Gaun bunglon - ilusi optik atau skrin yang salah dinilai?

Penyanyi Scotland Caitlin McNeill menyiarkan gambar gaun itu di Tumblr dengan bertanya warna apa pakaian itu? Putih dan emas atau hitam dan biru?

Pendapat orang dibahagikan: ada yang percaya bahawa warna pakaiannya berwarna biru dan hitam, yang lain - putih dan emas..

Selebriti menambah api :) Jadi Taylor Swift menulis tweet bahawa gaun itu berwarna biru dan hitam:

Saya tidak memahami perbahasan pakaian ganjil ini dan saya rasa seperti itu muslihat. Saya keliru dan takut. PS itu SANGAT BIRU DAN HITAM

Kim Kardashian dan Kanye West masing-masing menganggap putih dan emas dan hitam dan biru:

Apa warna pakaian itu? Saya nampak putih & emas. Kanye melihat hitam & biru, yang buta warna?

Jurugambar Hope Taylor membantu mengetahuinya dengan Adobe Lightroom.

Sekiranya anda membuat warna gambar "hangat", maka gaun itu kelihatan seperti putih dan emas, jika warnanya "sejuk", maka gaun itu akan menjadi biru dan hitam:

Mengingat keadaan pencahayaan di mana foto asalnya diambil, ada jawaban yang jelas dalam perdebatan warna: warna gaun berwarna biru dan hitam..

Fenomena persepsi warna yang berbeza menarik. Terdapat versi yang mungkin disebabkan oleh beberapa faktor, termasuk usia, pencahayaan, warna latar belakang, dll..

Dan inilah rupa pakaian ini di kedai:

Kedai dalam talian Amazon juga mengesahkan warna hitam dan biru gaun itu:

Kegembiraan di sekitar gaun ini sangat hebat sehingga LEGO memutuskan untuk mendamaikan pesta: pilih warna yang paling anda sukai :)

P.S. Dalam foto Kaitlyn McNeill, saya melihat putih dan emas. Biru muda / biru pucat dan emas, tepatnya :)

UPD 03/04/2015: Sementara itu, maklumat muncul di PzFeed bahawa mungkin untuk membuat pra-pesanan kes iPhone TheDress. Harga terbitan $ 17. Dunia sudah gila :)

vitalius-wrx ›Blog› Apa warna pakaian?!

Saya duduk di sini Vkontakte dan kemudian seorang rakan melemparkan foto pakaian itu dan bertanya kepada siapa warnanya:

Baiklah, saya tidak teragak-agak untuk menulis putih dan emas, setelah 30 minit saya melihat sebuah pos di VK dengan sampah ini dan anda tahu apa warna sebenar pakaian itu?!
HITAM BIRU!

Dan artikel dari internet mengenainya:
Seorang pakar oftalmologi Mashable yang dijemput menjelaskan bahawa gaun itu berwarna putih dengan jalur emas dalam pencahayaan ini. Persepsi warna seseorang bergantung pada ciri-ciri individu penglihatannya. Otak memproses gelombang cahaya dengan panjang yang berbeza yang memukul retina, dan menyedari warna cahaya ini dikaitkan dengan tindak balas emosi sejagat, jadi sebilangan orang dapat melihat putih dan emas walaupun dalam bayang-bayang, sementara yang lain hanya melihat warna biru dan hitam. Namun, BuzzFeed dapat menghubungi pengarang yang asli. posting, Caitlin McNeill, dan dia mendedahkan bahawa gaun itu sebenarnya berwarna biru. Itu ditujukan untuk ibu pengantin perempuan, di majlis perkahwinannya yang dinyanyikan Caitlin dengan kumpulannya. Pertikaian mengenai warna gaun dalam foto itu bermula kira-kira seminggu sebelum perayaan itu, tetapi pada majlis perkahwinan itu sendiri keraguan mengenai hal ini dapat diselesaikan sepenuhnya.

Untuk hari kedua, banyak orang di pelbagai laman web telah membincangkan soalan yang sangat mudah. Apa warna pakaian ini? Nampaknya, kesukaran apa yang boleh timbul di sini? Tetapi tidak ada kata sepakat dalam isu ini: tiga perempat responden menganggap gaun itu berwarna putih dan emas, dan satu perempat sebagai biru dan hitam. Setuju, ini pelik. Apa masalahnya?

Mari kita setuju dengan segera bahawa ini bukan mengenai monitor. Sudah tentu, monitor seseorang boleh dikalibrasi sehingga seseorang tidak dapat membezakan jeruk dari tomato. Tetapi ada banyak bukti bahawa orang yang berbeza (misalnya, suami dan isteri) melihat warna yang berbeza dalam pakaian ini, melihat monitor yang sama pada masa yang sama..

Untuk memahami apa yang berlaku di sini, portal Buzzfeed beralih kepada pakar dalam bidang psikologi dan neurobiologi..

Otak manusia menentukan warna objek berdasarkan jumlah cahaya yang memukul retina. Kecerahan keseluruhan ini terdiri dari cahaya yang dipancarkan oleh objek itu sendiri dan cahaya yang memantulkan permukaannya..

Dalam kes pakaian ini, otak beberapa orang menganggap bahawa ia berurusan dengan permukaan yang kurang reflektif dan warna biru-hitam terbentuk di dalam minda. Orang lain akan melihat gaun putih dan emas, kerana otak mereka percaya bahawa permukaan objek, walaupun berada dalam bayang-bayang, mencerminkan dengan baik.

Semua ini sangat serupa dengan ilusi optik Adelson yang terkenal. Kotak petak yang ditandai pada gambar dengan huruf A dan B dicat dengan warna abu-abu yang sama, tetapi kerana konteks (persekitaran), mereka kelihatan sama sekali berbeza.

Mari kita anggap. Tetapi mengapa otak orang yang berbeza mentafsirkan gambar yang sama secara berbeza? Lebih-lebih lagi, seseorang dan orang yang sama pertama dapat melihat satu warna dalam gaun, dan setelah beberapa lama sudah menjadi warna yang lain!

Ya, itu soalan yang menarik. Dan menurut John Borghi, ahli sains saraf di Universiti Rockefeller, sains menempati kedudukan yang sama di dalamnya seperti yang terdapat dalam filem terkenal, menentukan sama ada terdapat kehidupan di Marikh. Dengan kata lain, sains belum diketahui. "Para saintis meluangkan banyak masa untuk mempelajari karya mata secara umum, tetapi ciri-ciri individu orang tidak begitu menarik. Dalam kebanyakan kes, mata manusia berfungsi dengan cara yang sama, kerana kita hidup di lingkungan yang sama, dengan warna biru yang sama dalam spektrum cahaya. ".

Walaupun begitu, beberapa andaian dapat dibuat. Menurut ahli sains saraf yang sama, seseorang mengenali gambar dari besar hingga kecil, pertama gambar asas dibina di otak, yang kemudian dipecah menjadi kepingan terperinci yang lebih kecil. Proses ini sangat dipengaruhi oleh pengalaman orang sebelumnya, serta apa sebenarnya yang dia harapkan untuk dilihat..

Setiap orang mempunyai asas pengalaman dan harapan mereka sendiri. Contohnya, ketika melihat pakaian yang terkenal, imejnya dapat dipengaruhi oleh apa yang anda lihat sebelumnya. Selain itu, anda mungkin memikirkan pakaian lain yang anda lihat dengan tekstur atau potongan yang serupa, dan ini juga akan membuat penyesuaian terhadap kesan anda. Fenomena psikologi ini disebut priming (kesan keutamaan).

Saya fikir ia layak seperti dan menyiarkan semula))

Teka-teki gaun biru dan putih. Ilusi optik

Pakaian itu, yang gambarnya disiarkan di Internet, membahagikan planet ini kepada dua kem yang tidak dapat didamaikan.

Foto gaun pelik (gambar di tengah), yang disiarkan sehari sebelumnya oleh portal BuzzFeed, benar-benar meletupkan Internet. "Lelaki, tolong saya, adakah pakaian ini berwarna putih dan emas atau biru dan hitam? Saya dan rakan saya tidak dapat membuat perjanjian, dan kami menjadi gila, "tulis seorang gadis, selepas itu berjuta-juta pengguna di seluruh dunia menjadi gila..

Lihat gambar dan tentukan: gaun di tengah berwarna putih-emas atau biru-hitam?

Tidak banyak yang dapat membayangkan bahawa gambaran sederhana dapat membahagikan pengguna Internet menjadi dua kubu yang tidak dapat didamaikan. Beberapa orang dengan marah menyatakan bahawa mereka dapat melihat dengan jelas gaun biru laut dengan jalur renda hitam, yang lain gaun putih dengan renda emas.

Masalahnya ialah tiga perempat pengundi percaya bahawa gaun itu berwarna putih dan emas, selebihnya - bahawa gaun itu berwarna biru atau bahkan berubah warnanya..

Ini benar-benar mengenai biologi. Perbezaan persepsi disebabkan oleh bagaimana mata dan otak manusia berevolusi untuk melihat dunia yang diterangi cahaya. Cahaya yang memasuki mata manusia memukul retina, yang terdiri daripada dua jenis fotoreseptor - kerucut dan batang, yang diajar di sekolah. Tongkat lebih sensitif terhadap cahaya, dan lebih bertanggungjawab terhadap persepsi bentuk, daripada warna objek. Sebaliknya, kerucut lebih bertanggungjawab terhadap persepsi warna, dan bukannya tahap pencahayaan objek. Dengan kata lain, pada waktu senja kita melihat dunia dengan tongkat dan bukannya kerucut..

Julat warna di mana pelbagai objek dirasakan bergantung pada apa yang lebih banyak di retina orang tertentu - batang atau kerucut, dan pada cahaya apa objek itu diterangi..

Batang merasakan intensiti cahaya berkat rhodopsin pigmen visual, yang sangat sensitif terhadap cahaya intensiti rendah dan hancur apabila terkena cahaya terang. Pada masa yang sama, diperlukan sekitar 45 minit untuk pulih, itulah sebabnya seseorang memerlukan masa untuk membiasakan diri dengan pencahayaan senja secara normal..

Atas sebab yang sama, jika seseorang melihat gaun dengan cahaya terang, kemudian pergi selama setengah jam di bilik yang gelap dan kembali, maka kemungkinan besar warna pakaian itu akan berubah untuknya.

"Sistem visual kami digunakan untuk menyapu maklumat mengenai sumber cahaya dan menggunakan maklumat mengenai cahaya yang dipantulkan sebenarnya. Saya telah mengkaji penglihatan warna individu selama 30 tahun, dan dalam hal ini, saya melihat perbezaan terbesar dalam persepsi individu terhadap apa yang saya lihat, "kata Jay Neitz, ahli neurofisiologi di University of Washington..

Lebih-lebih lagi, persepsi warna dipengaruhi oleh bagaimana otak kita berusaha menyesuaikan warna dan pencahayaan untuk mengetahui warna apa yang sebenarnya dimiliki objek. Sama seperti kamera moden menyeimbangkan pencahayaan, otak manusia melakukannya secara automatik..

Tetapi pada masa yang sama, orang yang berbeza sama ada mengabaikan warna biru, menganggap gambar itu putih dan emas, atau mengabaikan warna kuning, melihat gaun biru dan hitam.

Banyak ilusi optik lain mempunyai sifat yang serupa, termasuk contoh yang terkenal dengan sel papan hitam dan putih.

Warna pakaian sebenar

Dan inilah rupa pakaian ini

Warna sebenar pakaian itu sesuai dengan pendapat minoriti - foto yang dipaparkan menunjukkan bahawa ia sebenarnya berwarna biru-hitam.

Pakaian apa yang anda lihat?

Penjelasan

Seperti yang mereka lihat putih dan emas

Melihat gambar tersebut, orang yang menganggap gaun itu berwarna putih dan emas, kemungkinan besar, memperhatikan latar belakangnya. Dengan mengambil cahaya latar yang terang untuk cahaya matahari, mereka memutuskan bahawa gaun itu berada di tempat teduh, yang bermaksud bahawa kawasan cahaya harus berubah nada menjadi warna kebiruan (misalnya, kerana langit yang sama).

Ini adalah bagaimana kebanyakan orang akan melihat gaun putih dalam gambar ini, walaupun tidak.

Seperti yang dilihat oleh "biru-hitam"

"Biru-hitam", sebaliknya, melihat kawasan terang gaun di luar konteks dan menyatakan dengan jelas bahawa mereka berwarna kebiruan atau biru, sementara bukannya serpihan "keemasan" dalam gambar yang mereka lihat berwarna hitam, mengingat kesannya ketika, karena cahaya terang di bawah pada sudut tertentu, hitam menjadi coklat berkarat atau bahkan keemasan.

Apa warna pakaian ini: putih-emas atau biru-hitam?

Apa warna pakaian ini? Isu ini telah mencetuskan kontroversi sengit di Internet, di mana pengguna dibahagikan kepada mereka yang percaya bahawa ia adalah gaun putih dan emas, dan mereka yang melihat gaun biru dan hitam..

Foto gaun itu pertama kali diposting di Tumblr oleh pengguna Scotland Caitlin McNeill setelah dia melihat rakan-rakannya melihat warna yang berbeza dalam foto tersebut..

Foto dengan cepat menjadi sensasi dalam talian kerana kontroversi mengenai warna sebenar pakaian. Dan tag #TheDress mula mendapat populariti dengan cepat di seluruh dunia..

Gadis itu sendiri mengatakan bahawa dia tidak mengharapkan reaksi seperti itu terhadap gaun yang dipakainya pada majlis perkahwinan rakannya.

Ilusi optikal

Sebenarnya ada penjelasan saintifik mengapa sesetengah orang melihat gaun biru dan hitam, sementara yang lain melihat warna keemasan dan putih.

Pukulan itu sendiri adalah ilusi optik.

Objek memantulkan cahaya pada panjang gelombang atau warna tertentu, dan otak manusia menentukan warna objek dengan menganggap warna yang dipantulkan. Persepsi ini dapat diputarbelitkan oleh warna objek yang berdekatan..

Ini serupa dengan ilusi bayangan Adelson. Dalam gambar, sel A adalah warna yang sama dengan sel B, tetapi persekitaran menjadikannya kelihatan berbeza.

Dalam foto ini, warna di sekitarnya sangat kacau sehingga otak tidak dapat mengetahui warna gaun apa itu..

Berpakaian biru atau putih?

Analisis digital mengenai gambar gaun itu menunjukkan bahawa salah satu bintik pada renda hitam berwarna oren pada foto tersebut..

Foto asal ada di tengah. Di sebelah kiri, kecerahan dan kontras telah diubah sehingga gaunnya kelihatan lebih putih dan emas. Kanan - kecerahan dan kontras berubah untuk menjadikan gaun itu kelihatan biru dan hitam.

Oleh itu, orang yang melihat kawasan sekitar gaun itu gelap akan melihat warna biru putih dan hitam keemasan. Ia bergantung pada bagaimana otak melihat dan memproses warna..

Sebenarnya gaun ini berwarna biru dengan renda hitam.

Dunia berpendapat mengenai warna pakaian: biru atau putih?

Pakaian itu, yang gambarnya disiarkan di Internet, membahagikan planet ini kepada dua kem yang tidak dapat didamaikan. Pembaca boleh menyertai perbahasan global.

Foto gaun pelik (gambar di tengah), yang disiarkan sehari sebelumnya oleh portal BuzzFeed, benar-benar meletupkan Internet. "Lelaki, tolong saya, adakah pakaian ini berwarna putih dan emas atau biru dan hitam? Saya dan rakan saya tidak dapat membuat perjanjian, dan kami menjadi gila, "tulis seorang gadis, selepas itu berjuta-juta pengguna di seluruh dunia menjadi gila..

Tidak banyak yang dapat membayangkan bahawa gambaran sederhana dapat membahagikan pengguna Internet menjadi dua kubu yang tidak dapat didamaikan. Beberapa orang dengan marah menyatakan bahawa mereka dapat melihat dengan jelas gaun biru laut dengan jalur renda hitam, yang lain gaun putih dengan renda emas.

Masalahnya ialah tiga perempat pengundi percaya bahawa gaun itu berwarna putih dan emas, selebihnya - bahawa gaun itu berwarna biru atau bahkan berubah warnanya..

Pendapat selebriti juga dibahagikan. Jimmy Fallon, Julianne Moore, Kim Kardashian melihat gaun itu berwarna putih dan emas, dan Taylor Swift, James Franco, Kanye West - berwarna hitam dan biru. Pada hakikatnya, perselisihan ini bukan sosial, tetapi biologi. Perbezaan persepsi disebabkan oleh bagaimana mata dan otak manusia berevolusi untuk melihat dunia yang diterangi cahaya. Cahaya yang memasuki mata manusia memukul retina, yang terdiri daripada dua jenis fotoreseptor - kerucut dan batang, yang diajar di sekolah. Tongkat lebih sensitif terhadap cahaya, dan lebih bertanggungjawab terhadap persepsi bentuk, daripada warna objek. Sebaliknya, kerucut lebih bertanggungjawab terhadap persepsi warna, dan bukannya tahap pencahayaan objek. Dengan kata lain, pada waktu senja kita melihat dunia dengan tongkat dan bukannya kerucut..

Julat warna di mana pelbagai objek dirasakan bergantung pada apa yang lebih banyak di retina orang tertentu - batang atau kerucut, dan pada cahaya apa objek itu diterangi..

Batang merasakan intensiti cahaya berkat rhodopsin pigmen visual, yang sangat sensitif terhadap cahaya intensiti rendah dan hancur apabila terkena cahaya terang. Pada masa yang sama, diperlukan sekitar 45 minit untuk pulih, itulah sebabnya seseorang memerlukan masa untuk membiasakan diri dengan pencahayaan senja secara normal..

Atas sebab yang sama, jika seseorang melihat gaun dengan cahaya terang, kemudian pergi selama setengah jam di bilik yang gelap dan kembali, maka kemungkinan besar warna pakaian itu akan berubah untuknya.

"Sistem visual kami digunakan untuk menyapu maklumat mengenai sumber cahaya dan menggunakan maklumat mengenai cahaya yang dipantulkan sebenarnya. Saya telah mengkaji penglihatan warna individu selama 30 tahun, dan dalam hal ini, saya melihat perbezaan terbesar dalam persepsi individu terhadap apa yang saya lihat, "kata Jay Neitz, ahli neurofisiologi di University of Washington..

Lebih-lebih lagi, persepsi warna dipengaruhi oleh bagaimana otak kita berusaha menyesuaikan warna dan pencahayaan untuk mengetahui warna apa yang sebenarnya dimiliki objek. Sama seperti kamera moden menyeimbangkan pencahayaan, otak manusia melakukannya secara automatik..

Tetapi pada masa yang sama, orang yang berbeza sama ada mengabaikan warna biru, menganggap gambar itu putih dan emas, atau mengabaikan warna kuning, melihat gaun biru dan hitam.

Banyak ilusi optik lain mempunyai sifat yang serupa, termasuk contoh yang terkenal dengan sel papan hitam dan putih.

Warna sebenar pakaian itu sesuai dengan pendapat minoriti - foto yang dipaparkan menunjukkan bahawa ia sebenarnya berwarna biru-hitam.

Gaun biru dan hitam dan 16 ilusi optik lagi

Adakah anda percaya dengan apa yang anda lihat? Khusus untuk anda - gambar yang menipu mata dan otak.

Apa warna pakaian ini?

Gaun ini (ngomong-ngomong, warnanya apa?) Membasmi Internet dan dalam beberapa jam membahagikan dunia menjadi dua kubu. Bagi mereka yang telah menghabiskan beberapa hari terakhir dalam keadaan koma, berikut adalah ringkasan ringkas mengenai apa yang berlaku. Pengarang foto itu menyiarkannya di Tumblr dengan soalan "Apa warna gaun ini?" Walau bagaimanapun, tidak mungkin untuk mendapatkan jawapan sebulat suara: ada yang melihat dalam foto ini gaun biru dengan sisipan renda hitam, terang dengan cahaya hangat elektrik, yang lain berpendapat bahawa gaun itu berwarna putih, sisipan berwarna keemasan, dan gaun itu sendiri berada di tempat teduh.

Pengarang komik web popular xkcd menjelaskan dengan jelas apa sebab ilusi optik itu:

Pengarang foto tersebut mendakwa bahawa pakaian sebenar berwarna biru dan hitam. Walau bagaimanapun, pengeluar sekarang mungkin akan memikirkan pembebasan versi putih dan emas..

Gaun itu menjadi meme dalam waktu sesingkat mungkin dan telah membuat semua orang bosan tanpa henti. Namun, akhirnya, ilusi ini hanyalah demonstrasi salah satu daripada banyak cara untuk mengelabui penglihatan manusia yang tidak sempurna. Kami telah mengumpulkan 16 lagi ilusi optik yang akan membuat anda tidak mempercayai mata anda.

Mengapa ada yang melihat gaun itu berwarna hitam dan biru, yang lain berwarna putih dan emas. Penjelasan saintifik

Internet telah berpecah. Dan pakaian itu harus dipersalahkan. Pakaian biasa. Ini adalah pakaian yang dilihat orang secara berbeza. Ada yang melihatnya putih dan emas, yang lain hitam dan biru. Nasib baik, kami sekarang mempunyai penjelasan saintifik mengapa anda melihatnya seperti ini..

Sekiranya kita bercakap mengenai realiti, maka pakaian ini berwarna hitam dan biru. Namun, karena kita semua melihat fotonya, kita melihat warnanya dengan cara kita sendiri..

Bagaimana semuanya bermula? Dari pos Tumblr khas di mana foto gaun diposting bertanya "Lelaki, tolong - adakah gaun ini berwarna putih dan emas, atau biru dan hitam?"

Inilah rupa papan ini - Roman Originals.

Mengapa anda melihat warna gaun berwarna hitam dan biru atau putih dan emas?

Ini adalah ilusi optik. Jawapannya terletak pada ilmu saraf persepsi, masalah yang telah diusahakan oleh saintis sejak sekian lama. Contoh ilusi yang serupa dengan pakaian:

Sel A dan B adalah warna yang sama, tetapi otak melihatnya secara berbeza.
Semua ini disebabkan oleh bayangan yang dilemparkan oleh silinder. Otak harus menganalisis gambar, menentukan warna sel dengan mengimbangi kesan bayangan.
Caranya adalah kontras tempatan. Yaitu - dalam warna sel-sel di sekitarnya. Kami melihat warna setiap sel mengikut warna sel yang berdekatan. Tetapi kerana bayangan itu lembut dan meliputi sel-sel putih dan hitam, kita tidak dapat memisahkan yang dalam bayang-bayang dan yang terang..

Ini mungkin kelihatan seperti kelemahan sistem visual, namun pada hakikatnya, ini adalah kelebihan dalam bagaimana kita melihat kenyataan. Sistem visual bukanlah contoh terbaik pengesan cahaya. Namun, ia tidak semestinya tepat. Tugas sistem visual kami adalah menguraikan maklumat yang kami lihat dan menentukan apa sebenarnya yang kami lihat. Ini membantu kita untuk mengetahui apa sebenarnya yang kita lihat di hadapan kita..

Tetapi bagaimana dengan warna pakaian?

Ini semua mengenai konteks. Sistem visual menafsirkan gambar di hadapan mereka secara berbeza.
Apa jenis cahaya yang anda fikir terdapat dalam fotografi? Adakah lampu kedai kekuningan ini? Atau adakah siang hari?

Bergantung pada bagaimana anda melihat keadaan, persepsi anda berubah. Juga, apabila orang melihat warna sebenar ketika membayar, mereka berhenti melihat warna putih dan emas.

Apabila anda melihat gambar, otak anda berfungsi untuk menentukan apa yang ada di hadapannya. Dengan membandingkan pencahayaan dan warna antara satu sama lain, otak orang memberikan kepentingan kepada satu faktor atau yang lain, yang membawa kepada fakta bahawa anda melihat warna sebagai putih-emas atau hitam-kuning..

Pada hakikatnya, gaun itu berwarna hitam dan biru, namun dalam gambar itu adalah warna di mata orang yang melihatnya. Atau lebih tepatnya di otak.

Ahli neurologi cuba menjelaskan fenomena pakaian hitam dan biru

Penerbitan Wired dan Vice meminta pakar neurologi untuk menjelaskan fenomena persepsi yang berbeza mengenai warna gaun hitam dan biru, yang telah dibincangkan oleh pengguna rangkaian sosial sejak beberapa hari lalu..

Sebagai peringatan, semalam pengguna Tumblr dengan nama samaran Swiked menyiarkan foto gaun itu di toumblognya dan meminta pertolongan dalam menentukan warnanya. Menurut Swiked, dia dan rakan-rakannya tidak dapat menyetujui pendapat yang sama: ada yang melihat gaun itu hitam dan biru, yang lain - putih dan emas. Pakar neurologi Universiti Washington, Jay Neitz, yang melihat gaun berwarna putih dan emas, mengatakan bahawa perbezaan warna individu terbesar dalam 35 tahun praktiknya..

Mata melihat warna melalui gelombang cahaya yang dipantulkan, jelas Wired. Cahaya memukul retina, pigmen yang memproses maklumat dan menghantarnya ke otak. Pigmen merasakan warna yang berbeza bergantung pada panjang gelombang cahaya yang mereka terima. Dalam kes ini, kilatan cahaya pertama yang menyentuh retina boleh mempunyai panjang gelombang (iaitu warna yang berbeza). Setelah retina menerima cahaya yang dipantulkan dari objek, otak cuba "mengurangkan" maklumat seterusnya dari data kilat pertama.

Oleh kerana orang aktif pada waktu siang, mereka cenderung melihat cahaya siang. Ia boleh berkisar dari merah jambu hingga putih biru dan kemerahan. "Ini akan berlaku jika sistem visual melihat objek dan berusaha mengabaikan pergeseran kromatik pada siang hari," kata Bevil Conway, ahli saraf di Wellesley College. "Oleh itu, orang akan mengabaikan kebiruan dan melihat gaun putih dan emas, atau kekuningan dan melihat gaun hitam dan biru." Dia mungkin bermaksud lampu semasa di sekitar orang itu..

Knight menawarkan teori Vice dua. Pertama, perbezaan persepsi mungkin berkaitan dengan usia. Menurutnya, dari masa ke masa, retina manusia berubah dan mula merasakan warna biru yang kurang. Ini mungkin menjelaskan mengapa Knights, 61, melihat gaun putih dan emas, sementara pelajarnya melihat pakaian hitam dan biru. Walau bagaimanapun, teori ini tidak menjelaskan perbezaan orang pada usia yang sama..

Andaian kedua adalah mengenai konsistensi warna dan pencahayaan berwarna. Pencahayaan berterusan bermaksud seseorang akan melihat warna merah pada pencahayaan yang terang dan redup. Tetapi dengan cahaya berwarna, otak membuat pembetulan. "Jika saya memasuki bilik dan menyalakan lampu merah, objek putih akan memantulkan warna merah. Dan jika saya mempunyai benda merah dengan saya, ia juga akan berwarna merah. " Semasa memproses maklumat ini, penerbitan menjelaskan, otak dapat memutuskan bahawa objek merah sebenarnya berwarna putih, walaupun melihatnya sebagai merah di bawah pencahayaan biasa..

"Saya menonton ini dengan Volkswagen merah saya," tambah saintis itu. - Saya masuk ke dalam kereta ketika cukup gelap di luar, dan seseorang di hadapan saya menyalakan lampu brek. Kemudian kereta saya hanya diterangi lampu brek - dan kelihatan putih! " Seorang wakil wartawan cuba menerjemahkan teori ini ke dalam foto pakaian itu, dan menganggapnya diambil berdasarkan cahaya kebiruan. Oleh itu, otak, yang merasakan cahaya berwarna, berpendapat bahawa gaun itu sebenarnya berwarna putih..

Wired meminta pereka dalaman untuk bekerja dengan gambar dan RGB untuk mewarnai setiap kawasan. Kawasan biru ternyata menjadi biru, tetapi pereka mengaitkannya dengan kawasan biru yang lebih besar dalam foto. Pada masa yang sama, beberapa kawasan gelap dalam gambar mempunyai palet (R 93, G 76, B 50) dekat dengan oren. Pakar ini mengaitkannya dengan fakta bahawa kita melihat tempat ini dengan latar belakang putih dan menganggapnya hitam. Sekiranya anda memotongnya dan melihat latar belakang hitam, maka bahagian R 93, G 76, B 50 mungkin kelihatan hampir berwarna jingga.

Ksatria, yang melihat gaun itu berwarna putih dan emas, mengatakan hal yang sama: “Saya mencetak gambar itu, kemudian memotong sehelai dan melihatnya di luar konteks. Warnanya ternyata berada di tengah-tengah antara emas dan biru, tetapi tidak biru tua. Hanya otak saya yang berfikir bahawa biru berada dalam sumber cahaya, dan otak orang lain yang biru berada dalam pakaian. " Conway menambah: "Kebanyakan orang akan melihat biru pada latar belakang putih sebagai biru. Tetapi ada yang melihat biru pada latar belakang hitam sebagai putih. ".

Jay Knights mengakhiri perbualan dengan Vice dengan janji untuk mencurahkan sisa hidupnya untuk fenomena ini. "Saya fikir saya akan merawat kebutaan, tetapi sekarang saya akan melakukannya," katanya..

Apa warna pakaian: putih-emas atau biru-hitam?

Gaun, gambar yang dikirimkan oleh seorang gadis bernama Grace kepada ibunya, menimbulkan banyak kontroversi pada tahun 2015. Wanita tidak boleh bersetuju dengan warnanya.

Selanjutnya, orang-orang mulai mengirim foto pakaian itu satu sama lain, mengajukan soalan yang sama, dan tidak lama kemudian berjuta-juta orang memandangnya..

Terdapat perdebatan hangat mengenai warna gaun: kebanyakan percaya bahawa foto itu adalah gaun putih dan emas, tetapi beberapa pengguna mendakwa bahawa ia berwarna biru dan hitam.

Lihat gambar, warna apa yang anda fikir pakaian ini?

Sebenarnya, minoriti itu ternyata benar. Gaun oleh pereka Roman Originals berwarna biru dengan renda hitam. Dan warna yang dilihat oleh kebanyakan orang adalah ilusi optik yang disebabkan oleh pemprosesan foto yang mengganggu keseimbangan putih, jadi persepsi warna telah berubah bagi banyak orang..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma