Keratoplasti menembusi

Keratoplasti yang menembusi (transplantasi kornea) adalah operasi mikro yang meningkatkan kualiti penglihatan pada pesakit dengan pelbagai patologi kornea. Tujuan operasi adalah untuk memulihkan bentuk dan fungsi anatomi kornea, untuk menghilangkan cacat kongenital atau yang ada. Pada masa kini, keratoplasti adalah operasi pemindahan organ (transplantasi) yang paling biasa. Lebih daripada sepuluh ribu operasi sedemikian dilakukan setiap tahun di dunia..

Semasa operasi, kawasan kornea yang terjejas diganti sepenuhnya atau sebahagiannya dengan cantuman penderma. Lebih-lebih lagi, bergantung pada patologi, cantuman dapat menggantikan tisu kornea hingga kedalamannya, dan juga diletakkan di lapisan anterior kornea atau ketebalannya.

Untuk siapa pemindahan kornea ditunjukkan?

Menurut statistik, pelbagai jenis patologi kornea menyumbang 25% daripada semua penyakit organ penglihatan. Gangguan ketajaman penglihatan yang disebabkan oleh patologi kornea dalam kebanyakan kes tidak dapat dipulihkan dan tidak dapat diperbaiki dengan cermin mata atau kanta lekap. Itulah sebabnya keratoplasti sebenarnya adalah satu-satunya rawatan yang berkesan untuk pesakit dengan perubahan ketelusan (kelegapan) kornea atau pelanggaran keperitannya. Pemindahan kornea digunakan untuk:

  • keratoconus dan keratoglobus;
  • keputihan kornea avaskular (terbentuk sebagai komplikasi keratitis dan ulser kornea, selepas luka bakar kimia atau terma);
  • parut kornea pasca trauma (termasuk selepas pembedahan);
  • distrofi kornea kongenital atau yang diperoleh.

Sebelum melakukan intervensi pembedahan, semua pesakit yang memerlukan transplantasi kornea mesti menjalani pemeriksaan menyeluruh untuk mengenal pasti kontraindikasi dan faktor risiko, serta untuk meramalkan hasil intervensi. Sekiranya faktor risiko seperti entropion, ectropion, blepharitis, keratitis bakteria, dan lain-lain dikesan, mereka harus dihapuskan sebelum keratoplasti..

Bagaimana operasi

Operasi dilakukan dalam mod "satu hari", pilihan kaedah anestesia bergantung pada pelbagai faktor (umur, jenis patologi kornea, keadaan umum pesakit, dll.), Kedua-dua anestesia tempatan dan umum dapat digunakan.

Bola mata terpaku, pakar bedah menentukan ukuran tepat kawasan kornea yang akan dikeluarkan. Selepas pembentukan penutup kornea dengan parameter yang ditentukan, tisu yang terkena dikeluarkan. Di tempat mereka, cantuman kornea ditanamkan, ukurannya sepenuhnya bertepatan dengan ukuran kepak yang dikeluarkan.

Sekiranya perlu, laser keratoplasti dengan bantuan laser femtosecond dapat digunakan (klinik kami menggunakan alat terbaru - Wavelight FS200 Femtosecond, yang mempunyai kadar pembentukan flap kornea tertinggi).

Menurut indikasi, penyusunan semula segmen anterior mata dapat dilakukan pada masa yang sama (penyingkiran katarak, pemasangan atau penggantian IOL, pemusnahan synechiae, iris plasty, dll.). Setelah menyelesaikan semua manipulasi yang diperlukan, cantuman dipasang dengan bahan jahitan khas (ketebalan benang jauh lebih tipis daripada rambut manusia), pembalut tekanan yang ketat dikenakan pada mata yang dioperasikan, dan kanta lekap pelindung khas juga dapat digunakan. Pada hari pembedahan, pesakit pulang ke rumah.

Video keratoplasti kornea yang menembusi

Pemulihan selepas keratoplasti

Tempoh pemulihan selepas keratoplasti cukup lama dan 9-12 bulan atau lebih, ini disebabkan oleh ciri struktur kornea mata. Jahitan dikeluarkan tidak lebih awal dari 6 bulan (atau lebih baru) selepas operasi. Untuk mengelakkan keradangan pasca operasi kornea dan mengurangkan risiko penolakan cantuman, glukokortikoid dan ubat antibakteria dalam bentuk titisan mata diresepkan (sekurang-kurangnya 2 bulan selepas pembedahan). Sepanjang tempoh penyembuhan, disarankan untuk melindungi mata dengan berhati-hati dari kerosakan mekanikal, mengelakkan kerja fizikal yang berat.

Kemungkinan komplikasi operasi

Seperti campur tangan pembedahan, ada risiko tertentu ketika melakukan transplantasi kornea (pendarahan, kegagalan jahitan, jangkitan, komplikasi yang berkaitan dengan anestesia).

Komplikasi pasca operasi paling sering dikaitkan dengan penolakan bahan yang ditransplantasikan, lebih jarang terdapat peningkatan tekanan intraokular yang berterusan, edema makula, astigmatisme, dll..

Semoga bermanfaat

Kelebihan keratoplasti di MGK

Sebelum pembedahan, pesakit kami menjalani pemeriksaan mata secara menyeluruh menggunakan peralatan diagnostik paling moden dari pengeluar antarabangsa utama. Klinik kami mempunyai semua peralatan yang diperlukan untuk pemindahan kornea dan bank biotransplantasi kami sendiri. Pada tahun 2014, MGK melakukan 21 transplantasi kornea yang menembusi, yang merupakan kadar tertinggi di kalangan pusat oftalmologi bukan negeri di Rusia.

Pakar bertaraf dunia bekerja di Moscow Eye Clinic. Keratoplasti menembusi adalah salah satu tugas utama klinik. Klinik ini menggunakan Profesor Aleksey Yuryevich Slonimsky - salah satu pakar yang paling berwibawa dalam rawatan pesakit dengan pelbagai patologi kornea, pemimpin yang diakui dalam bidang pemindahan penembusan untuk keratoconus, pengarang monograf keratoconus. Profesor Yu.B. Slonimsky - Ahli Lembaga Persatuan Ahli Oftalmologi Rusia. Di antara rakan-rakan oftalmologinya, Yuri Borisovich adalah pihak berkuasa yang diakui dalam merawat pesakit dengan patologi kornea yang teruk. Operasi ini dilakukan oleh pakar bedah kategori tertinggi, ketua doktor klinik Fomenko Natalia Ivanovna, yang telah berjaya melakukan lebih daripada 12 ribu operasi dari pelbagai kategori kerumitan.

Pendekatan individu dan sikap penuh perhatian kepada setiap pesakit adalah kunci rawatan berkesan di MGK. Kami menjaga pesakit kami, jadi kami bersedia memberikan semua bantuan yang diperlukan setiap hari, tujuh hari seminggu, dari jam 9 pagi hingga 9 malam. Untuk kemudahan pesakit kami, ada hospital (termasuk hospital harian).

Ulasan video pesakit

Kos rawatan

Kos pembedahan keratoplasti ditentukan oleh jumlah pembedahan, keperluan menggunakan anestesia umum, dll. Kos penembusan keratoplasti di klinik kami adalah dari 90,000 rubel. untuk satu mata, semasa pembinaan semula segmen anterior mata, kos operasi mungkin akan meningkat. Biomaterial dibayar secara berasingan (harganya ialah 98,000 rubel).

Anda boleh mengetahui kos prosedur tertentu dengan menghubungi talian hotline MGK nombor 8 (800) 777-38-81 (panggilan percuma dari telefon bimbit dan wilayah Persekutuan Rusia) dan melalui telefon di Moscow +7 (499) 322-36-36 atau dalam talian, gunakan Rundingan Skype di laman web, anda juga dapat melihat bahagian "Harga".

Keratoplasti kornea: harga, ulasan, klinik

Apa ini?

Keratoplasti kornea adalah penggantian separa atau lengkap dengan cantuman. Semasa operasi ini, biomaterial dapat ditanam di kawasan yang terjejas (di lapisan atas atau dalam kornea) atau semua sel dapat diganti lapisan demi lapisan.

Pemindahan kornea membolehkan banyak orang mendapatkan kembali fungsi visual mereka dan kembali ke gaya hidup yang aktif.


Hasil yang dijangkakan dari operasi:

  • kembalinya ketajaman penglihatan kepada pesakit;
  • penghambatan penyakit progresif kornea, penstabilan fungsi visualnya kerana peningkatan ketelusannya;
  • pembinaan semula kornea (pemulihan bentuk normalnya).

Petunjuk untuk keratoplasti

  • anomali kongenital kornea (keratoconus atau keratoglobus);
  • sakit mata atau parut akibat trauma, luka bakar, luka, kerosakan tisu degeneratif, campur tangan pembedahan;.
  • perubahan distrofi pada kornea;
  • sista, fistula dan kecacatan stratum corneum;
  • kes apabila, setelah keratotomi berlian optik, tidak mungkin untuk menghentikan perkembangan kerotokonus.

Bahan pengganti kornea

Graft khas untuk pembedahan oftalmik dihasilkan oleh pelbagai institusi perubatan berlesen. Terdapat bank mata yang mengumpulkan dan menyimpan kornea penderma dan produk jadi untuk pemindahan..

Dalam oftalmologi pembedahan, operasi pemindahan kornea dikelaskan:

  • mengikut ukuran kawasan yang ditanam: separa (tempatan dan subtotal) dan lengkap (total);
  • oleh lapisan yang akan diganti (melalui, keratoplasti lamina anterior atau posterior).

Pemindahan kornea adalah jenis keratoplasti yang paling biasa. Ia dilakukan untuk orang dengan kelegapan kornea lengkap atau dengan anomali kongenital anatomi (keratoconus, dll.), Serta trauma, nekrosis, atrofi yang luas. Dalam kes ini, lapisan kornea yang rosak diganti dengan biomaterial sepenuhnya hingga kedalaman penuh..

Keratoplasti lapisan demi lapisan ditunjukkan untuk pesakit yang mengalami kecederaan kornea dangkal. Operasi pada stratum corneum anterior atau posterior biasanya dilakukan pada pesakit dengan luka bakar, kelegapan, distrofi atau keratopati pelbagai etiologi. Semasa operasi, kawasan yang diubah secara patologi digantikan dengan bahan penderma yang telus, sementara tisu yang sihat dan kekuatan kornea dipelihara sepenuhnya.

Kos pemindahan kornea ditentukan oleh:

  • bilangan pemeriksaan sebelum keratoplasti (analisis, perundingan perubatan), diagnostik instrumental);
  • jenis cantuman biologi (kualiti dan harganya);
  • tahap peralatan teknikal;
  • cara melakukan campur tangan pembedahan (menggunakan pisau bedah mekanikal atau laser);
  • satu set langkah untuk rawatan pasca operasi;
  • pemilihan ubat untuk prosedur anestesia, aseptik dan pemulihan;
  • pemantauan perubatan semasa tempoh pemulihan (pemeriksaan dan cadangan);
  • kandungan di klinik, jika perlu (makanan, peraturan wad, dll.).

Bergantung pada kriteria di atas, harga di Moscow berkisar antara 50 ribu rubel. sehingga 600 ribu rubel, dan di klinik Eropah operasi itu berharga 3-5 ribu euro.

Di manakah keratoplasti dilakukan

Pemindahan kornea dilakukan oleh pakar oftalmologi terkemuka di ibu negara (klinik Excimer, Dr. Shilova, Profesor Stolyarenko, Institut Sains dan Teknologi Fedorov, Pusat Rawatan Keratoconus, Institut Penyelidikan Helmholtz, dll.) Dan di pusat-pusat wilayah besar di negara kita (di Ufa, Samara, di Tambov, dll.).

Di luar negara, doktor Jerman, Israel, Perancis dan Sepanyol pakar dalam operasi oftalmologi. Keratoplasti boleh dilakukan di Belarus (di Minsk).

Dalam dunia perubatan moden, operasi ini sering dilakukan di negara kita dan di luar negara. Intinya terdiri daripada pemotongan kawasan berpenyakit dan penanaman tisu sihat di tempatnya..

Pada zaman Soviet, pemindahan kornea banyak dilakukan oleh Svyatoslav Fedorov dan pengikutnya; instrumen utama untuk itu adalah alat bedah mikro (keratoma). Tetapi hari ini, operasi seperti ini lebih sering dilakukan dengan pisau bedah laser femtosecond, kesannya memungkinkan untuk mengubah struktur mata dengan lebih lembut, tidak termasuk tindakan mekanikal..

Teknologi laser, pencapaiannya dan cara pengembangan lebih lanjut dalam perubatan memungkinkan untuk terus meningkatkan kerotoplasti: menjalankan operasi dengan cepat, dengan ketepatan tinggi dan dengan risiko komplikasi yang rendah.

Ulasan

Statistik pemindahan kornea mendakwa bahawa dalam 90% kes berjaya.

Ibu Vlada (15 tahun)

Doktor memeriksa Vlad dan segera menetapkan hari operasi. Kami lulus semua ujian dan membuat ECG. Beberapa hari kemudian, di bawah anestesia umum, kornea diganti.

Pada hari ketiga, Vladik sudah dibenarkan untuk bangun dan berjalan.

Empat bulan telah berlalu, kita masih meneteskan titisan, tetapi kita dapat melihat dunia hampir sepenuhnya. Pakar bedah metropolitan yang beroperasi mengatakan bahawa operasi itu berjalan dengan baik dan tidak ada komplikasi. Doktor tempatan kami juga tidak menemui kelainan, kami diperhatikan setiap bulan.

Kemudian saya pergi ke klinik, menjalani pemeriksaan dan menggunakan kaedah laser femtosecond saya menerima transplantasi kornea penderma.

Rasa sakit hati hanya selepas operasi selama beberapa hari. Saya diberhentikan seminggu kemudian dan dengan sakit mata saya sudah melihat dua baris pertama, sekarang (sebulan kemudian) - lima. Saya berpuas hati dengan hasilnya, sikap kakitangan dan keadaan di klinik.

Keratoplasti (pemindahan kornea): petunjuk, kelakuan, hasil dan pemulihan

Pengarang: Averina Olesya Valerievna, MD, PhD, ahli patologi, guru Jabatan Pat. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Keratoplasty adalah operasi untuk memindahkan kornea penderma bagi pesakit yang tidak mempunyai kaedah rawatan konservatif yang dapat menghilangkan masalah dengan kornea.

Kornea adalah bahagian lapisan luar mata. Ia adalah selaput nipis, telus, bulat di hadapan murid dan iris. Diameternya kira-kira 11.5 - 12 mm. Ketebalannya di tengah adalah 0,5 mm, di pinggir - hingga 1 mm. Kornea adalah struktur yang kompleks, terdiri daripada lima lapisan:

struktur kornea

Epitelium berstrata luar. Epitel luar tidak keratinisasi, mampu pertumbuhan semula dengan cepat, oleh itu, jika hanya lapisan epitel yang rosak, bekas luka tidak terbentuk.

  • Membran Bowman adalah lapisan permukaan stroma, membran sempadan anterior. Ini adalah struktur bebas sel, apabila rusak, bekas luka terbentuk.
  • Stroma. Meliputi 90% ketebalan kornea. Terdiri daripada serat kolagen selari, di mana molekul kondroitin sulfat berada.
  • Membran Descemet.
  • Endotelium. Ini adalah lapisan dalam epitel, terdiri daripada satu lapisan sel dan tidak mampu pertumbuhan semula.
  • Kornea tidak mempunyai saluran sendiri, tetapi dihidupkan dengan sempurna: serat saraf sesuai dengan hampir setiap sel epitelium. Metabolisme pada kornea dilakukan secara langsung melalui interaksi dengan udara ambien dari luar dan cairan ruang anterior dari dalam.

    Ketiadaan saluran darah di kornea memberi kesan buruk kepada proses reparatif di dalamnya, tetapi pada masa yang sama ia merupakan faktor yang baik untuk pemindahan. Kornea dalam pemindahan adalah tisu yang paling bersyukur, penolakannya berlaku lebih jarang daripada organ dan tisu lain.

    Penyakit kornea

    Kornea adalah lensa pertama di mana sinar cahaya memasuki mata kita. Pada masa yang sama, kornea adalah yang pertama menerima semua pengaruh persekitaran yang agresif, oleh itu, penyakit kornea sangat biasa. Di samping itu, kornea berkaitan secara anatomi dengan konjunktiva, sklera dan koroid mata, oleh itu, dengan jangkitan pada membran ini, ia juga sering terlibat dalam proses ini..

    Penyakit dan kecederaan kornea mengakibatkan keruh atau parut, yang menyebabkan gangguan ketelusan dan penglihatan menurun. Hingga 50% penyebab kebutaan adalah kelegapan kornea.

    40 juta pesakit di seluruh dunia memerlukan pemindahan kornea.

    Penyakit kornea dikelaskan sebagai:

    1 anomali perkembangan.

    • Diperolehi.
    • Kongenital.

    2. Proses distrofik.

    • Kongenital.
    • Diperolehi.

    3. Penyakit radang (keratitis).

    Pemeriksaan sebelum pembedahan

    Kaji kornea dengan kaedah biomikroskopik. Dengan menggunakan lampu celah, anda dapat mendedahkan sifat, ukuran dan kedalaman patologi, memeriksa lapisan kornea.

    Kaedah khas juga digunakan:

    • Pachymetry - mengukur ketebalan kornea.
    • Keratoskopi video.
    • Mengikis kornea diikuti dengan pemeriksaan mikrobiologi.
    • Biopsi kornea.

    Jenis keratoplasti

    Bergantung pada ketebalan kepak yang dipindahkan (penuh atau separa), keratoplasti boleh menjadi:

    Melalui. Kornea yang berpenyakit diganti sepenuhnya oleh penderma.

  • Berlapis (belakang atau depan). Tisu penderma tidak menggantikan keseluruhan jisim kornea, tetapi hanya sebahagian sahaja.
  • Dengan tujuan operasi:

    • Transplantasi optik - menggantikan kornea berawan dengan yang telus untuk mengembalikan laluan cahaya dan meningkatkan penglihatan.
    • Terapi - untuk rawatan keratitis, dengan tidak berkesannya rawatan konservatif.
    • Plastik - penggantian kornea yang diubah secara distrofi dengan penipisannya.
    • Kosmetik - penggantian kornea yang mendung hanya untuk tujuan kosmetik, dengan mata buta.

    Petunjuk untuk keratoplasti

    1. Keratoconus.
    2. Distrofi, degenerasi.
    3. Parut kornea.
    4. Duri Avascular.
    5. Keratitis teruk.
    6. Anomali kongenital.
    7. Keratopati bulosa.

    Bahan penderma

    Kornea dituai dari penderma dalam masa 24 jam selepas kematian. Sebelum mengambil tisu, pemeriksaan awal dilakukan menggunakan biomikroskopi. Kornea tidak dikeluarkan dalam kes berikut:

    • Kematian dari sebab yang tidak diketahui.
    • Sekiranya si mati diketahui mempunyai jangkitan: HIV, hepatitis, jangkitan darah umum, sifilis.
    • Pada mereka yang meninggal kerana penyakit darah.
    • Pada bayi.
    • Untuk orang berumur lebih dari 70 tahun.
    • Pada mereka yang meninggal akibat penyakit berjangkit otak dan meninges.
    • Sekiranya anda mempunyai penyakit mata yang radang atau neoplastik.

    Trepanasi kornea penderma dilakukan seluas mungkin, kemudian kepingan ukuran yang diperlukan dipotong darinya sebelum pemindahan. Cangkok diletakkan di dalam bekas khas dan disimpan dalam media pengawet cecair. Kebolehlanjutan kornea dalam persekitaran seperti ini berlangsung sehingga 5-7 hari..

    Tisu kornea diperiksa untuk jangkitan, mikroskopi dilakukan, dan kemurnian optik dan daya maju ditentukan.

    Cangkok itu disimpan di bank mata yang terdapat di pusat-pusat oftalmologi utama.

    Oleh kerana undang-undang yang tidak diselaraskan tidak mencukupi, sumbangan kornea dari penderma tidak dilakukan dalam jumlah yang diperlukan untuk menyediakan semua yang memerlukan pemindahan..

    Senarai menunggu pesakit disimpan di rongga mata. Apabila tisu yang sesuai muncul, pesakit segera diminta untuk menjalani pembedahan.

    Penyediaan untuk keratoplasti

    Pesakit diperiksa dengan teliti sebelum operasi dalam jumlah standard. Sekiranya terdapat penyakit kronik, perlu berunding dengan pakar sempit dan melakukan rawatan untuk mendapatkan pampasan fungsi penting.

    Sekiranya terdapat penyakit mata yang boleh mempengaruhi prognosis selepas pemindahan, mereka juga dirawat. Ini adalah penyakit seperti:

    1. Anomali kelopak mata.
    2. Penyakit radang konjunktiva dan sklera.
    3. Uveitis.
    4. Glaukoma tanpa pampasan.

    Rawatan jangkitan mata sangat penting, kerana cangkok yang dipindahkan juga boleh meradang. Sebelum operasi, pelepasan dari konjungtiva disemai, patogen dan kepekaan terhadap ubat antibakteria dikenal pasti. Mulakan rawatan dengan antibiotik spektrum luas, kemudian sesuaikan berdasarkan hasil kultur.

    Dengan luka virus, ubat antivirus diresepkan secara dalaman dan luaran.

    Kursus operasi keratoplasti menembusi

    Operasi biasanya dilakukan di bawah anestesia umum, kadang-kadang di bawah anestesia tempatan.

    Kelopak mata terpaku dengan kelopak mata.

    Sebelum mengeluarkan kornea, ukuran cantuman yang diperlukan ditentukan dengan menggunakan trepans dengan ukuran yang berbeza (dari 7 hingga 8.5 mm). Ukuran kepak yang dipindahkan mestilah 0,25 mm lebih besar pada diameter zon trepanasi.

    Flap yang diperlukan dipotong dari flap corneoscleral yang disediakan.

    Untuk melindungi lensa, pilocarpine dimasukkan ke dalam mata (untuk menyempitkan murid).

    Kornea penerima yang terkena dikeluarkan. Insisi kornea dilakukan dengan trephine tangan atau vakum (pisau bulat). Trepan biasanya merupakan potongan yang tidak lengkap, dilengkapi dengan pisau berlian dan gunting.

    Setelah mengeluarkan kornea, adalah mungkin untuk melakukan manipulasi yang diperlukan di ruang anterior mata: pemotongan bekas luka dan lekatan, plastik iris, penyingkiran lensa yang kabur dengan implantasi lensa intraokular, vitrectomy anterior.

    Kemudian cantuman penderma diterapkan dan terpaku pada kornea penerima, pertama dengan empat jahitan yang terputus, dan kemudian dengan jahitan berterusan. Benang sutera atau nilon terbaik digunakan.

    Ruang anterior dipenuhi dengan garam. Selepas operasi, larutan antibiotik dan glukokortikoid disuntik di bawah konjungtiva.

    Video: keratoplasti berlubang

    Keratoplasti berlapis

    Keratoplasti berlapis digunakan apabila tidak semua lapisan kornea terjejas.

    Dalam kes ini, kornea dibedah ke tengah atau hingga ¾ ketebalannya, kemudian dikelompokkan (secara manual atau dengan keratotomi automatik). Kornea penderma juga berstrata ke lapisan yang dikehendaki.

    Cangkok dipasang dengan jahitan berterusan.

    Jenis keratoplasti lamela relatif baru - keratoplasti lamela anterior dalam dan keratoplasti endotel (posterior).

    • Keratoplasti anterior dalam adalah operasi yang menghilangkan hampir keseluruhan ketebalan kornea, kecuali membran dan endotelium Descemet. Pemeliharaan endoteliumnya sendiri mengurangkan risiko penolakan tisu penderma.
    • Keratoplasti lamela posterior adalah penggantian hanya lapisan posterior kornea. Dihasilkan dalam kes kerosakan kornea dari endotelium.

    Keratoplasti lamellar secara teknis lebih sukar daripada melalui, tetapi risiko penolakan cantuman jauh lebih rendah. Penggunaan laser femtosecond memudahkan pembedahan kornea pada tahap yang diperlukan, oleh itu, dengan pengenalan teknologi ini, petunjuk untuk keratoplasti lamellar semakin berkembang..

    Video: keratoplasti lamela

    Keratoplasti laser

    Teknologi keratoplasti yang paling maju hari ini adalah keratoplasti laser femtosecond. Teknologi ini pertama kali digunakan pada tahun 90-an abad ke-20..

    Laser femtosecond adalah laser berkelajuan tinggi dengan masa pendedahan minimum (1 femtosecond adalah satu kuadrillion bahagian sesaat). Dalam sepersekian detik ini, pembebasan besar tenaga termal dihasilkan, gelembung gas terbentuk, yang mengelupas tisu dengan lembut pada tahap tertentu, dan tahapnya dapat diatur dengan tepat dalam ukuran mikroskopik apa pun. Pada masa yang sama, tisu di sekitarnya tidak menderita.

    Apabila kornea dituai dari penderma, laser femtosecond menjadikan sayatan yang tepat dan sekata dengan ukuran tertentu. Kontur tepi kepak kornea juga dapat ditentukan menggunakan komputer. Profil lurus, cendawan, topi, zigzag digunakan.

    Semasa mengeluarkan kornea yang rosak dari penerima, anda juga dapat menetapkan ukuran trepanasi kornea yang diharapkan. Tepi rata rata. Kornea penderma dijahit dengan jahitan berbentuk bintang. Saiz kepak kornea yang dikira komputer meminimumkan perkembangan astigmatisme dan glaukoma pasca operasi.

    Keratoplasti laser berlangsung sekitar 40 minit, dilakukan di pusat-pusat khusus yang besar, dan dapat dilakukan secara rawat jalan di bawah anestesia tempatan.

    Kelebihan utama keratoplasti laser:

    1. Bahagian tepi kornea yang dipindahkan dengan sempurna mendorong penyembuhan yang lebih cepat tanpa parut.
    2. Parameter yang ditentukan untuk ukuran cantuman memungkinkan untuk meminimumkan perkembangan kecacatan kornea.
    3. Mengurangkan risiko komplikasi berjangkit.
    4. Operasi kurang trauma, oleh itu, tempoh pemulihan dikurangkan.

    Tempoh selepas operasi

    Pesakit dipantau selama beberapa hari selepas operasi. Dia diresepkan hormon (dexamethasone secara intravena dan subconjunctivally), antibiotik, ubat penyembuh.

    Mata ditutup dengan pembalut selama beberapa hari.

    pemindahan kornea legap

    Selepas keluar, pesakit diberi cadangan untuk menanamkan ke rongga konjungtiva:

    • Penyelesaian hormon untuk mengurangkan reaksi penolakan cantuman. Hormon steroid diresepkan dalam corak penurunan sepanjang tahun.
    • Penyelesaian antibiotik.
    • Pengganti air mata.
    • Gel Dexpanthenol.

    Tempoh pemulihan selepas pembedahan berlangsung hingga satu tahun. Penglihatan tidak dipulihkan dengan segera. Untuk sementara waktu, pesakit mengalami penyelewengan gambar dan fotofobia yang dapat dilihat. Purata masa penstabilan penglihatan adalah 2-3 bulan, kadang-kadang lebih banyak.

    Untuk tempoh pemulihan, doktor memilih gelas pembetulan sementara.

    Selama beberapa bulan selepas operasi, beberapa sekatan dan cadangan mesti dipatuhi:

    1. Jangan melakukan kerja fizikal yang berat.
    2. Elakkan cahaya terang, pakai cermin mata hitam.
    3. Elakkan terkena jangkitan pernafasan.
    4. Jangan mandi wap.
    5. Jangan gosok, jangan tekan mata anda.
    6. Jangan tidur di sebelah mata yang dikendalikan dan di perut.
    7. Elakkan bilik dan habuk kotor.
    8. Sapukan titisan yang ditetapkan dengan ketat.

    Jahitan dikeluarkan dalam masa 9-12 bulan selepas operasi.

    Kemungkinan keratoplasti komplikasi

    1. Komplikasi awal.

    • Penyembuhan luka yang lemah.
    • Kerengsaan jahitan.
    • Penapisan cecair melalui jahitan.
    • Iris berlarutan.
    • Uveitis.
    • Jangkitan aksesi.
    • Tekanan intraokular meningkat.

    2. Komplikasi lewat.

    • Astigmatisme (keadaan kelengkungan kornea yang tidak rata).
    • Glaukoma.
    • Ketidakkonsistenan lipit.
    • Peralihan proses patologi utama ke cantuman.
    • Penolakan kornea penderma.

    Penolakan rasuah

    Penolakan flap kornea yang ditransplantasikan berlaku pada 5-30% kes. Kadang-kadang kegagalan cantuman boleh berlaku seawal beberapa hari selepas pembedahan (reaksi awal). Dalam kes-kes ini, terdapat pengaburan tisu transplantasi yang cepat..

    Dalam 50% kes, reaksi penolakan berlaku dalam tempoh 6 bulan selepas pembedahan. Lebih jarang, tetapi reaksi penolakan mungkin berlaku di kemudian hari (selepas beberapa tahun).

    Bezakan antara penolakan epitelium dan endotel. Penolakan epitelium bermula dengan epitel dangkal dan berjalan lebih baik, mudah diterima oleh rawatan tempatan.

    Penolakan endotel secara prognostik lebih tidak baik, kerana endotelium secara praktikal tidak tumbuh semula.

    Gejala utama adalah:

    • Sakit mata.
    • Penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan.
    • Kemerahan mata.
    • Peningkatan kepekaan terhadap cahaya.

    Sekiranya reaksi penolakan disyaki, terapi imunosupresif digunakan. Sekiranya tidak berkesan, keratoplasti atau keratoprosthetics berulang adalah mungkin.

    Ulasan pesakit

    Ulasan pesakit yang telah menjalani keratoplasti kebanyakannya positif. Ketajaman visual bertambah baik dalam 95% kes, walaupun tidak selalu ke tahap yang diharapkan. Bagi sebilangan orang, keratoplasti baru sahaja mengembalikan kemampuan untuk melihat cahaya.

    Kos

    Keratoplasty adalah rawatan perubatan berteknologi tinggi. Operasi ini dapat dilakukan secara percuma setelah menerima kuota di Kementerian Kesehatan daerah..

    Harga untuk keratoplasti berbayar berbeza-beza bergantung pada jenis operasi, peringkat klinik, peralatan yang digunakan, dan jumlah intervensi. Rata-rata, kos keratoplasti adalah dari 100 ribu rubel. Kos bahan penderma hampir sama.

    Pemindahan kornea, keratoplasti

    Kos melakukan keratoplasti menembusi di klinik kami adalah dari 120,000 rubel setiap mata.

    Apa yang termasuk dalam kos penembusan keratoplasti (pemindahan kornea):

    • Biomaterial - "Bahan untuk pemulihan kornea";
    • Kit rawatan pasca operasi - 8-10 jenis titisan mata yang diperlukan, antibiotik (tablet), penyekat pelindung;
    • Operasi keratoplasti menembusi oleh pakar bedah klinik terkemuka;
    • Keratoplasti di "Pusat Oftalmologi Antarabangsa" dilakukan secara pesakit luar, di bawah anestesia tempatan (ubat moden digunakan yang tidak memberikan tekanan pada sistem kardiovaskular dan dapat diterima dengan baik oleh pesakit). Setelah tinggal di hospital sehari dan pemeriksaan susulan oleh pakar bedah, pesakit pulang ke rumah.
    • Bulan pemeriksaan pasca operasi mandatori.

    Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, anda boleh bertanya kepada pakar telefon kami di Moscow 8 (495) 938-97-79 dan 8 (495) 940-96-90

    Mengapa kami mengesyorkan menjalankan keratoplasti di "Pusat Oftalmologi Antarabangsa"

    Persiapan untuk pembedahan dimulakan dengan pemeriksaan lengkap sistem visual, yang membolehkan doktor menentukan petunjuk untuk operasi dan meramalkan hasilnya. Klinik kami mempunyai semua peralatan dan bahan yang diperlukan untuk menjalankan operasi pemindahan kornea yang dirancang.

    Pakar bertaraf dunia bekerja di Pusat Oftalmologi Antarabangsa. Semua jenis operasi pemindahan kornea dilakukan di klinik kami.

    Keratoplasti menembusi adalah salah satu keutamaan klinik. Operasi pemindahan kornea dilakukan oleh pakar bedah oftalmik terkenal di dunia, Dmitry Davidovich Dementyev - pemimpin yang diakui dalam bidang pemindahan kornea, seorang pakar bedah yang secara berkala melakukan pembedahan "hidup" untuk rakan-rakan oftalmologi pada sesi American Academy of Ophthalmology, di kongres Persatuan Eropah Pakar Bedah Katarak dan Pakar Bedah Refractive lain. Di antara rakan-rakan oftalmologinya, Dr. Dementyev adalah pihak berkuasa yang diakui dalam merawat pesakit dengan pelbagai patologi kornea. Dmitry Dementyev adalah salah satu dari sedikit pakar bedah Rusia yang melakukan bukan sahaja operasi keratoplasti menembusi, tetapi juga operasi pemindahan endotel, serta operasi keratoplasti lamela dan keratoplasti lamina anterior..

    Di "Pusat Oftalmologi Antarabangsa", operasi keratoplasti menembusi juga dilakukan oleh profesor, doktor sains perubatan, pakar bedah kategori tertinggi Nikolay Nikolayevich Pivovarov dan profesor, doktor sains perubatan, pakar bedah kategori tertinggi Andrey Valentinovich Zolotorevsky

    Semasa operasi, pakar bedah menggunakan alat bedah mikro atau laser femtosecond untuk membentuk kepak kornea dan memisahkan bahagian kornea yang rosak. Sebagai gantinya, biomaterial ditanamkan - "Bahan untuk pemulihan kornea", yang sesuai dengan ukuran kepak yang terbentuk sebelumnya. Dengan bantuan bahan jahitan khas, ia dilekatkan pada bahagian pinggir kornea pesakit. Setelah tamat operasi, pembalut atau kanta lekap pelindung khas digunakan pada mata pesakit.

    Keratoplasti di klinik kami dilakukan secara pesakit luar dengan menggunakan anestesia tempatan menggunakan ubat moden yang tidak memberi tekanan pada sistem kardiovaskular dan boleh diterima dengan baik oleh pesakit yang berumur berbeza. Selepas operasi dan pemeriksaan oleh doktor, pesakit pulang ke rumah, yang tentu saja menyumbang kepada pemulihan yang paling selesa..

    Tempoh pemulihan selepas keratoplasti berlangsung hingga satu tahun, kerana keunikan struktur kornea. Dalam tempoh ini, pesakit dipantau secara berkala oleh doktor yang merawatnya, yang memantau dinamika pemulihan. Pembuangan jahitan biasanya berlaku 6-12 bulan selepas pembedahan.

    Peralatan moden yang digunakan, biomaterial untuk pemulihan kornea, alat pakai buang dan bahan habis pakai memenuhi semua standard antarabangsa, telah lulus ujian klinikal yang ketat dan mempunyai sijil dan izin yang diperlukan. Komplikasi pasca operasi dan tempoh pemulihan diminimumkan, hasil visual maksimum dicapai.

    Doktor Pusat Oftalmologi Antarabangsa mempunyai akses tetap ke bank kornea, dan kemungkinan melakukan operasi hanya bergantung pada keinginan pesakit dan indikasi individu untuk keratoplasti.

    "Bahan pembaikan kornea" dipilih berdasarkan standard dunia. Biologi, virologi, kajian mengenai lapisan sel endotel dilakukan, yang memungkinkan untuk membuat ramalan mengenai daya maju bahan dan hasil pembedahan masa depan..

    "Bahan untuk pemulihan kornea", mempunyai kemampuan mengukir yang baik, risiko kelegapan dikurangkan dengan ketara. Dengan menggunakan biomaterial ini, pakar bedah oftalmik Pusat Oftalmologi Antarabangsa mencapai ciri optik penglihatan terbaik selepas pembedahan.

    Bilakah keratoplasti diperlukan?

    • keratoconus;
    • pelbagai jenis keputihan kornea - luka bakar dan distrofi;
    • distrofi kornea kongenital dan diperolehi;
    • parut kornea, keadaan selepas trauma, pembedahan dan keradangan;
    • kecacatan kornea traumatik.

    Semua jenis keratoplasti dilakukan di klinik kami:

    • pemindahan kornea hujung ke hujung;
    • pemindahan kornea lamellar (keratoplasti lamela anterior dan keratoplasti lamela posterior);
    • pemindahan endotelial intracameral.
    • Keratoprosthetics juga dilakukan di klinik kami..

    Keratoplasti berlapis

    Pembedahan jenis ini dilakukan pada pesakit dengan kelegapan kornea dangkal yang tidak mempengaruhi sebahagian besar lapisan stroma dan posterior kornea. Sebagai peraturan, ini adalah pesakit setelah keratitis, luka bakar dangkal, beberapa bentuk distrofi kornea. Inti dari operasi ini adalah pemotongan lengkap lapisan kornea anterior, legap dan penggantiannya dengan tisu penderma dan telus. Sebagai peraturan, hasil operasi ini memuaskan: dalam sebilangan besar kes, adalah mungkin untuk mengembalikan ketelusan kornea. Selalunya cukup untuk memindahkan lapisan kornea yang terkena, dan membiarkan tisu yang sihat tetap utuh (keratoconus 2-3 darjah, keratopati bulosa, kelegapan kornea dangkal). Pada masa ini, doktor berusaha untuk menjauhkan diri dari transplantasi kornea tradisional yang menembusi dan, jika boleh, melakukan keratoplasti lamela. Bergantung pada indikasi, keratoplasti lamellar dalam anterior atau keratoplasti lamela posterior dilakukan. Keratoplasti berlapis mempunyai sejumlah kelebihan: tidak ada risiko penolakan cangkok, astigmatisme yang kurang disebabkan, yang bermaksud fungsi visual yang lebih baik, tempoh pemulihan yang singkat, pemeliharaan kekuatan mekanik kornea.

    Keratoplasti lamellar juga dapat dilakukan secara mekanik dan menggunakan laser femtosecond. Secara teknikal, keratoplasti berlapis lebih kompleks dan memerlukan kemahiran tertinggi dari pakar bedah.

    Selepas pengukuhan cantuman dan penghapusan jahitan, sistem laser excimer moden dan IOL phakic yang selamat memungkinkan untuk menghilangkan kemungkinan ketidaktepatan pembiasan dan membawa hasil akhir ke nilai maksimum ketajaman penglihatan.

    Kursus pembedahan pemindahan kornea

    Pakar bedah membuat bahagian bahagian dangkal kornea berawan, dengan mempertimbangkan kedalaman kelegapan dan sempadan dangkal mereka. Kecacatan yang dihasilkan diganti dengan kornea lutsinar dengan ketebalan dan bentuk yang sama. Cantuman diperkuat dengan jahitan yang terganggu atau satu jahitan berterusan. Dalam keratoplasti lapisan demi lapisan optik, cantuman bulat yang terletak di tengah digunakan. Transplantasi lapisan demi lapisan terapeutik dari pelbagai jenis dapat dilakukan baik di pusat dan di pinggir kornea dalam zon lesi.

    Keratoplasti lamina depan

    Semasa operasi ini, hanya lapisan anterior kornea, setebal 300-400 mikron, yang diganti. Kelebihan kaedah ini adalah: tidak ada risiko penolakan endotel, astigmatisme pasca operasi, struktur pemeliharaan segmen anterior mata, dan, sebagai hasilnya, pemulihan visual dipercepat.

    Keratoplasti menembusi

    Jenis pembedahan yang paling biasa. Operasi sedemikian dilakukan pada pesakit dengan kelegapan lengkap semua bahagian kornea setelah mengalami kecederaan kornea, dengan keratoconus, distrofi kornea, luka bakar kornea. Operasi ini melibatkan pemotongan kornea yang diubah ke kedalaman penuh dengan trefin bulat dengan diameter 6-8 mm dan penggantian tisu yang dipotong dengan yang penderma. Graf penderma dipotong dengan cara yang sama. Kemudian pakar bedah menetapkan cantuman penderma ke pinggir kornea penerima yang tersisa dengan jahitan yang berterusan atau terganggu. Jahitan kekal sehingga 6 bulan. Selepas 6 bulan, jahitan mesti dikeluarkan.

    Kaedah memotong cakera kornea ini dengan pisau logam - trepan adalah kaedah mekanikal. Hasil operasi ini bergantung pada beberapa faktor: keadaan awal kornea pesakit, status umum pesakit, kehadiran patologi somatik bersamaan, sifat parut tisu. Perlu ditekankan bahawa dalam beberapa penyakit (misalnya, dengan keratoconus), kebarangkalian ukiran telus sangat tinggi (hingga 95%).

    Kaedah penembusan transplantasi kornea adalah "tradisional". Yang paling moden adalah kaedah memotong cakera kornea dengan laser femtosecond. Laser dengan ketepatan tinggi menggantikan pisau trephine logam dan mempunyai sejumlah kelebihan, seperti ketepatan potongan tinggi, kemampuan membuat profil potongan sisi yang kompleks untuk pengedap dan penyesuaian cantuman yang lebih baik, membolehkan anda memperoleh fungsi visual yang lebih baik dan memendekkan tempoh pemulihan, mengurangkan tahap komplikasi intra dan pasca operasi (intraoperatif) kerosakan pada iris dan lensa, astigmatisme disebabkan tinggi). Kaedah melalui pemindahan kornea ini disebut Femto-SKP..

    Dalam video ini anda dapat menyaksikan perkembangan operasi keratoplasti menembusi yang dilakukan oleh pakar bedah oftalmik D. Dementyev menggunakan laser femtosecond.

    Pemindahan endotel

    Keratoplasti jenis baru yang moden, yang digunakan untuk mengembalikan ketelusan kornea dalam distrofi kornea endotel-epitel. Permukaan belakang kornea manusia dilapisi dengan sel monolayer yang disebut endotelium. Sel-sel ini melakukan fungsi penghalang: mereka menghalang penembusan cecair intraokular ke ketebalan kornea. Ciri mereka adalah kemustahilan pemulihan. Dengan kata lain, jika sebahagian sel mati akibat keradangan atau kecederaan, sel-sel yang tersisa tidak dapat melaksanakan sepenuhnya trophism kornea, yang terakhir membengkak dan kehilangan ketelusannya. Pada pesakit, ketajaman penglihatan menurun dengan ketara, sindrom kesakitan teruk berkembang. Penyakit serius ini berkembang pada pesakit akibat pembedahan okular yang teruk atau penyakit radang okular (uveitis, iridocyclitis, keratitis pelbagai etiologi). Penyakit ini sering disertai oleh peningkatan tekanan intraokular. Distrofi endotel kornea paling biasa pada orang tua kerana kehilangan fisiologi sel endotel yang ketara. Melalui kornea edematous yang menebal, sinar cahaya tidak dapat masuk ke mata dengan tepat untuk membentuk gambar di retina, yang menyebabkan penurunan penglihatan yang teruk. Dalam kes yang teruk, pembentukan bullae (vesikel di permukaan anterior kornea) berlaku. Pecah lembu menyebabkan ketidakselesaan dan kesakitan yang teruk.

    Video - Operasi gabungan: phacoemulsification katarak dengan implantasi IOL + pemindahan kornea endotel

    Keratoplasti posterior melibatkan penggantian hanya lapisan endotel pada kornea yang diubah pesakit. Dalam kes ini, ketebalan cangkok penderma adalah 110-140 mikron. Harus diingat bahawa jenis intervensi pembedahan dilakukan di beberapa klinik di Rusia..

    Mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini dengan cara yang konservatif. Dengan distrofi kornea, satu-satunya cara untuk memulihkan penglihatan dan menghilangkan rasa sakit adalah dengan melakukan pemindahan kornea (keratoplasti).

    Mata dengan distrofi kornea endotel-epitelium yang berkembang. Kornea yang membengkak dan kusam kelihatan. Ketajaman visual sebelum pembedahan 0.07-0.09.

    Pesakit menjalani keratoplasti subtotal yang menembusi. Cangkoknya telus, jahitan berliku berterusan dapat dilihat. Ketajaman visual, pembetulan 0.8.

    Secara berasingan, kita harus memikirkan perihal bahan penderma untuk keratoplasti. Di klinik kami, kami menggunakan tisu penderma dalam tin. Keistimewaannya adalah kemandulan lengkap, bukan pyrogenicity, dan penurunan aktiviti imun. Bahan ini banyak digunakan untuk keratoplasti di hampir semua klinik terkemuka di dunia..

    Keratoplasti menembusi (pemindahan kornea)

    Kornea (atau kornea), yang lebih sering disebut sebagai kornea, bertindak sebagai pertahanan mekanikal dalam sistem optik mata dan, di samping itu, bertindak sebagai lensa fokus pertama pada jalur pancaran cahaya ke pusat makula retina. Tentu saja lensa semula jadi ini mestilah telus. Diameternya secara praktikal tidak berbeza dan kira-kira 1 cm, ketebalan di kawasan yang berlainan adalah dari 0,5 hingga 1,2 mm. Di pinggirnya, lensa kornea difus “tertanam” ke dalam jaringan scleral. Kornea terdiri daripada beberapa lapisan: lapisan epitel anterior dan posterior, membran Bowman dan Descemet, stroma (bahan berfungsi utama).

    Seperti tisu atau organ lain, kornea rentan terhadap pelbagai penyakit, kecederaan, dan transformasi patologi. Proses berjangkit-inflamasi dan distrofik, trauma, pengeringan, dan lain-lain - semuanya, dengan mengambil kira tempat dan kepentingan eksklusif bahagian luar kornea mata, satu tahap atau yang lain berbahaya untuk penglihatan secara keseluruhan: apa-apa, walaupun sedikit penyelewengan bentuk, penurunan ketelusan atau perubahan dalam indeks biasan (pembiasan) pasti mempengaruhi fungsi visual dan, sebagai peraturan, tidak membiarkan diri mereka menonton atau menghubungi pembetulan optik. Oleh itu, dalam beberapa kes, satu-satunya cara untuk memelihara atau memulihkan penglihatan adalah pemindahan - pemindahan kornea mata.

    Operasi pemindahan kornea - keratoplasti yang menembusi - telah lama memasuki firma oftalmologi moden. Sejak awal abad yang lalu, pelbagai algoritma dan teknik transplantasi telah dikembangkan, yang berjaya diterapkan bergantung pada petunjuk dan tujuan intervensi tertentu..

    Jadi, skala penggantiannya berbeza: kornea dapat dipindahkan sepenuhnya, sama ada bahagian tertentu, atau lapisan yang terpisah. Menurut tugas keratoplasti, jenis berikut dibezakan:

    • optik, yang direka untuk memulihkan bentuk dan / atau ketelusan (dengan keratoconus, distrofi, perubahan cicatricial akibat trauma, keratitis, dll.);
    • rekonstruktif (dengan penipisan, pecah, perforasi kornea);
    • terapeutik (untuk luka bakar, ulserasi berjangkit atau trofik kornea, tumor, abses, perforasi, dll., jika tidak ada kesan terapi konservatif, misalnya, antibiotik);
    • kosmetik (untuk menghilangkan kecacatan kosmetik yang ketara - keputihan, parut, kecacatan, dll.).

    Dalam praktiknya, keratoplasti memungkinkan, sebagai peraturan, untuk menyelesaikan beberapa masalah, misalnya, operasi itu optik dan kosmetik. Ini benar terutamanya untuk pemindahan kornea total atau subtotal dengan penggantian semua lapisannya, iaitu sepanjang ketebalan - yang disebut penembusan keratoplasti.

    Intervensi seperti ini biasanya dilakukan untuk beberapa petunjuk: optik, rekonstruktif, terapi, lebih jarang hanya untuk kosmetik. Menurut data statistik perubatan yang terkumpul, keratoplasti mempunyai kesan terbesar dan prognosis terbaik dalam penyakit degeneratif, kecacatan cicatricial dan keratoconus (tarikan anatomi kornea yang tidak normal anterior). Faktor-faktor yang memburukkan prospek dengan ketara dan perlu dipertimbangkan seberapa banyak yang mungkin dalam persiapan operasi termasuk proses keradangan pada kelopak mata, konjungtiva, saluran mata (masing-masing, blepharitis, konjungtivitis, uveitis pelbagai etiologi), glaukoma, kehadiran lekatan, tali, dll..

    Keratobioimplant yang ditransplantasikan mesti dipilih dalam masa 24 jam selepas kematian penderma, dan bahan tersebut menjalani beberapa kajian wajib dan tidak dapat digunakan dalam kes berikut:

    • punca kematian yang tidak diketahui;
    • penyakit berjangkit, termasuk virus sistemik dan neuroinfeksi;
    • leukemia, limfoma;
    • penyakit onkologi mata, termasuk sebelum ini dikendalikan;
    • bayi atau berusia pikun (berumur lebih dari 70 tahun) penderma.

    Teknik operasi

    Dalam sebilangan besar kes, keratoplasti menembusi dilakukan di bawah anestesia umum. Sebab utama adalah bahawa pergerakan mata yang tidak stabil sangat penting untuk hasil yang berjaya..

    Petunjuk spesifik, tugas, ciri anamnestic dan klinikal menentukan pilihan satu atau satu varian keratoplasti menembusi; Piawaiannya adalah pemindahan 2/3 isipadu pusat kornea. Pelbagai alat bedah mikro yang telah berkembang hampir sempurna selama seratus tahun digunakan.

    Penting untuk diperhatikan bahawa kornea tidak mempunyai rangkaian darahnya sendiri, yang selanjutnya memudahkan campur tangan dan meningkatkan prognosis; Walaupun begitu, yang paling menjanjikan dan lebih selamat (dari segi komplikasi intra dan pasca operasi) hari ini adalah penggunaan laser femtosecond generasi terbaru - untuk pemotongan dan penghapusan kornea yang terkena dengan tepat tepat dengan pembentukan bahagian bentuk yang diinginkan. Sekiranya mungkin, campur tangan laser harus dipertimbangkan sebagai pilihan utama..

    Biotransplantasi kornea dilekatkan dengan bahan jahitan yang sangat nipis (jauh lebih tipis daripada rambut). Dalam tempoh tertentu, tempoh pemulihan boleh mencapai 10-12 bulan atau lebih - hanya selepas itu jahitan dikeluarkan.

    Tempoh selepas operasi (pemulihan)

    Sebagai sokongan imunosupresif untuk penggabungan (iaitu untuk penindasan imuniti tempatan dan mengurangkan kemungkinan penolakan transplantasi), ubat hormon steroid diresepkan secara topikal, biasanya dalam dos kecil. Dalam beberapa kes, mydriatics ditunjukkan - cara melebarkan murid. Sekiranya terdapat neuroinfeksi virus kronik (terutamanya herpes), rawatan pencegahan, misalnya, dengan asiklovir, diperlukan untuk mencegah pemburukan. Lensa sentuh jenis keras kadang-kadang diperlukan untuk membetulkan astigmatisme yang tinggal, tetapi hanya ditetapkan selepas penyingkiran jahitan.

    Kemungkinan komplikasi dalam tempoh selepas operasi termasuk jangkitan, peningkatan tekanan intraokular, kerengsaan mekanikal dengan jahitan. Menjauh - penyebaran proses patologi, yang seharusnya terganggu oleh keratoplasti, ke keratobioimplant itu sendiri; glaukoma; bengkak retina, dll. Dan, tentu saja, ketidakberkesanan operasi mungkin disebabkan oleh kegagalan (penolakan) implan.

    Statistik prestasi

    Seperti yang disebutkan di atas, tidak mungkin untuk membicarakan tentang universal, dijamin untuk semua kes, kemungkinan kejayaan. Prognosis bergantung pada banyak faktor: usia pesakit, intensiti vaskularisasi (tahap perkembangan sistem peredaran darah), kehadiran dan sifat penyakit bersamaan, sifat lesi kornea, dan banyak lagi..

    Namun, tidak dapat dinafikan bahawa pembedahan oftalmoser adalah salah satu cabang perubatan yang paling maju dan berkesan pada masa kini. Sebilangan besar sumber yang serius menyebutkan dengan berhati-hati bahawa kebarangkalian ramalan keratoplasti menembusi berjaya melebihi 90% (hingga 95%).

    Kos operasi

    Keratoplasti yang menembusi adalah petunjuk utama klinik kami.

    Biotransplantasi kami sendiri dan pengalaman doktor yang luas membolehkan kami melakukan keratoprosthetics dengan cepat dan berjaya walaupun dalam kes yang paling sukar.

    Kos operasi terdiri daripada dua komponen - kos keratoplasti itu sendiri, biomaterial cangkok kornea, kerja pakar bedah (ini boleh menjadi pakar Rusia atau Jerman, serta sokongan laser femtosecond (jika diperlukan). Untuk kos pembedahan kornea, lihat bahagian "Harga".

    Keratoplasti (pemindahan kornea)

    Keratoplasti adalah prosedur pembedahan yang mengakibatkan penggantian keseluruhan ketebalan kornea, atau lapisan individu, pada kornea penderma (cantuman).

    Terdapat melalui keratoplasti (apabila ketebalan keseluruhan kornea, semua lapisannya diganti) dan keratoplasti selektif (ini adalah penggantian lapisan tertentu kornea pesakit - depan atau belakang)

    Keratoplasti menembusi

    Petunjuk:

    • Parut kornea selepas pelbagai kecederaan
    • Kelegapan kornea selepas keratitis dan ulser kornea pelbagai etologi
    • Ulser kornea dengan berlubang yang terancam
    • Distrofi kornea keturunan
    • Distrofi kornea sekunder (selepas pembedahan, trauma)
    • Belmo kornea
    • Tahap keratectasias lanjutan (keratoconus, degenerasi marginal telus, keratoglobus)

    Semasa transplantasi melalui, kornea yang cacat pesakit dipotong dalam bentuk cakera dengan diameter tertentu menggunakan trephine khas, sementara semua lapisan kornea dikeluarkan, setelah itu kornea pesakit diganti dengan cakera serupa dari cangkok penderma.


    Selanjutnya, kornea penderma diperbaiki menggunakan jahitan kornea yang terputus dan / atau dipintal.
    Pembuangan jahitan dilakukan 9-15 bulan selepas pembedahan.

    Keratoplasti lamina anterior dalam

    Petunjuk:

    • Tahap keratoconus lanjutan
    • Parut dangkal dan kelegapan kornea

    Semasa keratoplasti lamela anterior dalam, lapisan anterior kornea diganti, lapisan posteriornya (lapisan sel endotel dan membran Descemet) tetap utuh. Jenis keratoplasti ini berlaku dalam keadaan di mana patologi tidak mempengaruhi lapisan dalam kornea..

    Begitu juga dengan keratoplasti yang menembusi, cakera kornea pesakit yang rosak dengan diameter tertentu dipotong, diganti dengan cantuman penderma dan diperbaiki dengan jahitan kornea.

    Kelebihan keratoplasti lamela dalam adalah mengurangkan risiko penolakan cantuman, mengurangkan risiko komplikasi intra dan pasca operasi.

    Keratoplasti endotel

    Petunjuk:

    • Distrofi kornea keturunan dengan kerosakan pada lapisan posterior
    • Distrofi kornea endothelial sekunder
    • Dekompensasi endotel dari cangkok kornea selepas keratoplasti

    Walaupun sebelum abad ke-21, kaedah utama untuk merawat disfungsi endotel kornea adalah melalui keratoplasti, tetapi dengan perkembangan teknologi, pemindahan selektif hanya lapisan kornea posterior, yang terlibat dalam proses patologi dapat dilakukan..

    Keratoplasti lamela posterior adalah penggantian lapisan sel endotel yang rosak dengan cakera nipis kornea penderma.

    Pada peringkat pertama operasi, lapisan endotel pesakit dan membran Descemet dikeluarkan melalui sayatan kecil di kornea.

    Seterusnya, cantuman dipotong dari bahan penderma yang disiapkan, iaitu cakera nipis tisu kornea - endotelium (lapisan sel endotel), membran Descemet dan lapisan kecil stroma kornea.

    Selepas cantuman dimasukkan ke ruang depan mata, ia dipasang dengan udara atau campuran gas-udara. Pada akhir operasi, hanya beberapa jahitan yang terganggu diletakkan pada sayatan kornea.

    Masa penyingkiran jahitan kornea - 3-5 bulan.

    Kelebihan melakukan keratoplasti lamela posterior adalah:

    • pemulihan visual pesakit yang lebih pantas
    • mencapai ketajaman visual yang lebih tinggi
    • astigmatisme pasca operasi minimum
    • mengurangkan risiko penolakan cangkok kornea
    • mengurangkan risiko komplikasi intra dan pasca operasi berbanding dengan pemindahan kornea yang menembusi.

    Pada tahun 2006, Dr. Melles G.R. mencadangkan teknologi keratoplasti endotel, di mana hanya lapisan sel endotel dan membran Descemet yang dipindahkan - transplantasi membran Descemet.

    Rawatan pembedahan jenis ini menarik perhatian pakar bedah kornea, dan berkat perkembangan teknologi dan pemerolehan pengalaman, pemindahan membran Descemet telah menjadi kaedah yang paling berkesan dan paling fisiologi untuk merawat disfungsi endotel..

    Memandangkan cantuman penderma tidak mengandungi lapisan strom stromal, pesakit mencapai potensi ketajaman visual maksimum, pemulihan visual yang lebih cepat dan peratusan penolakan cantuman yang lebih rendah.

    Di klinik kami, setiap pesakit menjalani diagnosis penuh menggunakan peralatan moden terkini, setelah itu taktik rawatan pembedahan selanjutnya ditentukan secara individu..

    Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma