Bilakah operasi untuk astigmatisme diperlukan dan kosnya?

Pembedahan untuk astigmatisme adalah satu-satunya pilihan untuk menghilangkan cermin mata dan lensa secara kekal, untuk melihat dunia terang dan terang. Walau bagaimanapun, operasi ini agak rumit dan memerlukan pendekatan yang kompeten, kerana setiap jenis astigmatisme memerlukan rawatan tertentu..

Inti dari sebarang pembedahan untuk astigmatisme

Astigmatisme adalah penyakit mata di mana seseorang kehilangan keupayaan untuk melihat objek dengan jelas. Kadang-kadang kemampuan untuk melihat gambar berubah walaupun sepanjang satu meridian, iaitu garis yang menghubungkan dinding depan dan belakang mata.

Astigmatisme disebabkan oleh gangguan genetik kornea, atau lebih tepatnya, oleh perubahan bentuknya. Akibatnya, gambar tidak dapat diproyeksikan dengan betul, dan oleh itu pesakit kelihatan kabur dan tidak jelas. Pesakit secara serentak menderita miopia dan hiperopia.

Membetulkan penyakit seperti ini dengan cermin mata atau kanta lekap adalah sukar, walaupun mungkin. Walau bagaimanapun, rawatan konservatif tidak memberikan hasil yang signifikan, tetapi hanya menjadikan kehidupan pesakit lebih mudah. Oleh itu, astigmatisme dapat dikalahkan hanya dengan bantuan pembedahan.

Matlamat pembedahan astigmatisme adalah untuk mengembalikan pesakit ke penglihatan normal. Mungkin ini hanya apabila bentuk kornea dinormalisasi. Oleh itu, intipati setiap pembedahan untuk astigmatisme adalah mengubah bentuk kornea..

Cara untuk mencapainya dipilih oleh doktor yang hadir dalam setiap kes secara individu (bergantung pada jenis penyakit, kelajuan perkembangannya, adanya kontraindikasi terhadap kaedah tertentu, adanya penyakit kronik yang lain).

Operasi untuk astigmatisme hanya dibenarkan untuk pesakit yang telah mencapai usia 18 tahun, namun, dalam beberapa kes, bar usia dapat diturunkan hingga 12 tahun. Walaupun pada pasien di bawah umur tidak mungkin dapat meramalkan hasilnya, kerana tubuh masih tumbuh dan berubah.

Jenis operasi

Bergantung pada kaedah menjalankan (pada kaedah mempengaruhi kornea untuk mengubah bentuknya), jenis operasi berikut dapat dibezakan:

  • keratotomi;
  • keratektomi photorefractive;
  • termokeratoplasti laser;
  • termokoagulasi;
  • laser keratomileusis.

Semua jenis operasi ini dicirikan oleh fakta bahawa pakar bedah, dengan bantuan instrumen khas, bertindak pada kornea pesakit untuk mengubah bentuknya dan mengembalikan pesakit ke penglihatan normal. Kos operasi akan langsung bergantung pada jenisnya, yang dipilih oleh doktor bergantung pada petunjuk individu..

Sekiranya, dengan keadaan mata pesakit tertentu, doktor tidak dapat membuat pilihan untuk memilih salah satu teknologi yang ada untuk operasi, maka dalam hal ini satu-satunya jalan keluar untuk masalah tersebut adalah keratoplasti, iaitu penggantian kornea dari penderma atau menggunakan bahan buatan. Semasa merawat astigmatisme dengan pembedahan, kos keratoplasti akan jauh lebih tinggi daripada jenis campur tangan pembedahan yang lain.

Ciri-ciri pembedahan

Semua jenis operasi untuk astigmatisme, yang memberi kesan pada kornea pesakit, tidak bertahan lama, tetapi pemulihan akan bergantung pada setiap kaedah tertentu..

Keratotomi adalah prosedur di mana pakar bedah membuat sayatan kecil di kornea, akibatnya, di bawah pengaruh tekanan intraokular, ia berubah bentuknya. Lokasi dan kedalaman potongan dikira dengan teliti, tetapi hasilnya tidak dapat diramalkan sepenuhnya..

Walaupun metode ini sedikit diubah, karena sayatan dibuat dalam bentuk melengkung untuk mendapatkan kadar yang lebih tinggi, ini tidak menyelesaikan masalah sepenuhnya. Untuk prosedur seperti itu, pakar bedah boleh menggunakan pisau bedah atau laser khas..

Keratektomi photorefractive adalah pemotongan bahagian kornea untuk membentuknya. Operasi sedemikian dicirikan oleh tempoh pasca operasi yang menyakitkan yang lama apabila kawasan potong sembuh. Namun, ia sering memberikan hasil yang baik..

Laser termokeratoplasti adalah prosedur beberapa luka bakar pada kornea untuk mengubahnya. Operasi ini membolehkan pesakit cepat kembali ke irama kehidupan yang normal, tetapi kadang-kadang dia akan merasakan kehadiran objek asing di matanya dan akan lebih sensitif terhadap cahaya..

Thermocoagulation mempunyai prinsip tindakan yang sama dengan jenis sebelumnya, dengan satu-satunya perbezaan bahawa pembakaran tidak dilakukan dengan laser, tetapi dengan jarum khas yang dipanaskan hingga suhu yang diperlukan. Operasi seperti ini pernah digunakan sebelumnya, kini dalam kebanyakan kes, ia dibiarkan..

Keratomileusis laser dilakukan apabila diperlukan untuk menghilangkan lapisan dalam kornea. Semasa operasi, lapisan luar kornea (flap) dilipat ke belakang, zarah-zarah yang cacat diuapkan oleh laser, kemudian flap diterapkan kembali.

Jahitan di atasnya tidak diperlukan, kerana akan terpasang kerana perubahan tekanan pada mata. Kerana ketiadaan kerosakan pada bahagian luar kornea, tempoh selepas operasi dipendekkan.

Varieti keratoplasti

Keratoplasti dilakukan sekiranya kaedah rawatan sebelumnya tidak memberikan hasil yang diinginkan. Organ penderma atau bahan plastik bioinert khas boleh digunakan untuknya..


Semasa menggunakan kornea kadaver, organ ini dibentuk dan diganti. Pada saat yang sama, hasil yang baik sering diperoleh, tetapi kemungkinan perkembangan astigmatisme berulang tidak dapat dikesampingkan..
Tidak semua klinik mata bekerja dengan penderma, oleh itu, pembedahan mata plastik untuk astigmatisme lebih kerap dilakukan menggunakan kornea buatan. Operasi seperti ini memberikan hasil jangka pendek kerana keterbatasan jangka hayat bahan yang digunakan, namun sains tidak berhenti, dan klinik selalu menawarkan peluang baru..

Sekiranya anda ingin dengan tegas menghapuskan ketidakselesaan dengan astigmatisme, anda boleh melakukan operasi untuk memasang lensa phakic. Semasa prosedur sedemikian, lensa khas dimasukkan ke dalam mata, yang akan selalu bersama orang itu, dan oleh itu dia tidak akan mengalami kesulitan.

Jenis pembedahan mata hanya boleh dipilih oleh doktor yang hadir dengan pemeriksaan penuh. Berapa kos untuk menghilangkan astigmatisme bergantung pada jenis dan lokasi pembedahan. Anda tidak dapat menjimatkan kesihatan, anda hanya perlu menghubungi pakar yang berpengalaman dan berkelayakan tinggi.

Jenis operasi untuk membetulkan astigmatisme

Rawatan astigmatisme dilakukan dengan beberapa kaedah - penggunaan cermin mata, lensa, pembedahan. Hanya campur tangan pembedahan yang dapat membantu memperbaiki sepenuhnya gangguan penglihatan yang timbul. Dalam oftalmologi, beberapa operasi digunakan untuk merawat astigmatisme.

Dalam rawatan bentuk astigmatisme kompleks, jenis pembedahan mata berikut dilakukan:

  • Keratotomi
  • Thermokeratocoagulation
  • Pembekuan laser
  • Keratomileusis laser
  • Keratoplasti.

Setiap teknik ini mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri, ciri-ciri kelakuan, kebaikan dan keburukan.

Keratotomi

Semasa operasi ini, pakar oftalmologi membuat sayatan di kornea mata untuk mengubah kelengkungannya dan melemahkan pembiasan di sepanjang paksi bertulang. Kelemahan prosedur adalah ketidakmampuan pakar untuk meramalkan hasilnya, kerana ini, ia tidak dianggap sebagai kaedah yang berkesan untuk merawat astigmatisme dan jarang digunakan..

Sehingga baru-baru ini, keratotomi tidak digunakan untuk nilai di atas 2 dioptor, tetapi sekarang ia juga dilakukan dalam kasus ketika datang ke 4 dioptor..

Kaedahnya diperbaiki oleh Profesor Medvedev, dia datang dengan cara baru untuk membuat sayatan - sebelum mereka dibuat lurus, dia mencadangkan menggunakan lekukan arcuate.

Pendekatan baru memungkinkan untuk mengekalkan struktur semula jadi mata, meningkatkan kecekapan prosedur dan memendekkan masa pemulihan. Petunjuk untuk keratotomi bercampur dan astigmatisme rabun.

Thermokeratocoagulation

Inti dari operasi ini berpunca dari fakta bahawa pakar itu memberi zon periferal kornea dengan jarum logam yang dipanaskan. Selepas kesan seperti itu pada kornea, kelengkungannya meningkat, akibatnya daya biasannya juga meningkat..

Selalunya, termokoagulasi digunakan untuk menghilangkan astigmatisme rabun jauh..

Pembekuan laser

Operasinya adalah kauterisasi kornea dengan sinar laser. Pembakaran laser digunakan padanya dengan kaedah titik, yang menggunakan tenaga terma. Kerosakan tisu terma berlaku - pemampatan serat kolagen di bahagian periferal kornea mata. Apabila serat kolagen dimampatkan, bentuk kornea pasti akan berubah. Bahagian tengahnya menjadi lebih cembung, kerana penglihatan jauh dikurangkan dengan ketara.

LASIK

Laser keratomileusis, atau LASIK - pembedahan laser untuk astigmatisme, bermula dengan memotong sebahagian kecil lapisan atas kornea, yang disebut kepak. Selepas itu, ia beralih ke sisi, dan pakar oftalmologi menerapkan sinar laser yang ditujukan pada lapisan tengah kornea. Penerangan terperinci mengenai operasi di klinik kami di sini.

Pembedahan laser untuk astigmatisme mengembalikan sepenuhnya fungsi organ penglihatan, dan pesakit boleh melakukan tanpa cermin mata atau kanta lekap.

Bergantung pada masalah penglihatan yang ada, balok diarahkan ke bahagian kornea yang berlainan. Dengan astigmatisme rabun, perlu mengurangkan tisu di bahagian tengah zon optik kornea.

Dengan astigmatisme hiperopik, tisu berkurang di pinggir zon optik, dengan jenis campuran, ia mesti dikeluarkan di tengah dan pinggir kornea.

Selepas operasi, kepak diletakkan di tempatnya, pas dengan pas dan oleh itu tidak memerlukan jahitan.

Kontraindikasi untuk pembedahan laser - pesakit berumur kurang dari 18 tahun.

Kelebihan rawatan ini adalah bahawa lapisan atas kornea tidak rosak, luka terbuka tidak terbentuk, jadi pemulihan jangka panjang tidak diperlukan.

Keratoplasti

Operasi ini didasarkan pada penggantian kornea, ia digunakan dalam keadaan di mana kaedah lain tidak dapat menyembuhkan astigmatisme. Keratoplasty adalah pemindahan penderma atau tisu mata buatan.

Bergantung pada jenis penyakit, penderma atau organ buatan diletakkan kepada pesakit pada lapisan anterior kornea, dalam ketebalannya, atau diganti sepenuhnya. Organ pra-transplantasi diberi bentuk yang diinginkan.

Berapa kos pembedahan astigmatisme??

Kos operasi untuk astigmatisme bergantung pada jenisnya dan kerumitan masalah penglihatan, serta tahap kelayakan pakar dan status klinik.

Maklum balas daripada pesakit mengenai operasi untuk membetulkan astigmatisme yang dilakukan di Pusat Perubatan S. Fedorov sangat positif..

Kos pembedahan mata untuk astigmatisme menggunakan kaedah LASIK untuk miopia tinggi dan hiperopia bermula di Moscow dari 10 ribu rubel atau lebih pada satu mata.

Anda boleh mengetahui harga sebenar laser dan jenis pembedahan mata lain untuk astigmatisme dengan menghubungi klinik kami di Moscow +7 (495) 699-17-79 atau melalui borang maklum balas di laman web yang anda lihat di bawah.

Pembedahan Astigmatisme

Pesakit yang dikasihi!

KAMI INGIN MEMBERI MAKLUMAT ANDA TENTANG LANGKAH-LANGKAH YANG DILAKUKAN OLEH PENTADBIRAN KLINIK UNTUK MENGURANGKAN RISIKO PENCEGAHAN PEMAKAIAN KORONOVIRAL BARU. APABILA ANDA HUBUNGI INSTITUSI KAMI PADA WAKTU SEMASA, SILA AMBIL PERHATIAN TERHAD PENGENALAN.

  1. UNTUK KESELAMATAN DAN PENCEGAHAN PENCEGAHAN jangkitan koronavirus BARU (COVID-19) dan perlindungan klinik pekerja, pesakit yang tiba pada pemeriksaan diagnostik dan rawatan pembedahan, tanpa gagal akan melakukan ANALISIS EKSPRES PADA COVID-19 (atau antibodi kepada SARS-COV- 2). INTERVENSI PEMBEDAHAN AKAN DILAKSANAKAN DI BAWAH SYARAT KEPUTUSAN ANALISIS NEGATIF. ANALISIS KOS UNTUK COVID-19 - 1500 RUBLES. MAKLUMAT TERKINI MENGENAI PENGHANTARAN ANALISIS UNTUK COVID-19 BOLEH DIPEROLEHI DENGAN TELEFON: +7 (8352) 48-25-86. ASAS: SURAT DARIPADA PERKHIDMATAN PERSEKUTUAN UNTUK PENGAWASAN DALAM PERHIMPUNAN PERLINDUNGAN HAK PENGGUNA DAN KESEJAHTERAAN MANUSIA 07.04.2020 No. 02 / 6338-2020-15 "MENGENAI CADANGAN PENCEGAHAN PENCIPTAAN CORONAVIRUS-19 (COV) INFEKSI.
  2. DITERIMA KEPUTUSAN ANALISIS UNTUK COVID-19 (ATAU ANTIBODE KE SARS-COV-2) DIAMBIL DI Kediaman, dengan TEMPOH TIDAK LEBIH DARI 3 HARI.
  3. INI SELAMAT MEMILIKI SIJIL DARI DOKTOR PRECINCT TANPA HUBUNGI DENGAN PESAKIT YANG TERLIBAT ATAU PENJAGA VIRI SELAMA 2 MINGGU TERAKHIR.
  4. JIKA PESAKIT ATAU DIA BERKAITAN MEMPUNYAI GEJALA PENYAKIT RESPIRATORI AKUT, Elakkan rawatan. DALAM KEHADIRAN GEJALA PENYAKIT SEJUK, PESAKIT TERSEBUT AKAN DITOLAK. PADA PERMULAAN KE KLINIK, SEMUA PENGUNJUNG MENGATASI SEMAKAN GAMBAR SUHU. APABILA TANDA-TANDA TEMPERATUR TUBUH MENINGKAT, THERMOMETRY DILAKSANAKAN. JIKA RISIKO DALAM SUHU DIPERTIMBANGKAN, KAMI HARUS MENGHILANGKAN PESAKIT TERSEBUT.
  5. CUBA UNTUK MEMBATASKAN BILANGAN ORANG YANG MENGHUBUNGI PESAKIT. JIKA PESAKIT MEMERLUKAN PENYERTAAN, KAMI AKAN MENGHANTAR SATU SATU AKOMPANEN KE WILAYAH KLINIK.
  6. INGAT BAHAWA RISIKO TERBESAR JANGKA PEMAKAIAN YANG DIBERIKAN OLEH SARS-COV-2 DIHARAPKAN KEPADA LAGI UMUR, SEBAGAI ORANG DENGAN PENYAKIT KRONIK UMUM.
  7. Semua pesakit mesti bertopeng di tempat penginapan sepanjang penginapan.

MAKLUMAT PALING TERBARU MENGENAI SYARAT DAN PELUANG PERMOHONAN UNTUK MEMBANTU DI KLINIK KAMI, SEBAGAI MASA MEMULIHKAN FUNGSI STANDARD KLINIK, ANDA BOLEH MENEMUKAN DI TELEPHOTEU KAMI. KAMI MENERIMA KERJASAMA ANDA DALAM COVID-19 COVID-19. MENJAGA KESIHATAN PESAKIT KAMI DAN KAKITANGAN KLINIK ADALAH KEUTAMAAN DALAM PELAKSANAAN LANGKAH-LANGKAH TERHAD YANG DITETAPKAN DI ATAS. KAMI BERHARAP UNTUK MEMAHAMI PEMAHAMAN.

Pembetulan laser astigmatisme

Rabun jauh merujuk kepada gangguan pembiasan optik mata. Ia dikaitkan dengan bentuk kornea atau lensa mata yang tidak teratur (bukan sfera). Satu-satunya cara untuk membetulkan bentuk kornea adalah pembetulan penglihatan laser.

Harga untuk pembetulan laser astigmatisme

Semasa pembetulan dengan sinar laser, kornea lemah pada meridian yang kuat dan diperkuat pada yang lemah. Akibatnya, ia memperoleh bentuk sfera yang betul, dan sinar cahaya difokuskan pada satu titik..

Sekiranya astigmatisme disertai dengan rabun, ini adalah astigmatisme rabun, rabun jauh - hipermetrik, jika kornea membiaskan dalam bidang yang berbeza dengan cara yang berbeza - bercampur. Pembetulan membolehkan anda segera menghilangkan miopia atau hiperopia.

Untuk siapa pembetulan laser hiperopia ditunjukkan?

  • dengan astigmatisme hingga 6 dioptor;
  • pesakit berusia 18 tahun, ketika pertumbuhan bola mata berakhir, dan berumur hingga 50 tahun, ketika tidak ada manifestasi perubahan ketara pada lensa mata - tanda-tanda awal katarak.

Kebaikan pembetulan penglihatan laser untuk hiperopia

  1. Operasi ini sama sekali tidak menyakitkan. Tidak ada anestesia, tetes ditanamkan sebelum prosedur, memberikan anestesia tempatan. Berkat ini, pesakit tidak mengalami kesakitan dan pada masa yang sama dapat melaksanakan semua perintah pakar bedah.
  2. Prosedur untuk 2 mata berlangsung tidak lebih dari 10-12 minit, dan laser berfungsi dari 10 hingga 50 saat.
  3. Pemulihan cepat - tidak ada sekatan yang ketara, secara praktikal anda tidak terkeluar dari rentak kehidupan yang biasa. Pada hari operasi, anda akan melihat dengan jelas.
  4. Rawatan dijalankan secara rawat jalan, tidak perlu tinggal di hospital. Penglihatan akan segera dipulihkan. Pada jam pertama anda akan mengalami rasa pasir di mata, fotofobia, mata berair, tetapi ini akan cepat berlalu.

Tahap membetulkan hiperopia

Tahap 1 - menggunakan pisau microkeratome (kaedah Lasik) atau sinar laser femtosecond (kaedah Femto Lasik) sayatan (kepak atau kepak) terbentuk di permukaan kornea (cangkang luar mata), yang dibengkokkan ke sisi.

Tahap ke-2 - laser excimer menguap kornea mata, memberikan bentuk yang diinginkan dan membetulkan astigmatisme. Sekiranya menggunakan "Super Lasik", impak dilakukan berdasarkan peta topografi individu, yang terbentuk semasa diagnosis, dan memungkinkan anda meningkatkan kualiti penglihatan setelah operasi.

Tahap ke-3 - kepak dikembalikan ke tempatnya. Ia sesuai dengan ketat tanpa jahitan.

Faedah menghubungi Pusat Pemulihan Penglihatan

Pembetulan astigmatisme, terutama tahap tinggi dan bercampur, menimbulkan kesukaran tertentu dan sebelumnya dilakukan dalam 2 peringkat.

Hari ini, Pusat Pemulihan Penglihatan telah memasang satu-satunya laser excimer generasi ke-8 di Rusia, Teneo Technolas (Jerman), yang jauh lebih unggul daripada laser generasi sebelumnya. Menjadi mungkin untuk menjalankan operasi dalam situasi yang paling sukar dengan astigmatisme.

Algoritma unik untuk membetulkan astigmatisme.

Banyak kajian menunjukkan bahawa mata pesakit diputar beberapa darjah dari posisi duduk (semasa diagnosis) ketika berada dalam posisi terlentang (semasa pembedahan laser). Perbezaan ini nampaknya ketara bagi pesakit dengan astigmatisme. Laser Teneo excimer dapat mengimbangi nuansa ini. Semasa diagnostik pada peranti Orbscan, ia memotret iris mata dan menghantar data ini ke unit kawalan laser. Dalam mod dalam talian, laser membandingkan kedudukan mata semasa dengan gambar yang diperoleh semasa diagnosis, dan berfungsi dengan mempertimbangkan sudut putaran mata. Ini sangat penting pada pesakit dengan astigmatisme tahap tinggi. Oleh kerana itu, ketajaman penglihatan pada pesakit seperti itu selepas pembetulan adalah 30-40% lebih tinggi.

Diagnostik penglihatan. Sebagai tambahan kepada kajian standard, Pusat kami menjalankan kajian khusus untuk gangguan pembiasan di satu-satunya stesen diagnostik di Rusia ZDW3 Technolas. Ia disatukan ke dalam rangkaian tunggal dengan laser excimer dan femtosecond. Pakar menerima gambaran terperinci mengenai kornea dalam mod 3D, pengimbasan dilakukan pada lebih dari 9000 titik. Berdasarkan gambar terperinci yang diperoleh, pakar oftalmologi menilai keadaan kornea, menentukan kemungkinan melakukan operasi dan memindahkan data ke unit laser.

Teknik pembetulan penglihatan laser untuk hiperopia:

  • Lasek. Semasa pembedahan, lapisan atas kornea dirawat dengan alkohol dan kemudian dikupas untuk mendapatkan akses ke kornea. Ia dirawat dengan laser excimer untuk mendapatkan kelengkungan yang optimum. Selepas itu, kepak tisu diletakkan di tempatnya. Perbezaan antara kaedah LASEK dan LASIK adalah bahawa tidak ada pemotongan kornea. Oleh itu, tempoh pemulihan lebih mudah..
  • "Lasik". Kaedah ini menggabungkan manipulasi mikro dan tindakan laser excimer. Semasa operasi, instrumen digunakan - mikrokeratome. Dengan bantuannya, kepingan tisu kornea dikeluarkan, yang ditolak ke belakang untuk melakukan rawatan laser pada lapisan dalam. Tidak seperti PRK, lapisan atas kornea tidak rosak. Ini membantu mengecualikan kelegapan kornea pasca operasi dan memendekkan tempoh pemulihan. >
  • "SuperLasik". Ciri teknik ini ialah pemeriksaan pra operasi pesakit dengan aberrometer. Peranti membina peta muka gelombang yang mencerminkan penyimpangan mata individu. Setiap orang memilikinya unik seperti cap jari. Berdasarkan analisis aberrometrik, program ini mensimulasikan bentuk kornea, yang mengimbangi kesalahan muka gelombang yang ada. Pembetulan penglihatan laser dilakukan dengan ketat sesuai dengan pengiraan yang diterima dan memerlukan masa yang sama dengan prosedur LASIK standard (10-15 minit).
  • FemtoLasik. Akses ke kornea untuk pembetulan disediakan bukan dengan alat pembedahan, tetapi dengan laser femtosecond. Ia menghasilkan sinar inframerah dan memisahkan tisu dengan tepat pada kedalaman yang telah ditentukan. Sayatan dibuat menggunakan kesan yang disebut foto-robek. Denyut laser membentuk gelembung mikro di kornea, yang bergabung dan membentuk satah delaminasi. Injap tidak bersentuhan ditarik, lapisan dalaman kornea diperbetulkan dengan laser excimer. Flap diletakkan di tempatnya.

Pembedahan laser refraktif untuk astigmatisme dengan implantasi lensa intraokular

Sekiranya pembetulan laser dikontraindikasikan, parameter mata tidak memungkinkan mencapai 100% hasilnya, operasi dilakukan di mana lensa diganti dengan lensa buatan untuk memperbaiki astigmatisme. Kanta semula jadi dihancurkan oleh laser Victus femtosecond dan dikeluarkan dari mata. Lensa dimasukkan ke dalam cangkang yang sama (kapsul), yang berfungsi sebagai lensa. Lensa yang dapat mengimbangi astigmatisme disebut lensa toric. Keupayaan mereka jauh lebih luas daripada dengan rawatan laser, ia berkesan sehingga 12 diopter.

Kos rawatan laser untuk hiperopia bergantung pada pilihan teknik. Harga prosedur menggunakan laser femtosecond lebih tinggi, yang berkaitan dengan kos tambahan untuk pembelian dan penyelenggaraan peralatan.

Pembedahan mata untuk astigmatisme di Moscow - ulasan dan harga

Beberapa kaedah digunakan untuk merawat astigmatisme: memakai cermin mata dan lensa, dan melakukan operasi. Untuk betul-betul membetulkan bentuk kornea, pembedahan mesti dilakukan. Dalam praktik oftalmik, terdapat beberapa kaedah rawatan pembedahan astigmatisme..

Dengan bentuk astigmatisme yang kompleks, anda boleh menetapkan:

  • Keratotomi;
  • Keratomileusis laser;
  • Thermokeratocoagulation;
  • Keratoplasti.

Setiap teknik ini mempunyai indikasi dan kontraindikasi, kebaikan dan keburukan, keunikan pelaksanaannya.

Keratotomi

Semasa keratotomi, pakar bedah membuat beberapa sayatan pada kornea pesakit untuk mengubah kelengkungannya dan melemahkan pembiasan di sepanjang sumbu yang diperkuat. Kelemahan jenis intervensi ini adalah ramalan hasil yang rendah, dan oleh itu penggunaannya terhad. Maksudnya, operasi tersebut tidak dianggap berkesan..

Tidak lama dahulu, keratotomi tidak dilakukan untuk penyimpangan lebih dari 2 diopter. Pada masa ini, ia dapat dilakukan walaupun dengan penyimpangan 4 dioptor. Ini menjadi mungkin kerana mereka mula menggunakan takuk lengkung, dan bukan lurus, seperti yang dilakukan sebelumnya..

Oleh kerana pendekatan ini, mungkin untuk mengekalkan struktur semula jadi mata, memendekkan masa pemulihan dan meningkatkan keberkesanan prosedur. Petunjuk untuk keratotomi adalah bentuk astigmatisme rabun dan campuran.

Thermokeratocoagulation

Semasa termokeratocoagulation, doktor bertindak pada zon periferal kornea dengan jarum logam panas, yang memperbanyak zat di kawasan ini. Selepas kesan seperti itu, kelengkungan kornea meningkat, dan daya biasnya juga meningkat. Bidang penerapan termokeratocoagulation adalah astigmatisme hiperopik.

LASIK

Keratomileusis laser bermula dengan pembentukan kepak kornea dari lapisan atasnya. Kemudian kepak dibawa ke sisi dan penyejatan laser dari lapisan tengah kornea dilakukan. Dengan LASIK, fungsi visual dipulihkan, oleh itu, selepas operasi, pesakit sering tidak lagi memerlukan lensa dan cermin mata..

Sinar laser excimer dapat diarahkan ke kawasan kornea yang berlainan, bergantung pada tujuan operasi. Sekiranya terdapat jenis astigmatisme rabun, maka penyejatan dilakukan di zon tengah kornea. Pada jenis hiperopik, zon pinggir kornea disejat. Jenis campuran melibatkan penyingkiran tisu di pusat dan di pinggir.

Selepas peleburan laser bahan kornea, kepak dangkal diletakkan di tempatnya. Oleh kerana ketat pada lapisan bawah, ia tidak diperlukan untuk menutup kepak.

LASIK tidak dilakukan pada pesakit yang berumur kurang dari 18 tahun. Kelebihan penting operasi adalah pemeliharaan lapisan atas kornea, yang berkaitan dengan masa pemulihannya dipendekkan dengan ketara..

Keratoplasti

Dengan keratoplasti, penggantian kornea dilakukan. Operasi ditunjukkan dengan kecekapan teknik lain yang rendah. Dalam kes ini, bukannya kornea pesakit sendiri, tisu tiruan atau penderma dipindahkan. Sebelum memindahkan tisu ke permukaan mata, doktor memberikannya bentuk, ketebalan tertentu.

Kos pembedahan untuk astigmatisme

Kos pembedahan untuk astigmatisme boleh berbeza-beza bergantung pada jenis intervensi, kelayakan pakar, kerumitan penyakit, dan status klinik. Rata-rata, pembetulan astigmatisme menggunakan teknik LASIK adalah sekitar 10 ribu rubel (untuk satu mata).

Astigmatisme - kaedah pembetulan

Hidup anda tidak merasa sedih, melihat dunia sedikit menyipit, dan tiba-tiba anda diberitahu bahawa anda menghidap astigmatisme. Astigmatisme adalah optik mata dengan fokus yang salah, apabila tidak ada kejelasan pada retina disebabkan oleh gangguan pada kornea atau lensa mata. Anda tidak boleh membuat diagnosis seperti itu sendiri - ia dijumpai oleh pakar oftalmologi. Dan timbul persoalan - apa yang harus dilakukan dengannya? Pakai cermin mata atau kanta lekap, berlatih dari pagi hingga malam seperti yang disarankan oleh Internet, atau menyerahkan diri ke tangan pakar bedah untuk "mengubah" penglihatan?

Dan pilihan lain adalah tidak melakukan apa-apa, meneruskan hidup seperti sebelumnya, tidak ada yang menyakitkan.

Peraturan penting adalah memahami bahagian mata yang berkaitan dengan masalah optik ini. Kaedah pembetulan atau rawatan astigmatisme akan bergantung kepada ini..

Peraturan penting kedua adalah memahami berapa banyak perubahan dari masa ke masa, kerana astigmatisme boleh menjadi salah satu gejala penyakit mata yang memerlukan rawatan..

Peraturan penting ketiga adalah pada usia berapa ia ditemui dan berapa ukurannya. Pada kanak-kanak, ia memerlukan pembetulan berterusan dengan cermin mata dari usia sangat awal dan, selalunya, latihan tambahan pada peranti. Sekiranya ini tidak dilakukan, maka mata akan menjadi "malas", amblyopia akan muncul - penurunan penglihatan yang tidak dapat diperbaiki dengan cara pembetulan pada usia yang lebih tua.

Rawatan pembedahan adalah sebilangan besar orang dewasa yang berumur 18 tahun ke atas. Sekiranya kornea sihat dan hanya "bengkok" - selamat datang ke pembetulan penglihatan laser. Sekiranya kornea nipis dan berpenyakit, kita merawat, menguatkan dan membetulkannya dengan kaedah lain.

Cara memilih cermin mata untuk astigmatisme

Sekiranya astigmatisme menyebabkan penglihatan kabur, mata cepat letih, kontur objek kabur atau berganda, terdapat kekeringan dan kesakitan pada mata dengan tekanan visual yang sedikit, penglihatan merosot pada waktu senja - anda memerlukan kacamata astigmatik.
Kacamata Astigmatic juga disebut gelas silinder, ini adalah kaedah pembetulan yang paling mudah, relatif ekonomik dan berkesan.

Pemilihan ini adalah proses pelbagai peringkat untuk memeriksa sistem optik mata. Kekhususan lensa astigmatik adalah bahawa mereka mesti membetulkan penglihatan sekaligus secara menegak dan mendatar dengan kekuatan optik lensa yang berbeza. Oleh itu, lensa astigmatik mempunyai kelengkungan yang tidak teratur, menyerupai bulatan bujur atau regangan..

Pada awalnya, pemeriksaan optik mata harus dilakukan pada beberapa alat, termasuk autorefractometer, aberrometer, keratometer, topografi kornea, mikroskop celah
Saya menulis tentang bagaimana ini berlaku di sini (kerana diagnosis untuk kacamata dan laser adalah sama): "Kami mendapat kesan sampingan dari pembetulan penglihatan laser - dan bahkan sebelum diagnosis"

Setelah mendapat idea utama mengenai tahap, jenis dan jenis astigmatisme, optometris memeriksa ketajaman penglihatan tanpa pembetulan dan dengan pembetulan maksimum dengan setiap mata secara terpisah, kemudian dengan dua mata. Pilihan kaca dipilih yang memberikan kejelasan penglihatan terbaik. Kemudian tahap penyesuaian dengan lensa yang dipilih mesti diikuti..

Sekiranya pemilihan astigmatik dilakukan untuk pertama kalinya, terutama pada orang dewasa atau orang tua, maka sangat penting untuk mengambil kira ukuran lensa astigmatik yang boleh diterima maksimum. Jika tidak, semasa memakai, pening, ketidakselesaan visual, dan ketidakupayaan untuk bergerak di angkasa akan berlaku. Selalunya dalam kes-kes ini, pesakit diberi gelas sementara sementara dengan pembetulan yang tidak lengkap, dan kemudian diperkuat secara beransur-ansur setelah akhir tempoh penyesuaian..

Dengan tahap miopia dan hiperopia yang tinggi, digabungkan dengan astigmatisme, lebih sukar memilih cermin mata, tempoh membiasakan diri dapat ditangguhkan. Pakar oftalmologi harus memberi amaran terlebih dahulu kepada anda mengenai perkara ini..

Skema untuk menunjukkan kedudukan paksi gelas pembetulan untuk astigmatisme

Nah, cermin mata seperti itu tidak tanpa kelemahan - sama seperti semua kacamata (perubahan penampilan seseorang, kabus lensa, keperluan penggantian berkala, batasan bidang pandangan, dll.), Dan kelemahan khusus.

Kacamata Astigmatic sukar dipasang, kos lensa silinder tinggi, memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dan dalam beberapa kes, lensa silinder sama sekali tidak toleran.

Apa yang lebih baik untuk astigmatisme - cermin mata atau lensa?

Dari sudut pandangan estetik, lensa tidak mempengaruhi penampilan dan tidak menghadkan pandangan, oleh kerana itu mempunyai banyak pengguna aktif. Di samping itu, terdapat beberapa faedah perubatan yang jelas:

  • Pertama, kekuatan mereka dapat diubah jika miopia berkembang..
  • Kedua, dalam kanta lekap, ketajaman penglihatan sering kali lebih tinggi, kerana lensa diletakkan terus di kornea, dan terdapat jarak antara lensa cermin mata dan kornea.
  • Ketiga, pembetulan mungkin dilakukan dengan lensa dengan perbezaan optik kedua mata yang besar, kerana ukuran gambar pada retina akan sama.
  • Dan akhirnya, dengan astigmatisme sederhana hingga 1.5 dioptor, pembetulan dapat dicapai dengan mudah dengan lensa sfera biasa dengan meratakan permukaan dengan air mata.

Apa yang salah dengan lensa adalah kehadiran mereka setiap hari di permukaan kornea.
Saya menulis mengenai semua masalah yang mungkin dihadapi oleh pengguna kanta lekap dalam catatan terakhir: Mana yang lebih berbahaya: memakai kanta lekap atau pembetulan laser?

Banyak dalam kes ini bergantung pada pedantry, kebersihan dan kekayaan anda. Kanta lekap harian lebih baik daripada lensa yang boleh digunakan semula, tetapi lebih mahal. Tetapi dalam jangka masa panjang, terdapat setiap peluang mendapat penyakit mata berjangkit, trauma atau distrofik..

Semasa memilih jenis kanta lekap dengan astigmatisme, pakar oftalmologi sering menasihati lensa tork lembut. Pembetulan meridian yang kuat dengan lensa sedemikian digabungkan dengan pembetulan miopia atau hiperopia. Geometri lensa khas menjadikan produk berada dalam kedudukan yang stabil, menjadikannya bebas dari pergerakan mata. Oleh itu, ia hanya mempengaruhi meridian yang diingini..

Konfigurasi lensa Astigmatic

Sekiranya percubaan pembetulan konservatif tidak berkesan, operasi menggunakan laser adalah disyorkan.

Pembetulan penglihatan laser untuk astigmatisme

Pembedahan mata laser untuk astigmatisme adalah kaedah terbaik untuk menghilangkan cermin mata atau kanta lekap kerana alasan perubatan. Saya menarik perhatian pesakit saya kepada fakta bahawa astigmatisme tidak memungkinkan untuk melihat dengan jelas sama ada pada jarak dekat atau jarak jauh, dan ini adalah alasan lain untuk berpisah dengan masalah ini selama-lamanya.

Cara melakukan pembetulan mesti diputuskan bergantung kepada anatomi dan fisiologi mata setelah pemeriksaan diagnostik yang komprehensif.

Pembetulan boleh dilakukan dengan semua kaedah yang ada: ReLex SMILE, FLEX, FemtoLASIK, LASIK atau PRK. Ciri-ciri jenis pembetulan ini dijelaskan secara terperinci dalam siri catatan sebelumnya:

Apa yang pasti anda perlu perhatikan - kornea yang "berpenyakit" adalah kontraindikasi terhadap sebarang jenis pembedahan laser, termasuk senyuman ReLex SMILE yang paling moden dan lembut. Dan astigmatisme adalah salah satu gejala kornea "berpenyakit" dalam keadaan eksplisit atau laten (keratoconus). Oleh itu, diagnostik yang disasarkan adalah penting dalam apa jua keadaan. Sekiranya kornea tidak membenarkan pembetulan penglihatan laser, maka masalahnya dapat diselesaikan dengan bantuan implantasi lensa phakic..

Kanta sentuh intraokular untuk pembetulan astigmatisme

Apabila rabun atau rabun jauh ditambahkan ke astigmatisme, ada kaedah pembedahan lain sebagai alternatif - untuk meletakkan kanta sentuh intraokular pada lensa sendiri, yang tidak dapat dilihat secara luaran dan tidak perlu dikeluarkan. Pilihan ini sesuai untuk kes-kes di mana ketebalan kornea tidak mencukupi atau tidak dapat dirusak. Oleh itu, satu prosedur mudah dapat menyelesaikan masalah miopia dan astigmatisme tinggi..

Implan ini dibuat dari bahan biokompatibel yang dapat hidup di dalam mata selama beberapa dekad sehingga terdapat cukup ruang atau katarak muncul. Lensa sedemikian "ditanam" secara individu dengan parameter yang ditentukan, misalnya, "minus" dan dengan komponen astigmatik yang diperlukan dan ditanamkan ke dalam mata dalam kedudukan tertentu.

Diameter optik lensa dari 5,5 mm hingga 4,65 mm, bergantung pada besarnya rabun - semakin besar tolak, semakin kecil zon optik, agar tidak terlalu "menebal" lensa.
Panjang bahagian pendukung (haptik) boleh menjadi 115 mm, 120 mm, 125 mm, 130 mm - ini dikira secara individu, berdasarkan pengukuran mercu tanda luaran dan ruang dalaman. Pembetulan astigmatisme adalah mungkin dari 1 hingga 6 dioptor dan pada masa yang sama kualiti penglihatan yang sangat tinggi dicapai.

Perincian peningkatan lensa phakic dijelaskan dalam catatan sebelumnya:

Ngomong-ngomong, implantasi (serta pengiraan) lensa jenis ini memerlukan kemahiran dan keterampilan. Sepanjang hidup saya, saya terpaksa mengeluarkan lensa phakic orang lain, diletakkan "ke belakang" atau "terbalik".

Dalam model lensa phakic moden, terdapat lubang di pusat pergerakan bebas cecair intraokular:

Keratotomi tangensial - pembetulan dalam versi "dipermudahkan"

Pada tahun 1980-an. Ahli akademik Svyatoslav Fedorov et al. Mengembangkan model matematik ubah bentuk kornea setelah melakukan pemotongan keratotomi bermeter pada bahagian anterior kornea. Menurut model ini, operasi - keratotomi radial anterior - muncul dan mendapat kemasyhuran di seluruh dunia. pembetulan penglihatan dengan sayatan pada kornea.

Prinsip keratotomi bermeter anterior telah digunakan untuk membetulkan pelbagai bentuk astigmatisme. Untuk membetulkan astigmatisme rabun sederhana, keratotomi tangensial yang disebut dikembangkan - melemahkan pembiasan pada bahagian tegak lurus dengan arah sayatan, dan untuk membetulkan astigmatisme rabun kompleks, keratotomi radial-tangensial digunakan.

Ia kelihatan seperti skematik seperti ini - seperti pai yang dipotong-potong:

Ini dilakukan secara manual dengan potongan pisau hingga kedalaman meter - oleh itu hasilnya cukup menunjukkan.

Hari ini, dengan munculnya teknologi femtosecond (denyut laser ultrashort), tanpa memanaskan dan merosakkan tisu di sekitarnya dengan sejumlah gelembung peronggaan yang berkembang, kita dapat menjadikan sayatan tisu (femtodissection) sebagai "pisau bedah" universal. Dengan bantuan laser femtosecond, kami meningkatkan ketepatan, keselamatan dan keberkesanan klinikal kaedah ini dalam pembetulan astigmatisme kornea, berbanding dengan keratotomi "tradisional".

Hari ini, kita boleh menggunakan kaedah alternatif ini dalam situasi klinikal di mana hampir mustahil untuk melakukan tontonan atau pembetulan hubungan yang diperlukan, kerana penyimpangan kornea yang ketara, serta melakukan pengekstrakan lentikulat atau pembedahan pembiasan laser excimer kerana ketebalan stroma kornea yang tidak mencukupi untuk membetulkan astigmatisme rabun. Kaedah ini adalah pilihan pembetulan yang paling "belanjawan".

Kanta Astigmatic - implan dengan optik silinder

Semua yang saya tulis di atas berkenaan hanya mengubah bentuk bahagian mata atau menambahkan sesuatu ke dalamnya. Tetapi ada cara untuk membetulkan optik mata dengan membuang sesuatu dan menggantinya dengan implan dengan khasiat tambahan yang bermanfaat..

Oleh itu, tanggalkan lensa anda sendiri dan gantikannya dengan lensa astigmatik buatan. Mereka juga dipanggil silinder atau torik.

Bagaimana operasi mengeluarkan lensa dan dalam keadaan apa diperlukan, saya menulis di sini:

By the way, jika pesakit mempunyai astigmatisme lensa, maka itu akan hilang setelah mengeluarkan lensanya sendiri..

Tetapi jika kornea tidak rata, maka dalam hal ini lensa lensa buatan dapat membantu, bahagian optiknya mempunyai aditif silinder seperti lensa untuk kacamata untuk astigmatisme - lensa intraokular torik (IOL).

Ia kelihatan seperti ini:

Adakah terdapat pilihan lain:

Intinya ialah IOL torik, selain optik sfera biconvex, mempunyai komponen tork di permukaan belakang, dan paksi kuat ditandai dengan dua tanda sepaksi untuk meletakkan lensa pada akhir operasi..

Oleh itu, kami memperoleh satu langkah pembetulan aphakia dan astigmatisme kornea menggunakan torik IOL, penggunaannya memungkinkan untuk mengelakkan operasi pembiasan tambahan pada kornea sekiranya terdapat sisa astigmatisme..

Keperluan utama lensa seperti itu bukan sahaja menetralkan astigmatisme kornea sejurus selepas pembedahan, tetapi juga perlunya kedudukan IOL yang stabil di dalam beg kapsul untuk waktu yang lama. Ketidakstabilan putaran model torik IOL menyebabkan penurunan penglihatan yang ketara dalam tempoh selepas operasi. Penyebab ketidakstabilan putaran IOL yang paling biasa adalah kerutan kantung kapsul kerana perkembangan proses fibrotik, akibatnya lensa "berputar" di sekitar paksi mereka mengikut arah jam.

Pada mikroskop operasi lanjutan, gambar paksi yang diinginkan untuk orientasi lensa diproyeksikan ke gambar di bawah mikroskop. Seperti ini:

Imej mikroskop dengan unjuran tanda pada meridian yang dikehendaki

Pautan silang dan cincin kornea - kesan pada astigmatisme

Pembedahan seperti crosslinking dan implantasi segmen intrakornea juga mempengaruhi optik mata. Mereka membawa kepada pengukuhan rangka kornea, untuk pemodelan kornea yang lebih biasa dan biasa, mengurangkan kelengkungannya.

Terdapat nomogram dan pelbagai formula untuk membantu pakar bedah untuk mengira panjang, ketebalan dan geometri segmen yang diperlukan, tetapi ketepatan pengiraan tersebut tidak setinggi dengan pembetulan laser atau implantasi lensa. Matlamat utama dalam kes ini adalah penyembuhan, dan meningkatkan optik adalah bonus untuknya..

Hasilnya akan menjadi beberapa kesimpulan:

  1. Semakin awal astigmatisme yang diungkap diperbaiki, semakin kecil kemungkinan komplikasi, termasuk penurunan penglihatan yang tajam, pengembangan mata "malas", pembentukan strabismus.
  2. Terdapat banyak kaedah untuk membetulkan astigmatisme dan pilihannya selalu bersifat individu..
  3. Untuk pemilihan yang betul, anda perlu meluangkan sedikit usaha dan masa.
  4. Pembetulan awal dengan cermin mata adalah kunci kesihatan mata. Anda perlu kerap mengunjungi pakar oftalmologi untuk memantau penglihatan anda.

Kaedah pembedahan untuk membetulkan astigmatisme

Selalunya, pesakit memilih kaedah pembetulan penglihatan yang murah dan sederhana - cermin mata dan kanta lekap, tetapi ada pembetulan penglihatan laser untuk astigmatisme yang dapat menghilangkan astigmatisme selama-lamanya.

Rawatan konservatif astigmatisme

Kaedah pembetulan penglihatan yang paling popular untuk astigmatisme adalah tontonan dan hubungan. Dengan astigmatisme, kacamata khas dengan lensa silinder diresepkan, apabila dipakai orang yang mengalami gangguan tahap tinggi mungkin mengalami sakit kepala, ketidakselesaan penglihatan, dan rasa sakit.

Memilih cermin mata dengan lensa silinder lebih sukar daripada cermin mata biasa. Doktor mesti melakukan diagnosis penuh, menentukan banyak parameter sistem visual. Dalam preskripsi untuk cermin mata silinder, data mengenai silinder dan paksi lokasinya juga ditentukan.

Pembetulan tontonan dari astigmatisme kini dianggap ketinggalan zaman. Semakin banyak, kacamata diresepkan hanya untuk anak-anak, ketika terdapat banyak kontraindikasi untuk campur tangan pembedahan, kerana sistem visual anak masih.

Pembetulan hubungan ditunjukkan untuk pesakit dengan tahap astigmatisme rendah. Sekiranya sebelumnya ia hanya diperbetulkan dengan kanta lekap keras, hari ini adalah mungkin untuk menggunakan model yang lembut dan selesa. Lensa kaku mempunyai kesan negatif pada kornea, dan lensa toric baru membolehkan mata bernafas dengan bebas.

Semasa membetulkan penglihatan dengan cermin mata atau kanta lekap, anda perlu sentiasa dipantau oleh pakar oftalmologi, untuk mengubah sistem optik pada waktunya. Ubat ini membantu meningkatkan penglihatan, tetapi tidak mempengaruhi penyebab astigmatisme dengan cara apa pun. Hanya operasi pembedahan yang dapat menyelamatkan seseorang dari kesalahan pembiasan ini..

Pembedahan untuk merawat astigmatisme

Pembetulan laser astigmatisme

Penyebab utama astigmatisme adalah perubahan bentuk kornea. Sinar cahaya dibiaskan secara tidak betul oleh sistem optik mata, oleh itu ia tidak menyatu pada satu titik. Otak tidak dapat memproses maklumat, gambar yang diputarbelitkan diperoleh.

Pembetulan laser dianggap, mungkin, kaedah yang paling berkesan untuk merawat astigmatisme, tetapi hanya pesakit berusia lebih dari 18 tahun yang dibenarkan menjalani prosedur tersebut. Yang terbaik adalah teknologi LASIK, yang menggabungkan teknik excimer laser dan mikrosurgeri. Kelebihan teknologi ini adalah kemampuan memelihara anatomi lapisan kornea.

Menurut statistik, LASIK lebih berkesan dalam merawat astigmatisme berbanding dengan kaedah lain. Selepas operasi, seseorang mendapat penglihatan yang sangat baik tanpa sekatan. Bidang pembetulan penglihatan laser terus berkembang, jadi risiko kesan sampingan dan komplikasi diminimumkan.

Kontraindikasi untuk pembetulan laser untuk astigmatisme:

  • kehamilan, penyusuan susu ibu;
  • diabetes;
  • katarak;
  • glaukoma;
  • iridocyclitis;
  • miopia progresif;
  • perubahan fundus;
  • distrofi atau degenerasi kornea;
  • proses keradangan dalam sistem visual.

Beberapa kontraindikasi bersifat sementara, sementara yang lain menjadi alasan untuk memilih kaedah rawatan lain. Nasib baik, perubatan moden mampu memberi alternatif kepada pesakit.

LASIK

Laser keratomileusis menggabungkan teknik bedah mikro dan laser excimer. Dengan bantuan mikrokeratom, pakar bedah oftalmik membuat kepak dari kornea, membengkokkannya, dan bertindak pada lapisan dalam cangkang dengan laser. Kemudian kepak dikembalikan ke tempatnya. Laser membentuk semula kornea sehingga membiaskan sinar cahaya dengan betul dan memfokuskannya pada retina. Pembedahan LASIK dapat membetulkan astigmatisme dalam ± 3 diopter.

Kelebihan teknik LASIK ialah penyejatan kawasan yang terdistorsi berlaku dari tengah kornea, sementara lapisan atas tidak terjejas. Ini mengelakkan keruh dan menjadikan tempoh pemulihan selesa..

Tahap pembetulan laser menggunakan teknik LASIK:

  1. Penetapan titisan anestetik, menggunakan pengembang kelopak mata.
  2. Buat kepak dengan ketebalan 130-150 mikron. Ia dilipat ke belakang untuk mendapatkan akses ke lapisan dalam.
  3. Sinar laser menguap kawasan yang tidak teratur untuk membentuk permukaan baru.
  4. Flap dikembalikan dan diikat dengan kolagen. Operasi tidak memerlukan jahitan.
  5. Mata dicuci, titisan anti-radang ditanamkan.

Femto-LASIK

Femtolaser iringan pembetulan laser standard telah menjadi keselamatan bagi orang yang mengalami kornea nipis. Femtolaser digunakan untuk pembentukan flap kornea tanpa sentuhan semasa pembedahan LASIK, kerana meregangkan tisu, dan tidak memotong.

Laser femtosecond menggunakan cahaya inframerah untuk melepaskan tisu dalam proses pecah foto. Di bawah pengaruh laser, gelembung terbentuk di lapisan kornea, yang bergabung dan membentuk stratifikasi. Femtolaser membolehkan anda membuat sempadan stratifikasi dengan sempurna dan mengurangkan kesan pada kornea. Di samping itu, dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk membentuk kepak mengikut parameter individu, yang mustahil apabila menggunakan alat mekanik..

Keupayaan untuk memodelkan penutup kornea dengan tepat telah memperluas ruang lingkup pembetulan penglihatan laser. Operasi Femto-LASIK dilakukan walaupun pada pesakit dengan kelainan kornea, penipisan dan kerutan kornea, serta sindrom mata kering..

Super-LASIK

Operasi Super-LASIK menyiratkan penyesuaian pembetulan penglihatan yang diperibadikan. Program operasi dikembangkan dengan mengambil kira semua ciri individu sistem visual pesakit.

Perbezaan antara Super-LASIK dan LASIK, iaitu pembetulan peribadi dari yang standard, terletak pada kenyataan bahawa semua penyelewengan yang ada dikesan pada tahap diagnostik. Pakar oftalmologi menentukan tahap kesannya terhadap penglihatan dan memodelkan bentuk kornea sedemikian rupa untuk mengimbangi mereka.

Miopia dan hiperopia dianggap berada pada urutan terendah, sementara astigmatisme berada pada urutan kedua. Penyelewengan ini dijelaskan oleh undang-undang optik dan dihapuskan menggunakan pembetulan standard. Operasi Super-LASIK disyorkan apabila terdapat penyelewengan pesanan yang lebih tinggi.

Prosedurnya memerlukan persiapan yang teliti, waktu pelaksanaannya tidak berubah. Pembedahan laser Super-LASIK dilakukan dalam standard 10-15 minit.

Flap nipis Super LASIK

Teknologi pembetulan laser Super-LASIK Thap Flap juga didasarkan pada penyejatan kawasan kornea yang terdistorsi dengan laser. Kelebihannya adalah bahawa membentuk kepingan ultrathin kornea adalah mungkin: dengan pembetulan standard ialah 130-140 mikron, dan dengan Thin Flap 100-110 mikron. Ini menjimatkan sehingga 30% kerangka tisu dan meminimumkan kesan pada kornea, yang memudahkan tempoh pemulihan.

Semasa operasi Super-LASIK Thin Flap, pengembangan syarikat Jerman Schwind digunakan, yang telah mencipta generasi terbaru sistem laser AMARIS dan ESIRIS dengan kepala paling tipis untuk mikrokeratome (alat yang digunakan untuk membentuk kepak). Ini adalah teknologi pembetulan laser yang paling lembut dan selamat, yang membolehkan anda mengira hasil rawatan dengan tepat bahkan sebelum campur tangan (sehingga 95%).

Teknologi Super-LASIK Thin Flap membantu mengembalikan penglihatan bagi orang yang mempunyai kontraindikasi terhadap pembetulan laser standard. Ini adalah kornea yang kurus dan miopia yang tinggi. Oleh kerana laser hanya menguap tisu di lapisan atas, pemulihan penglihatan dipercepat sebanyak 20%.

Keratektomi fotorefractive

PRK - sejenis pembetulan laser, yang dilakukan dengan astigmatisme rabun. Teknologi ini membolehkan anda mengubah kelengkungan kornea dengan tepat dan memastikan ketajaman visual maksimum. PRK dijalankan dalam kes di mana terdapat kontraindikasi terhadap LASIK.

Kelemahan kaedah ini adalah tempoh pemulihan yang lama dan menyakitkan, kerana luka tetap di kornea selepas pembedahan. Terdapat risiko tinggi kelegapan kornea. Kontraindikasi untuk PRK termasuk katarak, glaukoma, detasmen retina dan tumor di mata..

LASEK

Teknologi LASEK (keratomileusis epitel laser) adalah kaedah peningkatan keratektomi photorefractive (PRK). Operasi PRK mempunyai kelemahan yang signifikan - tempoh pemulihan yang panjang dan tidak selesa, serta ketidakmampuan untuk mengoperasikan kedua mata sekaligus..

Kelebihan LASEK yang tidak dapat dipertikaikan adalah pengecualian keratoconus pasca operasi, kerana dalam hal ini laser menguap terutamanya tisu permukaan kornea. Teknologi LASIK melibatkan pengekstrakan epitel dan seperempat stroma, sementara LASEK hanya menggunakan epitel. Operasi LASEK menghilangkan kerosakan pada lapisan dalam kornea.

Kaedah ini memungkinkan untuk membetulkan astigmatisme dalam ± 4 diopter. Pembedahan LASEK boleh dilakukan pada pesakit yang mempunyai kontraindikasi terhadap LASIK (paling kerap penipisan kornea). Selepas LASEK, tempoh pemulihan lebih pendek dan tidak menyakitkan. Risiko kelegapan kornea dihapuskan sepenuhnya.

Walau bagaimanapun, teknologi LASEK mempunyai kekurangannya. Semasa operasi, alkohol terdedah kepada epitel, yang menyebabkan kematian sel. Mereka mengambil masa yang lama untuk pulih. Kemungkinan kerosakan pada ujung saraf dan, sebagai akibatnya, rasa sakit pada tempoh selepas operasi. Teknik Epi-LASIK membolehkan anda mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan ini..

Pembetulan pembedahan pembiasan

Keratotomi

Operasi ini melibatkan penciptaan sayatan di kornea, yang dalam proses penyembuhan mengubah kelengkungannya dan, dengan itu, kekuatan pembiasan cahaya. Pada masa ini, teknik ini digunakan semakin sedikit untuk rawatan astigmatisme, kerana sukar untuk meramalkan hasil rawatan tersebut dan ada risiko komplikasi.

Peralatan moden membolehkan keratotomi peringkat atas. Pada pesakit dengan kornea nipis, pembedahan dilakukan dengan menggunakan laser femtosecond. Astigmatomi - sejenis keratotomi - terdiri dalam menerapkan sayatan pada kornea dengan kedalaman tertentu. Selalunya, operasi seperti ini disyorkan untuk astigmatisme campuran dan rabun..

Keratokoagulasi

Thermokeratocoagulation digunakan terutamanya dalam rawatan astigmatisme hiperopik. Ini adalah prosedur yang menyakitkan di mana luka bakar tepat berlaku di pinggir kornea dengan jarum yang dipanaskan. Dengan kerosakan terma, serat kolagen menyusut, bentuk kornea berubah. Pusat kornea menjadi cembung, yang mengurangkan gejala hiperopia. Ketidakselesaan mungkin berlaku selepas operasi, oleh itu pakar oftalmologi mengesyorkan agar pesakit memakai kanta lekap khas.

Teknologi laser termokeratoplasti serupa, tetapi bukannya jarum, laser termal digunakan. Dalam rawatan astigmatisme, keratoplasti konduktif juga digunakan, ketika kerusakan diterapkan pada kornea menggunakan radiasi frekuensi radio.

Keratoplasti

Prosedur ini melibatkan penggantian kornea. Keratoplasti digunakan hanya jika kaedah lain untuk merawat astigmatisme tidak dapat dilakukan atau mereka tidak akan berkesan. Pesakit boleh dipindahkan dengan kornea penderma atau cangkok tiruan.

Organ ini diproses terlebih dahulu dan diberi bentuk yang sesuai. Semasa operasi, ia boleh diletakkan di lapisan anterior, dengan ketebalan kornea, atau mengganti kawasan yang rosak.

Skleroplasti

Scleroplasty untuk astigmatisme melibatkan penempatan lobus scleral atau dura mater penderma di antara konjunktiva pesakit dan sklera. Ini membolehkan anda menguatkan kerangka bola mata dan menghentikan gangguan pembiasan progresif. Selepas scleroplasty, mata berhenti terbeliak.

Phacoemulsification dan Lensectomy

Penggantian lensa dilakukan jika tempat letak lensa hilang atau daya optiknya tidak mencukupi untuk penglihatan normal. Semasa phacoemulsification, lensa dikeluarkan, dan kemudian lensa intraokular dengan parameter yang sesuai dipasang. Sekiranya astigmatisme, ini adalah lensa torik dengan silinder khas.

Keseluruhan prosedur untuk membuang lensa dan implantasi lensa untuk astigmatisme disebut lensectomy biasan. Sekiranya fungsi lensa terpelihara, IOL boleh diletakkan di hadapannya tanpa dilepaskan.

Semasa phacoemulsification, manipulasi dilakukan melalui sayatan 2,5 mm, yang ditutup dengan sendirinya, sehingga tidak ada jahitan yang digunakan. Lensa dipecah menjadi emulsi dan dikeluarkan, dan lensa digulung ke atas dan dimasukkan melalui alat khas. Teknologi baru memungkinkan untuk melakukan semua manipulasi dalam 15-20 minit.

Implantasi lensa phakic

Lensa phakic disyorkan untuk pesakit dengan astigmatisme yang mempunyai kontraindikasi untuk pembetulan penglihatan laser. Pada dasarnya, ini adalah rawatan kanta lekap, hanya lensa yang diletakkan terus ke mata. Walau bagaimanapun, hasilnya adalah mungkin jika tempat penginapan semula jadi lensa dipelihara, ia tetap elastik dan telus..

Sistem optimum

Kaedah ini berkesan dalam merawat miopia dan hiperopia, yang sering merumitkan astigmatisme. Sistem Optimum membolehkan anda membetulkan kesalahan biasan dari -30 hingga +12 diopter. Selain ketajaman visual, kejelasan, kecerahan dan kontras juga dipulihkan.

Kaedah ini terdiri daripada implantasi lensa dalam kombinasi dengan kaedah lain untuk rawatan gangguan pembiasan. Teknologi ini disarankan walaupun dalam kes di mana anda tidak boleh menggunakan kaedah sendiri.

Orang dengan astigmatisme mempunyai pelbagai jenis rawatan. Oftalmologi mempunyai sebilangan besar kaedah untuk mengubati gangguan pembiasan, oleh itu, walaupun terdapat kontraindikasi untuk satu operasi, hampir selalu mungkin untuk melakukan yang lain dan menghilangkan astigmatisme.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma