Urut kanal lakrimal pada bayi baru lahir - cara mengurut mata bayi

Semasa pembentukan organ, saluran lakrimal diisi dengan tisu epitel, dan jalan keluarnya dipenuhi dengan filem membran. Semasa kelahiran, tekanan bayi baru lahir meningkat, yang mendorong jisim lendir keluar dari saluran dan pecah membran.

Sekiranya kanak-kanak itu lemah atau terdapat kelainan perkembangan, filem itu tidak pecah. Ini membawa kepada dacryocystitis. Dacryocystitis adalah masalah biasa pada bayi. Rawatan utama adalah urutan mata. Ia merangsang aliran keluar cecair dan eksudat purulen yang terkumpul di dalam kantung lakrimal.

Keberkesanan urut

Petunjuk untuk urut adalah tanda klasik dacryocystitis:

Prosedur ini ditetapkan oleh pakar oftalmologi setelah pemeriksaan biasa pada bayi baru lahir. Ahli optometri memberi nasihat mengenai teknik mengurut pergerakan.

Keberkesanan prosedur terletak pada penyingkiran sisa air mata dan nanah yang lebih cepat. Ia menghalang perkembangan proses berjangkit.

Tindakan mekanikal yang lembut dan lembut pada kelenjar adalah kaedah yang paling berkesan untuk menghilangkan penyumbatan tubulus dan memudahkan aliran bendalir. Kaedah ini membolehkan anda mengelakkan proses kronisasi.

Cara meningkatkan imuniti dan melindungi orang tersayang

Persediaan untuk urut

Tidak diperlukan persiapan khas untuk prosedur tersebut. Sebelum manipulasi, kanak-kanak itu tidak memerlukan penggunaan ubat penahan sakit. Tidak ada peralatan perubatan yang diperlukan untuk melakukan urutan.

Prosedur ini dilakukan pada penerimaan pakar oftalmologi. Pada mulanya, ibu bapa memerhatikan cara mengurut dengan betul, maka pakar optometri akan menunjukkan cara mengurut bayi dengan betul..

Ibu sedang bersiap untuk prosedur. Potong kuku pendek dan basuh tangan anda dengan teliti, lebih baik menggunakan sabun antibakteria. Sekiranya tangan anda sejuk, panaskan. Krim atau minyak disapukan pada jari sebelum urut, jadi lebih mudah dijalankan. Anda memerlukan span kosmetik dan antiseptik.

Penyelesaian Furacilin, teh yang diseduh dengan kuat atau rebusan chamomile sesuai sebagai antiseptik.

Sebelum meneruskan manipulasi, kelopak mata bayi dicuci dengan teliti. Sponge kosmetik dibasahi dengan antiseptik dan disapu dari sudut luar ke jambatan hidung. Span berasingan digunakan untuk setiap mata.

Teknik urut langkah demi langkah untuk dacryocystitis

Prosedur ini harus dilakukan dengan berhati-hati agar tidak membahayakan bayi. Urut tidak boleh dilakukan sendiri kecuali doktor anda telah menunjukkan cara melakukannya. Di rumah, pelaksanaannya hanya dibenarkan selepas latihan..

Pakar oftalmologi mesti melakukan sesi pertama sendiri, memberitahu ibu bapa mengenai selok-belok prosedur.

Skimnya mudah. Perkara utama adalah mengikuti cadangan doktor. Teknik langkah demi langkah:

  1. Lubricate jari anda dengan krim, jangan gunakan terlalu banyak, sehingga bayi tidak mudah tersinggung. Urut dilakukan dengan jari kelingking, tengah atau jari telunjuk.
  2. Cari saluran pemedih mata. Ia terletak di antara sudut dalam mata dan alis. Jari harus diletakkan di atas sudut dalam.
  3. Lakukan pergerakan gelongsor dengan sedikit tekanan dari sudut organ optik ke arah sayap hidung. Lakukan 10 repetisi.
  4. Pergerakan diarahkan untuk menembusi palam. Oleh itu, tekanan dibuat yang cuba memecahkan membran..
  5. Mengurut berakhir dengan gerakan spiral, tetapi ke arah yang bertentangan. Spiral dilukis dengan jari, sambil menekan mata. Bergerak dari sudut dalaman ke alis.
  6. Letakkan bayi yang baru lahir di sisinya, ulangi pergerakan dari titik 3 hingga 5.

Air mata dan nanah dilepaskan semasa prosedur. Tanggalkannya dengan kapas yang bersih, ganti span lebih kerap.

Penting untuk tidak menyentuh membran mukus, tidak memberikan tekanan tambahan semasa prosedur. Sesi diakhiri dengan penanaman tetes.

Anda boleh meningkatkan keberkesanan urut dengan gimnastik mata. Cahaya di dalam bilik tidak boleh terang sehingga pulih sepenuhnya.

Kontraindikasi

Dilarang mempengaruhi organ penglihatan jika anak mengalami keradangan purulen, penyumbatan kantung lakrimal. Patologi ini hanya terdapat pada tahap dacryocystitis lanjutan atau dengan rejimen rawatan yang salah.

Urutan tidak boleh dimulakan lebih awal dari 14 hari dari hari lahir bayi. Pada kebanyakan kanak-kanak, palam agar-agar larut dengan sendirinya dan keradangannya hilang. Sekiranya tidak ada peningkatan pada minggu ke-2, ubat-ubatan diresepkan dan urut diresepkan.

Kontraindikasi lain termasuk:

  • selesema;
  • peningkatan tekanan intrakranial atau intraokular;
  • peningkatan suhu badan;
  • abses;
  • fistula;
  • titisan kantung lakrimal;
  • dahak kantung lakrimal;
  • juling kongenital;
  • konjungtivitis.

Sekiranya kontraindikasi ini tidak tersedia, penyakit ini memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan tanpa dimasukkan ke hospital.

Pencegahan

Tidak ada pencegahan khusus terhadap perkembangan dacryocystitis pada bayi baru lahir. Pada kanak-kanak dengan saluran air mata yang tersumbat, dacryocystitis dapat dicegah dengan urutan biasa pada kawasan mata, yang dapat membantu membuka saluran air mata yang tersumbat.

Pada kebanyakan kanak-kanak, mereka terbuka pada usia 1 tahun, yang mencegah pecah dan jangkitan berlebihan..

Pencegahan dacryocystitis terdiri dalam pemeriksaan berkala oleh pakar oftalmologi dan otolaryngolog. Anak harus dipantau dengan teliti, untuk mengelakkan kecederaan pada kerangka mata dan wajah. Langkah pencegahan yang sama pentingnya adalah rawatan penyakit organ ENT..

Rawatan yang tepat pada masanya dan tepat menyumbang kepada hasil yang baik. Sekiranya terdapat rawatan yang tidak tepat waktu, komplikasi phlegmon, trombophlebitis pada urat orbital, trombosis sinus kavernosa dan radang meninges adalah mungkin.

Petunjuk untuk pelantikan urut saluran lakrimal pada bayi baru lahir dan cara melakukannya dengan betul

Penyumbatan saluran nasolacrimal (dacryocystitis) pada bayi baru lahir adalah masalah 5% bayi, yang dapat diselesaikan secara semula jadi atau dengan bantuan prosedur perubatan lain dalam bentuk rawatan konservatif, urut saluran lakrimal. Dacryocystitis adalah gangguan dalam aliran air mata, yang, mencuci mata, menuju ke sudut dalamnya, memasuki bukaan lakrimal, setelah itu mengalir melalui saluran lakrimal ke dalam kantung dan keluar melalui saluran nasolakrimal ke rongga hidung.

Punca penyumbatan dan penyemburan saluran lakrimal

Penyumbatan atau penyembuhan saluran lakrimal pada bayi boleh berlaku kerana beberapa sebab:

  1. Penyumbatan saluran mata dengan filem nipis atau palam mukus.
  2. Laluan terusan yang terlalu sempit dan kecil.
  3. Kecenderungan genetik.
  4. Kesukaran perkembangan atau struktur saluran air mata, tengkorak, hidung yang tidak normal.
  5. Kerosakan mekanikal, trauma, pukulan di kawasan mata, hidung, kerosakan pada salah satu organ litar aliran keluar lakrimal.
  6. Jangkitan mata.
  7. Proses keradangan.
  8. Kehadiran batu di terusan lakrimal.
  9. Penggunaan ubat untuk kemoterapi atau antiglaucomatous.
  10. Tumor jinak atau malignan.

Tanda ciri pada bayi

Tanda-tanda atau gejala pertama pada bayi yang baru lahir mungkin mata berair yang tidak masuk akal, atau mata penuh dengan air mata dan bersinar, seolah-olah bayi hendak menangis. Selepas tanda-tanda ini, keradangan saluran nasolacrimal dan konjunktiva mungkin muncul, kemerahan, bengkak, nanah, lendir, mata masam.

Dengan suppuration, penglihatan bayi merosot, dia melihat gambar yang kabur. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan dengan segera, maka keadaan akan bertambah buruk dengan pelepasan nanah yang lebih banyak, air mata akan kelihatan mendung dan warna kekuningan.

Apabila urut diresepkan

Urut diresepkan pada peringkat awal saluran lakrimal yang tersumbat dengan membran, setelah diperiksa oleh pakar oftalmologi dan ujian. Ibu bapa boleh melakukan manipulasi seperti ini secara bebas di rumah setelah berunding dan memberi contoh urutan yang jelas.

Tujuan manipulasi

Tujuan urutan adalah membersihkan dan melepaskan palam agar-agar yang terbentuk di saluran dan menyumbat aliran air mata yang normal.

Kesan urut

Berkat urutan, selaput yang menutup saluran keluar, membuka saluran untuk laserasi normal. Semasa melakukan pergerakan urut, terdapat peningkatan dan pengaktifan aliran keluar limfa dan bekalan oksigen dengan darah yang beredar. Ia dilakukan bersamaan dengan larutan disinfektan dan tetes antibiotik, yang membersihkan jangkitan, nanah dan lendir yang tersekat di mata. Apabila dilakukan dengan teknik yang betul, bengkak dan kemerahan mulai berkurang, aliran keluar lendir dan nanah berkurang.

Mekanisme pengaruh pada badan

Kesan pada kawasan urut membolehkan anda meningkatkan tekanan pada nanah yang terkumpul, yang, dengan aliran udara dan cecair, menembusi (memerah) palam, yang memudahkan keadaan bayi baru lahir. Dari manipulasi seperti itu, kesan tiga kali lipat diperoleh, ada kesan pada ujung saraf, pengeluaran hormon dan rangsangan sistem saraf pusat ditingkatkan, yang menyumbang kepada pengeluaran lebih banyak antibodi, yang meningkatkan fungsi perlindungan tubuh bayi..

Apa yang anda perlu tahu untuk melakukan urut dengan betul

Ibu perlu menjalani rundingan dengan pakar oftalmologi, melihat bagaimana betul dan lebih senang untuk mengurut di sekitar mata dan mencari saluran lak pada bayi baru lahir. Lebih baik melakukannya semasa bayi menangis, ia akan meregangkan otot-otot matanya, yang memungkinkan prosedur yang lebih berkesan.

Sebelum menggunakan teknik ini, ibu harus membaca literatur mengenai struktur anatomi mata anak-anak, dan juga memahami bagaimana proses pengaliran air mata dan pembersihan palam membran akan berlaku..

Ibu harus mengikuti prosedur dan tidak mengganggu kerana sayang pada bayi. Tetapi perlu diingat bahawa bayi belum memiliki tulang kuat yang padat, tetapi tulang rawan, yang mudah dipindahkan dengan tekanan yang kuat, tetapi sentuhan ringan juga tidak akan memberi kesan.

Oleh itu, ibu harus bergantung pada kekuatan tekanannya, yang akan dikembangkan setelah 2-3 prosedur. Dengan tekanan yang betul, cecair akan keluar perlahan-lahan, nanah dengan ciri yang muncul. Prosedur sedemikian tidak menyenangkan dan menyakitkan bagi bayi, tetapi sangat penting, kerana jika tidak ada kesan prosedur, pemeriksaan akan dilakukan, yang lebih tidak menyenangkan, dan jika keadaan bertambah buruk, radang otak dan telinga bernanah mungkin timbul. Umur yang paling sesuai untuk prosedur ini adalah 3-5 bulan; pada kanak-kanak yang lebih tua, komplikasi berkembang lebih cepat.

Bersedia untuk prosedur

Ingat! Kebersihan adalah kunci kesihatan! Mematuhi peraturan kebersihan sebelum, semasa dan selepas prosedur adalah 50% kejayaan.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa struktur anatomi mata dan mekanisme tindakan terusan lakrimal harus dipelajari, beberapa peraturan mesti diikuti:

  1. Potong kuku anda pendek.
  2. Basuh dengan sabun, rawat dengan alkohol, kering sehingga bau tidak menyakitkan mata bayi anda.
  3. Basahkan tangan sedikit dengan krim, angkat lebihan dengan tuala kertas steril.
  4. Sediakan sapu kapas (cakera), pembalut, titisan mata, antiseptik - semuanya mesti steril.
  5. Tangan harus hangat dan lembut agar sentuhan dengan kulit bayi yang baru lahir tidak menyebabkan ketidakselesaan (kerengsaan) yang tidak perlu kepadanya.
  6. Keluarkan lendir, nanah dari bayi yang baru lahir dengan alas kapas basah (sediakan larutan furatsilin atau rebusan chamomile terlebih dahulu, semuanya harus ditapis supaya sekeping bunga kecil atau tablet yang tidak larut tidak jatuh pada membran mukus dan menyebabkan masalah tambahan).
  7. Untuk bayi yang baru lahir, titiskan 1-2 tetes merebus chamomile atau furacilin dan letakkan di sisinya sehingga sudut dalam mata berada di bawah. Cecair yang berlebihan akan mengalir dan dikeluarkan dengan baik oleh cakera.

Peraturan pembersihan mata:

  1. Dengan jari telunjuk di sepanjang garis hidung ke sudut dalam mata, lukiskan gerakan ke atas yang ringan, menekan dan berterusan untuk menghilangkan lendir atau nanah yang menonjol, dengan kapas yang dicelupkan ke dalam antiseptik, dan mengeluarkan cecair yang terbentuk dari luar ke sudut dalam mata.
  2. Sekiranya semuanya tidak dibersihkan sekaligus, maka anda perlu melembapkan cakera baru dan ulangi prosedur sehingga benar-benar bersih, menukar cakera menjadi yang baru setiap kali.

Larutan furacilin dibuat seperti berikut: titiskan 1 (dihancurkan) tablet ke dalam segelas air mendidih dan kacau rata. Sejukkan larutan ke suhu bilik, hanya kemudian lembapkan pelapik kapas.

Teknik urutan langkah demi langkah

Setelah membersihkan mata bayi yang baru lahir, titisan yang diresepkan oleh pakar oftalmologi harus diteteskan ke dalam kantung konjungtiva dan teruskan ke prosedur urut.

Prosedur tidak boleh berlangsung lebih dari 1 minit, setiap pergerakan disertai dengan tekanan selama 2-3 saat:

  1. Urut hanya dilakukan di sebelah dengan penyumbatan.
  2. Dengan menggunakan pad jari telunjuk, cari kantung lakrimal, di kawasan di atas sudut dalam mata, lebih dekat dengan alis.
  3. Dengan gerakan pantas, ringan dan menekan ke arah sayap hidung, seolah-olah menggambar koma, lakukan 5-10 pergerakan berselang dan satu gerakan lancar dari sayap ke bahagian dalam mata dan ulangi lagi.
  4. Selepas itu, anda perlu meneteskan antibakteria atau tetes lain kedua mata bayi yang baru lahir ke dalam kantung konjungtiva.

Urut sebelum memberi makan, jika tidak, bayi yang baru lahir boleh muntah.

Kekerapan urut

Prosedur ini dijalankan 5 hingga 7 kali sehari, 14 hari, selepas itu anda harus berjumpa dengan pakar oftalmologi yang akan mengesahkan peningkatan atau kemerosotan keadaan saluran lakrimal. Sekiranya saluran dibersihkan, sesi akan dihentikan, jika tidak, kursus urut lain ditetapkan sehingga 3 minggu. Kursus boleh diulang selepas 6 bulan. Sekiranya keadaan bertambah buruk, doktor akan menetapkan rawatan dan pemeriksaan lain.

Bolehkah ia digabungkan dengan terapi lain

Selalunya, prosedur urut dilakukan dengan terapi antibakteria sehingga jangkitan semula dengan bakteria tidak menyertai penyakit ini. Tetapi pakar oftalmologi harus memilih tetes untuk mata bayi yang baru lahir, bermula dari hasil ujian, untuk menekan tepat mikroorganisma yang telah memasuki mata. Sapukan titisan "Vitabakt", "Tobradeks", "Levomycetin".

Dalam kes di mana doktor menetapkan 2 ubat, selang antara penyerapan mata sekurang-kurangnya 20 minit.

Sekiranya penyakit ini tidak mempunyai komplikasi, maka setelah berunding dengan doktor, selepas dan sebelum urut, kaedah alternatif dapat digunakan. Sediakan decoctions calendula, chamomile, dill dan buat kompres hangat pada mata selama 3-5 minit. Untuk menguburkan dengan Kalanchoe atau jus lidah buaya, dan juga sapukan teh infus teh hitam melalui pad kapas ke mata yang sakit.

Bagaimana untuk mengetahui apakah prosedur membantu dan kapan berjumpa dengan pakar pediatrik

Seorang doktor berjumpa sekiranya bayi baru lahir mempunyai simptom. Selepas berakhirnya urutan saluran lakrimal untuk menentukan keberkesanan rawatan dan membuat keputusan untuk meneruskan kursus, menghentikannya atau menggunakan kaedah lain.

Apa yang perlu dilakukan jika prosedur tidak membantu

Sekiranya simptomnya tidak hilang, tetapi bertambah buruk, maka urut tidak berkesan dalam kes ini, jadi anda harus berjumpa doktor sehingga dia memberi rawatan. Selepas itu, saluran dibersihkan, dan lebihan cecair keluar melalui saluran hidung. Bayi dimasukkan ke dalam tidur dengan bantuan anestesia dan saluran yang tersumbat dicucuk, tempat itu dirawat dengan antiseptik. Setelah menyiasat, doktor menetapkan ubat mata dan urut selama beberapa hari, yang akan mengelakkan lekatan dan penyumbatan saluran baru.

Rawatan ubat

Selepas urut, mata bayi yang baru lahir dibasuh dengan agen antiseptik dan titisan antibakteria digunakan:

Terapi frekuensi tinggi (UHF) juga boleh diresepkan, yang membantu meningkatkan aliran limfa dan aliran darah, merehatkan otot, melegakan kekejangan, merangsang proses metabolik dan mempunyai kesan anti-radang. Sekiranya perlu, kursus bunyi (bougie) dapat diberikan.

Campur tangan pembedahan

Campur tangan pembedahan dilakukan hanya dalam kes di mana rawatan dan pemeriksaan konservatif tidak memberikan hasil yang diinginkan, dan dacryocystitis sering kembali. Prosedur sedemikian dijalankan untuk kanak-kanak berumur 5 tahun dengan dua cara. Intubasi saluran nasolacrimal dengan memperkenalkan tiub khas di mana konduktor dimasukkan dan dibawa keluar melalui saluran hidung. Tiub dikeluarkan beberapa minggu selepas rawatan berjaya.

Dacryocystorinoscomia adalah operasi untuk membentuk saluran buatan melalui sayatan pada kulit dan tisu lembut untuk membolehkan cecair mengalir melalui rongga hidung. Urut kanal lakrimal yang betul pada bayi baru lahir dengan mematuhi teknik dan peraturan kebersihan dan kebersihan membolehkan anda menyembuhkan sehingga 30% bayi baru lahir hingga 2 bulan tanpa pembedahan atau pemeriksaan.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma