Cara merawat konjungtivitis pada kanak-kanak

Konjungtivitis adalah penyakit yang sangat biasa pada kanak-kanak, yang dicirikan oleh keradangan konjunktiva mata. Apa-apa penyakit selalu lebih mudah dicegah daripada bimbang, melihat penderitaan bayi anda, menyeksa anak dengan lawatan ke doktor dan rawatan yang tidak menyenangkan. Selalunya, konjungtivitis dikaitkan dengan hipotermia kanak-kanak, dengan reaksi selesema atau alahan.

Untuk mengelakkan berlakunya konjungtivitis, anda mesti:

  • berhati-hati mematuhi peraturan kebersihan diri kanak-kanak
  • jaga tempat tidur, mainannya, premis bersih
  • kerap membasuh tangan bayi anda dan mengajar anak yang lebih tua untuk mencuci tangan mereka dengan kerap
  • sering mengudarakan bilik dan menggunakan pembersih udara dan pelembap udara
  • awasi pemakanan anak yang betul, lengkap dan diperkaya
  • mengawal ketulenan makanan yang dimakan oleh bayi
  • kanak-kanak itu hanya boleh menggunakan tuala peribadi
  • kerap berjalan dengan bayi sekurang-kurangnya dua jam sehari
  • elakkan bersentuhan dengan kanak-kanak yang tidak sihat

Cecair dan kelopak mata lakrimal adalah penghalang serius terhadap penembusan dan pendaraban bakteria, jangkitan dan virus di mata, tetapi kadang-kadang mereka menjadi tidak berdaya ketika imuniti anak melemah.

Konjungtivitis - gejala pada kanak-kanak

Konjungtivitis pada orang dewasa atau kanak-kanak mudah dikenali, kerana tanda-tanda keradangan konjunktiva mata adalah sama. Walau bagaimanapun, kanak-kanak bertindak balas terhadap penyakit seperti itu dengan lebih ganas, mereka menjadi lesu, gelisah, sering menangis dan berubah-ubah.

Selalunya, konjungtivitis dikaitkan dengan bakteria, jangkitan virus atau alergi. Tanda-tanda utama konjungtivitis: kanak-kanak itu mengadu kekejangan atau mata kasar.

Tanda-tanda konjungtivitis pada kanak-kanak:

  • Kemerahan mata, bengkak
  • Fotofobia
  • Kemunculan kerak kuning pada kelopak mata
  • Mengikat kelopak mata selepas tidur
  • Lachrymation
  • Pelepasan bernanah dari mata
  • Selera makan dan tidur anak semakin merosot

Kanak-kanak yang lebih tua juga mempunyai aduan seperti:

  • Kemerosotan penglihatan, yang kelihatan menjadi kabur, tidak jelas
  • Terdapat sensasi di mata badan asing
  • Pembakaran dan ketidakselesaan di mata

Bagaimana merawat konjungtivitis pada kanak-kanak? Adalah perlu untuk berunding dengan pakar oftalmologi yang akan menentukan apa yang menyebabkan keradangan di mata anak dan menetapkan rawatan yang berkesan. Kemerahan dan sedikit keradangan pada mata boleh disebabkan oleh masuknya bulu mata atau zarah kecil lain ke dalam mata, reaksi alergi terhadap pelbagai perengsa. Penyebab keradangan yang lebih serius adalah mungkin, seperti peningkatan tekanan intraokular atau intrakranial.

Cara menentukan jenis konjungtivitis?

  • Pelepasan purulen dari mata bermaksud konjungtivitis bakteria
  • Mata jengkel, kemerahan, tetapi tidak ada nanah - ini adalah konjungtivitis alergi atau virus atau penyakit mata yang lain
  • Faringitis dan konjungtivitis adalah manifestasi dari konjungtivitis adenovirus

Peraturan untuk rawatan konjungtivitis pada kanak-kanak

  • Sebelum diperiksa oleh doktor, lebih baik tidak melakukan apa-apa, tetapi jika atas sebab tertentu, lawatan ke doktor ditunda, maka pertolongan cemas adalah sebelum pemeriksaan doktor: jika disyaki konjungtivitis virus atau bakteria, maka teteskan mata dengan Albucid, tanpa mengira usia. Sekiranya disyaki alahan, maka kanak-kanak itu harus diberi antihistamin (dalam penggantungan atau tablet).
  • Sekiranya doktor mendiagnosis konjungtivitis bakteria atau virus, maka setiap dua jam bayi perlu membilas matanya dengan larutan chamomile atau Furacilin (1 tablet per 0.5 gelas air). Arah pergerakan hanya dari pelipis ke hidung. Keluarkan kerak dengan serbet kasa steril, pisahkan untuk setiap mata, direndam dalam larutan yang sama, dan anda juga boleh mencuci anak dengannya. Kemudian kurangkan pembilasan hingga 3 kali sehari. Sekiranya ini adalah reaksi alahan, maka anda tidak perlu mencuci mata..
  • Sekiranya hanya satu mata yang meradang, prosedur harus dilakukan dengan kedua mata, kerana jangkitannya mudah mengalir dari satu mata ke mata yang lain. Untuk alasan yang sama, gunakan alas kapas yang terpisah untuk setiap mata..
  • Jangan gunakan penutup mata jika meradang, ini memprovokasi pembiakan bakteria dan boleh mencederakan kelopak mata yang meradang.
  • Gunakan hanya titisan yang ditetapkan oleh doktor anda. Sekiranya ini adalah titisan pembasmi kuman, maka pada awal penyakit ini ditanam setiap 3 jam. Untuk bayi, ini adalah larutan Albucid 10%, untuk kanak-kanak yang lebih tua, ini adalah penyelesaian Futsitalmic, Levomycetin, Vitabakt, Kolbiotsin, Eubital.
  • Sekiranya doktor mengesyorkan salap mata - tetrasiklin, eritromisin, maka dengan berhati-hati diletakkan di bawah kelopak mata bawah.
  • Lama kelamaan, apabila terdapat peningkatan dalam keadaan ini, penyerapan dan pembilasan mata dikurangkan menjadi 3 kali sehari..

Cara mengebumikan anak dengan betul

  • Sekiranya konjungtivitis pada kanak-kanak berusia di bawah satu tahun, maka penyuntikan harus dilakukan hanya dengan pipet dengan ujung bulat, untuk mengelakkan kerosakan pada mata
  • Letakkan bayi di permukaan tanpa bantal, biarkan seseorang menolong anda dan memegang kepala anda
  • Tarik kembali kelopak mata bawah dan titiskan 1-2 tetes. Ubat ini akan mengedarkannya ke atas mata, dan kelebihannya harus ditutup dengan serbet kasa steril, untuk setiap mata - serbetnya sendiri
  • Sekiranya anak yang lebih tua menutup matanya. Ini bukan masalah, tidak perlu risau, menjerit atau memaksanya membuka mata. Tidak perlu, dalam hal ini cukup untuk meletakkan ubat di antara kelopak mata atas dan bawah. Penyelesaiannya akan memasuki mata ketika anak membukanya. Tetapi walaupun mata yang tertutup dapat dibuka, cukup untuk meregangkan kelopak mata dengan dua jari ke arah yang berbeza.
  • Sebelum digunakan, titisan dari peti sejuk harus dipanaskan di tangan; titisan sejuk tidak boleh ditanamkan untuk mengelakkan kerengsaan tambahan
  • Anda tidak boleh menggunakan titisan mata untuk konjungtivitis dengan jangka hayat yang telah habis, tanpa pelabelan atau jika ia telah lama dibuka
  • Adalah lebih baik untuk mengajar anak-anak yang lebih tua bagaimana melakukan prosedur itu sendiri, di bawah kawalan anda, kadang-kadang anak-anak tidak suka bahawa seseorang menyentuh mata mereka

Cara merawat pelbagai jenis konjungtivitis?

Telah diketahui bahawa, bergantung kepada penyebab keradangan mata, jenis konjungtivitis berikut dibezakan, rawatannya berbeza:

Konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak

Rawatan dijalankan dengan Albucid, antibiotik tempatan dalam satu tetes (Levomycetin), salap (tetrasiklin). Ia berlaku apabila bakteria dan mikroba memasuki selaput lendir mata. Selalunya ia adalah staphylococcus, pneumococcus, streptococcus, gonococcus, chlamydia. Sekiranya konjungtivitis adalah salah satu manifestasi penyakit serius lain atau berlarut-larut, maka diperlukan antibiotik oral dan rawatan lain untuk jangkitan (lihat mata merah pada anak, bagaimana merawat).

Konjungtivitis virus pada kanak-kanak

Rawatan ditetapkan oleh doktor selepas pemeriksaan. Patogen biasa adalah herpes, adenovirus, enterovirus, virus coxsackie. Sekiranya virus itu adalah etiologi herpetic, maka salap Zovirax, Acyclovir diresepkan. Antivirus tetes Aktipol (asid aminobenzoik), Trifluridine (berkesan untuk herpes), Poludan (asid polyriboadenylic).

Konjungtivitis alahan

Konjungtivitis alergi disebabkan oleh pelbagai perengsa - debu rumah, debunga, bahan kimia rumah tangga, makanan, ubat-ubatan, bau busuk dan lain-lain. Seperti konjungtivitis bakteria, ia disertai dengan kemerahan, pembengkakan kelopak mata, lakrimasi, gatal-gatal (anak itu terus menggaru matanya). Adalah perlu untuk mengetahui alergen mana yang merengsakan selaput lendir mata anak, jika boleh hadkan hubungan dengannya.

Antihistamin dan titisan antiallergik mengurangkan manifestasi penyakit ini. Adalah mustahak untuk menjalani pemeriksaan komprehensif oleh ahli alergi, kerana kecenderungan reaksi alergi pada kanak-kanak, dengan faktor yang memprovokasi lain, dapat menyumbang kepada perkembangan manifestasi alergi yang lebih serius, hingga asma bronkial.
Rawatan: Cromohexal, Allergodil, Olopatodin, Lekrolin, Dexamethasone.

Dengan rawatan tepat pada masanya dan tepat, konjungtivitis berlalu dengan cukup cepat. Tetapi jangan ubat sendiri, jangan mempertaruhkan kesihatan bayi. Oleh kerana hanya seorang doktor, berdasarkan pemeriksaan, menentukan jenis konjungtivitis dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Konjungtivitis pada kanak-kanak

Maklumat am

Baik untuk orang dewasa dan untuk ibu bapa kanak-kanak kecil, persoalan mengenai apa itu konjungtivitis (keliru disebut: konjungtivitis, konjungtivitis, konjungtivitis, konjungtivitis) adalah relevan dan bagaimana mengatasinya. Penyakit ini biasa terjadi pada kanak-kanak, gejala utamanya adalah radang pada konjungtiva mata..

Perlu dipertimbangkan ketika membincangkan konjungtivitis (keliru: konjungtivitis, konjungtivitis, konjungtivitis, konjungtivitis) bahawa ini adalah penyakit yang lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Konjungtivitis pada kanak-kanak paling sering dikaitkan dengan selesema, hipotermia teruk, atau manifestasi alahan.

Apa yang perlu anda lakukan untuk mengelakkan sakit?

Untuk mencegah perkembangan penyakit ini, seseorang harus mengambil kira sebab perkembangannya. Penyebab konjungtivitis sering dikaitkan dengan pelanggaran peraturan kebersihan, jadi anda perlu memastikan bahawa tempat tidur bayi sentiasa bersih, mencuci tangannya, dan menjaga kebersihan mainan. Kanak-kanak yang lebih tua harus diajar untuk mencuci tangan dengan kerap..

Perbezaan antara mata yang sihat dan mata yang sakit

Penting untuk melakukan pengudaraan secara berkala (ini selalu ditekankan oleh Dr. Komarovsky dan bukan sahaja), untuk menggunakan pelembap udara, pembersih udara. Adalah perlu untuk memberi bayi nutrisi yang betul, jumlah vitamin yang mencukupi dalam diet. Penting untuk berjalan dengan anak sekurang-kurangnya dua jam setiap hari, untuk mengelakkan hubungan dengan anak yang sakit.

Walaupun kelopak mata dan air mata menjadi penghalang pembiakan bakteria, virus dan jangkitan pada mata, jika imuniti anak lemah, konjungtivitis dapat berkembang.

Gejala konjungtivitis pada kanak-kanak

Tidak sukar untuk menentukan bahawa penyakit ini berkembang, kerana tanda-tanda konjungtivitis selalu sama. Tetapi gejala penyakit ini memberi masalah kepada anak-anak, sehingga mereka sering mengalami reaksi yang lebih ganas terhadap penyakit ini. Sekiranya mata kanak-kanak meradang, dia mungkin menjadi gelisah, lesu, banyak menangis. Dengan penyakit ini, kanak-kanak mengeluh bahawa luka di mata mereka terasa seperti pasir masuk ke dalam mata.

Tanda-tanda utama keradangan konjungtiva pada kanak-kanak adalah seperti berikut:

  • hilang selera makan;
  • kemerosotan penglihatan: kanak-kanak melihat secara tidak jelas, kabur;
  • perasaan bahawa ada benda asing di mata;
  • rasa tidak selesa dan terbakar di mata.

Konjungtivitis pada kanak-kanak, rawatan

Pertama sekali, ibu bapa harus memahami bahawa rawatan konjungtivitis pada anak-anak tidak boleh diamalkan secara bebas, tanpa preskripsi doktor..

Konjungtivitis mata, foto

Cara penyembuhan dengan cepat, cara memerah dan cara merawat konjungtivitis pada kanak-kanak, pakar oftalmologi harus menentukan setelah pemeriksaan. Pakar menetapkan rawatan konjungtivitis kanak-kanak hanya setelah dia menentukan apa yang mencetuskan fakta bahawa mata anak itu membesar. Adalah perlu untuk merawat konjungtivitis kanak-kanak di rumah mengikut skema yang ditetapkan oleh pakar.

Perlu diingatkan bahawa pada kanak-kanak di bawah usia 3 tahun, gejala keradangan dan sedikit kemerahan kadang-kadang dikaitkan dengan masuknya benda asing ke dalam mata - silia, butir pasir, dan juga dengan perkembangan reaksi alergi terhadap pelbagai rangsangan.

Walau bagaimanapun, gejala serupa pada kanak-kanak mungkin dikaitkan dengan sebab yang lebih serius - peningkatan tekanan intrakranial atau intraokular. Dalam kes ini, simptomnya juga serupa..

Penentuan jenis konjungtivitis

Jenis virus, bakteria dan alahan penyakit ini ditentukan. Konjungtivitis purulen pada kanak-kanak mempunyai sifat bakteria, masing-masing, rawatan konjungtivitis purulen pada kanak-kanak dilakukan sesuai dengan skema terapi untuk penyakit yang berasal dari bakteria.

Sekiranya mata berwarna merah dan jengkel, tetapi tidak ada nanah, kita bercakap mengenai konjungtivitis virus atau alahan (lihat foto di atas). Dengan gejala faringitis dan konjungtivitis, perkembangan konjungtivitis adenoviral dapat disyaki.

Peraturan asas rawatan pada kanak-kanak

Sehingga diagnosis dibuat, anda tidak harus memutuskan sendiri bagaimana merawat konjungtivitis jika anak berusia 2 tahun atau kurang. Tetapi jika, atas sebab tertentu, tidak mungkin segera berjumpa pakar, jika anda mengesyaki penyakit alahan atau virus pada kanak-kanak berusia 2 tahun, anda boleh menjatuhkan Albucid ke mata.

Sekiranya terdapat kecurigaan penyakit alahan, kanak-kanak tersebut harus diberi ubat antihistamin.

Sekiranya jenis penyakit bakteria atau virus didiagnosis, bagaimana merawat konjungtivitis, jika anak berusia 3 tahun atau lebih, bergantung pada tujuannya. Komarovsky dan pakar lain menasihatkan menggunakan Furacilin atau rebusan chamomile untuk mencuci mata bayi. Mencuci kanak-kanak pada usia 3 tahun, serta anak-anak yang lebih muda, harus dilakukan setiap dua jam pada hari-hari pertama penyakit, kemudian tiga kali sehari. Mencuci dengan larutan chamomile atau furacilin untuk anak kecil harus dilakukan mengikut arah dari kuil ke hidung. Chamomile adalah ubat rakyat yang sangat baik, rebusannya juga boleh digunakan untuk menghilangkan kerak dari mata. Untuk melakukan ini, serbet steril dibasahi dalam kaldu siap. Anda juga boleh mencuci bayi anda dengan rebusan sage, calendula, teh lemah. Sekiranya hanya satu mata yang meradang, bilas kedua-duanya, agar jangkitan tidak menyebar ke mata yang lain. Lapisan kapas yang berasingan digunakan pada setiap mata..

Sekiranya bentuk bakteria didiagnosis pada anak, anda tidak boleh menggunakan penutup mata, kerana bakteria akan membiak dengan lebih aktif di dalamnya..

Sama ada kemungkinan kanak-kanak berjalan dengan konjungtivitis bergantung pada intensiti prosesnya. Sekiranya keadaan bayi bertambah baik, berjalan kaki akan memberi manfaat kepadanya. Walau bagaimanapun, lebih baik mengecualikan hubungan dengan anak-anak lain semasa sakit, kerana jangkitannya menular. Anda tidak boleh berjalan di jalan jika penyebab penyakit ini adalah reaksi alergi, dan dalam tempoh ini pembungaan tanaman alergenik hanya diperhatikan, dll..

Konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak, yang dirawat di rumah, hilang dengan cepat jika anda mematuhi semua arahan.

Titisan mata untuk kanak-kanak dari konjungtivitis

Hanya titisan yang termasuk dalam senarai titisan yang disyorkan oleh doktor yang boleh digunakan untuk rawatan. Anda perlu meneteskan titisan disinfektan pada awal penyakit ini setiap tiga jam.

Sebagai peraturan, titisan mata kanak-kanak untuk keradangan ditetapkan: larutan Albucid 10% (untuk bayi), Levomycetin, Futsitalmic, Eubital, Vitabakt, Kolbiocin. Titisan mata untuk kanak-kanak yang mengalami kemerahan harus diresepkan oleh doktor, kerana pada mulanya telah menentukan sifat fenomena tersebut.

Rawatan kemerahan dan radang mata juga melibatkan penggunaan salap mata - Erythromycin, Tetracycline. Salap mata untuk kemerahan dan keradangan diletakkan di bawah kelopak mata bawah.

Cara memohon pada mata dengan betul

Penting untuk mengetahui cara menanam titisan mata dengan betul, terutamanya jika bayi di bawah satu tahun sedang dirawat.

Cara memohon pada mata dengan betul

Ibu bapa digalakkan menonton video proses untuk melakukan semuanya dengan betul.

  • Anak-anak kecil hanya dapat menguburkan mata dengan pipet, yang hujungnya bulat.
  • Sebelum disemai, bayi berusia satu bulan atau bayi yang lebih tua harus diletakkan di permukaan tanpa bantal. Biarkan seseorang menolong - menyokong kepalanya. Seterusnya, anda perlu menarik kelopak mata ke bawah dan menjatuhkan 1-2 tetes. Lebihan harus dicuci dengan serbet.
  • Sekiranya tetes mata untuk keradangan dan kemerahan perlu diteteskan untuk anak yang lebih tua, dan dia terus menutup matanya, anda hanya perlu meneteskan penyelesaian di antara kelopak mata atas bawah. Apabila bayi membuka matanya, tetes mata dari keradangan akan masuk ke dalam.
  • Sebelum meneteskan Albucid ke mata kanak-kanak, dan juga menggunakan titisan lain, anda harus memanaskannya di tangan anda sekiranya produk tersebut berada di dalam peti sejuk. Jangan meneteskan mata tetesan yang telah lama terbuka, atau produk yang jangka hayatnya telah habis.
  • Kanak-kanak yang lebih tua harus belajar membilas mata dan meneteskan ubat itu sendiri, di bawah pengawasan orang dewasa.

Konjungtivitis pada bayi baru lahir

Ibu muda sering menyedari bahawa mata bayi meriah, keputihan muncul. Kadang-kadang kedua mata melayang. Ia berlaku bahawa setelah tidur, kelopak mata sangat lengket, tidak dapat dibuka.

Tekanan pada bayi tidak jarang berlaku. Tetapi, sebelum mengubati konjungtivitis pada bayi yang baru lahir, seseorang harus membezakannya dari keradangan kantung lakrimal, pembukaan kanal lakrimal. Oleh itu, pakar harus mengesahkan diagnosis dan memberitahu bagaimana merawat konjungtivitis pada bayi..

Cara merawat penyakit ini pada bayi baru lahir juga bergantung pada sebab-sebab perkembangannya. Pelepasan bernanah mungkin muncul kerana faktor-faktor seperti:

  • imuniti yang lemah;
  • jangkitan semasa melalui saluran kelahiran;
  • jangkitan oleh bakteria yang tinggal di dalam badan ibu;
  • jangkitan ibu dengan herpes;
  • kebersihan bayi yang baru lahir;
  • sentuhan badan asing dengan mata.

Doktor menentukan penyebabnya dan, dengan demikian, menjelaskan bagaimana merawat nanah di mata kanak-kanak, cara membilas dan apa yang harus menetes. Harus diingat bahawa sebarang titisan mata dapat diteteskan kepada bayi baru lahir hanya setelah mendapat persetujuan pakar. Bahkan tetesan mata yang dijual tanpa resep tidak boleh menetes tanpa janji temu..

Sebagai peraturan, bayi disarankan untuk menggunakan larutan Furacilin untuk mencuci. Furacilin diencerkan menggunakan satu tablet hancur per 100 ml air, suhunya 37 darjah. Cara memerah mata kanak-kanak dengan furacilin bergantung pada usia kanak-kanak. Untuk yang terkecil, anda boleh membilas mata dengan lembut dengan pelapik kapas yang dicelupkan ke dalam larutan. Ubat ini sesuai untuk kanak-kanak kecil, tetapi bagaimanapun, lebih baik bertanya kepada doktor secara individu mengenai apakah mungkin mencuci mata dengan furatsilin..

Untuk mencuci, anda boleh menggunakan merebus chamomile, yang merawat konjungtivitis purulen dengan baik, serta decoctions of sage dan calendula. Kanak-kanak itu boleh mandi di tab mandi dengan penambahan merebus ini.

Dianjurkan untuk memberi bayi urutan saluran nasolacrimal. Bagi mereka yang merancang untuk melakukannya sendiri, anda boleh menonton video atau bertanya kepada doktor bagaimana prosedur ini..

Rawatan pelbagai jenis konjungtivitis

Rawatan untuk konjungtivitis bergantung pada apa yang sebenarnya menyebabkan keradangan mata. Lebih-lebih lagi, bagaimana merawat konjungtivitis di rumah pada orang dewasa dan kanak-kanak juga bergantung pada cadangan doktor. Rawatan konjungtivitis mata di rumah dilakukan dengan bantuan penanaman, pencucian, penggunaan salap. Cara menyembuhkan konjungtivitis dengan cepat, doktor akan mengesyorkan, kerana penggunaan ubat tradisional secara eksklusif sering tidak berkesan. Cara merawat konjungtivitis bergantung, pertama sekali, dari jenisnya. Oleh itu, anda perlu mengambil kira semua perbezaan antara pelbagai jenis penyakit ini..

Konjungtivitis bakteria, gejala dan rawatan

Titisan Albucid, antibiotik tempatan (Levomycetin dalam tetes), salap digunakan. Bentuk penyakit ini berkembang apabila mikroorganisma, bakteria memasuki membran mukus.

Sebagai peraturan, agen penyebabnya adalah streptococcus, pneumococcus, staphylococcus, chlamydia, gonococcus. Sekiranya konjungtivitis adalah salah satu gejala penyakit lain dan berpanjangan, maka rawatan termasuk mengambil antibiotik dan ubat lain yang diperlukan untuk merawat jangkitan.

Adalah penting bahawa konjungtivitis purulen didiagnosis oleh doktor dan menetapkan rawatan yang sesuai pada orang dewasa dan kanak-kanak..

Konjungtivitis virus

Ejen penyebab bentuk ini adalah adenovirus, herpes, enterovirus, dll. Mata yang meradang dirawat dalam kes ini dengan Acyclovir, Zovirax (sekiranya terdapat penyakit yang diprovokasi oleh herpes). Rawatan kemerahan dan radang mata juga dilakukan dengan ubat Aktipol, Trifluridin, Poludan.

Konjungtivitis alahan

Penyakit yang berasal dari alergi diprovokasi oleh pelbagai perengsa - debunga tumbuhan, habuk, makanan, ubat-ubatan. Bentuk penyakit ini ditunjukkan oleh lakrimasi, kemerahan, bengkak kelopak mata, gatal juga berkembang. Gejala seperti itu tidak hilang untuk masa yang lama..

Untuk menyembuhkan penyakit ini, penting untuk menentukan alergen yang menyebabkan keadaan ini dan, jika boleh, hadkan hubungan dengannya. Kanak-kanak itu mesti diperiksa oleh ahli alahan pediatrik, kerana alahan yang lebih serius mungkin akan muncul kemudian. Adalah pakar yang akan memberitahu anda bagaimana menyembuhkan keadaan ini sepenuhnya. Adalah perlu untuk merawat penyakit ini dengan ubat Allergodil, Olopatodin, Dexamethasone, Cromohexal, Lekrolin.

Gejala dan rawatan konjungtivitis virus pada kanak-kanak

Apa itu konjungtivitis mata virus

Penyakit ini dicirikan oleh reaksi keradangan pada membran mukus mata - konjunktiva. Jangkitan berlaku dengan hubungan langsung dengan patogen atau melalui sistem pernafasan. Penyakit ini disebabkan oleh pelbagai virus, termasuk genus herpes.

Konjungtivitis virus pada kanak-kanak ditunjukkan oleh kemerahan mata

Dalam banyak kes, reaksi berlaku dengan latar belakang penyakit pernafasan yang dipindahkan sebelumnya, agen penyebabnya juga merupakan virus. Dalam kes ini, konjungtivitis digabungkan dengan hidung berair, faringitis, peningkatan suhu badan.

Bentuk konjungtivitis virus

Menurut klasifikasi perubatan, konjungtivitis virus pada mata terbahagi kepada beberapa jenis, dengan mengambil kira asalnya. Jenis berikut dibezakan:

  • adenoviral;
  • herpetic;
  • enteroviral;
  • dengan selesema, campak, rubela, cacar air;
  • diprovokasi oleh moluskum contagiosum.

Terhadap latar belakang jangkitan enterovirus, konjungtivitis hemoragik epidemik akut, keratoconjunctivitis boleh berkembang.

Penyebab konjungtivitis virus pada kanak-kanak

Ejen penyebab utama konjungtivitis herpetic adalah virus herpes atau Herpes simplex.

Bentuk adenovirus ditularkan melalui titisan udara atau melalui hubungan dengan pembawa. Penyakit penyakit adalah mikroorganisma yang tergolong dalam beberapa serovar (3, 5, 7).

Bentuk konjungtivitis wabak diprovokasi oleh picornavirus (enterovirus), yang disebarkan melalui laluan fecal-oral.

Molluscum contagiosum disebabkan oleh virus cacar dermatotropik. Konjungtiva jarang terjejas olehnya..

Gejala konjungtivitis virus dan jenis lain

Penyakit ini mempunyai pelbagai gejala, bergantung pada bentuk klinikal dan jenis patogen. Tahap dan kelajuan perkembangan proses ini banyak ditentukan oleh ciri-ciri sistem imun anak.

Setiap jenis konjungtivitis mempunyai simptom tersendiri.

Gejala biasa penyakit konjungtiva virus:

  • suhu tinggi;
  • malaise umum;
  • sakit kepala.

Mereka tidak selalu diperhatikan, hanya jika terdapat jangkitan umum dengan sindrom mabuk. Gambaran klinikal bertambah buruk ketika flora virus berkembang. Proses keradangan tempatan disertai dengan kemerahan dan gejala lain:

  • pengembangan rangkaian kapilari di mata;
  • bengkak kelopak mata atas dan bawah;
  • rasa pasir di mata, terbakar, gatal;
  • peningkatan laserasi;
  • pelepasan patologi;
  • keletihan mata yang cepat;
  • penglihatan kabur;
  • peningkatan kepekaan terhadap cahaya - fotofobia;
  • pembentukan folikel.

Kadang kala konjungtivitis virus boleh disertai dengan kerosakan pada nasofaring dalam bentuk hidung berair, sakit tekak dan sakit tekak, pembesaran dan plak pada amandel, kelenjar getah bening yang membesar. Gambar ini biasanya diperhatikan dengan jangkitan adenovirus..

Dengan konjungtivitis wabak, rembesan mukosa terbentuk, yang menyumbang pada kelopak mata yang melekat. Pada membran mukus, pendarahan kecil dapat dilihat, kelopak mata membengkak. Keadaan ini disertai oleh kelemahan umum, sakit kepala dan demam. Kelenjar getah bening di kawasan submandibular membesar. Gejala serupa berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Penyakit ini disifatkan oleh penularan, iaitu bahaya penyebaran virus lebih lanjut.

Bentuk herpetic mempunyai bahaya yang meningkat terhadap organ penglihatan. Penyakit ini tidak hanya mempengaruhi konjunktiva, tetapi juga kornea, yang disertai dengan perkembangan keadaan yang lebih teruk - keratitis. Manifestasinya adalah seperti berikut:

  • penampilan ruam yang melepuh;
  • kemerahan membran mukus;
  • pelepasan serous-purulen;
  • bengkak kelopak mata;
  • pembentukan hakisan, bisul.

Jangkitan virus herpes terbahagi kepada 3 pilihan: catarrhal, folikular dan ulseratif vesikular.

Konjungtivitis enterovirus ditularkan melalui hubungan rapat dengan pesakit dan perkongsian produk penjagaan diri. Tempoh pengeraman adalah sekitar 48 jam.

Gejala tempatan secara praktikal tidak berbeza dengan yang telah dijelaskan:

  • pelepasan serous, menyebabkan kelopak mata melekat;
  • pendarahan;
  • bengkak muka;
  • bengkak kelopak mata;
  • kemerahan mata.

Berapa lama konjungtivitis berlangsung bergantung pada asalnya. Biasanya gejala akut berterusan selama 1-2 minggu, tetapi tanpa terapi yang mencukupi, prosesnya ditangguhkan.

Diagnosis konjungtivitis virus

Adalah mungkin untuk menentukan bentuk patologi menggunakan prosedur diagnostik khas yang dilakukan oleh pakar oftalmologi di institusi perubatan..

Untuk mendiagnosis konjungtivitis mata pada kanak-kanak dan orang dewasa, diperlukan pemeriksaan pakar oftalmologi

Ujian termasuk pemeriksaan visual, biomikroskopi mata, dan pengambilan sampel darah dan air kencing untuk menentukan petunjuk umum. Penyapu diambil dari konjunktiva untuk menentukan etiologi penyakit ini. Seterusnya, dilakukan kajian sitologi dan virologi, analisis genetik molekul (PCR), sesuai dengan hasil yang dikenal pasti patogen. Antibodi dalam darah dapat dikesan dengan diagnosis serologi.

Rawatan

Terapi dipilih oleh pakar oftalmologi berdasarkan hasil pemeriksaan dan bentuk proses patologi. Sebelum berjumpa pakar secara langsung, penyerapan natrium sulfasil ke dalam mata dibenarkan.

Dengan bentuk alergi konjungtivitis mata, ubat-ubatan diresepkan yang menyekat pengeluaran histamin - antihistamin.

Pembalut pemampat tidak boleh digunakan semasa terapi. Produk tempatan digunakan mengikut arahan tanpa menggunakan kompres.

Rawatan adalah tanpa gejala. Titisan mata, salap digunakan sebagai ubat tempatan, yang merangkumi:

  • antiseptik;
  • antivirus (interferon);
  • enzimatik (deoxyribonuclease);
  • glukokortikoid (setelah tidak termasuk herpes);
  • antibakteria (untuk mencegah jangkitan sekunder).

Selain itu, antihistamin, vitamin, imunomodulator ditetapkan. Masa anggaran, berapa lama terapi berlangsung, bergantung pada sifat dan etiologi penyakit ini..

Dilarang memberi rawatan secara bebas dan menggunakan ubat tanpa diagnosis terlebih dahulu dan berunding dengan doktor yang hadir.

Pencegahan konjungtivitis virus

Untuk mengelakkan penyakit, beberapa peraturan mesti dipatuhi.

Pencegahan merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Mematuhi peraturan kebersihan diri, termasuk wajib mencuci tangan setelah mengunjungi tempat awam, tandas atau jalan.
  • Penggunaan produk peribadi: sabun, tuala dan berus gigi yang berasingan.
  • Berjalan di udara segar, latihan yang meningkatkan daya tahan tubuh anak, mengeras.
  • Penyiaran dan pembersihan basah setiap hari.

Sekiranya penyakit dikesan, disarankan untuk membatasi hubungan dengan anak-anak lain untuk mencegah jangkitan mereka.

Lawatan sistematik ke pakar dan penggunaan kompleks vitamin juga dianggap sebagai langkah pencegahan yang dapat mencegah perkembangan penyakit ini..

Dengan konjungtivitis virus pada kanak-kanak, penyebaran penyakit ini terutama dilakukan oleh tetesan kontak rumah tangga atau udara. Dalam keadaan yang teruk dan diabaikan, patologi boleh menyebabkan gangguan fungsi visual. Untuk mengelakkan perkembangan penyakit ini, disarankan untuk mengikuti peraturan kebersihan diri dan rejimen rawatan yang ditetapkan oleh pakar oftalmologi.

Baca dalam artikel seterusnya: Detritus pada tinja kanak-kanak

Rawatan dan pencegahan konjungtivitis pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Keradangan membran mukus permukaan dalaman kelopak mata dan membran luar bola mata - konjungtivitis - sering berlaku pada bayi baru lahir. Kursus dan diagnosis penyakit pada usia dini mempunyai ciri-ciri mereka sendiri, oleh itu, rawatan konjungtivitis pada kanak-kanak di bawah satu tahun bergantung pada beberapa faktor. Kaedah terapi yang dipilih dengan betul akan membolehkan anak dengan mudah memindahkan penyakit ini, mencegah perkembangan komplikasi dan kambuh.

Zarah-zarah kecil alergen - seperti debunga - masuk ke membran mukus dan boleh menyebabkan konjungtivitis alergi

Sebab dan jenis penyakit

Bergantung pada faktor yang menyebabkan keradangan membran mukus pada kanak-kanak dan manifestasi klinikal, beberapa jenis konjungtivitis dibezakan..

  • Bakteria. Selalunya ia adalah akibat ketidakpatuhan terhadap peraturan kebersihan diri. Bersama dengan tangan atau objek yang kotor, bakteria patogen memasuki permukaan mata dan menyebabkan keradangan;
  • Viral. Selalunya berlaku pada kanak-kanak di bawah satu tahun dengan imuniti yang lemah. Ini adalah hasil aktiviti penting virus semasa atau selepas menderita selesema;
  • Alahan. Disebabkan oleh habuk, debunga, reaksi badan terhadap ubat-ubatan atau makanan. Mungkin berbeza dengan musim yang ketara;
  • Konjungtivitis purulen diperuntukkan kepada kumpulan khas, bukan kerana penyebabnya, tetapi kerana keunikan manifestasi. Ia disertai dengan pelepasan nanah, yang mempengaruhi pelantikan agen terapi;
  • Kadang-kadang konjungtivitis boleh berlaku pada bayi baru lahir akibat saluran air mata yang tersumbat.

Biasanya gejala konjungtivitis adalah kemerahan dan pembengkakan mata, kehadiran pelepasan kuning yang melekat bersama mata bayi selepas tidur

Gambaran klinikal penyakit ini, ciri diagnostik

Pada kanak-kanak di bawah satu tahun, konjungtivitis tidak semudah didiagnosis seperti pada orang dewasa. Bagaimanapun, mereka tidak boleh mengeluh kerana merasa tidak sihat. Terdapat sejumlah gejala yang memberitahu ibu bapa bahawa anak itu mengalami keradangan mukosa. Pada manifestasi pertama penyakit ini, keperluan mendesak untuk berunding dengan pakar. Diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang ditetapkan dengan betul akan membantu mengurangkan keadaan bayi dan mencegah perkembangan komplikasi.

Gejala yang menyertai konjungtivitis pada bayi baru lahir:

  • hiperemia dan pembengkakan yang ketara pada permukaan bola mata atau permukaan dalam kelopak mata. Selalunya, selain ini, manifestasi luaran yang serupa diperhatikan;
  • peningkatan pengeluaran dan pemisahan cecair air mata. Penting untuk belajar membezakan antara air mata kanak-kanak dari tangisan biasa dan reaksi badan terhadap keradangan;
  • fotofobia teruk. Salah satu manifestasi keradangan mukosa yang paling ketara pada kanak-kanak di bawah satu tahun. Sekiranya kanak-kanak itu sentiasa menyipit, menggosok mata dengan penumbuk dan berpaling dari cahaya, ini adalah tanda pasti masalah;
  • kelopak mata yang tersekat selepas tidur. Ini boleh berlaku akibat pelepasan nanah atau sejumlah besar rembesan. Keadaan ini sangat menakutkan dan menjengkelkan bagi kanak-kanak, yang tidak dapat disedari;
  • penampilan kerak kuning pada kelopak mata;
  • terhadap latar belakang gejala tempatan, keadaan umum kanak-kanak bertambah buruk. Dia hilang selera makan, tidur, bayi gelisah.

Untuk menjadikan mata anak anda bersih dan bersih lagi, anda perlu membilasnya secara berkala sekurang-kurangnya seminggu

Kaedah rawatan konjungtivitis

Bergantung pada anak mana yang mengalami konjungtivitis, pakar merancang rawatan dan mengesyorkan ciri penjagaan. Terapi yang disediakan untuk kanak-kanak di bawah satu tahun adalah lembut. Pediatrik mengambil setiap peluang untuk mengelakkan penggunaan ubat kuat.

Prinsip-prinsip merawat penyakit pada kanak-kanak di bawah satu tahun:

  1. Pada hari pertama penyakit, mata anak dicuci setiap dua jam. Untuk tujuan ini, serta untuk melembutkan dan menghilangkan kerak, anda boleh menggunakan losyen dari rebusan furacilin atau chamomile. Penting untuk memerhatikan keadaan kemandulan agar tidak memburukkan lagi keadaan..
  2. Untuk minggu berikutnya, mata dicuci tidak lebih dari dua kali sehari..
  3. Selain mencuci setiap tiga jam, perlu menanam larutan "Albucid" 10%. Rawatan kanak-kanak di bawah satu tahun melibatkan penggunaan penyelesaian yang lebih kuat hanya dalam kes yang sukar. Apabila keadaan bertambah baik, jumlah prosedur dikurangkan menjadi tiga sehari.
  4. Kadang-kadang, doktor mungkin mengesyorkan menggunakan salap mata yang diletakkan dengan lembut di belakang kelopak mata bawah.
  5. Walaupun keradangan berlaku pada satu mata, rawatan harus dilanjutkan ke kedua mata. Ini akan mengelakkan jangkitan bersamaan..
  6. Dalam keradangan akut, penggunaan pembalut dilarang. Ini boleh mencederakan kelopak mata dan menyertai pendaraban bakteria patogen..

Prinsip yang disenaraikan terpakai untuk semua jenis penyakit. Bergantung pada konjungtivitis mana yang didiagnosis pada kanak-kanak, terdapat beberapa ciri terapi. Bentuk alahan tidak memerlukan penggunaan antibiotik dan boleh hilang dengan sendirinya. Untuk ARVI, pakar menetapkan ubat antivirus. Lebih baik tidak menggunakan kaedah tradisional untuk merawat penyakit ini, kerana mereka boleh membawa kepada akibat yang tidak diingini. Walau apa pun, pada usia dini, setiap langkah yang diambil oleh ibu bapa mesti dipersetujui dengan doktor yang merawat..

Untuk mengelakkan radang mata semula, jaga kebersihan, bersihkan apartmen lebih kerap

Pencegahan konjungtivitis pada bayi

Seperti penyakit lain, konjungtivitis lebih mudah dicegah daripada melakukan rawatan yang melelahkan untuk anak..

Pencegahan penyakit merangkumi:

  • pematuhan dengan peraturan kebersihan diri kanak-kanak;
  • merawat mainan dan bilik untuk menghilangkan kotoran dan alergen;
  • penggunaan pembersih udara dan pelembap;
  • membekalkan anak dengan vitamin dan zat yang diperlukan yang meningkatkan daya tahan tubuh anak;
  • jalan-jalan biasa;
  • mengehadkan hubungan bayi dengan kanak-kanak yang sakit;
  • rawatan penyakit virus dan bakteria tepat pada masanya.

Dengan pendekatan yang tepat untuk masalah ini, konjungtivitis hilang dengan cepat. Sekiranya langkah pencegahan diambil, kekambuhan keadaan dapat dielakkan..

Konjungtivitis bakteria pada mata. Gejala, rawatan pada kanak-kanak, penurunan

Proses keradangan yang mempengaruhi membran konjungtiva yang disebabkan oleh patogen adalah konjungtivitis bakteria.

Rawatan penyakit pada kanak-kanak harus dimulai pada tahap awal, kerana hanya dalam hal ini tidak akan ada komplikasi, dan pemulihan akan terjadi dalam sekitar 10-12 hari. Bakteria biasanya menjangkiti kedua-dua mata, dan anak akan sering menggosok, berkedip, dan menjadi cemas..

Konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak: penyebab perkembangan penyakit ini

Setelah bersentuhan dengan bakteria patogen pada konjunktiva, cecair air mata segera dilepaskan. Ia mengandungi sejumlah besar imunoglobulin, lisozim, yang secara aktif memerangi agen asing. Tetapi dengan faktor yang tidak menguntungkan, penyakit ini dapat berkembang.

Rawatan konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak bergantung kepada penyebabnya, serta tahap pengabaian penyakit..

Pelbagai agen penyebab konjungtivitis

Doktor merujuk kepada sebab utama:

  • penurunan imuniti;
  • sekiranya tidak menjaga kebersihan diri (dihantar melalui alat hubungan dan rumah tangga melalui tangan dan objek lain);
  • pada bayi baru lahir, ia berlaku oleh jangkitan pada masa melalui saluran kelahiran, jika ibu mempunyai mikroflora yang terganggu atau mempunyai sejumlah penyakit yang tidak dapat dirawat, seperti klamidia, kandidiasis, gonokokus, dll.;
  • akibat trauma mekanikal pada mata;
  • penyakit seperti tonsilitis, sinusitis boleh menyebabkan gangguan mikroflora mereka sendiri, pemindahan fokus jangkitan dan keradangan konjungtiva.

Gejala Konjungtivitis Bakteria pada Kanak-kanak

Selepas jangkitan, sudah pada hari ke-1 dan ke-2, terdapat edema kelopak mata dan kemerahan konjungtiva. Sebagai peraturan, kekalahan berlaku pertama sekali, dan setelah beberapa jam dan mata kedua. Selanjutnya, terdapat rasa pasir di mata, kerengsaan dan rasa terbakar.

Pada hari ke-3, terdapat perasaan benda asing dan kesakitan. Selanjutnya, selaput lendir konjungtiva terus meradang dan pelepasan cairan air mata yang aktif muncul..

Pada hari ke-4 dan ke-5, pelepasan bernanah dari mata bermula. Kapilari pada selaput lendir membesar, berubah menjadi merah, di beberapa tempat terdapat penembusan tusukan (pendarahan). Pada tahap ini, sukar bagi seorang anak untuk membuka matanya; zarah-zarah yang terkena nanah sentiasa kelihatan di sudut dan pada bulu mata. Dan setelah tidur, dia tidak dapat membuka kelopak matanya sendiri..

Pada hari ke-6, suhu meningkat, sakit kepala dan kelainan umum diperhatikan. Tidur menjadi gelisah dan menyakitkan, dan kadang-kadang insomnia diperhatikan. Kanak-kanak mula mengeluh tentang kekurangan kejelasan objek dan penglihatan kabur.

Peraturan asas untuk rawatan konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak

Pada gejala pertama, adalah mustahak untuk mengelakkan sebarang hubungan anak yang sakit dengan anak-anak lain. Konjungtivitis bakteria terlalu menular, ia disebarkan melalui barangan rumah (tuala, mainan), menyentuh tangan.

Ubat diri dilarang sama sekali. Sudah tentu mustahil untuk melakukan kompres pada kelopak mata, panas, sejuk atau menggunakan pembalut. Dari manipulasi ini, bakteria akan mula membiak dengan penuh dendam..

Anak disarankan untuk menukar tuala dan sarung bantal setiap hari agar tidak menimbulkan jangkitan semula.

Cara menguburkan mata anak

Basuh tangan anda dengan bersih. Sekiranya titisan mata tidak dilengkapi dengan penutup khas - penitis, maka pipet kaca harus dibeli. Sebelum prosedur, perlu dimasukkan ke dalam air rebus selama satu menit, sambil mencegah cairan masuk ke bahagian getah (boleh dikeluarkan sebentar).

Kemudian keringkan dan kumpulkan jumlah cecair yang diperlukan dari botol. Jangan gunakan pipet dari rawatan sebelumnya atau selepas menanamkan telinga dan hidung. Untuk menanamkan sebarang ubat, kanak-kanak kecil harus memilih pipet dengan hujung bulat sahaja..

Sekiranya konjungtivitis bakteria pada anak sudah mengalami pembuangan purulen, maka rawatan mesti dimulakan dengan mencuci mata.

Basahi pelapik kapas dengan banyak dalam merebus chamomile atau cecair lain yang hangat (contohnya, dalam larutan furacilin), dengan lembut, bermula dari bahagian temporal, perlahan-lahan bergerak ke arah hidung, lap setiap mata.

Penyapu hendaklah diganti dengan lebih kerap untuk mengelakkan penyebaran bakteria. Gunakan cakera baru untuk merawat setiap mata. Zarah nanah mesti dikeluarkan sepenuhnya dari bulu mata dan dari sudut kelopak mata.

Kerana sebarang titisan mata harus disimpan di dalam peti sejuk. Sebelum prosedur, anda perlu menyimpannya pada suhu bilik, ini akan membolehkan mereka sedikit memanaskan badan. Ubat sejuk boleh menyebabkan kerengsaan dan ketidakselesaan mukosa.

Cara titisan titisan untuk bayi

Harus diingat bahawa semakin kecil anak, semakin sukar untuk melakukan manipulasi ini. Oleh itu, disarankan untuk menjalankan prosedur dengan perlahan..

Bayi harus dililit dengan baik, tangannya tidak boleh bergerak bebas. Adalah wajar bahawa beberapa jenis mainan tergantung di atas anak itu, dan dia terus berusaha menangkapnya dengan matanya. Pada masa ini, kelopak mata bayi akan dimaksimumkan, dan pandangan akan tetap terpaku, yang penting.

Anda perlu memastikan pipet tetap tegak sepanjang waktu, kemudian dengan gerakan lembut, tanpa menggunakan kekuatan, anda perlu sedikit membuka kelopak mata bayi. Dalam kes ini, perlu memegang kelopak mata atas dengan jari telunjuk, dan bawah.

Cepat titiskan jumlah tetes yang diperlukan ke setiap mata, ubat yang berlebihan mungkin keluar, lepaskan dengan kapas. Tidak perlu menambah ubat.

Cara menanamkan mata pada kanak-kanak berumur 1 hingga 5 tahun

Prosedur dilakukan di atas katil, anda mesti terlebih dahulu menanggalkan bantal. Sekiranya perlu, anda perlu membilas mata anda dari pelepasan bernanah..

Kemudian buka perlahan kelopak mata bawah dengan jari telunjuk anda. Picit beberapa tetes dari pipet ke alur yang terbentuk. Biarkan anak menutup mata atau berkelip. Keluarkan ubat berlebihan dengan kapas.

Cara merawat konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak, konjungtivitis bakteria memerlukan rawatan segera, biasanya doktor, berdasarkan tahap kerosakan, menetapkan preskripsi dalam bentuk agen antibakteria spektrum luas.

Titis mata

Senarai titisan mata untuk konjungtivitis:

Konjungtivitis bakteria dirawat dengan titisan mata pada kanak-kanak

  • Vitabak - untuk bayi baru lahir dan bayi, gunakan 1 kali sehari, selama seminggu. Ubat ini sangat berkesan melawan bakteria gonokokus, E. coli dan klamidia yang menyebabkan pembuangan purulen..
  • Natrium sulfacil - digunakan 1 hingga 2 kali sehari. Ubat ini mempunyai kesan antibakteria yang luas. Dilantik dari saat kelahiran, tidak mempunyai had umur.
  • Levomycetin - menyembuhkan sepenuhnya konjungtivitis bakteria. Rawatan pada kanak-kanak boleh dimulakan dari usia 2 tahun. Menetes 3-4 kali sehari.
  • Tsiprolet - jatuh dengan bahan aktif yang kuat, yang mempunyai kesan antibakteria yang sangat kuat. Ditugaskan hanya semasa borang sedang berjalan.
  • Tsipromed - diresepkan untuk bentuk konjungtivitis bakteria yang rumit, tetes 1 tetes 2 kali sehari.
  • Oftaquix - membunuh bakteria dengan cepat dan berkesan. Ia diresepkan untuk kanak-kanak berumur lebih dari satu tahun. Menetes 1 titis 4 hingga 8 kali sehari.
  • Tobrex - titisan yang sangat berkesan, membantu menghilangkan sejumlah bakteria patogen, seperti staphylococcal, Pseudomonas aeruginosa. Tanamkan 1 tetes di kedua mata setiap 4 jam.

Pembasmi kuman dan pembersih

Konjungtivitis bakteria menunjukkan rawatan yang kompleks pada kanak-kanak dengan bentuk penyakit yang lebih maju. Selari dengan titisan mata, salap antibakteria dan antibiotik diresepkan.

Mereka digunakan dalam bentuk penyelesaian dengan mata yang terkena dirawat. Dalam bentuk akut atau diabaikan, apabila pembuangan purulen terbentuk pada membran mukus, perlu membasuh membran konjungtiva.

Warna chamomile dan bijak

Senarai dana:

  1. Larutan Furacilin - larutkan 1 tablet furacilin ke dalam air rebus yang hangat. Bilas 5 hingga 10 kali sehari pada siang hari.
  2. Infusi chamomile, sage - membasmi kuman dengan sempurna dan membersihkan selaput lendir mata. Bancuh 3 beg penapis 200 ml. Berkeras selama 30 minit, lap suam, 5 hingga 10 kali.
  3. Miramistin - mempunyai kesan antibakteria yang kuat, diresepkan untuk kanak-kanak untuk rawatan bentuk akut dan kronik. Di samping itu, ubat menghilangkan pelbagai komplikasi selepas konjungtivitis. Perjalanan rawatan sehingga 14 hari, tetes 2 tetes setiap hari hingga 6 kali sehari.

Antibiotik tempatan

Persediaan topikal termasuk salap mata, yang mengandungi antibiotik. Salap mata tetrasiklin - sebilangan kecil salap diletakkan di belakang kelopak mata dengan kapas. Dianjurkan untuk menjalankan prosedur setiap hari hingga 3 kali sehari..

Dan juga beberapa titisan mata: Futsitalmic. Tetes dengan profil yang luas, mempunyai antibiotik dalam komposisinya. Semua jenis konjungtivitis disembuhkan sepenuhnya. Menetes 1 titis 3 kali sehari selama 10 hari. Sesuai walaupun untuk bayi baru lahir.

Antibiotik oral

Kanak-kanak dibenarkan menggunakan ubat Erythromycin. Ubat bakteriostatik ini diresepkan untuk kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun. Ambil secara lisan selepas makan 3 kali sehari.

Salap konjungtivitis

Senarai salap:

Salap Erythromycin

  • Erythromycin - digunakan walaupun pada bayi baru lahir. Ini adalah salap antibakteria, antimikroba dengan pelbagai kesan. Sapukan 2-3 kali sehari.
  • Salap Tobrex adalah ubat berkesan yang membantu dengan cepat hanya dalam 7 hari. Dilantik dari 2 bulan.
  • Salap Colbiocin - untuk kanak-kanak berumur lebih dari 8 tahun, dengan cepat menghilangkan semua jenis konjungtivitis. Diletakkan di belakang kelopak mata 2-3 kali sehari.
  • Salap eubetal adalah ubat spektrum luas, diresepkan untuk sejumlah penyakit mata, termasuk untuk rawatan konjungtivitis bakteria.

Dengan kejadian yang kerap dan kerap, penyakit ini disebut konjungtivitis bakteria kronik. Rawatan pada kanak-kanak bentuk ini memerlukan pemantauan berterusan oleh ibu bapa dan langkah pencegahan. Ini akan membantu mengelakkan beberapa komplikasi..

Kemungkinan komplikasi pada kanak-kanak dengan konjungtivitis bakteria

Doktor mengenal pasti komplikasi berikut yang memprovokasi penyakit yang dimaksudkan:

Perbezaan antara mata yang sihat dan pesakit dengan keratitis ulseratif - penyakit berbahaya

  • menjadi kronik;
  • perkembangan keratitis bakteria - keradangan kornea mata;
  • keratitis ulseratif - pembentukan ulser pada kornea mata;
  • dengan konjungtivitis yang kerap, ketajaman penglihatan hilang;
  • dalam kes yang jarang berlaku, komplikasi yang paling serius berlaku - keradangan tisu di belakang septum orbit.

Adakah konjungtivitis bakteria mempengaruhi penglihatan kanak-kanak?

Pada awal kanak-kanak, konjungtivitis bakteria kerap berlaku. Dengan rawatan yang tepat pada masanya, tidak ada komplikasi yang menyertainya, termasuk penurunan ketajaman penglihatan.

Biasanya, penyakit itu hilang dalam masa 2 minggu, dan walaupun pada masa penyakit ini ada masalah dengan kejelasan, timbul kabur objek, maka gejala ini hilang sepenuhnya.

Tetapi jika seorang kanak-kanak mengalami bentuk konjungtivitis bakteria, ini boleh mempengaruhi penglihatan. Diperlukan rundingan dengan pakar oftalmologi yang berpengalaman. Cadangannya akan membantu mencegah kemerosotan.

Pencegahan konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak

Diagnosis awal penyakit adalah perlu, langkah ini akan membantu mengenal pasti konjungtivitis bakteria pada peringkat awal dan mencegah penyebaran lebih lanjut. Jangan abaikan sedikit kemerahan pada membran konjungtiva atau kenyataan bahawa bayi sering menggosok kelopak mata dengan tangannya. Ini adalah tanda pertama penyakit ini..

Lebih jauh lagi, ini adalah rawatan tepat pada masanya - anda harus berjumpa doktor, dan bukan ubat sendiri. Diagnosis yang betul akan dibuat hanya di klinik.

Kebersihan diri adalah langkah pencegahan yang baik. Adalah perlu untuk mengajar anak bahawa anda tidak boleh menggunakan tuala orang lain, basuh tangan anda dengan sabun selepas jalan, jangan gosok mata anda dengan benda asing atau jari kotor.

Sekiranya kanak-kanak sering mengalami malaise umum, maka langkah pencegahan terhadap kemunculan konjungtivitis bakteria dapat meningkatkan imuniti. Untuk melakukan ini, anda perlu kerap mengambil vitamin kanak-kanak. Makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, berada di luar rumah.

Anda juga harus mengelakkan ketegangan mata yang berlebihan, lebih jarang di hadapan monitor dan skrin TV. Ini akan mengurangkan risiko kelebihan mata dan mencegah keradangan..

Pastikan anda berjumpa doktor pediatrik dan ENT pada tanda-tanda pertama penyakit ini

Mengubati penyakit ENT tepat pada masanya, mereka menyumbang kepada penurunan imuniti, sehingga melemahkan fungsi perlindungan tubuh, yang menjadi sebab penembusan dan pembiakan bakteria.

Sekiranya anda mengikuti semua cadangan, anda boleh mengelakkan jangkitan dengan konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak. Tetapi jika ini berlaku, adalah perlu untuk memulakan rawatan tepat pada masanya. Biasanya penyakit ini cepat berlalu tanpa meninggalkan komplikasi..

Pengarang: Elena Petrova

Video mengenai konjungtivitis pada kanak-kanak, kaedah rawatan

Video mengenai konjungtivitis bakteria pada kanak-kanak. Rawatan mana yang lebih baik: titisan, salap, antibiotik:

Apa yang perlu anda ketahui mengenai titisan konjungtivitis:

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma