinci mengenai angiomatosis Retina, penyebabnya, gejala, kaedah rawatan dan pencegahannya, perjalanan penyakit dan diet selepasnya? Atau adakah anda memerlukan pemeriksaan? Anda boleh membuat janji temu dengan doktor - klinik makmal Euro sentiasa bersedia membantu anda! Doktor terbaik akan memeriksa anda, mengkaji tanda-tanda luaran dan membantu mengenal pasti penyakit dengan gejala, menasihati anda dan memberikan bantuan dan diagnosis yang diperlukan. Anda juga boleh menghubungi doktor di rumah. Makmal Klinik Euro dibuka untuk anda sepanjang masa.

Cara menghubungi klinik:
Nombor telefon klinik kami di Kiev: (38 044) 206-20-00 (berbilang saluran). Setiausaha klinik akan memilih hari dan jam yang sesuai untuk anda berjumpa doktor. Lokasi dan arahan kami disenaraikan di sini. Lihat lebih terperinci mengenai semua perkhidmatan klinik di halaman peribadinya.

Sekiranya anda sebelum ini melakukan penyelidikan, pastikan untuk mendapatkan hasilnya untuk berunding dengan doktor..
Sekiranya penyelidikan belum dilakukan, kami akan melakukan semua yang diperlukan di klinik kami atau dengan rakan-rakan kami di klinik lain.

Anda? Anda perlu sangat menjaga kesihatan anda secara umum. Orang tidak memperhatikan gejala penyakit dan tidak menyedari bahawa penyakit ini boleh mengancam nyawa. Terdapat banyak penyakit yang pada awalnya tidak menampakkan diri di dalam badan kita, tetapi pada akhirnya ternyata, sudah terlambat untuk merawatnya. Setiap penyakit mempunyai tanda-tanda tersendiri, ciri-ciri manifestasi luaran - gejala penyakit yang disebut. Mengenal pasti gejala adalah langkah pertama untuk mendiagnosis penyakit secara umum. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu diperiksa oleh doktor beberapa kali dalam setahun agar bukan sahaja dapat mencegah penyakit yang teruk, tetapi juga untuk menjaga kesihatan minda dalam tubuh dan tubuh secara keseluruhan..

Sekiranya anda ingin bertanya kepada doktor - gunakan bahagian perundingan dalam talian, mungkin anda akan mendapat jawapan untuk soalan anda di sana dan membaca petua untuk mengurus diri sendiri. Sekiranya anda berminat dengan ulasan klinik dan doktor, cuba cari maklumat yang anda perlukan di bahagian Semua Perubatan. Daftar juga di portal perubatan makmal Euro untuk sentiasa dikemas kini dengan berita dan maklumat terkini di laman web ini, yang akan dihantar secara automatik ke surat anda.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma