Blepharoplasty: Risiko dan Komplikasi Pembedahan

Blepharoplasty dipraktikkan secara meluas dan berjaya, menjadi pembedahan plastik yang agak selamat dan berkesan. Pada masa yang sama, tisu kulit, lemak dan otot yang berlebihan dikeluarkan melalui pembedahan. Walau bagaimanapun, anatomi kelopak mata adalah kompleks dan selalu ada risiko komplikasi..

Dalam penilaian pra operasi, adalah penting untuk mengenal pasti masalah pesakit dan menyelesaikan pemeriksaan mata yang lengkap. Semasa merancang blepharoplasty atas, pakar bedah menentukan jumlah kulit berlebihan pada kelopak mata atas, jumlah lemak berlebihan atau hilang, dan kedudukan saluran air mata. Sebagai persediaan untuk blepharoplasty bawah, jumlah kelebihan kulit ditentukan, kehadiran kedutan halus, jumlah dan lokasi lemak diperhatikan.

Ketika merancang, prosedur untuk melakukan operasi dipilih, dan keputusan dibuat mengenai perlunya prosedur tambahan. Adalah menjadi tanggungjawab pakar bedah untuk memberitahu pesakit mengenai potensi risiko pembedahan sebelum operasi dilakukan..

Komplikasi selepas blepharoplasty boleh menjadi ringan dan serius..

Hematoma dan edema

Akibat blepharoplasty, seperti lebam dan bengkak, tidak dapat dielakkan, dan bukan komplikasi.

Dalam tempoh selepas operasi, kompres sejuk boleh digunakan untuk pemulihan. Kompres air ais harus digunakan secara berterusan selama 3 hari (tidak termasuk ketika makan atau tidur). Rehatkan dengan kedudukan kepala 45 hingga 60 darjah dari kedudukan mendatar.

Sekiranya keempat-empat kelopak mata menjalani pembedahan pada masa yang sama, kelopak mata mungkin membengkak dan tetap ditutup selama 24 hingga 48 jam. Pesakit harus mendapat bimbingan pra operasi mengenai pilihan ini..

Guling di bawah kelopak mata bawah sangat biasa (dan biasanya bersifat sementara) selepas blepharoplasty. Roller dibentuk oleh tisu edematous, keadaannya dapat bertahan hingga 1.5-2 bulan. Dalam kes ini, prosedur pemulihan urut dan fisioterapi membantu..

Perbezaan tepi luka

Selepas blepharoplasty, luka mungkin berlaku. Komplikasi biasanya sembuh tanpa parut yang ketara. Pembukaan luka pasca operasi boleh berlaku kerana trauma yang tidak disengajakan, penyembuhan yang buruk, tekanan yang berlebihan pada jahitan, pada awal penyingkiran jahitan, atau akibat dari jangkitan. Komplikasi ini sering berlaku pada pesakit yang menggosok mata secara tidak sengaja ketika tidur, menaikkan kening secara berlebihan, atau meremas kelopak mata mereka. Sekiranya luka terbuka dalam 48 jam pertama, luka dibersihkan dan dijahit semula.

Langkah-langkah untuk mengurangkan luka dan mengurangkan kemungkinan penyingkiran termasuk pemilihan bahan jahitan dan penempatan jahitan yang sesuai.

Untuk blepharoplasty atas, bahan jahitan yang tidak dapat diserap lebih disukai.

Dengan jahitan yang dapat diserap, ada risiko reaksi tisu atau luka luka. Pembuangan jahitan disyorkan 5-7 hari selepas pembedahan.

Insisi konjunktiva untuk transconjunctival inferior blepharoplasty tidak memerlukan jahitan. Penurunan sedikit dapat diatasi dengan antibiotik, tetapi jika dehiscence selesai, jahitan diperlukan untuk mengelakkan parut.

Parut dan sista

Kulit kelopak mata sembuh lebih baik daripada kulit lain di badan.

Walau bagaimanapun, luka kelopak mata luaran mesti diletakkan secara simetri dan dijahit dengan teliti. Parut yang ketara dapat dihindari dengan penempatan sayatan yang sesuai, manipulasi tisu minimum, dan pemilihan jahitan yang tepat.

Sekiranya garis sayatan sedikit membesar dan kemerahan berterusan selama 4 minggu, krim urut dan vitamin E. akan sangat membantu. Jarang sekali, suntikan steroid boleh digunakan. Parut keloid pada kelopak mata jarang berlaku.

Serpihan epitel terpencil boleh membentuk sista kecil berwarna putih keputihan di sepanjang garis jahitan, yang dibuka atau dikeluarkan. Mereka boleh mengalami atrofi sendiri selepas 2-3 bulan. Pada sayatan konjungtiva, granuloma pyogenik kadang-kadang berkembang. Steroid jangka pendek boleh digunakan untuk rawatan.

Pembetulan kelopak mata yang terlalu tinggi

Akibat blepharoplasty boleh menjadi komplikasi estetik dan fungsional yang disebabkan oleh penyingkiran kulit dan lemak yang berlebihan, serta parut dan lekatan berlebihan yang berkaitan dengan aponeurosis otot levator. Faktor risiko untuk pembetulan berlebihan termasuk:

  • kecederaan kelopak mata sebelumnya,
  • penyakit dermatologi yang membawa kepada kulit kasar,
  • Penyakit kubur.

Kumpulan risiko juga merangkumi pesakit dengan kulit berlebihan yang besar, alis rendah, setelah peningkatan alis atau blepharoplasty sebelumnya.

Ketepatan pengukuran mengelakkan pembetulan berlebihan.

Biasanya, doktor harus membiarkan 10 mm kulit di bawah alis di atas sayatan kelopak mata untuk mengelakkan lagophthalmos (penutupan kelopak mata yang tidak lengkap).

Anomali kelopak mata bawah merangkumi pendedahan scleral, pembulatan kontur kelopak mata bawah, ectropion (terbalik kelopak mata). Reseksi lemak transkonjungtiva harus digunakan pada pesakit muda yang mempunyai sedikit kelebihan kulit dan kulitnya cukup elastik untuk mengecut secara spontan setelah pembedahan.

Asimetri dan ptosis

Pengenalpastian pra-operasi lipatan kelopak mata yang ada, pengukuran yang tepat dan penandaan pemotongan yang dirancang dari blepharoplasty atas sangat penting untuk mengurangkan risiko asimetri lipatan kelopak mata pasca operasi. Sebilangan kecil asimetri hilang dari masa ke masa. Asimetri yang teruk memerlukan pembetulan pembedahan.

Blepharoptosis adalah akibat biasa dari blepharoplasty atas. Ptosis kelopak mata atas sering disebabkan oleh edema kelopak mata, penurunan fungsi otot levator akibat edema, dan pembentukan hematoma. Dalam kebanyakan kes ini, kedudukan kelopak mata bertambah baik setelah bengkak dan lebam reda dan otot levator meneruskan fungsi pra operasi. Ptosis pasca operasi yang berterusan biasanya diperhatikan dalam 3-6 bulan, dan peningkatan spontan mungkin berlaku dalam beberapa bulan.

Chemosis dan lagophthalmos

Chemosis adalah edema konjunktiva dan boleh disebabkan oleh keradangan sayatan transkonjungtiva atau hiperaktif. Sebagai contoh, terdapat kes yang diketahui ketika pesakit merasa sangat baik setelah blepharoplasty sehingga ketika dia pulang ke rumah dia membungkuk untuk mencabut rumpai, yang menyebabkan kemosis teruk. Komplikasi boleh menyebabkan kornea kering dan konjunktiva, penglihatan kabur, dan ketidakselesaan mata. Dalam kes kemosis ringan, sering terdapat peningkatan pesat dengan penggunaan pelincir mata yang berterusan (air mata buatan dan salap mata).

Penutupan kelopak mata yang tidak lengkap (lagophthalmos) sering berlaku selepas pembetulan ptosis kelopak mata atas. Komplikasi jarang berlaku selepas blepharoplasty konvensional. Dalam kebanyakan kes, lagofthalmos pasca operasi ringan sembuh beberapa hari atau minggu selepas pembedahan plastik. Reseksi kulit kelopak mata atas atau bawah yang berlebihan boleh menyebabkan lagophthalmos yang berpanjangan. Penutupan kelopak mata yang buruk dapat memperburuk mata kering dan menyebabkan keratoconjunctivitis. Bagi semua pesakit dengan lagophthalmos, pelinciran mata pasca operasi intensif (air mata buatan, gel, salap mata) sangat penting.

Diplopia

Penglihatan berganda selepas pembedahan plastik kelopak mata sangat jarang berlaku, tetapi masih merupakan komplikasi yang diketahui. Bentuk diplopia yang paling biasa disebabkan oleh suntikan langsung anestetik tempatan ke dalam lemak apabila konjungtiva (kelopak mata bawah) atau kulit (kelopak mata atas) terbuka. Ini disebabkan oleh penyebaran agen anestetik tempatan yang lebih cepat dan lebih meluas yang mempengaruhi saraf kranial. Perhatian khusus harus diberikan kepada pesakit semasa prosedur blepharoplasty berulang.

Diplopia boleh berlaku apabila otot mata rosak.

Kecederaan pada otot serong inferior atau (lebih jarang) otot rektum inferior adalah penyebab serius penglihatan berganda pasca operasi selepas blepharoplasty inferior.

Pesakit kadang-kadang mengadu diplopia dengan satu mata kerana pelanggaran filem air mata. Bentuk diplopia ringan ini bertambah baik dengan sekelip mata dan hilang setelah beberapa hari selepas pembedahan.

Pendarahan orbit dengan kehilangan penglihatan

Komplikasi bencana blepharoplasty, termasuk kebutaan, boleh berlaku akibat pendarahan retrobulbar.

Pendarahan retrobulbar (orbital) menyebabkan peningkatan tekanan intraorbital yang tajam, dan bekalan darah ke saraf optik terganggu.

Perdarahan retrobulbar dengan kehilangan penglihatan adalah komplikasi yang jarang berlaku, kejadiannya dianggarkan 1: 2000 (0,05%), dan menyebabkan kebutaan kekal pada 1:10 000 (0,01%). Faktor risiko adalah:

  • darah tinggi,
  • mengambil ubat antikoagulan atau antiplatelet,
  • operasi kompleks yang panjang,
  • operasi semula melalui tisu yang cedera.

Pendarahan orbital biasanya berlaku dalam 24 jam pertama selepas pembedahan, tetapi mungkin muncul dalam seminggu selepas pembedahan.

Exophthalmos (pembengkakan bola mata), batasan pergerakan mata, penurunan ketajaman penglihatan, dan peningkatan ketegangan orbit adalah tanda klinikal pendarahan mendalam. Pesakit akan mengalami kesakitan yang tidak simetri. Rawatan harus dilakukan dalam 24 hingga 48 jam pertama. Pendarahan orbital memerlukan pembedahan. Mengawal sumber pendarahan yang jelas adalah penting, tetapi tekanan orbit yang cepat menurun adalah penting.

Selepas blepharoplasty, jenis pergerakan tertentu (ketegangan semasa buang air besar, batuk tiba-tiba, membongkok ke hadapan, dll.), Yang menyebabkan peningkatan tekanan darah yang tajam dan merupakan faktor risiko utama pendarahan pasca operasi, mesti dielakkan. Terus mengambil ubat antihipertensi.

Hiperpigmentasi

Hiperpigmentasi berpunca dari pelepasan lebam yang perlahan dan pemendapan produk penguraian sel darah merah (hemosiderin), yang menyebabkan perubahan warna kulit pada lebam. Hemostasis dan pengosongan hematoma pasca operasi yang teliti dapat mengurangkan kemungkinan hiperpigmentasi. Perubahan pigmentasi selepas inflamasi juga boleh menyebabkan kulit menjadi gelap. Dalam epidermis, peningkatan pemendapan melanin adalah mungkin. Pendedahan sinar matahari pasca operasi jarang menjadi penyebab hiperpigmentasi, tetapi kacamata yang dilindungi UV berguna semasa pemulihan pembedahan.

Segala-galanya mengenai bronkitis. Rawatan, gejala, jenis

Blepharoplasty dipraktikkan secara meluas dan berjaya, menjadi pembedahan plastik yang agak selamat dan berkesan. Pada masa yang sama, tisu kulit, lemak dan otot yang berlebihan dikeluarkan melalui pembedahan. Walau bagaimanapun, anatomi kelopak mata adalah kompleks dan selalu ada risiko komplikasi..

Dalam penilaian pra operasi, adalah penting untuk mengenal pasti masalah pesakit dan menyelesaikan pemeriksaan mata yang lengkap. Semasa merancang blepharoplasty atas, pakar bedah menentukan jumlah kulit berlebihan pada kelopak mata atas, jumlah lemak berlebihan atau hilang, dan kedudukan saluran air mata. Sebagai persediaan untuk blepharoplasty bawah, jumlah kelebihan kulit ditentukan, kehadiran kedutan halus, jumlah dan lokasi lemak diperhatikan.

Ketika merancang, prosedur untuk melakukan operasi dipilih, dan keputusan dibuat mengenai perlunya prosedur tambahan. Adalah menjadi tanggungjawab pakar bedah untuk memberitahu pesakit mengenai potensi risiko pembedahan sebelum operasi dilakukan..

Komplikasi selepas blepharoplasty boleh menjadi ringan dan serius..

Hematoma dan edema

Akibat blepharoplasty, seperti lebam dan bengkak, tidak dapat dielakkan, dan bukan komplikasi.

Dalam tempoh selepas operasi, kompres sejuk boleh digunakan untuk pemulihan. Kompres air ais harus digunakan secara berterusan selama 3 hari (tidak termasuk ketika makan atau tidur). Rehatkan dengan kedudukan kepala 45 hingga 60 darjah dari kedudukan mendatar.

Sekiranya keempat-empat kelopak mata menjalani pembedahan pada masa yang sama, kelopak mata mungkin membengkak dan tetap ditutup selama 24 hingga 48 jam. Pesakit harus mendapat bimbingan pra operasi mengenai pilihan ini..

Guling di bawah kelopak mata bawah sangat biasa (dan biasanya bersifat sementara) selepas blepharoplasty. Roller dibentuk oleh tisu edematous, keadaannya dapat bertahan hingga 1.5-2 bulan. Dalam kes ini, prosedur pemulihan urut dan fisioterapi membantu..

Perbezaan tepi luka

Selepas blepharoplasty, luka mungkin berlaku. Komplikasi biasanya sembuh tanpa parut yang ketara. Pembukaan luka pasca operasi boleh berlaku kerana trauma yang tidak disengajakan, penyembuhan yang buruk, tekanan yang berlebihan pada jahitan, pada awal penyingkiran jahitan, atau akibat dari jangkitan. Komplikasi ini sering berlaku pada pesakit yang menggosok mata secara tidak sengaja ketika tidur, menaikkan kening secara berlebihan, atau meremas kelopak mata mereka. Sekiranya luka terbuka dalam 48 jam pertama, luka dibersihkan dan dijahit semula.

Langkah-langkah untuk mengurangkan luka dan mengurangkan kemungkinan penyingkiran termasuk pemilihan bahan jahitan dan penempatan jahitan yang sesuai.

Untuk blepharoplasty atas, bahan jahitan yang tidak dapat diserap lebih disukai.

Dengan jahitan yang dapat diserap, ada risiko reaksi tisu atau luka luka. Pembuangan jahitan disyorkan 5-7 hari selepas pembedahan.

Insisi konjunktiva untuk transconjunctival inferior blepharoplasty tidak memerlukan jahitan. Penurunan sedikit dapat diatasi dengan antibiotik, tetapi jika dehiscence selesai, jahitan diperlukan untuk mengelakkan parut.

Parut dan sista

Kulit kelopak mata sembuh lebih baik daripada kulit lain di badan.

Walau bagaimanapun, luka kelopak mata luaran mesti diletakkan secara simetri dan dijahit dengan teliti. Parut yang ketara dapat dihindari dengan penempatan sayatan yang sesuai, manipulasi tisu minimum, dan pemilihan jahitan yang tepat.

Sekiranya garis sayatan sedikit membesar dan kemerahan berterusan selama 4 minggu, krim urut dan vitamin E. akan sangat membantu. Jarang sekali, suntikan steroid boleh digunakan. Parut keloid pada kelopak mata jarang berlaku.

Serpihan epitel terpencil boleh membentuk sista kecil berwarna putih keputihan di sepanjang garis jahitan, yang dibuka atau dikeluarkan. Mereka boleh mengalami atrofi sendiri selepas 2-3 bulan. Pada sayatan konjungtiva, granuloma pyogenik kadang-kadang berkembang. Steroid jangka pendek boleh digunakan untuk rawatan.

Pembetulan kelopak mata yang terlalu tinggi

Akibat blepharoplasty boleh menjadi komplikasi estetik dan fungsional yang disebabkan oleh penyingkiran kulit dan lemak yang berlebihan, serta parut dan lekatan berlebihan yang berkaitan dengan aponeurosis otot levator. Faktor risiko untuk pembetulan berlebihan termasuk:

  • kecederaan kelopak mata sebelumnya,
  • penyakit dermatologi yang membawa kepada kulit kasar,
  • Penyakit kubur.

Kumpulan risiko juga merangkumi pesakit dengan kulit berlebihan yang besar, alis rendah, setelah peningkatan alis atau blepharoplasty sebelumnya.

Ketepatan pengukuran mengelakkan pembetulan berlebihan.

Biasanya, doktor harus membiarkan 10 mm kulit di bawah alis di atas sayatan kelopak mata untuk mengelakkan lagophthalmos (penutupan kelopak mata yang tidak lengkap).

Anomali kelopak mata bawah merangkumi pendedahan scleral, pembulatan kontur kelopak mata bawah, ectropion (terbalik kelopak mata). Reseksi lemak transkonjungtiva harus digunakan pada pesakit muda yang mempunyai sedikit kelebihan kulit dan kulitnya cukup elastik untuk mengecut secara spontan setelah pembedahan.

Asimetri dan ptosis

Pengenalpastian pra-operasi lipatan kelopak mata yang ada, pengukuran yang tepat dan penandaan pemotongan yang dirancang dari blepharoplasty atas sangat penting untuk mengurangkan risiko asimetri lipatan kelopak mata pasca operasi. Sebilangan kecil asimetri hilang dari masa ke masa. Asimetri yang teruk memerlukan pembetulan pembedahan.

Blepharoptosis adalah akibat biasa dari blepharoplasty atas. Ptosis kelopak mata atas sering disebabkan oleh edema kelopak mata, penurunan fungsi otot levator akibat edema, dan pembentukan hematoma. Dalam kebanyakan kes ini, kedudukan kelopak mata bertambah baik setelah bengkak dan lebam reda dan otot levator meneruskan fungsi pra operasi. Ptosis pasca operasi yang berterusan biasanya diperhatikan dalam 3-6 bulan, dan peningkatan spontan mungkin berlaku dalam beberapa bulan.

Chemosis dan lagophthalmos

Chemosis adalah edema konjunktiva dan boleh disebabkan oleh keradangan sayatan transkonjungtiva atau hiperaktif. Sebagai contoh, terdapat kes yang diketahui ketika pesakit merasa sangat baik setelah blepharoplasty sehingga ketika dia pulang ke rumah dia membungkuk untuk mencabut rumpai, yang menyebabkan kemosis teruk. Komplikasi boleh menyebabkan kornea kering dan konjunktiva, penglihatan kabur, dan ketidakselesaan mata. Dalam kes kemosis ringan, sering terdapat peningkatan pesat dengan penggunaan pelincir mata yang berterusan (air mata buatan dan salap mata).

Penutupan kelopak mata yang tidak lengkap (lagophthalmos) sering berlaku selepas pembetulan ptosis kelopak mata atas. Komplikasi jarang berlaku selepas blepharoplasty konvensional. Dalam kebanyakan kes, lagofthalmos pasca operasi ringan sembuh beberapa hari atau minggu selepas pembedahan plastik. Reseksi kulit kelopak mata atas atau bawah yang berlebihan boleh menyebabkan lagophthalmos yang berpanjangan. Penutupan kelopak mata yang buruk dapat memperburuk mata kering dan menyebabkan keratoconjunctivitis. Bagi semua pesakit dengan lagophthalmos, pelinciran mata pasca operasi intensif (air mata buatan, gel, salap mata) sangat penting.

Diplopia

Penglihatan berganda selepas pembedahan plastik kelopak mata sangat jarang berlaku, tetapi masih merupakan komplikasi yang diketahui. Bentuk diplopia yang paling biasa disebabkan oleh suntikan langsung anestetik tempatan ke dalam lemak apabila konjungtiva (kelopak mata bawah) atau kulit (kelopak mata atas) terbuka. Ini disebabkan oleh penyebaran agen anestetik tempatan yang lebih cepat dan lebih meluas yang mempengaruhi saraf kranial. Perhatian khusus harus diberikan kepada pesakit semasa prosedur blepharoplasty berulang.

Diplopia boleh berlaku apabila otot mata rosak.

Kecederaan pada otot serong inferior atau (lebih jarang) otot rektum inferior adalah penyebab serius penglihatan berganda pasca operasi selepas blepharoplasty inferior.

Pesakit kadang-kadang mengadu diplopia dengan satu mata kerana pelanggaran filem air mata. Bentuk diplopia ringan ini bertambah baik dengan sekelip mata dan hilang setelah beberapa hari selepas pembedahan.

Pendarahan orbit dengan kehilangan penglihatan

Komplikasi bencana blepharoplasty, termasuk kebutaan, boleh berlaku akibat pendarahan retrobulbar.

Pendarahan retrobulbar (orbital) menyebabkan peningkatan tekanan intraorbital yang tajam, dan bekalan darah ke saraf optik terganggu.

Perdarahan retrobulbar dengan kehilangan penglihatan adalah komplikasi yang jarang berlaku, kejadiannya dianggarkan 1: 2000 (0,05%), dan menyebabkan kebutaan kekal pada 1:10 000 (0,01%). Faktor risiko adalah:

  • darah tinggi,
  • mengambil ubat antikoagulan atau antiplatelet,
  • operasi kompleks yang panjang,
  • operasi semula melalui tisu yang cedera.

Pendarahan orbital biasanya berlaku dalam 24 jam pertama selepas pembedahan, tetapi mungkin muncul dalam seminggu selepas pembedahan.

Exophthalmos (pembengkakan bola mata), batasan pergerakan mata, penurunan ketajaman penglihatan, dan peningkatan ketegangan orbit adalah tanda klinikal pendarahan mendalam. Pesakit akan mengalami kesakitan yang tidak simetri. Rawatan harus dilakukan dalam 24 hingga 48 jam pertama. Pendarahan orbital memerlukan pembedahan. Mengawal sumber pendarahan yang jelas adalah penting, tetapi tekanan orbit yang cepat menurun adalah penting.

Selepas blepharoplasty, jenis pergerakan tertentu (ketegangan semasa buang air besar, batuk tiba-tiba, membongkok ke hadapan, dll.), Yang menyebabkan peningkatan tekanan darah yang tajam dan merupakan faktor risiko utama pendarahan pasca operasi, mesti dielakkan. Terus mengambil ubat antihipertensi.

Hiperpigmentasi

Hiperpigmentasi berpunca dari pelepasan lebam yang perlahan dan pemendapan produk penguraian sel darah merah (hemosiderin), yang menyebabkan perubahan warna kulit pada lebam. Hemostasis dan pengosongan hematoma pasca operasi yang teliti dapat mengurangkan kemungkinan hiperpigmentasi. Perubahan pigmentasi selepas inflamasi juga boleh menyebabkan kulit menjadi gelap. Dalam epidermis, peningkatan pemendapan melanin adalah mungkin. Pendedahan sinar matahari pasca operasi jarang menjadi penyebab hiperpigmentasi, tetapi kacamata yang dilindungi UV berguna semasa pemulihan pembedahan.

Ramai pesakit tergesa-gesa untuk menilai perubahan penampilan mereka segera setelah pembedahan plastik, tanpa mengambil kira kadar penyerapan semula edema, hematoma dan ciri-ciri individu penyembuhan tisu yang cedera. Sementara itu, hasil perantaraan seperti itu boleh menyebabkan tekanan yang serius bagi orang yang mudah terpengaruh..

Mata dengan ukuran yang berbeza selepas blepharoplasty adalah perkara yang sering dikhawatirkan semasa tempoh pemulihan. Biasanya keadaan ini disebabkan oleh perubahan bentuk atau kedudukan kelopak mata, dan ini boleh menjadi norma mutlak dan komplikasi. Sekiranya anda membunyikan penggera apabila melihat adanya penyelewengan dan bersiap untuk operasi kedua? Kami membaca bahan di laman web ini dan bertindak mengikut keperluan:

Sebab-sebab perkembangan asimetri kelopak mata

Keadaan ketika pada minggu-minggu pertama dan bahkan beberapa bulan selepas blepharoplasty satu mata lebih lebar dan yang lain sudah biasa. Sejumlah perubahan yang boleh dibalikkan dan tidak dapat dipulihkan dalam tisu boleh menjadi penyebab manifestasi luaran masalah:

  • Penyebab utama dan paling umum perbezaan ukuran dan / atau bentuk celah mata adalah edema pasca operasi. Sekiranya pembedahan kelopak mata, mereka cukup berterusan dan boleh larut hingga enam bulan, dan kadang-kadang bahkan lebih lama. Pengumpulan cecair yang tidak rata di kawasan mata kanan dan kiri hampir selalu membawa kepada fakta bahawa kedua-dua kelopak mata akan berada pada ketinggian yang berbeza, atau bentuknya cacat, atau sayatan di satu sisi akan menjadi lebih sempit daripada yang lain. Tetapi apabila bengkak hilang, mata juga akan kembali normal dan masalahnya akan diselesaikan dengan sendirinya..

Faktor yang lebih serius yang mungkin memerlukan prosedur pembetulan tambahan, dan kadang-kadang operasi semula:

    Kemunculan berterusan. Kerana edema yang teruk, hingga satu tahap atau yang lain, penyakit ini hampir selalu terjadi pada bulan-bulan pertama pemulihan, tetapi biasanya ia akan beransur hilang. Malangnya, kadang-kadang ini tidak berlaku sepenuhnya, dan jika selama

6 selepas operasi, ptosis masih terpelihara - dengan sendirinya ia tidak akan ke mana-mana.

  • Ekspresi wajah yang tidak rata, apabila otot di satu sisi lebih berkembang daripada yang lain - ciri ini mungkin sudah lama wujud dan menjadi lebih ketara setelah operasi atau berkembang dalam tempoh pemulihan (contohnya, sebagai hasil daripada ptosis yang dijelaskan di atas).
  • Struktur tengkorak wajah yang tidak rata, dan ini berlaku untuk tisu lembut dan struktur tulang. Dalam kes ini, sedikit perbezaan ukuran atau bentuk mata kemungkinan besar terlihat sebelum pembedahan, tetapi menjadi lebih jelas selepas itu..
  • Pembentukan parut kasar yang tidak perlu mengetatkan tisu kelopak mata atau mengubah bentuk fisur palpebral. Fakta menarik: perbezaan yang sedikit dan hampir tidak ketara antara ketinggian lipatan kelopak mata atas mungkin dikaitkan dengan tangan yang dimiliki oleh pakar bedah. Tangan kanan membuat sayatan yang sedikit lebih kemas di sebelah kiri, dan sebaliknya - tetapi jika parut hilang tanpa komplikasi, semuanya akan kelihatan betul-betul lurus dari sisi..
  • Kesalahan pakar bedah semasa penyediaan dan pelaksanaan operasi: pemotongan kulit yang tidak perlu besar atau tidak mencukupi, kecederaan pada serat otot atau tendon, jahitan ceroboh, dll..
  • Komplikasi atau tidak? Masa di mana mata harus kembali

    Kadar di mana pembaikan tisu berlaku selepas kecederaan berbeza dari orang ke orang. Walaupun begitu, ada skema pemulihan umum yang telah dibuktikan melalui latihan, yang dapat dipandu oleh, dan sekiranya terdapat penyimpangan yang jelas daripadanya - untuk berunding dengan pakar bedah plastik anda:

    10-14 hari pertama selepas pembedahan

    Dalam tempoh ini, lebih baik tidak melihat diri anda di cermin sama sekali. Pembengkakan tisu keluar dengan perlahan dan tidak rata. Hematoma sedang berkembang. Jahitan pada kelopak mata dapat terletak pada tahap yang berbeza, sekali lagi menekankan perbezaan ukuran mata. Walau bagaimanapun, semua masalah ini tidak dianggap sebagai penyimpangan dari norma fisiologi. Tidak ada alasan untuk kecewa dan menangis: kemungkinan besar alasannya adalah pembengkakan asimetris. Faktor yang menyumbang kepada penampilannya:

    • tidur di sisi anda, atau di punggung, apabila kepala anda dipusingkan ke satu sisi;
    • ciri anatomi lokasi urat dan saluran limfa, yang menyebabkan kadar aliran keluar cecair berlebihan dari tisu yang berbeza;
    • kerosakan tisu tidak sekata, akibatnya bengkak di satu sisi akan lebih besar;
    • bekerja secara condong, mengangkat berat;
    • ketidakpatuhan dengan cadangan doktor mengenai rejimen minum.

    Tempoh dari 2 minggu hingga 2 bulan selepas pembedahan kelopak mata

    Pada minggu kedua atau ketiga, edema mula larut secara aktif. Ini tidak bermaksud bahawa celah palpebral akan memperoleh simetri yang sempurna. Tetapi biasanya, kelopak mata secara beransur-ansur sejajar. Sekiranya mata kanan semakin serupa dengan mata kiri, lebihan cairan daun, dan tidak ada lipatan besar dan lekukan pada kulit di sekitarnya, maka semuanya baik-baik saja, anda hanya perlu bersabar dan membiarkan tisu pulih sepenuhnya.

    Menjelang akhir bulan kedua, akhirnya menjadi jelas apakah asimetri disebabkan oleh edema atau sebab lain yang boleh menyebabkan pembentukan kecacatan yang berterusan. Sekiranya hasil pada tahap pemulihan ini tidak sesuai dengan anda, anda perlu menghubungi pakar bedah plastik anda untuk:

    • Dapatkan pemeriksaan untuk komplikasi yang lebih serius (tanda-tanda ptosis, masalah dengan otot muka, dll.);
    • Sekiranya semuanya berjalan lancar - dapatkan cadangan untuk menjaga kelopak mata.

    Biasanya, prosedur terapi manual dan fizikal ditetapkan untuk mempercepat proses penyembuhan. Tetapi anda tidak boleh mula melakukan urut kelopak mata sendiri atau mendaftar ke salon kosmetologi perkakasan. Kegiatan diri seperti itu boleh, paling tidak, gagal, dan paling buruk, malah membahayakan. Adalah dinasihatkan agar pakar kosmetik bekerja sama dengan pakar bedah plastik anda, maka hasilnya akan lebih dapat diramalkan..

    Tempoh dari 2 hingga 6 bulan selepas pembedahan plastik

    Pada masa inilah akhirnya menjadi jelas - baik operasi berjaya, atau mata akan tetap berbeza: satu lebih lebar, yang lain lebih sempit. Keadaan berikut dianggap bermasalah:

    • bentuk mata yang tidak sama: misalnya, satu berbentuk badam, dan yang kedua berbentuk bulat atau satu celah jauh lebih sempit daripada yang lain;
    • kelopak mata atas atau bawah terletak pada tahap yang berbeza, atau tidak sesuai dengan bola mata di satu sisi, tidak terbuka atau ditutup sepenuhnya;
    • lipatan di tepi ciliary kelopak mata atas lebih dalam atau terletak jelas lebih tinggi daripada di sisi lain;
    • mata di satu sisi kelihatan lebih bengkak daripada yang lain, terdapat kecacatan kulit di sekitar yang tidak terdapat pada kelopak mata di sisi yang bertentangan;
    • di kawasan yang dikendalikan terdapat ketulan yang kelihatan atau terasa;
    • pada waktu rehat, kelopak mata sama, dan ketika anda tersenyum, asimetri yang jelas dapat dilihat: di satu sisi, ukuran atau bentuk mata berubah, lipatan kulit muncul.

    Pada masa yang sama, sebarang kesimpulan harus diambil paling awal dalam 4-6 bulan. Untuk menilai kepentingan sebenar kecacatan itu, perlu mengambil beberapa siri gambar di bawah pencahayaan yang berbeza dan dari sudut yang berbeza, bereksperimen dengan kosmetik hiasan dan mengemukakan soalan kepada orang yang dikasihi, objektifnya yang tidak diragukan lagi.

    Kaedah untuk membetulkan asimetri kelopak mata selepas blepharoplasty

    Sekiranya ada masalah dan pertanyaan mengenai hasil operasi, anda mesti menghubungi pakar bedah plastik anda, mendapatkan cadangan daripadanya dan mengikutinya dengan ketat. Sekiranya terdapat keraguan yang munasabah mengenai kelayakan doktor yang beroperasi, anda boleh menghubungi pakar lain yang lebih berwibawa..

    Bergantung pada apa yang menyebabkan kecacatan dan seberapa parahnya, kaedah pembetulan yang sesuai dipilih - dari kosmetik hiasan hingga operasi semula. Yang paling berkesan adalah:

    • Urut. Kajian manual atau perkakasan wajah dan kelopak mata membolehkan anda memulihkan nada otot, mempercepat aliran darah vena dan limfa. Ini membantu menghilangkan edema, penyingkiran produk pembusukan toksik dari tubuh, yang terbentuk secara berlebihan pada tisu yang cedera, memberikan kemasukan oksigen dan nutrien, yang mempercepat penyembuhan. Penting untuk tidak menetapkan prosedur sedemikian untuk diri sendiri, tetapi untuk menyetujui jenis dan kekerapannya dengan pakar bedah: banyak bergantung pada ciri-ciri individu badan dan bagaimana pemulihan dijalankan..
    • . Fisioterapi ini paling kerap digunakan apabila perlu untuk mengencangkan otot dan memulihkan aktivitinya. Dalam kes blepharoplasty, akan membantu jika perbezaan ukuran atau lebar mata disebabkan oleh ekspresi wajah yang tidak rata atau parut yang tidak berjaya, kerana arus menyumbang kepada penyerapan semula tisu berserat.
    • . Suntikan toksin botulinum membolehkan anda menyelaraskan nada otot muka yang mengatur kelopak mata di mata kanan dan kiri bergerak. Ini adalah alternatif yang baik untuk pembetulan pembedahan sekiranya asimetri tidak begitu ketara dan disebabkan oleh aktiviti otot yang berlainan pada sisi wajah yang berlainan..
    • Pengoperasian semula. Malangnya, ini bukan perkara yang jarang berlaku di kalangan mereka yang pernah memutuskan untuk melakukan blepharoplasty. Hampir selalu ia membolehkan anda menyelesaikan masalah yang disebabkan oleh parut kasar dan mengembalikan bentuk simetri celah mata. Jauh lebih sukar untuk memperbaiki kecacatan yang berkaitan dengan pembuangan kulit berlebihan. Hanya doktor yang berpengalaman yang boleh dipercayai melakukan operasi seperti itu, kerana kemungkinan timbulnya komplikasi baru (tanpa penutupan atau, bekas luka, dll.) Meningkat. Dan intervensi semula itu sendiri secara teknikal selalu jauh lebih sukar daripada yang pertama.

    Namun, sebelum memikirkan pembetulan dan, lebih-lebih lagi, pergi ke bawah pisau bedah, perlu menentukan sendiri apakah mata sebenarnya "tidak seperti itu" dan asimetri benar-benar dapat dilihat oleh orang lain, atau apakah masalahnya lebih psikologi, dikaitkan dengan harapan tinggi. dan penilaian yang terlalu emosional terhadap hasilnya.

    Pendapat pakar:

    Dalam praktik saya, selepas tempoh pemulihan, keadaan seperti itu tidak timbul, tetapi segera setelah operasi, ia dapat berkembang kerana pelbagai jenis edema. Untuk menghilangkan keadaan ini secepat mungkin, ada sekumpulan langkah-langkah yang dapat menyelesaikan masalah ini dengan berkesan, termasuk fisioterapi. Benar, harus diingat bahawa terdapat asimetri kongenital, yang benar-benar dapat dilihat, tetapi dalam beberapa kes, hal itu juga dapat diperbaiki..

    Pada bulan pertama setelah pembedahan, perbezaan ukuran mata dapat dianggap sebagai variasi normal. Agar semuanya berjalan lancar, anda mesti mengikuti semua cadangan dengan tegas, jangan lompat peperiksaan menengah, kerana pakar bedah memastikan proses pemulihan terkawal. Sekiranya pada akhir tempoh pemulihan tidak ada dinamika positif, maka ini adalah komplikasi. Perkara pertama yang harus dilakukan oleh pesakit dalam kes ini adalah menghubungi doktor mereka untuk menentukan sebab dan mencari jalan keluarnya. Ia boleh berbeza: blepharoplasty berulang, cantoplasty, atau jenis pembedahan lain.

    Pakar bedah plastik, calon sains perubatan

    Mata dengan saiz yang berbeza boleh berlaku dengan campur tangan pembedahan yang tidak mencukupi atau dengan pilihan wajah yang sangat tidak simetri. Saya percaya bahawa, pertama sekali, anda perlu memilih pakar bedah yang tepat yang telah melakukan operasi ini selama bertahun-tahun dan tahu bagaimana melakukannya untuk mengelakkan akibat seperti itu. Jika tidak, campur tangan harus diulangi, yang akan merumitkan pembetulan akibatnya..

    Pakar bedah plastik, MD

    Biasanya, pada mana-mana orang, bola mata lebih tersembunyi di satu pihak, dan di sisi lain, ia menonjol lebih banyak dan secara visual kelihatan lebih besar - ini adalah norma. Selepas pembedahan plastik pada kelopak mata atas, perbezaannya kadang kala menjadi lebih ketara. Faktor lain yang penting ialah selepas operasi, pesakit memeriksa dirinya di depan cermin lebih lama dan lebih dekat dan mendapati asimetri yang tidak dia perhatikan sebelumnya. Pilihan yang kurang menyenangkan adalah jika terlalu banyak kulit dikeluarkan di sekitar mata, maka perbezaan kedalaman tetapannya dapat diperkuat. Dan ini, sayangnya, sudah tidak dapat dibendung.

    Pakar Bedah Plastik Terkenal Frau Klinik

    Pada mulanya, tengkorak kita secara keseluruhan dan mata kita secara khusus tidak simetri. Walau bagaimanapun, hampir tidak ada pesakit yang menyedari perkara ini. Selepas operasi, perbezaan mungkin muncul kerana perhatian lebih dekat ke kawasan ini, dan juga kerana edema yang tidak dapat dielakkan. Secara amnya, masa pemulihan memakan masa sekitar 6 bulan, selama ini mungkin ada berbagai tuntutan terhadap kawasan operasi yang tidak memerlukan campur tangan tambahan. Mata yang berbeza dianggap sebagai komplikasi jika asimetri disebabkan oleh blepharoplasty yang tidak betul. Dalam beberapa kes, pembetulan adalah mungkin, namun mungkin untuk menentukan kesesuaiannya hanya secara individu, pada temu janji sepenuh masa.

    Dengan pilihan klinik, pakar dan rawatan yang tepat, blepharoplasty memberikan hasil yang sangat baik: ia akan menghilangkan kelopak mata yang terlalu banyak, menghilangkan beg di bawah mata, menghilangkan asimetri dan kecacatan kulit kongenital, dan membantu menjadikan penampilan menjadi sempurna. Sudah cukup untuk mengikuti peraturan mudah dan gaya hidup sihat.

    Berapa lama pemulihan berlaku selepas blepharoplasty pada kelopak mata atas dan bawah

    Pemulihan selepas plastik kelopak mata atas dan bawah mengambil tempat yang istimewa dan bergantung sepenuhnya kepada pesakit itu sendiri.

    Pembetulan kelopak mata adalah salah satu operasi yang dicirikan oleh risiko rendah, di mana komplikasi tidak disediakan dan ia sangat jarang berlaku. Bagaimanapun, ini adalah operasi yang mempunyai tempoh pemulihannya sendiri, dan berlangsung hingga 2 minggu..


    Pemulihan selepas blepharoplasty pada kelopak mata atas dan bawah boleh memakan masa yang lama, untuk memendekkan tempoh ini, anda mesti mematuhi peraturan tertentu

    Anda boleh mengurangkan tempoh pemulihan dengan mengikuti semua arahan pakar bedah, sehingga 10 hari. Terdapat keadaan yang memburukkan keadaan..

    Faktor-faktor yang dapat meningkatkan tempoh pemulihan termasuk:

    • pesakit berumur lebih dari 45 tahun;
    • hobi untuk merokok, alkohol;
    • ciri genetik struktur kulit (contohnya, kulit tebal);
    • kecenderungan untuk edema;
    • ciri-ciri peribadi kerana struktur individu kulit di sekitar mata (contohnya, saluran darah nipis yang jarak dekat).

    Semua ini harus dibincangkan dengan doktor anda sebelum pembedahan..

    Secara amnya, pemulihan selepas blepharoplasty pada kelopak mata atas dan bawah dapat berlangsung sekitar sebulan..

    Pemulihan selepas blepharoplasty pada siang hari

    Proses penyembuhan dapat disajikan dalam bentuk jadual:

    Masa selepas pembedahan plastik, dalam beberapa hariKeadaan pesakitTindakan yang dibenarkanProsedur yang disyorkan
    1Pembengkakan di sekitar mata adalah mungkin. Rasa sakit.Perjalanan pulang ditemani oleh saudara mara.Mengambil ubat penghilang rasa sakit. Memohon sejuk.
    2-3Kemungkinan diplopia (penglihatan berganda).Mandi, syampu (hanya dengan lembut, tanpa mendapat air atau detergen di mata).Penurunan antiseptik. Pengecas Mata.
    3-5Pengurangan bengkak dan diplopia.Boleh dibaca (sebaiknya buku dalam masa yang singkat).Pembuangan jahitan di klinik (kecuali jahitan yang boleh diserap sendiri).
    5-6Jejak hematoma (pendarahan) dan edema dalam kes yang jarang berlaku.Lawatan ke klinik.Pelekat yang boleh ditanggalkan (pelekat antiseptik).
    7Lebam dan bengkak hampir tidak kelihatan.Kembali ke kehidupan normal. Anda boleh pergi ke pekerjaan tetap.-
    7-10Keadaan pasca operasi selepas edema.Solek dibenarkan.-
    10-14Secara visual baik.Kanta boleh digunakan. Latihan fizikal secara beransur-ansur boleh diterima.-
    40-60Parut selepas pembedahan tidak dapat dilihat.Pemulihan selepas blepharoplasty kelopak mata atas dan bawah selesai. Kesannya terbukti.-

    Harap maklum: jadual beroperasi dengan petunjuk statistik purata, dan jadual tersebut mungkin berbeza bergantung pada ciri individu dan keadaan luaran.

    Ciri-ciri pemulihan hari pertama selepas blephoplasty

    Pembedahan kelopak mata bukanlah jenis operasi trauma, oleh itu, tidak perlu tinggal di hospital dan pengawasan perubatan yang berterusan. Setelah menggunakan ubat antiseptik perubatan khas, anda boleh segera pulang ke rumah.

    Sebaiknya dengan saudara atau teman wanita. Oleh kerana kelopak mata tidak terbuka sepenuhnya setelah operasi, penampilannya kabur, kabur, dan berjalan sendiri tidak akan selesa. Orang yang menemani akan menolong anda pulang pada jam-jam pertama (atau dengan tekun memanggil teksi).

    Kesakitan prosedurnya kecil. Tetapi jika ada, pengambilan ubat penghilang rasa sakit akan membantu menghilangkan rasa tidak selesa. Menyapu sejuk akan melegakan bengkak.

    Sebilangan tindakan boleh memberi kesan negatif terhadap pemulihan selanjutnya, memburukkan lagi hasil pembetulan, oleh itu, pada hari-hari pertama untuk pemulihan yang lebih baik, disarankan untuk mematuhi peraturan:

    • sekiranya anda menyentuh dengan tangan anda, gosokkan jahitan;
    • jangan membebani mata anda dengan membaca, menyerah PC, TV;
    • jangan memakai kanta;
    • pantau kebersihan kawasan mata;
    • tidur di atas bantal yang cukup tinggi tanpa memiringkan kepala;
    • ia dibenarkan mencuci rambut dan kebersihan badan (mandi) dari hari ke-2 selepas operasi, tidak termasuk masuknya air di kawasan kelopak mata;
    • perhatikan keseimbangan air-garam - badan memerlukan sedikit garam dan air;
    • pada keesokan harinya, lakukan latihan khas yang ditetapkan oleh doktor.

    Setelah mengeluarkan jahitan dan plaster, doktor menetapkan salap antiseptik yang mempercepat penyembuhan.

    Ciri-ciri pemulihan seterusnya selepas blepharoplasty

    Pada tempoh awal operasi (dan ini adalah 2 minggu pertama), edema secara beransur-ansur hilang, keadaan kulit dinormalisasi.

    Dalam tempoh ini, perhatian harus diberikan untuk menjaga bukan hanya zon kelopak mata, tetapi juga mata:

    Sapukan salap antiseptik sehingga luka dan tusukan sembuh sepenuhnya.

    Hati-hati: mengunjungi rumah mandian, sauna, kolam renang semasa tempoh pemulihan selepas pembetulan kelopak mata atas dan bawah dilarang sama sekali..

    Akibat semula jadi dari blepharoplasty kelopak mata atas dan bawah

    Oleh kerana pembedahan plastik adalah operasi yang dilakukan di bawah anestesia tempatan, keadaan berikut dapat diperhatikan:

    • edema sifat sederhana;
    • peningkatan kepekaan kulit;
    • lebam bersaiz sederhana di bawah kelopak mata bawah;
    • rasa berat kelopak mata;
    • peningkatan laserasi;
    • atau sebaliknya, mata kering;
    • fotofobia;
    • diplopia (penglihatan berganda);
    • penglihatan kabur.

    Jangan panik: akibatnya adalah semula jadi dan hilang dalam 2 minggu. Semua gejala sangat jarang berlaku sekaligus. Selalunya, satu atau dua gejala dari senarai di atas muncul. Ini terutamanya diplopia dan edema, yang dapat bertahan lama. Namun, dengan pendekatan dan penjagaan kulit yang tepat, masa pemulihan dapat dikurangkan..

    Cara mengurangkan bengkak selepas blepharoplasty

    Bengkak (iaitu, pengumpulan lebihan cecair) tidak hanya menyebabkan ketidakselesaan kosmetik, tetapi juga menjadi masalah perubatan. Prosedur yang ditawarkan di salun kecantikan akan membantu mengurangkan edema tempatan dengan ketara: urut mikro, saliran limfa.

    Di bawah pengaruh arus berdenyut (microcurrent), serat saraf dipulihkan dan kemajuan darah dan limfa bertambah baik, kulitnya sekata.

    Urut saliran limfa mendorong penghapusan toksin dan metabolit dengan meningkatkan fungsi sistem limfa (kesan mengangkat diperolehi). Prosedur sedemikian memendekkan tempoh pemulihan..

    • kompres herba sejuk dengan rebusan chamomile;
    • menjaga kepala semasa tidur dalam kedudukan yang sedikit tinggi sepanjang pemulihan selepas pembedahan plastik kelopak mata atas dan bawah;
    • berhenti merokok, alkohol;
    • mengurangkan tekanan fizikal, emosi.

    Orang yang mudah bengkak (dengan kegagalan buah pinggang, diabetes mellitus, vaskulitis) harus menolak untuk mengambil makanan masin, salai, pedas dan mematuhi nasihat pakar pemakanan, termasuk sayur-sayuran, buah-buahan dalam diet.

    Cara mempercepat penyembuhan parut dan lebam semasa tempoh pemulihan selepas blepharoplasty

    Selepas blepharoplasty, lebam adalah ciri kerana gangguan peredaran kapilari terkecil dan pengumpulan cecair yang sesuai (darah, plasma). Ini adalah tindak balas mikrofisiologi semula jadi badan apabila cedera..

    Walau bagaimanapun, keadaan edema jangka panjang menyukarkan peredaran darah kerana tekanan yang diberikan pada dinding mikro kapal, mencegah penyembuhan jahitan dan luka yang cepat. Anda boleh mengurangkan hematoma dengan bantuan ubat-ubatan, kosmetik dan ubat-ubatan rakyat..

    Parut sembuh sendiri dan tidak memerlukan campur tangan khas. Selepas sebulan, mereka akan berubah menjadi jalur nipis yang hampir tidak kelihatan. Mesoterapi, yang dilakukan sesuka hati selepas pembedahan plastik, akan menjadikan parut tidak kelihatan sepenuhnya.

    Ubat: Lokoid, Lyoton adalah dekongestan yang paling banyak ditetapkan. Prinsip tindakan mereka didasarkan pada pemulihan reseptor kulit, penurunan kebolehtelapan dan peningkatan daya tahan vaskular. Mereka mencegah pembekuan darah dan mengurangkan keradangan. Lioton Gel juga mempunyai kesan analgesik. Berkesan walaupun untuk blepharoplasty kelopak mata atas.

    Persediaan kosmetik: (gel dengan retinol, gel dengan kafein, krim dengan ekstrak cendawan Cina) - seperti semua makanan tambahan, ia bukan ubat. Mereka memperbaiki keadaan umum kulit dan proses metabolik di kawasan aplikasi.

    Ubat-ubatan rakyat: rebusan sage, chamomile, linden, jus daun pasli - digunakan dalam bentuk kompres dan memperbaiki keadaan kerana sedikit kesan anti-radang dan antiseptik.

    Penting untuk diketahui: penggunaan dan penggunaan apa-apa kaedah hanya mungkin dilakukan setelah rundingan awal dan perbincangan dengan doktor!

    Bersenam dan urut kelopak mata selepas blepharoplasty

    Sepanjang tempoh pemulihan, perlu memperhatikan latihan khas. Mereka bertujuan untuk mengembalikan fungsi kelopak mata dan juga meningkatkan bekalan darah ke kulit, mengembalikan nada yang hilang ke otot mata. Semua teknik sangat mudah dan tidak memerlukan latihan khas..

    Lakukan gimnastik untuk mata pada waktu pagi dan petang:

    • gerakkan pandangan anda ke atas, bawah, kiri, kanan, ulangi 5-7 kali;
    • sekelip mata selama setengah minit, angkat wajah ke atas;
    • tutup kelopak mata, terbuka lebar, melihat ke kejauhan, ulangi 5-7 kali;
    • tutup kelopak mata, dengan jari telunjuk menarik kulit ke sisi dari pelipis, lakukan 5-7 kali;
    • dengan jari telunjuk, membetulkan tepi kelopak mata dari bawah, mengangkat kelopak mata ke atas, sambil memutar murid, 5-7 kali.

    Urut saliran limfa akupresur pada kelopak mata dapat dilakukan dengan melincirkan jari dengan krim.

    • di kawasan kuil;
    • sepanjang tepi kelopak mata bawah ke bahagian dalam;
    • di kawasan sudut dalam mata;
    • di sepanjang tepi kelopak mata atas ke arah dari dalam ke kuil.

    Semua pergerakan dilakukan dengan tekanan cahaya mengikut arah jam 10 kali.

    Apa yang tidak perlu dilakukan dalam tempoh pemulihan selepas blepharoplasty

    Sekiranya anda mengikuti nasihat pakar dan cadangan di atas, pemulihan selepas blepharoplasty pada kelopak mata atas dan bawah adalah tenang, tanpa komplikasi..

    Perlu diberi perhatian hanya untuk tidak mendedahkan kawasan operasi kepada tekanan mekanikal dan tidak melanggar garis jahitan, mencegah risiko jangkitan, tidak membuang pembalut sendiri dan tidak menggunakan produk penjagaan kulit yang belum diuji.

    Ia dikontraindikasikan untuk menggunakan kosmetik hiasan dalam 2 minggu pertama untuk mengelakkan alergi dan kerengsaan. Dilarang keras memaparkan wajah anda pada prosedur panas, suria, angin, fros.

    Semakin kerap wanita menggunakan kaedah peremajaan moden, antaranya pembetulan plastik memainkan peranan penting. Kesan blepharoplasty berlangsung selama 10 tahun, dan ini adalah peluang unik untuk memanjangkan usia muda dan kecantikan.

    Untuk blepharoplasty kelopak mata atas dan bawah, sebelum dan sesudahnya, lihat video ini:

    Untuk pemulihan selepas blepharoplasty pada kelopak mata atas dan bawah, lihat video ini:

    Seperti operasi pembedahan lain, blepharoplasty membawa risiko komplikasi dan akibat negatif tertentu. Sebilangan besar dari mereka sangat jarang berlaku dan merupakan akibat daripada mengabaikan preskripsi doktor.

    Dalam kes yang lebih jarang berlaku, kesalahannya adalah kesalahan doktor, atau kecenderungan pesakit. Bahkan berlaku bahawa pesakit melihat mata yang berbeza di cermin setelah blepharoplasty, apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti itu? Kami akan cuba menjawab soalan ini dan yang lain. Walau bagaimanapun, akibat negatif sangat jarang berlaku, tetapi anda mesti tahu tentangnya..

    Mengapa blepharoplasty berbahaya?

    Tahap moden operasi plastik tidak dapat mengelakkan momen yang tidak menyenangkan seperti akibat blepharoplasty, masih terdapat bahaya sebilangan kecil operasi yang tidak berakhir dengan begitu berjaya. Pembedahan plastik kelopak mata bukan pembedahan menghilangkan sebahagian besar akibatnya, tetapi hasilnya tanpa campur tangan pakar bedah plastik, anda akan mendapat sedikit. Akibatnya boleh dibahagikan secara bersyarat kepada yang awal dan yang lewat. Sesungguhnya, kesan sampingan yang tidak menyenangkan, walaupun jarang berlaku, banyak dan ada yang sangat berbahaya:

    • diplopia;
    • keratoconjunctivitis kering;
    • hematoma subkutan;
    • merobek;
    • hematoma retrobulbar;
    • ectropion;
    • bengkak;
    • asimetri kelopak mata;
    • sista;
    • jangkitan;
    • blepharoptosis;
    • perbezaan jahitan.

    Hematoma bengkak dan subkutan

    Mari kita mulakan dengan komplikasi awal yang paling mudah yang sering dapat hilang sendiri dari masa ke masa: pembengkakan dan hematoma subkutan. Pendarahan dan pembengkakan adalah komplikasi yang paling biasa dan paling ringan. Darah dari hematoma dikeluarkan menggunakan tusukan, dan hanya dalam beberapa kes yang jarang terjadi, sayatan kecil diperlukan untuk menutup kapal yang rosak. Bengkak hilang dengan sendirinya, yang utama ialah jangan malas membuat kompres sejuk dan mengambil dekongestan. Ya, dan anda mesti tidur dengan kepala dibangkitkan untuk mengelakkan aliran darah ke kepala anda.

    Estetik merangkumi parut keloid, penyebaran kelopak mata selepas blepharoplasty, asimetri kelopak mata, dan sebagainya. Apa-apa komplikasi ini merosakkan penampilan mata anda, menafikan kesan positif dari pembedahan. Sebahagian daripada mereka akan berlaku sendiri, sementara beberapa (yang paling sering disebabkan oleh kesilapan pakar bedah yang tidak berpengalaman) harus diperbetulkan secara pembedahan. Juga, beberapa akibat ini, seperti pelupusan kelopak mata, boleh merosakkan kesihatan anda. Untuk mengejar kecantikan, seorang doktor yang tidak berpengalaman dapat mengeluarkan potongan yang terlalu besar pada kelopak mata bawah, yang penuh dengan ketidakupayaan untuk menutup mata sama sekali. Dalam kes ini, keadaan hanya dapat diperbaiki dengan operasi kedua, atau anda mungkin harus memindahkan penutup kulit dari tempat lain di badan anda..

    Sekiranya, semasa tempoh pemulihan selepas blepharoplasty, anda merasa sakit yang tajam, atau merasa sesak di kawasan bola mata (penonjolan atau sekatan pergerakan), segera berjumpa doktor - ada risiko bahawa doktor telah merosakkan kapal besar dan ini menyebabkan hematoma retrobulbar. Segel setelah blepharoplasty pada kelopak mata bawah dapat hilang dengan sendirinya, tetapi dalam hal ini anda tidak boleh mengambil risiko, kerana penyakit yang diabaikan ini bahkan dapat menyebabkan kehilangan penglihatan separa. Selain itu, rawatannya tidak rumit, hanya diperlukan pengawasan berterusan dari pakar oftalmologi dan terapi infusi dekongestan. Jika tidak, doktor bertindak mengikut keadaan.

    Operasi semula hanya diperlukan dalam kes-kes luar biasa dan diabaikan.

    Sekiranya anda bertanya kepada pakar bedah apa bahaya blepharoplasty, perkara pertama yang akan dia ingat adalah diplopia. Fenomena yang sangat tidak menyenangkan ini berlaku kerana edema yang teruk, kerosakan pada otot mata, pendarahan, atau sebagai reaksi terhadap anestesia tempatan. Ia menampakkan diri dalam bentuk penglihatan berganda, tetapi biasanya berlalu hingga minggu kelapan dalam tempoh pemulihan. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, kerana kesilapan perubatan, diplopia tidak hilang, dan strabismus atau penglihatan berganda tetap bersama anda sehingga rawatan dijalankan dalam bentuk pembedahan rekonstruktif pada saraf optik atau otot (paling sering adalah pemotongan otot serong rendah yang disalahkan).

    Salah satu komplikasi yang paling jarang berlaku. Kelopak mata atas jatuh dan sering kali menjadi tidak realistik untuk membuka mata sepenuhnya. Sekiranya komplikasi muncul pada awalnya, adalah lebih awal untuk mengalahkan penggera, mungkin akibat pendarahan dalaman atau edema kecil, tetapi jika kelopak mata tidak kembali normal setelah beberapa minggu, hanya campur tangan pembedahan baru yang akan membantu. Ini bermaksud kecederaan pada tendon atau ligamen yang perlu diperbaiki oleh pakar oftalmologi.

    Salah satu akibat yang paling mudah, yang tidak pernah memerlukan campur tangan berulang oleh pakar bedah. Kerana jaringan parut pasca operasi, penyempitan saluran berlaku, menyebabkan peningkatan koyakan. Ia dirawat dengan titisan mata (Lekralin, Vizin, dan sebagainya), dekongestan dan, dalam kes yang jarang berlaku, pengembangan saluran lakrimal dengan probe.

    Parut selepas blepharoplasty pada kelopak mata atas dan kelopak mata bawah dilakukan dalam tiga peringkat. Pertama, mereka melalui fasa granulasi (berlangsung sekitar sebulan): tisu penghubung baru terbentuk di tapak sayatan. Kemudian, sedikit demi sedikit, parut kehilangan bentuknya dan berubah menjadi jalur merah jambu nipis, yang pada fasa terakhir memberi jalan kepada "benang" putih yang tidak menonjol di atas permukaan kulit dan hanya dapat dilihat setelah diperiksa dengan teliti.

    Sekiranya anda melihat bahawa parut sembuh dengan perlahan, produk kosmetik akan membantu anda, yang mana doktor akan mengesyorkan kepada anda dalam apa jua keadaan. Memang, selain menyembuhkan parut, mereka mengurangkan ketidakselesaan selepas pembedahan, mempercepat penyembuhan, memulihkan kulit dan mengekalkan fungsi sel di tempat sayatan.

    Sebagai bantuan untuk rawatan parut patologi, produk berasaskan silikon dengan kompleks vitamin telah membuktikan diri mereka yang terbaik..

    Komplikasi selepas blepharoplasty adalah masalah yang agak biasa. Oleh itu, sebelum operasi sedemikian, diperlukan diagnosis dan perundingan menyeluruh dengan doktor. Pembedahan plastik ini melibatkan pembetulan kelopak mata atas dan bawah..

    Selalunya, pesakit mengalami edema selepas blepharoplasty, yang segera hilang. Tetapi ada akibat lain, yang lebih tahan lama. Di bawah ini kita akan membincangkan semua.

    Dengan pendekatan yang kompeten untuk pemeriksaan pra operasi, kecacatan dapat dielakkan dengan meramalkan kemungkinan kejadiannya terlebih dahulu.

    Komplikasi yang hilang dengan sendirinya

    Hematoma

    Pendarahan terhad ke rongga atau tisu dengan kerosakan pada saluran. Hematoma kelihatan seperti kawasan kulit yang berwarna biru atau ungu, secara beransur-ansur berubah menjadi hijau dan kemudian kuning (selepas itu hilang sepenuhnya).

    Yang paling biasa dalam blepharoplasty:

    • Hematoma retrobulbar - jika saluran besar rosak, darah mengalir keluar dan berkumpul di ruang di belakang bola mata, yang menyebabkan kesakitan akut kerana peningkatan tekanan intraokular, pergerakan mata terhad. Ia adalah jenis hematoma yang paling berbahaya dan memerlukan pembedahan berulang.
    • Subkutan - terbentuk di bawah lapisan atas kulit, dengan kerosakan pada kapal kecil. Kesan sampingan yang paling biasa. Tidak menimbulkan bahaya dan tidak memerlukan tindakan aktif.
    • Tegang - berlaku dengan pendarahan yang ketara, meregangkan tisu di sekitarnya, membentuk pengumpulan darah. Dihilangkan dengan tusukan dan jahitan kapal di kawasan yang rosak.

    Edema

    Bengkak selepas blepharoplasty boleh menjadi ringan atau teruk, dalam bentuk gulungan di bawah mata atau di sekitar kelopak mata. Mereka dianggap sebagai kebiasaan dalam tempoh pemulihan. Mereka disebabkan oleh pengumpulan cecair di tisu yang rosak..

    Keamatan bergantung kepada:

    • kerumitan operasi;
    • keadaan fizikal pesakit;
    • mengikuti cadangan doktor.

    Edema selepas bepharoplasty hilang lebih cepat dengan penggunaan ubat-ubatan dan kosmetik. Sekiranya bengkak berterusan selama lebih dari 1-2 minggu selepas operasi, perlu dilakukan perundingan pakar bedah.

    Komplikasi yang memerlukan rawatan khas

    Di bawah ini kita akan mempertimbangkan yang terakhir, yang paling sering memerlukan operasi tambahan..

    Diplopia

    Dalam kes ini, otot mata terjejas dan terdapat bifurcasi objek yang dapat dilihat. Diplopia disebabkan oleh kerosakan atau kecederaan pada otot serong.

    Ia boleh hilang sendiri dalam tempoh selepas operasi. Jika tidak, pembedahan diperlukan.

    Ektropion

    Penukaran kelopak mata bawah. Blepharoplasty yang tidak berjaya sering menjadi penyebab kemunculannya. Dalam kes ini, terlalu banyak kulit dikeluarkan semasa operasi dan kelopak mata bawah dipusingkan ke luar. Ini menghalangnya daripada menutup dan menyebabkan kekeringan mata. Kecacatan seperti itu dihilangkan dengan gimnastik dan urut, pengenaan jahitan tambahan. Sekiranya langkah-langkah tersebut tidak berkesan, maka perlu dilakukan semula.

    Parut

    Komplikasi lewat selepas blepharoplasty. Biasanya, parut tidak boleh dilihat. Parut hipertrofik berlaku apabila luka tidak dijahit dengan betul atau ketika jahitan dipisahkan. Dihilangkan dengan eksisi, pembetulan laser, penggunaan salap khas.

    Jangkitan luka

    Boleh berlaku apabila piawaian kebersihan dilanggar semasa operasi atau dalam tempoh selepas operasi. Gejala adalah:

    • penampilan edema;
    • kemerahan;
    • sakit di tempat jangkitan;
    • peningkatan suhu badan.

    Dalam kes ini, rawatan ubat diperlukan, pelantikan terapi antibakteria.

    Blepharoptosis

    Ptosis kelopak mata atas dengan kerosakan pada otot mata atau saraf oculomotor. Ia boleh menjadi dua sisi dan satu sisi. Ptosis boleh lengkap (merangkumi keseluruhan murid) dan separa (pinggir kelopak mata merangkumi sepertiga atau separuh daripada murid). Menyebabkan gangguan penglihatan mekanikal, boleh menyebabkan perkembangan dan diplopia. Ia berlaku terutamanya pada pesakit tua.

    Perbezaan jahitan

    Ia berlaku akibat pembengkakan teruk, kerosakan mekanikal atau jangkitan. Dengan komplikasi seperti itu, kemungkinan parut tinggi. Setelah menghapuskan punca perbezaan tersebut, jahitannya digunakan semula.

    Merobek

    Lacrimation meningkat dengan:

    • jangkitan dan keradangan kelenjar lakrimal;
    • anjakan bukaan lakrimal;
    • penyempitan saluran aliran;
    • edema pasca operasi yang memberi tekanan pada saluran air mata.

    Asimetri

    Sekiranya pembedahan tidak dilakukan dengan baik, terdapat kemungkinan asimetri mata. Ia kongenital dan mungkin bertambah buruk setelah blepharoplasty gagal.

    Sindrom mata kering

    Kekurangan koyakan yang melanggar rembesan lakrimal. Gejala utama adalah:

    • kekeringan;
    • sensasi;
    • sakit;
    • fotofobia;
    • gatal dan kemerahan adalah mungkin.

    Terdapat komplikasi bebas dan bersama dengan yang lain (ectropion, blepharoptosis).

    Cyst

    Sisa epitel yang tidak dikeluarkan dapat membentuk sista, putih atau kekuningan, terletak di sepanjang garis jahitan. Mereka boleh atrofi dan hilang sendiri. Sekiranya ini tidak berlaku, mereka dikeluarkan secara pembedahan.

    Keraconjunctivitis

    Keradangan yang mempengaruhi kornea dan konjunktiva apabila selaput lendir mata dijangkiti. Rawatan terdiri dalam pelantikan titisan antibakteria.

    Komplikasi ini, sebagai peraturan, tidak hilang dengan sendirinya. Apabila mereka muncul, perlu berjumpa doktor untuk mengenal pasti penyebabnya dan menetapkan rancangan untuk menghilangkan kecacatan yang dikenal pasti.

    Amat jarang terjadi komplikasi serius seperti gangguan penglihatan dan, tetapi anda tidak boleh mengecualikan sepenuhnya risiko kejadiannya.

    Untuk mengelakkan masalah tersebut, perlu mendekati pilihan klinik dengan berhati-hati dan mengikuti semua cadangan doktor, terutama dalam tempoh selepas operasi..

    Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma