LASIK atau ReLEx SMILE

LASIK - Laser Dibantu dalam Situ Keratomileusis, adalah generasi kedua pembetulan penglihatan laser selepas PRK, yang muncul dalam praktik perubatan pada tahun 1987. SMILE adalah pembetulan generasi ketiga, kaedah yang paling moden dan selamat untuk memulihkan penglihatan sekiranya terdapat miopia dan astigmatisme rabun, yang memasuki praktik klinikal pada tahun 2007 (lebih dari 11 tahun yang lalu).

Sebagai tambahan kepada peralatan yang digunakan (untuk LASIK, ini adalah microkeratome (pisau khas) dan laser excimer dari pelbagai pengeluar, untuk SMILE - hanya laser femtosecond VisuMax dari Carl Zeiss), kedua operasi ini mempunyai prinsip yang berbeza untuk mengubah pembiasan kornea.

Inti dari LASIK adalah bahawa dengan bantuan pisau khas (microkeratome) flap ("flap") terbentuk di permukaan kornea, kemudian dilipat ke belakang dan dengan bantuan ablasi laser excimer ("penyejatan") kornea berlaku untuk memberikan kelengkungan dan perubahan yang diperlukan pembiasan. Pada akhir operasi, kepak diletakkan di tempatnya.

Dengan ReLEx SMILE, flap tidak berlaku. Kelengkungan kornea berubah kerana pembentukan lensa miniatur (lenticule) dalam ketebalannya, diikuti dengan pengekstrakannya melalui lubang mikro (2 mm).

Video mengenai teknik LASIK dan SMILE

Kelebihan ReLEx SMILE untuk pesakit

Tidak adanya sayatan besar dengan SMILE (dengan LASIK - 20 mm, dengan ReLEx SMILE - 2 mm) dan kepak. Ini mempunyai faedah berikut:

  • tempoh pemulihan yang singkat dan pemulihan penglihatan yang cepat (selepas senyum, seseorang dapat kembali ke kehidupan normal mereka, termasuk mengunjungi kolam renang, sauna, gim pada hari berikutnya, dengan LASIK - tempoh pemulihan memakan masa hingga sebulan)
  • tidak ada risiko pemindahan flap sekiranya berlaku kecederaan (bermain sukan, menyentuh mata secara tidak sengaja, termasuk kanak-kanak, dll.)
  • masa operasi minimum (mengurangkan tekanan semasa berada di bilik operasi), pendedahan laser satu peringkat
  • sesuai untuk pesakit kornea nipis
  • pemeliharaan sifat biomekanik kornea, oleh itu, meminimumkan risiko mengembangkan keratoconus sekunder (keratektasia iatrogenik) sebagai komplikasi pembetulan penglihatan laser
  • kemungkinan pembetulan untuk sindrom mata kering (DES). Ini penting bagi orang yang harus memakai cermin mata, kerana menggunakan kanta lekap tidak selesa bagi mereka.

Sekiranya kita membandingkan jumlah peratusan komplikasi pasca operasi, sebelumnya dengan LASIK ia boleh mencapai 6%, dengan senyuman nilai ini tidak melebihi 1%.

Kelebihan LASIK berbanding SMILE

Pembetulan LASIK hari ini hanya mempunyai satu kelebihan - kemungkinan membetulkan penglihatan pada hiperopia dan astigmatisme hiperopik dan kos operasi. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perkara di sini:

1. Teknologi ReLEx SMILE belum mendapat sijil ke arah pembetulan hiperopia, tetapi penyelidikan sedang dijalankan, dan penciptanya berjanji akan mendapatkan izin dalam 1-2 tahun. Mungkin patut ditunggu.

2. Sekiranya ada keperluan untuk menyingkirkan hiperopia, maka lebih baik tidak membersihkan LASIK, tetapi versi dengan femtosecond menyokong Femto LASIK, di mana kepak dibentuk tidak "secara manual" oleh pakar bedah oftalmik menggunakan mikrokeratom, tetapi dengan laser femtosecond, yang memberikan ketepatan yang lebih besar dan mengurangkan kemungkinan komplikasi.

3. Kos pembedahan LASIK yang rendah di beberapa klinik dapat ditentukan dengan penjimatan bahan habis pakai (penggunaan semula pisau pakai buang untuk microkeratomes, gas yang tidak diperakui untuk laser excimer, dll.) - ini tidak dapat dilihat dengan cara terbaik dalam hasil pembetulan. Proses teknologi di SMILE dibina sedikit berbeza dan mustahil untuk mengubahnya di pihak klinik.
Oleh itu, kita dapat menyimpulkan bahawa LASIK adalah teknologi yang ketinggalan zaman dan tidak boleh dianggap sebagai alternatif kepada ReLEx SMILE. Dalam kes ini, lebih tepat membandingkan SMILE dan Femto-LASIK (lihat maklumat lebih lanjut di sini).

Kaedah pembetulan penglihatan laser

Kandungan artikel:

Penglihatan yang buruk menjadikan seseorang tidak dapat melihat gambaran objek yang jelas dan jelas dari dunia sekitarnya, untuk menikmati keindahan dan kepelbagaiannya. Sekatan dikenakan untuk aktiviti profesional dan hobi atau banyak sukan. Kaca mata dan kanta lekap mempunyai sejumlah kelemahan, tidak boleh selalu digunakan di tempat kerja dan di rumah, hanya boleh hilang atau pecah. Kaedah pembetulan penglihatan laser menyelesaikan masalah sekali dan selamanya, memulihkan kemungkinan penglihatan penuh dan meningkatkan kualiti hidup.

Kaedah pembetulan penglihatan laser

Laser excimer oftalmik, yang digunakan dalam semua kaedah pembetulan laser, berhutang "kelahiran" kepada pakar Amerika dari IBM. Pada tahun 1981. mereka terlibat dalam pengembangan ukiran laser prasasti pada litar mikro dan, untuk bersenang-senang, memutuskan untuk menyiasat kesan sinar laser excimer pada tisu biologi. Objek kajian adalah kalkun percutian. Hasilnya adalah kulit, otot, tendon dan tulang yang bersih, tanpa merosakkan tisu berdekatan.

Pada tahun 1983. Stephen Trockel, pakar oftalmologi Amerika, memulakan penyelidikan mengenai penggunaan sinaran laser excimer dalam oftalmologi.

Hari ini, kaedah pembetulan penglihatan laser disajikan dalam dua jenis: keratektomi photorefractive (PRK) dan LASIK, yang lain adalah pengubahsuaiannya.

PRK - Keratektomi Photorefractive

Ini adalah kaedah pertama pembetulan penglihatan laser. Campur tangan dilakukan pada lapisan permukaan kornea.

Cincin keluli diletakkan di permukaan kornea yang dibekukan dengan ubat bius. Penyelesaian alkohol menetes ke dalam, menyebabkan edema, kematian separa dan melepaskan sel epitelium dari tisu yang mendasari.

Selepas setengah minit, keringkan alkohol, buang bulatan dan cuci mata.

Lapisan epitelium dikeluarkan dengan instrumen mikro bedah - spatula atau swab, permukaannya ditutup.

Peranti laser dihidupkan, menguap lapisan kornea sesuai dengan program. Tempoh pendedahan bergantung pada tahap kesalahan pembiasan.

Permukaan dibasuh semula, titisan penyembuhan ditanamkan.

Operasi itu sendiri sama sekali tidak menyakitkan, ketidakselesaan bermula dalam 15-30 minit. Kesakitan, lakrimasi dan fotofobia menemani pesakit selama 3-5 hari. Ini disebabkan oleh ketiadaan lapisan epitel pelindung di permukaan luka. Sehingga penyembuhan lengkap berlaku, gejala ketidakselesaan yang teruk berterusan. Visi dengan PRK dipulihkan sehingga sebulan.

Pengubahsuaian PRK

LASEK (keratomileusis subepitel laser)

Oleh kerana penyebab utama sindrom kesakitan jangka panjang adalah lapisan epitelium yang dikeluarkan, yang memperlihatkan permukaan kornea, dengan teknik ini epitel tidak "dikikis", tetapi dikelupas dengan hati-hati dalam satu lapisan. Selepas peringkat utama - penyejatan stroma - ia diletakkan dengan teliti di tempatnya dan ditekan dengan kanta lekap lembut. Selepas kaedah pembetulan penglihatan laser yang serupa, ketidakselesaan selepas operasi jauh lebih sedikit, penglihatan dipulihkan 1-2 minggu sebelumnya. Tetapi tempoh operasi itu sendiri dua kali ganda.

Dengan jenis PRK ini, epitel dirawat dengan Mitomycin C. Ia memperlambat pertumbuhan semula (pemulihan) sel epitelium yang terlalu cepat dan mengurangkan risiko komplikasi seperti jerebu - kelegapan kornea sementara selepas pendedahan laser.

ASA, ASLA, C-Ten, Trans-PRK

Ini adalah nama keratektomi fotorefractive yang sama. Di Rusia, nama "transepithelial" PRK tersekat. Dengan teknik ini, epitel dikeluarkan dengan penyejatan dengan sinar laser excimer yang sama. Pada pemasangan jenis lama, intervensi semacam itu adalah dua peringkat, dan pada yang moden, dengan "spot terbang" pengimbasan - satu tahap, lebih tepat.

Kaedah ini adalah antara antara PRK dan LASIK. Epitelium tidak dirawat dengan larutan kimia, tetapi dipotong dengan epikeratoma. Flap seperti itu lebih tipis daripada LASIK. Setelah selesainya intervensi, ia juga ditekan dengan kanta lekap, yang secara signifikan memendekkan masa penyembuhan.

Kaedah utama pembetulan penglihatan laser, yang mempunyai beberapa jenis. Kelebihan utamanya berbanding PRK adalah pemeliharaan epitel permukaan pelindung dengan lapisan permukaan bahan kornea. Permukaan luka adalah minimum dan "menegang" dalam masa 24 jam, tanpa menyebabkan kesakitan yang teruk atau ketidakselesaan yang teruk pada pesakit. Sinar laser menguap lapisan atas stroma kornea.

Cincin vakum disapukan pada kornea, dibius dengan titisan anestetik, - "sedutan cangkir" berbentuk anulus dengan tiub melalui mana udara disedut.

Microkeratome digunakan untuk memotong lapisan atas bersama dengan epitel di dalam cincin vakum. Kepak kornea ini - "tutup" tidak dipotong sepenuhnya, meninggalkan kaki di pinggir.

Keluarkan dengan mikrokeratom, lipat kepingan kornea yang terbentuk ke sisi dengan spatula.

Permukaan yang terdedah dikeringkan, pemasangan laser excimer dihidupkan, menguapkan tisu mikron oleh mikron, mengikuti program komputer.

Medan operasi dicuci dan kepak diletakkan di tempatnya, dilicinkan dengan pelembap lembap dan ditekan. Bahagian tepinya dikeringkan dengan sapuan kering, kelembapan, diserap, menghisap kepak ke permukaan luka.

Sensasi yang tidak menyenangkan selepas LASIK berlangsung 3-4 jam, penglihatan dipulihkan pada waktu pagi selepas campur tangan.

Varieti LASIK

Kaedah ini berdasarkan pada kesan titik tenaga laser excimer terhadap penyimpangan kecil di kornea. Ini, menurut para pembangun, membolehkan anda mencapai ketajaman visual melebihi 100%. Sebenarnya, kemungkinan "pengawasan" sangat bergantung pada struktur mata, resolusi retina, dan banyak faktor lain. Dalam hal ini, Super-LASIK tetap menjadi aksi iklan.

Dalam kes ini, laser femtosecond yang lain digunakan untuk memisahkan lapisan permukaan. Dorongannya membentuk gelembung mikro dalam ketebalan kornea pada kedalaman yang ditentukan dengan ketat. Apabila gelembung mikro ini bergabung, bukan pemotongan terbentuk, tetapi stratifikasi permukaan, setelah itu ahli bedah mengeluarkan "topi" yang terbentuk. Ciri kepak seperti itu adalah tepi kornea, dibentuk sebagai alur.

Potongan kornea dengan Femto-LASIK mempunyai ketebalan yang sama sepanjang, yang tidak dapat dicapai dengan potongan dengan mikrokeratom. Ini memastikan ketajaman visual maksimum dalam tempoh selepas operasi, meningkatkan kontras gambar dan meningkatkan keselamatan campur tangan. Di samping itu, kaedah pembetulan penglihatan laser ini dapat digunakan pada kornea yang lebih nipis daripada LASIK standard..

Kesan pembiasan pada bahan kornea itu sendiri dilakukan dengan laser excimer.

Pesby-LASIK, atau multifokus

Untuk membetulkan jarak jauh yang berkaitan dengan usia, kaedah sedang dikembangkan untuk pembentukan zon penglihatan, berbeza dalam daya optik, pada jarak yang berbeza. Presby-LASIK tidak banyak digunakan dan sedang dalam ujian klinikal.

Kaedah pembetulan laser terus diperbaiki, pakar bedah oftalmik mencapai ketajaman penglihatan maksimum, keselamatan lengkap dan tidak ada komplikasi. Jadi, sebagai contoh, semasa melakukan LASIK standard, kebarangkalian komplikasi adalah 1: 1000, dengan Femto-LASIK - 1: 10000.

Kos perkhidmatan untuk pembetulan penglihatan laser

Tidak.Nama perkhidmatanHarga dalam rubelPelantikan
2006001LASIK / Super LASIK untuk miopia dan hiperopiadari 37000Mendaftar
2006016Pembetulan penglihatan laser (untuk satu mata)30,000Mendaftar
2006015Implantasi lensa torik intraokular phakic untuk rabun dengan astigmatisme 1 mata160,000Mendaftar
2006014Implan lensa intraokular phakic untuk rabun tinggi (rabun jauh) 1 mata130,000Mendaftar
2006011LASIK / Super LASIK untuk astigmatisme campuran (1 mata)35000Mendaftar
2006007LASIK / Super LASIK, profesor, MD.44000Mendaftar
2006006Keratektomi photorefractive (per mata)17500Mendaftar
2006005Pembetulan tambahan selepas operasi dilakukan di klinik lain38000Mendaftar
2006003LASIK / Super LASIK untuk astigmatisme bercampur38000Mendaftar
2006002LASIK / Super LASIK untuk miopia dan hiperopia dengan astigmatismedari 38000Mendaftar

Pembetulan laser dengan berkesan membantu menghilangkan astigmatisme, hiperopia dan miopia. Di pusat perubatan pelbagai disiplin. Svyatoslav Fedorov telah melakukan ribuan.

Salah satu teknik penambahbaikan penglihatan yang paling popular hari ini adalah penggunaan pembetulan laser. Prosesnya berlaku dengan menggunakan laser excimer. Ia dikendalikan melalui komputer.

Pembetulan penglihatan laser adalah kaedah yang paling popular untuk membetulkan kecacatan penglihatan biasa seperti rabun, hiperopia dan astigmatisme. Itulah sebabnya dia adalah objek yang tidak henti-hentinya.

Adakah terdapat perbezaan antara LASEK dan LASIK?

LASEK (LASEK) dan LASIK (LASIK) - salah satu pembedahan laser yang paling popular untuk memulihkan penglihatan. Mereka serupa dalam banyak cara, tetapi mereka juga mempunyai ciri khas. Kami akan mengetahui apakah mereka dan pilihan yang sesuai untuk dipilih.

Apa itu LASIK?

LASIK, atau laser keratomileusis, adalah prosedur pembedahan untuk memperbaiki miopia, hiperopia dan astigmatisme. Semasa pelaksanaannya, pakar bedah membuat sayatan pada kornea, sehingga memperoleh kepak dari lapisan permukaannya. Doktor menolaknya dan laser menguap stroma dalam, iaitu mengubah bentuk kornea, membetulkan kesalahan pembiasan. Selepas itu, kepak kembali ke tempat asalnya..

Operasi ini sama sekali tidak menyakitkan. Fungsi visual dipulihkan selepas beberapa jam. Kemungkinan komplikasi sangat rendah. Penting untuk mengikuti semua cadangan doktor dalam tempoh pemulihan. Walau bagaimanapun, komplikasi masih mungkin berlaku. Mereka muncul sebagai:

  • ubah bentuk kepak sekiranya berlaku kecederaan, sentuh;
  • mendung kornea;
  • keradangan;
  • pembengkakan kornea, keratoconus.

Kaedah LASIK mempunyai beberapa batasan. Tidak mungkin dengan kornea nipis. Dengan bantuannya, anda tidak dapat memperbaiki bentuk miopia yang teruk. Kekurangan ini dapat diatasi oleh LASEK.

Apakah kaedah LASEK?

Perbezaan antara kedua kaedah terletak pada prosedur itu sendiri. Sekiranya sayatan dibuat semasa LASIK, maka LASEK melibatkan pembentukan kepak dari lapisan permukaan kornea dengan cara yang berbeza. Intinya adalah seperti berikut: penggunaan alkohol digunakan pada permukaan mata selama 20-30 saat, kerana hubungan antara epitel dan lapisan bawah kornea menjadi lemah (iaitu, mata dirawat secara kimia). Kemudian kepak dilipat dan ditarik ke sisi, sinar laser membetulkan patologi visual, dan kepak dikembalikan ke tempatnya. Lensa khas diletakkan di atas kawasan yang dikendalikan. Ia dikeluarkan oleh pakar bedah dalam 2-3 hari.

Tempoh selepas operasi jauh lebih pendek. Risiko komplikasi lebih rendah daripada selepas LASIK. Kaedah pembetulan ini lebih selamat, kurang trauma, kerana tidak perlu memotong kornea. Oleh itu, penipisan tidak dianggap sebagai kontraindikasi terhadap LASEK. LASEK diresepkan bukan sahaja untuk miopia dan hiperopia. Ia sesuai untuk pesakit yang memerlukan pembetulan penyimpangan yang lebih tinggi.

Perbezaan lain antara dua jenis urus niaga adalah harga. Harga kos LASEK jauh lebih rendah. Walau bagaimanapun, di klinik, harga tidak banyak berbeza, jadi pilihan kaedah biasanya tidak berkaitan dengan harganya. Kedua-dua kaedah tersebut menjamin 100% pembetulan kesalahan biasan. Jenis prosedur ditentukan oleh doktor setelah pemeriksaan menyeluruh terhadap pesakit. Sekiranya perlu, operasi lain dapat ditugaskan (EPI-LASIK, SUPER-LASIK, REIK).

LASIK ATAU LASIK SUPER: perbandingan kaedah pembetulan penglihatan laser

Pertumbuhan patologi alat visual disebabkan oleh peningkatan tekanan dalam proses aktiviti harian manusia. Kesalahan pembiasan dibahagikan kepada jenis berikut:

  • rabun (rabun);
  • rabun jauh (hiperopia);
  • astigmatisme.

Pakar mata di seluruh dunia memperkenalkan pembetulan penglihatan laser ke dalam latihan mereka, yang membantu memulihkan fungsi visual dengan mengubah bentuk kornea. Pelbagai jenis teknik membolehkan anda memperibadikan pendekatan untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira ciri individu untuk mencapai kesan maksimum.

Sejarah perkembangan pembetulan laser

PRK (keratektomi photorefractive) adalah pendahulu kaedah moden. Intipati kaedah ini terletak pada kesan dangkal pada kornea mata. Lapisan epitelium dikeluarkan dan lensa terbentuk di kornea. Walau bagaimanapun, kawasan yang tidak ditutup dengan epitelium tetap berada di permukaan bola mata - luka yang menyebabkan ketidakselesaan selama beberapa hari berikutnya. Kaedah ini meninggalkan amalan doktor dan agak jarang berlaku..

Sejarah Lasik bermula pada tahun 1950, ketika microkeratome pertama kali dibuat dan keratomileusis laser dilakukan. Pada tahun 70-an, laser excimer pertama untuk ablasi tisu stratum corneum dikembangkan. Pada akhir 80-an, teknik dipatenkan untuk mengubah kelengkungan kornea. Sejak tahun 90-an, teknik Lasik telah diperkenalkan di negara-negara Barat dan di ruang pasca-Soviet. Sumbangan besar pakar oftalmologi domestik terhadap sejarah perkembangan pembedahan mikro mata diperhatikan. Teknologi pembetulan laser bertambah baik setiap tahun dan pada tahun 2010 menyambut ulang tahun ke-20.

Teknologi Lasik dan SuperLasik moden didasarkan pada bekerja dengan lapisan dalam kornea. Flap utama dibuat menggunakan laser inframerah femtosecond. Kemungkinan menggabungkan kesan laser dan mekanikal menjadikan prosedur lebih tepat dan selamat. Hasil daripada kesan peralatan berteknologi tinggi, adalah mungkin untuk memperbaiki ketebalan dan diameter potongan, untuk melakukan implantasi cincin stromal dan plastik lapisan demi lapisan kornea. Dalam kes ini, fiksasi berlaku pada kedalaman dengan kerosakan minimum pada struktur morfologi tisu mata. Campur tangan pembedahan yang lembut tidak memerlukan masa pemulihan dan memulihkan ketajaman penglihatan dalam beberapa hari. Kesan prosedur ini berlangsung seumur hidup dan tidak memerlukan campur tangan tambahan dan berulang.

Petunjuk untuk pelaksanaan:

  • fokus gambar di hadapan retina - miopia (-15 dioptor);
  • fokus gambar di belakang retina - hiperopia (+6 dioptor);
  • fokus di beberapa tempat pada masa yang sama - astigmatisme (-6 hingga +6 dioptor).

Pembetulan Lasik

Keratomileusis laser dilakukan dalam 2 peringkat. Pertama, pesakit diberi anestesia tempatan. Pada peringkat 1, dengan menggunakan alat mekanikal, mikrokeratom atau laser femtosecond, lapisan permukaan epitel kornea diasingkan. Kepak terbentuk daripadanya, yang dihubungkan dengan satu tepi ke kornea dan kemudian kembali ke belakang. Kepak mempunyai ketebalan yang sama sepanjang keseluruhannya, diameter standard yang hampir mencapai 8mm. Pembetulan penglihatan laser secara langsung dilakukan pada peringkat ke-2 prosedur. Laser excimer automatik membentuk lensa pada kornea sehingga gambar diproyeksikan tepat ke retina. Flap kemudian kembali ke tempatnya dan sembuh melalui lekatan. Pembedahan mikro tidak menggunakan jahitan, tidak meninggalkan bekas luka, jadi tidak ada ketidakselesaan dan masa pemulihan setelah prosedur.

  • teknik Lasik minimal invasif dan tidak menyakitkan;
  • tidak meninggalkan akibat;
  • masa tahan - 15-20 minit;
  • kesannya berlangsung seumur hidup;
  • pengiraan yang tepat dibuat;
  • peralatan automatik tidak mempunyai kesalahan.

Pembetulan SuperLasik

SuperLasik adalah versi moden dari teknik Lasik dan sesuai untuk kes-kes rumit kesalahan pembiasan. SuperLasik lebih disukai dalam kes berikut:

  • penyimpangan pesanan yang lebih tinggi;
  • pelanggaran persepsi kontras dan warna;
  • patologi penglihatan senja;
  • kehadiran silau dan hantu;
  • diameter murid tidak standard;
  • kekejangan penginapan.

Seperti Lasik, operasi dilakukan dalam 2 peringkat. Ciri khas teknik ini terletak pada pembetulan optik mata yang lebih tepat. Oleh kerana diagnostik penyimpangan, proses ini mengambil kira ciri struktur minimum kornea dan menghilangkan kecacatannya. Pembetulan membolehkan anda memulihkan bukan sahaja ketajaman penglihatan yang hilang, tetapi juga kualitinya (untuk meningkatkan ketajaman, kecerahan dan kontras, menghilangkan diplopia). Prosedur ini juga ditunjukkan untuk orang yang mempunyai akibat dari campur tangan pembedahan sebelumnya. Semua data dimasukkan ke dalam komputer, yang secara peribadi mengira jumlah operasi dan membetulkan penyimpangan alat visual.

Oleh itu, prosedur ini digunakan secara meluas untuk meningkatkan ketajaman penglihatan, SuperLasik juga membetulkan kualiti penglihatan. Kelebihan utama adalah kepantasan, rasa sakit, tidak selesa dan tidak ada tempoh pemulihan. Kaedah dijalankan menggunakan teknologi inovatif dan memberikan ketepatan tinggi dan hasil yang tahan lama tanpa risiko kesihatan.

Klinik Pembedahan Mikro Oculus secara aktif menggunakan kaedah rawatan laser moden. Ribuan orang dapat melihat dunia dengan rupa yang berbeza tanpa cermin mata dan lensa. Klinik ini mempunyai pengalaman luas dalam rawatan pembiasan kelainan penglihatan. Pakar berunding di kaunter penyambut tetamu, menggunakan kaedah diagnostik yang tepat untuk memilih rawatan yang optimum dan mencapai hasil yang diinginkan.

Perbezaan antara LASIK, SuperLASIK dan FemtoLASIK

Terdapat beberapa jenis pembetulan penglihatan laser, dan semuanya mempunyai perbezaan tertentu. Juga, dalam sumber yang berbeza anda boleh menemui ejaan nama teknik itu sendiri - Lasik, Lasik. Nama ini berasal dari singkatan bahasa Inggeris LASIK - Laser-Assisted in Situ Keratomileusis, yang bermaksud "laser intrastromal keratomileusis".

LASIK

Pembetulan penglihatan laser melibatkan dua peringkat: penciptaan flap kornea (flap) dan pembetulan itu sendiri, dilakukan dengan mendedahkan tisu kornea dengan laser excimer. Flap, yang terdiri daripada epitelium, membran Bowman, lapisan stromal, dibuat menggunakan mikrokeratom. Prosedurnya terdiri dari membentuk bahagian dari bahagian kornea, sementara kepak tidak dilepaskan sepenuhnya, tetap pada pedikel.

Tahap kedua adalah pemprosesan bahagian dalam stroma dengan laser excimer. Permukaan baru terbentuk, selepas itu kepak kornea dikembalikan ke tempatnya. Dengan campur tangan seperti itu, struktur lapisan demi lapisan kornea dipelihara (tidak seperti PRK), oleh itu tempoh pemulihan jauh lebih pendek, rasa sakit kurang, dan berlalu lebih cepat. Keesokan harinya, pesakit sudah dapat menjalani kehidupan normal mereka. Penglihatan boleh berubah selama beberapa bulan, tetapi ini tidak mempengaruhi kualiti hidup..

LASIK Super

Perbezaan antara teknik standard dan Super LASIK terletak pada tahap kedua: apabila laser excimer diterapkan pada kornea, algoritma komputer yang digunakan oleh peralatan memungkinkan untuk memaparkan ciri mata pesakit kerana bilangan parameter yang lebih besar. Semua perkara lain dilakukan dengan cara yang sama seperti dengan LASIK standard (pembentukan kepak, pendedahan kepada laser, mengembalikan kepak ke tempatnya). Pilihan ini juga dipanggil peribadi (LASIK khusus). Dalam beberapa keadaan, kaedah ini lebih disukai. Setiap kes klinikal dipertimbangkan oleh pakar bedah oftalmik secara berasingan, dan berdasarkan ciri-ciri pesakit tertentu, teknik optimum dipilih..

Video mengenai perbezaan antara teknologi SuperLASIK dan LASIK

Femto LASIK

Teknik Femto LASIK, atau Intra LASIK, yang merupakan modifikasi terbaru kaedah ini, mempunyai perbezaan mendasar: penutup kornea dibuat bukan menggunakan mikrokeratome mekanik, tetapi menggunakan laser femtosecond. Itulah sebabnya terdapat nama kaedah seperti LASIK laser tanpa pisau. Peralatan untuk melakukan intervensi ini masih sangat mahal, sehingga teknik ini belum tersebar luas. Laser femtosecond telah dikembangkan untuk pelbagai intervensi oftalmik, dan penggunaannya dalam pembetulan laser adalah salah satu petunjuk.

Kelebihan utama kepak yang dihasilkan oleh laser femtosecond adalah ketebalannya. Pada masa munculnya teknologi, parameter ini jauh lebih kecil daripada mikrokeratom pisau. Namun, Seias telah mengembangkan microkeratomes yang mampu membuat flap, ketebalannya setanding dengan yang dibuat menggunakan femtolaser..

Sebilangan pakar menganggap kaedah Femto LASIK adalah yang terbaik, sementara yang lain lebih suka penggunaan mikrokeratom mekanik yang terbukti. Femto LASIK juga dapat dilakukan di bawah program ablasi yang diperibadikan, dan kaedah ini pada masa ini adalah yang paling mahal, sementara keperluan untuk kombinasi semacam itu dipersoalkan. Ramai pakar bedah oftalmik percaya bahawa masa tertentu mesti berlalu sebelum teknik ini berakar..

Kaedah LASIK standard adalah yang paling murah. Pakar sebulat suara menganggap penggunaan Super LASIK selalu wajar. Kaedah Femto LASIK masih kontroversi.

Semua kaedah pembetulan penglihatan laser di pusat kami

Diagnostik, Rawatan

Pada tahun 1990-1991, penyelidikan bebas oleh Dr Buratto, Polikaris dan Igor Medvedev mengetuai.

Kaedah pembetulan laser terus diperbaiki, peralatan baru dibuat, teknik berubah..

Prosedur yang paling berkesan dalam oftalmologi - pembetulan LASIK - digunakan dalam kes di mana.

Teknik "Super Lasik" (Custom Vue) sangat relevan bagi pesakit yang melakukan aktiviti seharian.

Perbezaan asas antara FemtoLasik dan kaedah pembetulan laser yang lain adalah pembentukan kornea.

Sehingga kini, kaedah pembetulan penglihatan laser ini adalah yang paling tepat, selamat dan.

Pembetulan penglihatan laser - membolehkan anda meluaskan lingkaran pesakit yang dapat memulihkannya.

Cadangan yang diberikan kepada pesakit setelah pembetulan penglihatan laser mudah diikuti. Pakar.

Kelebihan kami

Pematuhan dengan standard antarabangsa ISO 9001: 2015.

Ia adalah pembedahan pembetulan penglihatan yang paling berkesan hari ini.

Jaminan seumur hidup untuk kualiti operasi yang dilakukan.

Teknologi dan teknik baru diperkenalkan yang membawa hasil yang berjaya secara konsisten.

Promosi dan Diskaun

* Potongan harga yang diberikan tidak terkumpul

Pembetulan penglihatan laser

Merupakan operasi mikro dalam oftalmologi, yang membolehkan anda membetulkan kesalahan pembiasan, termasuk yang kompleks. Kaedah pembetulan laser terus diperbaiki, peralatan baru sedang dibuat, dan teknik untuk melakukan operasi berubah..

Empat kaedah pembetulan penglihatan laser, yang dilakukan di Pusat Pembedahan Laser:

  • LASIK,
  • LASIK SUPER,
  • FEMTO LASIK,
  • FEMTO SUPER LASIK.

Inti kaedah pembetulan penglihatan laser

  1. Bahagian mikroskopik bahagian atas kornea dengan pembentukan kepak tisu.
  2. Penyingkiran sebahagian dari stroma kornea dengan laser untuk mengubah daya biasannya.
  3. Mengembalikan kepak atas ke tempat asalnya.

Hasilnya adalah penglihatan yang lebih baik tanpa memerlukan cermin mata atau kanta lekap..

LASIK

Ini adalah teknik pembetulan laser klasik.

Ketebalan kornea yang diperlukan: sekurang-kurangnya 500 mikron.

Untuk membuat flap kornea pada pedikel (flap), mikrokeratom digunakan, iaitu pakar bedah melakukan pemotongan mekanikal tisu kornea. Seterusnya, bahagian stroma di laser menguap dan kepak dikembalikan ke kedudukan asalnya..

LASIK SUPER

Teknik LASIK yang diperbaiki. Perbezaannya terletak pada individualisasi maksimum parameter campur tangan mikro. Ini dicapai dengan menggunakan sistem Wave Scan, program berkomputer yang mengambil kira ciri-ciri individu sistem optik mata dan corak iris..

Ketebalan kornea yang diperlukan: sekurang-kurangnya 500 mikron.

Ciri khas kaedah SUPER LASIK:

  • pengesanan penyimpangan (herotan) dari tahap tertinggi,
  • penentuan parameter individu untuk pembetulan,
  • peluang untuk mendapatkan organ penglihatan yang disesuaikan secara maksimal dengan persepsi gambar, "super vision".

FEMTO LASIK

Ini adalah teknik pembetulan penglihatan laser, yang menyiratkan penggunaan laser femtosecond.

Flap kornea terbentuk tanpa sentuhan: doktor menetapkan parameter yang diperlukan, dan komputer laser mengarahkan radiasi ke kawasan kornea yang diinginkan, membuat flap dengan stratifikasi tisu. Manipulasi selanjutnya serupa dengan kaedah LASIK..

Ketebalan kornea yang diperlukan: adalah mungkin untuk menjalankan teknik dengan ketebalan kornea kurang dari 500 mikron.

Ciri khas kaedah FEMTO LASIK:

  • meminimumkan trauma kornea,
  • kemungkinan pembetulan penglihatan dengan kornea nipis,
  • pengembangan petunjuk untuk digunakan.

FEMTO SUPER LASIK

Teknik ini dengan penggunaan femtolaser memungkinkan untuk mengambil kira semua parameter individu, termasuk penyimpangan mikroskopik permukaan kornea pesakit.

Ini dicapai dengan menggunakan peranti Wave Scan, yang membolehkan anda menentukan nuansa terkecil dari sistem optik mata dan memprogramkan parameter optimum untuk ablasi laser..

Ketebalan kornea yang diperlukan: pembetulan mungkin dengan ketebalan kornea kurang dari 500 ╬╝m.

Ciri khas kaedah:

  • penciptaan kepak kornea yang cepat dan tidak invasif,
  • Aplikasi laser 100% tanpa menggunakan alat pemotong lain,
  • meminimumkan risiko astigmatisme dan keratoektasia pasca operasi,
  • pengurangan tempoh pemulihan.

Jadual ringkasan ciri khas kaedah pembetulan penglihatan laser.

ciri-cirilasiklasik superfemto lasikfemto super lasik
100% penggunaan lasertidaktidakYaYa
boleh digunakan dengan kornea nipistidaktidakYaYa
kemungkinan penggunaan dengan kornea cetek dan anomali struktur laintidakdi belakang-
tergantung dari jenis ano-
malia
YaYa
seorang-
penciptaan flap lysed
tidaktidakYaYa
pencabulantidakYatidakYa
pengurangan penyimpangan pesanan yang lebih tinggitidakYatidakYa
menggunakan Wave ScantidakYatidakYa
mengurangkan risiko postopa-
komplikasi separa
tidakYaYaYa
memendekkan tempoh pemulihantidakYaYaYa

Buat permohonan di laman web, kami akan menghubungi anda secepat mungkin dan menjawab semua pertanyaan anda.

R e LE x Senyum

Perbandingan kaedah pembetulan penglihatan laser

Untuk memahami bagaimana teknik pembetulan penglihatan laser telah berkembang, perlu bermula dengan sejarah.

Pada tahun 1869, Dr. Snellen, yang mengembangkan jadual ujian ketajaman visual, membuat hipotesis bahawa untuk mengubah kelengkungan kornea, cukup untuk "menggaruk" mata dengan cara tertentu. Tidak ada ilmu oftalmologi yang terpisah pada waktu itu, pakar bedah biasa bertentang mata, yang dapat "menggaruk" mata hanya dengan alat logam.

Namun, untuk waktu yang lama, tidak ada yang berani mendekati mata. Bagaimanapun, pesakit masih hidup dan praktikalnya sihat, tidak ada jangkitan, dan sepertinya tidak ada alasan untuk menerapkan kaedah pembedahan kepadanya. Oleh itu, operasi pembetulan penglihatan pertama telah dilakukan 30 tahun kemudian. Pelopornya adalah orang Belanda, Dr. Lance, yang melakukan campur tangan yang begitu halus pada tahun 1898.

Orang penting seterusnya dalam bidang ini adalah ahli akademik Svyatoslav Nikolaevich Fedorov, seorang pakar bedah Soviet yang luar biasa, yang mencipta kaedah yang sangat pelik: untuk mendedahkan kornea mata pada titik pemanasan, akibatnya ia akan mengubah kelengkungannya. Walau bagaimanapun, berikutan cadangan yang lebih logik dari pakar mata Jepun Sato, Svyatoslav Nikolaevich dengan cepat beralih ke sayatan. Munculnya banyak komplikasi dengan sayatan dari dalam, menurut metode Sato, Fedorov mulai mencegah membuat sayatan di luar kornea dengan pisau berlian. Sebenarnya, kedudukan ini menjadi "utusan" era operasi laser yang akan datang.

Scalpel (keratotomi radial atau "takik")

Kelahiran oftalmologi sebagai kepakaran perubatan yang terpisah berlaku di Jerman pada tahun 1857, ketika Persatuan Oftalmologi Jerman dibentuk. Dan di Amerika Syarikat, sehingga 50-an abad kedua puluh, oftalmologi terus menjadi "bahagian" di Jabatan Pembedahan Umum.

Satu cara atau yang lain, tetapi pemikiran saintifik "berfungsi" pada tahun 80-an abad yang lalu, para saintis Amerika, Jepun dan Soviet (Rousi, Soto dan SN Fedorov) membuat kesimpulan yang sangat serupa. Mereka mengemukakan idea untuk memanaskan kornea ke ubah bentuk yang diperlukan untuk mengubah optik pesakit. Selepas pemanasan, kornea menyejuk dan pesakit melihat dengan baik, tetapi lama-kelamaan kesannya hilang. Teknik ini didapati salah, dan pakar oftalmologi memutuskan untuk terus menjalani pembedahan. Dengan memanfaatkan idea Sato, dengan hasil yang tidak dijangka, S.N. Fedorov mula mengembangkan kaedahnya.

Menurut teknik Sato, sayatan dibuat dari dalam ke atas, mereka memotong melalui lapisan bawah kornea - endotelium. Kornea dijangka mendung kerana endotelium tidak tumbuh semula. Kemudian, sebagai hasil eksperimen, idea itu segera muncul untuk membuat sayatan pada permukaan kornea melalui epitel dan membran Bowman ke dalam stroma. Tahun 1972 ditandai dengan penerbitan karya ilmiah sistematik Ahli Akademik S. N. Fedorov, di mana teknik operasi dan perincian pelbagai bahagian dijelaskan. Ini adalah langkah revolusioner, kerana dalam bidang oftalmologi ini, kebetulan berkuasa. Pembetulan penglihatan dilakukan dengan pemahaman yang kurang baik mengenai seni bina mata, hanya bergantung pada pengalaman mereka sendiri yang agak buruk. Diagnosis dilakukan secara manual, kedalaman pemotongan dikendalikan secara intuitif, jumlah takik ditentukan oleh ukuran jari doktor.

Keratotomi mata selepas radial: "takik" kelihatan pada kornea

Disebut oleh keratotomi radial Fedorov, operasi dengan cepat menjadi sangat popular di USSR, USA dan Amerika Latin. Kemudian versi Lindstrom mula digunakan - RCT mini yang sedikit kurang invasif.

Di USSR, Colombia dan Amerika Syarikat, operasi itu bermula dan mula dijalankan secara beramai-ramai. Eropah tidak mengikuti inovasi ini, kerana konservatisme.

Teori Fedorov berfungsi dengan baik, dan teknologi takik praktikal tidak berubah. Dari masa ke masa, hanya alat yang berubah dan pisau bedah berlian menggantikan pisau bedah logam yang tidak sempurna..

Setelah 10 tahun, terdapat generalisasi pengalaman klinikal, dan kajian RCT besar diterbitkan oleh George Worring III. Di dalamnya, dia berpendapat bahawa CT berfungsi dengan baik, tetapi dari masa ke masa, orang menjadi lebih rabun jauh. Namun, di USSR, pakar bedah mengatasi komplikasi seperti itu, kerana operasi itu sangat besar dan komplikasi itu cukup biasa..

Laser excimer

Kemudian laser excimer inframerah muncul dalam oftalmologi. Steve Thorkel, yang mencipta cara menggunakan laser industri dalam perubatan, adalah yang pertama menggunakannya dalam oftalmologi. Semua perubahan pembiasan pada waktu itu dilakukan dengan potongan, dan pencapaiannya adalah dia mengganti pisau bedah (logam dan berlian) dengan yang lebih tepat - laser. Semasa ujian, ternyata laser dapat mencapai ketepatan berkali-kali lebih besar. Ini adalah bagaimana automasi operasi pembiasan bermula. Namun, ia bukan tanpa masalahnya. Laser excimer memanaskan kornea dengan teruk, dan di bahagian sayatan ia tumbuh dengan teruk.

Makna pembetulan radial adalah untuk melemahkan mekanisme kornea dengan pemotongan, penyejatan atau penyingkiran sejumlah serat kolagen darinya. Dalam kes ini, kornea ditutup, menyaring di tengah. Sayatan (16 atau bahkan 32) berjalan dengan tanda bintang dari tengah, menjadikan kornea lebih rata. Pada masa itu, MNTK membuat penghantar yang belum pernah terjadi sebelumnya di mana pesakit bergerak dalam bulatan, dari pakar bedah ke pakar bedah, yang melakukan setiap tahap operasi..

Pada tahun 1985, Dr. Marguerite MacDonald, seorang pensyarah di Jabatan Oftalmologi di University of Louisiana New Orleans, adalah yang pertama melakukan prosedur yang disebut kerorektomi fotorefractive (PRK). Sebaliknya, dia menggunakan laser sebagai alat penggiling, menggunakan teknik Srinivazan dan Brenen, yang masih belum diuji sejak tahun 1983. Semasa campur tangan, bahagian kornea pesakit dikeluarkan. Di zon tengahnya, lebih banyak tisu tersejat daripada di pinggirnya. Ternyata lensa yang terbentuk oleh kornea mengubah sifat optiknya.

Meratakan kornea selepas pendedahan laser excimer

Masalah mendesak operasi tersebut adalah kawasan kerja laser, yang kira-kira 4 mm. Pada orang yang sihat, murid dalam kegelapan dapat membuka hingga 6-8 mm, yaitu, cincin yang dibentuk oleh potongan ternyata betul-betul bertentangan dengan murid. Ini menimbulkan kesan halo yang teruk - gangguan dari sebarang sumber cahaya yang berlaku pada waktu malam. Dengan kata lain, pada waktu malam, para pesakit hampir tidak berdaya, bahkan lampu depan sebuah kereta yang akan datang kehilangan orang-orang dari kemampuan untuk menavigasi..

Laser mula dihasilkan secara besar-besaran pada tahun 90an abad yang lalu, kerana bidang aplikasinya berkembang pesat. Operasi PRK yang dilakukan pada masa itu tidak banyak berubah hari ini. Benar, ia dilakukan pada peranti paling moden (yang kurang trauma) dan dengan zon ablasi yang lebih luas. Terdapat petunjuk untuk pembetulan penglihatan laser dengan teknik ini, dan walaupun selama pelaksanaannya mata kehilangan membran Bowman, dalam beberapa kes, kehilangan seperti itu cukup wajar.

LASIK (LASIK)

Kira-kira pada masa yang sama dengan PRK, muncul idea untuk tidak menguapkan lensa dari permukaan mata, tetapi untuk membuang lapisan kornea atas, memotong rongga dan menjahit lapisan atas ke belakang. Dr Theo Seiler, yang bekerja di Berlin dengan kelegapan kornea dan bekas luka dangkal, mengembangkan operasi FTK, yang dilakukan dengan laser excimer. Dengan mengambil asas perkembangan klinikal dan teori Hosse Barraker, Dr. Ioannis Pollicaris (Crete) menerangkan pelaksanaan praktikal kaedah baru.

Perlu disebutkan bahawa Hosse Barraker adalah orang yang luar biasa. Pada tahun 49, bahkan sebelum munculnya laser dan metodologi sistematis yang normal, dia meletakkan pesakit di bawah anestesia, memotong permukaan kornea matanya dan dengan cepat membekukannya. Kemudian dia pergi mengisar sebiji ais ini ke sebuah produksi perhiasan di daerah lain di kota itu, dan kemudian kembali ke bilik operasi. Pada saat dia kembali, kornea mencair, dan dia menjahit serpihan yang sudah diubah kembali kepada pesakit. Pada tahun 90-an, sebenarnya, ini adalah bagaimana operasi keratomileusis berlangsung, tentu saja, tanpa perjalanan jauh dan percintaan lain dari tahun 50-an. Sudah tentu, keseluruhan skema sesuai dengan skema perubatan moden: sayatan pertama dibuat untuk menaikkan "topi", kemudian sayatan kedua dibuat, pada akhirnya "topi" dijahit ke tempatnya.

Tahap LASIK: anestesia, pembentukan kepak dan terungkap, tindakan laser, pengembalian kepak.

Masalah dengan kaedah ini bukanlah pembetulan yang sangat tepat, kerana rata-rata pakar bedah adalah +/- tiga dioptor dan hanya digunakan dalam kes-kes miopia yang sangat teruk. Oleh itu, idea memasukkan laser excimer dalam kaedah Jose Barraquer memungkinkan untuk menggilap kornea dengan lebih tepat daripada ketika memotongnya dengan pisau..

Ini adalah bagaimana teknik LASIK muncul, yang pada tahun 1992 menjadi operasi oftalmik yang paling besar. Singkatannya diterjemahkan sebagai keratomlillosis laser. Pollicaris yang membuat bahagian operasi yang paling progresif; menurut metodenya, "kaki" atau "gelung" dibiarkan untuk menyokong "topi", yang memungkinkan untuk meletakkannya kembali secara rata.

Sebenarnya, perpindahan "cap" -lap ketika melakukan LASIK moden dan femtoLASIK adalah masalah utama. Bagaimanapun, "topi" yang akan dipotong dipegang pada kaki, lebarnya hanya 20-40 darjah, dari atasnya ditumbuhi epitelium, yang memastikan kestabilannya. Ia tidak pernah menempel pada kornea, jadi sekiranya cedera pada mata, kepak dapat menjauh.

FemtoLASIK dan FLEX

Dengan teknik laser apa pun, pakar bedah selalu memerlukan lebih sedikit pemanasan tisu dari laser dengan ketepatan pemotongan yang lebih besar. Dengan kata lain, frekuensi yang lebih tinggi dengan tenaga nadi beberapa kali lebih rendah. Dengan munculnya laser femtosecond pertama, generasi keenam yang kini memberikan denyutan nadi puluhan ribu kali lebih pendek daripada yang pertama, kegembiraan nyata muncul di sekitar mereka..

Dan harapan itu dipenuhi. Pertama, teknik FemtoLASIK dikembangkan. Ini adalah kaedah Barracker lama yang baik, menggunakan laser femtosecond, lebih tepat dan tidak mendatangkan kejutan..

Semasa operasi, sayatan mendatar dibuat dengan laser femtosecond, yang sebelumnya dilakukan oleh keratoma, kemudian pesakit dihantar di bawah laser excimer, yang menguap lensa di dalam stroma kornea, dan kepak diletakkan di atas, dipotong di awal.

Laser femtosecond memungkinkan untuk melakukan sesuatu yang sangat penting, sesuatu yang tidak mungkin dilakukan sebelumnya. Tanpa memotong permukaan kornea, sekarang mereka mulai memotong ke dalam, dan luka dalaman tidak dapat menyentuh permukaan sama sekali. Ini adalah bagaimana teknik FLEX muncul.
Sebenarnya, ia tidak lebih baik dan tidak lebih buruk daripada femtoLASIK, kerana ia masih mempunyai kepak. Tetapi FLEX dilakukan hanya dengan satu laser (tanpa excimer), jadi masa operasi dikurangkan dengan ketara dan bau kornea yang dibakar khas untuk excimer juga hilang. Dan kelengkungan potongan sepanjang lensa juga menjadi kejayaan pada tahun 2006. Benar, kerana ketebalan potongan yang kecil, yang memberikan ketepatan yang tinggi, mungkin ada lekatan yang harus dipisahkan dengan tepat. Laser tersebut hampir tidak memberikan frekuensi yang diperlukan, jadi jambatan sering muncul bersamaan dengan lekatan kerana fokus yang tidak tepat, ketika mikroproplet lemak tetap ada di permukaan mata. Mereka juga harus dipisahkan dengan spatula..

Dunia moden adalah dunia paten dan pesaing pengeluar laser, syarikat Zeiss mula segera mengembangkan analognya. Varian superLASIK adalah cabang evolusi yang sangat pantas dalam sejarah pembetulan laser. Ia dibuat menurut peta gelombang depan mata tertentu, ketika semua distorsi diukur dan dikirim ke firmware komputer onboard pemasangan laser, yang membangun profil operasi masing-masing..

Kekurangannya dapat dianggap saat tidak semua distorsi diberikan oleh kornea, kerana dapat diperbaiki, selebihnya gangguan diberikan oleh lensa. Dengan lensa, semuanya jauh lebih rumit. Dia tumbuh sepanjang hayatnya, dan setelah 5-10 tahun hasil operasi dapat diratakan. Dalam teknik moden, prinsip lensa aspherical diterapkan pada kornea, yang dilakukan sedemikian rupa sehingga, walaupun setelah bertahun-tahun, penglihatan sebaik mungkin. Profil penyimpangan sfera dioptimumkan yang paling baru, yang menimbulkan masalah paling banyak terutama dengan penglihatan pada waktu malam, berkinerja lebih baik, atau lebih baik daripada laser tanpa profil aspherical, sambil menyelesaikan masalah mengikut profil individu. Contohnya, dengan laser MEL-90 dari Carl Zeiss atau VISX STAR S4 dari AMO, kedua-duanya mungkin. Menurut hasil operasi, praktikalnya tidak ada perbezaan.

Hari ini Zeiss telah mengemas kini matematik dalam laser generasi baru, dan menjadi sangat sukar untuk mengejarnya. Kajian klinikal menunjukkan bahawa profil aspherik standardnya lebih tinggi daripada atau sama dengan laser khusus prestasi dari pengeluar lain. Sekarang pengilang ini semakin meningkat, kerana mempersiapkan pesakit untuk mendapatkan hasil yang sama menjadi lebih sukar..

Langkah seterusnya untuk bekerja dengan mekanik kornea adalah FLEX. Ini semua keratomileusis lama yang sama, hanya pada tahap ketepatan yang berbeza. Kemudian, untuk FLEX, mereka mula membuat sayatan bukan di seluruh busur, tetapi pada separuh, dan kemudian Profesor Walter Secundo dan Marcus Bloom memutuskan untuk mencuba memotong seluruh lensa di dalamnya, dan mendapatkannya melalui sayatan kecil..

ReLEx SMILE (senyum)

Langkah evolusi seterusnya adalah teknologi SMILE, di mana FLEX disintesis. By the way, singkatan SMILE bermaksud pengekstrakan lentikular invasif minimum. Teknologi ini terdiri daripada memotong lensa optik di dalam kornea dan pengosongan berikutnya.

SMILE pertama dibuat pada tahun 2007 oleh Profesor Walter Secundo. Kemudian operasi dilakukan dengan dua lagi sayatan sepanjang 5 mm. Sayatan kedua dibuat untuk kemungkinan pembuangan rongga lentikular, atau lebih tepatnya, untuk mengalirkan cairan setelah pembilasan. Dua potongan keseluruhan 5 mm masih kurang daripada 20 mm, yang diperlukan untuk FLEX atau femtoLASIK. Artinya, lebih banyak saraf dipelihara di dalam mata, dan membran Bowman menerima trauma yang lebih sedikit..

Dengan penyebaran pembedahan yang besar, sayatan dengan cepat dikurangkan menjadi 2.5 mm. Kemudian seorang doktor dari India Rupal Sha, rakan sekerja Walter Secundo, membuktikan bahawa satu sayatan sudah cukup. Hari ini, pakar bedah berpengalaman bekerja dengan ketat dengan sayatan 2-3 mm. Malangnya, ini tidak berlaku untuk pakar Rusia, mereka terus memotong 3 - 4,5 mm.

Perbandingan sayatan kornea dengan SMILE dan LASIK (Femto-LASIK)

ICL (kanta lekap yang boleh ditanam)

Tanpa terkecuali, semua kaedah pembetulan laser dari PRK hingga SMILE menyelesaikan masalah membetulkan rabun dengan sempurna. Dengan rabun jauh dan anomali yang lebih kompleks, perkara-perkara jauh dari mudah. Namun, setelah mendapat peluang untuk membentuk lentikul di dalam kornea, mungkin saja kesan penggunaan stroma tidak hanya runtuh, tetapi anda boleh memasukkan sesuatu yang baru dan berguna ke dalam rongga yang dihasilkan..

Sejak sekian lama, Ahli Akademik S. N. Fedorov mencipta operasi, yang pada masa ini disebut sebagai "kanta lekap yang dapat ditanam" (ICL). Pernah pakar bedah Soviet meletakkan lensa di ruang lensa posterior atau anterior, kerana operasi seperti itu sudah dikuasai dengan baik. Walau bagaimanapun, ahli akademik terkenal tidak mempunyai bahan moden, akibatnya, setiap pesakit keempat mempunyai kesan sampingan yang tidak menyenangkan, apabila kemerosotan pemakanan lensa pesakit menyebabkan pengaburannya.

Baru-baru ini, kopolimer inovatif dicipta di Amerika Syarikat - campuran silikon dan kolagen tisu babi. Dan kejadian katarak menurun secara dramatik dari 25% menjadi 3%. Operasi mula dijalankan dalam jumlah besar, dan penambahbaikannya bermula. Kerana komplikasi, puluhan model lensa intraokular telah muncul dan hilang. Syarikat pembuatan terpaksa menukar nama, namun 90% pasaran pada masa ini adalah lensa hibrid separuh babi. Benar, sekarang mereka dibuat fleksibel, untuk diperkenalkan melalui sayatan kecil.

Pada masa ini, operasi stabil seperti ini telah dikembangkan oleh pemain Belanda Jan Worst. Lensanya mempunyai "penjepit" yang menyambung ke iris, menahannya di ruang anterior.

Video mengenai pelbagai teknik

Prof. Walter Secundo mengenai kaedah pembetulan laser yang berbeza.

Apa yang popular di dunia dan di Rusia

Menurut pencipta teknologi ReLEx SMILE, pakar oftalmologi terkemuka di Jerman - Dr. Walter Secundo, 5 tahun yang lalu keadaan dalam oftalmologi di Jerman adalah seperti berikut:

  • PRK dilakukan sekiranya terdapat tanda-tanda yang jarang berlaku atau di bandar-bandar di mana tidak ada oftalmologi yang dikembangkan.
  • LASIK ada untuk mereka yang tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk femtoLASIK.
  • Dalam kes standard, FemtoLASIK dan turunannya dilakukan.
  • SMILE dilakukan oleh mereka yang bersedia dengan bayaran tambahan untuk mengurangkan risiko (seperti operasi VIP).

Sudah 3 tahun yang lalu di Jerman SMILE mula dipersembahkan sekerap femtoLASIK. Dan hari ini berlaku seperti perkara berikut:

  • PRK mengekalkan 7-10% operasi seperti yang ditunjukkan (kornea nipis, kes sukar, pembetulan kira-kira -1D, dll.).
  • LASIK konvensional tidak lagi wujud, malah pesakit yang tidak berpengetahuan menganggapnya biadab.
  • Kira-kira 10% operasi dilakukan menggunakan kaedah femtoLASIK dan analognya.
  • FLEX dilakukan sebagai operasi sekali sahaja, kerana ini adalah langkah evolusi yang tidak perlu.
  • Kira-kira 80% pembetulan laser dilakukan menggunakan kaedah SMILE.

Dalam masa terdekat, menurut ramalan FemtoLASIK di Jerman akan dilakukan dalam 5-7% kes, begitu juga PRK. Ia tidak akan hilang sama sekali, kerana ia mempunyai 2 nilai tambah:

  • Sebagai perbandingan dengan SMILE, di sini dengan pembetulan kecil terdapat lebih sedikit tisu yang dikeluarkan, kerana lentikel untuk pengosongannya mesti mempunyai sekurang-kurangnya 30 mikron.
  • Penglihatan tajam berkembang lebih cepat selepas FemtoLASIK, dan bagi sesetengahnya memainkan peranan.

Keadaan di Rusia sangat berbeza. LASIK masih relevan kerana harga rendah (laser excimer berharga 50 - 80 ribu euro, dan femtolaser VisuMax Carl Zeiss - setengah juta euro). Selain itu, jangan lupa bahawa laser lama dari Eropah tidak berangkat ke negara-negara dunia ketiga sama sekali, sebagai peraturan, mereka menetap di Rusia di klinik kos rendah.

Teknologi SMILE sedikit mempopularkan dan menyebarkan. Harga untuknya tinggi, akibatnya, pengalaman pakar bedah rendah. Untuk SMILE, kebolehan manual pakar bedah sangat penting, dan mereka yang telah melakukan LASIK sepanjang hayatnya, sebahagian besarnya, tidak tahu bagaimana mengendalikannya dengan tangan mereka. Oleh itu persoalan kelayakan. Oleh itu, jika di klinik, pesakit tidak digalakkan melakukan kaedah ini, masuk akal untuk mendengar, mungkin pakar bedah bias mereka telah "mengacaukan" sejumlah operasi.

Ramai pakar bedah tidak mahu berlatih semula, takut akan perkara baru dan takut menghadapi kesukaran. Harta ini adalah kebiasaan bagi manusia. Mungkin itulah sebabnya kaedah LASIK dan "biadab" ketinggalan zaman akan bertahan lama di pasaran oftalmologi kami..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma