Konjungtivitis pada anjing

Konjungtivitis pada anjing adalah salah satu penyakit mata yang paling kerap dilaporkan. Ia boleh berkembang kerana banyak sebab, tetapi gejalanya hampir sama. Bergantung pada alasannya, rejimen rawatan juga dipilih, termasuk di rumah. Apa yang perlu dilakukan sekiranya anjing anda telah didiagnosis dengan konjungtivitis?

Sedikit dalam definisi konsep. Konjungtivitis adalah akut dan kronik. Kronik, sebaliknya, secara berkala memburukkan dan membimbangkan haiwan kesayangan itu selama berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun. Tidak begitu mudah untuk mengubati misai dengan konjungtivitis kronik, kerana ini anda perlu mencari penyebabnya, kemudian "memperburuk" perjalanan penyakit ini, dan hanya kemudian memulakan terapi. Konjungtivitis juga adalah katarrhal, purulen, ulseratif dan folikular..

Sebab-sebabnya

Konjungtivitis pada anjing adalah penyakit bebas dan gejala penyakit lain. Dan sangat penting untuk mengenali apa sebenarnya yang menyebabkan keradangan konjungtiva pada misai. Tidak mungkin mencari rawatan yang berkesan tanpa diagnosis yang betul. Oleh itu, mari kita lihat penyebab utama konjungtivitis pada anjing..

Alahan

Konjungtivitis alergi lebih biasa daripada yang lain. Alergi pada anjing berkembang menjadi makanan, ubat-ubatan, syampu, cacing, gigitan serangga dan banyak lagi. Selain konjungtivitis, haiwan ini mengalami dermatitis, gatal-gatal, keguguran rambut, dan edema. Perlu menghilangkan alergen dengan menggunakan terapi simptomatik (antihistamin), kerana haiwan itu cepat sembuh.

Trichiasis (pertumbuhan silia tidak di luar kelopak mata, tetapi di bawahnya)

Kadang-kadang ia berlaku. Dengan penyakit ini pada haiwan di kelopak mata, silia tumbuh di dalam (ke arah kornea dan konjunktiva). Penyakit seperti itu boleh dikaitkan dengan penyebab mekanikal konjungtivitis (sapuan silia).

Hanya pembedahan yang akan membantu. Sekiranya anda berlari, haiwan peliharaan mungkin akan kehilangan penglihatan kerana konjungtivitis dan keratitis yang berterusan. Bayangkan betapa menyakitkannya anjing apabila, dengan sekelip mata, sapuan silia keras terhadap kornea dan konjunktiva - bukan sahaja tidak menyenangkan, tetapi juga sangat menyakitkan..

Keratitis (keradangan kornea)

Selalunya, satu penyakit menular ke penyakit lain. Keradangan pada mata dengan cepat "bergerak" dari konjunktiva ke kornea, dan sebaliknya. Oleh itu, jika haiwan kesayangan mempunyai konjungtivitis atau keratitis, maka dengan cepat doktor haiwan akan membuat (atau mengubah) diagnosis keratoconjunctivitis. Adalah sangat penting untuk memulakan terapi secepat mungkin sehingga terdapat sedikit komplikasi yang mungkin..

Konjungtivitis folikular

Jenis penyakit ini sering kronik. Selalunya, konjungtivitis folikular pada anjing berlaku kerana kekurangan rawatan atau rawatan perubatan yang buruk untuk jenis penyakit lain.

Penyakit ini mempengaruhi kelenjar getah bening yang terletak di dalam kelopak mata. Sekiranya patologi diabaikan, simpul dapat meningkat dengan banyak sehingga kelopak mata benar-benar berubah ke arah luar. Tontonan, secara sederhana, bukanlah sesuatu yang menyenangkan. Dan haiwan itu sendiri tidak senang dengan keadaan semasa..

Oleh kerana kelopak mata yang sangat terbalik, menyakitkan anjing untuk berkedip, dan dari mata ia selalu mengalami keputihan, sering bernanah. Penderitaan tambahan pada haiwan adalah kelopak mata ketiga yang menonjol, yang sering terjadi pada konjungtivitis folikular. Keratitis mata anjing ini memerlukan rawatan doktor haiwan segera, jika tidak, haiwan peliharaan dapat dengan mudah dibiarkan tanpa mata..

Bagaimanapun, kelenjar getah bening yang membesar mencederakan kornea, yang tidak dengan cara terbaik mempengaruhi penglihatan haiwan. Patologi ini dapat berkembang selama bertahun-tahun. Tinggal hanya untuk membayangkan bagaimana perasaan anjing ketika mereka tidak mendapat rawatan perubatan yang berkelayakan..

Konjungtivitis folikular dapat menjadi kering kerana kerengsaan yang berpanjangan. Dengan jenis penyakit ini, sisik keratinis tipis dapat dilihat di permukaan kornea mata anjing yang sakit.

Untuk rawatan, gunakan titisan standard untuk konjungtivitis pada anjing, antibiotik. Tetapi sukar untuk merawat bentuk konjungtivitis folikel. Di samping itu, walaupun pakar yang paling berkelayakan dalam bidang penyakit mata tidak mungkin memberikan jaminan untuk rawatan yang berjaya. Bagaimanapun, anda tidak boleh menolak rawatan veterinar.

Konjungtivitis purulen

Konjungtivitis mata anjing ini disebabkan oleh bakteria aerobik patogen: staphylococcus, streptococcus. Ketika haiwan itu sihat, mikroba tidak aktif, tetapi jika konjunktiva rosak, mereka menjadi aktif. Oleh itu, konjungtivitis purulen pada anjing sering kali disebabkan oleh jenis penyakit lain: alergi atau folikel.

Bakteria memprovokasi selaput lendir mata, yang menyebabkan keradangannya dan pembentukan pelepasan bernanah. Gejala tambahan konjungtivitis purulen termasuk:

  • fotofobia;
  • sakit hati;
  • kenaikan suhu kelopak mata.

Punca Konjungtivitis Lain pada Anjing

Penyebab penyakit lain termasuk:

  • Kerosakan mekanikal. Sekiranya badan asing (padat) memasuki mata, maka calar muncul di konjungtiva dan kornea, yang menjadi pintu masuk jangkitan bakteria. Kerana itu, haiwan itu mengalami keradangan yang teruk. Sekiranya anda menyedari bahawa sesuatu "tersekat" di mata, bilas, maka konjungtivitis dapat dielakkan.
  • Bakar (termal, kimia dan lain-lain). Rakan berkaki empat kita boleh melekatkan wajah mereka di mana sahaja. Kumis yang sangat ingin tahu. Oleh itu, mereka sering merangkak ke dalam tin dengan cat atau bahan kaustik lain (wap sangat berbahaya). Bahan kimia juga dapat dilihat. Tidak ada tempat untuk anjing di dapur! terdapat terlalu banyak bahaya.
  • Draf. Angin kencang, berada di dalam draf dapat menyebabkan keradangan konjungtiva. Pasti, anda ingat bagaimana mata mula menyiram, jika anda berada di luar dalam cuaca yang sangat berangin atau jika anda demam. Anjing juga mengalami selsema. Dan konjungtivitis boleh menjadi gejala dari itu.
  • Penyakit berjangkit. Hampir semua penyakit berjangkit disertai dengan reaksi mata. Ini disebabkan oleh fakta bahawa imuniti haiwan melemah, dan bakteria dengan virus dibawa dengan aliran darah dan limfa ke seluruh badan..
  • Jangkitan kulat. Kulat juga boleh mencetuskan perkembangan konjungtivitis. Mereka lebih sukar dibuang daripada bakteria, kerana perlu menggunakan sediaan racun kulat untuk jangka masa panjang..

Gejala

Apakah gejala konjungtivitis yang paling biasa pada anjing??

  • Kemerahan mata (bukan sahaja membran mukus kelopak mata, tetapi juga pembuluh darah di bahagian "putih mata" pecah).
  • Lachrymation yang banyak. Tidak semestinya di kedua mata. Sekiranya konjunktiva meradang pada satu mata, maka hanya dari mata itu air mata akan mengalir.
  • Takut akan cahaya. Oleh kerana proses keradangan, haiwan itu takut cahaya terang, menutup matanya ketika keluar atau masuk ke cahaya.
  • Pelepasan (catarrhal, lendir atau purulen) mula muncul di sudut dalam mata. Seiring waktu, kumis bahkan tidak dapat membuka mata, kerana kelopak mata dilekatkan bersama dengan rembesan kering.
  • Suhu badan mungkin meningkat (terutamanya jika anjing mengalami konjungtivitis kerana jangkitan).
  • Kelesuan, kelemahan, selera makan pada tahap sifar. Anjing itu tidak mempunyai mood. Haiwan peliharaan tidak mahu bermain atau berjalan-jalan. Cuba bersembunyi di sudut yang lebih jauh dan lebih gelap.

Contoh konjungtivitis pada anjing dalam foto:

Rawatan

Bagaimana merawat konjungtivitis pada anjing di rumah? Kami akan membincangkannya lebih lanjut, tetapi pertama sekali, ingat peraturan utama: jangan menetapkan rawatan sendiri! Anda boleh membuat kesilapan dalam diagnosis dan mula merawat anjing untuk perkara lain, sehingga membahayakannya..

Rawatan untuk anjing dengan konjungtivitis harus dimulakan dengan mengesahkan diagnosis dan mengenal pasti penyebab berlakunya proses keradangan. Tanpa ini, mustahil untuk menetapkan rawatan yang benar-benar berkesan. Langkah paling mudah diambil di rumah:

  • Ini menggosok sudut dalaman mata dengan kain kasa bersih (digulung atau dilipat dalam beberapa lapisan) yang dicelupkan ke dalam air suam rebus, rebusan ramuan (chamomile, misalnya). Sebilangan orang memutuskan untuk mengelap mata mereka dengan teh hitam tanpa buah yang kuat (tanpa gula!).
  • Pastikan menjaga haiwan kesayangan anda dengan baik. Pastikan jalan-jalan di luar minimum sehingga angin, debu dan sinar matahari tidak mengganggu kumis. Tingkatkan keadaan hidup di rumah: cari tempat yang hangat untuk haiwan kesayangan anda, di mana tidak ada draf dan bersih.

Apakah perkara pertama yang dilakukan oleh pemilik? Mereka berlari ke farmasi untuk mendapatkan salap tetrasiklin mata dan berharap ini dapat menghilangkan konjungtivitis rakan berkaki empat. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, salap ini hanya menghilangkan gejala. Selalunya perlu menggunakan antibiotik yang lebih kuat, lebih-lebih lagi, mereka mesti disuntik secara intramuskular sekurang-kurangnya 5 hari! Ubat antivirus dan imunostimulan juga mungkin diperlukan (terutamanya jika penyebab keradangan terletak pada penyakit virus).

Jangan lupa tentang terapi tempatan - titisan dan salap. Kanamycin, chloramphenicol (berhati-hati dengan bayi dan wanita hamil), natrium sulfat dan titisan yang terkenal - Mata berlian. Tetapi ingat bahawa semuanya ditetapkan hanya setelah pemeriksaan haiwan kesayangan secara sepenuh masa oleh doktor haiwan! Hanya doktor yang boleh mengatakan apa sebenarnya, dalam dos apa dan berapa lama ia perlu digunakan.

Agar anjing itu tidak cedera, cuba menggaru mata yang meradang, letakkan kolar pelindung khas di leher..

Cadangan mengenai cara menanam titisan mata anjing dengan betul:

Pencegahan

Malangnya, mustahil untuk melindungi haiwan kesayangan anda sepenuhnya dari penyakit ini. Tetapi anda masih perlu mengurangkan risiko terkena radang..

  • Untuk melakukan ini, jangan lupa tentang vaksinasi. Mereka akan membantu melindungi misai dari jangkitan virus dan bakteria (imuniti yang berkembang setelah vaksinasi akan mencegah haiwan peliharaan jatuh sakit).
  • Jangan berjalan dengan angin kencang dalam jangka masa yang lama dan kecualikan draf.
  • Jangan biarkan anjing anda berjalan di mana terdapat risiko kecederaan mata. Dahan kecil di semak, debu, pasir - ini boleh masuk ke mata dan menggaru kornea dan konjunktiva.

Sekiranya anda melihat bahawa rakan berkaki empat mempunyai mata berair, periksa dia - adakah benda asing? Sekiranya anda membuangnya dengan cepat, bilas mata dengan air rebus, maka ada lebih banyak kemungkinan anda tidak perlu merawat mata anda.

  • Sembunyikan bahan kimia isi rumah. Sekiranya anda melakukan pembaikan di rumah, maka cubalah mengeluarkan haiwan itu dari bilik (jika boleh, tinggalkan dengan orang yang berdekatan dengan anda).
  • Adakah anda memasak di dapur? Jauhkan anjing dari anda. Kusut di bawah kaki anda, boleh menyebabkan anda menjatuhkan kuali panas atau yang lain. Akibatnya, anda sendiri cedera, dan haiwan itu akan menderita. Misai tidak mempunyai tempat di dapur!

Masih ada soalan? Anda boleh meminta mereka kepada doktor haiwan dalaman laman web kami di ruang komen di bawah, yang akan menjawabnya secepat mungkin..

Konjungtivitis pada anjing

Konjungtivitis pada anjing adalah patologi yang berkembang dengan penyakit mata, beberapa penyakit berjangkit, dan juga dengan masalah dalaman umum dalam badan. Ini adalah proses biasa yang dapat mengejar haiwan sepanjang hidupnya jika keradangan tidak dirawat tepat pada waktunya dan berkualiti tinggi..

Mari kita kaji bagaimana mengenali konjungtivitis dan penyakit apa yang disertainya? Adakah mungkin rawatan di rumah dan dengan apa, dan apa yang harus dilakukan jika prosedur rumah tidak membantu?

Apakah penyakit ini

Konjungtivitis adalah keradangan pada membran penghubung, iaitu konjungtiva. Ia meliputi permukaan kelopak mata dan menghubungi bahagian luar mata anjing. Konjungtiva bertanggungjawab untuk kekebalan mata - sebarang serangan organisma patogen pada organ penglihatan, pertama sekali, jatuh pada membran ini. Oleh itu, sangat penting untuk mengekalkan konjunktiva yang sihat..

Jenis patologi

Atas sebab-sebab yang menyebabkan keradangan konjungtiva, penyakit ini terbahagi kepada:

  1. Primer - berkembang sebagai gejala bebas dan terpisah. Contohnya, jika ada benda asing yang masuk ke dalam mata.
  2. Sekunder - jika ia adalah akibat penyakit lain (penyakit mata, penyakit virus, patologi dalaman).

Dengan kadar perkembangan dan jangka masa keradangan:

  1. Akut - berkembang dengan cepat, gejala ketara (luka bakar, virus, jangkitan).
  2. Kronik - gejala berulang, manifestasi patologi ringan (tindakan perengsa, alergi, kekurangan vitamin).

Dengan sifat aliran keluar dari mata:

  1. Catarrhal (pelepasan jernih, keputihan, atau kecoklatan).
  2. Purulen (pelepasan kuning atau hijau).
  3. Follicular (pelepasannya ringan, ciri pembezaan penting adalah meterai kecil di bahagian dalam kelopak mata dan pada kelopak mata ketiga).

Bergantung pada penglibatan organ penglihatan dalam proses keradangan, konjungtivitis dibahagikan kepada:

  • unilateral (keradangan hanya pada satu mata);
  • dua hala (apabila kedua-dua mata terjejas).

Kumpulan risiko

Konjungtivitis menyerang haiwan dari pelbagai saiz dan usia. Walau bagaimanapun, beberapa perkara dapat diketengahkan apabila anjing itu cenderung menghadapi patologi:

  • anjing keturunan brachycephalic dan berkembang biak dengan kelopak mata yang terkulai;
  • individu muda dan tua lebih mudah terkena konjungtivitis yang berjangkit;
  • haiwan terdedah kepada alahan (makanan dan atopik);
  • pada anjing terbantut, patologi sering dijumpai - keratoconjunctivitis kering, apabila terdapat pelanggaran pengeluaran cecair air mata dalam jumlah yang mencukupi (biasanya dirawat secara pembedahan).

Laluan jangkitan

Sebab utama mengapa konjungtivitis berkembang pada anjing:

  • kecederaan pada kelopak mata atau mata;
  • kemasukan badan asing;
  • alahan dari sebarang jenis;
  • bakteria;
  • viral;
  • bersentuhan dengan mata bahan beracun;
  • patologi dalaman yang tidak berjangkit;
  • pertumbuhan silia yang tidak betul;
  • sebarang patologi organ penglihatan.

Gejala konjungtivitis pada anjing

Penyakit utama, yang mengakibatkan konjungtivitis, akan menampakkan diri bergantung pada penyetempatan proses. Keradangan konjungtiva itu sendiri mempunyai gejala berikut:

  • kemerahan konjungtiva, saluran menjadi penuh darah, merah, bengkak;
  • rasa tidak selesa pada anjing - gatal muncul, haiwan itu menggaru matanya terhadap objek lain atau cuba menggaru dengan cakarnya;
  • fotofobia;
  • lakrimasi;
  • pelepasan terkumpul di sudut mata (sifat pelepasan bergantung pada sifat keradangan);
  • edema;
  • di sekitar mata, pada lapisan, kerak kering dapat berkumpul.

Adalah perlu untuk menilai keadaan konjunktiva di kelopak mata atas (dengan menarik dan menaikkan kelopak mata atas).

Merawat konjungtivitis pada anjing

Arah utama dalam terapi adalah penghapusan punca yang menyebabkan keradangan konjungtiva. Oleh itu, rawatan untuk konjungtivitis akan bersamaan. Untuk mengelakkan proses menjadi kronik, keradangan tidak boleh dicetuskan. Lebih baik mempercayai pakar agar rawatannya berkesan dan cepat bertindak.

Rawatan di klinik

Di klinik veterinar, doktor akan mengenal pasti punca sebenar dan rawatan utama akan ke arah ini. Tetes atau salap dipilih secara langsung untuk mata, yang boleh digunakan oleh pemilik haiwan itu di rumah.

Untuk beberapa patologi mata anatomi atau kongenital, campur tangan pembedahan mungkin diperlukan. Prosedur ini dijalankan di klinik di mana doktor haiwan-oftalmologi mengambil, kerana peralatan khusus mungkin diperlukan.

Beberapa tetes boleh menjadi tidak selesa untuk anjing. Oleh itu, semasa rawatan, masuk akal bagi anjing untuk memakai kolar pelindung untuk mengecualikan kecederaan diri pada organ penglihatan dan pengenalan mikroflora sekunder, sehingga mempersulit prosesnya.

Rawatan di rumah

Di rumah, pemilik mesti mengikuti rawatan yang ditetapkan oleh doktor. Sebelum menggunakan ubat, mata mesti dibersihkan dari kerak dan rembesan. Larutan furacilin sesuai untuk ini (1 tablet dicairkan dalam 100 ml air). Mata diseka dengan kapas dari sudut luar ke sudut dalam. Lap baru yang bersih mesti digunakan untuk setiap rawatan berikutnya. Anda tidak boleh merawat kedua-dua mata dengan bahan yang sama secara bergantian. Juga, daun teh kuat biasa boleh digunakan untuk membersihkan mata..

Hanya setelah mata dibersihkan dari rembesan dan kerak dapat titisan atau salap digunakan. Untuk meneteskan titisan, anda mesti membawa botol dengan ubat ke mata dengan berhati-hati pada jarak 2-3 cm dan meneteskan jumlah yang diperlukan lebih dekat ke bahagian atas mata. Lakukan sekelip mata dengan dua jari untuk mengedarkan ubat ke seluruh permukaan organ penglihatan. Salap mata disapukan dengan jalur di bawah kelopak mata bawah (mereka tertunda dan, setelah digunakan, mereka juga menghasilkan beberapa pergerakan yang berkedip).

Pelepasan dari mata mungkin berterusan selama 2-3 minggu selepas pemulihan. Rawatan dalam tempoh ini tidak diperlukan lagi.

Ubat untuk rawatan

  • Levomycetin - titisan antibakteria, tanamkan 2-3 tetes 3 kali sehari. Harga dari 10 rubel.
  • Tobrex - titisan mata dengan antibiotik spektrum luas. Sapukan 1-2 tetes hingga 4 kali sehari. Kursus 7 hari. Harga ubat itu ialah 186 rubel.
  • Ciprovet - titisan mata veterinar yang mengandungi antibiotik. 1-2 tetes dimasukkan ke dalam mata yang sakit, setiap 6 jam. Kursus ini berlangsung sehingga 2 minggu. Harga dari 140 rubel.
  • Salap tetrasiklin - salap mata dengan antibiotik. Jalur salap digunakan pada kelopak mata bawah 2-3 kali sehari selama 7 hari. Tiub salap berharga dari 50 rubel.
  • Zodak, cetirizine - antihistamin, yang diresepkan untuk konjungtivitis alergi. Mereka melegakan gatal dan bengkak, dan mengurangkan jumlah pendarahan dari mata. Ia digunakan sekali sehari, tempohnya bergantung pada proses alergi. Harga ubat anti-alergi dari 68 rubel.

Pencegahan

Oleh itu, tidak ada pencegahan konjungtivitis pada anjing. Anda perlu mengawasi keadaan mata anjing dengan teliti, memeriksanya secara berkala dan mengelap mata setiap hari, membuang rembesan terkumpul.

Penting untuk melakukan vaksinasi setiap tahun untuk mengesampingkan sifat konjungtivitis virus. Rawat anjing dari cacing dan ektoparasit (kutu, kutu). Kami mengawal risiko terkena alahan makanan dengan diet haiwan kesayangan yang seimbang.

Pada musim bunga-musim panas, mata anjing harus dilindungi dari sinar matahari, debu dan pelbagai bahan kimia yang digunakan untuk merawat tanaman..

Jenis konjungtivitis pada anjing dan cara mengatasinya

Konjungtivitis pada anjing adalah keadaan biasa yang mempunyai banyak sebab. Bergantung pada mereka, pakar menetapkan rawatan dan langkah pencegahan. Penyakit ini boleh menjadi akut dan kronik, jadi sangat penting untuk menentukan bentuknya dengan betul untuk menyoroti kesulitan yang akan datang untuk diri anda terlebih dahulu..

Punca berlakunya

Konjungtivitis dalam pelbagai kes bertindak sebagai penyakit bebas atau gejala bersamaan. Oleh itu, perhatian harus diberikan kepada kemungkinan penyebab keradangan dan diagnosis berkualiti tinggi harus dilakukan, jika tidak, tidak mungkin memilih ubat yang berkesan. Sebab utama perkembangan konjungtivitis termasuk:

  1. Tindak balas alahan. Masalah yang serupa adalah sering menjadi tetamu rakan-rakan berkaki empat lelaki. Anjing boleh jengkel dengan apa sahaja, dari zarah kulit tuan rumah hingga makanan yang digunakan. Perhatian khusus harus diberikan untuk alasan ini kepada pemilik baka yang terdedah kepada alergi (contohnya Chinese Crested). Walau bagaimanapun, dalam kes ini, konjungtivitis adalah gejala bersamaan dengan gatal-gatal, dermatitis, dan edema. Agar haiwan kesayangan pulih, cukup untuk menghilangkan punca kerengsaan..
  2. Trichiasis (pertumbuhan bulu mata di dalam kelopak mata). Akibat tindakan mekanikal pada selaput lendir mata, konjungtivitis dan keratitis berkembang, kerana haiwan itu bahkan mampu kehilangan penglihatan. Selain itu, menggosok kornea dengan bulu mata menyebabkan haiwan peliharaan sakit teruk, jadi anda perlu menghubungi doktor haiwan secepat mungkin dan menjalankan pembedahan..
  3. Kerosakan mekanikal. Konjungtivitis pada anjing juga berlaku apabila badan asing memasuki mata, yang membuka pintu jangkitan. Akibatnya, keradangan berterusan pada selaput lendir berkembang, tetapi gangguan seperti itu dapat dielakkan jika anda melihat kelakuan gelisah haiwan peliharaan tepat pada waktunya dan mengeluarkan benda asing.

Anjing sangat mudah terkena konjungtivitis, jadi penyebab perkembangan penyakit ini sangat bervariasi: luka bakar terma dan kimia, draf, hipotermia, selsema, jangkitan kulat. Ini adalah sebilangan besar faktor yang memprovokasi yang merupakan kesukaran utama dalam merawat penyakit ini. Namun, semasa diperiksa, pakar dapat menentukan masalah yang menyebabkan keradangan..

Gejala utama

Terdapat 5 jenis konjungtivitis, yang memerlukan rejimen rawatan yang berasingan dan penampilannya berbeza:

  1. Catarrhal. Penyakit ini akut dan kronik, tetapi penyakit ini lebih kerap berlaku pada haiwan liar. Di beberapa keturunan, penyakit ini dapat bertahan seumur hidup, walaupun mendapat rawatan tepat pada masanya. Ia dicirikan oleh pembengkakan selaput lendir dan penampilan pelepasan yang jelas. Penyebab penyakit jenis ini adalah masuknya benda asing ke dalam mata..
  2. Konjungtivitis folikular pada anjing. Selalunya, ia kronik, oleh itu membawa ketidakselesaan jangka panjang kepada haiwan dan pemiliknya. Tanda-tandanya secara praktikal tidak berbeza dengan jenis keradangan sebelumnya, tetapi tanpa campur tangan tepat pada masanya, keadaan haiwan kesayangan bertambah teruk, dan pembuangan menjadi bernanah.
  3. Konjungtivitis alahan. Ia dicirikan oleh lakrimasi yang banyak, gatal-gatal dan pembengkakan membran mukus. Selain itu, folikel boleh membesar, akibatnya sudut pandangan haiwan akan berkurang..
  4. Bernanah. Penyakit jenis ini biasanya merupakan simptom penyakit virus bersamaan. Lebih jarang, bakteria yang terperangkap dalam konjunktiva menjadi penyebabnya. Tanda-tanda keradangan ini agak tidak menyenangkan - pelepasan kuning tebal dengan bau busuk yang ketara.
  5. Keratoconjunctivitis. Jenis penyakit yang paling bermasalah yang timbul kerana pengeringan dari kornea dan membran mukus. Terdapat banyak sebab untuk penampilannya: dari akibat operasi oftalmik hingga perubahan patologi yang disebabkan oleh virus. Dalam kes ini, anjing mengalami gatal, yang meningkatkan kemungkinan trauma tambahan. Selain itu, pelepasan mata menjadi kental dan bernanah, dan keradangan melompat dari kornea ke konjungtiva..

Penting untuk diingat bahawa apa-apa jenis penyakit menyebabkan ketidakselesaan yang ketara pada rakan berkaki empat, menyebabkan kemerosotan penglihatan dan cenderung mengalir ke bentuk bernanah tanpa campur tangan tepat pada masanya. Metamorfosis seperti itu adalah yang paling berbahaya, kerana boleh menimbulkan kebutaan sepenuhnya pada haiwan kesayangan..

Cara mengatasi penyakit

Konjungtivitis pada anjing, rawatannya bergantung kepada spesies, tidak mudah dibuang di rumah. Perlu dikunjungi doktor haiwan untuk menentukan bentuk penyakit dengan tepat, dan untuk menyelaraskan senarai ubat dengan pakar, yang akan berguna. Perkara yang paling tepat yang boleh dilakukan oleh pemiliknya adalah membilas mata haiwan peliharaan dengan larutan furacilin.

Bertentangan dengan kepercayaan popular, anda tidak boleh menggunakan salap tetrasiklin tanpa ubat tambahan, kerana ia hanya menghilangkan gejala luaran. Biasanya, pemberian antibiotik intramuskular diperlukan sekurang-kurangnya 5-7 hari. Kawasan yang terjejas dibius dengan novocaine jika ketidakselesaan memberi kesan yang kuat pada haiwan.

Biasanya, pelbagai salap (etazole, tetrasiklin, hidrokortison, atau eritromisin) dan titisan yang mengandungi antibiotik digunakan untuk rawatan: Ciprovet, Tobramycin dan Ciprofloxacin. Anjing yang menderita keratoconjunctivitis diresepkan pelbagai agen yang mengembalikan aktiviti normal saluran lakrimal. Untuk mempercepat pertumbuhan semula kawasan yang terjejas, ubat Ribotan sering digunakan (untuk suntikan intramuskular).

Di samping itu, anda perlu membeli kolar khas dan mengurangkan jangka masa berjalan, kerana draf boleh memberi kesan negatif terhadap dinamika perkembangan penyakit ini. Walau bagaimanapun, di sebalik cadangan di atas, anda tidak boleh memberi rawatan sendiri, kerana dengan cara ini anda hanya boleh memperburuk keadaan anjing..

Langkah pencegahan

Tidak mungkin melindungi haiwan sepenuhnya dari penyakit ini, tetapi dengan pendekatan yang tepat untuk gaya hidupnya, anda dapat mengurangkan risiko penyakit ini dengan ketara. Untuk melakukan ini, cukup memperhatikan haiwan kesayangan anda: jangan melewatkan vaksinasi, elakkan hipotermia dan pantau pergerakan anjing.

Jangan biarkan haiwan kesayangan anda bermain di tempat berbahaya di mana terdapat dahan kecil, debu dan pasir, dan juga biarkan dia masuk ke dapur semasa memasak. Haiwan itu mesti hidup dalam keadaan bersih dan tidak mempunyai akses ke bahan kimia rumah tangga dan benda tajam yang boleh mencederakan selaput lendir mata. Sekiranya anjing terdedah kepada alahan dan proses keradangan di dalam badan, disyorkan untuk berunding dengan doktor haiwan untuk menetapkan ubat antihistamin.

Dengan pemeriksaan tepat pada masanya dan kemasukan suplemen vitamin dalam makanan anjing, kemungkinan konjungtivitis akan berkurang dengan ketara, dan kesihatan haiwan kesayangan akan kembali normal dengan banyak cara..

Rawatan konjungtivitis purulen pada anjing

Hampir setiap pemilik anjing sekurang-kurangnya sekali menghadapi kenyataan bahawa mata haiwan peliharaannya tiba-tiba berubah menjadi merah dan meriah. Biasanya reaksi adalah: "Baiklah, kita akan mencucinya dengan chamomile atau teh selama beberapa hari dan semuanya akan baik-baik saja!" Walau bagaimanapun, keadaan ini harus diatasi dengan sangat berhati-hati kerana anjing anda cenderung mengalami konjungtivitis..

Konjungtivitis adalah keradangan membran mukus mata, konjunktiva yang melapisi permukaan dalaman kelopak mata. Konjungtiva melakukan fungsi pelindung, melindungi mata dari kecederaan, benda asing, dan menjaga kornea lembap.

Punca konjungtivitis dan jenisnya

Selaput lendir mata anjing bersentuhan dengan udara, dan mikroorganisma patogen sentiasa terdapat di dalam kantung konjungtiva. Kombinasi keadaan seperti itu dengan penurunan imuniti, gangguan metabolik, penyakit organ dalaman atau jangkitan virus menyebabkan mikroba mula membiak secara aktif, menyebabkan keradangan konjungtiva.

Selain itu, bintik-bintik kecil, bahan kimia, mikroorganisma patogen dapat masuk ke dalam kantung konjungtiva, yang juga menjadi faktor yang memprovokasi perkembangan konjungtivitis.

Doktor haiwan membezakan antara beberapa jenis penyakit utama, yang disebabkan oleh pelbagai faktor:

  1. Konjungtivitis catarrhal, yang mempunyai bentuk akut dan kronik dalam perjalanan penyakit ini. Biasanya, keradangan tersebut bermula kerana masuknya benda asing ke dalam mata - butiran pasir, kerepek, dll..
  2. Konjungtivitis purulen atau bakteria berkembang akibat jangkitan pada anjing dengan penyakit berjangkit atau kemasukan mikroba ke dalam mata.
  3. Kerana keradangan folikel pada konjungtiva, bentuk kronik berlaku - konjungtivitis folikular pada anjing.
  4. Reaksi alergi terhadap pelbagai perengsa rumah tangga, ubat-ubatan, gigitan serangga menyebabkan konjungtivitis alergi.
  5. Apabila selaput lendir mata kornea kering, konjungtivitis kering yang disebut berkembang. Ia boleh disebabkan oleh trauma atau keterbelakangan kanal lakrimal, virus, reseksi kelopak mata ketiga, dll..

Gejala

Gejala penyakit ini sangat spesifik, dan sukar untuk mengelirukan mereka dengan tanda-tanda penyakit lain:

  • Dalam semua bentuk konjungtivitis, selaput lendir mata menjadi merah dan meradang. Dengan keradangan yang teruk, ia dapat melambung keluar kerana roller yang membingkai kelopak mata.
  • Air mata mengalir dari mata anjing, keluarnya jenis yang berlainan: ia boleh menjadi telus atau bercampur dengan nanah dan mempunyai warna putih atau kekuningan.
  • Dengan konjungtivitis folikular dan alergi, folikel membran mukus meningkat.
  • Konjungtivitis kering disertai dengan penampilan pelepasan telus likat.
  • Dalam semua bentuk penyakit, anjing itu mengalami gatal-gatal yang teruk dan rasa tidak selesa di mata. Dia risau dan cuba menggaru kelopak matanya, akibatnya jangkitan tambahan pada selaput lendir mungkin berlaku..

Sekiranya anda melihat simptom-simptom yang membimbangkan ini pada haiwan kesayangan anda, jangan rawat di rumah dan cubalah berjumpa doktor haiwan anda secepat mungkin, kerana keradangan konjungtiva boleh menjadi komplikasi serius yang berbahaya.

Kursus dan rawatan penyakit

Bentuk penyakit yang paling sukar adalah konjungtivitis purulen, yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan pada anjing. Perjalanan konjungtivitis bakteria agak teruk, semua gejala yang disenaraikan di atas ada.

Gejala khas penyakit jenis ini adalah intoleransi terhadap cahaya terang dan kesakitan teruk di kawasan mata pada anjing. Haiwan itu tidak membenarkan menyentuh kelopak mata, mereka menjadi merah dan banyak membengkak. Sifat pembuangan berubah semasa penyakit ini: pada mulanya, mereka mempunyai konsistensi likat dan cukup telus, tetapi lama-kelamaan nanah muncul, memberikan pelepasan warna putih, kekuningan atau kehijauan. Jumlah pelepasan juga meningkat, ia terkumpul di mata dan melekatkan kelopak mata haiwan.

Selain itu, keradangan juga boleh mempengaruhi kornea mata, di mana kelegapan dan bisul muncul. Kerosakan kornea menyebabkan kebutaan separa atau lengkap, jadi anda harus mula merawat konjungtivitis pada anjing seawal mungkin..

Tahap pertama rawatan adalah membilas mata dengan larutan asid borik 3%, kemudian titisan yang mengandungi ubat antimikroba ditanamkan di bawah kelopak mata bawah. Di samping itu, beberapa kali sehari, salap, seperti "Tetracycline".

Memandangkan konjungtivitis purulen pada anjing memerlukan rawatan yang panjang dan sukar, bersiaplah untuk memastikan bahawa haiwan kesayangan anda juga harus menjalani suntikan antibiotik..

Sekiranya penyakit ini teruk dan mata haiwan itu sangat sakit, maka doktor haiwan boleh memberi ubat titisan khas yang dapat menghilangkan rasa sakit. Untuk mempercepat proses penyembuhan dan meningkatkan imuniti anjing, vitamin dan imunostimulan dapat ditambahkan ke rejimen rawatan..

Rawatan boleh berlangsung hingga dua minggu, dan prosedur perlu dilakukan 3-4 kali sehari, bergantung pada resep doktor haiwan. Dalam keadaan tidak boleh menghentikan tindakan rawatan walaupun keadaan anjing telah bertambah baik, kursus mesti diselesaikan sepenuhnya. Dos ubat, tempoh terapi dan ubat yang diperlukan untuk anjing hanya akan ditentukan oleh doktor haiwan, anda tidak boleh melakukan ini sendiri, supaya tidak membahayakan haiwan kesayangan anda!

Semasa rawatan, lebih baik memendekkan waktu anjing berada di luar, terutama pada musim dingin, kerana hipotermia dan kontak mata dengan debu, pasir, bulu dapat mengganggu pemulihan kesihatan haiwan.

Pencegahan

Agar haiwan kesayangan anda tidak menderita dan selalu dalam keadaan baik, lebih baik melakukan tindakan pencegahan daripada merawat konjungtivitis pada anjing.

Keadaan pertama dan terpenting adalah pematuhan standard kebersihan untuk menjaga anjing dan merawatnya dengan baik. Tempat tinggal haiwan kesayangan anda mestilah hangat, kering dan berventilasi baik. Anjing memerlukan tempat tidur yang bersih untuk berehat dan tidur, yang diganti setiap minggu.

Keadaan kedua adalah pemakanan haiwan yang penuh dan seimbang, yang menjadi jaminan imuniti yang baik. Makanan anjing harus diubah dengan makanan yang mengandung vitamin A (retinol) dan E (tocopherol). Mereka berfungsi untuk meningkatkan proses metabolik dalam badan, menjaga kulit dan otot dalam nada, mencegah perkembangan keradangan dan memberi kesan yang baik pada penglihatan..

Vitamin A dan E kaya dengan daging lembu dan hati ayam, sayuran hijau. Sangat penting untuk memberi makan anak anjing dengan betul dalam proses pertumbuhan dan perkembangannya, kerana tubuh kecil masih kurang mampu menahan jangkitan, dan bayi sering dijangkiti konjungtivitis.

Langkah pencegahan yang baik adalah mengelap mata anjing setiap hari dengan larutan chamomile atau teh berair. Hasil daripada perawatan tersebut, sebahagian mikroorganisma patogen dan benda asing yang ada di sana dikeluarkan dari kelopak mata..

Semasa berjalan-jalan, jangan biarkan haiwan kesayangan anda aktif berkubang di debu dan pasir untuk mengelakkan mereka masuk ke mata. Sekiranya anjing dengan konjungtivitis muncul di jalan atau di rumah anda, maka haiwan lain harus segera diasingkan daripadanya, kerana ini adalah penyakit yang agak menular.

Sekiranya anda melihat kemerahan pada mata anjing anda, maka sebagai pertolongan cemas, anda boleh meneteskan titisan mata levomycetin dan menghubungi doktor haiwan anda secepat mungkin.

Sikap penuh perhatian terhadap haiwan kesayangan anda, rawatan yang tepat pada masanya dimulakan dan dipilih dengan betul oleh doktor haiwan akan membolehkan anda mengalahkan penyakit yang kompleks seperti konjungtivitis purulen. Biarkan anjing anda melihat dunia dengan mata yang sihat!

Cara mendiagnosis dan merawat konjungtivitis pada anjing

Penyakit mata konjungtivitis berbahaya, pertama sekali, kerana sukar untuk dirawat. Penyakit ini mudah menjadi kronik dan penuh dengan pelbagai komplikasi, hingga dan termasuk kehilangan penglihatan bagi haiwan, jika langkah-langkah tidak diambil tepat pada waktunya.

Manifestasi klinikal

Penyakit ini adalah keradangan yang mempengaruhi tisu penghubung mata anjing. Jangkitan itu menampakkan diri dengan keparahan yang berbeza-beza dan bergantung pada kekuatan dan jangka masa lesi..

Terdapat beberapa bentuk konjungtivitis:

  • Catarrhal Ia dicirikan oleh edema dan kemerahan kelopak mata ketiga. Ia mula menonjol dengan ketara. Mata haiwan itu berair, mengeluarkan cairan mendung, dan berubah menjadi merah. Konjungtivitis catarrhal mudah menjadi kronik dan sukar dirawat.
  • Purulen Dimulakan dengan keluarnya nanah yang tipis dan mendung dari mata. Secara beransur-ansur, pelepasan menjadi lebih tebal, kuning, dan mungkin memperoleh warna kehijauan. Selanjutnya, keradangan konjungtiva menjadi ketara. Pada masa yang sama, anjing menunjukkan rasa tidak peduli, selera makan dapat berkurang.
  • Follicular Dengan bentuk ini, keradangan konjungtiva dapat dilihat, pertama sekali. Ia disertai dengan pembentukan folikel pada abad ketiga - formasi gelap, kemerahan, bentuknya serupa dengan raspberi. Konjungtivitis seperti itu juga sukar diobati, sering berubah menjadi penyakit kronik yang dapat bertahan selama beberapa tahun..
Konjungtivitis pada anjing

Etiopatogenesis

Pada dasarnya, konjungtivitis adalah lesi mata yang menular, sebabnya boleh menjadi banyak:

  • Microtrauma dan kerosakan mekanikal pada mata - bulu mata yang tumbuh ke dalam membran mukus serangga kecil, pasir dan debu, rambut kecil, penyumbatan saluran lakrimal.
  • Kerengsaan oleh asap dan bahan menghakis.
  • Lesi berjangkit - kulat atau bakteria.
  • Alahan.
  • Boleh menampakkan diri dengan latar belakang penyakit serius seperti hepatitis, penyebar dan beberapa penyakit lain.

Hari ini, doktor haiwan di seluruh dunia melaporkan peningkatan kes konjungtivitis di kalangan anjing. Sebab biasa ini mungkin berkaitan adalah penggunaan antibiotik secara besar-besaran dan sering tidak terkawal pada haiwan. Virus menyesuaikan diri dengan ubat-ubatan, menetap pada selaput lendir yang rentan, memprovokasi perkembangan keradangan dan menjadikannya sukar untuk disembuhkan.

Keturunan cenderung kepada konjungtivitis

Penyakit sangat kerap diserang oleh wakil baka yang matanya sangat besar dan menonjol - mudah rosak.

Konjungtivitis paling kerap dijangkiti oleh:

Kumpulan risiko juga termasuk terrier Yorkshire, yang memiliki rambut panjang di moncong, yang membuat mata mereka jengkel, dan gembala Jerman, yang cenderung mempunyai konjungtivitis tidak berjangkit..

Pemilik anjing yang terdedah kepada konjungtivitis tidak boleh mengabaikan pemeriksaan veterinar secara berkala. Ini akan membolehkan anda mendiagnosis penyakit pada peringkat awal dan menyembuhkannya dengan mudah..

Konjungtivitis pada anjing: gejala, rawatan

Kemungkinan komplikasi

Penyakit ini biasanya tidak diklasifikasikan sebagai serius - tidak mengancam nyawa haiwan itu. Tetapi akibat yang paling penting dan serius dari penyakit ini adalah kebutaan anjing sepenuhnya. Oleh itu, di sebalik kesukaran, perlu untuk merawat penyakit ini.

Terapi

Setelah mengetahui gejala konjungtivitis pada haiwan kesayangan anda, anda harus memahami bahawa rawatan di rumah hanya dapat meredakan keadaan haiwan tersebut dalam waktu yang singkat..

Hanya doktor yang mempunyai kelayakan yang sesuai yang dapat mendiagnosis penyakit dengan tepat dan menetapkan rawatan yang betul dan berkesan..

Pertolongan cemas di rumah:

  1. Perlu membilas mata, mengeluarkan jumlah rembesan maksimum. Ini akan menyempitkan kawasan lesi, menyingkirkan kemungkinan abses. Anda boleh membilas dengan kapas yang dicelupkan ke dalam teh.
  2. Untuk menghilangkan rasa sakit dan mata yang menyengat, anda boleh menjatuhkan setetes minyak badam yang disucikan pada anjing anda..
  3. Merebus ramuan eyebright adalah agen pembasmi kuman dan pelembut. Ia digunakan dalam bentuk kompres dan untuk mencuci mata. Ini akan membantu bertahan sebentar sekiranya tidak mungkin segera membawa anjing itu ke doktor.

Semua langkah ini tidak memusnahkan penyakit, tetapi hanya mengurangkan manifestasi. Lebih-lebih lagi, dalam kes yang serius, mereka tidak akan banyak berguna. Oleh itu, perlu berjumpa doktor.

Doktor haiwan menetapkan satu set langkah, yang merangkumi:

  • Salap anti-radang.
  • Salap antibiotik.
  • Ubat tindakan umum yang bertujuan menghilangkan keradangan.
  • Ubat generasi terbaru - filem ubat mata, yang disuntik di bawah konjunktiva dan mempunyai kesan terapi yang panjang dan seragam..
Konjungtivitis mata pada anjing. Sebab, gejala, jenis dan rawatan

Perlu mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk rawatan konjungtivitis, kerana penyakit yang diabaikan dapat menyebabkan kebutaan anjing.!

Bersama dengan prosedur, penting untuk membersihkan mata anjing dari rembesan secara berkala dengan membilasnya dengan air rebus dan larutan asid borik yang lemah. Rawatan memerlukan sekurang-kurangnya seminggu, bergantung kepada keparahan penyakit. Anda perlu mengikuti preskripsi doktor dengan tepat untuk mengelakkan kambuh dan komplikasi.

Pencegahan

Jangan biarkan anjing anda bermain di lumpur dan debu. Secara berkala, anda perlu membilas matanya dengan merebus biji mata atau teh. Adalah penting juga bahawa vitamin A dan E terdapat dalam makanan anjing, tetapi tidak dalam jumlah yang berlebihan..

Kesimpulannya

Konjungtivitis sering merupakan penyakit bersamaan dan menunjukkan sistem imun yang lemah. Memantau kesihatan haiwan peliharaan, menjaganya, diet dan rejimen yang betul, kepatuhan pada peraturan kebersihan akan membantu menjaga haiwan kesayangan anda dari penyakit ini dan banyak lagi.

Konjungtivitis pada anjing - diagnosis dan rawatan

Keradangan pada lapisan mata adalah keadaan yang paling biasa pada anjing. Konjungtivitis terdiri daripada beberapa bentuk: catarrhal dan purulen, berjangkit dan alahan, folikular dan lain-lain. Terdapat panduan umum untuk merawat konjungtivitis yang dapat diikuti dengan mudah oleh pemilik anjing di rumah. Tetapi mungkin juga memerlukan bantuan pembedahan (dengan bentuk folikel) atau penggunaan kaedah khas (konjungtivitis berjangkit), jadi anda harus menunjukkan haiwan itu kepada doktor haiwan jika rawatan tidak berkesan.

Apa yang perlu dilakukan untuk pemilik anjing?

Sekiranya sesuatu masuk ke dalam mata, terdapat lakrimasi, jika anjing itu merengek, menggosok mata dengan cakarnya dan dengan setiap cara menunjukkan bahawa ia menyakitkan, maka ada kerosakannya. Pertama sekali, anda perlu memeriksa mata dan, jika boleh, tentukan penyebab kesakitannya.

Untuk memeriksa bola mata, pertama sekali, cahaya terang diperlukan. Tarik kelopak mata anda ke atas dan ke bawah dengan jari anda. Oleh kerana keanjalan dan mobiliti kulit pada muncung, kelopak mata bawah jatuh dengan mudah, mendedahkan kantung konjungtiva dan sebahagian besar kornea di belakangnya. Untuk memeriksa mata di bawah kelopak mata atas, anda perlu mematikannya (atau mengeluarkannya).

Bentuk konjungtivitis yang ringan dan menjengkelkan dapat dirawat di rumah. Mata dibersihkan dengan larutan 2% asid borik, yang digunakan khas dalam oftalmologi. Peningkatan yang jelas akan berlaku dalam masa 24 jam. Sekiranya tidak, berjumpa dengan doktor anda. Penyebab penyakit ini boleh menjadi benda asing dan kerosakan serius pada mata..

Sekiranya anda ragu-ragu mengenai diagnosis, atau jika rawatan dijalankan di rumah tanpa tanda-tanda peningkatan yang jelas dalam 24 jam, anda harus menghubungi doktor haiwan anda. Harap maklum bahawa pemberian antibiotik jangka panjang ke mata boleh menyebabkan penyakit kulat.!

Etiologi - penyebab kemerahan dan keradangan konjunktiva

Konjungtivitis pada anjing mempunyai pelbagai sebab, tetapi kebanyakannya tidak berjangkit. Oleh itu, anda tidak perlu takut akan pencemaran anggota keluarga atau haiwan lain. Maklumat lebih lanjut mengenai bentuk keradangan mata tertentu dijelaskan di bawah, yang boleh menyebabkan:

  • alergi - reaksi terhadap makanan, serbuk sari, bulu, minyak wangi, dalam kebanyakan kes, menyebabkan berlakunya luka dan keradangan konjungtiva;
  • kerengsaan mekanikal dan fizikal - masuknya pasir, bahan kimia, asap;
  • ia harus dinyatakan secara berasingan mengenai kepekaan ubat;
  • bakteria dan virus - wabak karnivor, leptospirosis disertai oleh konjungtivitis anjing;
  • parasit - bentuk yang jarang berlaku.

Pemilik harus berhati-hati dengan konjungtivitis simptomatik, iaitu, jika bukan penyakit bebas. Lachrymation dan kemerahan boleh menyertai penyakit yang paling biasa di mana-mana sistem badan. Dan rawatan konjunktiva yang meradang tidak akan membawa hasil yang positif sehingga masalah itu dapat dihilangkan.

Diagnosis penyakit

Konjungtivitis biasanya disertai dengan pelepasan dari mata. Sekiranya pelepasan berlimpah dan telus, maka ini disebut konjungtivitis, yang boleh disebabkan oleh benda asing, bulu mata yang tumbuh dengan tidak betul, perengsa fizikal (seperti angin) dan pelbagai alergen. Konjungtivitis alergi gatal dan menggosok mata.

  • kehadiran dan sifat eksudat (serous, fibrinous, purulent, hemorrhagic, mixed);
  • benang lendir;
  • benang fibrin;
  • bakteria;
  • miselium;
  • dirofilaria;
  • demodex (dalam bentuk smear, pada bulu mata);
  • detritus sel;
  • pseudomembran;
  • kehadiran sel-sel keradangan (neutrofil, eosinofil, basofil, limfosit, sel plasma, histiosit);
  • kehadiran sel multinuklear gergasi dan sintetik;
  • kehadiran sel epitelium distrofik atau nekrotik (vakuolisasi nukleus, vakuolisasi sitoplasma, karyopycnosis, karyorrhexis, karyolysis, fragmentasi nuklear);
  • fenomena keratinisasi;
  • kehadiran kemasukan patologi di nukleus atau di sitoplasma (cocci, badan awal atau unsur, badan virus);
  • perubahan nisbah sitoplasma nuklear;
  • sel goblet hiperaktif.

Pelepasan dari satu mata menunjukkan keradangan tempatan atau badan asing. Sekiranya kedua-dua mata sakit, anjing itu mempunyai jangkitan biasa..

Pelepasan seperti pus, tebal, likat, sering dalam bentuk kerak pada kelopak mata, menunjukkan penyebab bakteria penyakit ini (konjungtivitis purulen). Anda perlu menyemai kultur bakteria dan memilih antibiotik yang paling berkesan untuk rawatan yang berkelayakan. Sekiranya penyakit ini berlanjutan untuk masa yang lama, ia menjadi kronik. Sukar untuk mengenal pasti jangkitan mendalam. Dalam kes sedemikian, sistem lakrimasi terjejas dan mata menjadi kering (keratoconjunctivitis kering).

Kaedah rawatan dan pencegahan umum

Untuk rawatan konjungtivitis pada anjing, titisan mata berdasarkan lomefloxacin, ciprofloxacin, ofloxacin biasanya digunakan. Mereka dicirikan oleh spektrum aktiviti antibakteria yang luas, termasuk bakteria gram-positif, gram-negatif. Tetapi kerana penggunaan berterusan, penentangan terhadap ubat-ubatan muncul, oleh itu disarankan untuk menukar bahan aktif atau menambahkannya.

Pembersihan mata yang kerap, menggunakan antibiotik setelah mengesan kepekaan bakteria kepada mereka adalah pendekatan terbaik untuk masalah ini..

Bentuk konjungtivitis akut katarrhal dan purulen pada anjing mudah diterima oleh terapi tempatan, termasuk mencuci mata, rawatan dengan ubat antiseptik dan anti-radang. Penggunaan titisan mata dan salap adalah perkara biasa. Untuk mencuci mata gunakan:

  • larutan furacilin 0.02%;
  • larutan kalium permanganat 0.05%;
  • merebus chamomile;
  • masin;
  • air tulen.

Sekiranya dua pilihan terakhir hanya membolehkan anda menghilangkan pencemaran, mengeluarkan nanah dari konjungtiva, maka penggunaan antiseptik juga memberi kesan perubatan. Ciprovet adalah ubat biasa untuk radang mata pada anjing. Ia harus ditanamkan dua kali sehari setelah membilas mata dengan merebus chamomile atau ubat lain yang dinyatakan di atas..

Kaedah rawatan tradisional pada peringkat awal penyakit sering berakhir dalam pemulihan, dan dalam kes lanjut, ia tidak berkesan. Konjungtivitis kronik sering berulang dan selepas beberapa ketika boleh menjadi rumit oleh perkembangan keratitis dengan kelegapan kornea..

Bentuk konjungtivitis kronik sering tidak bertindak balas terhadap rawatan klasik. Ini disebabkan oleh kemunculan rintangan pada mikroorganisma patogen, serta patologi yang mempengaruhi struktur dan tisu mata yang lebih dalam. Oleh itu, rawatan baru sedang dikembangkan. salah satunya adalah DENS - elektroneurostimulasi dinamik:

  • mata dibasahi terlebih dahulu - 1 tetes Maxidin;
  • prosedur dijalankan setiap hari, sekali sehari;
  • elektrod jarak jauh dipasang pada kelopak mata, pra-dibasahi dengan maxidin;
  • masa prosedur - 5 - 10 minit;
  • kuasa peranti - frekuensi minimum ialah 77 Hz;
  • rata-rata kursus rawatan 10-14 prosedur.

Penggunaan terapi bukan ubat memungkinkan untuk mempercepat rawatan klasik - dalam kombinasi dengan rawatan terapi tradisional, kaedah ini menunjukkan hasil yang jauh lebih baik daripada secara berasingan.

Adalah disyorkan untuk menggunakan ophthalmoferon - titisan mata berasaskan interferon. Ubat ini bertujuan untuk rawatan penyakit mata virus pada anjing. Ia mempunyai tindakan anti-radang, antiproliferatif dan memberikan kesan antivirus yang ketara. Ophthalmoferon mempunyai spektrum aktiviti antivirus yang luas, anti-radang, imunomodulator, antimikrob, anestetik tempatan dan kesan regenerasi.

Dadah (tanda dagangan)Kekerapan aplikasiPetunjuk
Antibiotik: Neomycin, bacitracin, polymyxin B, gentamicin2-4 kali sehariHampir semua jenis konjungtivitis, terutamanya dengan keradangan bakteria

Kortikosteroid: Dexamethasone 0.1%, prednisone2-4 kali sehariKonjungtivitis folikular
Bukan steroid

ubat anti-radang: Ketorolac tromethamine 0.5%, Lodoxamide tromethamine 0.1%

4 kali sehariKonjungtivitis alahan

Konjungtivitis folikular

Bentuk konjungtivitis yang paling biasa pada anjing adalah keradangan kronik konjunktiva, di mana nodul limfa sangat menyusup dan berkembang biak. Permukaan dalaman membran dan kelopak mata nictitating menjadi membesar dan kasar, yang memberi mata penampilan yang meradang. Pelepasan dari mata adalah mukoid. Kadang-kadang, setelah penghapusan faktor yang memprovokasi, folikel tetap membesar dan permukaan konjungtiva yang kasar bertindak sebagai perengsa pada mata. Permukaan kasar ini dikeluarkan dengan cara kauterisasi dengan kristal sulfat tembaga. Penolakan tisu berlaku. Permukaan luka bersih tumbuh semula.

Etiologi penyakit

Penyebab konjungtivitis folikular boleh menjadi pengaruh luaran yang berpanjangan. Penyakit ini biasanya menyerang kedua-dua mata. Penyakit ini berlangsung selama berbulan-bulan, bertahun-tahun, dengan peningkatan musiman secara berkala.

Hiperemia konjungtiva dengan pembentukan ciri banyak folikel (konjungtivitis folikular) dianggap sebagai penyakit perantaraan imun atau akibat kerengsaan berterusan. Pada sesetengah anjing, gangguan ini disertai oleh kelainan kelopak mata seperti entropion (ectropion). Konjungtivitis folikular adalah keradangan konjungtiva yang tidak spesifik yang biasa dilihat pada anjing muda, besar, dan aktif. Folikel biasanya terdapat di permukaan bulbar (mata) pada kelopak mata ketiga, tetapi juga terdapat pada bahagian konjunktiva yang lain.

Tanda dan diagnosis klinikal

Pada pemeriksaan, konjungtivitis diperhatikan, dengan tanda-tanda blepharitis ringan, kelopak mata ketiga adalah edematous, hiperemik, meliputi bahagian bola mata. Dalam kebanyakan kes, anjing pada waktu pagi mengalami keputihan serous keputihan di sudut dalam fisur palpebral. Dalam kes lanjut, konjungtivitis disulitkan oleh volvulus kelopak mata, fibroma kelopak mata ketiga, keratitis, ulser kornea.

Konjungtiva menjadi hiperemik dengan pembentukan ciri banyak folikel, folikel ini sangat ketara pada permukaan mata pada kelopak mata ketiga. Konjungtivitis folikular dianggap penyakit yang disebabkan oleh imun atau akibat kerengsaan berterusan. Pada sesetengah anjing, gangguan ini disertai oleh kelainan kelopak mata seperti aktropion.

Rawatan dan pencegahan

Rawatan utama adalah pembedahan membuang folikel di bahagian dalam kelopak mata ketiga (curettage) untuk mengelakkan kerengsaan kornea. Titisan mata dan salap anti-radang digunakan selepas pembedahan.

Rawatan terdiri daripada membetulkan kelainan kelopak mata, jika ada, dan pemberian kortikosteroid topikal sehingga gejala berhenti. Scarification folikular tidak boleh dilakukan, kerana ini dapat menyebabkan peningkatan keradangan dan kerusakan pada konjungtiva. Konjungtivitis folikular cenderung berulang, terutamanya pada anjing muda.

Bentuk keradangan konjunktiva yang berjangkit

Konjungtivitis adalah keradangan konjungtiva yang berlaku sebagai tindak balas terhadap kecederaan. Konjungtiva yang rosak dapat bertindak balas dengan perkembangan hiperemia (kemerahan), edema (kemosis), rembesan, dan pembentukan folikel. Pada anjing, konjungtivitis (radang konjungtiva) jarang menjadi penyakit utama, tetapi hampir selalu merupakan akibat penyakit mata atau sistemik yang lain. Semasa memeriksa anjing dengan konjunktiva yang meradang, doktor harus selalu mengetahui sebab atau penyebab konjungtivitis yang mendasari dan merawatnya secara khusus, mengelakkan rawatan yang tidak spesifik.

Punca dan jenis jangkitan mata

Ramai pemilik pelbagai anjing, serta haiwan peliharaan lain, tertanya-tanya apakah konjungtivitis menular pada anjing. Juga, kadang-kadang mereka sendiri takut terkena radang mata. Tetapi jika bagi seseorang konjungtivitis anjing adalah selamat, maka bagi anjing lain boleh menimbulkan ancaman.

Jangkitan yang menyebabkan keradangan konjungtiva:

  • Penyakit Lyme / borreliosis bawaan kutu (Borrelia burgdorferi);
  • Wabak anjing;
  • Papillomavirus oral taring;
  • Leishmaniasis (Leishmania donovani, Leishmania infantum);
  • Trypanosomiasis (Trypanosoma brucei, Trypanosoma vivax);
  • Jangkitan herpesvirus pada anak anjing yang baru lahir;
  • Virus hepatitis berjangkit jenis 1 (CAV-1);
  • Ehrlichiosis monositik (Ehrlichia canis);
  • Ricketsiosis - Demam bintik Rocky Mountain (Rickettsia rickettsii).

Jangkitan bakteria tidak boleh menjadi penyebab utama konjungtivitis pada anjing. Konjungtivitis bakteria berkembang apabila gangguan predisposisi mengubah homeostasis bakteria normal, yang merangsang percambahan bakteria. Gangguan ini boleh berupa anomali kelopak mata (ectropion, entropion, lagophthalmos, trichiasis, dll.), Trauma, benda asing dan, mungkin, patologi kronik pada kulit kelopak mata (blepharitis, pyoderma, seborrhea). Keratoconjunctivitis kering adalah penyebab lain pertumbuhan bakteria pada konjunktiva.

Pemeriksaan mata yang teliti akan mengesampingkan sebahagian besar penyebab konjungtivitis bakteria. Pembiakan sitologi menunjukkan neutrofil dan bakteria. Dalam kes kronik dan berulang, kultur bakteria aerobik dan ujian kerentanan antibiotik ditunjukkan, tetapi bakteria tahan jarang menyebabkan konjungtivitis. Dalam kes konjungtivitis kronik dan berulang, selalu terdapat penyebab penyakit ini yang cenderung dan tersembunyi..

Diagnostik perbandingan

PenyakitTanda-tanda oftalmikKlinik khususDiagnostik
Wabak karnivorkonjungtivitis, keratokonjunktivitis kering, distrofi optik neuroretinal, chorioretinitis, ulserasi korneaKerosakan pada kulit, membran mukus, organ dalaman, gangguan sistem sarafBioassay, diagnostik serologi digunakan dalam kes yang luar biasa
ChlamydiakonjungtivitisKerosakan sistem genitourinerSerologi, ujian alahan
MycoplasmosiskonjungtivitisKekalahan organ pernafasan dan pencernaan, artritis, kepincanganSerologi, mikroskop smear

Hepatitis berjangkituveitis, keratitisKeradangan organ pernafasan dan pencernaan, kemurungan sistem saraf pusatTindak balas pemendakan jangka panjang
Leptospirosiskonjungtiva petechiae, pendarahan di bawah konjunktivaJaundis, demam, sakit belakang bawahPengesanan antibodi dalam darah, pengasingan bakteria dari air kencing, janin yang digugurkan

Merawat konjungtivitis berjangkit pada anjing

Rawatan untuk konjungtivitis bakteria pada anjing terdiri daripada menolak penyebab yang mendasari dan menggunakan antibiotik spektrum luas topikal. Untuk konjungtivitis virus dan bakteria, disyorkan untuk menggunakan ophthalmoferon:

  • 1-3 hari rawatan - 5-6 kali sehari untuk menguburkan ke dalam kantung konjungtiva;
  • hari-hari berikutnya - 3-4 kali sehari;
  • rawatan - sehingga pemulihan sepenuhnya.

Semasa memasang penyebab berjangkit, terapi khusus digunakan. Oleh itu dengan leptospirosis, streptomisin dan serum terhadap leptospirosis berkesan. Untuk wabak anjing, ubat imunostimulasi dan antivirus ditetapkan.

Keratoconjunctivitis kering

Sebabnya:

  • disebabkan oleh ubat: ubat sulfa seperti sulfadiazine (contohnya, trimethoprine / sulfadiazine) dan sulfasalazine boleh menyebabkan SSC.
  • Autoimun: Dalam 75% HSC idiopatik, kemusnahan autoimun kelenjar lakrimal mungkin berlaku.
  • Berkaitan dengan pembedahan: BCC dapat berkembang secara klinikal sebagai akibat penyingkiran kelenjar kelopak mata ketiga yang berlarutan. Selalunya berkembang beberapa bulan - bertahun-tahun selepas pembuangan kelenjar.
  • Trauma orbital dan supraorbital boleh menyebabkan trauma langsung ke kelenjar lakrimal atau kerosakan pada saraf yang melancarkan kelenjar lakrimal (iaitu kerosakan pada saraf muka boleh menyebabkan perkembangan BSC).
  • wabak karnivor: wabak virus karnivor boleh menjangkiti kelenjar kelopak mata dan kelopak mata ketiga dan membawa kepada perkembangan SSC akut dengan disfungsi sementara atau kekal.
  • idiopatik: atrofi kelenjar pikun mungkin salah satu penyebab idiopatik.

Tanda dan diagnosis klinikal

Tanda-tanda klinikal lebih cenderung berlaku pada musim panas dan kering ketika penyejatan air mata paling besar. Keratoconjunctivitis sering berulang secara berkala selepas rawatan atau pemulihan spontan (peningkatan keadaan penahanan, penghapusan penyebabnya).

  • Sindrom mata merah: kemerahan akibat hiperemia konjungtiva.
  • Blepharospasm: disertai dengan enophthalmos, ini sering merupakan tanda pertama, timbul dari rasa sakit dan ketidakselesaan.
  • Kornea kering, kusam ± ulser kornea.
  • Vaskularisasi dan pigmentasi kornea: Dalam kes kronik, vaskularisasi dan pigmentasi kornea dangkal dan dalam mungkin berlaku.
  • Lubang hidung kering di bahagian yang terkena.
  • Pelepasan mukosa dan mukopurulen: apabila fasa berair dari filem air mata prekornial (PSP) tidak ada atau fasa lemak terganggu, lendir terkumpul dan tidak dihanyutkan oleh sistem lakrimal.

Lendir biasanya adalah masalah abu-abu kental, tetapi boleh menjadi mukopurulen jika jangkitan bakteria sekunder melekat. Haiwan dengan "mata merah" dan pembuangan mukus atau purulen harus diperiksa untuk SSC (ujian air mata Schirmer).

Pelanggaran kualitatif filem air mata (pelanggaran fasa lipid atau lendir pada fasa berair normal) juga boleh menyebabkan munculnya tanda-tanda klinikal SSC. Ujian air mata Schirmer digunakan untuk diagnosis:

  • normal pada anjing> 15 mm air mata / min
  • Waktu TSS Kaedah untuk rawatan keratocojunctivitis kering

Sekiranya alasannya adalah penggunaan ubat, ubat tersebut dihentikan. Garis pertahanan pertama adalah pentadbiran siklosporin tempatan 2 kali sehari:

  • haiwan dengan keputusan ujian Schirmer 2 mm / min mempunyai peluang 80% untuk bertindak balas terhadap terapi ini.

Penting untuk mendiagnosis BCC autoimun dan memulakan rawatan awal sebelum atrofi kelenjar lakrimal sekunder kepada keradangan kronik. Sebilangan kecil tisu normal yang mengeluarkan air mata berair mesti ada agar siklosporin berkesan. Mungkin diperlukan 8 minggu atau lebih untuk siklosporin untuk melegakan keradangan dan membiarkan kelenjar lakrimal berfungsi. Oleh itu, terapi tempatan yang intensif dengan salap yang mengandungi antibiotik dan pengenalan persediaan "air mata buatan" diperlukan sehingga pengeluaran air mata kembali normal..

Terapi antibiotik topikal diperlukan untuk merawat dan / atau mencegah konjungtivitis bakteria sekunder. Anjing dengan BCC sering menghidap ulser kornea yang mudah dijangkiti. Mata tidak boleh berlubang dan pemakai harus dianjurkan untuk memberikan ubat sekerap mungkin (4-8 kali sehari). Pembuangan kelenjar kelopak mata ketiga yang berlarut-larut boleh menyebabkan haiwan mengembangkan BCC. Terapi siklosporin harus diteruskan seumur hidup atau kekambuhan klinikal akan berlaku (serta peningkatan kemusnahan kelenjar lakrimal). Pada mulanya, siklosporin diberikan 2-3 kali sehari. Setelah pengeluaran air mata kembali normal, kekerapan pemberian ubat dapat dikurangkan menjadi 1-2 kali sehari..

Air mata buatan membantu menggantikan filem air mata pra-kornea Air mata buatan bebas pengawet menyebabkan kerengsaan mata kurang. Produk berasaskan metilselulosa lebih likat dan mempunyai kesan tahan lama.

Salap Lanolin sering digunakan. Transplantasi kelenjar air liur - Rawatan ini digunakan pada anjing apabila rawatan siklosporin gagal dan pemiliknya tidak dapat memberi ubat dengan kerap.

Keradangan mata alahan

Keturunan anjing berikut terdedah kepada konjungtivitis alergi:

  • haiwan peliharaan berwarna putih (tanpa mengira baka);
  • Labrador;
  • shar pei;
  • retriever;
  • spaniel;
  • Terrier Highland Barat;
  • Bulldog Perancis.

Konjungtivitis alergi biasanya dikaitkan dengan atopi dan alergi terhadap bahan makanan. Dalam beberapa kes, konjungtivitis mungkin satu-satunya manifestasi reaksi alergi. Konjungtivitis alergi boleh bermusim. Dalam kes ini, hiperemia konjungtiva dan pelepasan kuat dari kantung subkonjungtiva diperhatikan, yang juga dapat disertai oleh hiperemia periokular, alopecia atau blepharitis..

  • dermatitis atopik;
  • ubat-ubatan
  • gigitan serangga; alahan makanan;
  • pendedahan kepada asid dan alkali.

Beberapa sediaan oftalmik topikal boleh menyebabkan hipersensitiviti, yang mengakibatkan konjungtivitis. Ubat sensitif adalah neomycin, trifluride, acetylcysteine, dan hampir semua antibiotik yang kuat. Anjing yang sensitif terhadap ubat-ubatan oftalmik biasanya mengalami konjungtivitis, yang pada mulanya tidak dapat dilihat tetapi menjadi sangat menyakitkan. Pembatalan ubat membawa peningkatan dalam masa 12-24 jam.

Tanda dan diagnosis

Untuk diagnosis konjungtivitis alergi, pemeriksaan sitologi konjungtiva perlu dilakukan. Sampel diperoleh dengan penjelasan yang teliti pada permukaan konjungtiva menggunakan cytobrush atau scarifier khas setelah anestesia tempatan. Kehadiran eosinofil dalam smear sitologi mengesahkan konjungtivitis alergi. Kehadiran gejala atopi, musiman, dan kambuhan lain menunjukkan konjungtivitis alergi.

Dalam perjalanan kronik, kulit kelopak mata menebal, menjadi kasar, sangat merah, pembuangan menjadi bernanah. Konjungtivitis alergi, sebagai peraturan, disertai dengan tanda-tanda blepharitis (alopecia, edema, eritema, eksoriasi di kawasan kelopak mata, dan dalam perjalanan kronik - hiperpigmentasi dan lichenification), yang terutama berkaitan dengan trauma diri dari kawasan periokular. Kemungkinan kebotakan di sekitar mata, banyak calar pada kelopak mata. Tidak seperti alahan pada kulit, konjungtivitis alergi tidak selalu gatal..

Kaedah rawatan dan pencegahan

Rawatan terdiri daripada menghilangkan alergen (jika mungkin), desinnsitization, antihistamin, kortikosteroid, atau siklosporin. Prinsip asas rawatan alergi dijelaskan dalam artikel ini - Alergi pada Anjing. Rawatan konjungtivitis tempatan (mencuci, titisan, salap) tidak berkesan dalam kes patologi ini, dan bertujuan untuk menghilangkan patologi sekunder (kemungkinan perkembangan keradangan bakteria pada mukosa mata).

Untuk menghilangkan keradangan konjungtiva, sumber hipersensitiviti mesti dihapuskan. Untuk melakukan ini, mereka menyemak semula makanan anjing, menyingkirkan alergen sekitarnya (debunga, asap), menghentikan rawatan (jika penyakit ini disebabkan oleh ubat-ubatan). Pada masa akan datang, untuk pencegahan, anda harus berhati-hati memantau pemberian makan haiwan dan kandungannya, agar kontak dengan perengsa alergi tidak berulang.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma