Mengapa anak kucing membesar dan bagaimana merawat keradangan

Penyakit organ penglihatan pada haiwan peliharaan tidak biasa. Penting bagi pemilik haiwan peliharaan untuk mengetahui mengapa mata anak kucing itu berkeringat, bagaimana merawat keradangan dan bagaimana menangani kelopak mata dengan betul sehingga penyakit itu cepat sembuh. Setelah mendapati kemerahan, bengkak mata atau merobek haiwan kesayangan, anda tidak boleh ragu-ragu. Kekurangan rawatan boleh mengakibatkan kerosakan kornea atau kehilangan penglihatan.

Anak kucing itu mempunyai konjungtivitis

Sebab-sebab kemunculan nanah di mata anak kucing

Suppuration boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Yang paling biasa adalah jangkitan virus atau bakteria. Konjungtivitis pada anak kucing berkembang apabila dijangkiti klamidia, parasit intraselular, streptokokus, staphylococci dan mikrob patogen lain. Mereka memasuki badan haiwan peliharaan melalui hubungan dengan haiwan yang sakit. Kucing ibu yang dijangkiti juga dapat menyebarkan jangkitan ke anaknya..

Mata anak kucing sangat lebat akibat kecederaan - kerosakan pada bola mata akibat pukulan atau badan asing masuk ke dalam. Kanak-kanak semasa permainan aktif sering saling menyentuh dengan cakar tajam yang tipis. Sekiranya goresan terbentuk pada mata, maka keradangan akan timbul jika jangkitan memasuki luka..

Pertimbangkan sebab-sebab lain mengapa mata anak kucing itu membiru dan berair:

  • alahan;
  • hipotermia;
  • patologi abad ini;
  • kerengsaan membran mukus bola mata dengan bahan kimia isi rumah;
  • penyumbatan saluran air mata.

Perhatian! Sekiranya anda tidak mengambil kira patologi organ penglihatan kongenital, konjungtivitis pada anak kucing selalu berkembang kerana ketidakupayaan sistem imun untuk mengatasi mikroorganisma patogen - bakteria, virus dan kulat.

Gejala

Adalah mudah untuk mengenali gejala konjungtivitis pertama pada haiwan kesayangan. Pertama, mata anak kucing bertukar menjadi merah dan berair. Kemudian kelopak mata membengkak, muncul pelepasan, yang membentuk kerak pada lapisan. Haiwan peliharaan itu kelihatan murung, tidak kemas. Dalam cahaya terang, dia menyipit sambil merasa tidak selesa.

Kemerahan kelopak mata dan pelepasan nanah

Dengan pelepasan yang banyak, mata anak kucing tidak terbuka setelah tidur, kerana nanah menempel pada rambut di kelopak mata. Aliran keluar datang dalam pelbagai warna - kehijauan, kuning, putih atau coklat.

Kadang-kadang keradangan mata disertai dengan kelainan umum dan gejala yang membimbangkan yang lain. Sebagai contoh:

  1. Sekiranya mata membengkak dan anak kucing bersin, klamidia atau toksoplasmosis mungkin menjadi penyebab keadaan ini. Dalam penyakit ini, jangkitan mempengaruhi beberapa sistem badan sekaligus, kecuali mata, - sistem pernafasan, saluran pencernaan.
  2. Mata bernanah, batuk dengan hidung berair berlaku dengan mycoplasmosis. Penyakit ini sering berlaku pada anak kucing yang belum berumur 1 bulan. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, jangkitan akan mempengaruhi hati, sistem genitouriner, dan sendi..
  3. Sakit dan bengkak kelopak mata pada satu mata menunjukkan penyumbatan saluran lakrimal. Patologi ini biasanya berlaku pada anak kucing di bawah usia tiga minggu..
  4. Pelepasan bernanah dari bawah kelopak mata bercampur darah adalah tanda kecederaan.

Rawatan mata dari nanah pada anak kucing

Sekiranya anak kucing itu berwarna merah, mata meradang, dan nanah muncul di dalamnya, anda perlu segera menunjukkannya kepada doktor haiwan. Sangat penting untuk mengunjungi klinik haiwan jika bengkak dan air mata kelopak mata disertai dengan bersin, batuk, atau gangguan usus. Gejala seperti itu menunjukkan jangkitan dengan jangkitan bakteria atau virus. Kelewatan boleh membebankan haiwan kesayangan anda.

Kemerahan mata dan hidung berair - tanda rhinotracheitis

Doktor haiwan menentukan rejimen rawatan dan jangka masa kursus. Terapi boleh merangkumi membilas kelopak mata, salap, dan penggunaan titisan antivirus atau antibakteria. Dalam beberapa kes, imunoterapi dilakukan dengan menggunakan suntikan Cycloferon.

Titisan mata untuk kucing

Ubat untuk konjungtivitis akan membantu menghilangkan jangkitan. Bergantung pada jenis patogen, doktor haiwan akan memberi ubat yang sesuai untuk melawan jangkitan.

Anandin

Sekiranya virus telah menjadi penyebab suppuration, titisan Anandin akan membantu. Mereka dijual di farmasi veterinar. Ubat ini membantu melawan konjungtivitis yang disebabkan oleh faktor alahan. Komposisi disuntik ke kelopak mata bawah dalam 2 tetes. Sekiranya penyakit ini disertai oleh rhinitis, disyorkan untuk menanamkan agen tersebut di saluran hidung, 2 tetes 2 atau 3 kali sehari..

Tsiprovet

Ubat ini berdasarkan ciprofloxacin. Ia ditunjukkan untuk konjungtivitis bakteria, keratoconjunctivitis, blepharitis yang disebabkan oleh parasit intraselular - klamidia, mikoplasma, serta Pseudomonas aeruginosa dan staphylococci. Ubat ini juga digunakan untuk mencegah jangkitan dari kecederaan kornea. Kaedah penggunaan - setelah membersihkan kelopak mata, tetapkan 1-2 tetes komposisi ke setiap mata, kekerapan pemberiannya adalah 4 kali sehari. Perjalanan rawatan diteruskan sehingga gejala hilang, tetapi tidak lebih dari 14 hari.

Mata jatuh Tsiprovet

Ubat ini mengandungi bahan aktif gentamicin, antibiotik spektrum luas. Berkesan terhadap staphylococci, streptococci, Pseudomonas aeruginosa dan bakteria lain.

Anak kucing dirawat selama 5-10 hari, bergantung kepada keparahan gambaran klinikal. Dos yang disyorkan adalah 1 titisan komposisi di bawah kelopak mata bawah 3-4 kali sehari.

Mata berlian

Bahan aktifnya adalah chlorhexidine, antiseptik yang mempunyai kesan regenerasi dan dekongestan. Komposisi ini digunakan untuk tandas harian atau rawatan konjungtivitis awal. Kaedah penggunaan dan dos - 2-3 tetes pada setiap mata selama 10-14 hari 3 kali sehari.

Titisan mata bar adalah ubat dengan furacilin. Bahan tersebut memusnahkan beberapa jenis bakteria gram-positif dan gram-negatif. Ia mengandungi novocaine, yang membantu melegakan kesakitan. Alat ini digunakan untuk merawat konjungtivitis purulen, blepharitis dan keratitis. Dos untuk anak kucing - 2 tetes di setiap mata 4 kali sehari selama 7-10 hari.

Floxal

Potongan ini dijual di farmasi biasa anda. Mereka sering diresepkan oleh doktor haiwan kepada haiwan. Bahan aktif adalah ofloxacin. Bakteria sensitif terhadapnya - Klebsiella, Streptococcus, Staphylococcus, Escherichia coli, Legionella, Salmonella, dll..

Floxal untuk rawatan anak kucing digunakan 2-3 kali sehari. Tempoh kursus terapi adalah 7-10 hari, bergantung kepada keparahan penyakit. Dos - 1 tetes mata di bawah kelopak mata bawah.

Rujukan. Sekiranya kerosakan mata dengan klamidia, perjalanan rawatan dilanjutkan hingga 14 hari, dan kekerapan penggunaannya adalah hingga 5 kali sehari.

Salap untuk konjungtivitis purulen pada anak kucing

Salap tetrasiklin 1%

Ubat berdasarkan antibiotik dari kumpulan tetrasiklin. Bakteria gram positif sensitif terhadapnya - Listeria, Haemophilus influenzae, streptococci, staphylococci, dan mikroorganisma gram-negatif - klamidia, mycoplasma, Klebsiella, Salmonella, Shigella, dll. Salap digunakan di bawah kelopak mata bawah 2 atau 3 kali sehari.

Floxal

Salap ofloxacin digunakan untuk keratitis, konjungtivitis purulen, ulser kornea dan jangkitan klamidia. Anda perlu memerah salap 0,5 cm ke jari dan meletakkannya di bawah kelopak mata bawah setelah proses kebersihan. Sekiranya doktor haiwan menetapkan kedua-dua tetes dan salap, maka agen cecair digunakan terlebih dahulu.

Adakah mungkin rawatan di rumah tanpa bantuan doktor haiwan??

Sebelum memulakan rawatan anak kucing di rumah, anda perlu membawanya ke temu janji dengan doktor haiwan. Adalah sangat penting untuk mengetahui punca sebenar keradangan tersebut. Sekiranya disertai dengan kemerosotan kesejahteraan umum, bersin, batuk, gangguan najis, haiwan itu mungkin sakit parah.

Beberapa penyakit berbahaya, seperti kalsivirosis atau rhinotracheitis virus, sering berlaku dengan gejala kerosakan pada organ penglihatan. Doktor haiwan akan memeriksa haiwan kesayangan, mengambil ujian dan membuat diagnosis. Sekiranya penyakit berjangkit yang serius dikesan, seseorang tidak dapat melakukan penanaman mata, rawatan yang kompleks akan diperlukan.

Perhatian! Adalah mungkin untuk merawat anak kucing di rumah hanya setelah pemeriksaan di klinik veterinar..

Bagaimana dan apa yang harus mencuci mata anak kucing

Mencuci kelopak mata adalah perkara pertama yang perlu dilakukan sekiranya proses keradangan telah dimulakan. Anda perlu mengeluarkan kerak dan rembesan dengan berhati-hati dengan pelapik kapas. Ia dibasahi dengan air rebusan hangat, garam atau teh pekat tanpa bahan tambahan. Setiap mata dilap dengan pelapik bersih ke arah dari sudut luar ke sudut dalam. Anda memerlukan 5-6 pad kapas atau kain kasa di setiap sisi. Jangan celupkan pelapas kotor ke dalam larutan basuh.

Mencuci mata kucing

Penyerapan chamomile yang kuat juga dapat digunakan untuk menghilangkan kerak dan nanah dari kelopak mata. Ubat ini membantu melegakan keradangan. Untuk pembuatan bir, lebih baik mengambil bunga tanaman ke dalam beg. Untuk 1 gelas air mendidih, anda memerlukan 4 beg chamomile. Sebelum menggunakan infus, penting untuk memastikannya tidak panas. Prosedur mencuci dilakukan 4-5 kali sehari.

Cara menggunakan mata haiwan kesayangan anda dengan betul

Ia tidak begitu mudah untuk mengatasi haiwan kesayangan yang sakit, walaupun ia kecil. Haiwan itu akan menentang prosedur rawatan. Anda mungkin memerlukan pembantu untuk memperbaiki rakan berkaki empat anda. Kucing diletakkan di punggungnya dan dipegang oleh kaki. Orang kedua dengan lembut mengeluarkan nanah dari kelopak mata. Hanya dengan itu anda boleh menggunakan titisan.

Kelopak mata bawah sedikit ditarik ke belakang dengan ibu jari, membetulkan kepala kucing supaya tidak berkedut. Botol disimpan pada jarak 1 cm dari bola mata, penitis tidak boleh menyentuh kelopak mata. Jumlah larutan yang diperlukan disuntikkan ke dalam poket yang dihasilkan. Seterusnya, lakukan perkara yang sama dengan mata kedua..

Menguburkan mata kucing

Pencegahan

Agar anak kucing tidak mengalami konjungtivitis dan penyakit organ penglihatan lain, anda perlu memantau kebersihan mata setiap hari. Untuk ini, air masin atau rebus biasa digunakan. Keluarkan kotoran dari kelopak mata dengan lembut dengan pelapik kapas yang lembap.

Sangat penting untuk menjaga kekebalan haiwan kesayangan anda. Diet haruslah pelbagai. Menu kucing merangkumi bukan sahaja daging, tetapi juga sayur-sayuran, produk tenusu, telur puyuh. Anda harus melindungi rakan berkaki empat anda daripada terkena haiwan liar, kerana mereka sering mengalami pelbagai jangkitan. Vaksinasi akan membantu mencegah jangkitan dengan penyakit berbahaya.

Sekiranya mata anak kucing itu bengkak dan kemerahan, perkara pertama yang harus dilakukan adalah membawanya ke doktor haiwan dan mengetahui apa penyebab penyakit itu. Dia akan menetapkan rawatan selepas diagnosis. Dalam kebanyakan kes, anda boleh menyingkirkan konjungtivitis dalam seminggu jika anda mengikuti semua cadangan doktor.

Prolaps kelopak mata ketiga kucing: sebab dan rawatan

Dalam struktur alat analisa mata kucing, terdapat selaput lut yang disebut kelopak mata ketiga. Pada haiwan kesayangan yang sihat, pembentukan ini dapat dilihat hanya ketika berkedip dan setengah tidur. Tetapi dalam beberapa kes, lipatan di sudut dalaman mata membengkak dan melangkaui kelopak mata bawah dan atas. Keadaan ini dalam kebanyakan kes adalah akibat daripada sebab yang serius dan memerlukan rawatan tepat pada masanya..

Kelopak mata ketiga kucing mempunyai beberapa fungsi penting. Ia melindungi kornea mata dari masuknya zarah-zarah yang menjengkelkan dari luar, menyebarkan rahsia kelenjar lakrimal ke permukaan bola mata, melindungi selaput lendir daripada kering. Sekiranya membran jatuh dan kelihatan ketika kucing kelihatan terbuka, maka ini adalah isyarat untuk penggera. Sebab-sebab fenomena ini boleh berbeza..

Sebab-sebab kehilangan abad ketiga

Sekilas pada kucing, sukar untuk segera mengetahui penyebab pembengkakan lipatan halus. Ia boleh dikaitkan dengan pengaruh luaran dan faktor dalaman. Doktor haiwan menyebut banyak sebab untuk kehilangan abad ketiga:

Jangkitan bakteria, kulat atau virus;

Gangguan hati, usus, buah pinggang;

Ketidakseimbangan hormon dalam badan;

Keletihan yang teruk, kekeringan badan;

Kelemahan ligamen dan otot mata;

Proses keradangan dalam penganalisis pendengaran;

Hanyut benda asing ke selaput lendir mata;

Kerosakan mekanikal pada kawasan mata;

Pembentukan jinak atau malignan;

Malnutrisi bola mata (atrofi);

Deformasi tulang rawan elastik abad ketiga;

Saiz mata terlalu kecil (microphthalmos).

Masalah dengan lipatan konjungtiva boleh berlaku pada kucing dari mana-mana baka, umur, jantina. Walau bagaimanapun, diperhatikan bahawa orang Parsi dan Inggeris adalah yang paling sensitif dalam hal ini. Kecenderungan genetik meningkatkan risiko kehilangan kelopak mata ketiga pada baka ini, tanpa mengira sebabnya.

Dalam kes yang jarang berlaku, membran yang berkedip menjadi kelihatan pada haiwan setelah pengebirian dan dengan tekanan saraf yang teruk..

Gejala kehilangan

Abad ketiga yang melampaui batas normalnya, dan juga pembengkakannya, menjadi perhatian serius. Kedudukan membran bukan fisiologi adalah isyarat beberapa penyakit atau kerosakan. Selain fakta bahawa kelopak mata ketiga menjadi nyata, gejala lain juga diperhatikan. Sekiranya penyebab fenomena yang tidak menyenangkan secara langsung berkaitan dengan mata, kemerahan konjungtiva berlaku, peningkatan jumlah rembesan lakrimal, kemunculan pelepasan purulen di sudut mata, kekejangan otot bulat mata yang tidak disengajakan. Sensasi terbakar di mata mempengaruhi tingkah laku kucing. Dia cuba menghindari cahaya, menyisir matanya dengan cakarnya.

Sekiranya masalah itu disebabkan oleh penyakit sistemik atau berjangkit, kucing akan menunjukkan gejala yang khas dari keadaan seperti itu. Ini termasuk kelemahan umum, penurunan aktiviti, kehilangan selera makan, demam. Sekiranya masalah berkaitan dengan saluran pencernaan, muntah dan cirit-birit yang kerap atau sesekali mungkin berlaku. Dengan proses yang berpanjangan, haiwan itu menurunkan berat badan, keadaan kot bertambah buruk. Dalam kes yang jarang berlaku (dengan sindrom Horner), kelumpuhan atau paresis anggota badan, saraf muka berlaku.

Kadang-kadang prolaps kelopak mata ketiga dikelirukan dengan prolaps kelenjar lakrimal, kerana keadaan ini serupa secara visual. Untuk membezakan situasi masalah ini dan memahami penyelesaiannya, perlu menonton video yang berguna:

Diagnosis dan rawatan abad ketiga

Untuk menentukan diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkesan, adalah perlu untuk pergi ke klinik veterinar dengan pakar sempit - pakar oftalmologi veterinar. Doktor memeriksa keadaan murid dan kornea. Untuk melakukan ini, ujian fluorescein diambil untuk mengesan kecacatan pada kornea dan konjunktiva, tonometri untuk menentukan tekanan mata, pemeriksaan mata dengan alat pembesar. Doktor haiwan melakukan pemeriksaan fizikal dengan menggunakan forceps. Dalam beberapa kes, anestesia tempatan diberikan sebelum ini..

Sekiranya kelopak mata ketiga jatuh, ujian makmal mungkin diperlukan. Untuk ini, biokimia darah umum ditetapkan. Untuk mengesampingkan penyakit otak yang serius, doktor menetapkan rujukan untuk sinar-X tengkorak, ultrasound tisu lembut di sekitar mata, pencitraan atau pengimejan resonans magnetik.

Sekiranya masalah prolaps kelopak mata ketiga berlaku pada kedua mata, maka kemungkinan besar penyebabnya adalah kerosakan fungsi badan atau penyakit. Sekiranya keradangan terletak di sebelah kanan atau kiri, maka kemungkinan besar adalah akibat kecederaan atau alergi.

Neoplasma

Tumor kelopak mata ketiga pada kucing jarang berlaku. Mereka boleh menjadi jinak (adenoma, papilloma) dan malignan (melanoma, hemangiosarcoma, leiomyoma). Neoplasma disertai oleh pemadatan tisu, kegelapan atau kemerahan pada kawasan yang terjejas, perubahan bentuk dan pergerakan kelopak mata.

Sekiranya tumor kecil, pertumbuhannya dikeluarkan pada kucing tanpa menyentuh lipatan pengedip. Sekiranya neoplasma telah berkembang menjadi ukuran yang besar, maka ia akan dipotong bersama dengan membran. Namun, operasi seperti itu menyebabkan kehilangan penglihatan yang sebenarnya, kerana ini mengancam dengan pengeringan bola mata (keratitis) dan konjungtivitis kronik. Apabila tumor dikesan, doktor haiwan menawarkan rawatan gabungan, termasuk pembedahan, cryosurgery, kemoterapi (sekiranya berlaku malignan).

Kecederaan

Lipatan konjungtiva boleh dirosakkan oleh benda atau cakar asing. Pecah dan prolaps disertai dengan pendarahan, blepharospasm, pembuangan nanah. Sekiranya kecederaannya kecil, maka kelopak mata secara beransur-ansur sembuh sendiri tanpa pembedahan.

Kerana kerosakan serius, bukan sahaja membran yang berkedip menderita, tetapi juga tulang rawan yang terletak berdekatan. Tepi lipatan yang koyak menonjol ke sempadan kelopak mata bawah. Dalam kes ini, kucing mesti dikendalikan. Bahagian yang koyak dijahit, mengembalikan integriti struktur dan pergerakan normalnya. Selepas pembedahan, kucing diberi antibiotik topikal dalam bentuk titisan. Pada mulanya, haiwan peliharaan mestilah bertopi.

Sekiranya berlaku kecederaan, anda harus segera menghubungi pakar. Semakin cepat pertolongan diberikan, semakin banyak peluang anda harus mengembalikan pandangan ke tempat kerja..

Kulat, virus, bakteria

Dengan keradangan kelopak mata ketiga, adalah perlu untuk menentukan sifat jangkitan, kerana jenis agen farmasi untuk rawatan bergantung pada ini. Dengan jangkitan bakteria, antibiotik diresepkan dalam bentuk titisan dan salap:

Untuk memerangi kulat parasit, salap fungisida digunakan. Kursus rawatan dan kekerapan prosedur bergantung pada ubat yang dipilih dan tahap kerosakan konjungtiva. Terapi kompleks merangkumi suplemen vitamin dan mineral, imunomodulator. Kucing mesti diberi makanan yang baik.

Badan asing

Semasa berjalan-jalan, pembaikan di rumah, habuk atau zarah yang lebih besar dapat masuk ke mata kucing. Mereka menyebabkan kemerahan, gatal-gatal, dan dengan bantuan tepat waktu, mereka dapat menjadi sumber jangkitan dan tidak hanya menyebabkan keradangan, tetapi juga ptosis kelopak mata dalam. Dalam keadaan sedemikian, kucing perlu membilas mata. Sebaiknya gunakan ramuan pembasmi kuman herba (chamomile, string), larutan furacilin, asid borik atau klorheksidin untuk ini.

Mata kucing dibasuh dengan kapas, dibasahi dengan banyak cecair. Sekiranya benda asing tidak dicuci oleh rembesan lakrimal dan larutan bilas, maka benda itu dikeluarkan dari mata dengan kain kapas yang dipintal. Dalam situasi sukar, anda perlu meminta pertolongan daripada doktor haiwan.

Konjungtivitis alahan

Sekiranya volvulus dua sisi kelopak mata ketiga pada kucing berlaku kerana bersentuhan dengan alergen, maka pertolongan pertama adalah mencuci mata. Anda boleh menggunakan larutan garam biasa untuk ini. Seterusnya, salap antihistamin berdasarkan kortikosteroid (prednisolone, dexamethasone) diletakkan di bawah kelopak mata atau agen cecair dengan komposisi serupa ditanamkan.

Kucing diberi rawatan dengan antihistamin (tavegil, suprastin). Sekiranya proses berjangkit tidak bergabung dengan konjungtivitis alergi, maka tidak wajar merawat haiwan dengan ubat antimikroba..

Parasit

Sekiranya kelopak mata ketiga meradang akibat pencerobohan helminthik, maka haiwan kesayangan tersebut mempunyai gejala yang lain. Fakta ini dibuktikan oleh mereka, begitu juga dengan hasil ujian makmal. Untuk rawatan, agen antihelminthik diresepkan (Pratel, Milbemax). Sekiranya jangkitan parasit teruk, kucing memerlukan terapi infusi. Haiwan yang lemah disuntik dengan larutan Ringer, garam. Untuk penyingkiran cacing dan produk penguraian badan mereka dengan lebih cepat, julap diberikan, misalnya garam Glauber.

Apabila rawatan tidak diperlukan

Rawatan abad ketiga yang berlarutan dalam beberapa kes tidak dibenarkan. Sekiranya kucing sakit dengan selesema dan mempunyai imuniti yang rendah, titisan mata atau salap ubat tidak diresepkan. Pengecualian juga termasuk penurunan berat badan yang teruk, dehidrasi, dan tempoh pemulihan selepas pembedahan atau penyakit serius. Dalam semua situasi ini, perlu menyesuaikan rejim makan dan minum. Pemilik harus mematuhi semua cadangan doktor haiwan untuk merawat haiwan peliharaan yang lemah. Selepas sembuh, keadaan alat analisis mata akan bertambah baik secara semula jadi.

Pencegahan

Untuk mengelakkan kehilangan abad ketiga, langkah pencegahan tertentu diperlukan. Mereka berkaitan dengan penjagaan haiwan dan pemeliharaan kesihatannya. Pertama, kucing mesti diberi vaksin tepat pada masanya. Jadual vaksinasi ditunjukkan dalam pasport haiwan dengan tarikh, nama vaksin dan dosnya. Dianjurkan untuk melindungi haiwan peliharaan daripada saudara yang tersasar yang menjadi sumber jangkitan.

Kedua, anda mesti kerap membersihkan anak kucing dan orang dewasa dengan haiwan kesayangan anda. Ketiga, kucing memerlukan sampah bebas parasit, kotak sampah yang bersih dengan sampah bersih. Keempat, pemakanan sangat penting dan seimbang dari segi nutrien dan vitamin. Makanan berkualiti menyokong kekebalan kucing dan membantu mengelakkan penyakit serius.

Prolaps kelopak mata ketiga adalah fenomena yang tidak menyenangkan bagi kucing dan pemiliknya. Selain menimbulkan rasa tidak selesa dan terbakar, masalah ini dapat menunjukkan adanya penyakit berbahaya yang tidak hanya mengancam kesejahteraan, tetapi juga kehidupan haiwan peliharaan. Itulah sebabnya pada pengesanan pertama kecacatan mata, perlu menghubungi doktor haiwan dan mengetahui penyebabnya. Rawatan tepat pada masanya membantu memulihkan kesihatan dan ketenangan pada haiwan kesayangan anda tanpa akibat.

Apakah penyakit mata pada kucing dan bagaimana merawatnya

Haiwan peliharaan rentan terhadap penyakit seperti manusia. Penyakit mata pada kucing adalah perkara biasa. Tanggungjawab terhadap kesihatan haiwan peliharaan terletak pada manusia. Tugas pemilik adalah mengenali tanda-tanda patologi tepat pada waktunya dan menghubungi doktor haiwan. Doktor akan melakukan pemeriksaan, mendiagnosis dan menetapkan rawatan. Anda tidak boleh mengabaikan simptom dan berharap penyakit ini akan hilang dengan sendirinya. Kekurangan terapi tepat pada masanya membawa kepada penglihatan, keradangan dan kebutaan yang luas.

Klasifikasi patologi mata pada kucing

Doktor haiwan membahagikan semua penyakit mata kepada 2 kumpulan: radang dan bukan radang. Pengelasannya berdasarkan kepada sebab dan ciri proses proses patologi. Setiap kumpulan mempunyai faktor risiko tertentu. Kursus terapi dipilih dengan mengambil kira jenis patologi.

Penyakit keradangan yang paling biasa termasuk:

  • blepharitis;
  • konjungtivitis;
  • keratitis;
  • panofthalmitis;
  • keratoconjunctivitis.

Kumpulan penyakit bukan radang termasuk:

  • lebam;
  • memasukkan badan asing ke dalam mata;
  • glaukoma;
  • prolaps bola mata;
  • sentuhan abad;
  • katarak.

Perjalanan penyakit ini adalah kronik, akut dan subakut. Pada mulanya, gejala muncul dengan jelas. Sekiranya terapi tidak digunakan untuk masa yang lama, maka penyakit itu menjadi kronik. Ketiadaan tanda yang jelas tidak bermaksud bahawa haiwan itu telah pulih. Patologi kronik boleh bertambah buruk pada bila-bila masa.

Penyakit mata pada kucing adalah primer dan sekunder. Ini adalah kriteria utama di mana doktor haiwan memilih kursus terapi. Patologi primer adalah asas, sekunder adalah akibat penyakit lain. Tugas utama rawatan adalah untuk menghilangkan penyakit yang mendasari. Kadang kala jangkitan atau serangan helminthik menjadi penyebab keradangan kronik membran mukus mata. Dalam kes ini, terapi bertujuan untuk memerangi mikroorganisma patogen dan helminths..

Keratitis: manifestasi, jenis dan terapi

Kucing dan kucing menjalani gaya hidup aktif. Sekiranya haiwan itu keluar berjalan-jalan, risiko kecederaan kornea meningkat. Pada masa akan datang, keadaannya bertambah rumit dengan penambahan jangkitan. Keratitis berkembang - keradangan kornea. Penyakit ini sukar. Mata kucing sakit, gatal dan berair. Haiwan itu menjadi gelisah dan sering menangis.

Gejala berikut menunjukkan adanya keratitis pada kucing:

  1. Peningkatan pemisahan cecair dari mata. Dengan cara ini, tubuh menyingkirkan jangkitan..
  2. Takut akan cahaya. Sekiranya kornea yang terkena terkena cahaya matahari langsung, kucing akan bersembunyi di tempat yang gelap..
  3. Pelepasan nanah. Sekiranya jangkitan bergabung, nanah putih atau kuning keluar dari kedua mata.
  4. Kekurangan kilauan dan kelegapan kornea. Permukaan organ optik menjadi kelabu.

Sekiranya keratitis tidak dirawat, kucing akan segera mengalami konjungtivitis. Mikroorganisma patogen membiak secara aktif. Keradangan yang meluas berkembang, mempengaruhi kedua-dua organ penglihatan. Doktor haiwan memanggil keratoconjunctivitis patologi ini. Sekiranya rawatan perubatan yang kompeten tidak diberikan tepat pada waktunya, haiwan itu mungkin mati..

Dalam perubatan veterinar moden terdapat jenis keratitis:

Kucing mesti ditunjukkan kepada doktor. Doktor akan menentukan sama ada terdapat benda asing di mata. Ia diambil sekiranya ada. Mata yang rosak dicuci dengan larutan furacilin. Salap xeroform diletakkan di dalam kantung konjungtiva. Persediaan berasaskan yodium berkesan.

Sekiranya keratitis disebabkan oleh jangkitan, maka mata dirawat dengan larutan antiseptik. Salap merkuri diletakkan di belakang kelopak mata. Untuk melegakan keradangan dan meningkatkan imuniti, doktor haiwan menyarankan penggunaan ubat-ubatan berasaskan lidah buaya. Pemanasan pemanasan harus digunakan dengan berhati-hati dan hanya dengan izin doktor. Jika tidak, keradangan boleh bertambah buruk.

Blepharitis: sebab, manifestasi dan kaedah rawatan

Kucing luar dan dalam rumah terdedah kepada keradangan pada kelopak mata. Keadaan ini dipanggil blepharitis. Patologi bertambah teruk. Sekiranya tidak ada terapi tepat pada masanya, blepharitis berubah menjadi panophthalmitis. Tahap lanjut penyakit ini sering menyebabkan kehilangan satu atau kedua-dua mata.

Doktor haiwan mengenal pasti penyebab blepharitis berikut:

  • jangkitan staphylococcal atau streptokokus;
  • seborrhea;
  • lichen kulat;
  • hama subkutan;
  • helminths;
  • gangguan endokrin;
  • penyakit autoimun;
  • alahan;
  • luka mata;
  • pemindahan saluran air liur.

Gejala dan rawatan berkait rapat. Terapi ditetapkan dengan mengambil kira jenis dan manifestasi patologi. Blepharitis berlaku:

  1. Bersisik. Ini adalah jenis penyakit yang paling biasa. Kelopak mata kucing menjadi merah, bengkak dan ketat. Timbangan purulen terbentuk berhampiran bulu mata. Nanti rambut gugur.
  2. Ulseratif. Bentuk patologi ini berkembang jika blepharitis bersisik tidak sembuh pada waktunya. Kerak hancur, luka terbuka muncul di kelopak mata. Jangkitan menembusi mereka, keradangan berlaku. Kelopak mata naik, nanah mula mengalir dari mata.
  3. Meibomiev. Bahagian bawah kelopak mata menjadi tegap dan tebal. Pus dirembeskan dari kelenjar meibom. Kucing tidak dapat menutup matanya sepenuhnya.

Dengan blepharitis, kucing gatal dan sakit mata. Anda perlu menghubungi klinik sebaik sahaja gejala pertama dikesan. Tugas utama doktor haiwan adalah mengenal pasti dan menghapuskan penyebab patologi. Sekiranya terdapat jangkitan, kucing diberi terapi antibiotik dan imunoglobulin. Apabila penyakit ini disebabkan oleh kutu, terapi ditangguhkan selama beberapa bulan. Untuk mengelakkan kucing, disyorkan untuk memberi agen antiparasit.

Sukar untuk menghilangkan kekurangan. Sekiranya blepharitis muncul tepat kerana dia, maka doktor haiwan menetapkan rawatan kompleks jangka panjang. Kucing diberi vaksin, permukaan badan dirawat dengan salap antijamur khas. Kadang kala antibiotik disuntik ke rongga konjungtiva. Ini hanya perlu dilakukan oleh doktor. Banyak ubat yang diresepkan untuk menghancurkan jangkitan secepat mungkin..

Konjungtivitis pada kucing

Bola mata dan kelopak mata ditutup dari atas dengan membran mukus nipis - konjungtiva. Di atasnya terdapat saluran kelenjar lakrimal, yang melakukan fungsi pelindung dan pembersihan. Salah satu penyakit mata yang paling biasa pada kucing adalah konjungtivitis, keradangan pada lapisan kelopak mata. Penyakit ini menampakkan diri sebagai berikut:

  • pemisahan air mata meningkat;
  • kelopak mata berwarna merah dan bengkak;
  • haiwan itu takut cahaya;
  • mata menjadi keruh, kehilangan kilauannya;
  • kelopak mata berubah;
  • pergerakan bola mata terganggu.

Terdapat jenis konjungtivitis ini:

  1. Catarrhal. Bentuk penyakit ini mudah diubati. Catarrh adalah lendir dari mata. Suhu badan jarang meningkat.
  2. Bernanah. Kehadiran penyakit jenis ini ditunjukkan oleh pelepasan kuning atau hijau dari mata. Selepas tidur, kelopak mata kucing melekat bersama, kerak kuning kering muncul.
  3. Cantik Bentuk ini sukar. Pus terkumpul bukan sahaja di luar, tetapi juga pada struktur dalaman mata. Keperluan mendesak untuk menghubungi doktor haiwan.
  4. Follikular. Folikel limfa rosak. Mereka menjadi radang dan melambung keluar. Hanya operasi untuk membuang folikel yang dapat membantu dalam kes ini..

Penyebab utama konjungtivitis kucing adalah virus, kulat dan bakteria. Malah haiwan peliharaan sentiasa bersentuhan dengan mikroorganisma patogen. Jangkitan dibawa masuk ke rumah dengan kasut, pakaian luar, payung, beg dan sebagainya. Penyakit ini muncul kerana alahan. Kucing sering didiagnosis dengan intoleransi makanan. Alergen yang teruk termasuk: habuk, tanaman rumah dan produk plastik (mangkuk makanan, mainan, dulang).

Konjungtivitis boleh muncul kerana kerosakan mekanikal pada membran mukus. Luka adalah tempat pembiakan jangkitan. Sekiranya kucing telah mencederakan matanya, anda mesti segera menunjukkannya kepada doktor haiwan. Sentuhan dengan bahan kimia rumah tangga juga berbahaya bagi mata. Wap klorin, aseton, butir serbuk pencuci menyebabkan luka pada membran mukus, yang seterusnya boleh menyebabkan kebutaan.

Keradangan pada lapisan kelopak mata sering bersifat parasit. Oleh itu, haiwan itu perlu dirawat untuk helminths. Terapi bergantung kepada penyebab penyakit. Adalah perlu untuk mengecualikan alergen, merawat mata dengan ubat antiseptik. Kursus rawatan ditetapkan oleh doktor haiwan setelah memeriksa kucing.

Panophthalmitis, gangguan serius pada keseluruhan mata

Terdapat banyak penyakit mata pada kucing, rawatannya mesti segera dan tepat pada masanya. Jika tidak, timbul komplikasi serius, salah satunya adalah panophthalmitis. Penyakit ini menyerang semua tisu mata. Ia jarang didaftarkan. Panophthalmitis berkembang pesat. Selama sebulan, kucing kehilangan bukan sahaja penglihatan, tetapi juga mata secara umum. Untuk mengelakkan akibat yang membawa maut, anda perlu segera meminta bantuan doktor haiwan.

Gejala panofthalmitis adalah:

  • bengkak dan kemerahan mata;
  • pelepasan nanah;
  • penjelmaan abad ini;
  • ketidakupayaan untuk membuka atau menutup mata sepenuhnya;
  • pertumbuhan kerak kuning pada kelopak mata;
  • kehilangan bulu mata;
  • peningkatan suhu badan;
  • sawan.

Sekiranya diagnosis panofthalmitis disahkan, doktor haiwan membuang bola mata yang terkena. Kelopak mata dijahit bersama. Ini perlu agar keradangan tidak mempengaruhi otak. Sekiranya anda menolak operasi, kucing akan mati..

Panophthalmitis bukan patologi bebas. Penyakit ini berkembang kerana ketiadaan terapi untuk keratitis, blepharitis, konjungtivitis, dan sebagainya. Sekiranya kucing anda mengalami peningkatan lak, anda perlu menghubungi klinik veterinar profesional. Diagnosis tepat pada masanya memudahkan terapi dan mempercepat pemulihan. Mengabaikan gejala menyebabkan kehilangan mata atau kematian haiwan kesayangan.

Patologi bukan keradangan: katarak dan glaukoma

Haiwan itu mengalami pelbagai masalah penglihatan, seperti seseorang. Kucing sering mengalami strabismus, glaukoma, atau katarak. Strabismus hanyalah kecacatan luaran yang tidak mengganggu kehidupan haiwan peliharaan. Katarak dan glaukoma adalah patologi serius, kerana kucing boleh kehilangan penglihatan atau seluruh bola mata. Kursus terapi yang kompeten akan menyelamatkan kucing dari kebutaan.

Katarak adalah pengaburan lensa. Selalunya ia muncul pada haiwan berusia lebih dari 7 tahun. Patologi boleh menjadi kongenital. Kadang-kadang katarak berkembang akibat jangkitan atau keradangan yang berpanjangan. Gejala utama penyakit ini adalah gangguan penglihatan pada kucing. Haiwan peliharaan itu bertemu dengan objek, bergerak perlahan dan berhati-hati. Kucing dengan katarak sukar untuk menavigasi kawasan baru. Mata secara beransur-ansur menjadi keruh, bintik putih muncul. Pada peringkat awal, katarak dirawat dengan ubat. Ubat-ubatan tersebut ditetapkan oleh doktor haiwan. Dalam kes lanjut, doktor menjalankan operasi.

Glaukoma adalah gangguan aliran keluar cecair dari mata. Penyakit ini disebabkan oleh peningkatan tekanan intraokular. Doktor haiwan membezakan 3 jenis glaukoma kucing: kongenital, sudut terbuka dan sudut tertutup. Setiap bentuk memerlukan pendekatan rawatan yang berbeza. Gejala penyakit ini adalah:

  • pembesaran bola mata;
  • murid melebar;
  • kemunculan pendarahan pada konjunktiva;
  • kelegapan kornea;
  • kelesuan dan tingkah laku haiwan yang gelisah.

Glaukoma disertai dengan sakit di mata dan kepala. Kucing mesti ditunjukkan dengan segera kepada doktor haiwan. Doktor akan menentukan jenis dan tahap penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, terapi terdiri daripada minum pil atau menggunakan titisan mata. Sekiranya penyebab glaukoma adalah lensa yang terkilir, maka doktor menetapkan operasi.

Penyakit mata pada kucing dapat dirawat dengan lebih awal. Tidak digalakkan menggunakan ubat tradisional. Ini boleh menimbulkan komplikasi yang boleh mengancam nyawa haiwan kesayangan. Sekiranya terdapat gejala yang mencurigakan, anda harus segera membawa kucing itu ke doktor haiwan. Doktor akan memberikan bantuan yang berkelayakan, dan haiwan itu akan cepat kembali ke kehidupan sebelumnya tanpa patologi.

Mata kucing lebih sedap: kaedah rawatan dan nasihat

Tubuh anak kucing yang lemah tidak dapat melawan penyakit dengan berkesan. Sekiranya anak kucing kecil mempunyai filem bernanah di mata, rawatan harus dimulakan secepat mungkin. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda mengapa mata anak kucing mulai memerah, tindakan apa yang perlu dilakukan segera dan bagaimana merawatnya di masa depan..

Bahaya kesihatan

Pelepasan dari mata adalah tanda yang jelas yang menunjukkan adanya jangkitan pada tubuh. Mengabaikan simptom pertama dan memproses secara tepat waktu boleh memberi kesan negatif terhadap tubuh haiwan peliharaan kecil. Kekurangan rawatan boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Perhatian! Pus normal pada bayi baru lahir. Walau bagaimanapun, pelepasan abu-abu kehijauan atau terang dengan bau yang tidak menyenangkan menunjukkan gangguan serius di dalam badan. Anda harus menghubungi doktor haiwan anda secepat mungkin.

Kenapa mata kucing lebih sedap

Sebelum meneruskan rawatan anak kucing, adalah mustahak untuk mengetahui mengapa mata anak kucing itu tersembur. Semua sebab utama boleh dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • Sebab mekanikal. Ini boleh berupa luka, motif, lebam, memutar kelopak mata dan banyak fenomena lain yang tidak berbahaya. Bayi yang baru lahir boleh saling mencederakan dengan cakar kecil, jatuh dari tempat tidur, dan sebagainya. Sekiranya rumah itu sedang menjalani kerja-kerja pengubahsuaian, awan debu akan meletup di dalam bilik, yang masuk ke mata dan menyebabkan keradangan. Asap tembakau berfungsi berdasarkan prinsip yang sama. Kucing yang lebih tua mula menjalani gaya hidup aktif: mereka bermain dan bertengkar. Hiburan menjadi penyebab utama calar dan pelbagai kecederaan.
  • Penyakit. Jangkitan virus, konjungtivitis, klamidia, blepharitis, alahan dan banyak lagi. Diturunkan dari ibu, melalui susu, atau diperolehi melalui penjagaan yang tidak betul, memberi makan. Kucing yang tiada tempat tinggal lebih cenderung mempunyai penyakit virus bola mata.

Rujukan. Saintis Britain telah membuat kesimpulan bahawa konjungtivitis pada satu pertiga anak kucing disebabkan oleh klamidia. Penyakit virus berlaku pada gelisah berbulu dari usia 1 hingga 9 bulan. Chlamydiae ditularkan ke anak kucing yang sihat melalui hubungan dari saudara yang dijangkiti.

Gejala suppuration

Suppuration dapat dilihat dengan mata kasar. Biasanya nanah mengering dan membentuk kerak kelabu muda. Titisan kering terbentuk pada bulu di sekitar mata dan hidung. Pelepasan yang terlalu banyak bahkan boleh "merekatkan" mata dan tidak akan terbuka. Anak kucing akan cuba membuang formasi dengan mencuci, tetapi ini hanya boleh memperburuk keadaan: jangkitan akan merebak, dan hasilnya tidak akan menjadi yang paling menyenangkan.

Nanah boleh berwarna putih, kuning, hijau, atau coklat. Penting untuk diperhatikan jika haiwan peliharaan sering berkedip atau menyipit, menggosok matanya dengan kaki, atau bersin. Anak kucing yang lebih tua boleh bersembunyi di tempat terpencil. Sekiranya bayi itu aktif dan suka bermain, tetapi tiba-tiba menjadi tidak apik, maka ini adalah alasan yang jelas untuk memeriksanya dan pergi ke doktor.

Gejala dapat memberitahu anda penyakit apa yang dihidapi oleh anak kucing itu. Yang paling biasa adalah:

  1. Mata masam, ingus, sakit dan kelopak mata merah. Sebabnya adalah konjungtivitis. Ia dibahagikan kepada empat kumpulan mengikut sifat penyakit ini..
    • Berjangkit berlaku dengan latar belakang kerengsaan membran mukus (masuknya habuk, pecah-pecah, perengsa luaran lain).
    • Viral - gejala penyakit berjangkit yang berkembang secara rahsia atau akut.
    • Kronik muncul ketika mata kering, saluran nasolacrimal tidak berfungsi dengan baik, luka timbul pada kornea.
    • Alergi berkembang dengan latar belakang kebangkitan alergen imuniti.
  2. Mata bernanah, hidung berair yang teruk, batuk basah, bersin, senak. Sebabnya ialah toxoplasmosis, penyakit parasit. Selalunya berlaku pada anak kucing jalanan.
  3. Bengkak, sakit teruk, anak kucing itu bertindak balas dengan tajam terhadap sebarang sentuhan di kawasan mata. Sebabnya ialah penyumbatan saluran lakrimal. Biasanya terbentuk pada bayi sehingga usia tiga minggu. Kesakitan dan ketidakselesaan yang disebabkan oleh pengumpulan eksudat patologi di kanal lakrimal.
  4. Mata bengkak, bersin, batuk, pelepasan bernanah. Sebabnya adalah klamidia. Jangkitan tidak hanya mempengaruhi organ penglihatan mukosa, tetapi juga saluran pernafasan, pencernaan dan alat kelamin.
  5. Mata bernanah, batuk, rinitis. Sebabnya adalah mycoplasmosis. Jangkitan pertama kali mempengaruhi mata dan kemudian sistem pernafasan. Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada waktunya, anak kucing akan menghidap penyakit sistem genitouriner, hati dan sendi..
  6. Mata sakit, air mata mengalir, kelopak mata membengkak. Pemiliknya melihat pada mata yang meradang pada binatang, tersekat dari nanah dan kelopak mata, pendarahan dan lebam mungkin terjadi. Sebabnya adalah trauma. Penting untuk memulakan rawatan tepat pada waktunya, jika tidak, bakteria akan meresap melalui luka kecil.

Penting! Periksa mata anak kucing hanya dengan tangan yang bersih. Sebaiknya basuh tangan anda dengan sabun cucian, atau dibasmi kuman dengan hidrogen peroksida. Oleh itu, anda boleh mengecualikan pengenalan virus yang lebih berbahaya lagi..

Rawatan

Lawatan ke doktor haiwan adalah mustahak. Seorang pakar akan memeriksa mata kucing yang sakit, mengetahui sebab-sebab berlakunya nanah. Kadang-kadang mustahil untuk membuat diagnosis yang tepat dengan bantuan pemeriksaan awal. Dalam kes ini, doktor haiwan akan menghantar anda untuk diagnostik tambahan. Doktor yang lebih berpengalaman akan menjalani ujian dan memberikan diagnosis yang tepat. Barulah rawatan berkesan dapat dimulakan..

Perhatian! Penyebab virus supurasi mata sukar dirawat dengan ubat-ubatan rakyat. Oleh itu, semua kaedah "nenek" hanya sesuai sebagai profilaksis atau mempercepat pemulihan sekiranya berlaku kerosakan mekanikal pada tisu di sekitar mata.

Ubat yang disyorkan

Berikut adalah ubat mata yang paling popular yang disyorkan oleh doktor untuk anak kucing:

  • Tsiprolet. Bahan aktif adalah ciprofloxacin. Ia mempunyai kesan bakteria dan anti-radang tempatan. Berkesan untuk jangkitan mata dan mikroorganisma. Contohnya, staphylococcus, Pseudomonas aeruginosa, klamidia. Ini adalah agen profilaksis yang digunakan pada peringkat awal suppuration. Dos - 1 titis 3-4 kali sehari. Sekiranya pelepasan purulen dan lendir berterusan diperhatikan, maka dosnya meningkat.
  • Levomisetin. Ubat antibiotik membunuh bakteria yang tahan terhadap penisilin dan turunannya. Dia mampu menyembuhkan mata anak kucing dari konjungtivitis, blepharitis dan keratitis. Ia adalah antibiotik berkesan yang terkenal dengan ulasan positif..
  • Mata berlian. Bahan aktifnya ialah chlorhexidine dan taurine. Ia digunakan untuk semua jenis konjungtivitis, perubahan degeneratif pada retina. Tetes adalah profilaksis yang baik terhadap katarak. Dos bergantung pada tempoh rawatan: 1 tetes sehari - 45 hari, 2 tetes sehari - 20 hari, 3 tetes sehari - 10 hari.
  • Leopard. Bahan aktif adalah kloramfenikol dan furacilin. Ubat ini mempunyai kesan antibakteria yang luas, melegakan konjungtivitis, keratitis dan blepharitis. Dos - 1-2 tetes 3-4 kali sehari.
  • Iris. Ejen antibakteria utama adalah gentamicin sulfate. Merawat konjungtivitis pada peringkat akut dan kronik, blepharitis, barli, ulser kornea septik. Ia digunakan untuk kecederaan, luka, kerosakan mekanikal pada mata. Gunakan dengan ketat mengikut arahan.
  • Tsiprovet. Bahan aktif dan tindakan farmakologi sama seperti ubat Tsiprolet. Menghancurkan mikroorganisma uniselular yang parasit membran mukus mata.
  • Salap tetrasiklin. Ia adalah antibiotik spektrum luas. Diletakkan di bawah kelopak mata dan di sekitar mata dalam dos kecil.

Cara meletakkan ubat di mata anak kucing

Untuk memastikan anak kucing tenang dan senang dikendalikan, perlu melakukan semuanya dengan yakin dan tenang, tanpa menaikkan suaranya atau membuat pergerakan secara tiba-tiba. Sebelum menggunakan ubat, anda perlu membilas mata dari nanah, supaya bahan aktif dalam titisan dan salap diserap lebih cepat. Kami menulis resipi untuk infus dan penyelesaian untuk membilas mata di bawah.

Cara memohon titisan:

  1. Duduk haiwan kesayangan di lutut anda, strok.
  2. Rendam kelopak mata dengan kaldu chamomile, larutan kalium permanganat yang lemah (kalium permanganat) atau antiseptik lain dalam bentuk cecair.
  3. Tunggu sehingga nanah melembutkan, dan kemudian keluarkan dengan berhati-hati menggunakan pad kapas, atau lebih baik dengan sehelai pembalut. Jadi serat bulu kapas pasti tidak akan masuk ke mata..
  4. Untuk meneteskan ubat mengikut prinsip ini: cairkan kelopak mata sedikit dengan jari satu tangan, dan sapukan titisan dengan tangan yang lain. Titisan harus membilas membran mukus dengan baik, jatuh di belakang kelopak mata. Tutup kelopak mata dengan lembut dengan jari sehingga ubat diedarkan ke seluruh permukaan bola mata.

Nasihat! Sukar bagi seseorang untuk menjaga anak kucing yang aktif, terutamanya untuk meneteskan ubatnya. Anda boleh melengkapkan diri dengan sokongan dan mengendalikan mata bayi dengan empat tangan.

Salap digunakan seperti berikut:

  • Letakkan haiwan kesayangan di sisinya sehingga kepala memandang orang itu.
  • Angkat kelopak mata dan suntikan sedikit salap di bawahnya.
  • Tutup mata dan urut perlahan-lahan dengan pad jari anda. Ini akan mengedarkan salap secara merata. Anda tidak boleh menekan mata dengan tangan semasa mengurut kelopak mata: ini akan menyebabkan kesakitan yang teruk.

Penting! Sekiranya nanah disebabkan oleh virus, risiko menjangkiti kucing lain di rumah meningkat secara mendadak. Oleh itu, pemiliknya berhadapan dengan tugas melindungi bayi yang sihat. Semua anak kucing dari anak domba dan kucing dewasa harus diberi ubat..

Biasanya kucing dewasa membawa 2 hingga 7 anak kucing. Sebilangan besar bayi menyulitkan pemeriksaan dan rawatan. Anda disyorkan untuk menghubungi doktor haiwan lawatan ke rumah anda. Seorang pakar dalam persekitaran rumah yang tenang akan melakukan pemeriksaan awal, dan, jika perlu, akan mengambil ujian.

Ubat rakyat

Alam membantu dalam merawat penyakit dengan memberi ramuan herba ajaib kepada semua organisma hidup di planet ini. Chamomile, teh, cornflower, eyebright, burdock, celandine, propolis, calendula adalah tanaman ubat anti-inflamasi terbaik.

Berikut adalah beberapa resipi mudah untuk membantu mengeluarkan nanah dari anak kucing anda:

  • Merebus chamomile. Tumbuhan ini mempunyai kesan menenangkan dan antibakteria. Dengan bantuan chamomile, anda boleh membuat cucian mata, kompres dan losyen. Kaldu disediakan seperti ini: 3 sudu besar. Sudu bunga tuangkan 1 liter air mendidih, masukkan campuran ke dalam tab mandi air dan rebus selama 10 minit. Rawatan mata anak kucing dilakukan seperti berikut: lembapkan kapas dengan kaldu yang sedikit suam dan sapukan pada mata. Simpan sehingga sejuk. Ulangi prosedur 2-3 kali, lebih baik pada waktu petang..
  • Infusi bunga jagung. Resipi: 4 sudu besar. sudu perbungaan tuangkan 1 liter air mendidih, kemudian masak selama 5 minit dengan api kecil. Terikan dan sejuk. Menjalankan rawatan mata 5-6 kali sehari.
  • Merebus celandine dan violet. Konjungtivitis adalah rawatan yang sangat baik. Resipi: Potong dan campurkan 2 bahagian celandine dan satu bahagian ungu. Tuang 0,5 liter air mendidih di atas 6 sudu teh campuran dan biarkan hingga 1 jam. Penyelesaian yang disejukkan dirawat atau mata dikebumikan.
  • Teh hitam. Gunakan hanya teh daun yang diseduh 10-12 jam yang lalu. Kantung teh boleh menjadi sumber reaksi alergi tambahan kerana lem yang terdapat di dalamnya..
  • Pewarnaan calendula. Resipi: 2-3 sudu besar. sudu bunga tuangkan 300 ml air mendidih. Berkeras selama 2 jam. Lap mata dengan kapas.
  • Larutan kalium permanganat. Penyelesaian selesai harus mempunyai warna sedikit merah jambu, jika tidak, luka membran mukus akan berlaku. Kalium permanganat melembutkan kerak purulen, membolehkan anda membersihkan mata anak kucing sepenuhnya.

Penting! Infus dan decoctions tidak akan membantu menghilangkan jangkitan sepenuhnya. Mereka berfungsi sebagai langkah pencegahan. Rawatan herba dilakukan sebelum penggunaan ubat farmasi.

Anda boleh mencuci mata anak kucing mengikut arahan berikut:

  • Letakkan kucing di pangkuan anda, peliharaan dan tenang.
  • Rendam pelapik kapas, swab atau balutan pada kaldu.
  • Buka mata yang sakit dan perlahan-lahan, dengan mengeluarkan kelembapan dari kapas, bilas mata.
  • Keluarkan semburan dengan sapuan yang bersih dan lembap sehingga mata menjadi bersih.
  • Selepas menyuntik salap atau titisan.

Sekiranya mata tidak terbuka, lembapkan kelopak mata atas terlebih dahulu. Selepas beberapa ketika, mata akan terbuka.

Masalah mata adalah perkara biasa pada kebanyakan anak kucing. Dengan pendekatan yang betul, masalah ini dapat diselesaikan dengan mudah. Perkara utama adalah tidak menunda-nunda dengan pembersihan mata dan lawatan tepat pada masanya ke doktor haiwan. Kelalaian akan membawa kepada akibat yang menyedihkan - kebutaan separa atau lengkap, dan dalam kes lanjut, dengan sifat supurasi yang viral, bahkan hingga kematian anak kucing.

Seekor kucing, mata kucing lebih baik: sebab dan rawatan

Pelepasan bernanah dari mata adalah penyakit berjangkit bukan kronik yang mempunyai tahap keparahan yang berbeza-beza dan berlaku di banyak kaki empat.

Suppuration tidak normal, mereka bercakap mengenai keradangan. Atas sebab ini, perkara pertama yang harus dilakukan sekiranya kucing mempunyai mata yang meriah adalah pergi ke doktor haiwan..

Punca nanah di mata kucing

Semua penyebab kembung mata pada kucing boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan besar:

  • Kerosakan mekanikal pada retina. Mereka disertai dengan keradangan sementara diikuti dengan pembuangan berair. Yang terakhir terkumpul di sudut dalam mata dalam bentuk ketulan coklat keras atau hitam kecil.
  • Pendedahan bahan kimia, akibatnya haiwan itu mengalami blepharitis (keradangan tepi kelopak mata).
  • Selsema atau alergi sering disertai dengan keputihan yang jelas atau putih dari hidung dan mata.
  • Tindak balas badan terhadap tindakan mikroorganisma patogen. Pelepasan warna kekuningan-hijau, dikenali oleh bau nanah tertentu.
  • Hasil daripada komplikasi konjungtivitis yang timbul daripada daya tarik yang tidak menentu kepada doktor haiwan.
  • Helminthiasis. Sebagai tambahan kepada faktor parasit utama, helminths meracuni tubuh haiwan dengan hasil aktiviti penting mereka. Akibatnya, reaksi alergi berlaku, disertai dengan lendir dari hidung dan supurasi mata..

Kami mengesyorkan membaca artikel mengenai penyakit mata pada kucing dan kucing untuk memahami topik dengan lebih terperinci..

Gejala

Pemilik yang berpengalaman selalu memperhatikan tingkah laku haiwan peliharaannya. Gejala:

  • Kehilangan selera makan, kelesuan umum, peningkatan tempoh tidur.
  • Peningkatan suhu badan.
  • Pilihan untuk tempat gelap, terpencil, kerana peningkatan kepekaan terhadap cahaya.
  • Memicit mata atau tertutup hampir sepanjang masa.
  • Kehadiran bau tertentu.
  • Kemunculan batuk yang jarang berlaku, kemerahan membran mukus, hidung berair.

Diagnostik

Apabila berlakunya suppuration primer, pemiliknya harus segera menghubungi pakar yang berkelayakan, lebih baik profilnya yang sempit, pakar oftalmologi. Masa dan kepatuhan yang ketat terhadap arahan doktor memainkan peranan penting dalam kejayaan rawatan..

Penyakit mata pada anak kucing yang baru lahir harus diberi perhatian serius. komplikasi seterusnya akan menimbulkan bahaya yang lebih besar.

Tanpa ujian makmal dan pendekatan bersepadu, mustahil untuk memastikan diagnosis yang betul. Malangnya, tidak semua pemilik mengingatnya, lebih memilih daripada doktor haiwan yang berpengalaman - ubat sendiri di rumah.

Kaedah rawatan

Penting untuk diingat bahawa kejayaan pemulihan secara langsung bergantung kepada kebenaran diagnosis dan kesediaan orang untuk mematuhi sepenuhnya janji temu.

  • Untuk diagnosis yang lengkap, doktor memerlukan anamnesis, iaitu maklumat mengenai kucing: dalam keadaan apa haiwan peliharaan itu hidup, makanannya, penyakit masa lalu, ciri-ciri tingkah laku, berdekatan dengan haiwan lain.
  • Sebaiknya bilas mata kucing dengan larutan chamomile yang hangat sebelum mengunjungi klinik veterinar..
  • Bergantung pada penyebab suppuration, doktor boleh mengambil beberapa pendekatan untuk rawatan. Dengan pelepasan yang berpanjangan dan banyak dari mata dan hidung, sebagai peraturan, penyumbatan novocaine dengan pengenalan antibiotik diresepkan. Sekiranya pelepasan dari mata adalah akibat kerosakan mekanikal, gunakan titisan Levomycetin untuk kucing dewasa atau Albucid untuk anak kucing bulanan.

Senarai ubat yang disyorkan

Berdasarkan penyebab penyakit ini, doktor haiwan paling kerap menetapkan ubat berikut:

  • Lebam dan kecederaan - titisan Levomycetin atau Iris.
  • Puffiness - penyelesaian hidrokortison dan novokain.
  • Penyakit akut - antibiotik intramuskular.

Meresepkan ubat untuk haiwan hanya boleh dilakukan oleh profesional setelah diagnosis lengkap. Rawatan sendiri tanpa bimbingan doktor haiwan boleh menyebabkan komplikasi dan patologi yang tidak dapat dipulihkan.

Petua untuk pemula ketika membilas mata

Mencuci mata adalah salah satu perkara terpenting dalam rawatan dan pencegahan penyakit pada mana-mana haiwan..

Prosedur boleh dijalankan secara bebas di rumah atau di klinik veterinar. Dalam tempoh sakit, kucing paling sering enggan mengakui pemiliknya..

Perwakilan keturunan Parsi, Inggeris dan Siam sangat tidak peduli. Dalam keadaan ini, disarankan untuk meminta ahli keluarga memegang kepala kucing semasa prosedur. Sebaiknya selamatkannya dengan tuala atau lampin.

  • Pad kapas yang dilipat atau kain pelikat yang ketat sesuai untuk dicuci. Lebih baik menolak penyapu kapas, kerana mereka kurang menyerap cairan, memiliki permukaan yang agak kecil dan dapat merusak retina ketika binatang itu berusaha melarikan diri.
  • Demi kemandulan, adalah lebih tepat untuk menyediakan hidangan yang terpisah untuk mencuci setiap mata. Untuk alasan yang sama, gunakan pelapik kapas tidak lebih dari sekali..
  • Tidak disyorkan untuk menyentuh permukaan yang meradang dengan cakera kering..
  • Cuci tangan anda.
  • Semua penyelesaian mesti berada pada suhu bilik.
  • Perlu diingat bahawa kawasan yang bengkak sering menyakitkan bagi kucing anda..
  • Rawatan terbaik adalah menyeluruh. Setelah mencuci dengan larutan / titisan, rawat semula kawasan yang meradang dengan salap.
  • Ulangi mencuci sekerap mungkin.
    Mencuci mata langkah demi langkah
  • Betulkan haiwan di sisinya, pusingkan kepalanya ke atas, pegang dagu.
  • Sekiranya kerak terbentuk dan mata melekat, lembutkan kawasan yang meradang dengan jeli petroleum. Dengan menggunakan kapas yang direndam dalam hidrogen peroksida 3%, keluarkan pelepasan, kemudian bilas dengan larutan dan titiskan titisan mata.
  • Sapukan larutan ke bola mata, angkat kelopak mata dengan lembut.
  • Naikkan dan turunkan kelopak mata haiwan beberapa kali untuk mengedarkan ubat secara merata. Tanggalkan lebihan cakera.
  • Jangan lupa tentang pembuangan dari hidung, buangkannya dengan kapas.

Jenis tincture dan larutan

Penyelesaian mata boleh dibeli di farmasi atau disediakan sendiri.

Yang paling berkesan adalah:

  • Teh camomile. Larutkan satu sudu bunga kering dalam segelas air mendidih. Bersikeras 30 minit.
  • Kaldu teh yang kuat. Sebaiknya gunakan daun utuh dan air suling.
  • Penyelesaian garam meja. 1/2 sudu teh garam diambil setiap liter air suling. Campuran didihkan. Tidak sesuai sekiranya berlaku reaksi alahan.
  • Penyelesaian Lacrimine atau Medkinos, yang selalu boleh dibeli di farmasi dengan harga yang berpatutan.

Pilihan titisan mata

Tidak seperti suntikan, mustahil untuk menyediakan titisan di rumah. Anda boleh mendapatkan ubat yang diperlukan di farmasi veterinar atau biasa..

Penting untuk diingat bahawa tidak ada penyelesaian atau penurunan yang dapat memberikan kesan pemulihan 100%. Yang terakhir hanya perlu untuk melambatkan perkembangan penyakit..

Ubat-ubatan berikut paling kerap diresepkan:

  • Sulfacetamide.
  • Titisan Levomycetin.
  • Mata berlian.

Pilihan salap dan kaedah penggunaannya

Untuk kesan terbaik, disyorkan untuk menggunakan salap. Biasanya menggunakan salap tetrasiklin (1%).

Gunakan seperti berikut:

  • Pertama, pelepasan bernanah dari mata dan hidung dikeluarkan. Basuh perlahan-lahan kawasan yang meradang dengan alas kapas yang direndam dalam warna atau larutan.
  • Untuk meningkatkan kesannya, salap dipanaskan hingga suhu bilik..
  • Kelopak mata bawah kucing ditarik sedikit ke belakang, salap disapu ke permukaan dalamannya, meletakkannya dengan spatula khas.
  • Kelopak mata ditutup dengan mengurut dengan gerakan bulat untuk menyebarkan salap dengan lebih baik ke mata yang bengkak.
  • Keluarkan lebihan dengan pelapik kapas.

Langkah pencegahan diperlukan untuk mengelakkan penyakit mata

Vaksinasi dan penyahbauan berkala adalah kaedah universal untuk melindungi haiwan apa pun. Penting untuk mempertimbangkan keturunan kucing..

Sebahagian daripada mereka, seperti Sphinx, memerlukan perhatian yang lebih pada kulit. Tanpa rambut, mereka lebih mudah terkena nanah. Mereka tidak hanya memerlukan penjagaan mata dan pembilasan harian, tetapi juga tisu telinga yang dapat digunakan kembali dengan larutan hangat.

Keadaan sebaliknya adalah keturunan Parsi dengan mantel tebal. Sekiranya terdapat suppuration, snot dan rembesan lendir lain, anda harus memotong rambut di sekitar organ edematous dan, setelah pulih, awasi dengan teliti agar bulu tidak jatuh ke kawasan bekas keradangan.

Sekiranya terdapat jangkitan, jangan biarkan sentuhan haiwan berjangkit dengan anak dan haiwan peliharaan yang sihat, juga penting untuk diingat mengenai langkah keselamatan anda sendiri semasa merawat mata anda.

Sekiranya sebab pelepasan dari mata adalah kecederaan, maka lebih baik membuat janji temu dengan doktor haiwan, menjalani rawatan sepenuhnya, dan juga setelah itu berjumpa doktor secara teratur (terbaik setiap bulan).

Penjagaan haiwan setiap hari adalah jaminan kesihatan. Sebagai orang dewasa, biasanya sukar untuk menjinakkan kucing untuk mencuci matanya. Lebih-lebih lagi, beberapa keturunan hanya memerlukan langkah-langkah keselamatan seperti itu kerana ciri-ciri anatomi, misalnya, Fold Scots. Oleh itu, lebih baik membiasakan kucing dengan prosedur sedemikian dari minggu-minggu pertama kehidupan..

Kucing jalanan

Sebab berlakunya penyakit mata pada kucing jalanan adalah kurangnya keadaan hidup yang normal. Pergaduhan yang kerap, kekurangan ubat, hubungan berterusan dengan haiwan lain, diet yang buruk, perubahan suhu dan faktor-faktor lain tidak dapat mempengaruhi pemulihan. Sebagai peraturan, keadaan persekitaran hanya memperburuk keadaan dan membawa kepada akibat yang serius..

Sangat mudah untuk membawa kucing liar ke tempat anda. Walau bagaimanapun, anda perlu sentiasa mengetahui tahap tanggungjawab seseorang yang mengambil keputusan sedemikian..

Dalam kebanyakan kes, penyakit kucing jalanan berada pada tahap lanjut, jadi tempoh rawatan dapat ditangguhkan untuk waktu yang lama dan memerlukan banyak biaya..

Pada masa yang sama, haiwan liar adalah makhluk yang paling setia di dunia, tidak seperti banyak ras. Kucing seperti itu akan berterima kasih kepada pemiliknya dan dapat menjadi kawan baiknya..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma