Buta sejak lahir dan jiwa buta

Sudah lama saya tidak memahami perumpamaan tentang lelaki yang dilahirkan buta. Tidak memahami penjelasan Yesus. Dan tidak hairanlah, kerana betapa besarnya perbezaan antara kita dan Yesus! Kita berusaha dengan cepat melewati Lazar di dunia ini, tidak dapat menahan penderitaan mereka, sebelum kita tidak berdaya. Kita juga tidak mempunyai wang, kekuatan, dan hati - kita tidak mempunyai apa-apa dalam menghadapi penderitaan ini. Oleh itu, kita lari dari Lazarus, kita lari dari tidak pentingnya kita sendiri.

Demikian juga, para murid, utusan-utusan kita yang dekat dengan Tuhan, bertanya kepada Yesus:

- Guru yang berdosa: dia atau ibu bapanya bahawa dia dilahirkan buta (lihat: Yohanes 9: 2)?

Apabila anda tidak dapat melakukan apa-apa, anda mula terlibat dalam spekulasi, bertanya tentang alasannya, dan ketika alasannya adalah dalam dosa, anda terlibat dalam moral. Apa pun itu, tetapi, walaupun dibelenggu oleh ketidakberdayaan, kami berusaha untuk mengambil langkah pencegahan. Apa yang telah ditanggung oleh orang lain, anda mungkin tidak akan bertahan sekiranya anda mengelakkan kesalahan mereka.

Dapat dilihat bahawa Yesus berbicara dengan murid-muridnya tentang kekuatan bencana yang disebabkan oleh dosa, kesalahan yang dilakukan terhadap kehidupan, kecenderungan untuk mencacatkan kehidupan seseorang dan menyelesaikannya dalam kegelapan kebutaan dan penderitaan lain. Sekarang perhatikan perbezaan antara kita dan Ketuhanan Yesus. Yesus adalah dan adalah Tuhan. Ramai yang tidak tahu dan ramai yang tidak akan tahu sehingga akhir dunia bahawa Yesus adalah Tuhan (kerana mereka tidak mahu mengetahui). Dan penyembuhan ajaib dari orang yang dilahirkan buta ini berfungsi sebagai bukti Ketuhanan-Nya dan menunjukkan seseorang ke had kekuatan dan pengetahuannya..

Yesus mengenal orang buta ini sebelum dia dilahirkan, dan sekarang dia mengungkapkan rahsia Tuhan kepada kita dan kepadanya.

Kami melewati Lazar, dan Yesus mengenal mereka dan memanggil-Nya. Dia mengenali Nathanael ketika dia masih kecil, yang tersembunyi di bawah daun pohon ara kerana murka Herodes. Dia sekarang mengenal orang buta ini bahkan sebelum dia dilahirkan, dan mengungkapkan kepada kita dan kepadanya misteri Tuhan: bahawa dia dilahirkan buta bukan karena dosa-dosanya dan bukan kerana dosa orang tuanya, tetapi bahawa karya-karya Tuhan akan muncul padanya.

Dalam keadaan lain, Yesus mengaku bahawa Dia berada di hadapan Abraham (lihat: Yohanes 8: 58), dan lain kali - bahawa Dia bahkan sebelum dunia muncul (lihat: Yohanes 17: 5). Dan ada ikon seperti itu di mana Yesus digambarkan menciptakan Adam. Dan begini: segala sesuatu melalui Dia mula menjadi, dan tanpa Dia tidak ada yang mulai seperti itu (Yohanes 1: 3).

Untuk membuat mata hidup dari bumi dan air liur bukan lagi kerja manusia, tetapi pekerjaan Tuhan. Doktor juga dapat menyembuhkan mata, memotong duri dari mereka, tetapi mencipta mata baru, lebih-lebih lagi, dari bahan tersebut, dan menghantar Siloam yang dilahirkan buta untuk mencuci di dalam air - ini hanya dapat dilakukan oleh Yang Menciptakan Adam dengan tangannya sendiri..

Inilah makna penyembuhan orang yang dilahirkan buta: Tuhan Bapa ingin menyatakan kepada dunia Tuhan Anak sebagai Pencipta dunia dan Pencipta kehidupan. Menanggapi kehendak Bapa ini, Roh Yesus dinyalakan, Dia menganggap keinginan ini sebagai milik-Nya, sebagai misi-Nya di dunia, sebagai milik api yang menyala! Kehendak Bapa ini disalurkan dalam Roh Yesus, melalui Dia menerangi kebenaran dunia.

Yesus, mengetahui bahawa orang buta adalah orang yang melaluinya Bapa akan membuat wahyu kepada dunia Anak sebagai Pencipta kehidupan, mengetahui kehendak Bapa, yang Dia berasimilasi kepada-Nya sebagai misi kehidupan-Nya di bumi (inilah pola bagi kita, orang-orang duniawi), dengan keyakinan Ilahi ini dia meludah di bumi, dan campuran tanah liat, dan mengurapi mata orang buta, yaitu bukaan soketnya, dan berkata:

- Cuci di kolam Siloam (Yohanes 9: 7).

Dan dia pergi, mencuci, dan kembali melihat.

Walau bagaimanapun, pekerjaan Tuhan tidak terhad kepada mata yang memerlukan pembetulan. Walaupun bagi kita, manusia, ini sudah pasti meyakinkan dengan alasan sederhana bahawa sehingga kini sains telah mencipta pelbagai alat seperti mata - kamera dan lain-lain - tetapi sains manusia belum dapat mengurniakan sebutir gandum atau testis lalat dengan kehidupan.

Kerajaan hidup adalah kerajaan Tuhan. Sifat hidup, kelahiran dan pemeliharaannya bergantung pada Tuhan, Penciptanya, hingga akhir dunia: Aku akan membuka tangan-Mu, segala jenis kebaikan akan dipenuhi dengan-Mu, tetapi aku akan memalingkan wajahmu, mereka akan memberontak: menghilangkan semangat mereka, dan menghilang dan kembali ke debu mereka (Mazmur 103: 28 –29). Oleh itu, beritahu kami had kami - dan kenal Tuhan.

Karya-karya Tuhan, yang merupakan semua keajaiban hidup, menimbulkan banyak kebingungan di antara orang-orang. Oleh itu, perkara itu berlaku dengan orang buta sejak lahir, yang secara ajaib mendapat penglihatan. Jiran-jiran dan orang-orang yang mengenalinya, yang melihatnya buta, terkejut dan bingung, bertanya pada diri mereka tentang dia:

- Dan siapa: dia atau orang lain menyukainya?

Walau bagaimanapun, orang tidak mudah bingung. Pengakuan lelaki itu tentang Manusia yang namanya Yesus dan yang menciptakan mata untuknya keluar dari bumi sama sekali tidak meyakinkan mereka. Maka mereka membawanya untuk disoal kepada orang Farisi dari kuil. Dan itu adalah hari Sabtu, hari yang sangat sensitif bagi orang Farisi. Oleh itu, soal siasat sejak awal ditakdirkan untuk berakhir buruk. Inilah dia lagi, Perjanjian Lama Yakub, berjuang dengan Tuhan! Tetapi inilah lelaki yang dilahirkan buta, berubah menjadi mubaligh.

Kemudian terjadi pertukaran pertanyaan dan jawapan mengenai bagaimana penglihatan itu berlaku, dan tentang Dia yang memberinya penglihatan. Orang buta melindungi orang yang memberinya cahaya mata. Orang Farisi menghujat Dia, mengatakan bahawa Dia adalah orang berdosa, walaupun ada yang mengakui bahawa orang yang berdosa tidak dapat melihat orang buta.

Setelah tidak mencapai apa-apa, mereka memanggil ibu bapa orang buta itu. Mereka, yang ditakuti oleh orang Farisi, hanya memberikan bukti bahawa orang buta ini adalah anak mereka. Dan bagaimana dia melihat sekarang dan siapa yang memberinya pandangan, mereka tidak tahu. Mereka menolak untuk mengaku Tuhan, meninggalkan semua rahmat pengakuan kepada anak mereka, kerana dia sudah tua. Oleh itu, biarkan dia bercakap mengenai dirinya!

Kenyataannya adalah bahawa orang-orang Yahudi sepakat untuk mengusir dari rumah ibadat setiap orang yang mengaku bahawa Yesus adalah Mesias, iaitu Anak Tuhan, yang diharapkan oleh bangsa-bangsa. Semua orang tahu ini, dan oleh itu ibu bapa orang buta, oleh itu mereka tidak memberikan jawapan yang jelas, bahawa di mana tidak ada mata sejak lahir, hanya Tuhan yang dapat memasukkannya.

Jadi, kali kedua mereka memanggil seorang lelaki yang buta, dan mulai memaksanya, dengan nama Tuhan, untuk mengucapkan kata-kata buruk tentang Yesus, seolah-olah Dia berdosa. Namun, dia tidak mengatakan demikian. Dan sekali lagi mereka memberitahunya untuk memberitahu tentang penyembuhannya. Lelaki ini kemudian membiarkan dirinya sendiri soalan yang membuat mereka marah:

- Saya hanya memberitahu anda dan anda belum pernah mendengar? Adakah anda mahu mendengarnya lagi? Mungkin anda juga ingin menjadi murid-Nya (lihat: Yohanes 9:27)?

Dan kemudian orang Yahudi menyerangnya dengan teriakan, namun mengatakan yang sebenarnya:

“Kamu adalah murid-Nya, dan kami adalah murid-murid Musa. Kita tahu bahawa Tuhan berfirman kepada Musa; Tetapi kita tidak tahu dari mana Dia berasal (Yohanes 9: 28-29).

Dalam keadaan lain, mereka lebih tidak terkendali dalam kemarahan, berbicara tentang Yesus seolah-olah Dia adalah syaitan (lihat: Matius 12:24). Ini adalah orang yang berdosa: ketika anda menewaskan iblisnya, dia mula memberitahu anda bahawa anda mempunyai iblis. Oleh itu, muncullah pemikiran yang muncul di dalam, yang menimbulkan prasangka di kepala orang Farisi dan yang menghalangi mereka untuk mengetahui dari mana Yesus berasal..

Seseorang yang telah mendapat penglihatan jasmani, melalui pengakuannya kepada Tuhan, juga memperoleh penglihatan rohani, dan kita mendengar salah satu pengakuan yang paling indah:

"Sungguh mengagumkan bahawa anda tidak tahu dari mana dia berasal, tetapi Dia membuka mata saya. Tetapi kita tahu bahawa Tuhan tidak mendengarkan orang berdosa; tetapi barang siapa yang menghormati Tuhan dan melakukan kehendak-Nya mendengarkannya. Sudah lama tidak didengar bahawa ada yang membuka mata seorang lelaki yang dilahirkan buta. Sekiranya Dia bukan dari Tuhan, Dia tidak akan dapat melakukan apa-apa (Yohanes 9: 30-33).

Ini adalah iman yang kuat dari mubaligh Kristus yang baru ini.

Oleh itu, orang Farisi, melihat bahawa mereka tidak dapat memperoleh apa-apa darinya, mula memarahinya:

- Anda semua dilahirkan dalam dosa dan apa, anda akan mengajar kita, orang-orang benar, misteri Tuhan? - dan diusir keluar.

Inilah tragedi situasi: orang buta mendapat penglihatan, dan fikiran dan mata orang Farisi digelapkan dengan kemarahan kepada Yesus

Inilah tragedi situasi: orang buta mendapat penglihatan, dan fikiran dan mata orang Farisi digelapkan oleh kemarahan yang ditujukan terhadapnya dan Yesus. Roh jahat memegang hati mereka sehingga mereka tidak mengenali Yesus dan mata jiwa mereka tidak bersinar. Yesus menyembuhkan kebutaan mata, tetapi tidak dapat menyembuhkan kebutaan kemarahan, yang tidak ada ubat, tetapi ada hukuman.

Oleh itu, mari kita lihat betapa sempurna penglihatan orang yang dilahirkan buta dan bagaimana sempurna kebutaan rohani orang Farisi.

Ketika Yesus mendengar bahawa orang buta itu dikeluarkan dari rumah ibadat, Dia menjumpainya dan berkata:

- Anda percaya kepada Anak Tuhan?

- Dan siapakah Dia, Tuhan, sehingga saya percaya kepada-Nya?

Yesus berkata kepadanya:

- Adakah anda melihatnya. Dia yang bercakap dengan anda.

- Saya percaya, Tuan! - dan menyembah Dia (lihat: Yohanes 9: 35–38).

Orang ini, melalui mana Tuhan harus mengungkapkan Anak-Nya kepada dunia sebagai Pencipta kehidupan, menjadikannya sepasang mata dari tanah liat, pada gilirannya dihormati oleh Tuhan dengan penyataan tentang Yesus sebagai Anak Tuhan melalui kesaksian tentang Tuhan sendiri.

Yesus tidak sering menyatakan diri-Nya sebagai Anak Tuhan. Satu kali kepada wanita Samaria, satu lagi masa untuk orang buta ini sejak lahir, dan kali ketiga kepada murid-muridnya sebelum Kesukaan-Nya yang mulia. Mungkin kesaksian tentang Tuhan di dunia ini ditujukan kepadanya kerana dia mengalami kebutaan yang tidak bersalah dalam kesabaran, dan kerana dia mengaku Yesus sebagai Tuhan di hadapan penghujat-Nya, oleh itu Kristus membenarkannya dengan wahyu Ilahi.

Buta dan mencari sepasang mata dengan keajaiban adalah kegembiraan hidup yang luar biasa, hasil yang bahagia dari kegelapan, kelahiran zaman ini. Untuk menjadi duniawi dan berani untuk mengaku Tuhan dengan apa pun, tidak peduli betapa diejeknya, adalah kegembiraan yang lebih besar lagi yang dapat menyebabkan pembukaan mata rohani, mata iman, sehingga kamu melihat Yesus, bahawa Yesus, Anak Tuhan, yang bersama kita sepanjang hari, akan dinyatakan kepada kamu. sehingga akhir abad ini.

Melihat Yesus adalah kebahagiaan yang tidak dapat ditandingi oleh kegembiraan duniawi; tetapi ini berlaku dari semasa ke semasa dan dari generasi ke generasi, sehingga keyakinan terhadap kewujudan Tuhan tidak hilang pada orang.

Iman kepada Tuhan dan pengakuan kepada-Nya sama dengan keluarnya jiwa dari kegelapan menuju cahaya Tuhan, kelahiran dunia yang akan datang. Inilah penyembuhan lengkap! Inilah mubaligh Yesus yang tidak kenal takut!

Menyembuhkan orang buta sejak lahir

Suatu hari Yesus Kristus bertemu dengan seorang lelaki yang buta sejak lahir di jalan raya. Kadang-kadang, kanak-kanak, kebetulan pada mulanya seseorang melihat dengan baik, dan kemudian matanya mula sakit dan akhirnya dia buta. Dan kadang-kadang seseorang dilahirkan buta. Ini adalah orang buta sejak lahir. Yesus Kristus bertemu dengan orang buta seperti itu.

Para murid bertanya kepada-Nya: “Tuan! Kerana dosa siapa dia dilahirkan buta? Adakah dia sendiri berdosa atau ibu bapanya? "

Yesus Kristus menjawab: "Bukan untuk dirinya sendiri, bukan untuk dosa orang tuanya, tetapi dilahirkan buta, sehingga suatu keajaiban Tuhan mungkin terjadi padanya." Yesus Kristus meludah ke tanah, mengeluarkan bola dari lumpur dan mengurapi mata orang buta itu, dan kemudian berkata: "Pergilah mandi di kolam Siloam." Orang buta itu pergi, mencuci dan mula melihat.

Jiran dan kenalan orang buta itu, terkejut, berkata: "Bukankah ini orang buta yang sedang duduk dan mengemis?" Ada yang mengatakan bahawa dia sama, yang lain berpendapat bahawa orang ini hanya kelihatan seperti dia. Tetapi orang buta itu sendiri meyakinkan bahawa ini adalah dia. Dia ditanya bagaimana dia menerima penglihatannya, dan dia menceritakan segala sesuatu tentang mukjizat yang Yesus Kristus lakukan. "Dimanakah dia?" Orang bertanya. "Saya tidak tahu," jawab sembuh.

Hari itu hari Sabtu, dan orang Farisi mengatakan bahawa adalah dosa untuk menyembuhkan pada hari Sabtu. Orang-orang membawa orang yang disembuhkan itu ke orang Farisi, di mana mereka mula bertanya kepadanya mengapa dia mula melihat. Orang buta itu menjawab bahawa Tuhan meletakkan lumpur di matanya, lalu menyuruhnya mencuci, dan setelah itu dia melihatnya. Kemudian beberapa orang Farisi mulai mengatakan bahawa orang ini bukan berasal dari Tuhan, kerana dia tidak memelihara hari Sabat. Yang lain berkata, "Bolehkah orang berdosa melakukan mukjizat seperti itu?" Mereka mula berdebat dan kemudian memutuskan untuk bertanya kepada orang buta sejak lahir: "Apa yang kamu katakan tentang Dia, kerana Dia membuka matamu." Dia menjawab: "Inilah Nabi." Orang Yahudi tidak suka ini, mereka bahkan tidak percaya bahawa lelaki ini buta dan mula melihat. Oleh itu, mereka memanggil ibu bapanya dan bertanya kepada mereka: “Adakah ini anakmu, yang, seperti yang kamu katakan, dilahirkan buta? Bagaimana dia mula melihat? " Ibu bapa menjawab: "Kami tahu bahawa ini adalah anak kami dan dia dilahirkan buta, tetapi mengapa dia mula melihat - kami tidak boleh mengatakan, dia tidak kecil, tanyakan kepadanya sendiri." Orang tua takut bahawa orang Farisi tidak akan membiarkan mereka masuk ke rumah ibadat untuk berdoa, jadi mereka sendiri tidak mengatakan apa-apa, tetapi menyalahkan semuanya pada anak mereka. Orang Farisi memanggil orang yang disembuhkan itu lagi dan berkata kepadanya: “Terima kasih Tuhan! Dan lelaki ini (yang menyembuhkan kamu) adalah orang berdosa. " "Ini bukan urusan saya, sama ada Dia berdosa atau tidak; Saya tahu satu perkara - saya buta, tetapi sekarang saya melihat. " Orang Farisi kesal, dan mereka berfikir bagaimana membingungkannya, dan sekali lagi mereka bertanya: “Apa yang Dia lakukan dengan kamu? Bagaimana anda membuka mata anda? " "Saya sudah memberitahu anda, tetapi anda tidak mahu mendengarkan saya. Mengapa anda bertanya lagi? Atau adakah anda sendiri ingin menjadi murid-Nya? " Orang Farisi marah: “Kamu adalah murid-Nya, dan kami adalah murid-murid Musa. Kita tahu bahawa Tuhan berbicara dengan Musa, tetapi kita tidak tahu apa-apa tentang Dia, siapa Dia dan dari mana dia berasal ”. Lelaki yang sembuh itu berkata: “Sangat mengagumkan bahawa anda tidak mengenali Dia. Sementara itu, Dia membuat saya melihat. Bagaimanapun, Tuhan tidak mendengarkan orang berdosa, tetapi hanya mendengarkan mereka yang menghormati Tuhan dan melakukan kehendak-Nya. Adakah ada yang pernah mendengar tentang seseorang yang dilahirkan buta? Sekiranya Dia bukan berasal dari Tuhan, Dia tidak akan dapat melakukannya. " Kemudian orang Farisi hilang sabar. "Kamu dilahirkan dalam dosa dan kamu berani mengajar kita!" - mereka memberitahu bekas lelaki buta itu dan mengusirnya.

Yesus Kristus menemuinya dan bertanya apakah dia percaya kepada Anak Tuhan. Dia menjawab: "Dan siapakah Dia yang mempercayai saya?" - "Bolehkah anda melihatnya. Inilah Dia yang berbicara kepadamu. " "Saya percaya, Tuan!" - berseru orang yang sembuh dan menyembah Yesus Kristus.

Penglihatan dikembalikan kepada dua penduduk Chelyabinsk yang buta dengan bantuan mata bionik

Teknologi telah belajar untuk mengatasi kebutaan total. Pada awal Disember, pakar bedah Moscow melakukan operasi kedua untuk menanamkan mata bionik. Apa itu mata bionik, bagaimana ia dapat melihatnya dan berapa harganya?

Grigory Ulyanov dari Chelyabinsk berumur hampir 60 tahun. Selama 20 tahun dia hidup dalam kegelapan sepenuhnya. Dia mula buta pada awal kanak-kanak. Grigory bahkan tidak memberitahu saudara-saudaranya tentang hal ini, dia terus belajar, bekerja dan bermain sukan, tetapi suatu hari dunia keluar untuknya. Selari dengan penglihatan, pendengaran mula hilang.

Pekak dengan segera membantu mengalahkan alat bantu pendengaran, tetapi Grigory tidak menyangka dapat melihatnya lagi? para doktor mengatakan bahawa retina beliau terjejas, dan tidak ada harapan. Harapan muncul baru-baru ini. Gregory mengetahui bahawa saintis sedang mencari sukarelawan untuk operasi eksperimen, dan segera bertindak balas. Dia menjalani pemeriksaan di Moscow, dan ternyata pesakit seperti itu sedang dicari untuk implantasi mata bionik. Ini adalah perkembangan Amerika, mekanisme tindakannya adalah bahawa gambar dari kamera dalam kacamata dihantar tanpa wayar ke mata, di mana ia diubah menjadi mikro dan merangsang sel retina menggunakan 60 elektrod kecil. Sudah ada lebih dari 250 pesakit di dunia yang telah memasang sistem sedemikian. Grigory menjadi yang pertama di Rusia.

Elena Budko, anak perempuan Grigory Ulyanov: “Anda tahu betapa gembira dia! Ketika dia memakai cermin mata, ketika semuanya terhubung dengannya, kata-kata pertamanya adalah: "Saya melihat cahaya." Bersinar! Dengan gembira, air mataku sudah mengalir ".

Pada awal Disember, pakar bedah Moscow melakukan operasi kedua untuk menanamkan mata bionik. Antonina Zakharchenko dari Chelyabinsk kehilangan penglihatannya 13 tahun yang lalu. Dia berada dalam mood positif. Dia mengatakan bahawa adalah suatu kehormatan untuk menjadi yang pertama di Rusia. Benar, harga implan bersama pemasangannya adalah sekitar 10 juta rubel. Dalam dana yang memberikan wang untuk operasi pertama, mereka menjangkakan bahawa seiring waktu negara akan terhubung dengan pembiayaan, dan teknologi itu sendiri akan menjadi lebih murah..

Memerlukan masa bagi pesakit untuk belajar menggunakan mata seperti itu. Otak mesti terbiasa menerjemahkan isyarat yang tidak biasa menjadi gambar visual. Sayangnya, gambarnya jauh dari gambar yang dilihat oleh orang-orang yang berpandangan: terutamanya adalah titik cahaya dan garis besar objek. Tetapi pesakit tidak buta sejak lahir, dan ketika mereka melihat garis besar, ingatan membantu melengkapkan gambar..

Kemajuan tidak berhenti. Para saintis sudah menguji implan kortikal ?? cip yang menerima gambar dari kamera luaran tepat di otak, tidak kira apa keadaan retina. Adakah ini mungkin? Jawapan untuk soalan ini ?? dalam plot program "Keajaiban Teknologi".

Kebolehan luar biasa orang buta

Ini adalah orang-orang yang bangun setiap hari dan melihat kehidupan tanpa bantuan mata mereka..

Sebenarnya, mana-mana orang buta mempunyai sejarah yang luar biasa di belakang mereka, tetapi ada keperibadian unik dengan perkara-perkara luar biasa berlaku..

10. Pengkritik Filem Buta

Filem secara semula jadi merupakan media visual.

Ini dapat diandaikan bahawa bentuk seni yang ditujukan terutama untuk mata tidak boleh menarik perhatian orang buta, tetapi tidak dalam hal ini..

Tommy Edison bukan sahaja suka menonton filem, tetapi juga menyemaknya di YouTube. Walaupun dilahirkan buta, Edison selalu menikmati menonton filem..

Sejak dia mula menulis ulasan tiga tahun lalu, videonya telah menarik ratusan ribu penonton..

Edison menonton begitu banyak filem yang berbeza, dari The Hunger Games hingga Reservoir Dogs, tetapi pendekatannya ke pawagam sama sekali berbeza dengan apa yang dilihat oleh penonton filem biasa..

"Saya tidak terganggu oleh kesan khas yang indah dan orang yang menarik. Saya menonton filem untuk melihat aksi," katanya pernah. Kerana dia menilai filem berdasarkan apa yang didengarnya, Edison tidak tertarik dengan filem blockbusters. Walaupun dia peminat Die Hard.

Lebih menarik daripada ulasannya ialah saluran YouTube keduanya, di mana dia menjawab soalan menarik dari pembacanya. Sebagai contoh, bagaimana orang buta belajar tersenyum, orang buta dapat memahami perihal bunga, dan adakah Edison ingin melihat apakah dia diberi peluang seperti itu.

Fikiran peribadi Edison yang sederhana namun mendalam memberikan pandangan yang luar biasa mengenai dunia orang buta.

9. Askar yang melihat dengan lidahnya

Craig Lundberg adalah seorang kapal kapal berusia 24 tahun yang berkhidmat di Barça, Iraq, ketika hidupnya berubah selamanya. Pada tahun 2007, seorang askar muda cedera parah, mengakibatkan kecederaan di kepala, muka dan tangan. Lebih-lebih lagi, kemalangan ini membuatnya benar-benar buta..

Doktor terpaksa mengeluarkan mata kirinya, meninggalkan bola mata kanannya, yang juga kehilangan fungsinya. Tiba-tiba Craig mendapati dirinya dalam kegelapan sepenuhnya.

Lundberg mengikuti kursus bagaimana hidup dengan anjing pemandu ketika Jabatan Pertahanan memilihnya untuk menguji teknologi terbaru mereka yang hebat yang disebut BrainPort..

Setelah mengenakan sepasang cermin mata gelap yang dilengkapi dengan kamera video, gambar dari kamera tersebut diubah menjadi impuls elektrik dan dihantar ke peranti khas yang terdapat dalam bahasa Lundberg.

Para saintis tidak benar-benar yakin apa sebenarnya yang mula berfungsi dalam kes ini: isyarat yang melewati lidah, baik melalui korteks visual, atau melalui korteks somatosensori (bahagian otak yang memproses sentuhan). Bagaimanapun, Lundberg kini dapat melihat, dalam arti kata tertentu.

Walaupun sensasi peranti di lidah, menurut askar itu sendiri, seperti menjilat bateri, Lundberg dapat "melihat" gambar 2D. Dia dapat mengenal pasti bentuk sederhana tanpa perlu melakukan pergerakan yang tidak perlu..

Yang lebih mengejutkan adalah kenyataan bahawa dia dapat melihat huruf, yang membolehkannya membaca. Walaupun peranti ini masih dalam pengembangan lebih lanjut, ia berjanji untuk memberikan kehidupan baru kepada Lundberg. Pada masa yang sama, askar itu sendiri mengatakan bahawa dia tidak akan menyingkirkan anjing pemandu yang setia..

8. Penjelajah yang menakluki Kutub Selatan

Bekas pelaut Tentera Laut Diraja Alan Lock selalu bermimpi menjadi pegawai kapal selam, tetapi semasa latihan, dia kehilangan penglihatan hanya dalam enam minggu kerana degenerasi makula yang cepat.

Locke melihat dunia melalui "kaca buram dengan bintik putih." Namun, dia tidak membiarkan perkara kecil seperti kebutaan menyeret hidupnya ke bawah. Terinspirasi oleh kecacatannya, Locke memutuskan untuk menakluki dunia.

Antara tahun 2003 dan 2012, dia berlari 18 maraton, mendaki Gunung Elbrus dan menjadi orang buta pertama yang berenang melintasi Lautan Atlantik. Namun, tidak berpuas hati dengan senarai pencapaian tersebut, Locke memutuskan untuk mencuba sesuatu yang lain..

Dengan bantuan dua orang rakan dan pemandu, pengembara berusia 31 tahun itu melakukan perjalanan dari pantai Antartika ke Kutub Selatan. Menyeret 60 kilogram kargo di kereta luncur dan melawan angin beku, Locke dan rakannya menghabiskan 39 hari dalam perjalanan, sejauh 960 kilometer, makan makanan kering dan mentega sepotong di sepanjang jalan.

Bukan sahaja dia orang buta pertama yang sampai di Kutub Selatan, dia mengumpulkan lebih dari $ 25,000 untuk membantu badan amal yang dikhaskan untuk orang buta..

Orang buta: ciri luar biasa

7. Seorang wanita buta yang melihat pergerakan

Pada tahun 2009, Milena Channing yang berusia 29 tahun menderita strok yang memusnahkan korteks visual utamanya. Ini seharusnya membuatnya benar-benar buta, tetapi Channing bersumpah bahawa dia dapat melihat hujan turun di tanah..

Dia melihat sebuah kereta bersiul melewati rumahnya, malah dia melihat anak perempuannya berlari dan bermain. Ketika doktor menganalisis otak wanita itu, mereka menyangka Milena salah.

Ini mustahil secara neurologinya untuknya: melihat sesuatu yang lebih daripada kekosongan besar. Mereka percaya bahawa Channing muda mungkin mengalami sindrom Charles Bonnet, di mana orang buta menderita halusinasi..

Yakin bahawa wabak ini nyata, Channing bertemu dengan Gordon Dutton, satu-satunya doktor yang mempercayainya. Seorang pakar oftalmologi di Glasgow mengesyaki bahawa Channing sebenarnya mengalami fenomena Riddock, sindrom aneh yang menyebabkan orang hanya dapat melihat tokoh yang bergerak dan tidak ada yang lain..

Untuk menguji teorinya, doktor, dalam perbincangan dengan Channing, duduk di kerusi goyang dan bergerak ke belakang dan ke belakang. Tiba-tiba dia melihat bayangannya.

Lima tahun selepas strok, sekumpulan penyelidik mengesahkan bahawa bahagian otak Milena yang memproses pergerakannya masih utuh. Daripada mengirim isyarat ke korteks visual, matanya mengirim maklumat ke kawasan otak yang menafsirkan pergerakan..

Nasib baik, dengan bantuan Dr. Dutton, wanita itu secara beransur-ansur belajar untuk melihat sesuatu dengan lebih jelas. Dia masih tidak menonjolkan wajah orang, kerana bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ini tidak dapat dipulihkan, tetapi hakikat bahawa dia dapat melihat apa-apa sama sekali adalah keajaiban.

Artis buta

6. Seorang seniman yang tidak dapat melihat seninya sendiri

Esref Armagan dilahirkan pada tahun 1953 di Istanbul. Namun, semasa melahirkan, dia mengalami kecederaan serius. Keluarga ini bukan sahaja sangat miskin, tetapi juga matanya tidak dapat disebut mata. Salah satunya seukuran kacang kecil, dan yang lain sama sekali tidak berfungsi.

Walaupun demikian, Armagan adalah seorang kanak-kanak yang sangat penasaran. Ingin meneroka dunia, dia mula menyentuh semua yang jatuh ke tangannya, dan, pada akhirnya, mula melukis. Bermula pada usia enam tahun, dia beralih dari rama-rama dan pensil berwarna ke potret dan cat minyak.

Dengan bekerja dalam kesunyian sepenuhnya, Armagan membuat gambar dan kemudian membuat lakaran dengan stail Braille. Dia kemudian memeriksa lakaran pensil dengan memeriksanya dengan tangan kirinya yang sensitif..

Selepas itu, dia menggunakan jari dan cat untuk melukis kincir angin, vila, dan juga Volvo..

Pada tahun 2009, syarikat kereta Sweden menyewa Armagan untuk melukis S60 baru mereka. Meneliti kontur kereta dengan jarinya, dia dengan tergesa-gesa melukis gambar yang mengagumkan. Memandangkan kekurangan penglihatan seseorang sejak lahir, ini memukau.

Lukisan Armagan telah dipamerkan di Belanda, Republik Czech, Amerika Syarikat dan China. Dia bahkan muncul dalam episod "Real Supermen" Discovery Channel.

Namun, yang paling pelik ialah Armagan mempunyai otak yang sangat luar biasa. Para saintis Harvard meminta seorang Turk untuk membuat beberapa lakaran, sambil menggunakan pengimbas MRI mereka merekodkan maklumat.

Para saintis terkejut dengan apa yang mereka lihat. Biasanya, korteks visual orang buta dipaparkan sebagai titik hitam ketika diimbas. Ini adalah bagaimana kulit Armagan kelihatan ketika dia tidak melukis, tetapi begitu dia mengambil pensil dan mulai membuat, korteks visualnya menyala seperti pohon Krismas..

Nampaknya dia adalah orang biasa. Para saintis masih berusaha mengungkap otak misteri seorang lelaki, tetapi buat masa ini dia memindahkan semua yang berlaku di kepalanya ke kertas.

5. Orang yang menggodam sistem telefon

Joe Engressia adalah lelaki yang sangat luar biasa. Dia dilahirkan buta pada tahun 1949 dan suka bermain dengan telefon, mendail nombor rawak dan mendengar suara. Itu satu-satunya cara seorang budak lelaki dapat menghiburkan dirinya pada tahun 1950-an..

Dia juga salah satu daripada anak-anak yang sangat menikmati bersiul. Kombinasi dari hasrat pelik inilah yang menyebabkan Joe memasuki dunia rahsia sistem telefon..

Joe berusia lapan tahun ketika dia membuat panggilan dan mula bersiul, tetapi rakaman itu tiba-tiba terputus. Dia mencuba lagi dan menyedari bahawa setiap kali kekuatan wisel mencapai 2600 Hz, mesej itu terganggu..

Berkat kemampuan nyanyiannya, dia dapat memperdayakan sistem ini agar mempercayai bahawa Joe adalah pengendali. Kemungkinannya, sebenarnya, tidak berkesudahan. Dia boleh membuat panggilan jarak jauh percuma atau berkomunikasi dengan beberapa orang pada masa yang sama dalam panggilan persidangan.

Pada akhirnya, dia "berlatih" dengan baik sehingga dia mengirim tantangan untuk dirinya sendiri di seluruh dunia, dan menerimanya pada penerima yang terpisah.

Jelasnya, tindakannya tidak sah, sebab itulah Engressia ditangkap dua kali. Kemudian, dia berada di pusat subkultur yang aneh. Ternyata, Joe bukan satu-satunya yang menggodam talian telefon..

Pada tahun 1970-an, "phreaking" (ketika mereka menyebut apa yang dilakukan Joe dan orang lain seperti dia) ada di mana-mana, dan Engressia menjadi salah satu pemimpin aktiviti ini..

Sebilangan keturunan phreaking yang mahir teknologi, seperti Steve Jobs dan Steve Wozniak, telah melangkah lebih jauh. Walau bagaimanapun, pencerobohan tidak begitu bernasib baik.

Walaupun dia mempunyai IQ 172, kehidupan sehari-hari yang tidak tenteram, serta penderaan seksual dari guru sebagai seorang kanak-kanak, membuatnya benar-benar tidak selesa. Di kemudian hari, Engressia menukar nama belakangnya menjadi Joybubbles dan menegaskan bahawa dia baru berusia 5 tahun..

Joybubbles mengumpulkan mainan, bercakap dengan rakan khayalan, dan tinggal di bawah jagaan organisasi kebajikan. Malangnya Joe meninggal pada tahun 2007, meninggalkan warisan yang mengagumkan tetapi menyedihkan.

4. Orang yang mencipta cruise control

Sesiapa yang memandu kereta harus berterima kasih kepada Ralph Teetor. Pada tahun 1940-an, dia mencipta salah satu fungsi yang paling berguna dalam kereta, cruise control. Ini mengagumkan memandangkan pada usia lima tahun, Ralph buta..

Dia kehilangan penglihatannya semasa kemalangan, namun hal ini tidak menghalangnya untuk mencipta dan membuat sesuatu..

Sebenarnya, kebutaan bahkan memberinya kelebihan yang kekurangan banyak pencipta. Bukan hanya dia dapat menumpukan perhatian pada tugasnya, dia juga tidak dibatasi oleh apa yang diberitahu oleh matanya..

Dia bebas untuk membuat apa yang dilihat oleh fikirannya, dan dia mencipta beberapa perkara menarik pada masanya. Pada tahun 1902, seorang pencipta berusia 12 tahun membina sebuah kereta dengan cara improvisasi.

Setelah lulus dari University of Pennsylvania pada tahun 1912, dia mengembangkan jenis pancing dan reel baru, mekanisme penguncian, dan juga menemukan cara untuk menyeimbangkan rotor turbin wap di kapal torpedo perusak..

Akhirnya, dia memulakan syarikatnya sendiri yang khusus dalam cincin omboh. Namun, pencapaian terbesarnya adalah semasa Perang Dunia II ketika dia memandu kereta yang dipandu oleh peguamnya..

Seperti cerita, peguam tidak dapat bercakap dan memandu pada masa yang sama. Setiap kali dia mula bercakap, kereta itu tersentak. Kemudian dia berhenti dan menekan gas. Memandu penumpang buta dengan cepat membuatnya sakit..

Tidak puas dengan ketidakmampuan rakannya untuk memandu, Titor tampil dengan konsep cruise control. Sepuluh tahun kemudian, dia memutuskan untuk mempatenkan penemuannya, dan tidak lama kemudian ciri ini muncul di kereta Chrysler..

Hampir setiap kereta di jalan raya hari ini mempunyai ciri ini, terima kasih kepada pencipta buta dan pemandu yang lemah..

Kehidupan orang buta

3. Gadis buta yang paling terkenal di dunia

Adakah anda pernah mendengar mengenai Laura Bridgman? Ada masa ketika dia adalah orang yang paling terkenal di planet ini. Dilahirkan pada tahun 1829, Bridgman kehilangan empat dari lima deria pada usia dua tahun setelah menderita demam merah..

Hanya dengan rasa sentuhan, gadis muda itu lulus dari Institut Peterson di Boston, yang dikendalikan oleh Samuel Gridley Howe. Pada hakikatnya, dia adalah orang yang tidak menyenangkan, tetapi kes Laura sangat memukulnya, jadi ketika bayinya berusia tujuh tahun, dia memutuskan untuk mengajar Laura bagaimana berkomunikasi dengan dunia luar..

Bridgman belajar membentuk huruf dengan jarinya, menyentuh telapak tangan pembicara, perlahan-lahan membuat perkataan dan ayat. Dia juga belajar membaca dengan merasakan huruf yang dibangkitkan dengan jarinya..

Berkat kerja keras yang dilakukannya, dan pelaporan Howe yang berterusan, Bridgeman menjadi selebriti. Ribuan peminat menghampirinya, meminta tanda tangan dan sehelai rambut.

Orang-orang datang dari seluruh dunia untuk melihatnya membaca dan menulis, dan gadis-gadis kecil mengeluarkan mata kaca dari anak patung mereka dan memanggil mereka "Laura". Dia bahkan bertemu dengan Charles Dickenson, yang menulis tentangnya di salah satu bukunya, yang membuatnya semakin terkenal..

Sudah tentu, kehidupan remaja sukar. Ketika meningkat dewasa, dia mulai menderita anoreksia, kerana dia tidak dapat mencium bau atau merasakan makanan. Dia juga menjadi pusat percubaan yang pelik..

Saya tertanya-tanya apa yang akan berlaku sekiranya seseorang terlepas sepenuhnya dari pengaruh agama. Howe melarang bercakap dengan Laura mengenai masalah kerohanian. Ketika sekelompok penginjil memeluknya menjadi Kristian, Howe sangat marah dan meninggalkan muridnya..

Dia bahkan menyatakan bahawa orang buta secara mental lebih rendah daripada dunia lain. Ditinggalkan oleh gurunya, Bridgman menghabiskan sisa hidupnya di Perkins Institute, dilupakan dan ditinggalkan oleh dunia..

2. Doktor buta pertama di dunia

Jacob Bolotin memegang tempat yang istimewa dalam sejarah perubatan. Anak lelaki pendatang Poland yang miskin dan doktor yang baik, dia dilahirkan pada tahun 1888 di Chicago. Sayangnya, kebutaan kongenital adalah obsesi bagi keluarga: tiga daripada tujuh anak Bolotin, termasuk Jacob, dilahirkan buta.

Kerana kurang penglihatan, Jacob dengan cepat mengembangkan pancainderanya yang lain. Dia segera mengenali seseorang dengan baunya. Setelah lulus dari sekolah untuk orang buta, Bolotin mula bekerja sebagai jurujual, menjual kuas dan mesin taip di jalanan Chicago.

Impiannya yang besar adalah menjadi doktor, tetapi kebanyakan kolej menolak untuk menerima pelajar buta itu. Walau bagaimanapun, lelaki itu sangat gigih dan tanpa henti mengetuk ambang kuliah. Akhirnya, dia menghadiri Chicago Medical College, dan pada usia 24 tahun menjadi doktor berlesen buta kelahiran pertama..

Bolotin khusus dalam jantung dan paru-paru. Oleh kerana dia tidak dapat melihat pesakitnya, dia bergantung pada jari dan telinganya untuk membuat diagnosis. Semasa menjalani latihan di Hospital Francis Willard, dia mendiagnosis seorang wanita muda dengan komplikasi injap jantung dengan hanya menyedut aroma kulitnya dan mendengar denyutan nadi..

Sebagai tambahan kepada pekerjaan perubatannya, dia melakukan perjalanan di Midwest memberikan kuliah mengenai kebutaan dan menganjurkan kumpulan pengakap lelaki buta pertama. Malangnya, Bolotin meninggal pada usia 36 tahun, kira-kira 5000 orang datang ke pengebumiannya, yang hidupnya dalam satu atau lain cara bersilang dengan kehidupan dan pekerjaan orang ini..

Otto Weidt membenci Nazi. Dia tahu bahawa Hitler adalah seorang yang zalim. Ketika kebijakan anti-Semit Hitler "berjalan" dengan kuat dan kuat di jalan-jalan Berlin, Otto menyedari bahawa dia harus bertindak. Bersama dengan Oskar Schindler yang lebih terkenal, Veidt mengendalikan sebuah kedai yang kebanyakannya berbangsa Yahudi..

Satu-satunya perbezaan ialah pekerja Otto cacat. Dia selalu mengupah orang pekak, bisu dan buta yang tinggal di Rumah Yahudi untuk Orang Buta, dan membayar mereka untuk membuat sikat dan penyapu dari bulu kuda.

Veidt tahu apa artinya menjalani kehidupan tanpa penglihatan dan ingin menolong orang lain yang mengalami masalah yang sama..

Sekarang Veidt harus mempertahankan pekerjanya dari Gestapo. Pada mulanya, dia berusaha meyakinkan para pegawai bahawa rakyatnya sangat penting untuk menjaga ketenteraan. Ketika itu tidak berhasil, dia terpaksa melakukan rasuah, membagikan barang-barang langka seperti sampanye, cerut, dan minyak wangi.

Perkara menjadi lebih rumit apabila Nazi memutuskan untuk mengusir penduduk Yahudi dari Berlin. Veidt berjuang keras untuk rakyatnya, melakukan segala yang mungkin dan mustahil bagi mereka.

Sebagai contoh, dia menyelamatkan salah seorang pekerjanya, Alice Licht, yang ditangkap dan dibuang ke dalam trak lembu dalam perjalanan ke Auschwitz. Walaupun buta, Veidt pergi ke Poland, dan menyewa sebuah rumah di sana untuk seorang wanita muda..

Veidt dan Licht jatuh cinta, tetapi kisah mereka tragis. Dia berangkat ke Amerika setelah Reich jatuh, dan tidak pernah melihat dermawan butanya lagi. Tidak ada keselesaan untuk patah hati.

Veidt diakui sesudahnya oleh Yad Veshem sebagai "orang saleh umat dunia" sebagai orang kafir yang mempertaruhkan segalanya untuk menyelamatkan sesama manusia.

Seperti apa mata orang buta

Kemanusiaan belum mengetahui kekuatan apa yang ada dalam pandangan orang buta..

Kecacatan penglihatan kongenital atau yang diperoleh adalah perkara yang paling teruk. Kebutaan adalah bentuk penglihatan yang teruk di mana seseorang tidak melihat apa-apa.

Pada Januari 2013, jurugambar Ruben Placenza Canino memutuskan untuk mengambil gambar orang, dengan fokus pada mata. Projek ini diadakan dengan nama "Tersembunyi".

Untuk menciptanya, jurugambar beralih ke Organisasi Nasional Orang Buta di Sepanyol. Ia ditubuhkan pada tahun 1938. SEKALI telah wujud selama lebih dari 80 tahun. Organisasi ini membantu mereka yang cacat penglihatan untuk menyesuaikan diri secara sosial, termasuk banyak sekolah, menyediakan anjing panduan.

Dia menyediakan program kebudayaan kepada orang lain, mengirimkannya ke penyelidikan, membantu prostetik dan mempelajari perkara baru yang menjadikan hidup lebih mudah bagi seseorang yang tidak dapat melihat apa-apa..

Ruben Placenza Canino bersetuju dengan SEKALI. Dia dibenarkan mengambil gambar orang untuk projeknya. Kerja itu berlangsung selama 3 bulan, sukar.

Jurugambar mengatakan aktiviti ini membuka mata dan hatinya kepada seluruh dunia sensasi baru. Ia menjadikan pembaca kelihatan buta sebelah mata.

Mata orang buta kelihatan seperti tingkap terbuka yang melihat ke dunia yang tidak dikenali. Sekiranya anda melihat lebih jauh, anda dapat melihat banyak dunia.

Ruben Placenza mendakwa bahawa ada sesuatu yang menakutkan dan ajaib pada masa yang sama dalam penampilan. Dia benar-benar tertarik pada dirinya sendiri, membuat anda melihat ke dalam. Jalurnya ditutup separuh kerana tidak perlu memusatkan pandangan. Atas sebab ini, cermin mata dipakai, kerana beberapa orang yang lewat takut dengan mata putih (seperti dari filem seram).

Sekiranya seseorang mengalami kebutaan sejak lahir, dia tidak akan mengatakan warna apa epal, oren, sejauh mana objek ini atau benda itu. Mereka melihat warna secara berbeza, tidak malu dengan kecacatan mereka, dan banyak yang berjaya.

Orang dengan masalah penglihatan tidak selalu memerlukan pertolongan, mereka mempunyai mimpi dan mimpi buruk. Mereka mewakili nombor dalam urutan terbalik, sesuai dengan masyarakat seperti yang lain. Ramai yang bersukan, bekerja amal, bekerja di restoran dan pawagam.

Batasan ini bukanlah akhir hidup. Ini berbeza bagi orang buta, tetapi kejayaan bergantung pada setiap warganegara..

Penyelidikan menunjukkan bahawa orang buta mengalami ketakutan dan kegelisahan yang kurang daripada orang yang berpandangan..

Buta kongenital.

dalam Penyakit mata 24.05.2018 0 1,521 Hit

Sekiranya seorang kanak-kanak dilahirkan tidak dapat melihat atau mengalami masalah teruk, mereka dikatakan mengalami kebutaan kongenital. Sejumlah keadaan yang berlainan boleh menyebabkan kebutaan kongenital, termasuk keadaan perubatan tertentu dan faktor genetik. Istilah "kongenital" bermaksud bahawa ia wujud sejak lahir, dan tidak mengandungi maklumat bahawa seorang anak mungkin dilahirkan buta. Kebutaan juga kadang-kadang boleh berlaku dengan keadaan lain, seperti gangguan spektrum autisme dan keterbelakangan mental.
Terdapat banyak masalah yang boleh menyebabkan anak dilahirkan dengan kebutaan kongenital. Salah satunya adalah kecacatan fizikal pada mata atau kelainan pada otak. Sebilangan bayi mungkin dilahirkan buta kerana jangkitan yang ditanggung oleh ibu mereka ketika mereka hamil. Contohnya, campak Jerman, penyakit virus, boleh mempengaruhi perkembangan bayi dan menyebabkan kebutaan kongenital. Orang lain mungkin dilahirkan buta kerana keadaan warisan atau kecederaan yang berlaku semasa melahirkan anak.

Salah satu penyebab kebutaan kongenital adalah Leber Congenital Amaurosis (LCA), gangguan degeneratif yang jarang berlaku di mana retina tidak berfungsi dengan baik. Retinopati pramatang, keadaan di mana retina anak yang dilahirkan belum sempat berkembang secara normal, dalam kes yang teruk boleh menyebabkan kebutaan. Ada kemungkinan anak itu dilahirkan dengan katarak kongenital, yang bermaksud bahawa lensa mata kabur, sehingga menyebabkan kehilangan penglihatan..

Apabila kanak-kanak mengalami kebutaan kongenital, keperluan pembelajaran dan perkembangan mereka berbeza. Dengan melarang syarat lain, mereka dapat belajar dan berkembang dengan cara yang sama seperti kanak-kanak lain, tetapi mereka mungkin memerlukan bantuan guru khas atau bahan untuk menolong mereka melakukan ini tanpa penglihatan yang normal. Terdapat banyak program pembelajaran dan pengembangan yang menekankan penggunaan sentuhan, pendengaran, dan juga rasa dan bau sehingga anak-anak dapat belajar.

Rasa sentuhan memainkan peranan yang sangat penting dalam pembelajaran. Kanak-kanak buta dan orang dewasa boleh menggunakan Braille untuk membaca buku, walaupun mereka tidak dapat melihatnya. Ini termasuk mengesan titik-titik kecil yang mewakili huruf dan kata-kata, membaca dengan tangan dan bukannya mata.

Mendengar orang buta juga boleh memainkan peranan penting dalam kemampuan mereka belajar dan membaca. Terdapat alat yang dirancang untuk membaca maklumat dari halaman bertulis, yang membolehkan orang buta mendengar buku dan bahan bertulis, daripada menggunakan Braille khas. Sebenarnya, beberapa alat ini membenarkan kanak-kanak buta untuk menghadiri sekolah biasa jika mereka memilihnya..

Untuk dilahirkan buta atau cacat teruk boleh menakutkan orang yang berpandangan. Sukar untuk membayangkan bagaimana orang buta dapat melakukan tugas harian yang sering dilakukan oleh kebanyakan orang, seperti berjalan-jalan atau melakukan tugas. Salah satu sumber yang dapat dimiliki oleh orang buta adalah anjing pemandu. Anjing-anjing ini dilatih khas untuk membantu orang yang cacat penglihatan berkeliaran dan bahkan melintas jalan dengan selamat.

Dunia orang buta: apa yang dilihat oleh orang buta?

Selalunya orang yang mempunyai penglihatan yang baik berminat dengan soalan: apa yang dilihat oleh orang buta. Ramai orang berpendapat bahawa mereka melihat hitam dengan campuran bintik-bintik bercahaya (inilah yang kita lihat ketika kita menutup mata). Walau bagaimanapun, ini tidak benar. Pandangan dunia orang buta sangat bergantung pada usia di mana dia kehilangan penglihatan. Sekiranya ini berlaku pada usia matang, maka dia akan berfikir seperti orang yang berpandangan dan memandang matahari sebagai kuning dan rumput sebagai hijau. Sekiranya seseorang dilahirkan buta, maka dia tidak tahu seperti apa kegelapan atau cahaya keemasan. Oleh itu, bertanya kepadanya tentang apa yang dilihatnya, kemungkinan besar, dia akan menjawab: "Kekosongan", dan tidak akan berbohong.

Impian Orang Buta

Perhatikan bahawa keadaannya hampir sama dengan mimpi. Seseorang yang kehilangan penglihatan pada masa dewasa akan memberitahu anda bahawa pada mulanya mereka bermimpi dengan gambar berwarna. Kemudian semua ini hilang, dan gambar digantikan oleh bunyi, bau dan sensasi sentuhan. Pada masa yang sama, orang yang buta sejak lahir tidak akan melihat apa-apa dalam mimpi..

Anggaplah kita bermimpi pantai berpasir. Orang yang melihat akan dapat menikmati semua perincian tempat ini: lautan biru, pantai pasir putih, tempat tidur gantung yang berwarna-warni dan cahaya matahari yang cerah. Seseorang yang buta sejak lahir akan merasakan bau air laut, angin bertiup, panas terik, dia akan mendengar bunyi gelombang yang akan datang, merasakan pasir di jarinya. Buta sejak kecil, blogger video Tomi Edison menggambarkan impiannya seperti berikut:

Sudah tentu, dia tidak melihat perkara di atas. Impiannya terdiri daripada suara, rasa, sensasi sentuhan dan bau. Perasaan inilah yang membantu Tomi Edisson, seperti orang buta lain, untuk menavigasi ruang dalam realiti dan dalam mimpi..

Adakah orang buta melihat cahaya yang terang?

Selama beberapa dekad, para saintis tertanya-tanya apakah orang buta melihat sesuatu. Pada tahun 1923, pelajar siswazah Harvard Clyde Keeler mendapati dalam eksperimen saintifik bahawa mereka tidak dapat melihat, tetapi murid-murid mereka dapat bertindak balas terhadap cahaya terang..

Lapan puluh tahun kemudian, rakan-rakannya di Harvard meneruskan penyelidikan dan menemui sel-sel ipRGC sensitif cahaya di mata. Ternyata mereka berada di saraf yang membawa isyarat dari retina ke otak. Sel ipRGC bertindak balas terhadap cahaya, tetapi tidak mempengaruhi penglihatan dengan cara apa pun. Kebanyakan orang dan haiwan mempunyai sel seperti itu, sehingga orang yang buta sepenuhnya dapat melihat cahaya terang..

Penglihatan terowong

Selain buta sepenuhnya, ada juga yang cacat penglihatan. Kategori ini merangkumi orang yang mempunyai penglihatan terowong.

Seseorang yang mempunyai penglihatan terowong kelihatan seperti memasuki paip. Dia tidak melihat objek bergerak di sebelahnya, dia berhenti menavigasi di angkasa. Penyebab gangguan ini boleh berbeza, antaranya: kelaparan oksigen, kehilangan darah yang serius, penurunan tekanan yang tajam, halusinogen dan beberapa ubat lain, pelepasan norepinefrin (reaksi "melawan atau terbang"), keracunan nitrogen (penyakit penyahmampatan), komplikasi terapi laser, katarak, glaukoma, degenerasi retina dan banyak lagi.

Kesan penglihatan terowong boleh bersifat sementara (aliran darah dari kepala di angkasawan dan juruterbang disertai oleh gejala seperti itu) dan kronik. Tidak ada satu skema untuk membantu orang yang menghidap penyakit ini. Sebilangan doktor menetapkan ubat, yang lain mencadangkan penggunaan alat khas yang dirancang untuk orang yang mempunyai penglihatan terowong. Antaranya ialah cermin mata yang dicipta berdasarkan prinsip teropong yang bertentangan. Mereka merangkumi semua yang berlaku dari sisi. Walau bagaimanapun, penemuan ini tidak popular di kalangan pesakit kerana mengurangkan objek, sehingga mengganggu persepsi objektif tentang dunia sekitarnya. Terdapat juga cermin mata dengan kamera yang menangkap semua yang berlaku di sekitar orang itu dan menyiarkan gambar ke skrin kecil.

Buta undang-undang

Masalah penglihatan yang lain adalah buta undang-undang. Tahapnya:

  • 20/200 hingga 20/400: Dianggap gangguan penglihatan yang teruk atau gangguan penglihatan yang teruk. Seseorang melihat objek besar dan orang, membezakan warna, tetapi semuanya tidak fokus.
  • 20/500 hingga 20/1000: Dianggap gangguan penglihatan yang mendalam atau kehilangan penglihatan yang mendalam. Pesakit kehilangan penglihatan periferal, berhenti melihat warna. Segala-galanya di sekelilingnya kelihatan kabut tebal..
  • Lebih daripada 20/1000: Dianggap penglihatan hampir lengkap atau hampir keseluruhan buta. Manusia bahkan tidak melihat cahaya.

Ingat bahawa ketajaman visual dianggap sebagai norma, dinyatakan dalam nilai: 1.0, 20/20 atau 6/6.

Monochromasia

Monochromasia adalah buta warna lengkap kongenital. Monokromat melihat dunia dalam warna hitam dan putih. Dalam kes yang lebih sukar, mereka mengalami fotofobia dan kehilangan penglihatan sepenuhnya..

Masalahnya ialah pada orang yang sihat 3 mekanisme kerucut berfungsi sepenuhnya, dengan monokromatik, kerja kerucut - proses periferal pada sel-sel retina yang sensitif terhadap cahaya - terganggu. Oleh itu, seluruh dunia di sekitarnya dicat dengan palet hitam dan putih. Monokromat sering tidak boleh berada di bawah sinar matahari tanpa cermin mata, kerana cahaya matahari, bertindak pada retina, membawa kesakitan yang teruk di mata mereka.

Untuk diagnosis penyakit yang tepat, pakar oftalmologi, sebagai peraturan, gunakan jadual polikromatik Rabkin, atau electroretinography. Sekiranya anda menemui gejala monokromatik pada kanak-kanak, anda harus segera mendapatkan bantuan daripada pakar. Walau bagaimanapun, masih mustahil untuk menyingkirkan penyakit ini sepenuhnya..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Minggu orang buta

Minggu Orang Buta adalah Minggu keenam selepas Paskah. Pada Liturgi, Injil Yohanes dibaca tentang keajaiban penyembuhan oleh Yesus Kristus dari seorang lelaki yang dilahirkan buta, yang matanya Juruselamat diurapi dengan tanah liat dari ludah-Nya, dan kemudian mengirim orang buta itu untuk mencuci di fon Siloam, setelah itu orang buta sejak lahir, mengejutkan semua orang, menjadi terlihat.

Kandungan:

Penyembuhan oleh Yesus Kristus dari orang buta yang dilahirkan. Sejarah

Melihat seorang lelaki yang buta sejak lahir, meminta sedekah, para murid bertanya kepada Tuhan: "Tuan, siapa yang berdosa, dia atau orang tuanya, bahawa dia dilahirkan buta?" Yesus menjawab: "Baik dia, maupun orang tuanya tidak berdosa, tetapi ini supaya karya-karya Tuhan muncul di atasnya." Kristus, meludah ke tanah, membuat tanah liat, mengurapi mata orang buta dengan tanah liat ini, dan berkata kepadanya: "Pergilah mandi di kolam Siloam." Sumber ini terletak di kaki Gunung Zion. Orang buta itu membasuh dirinya dan menerima pandangannya. Keajaiban ini memukau semua orang. Ada yang tidak percaya bahawa ini adalah orang buta yang sama sejak lahir, yang lain mengatakan bahawa itu adalah dia. Mereka mula bertanya kepada lelaki yang dilahirkan buta itu bagaimana dia mendapat penglihatan. Dia menjawab: “Orang yang memanggil Yesus itu membuat tanah liat, mengurapi mata saya dan menyuruh saya mencuci di kolam Siloam; Saya mencuci, dan sekarang saya melihat. " Mereka membawanya ke orang Farisi - dan keajaiban ini dilakukan pada hari Sabat. Ketika orang Farisi disoal, orang yang telah melihatnya kembali menjawab dengan cerita tentang penyembuhan ajaib. Kemudian ada perselisihan antara orang Farisi mengenai Yesus. Ada yang berkata, “Manusia ini bukan dari Tuhan kerana dia tidak memelihara hari Sabat; yang lain keberatan: "Bolehkah orang berdosa melakukan mukjizat seperti itu?" Mereka bertanya kepada orang yang sembuh itu: "Apa pendapat anda tentang Dia?" "Saya rasa Dia adalah seorang nabi," jawabnya. Tetapi orang Farisi masih tidak yakin dengan bukti yang jelas tentang kuasa Tuhan. Mereka meragui adakah lelaki itu benar-benar buta, dan memanggil ibu bapanya, bertanya kepada mereka apakah ini anak mereka dan mengapa, sejak buta sejak lahir, dia mendapat penglihatan? Ibu bapa lelaki yang dilahirkan buta itu tahu bahawa orang Farisi membenci Yesus dan telah memutuskan antara mereka untuk mengasingkan sesiapa sahaja dari rumah ibadat yang mengenali Dia sebagai Mesias. Dalam pengecut mereka, mereka takut untuk menimbulkan kemarahan orang Farisi, memberikan penghormatan yang sewajarnya kepada Dia yang menyembuhkan anak mereka, dan oleh karena itu hanya menjawab: “Kami tahu bahawa ini adalah anak kami dan dia dilahirkan buta. Bagaimana dia menerima penglihatannya dan siapa yang menyembuhkannya, kita tidak tahu; dia sendiri dewasa; biarkan dia memberitahunya. " Kemudian orang Farisi berkata kepada orang yang dilahirkan buta, “Terima kasih Tuhan; kami tahu bahawa Dia yang menyembuhkan kamu adalah orang yang berdosa. " "Sama ada Dia berdosa, saya tidak tahu, tetapi saya hanya tahu bahawa saya buta, dan sekarang saya melihat," jawab orang yang telah pulih. Sekali lagi orang Farisi mula bertanya bagaimana dia menerima pandangannya. "Saya sudah memberitahu anda mengapa anda bertanya lagi? Adakah anda juga ingin menjadi murid-Nya? " Orang Farisi marah. "Kamu adalah murid-Nya," kata mereka, "dan kami adalah murid-murid Musa. Kami tahu bahawa Tuhan berbicara dengan Musa, tetapi mengenai Manusia ini kami tidak tahu dari mana Dia berasal. " "Sungguh luar biasa anda tidak tahu dari mana Dia berasal," lelaki itu menjawab, "dan Dia membuka mata saya. Adakah ada yang mendengar membuka mata lelaki yang dilahirkan buta? Kita semua tahu bahawa Tuhan tidak mendengarkan orang berdosa, tetapi mendengarkan mereka yang menghormati Tuhan dan melakukan kehendak-Nya. Sekiranya Manusia ini bukan dari Tuhan, dia tidak mungkin melakukan keajaiban seperti itu. " Orang Farisi menjadi lebih marah dan mengusir orang buta yang telah melihat penglihatannya. Tuhan Yesus Kristus belajar tentang ini dan, setelah bertemu dengannya, bertanya: "Adakah anda percaya kepada Anak Tuhan?" "Siapakah Dia, Tuan, sehingga saya dapat percaya kepada-Nya?" Tanya orang yang telah melihatnya. "Anda telah melihat Dia, dan Dia berbicara kepada anda," kata Tuhan. "Saya percaya, Tuan!" - kemudian pemuda itu berseru dan sujud kepada Yesus ke tanah (Yohanes 9: 2–38).

Buta sejak lahir sebagai hasil dari keajaiban yang dilakukan oleh Yesus Kristus, dia tidak hanya memperoleh penglihatan tubuh, tetapi juga penglihatan rohani - dia percaya bahawa Kristus adalah Anak Tuhan. Dan orang Farisi, yang melihat tubuh sejak lahir, dibutakan oleh kemarahan mereka dengan mata rohani. Mereka terus memfitnah Kristus, tidak percaya pada keajaiban terbesar menyembuhkan orang yang dilahirkan buta dan marah atas kenyataan bahawa Yesus melakukan mukjizat pada hari Sabtu.

Minggu Orang Buta. Layanan ketuhanan

Minggu orang buta adalah yang terakhir sebelum cuti untuk melepaskan Paskah, ketika kebaktian dilakukan sesuai dengan upacara Paskah yang istimewa. Sejak hari itu Matins mulai menyanyikan katavasiya ke Ascension of the Lord. Menurut Triodi Nyanyian Berwarna, Minggu Orang Buta ditunjukkan selama tiga hari, hingga hari Rabu Paskah. Kanun dan stichera, yang didedikasikan untuk keajaiban penglihatan orang buta, berbicara tentang penyembuhan buta tubuh dan mental, ketika kita berdoa kepada Tuhan dan untuk diri kita sendiri agar diberi jaminan untuk menerima wawasan rohani yang benar.

Troparion:

Dengan perkataan asal 0ww nц7у dan 3 d¦ovi, є4zhe t dv7y p0zhdeshesz untuk keselamatan kita. Marilah kita menyanyikan gunung berapi dan3 busur1msz, ћkw telah membuat pesawat untuk naik ke krt, dan3 mati bertahan, dan3 membangkitkan ўmershyz, pada hari Minggu yang mulia.

Kontakion:

D sh7evnyma nchi1ma wslaplen, untuk anda xrtE lorong2, ћkw slaphy t dilahirkan, sementara menunggu panggilan, anda2 є3si2 hidup dalam kegelapan yang paling suci.

Perpustakaan Kepercayaan Rusia
Canon minggu ini mengenai orang buta →

Penyembuhan oleh Yesus Kristus dari orang buta yang dilahirkan. Ikon

Ikonografi penyembuhan Yesus Kristus dari orang buta adalah gambaran Yesus Kristus, yang mengurapi mata orang buta dengan tanah liat. Murid-muridnya berdiri sedikit di belakang Juruselamat.

Menyembuhkan orang buta. Dionysius, Biara Ferapontov Penyembuhan Orang Buta. Fresco dari Gereja Kenaikan Tuhan di biara Ravanica, Serbia. 1380-an Menyembuhkan Orang Buta Lahir. Katedral Transfigurasi Biara Mirozh. Pskov, lebih kurang. 1156 Penyembuhan orang buta. Ikon tablet dua sisi. Separuh kedua abad ke-16 Negeri Novgorod Rizab Muzium Sejarah-Seni Bina dan Seni, Penyembuhan Orang Buta Novgorod. K. XVI abad. Istoma Savin. Moscow, Galeri Tretyakov Negeri

Penyembuhan oleh Yesus Kristus dari orang buta yang dilahirkan. Lukisan

Pelukis hebat seperti Duccio di Buoninsegna (1255-1260-1319), El Greco (1541-1614), V.I. Khudoyarov (1831-1891), V.I. Surikov (1848-1916) dan lain-lain.

Menyembuhkan orang buta. Permulaan abad XIV. Duccio di Buoninsegna Christ menyembuhkan orang buta. Abad XVI. El Greco Penyembuhan Orang Buta. 1860-1870an DALAM DAN. Khudoyarov Menyembuhkan orang buta dengan Kristus. 1892 V.I. Surikov

Minggu Orang Buta. Pengajaran psikik

Dan $ slaphi rodi1всz, dalam erti kata sendiri0lache, д3дA ѓзъ гехъ kerana orang tua1хсz tanpa8o3chyu2; є3дA ѓзъ kзhкъ podi1хсz luar biasa; tidak terfikir untuk bertanya, kapan, kapan harinya; tidak sabar n0se kamennagw protykaniz. Tidak dapat dilihat bahawa ia adalah sisyuscha, dan juga bukan gambar saya yang membuatnya. tapi molu1tis xrtE b9e, jumpa usS dan3 ingat mz. (sticher untuk hari ini, fol. 424).

Beginilah pujian gereja menunjukkan kepada kita keadaan yang menyedihkan dan menyedihkan di mana orang buta itu berada. Adakah adil? Para murid bingung tentang alasannya dan bertanya kepada Tuhan, yang menunjukkan di sini hukuman atas dosa. Tetapi Tuhan mengatakan bahawa tidak, tetapi karya-karya Tuhan sekarang mesti muncul pada manusia. Pertanyaan dan kebingungan yang mungkin timbul semasa membaca baris Injil ini dijelaskan kepada kami secara terperinci oleh Bl. Theophylact Bulgaria:

Yang lain akan bertanya: bagaimana Dia mengatakan ini? Kerana ini bermaksud seseorang yang kehilangan cahaya tersinggung agar karya-karya Tuhan muncul di atasnya? Tidak mungkin mereka muncul sebaliknya?

Orang macam apa, beritahu saya, adakah dia mengalami kesalahan? Itu, anda akan mengatakan bahawa tidak ada cahaya. Dan bahaya apa dari kehilangan cahaya deria? Sebaliknya, dia lebih diberkati. Kerana bersama-sama dengan penglihatan jasad, dia menerima penglihatan dengan mata jiwa. Kebutaan melayani dia selama-lamanya, kerana melalui penyembuhan itu dia tahu Matahari Kebenaran yang sebenarnya. Jadi, orang buta ini tidak tersinggung, tetapi diberkati [1].

Mengapa Tuhan menciptakan keajaiban baru dengan cara seperti ini: dengan kata-kata, dan perbuatan, dan dengan memerintahkan orang yang dilahirkan buta untuk pergi ke sumber Siloam, ketika pada kesempatan lain dia tidak hanya menyembuhkan, tetapi juga membangkitkan orang mati hanya dengan firman-Nya? Tetapi di sini, setelah pengakuan baru-baru ini di hadapan orang-orang Yahudi mengenai keberadaan-Nya yang kekal: “Sebelum Abraham, aku” (Yohanes 8:58), - dia ingin menunjukkan dalam praktiknya, dengan cara yang masuk akal, bahawa Dia sendiri adalah Pencipta dan Pencipta semua makhluk hidup, Bersesuaian dengan Bapanya:

Yesus tidak berhenti pada kata-kata, tetapi menambahkan perbuatan kepada mereka. Dia meludah ke tanah, membuat tanah liat dari meludah, dan mengurapi mata orang buta itu dengan tanah liat, menunjukkan melalui tanah liat bahawa Dia juga membentuk tubuh Adam dari tanah liat. Kata-kata sahaja yang saya buat Adam mungkin kelihatan menggoda pendengar, tetapi ketika kata-kata itu disahkan oleh perbuatan, tidak ada lagi alasan untuk godaan. Menyusun mata tanah liat, menggunakan kaedah kreativiti yang sama yang mencipta Adam. Dia tidak hanya mengatur matanya dan membukanya, tetapi juga memberi pandangan, dan ini menunjukkan bahawa Dia juga menghirup jiwa Adam. Kerana tanpa tindakan jiwa, mata tidak akan pernah dapat dilihat, walaupun mereka disusun.

Saya juga menggunakan ludah untuk memberi pandangan. Karena Dia bermaksud mengirim orang buta itu ke Siloam, agar mereka tidak mengaitkan keajaiban itu ke air mata air, tetapi ketahuilah bahawa mata orang buta itu terbentuk dan kekuatan yang keluar dari mulutnya-Nya membukanya, karena ini dia meludah ke tanah dan melihat keluar dari ludah mulutnya. Kemudian, agar anda tidak menyangka bahawa keajaiban itu tergantung di bumi, dia memerintahkan untuk mencuci sehingga lumpur itu benar-benar tertinggal. Namun, sebilangan orang mengatakan bahawa kelodak ini sama sekali tidak hilang, tetapi berubah menjadi mata. Memerintahkan orang buta itu untuk pergi ke Siloam, sebahagiannya untuk memperlihatkan tahap keimanan dan kepatuhannya, kerana dia tidak beralasan bahawa dia tidak boleh pergi ke Siloam atau mencuci dirinya sendiri jika mencukur dan meludah membuatnya terlihat sepenuhnya, tetapi mematuhi Komandan; sebahagiannya untuk menutup bibir orang-orang Yahudi yang tidak masuk akal, kerana secara semula jadi, banyak yang memandangnya ketika dia berjalan dengan mata yang diurapi dengan tanah liat, dan memandangnya dengan penuh perhatian, sehingga mereka tidak dapat mengatakan kemudian: ini dia, ini bukan dia.

Mengapa penginjil menambahkan penjelasan mengenai nama Siloam? Supaya anda tahu bahawa di sini juga, Kristus menyembuhkan orang buta dan bahawa Siloam adalah Gambar Kristus. Kerana seperti Kristus adalah Batu Rohani (1 Kor. 10: 4), demikian juga Siloam Rohani; dan sama seperti aliran Siloam, dengan aliran anehnya, melambangkan sesuatu yang tiba-tiba dan menakjubkan, sehingga kedatangan Tuhan, yang tersembunyi dan tidak diketahui oleh para malaikat, dengan kekuatannya menenggelamkan semua dosa [2].

Bl. Theophylact dari Bulgaria memuji keberanian orang buta yang telah menerima pandangannya, yang dua kali dipanggil ke tuan rumah orang Farisi. Bukan untuk mengetahui dengan pasti tentang keajaiban yang sempurna: kerana tidak pernah ada kes dalam sejarah umat manusia sehingga seseorang dapat menyembuhkan orang yang dilahirkan buta, tetapi, sebaliknya, ingin mencari lebih banyak alasan untuk menuduh Yesus, yang membuat tanah liat dari bumi pada hari Sabat. Orang yang disembuhkan, sebagai seorang lelaki dari keluarga yang sangat jahil dan miskin, semasa disoal siasat di hadapan ketua dan penatua terkemuka, bukan sahaja tidak takut kepada soalan-soalan berbahaya mereka untuk menyangkal kebenaran, tetapi tidak takut untuk mencela mereka dan berdebat dengan mereka, yang mana dia menjalani hukuman yang berat:

Sebagai anak-anak dusta, (mereka) mengusirnya, pengaku kebenaran, keluar dari bait suci. Tetapi ia melayannya dengan baik. Mereka menendangnya keluar dari kuil, dan Tuan kuil segera menemukannya. Mereka tidak menghormatinya atas pendapatnya yang memihak kepada Kristus, dan dia merasa terhormat mengenali Anak Tuhan [3].

Keajaiban penyembuhan orang yang dilahirkan buta dapat ditafsirkan dengan cara kiasan:

Mungkin, perhatikan bahawa keajaiban ini berlaku dalam pengertian rohani. Setiap orang buta sejak lahir, yakni dari ketundukan hingga kelahiran, yang mana korupsi bersatu, kerana sejak kita dihukum mati dan berkembang biak melalui kelahiran yang penuh semangat, semacam awan tebal yang tersebar di mata mental kita, dan, mungkin pakaian kulit yang disebut dalam Kitab Suci (Kejadian 3:21).

Khususnya, orang kafir buta. Dan dia buta sejak lahir. Contohnya, orang-orang Yunani, kerana mereka menentukan apa yang dilahirkan dan binasa, menjadi buta, menurut pepatah: "Hati mereka yang bodoh itu digelapkan" (Rom 1:21).

Yesus "melihat" orang buta ini, iaitu setiap orang secara umum, atau orang kafir khususnya. Oleh kerana orang buta tidak dapat melihat Pencipta, maka Dia, dengan rahmat rahmat, Dia sendiri mengunjungi kita, orang Timur dari atas (Lukas 1, 78) Bagaimana anda melihat? "Melewati", yaitu, tidak berada di surga, dan, menurut nabi, "sujud dari surga dan melihat semua anak lelaki" (Mzm. 13: 2; 2, 3), tetapi muncul di bumi. Dan dalam erti kata lain: "melewati" saya melihat orang-orang kafir, iaitu, saya terutamanya tidak mendatangi mereka. Kerana Dia datang kepada domba-domba bani Israel yang hilang (Matius 15:24), dan kemudian, seolah-olah dalam perjalanan, melirik orang-orang kafir yang duduk dalam kegelapan sepenuhnya.

Bagaimana kebutaan menyembuhkan? Dengan meludah ke tanah dan membuat tanah liat. Bagi siapa pun yang percaya bahawa Firman itu turun di Perawan Suci, seperti setetes yang menetes di tanah, dia akan mengurapi mata mentalnya dengan ruam meludah dan bumi, yaitu dengan Satu Kristus, yang terdiri dari Ilahi, yang titisan dan ludah berfungsi sebagai tanda (simbol), dan Kemanusiaan tanda yang mana adalah bumi, dari mana badan Tuhan.

Adakah penyembuhan akan berhenti berdasarkan iman? Tidak; mesti pergi ke Siloam, sumber pembaptisan, dan dibaptiskan ke dalam Pengirim, iaitu ke dalam Kristus. Kerana kita semua yang dibaptis secara rohani dibaptiskan ke dalam Kristus. Dan siapa sahaja yang dibaptiskan kemudian mengalami godaan. Mungkin, bagi Kristus yang menyembuhkannya, mereka akan dipimpin di hadapan raja dan penguasa (Lukas 21, 12). Oleh itu, anda harus bersikap tegas dan bersikeras dalam pengakuan, bukan untuk melepaskan diri dari ketakutan, tetapi, jika perlu, untuk dikucilkan dan diusir dari rumah ibadat, menurut yang disebut: anda akan dibenci oleh semua kerana nama-Ku, dan mereka akan mengusir anda dari rumah-rumah ibadat (Mat. 24: 9 ; Yohanes 16: 2). Sekiranya orang-orang yang berseteru dengan kebenaran mengusir pengakuannya dan mengeluarkannya dari yang kudus dan berharga bagi mereka, iaitu dari kekayaan dan kemuliaan, maka Yesus akan menemukannya, dan ketika dia tidak dihormati oleh musuh, maka dari Kristus dia akan sangat dihormati dengan pengetahuan dan iman yang paling kuat.... Oleh itu, Kristus akan disembah sebagai Manusia yang dapat dilihat dan sebagai Anak Tuhan yang Sejati [4].

Sumber:

[1] Bl. Theophylact Bulgaria. Tafsiran mengenai Injil Yohanes.
[2] Ibid.
[3] Ibid.
[4] Ibid.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma