Cara menyembuhkan bisul (furuncle) pada mata?

Bisul pada mata berlaku apabila flora patogen, yang paling sering Staphylococcus aureus, menyerang folikel ciliary. Kelopak mata membengkak dan sakit, suhu sering meningkat, orang itu merasa tidak sihat. Tisu bengkak mengganggu kelipan normal, merosakkan penglihatan. Saya ingin menghilangkan abses yang menyakitkan, tetapi rawatan diri sering menyebabkan komplikasi, jadi lebih baik berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan. Pakar dermatologi akan membezakan bisul dari barli dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Apa yang mendidih dan bagaimana rupanya

Furuncles muncul di mana rambut tumbuh. Kelopak mata bukanlah satu-satunya tempat pembentukan abses yang menyakitkan. Bisul atau bisul di atas mata yang melompat di antara kening juga merupakan kejadian biasa..

Abses, yang terletak terutamanya di kelopak mata, disebut barli. Ia berlaku pada kelopak mata atas dan bawah dengan frekuensi yang sama. Abses ini, termasuk bisul di bawah alis, adalah bisul luaran apabila folikel rambut dan kelenjar sebum terjejas..

Sekiranya abses berkembang di bahagian dalam kelopak mata, bakteria memasuki kelenjar yang melembapkan bola mata. Kawasan yang terjejas jelas kelihatan semasa doktor membeloknya, menarik kelopak mata semasa pemeriksaan.

Pembengkakan berbentuk kerucut dan kemerahan dengan titik putih-kuning di tengahnya sering dikelirukan dengan jerawat. Walau bagaimanapun, tidak seperti jerawat, radang dengan bisul bersarang di kedalaman kulit. Melalui kulit yang menipis di tengah-tengah abses, hanya kepala bisul yang dapat dilihat. Batang nekrotik tersembunyi lebih dalam.

Sekiranya bisul dicucuk atau diperah, infeksi akan merebak lebih jauh dan menyerang tisu bola mata, mengakibatkan gangguan penglihatan.

Mengapa muncul

Rona dan mata alis adalah bahagian wajah yang paling rentan. Bisul pada kelopak mata terbentuk apabila mikroflora patogen, bersama dengan kotoran, menembusi folikel rambut dan kelenjar sebum yang berdekatan. Keadaan untuk perkembangan dan pertumbuhan bakteria patogen paling sesuai di sana. Staphylococcus aureus membiak dengan cepat, proses keradangan bermula. Jisim pus dan nekrotik berkumpul di folikel dan kelenjar. Tisu yang meradang membengkak dan bertukar menjadi merah.

Kebiasaan menyentuh dan menggosok mata dengan tangan adalah salah satu penyebab bisul yang paling biasa timbul. Faktor lain:

  1. Penggunaan solek dan produk lain yang berlebihan, dari maskara, eyeshadow hingga krim, scrub dan losyen pencuci, terutamanya produk berkualiti rendah. Mereka mengeringkan kulit kelopak mata yang halus, yang retak, dan agen penyebab keradangan menembusi mikrotrauma.
  2. Prosedur kosmetik, seperti mencabut dan mencukur alis, juga melukai kulit, dan jangkitan masuk ke luka.
  3. Reaksi alergi bukan sahaja terhadap kosmetik atau makanan, tetapi juga terhadap debunga, habuk, jamur.
  4. Sentuhan yang berpanjangan dan berterusan dengan habuk, bahan kimia, dan pengabaian peralatan pelindung seperti topeng atau kacamata.
  5. Selsema dan penyakit lain (endokrin, autoimun) yang melemahkan sistem imun, tidak dapat melawan agen penyebab penyakit ini.
  6. Mengambil ubat tertentu.
  7. Diet yang tidak betul, tabiat buruk, seperti merokok, penyalahgunaan alkohol, bergula, makanan berlemak, makanan tepung.
  8. Jangkitan mata seperti konjungtivitis.
  9. Kecederaan pada kawasan mata.

Tahap pengembangan mendidih

Furuncle di bawah mata berkembang secara beransur-ansur:

  1. Pada mulanya, kawasan di sekitar folikel rambut menjadi merah. Cecair dengan serpihan darah terkumpul di tisu. Pembengkakan kecil muncul. Tahap ini disebut penyusupan..
  2. Kawasan yang terjejas membengkak lebih banyak. Orang itu berasa gatal, kesemutan. Sekiranya furuncle terbentuk di kawasan kelopak mata, laserasi yang banyak akan bermula. Pelepasan tebal dapat dilihat pada bulu mata dan di sudut mata. Tahap suppuration bermula.
  3. Kawasan yang meradang naik, di tengah-tengah formasi berbentuk kerucut yang menyakitkan di bawah kulit yang menipis, titik putih jelas kelihatan.
  4. Rebus masak dan menembusi. Pus keluar, dan inti nekrotik ditolak. Setelah abses menembusi, luka yang agak dalam tetap ada, yang akan sembuh jika prosesnya berjalan tanpa komplikasi.

Tahap berjalan dengan cara yang berbeza, bergantung pada kesihatan anda secara keseluruhan. Seseorang sering merasakan rasa tidak enak, menggigil, sakit di kawasan yang terjejas. Setelah bisul menembus, edema reda, suhu badan kembali normal. Seterusnya datang tahap penyembuhan.

Apa bahayanya

Sekiranya bulu di mata menjadi rumit, jangkitan merebak ke tisu dan organ pendengaran, bau yang sihat. Seseorang menghidap penyakit seperti otitis media, sinusitis. Flora patogen mempengaruhi kelenjar getah bening. Dalam kes yang paling teruk, sepsis dan keradangan lapisan otak bermula.

Bulu mata yang tidak dirawat mengancam seseorang dengan kemerosotan, atau kehilangan penglihatan. Ubat-ubatan sendiri membawa kepada hasil yang buruk, usaha untuk membuka atau memerah bisul dengan sendirinya.

Ia juga berbahaya untuk membentuk beberapa bisul dalam satu mata. Ini secara signifikan meningkatkan risiko menyebarkan jangkitan ke organ dan bahagian wajah yang lain, misalnya, ke cangkang bola mata, kerana kawasan yang terkena menempati area yang luas.

Bagaimana membezakan bisul dari proses keradangan lain

Bisul pada kelopak mata tidak kelihatan seperti jerawat biasa. Keradangan mempengaruhi kawasan yang luas. Kawasan yang meradang membengkak, tisu di sekelilingnya membengkak.

Patologi ini sering disertai dengan sensasi menyakitkan yang teruk, tidak hanya di kawasan yang terjejas. Kepala sakit, orang itu dahaga, mual. Suhu meningkat, kelenjar getah bening berdekatan meningkat, yang juga sangat menyakitkan apabila disentuh.

Pembentukannya, yang disebut barli, bergantung pada tahap perkembangannya, dapat dipadatkan, memerah, menonjol di atas permukaan kulit. Di tengah kawasan yang menyakitkan, padat dan panas ke kawasan sentuhan, dikelilingi oleh kawasan merah terang, kepala bisul jelas kelihatan.

Kemerosotan yang ketara pada keadaan umum tidak menyertai penampilan jerawat biasa.

Cara menyembuhkan bisul di mata

Rawatan teal pada mata bermula pada tanda-tanda pertama penyakit ini. Lebih baik berjumpa doktor yang akan menetapkan jumlah darah lengkap. Staphylococci tahan terhadap antibiotik, oleh itu, jika bisul dirawat dengan ubat, analisis kandungan chirium dilakukan. Hasilnya menunjukkan patogen dan kepekaan mikroflora patogen terhadap ubat-ubatan.

Dalam beberapa kes, campur tangan pakar bedah diperlukan:

  • terapi ubat atau pendedahan pada kulit yang terkena di dekat mata dengan ubat-ubatan tempatan (salap) tidak memberikan hasil;
  • bisul menempati kawasan yang luas dan mengancam dengan komplikasi serius (contohnya, penglihatan kabur);
  • keadaan pesakit bertambah buruk.

Rawatan ditetapkan oleh pakar dermatologi. Mengunjungi penyembuh rakyat, menggunakan kaedah alternatif adalah berbahaya. Pengubatan sendiri tidak akan memberikan hasil, akan menyebabkan komplikasi, terutamanya jika chiria terus meningkat dan mempengaruhi kawasan yang luas. Maka diperlukan pendekatan bersepadu, yang terdiri tidak hanya dalam perawatan abses, tetapi juga dalam pemeriksaan lengkap pasien..

Ubat dari farmasi

Ubat adalah salah satu kaedah untuk mengubati kelopak mata di mata. Titisan mata, gel, salap untuk rawatan chiria di mata diperoleh dengan preskripsi.

Terapi ubat untuk merebus dijalankan di rumah, dengan ketat memerhatikan dos yang ditetapkan oleh doktor. Gunakan:

  1. Dicloxacillin, Erythromycin, Tetracycline - antibiotik bertindak panjang, yang merupakan sebahagian daripada salap mata, berkesan melawan jangkitan staphylococcal.
  2. Titisan mata Albucid, Tobramycin, Ciprofloxacin diresepkan jika furuncle berkembang di sebelah kantung konjungtiva.
  3. Pembalut steril yang direndam dalam larutan perak nitrat disapu pada bahagian mata.
  4. Tempat sakit disuntik dengan novocaine. Prosedur itu membebaskan seseorang dari sensasi yang menyakitkan.

Cara merawat bisul pada mata di rumah

Rawatan di rumah dijalankan di bawah pengawasan perubatan. Sebelum merebus bisul pada kelopak mata atau mendidih pada alis, menggunakan kompres, menggunakan ubat-ubatan rakyat, pesakit harus berjumpa dengan pakar dermatologi.

Beberapa losyen, kompres, pembalut pada mata dan di kawasan bisul pada alis atau bawah mata boleh diterima. Ubat di rumah mengandungi ramuan herba yang diakui oleh ubat rasmi.

Contohnya, losyen yang diperbuat daripada lidah buaya, ungu atau calendula melegakan kesakitan, melegakan bengkak, dan melambatkan keradangan. Kesan yang baik akan dihasilkan oleh calendula compress, di mana perbungaan kering digunakan:

  1. 2 sudu bunga calendula yang dibeli di farmasi diseduh dengan segelas air mendidih.
  2. Bersikeras setengah jam, lebih baik satu jam.
  3. Lembapkan pad kapas, kain kasa atau serbet steril dengan infusi.
  4. Sapukan hingga mendidih.

Selain calendula, tanaman perubatan lain digunakan:

  1. Satu daun aloe dihancurkan.
  2. Diisi dengan 250 ml air suam.
  3. Disuntik selama 60 minit.

Dalam infusi yang dihasilkan, kain kapas atau kain dibasahi dan disapu pada mendidih.

Mereka juga menggunakan bunga segar ungu, chamomile, teh hitam yang kuat, yang mempunyai kesan penyamakan dan aseptik..

Anda boleh menggunakan daun salam untuk membuat teh tonik dan anti-radang. Ini direndam dalam air mendidih (5 daun bay per 100 ml air), berkeras dan diminum pada siang hari dalam bahagian kecil. Menguatkan imuniti dan melawan keradangan dengan rebusan rosehip.

Ubat-ubatan rakyat digunakan bersama dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor. Lebih baik membeli bahan mentah herba di farmasi. Aloe sering ditanam di rumah. Dalam kes ini, daun segar yang dipetik dibasuh dengan sempurna dengan sabun dan air mengalir sebelum digunakan..

Kaedah pembedahan

Sekiranya furuncle abad ini menempati kawasan yang luas, ia akan dikeluarkan. Campur tangan pembedahan dengan cepat melegakan kesakitan pesakit dan memperbaiki keadaan umum.

Untuk menghilangkan bisul pada mata, pakar bedah memotong atau menusuk kulit di atas barli. Luka, dibersihkan dari nanah dan massa nekrotik, dibasmi kuman, pembalut steril digunakan. Dianjurkan untuk merawat laman web ini dengan salap aseptik, yang mencegah keradangan dan mempercepat penyembuhan.

Chiria yang lebih besar dikeluarkan bersama dengan tisu sekitarnya dan folikel ciliary.

Kaedah rawatan bisul hanya diresepkan oleh doktor setelah memeriksa pesakit.

Ciri-ciri rawatan bisul pada mata pada anak

Bisul di bawah mata kanak-kanak sering melonjak sekiranya kanak-kanak itu aktif menggosok mata dengan tangannya. Kanak-kanak merangkak, mengambil mainan dari lantai, memetik bunga, jatuh, menangis, dan pada masa yang sama secara aktif menggosok kulit kelopak mata dengan penumbuk yang kotor, mengotorkan kotoran dan air mata. Tidak menghairankan, kulit menjadi meradang, chiria muncul di kelopak mata..

Selalunya, doktor menetapkan ubat tetes mata atau salap, menetapkan ubat penahan sakit, kompleks vitamin untuk menyihatkan badan.

Teal di mata anak disertai dengan:

  • sensasi menyakitkan, kepala, tekak, telinga mungkin sakit;
  • demam dan menggigil;
  • loya, kehilangan selera makan;
  • kemerosotan keadaan umum.

Dengan gejala seperti itu, orang dewasa meminta pertolongan dari doktor tanpa berlengah. Rawatan bermula seawal mungkin. Ahli dermatologi, setelah memeriksa pesakit, memutuskan bagaimana merawat bisul pada mata anak. Dilarang menggunakan kaedah rumah untuk menghilangkan bisul!

Apa yang harus dilakukan dilarang sama sekali

Rebusan pada kelopak mata tidak boleh dikeluarkan, dibuang sendiri. Kedekatan fokus berjangkit ke otak, organ pendengaran dan berbau menimbulkan risiko serius terhadap kesihatan pesakit. Kandungan chirium dapat masuk ke membran bola mata, menembusi saluran pendengaran, sinus hidung, yang akan menyumbang kepada penyebaran proses keradangan. Sekiranya mikroflora patogen memasuki aliran darah atau saluran limfa, sepsis atau limfadenitis mungkin bermula.

Bisul pada mata dikeluarkan di hospital. Operasi dilakukan oleh pakar bedah.

Berapa lama masa mendidih

Abses mata dapat matang, menerobos, dan sembuh dalam seminggu. Jalannya keradangan bergantung pada keadaan umum orang tersebut, kehadiran penyakit kronik, dan kaedah rawatannya. Bisul di alis atau mata boleh berlalu tanpa mencapai tahap suppuration. Antibiotik yang berpanjangan dan tindakan sasaran pesakit yang memerhatikan semua preskripsi perubatan membantu menghentikan perkembangan penyakit ini..

Langkah pencegahan

Adalah lebih baik untuk mengelakkan pembentukan chiries. Terdapat langkah berjaga-jaga yang perlu diikuti:

  1. Basuh tangan dengan bersih, jangan gosok atau menyentuh mata anda.
  2. Jalani kehidupan yang sihat.
  3. Basuh muka dan mata anda dengan air yang mengalir, tanpa menggunakan sabun.
  4. Pakai kacamata keselamatan atau topeng sekiranya keadaan memerlukan.
  5. Jangan gunakan produk kebersihan, kosmetik orang lain.
  6. Pantau kesihatan dan keadaan mata anda.
  7. Berada di udara segar.
  8. Bekerja dalam pencahayaan yang optimum.
  9. Pastikan mata anda tidak kering.

Peraturan untuk pencegahan penyakit pustular adalah mudah, tetapi ia membolehkan anda menghindari keadaan yang mengancam kesihatan. Orang dewasa harus mengawasi anak-anak, mengajar mereka untuk menjaga kesihatan mata.

Jangkitan pada anak atau orang dewasa - sebab-sebab penampilan dan peringkat perkembangan, kaedah rawatan, pencegahan

Abses di mata, disebut bisul, terjadi kerana masuknya mikroflora patogen ke dalam kulit atau folikel rambut yang rosak. Suppuration disertai oleh edema yang teruk, dan jika tidak ada rawatan tepat pada masanya, ia dapat menyebabkan perkembangan komplikasi yang teruk, misalnya keratitis purulen. Apabila gejala klasik penyakit ini muncul, lebih baik berjumpa dengan pakar oftalmologi - doktor akan membantu anda memilih ubat antibakteria yang berkesan.

Apa itu mendidih

Pembentukan yang berlaku disebabkan oleh proses keradangan pada folikel rambut pada bulu mata atau alis, atau di kelenjar sebum yang terletak di dekatnya, disebut furuncle. Keradangan, sebagai peraturan, disertai dengan suppuration dan pengaktifan aktiviti penting mikroflora patogen. Tempat penyetempatan bisul, juga disebut bisul, mungkin alis atau ruang di bawahnya, kelopak mata bawah atau atas.

Apabila patogen memasuki folikel rambut alis, bisul terbentuk di atas mata. Abses pada kelopak mata (bawah atau atas) dikenali sebagai "barli" dan berlaku kerana keradangan pada folikel ciliary. Bakteria yang membiak secara aktif di dalam neoplasma mampu, sekiranya berlaku rawatan dan komplikasi yang tidak betul, untuk memberi kesan negatif terhadap fungsi organ penglihatan, patologi boleh merebak ke membran mukus nasofaring.

Punca penampilan bisul pada mata

Furuncle di bawah mata boleh terbentuk akibat mikrotrauma atau kerosakan serius (luka, calar, lecet), jika bakteria patogen masuk ke luka. Reaksi alergi yang berlaku di bawah pengaruh rangsangan luaran (gigitan kutu atau serangga lain, pendedahan kepada udara yang tercemar, sebatian kimia, habuk, kosmetik berkualiti rendah) memprovokasi pembiakan aktif mikroorganisma patogenik di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi berikut:

  • hipotermia;
  • tidak mematuhi peraturan kebersihan diri;
  • kekurangan penjagaan kekal yang betul untuk kulit sensitif di sekitar mata;
  • pengurangan imuniti;
  • penyakit berjangkit dari pelbagai sistem badan, contohnya, jangkitan gastrousus;
  • diabetes mellitus dan kerosakan sistem endokrin lain;
  • tahap tekanan harian yang berlebihan.

Tahap

Bulu mata pada kanak-kanak dan orang dewasa berkembang secara beransur-ansur, melalui beberapa peringkat "pematangan" neoplasma. Doktor mengenal pasti tiga peringkat utama pertumbuhan bisul berikut dengan gejala klinikal yang khas:

  1. Di bidang pendidikan, terdapat sedikit pembengkakan dan kemerahan. Pesakit mempunyai perasaan kehadiran benda asing di mata, yang tidak dapat dikesan dengan pemeriksaan visual. Keadaan ini berlangsung dari beberapa jam hingga 2 hari.
  2. Gatal bermula di kawasan pertumbuhan neoplasma, disertai dengan lakrimasi. Di sudut mata, pelepasan purulen tebal mula terbentuk, kemerahan meningkat.
  3. Selepas dua hingga tiga hari, bisul mencapai ukuran yang ketara, kepala kuning atau keputihan terbentuk di permukaannya. Penampilannya menunjukkan proses keradangan yang kuat dalam formasi..

Rawatan

Furuncle pada mata dirawat dengan bantuan terapi konservatif yang kompleks, menggabungkan penggunaan ubat antibakteria tempatan dan sistemik dan antiseptik rakyat. Dalam kes-kes perkembangan bisul yang teruk dan teruk di dekat alis, pembedahan mungkin disarankan. Prinsip-prinsip berikut harus dipatuhi semasa rawatan:

  1. Pembukaan abses pramatang yang diarahkan sendiri tidak dibenarkan, yang mengancam penambahan jangkitan sekunder dan komplikasi lain.
  2. Pemilihan antibiotik sendiri tidak menjamin pencapaian kesan terapi yang diperlukan.
  3. Sebelum melakukan manipulasi perubatan dengan merebus (kompres, penggunaan salap antibakteria, dll.), Anda harus mencuci tangan dan membasmi kuman di kawasan yang berdekatan dengan neoplasma.
  4. Semasa merawat dengan kompres, berhati-hati harus dilakukan, kerana prosedurnya dapat menyebabkan peningkatan suppuration.

Terapi konservatif

Dalam kebanyakan kes yang tidak rumit, kesan terapi yang baik dalam rawatan bisul di dekat mata diberikan oleh terapi ubat yang tepat pada masanya yang ditetapkan oleh pakar oftalmologi. Bergantung pada lokasi penyetempatan, bentuk ubat antibakteria berikut diresepkan:

  1. Pada peringkat awal penyakit dan pembentukan bisul pada kelopak mata, titisan dengan kesan bakteriostatik digunakan (Albucid, Ciprofloxacin, Ciprolet, Tobramycin, Levomycetin, Tobradex, dll.). Mereka ditanamkan 4 hingga 6 kali sehari (pada hari pertama penyakit - setiap dua jam), tidak hanya ke mata yang sakit, tetapi juga yang sihat (untuk mencegah jangkitan), masing-masing 2 tetes. Tempoh terapi bergantung pada keparahan jangkitan, ia dapat mencapai dua minggu.
  2. Dalam kes yang rumit, salap antibakteria menunjukkan keberkesanan klinikal yang hebat (Erythromycin, berdasarkan antibiotik dari kumpulan macrolide (Erythromycin); salap Vishnevsky dengan kesan bakterisida, anti-radang dan imunomodulator kompleks; salap antibakteria tetrasiklin dan hidrokortison). Produk ini sesuai untuk bisul pada kelopak mata dan alis, ia disapu pada permukaan neoplasma 2-3 kali sehari. Rawatan berterusan sehingga bisul dibuka..

Kaedah pembedahan

Campur tangan pembedahan digunakan apabila rawatan konservatif tidak berkesan atau dalam kes pembentukan bisul berganda. Operasi dilakukan di bawah anestesia umum - abses dibuka, luka dibersihkan dari kandungan purulen, dibasuh, dibasmi kuman, selepas itu saliran dilakukan. Proses penyembuhan dan pemulihan berlangsung selama beberapa hari, manipulasi yang dilakukan tidak mempengaruhi kualiti penglihatan.

Ubat rakyat

Bisul pada kelopak mata atas atau di kawasan mata yang lain dirawat menggunakan kaedah rakyat. Pada peringkat awal pembentukan bisul (sebelum perkembangan suppuration yang sengit), pakar oftalmologi mengesyorkan penggunaan kompres mengikut resipi berikut:

  • Jus lidah buaya. Daun aloe bersaiz sederhana dihancurkan, dituangkan dalam 200 ml air suam, dimasukkan selama satu jam. Kasa atau kain yang direndam dalam cecair disapu hingga mendidih selama 15-30 minit. Penjagaan mesti diambil untuk mengelakkan sentuhan mata untuk mengelakkan kerengsaan kornea atau membran mukus..
  • Calendula. 2 sudu besar bahan tanaman kering menegaskan dalam segelas air mendidih. Kompres dengan cecair yang dihasilkan dilakukan selama 10-15 minit, 2-3 kali sehari.
  • Dalam segelas susu, kacau 100 g serbuk roti dan 1 sudu besar. daun pisang cincang. Campuran pada tuala kertas disapukan pada mata yang rosak 2-3 kali sehari.
  • Campurkan satu sudu sabun cuci, madu dan tepung parut pada parut kasar. Campuran harus dicairkan dalam mandi air hingga konsisten homogen, sementara masih hangat, tetapkan pada mata yang rosak dengan pembalut kain kasa dan biarkan semalaman.

Rawatan furuncle di mata kanak-kanak

Bisul pada mata anak dirawat dengan larutan antiseptik (asid salisilik atau hidrogen peroksida) dan agen antibakteria yang dipilih sesuai dengan usia bayi. Sebelum menggunakan antibiotik, arahan penggunaannya dikaji dengan teliti. Pada masa kanak-kanak, penggunaan ubat berikut dibenarkan:

  • Metronidazol;
  • Dicloxacillin;
  • Oxacillin;
  • Erythromycin;
  • Methicillin;
  • Flemoklav Solutab;
  • Amoksisilin;
  • Flemoxin;
  • Zeporin;
  • Levofloxacin;
  • Cephalexin;
  • Moxifloxacin;
  • Vancomycin.

Pencegahan

Langkah-langkah pencegahan di sekitar mata didasarkan pada langkah kebersihan dan keselamatan yang baik. Pakar oftalmologi mengesyorkan agar pesakit mematuhi prinsip berikut:

  • elakkan penggunaan kosmetik berkualiti rendah;
  • jangan menyentuh mata anda, terutamanya dengan tangan yang tidak dicuci;
  • gunakan produk kebersihan hypoallergenic dan tuala peribadi;
  • elakkan hipotermia;
  • meningkatkan imuniti semula jadi.

Furuncle pada mata

Langkah pencegahan

Bisul di kawasan mata dapat dicegah. Tugas utama adalah meningkatkan sistem ketahanan badan melalui penggunaan vitamin, tempering, sukan.

Anda juga perlu mematuhi peraturan berikut:

  • tidak termasuk hubungan dengan bahan yang menjengkelkan;
  • basuh tangan lebih kerap dengan sabun;
  • lap bersih dan hanya dengan tuala anda sendiri;
  • gunakan kosmetik berkualiti tinggi;
  • jangan sentuh mata anda dengan tangan yang kotor;
  • ikut peraturan pemilihan dan penggunaan kanta lekap;
  • menghilangkan kerosakan pada kulit.

Tanpa gagal, sekiranya rasa tidak selesa di kawasan mata, atau simptom bisul pertama yang lain, anda perlu berjumpa pakar oftalmologi dan tidak melakukan rawatan diri.

Victoria Chekhova
Mempraktikkan pakar kecantikan, dermatologi, venereologi, pakar penyakit berjangkit, ahli trikologi. 9 tahun pengalaman. Doktor kategori tertinggi dan pakar di skindiary.ru. Membantu penghidap penyakit kulit, masalah dengan kuku dan rambut pelbagai etiologi dan genesis.

Tindakan pencegahan

Apa yang perlu dilakukan supaya tidak ada lagi bisul? Untuk mengelakkan perkembangan semula penyakit dan peralihan proses ke bentuk kronik (furunculosis), perlu mengikuti cadangan doktor:

Untuk mengelakkan perkembangan semula furunculosis, perlu mengikuti cadangan doktor

  • menjalankan kebersihan tangan dengan lebih kerap;
  • jangan sentuh kawasan mata dengan tangan yang tercemar;
  • gunakan kosmetik yang terbukti, dengan fokus hypoallergenic;
  • jangan membeli kosmetik hiasan di tempat yang dipersoalkan;
  • pantau keadaan sistem autoimun peribadi - mengambil terapi vitamin tepat pada waktunya, bermain sukan dan menghabiskan lebih banyak masa di udara segar;
  • Elakkan masuk zarah-zarah asing ke kawasan mata - sekiranya terdapat perasaan benda asing pada selaput lendir, dapatkan bantuan perubatan tepat pada masanya.

Bahaya pendidikan

Sekiranya terdapat pembentukan purulen pada mata, tidak digalakkan melakukan rawatan, atau menangguhkan lawatan ke doktor. Bisul yang tidak dirawat sering menyebabkan kambuh penyakit ini, setelah pulih.

Di samping itu, dengan terapi yang tidak betul, komplikasi serius dapat timbul:

  • keradangan retina orbital (phlegmon orbit) - menyebabkan penurunan penglihatan dan ketidakaktifan bola mata;
  • kemunculan kandungan purulen di otak adalah komplikasi phlegmon orbit;
  • perkembangan chalazion - keradangan kronik kelenjar meibomian, yang dicirikan oleh penampilan segel bulat kecil pada kelopak mata, yang menyebabkan, lebih banyak lagi, ketidakselesaan estetik;
  • trombosis urat retina - pelanggaran aliran darah di urat, di mana pendarahan berlaku di tisu, penglihatan menurun.

Berisiko adalah orang dengan kulit berminyak, wanita, dan juga pesakit diabetes.

Punca berlakunya

Furuncle pada kelopak mata bawah atau atas terbentuk kerana terdapat folikel rambut dari mana bulu mata tumbuh. Putih atau Staphylococcus aureus memasuki folikel rambut, mula membiak di sana dan mengembang kawasan pengaruhnya. Faktor-faktor berikut boleh menyumbang kepada fakta bahawa seseorang boleh dijangkiti staphylococcus:

  1. Penjagaan yang tidak betul untuk kulit halus di sekitar mata, prosedur kebersihan yang tidak mencukupi.
  2. Penggunaan produk kosmetik dan kebersihan yang tidak berkualiti.
  3. Penggunaan tuala lama, barang peribadi lain.
  4. Kehadiran diabetes mellitus, penurunan fungsi imun, kekurangan vitamin dan mineral dalam badan.
  5. Luka atau calar kecil di kawasan mata.

Sekiranya seseorang mempunyai kulit berminyak, ada kecenderungan untuk berjerawat, maka furuncle dapat melompat tidak hanya di wajah, tetapi juga di bawah kelopak mata atau di kelopak mata.

Sebab kemunculan proses purulen-radang boleh merokok atau penggunaan minuman beralkohol secara berkala, manis.

Sekiranya bisul terbentuk di bawah mata, seseorang akan dapat segera melihat tanda-tanda visual dari permulaan proses keradangan, yang akan menampakkan diri sebagai berikut:

  • pembentukan nodul merah kecil di kawasan yang terjejas;
  • pekali ketumpatan neoplasma yang agak tinggi;
  • kekurangan had pendidikan baru yang jelas.

Ini hanya tanda-tanda luaran pertama bahawa bisul di bawah mata mula tumbuh, dan mungkin untuk mendiagnosis penyakit ini dengan tepat kerana gejala-gejalanya.

Cara menghilangkan rawatan bisul di rumah

Jerawat di wajah sangat tidak menyenangkan, dan bisul, atau juga disebut furuncle, lebih teruk lagi. Satu-satunya perkara yang baik adalah anda dapat menyingkirkannya sendiri di rumah, dengan menggunakan ubat-ubatan rakyat.

Bisul atau furuncle adalah sejenis keradangan folikel rambut, serta tisu yang berada di sekitarnya. Pada pandangan pertama, ini adalah penyakit kosmetik kecil, tetapi jika anda tidak mula merawatnya, maka akibat yang serius mungkin muncul, bahkan ada kemungkinan terjadinya najis..

Bahaya mendidih

Contohnya, bisul pada wajah boleh menyebabkan keradangan pada dinding vena, yang boleh menyebabkan meningitis purulen..

Juga, jika bisul di telinga tidak dirawat, malah boleh mengancam nyawa. Sekiranya terbentuknya, ada rasa sakit ketika menekan cuping telinga, dan ketika rahang bawah bergerak.

Sekiranya anda tidak merawat bisul di bawah lengan dan di tempat intim, maka alur merah mula bergerak dari itu ke kelenjar getah bening. Dalam kes sedemikian, anda perlu menghubungi pakar bedah.

Sekiranya mendidih tidak perlu diperah, serta jerawat sederhana di bibir atas, kerana jangkitan melalui kawasan yang rosak dapat meresap ke dalam sinus kavernous, yang akan menyebabkan trombosis atau meningitis.

Walaupun bisul di kaki dianggap paling selamat, ia tidak boleh ditangguhkan dengan rawatannya. Sekiranya ini tidak dilakukan tepat pada waktunya, di tempat ini, beberapa di antaranya mungkin muncul.

Menyedari semua bahaya dari timbulnya bisul, kita dapat menyimpulkan bahawa perlu untuk memulakan rawatannya setelah berunding dengan doktor, dan hanya di bawah pengawasannya.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Bisul yang muncul di mata juga disebut "barli". Ini adalah sedikit pembengkakan di atas mata, yang boleh disertai dengan gatal dan rasa tidak selesa ketika berkelip..

Semasa rawatan bisul pada mata, perlu meninggalkan kosmetik dan kanta lekap. Dari ubat-ubatan rakyat, disarankan untuk memasukkan telur hangat ke mata. Selepas beberapa ketika, bisul akan terbuka dengan sendirinya.

Losyen teh akan membantu mengurangkan rasa tidak selesa. Untuk melakukan ini, anda perlu melembapkan bulu kapas dalam asid borik, dan kemudian minum teh. Prosedur ini mesti dijalankan tiga kali sehari..

Sekiranya satu bisul melonjak pada imam, maka bawang yang dipanggang dengan ketuhar akan membantu menyembuhkannya. Apabila sejuk sedikit, ia mesti dipotong dan dilekatkan pada mendidih. Suhu tinggi dan zat yang terkandung dalam bawang akan mempercepat penembusan abses. Anda juga boleh memasukkan sepotong lidah buaya ke dalam mendidih, kerana ia mempunyai kesan yang serupa..

Campur tangan perubatan

Dalam kes yang teruk, mungkin perlu menghubungi pakar bedah. Pertama, doktor melakukan anestesia, dan dengan pisau bedah dia membuka abses, sehingga membuat nanah keluar. Dia mengisi seluruh rongga luka dengan serbet dengan salap Lekomekol. Selama 24 jam, salap ini membersihkan bisul dari mikroorganisma dan mengurangkan keradangan pada tisu di sekitarnya..

Penyediaan dan salap

Semasa merawat bisul pada imam, salap Vishnevsky digunakan. Ia mengeluarkan nanah dengan baik setelah dibuka.

Kompres juga boleh digunakan. Untuk ini, kain kasa steril yang diresapi dengan ichthnol sesuai. Ia membantu melegakan jangkitan, dan mempercepat pematangan bisul. Setelah membuka bisul, gunakan salap antibakteria dan antibiotik.

Untuk mengelakkan bisul muncul kembali, perlu merawatnya dengan larutan kalium permanganat yang lemah.

Sekiranya bisul muncul di mata, anda harus segera berjumpa doktor. Selepas diagnostik, dia akan memberikan penurunan seperti:

Dari salap itu, pakar oftalmologi dapat mengaitkan Blefarogel.

Rawatan bisul pada anak

Kaedah merawat bisul pada kanak-kanak dibahagikan kepada tempatan, umum dan pembedahan. Rawatan tempatan digunakan untuk mempercepat pematangan dan "pecah" bisul. Untuk ini, hanya kaedah perubatan rasmi yang digunakan..

Dengan rawatan umum, antibiotik, vitamin dan imunostimulan diresepkan.

Rawatan pembedahan digunakan hanya apabila terdapat risiko komplikasi. Dan juga dalam kes di mana bisul tidak sesuai dengan terapi konservatif.

Rebus sangat berbahaya, jadi tidak perlu ditangguhkan rawatannya. Sejurus selepas penampilannya, anda mesti berjumpa doktor, anda tidak perlu dirawat sendiri. Bagaimanapun, rawatannya yang tidak betul boleh mengakibatkan akibat yang serius..

Cara penyembuhan dengan ubat

Skema utama rawatan ubat berlaku dalam dua arah utama:

Skema konservatif bermula dengan rawatan kawasan yang terjejas

  • konservatif - dengan bantuan salap khas, kompres, losyen;
  • beroperasi - dengan membuka abses.

Skema konservatif bermula dengan rawatan kawasan yang terjejas dengan agen antiseptik. Ubat ini berdasarkan antibiotik yang bertujuan untuk memusnahkan jangkitan staphylococcal. Ubat diwakili oleh salap:

  • "Levomecitinova";
  • "Erythromycin";
  • "Tetrasiklin".

Selain itu, titisan dengan spektrum tindakan antiseptik dan antibakteria ditetapkan:

Selari dengan bahan ubat, pesakit disyorkan menjalani prosedur anestetik - menyuntik kawasan kulit yang rosak dengan anestetik permukaan.

Pendekatan bersepadu untuk rawatan akan membantu menghilangkan rasa sakit, mempercepat proses penuaan abses. Sekiranya pembentukan abses tambahan, ahli dermatologi memberikan rujukan untuk rawatan pembedahan.

Teknik operasi dijalankan mengikut skema standard:

  • kawasan bidang operasi diproses terlebih dahulu;
  • anestesia dangkal diperkenalkan;
  • sayatan (tusukan) pembentukan purulen dibuat;
  • permukaan luka dibersihkan dari nanah terkumpul, dengan penyingkiran tisu mati;
  • luka dibasuh dengan larutan antiseptik dan kompres dengan ubat kumpulan antibiotik digunakan.

Cara merawat dengan betul

Rawatan bisul yang terbentuk di kawasan mata harus dilakukan secara eksklusif oleh pakar yang kompeten. Untuk menghilangkan masalah itu, antibiotik mesti digunakan, selalunya perlu untuk menghilangkan neoplasma dengan pembedahan.

Tidak disyorkan untuk merawat bulu mata di bawah mata dengan ubat tradisional, tetapi sebagai terapi aktif, anda perlu menggunakan kaedah dan ubat berikut:

  1. Penyelesaian antiseptik.
  2. Salap, tablet, suntikan.
  3. Terapi radiasi.
  4. Pembedahan bisul.

Setiap teknik mempunyai kesannya yang tersendiri, yang akan digunakan oleh doktor yang merawat mangsa.

Cecair pembasmi kuman

Cara menyembuhkan bisul pada mata dengan antiseptik, doktor yang hadir akan memberi nasihat kepada seseorang

Pengendalian hidrogen peroksida, salisilik atau etil alkohol harus dilakukan dengan berhati-hati, jika mungkin. Sekiranya bisul pada kelopak mata atau menyentuh selaput lendir mata, penyelesaian antiseptik tidak boleh digunakan, kerana ia bertindak terlalu agresif atau doktor akan memberi ubat yang lebih lemah

Rawatan dengan salap, tablet dan suntikan

Rawatan konservatif ubat terdiri daripada fakta bahawa pakar bedah menetapkan salep, tablet, suntikan dengan antibiotik kepada pesakit. Tanpa cadangan pakar perubatan, ubat-ubatan tersebut tidak boleh digunakan, tetapi jika doktor menetapkannya, seseorang akan mendapat kesan berikut:

  • peneutralan lengkap mikroorganisma patogen;
  • penghapusan gejala penyakit yang tidak menyenangkan;
  • mempromosikan pematangan lebih cepat dan penembusan teras purulen.

Antibiotik harus digunakan sepanjang tempoh rawatan. Sekiranya bisul terlalu besar atau tidak terdapat dalam satu versi, maka ia akan dikeluarkan secara pembedahan.

Keberkesanan rawatan radiasi

Pakar akan memberitahu anda bagaimana merawat bisul pada mata pada peringkat awal perkembangannya. Kemungkinan besar, masalah ini dapat diperbaiki dengan rawatan radiasi. Terapi ini dilakukan dalam beberapa peringkat, ia selesa dan tidak menyakitkan, tidak seperti antibiotik, ia tidak memberikan kesan sampingan.

Rawatan radiasi mata dilakukan ketika bisul pada tahap penyusupan, tetapi tidak setiap rumah sakit melakukan prosedur seperti itu.

Pembedahan

Selalunya perlu untuk merawat bisul di mata dengan penggunaan campur tangan pembedahan. Ini perlu kerana fakta bahawa masalah tersebut menyebabkan banyak ketidakselesaan, menimbulkan ancaman kepada tubuh, dan dapat merebak ke tisu lembut otak, yang membawa kepada akibat yang berbahaya..

Campur tangan pembedahan dilakukan mengikut prinsip berikut:

  • pesakit dimasukkan ke dalam keadaan anestesia umum;
  • doktor dengan berhati-hati membuat sayatan, mengeluarkan isi purulen dari bisul;
  • luka dibasmi kuman dan saliran khas digunakan;
  • pesakit menjalani prosedur pemulihan selama beberapa hari.

Cara merawat bisul di permukaan mata harus diputuskan secara eksklusif oleh doktor yang merawat. Anda tidak boleh berusaha menghilangkan masalah dengan menggunakan ubat tradisional, kerana anda boleh memburukkan lagi keadaan. Bisul adalah penyakit serius yang perlu diatasi melalui perubatan tradisional.

Bisul pada mata adalah akibat kecuaian seseorang, kerana staphylococcus telah memasuki badan. Anda tidak boleh menyelesaikan masalahnya sendiri, kerana ini akan membawa kepada malapetaka.

Masalahnya mesti diatasi dengan antibiotik untuk menghilangkan semua jenis risiko.

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana merawat

Rawatan ubat

Dengan cepat akan menghilangkan bisul di mata, mungkin dengan bantuan ubat-ubatan. Pesakit diberi salap khas yang mempengaruhi sumber patologi. Diperlukan untuk mengoleskan produk secara langsung pada pendidikan beberapa kali sehari sehingga sembuh sepenuhnya. Dan juga titisan diresepkan, menghilangkan manifestasi yang tidak menyenangkan dan menghentikan reaksi keradangan. Dadah popular yang digunakan dalam pembentukan bisul pada mata ditunjukkan dalam jadual:

BorangDadah
Turun"Ciprofloxacin"
"Levomisetin"
"Albucid"
"Tsiprolet"
"Tobradex"
SalapTetrasiklin
Erythromycin
"Dicloxacillin"

Adakah ubat-ubatan rakyat mengatasi?

Teh hitam yang kuat boleh digunakan untuk menyiram organ optik..

Pada peringkat awal, adalah mungkin untuk menyembuhkan bisul di kawasan mata melalui terapi rumah yang tidak konvensional. Dengan bantuan bahan semula jadi, adalah mungkin untuk mempercepat pematangan dan penembusan bisul. Ubat-ubatan rakyat seperti ini sering digunakan:

  • Teh hitam yang sangat sedap digunakan untuk membilas mata yang rosak.
  • Merebus chamomile.
  • Calendula, dari mana rebusan disediakan dan digunakan sebagai kompres, diperbaiki selama seperempat jam.
  • Telur rebus, hangat, sebelumnya dibungkus selendang.

Operasi - rawatan radikal

Bisul pada mata, yang tidak terbuka untuk waktu yang lama dan membawa kepada proses radang purulen, dikeluarkan secara pembedahan. Semasa operasi, pakar bedah menggunakan anestesia tempatan atau umum, oleh itu, semasa manipulasi, pesakit tidak mengadu sakit dan sensasi yang tidak menyenangkan lainnya. Pakar membuka bisul, mengeluarkan cecair purulen yang terkumpul darinya. Selepas itu, rongga dicuci dengan larutan antibakteria. Pada akhir prosedur, larutan ubat disuntik ke dalam mendidih.

Cara merawat

Furuncle yang terbentuk di bawah mata mesti dirawat dengan betul agar tidak menimbulkan komplikasi. Sekiranya patologi, dilarang sama sekali membuka abses secara bebas dan mengeluarkan isinya. Seorang pesakit dengan bisul diminta untuk mengambil ubat antibakteria, yang diresepkan secara eksklusif oleh doktor. Penggunaan antibiotik sendiri berbahaya untuk reaksi buruk yang menyukarkan perjalanan penyakit ini. Semasa rawatan, perlu memantau kebersihan tangan dan mata dengan teliti..

Penggunaan ubat-ubatan

Pendidikan dapat dihapuskan dengan mengambil Flemoxin Solutab.

Sekiranya abses terbentuk di mata, maka mereka beralih kepada pakar oftalmologi yang akan memilih rawatan yang diperlukan setelah pemeriksaan menyeluruh. Pendidikan matang secara purata dari 2 hari atau lebih. Adalah mungkin untuk merawat bulu mata pada kelopak mata dengan menggunakan salap mata, titisan dan kaedah lain. Ubat-ubatan membantu menghentikan keradangan, mempercepat pematangan pembentukan purulen, menghilangkan rasa sakit dan gejala lain yang tidak menyenangkan. Ubat yang paling popular digunakan untuk merebus mata ditunjukkan dalam jadual.

Kumpulan ubatNama
Titisan mata antiseptik dan antibakteria"Albucid"
"Tsiprolet"
"Tobramycin"
"Tobradex"
"Levomisetin"
"Ciprofloxacin"
Salap antibakteriaTetrasiklin
Levomycetinova
"Erythromycin"
"Hidrokortison"
Antibiotik spektrum luas dalam bentuk tabletFlemoklav
"Amoksisilin"
"Flemoxin Solutab"
"Cephalexin"
"Zeporin"

Kompres yang berkesan boleh dibuat dari salap Vishnevsky.

Yang paling berkesan adalah salap yang bertindak secara langsung di kawasan yang meradang. Semasa rawatan, jangan gunakan kosmetik atau memakai kanta lekap. Disarankan juga menggunakan salap "Levomekol" atau Vishnevsky untuk melakukan kompres pada mata dengan mendidih. Sebelum ini, kulit di sekitar kawasan yang meradang dirawat dengan larutan furacilin atau asid salisilik.

Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat

Dengan bulu mata, anda boleh menggunakan kaedah terapi bukan tradisional, tetapi disyorkan untuk menggabungkannya dengan rawatan konservatif. Bahan semula jadi membantu mengatasi hanya pada peringkat awal patologi

Perlu melakukan terapi dengan berhati-hati untuk mengelakkan reaksi alergi. Resipi berkesan untuk penyembuh dengan mendidih di kawasan kelopak mata:

  • Perbungaan chamomile. Merebus ubat disediakan dari komponen untuk mencuci mata yang terkena.
  • Plantain. Tumbuhan yang sesuai untuk losyen pada mata yang sakit. Lakukan prosedur tiga kali sehari.
  • Aloe. Getah tumbuhan dicairkan dengan air, memerhatikan perkadaran 1: 1, kain kasa dicelupkan ke dalam ubat dan terpaku pada organ visual yang sakit selama seperempat jam.
  • Minyak kastor. Rendam sepotong kain kecil dengan produk dan sapukan pada mendidih, biarkan semalaman. Untuk menghilangkan patologi, 2-3 prosedur sudah cukup.
  • Bawang putih. Jus diekstrak dari sayur, yang disapukan ke kawasan yang meradang dengan kapas.

Campur tangan pembedahan

Dalam patologi yang teruk, pesakit dihantar untuk pembedahan membuang formasi.

Dalam kes yang teruk, apabila bisul tidak hilang dalam jangka masa yang lama, operasi ditetapkan. Pembedahan digunakan untuk abses besar, serta kesakitan dan komplikasi yang teruk. Manipulasi dilakukan di bawah anestesia tempatan, sehingga orang tersebut tidak mengalami ketidakselesaan dan kesakitan. Pakar bedah membuka bisul dan mengepam kandungan purulen. Selepas itu, luka dirawat dengan larutan antibakteria.

Tahap perkembangan chiria di mata

Biasanya bisul tidak muncul secara tiba-tiba, pematangan penuh berlaku dalam tiga peringkat, yang mana tempohnya bergantung pada sistem imun dan keparahan lesi.

Setiap peringkat disertai dengan gejala sendiri:

  1. Pada peringkat awal, terdapat ketidakselesaan pada kelopak mata semasa berkedip, gatal, terbakar, sedikit kemerahan. Abses itu sendiri belum terlihat, namun ada sedikit pembengkakan, yang meningkat ketika menggaru.
  2. Selanjutnya, saluran darah meluap dengan darah, tisu di tempat pembentukan membengkak, muncul sedikit abses. Simptomologi semakin meningkat, rasa sakit menjadi lebih sengit ketika berkedip dan menekan tuberkel, kehadiran badan asing di mata terasa.
  3. Bisul meningkat dalam ukuran, kepala memperoleh warna kuning yang jelas.

Dengan rawatan yang betul, pada peringkat terakhir, kandungan purulen mengalir keluar dan proses penyembuhan bermula. Walau bagaimanapun, kemerahan kulit dapat bertahan lama..

Furuncle pada kening

Furuncles adalah keradangan purulen pada folikel rambut yang disebabkan oleh jangkitan staphylococcal. Proses ini berlaku pada kulit di mana rambut ada (dada, pangkal paha, leher, ketiak, muka atau punggung).

Sebab-sebab abses

Faktor yang memprovokasi terjadinya bisul adalah:

  • hipotermia badan;
  • ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan;
  • kelemahan imuniti akibat tekanan, kekurangan vitamin, penyakit kronik, gangguan metabolik, gangguan usus dan gastrik;
  • kerosakan pada kulit (calar, luka, calar);
  • perubahan keadaan iklim.

Selalunya, furuncle dilokalisasikan pada alis. Pada peringkat awal, pembengkakan menyakitkan berlaku, kemudian pembengkakan muncul, dan tisu di sekitarnya menjadi merah.

Secara beransur-ansur, bengkak merebak ke kelopak mata, dan kemudian ke sebahagian besar wajah. Selepas beberapa hari, batang nekrotik terbentuk di dalam bisul..

Proses keradangan boleh berlangsung dari 8 hingga 14 hari, dan juga disertai dengan sakit kepala, demam dan malaise umum.

Kaedah merawat bisul

Sekiranya anda mendapati tanda-tanda pertama bisul pada kening anda, cubalah mengatasi masalah itu sendiri, tetapi jangan sekali-kali mengeluarkan abses, kerana ini boleh menyebabkan penyebaran jangkitan, yang menyebabkan pengembangan fokus baru pada bahagian tubuh yang lain, dan dalam kes yang teruk, keracunan darah (septikemia) ).

Di rumah, sebelum menyentuh bisul (dan selepas prosedur), basuh tangan anda dengan sabun antibakteria. Rawat kawasan yang terkena beberapa kali sehari dengan agen antibakteria.

Sapukan kompres hangat selama 15 minit, yang akan membantu menghilangkan rasa sakit dan mempercepat pematangan kepala bernanah. Setelah kompres hangat, tutup abses dengan pembalut kain kasa kering..

Sekiranya bisul telah terbuka, perlu mengeluarkan nanah dengan berhati-hati (jangan perah), dan kemudian merawat luka dengan hati-hati dengan hidrogen peroksida, kemudian sapukan pembalut kering. Ulangi prosedur ini sehingga penyembuhan lengkap

Ubat sakit dapat membantu melegakan kesakitan dan keradangan. Jangan gunakan salap atau krim yang mengandungi antibiotik tanpa nasihat doktor anda.

Pengubatan sendiri bisul (terutama pada wajah) boleh menyebabkan akibat yang tidak dapat dipulihkan, jadi tidak disarankan untuk melakukannya, tetapi lebih baik meminta bantuan daripada pakar.

Untuk menyembuhkan bulu mata pada alis, serta di kawasan kulit yang lain, doktor menetapkan rawatan yang kompleks menggunakan antibiotik mengikut skema tertentu (Ampiox, Oletetrin, garam natrium Oxacillin, Ampicillin, Metacyclin, Penicillin, Sulfonamides, Furacilin, Bactrim).

Apabila abses matang sepenuhnya, pembukaan pembedahan ditunjukkan, selepas itu doktor mengeluarkan batang nekrotik dengan pinset. Pembalut kain kasa steril digunakan pada luka, dan kulit di sekitar abses dilumasi dengan salap sintomisin, salap gentamisin atau neomisin..

Untuk mencegah kambuh bisul, sinaran UV diresepkan, dan sekiranya furunculosis kronik, vaksin staphylococcal tertentu, digunakan imunoterapi bukan spesifik.

BACA FRESH: BAGAIMANA NAK DAPATKAN LEMAK. 2 LARANGAN PALING PENTING

Prosedur diagnostik

Untuk pemeriksaan yang lebih terperinci, pesakit diberi kultur BAC smear dari membran konjungtiva.

Apabila bisul muncul di mata, maka anda tidak boleh menangguhkan menghubungi doktor, terutamanya jika bisul tidak pecah untuk waktu yang lama, kerana kemungkinan komplikasi berbahaya. Dengan masalah yang sama, mereka beralih kepada pakar oftalmologi, yang sering mengenali patologi oleh tanda-tanda luaran. Sekiranya bisul dibuat dan tahapnya tidak mungkin dilakukan secara visual, maka manipulasi diagnostik tambahan ditetapkan. Prosedur berikut membantu membuat diagnosis yang tepat dan menentukan penyebab penyakit:

  • ujian darah makmal untuk kandungan glukosa;
  • analisis air kencing;
  • ujian toleransi glukosa;
  • diagnostik bulu mata untuk demodex;
  • pemeriksaan tinja untuk helminthiasis;
  • kultur bakteriologi smear yang diperoleh dari konjunktiva untuk menentukan agen penyebab bisul;
  • budaya darah untuk kemandulan.

Selalunya, perundingan tambahan dengan ahli endokrinologi, ahli gastroenterologi atau ahli dermatologi diperlukan. Sama pentingnya ialah diagnosis pembezaan untuk membantu membezakan bisul dari gangguan seperti:

Adalah penting untuk membezakan pendidikan dengan sista pada waktunya.

  • chalazion, dicirikan oleh proses keradangan kronik pada kawasan kelopak mata yang melampau;
  • dacryoadenitis - keradangan kelenjar sebum terhadap latar belakang fokus berjangkit di dalam badan;
  • neoplasma sista di kawasan kelopak mata.

Rebus di mata. Cara mengatasi penyakit

Bisul, atau bisul, adalah penyakit folikel rambut dan tisu sekitarnya, disertai dengan proses keradangan. Perkembangan patologi dipengaruhi oleh bakteria pyogenik. Tempat penyetempatan bisul yang digemari adalah bahagian tubuh manusia di mana rambut terdapat. Bisul pada mata terbentuk di garis bulu mata. Proses patologi menyatakan permulaan perkembangannya dengan sensasi gatal. Kemudian kawasan di sekitar folikel rambut menjadi merah dan membengkak. Pembengkakan secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, dan warna kawasan yang terjejas berubah dari merah jambu pucat menjadi ungu. Prosesnya agak menyakitkan, menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan ketika disentuh. Pematangan bisul pada mata berlaku dalam 2 hari.

Tahap seterusnya adalah melembutkan kain dan memperoleh warna kehijauan. Seseorang dalam tempoh ini mungkin merasa tidak sihat. Dalam beberapa kes, suhu badan meningkat. Selanjutnya, di tengah bisul, ulser berbentuk corong terbentuk. Apabila bisul dibuka secara bebas, ulser akan hilang, dan pembengkakan mereda. Kemerahan secara beransur-ansur berkurang dan luka sembuh. Sebagai peringatan bisul yang tidak menyenangkan, tanda mungkin kekal pada kulit - bekas luka.

Mengapa bisul (bisul) terbentuk pada tubuh manusia? Dalam penyakit bisul, alasan kemunculannya adalah seperti berikut:

  1. ketidakpatuhan dengan peraturan kebersihan asas;
  2. pemakanan yang tidak betul;
  3. pencemaran luka selepas lecet, luka, radang;
  4. tekanan teruk;
  5. hipotermia badan;
  6. metabolisme terganggu;
  7. penyakit saluran gastrousus, dll..

Diagnostik

Diagnosis bisul profesional pada kanak-kanak memungkinkan untuk membezakan penyakit daripada orang lain - antraks, tuberkulosis kulit, eritema, dan lain-lain. Kaedah diagnostik yang paling biasa dan sering digunakan termasuk:

  • pemeriksaan visual;
  • ujian darah;
  • Analisis air kencing;
  • dermatoskopi;
  • menyemai bakteria;
  • fluorografi;
  • Ultrasound organ dalaman.

Rawatan ditetapkan bergantung pada data diagnostik yang diterima. Lebih-lebih lagi, kadang-kadang ini memerlukan campur tangan beberapa pakar perubatan sekaligus..

Pada nota. Sekiranya abses terbentuk di mata, anak perlu ditunjukkan kepada pakar oftalmologi untuk mengelakkan komplikasi penglihatan.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma