Kecacatan visual dan cara membetulkannya

Malangnya, kecacatan penglihatan seperti rabun jauh, rabun atau astigmatisme lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa, dan bukan hanya akibat kecenderungan genetik, tetapi lebih kerap menjadi penyebab penjagaan mata yang tidak sesuai. Menghabiskan berjam-jam di depan skrin komputer, TV dan telefon pintar, membaca di bilik yang kurang terang dan diet yang tidak seimbang yang rendah vitamin A, B, E dan D tentunya memberi kesan negatif terhadap perasaan mata kita pada waktu petang, dan dalam jangka masa panjang - dan kesihatan mereka. Masalahnya juga disebabkan oleh udara yang terlalu kering penuh dengan habuk dan debu, perlindungan UV yang tidak mencukupi untuk mata, dan berehat terlalu sedikit untuk berehat dan berlatih penglihatan..

Reka bentuk mata - dari mana asal cacat penglihatan?

Bola mata manusia dengan pembinaannya menyerupai bola kecil dan, idealnya, harus berusaha untuk bentuk ini. Kecacatan visual adalah situasi di mana terdapat penyimpangan dari prinsip ini - bola mata sedikit memanjang atau dipendekkan, jadi objek yang terletak dekat atau jauh mungkin kelihatan kabur, kabur dan tidak fokus. Kenapa ini terjadi? Sinar cahaya yang memasuki mata melewati fasa pertama melalui kornea atau kanta luar yang telus. Setelah melewati murid, yang mengatur jumlah cahaya yang dipancarkan, sinar mencapai retina, di mana gambar itu terbentuk. Sama ada ia akan jelas, jelas atau kabur bergantung pada banyak faktor, tetapi yang utama adalah bentuk bola mata dan kelancaran permukaan kornea, yang bertanggungjawab untuk pelanggaran cahaya yang betul..

Kecacatan visual dan kaedah pembetulannya

Penglihatan yang tajam dan jelas dari dunia sekitarnya hanya dapat dilakukan seratus persen hanya apabila sinar cahaya yang memasuki mata melalui murid tertumpu pada retina dan membuat pantulan ideal gambar yang dapat dilihat di atasnya. Walau bagaimanapun, mungkin berlaku bahawa sinar tidak akan tertumpu pada retina, tetapi di belakangnya, sebelum atau di depannya, di retina dan di belakangnya. Kecacatan ini disebut kecacatan bias dan merangkumi tiga kecacatan penglihatan yang paling biasa: hiperopia, miopia, dan astigmatisme. Kesalahan pembiasan kontroversi keempat adalah presbiopia, atau presbiopia, yang, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia WHO, harus termasuk dalam kategori ini, tetapi banyak yang dianggap sebagai penyakit yang mempengaruhi semua penuaan mata, bukan hanya cenderung kepada orang ini..

Fightightedness adalah kecacatan penglihatan di mana pancaran cahaya difokuskan di belakang retina, menyebabkan penglihatan objek jauh lebih baik dan penglihatan kabur objek dekat. Orang yang berpandangan jauh sering mempunyai jarak antara satu sama lain, misalnya, untuk membaca buku atau pembungkusan, sehingga mereka dapat membaca tanpa cermin mata. Sebagai pembetulan, lensa fokus digunakan, kekuatannya ditentukan dalam diopter dengan tanda "+" (yang disebut "tambah").

Myopia adalah kecacatan hiperopia yang berlawanan, jadi dalam kes ini cahaya terfokus di depan retina. Pemeriksa dapat melihat objek yang berada di sebelahnya dengan jelas, tetapi dia menghadapi masalah untuk mengenali wajah, tanda jalan atau membaca arah perjalanan yang ditunjukkan di dalam bas. Tidak seperti rabun jauh, rabun diperbetulkan dengan lensa meresap, biasanya disebut sebagai "minus".

Astigmatisme adalah kecacatan yang biasanya menyertai salah satu dari dua kecacatan yang disebutkan di atas, walaupun terdapat juga kes astigmatisme bebas. Kelemahan, seperti yang sebelumnya, boleh menjadi kecacatan kongenital dan yang diperoleh, dan penyebabnya adalah perubahan pada permukaan kornea, yang, kehilangan kelancaran semula jadi, mulai mengganggu cahaya pada sudut yang tidak biasa. Kornea yang telah kehilangan bentuk sfera sempurna dapat mematahkan cahaya secara lebih menegak dan lebih lemah di permukaan, sehingga sinar tidak berpeluang bertemu pada satu titik di retina. Gambar yang dihasilkan kemudian menjadi terdistorsi dan kabur, dan fenomena menarik yang dapat menunjukkan astigmatisme adalah keperluan memusingkan kepala ke sisi - kornea yang berada pada sudut yang tepat dapat membengkokkan cahaya lebih baik daripada posisi tegak..

Kaedah alternatif untuk menghilangkan kecacatan mata

Penggunaan lensa fokus, resapan atau silinder, sama ada dalam bentuk lensa preskripsi atau, menurut beberapa pesakit, kanta lekap pembetulan yang lebih selesa hanyalah dua daripada beberapa kaedah yang ada untuk memperbaiki kecacatan mata. Pelbagai prosedur pembetulan penglihatan laser yang dapat dilakukan untuk setiap kekurangan tersebut telah popular sejak kebelakangan ini. Antara yang paling popular adalah photocathectomy refraktif (PRK), LASIK dan LASEK. Walau bagaimanapun, kaedah ini mempunyai batasannya: hanya mereka yang berumur 20 hingga 55 tahun yang tidak terdedah kepada glaukoma, katarak, radang mata bakteria dan virus dan penyakit mata yang lain yang boleh menjalankan rawatan.

Kedua-dua rawatan lensa pembetulan dan rawatan laser mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing, dan pilihan di antara mereka sering bergantung pada pilihan peribadi setiap pesakit. Pemilihan cermin mata preskripsi di pasaran sekarang sangat bagus dan memilih bingkai yang tepat untuk bentuk wajah anda lebih mudah daripada sebelumnya, sebab itulah banyak orang memilih untuk memakai kacamata dan bukannya perlu menjalani rawatan tambahan..

Kaedah pembetulan pandangan jauh - mana yang lebih baik untuk dipilih dan mengapa

Dengan hiperopia, pesakit tidak melihat gambar objek jarak dekat. Pembetulan hiperopia dilakukan dengan pelbagai kaedah.

Kaedah untuk merawat hiperopia

Rabun jauh dapat disebabkan oleh perubahan berkaitan dengan usia (presbiopia) atau ciri struktur mata. Pembetulan hiperopia bermula dengan mengetahui penyebabnya:

  • penurunan keanjalan sklera;
  • kehilangan keanjalan lensa;
  • kelemahan otot yang memegang lensa;
  • perubahan bentuk bola mata.

Untuk rawatan yang berkesan, kaedah dipilih yang mempengaruhi penyebab penyakit. Bergantung pada keputusan peperiksaan, hiperopia diperbetulkan:

  • kanta (cermin mata atau sentuhan);
  • laser;
  • kaedah pembedahan.

Pembetulan laser

Kaedah ini berdasarkan perubahan bentuk kornea menggunakan sinar laser. Terdapat beberapa jenis pembetulan. Pemilihan salah satu daripadanya bergantung pada ciri individu organ penglihatan..

Kelebihan pembetulan laser hiperopia:

  • prosedur dilakukan secara rawat jalan di bawah anestesia tempatan;
  • manipulasi boleh dilakukan di kedua mata sekaligus;
  • struktur anatomi kornea tidak terganggu;
  • operasi lancar;
  • kesan dengan hiperopia tahap tinggi, astigmatisme;
  • pemulihan fungsi penglihatan selepas 1-2 hari.

Kontraindikasi untuk rawatan laser hiperopia:

  1. Umur di bawah 18 tahun dan lebih dari 45 tahun. Sehingga usia 18 tahun, bola mata terus terbentuk. Selepas 45 tahun, mata mengalami perubahan yang berkaitan dengan usia: lensa kehilangan kemampuan untuk mengubah panjang fokus, otot yang mempengaruhi kelengkungannya melemah.
  2. Keadaan awal organ penglihatan. Kontraindikasi untuk hiperopia adalah glaukoma, katarak, jangkitan mata, dan sejarah pembedahan mata. Pemeriksaan mungkin menunjukkan ketebalan kornea yang tidak mencukupi.
  3. Penyakit somatik yang teruk: diabetes mellitus, batuk kering, tumor malignan.
  4. Sakit mental.
  5. Alat pacu jantung terpasang.

Tinjauan video rawatan laser untuk hiperopia:

Menggunakan cermin mata

Kacamata boleh digunakan untuk membetulkan hiperopia hingga 15 tahun. Selalunya, ini adalah fenomena fisiologi dan berlalu seiring bertambahnya usia..

Orang dalam kumpulan umur 40-45 memerlukan kacamata untuk membetulkan penglihatannya dengan beberapa cara. Gabungan presbiopia dan miopia memerlukan pemilihan beberapa gelas untuk tujuan yang berbeza atau lensa multifokal.

Gelas bifocal terbahagi kepada dua zon: yang satu atas untuk jarak, yang lebih rendah untuk membaca, melihat objek kecil dari dekat. Kaca mata dengan lensa trifocal memberikan jarak penglihatan yang baik terhadap objek berhampiran, pada jarak sederhana dan jauh.

Presbiopia ringan tidak memerlukan rawatan berterusan. Pesakit diberi cermin mata dengan dioptor plus. Untuk penyakit sederhana hingga teruk, beberapa pasang gelas dipilih.

Rawatan operasi

Pembedahan mata untuk hiperopia mengubah daya optik mata. Penggunaan laser merujuk kepada manipulasi yang tidak lengkap, kerana ia dilakukan di luar rongga mata.

Dengan hiperopia lebih daripada 6 dioptor, hiperfakia dilakukan. Untuk melakukan ini, lensa buatan diletakkan di hadapan lensa secara operasi..

Pseudophakia hiperopik (hyperartifakia) dilakukan pada pesakit dengan hiperopia dalam kombinasi dengan kelegapan lensa. Di ruang operasi, lensa dikeluarkan melalui sayatan minimum, lensa intraokular (IOL) ditanamkan ke dalam kapsul sebagai gantinya.

Pilihan rawatan untuk kumpulan umur yang berbeza

Hiperopia kanak-kanak dikaitkan dengan paksi anteroposterior pendek bola mata. Pembetulan hiperopia pada kanak-kanak biasanya dicapai dengan memakai kacamata plus-diopter ketika bekerja pada jarak dekat..

Dengan hiperopia tahap tinggi, kanak-kanak tanpa pembetulan boleh menghidap amblyopia atau strabismus. Kemudian pembetulan dilakukan dengan kacamata untuk memakai kekal atau kanta lekap. Hasil yang baik diperoleh dengan penggunaan gabungan lensa dan program rangsangan: urut vakum, senaman mata, latihan.

Pembetulan penglihatan dengan rabun jauh yang berkaitan dengan usia (selepas 45-50 tahun) dipilih mengikut keadaan lensa, otot mata yang menahannya. Mengambil kira gaya hidup, jenis aktiviti harian (keperluan untuk fokus dekat, sederhana atau jauh).

Selepas 50 tahun, pembetulan laser hiperopia dilakukan mengikut prinsip berikut:

  1. Kaedah Monovision. Satu mata diperbetulkan untuk dekat, yang lain untuk jarak. Perbezaannya adalah sekitar 1-1.5 diopter.
  2. Pembetulan kurang semasa pembedahan laser.

Hyperopia membuat anda mengubah gaya hidup, membawa ketidakselesaan kepadanya. Keupayaan untuk memilih kaedah rawatan yang optimum pada usia berapa pun membolehkan anda mengekalkan kualiti hidup yang biasa.

Anda juga boleh menonton video praktikal pemulihan penglihatan dengan hiperopia:

Beritahu rakan anda mengenai rawatan hiperopia. Tulis dalam komen dan tinjau soalan apa yang anda masih ada, masalah penglihatan yang berkaitan dengan usia yang mengganggu anda.

Kaedah utama membetulkan hiperopia

Pembetulan hiperopia sepenuhnya individu. Ia bergantung pada tahap patologi, gejala, keperluan manusia, usia, pekerjaan dan gaya hidup. Sekiranya terdapat kecacatan kecil dengan penglihatan normal dan tidak ada rasa tidak selesa, tidak perlu membetulkan hiperopia.

Pembetulan hiperopia

Rabun jauh pada manusia adalah, dalam kebanyakan kes, kecacatan paksi. Mata hiperopik kekurangan Punctum remotum, iaitu titik jauh ketajaman penglihatan; organ penglihatan melihat kabur jauh dan dekat. Agar mata yang rabun jauh dapat melihat dengan baik dari jarak jauh, seseorang perlu menerapkan upaya akomodatif yang telah diberikan oleh alam untuk penglihatan dekat (fokus) yang jelas. Untuk melihat dari dekat, dia harus mengembangkan usaha yang lebih akomodatif..

Hiperopia aksial biasanya tidak melebihi +6.0 hingga +7.0 diopter. Namun, dalam beberapa keadaan yang menyakitkan, ia dapat mencapai +20.0 diopter. Penyebab hiperopia yang paling biasa pada manusia adalah penyakit kongenital dan penyakit kornea dan lensa (contohnya, kornea rata kongenital, kelengkungan lensa kongenital, perubahan kelengkungan kornea dan lensa kerana trauma).

Gangguan ini diperbaiki dengan cara berikut:

  • pembetulan dengan cermin mata dengan pemisah, tambah kanta;
  • kanta lekap;
  • menggunakan laser pada kornea untuk mengubah kelengkungan;
  • pembedahan pembiasan intraokular;
  • pembedahan katarak bias - penyingkiran lensa yang terkena, di mana kanta buatan dimasukkan;
  • prosedur gabungan - penggunaan pembedahan pembiasan intraokular + pembetulan laser kornea.

Pembetulan dengan cermin mata

Kacamata boleh laras, seperti kaedah yang digunakan untuk membetulkan hiperopia, umumnya sangat spesifik dan bergantung pada beberapa faktor. Umur pesakit, tahap, ukuran dan jenis kecacatan memainkan peranan penting, dan seseorang tidak boleh melupakan keperluan subjektif orang itu. Seperti disebutkan dalam pendahuluan, cacat kecil yang tidak membawa asthenopic atau kesulitan lain, dengan ketajaman penglihatan normal, tidak diperbaiki. Adalah perlu untuk memperbaiki kecacatan yang ketara atau gangguan kecil yang berkaitan dengan berlakunya kesukaran.

Kacamata ditetapkan untuk kanak-kanak prasekolah yang berpandangan jauh hanya dengan tahap patologi yang tinggi, atau sekiranya berlaku strabismus. Adalah mustahak untuk mengesan gangguan pada masanya dan memulakan rawatannya untuk mencegah pembentukan amblyopia..

Penting! Bagi kanak-kanak usia sekolah, rawatan hanya ditetapkan sekiranya gangguannya melebihi +3 diopter..

Orang dilahirkan dengan tahap hiperopia tertentu. Secara beransur-ansur, selama bertahun-tahun, mereka melalui proses emetropisasi - tahap hiperopia dikurangkan menjadi emmetropia. Sebilangan kanak-kanak, bagaimanapun, tidak melalui tahap ini dan ditinggalkan dengan tahap hiperopia yang lebih tinggi atau lebih rendah. Walau apa pun, perlu dilakukan ujian mata pada semua kanak-kanak hiperopik, kerana mereka pada usia ketika besarnya hiperopia berubah..

Orang muda cenderung menolak pembetulan yang lebih rendah. Gejala pertama mereka muncul antara usia 30 dan 40 tahun. Mereka disebabkan oleh kerja yang kerap dan berpanjangan yang memerlukan penglihatan dekat. Cadangan akomodatif yang besar dapat melindungi mereka dari masalah yang lebih serius yang berkaitan dengan rabun jauh. Dalam tempoh ini, disyorkan untuk memberi resep cermin mata, sekurang-kurangnya untuk pekerjaan yang memerlukan penglihatan pada jarak dekat, tetapi kadang-kadang untuk pemakaian berterusan..

Orang dewasa pertengahan umur menolak pembetulan penuh dan sementara bersetuju untuk memulihkan penglihatan dekat. Secara beransur-ansur, lensa kehilangan keanjalannya, keupayaan untuk menampung menurun, dan jika penginapan jangka panjang melebihi 2/3 dari lebar akomodatif, masalah akan muncul.

Pesakit tanpa gejala sebelum ini mula mengalami beberapa kesukaran dengan penglihatan kabur dan ketidakselesaan penglihatan. Mereka tidak hanya mempunyai masalah dengan membaca, tetapi semakin banyak masalah dengan penglihatan pada jarak yang jauh, terutama ketika memandu kereta. Hiperopia fakultatif tidak lagi ditahan oleh peningkatan aktiviti akomodatif otot silia kerana penurunan keanjalan lensa, menjadi perlu untuk memperbaiki gangguan.

Warga emas selepas usia 50 tahun merasakan pembetulan lengkap dengan baik..

Presbyopia dan gelas

Membetulkan presbiopia dengan cermin mata bergantung kepada keadaan pembiasan mata:

  • untuk emetropia, lensa monofokal digunakan, bertujuan untuk digunakan pada jarak dekat;
  • dengan ametropia, perlu menggabungkan pembetulan asal dengan jarak jauh dengan pembetulan presbiopia yang baru.

Biasanya, presbiopia diperbetulkan dengan lensa tunggal, dan orang-orang bergantian antara gelas untuk memakai kekal dan untuk penglihatan dekat. Pada masa kini terdapat lebih banyak orang yang, terutamanya memandangkan tuntutan profesional yang semakin meningkat, mendapati lensa tunggal sangat tidak selesa dan tidak praktikal. Oleh itu, untuk membetulkan hiperopia, lensa mula dihasilkan bertujuan untuk penglihatan pada beberapa jarak atau bahkan pada semua jarak. Kami bercakap mengenai lensa bifokal, trifokal dan multifokal (progresif).

Pembetulan dengan kanta lekap

Kaedah lain untuk membetulkan hiperopia adalah dengan kanta lekap. Mereka digunakan oleh orang yang tidak dapat menyesuaikan diri dengan memakai cermin mata, misalnya, kerana anisometropia atau untuk alasan lain (cermin mata sering tidak sesuai untuk sukan).

Anisometropia adalah fenomena di mana kedua mata mempunyai indeks biasan yang berbeza. Biasanya, kita bercakap mengenai darjah rendah, yang berlaku cukup kerap, tetapi tahap yang lebih tinggi juga dapat terjadi apabila perbezaan pembiasan kedua organ penglihatan lebih dari 3 diopter. Perbezaan ini membawa kepada masalah akomodatif, dengan gambar dengan ukuran yang berbeza terbentuk pada retina setiap mata; gangguan yang disebut aniseikonia berkembang. Keupayaan untuk menggabungkan gambar dari kedua mata menjadi satu sensasi deria terjejas, kesukaran timbul dengan penglihatan binokular sederhana, sebaiknya, organ penglihatan yang lebih baik secara beransur-ansur menguasai (mata dengan kadar gangguan yang lebih rendah) dan amblyopia anisometropik berkembang.

Kanta lekap juga digunakan untuk hiperopia tahap tinggi dengan nystagmus sekarang atau tidak ada, pergerakan salah satu atau kedua mata secara tidak sengaja, dan hiperopia dengan esotropia - ketidakcocokan dalam penyesuaian antara penumpuan dan penginapan.

Penting! Alasan umum untuk memakai kanta lekap adalah ketidakselesaan memakai cermin mata (penampilan, berat badan dan kabut kaca).

Keratoplasti konduktif

Keratoplasti konduktif adalah teknik yang digunakan dalam pembedahan kornea. Ini pertama kali digunakan oleh Mendes dan rakan sekerja pada tahun 1993 dan telah diluluskan oleh FDA pada tahun 2002. Ini adalah prosedur yang tidak invasif untuk rawatan hiperopia rendah hingga sederhana hingga +3,0 diopter, astigmatisme dan presbiopia. Keratoplasti konduktif berfungsi sebagai alternatif kaedah seperti pembetulan laser hiperopia, dicirikan oleh tidak adanya komplikasi pasca operasi.

Asas teknik ini adalah tindakan tenaga frekuensi radio melalui probe khas dengan diameter 90 mikron dan panjang 450 mikron, di mana pakar bedah membuat 8-32 titik rawatan dalam bentuk lingkaran dalam stroma kornea, di pinggir pusat (mereka bertindak pada 75% ketebalan kornea). Tenaga frekuensi radio di kawasan tisu yang dirawat menghasilkan pemanasan hingga suhu sekitar 65 ° C, akibatnya kolagen terdenaturasi pada stroma dan, sebagai akibatnya, menyusut sebanyak 12%. Hasilnya adalah meratakan pinggiran median secara langsung di lokasi aplikasi dan, pada masa yang sama, peningkatan daya optik.

Walau bagaimanapun, persoalannya tetap sejauh mana kaedah ini stabil dalam jangka masa panjang. Sebilangan penulis berpendapat bahawa daya optik kornea secara beransur-ansur menurun lagi, oleh itu, setelah beberapa waktu, pembetulan semula diperlukan. Penurunan kesan yang lain mungkin berlaku kerana sedikit perubahan pembiasan terhadap nilai hiperopik dan kehilangan amplitud akomodasi dengan usia..

Pembedahan

Asas untuk rawatan pembedahan hiperopia adalah peningkatan pembiasan sistem optik mata, yang tidak mencukupi dalam gangguan ini. Seperti rawatan pembedahan rabun, salah satu penyelesaian awal adalah keratotomi. Dalam hiperopia, bagaimanapun, ia adalah keratotomi heksagon enam takik. Dalam praktiknya, kaedah ini tidak menunjukkan kecekapan yang mencukupi, oleh itu tidak digunakan sekarang..

Dalam pembedahan moden, pembetulan penglihatan laser digunakan untuk hiperopia menggunakan laser excimer dan kaedah LASEK, LASIK, PRK dan lain-lain..

Penemuan laser excimer dan pelancaran tahap baru dalam operasi pembiasan sangat penting dalam pengembangan rawatan laser untuk hiperopia. Kami bercakap mengenai kesan sinaran elektromagnetik dengan panjang gelombang 193 nm, yang dipancarkan oleh laser argon fluorida. Sinaran elektromagnetik ini mampu, berdasarkan prinsip pemusnahan lekatan antar sel dan penyejatan sel (valorisasi), untuk menghilangkan ketebalan tisu kornea yang ditentukan dengan tepat. Kerana pengedaran yang berbeza, teknik ini memungkinkan pembetulan semua jenis kecacatan bias..

Dengan bantuan laser excimer, 2 kaedah dilakukan:

  • PRK (keratektomi photorefractive);
  • LASIK (laser in situ keratomileusis).

Kaedah moden menggunakan laser excimer termasuk:

  • LASEK (keratomileusis subfitel laser);
  • Epi-LASIK;
  • Intra-LASIK.


Pembedahan pembiasan boleh dibahagikan kepada 2 kategori: kategori pertama merangkumi intervensi yang bertujuan mengubah kelengkungan kornea, yang kedua merangkumi pembedahan intraokular.

Kaedah pembetulan penglihatan, khususnya kaedah pembedahan, terus diperbaiki, kaedah rawatan baru sedang dikembangkan, setiap tahun menawarkan kaedah peningkatan kepada orang. Peranti yang digunakan semasa operasi ini juga sentiasa diperbaiki..

Rabun dekat dan hiperopia

Bezakan antara miopia kongenital dan hiperopia daripada yang timbul kemudian.

Dengan rabun, gambar tidak ditangkap di retina. Fokus utama terletak lebih dekat ke retina, menghasilkan gambar yang kabur dan kabur.

Fakta bahawa sinar berkumpul bukan pada retina, tetapi lebih dekat, adalah disebabkan oleh fakta bahawa paksi longitudinal mata terlalu panjang kerana panjang bola mata yang terlalu besar (Gamb.). Oleh itu, untuk penglihatan yang jelas, orang rabun mendekatkan objek ke mata mereka. Pada orang seperti itu, titik yang jauh menghampiri mata dan berada dalam jarak dekat.

Cermin mata bicicave dipakai untuk membetulkan rabun.

Rajah. Rabun jauh dan rabun jauh, 1 - mata normal; 2- mata rabun; 3 - mata rabun jauh.

Rabun jauh disebabkan oleh fakta bahawa paksi membujur mata pendek. Dengan bola mata pendek, seperti halnya dengan pandangan jauh, sinar dikumpulkan bukan di retina, tetapi di belakangnya. Sekiranya fokus utama jatuh pada retina, gambar objek yang tidak jelas disebabkan. Orang yang berpandangan jauh memakai cermin mata biconvex. Lensa seperti itu, sebagaimana mestinya, melengkapkan lensa dan meningkatkan daya pengumpul, sehingga fokus utamanya adalah pada retina..

Penyebab rabun jauh pikun berbeza dengan rabun jauh yang dijelaskan di atas..

Keanehan rabun jauh adalah bahawa seiring bertambahnya usia, keanjalan lensa hilang, oleh itu, kemampuan untuk menampung juga hilang, kerana relaksasi atau pengecutan otot penampung tidak memerlukan perubahan pada kelengkungan lensa. Hyperopia diperbetulkan dengan meletakkan lensa biconvex di depan mata.

Artikel mengenai topik Rabun dan rabun jauh

Rabun jauh: gejala, rawatan dan pencegahan

Rabun jauh adalah pelanggaran kualiti penglihatan, yang dicirikan oleh perubahan fokus gambar. Mata yang sihat tertumpu pada permukaan retina, dan dalam penyakit ini, di belakangnya. Seseorang tidak melihat objek yang dekat dengan jelas, dan cuba menggerakkannya lebih jauh. Juga, terdapat keletihan, kemerahan dan mata yang terbakar, sakit kepala yang cepat.

Nama perubatan untuk hiperopia ialah hiperopia. Ia tersebar luas di kalangan orang dewasa. Pada usia 18 tahun - sehingga 35% orang menderita hiperopia, dan berusia lebih dari 40 tahun - lebih daripada 50%. Pada kanak-kanak, manifestasi bersifat fisiologi, sehingga keadaannya berlaku hingga 90% pada usia tiga tahun. Ia berlaku bahawa alat mata tidak memperoleh fungsi yang sihat atau, kerana perubahan yang berkaitan dengan usia, ia kehilangan kemampuannya..

Latar belakang ilmiah

Hyperopia ditunjukkan oleh pembiasan yang tidak mencukupi dan ketegangan tempat tinggal yang berterusan. Pembiasan adalah pembiasan sinar yang melewati mata. Sinar difokuskan pada permukaan retina, yang mengubahnya menjadi impuls saraf. Mereka pergi ke otak, yang membina gambar berdasarkan mereka. Ketika fokus berada di belakang retina, objek berdekatan memberikan maklumat yang tidak tepat bahawa otak tidak dapat memproses dengan betul. Akibatnya - gambar yang kabur.

Refraksi diukur dalam diopter. Ia bergantung pada beberapa kriteria:

  • jarak antara lensa dan kornea, kemudian antara retina dan lensa;
  • jejari kelengkungan permukaan posterior dan anterior lensa dan kornea.

Pembiasan klinikal adalah kriteria terpenting untuk menilai penglihatan. Kualiti gambar bergantung pada titik di mana pancaran cahaya melintasi retina. Sekiranya tumpuan berada pada permukaan retina, ini adalah penglihatan 100%. Sekiranya bergerak lebih jauh atau lebih dekat, maka rabun atau rabun jauh akan muncul.

Penginapan adalah mekanisme untuk memperbaiki masalah yang muncul. Dengan melemahkan atau mengetatkan otot-otot ciliary, seseorang cuba membetulkan gambar dengan menukar daya bias lensa. Sistem optik mata disesuaikan untuk memperbaiki objek yang terletak pada jarak yang berbeza: dekat atau jauh. Secara analogi, ia seperti menyesuaikan teropong ketika cuba memberi tumpuan. Sistem pembiasan mampu membuat penyesuaian dalam lima diopter. Fungsi menurun dengan usia dan disebabkan oleh beberapa sebab..

Orang dengan rabun jauh kongenital harus meningkatkan pembiasan mereka sepanjang masa. Ini menyebabkan keletihan cepat, terutamanya ketika menulis, membaca, dan bekerja di PC. Luka bakar, menyengat, kemerahan dan juga sakit kepala muncul. Terhadap latar belakang keadaan ini, blepharitis, keratitis, katarak, glaukoma mungkin berlaku..

Ada pendapat bahawa dengan rabun jauh seseorang melihat dengan baik di kejauhan, tetapi dekat - kurang baik. Ini sebahagiannya benar, tetapi hanya untuk orang tua yang tidak mengalami masalah penglihatan kongenital. Mereka mengalami presbiopia ("mata pikun") apabila lensa dilonggarkan sepanjang masa. Orang yang berpandangan lama untuk jangka masa yang lama dan terus-menerus mengetatkan mata, seiring bertambahnya usia, mereka sama-sama melihat jarak dekat dan jauh.

"Tolak" atau "tambah"?

Untuk memilih cermin mata, anda perlu mengetahui nilai dioptor, tetapi dalam kes hiperopia, ia boleh berbeza dengan ketara. Ini disebabkan oleh struktur sistem optik mata yang kompleks, yang merangkumi:

Penglihatan yang berkurang disebabkan oleh banyak faktor, termasuk kecacatan retina atau distrofi saraf. Pelanggaran pembiasan kornea dan lensa yang paling biasa. Sekiranya ia tidak berfungsi dengan baik, mustahil untuk melihat objek dengan jelas atau dekat atau jauh. Tahap pembiasan cahaya yang tidak mencukupi memerlukan diopter "plus", berlebihan - "minus". Oleh itu, dengan hiperopia, lensa biconvex dengan dioptor positif (+2, +3, dll.) Diperlukan, yang bertindak sebagai lensa dan meningkatkan pembiasan pancaran cahaya..

Perbezaan antara hiperopia dan miopia

Emmetropia - penglihatan mutlak apabila pembiasan berlaku di permukaan retina tanpa tempat tinggal.

Myopia adalah miopia apabila fokus beralih di hadapan retina. Terdapat beberapa sebab untuk masalah penglihatan ini. Seseorang hanya melihat di sekitarnya, dan semua yang ada di latar belakang kelihatan kabur. Kacamata dengan lensa biconcave diffusing digunakan untuk pembetulan.

Hyperopia rabun jauh apabila pancaran cahaya tertumpu di belakang retina. Sebab-sebab keadaan:

  • bola mata pendek (kerana kegagalan pada peringkat dewasa, mereka tidak berbentuk bulat, ada kecederaan, penyakit atau tumor);
  • lensa tidak dapat mengubah kelengkungannya;
  • daya pembiasan kornea yang lemah.

Rabun jauh dibetulkan oleh tempat penginapan, tetapi tekanan berterusan menyebabkan kemerosotan alat visual. Penglihatan diperbetulkan oleh cermin mata dengan lensa pengumpul biconvex.

Perbezaan antara hiperopia dan miopia

  • bentuk bola mata (dipanjangkan dengan rabun, dipendekkan dengan rabun jauh);
  • fokus penyetempatan (di hadapan atau di belakang retina);
  • tempat penginapan (tidak dapat mengimbangi atau membetulkan fokus);
  • daya pembiasan kornea (berlebihan atau tidak mencukupi);
  • asal (oleh warisan dan kelebihan beban atau disebabkan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia);
  • kualiti penglihatan (penglihatan yang baik dekat atau jauh, juga penglihatan selalu buruk).

Adakah terdapat miopia dan hiperopia pada masa yang sama?

Terdapat situasi di mana satu mata rabun jauh dan yang lain rabun jauh. Kemudian doktor mendiagnosis kedua-dua gangguan tersebut. Tetapi ada kalanya miopia dan hiperopia berlaku secara serentak. Punca fenomena tersebut adalah astigmatisme dan presbiopia..

Presbyopia adalah kemerosotan fungsi akomodatif lensa kerana proses penuaan. Pada orang yang sihat, ia muncul pada usia 40 - 45, dan dengan hiperopia, pada usia 30 - 35. Ini disebabkan oleh pemakaian lensa dan otot kerana penggunaan berterusan. Presbyopia ditunjukkan oleh penurunan penglihatan dekat, objek kabur, masalah membaca cetakan kecil, keletihan mata, keinginan untuk menghidupkan lebih banyak cahaya dan menjauh dari objek.

Tanda-tanda pertama pada orang yang sihat muncul ketika kejelasan penglihatan dekat bermula pada jarak 30 - 33 cm dari mata. Pada usia 60 tahun, ambang bergabung dengan kemungkinan penglihatan yang jelas ke kejauhan, iaitu penginapan menjadi sifar dan sumbernya habis.

Pada orang yang rabun jauh, presbiopia tidak dapat didiagnosis dalam jangka masa yang lama. Contohnya, penghidap rabun -3 perlu menanggalkan cermin mata mereka untuk melihat objek yang dekat. Orang yang berpandangan jauh melihat presbiopia selepas usia 30 tahun. Ini ditunjukkan oleh peningkatan keletihan visual. Oleh itu, rabun jauh tidak hanya memprovokasi perkembangan presbiopia, tetapi mempercepatnya. Seseorang melihat sama buruknya dengan jarak dekat dan jauh dengan kehadiran miopia dan hiperopia serentak.

Astigmatisme adalah pelanggaran kualiti penglihatan kerana bentuk lensa, kornea, bola mata, atau gabungan beberapa kecacatan yang tidak teratur. Selain rabun jauh dan rabun, astigmatisme juga dicirikan oleh perubahan fungsi pembiasan. Astigmatisme mengambil 10% daripada jumlah diagnosis oftalmik.

Sinar cahaya menembusi tidak menyatu pada satu titik kerana kelengkungan lensa atau kornea, tetapi dapat diubah menjadi angka lapan, elips, atau segmen. Fokus itu sendiri boleh berada di depan retina atau di belakangnya. Orang itu melihat objek kabur, memutarbelitkan atau berganda.

Sebab utama perkembangan astigmatisme adalah keturunan. Sekiranya salah seorang ibu bapa menderita penyakit ini, anak mempunyai peluang 50% untuk mengalaminya. Terdapat juga bentuk yang diperoleh yang berlaku kerana kecederaan, tumor, perubahan cicatricial, operasi dan proses distrofi.

Astigmatisme dibezakan mengikut beberapa kriteria:

  • pembiasan meridian. Terdapat paksi langsung, terbalik dan serong;
  • penyetempatan. Terdapat lensa atau kornea;
  • fikiran. Peruntukkan bentuk yang betul ketika meridian saling tegak lurus antara satu sama lain, dan yang salah. Juga, yang betul mudah, kompleks dan bercampur;
  • ijazah. Terdapat cahaya (hingga 3 diopters), sederhana (dari 3 hingga 6 diopters), berat (lebih dari 6 dioptor);
  • asal. Mungkin lahir dan diperolehi.

Rawatan dijalankan secara pembedahan mikro atau dengan pembetulan laser. Kacamata tidak membetulkan astigmatisme dengan baik. Sekiranya anda menyedari bahawa dengan astigmatisme lebih daripada 1 dioptor, penglihatan menurun, rabun atau rabun jauh meningkat, segera berjumpa doktor.

Diperolehi dan hiperopia kongenital

Semasa kelahiran, bola mata kanak-kanak berbeza dengan orang dewasa. Anteroposteriorly lebih pendek. Hiperopia fisiologi hampir selalu hilang pada usia tujuh tahun, tetapi dengan keparahan yang teruk atau keturunan yang membebankan, penyakit ini kongenital dan tidak akan hilang seiring dengan waktu. Oleh kerana mata tumbuh hingga 15-16 tahun, anda mesti berjumpa doktor sekiranya kanak-kanak mengadu objek kabur dan dengan hiperopia yang didiagnosis pada satu atau dua orang tua.

Panjang bola mata pada bayi yang baru lahir adalah 1.8 cm, pada orang dewasa - 2.4 cm. Dalam 25% kes, mata tidak mencapai panjang yang diperlukan, yang menyebabkan perkembangan hiperopia dengan keparahan yang berbeza-beza. Penyakit ini berbahaya bagi alat visual kanak-kanak, kerana sering menyebabkan komplikasi serius - strabismus dan amblyopia.

Amblyopia disebut mata "malas" dan dicirikan oleh kerja salah satu mata. Maklumat yang berbeza dihantar ke otak: satu mata memberikan gambaran yang jelas, yang lain kabur. Akibatnya, menggabungkan gambar menjadi satu gambar adalah mustahil, jadi otak berhenti menggunakan organ yang rosak. Secara beransur-ansur, penglihatan pada mata yang lemah menjadi lebih teruk, kerana ototnya tidak berfungsi dengan kekuatan penuh. Patologi memerlukan pembetulan tepat pada masanya.

Strabismus bersamaan berlaku dengan rabun jauh dengan indikator lebih dari 3 diopter kerana mata yang kerap dibawa ke hidung untuk memeriksa objek yang berdekatan. Selalunya satu mata melihat dengan jelas, sementara yang lain tidak. Akibatnya, mata yang sihat mengambil alih semua fungsi, dan yang lemah mula dipotong.

Sebab-sebab hiperopia yang diperoleh:

  • penuaan semula jadi, yang membawa kepada distrofi otot silia dan penurunan keanjalan lensa;
  • penyakit keradangan yang mempengaruhi lensa atau kornea, mengganggu sistem pembiasan (keratoconus, katarak, keratitis, dll.);
  • aphakia sekunder - kehilangan lensa akibat trauma, penyerapan idiopatik, dan pembedahan katarak;
  • memendekkan bola mata kerana memerah pada tumor, kesalahan semasa pembedahan dan trauma.

Hiperopia yang berkaitan dengan usia adalah yang paling biasa dari semua jenis dan dibezakan dengan penampilan khas.

Lensa adalah lensa biconvex yang diperbaharui dan tumbuh secara berterusan. Penjanaan semula berlaku dalam sel di tepi lensa. Mereka sentiasa berpecah, gentian lutsinar bergerak ke arah pusat. Tempat peningkatan kepadatan secara beransur-ansur muncul. Ini adalah inti lensa. Lama kelamaan, ia menjadi terlalu sukar, yang mengganggu keanjalan dan pengecutan. Tempat penginapan menjadi mustahil. Selepas 60 tahun, nukleus akhirnya ditutup, yang menyebabkan mustahil penyesuaian tambahan mekanisme visual.

Penginapan mempunyai sumber. Dari kelahiran hingga usia sekitar 60 tahun, penginapan berkurang sebanyak 0,001 dioptor setiap hari.

Gejala

Keterukan simptom berbeza bergantung pada tahap rabun jauh:

  • senang. Ia tidak dapat dilihat pada orang muda, kerana ia diperbetulkan oleh tempat penginapan. Gejala pertama dapat dilihat pada usia 40 tahun, ketika mata tidak dapat mengatur ketegangan berterusan. Lebih kerap, kursus berjalan berbeza: seseorang memanfaatkan banyak alat visual, tanpa mengetahui rabun jauh, yang menyebabkan keadaan bertambah buruk dan munculnya gejala yang jelas pada usia 30 tahun;
  • rata-rata. Ia memiliki penglihatan jarak jauh yang baik, tetapi dengan fokus lama pada objek dekat, mata cepat letih. Setelah membaca lama, huruf menjadi kabur. Kesakitan mungkin muncul di kawasan alis, jambatan hidung, mata. Terdapat keinginan untuk meningkatkan pencahayaan, menggosok mata yang letih;
  • tinggi. Penglihatan lemah dekat dan jauh, sakit kepala, rasa kehadiran pasir di mata. Pada usia yang lebih tua, ini mungkin menunjukkan kemunculan glaukoma.

Langkah-langkah diagnostik

Tanpa gagal, pakar oftalmologi melakukan pengujian visometri menggunakan poster, yang menggambarkan baris huruf yang berbeza ukurannya. Dengan astigmatisme, semua huruf kabur dan terdistorsi.

Sekiranya rabun jauh didiagnosis pada tahap ini, kajian pembiasan dilakukan menggunakan refractometry komputer atau skiascopy. Untuk bekerja dengan anak-anak, atropin juga ditanamkan ke dalam kedua mata, yang menyebabkan kelumpuhan sementara otot ciliary dan pelebaran murid.

Juga, doktor boleh menetapkan:

  • ekobiometri;
  • perimetri;
  • oftalmoskopi;
  • Ultrasound mata;
  • gonioskopi;
  • tonometri;
  • biomikroskopi dengan lensa Goldmann.

Rawatan

Sekiranya tidak ada gejala dan sekurang-kurangnya 1 penglihatan, rawatan dan pembetulan dengan lensa dan cermin mata tidak ditunjukkan. Penting untuk diingat bahawa penginapan mempunyai simpanan terhad, jadi penting untuk memulihara. Adalah berguna untuk berehat setelah 2 - 3 jam bekerja dengan komputer atau membaca dan menulis, melakukan gimnastik, mengambil vitamin.

Dengan hiperopia teruk, taktik rawatan optimum dipilih:

  • teknik konservatif - kanta dan cermin mata;
  • pembetulan laser - PRK, LASIK, LASEK, SUPER LASIK;
  • rawatan pembedahan - lensectect, hyperphakia, dll..

Dengan hiperopia lebih daripada +3 diopter, gelas diberikan kepada kanak-kanak di bawah umur tujuh tahun. Sekiranya selepas tujuh tahun tidak ada strabismus dan amblyopia, cermin mata dibatalkan. Sekiranya terdapat komplikasi, disarankan untuk terus memakai kacamata, yang harus diperbaharui jika penglihatan berubah. Selain itu, rawatan perkakasan, fisioterapi, urut, gimnastik untuk mata, dan lain-lain. Untuk orang dewasa dengan hiperopia tahap tinggi, disyorkan kacamata bifocal, yang bertujuan untuk pembetulan hiperopia dan miopia secara serentak.

Pembetulan laser dilakukan setelah berumur 18 tahun dan pada kadar hingga +6 diopter. Sekiranya bilangannya lebih rendah, operasi itu tidak bermakna. Walaupun terdapat pelbagai teknik, intinya serupa - mereka membentuk permukaan kornea yang betul menggunakan sinar laser.

Jenis pembedahan yang popular adalah termokeratocoagulation (membuat sayatan di pinggir luar kornea menggunakan jarum panas), keratoplasti (pemindahan kornea dari penderma), implantasi lensa pada lensa atau pembuangan dengan penggantian dengan buatan.

Ramalan dan pencegahan

Ikuti peraturan mudah ini untuk mencegah perkembangan hiperopia berkaitan usia pada usia muda:

  • berehat seketika dari penggunaan penglihatan dekat yang berpanjangan. Setiap 2 - 3 jam anda perlu bangun, urut mata tertutup anda dengan gerakan melingkar, tutup mata, panaskan;
  • bekerja pada tahap cahaya optimum;
  • awas makanan dan pelbagai jenisnya;
  • meninggalkan tabiat buruk dan lebih kerap berada di luar rumah.

Dalam patologi kongenital, langkah pencegahan mempunyai keberkesanan yang sedikit. Dalam kes sedemikian, disarankan untuk memakai cermin mata atau lensa yang sesuai. Tanpa penggunaan optik, penyakit ini akan berkembang.

Rawat mata anda dengan berhati-hati, jangan menyalahgunakan pembacaan telefon atau PC, ikuti semua cadangan doktor dan segera berjumpa pakar oftalmologi jika gejala baru muncul atau keadaan sedia ada bertambah buruk.

Jaga bayi anda! Pilih program penjagaan kesihatan untuk anak anda!

Adakah dia baru sahaja muncul dalam hidup anda? Atau sudah lama anda bersama? Tidak mengapa. Sangat penting bahawa anda saling mencintai! Jaga bayi anda dari hari-hari pertama dalam hidupnya. Biarkan penyakit kanak-kanak tidak membayangi kegembiraan komunikasi anda. Pilih program penjagaan kesihatan anak untuk anak anda!

Segala sesuatu mesti berlaku tepat pada waktunya: pemerhatian, rawatan, vaksinasi, ujian, urut. Anak sentiasa memerlukan perhatian, dan kadang-kadang ibu dan ayah tidak dapat mengikuti semua aktiviti dan prosedur yang diperlukan oleh bayi. Untuk setiap usia dan untuk setiap kanak-kanak, anda memerlukan pendekatan individu dan rancangan perubatan individu. Oleh itu, kami telah membuat Program Penjagaan Kesihatan Kanak-kanak untuk kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur. Ibu bapa akan tenang dan anak-anak akan sihat! Pilih program pengawasan perubatan untuk anak anda dan jangan bimbang tentang perkara lain! Dapatkan maklumatnya.

Pelawat yang dihormati! Sekiranya anda belum menemui jawapan untuk soalan anda, tanyakan kepada doktor kami di bahagian "Soalan kepada Doktor". Soalan anda dijawab oleh pakar praktik kanak-kanak di pusat perubatan "Inpromed".

Bagaimana hiperopia diperbetulkan

Penglihatan yang baik seringkali tidak hanya bergantung pada kesehatan struktur mata, tetapi juga pada keadaan tertentu yang sering timbul akibat perubahan atau keturunan yang berkaitan dengan usia. Gangguan ini termasuk rabun jauh, atau hiperopia..

Definisi penyakit

Fungsi sistem optik mata disebabkan oleh kekuatan biasan lensa dan ukuran bola mata. Kedua-dua struktur inilah yang mempunyai pengaruh yang menentukan pada lokasi pembentukan gambar di dalam mata. Sekiranya pembiasan tidak terlalu kuat, maka gambar objek yang dianggap dekat terbentuk di belakang retina, dan orang itu melihat garis besar kabur.

Selalunya, cacat penglihatan seperti ini terjadi akibat perubahan mata yang berkaitan dengan usia dan merupakan akibat pelanggaran fungsi tempat tinggal. Lensa kehilangan keupayaannya untuk mengubah kelengkungannya dan oleh itu penglihatan merosot di dekat dan jauh. Jenis hiperopia ini disebut presbiopia..

Cacat penglihatan dapat berkembang pada usia yang lebih awal (18-40 tahun), namun, untuk waktu yang lama ia tidak dapat disedari, kerana fungsi tempat tinggal mengimbangi ukuran bola mata yang terlalu pendek. Dalam kes ini, tekanan yang berterusan boleh menyebabkan sakit kepala dan mata..

Rabun jauh adalah fenomena biasa bagi bayi baru lahir, yang hilang ketika mereka bertambah tua, kerana ukuran bola mata meningkat.

Pada usia sekitar 6-7 tahun, penglihatan anak menjadi normal dan tidak memerlukan pembetulan. Walau bagaimanapun, pemeriksaan pencegahan harus dilakukan secara berkala sehingga sekiranya terjadi penyimpangan dari norma, pembetulan kecacatan penglihatan harus dimulai tepat pada waktunya..

Punca berlakunya

Perkembangan hiperopia boleh disebabkan oleh satu atau beberapa sebab dan mempunyai tahap yang berbeza:

Tahap hiperopia bergantung sepenuhnya pada faktor keturunan dan berkaitan dengan usia. Sekiranya ibu bapa kanak-kanak atau saudara terdekat lain mengalami hiperopia yang teruk, maka kebarangkalian mengalami kecacatan penglihatan pada bayi juga tinggi..

Pada usia tua, apabila kemampuan menampung hampir hilang sepenuhnya, lensa tidak dapat mengubah kelengkungannya dan memfokuskan gambar di tempat yang betul. Oleh itu, satu-satunya jalan keluar adalah memakai cermin mata atau kanta lekap..

Oleh itu, perkembangan hiperopia dipengaruhi oleh perubahan fungsi 3 struktur mata:

  • Saiz bola mata - dengan hiperopia, mereka terlalu kecil;
  • Pembiasan lemah pada kornea - ia juga merupakan bahagian sistem optik dan merupakan salah satu lensa semula jadi yang bertanggungjawab untuk pembentukan imej;
  • Disfungsi lensa - keupayaan untuk mengubah bentuk bergantung sepenuhnya pada tempat tinggal biasa, yang hilang seiring dengan usia, seperti ketelusan lensa.

Rabun jauh mungkin tidak muncul pada usia pertengahan, ketika fungsi tempat tinggal mengimbangi kecacatan penglihatan hingga tahap tertentu. Namun, setelah 40 tahun, kemampuan lensa menjadi jauh lebih rendah, dan penglihatan mungkin kabur tidak hanya dekat, tetapi juga jarak jauh..

Gejala

Tanda utama rabun jauh adalah kaburnya gambar objek dari jarak dekat. Walau bagaimanapun, dengan tahap hiperopia yang kuat, persepsi kabur juga dapat dilakukan pada jarak yang jauh..

Oleh kerana sistem optik mata cuba mengembalikan penglihatan normal, gejala hiperopia boleh merangkumi:

  • Keletihan ketika membaca;
  • Lebihan voltan apabila kerja jangka panjang diperlukan;
  • Keradangan mata yang kerap;
  • Kesakitan di kawasan bola mata, alis, jambatan hidung;
  • Rasa kenyang dan "pasir" di mata.

Sekiranya rabun jauh berkembang pada masa kanak-kanak (walaupun norma adalah penurunan indikator hiperopia), maka perkembangannya dapat diduga oleh keluhan anak-anak mengenai sakit kepala, keengganan untuk membaca dan latihan lain yang memerlukan ketegangan mata.

Salah satu akibat serius dari terjadinya kecacatan penglihatan pada masa kanak-kanak adalah perkembangan strabismus yang ramah, disebabkan oleh usaha berterusan untuk memeriksa objek dengan lebih baik dan membawa mata ke hidung.

Salah satu gejala yang paling menentukan adalah penurunan ketara dalam ketajaman penglihatan. Ini boleh dimulakan dengan kontur kabur dan keinginan untuk berkedip untuk meningkatkan penginapan. Perubahan pada fundus juga dapat diperhatikan: di sini, dengan tahap hiperopia purata atau teruk, bengkak dan batas tidak jelas cakera saraf optik jelas kelihatan.

Kemungkinan komplikasi

Sebilangan pesakit, yang menganggap hiperopia sebagai perubahan semula jadi yang berkaitan dengan usia semata-mata dalam keadaan mata, tidak terlalu mementingkan masalah penglihatan. Walau bagaimanapun, penyesuaian dalam kes ini diperlukan, belum lagi kes-kes perkembangan hiperopia pada usia yang lebih awal..

Mengabaikan masalah penglihatan boleh menyebabkan:

  • Pertama, peningkatan kerentanan mata terhadap penyakit berjangkit: konjungtivitis, keratitis, blepharitis. Ini disebabkan oleh penurunan imuniti tempatan, yang merupakan hasil dari penurunan proses metabolik pada tisu mata kerana kelebihan voltan dengan peningkatan tempat tinggal;
  • Kedua, perkembangan kecacatan tambahan dalam persepsi visual: strabismus, kekejangan akomodasi, amblyopia (sindrom mata malas), rabun. Setiap komplikasi ini dapat menjadi langkah lain untuk penurunan ketajaman penglihatan, yang tidak dapat disembuhkan dengan bantuan kaedah konservatif..

Segala penyakit selalu lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan selepas itu, dan hiperopia tidak terkecuali. Oleh itu, membetulkannya pada peringkat awal membolehkan anda mengelakkan atau sekurang-kurangnya menangguhkan perkembangan komplikasinya untuk jangka masa yang lama. Dan gangguan metabolik pada mata boleh menyebabkan penyakit yang berkaitan dengan usia yang paling serius - glaukoma, perkembangannya, untuk mengelakkan kehilangan penglihatan sepenuhnya, selalu memerlukan campur tangan pembedahan.

Rawatan

Untuk mendiagnosis rabun jauh pada usia tua, sudah cukup untuk membuktikan bahawa pesakit mempunyai penglihatan dekat yang lemah dengan pencitraan normal pada jarak jauh. Pemeriksaan sedemikian dilakukan menggunakan jadual Sivtsev dan penggunaan lensa dengan dioptor tambah dan tolak..

Kajian hiperopia pada usia yang lebih muda dilakukan dengan menggunakan titisan khas untuk melebarkan murid, yang melemahkan tempat tinggal. Penyelidikan tambahan juga boleh dilakukan:

  • Skiascopy (ujian bayangan);
  • Refractometry - untuk menentukan tahap hiperopia;
  • Keratotopografi berkomputer - untuk mengukur daya pembiasan kornea.

Terapi ubat

Untuk membetulkan daya pembiasan media optik mata, cermin mata atau kanta lekap boleh digunakan. Penggunaan dana ini berkesan pada peringkat awal perkembangan kecacatan penglihatan dan berjaya digunakan dengan tahap hiperopia yang lemah.

Peraturan pemilihan mata:

  • Untuk setiap mata, lensa dipilih secara berasingan, kerana selalunya tahap rabun jauh (dan juga rabun) pada mata yang berbeza menampakkan dirinya dalam darjah yang berbeza;
  • Lensa dipilih sebelum lensa yang memberikan ketajaman visual maksimum. Ini dilakukan untuk menghilangkan voltan berlebihan di tempat penginapan maksimum;
  • Selepas itu, kemungkinan penglihatan binokular diperiksa - dengan kerja kedua mata yang diselaraskan melalui lensa yang dipilih. Dalam beberapa penyakit, kemungkinan hantu;
  • Peringkat terakhir adalah ujian ketahanan. Kurang tidak selesa ketika memakai cermin mata selama lebih dari 10-15 minit. - sejenis ujian untuk pemilihan cermin mata dan lensa yang betul, kerana semasa dilepaskan, doktor juga mesti menunjukkan jarak antara tepi luar iris sebelah mata dan tepi dalaman yang lain.

Kaedah pembetulan umum yang kedua adalah kanta lekap, yang dipilih mengikut prinsip yang sama dengan cermin mata. Kanta lekap mempunyai sejumlah kelebihan (kepraktisan, estetika, mencapai pembetulan yang optimum), namun penggunaannya dikaitkan dengan beberapa saat yang tidak menyenangkan:

  • Rasa tidak selesa pada masa pemasangan dan pembuangan;
  • Peningkatan kerentanan terhadap jangkitan (jika peraturan kebersihan tidak dipatuhi);
  • Keperluan untuk perubahan berterusan (sekurang-kurangnya 1 p setiap bulan).

Sebagai kaedah alternatif untuk merawat hiperopia pada kanak-kanak, kaedah radas, yang sering melibatkan elemen permainan, digunakan. Ini mungkin:

  • Urut vakum;
  • Rangsangan elektrik;
  • Terapi ultrabunyi dan magnet;
  • Terapi laser;
  • Latihan automatik video-komputer, dll..

Dengan perkembangan gejala hiperopia, walaupun setelah menggunakan kaedah pembetulan konservatif, doktor mungkin mengesyorkan cara segera untuk menghilangkan kecacatan..

Secara pembedahan

Terdapat beberapa teknik untuk membetulkan hiperopia. Kesemuanya berjaya digunakan untuk membetulkan ketajaman visual pada pelbagai peringkat:

  • Pembetulan laser - mengubah tahap kelengkungan kornea melalui pendedahan kepada sinar laser;
  • Lensektomi - penggantian lensa dengan lensa tiruan dengan daya optik yang diberikan, digunakan untuk fungsi tempat tinggal yang hilang;
  • Implantasi lensa phakic - lensa ditanamkan ke ruang anterior atau posterior mata, memberikan ketajaman visual yang diperlukan;
  • Keratoplasti - penggantian kornea dengan cantuman. Anda juga boleh melakukan pemindahan ke ketebalan kornea atau kedudukan pada lapisan anteriornya.

Kaedah pembetulan pembedahan dipilih oleh doktor secara individu berdasarkan kajian diagnostik dan petunjuk kesihatan umum pesakit.

Ubat rakyat


Keberkesanan rawatan dengan kaedah rakyat untuk hiperopia belum terbukti, tetapi sebaliknya juga tidak terbukti. Oleh itu, sebagai tambahan, adalah mungkin untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat sebagai tambahan kepada kaedah perubatan tradisional:

  • Bancuh 2 sudu besar. l. herba eyebright 2 cawan air mendidih. Tegaskan, tapis dan minum sepanjang hari, bahagikan kepada 4 bahagian yang sama;
  • Ceri dan blueberry mengandungi banyak vitamin dan mineral yang diperlukan untuk fungsi mata. Beri dimakan dalam bentuk apa pun dan membuat losyen dari jus;
  • Rebus 1 liter air mendidih dengan 4 sudu besar. l. rizom gandum kering dan dihancurkan hingga ¼ daripada isipadu asal. Tegaskan, tapis dan ambil 1 sudu besar. l. 4-5 p. Sehari;
  • Buat tincture 5 sudu besar. l. buah kering dari anggur magnolia Cina dalam 1 liter alkohol. Masa memasak - 10 hari (di tempat yang gelap). Saring dan ambil 20 tetes larut dalam air sebelum makan pada waktu pagi. Alat ini dikontraindikasikan pada orang yang mengalami gangguan pada saluran pencernaan dan sistem vaskular;
  • Rebus pinggul mawar segar (1 kg) dalam 3 liter air hingga lembut sepenuhnya, kemudian gosokkannya melalui ayak, tambahkan 2 cawan madu dan 2 liter air rebus panas. Semuanya dikacau dan dipanaskan selama 3-5 minit. Ambil 100 ml satu jam sebelum makan.

Sebelum menggunakan ubat mengikut resipi rakyat, anda harus berjumpa dengan pakar oftalmologi, kerana banyak ramuan herba mempunyai kesan alergi.

Pencegahan

Tidak ada yang kebal dari manifestasi hiperopia, oleh itu, perkara utama dalam pencegahannya adalah pengesanan dan pembetulan tepat pada masanya pada peringkat awal, yang dapat dilakukan dengan mudah dengan pemeriksaan pencegahan biasa.

Adalah mungkin untuk memperlambat perkembangan perubahan berkaitan dengan usia sambil mengekalkan gaya hidup sihat dan perhatian berterusan terhadap tahap kekebalan umum..

Rawatan konjungtivitis akut pada kanak-kanak berumur 2 tahun dijelaskan dalam artikel ini..

Untuk rawatan kekejangan penginapan pada kanak-kanak, lihat pautan.

Video

kesimpulan

Rabun jauh bukanlah penyakit dalam arti kata yang biasa, namun, perkembangan kecacatan penglihatan yang tidak dapat dielakkan dapat mengurangkan persepsi penglihatan dan, jika timbul komplikasi, bahkan menyebabkan kebutaan.

Oleh itu, anda tidak boleh membiarkannya tanpa pengawasan dan cuba mengelakkan timbulnya gejala yang tidak baik menggunakan kaedah pembetulan yang tersedia: konservatif dan cepat.

Baca juga mengenai gangguan penglihatan seperti rabun dan astigmatisme..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma