Mesoterapi di kawasan mata - ubat untuk lingkaran hitam dan beg yang tidak menyenangkan

Kawasan di sekitar mata sering menjadi kawasan pertama yang menunjukkan perubahan berkaitan dengan usia dalam tubuh manusia. Ia juga berubah di bawah pengaruh faktor persekitaran yang merugikan, sebagai tindak balas kepada kekurangan tidur, tekanan. Bagi orang yang tidak berpuas hati dengan keadaan kawasan masalah ini, banyak teknik kosmetik telah dikembangkan untuk membantu memperbaiki kecacatan. Salah satunya adalah mesoterapi untuk lingkaran di bawah mata. Aplikasi yang betul memberikan hasil yang baik dan tahan lama, yang membolehkan anda menutup usia!

Inti dan keberkesanan prosedur

Mesoterapi adalah prosedur di mana persediaan khas disuntik ke lapisan dermis tengah dan dalam. Tekniknya adalah suntikan, kerana mustahil untuk menghantar bahan aktif ke kawasan bermasalah dengan cara lain.

Di bawah pengaruh ubat-ubatan, pengeluaran aktif kolagen dan elastin bermula. Mengapa mungkin untuk memulakan semula proses yang nampaknya telah berhenti? Semuanya sangat sederhana. Pertama, microtraumatization memainkan peranannya, mengaktifkan proses regeneratif. Penjanaan semula mempengaruhi bukan sahaja bidang pentadbiran ubat-ubatan, tetapi juga tisu-tisu di sekitarnya, yang mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan umum kulit. Kedua. Kesannya ditingkatkan dengan ubat-ubatan yang diberikan. Mereka tidak hanya menyumbang kepada pelestarian kelembapan yang memberi nyawa, tetapi juga mengandung zat yang mengaktifkan pembaharuan sel.

Di bawah pengaruh dana yang disuntik, kesan berikut berkembang:

  • adalah mungkin untuk mencapai penghapusan kedutan di sekitar mata yang terbentuk seiring bertambahnya usia kerana perubahan meniru;
  • terdapat penyingkiran lingkaran hitam secara beransur-ansur, yang sangat mengurangkan persepsi estetik wajah;
  • adalah mungkin untuk menghilangkan beg, untuk memperbaiki ptosis kelopak mata yang tidak dapat diekspresikan, yang juga mempengaruhi daya tarikan secara negatif.

Ahli kosmetik menarik perhatian pesakit kepada fakta bahawa kecacatan kulit di sekitar mata tidak selalu bersifat kosmetologi. Sebelum menggunakan mesoterapi, anda perlu memastikan bahawa tidak ada patologi organik di dalam badan yang boleh menyebabkan perubahan tersebut..

Kaedah mesoterapi yang digunakan

Sekiranya pesakit perlu merawat kulit di sekitar mata, dua jenis mesoterapi boleh digunakan.

Jenis campur tangan yang paling terkenal. Melibatkan penggunaan picagari kecil yang dilengkapi dengan jarum halus. Ia disertai dengan sensasi yang agak tidak menyenangkan, mungkin memerlukan penggunaan ubat penahan sakit. Selepas mesoterapi suntikan, pemulihan selalu diperlukan.

Teknik ini tidak menyiratkan pencerobohan ke dalam badan, suntikan atau pelanggaran integriti kulit yang lain tidak digunakan. Penyediaan yang dipilih disapu pada permukaan kulit. Kemudian, dengan bantuan alat khas, impuls elektrik yang lemah digunakan pada kulit. Terima kasih kepada mereka, bahan aktif menembusi lapisan kulit yang dalam.

Pemilihan teknik mesoterapi yang optimum dibuat dengan usaha bersama pakar kecantikan dan pesakit. Tidak hanya petunjuk dan kontraindikasi yang diambil kira, tetapi juga keinginan wanita yang ingin menghilangkan lingkaran di bawah mata.

Komposisi persediaan

Dalam kosmetologi moden, pelbagai persediaan digunakan untuk membetulkan kawasan di sekitar mata. Doktor sering membuat koktel sendiri, berdasarkan keadaan umum pesakit, keperluan kulitnya, dan ciri-ciri individu. Kemudahalihan pelbagai komponen diambil kira tanpa gagal. Komposisi ubat boleh merangkumi:

  • agen yang mempunyai kesan pengembangan pada kapal yang terletak di sekitar mata;
  • asid glikolik, yang membantu mengekalkan kelembapan pada kulit, membersihkan dermis, merangsang pembentukan serat kolagen;
  • asid hyaluronik, yang melicinkan kedutan, memperbaiki warna kulit dan sifatnya;
  • kompleks vitamin yang merangsang imuniti tempatan, mempunyai kesan antioksidan, membantu proses regeneratif.

Mesoterapi dengan peptida di sekitar mata juga popular. Prosedur ini membolehkan anda mendapat kesan yang cepat, dan komponen peptida memungkinkan untuk mengekalkannya dalam jangka masa yang lama..

Bagaimana mesoterapi di sekitar mata dilakukan

Sering kali, pesakit bertanya kepada diri sendiri bagaimana mesoterapi dilakukan di kawasan yang sangat halus seperti kawasan di sekitar mata. Itu semua bergantung pada teknik mana yang dipilih.

Pilihan suntikan pemberian ubat mengambil masa rata-rata dari 20 minit hingga setengah jam.

Ia terdiri daripada langkah-langkah berikut:

  • anestesia menyeluruh kawasan kesan yang dimaksudkan pada badan;
  • rawatan kawasan kerja dengan antiseptik untuk mencegah jangkitan;
  • suntikan jangka pendek, dengan bantuan koko meso yang dipilih dihantar ke kawasan masalah;
  • memproses semula zon suntikan dengan antiseptik.

Sekiranya prosedur bukan suntikan sepatutnya dijalankan, masih ada jalan keluar dari pementasan:

  • semuanya bermula dengan pembersihan kulit secara menyeluruh di sekitar mata;
  • untuk membuka liang pori, agen khas digunakan pada kelopak mata dan kawasan di sekitarnya untuk jangka masa yang pendek;
  • selepas beberapa saat topeng dikeluarkan dan penyediaan utama digunakan;
  • kulit dirawat dengan alat khas yang memancarkan impuls elektrik ringan;
  • pada akhir rawatan, kulit dilincirkan dengan ubat yang merangsang proses regenerasi.

Pada akhir prosedur, pesakit tidak digalakkan menyentuh wajah mereka dengan tangan. Kita harus berhenti dari sauna dan mandi sebentar, dan juga menggunakan pelindung matahari. Pematuhan dengan peraturan mudah ini akan meningkatkan jangka masa kesannya..

Berapa banyak prosedur yang anda perlukan untuk mendapatkan hasil yang berpanjangan?

Rata-rata, menurut pakar kosmetik, perjalanan 5-8 lawatan sudah cukup. Ia dilakukan pada selang waktu 7-14 hari, bergantung pada ciri kulit pesakit.

Kemungkinan akibatnya

Akibat mesoterapi terutama disertai dengan teknik suntikan untuk mempengaruhi kulit. Selepas sesi, pesakit mungkin menghadapi:

Sekiranya mata anda bengkak selepas mesoterapi, jangan takut. Ini adalah reaksi normal badan terhadap pelanggaran integriti kulit. Biasanya, ia hilang selepas 24-48 jam. Sekiranya bengkak tidak mereda lebih lama, anda harus berjumpa doktor, kerana ini mungkin disebabkan oleh alergi terhadap campuran yang dipilih..

Lebam selepas mesoterapi mata juga dianggap sebagai fenomena sementara yang normal. Mereka muncul jika doktor memukul kapal dengan jarum, merosakkan integritasnya. Lebam tidak berbahaya dan hilang setelah beberapa hari tanpa jejak.

  • Kemerahan kulit

Kemerahan pada kulit adalah satu lagi akibat sementara yang mungkin berlaku. Ia dijelaskan bukan hanya dengan microtraumatization, tetapi juga oleh kesan koktail yang dipilih. Kemerahan hilang dalam beberapa jam setelah akhir prosedur, maksimum ditangguhkan selama sehari.

Teknik bukan suntikan tidak dikaitkan dengan banyak akibat, namun, sangat mungkin untuk mengelakkan kemerahan dan pembengkakan ringan. Seperti dalam suntikan, perubahan negatif akan hilang dalam maksimum sehari..

Kontraindikasi

Mesoterapi kulit di sekitar mata adalah teknik popular yang membantu menyembunyikan usia, menghilangkan lebam dan kedutan di kawasan masalah ini. Walau bagaimanapun, seperti campur tangan lain, ia mempunyai sejumlah kontraindikasi. Ini termasuk:

  • reaksi alahan yang dikenal pasti terhadap ubat secara keseluruhan atau komponennya;
  • tempoh menyusui anak atau kehamilan;
  • kehadiran patologi kronik pada tahap eksaserbasi, bentuk dekompensasi;
  • proses onkologi dalam badan;
  • proses berjangkit aktif dari mana-mana penyetempatan (walaupun jangkitan tidak berlaku di kawasan muka, mesoterapi ditangguhkan sehingga prosesnya berhenti).

Doktor mengambil kira kontraindikasi. Beberapa kontraindikasi memainkan peranan sementara, dan ada yang menghentikan mesoterapi seumur hidup (contohnya, alergi terhadap komponen ubat).

Mesoterapi di sekitar mata - menghilangkan lebam dan lingkaran hitam. Foto sebelum dan selepas

Di antara kaedah peremajaan yang inovatif, mesoterapi di sekitar mata dianggap salah satu yang paling popular. Ini disebabkan oleh kecekapan prosedur yang tinggi dan hasil yang dapat dilihat setelah penggunaannya. Manipulasi sedemikian dilakukan dengan suntikan atau menggunakan alat khas. Pengenalan bahan aktif secara langsung ke kawasan masalah membolehkan anda dengan cepat mengangkut bahan yang diperlukan untuk kulit secara tempatan, tanpa menghabiskan masa untuk mengatasi lapisan atas epidermis. Ubat yang disuntik memulakan fungsi regenerasi dengan serta-merta, mengisi kekurangan kolagen dan elastin dalam tisu penghubung.

Inti dari prosedur dan keberkesanan dalam memerangi kecacatan di sekitar mata

Fungsi utama suntikan atau peremajaan perkakasan adalah untuk memulihkan serat tisu penghubung yang menipis dan mengisi kawasan kulit yang kendur dengan komposisi vitamin yang bertujuan untuk meringankan kelegaan kawasan periorbital.

Prosedur ini berkesan untuk:

  1. Kehadiran meniru kedutan, kedutan usia;
  2. Peningkatan kekeringan kulit;
  3. Kembung, beg di bawah mata;
  4. Kehadiran lingkaran hitam;
  5. Hiperpigmentasi;
  6. Keanjalan menurun;
  7. Ptosis awal kelopak mata.

Mesoterapi suntikan dan bukan suntikan yang dilakukan untuk kawasan di sekitar mata tidak melibatkan penggunaan komposisi yang sama. Dalam setiap kes, jurusolek memilih komponen yang bertujuan untuk menyelesaikan masalah tertentu. Dengan cara yang serupa, adalah mungkin untuk meningkatkan kesan prosedur yang diharapkan dan mengurangkan risiko terkena reaksi alergi..

Komponen asas banyak campuran anti-penuaan adalah asid hyaluronik. Ia boleh digunakan secara bersendirian atau ditingkatkan dengan eksipien.

Ekstrak tumbuhan perubatan, ubat-ubatan, vitamin, asid amino digunakan untuk membuat koktel meso..

Mesoterapi kelopak mata yang dilakukan dengan betul melibatkan penyingkiran bengkak, kesan mata terbuka, melicinkan kedutan, penghapusan ptosis awal.

PENTING! Prosedur ini mungkin tidak memberikan hasil yang diharapkan sekiranya masalah di kawasan periorbital disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon, kerosakan fungsi organ dalaman, kehadiran hernia.

Varieti mesoterapi

Terdapat dua pendekatan untuk manipulasi anti-penuaan:

  1. Menggunakan suntikan;
  2. Dengan bantuan alat kosmetologi.

Dalam kes pertama, mesoterapi di bawah mata dilakukan dengan suntikan titik komponen aktif dengan jarum tertipis di bawah kulit. Kaedah kedua melibatkan kehadiran alat khas yang mampu menembusi bahan aktif ke lapisan dermis.

Pendekatan suntikan membolehkan anda mencapai hasil yang cepat dalam beberapa prosedur, tetapi mempunyai sejumlah kelemahan dalam bentuk kesan sampingan:

  • pembengkakan sementara dan kemerahan kulit di tempat tusukan;
  • kemunculan lebam kecil.

Kaedah serupa untuk memperkenalkan komposisi anti-penuaan melibatkan kesakitan. Dengan ambang kesakitan pesakit yang tinggi, mesoterapi menggunakan ubat penahan sakit yang dapat menghilangkan rasa tidak selesa dan melakukan mesoterapi untuk mata dengan selesa.

Dengan prosedur yang betul, sedikit bengkak dan kemerahan hilang pada hari kedua atau ketiga.

PERHATIAN! Kejadian hematoma pasca trauma secara langsung bergantung pada profesionalisme ahli kosmetik.

Kaedah bukan suntikan (elektropori) dirancang untuk orang yang tidak bertolak ansur dengan suntikan dengan baik atau yang ingin mengelakkan tempoh pemulihan. Dalam kes ini, koktel peremajaan digunakan pada permukaan kulit yang disiapkan, selepas itu epidermis dirawat dengan alat khas. Inti rawatannya adalah untuk memastikan penembusan produk jauh ke dalam kulit.

Kedua-dua kaedah mesoterapi di sekitar mata memberikan hasil positif yang berkekalan, seperti yang dibuktikan oleh foto sebelum dan sesudah prosedur.

Satu-satunya perbezaan adalah bilangan sesi. Sekiranya kursus 3-7 prosedur dengan rehat 2 minggu cukup untuk peremajaan dengan suntikan, maka sekurang-kurangnya 10 manipulasi 1-2 minggu diperlukan untuk elektropori.

Bahan koktel

Bahan-bahan yang membentuk koktel anti-penuaan secara konvensional dibahagikan kepada utama dan tambahan. Sebilangan besar ubat asasnya adalah asid hyaluronik. Dalam beberapa kes, kolagen dipilih sebagai ubat aktif untuk mesoterapi di sekitar mata. Dalam kosmetologi moden, asid amino dan peptida juga diperingkat asasnya..

Peranan komponen bantu adalah untuk meningkatkan tindakan bahan asas. Untuk ini, adalah mungkin untuk menambahkan ekstrak tumbuhan, ubat homeopati, vitamin ke koktel kecantikan. Oleh kerana komponen tambahan bukan sahaja dapat meningkatkan kesan positif, tetapi juga meningkatkan risiko terkena reaksi alergi, komponen tersebut dipilih dalam jumlah kecil. Pelbagai jenis komponen koktel meso yang disertakan dalam satu jarum suntikan hanya dibenarkan dalam pengeluaran kilang, di mana penyediaan gabungan diuji terlebih dahulu beberapa kali..

Teknik inovatif untuk meremajakan kawasan periorbital melibatkan penggunaan peptida secara aktif. Dalam kosmetologi, mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan, bergantung pada tindakan yang disasarkan secara tempatan:

  1. Pemulihan;
  2. Memutihkan;
  3. Dengan kesan toksin botulinum.

Di antara kompleks pembinaan semula siap pakai, ubat buatan Korea Mesoeye C71 terkenal secara meluas. Ia dapat menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata, meningkatkan keanjalan kulit di lokasi mesoterapi, dan melegakan bengkak. Alat ini mempercepat pergerakan limfa, dan juga membantu menguatkan saluran darah.

Komposisi yang bertujuan untuk memutihkan, menghilangkan kedutan wajah, meningkatkan kerangka otot disajikan dalam rangkaian produk Dermaheal. Khusus untuk mesoterapi, yang bertujuan menghilangkan bengkak kelopak mata, penyediaan Eyebag Solution berfungsi dengan berkesan. Sekiranya terdapat formasi hernia, mengurangkan manifestasi mereka, dalam kes lain, ia dapat mengeluarkan beg di bawah mata sepenuhnya.

Metodologi

Sebelum memulakan prosedur, pakar kecantikan memilih komposisi individu atau menggunakan komposisi siap pakai. Kesan suntikan pada kulit di sekitar mata melibatkan penggunaan jarum pendek (tidak lebih daripada 6 mm) yang paling nipis. Untuk mengelakkan penembusan mendalam dan memastikan keselamatan pesakit lengkap, pakar dapat menggunakan jarum 2 mm.

Mesoterapi kawasan di sekitar mata dilakukan dengan suntikan yang kerap pada selang waktu yang pendek. Secara keseluruhan, tidak lebih daripada 0.5 ml larutan disuntikkan di bawah kulit.

Manipulasi untuk peremajaan tersebut dilakukan dalam beberapa peringkat:

  1. Rawatan laman web dengan pembasmi kuman;
  2. Aplikasi komposisi anestetik;
  3. Memperkenalkan koktel ke kawasan yang bermasalah;
  4. Pembasmian kuman di tempat suntikan berulang.

Selalunya, kegelapan di kawasan periorbital menunjukkan lokasi kapal yang dekat. Untuk mengurangkan risiko kerosakan kapilari, mesoterapi yang bertujuan menghilangkan lingkaran hitam di bawah mata disertai dengan anestesia dengan adrenalin, kerana yang terakhir menyempitkan lumen vaskular.

Teknik bukan suntikan tidak memerlukan anestesia. Komposisi ini digunakan terus ke kulit, setelah itu komponennya menembusi lapisan atas ke tahap dermis menggunakan alat arus frekuensi rendah.

Kontraindikasi

Peremajaan kawasan di sekitar mata dengan mesoterapi mempunyai sejumlah kontraindikasi. Prosedur dilarang:

  • Berumur sehingga 18 tahun;
  • Wanita hamil dan menyusu;
  • Dengan peningkatan jenis jangkitan;
  • Untuk kulit yang rosak di kawasan rawatan yang dimaksudkan.

Pesakit onkologi, hematologi dan pesakit diabetes mellitus, prosedur mesoterapi dilarang.

Kemungkinan akibatnya

Kaedah bukan suntikan untuk memperkenalkan koktel kecantikan tidak termasuk tempoh pemulihan, yang tidak boleh dikatakan mengenai manipulasi suntikan. Dalam kes terakhir, kehadiran papula di tempat tusukan dan pembengkakan kecil di kawasan yang dirawat dianggap sebagai norma..

Sekiranya prosedur dijalankan dengan betul, pembengkakan di bawah mata selepas mesoterapi mereda 2-3 hari.

Sekiranya komposisi ubat dipilih secara profesional dan diuji terlebih dahulu pada kulit pesakit, reaksi alahan tidak akan berlaku.

Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran darah pada kulit, hematoma mungkin muncul selepas mesoterapi dalam bentuk lebam kecil di bawah mata (seperti yang ditunjukkan dalam foto), yang larut dalam seminggu.

Video sesi mesoterapi di sekitar mata

Tindakan pakar kosmetik yang betul akan membantu menghilangkan lebam di bawah mata, menghilangkan beg, kedutan dan mengurangkan risiko kesan sampingan dari mesoterapi hingga minimum.

Ulasan

"Saya tidak pernah menyangka bahawa mesoterapi dengan asid hyaluronik sangat berkesan untuk kulit di sekitar mata. Saya telah berjuang dengan perubahan yang berkaitan dengan usia selama beberapa tahun, tetapi saya tidak pernah memperoleh hasil yang begitu pantas. Saya terpaksa mengatasi rasa tidak senang saya terhadap suntikan. Saya gembira kerana saya memerlukan hanya 5 prosedur dengan kekerapan 10 hari untuk menghilangkan masalah ".

"Saya telah lama berjuang dengan pigmentasi. Malangnya, walaupun di salon kecantikan, semua rawatan muka melibatkan mengelakkan kawasan mata. Tetapi di sinilah saya mempunyai formasi berpigmen utama. Jurusolek menasihati saya untuk menjalani suntikan pemutihan, selepas itu saya melupakan warna kulit yang tidak rata selamanya. ".

"Berkat keturunan, saya pemilik beg di bawah mata sejak usia muda. Lama kelamaan, masalahnya semakin teruk. Tidak cukup tidur atau minum teh pada waktu petang dan keesokan harinya mustahil untuk melihat di cermin. Rawatan di rumah tidak banyak membantu. Mesoterapi menyelamatkan saya dari beg di bawah mata, kesan yang saya lihat dalam foto laman web salah satu salun kecantikan, dan segera berpaling ke sana untuk mendapatkan bantuan. Selepas 3 prosedur, saya tidak menemui bengkak biasa di tempatnya. Sekarang saya cuba untuk tidak melanggar peraturan minum berdasarkan saranan pakar kecantikan. Saya mahu hasilnya bertahan lebih lama ".

“Saya hanya menggunakan kaedah peremajaan bukan suntikan. Tetapi hasil dari mereka terpaksa menunggu lebih lama. Saya memutuskan untuk menjimatkan masa dan mengikuti koktel kecantikan. Sudah tentu, kesan sampingan suntikan tidak dapat dielakkan. Terdapat bengkak di bawah mata, dan bengkak di tempat tusukan, tetapi kesan mesoterapi seperti itu sudah muncul dari prosedur kedua, dan kulit kemudian pulih dengan cepat ".

“Sejak usia 30 tahun, setiap tahun saya mengikuti kursus peremajaan tanpa suntikan selama 10 kali menggunakan koktel meso. Saya tidak suka suntikan, dan saya juga tidak suka tempoh pemulihan. Dan inilah prosedur yang selesa, selepas itu kaki gagak hilang dan pandangan menjadi lebih terbuka. Saya suka".

Luar biasa! Ketahui siapa wanita paling cantik di planet ini pada tahun 2020!

Mesoterapi mata dan kelopak mata

Penerangan mengenai prosedur

Mesoterapi kawasan paraorbital - kelopak mata dan kulit di sekitar mata - adalah kaedah yang cukup berkesan untuk memulihkan keadaan normal kulit, yang termasuk dalam kosmetologi suntikan. Ini terdiri daripada pengenalan pelbagai persediaan ubat dan homeopati ke lapisan atas dermis dan epidermis, pilihannya bergantung pada tujuan prosedur. Sensitiviti tinggi zon ini dalam kombinasi dengan ketebalan kulit yang kecil - pada kelopak mata kurang dari 1 mm - menimbulkan kesukaran tambahan dalam pelaksanaannya dan memerlukan kemahiran dan berhati-hati dari pakar kosmetik.

Dalam rangka prosedur ini, sediaan berdasarkan asid hyaluronik, koktel yang diperkaya dari komponen herba dapat disuntik ke dalam kulit pesakit; di kawasan yang disebut "kawasan aktiviti" (kawasan berhampiran sudut lateral mata), dibenarkan menggunakan ubat-ubatan yang mengandung toksin botulinum.

Kaedah ini juga sering digunakan sebagai peringkat akhir pembedahan plastik - blepharoplasty atau mengangkat kelopak mata. Menjalankan sesi mesoterapi kulit di sekitar mata secara berkala setelah operasi sedemikian membolehkan anda mengekalkan hasilnya lebih lama. Sebagai agen profilaksis, teknik ini digunakan untuk gangguan hormon yang menyebabkan penuaan pramatang. Dalam keadaan sedemikian, prosedur kosmetik ini dilakukan bermula dari usia 25-26 tahun..

Mesoterapi kulit di sekitar mata dilakukan secara eksklusif dengan teknik tangan, tanpa menggunakan perkakasan. Hasil prosedur, bergantung pada tujuan penggunaan, mungkin mempunyai kesan berikut:

  • Penghapusan kedutan halus di sudut kelopak mata (kaki gagak), beg di bawah mata, gejala penuaan kulit;
  • Memperbaiki turgor kulit, meningkatkan keanjalannya;
  • Pemulihan penampilan kelopak mata dan kawasan paraorbital yang sihat.

Kulit di kawasan badan ini sangat nipis dan lebih terdedah kepada faktor persekitaran yang buruk berbanding yang lain. Itulah sebabnya ia paling cepat terkena penuaan dan sejumlah proses distrofik lain, yang selalu mempengaruhi penilaian umum usia dengan penampilan wajah. Mesoterapi dapat mengembalikan penampilan kulit yang normal dan meningkatkan keremajaannya.

Petunjuk

Kulit atonik adalah pelanggaran struktur kulit, di mana terdapat penurunan keanjalan turgor dan tisu. Keadaan ini adalah penuaan berterusan penuaan kulit, dan juga dapat diperhatikan dengan turun naik berat badan pesakit, dehidrasi, kekurangan vitamin dan unsur surih tertentu..

Perubahan struktur pada kulit atonik melibatkan hampir semua komponen tisu - sel, serat, dan ruang antara sel. Adalah dipercayai bahawa tanda pertama kulit atonik pada tahap mikroskopik adalah peningkatan kekurangan komponen matriks ekstraselular, terutamanya asid hyaluronik. Ini disebabkan oleh penurunan aktiviti fibroblas kulit. Penurunan kepekatan asid hyaluronik mengurangkan kandungan kelembapan tisu, yang mempunyai kesan yang sangat ketara terhadap kehilangan turgor.

Penurunan aktiviti fibroblas bersama dengan penurunan kepekatan asid hyaluronik menyukarkan pembentukan serat kolagen yang bertanggungjawab untuk keanjalan kulit. Ini membawa kepada kehilangan sifat elastik dengan pembentukan kedutan serentak. Oleh itu, dengan kulit atonik, kebanyakan struktur dermis menderita, dan penampilan kulit, tanpa turgor dan keanjalan, memperoleh ciri-ciri pikun. Juga, dengan mengurangkan jumlah kelembapan pada dermis, kulit menjadi kering dan nipis.

Sekiranya terdapat masalah seperti itu pada pesakit, tugas ahli kosmetik adalah mengembalikan keseimbangan kelembapan normal di dermis, untuk memperkenalkan jumlah optimum komponen matriks ekstraselular (asid hyaluronik) dan meningkatkan peredaran mikro pada kulit. Semua tugas ini berjaya diselesaikan dengan menggunakan kaedah kosmetologi suntikan..

Sel-sel kulit, seperti tisu lain di dalam tubuh manusia, dikendalikan oleh sistem endokrin melalui hormon. Khususnya, mekanisme humoral hampir sepenuhnya mengendalikan proses sedemikian di dermis seperti pembentukan serat kolagen, kadar pembahagian sel di lapisan basal epitel, dan aktiviti peredaran mikro pada kulit. Dengan beberapa pelanggaran sistem hormon, mungkin terjadi proses degeneratif pada kulit, yang pada ciri luarannya (kehilangan keanjalan, keanjalan, penampilan kerutan) mirip dengan proses penuaan semula jadi..

Keadaan ini dapat berkembang baik dengan latar belakang perubahan fisiologi dalam sistem endokrin (misalnya dengan menopaus), dan dalam kes sejumlah patologi endokrin (tumor kelenjar endokrin, rawatan dengan ubat hormon). Dalam keadaan seperti itu, pakar kecantikan mesti memastikan kekurangan kulit faktor pesakit, kekurangan yang diperhatikan pada masa ini - untuk meningkatkan peredaran mikro, merangsang aktiviti fibroblas. Ini dapat dicapai dengan menggunakan teknik kosmetologi suntikan..

Penuaan kulit yang berkaitan dengan hormon pada wanita sering dikaitkan dengan penurunan kepekatan estrogen dan produk metaboliknya dalam darah. Sebabnya mungkin terdapat kelebihan hormon seks lelaki, pelanggaran kerja organ kelamin wanita dan sejumlah gangguan endokrin lain. Penurunan kadar estrogen memainkan peranan utama dalam proses penuaan kulit pada wanita pascamenopause. Sekiranya, untuk satu atau lain sebab, tahap hormon ini mulai menurun pada usia yang lebih awal, kulit akan mengalami proses penuaan yang serupa. Dalam keadaan seperti itu, pakar kecantikan mesti bekerjasama rapat dengan ahli endokrinologi untuk mendapatkan hasil yang terbaik dan berkekalan bagi pesakit..

Apa-apa intervensi yang cukup intensif pada kulit selalu disertai dengan pelbagai reaksi sisa. Ini termasuk perkembangan edema tisu, pengelupasan kulit, kemunculan hiperpigmentasi, eritema. Prosedur yang dilakukan untuk tujuan estetika juga tidak terkecuali, oleh itu, setelah pengelupasan kimia mendalam, dermabrasi laser dan, lebih-lebih lagi, pembedahan plastik, perkembangan reaksi sampingan hampir tidak dapat dielakkan dan memerlukan pembetulan kosmetik khas..

Mana-mana pakar kosmetik yang berpengalaman, bahkan sebelum melakukan prosedur kosmetik intensif, menunjukkan kepada pesakit perlunya manipulasi lebih lanjut untuk tujuan pemulihan. Kemudian, setelah campur tangan, arahan ini sedikit berubah bergantung pada hasil prosedur, reaksi kulit, kehadiran atau ketiadaan komplikasi.

Pembedahan plastik adalah jenis intervensi kulit yang paling intensif. Kesan sampingan yang kerap berlaku adalah perkembangan edema, eritema, dalam jangka masa panjang - hiperpigmentasi pasca operasi. Di antara komplikasi tersebut, perlu diketahui jangkitan, reaksi keradangan yang berpanjangan. Untuk membetulkan keadaan ini, kaedah perubatan estetik juga berjaya digunakan - dalam kes ini, kerjasama erat ahli kosmetik dan pakar bedah plastik adalah penting..

Pengelupasan kimia terdiri daripada menghilangkan lapisan keratinisasi kulit dengan asid khas, yang menjadikan kulit lebih nipis, lebih halus dan halus. Namun, setelah campur tangan seperti itu, eritema, pengelupasan dan hiperpigmentasi mungkin muncul. Dermabrasi laser juga mendidih untuk menghaluskan kulit dengan menghilangkan stratum corneum, tetapi ini dilakukan dengan sinar laser. Kulit kering dan mengelupas adalah kesan sampingan biasa dari prosedur ini. Bergantung pada jenis reaksi buruk, pakar kosmetik mesti memilih prosedur suntikan yang paling tepat untuk menghilangkan pelanggaran yang ada..

Gravitasi ptosis adalah prolaps tisu kulit di bawah pengaruh graviti. Jenis gangguan ini sering menyertai jenis penuaan kulit wajah yang disebut ubah bentuk. Selain kawasan ini, manifestasi ptosis graviti boleh berlaku pada leher, kulit dada, lengan, punggung dan paha..

Dalam perkembangan kecacatan kulit estetik ini, bukan sahaja pendedahan jangka panjang terhadap graviti bumi berperanan, tetapi juga proses distrofik pada kulit. Ketegasan dan keanjalan kulit sangat bergantung pada serat tisu penghubung, yang terdiri daripada kolagen dan elastin. Seiring bertambahnya usia, dan juga di bawah pengaruh faktor persekitaran yang tidak menguntungkan (insolasi, merokok, diet tidak sihat), terdapat penurunan serat secara beransur-ansur, yang dapat mengurangkan keanjalan kulit. Terhadap latar belakang pendedahan berterusan terhadap gaya graviti, berlaku prolaps (ptosis) tisu secara beransur-ansur.

Pada wajah, proses sedemikian membawa kepada ubah bentuk garis bujur wajah, kemunculan lipatan pada kulit kelopak mata, lipatan nasolabial, dengan beberapa kegemukan, dagu kedua berkembang, kemunculan helai kulit di leher mungkin. Payudara kendur membawa kepada pembentukan kerutan di kawasan decollete, lipatan berkembang di kawasan badan yang lain. Tidak hanya pembentukan lipatan dan lipatan kulit dan ptosis kawasan kulit yang lebih kecil, yang menyebabkan terkulai tepi luar alis, sudut mulut. Kombinasi proses ini adalah tanda utama penuaan kulit, oleh itu, pesakit sangat sering berpaling kepada pakar kecantikan dengan permintaan untuk menghilangkan akibatnya..

Kedutan adalah lipatan kulit yang dapat dilihat akibat kehilangan keanjalan dan kekencangan kulit. Aktiviti otot muka, pendedahan cahaya matahari yang kerap, metabolisme air yang terganggu dan beberapa keadaan lain secara aktif menyumbang kepada kemunculan kedutan. Pembentukan kedutan, terutama pada wajah, dianggap sebagai tanda utama penuaan kulit dan merupakan sebab utama bagi pesakit untuk mendapatkan kecantikan.

Mekanisme umum pembentukan kedutan adalah seperti berikut. Dengan bertambahnya usia, terdapat penurunan fisiologi yang stabil dalam kandungan asid hyaluronik dan sebatian yang berkaitan dalam matriks ekstraselular dermis. Bahan-bahan ini mengawal metabolisme air di kulit, aktiviti fibroblas, pembentukan serat tisu penghubung dan sejumlah proses lain yang bertujuan untuk mengekalkan turgor, keanjalan, keanjalan tisu kulit. Penurunan kepekatan asid hyaluronik secara semula jadi menyebabkan kelemahan proses ini, yang menyebabkan sejumlah perubahan degeneratif pada semua struktur kulit. Pada masa yang sama, daya tahan kulit terhadap pengaruh kekuatan luaran dan dalaman (ketegangan otot muka, graviti) bertambah buruk, yang menyebabkan pembentukan lipatan.

Pada wajah, adalah kebiasaan, menurut mekanisme pembentukannya, untuk membagi kedutan menjadi meniru dan statis. Ekspresi peniruan disebabkan oleh aktiviti otot dengan nama yang sama di wajah - dengan latar belakang penurunan keanjalan kulit, ketegangan otot yang berterusan membawa kepada pembentukan lipatan kulit di dahi, di sekitar mata, di ruang glabellar dan perioral. Kedutan statik disebabkan oleh kemunculan lipatan di sepanjang garis ketegangan kulit dan tidak dikaitkan dengan aktiviti otot.

Bergantung pada jenis kedutan, tahap keparahannya, usia pesakit dan beberapa faktor lain, pakar kecantikan boleh menggunakan kaedah pencegahan dan pembetulan kosmetologi suntikan.

Kulit manusia sentiasa berubah sejak lahir. Walau bagaimanapun, hanya setelah 30 tahun, ciri-ciri orientasi distrofi proses ini menjadi ketara. Pada usia inilah aktiviti sel epidermis mula berkurang - ketebalan lapisan basal menurun, stratum corneum, sebaliknya, meningkat. Ini membawa kepada kekeringan kulit. Juga, penurunan kepekatan mucopolysaccharides dalam matriks antar sel dermis (termasuk asid hyaluronik) bermula, yang juga mengeringkan kulit, tanda-tanda gangguan pertama pada bahagian serat tisu penghubung diperhatikan - pertumbuhannya boleh menjadi huru-hara, kemungkinan pertumbuhan semula menurun. Dengan peningkatan aktiviti otot-otot wajah, pada usia inilah munculnya kedutan tiruan pertama.

Dalam jangka masa antara 40 dan 50 tahun, terdapat kemajuan selanjutnya dari semua proses di atas. Secara luaran, ini ditunjukkan dengan munculnya kedutan di kawasan yang paling mudah bergerak di kulit wajah (kaki gagak di sekitar mata, kerutan di ruang perioral), lipatan muncul di kawasan kelopak mata, ekspresi lipatan nasolabial meningkat, dan lipatan kulit pertama muncul di kawasan dagu dan leher. Proses peredaran mikro dan bekalan darah ke tisu kulit semakin merosot, yang menyebabkan kemerosotan keadaan kulit secara umum, perkembangan rosacea, rosacea, gangguan pigmen.

Pada usia lebih dari 50, masalah umum badan sering meninggalkan kesan pada kulit mereka sendiri - penyakit kronik, gangguan endokrin berlaku. Pada tahap mikroskopik di dermis, terdapat penurunan serat tisu penghubung, kekurangan matriks ekstraselular yang tajam, penurunan bekalan darah dan penghidratan kulit. Semua proses ini, yang biasa dalam intinya, dapat berjalan di beberapa jalan yang berbeza, yang tercermin dalam klasifikasi jenis penuaan kulit:

  1. Jenis berkerut halus - khas untuk orang kurus, begitu juga dengan kulit kering. Dengan jenis ini, banyak kerutan kecil berkembang pada kulit, menjadikan permukaan kulit tidak rata. Garis besar bujur muka menderita sedikit.
  2. Jenis ubah bentuk - lebih kerap berlaku pada orang yang mempunyai berat badan berlebihan dan kulit berminyak. Ia dicirikan oleh kadar kehilangan turgor kulit yang sedikit lebih rendah, yang menghalang pembentukan banyak kedutan halus. Namun, pada masa yang sama, kulit menjadi sangat rentan terhadap ptosis graviti - pipi yang kendur, dagu, kulit leher.

Semasa membetulkan perubahan kulit yang berkaitan dengan usia, ahli kosmetik berhadapan dengan tugas untuk menentukan jenis penuaan kulit dengan betul dan proses patologi utama di dalamnya. Dengan menggunakan maklumat ini, pakar dapat memilih teknik dan teknik yang betul untuk prosedur suntikan untuk kesan yang paling ketara dan bermanfaat..

Anamnesis

Sebelum melakukan mesoterapi kulit di sekitar mata, doktor mesti bertanya kepada pesakit mengenai penyakit yang lalu. Khususnya, perlu menentukan sejarah alergi, yang mesti dibandingkan dengan komposisi ubat yang diberikan semasa prosedur. Penting juga untuk memerhatikan kehadiran atau ketiadaan reaksi alergi terhadap anestetik..

Di antara penyakit yang dihidapi, perhatian khusus tertumpu pada jangkitan virus herpes. Trauma kulit dengan kaedah pendedahan ini dapat menjadi penggerak proses berjangkit. Di samping itu, pakar kecantikan dalam sejarah pesakit harus diberi perhatian dengan adanya patologi buah pinggang sebelumnya, sistem kardiovaskular, gangguan pembekuan darah, dan penyakit onkologi..

Kaedah prosedur

Untuk mesoterapi kawasan paraorbital, digunakan jarum suntik dengan jumlah 1-2 mililiter. Perlu ada dua jenis jarum untuknya - salah satunya adalah standard, digunakan untuk menetapkan ubat. Yang kedua digunakan untuk menyuntik ubat ke kulit. Untuk melakukan ini, mestilah jenis G32 atau G30 (diameter 0.26 atau 0.3 mm) dan panjangnya 4 atau 6 mm. Jarum yang lebih panjang (12 mm) kurang senang dalam keadaan seperti ini, kerana risiko kecederaan pada tisu di bawah kulit nipis kelopak mata meningkat. Untuk tujuan ini, beberapa pakar kosmetik berjaya menggunakan jarum SIT dengan diameter 0.26 mm dan panjang 2 mm dengan platform berterusan.

Untuk kemudahan, seluruh kawasan kulit di sekitar mata dibahagikan kepada tiga bahagian - zon kelopak mata bawah (dari alur infraorbital hingga fisur palpebral), zon kelopak mata atas (dari fisur palpebral ke alur orbit) dan "zon tindakan" (kawasan kulit berukuran 2 * 2 cm berhampiran lateral sudut fisur palpebral). Di dalam batasan inilah mesoterapi dari kawasan paraorbital dijalankan..

Penting untuk dapat menenangkan pesakit sebelum memulakan prosedur, terutamanya jika terdapat fobia jarum suntikan. Sebarang pergerakan kepala secara tiba-tiba semasa pemberian ubat boleh menyebabkan akibat yang serius. Dalam beberapa kes, ubat penenang disyorkan.

Untuk mengurangkan rasa tidak selesa dan sakit semasa suntikan, anestesia tempatan dilakukan menggunakan ubat konvensional (anesthesin, lidocaine). Contohnya, kawasan yang terjejas dilincirkan dengan larutan lidokain 2%. Untuk mengurangkan risiko pembentukan hematoma, adrenalin dapat ditambahkan ke anestetik - namun, ia dapat mengurangkan kadar penyerapan zat ubat, jadi penggunaannya mungkin dilakukan ketika meresepkan mesoterapi dengan ubat pendedahan yang berpanjangan (contohnya, dengan asam hyaluronik).

Teknik yang paling biasa digunakan adalah pemberian ubat secara manual dengan pembentukan papula - ubat itu disuntik ke dalam lapisan antara epidermis dan dermis dan membentuk tuberkel kecil pada kulit. Untuk ini, kedalaman memasukkan jarum pada tahap 0,5-0,9 mm mencukupi. Jarum suntikan diletakkan pada sudut 30 darjah, arah suntikan pertama sedikit ke atas dan ke arah garis tengah badan. Suntikan dilakukan dalam baris, yang pertama terletak kira-kira di tengah-tengah antara kelopak mata bawah mata tertutup dan alur infraorbital. Suntikan dibuat pada jarak 3-5 mm antara satu sama lain, bermula dari pinggir medial kawasan ke luar. Garis suntikan itu sendiri adalah lengkok yang selari dengan infraorbital sulcus. Baris seterusnya dibuat di bawah yang pertama pada jarak 3-5 mm. Biasanya, dengan mesoterapi pada kelopak mata bawah, dua baris cukup. Selepas semua suntikan, permukaan kulit dengan papula disapu dengan kapas yang direndam dalam larutan fisiologi.

Di kawasan kelopak mata atas, prosedur dilakukan dengan cara yang sama. Satu-satunya pengecualian adalah hakikat bahawa laman web ini mempunyai tiga baris suntikan dan bukan dua..

Di zon ekspresi atau bahagian lateral rantau paraorbital, suntikan baris pertama dibuat di sepanjang garis menegak yang melewati sudut luar celah palpebral. Suntikan dibuat dengan selang 3-5 mm, sudah cukup untuk mengatur 4-5 suntikan ubat dalam satu baris. Baris seterusnya dibuat ke luar pada jarak 5 mm, secara keseluruhan, dengan cara ini, dari dua hingga lima baris dibuat. Kemudian seluruh kawasan dilap dengan kapas.

Persoalan mengenai jumlah setiap suntikan sangat bergantung pada jenis ubat. Sebagai contoh, jumlah larutan asid hyaluronik 1-2% yang digunakan dalam mesoterapi klasik ruang periokular ialah 0.3 mililiter setiap sisi. Isipadu ini dibahagikan kepada jumlah suntikan, yang jumlahnya sekitar 20-30. Oleh itu, isipadu satu suntikan dalam contoh ini akan menjadi 0,01-0,015 ml.

Selepas prosedur

Dua hari pertama selepas pemberian ubat, mungkin terdapat edema kulit dan kemerahan (eritema). Ini adalah tindak balas normal badan terhadap kecederaan akibat suntikan. Dalam 24 jam selepas mesoterapi, tidak dibenarkan menggunakan kosmetik (foundation dan kosmetik lain) ke kawasan yang terkena. Anda hanya boleh mengambil langkah-langkah untuk menghilangkan kesan suntikan secepat mungkin - menggunakan krim dan losyen untuk kulit, tonik, salap dan topeng anti-radang yang sensitif.

Untuk dua hari berikutnya selepas campur tangan kosmetologi, tidak dianjurkan untuk memaparkan kulit kepada sinaran ultraviolet, dilarang mengunjungi mandi dan sauna. Lebih baik menghabiskan masa ini di rumah, dan jika anda perlu keluar, gunakan pelindung UV.

Kesan sampingan

Prosedur mesoterapi yang dilakukan dengan betul hampir tidak pernah menimbulkan fenomena yang tidak diingini. Walau bagaimanapun, kadang-kadang pelbagai reaksi boleh berlaku kerana ciri-ciri kereaktifan tubuh pesakit:

  • Reaksi alergi (gatal, kemerahan);
  • Eritema tempatan atau meluas;
  • Pembengkakan sedikit di kawasan paraorbital;
  • Sakit semasa dan selepas penyisipan.

Komplikasi lain (jangkitan, pembentukan petechiae dan hematoma, nekrosis kulit) dikaitkan dengan pemeriksaan pesakit yang tidak mencukupi sebelum prosedur dan pelanggaran peraturan asepsis semasa memberi ubat.

Ketahui harga pakar

Untuk melihat harga pakar dan salun, anda mesti
daftar

Untuk pendaftaran yang berjaya, diperlukan bukti dokumen status profesional (diploma, sijil, dll.)

Pengguna yang sah mempunyai akses kepada harga borong khas untuk barang, diskaun, promosi, akaun peribadi dan ciri lain.

Mesoterapi di bawah mata: hapus 10 tahun dari muka!

Mata adalah organ unik badan kita. Melalui mata, kita melihat keindahan dunia yang pelbagai warna. Keindahan mata ditekankan bukan hanya dengan warna, potongan dan bentuknya, tetapi juga oleh penampilan kulit di sekitar mata. Malangnya, mata memberikan maklumat bukan sahaja mengenai emosi dan mood kita, tetapi juga usia kita, sebab itulah mesoterapi di bawah mata begitu popular.

Ciri kulit di sekitar mata

Kulit di sekitar mata sangat tipis dan halus sehingga secara harfiah "berkerut seperti kertas". Ia sepuluh kali lebih nipis daripada kulit di lengan, tidak ada lapisan lemak subkutan di dalamnya. Akibatnya, perubahan yang berkaitan dengan usia mempengaruhi kulit di sekitar mata. Zon ini adalah yang pertama menunjukkan tanda-tanda usia. Kerana ketipisan dan kerapuhannya, kulit di sekitar mata dianggap sebagai kawasan halus yang memerlukan perawatan khas..

Kawasan di sekitar mata adalah kawasan khas yang memerlukan sikap berhati-hati terhadap dirinya sendiri. Dermis di sini sangat halus, nipis, mudah meregangkan di bawah tekanan mekanikal.

Sebab yang mencetuskan mekanisme penuaan kulit di sekitar mata adalah kehilangan keanjalan kulit dan kesesakan pada mikro kapal. Lama kelamaan, kulit di sekitar mata mula "meluncur" ke bawah, menggeser, meregangkan, bola mata ditutup dengan kulit "berlebihan" kerana ini, mata mula kelihatan lebih tua. Sangat penting untuk mengatasi masalah ini tepat pada waktunya, agar tidak membiarkan kulit "tergelincir" dengan kuat. Jika tidak, perlu untuk memperbaiki keadaan kulit di sekitar mata hanya dengan pembedahan..

Pembetulan kecacatan kulit di sekitar mata harus bermula dengan menguatkan kerangka otot, merangsang metabolisme sel di kawasan ini dan mengembalikan keanjalan kulit.

Kosmetologi moden menawarkan keseluruhan prosedur yang dapat menghilangkan masalah di atas.

Kaedah berkesan untuk meremajakan kulit di sekitar mata adalah mesoterapi.

Bagaimana mesoterapi di bawah mata dilakukan?

Mesoterapi adalah suntikan ubat ke lapisan tengah dermis. Mesoterapi di bawah mata dapat membawa kesan pelbagai fungsi koktel meso pada kulit di sekitar mata dan menghilangkan beberapa masalah sekaligus. Contohnya, anda dapat menghilangkan kaki gagak, lingkaran hitam di bawah mata, kekeringan dan meningkatkan keanjalan kulit secara serentak di kawasan ini..

Kelebihan besar prosedur adalah kesan jangka panjang mesopreparations, yang disimpan di dermis dan memberi tenaga pada kulit selama beberapa bulan. Semasa menjalankan mesoterapi di sekitar mata, mesoterapi berpengalaman memilih teknik individu, dengan mengambil kira masalah yang ada dan keadaan kulit pesakit semasa.

Seminggu sebelum prosedur, pesakit memerlukan perundingan dengan pakar kecantikan. Doktor memeriksa pesakit untuk penyakit kronik dan lain-lain, mengambil anamnesis, memilih komposisi individu koktel meso.

Segera sebelum prosedur, kulit di sekitar mata dirawat dengan ubat antiseptik khas, dan orang dengan ambang sakit yang rendah diberi anestesia. Mesopreparations perlahan-lahan disuntik dengan jarum nipis secara eksklusif ke kawasan yang bermasalah.

Mesoterapi moden telah lama mengatasi pemahaman asalnya. Dengan bantuan suntikan, bukan suntikan monopreparasi hari ini, tetapi "koktail penyembuhan" sebenar yang terdiri daripada vitamin, mineral, asid amino, antioksidan, unsur surih dan komponen aktif lain.

Tempoh prosedur berlangsung 20-30 minit. Tempoh rawatan dan jumlah sesi ditentukan oleh pakar kecantikan. Untuk hasil yang berpanjangan, anda memerlukan 3 hingga 8 prosedur. Tetapi dalam beberapa kes, 1-2 sesi mesoterapi sudah cukup..

Penting untuk menghilangkan kedutan di sekitar mata dengan betul. Kadang-kadang berlaku bahawa menghilangkan kaki gagak, keriput muncul di kawasan lain (di bahagian dalam hidung). Oleh itu, ingin menghilangkan keriput di satu pihak, adalah mustahak untuk tidak berlebihan dan tidak membuatnya di sisi lain..

Ia juga perlu untuk menjaga keperibadian ekspresi wajah, memberikan garis alis yang rata dan cantik, dan tidak memburukkan lagi pembengkakan. Masalah-masalah ini diselesaikan dengan pilihan titik pengenalan mesopreparasi yang betul. Sebagai mesopreparasi, bukan sahaja koktel vitamin digunakan, tetapi juga penyediaan toksin botulinum.

Perlu diberi perhatian khusus untuk masalah seperti beg di bawah mata. Mesoterapi untuk beg di bawah mata adalah prosedur yang paling popular, tetapi masalah ini mesti dihilangkan pada peringkat awal penampilannya. Beg di bawah mata adalah hernia akibat peningkatan tisu periorbital. Apabila percambahan serat melebihi ketegangan septum orbital, tisu adiposa "jatuh" ke luar, sehingga menyebabkan kemunculan beg.

Menangani masalah ini sebenarnya tidak mudah. Pada tanda-tanda pertama penampilan beg di bawah mata, beberapa langkah serius harus diambil, jika tidak kemudian dapat menyingkirkannya hanya dengan pembedahan.

Mesoterapi di sekitar mata adalah karya perhiasan yang halus, ia hanya dilakukan secara manual, tanpa menggunakan alat penyuntik perkakasan.

Di bawah kaedah mesoterapi mata

Terdapat dua kaedah mesoterapi bawah mata:

  • mesoterapi klasik;
  • mesoterapi tanpa keperluan (elektropori).

Mesoterapi klasik dilakukan dengan suntikan. Kesan sampingan kaedah ini agak dapat diramalkan. Ini adalah kemerahan kulit di sekitar mata, mikrohematoma, lebam, edema.

Rahsia keberkesanan mesoterapi untuk kulit di sekitar mata adalah gabungan koktel, yang, selain persediaan ubat, termasuk asid amino (hyaluronik, glikolik), vitamin dan unsur surih.

Mesoterapi tanpa keperluan adalah kaedah inovatif untuk membetulkan perubahan yang berkaitan dengan usia pada kulit di sekitar mata, berdasarkan kesan impuls elektrik pada kulit. Mesopreparasi digunakan pada kulit, kemudian, di bawah tindakan arus elektrik, bahan biologi aktif menembusi ke dalam dermis. Struktur molekul bahan aktif berbeza, oleh itu molekul menembusi ke kedalaman yang berbeza. Kerana ini, kesan tidak langsung dari mesopreparation pada dermis dicapai..

Komposisi koktel meso untuk kulit di sekitar mata

Kulit di sekitar mata lembut dan halus, ia memerlukan penjagaan khusus. Spesifik yang sama adalah mesopreparasi untuk merawat kulit di sekitar mata. Biasanya komposisi koktel mesa merangkumi:

  • vitamin;
  • mineral;
  • asid hyaluronik;
  • asid amino;
  • asid glikolik.
Perlu diingatkan bahawa vitamin, mineral dan unsur mikro adalah elemen penting dari koktail mesoterapi..

Komposisi mesopreparasi dipilih secara individu untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira keadaan kulit semasa dan ciri-ciri individu organisma. Contohnya, vitamin dan mineral digunakan untuk menghilangkan lebam di bawah mata, dan asid hyaluronik digunakan untuk menghilangkan kelembutan kulit dan kehilangan keanjalan..

Bilakah prosedur disyorkan?

Pembetulan kecacatan kulit di sekitar mata dilakukan sekiranya:

Hasil yang dapat dilihat dari kulit yang diremajakan dapat dilihat setelah hanya satu rawatan. Untuk menggabungkan kesan yang diinginkan, para pakar mengesyorkan menjalani tiga hingga lima sesi.

  • penurunan keanjalan;
  • lebam dan beg di bawah mata;
  • bengkak di bawah mata;
  • kedutan (kaki gagak);
  • hernia kelopak mata bawah.

Kontraindikasi untuk melakukan

Tidak disyorkan untuk melakukan mesoterapi di kawasan mata apabila:

  • kehamilan dan penyusuan;
  • penyakit persekitaran;
  • patologi vaskular;
  • reaksi alahan;
  • penyakit kulit wajah;
  • darah tinggi.

Komplikasi dan kesan sampingan

Kesan sampingan selepas mesoterapi di sekitar mata tidak ketara. Selalunya, ini adalah gejala klasik yang menyertai mesoterapi suntikan. Selepas mesoprosesing, kesan sampingan berikut diperhatikan:

  • bengkak, lebam;
  • mikrohematoma di tempat tusukan;
  • kemerahan kulit.

Selalunya, gejala ini hilang dalam beberapa hari. Untuk mengurangkan berlakunya kesan sampingan, anda harus berjumpa pakar apabila kaedah yang terbaik dilakukan.

Selepas mesoterapi, anda harus menahan diri dari mengunjungi solarium, sauna, kolam renang, agar tidak terdedah kepada suhu tinggi dan rendah. Gunakan krim mata pelembap dengan SPF tinggi sekurang-kurangnya 30.

Perhatian! Perlu diingat bahawa memakai cermin mata hitam adalah langkah pencegahan yang boleh dipercayai untuk munculnya kerutan di sekitar mata. Proses penuaan tidak dipicu oleh usia, seperti yang difikirkan oleh banyak orang, tetapi oleh matahari. Jurusolek berpengalaman tahu bahawa krim anti-kedut terbaik adalah pelindung matahari SPF yang tinggi. Oleh itu, memakai cermin mata hitam akan membantu menjadikan kulit di sekitar mata anda kelihatan awet muda dan mencegah timbulnya kedutan. Atas sebab ini, anda mesti memakai cermin mata hitam bukan sahaja selepas mesoterapi, tetapi selalu dalam cuaca cerah..

Sekiranya anda memperhatikan kontraindikasi, maka biasanya tidak ada komplikasi serius selepas mesoterapi kulit di kawasan mata..

Sekatan umur: adakah ia wujud?

Ramai pesakit berminat dengan soalan itu, pada usia berapa seseorang boleh melakukan pembetulan kecacatan kulit di sekitar mata? Di atas kami mengatakan bahawa dengan mata kami menyampaikan sebilangan besar emosi: ketawa, menangis, menyipit, berkedip. Sekiranya kita juga menganggap bahawa kulit di bawah mata nipis dan halus, menjadi jelas mengapa meniru kedutan di kawasan mata muncul pada banyak pada usia yang sangat awal..

Oleh itu, tidak kira berapa usia anda, tetapi penting dalam keadaan apa kulit di sekitar mata. Walau apa pun, anda memerlukan nasihat pakar. Ahli kosmetik yang cekap akan mengembangkan kaedah individu untuk menghilangkan masalah, dengan mengambil kira ciri anatomi wajah. Seseorang mempunyai kulit lereng untuk pembentukan hernia, seseorang dengan penampilan lingkaran hitam dan lebam di bawah mata, dan seseorang pada usia dini mempunyai "kaki gagak". Pakar yang berpengalaman akan segera melihat "titik lemah" dan memberi nasihat bagaimana memulihkannya.

Sebagai peraturan, prosedur mesoterapi dilakukan setelah 30 tahun. Walau bagaimanapun, terdapat juga koktel khas untuk pesakit yang lebih muda (contohnya, untuk rawatan jerawat - jerawat).

Anda tidak boleh mendengarkan orang yang mengatakan bahawa "semakin lambat, semakin baik bagi jurusolek." Ini adalah salah tanggapan. Atas sebab ini, banyak wanita beralih ke jurusolek yang berumur hampir 40-50 tahun dan melepaskan peluang untuk mencegah penuaan wajah dan kulit di sekitar mata. Adalah naif untuk mempercayai bahawa setelah berjumpa dengan ahli kecantikan pada usia 40-50 tahun, anda dapat menyingkirkan perubahan kulit yang berkaitan dengan usia yang telah terkumpul selama bertahun-tahun dalam beberapa sesi.

Ia tidak berfungsi seperti itu. Belia dan kecantikan adalah kerja sepanjang hayat. Dan masalah perlu dihilangkan ketika mereka datang, dan kerutan pertama kadang-kadang muncul pada usia muda. Semuanya bergantung pada keturunan, gaya hidup dan ciri-ciri individu organisma..

Sebagai kesimpulan, kita perhatikan bahawa tidur yang nyenyak, udara segar, tidak ada tabiat buruk dan lawatan awal ke pakar kecantikan adalah kaedah yang berkesan untuk meremajakan kawasan di sekitar mata..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma