Cara meremajakan kulit wajah dengan gliserin dan vitamin E

Mungkin setiap wanita mengalami masalah dengan peningkatan kandungan lemak atau kekeringan, pengelupasan dan jerawat, serta penampilan kedutan. Untuk mengatasi masalah ini dengan jayanya, saya cadangkan penggunaan gliserin dan vitamin E untuk wajah. Topeng yang disediakan berdasarkan asasnya melembapkan kulit dengan baik, memberikan kesan meremajakan dan menghilangkan ketidaksempurnaan yang berkaitan dengan usia. Saya cadangkan anda membiasakan diri dengan sifat komponen ini dan resipi topeng yang paling berkesan.

Bertindak pada kulit

Gliserin untuk wajah dengan vitamin E dalam kit digunakan secara meluas hari ini. Kedua-dua komponen ini tetap dalam komposisi bukan sahaja resipi rakyat, tetapi juga banyak kosmetik dari kategori profesional..

Bahan-bahan ini sangat popular kerana khasiatnya yang bermanfaat. Mereka bertindak pada kulit seperti berikut:

  • melembapkan;
  • melembutkan;
  • menenangkan;
  • peluntur;
  • meremajakan;
  • menghilangkan keradangan;
  • berfungsi sebagai antioksidan.

Oleh itu, saya dapat mengatakan bahawa topeng muka dengan gliserin dan vitamin E adalah agen pelembap dan anti-penuaan yang kuat. Kesan positif yang kuat ini disebabkan oleh kesan pelengkap dan serentak pada kulit dua komponen yang sama berguna untuknya..

Gliserol

Gliserin menutup lapisan atas (luar) kulit wajah dengan filem nipis. Ini adalah penghalang semula jadi yang memerangkap kelembapan di dalam sel dan mencegah penyejatan.

Bahan ini tidak berwarna dan tidak berbau. Kelebihan utamanya adalah kelarutan air yang lengkap dan keserasian yang sangat baik dengan bahan kosmetik lain. Oleh itu, pengeluar kosmetik penyayang sering memperkenalkannya ke dalam pelembap..

Gliserin adalah pelembap semula jadi. Ia menarik kelembapan dari mana-mana - termasuk dari udara.

Setelah mendapat kelembapan yang cukup, kulit wajah berubah secara harfiah di depan mata kita. Ia menjadi lebih halus, kedutan menjadi lebih nipis atau hilang sepenuhnya, kekeringan dan pengelupasan yang menyertainya hilang.

Selain itu, filem yang terbentuk di permukaan kulit juga berperanan sebagai pelindung. Ia menghalang penembusan patogen dan debu.

Vitamin E

Dengan menambahkan vitamin E ke gliserin, anda dapat meningkatkan sifat penuaan kosmetik. Lagipun, tokoferol bertanggungjawab untuk keremajaan dan kecantikan kulit, dan juga merupakan unsur kolagen, yang memastikan ketegasan dan keanjalannya..

Apabila dua bahan ini bergabung, mereka menjadi senjata anti-penuaan yang kuat. Menembusi jauh ke dalam sel, gliserin dengan vitamin E mengaktifkan proses pemulihan dan metabolik. Mereka juga mempercepat peredaran darah dan merangsang pertumbuhan semula tisu.

Kesan vitamin ini membolehkan kulit wajah "dilahirkan semula" secara praktikal.

Cukup sekadar menggunakan produk kosmetik berdasarkannya beberapa kali - dan anda akan melihat hasilnya dengan mata kasar. Kedutan akan dilicinkan, nada akan bertambah baik, pigmentasi akan meringankan atau hilang, kerengsaan dan jerawat akan hilang.

Syarat penggunaan

Topeng muka paling sederhana hanya terdiri daripada vitamin E dan gliserin. Kedua-dua ramuan ini boleh didapati secara percuma di mana-mana farmasi. Kos mereka lebih dari yang berpatutan.

Apabila anda meminta ahli farmasi anda untuk vitamin E, dia akan memberi anda pilihan minyak dan kapsul. Pilihan pertama dan kedua sesuai untuk membuat kosmetik buatan sendiri. Tetapi saya mengesyorkan agar anda lebih suka minyak. Lebih senang menggunakannya. Kapsul mesti berlubang dan isinya dikeluarkan..

Berapa banyak titisan vitamin E yang perlu ditambahkan ke gliserin? Perkadarannya adalah seperti berikut: untuk 30 mg gliserin harus ada 10 tetes tokoferol. Setelah menggabungkan bahan-bahan, ia mesti dicampur dengan teliti. Tetapi ingat bahawa sebatan dilarang sama sekali..

Koktail gliserin-tokoferol harus disapu dengan lembut pada wajah (elakkan kawasan di sekitar mata). Masa penahan topeng adalah 30-40 minit. Kekerapan permohonan - setiap 2-3 hari selama beberapa minggu.

Tidak perlu mencuci selepas masa yang diperuntukkan. Anda boleh membuang lebihan dengan tisu atau kapas..

Resipi topeng

Gliserin adalah sejenis asas sejagat. Seperti yang telah disebutkan, hampir semua bahan larut dengan sempurna di dalamnya. Untuk ini, pengeluar kosmetik penyayang sangat menyukainya..

Komposisi topeng klasik gliserin dan vitamin E, resipi yang saya berikan di atas, tidak boleh dibatasi hanya pada dua komponen ini. Untuk meningkatkan kesannya, tambahkan satu atau lebih bahan berkhasiat dan pelembap..

Selalunya, terdapat resipi dengan jus aloe, rebusan chamomile dan pelbagai minyak kosmetik. Saya cadangkan anda membiasakannya dengan beberapa maklumat dengan lebih terperinci.

Dengan aloe

Sekiranya gliserin dianggap sebagai asas sejagat, maka jus aloe termasuk dalam kategori komponen tambahan sejagat. Ia digunakan dalam pelbagai produk untuk kosmetik rumah dan profesional..

Aloe mempunyai sifat penyembuhan dan anti-radang. Ia juga merupakan antibiotik semula jadi. Jus tanaman ubat ini mengaktifkan pengeluaran elastin dan kolagen. Terima kasih kepada mereka bahawa kulit memperoleh kembali keanjalan dan kehalusan yang hilang..

Sangat mudah untuk menyediakan topeng. Masukkan satu sudu teh jus aloe ke asas vitamin E dan gliserin yang disediakan (lihat resipi di atas). Campurkan semuanya sehingga sebati.

Topeng harus digunakan dengan kekerapan yang sama - setiap 2-3 hari selama dua minggu. Kesan yang jelas dapat dilihat setelah 3 kali. Tokoferol memberi khasiat pada kulit wajah, gliserin akan memberikan kelembapan yang dapat memberi kehidupan, dan jus lidah buaya akan memberi anda kesegaran dan kesihatan..

Dengan chamomile

Merebus chamomile adalah anti-radang dan pembasmi kuman semula jadi yang berkesan. Selain itu, ia mempunyai kemampuan regenerasi. Apabila digabungkan dengan minyak kosmetik berkhasiat, kesan merebus akan meningkat berlipat kali ganda..

Untuk menyediakan topeng, ambil:

  • kaldu chamomile (kuat) - 100 ml;
  • asas sejagat (gliserin + vitamin E) - 1 sudu teh;
  • minyak (kastor dan kapur barus) - 1 sudu teh setiap satu.

Buat rebusan terlebih dahulu. Untuk melakukan ini, tuangkan satu sudu penuh warna chamomile kering dengan segelas air rebus. Biarkan hingga sejuk, kemudian toskan.

Campurkan satu sudu penuh sup yang telah disediakan dengan asas gliserin-tokoferol dan minyak. Hasilnya mestilah campuran yang homogen secara konsisten..

Sapukan topeng 2 hingga 3 kali seminggu pada kulit yang sebelumnya telah dibersihkan. Nasihat saya adalah melakukan ini beberapa jam sebelum tidur. Jangan biarkan ia semalaman. Selepas rendam selama 30 minit, cukup sapu lebihan dengan tisu atau kapas. Tidak perlu mencuci.

Anti penuaan

Selepas 30 tahun, topeng anti-penuaan dapat digunakan untuk mencegah munculnya tanda-tanda penuaan. Untuk menyediakannya, anda memerlukan:

  • gliserin - 10 ml;
  • vitamin E cecair - 10 ml;
  • vitamin cair A - 10 ml;
  • kuning telur ayam - 1 pc.;
  • merebus bunga chamomile - 40 ml.

Pertama, sediakan merebus chamomile. Saya cadangkan menggunakan beg teh satu kali. Tuangkan air mendidih (100 ml) ke atas satu bungkus dan biarkan sejuk selama 30 minit.

Tuang 40 ml kaldu selesai ke dalam bekas yang berasingan. Masukkan gliserin, kuning telur dan kedua-dua vitamin ke dalamnya. Campurkan semuanya sehingga sebati.

Sapukan topeng ke wajah anda. Tunggu 15 minit, kemudian bilas dengan air suam. Untuk mendapatkan kesan yang diharapkan, topeng perlu dilakukan setiap hari. Tempoh kursus - 10 hari.

Dari kedutan

Apabila kerutan kecil pertama muncul di wajah, langkah segera mesti diambil. Jangan tunggu mereka berubah menjadi alur dan lipatan yang dalam..

Topeng khas akan membantu menghaluskan kulit. Untuk menyediakannya, ambil:

  • gliserin - 1 sudu teh;
  • tocopherol - 1 sudu teh;
  • krim - 1 sudu teh;
  • air mineral bukan berkarbonat "Borjomi" - 1 sudu teh.

Pertama gabungkan gliserin dan vitamin E. Kemudian masukkan air dan krim ke dalam campuran ini. Campurkan campuran sehingga sebati. Sapukan topeng ke wajah anda. Rendam selama 20 minit, kemudian bilas dengan air biasa.

Selain tocopherol, vitamin B12 dan B6 berkesan melawan kedutan. Mereka boleh digunakan untuk memperkaya topeng dan krim yang dibeli di kedai..

Cadangan pakar kecantikan

Gliserin adalah bahan sejagat, tetapi berubah-ubah. Kesalahan dalam aplikasi tidak memaafkan dan "membalas dendam" dengan kesan sebaliknya - pengeringan kulit. Agar tidak membahayakan diri sendiri, anda harus mematuhi cadangan pakar kecantikan yang berpengalaman.

  1. Gliserin mempunyai keupayaan untuk menarik kelembapan. Untuk mengelakkan pengeringan dari kulit, buat topeng dengan bahan ini di bilik mandi. Paling baik - sejurus selepas mandi.
  2. Membuat koktel dengan 2 atau lebih vitamin di rumah sangat tidak diingini. Memilih satu. Hanya dibenarkan menggabungkan vitamin E dan A. Masker dan krim, yang diperkaya dengannya, memulihkan, menyuburkan dan meremajakan kulit, dan juga membantu menghilangkan jerawat.
  3. Sapukan produk kosmetik buatan sendiri ke wajah anda dengan berhati-hati. Pergerakan harus ringan dan diarahkan sepanjang garis urut - dari dagu hingga garis rambut di dahi.

Kesimpulannya

Tanda-tanda pertama penuaan kulit mula muncul rata-rata setelah 30 tahun. Oleh itu, sangat penting untuk memberikan kulit dengan penjagaan yang betul dan teratur pada masa ini..

Gliserin dan vitamin E akan membantu anda untuk mengatasi kerutan, kekeringan, mengelupas, jerawat dan masalah lain. Topeng yang disediakan berdasarkan asasnya "menghapus" kecacatan yang merosakkan penampilan. Ulasan dari mereka yang telah menggunakannya dengan fasih membuktikannya.

Saya harap maklumat yang disajikan dalam artikel ini berguna untuk anda. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan - jangan ragu untuk meninggalkannya dalam komen..

Campurkan gliserin dan vitamin E dan anda tidak akan mempercayai mata anda

Gliserin dan Vitamin E adalah gabungan hebat yang akan memberi manfaat kepada kulit anda. Cara menggunakan ramuan ini untuk kecantikan dan kesihatan?

Gliserin dan vitamin E untuk wajah boleh dan harus digunakan setiap hari, tulis womanhappiness.ru.

Tokoferol (vitamin E) adalah antioksidan pertama di antara vitamin, yang memberikan kesihatan kulit dan mencegah perubahan yang berkaitan dengan usia. Bahan ini bertindak dengan cara berikut: melambatkan proses oksidatif dalam sel, meningkatkan pemakanan, melindungi dari pendedahan sinar ultraviolet.

Vitamin E digunakan sebagai komponen utama dalam banyak kosmetik.

Ia mempunyai sifat berikut:

- Merangsang pengeluaran estrogen.

- Mengekalkan keseimbangan air-lipid yang normal.

- Merawat jerawat.

- Menghilangkan jeragat, bintik-bintik, kesan regangan, parut kecil.

- Menggalakkan penyerapan vitamin A.

Vitamin E boleh diambil secara oral. Ia dijual dalam bentuk kapsul di mana-mana farmasi. Dos harian adalah 15 mg. Gliserin dan Vitamin E untuk wajah boleh disapu ke dalam kulit. Untuk melakukan ini, kedua-dua cecair dicampurkan dalam bahagian yang sama dan digunakan pada waktu tidur. Komposisi diserap dengan cukup cepat, dan hasilnya tidak lama lagi. Kedutan halus akan hilang, dan kulit akan menjadi sangat halus, sekata dan halus..

Gliserin untuk kulit wajah: faedah dan ciri aplikasi

Gliserin cair mempunyai satu sifat yang tidak ternilai - ia mengekalkan kelembapan. Produk yang disebutkan dijual di mana-mana farmasi. Gliserin ditambahkan pada krim, topeng dan produk kecantikan lain. Ini menghasilkan filem pelembap pada kulit, yang dapat membuat kulit menjadi keruh pada mulanya. Jangan risau tentang perkara ini, kerana filem ini akan cepat hilang..

Untuk kulit yang bermasalah, anda boleh menggunakan gliserin tulen - sebagai losyen. Dengan penggunaan bahan ini secara berkala, pertumbuhan semula sel bertambah baik, semua keradangan hilang dengan lebih cepat. Selain itu, kulit terhidrat dengan baik.

Harus diingat bahawa topeng dengan gliserin untuk wajah sangat berguna untuk semua jenis kulit. Sebagai ubat sejagat, komposisi berikut dapat dinasihatkan: gliserin dan madu dalam bahagian yang sama. Topeng akan berubah menjadi sangat cair. Untuk menjadikannya lebih tebal, tambahkan oatmeal. Untuk kulit kering, tambahkan beberapa tetes minyak pati. Selain itu, untuk kulit berminyak, disarankan menggunakan topeng gliserin, oatmeal dan jus timun. Kulit sensitif memerlukan penjagaan khas. Untuknya, anda boleh menawarkan topeng gliserin dan kuning telur dengan penambahan minyak sitrus.

Gliserin dan vitamin E: tidak ada ubat yang lebih baik untuk wajah dan tangan!

Bahan yang disebutkan digunakan dalam krim yang ditujukan bukan hanya untuk wajah, tetapi juga untuk tangan. Bahagian tubuh kita sentiasa terdedah kepada persekitaran, air, bahan kimia rumah tangga. Untuk menghilangkan kerengsaan, selain krim, anda boleh menggunakan pelbagai topeng. Sekiranya tidak ada masa atau keinginan untuk menyiapkannya, cukup untuk menambahkan beberapa tetes gliserin dan vitamin E ke krim biasa anda. Lumurkan tangan anda sepanjang hari, dan tidak lama lagi anda akan melihat bahawa kulit telah menjadi lembut dan lembut..

Topeng dengan gliserin dan vitamin E untuk kulit wajah: resipi dan perkadaran

Keindahan semula jadi lambat laun mula merosakkan kedutan, kekeringan, kerengsaan, berminyak dan jerawat. Anda tidak perlu membeli banyak produk mewah yang mahal untuk mengekalkan warna kulit. Penggunaan gliserin dan vitamin E untuk wajah dapat menggantikan topeng yang dibeli di kedai. Penjagaan berdasarkan komponen ini membantu mengekalkan dan menguatkan epidermis, melembapkan, menganjalkan kulit, mengurangkan garis ekspresi.

Kelebihan gliserin dan penggunaannya dalam kosmetologi

Salah satu pendapat yang paling umum mengenai gliserin adalah bahawa ia mengeringkan kulit dengan mengeluarkan kelembapan darinya. Proses negatif ini boleh menyebabkan dehidrasi teruk. Untuk mengelakkan ini, anda harus mematuhi beberapa peraturan penggunaan gliserin untuk topeng muka..

Gliserin adalah cecair pekat dan likat. Ia berwarna jernih dan rasanya manis. Alkohol trihidrat paling mudah, gliserin, diperoleh dengan memproses lemak untuk tujuan perubatan dan farmaseutikal. Gliserin kadang-kadang diperoleh bukan sahaja dari lemak, tetapi juga dari hidrolisis kanji. Juga, produk untuk pengekstrakannya adalah habuk kayu dan gula semasa penapaian glikolik..

Gliserin diperoleh sebagai bahan tambahan dalam pembuatan bahan bakar sayuran. Dalam kosmetologi, ramuan ini sering ditambahkan pada serum dan topeng untuk wajah, leher, dan décolleté. Perlu diperhatikan 5 fakta mengenai bahan ini yang dapat menghilangkan mitos negatif mengenainya:

  1. Gliserin diekstrak dalam beberapa cara: sintetik, melalui penapaian gula dan hidrolisis asid lemak. Dalam pengeluarannya, digunakan untuk kosmetik, lemak organik dan minyak sayuran digunakan..
  2. Penyelidik Johann W. Vickers melakukan eksperimen dan membuktikan bahawa tubuh manusia tidak melihat perbezaan antara gliserin biologi dan sintetik. Tetapi untuk kosmetik lebih baik menggunakan bahan mentah semula jadi.
  3. Gliserin yang diekstrak dari alga akan berharga lebih dari satu yang dibuat dari minyak sayuran. Dengan semua ini, kualiti kedua-dua produk akan hampir sama..
  4. Kulit manusia menghasilkan gliserinnya sendiri - endogen. Sekiranya badan berhenti mensintesisnya, kulit akan mulai mengelupas, tiruan kecil dan kering akan muncul..
  5. Di iklim kering, gliserin menarik kelembapan dari epidermis. Pada musim sejuk, apabila pemanasan dihidupkan di pangsapuri, lebih baik tidak membuat topeng dengan gliserin dan vitamin E untuk wajah. Masa yang sesuai untuk rawatan adalah dari April hingga Mei dan dari September hingga Oktober.

Pada label kosmetik, gliserin ditunjukkan dengan kata-kata: Gliserin (Glycerol atau Glycyl Alcohol). Dari segi kelembapan, ia adalah yang kedua setelah hyaluron polisakarida. Dalam komposisi dana, jumlahnya biasanya tidak melebihi 5% daripada jumlah produk. Sekiranya terdapat lebih banyak gliserin dalam produk, maka bukannya kesan pelembap, anda boleh mengeringkan epidermis.

Perhatian! Agar gliserin dengan vitamin E memberi manfaat kepada kulit wajah, kelembapan udara di dalam bilik di mana prosedur akan dilakukan tidak boleh kurang dari 60%.

Keadaan yang sesuai untuk manfaat topeng vitamin E gliserin:

  • suhu bilik 20-25 C;
  • kelembapan udara dari 60 hingga 70%.

Vitamin E untuk kulit wajah

Nama kedua bahan aktif biologi ini adalah tokoferol. Komponen ini mempunyai kesan perencatan atau pengoksidaan. Oleh itu, vitamin E adalah antioksidan kuat yang membersihkan sel kulit dari sebatian kimia berbahaya. Untuk dijual di farmasi, tersedia dalam kapsul, dalam botol dengan tulisan "larutan minyak 50%", dalam ampul. Tokoferol digunakan dengan cara yang berbeza: sebagai vitamin untuk pemberian oral, sebagai topeng, ditambahkan pada krim dan serum. Dan juga disuntik secara intramuskular untuk menguatkan imuniti.

Vitamin E dianggap sebagai salah satu ramuan terbaik untuk mencegah garis ekspresi, layu, kulit kering. Sekiranya anda ingin melakukan prosedur meremajakan sendiri, maka vitamin E dapat menggantikan beberapa komponen yang mahal. Syarat utama penggunaan tokoferol adalah menggunakannya pada wajah selama 2-3 kali seminggu selama 30 hari. Vitamin E mempunyai beberapa kesan yang baik pada kulit:

  • menghentikan proses penuaan dan menjana semula sel;
  • menegangkan kulit, sambil memberikan kesan mengangkat;
  • merangsang peredaran darah, membantu mencari kulit yang sihat;
  • melegakan keletihan, lebam dan bengkak yang kelihatan;
  • membuang toksin, membebaskan sel dari residu sebatian kimia (radikal);
  • membantu menghilangkan komedo, jerawat dan keradangan lain;
  • mencerahkan jeragat dan bintik-bintik usia;
  • menyokong Ph kulit dan mengatur pengeluaran sebum.

Berkat kualiti ini, vitamin E dalam kombinasi dengan gliserin tidak hanya digunakan pada topeng rumah, tetapi juga dalam kosmetologi..

TOP 5 topeng gliserin dan vitamin E buatan sendiri

Untuk menjadikan kulit dalam keadaan baik, tepu dengan kelembapan dan komponen berguna, tidak perlu mengunjungi prosedur salun yang mahal. Beberapa topeng sederhana berdasarkan gliserin dan vitamin E (tokoferol) akan membantu menjadikan kulit wajah tegas, anjal, licin.

1. Resipi klasik (perkadaran asal)

Vitamin E yang dicampurkan dengan gliserin dalam kadar 1 hingga 2 disebut "topeng awet muda", kerana gabungan bahan-bahan ini membantu menghentikan proses penuaan sel akibat pengoksidaan. Resipi kosmetik seperti ini akan menghilangkan kekeringan berlebihan, merangsang pertumbuhan semula ruang antara sel epidermis, dan menguatkan dinding kapilari. Tidak sukar untuk menyediakan topeng kosmetik seperti itu sendiri di rumah. Ia memerlukan setengah sudu teh vitamin E cair dari kapsul atau suntikan. Anda perlu menambahkan 1 sudu teh gliserin dan 0,5 sudu teh air ke dalamnya. Cara menyediakan topeng:

  1. Jumlah vitamin E yang diperlukan diekstrak dari ampul atau dari balang 50 larutan. Sekiranya tokoferol terdapat dalam kapsul, maka ia mesti dicucuk dengan jarum terlebih dahulu.
  2. Dalam mangkuk kecil (sebaiknya gelas atau plastik), campurkan vitamin dengan air rebus. Masukkan gliserin
  3. Sapukan topeng secara merata dengan lapisan nipis menggunakan gerakan menepuk. Sebaiknya biarkan produk di wajah selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air suam..
  4. Kemudian anda boleh mencampurkan vitamin E dari satu kapsul dengan setetes air. Sapukan lapisan cecair nipis ke muka. Kemudian lakukan urutan ringan dan biarkan semalaman. Pada waktu pagi, kulit akan kelihatan segar dan segar.

2. Masker dengan kaldu chamomile dan minyak sayuran

Chamomile adalah tumbuhan khas, kerana ia digunakan bukan hanya dalam perubatan, tetapi juga dalam prosedur kosmetik. Versi resipi yang tidak rumit dari rebusan bunga chamomile, gliserin dan tocopherol akan membantu menjadikan kulit anda lebih sihat dan cantik dalam beberapa prosedur. Bersamaan, ketiga-tiga zat ini mendorong peremajaan dan tepu sel kulit dengan bahan berguna.

Untuk prosedur tersebut, anda memerlukan setengah sudu teh gliserin dan vitamin E: nisbah 1 hingga 1. Untuk kuahnya, anda memerlukan air mendidih sekitar 200 mililiter dan secubit bunga chamomile kering. Untuk menjadikan topeng lebih berkhasiat, anda boleh menambah setengah sudu teh minyak jarak dan jumlah kamper yang sama dengannya. Langkah demi langkah penyediaan topeng:

  1. Langkah pertama adalah menyediakan sup chamomile. Tuangkan bunga ke dalam cawan, tuangkan air mendidih ke atasnya, bersikeras sehingga ia sejuk sepenuhnya. Kemudian kuah mesti ditapis melalui kain cheesecloth atau saringan.
  2. Buat campuran gliserin-vitamin. Untuk melakukan ini, anda perlu mencampurkan kedua-dua minyak dengan tokoferol dan gliserin. Kaldu ditambahkan pada akhir - akan memakan masa sekitar satu sudu besar.
  3. Sapukan topeng pada wajah yang sebelumnya dicuci satu setengah jam sebelum tidur. Sebelum tidur, keluarkan lebihan produk dari muka dengan serbet, jangan bilas.

3. Masker dengan teh hijau dan minyak zaitun

Kesan segera dari prosedur ini dicapai kerana sifat berkhasiat dan pelembab teh hijau dan minyak zaitun dalam kombinasi dengan kompleks gliserin-vitamin. Hasil yang dapat dilihat dapat dilihat setelah 15-20 minit: menyingkirkan garis ekspresi, melembapkan kulit yang halus. Topeng penyembuhan ini memerlukan bahan berikut:

  • 1 sudu teh Cina berdaun hijau
  • 3 sudu minyak zaitun extra virgin
  • kapsul vitamin E 4-5;
  • 0,5 sudu teh gliserin.

Pilihan penyediaan topeng:

  1. Sebaiknya buat ekstrak dari teh hijau dan bukannya rebusan. Sekiranya daun teh besar, ia boleh digiling di penggiling kopi atau dengan tangan..
  2. Tuangkan minyak zaitun ke atas teh yang dihancurkan dan kacau. Biarkan selama sehari jika tudung dibuat dengan cara yang sejuk. Untuk mempercepat proses, anda boleh melakukannya dalam mandi air dan biarkan selama 3 jam.
  3. Minyak zaitun dengan ekstrak teh mesti dibersihkan dari daun teh. Lebih senang melakukan ini melalui kain cheesecloth. Gabungkan tudung dengan gliserin dan vitamin E dalam kadar 1 hingga 1.
  4. Campuran yang sudah siap hendaklah diurut ke wajah dengan hujung jari anda. Biarkan pada kulit selama 15-20 minit.
  5. Selepas masa tertentu, topeng harus dicuci dengan air suam dengan gerakan mengurut. Selepas prosedur ini, kulit wajah akan menjadi terhidrat, lembut dan elastik..

4. Masker dengan jus dan krim pasli

Krim dihargai kerana kualiti pemakanannya, yang kaya dengan asid lemak, unsur mikro dan makro. Apabila anda ingin melembapkan kulit di wajah anda, anda boleh menggunakan produk yang berpatutan ini. Sekiranya krim dicampurkan dengan tocopherol, gliserin dan ekstrak pasli, anda boleh mendapatkan ubat yang membantu memulihkan kulit dari kekeringan, menjadikannya lebih anjal dan lebih muda. Juga, prosedur ini akan menyelamatkan kulit matang yang semakin tua dari kekeringan..

Untuk topeng, anda memerlukan kira-kira 10 mililiter gliserin. Sebaiknya perahkan vitamin E dari kapsul ke dalam satu sendok teh. Krim berlemak memerlukan 20% lemak. 1 sudu teh akan mencukupi. Untuk memasak, anda memerlukan sekumpulan pasli segar, dari mana anda perlu memerah jus menjadi satu sudu teh. Resipi untuk topeng dengan gliserin dan vitamin E untuk kulit wajah dan penggunaannya:

  1. Dalam bekas kaca atau plastik, gabungkan krim, gliserin dan tokoferol. Panaskan sedikit di tempat mandi air.
  2. Potong daun dan batang peterseli menjadi kepingan 1,5 sentimeter, perah jusnya dengan menggunakan bawang putih.
  3. Campurkan pekat peterseli dengan bahan-bahan lain.
  4. Campuran siap hendaklah disapu ke wajah selama setengah jam. Setelah beberapa waktu, basuh dengan air sejuk.

5. Masker dengan penambahan kuning telur

Kuning ayam yang digabungkan dengan vitamin E dan gliserin mempunyai semua kualiti yang diperlukan untuk menjadikan kulit cantik dan berseri. Dengan topeng seperti biasa, kulit wajah akan menjadi lebih muda, usia dan kedutan ekspresi akan berkurang. Anda perlu:

  • 1 kuning telur;
  • 1 sudu teh gliserin
  • 5 kapsul dengan vitamin E.

Rumusan dan dan penerapannya:

  1. Campurkan kuning telur dengan sedikit sudu teh gliserin.
  2. Picit vitamin E dari kapsul ke komponen yang lain.
  3. Komposisi dicampur dengan baik dan disapukan pada wajah. Simpan topeng selama kira-kira 20 minit. Kemudian basuh dengan air sejuk.

Prosedur kosmetik ini melembapkan dan melembutkan kulit dengan baik. Sekiranya anda melakukan topeng gliserin telur dengan tokoferol secara berkala, anda dapat melihat bagaimana kulit wajah akan dilicinkan dari kerutan. Prosedur mesti diulang 2 kali seminggu selama 30 hari..

Kontraindikasi

Adalah disyorkan untuk memeriksa secara individu bagaimana vitamin E dan gliserin mempengaruhi kulit. Walaupun kosmetik dengan komponen ini membantu mencapai hasil yang baik, terdapat beberapa kontraindikasi.

Penggunaan gliserin dalam kosmetologi praktikalnya selamat. Bahan ini hampir tidak mempunyai kontraindikasi, kerana boleh diresepkan kepada anak-anak kecil dan orang tua. Juga, bahan ini dalam komposisi topeng anti-penuaan tidak berbahaya bagi wanita semasa kehamilan dan menyusui..

Penting! Kontraindikasi utama terhadap gliserin adalah intoleransi individu..

Kesan sampingan termasuk:

  • tekanan rendah;
  • kelesuan;
  • mengantuk;
  • keletihan.

Topeng gliserin tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai hipotensi arteri. Gliserin adalah bahan semula jadi untuk tubuh manusia - ia tidak terkumpul dalam tisu dan tidak menyumbat liang. Terdapat tanpa preskripsi di farmasi. Dalam kombinasi dengan pelbagai minyak dan bahan kosmetik lain, ia mempunyai kesan yang baik pada kulit.

Menurut beberapa sumber, anda dapat mengetahui bahawa vitamin E tidak berbahaya bagi tubuh manusia. Dalam dos kecil, tokoferol tidak mempunyai kesan toksik. Kelebihan vitamin E dalam badan sering berlaku dengan penggunaannya secara berlebihan, bukan hanya pada topeng, tetapi juga ketika diambil secara oral. Gejala pertama kelebihan tokoferol adalah:

  • kelemahan, keletihan;
  • kemerosotan penglihatan;
  • pening;
  • sakit kepala;
  • peningkatan pernafasan;
  • sakit otot.

Vitamin E dalam kombinasi dengan gliserin pada topeng tidak membahayakan kesihatan jika prosedur sedemikian dilakukan dalam kursus tertentu (hingga 15 topeng sebulan). Kontraindikasi terhadap tokoferol: hipersensitiviti kulit, intoleransi individu dan alahan.

Ulasan (dari komen laman web)

Elena:

Saya mendapat kedutan yang mendalam, dan saya memutuskan untuk membuat beberapa topeng dengan gliserin dan vitamin E. Sejak pertama kali saya kagum dengan hasilnya: kulit menjadi lembut, baldu dan elastik. Kedutan meniru hilang, tetapi saya memutuskan untuk membuat 3 topeng lagi. Saya melakukannya dua kali seminggu. Selepas menjalani prosedur di rumah, saya tidak perlu pergi ke pakar kecantikan - kulit di wajah saya menjadi sempurna.

Valeria:

Saya bukan penyokong untuk pergi ke salon kecantikan. Saya selalu melakukan prosedur di rumah dari bahan semula jadi. 5 tahun yang lalu, topeng muka dengan vitamin E dan gliserin menjadi penemuan sebenar bagi saya. Dengan prosedur ini, saya berjaya kelihatan lebih muda dari usia saya. Kulit selepas topeng adalah elastik, tepu dengan kelembapan dan cahaya dari dalam.

Oksana:

Sebelum ini, saya hanya berjumpa dengan pakar kecantikan yang pernah menasihati saya untuk menggunakan topeng gliserin buatan sendiri. Saya mula melakukannya secara kerap dengan penambahan tokoferol dan minyak kapur barus. Sekarang saya mengunjungi salun setahun setengah, dan di rumah saya membuat topeng dari bahan semula jadi. Vitamin E dan gliserin membantu menegangkan kulit. Ini adalah salah satu topeng terbaik yang pernah saya cuba..

Kesimpulannya

Resipi untuk membuat topeng dari tokoferol dan gliserin agak mudah dan tidak memerlukan banyak masa. Merawat wajah dengan bantuan komponen ini, anda boleh menghentikan proses penuaan selama beberapa tahun, serta melembapkan kulit dan membawanya ke wajah yang sihat. Ramai yang telah mencuba resipi ini menyatakan bahawa ia sangat berkesan..

Gliserin dan vitamin E untuk wajah. Manfaat, resipi topeng malam untuk kecantikan dan awet muda

Salam untuk pembaca yang saya sayangi! Seorang wanita dari segala usia ingin kelihatan menarik, tetapi kecantikan semula jadi kulit diambil bukan hanya selama bertahun-tahun, tetapi juga untuk banyak sebab lain: kualiti makanan, air, dan persekitaran yang tidak baik. Hasilnya adalah kulit yang lembap, kering, pecah-pecah, kedutan dan pipi berkilat. Tetapi sekarang, pada hari-hari musim bunga yang hangat ini, saya benar-benar ingin mencari ubat yang berkesan yang dapat mengatasi faktor yang tidak menyenangkan! Dan di sinilah gliserin dan vitamin E untuk menyelamatkan wajah..

Kelebihan penggunaan gliserin dengan vitamin E untuk wajah dan kulit

Dalam penjagaan kulit, gliserin dengan vitamin E menyelesaikan masalah pelembapan dan mengekalkan keseimbangan kelembapan pada lapisan epidermis. Gliserin semula jadi dihasilkan oleh badan sendiri dengan satu pertiga dari nilai harian, tetapi komposisi kosmetik juga digunakan untuk meningkatkan kepekatannya.


Gliserin kulit mempunyai kesan berikut:

  • ketepuan kelembapan;
  • perlindungan terhadap penyejatan;
  • sifat antibakteria;
  • peremajaan epidermis - penghapusan peniruan kedutan;
  • membersihkan toksin dan toksin;
  • pecutan metabolisme;
  • pemutihan dan penghapusan bintik-bintik usia.

Secara berlebihan, bahan ini boleh memudaratkan. Gliserin tidak boleh digunakan tanpa bahan tambahan, kerana komposisi akan memaksimumkan kelembapan dari lapisan bawah epidermis, mengganggu keseimbangan air-mineral kulit.

Gliserin dalam kombinasi dengan vitamin E untuk wajah melakukan fungsi pertumbuhan semula aktif, menghilangkan tisu mati dan mempercepat penampilan lapisan kulit baru. Produk ini digunakan secara aktif untuk mencegah perubahan kulit yang berkaitan dengan usia.

Ciri-ciri berguna menggunakan vitamin E untuk kulit:

  • melambatkan penampilan tanda penuaan epidermis yang kelihatan;
  • mengurangkan pigmentasi;
  • menghilangkan kebuluran selular;
  • melindungi daripada kesan berbahaya dari sinaran ultraviolet;
  • membantu menghilangkan proses keradangan - gatal-gatal, ruam, jerawat;
  • meningkatkan peredaran darah, yang menyebabkan penembusan nutrien yang mendalam ke dalam kulit.

Tokoferol pada topeng rumah dan produk perindustrian melambatkan proses penuaan, memberikan daya tarikan, dan memberikan cahaya yang sihat. Melapisi kulit dengan lapisan pelindung, menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan pengeluaran kolagen.


Vitamin E baik untuk kulit dari semua peringkat usia. Pada masa remaja, untuk menghilangkan keradangan, selepas 30 - untuk mencegah penuaan epidermis, setelah 40 - menjadi nada, mengurangkan kedutan, pigmentasi berlebihan.

Tokoferol boleh diberikan secara oral untuk membersihkan kulit:

Kandungan kapsulDos
100 mg2-4 kapsul sehari
200 mgdewasa 1-2 kapsul / hari
400 mgdewasa 1 kapsul / hari

Gliserin dan vitamin E untuk wajah digunakan secara bersamaan, menjadikan kulit tegap, anjal, sekata, segar. Dilapisi dengan filem pelindung, mewujudkan penghalang terhadap penembusan mikroba ke dalam liang.

Apa yang kita perlukan untuk menyiapkannya?

Kami pergi ke farmasi terdekat dan membeli ubat tanpa resep yang murah: kapsul vitamin E dan, sebenarnya, gliserin. Semua!

Vitamin E (alpha - tokoferol asetat) adalah antioksidan kuat yang melawan tubuh kita terhadap radikal bebas yang terbentuk akibat peroksidasi lipid dan menyebabkan kerosakan pada membran sel..

Ia meningkatkan ketepuan sel darah dengan oksigen, melembapkan dan menghilangkan keradangan dengan sempurna. Sebahagian dan mempromosikan sintesis kolagen, yang merupakan kerangka utama kulit kita.

Menghalang pembentukan sel barah. Perubahan warna bintik-bintik usia. Dia juga mengawal sintesis koenzim Q, yang juga mempunyai sifat antioksidan. Ia larut dengan baik dalam alkohol.

Gliserin - secara kimia ia adalah alkohol polihidrat, konsistensinya sangat mirip dengan petrolatum cair, tidak berwarna dan tidak berbau, benar-benar hypoallergenic, hygroscopic, yang menjadi asas penggunaannya dalam topeng ini: ia menarik air dari persekitaran ke dirinya sendiri dan mengekalkannya permukaan kulit, mencipta filem yang tidak kelihatan.

Oleh itu, anda tidak boleh terbiasa dengan penggunaannya dalam cuaca kering dan panas, jika tidak, anda akan mendapat kesan sebaliknya: gliserin akan mula menarik air bukan dari udara, tetapi dari lapisan kulit yang dalam.

Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan helah berikut: setelah memakai topeng, tutup wajah anda dengan serbet nipis yang direndam di dalam air.

Hasilnya, kita dapat membuat kesimpulan: kedua-dua komponen ini digabungkan dengan sempurna, selamat digunakan dan saling meningkatkan tindakan..

Petunjuk untuk digunakan

Gliserin dan vitamin E untuk wajah dapat digunakan dalam menyelesaikan tugas-tugas berikut:

  • kulit pudar dan pudar;
  • dengan kekeringan epidermis;
  • penghapusan kerengsaan dan keradangan - rawatan jerawat;
  • pemutihan kulit;
  • melicinkan kedutan kulit;
  • perlindungan terhadap sinaran ultraviolet pada musim panas;
  • mencegah kemunculan sel barah.


Kedua-dua komponen bertindak secara dalaman dan luaran, memberikan kesan kumulatif. Mereka paling biasa digunakan dalam kosmetik anti-penuaan profesional.

Soalan jawapan

Tidak, ia telus.

Ya, disarankan untuk menggunakannya untuk masalah seperti itu. Faktanya adalah bahawa ia adalah antiseptik yang membantu menyembuhkan luka, memperbaiki proses metabolik, membersihkan pori-pori, dan membuang lemak. Dan ini memberi kesan positif pada keadaan kulit dengan jerawat..

Pada mulanya, anda perlu memahami bahawa meremajakan wajah secara radikal dan menghilangkan lipatan kuat. Tetapi melalui gliserin, anda dapat memperbaiki keadaan kulit, mengetatkannya sedikit, dan melembapkan dengan baik. Penghidratan yang kuat dapat membantu mengurangkan kedutan.

Kontraindikasi

Gliserin dan vitamin E untuk wajah tidak digunakan sekiranya terdapat intoleransi individu terhadap komponennya.

Dan juga apabila terdapat pelanggaran berikut:

  • alahan terhadap vitamin E;
  • luka dan microcrack;
  • seborrhea berminyak.

Juga tidak digalakkan menggunakan tokoferol selepas pembedahan sekurang-kurangnya 3-4 minggu. Sekiranya anda merasakan sensasi terbakar atau kerengsaan pada kulit semasa tindakan menggunakan gliserin dan tokoferol, anda mesti segera mengeluarkan komposisi dari wajah, bilas kulit dengan banyak air, gunakan balm yang menenangkan.

Baca artikel popular di bawah tajuk: Muka Pembersih Topeng Hitam: Cara Membuat Topeng Hitam Di Rumah. Preskripsi, permohonan, ulasan.

Ulasan

Berikut adalah beberapa lagi ulasan gliserin:

MARGARITTA, 47 TAHUN:

"Saya mula serius memikirkan perawatan wajah setelah kehamilan kedua, ketika kulit tiba-tiba menjadi kering dan rasa sesak muncul. Jadi nampaknya tidak lama lagi semuanya akan terkelupas.
Saya memutuskan untuk tidak membawanya ke sini, tetapi saya juga berjaya keluar dari kebiasaan menyimpan kosmetik pada kedua kehamilan - komposisi kimia takut.

Saya teringat tentang gliserin, membelinya di farmasi dan mula menggunakannya sebagai topeng. Kulit sudah pulih, saya tidak boleh mendapatkannya cukup - wajah seperti itu dilembabkan, lembut. Ubat ajaib! "

TATIANA, 30 TAHUN:

"Hari ini adalah masa ketika sesuatu berharga kurang dari 50 rubel, tidak diterima untuk mempercayai tindakannya. Walau bagaimanapun, sebotol gliserin telah dibeli dan telah berulang kali diuji pada wajah.
Ya, saya memutuskan untuk segera menggunakan produk itu untuk sesen pun di wajah saya! Dan saya tidak menyesalinya, kerana kerutan pertama muncul di kawasan mata saya, dan akibat sedikit calitan dengan gliserin, mereka mengeluarkan dan menghaluskan. Dan kulit wajah secara keseluruhan telah menjadi halus dan licin! "

Ciri-ciri penggunaan dana untuk pelbagai jenis kulit

Integumen kulit bertindak balas berbeza dengan sumber pemakanan luaran. Penting untuk memerhatikan dos dan masa hubungan dengan epidermis farmasi dan ubat rumah dengan betul.

Penggunaan produk pada pelbagai jenis kulit:

  • Kulit kering dan penuaan memerlukan lebih banyak khasiat daripada kulit berminyak atau kombinasi. Apabila menggunakan topeng, berguna untuk menggabungkan komposisi farmasi dengan minyak pati bergamot, rosemary, lavender, ylang-ylang.
  • Masalah kulit. Sekiranya terdapat masalah pada kulit, gliserin digunakan dalam bentuk tulen sebagai losyen - untuk mengelap kawasan yang meradang. Untuk jerawat, penting untuk menggunakan produk hanya pada luka tertutup untuk mengelakkan semburan..
  • Kulit sensitif. Sebelum menggunakan produk pada jenis kulit sensitif dan lain-lain, sangat mustahak untuk menguji reaksi alahan. Sapukan sebahagian kecil produk di belakang telinga dan periksa keadaan kulitnya selepas 10 minit.
  • Kulit berminyak. Melakukan topeng untuk kulit berminyak selama maksimum 2-3 jam, tetapi tidak meninggalkan campuran nutrien semalaman tidak digalakkan. Untuk kulit kering, tingkatkan masa hingga 8 jam. Untuk kulit berminyak, gunakan juga oatmeal dan timun.


Semasa menggunakan gliserin dalam rawatan di rumah, anda perlu menjaga kehadiran komponen pelembab - jus aloe, kuning telur, pulpa buah (berasid - untuk berminyak, lembut - untuk kering). Sekiranya topeng digunakan untuk menghilangkan kedutan, penting untuk memilih komponen yang tepat agar tidak memburukkan lagi keadaan kulit..

Resipi topeng buatan sendiri

Gliserin dan vitamin E untuk wajah akan bertindak dengan cara yang berbeza, berkat tocopherol, nutrien akan meresap lebih dalam ke dalam epidermis, memperbaharui epitelium pada tahap sel.

Asas asas untuk semua topeng

Kesan penghidratan, pemakanan atau pertumbuhan semula sel dapat dicapai dengan bantuan komponen tambahan yang digabungkan secara aktif dengan gliserin dan tokoferol..

Resipi klasik:

  1. Ambil 8 kapsul tokoferol dan 20 ml gliserin.
  2. Goncangkan isinya dengan teliti.
  3. Membersihkan wajah, lebih baik menggunakan air panas untuk membuka liang pori.
  4. Dengan menggunakan pelapik kapas, sapukan campuran yang disiapkan ke wajah, urut di zona dahi dan dahi, perhatikan lipatan nasolabial, dagu.
  5. Dengan kulit kering, biarkan produk semalaman, dan dengan peningkatan berminyak - selama 60 minit.
  6. Lap wajah anda dengan kain lembut, bersih dan kering.
  7. Basuh kulit anda dengan toner pelembap pada waktu pagi.

Selepas 4 prosedur, kesan pengangkatan pertama akan dapat dilihat - kerutan meniru akan menjadi kurang ketara, lingkaran hitam di bawah mata akan dihilangkan, bengkak akan mereda, kelegaan wajah akan diratakan.

Semasa menggunakan ramuan herba (chamomile, sage, calendula, nettle) untuk mencairkan gliserin, tuangkan 2 sudu besar bahan mentah dengan 300 ml air mendidih. Tegaskan komposisi selama 40 minit, toskan. Adalah berguna untuk membilas muka dan leher anda selepas setiap prosedur kebersihan.

Topeng dengan rebusan chamomile dan minyak sayuran

Untuk menyediakan topeng tonik dan berkhasiat, ambil 100 ml kaldu chamomile, tambahkan 0,5 sudu kecil. kosong, 3 titis minyak pati sitrus dan 1 sudu kecil. minyak buckthorn laut. Sapukan pada kulit kering selama 1-2 jam. Keluarkan sisa komposisi dengan tuala kertas, dan kemudian jalankan prosedur kebersihan.

Pilihan lain untuk topeng berkhasiat ketika merawat kulit sensitif - campurkan 50 ml minyak zaitun dengan 100 ml kaldu chamomile, tambahkan 3 kapsul tokoferol dan putih telur yang dipukul.

Topeng dengan penambahan kuning telur dan minyak badam

Untuk memastikan kulit sentiasa lembut dan tegang, resipi berikut akan membantu:

  • 1 kuning ayam dan 3 puyuh;
  • Gliserin 10 ml;
  • 3 kapsul vitamin E;
  • 5 g kulit lemon;
  • 1 sudu kecil minyak badam.

Kacau semua komponen, panaskan minyak dan gliserin hingga suhu 35 darjah. Sapukan ke muka selama 30 minit. Basuh dengan air bersih, sapukan balsem pelembap.

Topeng dengan jus pasli dan krim

Untuk menyediakan topeng pencerah, ambil vitamin kosong dalam jumlah 1 sdt, sekumpulan pasli, sesudu krim berat.

Kacau komponennya, sapukan campuran dengan gerakan mengurut pada wajah yang bersih, sebarkan selebihnya di bahagian leher dan kawasan décolleté. Keluarkan produk selepas 40 minit.

Jus pasli dapat membantu mengurangkan bengkak di sekitar mata. Untuk menyediakan produk, kisar kilang, tambahkan beberapa ampul vitamin E ke gruel.

Sapukan campuran di bawah mata dengan gerakan menepuk lembut. Bilas dengan air suam selepas 10 minit.

Topeng teh hijau dan minyak zaitun

Komposisi untuk menyegarkan kulit normal dan kombinasi. Ambil 25 ml kosong farmasi, 100 ml teh hijau, 1 sudu kecil. minyak zaitun, 2-3 tetes alkohol yang selesa. Permohonan ini sah selama 15 minit. Bilas wajah anda dengan kaldu chamomile.

Komposisi berikut menyegarkan kulit:

  • 1 ampul tokoferol;
  • 2 titis minyak pati lavender;
  • 100 ml teh hijau dengan melati;
  • 1 sudu kecil minyak zaitun;
  • 10 g serbuk koko.

Campurkan semua bahan. Sebelum menggunakan topeng, lap muka dengan air misel, lakukan urutan ringan pada bahagian temporal dan lipatan nasolabial untuk meningkatkan peredaran darah.

Topeng dengan gliserin dan kompleks vitamin

Topeng dengan Dimexidum, retinol dan tokoferol. Tuangkan ke dalam mangkuk 5 ml Dimexide, 2 ml vitamin A dan E. Kacau campuran, tambahkan 20 g tanah liat putih. Di akhir, tambahkan sesudu krim masam lemak.

Sebarkan topeng tebal ke kawasan yang bermasalah, biarkan selama 20 minit. Bilas dengan kaldu sage atau calendula. Sekiranya anda menambah satu sudu gula ke dalam komposisi, anda mendapat agen penyental yang sangat baik untuk wajah dan tangan..

Untuk menghilangkan jerawat, komposisi vitamin semula jadi sesuai:

  • 3 kapsul vitamin E;
  • Gliserin 15 ml;
  • pulpa satu pisang;
  • wortel tumbuk;
  • 20 ml kefir buatan sendiri.

Kisar wortel rebus dengan pengisar sehingga puri terbentuk, masukkan bahan-bahan yang tinggal. Gunakan komposisi pada wajah sekurang-kurangnya 20 minit. Kawasan masalah pra-gosok. Bilas kulit dengan air dan eter lavender antibakteria.

Topeng lidah buaya

Topeng untuk menyihatkan kulit muka dan leher yang kering. Cairkan 1 sudu kecil. gliserin dalam 1 sudu besar. air, tambah 2 sudu kecil. jus aloe, kuning telur secara berasingan, secubit lemon lemon, 1 sudu besar. krim, 3 tetes vitamin E. Masa permohonan - 30 min. Basuh sisa produk dengan air suam.

Gosok dengan jus aloe, badam dan gliserin akan membantu mengatasi komedo. Rendam 4 biji badam dalam air selama 5 jam, kemudian kupas dan kisar menjadi serbuk dengan penggiling kopi, tambahkan 5 ml gliserin dan jus lidah buaya.

Sapukan dengan mengurut pergerakan ke kawasan yang bermasalah. Tahan 40-60 minit, sehingga komposisi kering sepenuhnya. Basuh dengan merebus chamomile.

Dengan vitamin E, gliserin, krim dan borjomi

Komposisi ini sesuai untuk kulit bersisik yang jengkel. Untuk menyediakan topeng, campurkan 25 ml gliserin dengan 10 ml vitamin E, tambahkan sesudu krim berat dan 100 ml borjomi. Prosedur ini dilakukan 3-4 kali seminggu, sehingga hasil yang diinginkan diperoleh..

Dengan tokoferol, gliserin dan tanah liat biru

Untuk kulit bermasalah kering, komposisi berikut akan berguna:

  • 50 ml rebusan herba, anda boleh menggunakan koleksi farmasi;
  • 4 liter tanah liat biru;
  • 1 sudu besar gliserin;
  • 2-3 kapsul tokoferol.


Topeng tanah liat biru dengan gliserin dan vitamin E - untuk kulit bermasalah kering
Campurkan komponen, gosokkan ketulan yang ada dengan teliti. Cairkan jisim dengan air untuk mendapatkan konsistensi berkrim. Setelah mengeluarkan residu, bilas kulit, gunakan balm pelembap sebelum tidur.

Dengan gliserin, vitamin A dan tokoferol

Vitamin E, digabungkan dengan vitamin A, merangsang epidermis untuk menghasilkan kolagen, yang sangat penting untuk peremajaan dan pengetatan kulit. Retinol juga mempunyai sifat penyembuhan luka, yang berkesan apabila terdapat kerengsaan..

Untuk menyediakan topeng, anda perlu mengambil 25 ml gliserin, 3 kapsul vitamin A dan E, tambahkan 1 sudu kecil. jus aloe dan krim masam buatan sendiri. Simpan pada kulit selama seperempat jam. Gunakan komposisi 2-3 kali seminggu.

Dengan gliserin, oatmeal dan tokoferol

Resepinya bagus untuk kulit bermasalah. Campurkan 25 ml kosong dengan 1 sudu kecil. madu dan 2 sudu kecil. oatmeal. Sebarkan ke wajah dengan lapisan tebal, setelah 30 minit, angkat sisa-sisa produk dengan serbet kering.

Untuk menghilangkan jerawat, komposisi berikut akan membantu:

  • rebus oatmeal, buat bubur susu pekat;
  • masukkan pulpa satu pisang;
  • hancurkan tablet aspirin;
  • tambah kapsul tokoferol.


Sapukan topeng ke muka selama 20 minit. Bilas dengan kaldu chamomile. Buat urutan kulit yang ringan.

Dengan gelatin, gliserin dan vitamin E

Untuk pemakanan intensif, komposisi berikut digunakan:

  • 15 ml gliserin dan madu cair;
  • 5 g gelatin;
  • 1 tablet aspirin;
  • 100 ml air atau rebusan herba.

Kisar tablet aspirin, sediakan gelatin secara berasingan untuk bengkak - tuangkan air dan tahan selama 20 minit. Kemudian campurkan semua bahan, sapukan dengan gerakan menggosok selama setengah jam.

Pemakanan dan pencerahan

Untuk melembapkan kulit dengan kelembapan dan vitamin, serta untuk mencapai kesan yang agak ringan, anda mesti terlebih dahulu menyediakan campuran tokoferol-gliserin mengikut skema yang dicadangkan di atas, dan kemudian:

  • Potong sekumpulan peterseli sekecil mungkin. Sangat sesuai untuk membersihkannya dengan campuran.
  • Tambahkan 1 sudu kecil ke jisim hijau. krim masam dan jumlah campuran vitamin-gliserin yang sama.
  • Kacau.

Sebaiknya gunakan topeng ini pada epidermis yang telah disiapkan: dibersihkan dan dikukus. Gunakan dalam lapisan yang cukup tebal selama 40 minit. Seterusnya, basuh diri anda dengan air suam.

Untuk meneutralkan pigmentasi pada kulit dan membantu menghilangkan ketidaksempurnaan kulit (jerawat dan bintik hitam), anda boleh menyediakan topeng tanpa vitamin E dengan hanya satu gliserin:

  • Mengeluarkan 2 sudu besar. l. jus lemon.
  • Tuangkan dalam 2 sudu besar. l. gliserin.
  • Masukkan 1 st. l. sedikit air.
  • Kacau.

Dengan campuran yang dihasilkan, anda hanya perlu mengelap kawasan epidermis yang bermasalah.

Petua untuk menggunakan topeng dengan gliserin dan vitamin E

Gliserin dan tokoferol adalah produk farmaseutikal, dan oleh itu, apabila menggunakannya sebagai topeng kosmetik, beberapa cadangan harus dipertimbangkan.

Cadangan:

  • Gliserin dicirikan oleh sifat menyerap kelembapan dari atmosfer, oleh itu, kelembapan di dalam bilik harus dikawal - sekurang-kurangnya 60%, jika tidak, produk akan mula mengeluarkan kelembapan dari kulit, yang penuh dengan kemunculan gangguan dermatologi.
  • Semasa menyediakan komposisi ubat, kapsul dengan vitamin E dimasukkan ke dalam bekas dengan gliserin, dicampur dengan teliti, dan kemudian bahan tambahan ditambahkan. Simpan benda kerja di dalam peti sejuk.
  • Sapukan pada kulit dengan lapisan nipis sebelum tidur, dan pada waktu pagi, lap wajah anda dengan serbet. Basuh dengan kaldu hangat atau infusi
  • Gunakan tempat kosong setiap hari sehingga kandungan di dalam bekas habis. Kemudian berehat selama 3 minggu.
  • Sebelum menggunakan topeng gliserin, anda mesti minum 2-3 gelas air bersih..
  • Tidak digalakkan keluar dengan komposisi nutrien di wajah, agar tidak tersumbat pori dengan debu.
  • Sapukan topeng dengan bahan berkhasiat dengan pergerakan ringan, tanpa meregangkan kulit. Kawasan yang bermasalah boleh diurut untuk meningkatkan peredaran darah, memastikan penembusan unsur bermanfaat ke dalam dermis.
  • Gliserin dapat mencerahkan kulit wajah. Penting untuk diingat ketika menggunakan topeng ke arah atau hanya di kawasan tertentu..
  • Bersihkan dan kukus kulit sebelum menggunakan formulasi pemakanan.
  • Bersantai semasa topeng, lebih baik berehat agar tidak meregangkan otot-otot wajah.
  • Dalam kosmetik rumah, jumlah gliserin tidak boleh melebihi 5%.

Untuk menenangkan kulit setelah menggunakan bahan aktif, disarankan menggunakan balm pelembap atau losyen. Sekiranya terdapat kerengsaan, bilas wajah anda dengan air bersih dan minyak wangi lavender atau thuja.

Gliserin dapat digunakan dengan berkesan dan selamat dengan vitamin E untuk wajah, yang dari masa ke masa akan menyebabkan pemulihan dan peremajaan epidermis yang ketara.

Kulit akan menjadi terhidrat, licin dan cantik, yang akan diperhatikan oleh orang lain.

Pengarang artikel: Lisova Konfetka

Reka bentuk artikel: Svetlana Ovsyanikova

Pemakanan maksimum

Pemilik epidermis yang kurus, radang dan sangat sensitif perlu melihat lebih dekat resipi topeng berkhasiat:

  • Sediakan campuran gliserin mengikut skema di atas.
  • 1 sudu besar l. warna chamomile, bancuh dengan air mendidih dan rebus dengan api minimum selama 20 minit. Saring kuah yang telah siap dan ukur 100 ml.
  • Campurkan kaldu chamomile dengan campuran gliserin-tokoferol dalam bekas kaca legap. Tambahkan 1 sudu kecil kepada mereka. minyak kamper dan jumlah minyak kastor yang sama.

Campuran yang dihasilkan mesti digunakan pada waktu malam, digunakan pada epidermis yang telah dibersihkan. Selepas 60 minit. adalah perlu dengan berhati-hati berjalan ke atas wajah dengan serbet, membuang lebihan campuran. Dan pada waktu pagi sudah boleh mencuci seperti biasa.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma