Angkat kening

Tujuan utama pembedahan plastik angkat alis (juga disebut angkat dahi dan angkat alis) adalah untuk memperbaiki dan meremajakan wajah. Prosedurnya adalah mengangkat kening, kelopak mata atas dan tisu lembut di dahi.

Pengangkat kening: kebaikan dan keburukan

Terdapat beberapa cara untuk melakukan pembedahan mengangkat alis, bergantung pada bentuk dan panjang sayatan pembedahan. Prosedur ini juga kadang-kadang dilakukan menggunakan endoskopi. Hasil operasi yang berjaya akan menjadi wajah yang kelihatan segar, dengan alis melengkung yang indah, hujungnya juga akan terangkat dengan lancar di atas soket mata. Dengan bertambahnya usia, selalunya alis jatuh atau mengambil kedudukan mendatar. Sekiranya alis yang terkulai secara jelas mengubah ekspresi wajah anda, prosedur yang paling tepat waktu untuk meremajakan sepertiga bahagian atas wajah adalah mengangkat alis. Ribuan orang berjaya menjalani pembedahan plastik untuk mengangkat dahi dan kening setiap tahun..

Bilakah operasi mengangkat alis dibenarkan??

• Jika alis yang terkulai atau yang rendah membuat ekspresi letih, sedih atau suram.
• Kehadiran kedutan mendatar yang mendalam di seluruh dahi.
• Kehadiran lipatan alis dan kerutan di bahagian hidung.
• Kulit longgar atau tisu lemak tergantung di mata.

Prosedur yang berkaitan
Selain pembedahan mengangkat alis, prosedur berikut juga dipertimbangkan: angkat muka, blepharoplasty (pembedahan kelopak mata atas) dan penyisipan pengisi.

Kelebihan dan kekurangan pembedahan mengangkat dahi dan alis

Kelebihan:
• Keupayaan untuk kembali ke posisi sebelumnya alis kendur atau rendah.
• Keupayaan untuk memberikan kening kepada bentuk yang lebih semula jadi dan menjadikan wajah anda kelihatan lebih muda.
• Hasil daripada prosedur ini, ekspresi wajah akan menjadi lebih mesra dan mesra.

Kekurangan:
• Hanya pakar bedah berpengalaman yang telah mendapat sijil profesional yang dapat menentukan secara tepat kelayakan prosedur ini dan kemungkinan mencapai hasil yang diinginkan.
• Hasil akhirnya secara langsung bergantung pada pilihan teknik yang betul untuk operasi.
• Pesakit juga mungkin disarankan menjalani blepharoplasty, kerana angkat dahi dan alis tidak selalu efektif untuk menghilangkan kelopak mata kelopak mata dan keriput berbentuk V.

Ini adalah faktor utama yang perlu dipertimbangkan dengan teliti sebelum memutuskan kesesuaian mengangkat alis. Untuk mengambil kira semua ciri individu badan dalam setiap kes, anda harus berjumpa dengan pakar bedah plastik anda.

Angkat kening: sebelum dan selepas gambar

Adakah anda memerlukan angkat alis?

Berikut adalah beberapa tanda umum yang menunjukkan bahawa angkat kening mungkin disyorkan:

• Mengendurkan bahagian luar alis, menjadikan wajah anda kelihatan sedih.
• Bahagian tengah alis mengendur ke bawah, sehingga menimbulkan ekspresi marah.
• Kehadiran lipatan alis antara mata.
• Sekiranya seorang wanita mengalami kesukaran untuk memakai solek pada kelopak mata atas kerana permukaannya disembunyikan oleh lipatan yang terlalu banyak yang terbentuk akibat perubahan yang berkaitan dengan usia di dalam badan.
• Jika anda sedikit mengangkat kulit di atas alis ke posisi yang diinginkan, dan ini juga menghilangkan kulit berlebihan dari kelopak mata atas, anda mungkin disarankan untuk mengangkat alis..

Untuk memastikan dengan pasti ukuran keperluan pembedahan plastik alis, blepharoplasty atau operasi lain, anda harus mempercayai pendapat pakar bedah plastik yang berkelayakan. Sekiranya anda berada dalam keadaan sihat, bersikap positif dan secara realistik menilai kemungkinan hasil operasi yang akan datang, anda boleh dianggap sebagai calon yang paling sesuai untuk prosedur mengangkat alis dan kelopak mata..

A. Dengan pengangkatan alis, kelopak mata atas yang kendur dapat diangkat, serta garis kerutan dan kerutan dahi..

C. Selepas operasi yang berjaya, alis akan naik, dahi akan menjadi halus, yang, dengan itu, akan mengembalikan kesegaran dan awet muda pada penampilan anda..

Bagaimana pembedahan mengangkat alis?

Prosedur mengangkat kening telah berkembang dari teknik sayatan besar ke sayatan kecil dan penggunaan endoskopi. Selama operasi, sayatan dibuat di kulit kepala, tetapi kadang-kadang sayatan seperti itu juga dibuat di dahi dan / atau kelopak mata atas.

Buka angkat kening. Pakar bedah plastik membuat sayatan yang panjang dan berterusan di sepanjang garis rambut atau salah satu lipatan di dahi. Kemudian kulit dipisahkan dari tisu yang mendasari. Pakar bedah membedah otot dan membuang tisu lemak dan kulit berlebihan. Kulit yang tersisa diketatkan dan jahitan diletakkan di atas sayatan. Kening digerakkan ke posisi baru. Pengangkat alis terbuka kadang-kadang disebut sebagai angkat klasik atau koronari.

Pengangkat kening endoskopi. Pakar bedah memasukkan endoskopi (tiub nipis panjang dengan sumber cahaya dan kamera mini) melalui sayatan kecil. Oleh itu, doktor secara serentak dapat memerhatikan dan bekerja dengan struktur dan tisu subkutan dalaman yang mendalam di kawasan dahi. Pengetatan kulit endoskopi dilakukan menggunakan sayatan mikroskopik, tetapi teknik ini tidak sesuai untuk semua pesakit..

Angkat alis dan dahi menggunakan kaedah akses mini. Ini adalah teknik campuran yang melibatkan kaedah melakukan prosedur dengan membuat sayatan mikroskopik, tetapi tanpa penggunaan endoskop. Untuk menaikkan bahagian luar alis, teknik mengangkat koronari digunakan, di bawah kawalan visual langsung, tanpa menggunakan endoskopi.

Parut pasca operasi akan tersembunyi di bawah garis pertumbuhan rambut sementara, malah lelaki botak mengekalkan rambut di kawasan kepala ini. Prosedur ini membantu mengurangkan keriput berbentuk V di sudut mata. Oleh kerana hampir semua operasi pengetatan kulit dahi dilakukan bersamaan dengan blepharoplasty atas, tahap terakhir prosedur ini adalah penghapusan lipatan alis dan mengangkat bahagian dalam alis..

Pakar bedah plastik memilih teknik operasi bergantung pada ciri-ciri individu wajah pesakit, dan juga pilihan estetiknya. Matlamat utama pakar bedah plastik dan kakitangan klinik yang lain adalah untuk membuat penampilan anda lebih menarik dan semula jadi, serta mewujudkan keadaan yang paling baik semasa pembedahan dan dalam tempoh selepas operasi..

Apa pilihan yang anda ada?

Seorang pesakit mungkin mempunyai beberapa masalah pada masa yang sama, seperti kelopak mata atas yang terkulai, kulit yang berlebihan pada kelopak mata, dan alis yang terkulai. Dalam kes ini, kesan maksimum dapat dicapai hanya dengan menghilangkan secara bersamaan semua masalah di atas..
Pertama sekali, pakar bedah plastik menilai semua masalah yang ada, dengan mengambil kira gaya rambut anda dan lokasi garis rambut anda. Selepas itu, pakar membuat cadangan dan membuat ramalan untuk sebilangan kecil bekas luka dan hasil pembedahan plastik yang paling baik.
Teknik asas untuk melakukan pengangkatan alis dijelaskan dalam bahagian "Bagaimana pengangkatan alis dilakukan?", Tetapi pakar bedah plastik anda mungkin juga menyarankan pilihan lain..

Beberapa garis panduan umum:

• Sekiranya alis kendur ringan dan adanya keriput mendatar, pengangkatan kulit endoskopi sangat sesuai.
• Untuk alis yang kendur dan kedutan yang mendalam, angkat kening terbuka akan menjadi paling berkesan.
• Sekiranya anda mempunyai dahi yang tinggi, anda mungkin disarankan untuk mengangkat garis rambut anda di bawah kulit - prosedur ini dapat membantu mencegah kenaikan garis rambut anda seterusnya. Prosedur ini dilakukan dengan membuat sayatan di dekat garis rambut, dan bekas luka pasca operasi yang tersisa dapat ditutup dengan rambut..

Seperti apa kesan dan bekas luka selepas pembedahan mengangkat alis?

Kemunculan parut pasca operasi secara langsung akan bergantung pada jenis sayatan yang dibuat oleh pakar bedah plastik anda. Semua sayatan biasanya dibuat sedemikian rupa sehingga tidak mencolok mungkin atau tersembunyi di bawah garis rambut atau lipatan frontal yang dalam..

Pengangkatan terbuka (koronari). Sayatan dibuat melalui bahagian atas tengkorak, bermula di atas telinga dan tersembunyi di bawah kulit kepala.

Angkat dahi endoskopi. Kemungkinan tiga sayatan kecil di sepanjang bahagian atas tengkorak dan sayatan temporal lateral di kedua sisi. Pada masa akan datang, bekas luka seperti itu akan tersembunyi di bawah rambut..

Angkat menggunakan kaedah akses mini. Sayatan akan disembunyikan di bawah garis rambut di wilayah temporal. Sekiranya angkat dahi dilakukan bersamaan dengan blepharoplasty atas, sayatan pada kelopak mata atas digunakan untuk menyelesaikan prosedur mengangkat dahi dengan melepaskan lipatan glabellar dan menaikkan bahagian dalam alis.

A. Semasa angkat kening endoskopi, beberapa sayatan kecil dibuat di sepanjang garis rambut. Jenis potongan dan lokasinya mungkin berbeza.

B. Setelah membuat sayatan, alis diangkat dan dibawa bersama dengan tisu otot dalam..

Penyediaan dan pelaksanaan operasi

Perkara yang perlu dilakukan sebelum mengangkat kening?

Pada malam sebelum operasi, pakar bedah akan menjawab semua soalan anda secara terperinci, mengisi kad pesakit luar dan melakukan pemeriksaan penuh untuk menentukan status kesihatan anda. Berikut adalah beberapa cadangan pra operasi yang mungkin anda tetapkan:

• Sekiranya anda merokok, anda harus berhenti dari kebiasaan ini sekurang-kurangnya enam minggu sebelum pembedahan, kerana nikotin meningkatkan risiko komplikasi dan melambatkan proses penyembuhan parut pasca operasi..
• Adalah perlu untuk mengurangkan pengambilan minuman beralkohol dan berhenti mengambil ubat tertentu.
• Pakar bedah juga boleh mengesyorkan agar anda berhenti mengambil aspirin dan ubat-ubatan anti-radang lain sebelum operasi, kerana ubat-ubatan ini boleh menyebabkan pendarahan..
• Tanpa mengira jenis pembedahan yang akan datang, anda perlu memberi perhatian khusus kepada proses pengisian cecair di dalam badan sebelum dan selepas prosedur untuk pemulihan badan yang cepat seterusnya.
• Sekiranya anda memakai rambut pendek, ambil kesempatan untuk menumbuhkan rambut panjang untuk menyembunyikan bekas luka selepas operasi.
• Bersetuju terlebih dahulu dengan saudara-mara atau rakan-rakan mengenai kemungkinan penghantaran dengan kereta ke klinik sebelum operasi dan pulang ke rumah setelah tamat prosedur.
• Pastikan anda mempunyai orang yang anda sayangi atau teman pada malam pertama dan dua hari berikutnya selepas pembedahan untuk membantu anda sekiranya diperlukan.
• Tulis semua preskripsi doktor sebelum pembedahan.
• Persiapkan terlebih dahulu untuk proses pemulihan pasca operasi - anda perlu memberi akses kepada minuman, makanan siap, dan bantal yang diperlukan untuk memastikan kepala berada dalam posisi tinggi. Anda juga boleh menyediakan buku atau majalah untuk dibaca lebih awal..
• Sediakan pek ais. Anda juga boleh menggunakan buah beku untuk melegakan bengkak dalam tempoh selepas operasi..

Apa yang diharapkan pada hari pembedahan mengangkat alis anda?

Pengangkatan kulit dahi dan alis biasanya dilakukan di institusi perubatan atau pusat pembedahan secara rawat jalan. Operasi sedemikian akan berlangsung dari satu hingga tiga jam..
• Semasa prosedur, anda akan diberi pelbagai ubat.
• Selalunya, operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan bersama dengan ubat penenang, tetapi dalam beberapa kes anestesia umum juga digunakan.
• Sepanjang operasi, keadaan anda akan dipantau oleh pelbagai alat yang memantau kadar degupan jantung, tekanan darah, aktiviti jantung dan kadar oksigen darah anda.
• Seorang pakar bius atau jururawat akan hadir semasa operasi untuk mengawasi anestesia umum atau ubat pelali dan membantu operasi.
• Pembedahan mengangkat dahi dan alis dilakukan mengikut rancangan, yang dibincangkan terlebih dahulu antara pakar bedah dan pesakit. Untuk hasil terbaik, doktor boleh mengubah atau menggabungkan teknik pembedahan yang berbeza..
• Kulit kepala akan dikeluarkan dari kawasan intervensi pembedahan yang dicadangkan.
• Setelah mengeluarkan kulit, tisu dan otot yang berlebihan, pakar bedah plastik meletakkan jahitan atau alat bedah perubatan khas di tempat sayatan. Rambut dan wajah anda akan dicuci (dibersihkan) untuk mengelakkan kegatalan pada kulit kepala.
• Selepas prosedur, bahan steril dan jalur elastik digunakan ke tempat pembedahan untuk mengelakkan pendarahan dan pembengkakan. Untuk beberapa hari pertama selepas pembedahan, anda akan menggunakan jahitan pembedahan dan pembalut di dahi anda. Segera setelah operasi selesai, pesakit dipindahkan ke bilik pemulihan, di mana pemantauan ketat terhadap kesihatan pesakit juga dilakukan..
Anda dapat mengawal rasa sakit di tapak sayatan anda dengan penghilang rasa sakit. Pesakit juga boleh memilih untuk pulang ke rumah sebaik sahaja selesai operasi, atau bermalam di klinik di bawah pengawasan perunding atau jururawat, tentu saja, kecuali jika doktor anda mencadangkan rancangan lain untuk pemulihan badan dengan cepat. Dalam keadaan apa pun pesakit tidak dibenarkan meninggalkan klinik sendiri selepas pembedahan.

Tempoh dan pemulihan pasca operasi

Doktor memberikan ramalan awal tentang berapa lama masa yang diperlukan untuk anda kembali ke kehidupan normal anda. Sejurus selepas operasi, anda atau pembantu (jururawat) anda akan diberi arahan terperinci untuk rawatan selepas operasi, termasuk maklumat berikut:

• Penjagaan jahitan
• Ciri-ciri gejala dan sensasi pada tempoh selepas operasi
• Tanda-tanda tersembunyi kemungkinan komplikasi

Sangat penting untuk mengikuti semua arahan pakar bedah, dan juga memahami bahawa jumlah masa yang diperlukan untuk pemulihan lengkap setelah mengangkat alis secara langsung bergantung pada ciri-ciri individu tubuh pesakit..
Untuk maklumat lebih lanjut mengenai pemulihan selepas mengangkat dahi dan alis, lihat bahagian "Rawatan dan pemulihan pasca operasi".

Apa yang menanti pesakit sejurus selepas operasi berakhir?

• Pakar bedah anda mungkin mencadangkan penyejukan ais atau kompres sejuk untuk mengurangkan bengkak di sekitar mata selama 48 jam.
• Semasa tidur, kepala dan punggung harus berada dalam kedudukan tinggi selama lebih kurang 5 hingga 7 hari.
• Satu atau dua hari selepas pembedahan anda, pakar bedah plastik anda mungkin mencadangkan agar anda mengunjungi klinik untuk pemeriksaan dan penilaian proses penyembuhan luka..
• Setelah mengangkat kening, rasa sakit biasanya tidak ada. Walau bagaimanapun, anda mungkin merasa tidak selesa dan kekakuan di bahagian atas kepala dan alis anda. Sebilangan besar pesakit mengadu "dahi yang kencang dan mati rasa" pada malam pertama selepas pembedahan. Sekiranya perlu, pesakit diberi ubat penghilang rasa sakit.
• Malam selepas operasi pertama dicirikan oleh kemunculan hematoma, edema dan kebas. Tahap edema tertinggi biasanya diperhatikan pada 48 hingga 72 jam pertama selepas pembedahan. Bengkak dan lebam biasanya mulai hilang, biasanya pada hari keempat atau kelima setelah kening terangkat.
• Anda mungkin perlu mandi lebih kerap daripada biasa kerana suntikan intravena yang diberikan semasa pembedahan. Minum banyak cecair sangat penting untuk mengelakkan dehidrasi. Apabila keseimbangan cairan dipulihkan, badan anda akan menyingkirkan "lebihan air" dan secara beransur-ansur kembali normal..
• Lebam dan lebam selepas prosedur mengangkat kening kelihatan lebih jarang pada alis daripada pada kawasan kulit yang berdekatan. Selalunya, sebarang pendarahan biasanya terkumpul di bawah kelopak mata dan membentuk hematoma kelopak mata bawah, walaupun belum dikendalikan. Hematoma sedemikian mencapai ukuran maksimumnya dalam tempoh dari hari ketiga hingga hari kelima dan hilang sepenuhnya setelah dua hingga tiga minggu..
• Sehari selepas pembedahan, anda dibenarkan mandi atau mandi. Gunakan perapi rambut untuk memudahkan mencuci dan menyikat - rambut anda boleh kusut semasa pembedahan. Berhati-hatilah semasa mengendalikan air panas, pengering rambut dan sikat - kulit kepala menjadi mati rasa selepas pembedahan, jadi anda boleh merosakkan kulit atau rambut dengan mudah.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk pemulihan sepenuhnya setelah melakukan pengangkatan alis?

• Jahitan dan staples pembedahan dikeluarkan kira-kira satu minggu selepas pembedahan.
• Selama minggu pertama setelah pembedahan, anda harus melakukan aktiviti fizikal ringan, termasuk berjalan kaki, untuk meningkatkan peredaran darah di bahagian bawah kaki. Walau bagaimanapun, angkat berat atau sukan tidak digalakkan.
• Anda akan dapat memandu semula sebaik sahaja kemampuan anda untuk bertindak balas dengan cepat, seperti brek atau putaran, disambung semula. Ini biasanya berlaku pada minggu kedua atau ketiga selepas pembedahan..
• Anda akan dapat kembali bekerja seminggu kemudian dan melakukan aktiviti fizikal sepenuhnya beberapa minggu selepas pembedahan. Walau bagaimanapun, anda tidak akan dapat mengangkat berat dan melakukan aktiviti fizikal tertentu dalam jangka masa ini..
• Kepekaan kulit kepala dapat dikurangkan buat sementara waktu. Anda akan kembali ke kepekaan normal beberapa minggu selepas pembedahan. Anda akan merasa gatal pada kulit kepala semasa pembaikan saraf. Rasa kebas pada bahagian sayatan setelah mengangkat alis terbuka (koronari) dapat bertahan selama 9 hingga 12 bulan dari tarikh operasi, dalam kes yang jarang berlaku lebih lama.

Sebulan selepas pembedahan:

• Anda akan dapat kembali ke rutin kerja biasa anda bergantung pada jumlah aktiviti fizikal yang diperlukan untuk menjalankan tugas harian anda.
• Mula bersenam dan kembali bekerja normal. Cuba elakkan sebarang aktiviti yang memberi anda kesakitan atau ketidakselesaan semasa proses pemulihan. Anda perlu secara beransur-ansur kembali ke irama kehidupan yang normal dan meningkatkan beban juga secara beransur-ansur - lakukan segalanya pada separuh kekuatan, dan jika anda tidak merasa sakit pada hari berikutnya, anda boleh terus meningkatkan aktiviti fizikal.

Berapa lama hasil operasi mengangkat alis akan bertahan??

Biasanya, hasil pembedahan plastik pengangkatan alis hanya dapat dilihat setelah enam bulan. Pada masa ini, jahitan di sepanjang garis rambut akan sembuh sepenuhnya, dan anda akan dengan senang hati mengagumi wajah anda yang diremajakan. Keterukan kelopak mata dapat kembali seiring bertambahnya usia, tetapi kawasan alis yang telah menjalani prosedur mengangkat, dan terutama kedutan dan lipatan selang, tidak akan pernah terasa seperti sebelumnya.
Perlindungan wajah secara berterusan dari sinaran ultraviolet dan gaya hidup yang sihat akan membantu mengekalkan kesan prosedur peremajaan wajah yang dipindahkan untuk waktu yang lama.

Untuk mencapai hasil terbaik dan pemulihan awal, sangat penting untuk mengikuti semua cadangan doktor dan menjalani pemeriksaan yang diperlukan. Sekiranya anda mempunyai pertanyaan selepas prosedur mengangkat alis, anda juga harus menghubungi pakar bedah anda..

Kemungkinan komplikasi selepas mengangkat kening

Komplikasi yang ketara berkaitan dengan angkat kening jarang berlaku. Walau bagaimanapun, terdapat risiko tertentu untuk prosedur pembedahan. Seperti operasi lain, anda mungkin mengalami:

• Reaksi buruk terhadap anestesia
• Hematoma atau seroma (pengumpulan darah atau cecair di bawah kulit yang perlu dikeluarkan)
• Jangkitan dan pendarahan
• Perubahan kepekaan kulit
• Parut
• Reaksi alahan
• kerosakan tisu
• Hasil estetik yang tidak memuaskan yang harus diperbetulkan

Anda boleh meminimumkan risiko dengan mengikuti nasihat pakar bedah plastik, sebelum dan selepas pembedahan..

Catatan blog terkini di laman web kami

Topik forum terkini di laman web kami

Tinggalkan maklum balas anda mengenai prosedur ini (ini akan muncul di halaman ini setelah disederhanakan)
Dalam borang ini, terangkan hanya pengalaman peribadi anda dari prosedur tersebut. Untuk memberikan komen mengenai kandungan artikel, gunakan borang lain - di blok "komen" di bahagian bawah halaman.

7 kaedah berkesan untuk mengangkat dahi dan alis

Pengangkatan alis dan dahi dilakukan dengan bantuan pembedahan plastik, di mana garis dahi diperbetulkan dan dilicinkan, garis alis dinaikkan, dan kerutan di sudut mata dilicinkan. Operasi ini dilakukan dengan menggunakan pembedahan klasik dan kaedah baru yang disebut endoskopi. Yang terakhir adalah baik kerana ketika digunakan, lebih sedikit sayatan dibuat pada kulit..

Kandungan

Petunjuk dan kontraindikasi

Petunjuk untuk mengangkat bahagian atas wajah:

  1. Menurunkan sudut luar mata.
  2. Keturunan hampir semua tisu muka yang terletak di bahagian atasnya.
  3. Penampilan di kawasan mata, alis dan dahi kerutan yang mendalam.
  4. Terlalu banyak terkulai dari garis garis alis.
  5. Meniru kedutan di sekitar mata, yang biasanya disebut "kaki gagak".
  6. Kulit yang lemah dan longgar di sekitar pelipis.
  7. Overhanging kulit di atas jambatan hidung.
Mengenai topik ini

Angkat muka bulat

  • Lembaga Pengarang Plastikologiya.ru
  • 21 Oktober 2019.

Seperti operasi lain, pembedahan mengangkat muka juga mempunyai beberapa kontraindikasi yang tidak termasuk prosedur seperti itu:

  1. Sebarang penyakit jantung dan sistem kardiovaskular.
  2. Tekanan darah tinggi.
  3. Sebarang penyakit darah.
  4. Apa-apa penyakit sistem endokrin.
  5. Penyakit berjangkit dengan tahap keparahan (adalah kontraindikasi sementara sehingga penyakit itu sembuh sepenuhnya).
  6. Pembentukan sifat malignan dan jinak.

Kaedah

Terdapat beberapa jenis pendakap.

Koronari

Untuk masa yang lama, angkat dahi koronari dianggap klasik dalam pembedahan plastik, tetapi hari ini ia telah digantikan dengan prosedur yang lebih moden. Pengangkatan koronari hanya disarankan bagi mereka yang mempunyai kedutan yang sangat dalam dengan peningkatan jaringan kulit yang terlalu banyak.

Operasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dan sangat trauma, kerana hampir semua kawasan wajah, termasuk periosteum, dikeluarkan ke pesakit. Bagi setiap pesakit yang tetap memutuskan untuk melakukannya, doktor melakukan pendekatan secara individu.

Pendekatan ini terdiri dalam memilih sayatan tertentu, yang akan menjadi komponen utama operasi. Terdapat 3 jenis sayatan untuk mengangkat wajah koronari: standard, diubah suai, sayatan di sepanjang tepi garis rambut.

Potongan standard

Jenis sayatan ini hanya sesuai untuk pesakit yang perlu sedikit menyesuaikan bentuk kepala. Sayatan dibuat pada jarak yang cukup jauh dari garis rambut dan mempunyai bentuk zigzag. Setelah sayatan siap, doktor memotong kulit yang berlebihan.

Sayatan ini tidak sesuai untuk pesakit dengan dahi yang tinggi..

Diubah suai

Dalam kes ini, sayatan dibuat dari satu kuil ke kuil yang lain tepat melalui garis rambut..

Kerana kesan ini, doktor akan berusaha menurunkan garis rambut, dan dengan itu menjadikan pesakit bentuk dahi yang diinginkan..

Potong sepanjang tepi garis rambut

Sayatan ini sesuai untuk pesakit yang mempunyai tompok botak di dahi, serta ketidaksempurnaan garis rambut yang lain. Pada masa yang sama, garis dahi tidak berubah, iaitu, sayatan seperti itu juga sesuai untuk mereka yang mempunyai dahi tinggi.

Setelah sayatan dibuat, lebihan kulit dipotong sekitar 1 hingga 2 sentimeter. Jepitan kain diletakkan pada sayatan selama beberapa hari dan saliran dipasang jika perlu.

Kelebihan utama pembedahan koronari adalah hasilnya akan bertahan lama..

Mengenai topik ini

Pengangkat vektor

  • Olga Aleksandrovna Kalinina
  • 21 Oktober 2019.

Tetapi selain ini, terdapat sejumlah kelemahan serius:

  1. Garis rambut berubah, kerana ini, bahagian biasa wajah orang yang dikendalikan berubah..
  2. Risiko terkena komplikasi selepas prosedur sedemikian sangat tinggi..
  3. Kali pertama selepas pembedahan plastik, yang dapat berlangsung hingga enam bulan, pesakit akan merasa tidak enak pada wajahnya, ia boleh berada dalam keadaan mati rasa sepanjang masa, dan hanya dengan pengecualian yang jarang berlaku, fenomena seperti itu dapat dielakkan.
  4. Di tempat di mana sayatan dibuat, rambut mungkin mulai rontok atau tumbuh jauh lebih teruk daripada di bahagian kepala yang lain.
  5. Tempoh pemulihan sangat lama dan sangat menyakitkan..

Endoskopi

Jenis facelift ini dilakukan di bawah anestesia umum, kerana operasi ini panjang dan menyakitkan. Jangka masa pelaksanaannya adalah 1-4 jam, waktu kerja pakar bedah bergantung pada kerumitan operasi..

Operasi sedemikian ditunjukkan untuk orang dari hampir semua kategori umur. Tidak disyorkan untuk melakukan prosedur bagi orang yang kerutannya terlalu dalam, dan juga untuk orang dengan dahi tinggi dan garis alis yang kuat.

Selalunya lelaki dengan kedutan dahi yang dalam, yang kepalanya cepat botak, diputuskan untuk mengangkat endoskopi. Kadang-kadang angkat endoskopik adalah satu-satunya cara untuk menolong mereka..

Mengenai topik ini

Fcelift cicatricial pendek

  • Lembaga Pengarang Plastikologiya.ru
  • 21 Oktober 2019.

Operasi dilakukan dengan menggunakan sayatan yang dibuat oleh pakar bedah plastik di dahi dan pelipis. Jumlah maksimum potongan tersebut ialah 5. Panjang satu potongan tidak boleh melebihi 2 sentimeter. Alat khas diperkenalkan ke dalam potongan ini.

Doktor menggunakan otot-otot yang bertanggungjawab dalam tubuh manusia untuk pembentukan kerutan membujur, dengan bantuan alat, dia menaikkan garis alis. Instrumen endoskopi khas mengurangkan risiko komplikasi. Kehilangan darah ketika menggunakan alat tersebut juga dapat dikurangkan.

Selepas pembedahan plastik di dahi, seseorang pulih dengan cepat dan hasilnya dapat dilihat dengan segera. Sudah tentu, ada risiko komplikasi, tetapi kecil.

Menggunakan endotin

Angkat dahi dan alis ini adalah kaedah endoskopi. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia umum dan memakan masa 30 minit. Doktor membuat sayatan kecil di mana plat khas dimasukkan, yang dilengkapi dengan paku.

Mereka membantu membentuk serat kolagen baru, proses pembentukannya berakhir dalam kira-kira enam bulan, walaupun anda dapat melihat hasil peremajaan.

Operasi ini mempunyai beberapa kelebihan:

  1. Plat dipasang dengan jelas dan boleh dipercayai.
  2. Risiko komplikasi adalah minimum.
  3. Ubat ini diserap ke dalam tubuh pesakit dan dikeluarkan dari sana secara semula jadi setelah enam bulan.
  4. Kemungkinan alahan atau penolakan bahan lain oleh badan dikurangkan menjadi sifar.
  5. Tempoh pemulihan itu mudah dan cepat.

Sementara

Peningkatan alis temporal dilakukan dengan anestesia tempatan atau umum. Pilihan anestesia bergantung kepada keadaan kesihatan pesakit dan pada masa yang akan dikeluarkan untuk operasi. Sebagai peraturan, prosedur itu sendiri tidak lebih dari 45 minit. Keputusan mengenai jenis anestesia hanya dibuat oleh doktor.

Prosedur ini melibatkan pakar bedah membuat sayatan di kawasan alis. Kulit berlebihan dan tisu lain kemudiannya dikeluarkan melalui pemotongan.

Berkat ini, garis alis diangkat, pembetulannya berlaku, kulit di pelipis diketatkan. Di samping itu, operasi boleh digabungkan dengan prosedur kosmetik lain, termasuk jenis mengangkat lain..

Kelebihan prosedur ini adalah bahawa risiko kecederaan serius pada wajah tidak termasuk, dan prosedur itu sendiri mempunyai kesan yang dapat dilihat. Dia secara praktikal tidak mempunyai kontraindikasi, iaitu, setiap orang dapat melakukan pengangkatan alis temporal.

Transpalpebral

Operasi dilakukan hanya di bawah anestesia umum. Ia berlangsung tidak lebih dari satu jam. Doktor membuat sayatan pada lipatan semula jadi kelopak mata atas. Kulit dan tisu lemak yang berlebihan dikeluarkan dari kawasan alis dan hidung.

Kelebihan prosedur adalah pelaksanaannya yang cepat, hasil yang dapat dilihat, kecekapan tinggi.

Angkat alis dengan potongan di atas alis

Hari ini, ia dilakukan agak jarang, kerana prosedur ini mempunyai kelemahan yang ketara - bekas luka yang agak ketara pada alis masih ada. Prosedur ini ditunjukkan untuk orang tua yang berkerut dan dahi rendah. Dalam kes ini, parut dari operasi boleh tersembunyi di lipatan kulit..

Prosedur ini dilakukan dengan cepat dan di bawah anestesia tempatan.

Benang

Prosedur ini tidak memerlukan campur tangan pembedahan langsung, tetapi juga dilakukan oleh pakar bedah plastik. Ini adalah kenyataan bahawa benang khas yang disebut implan ditanamkan ke kawasan yang bermasalah di wajah..

Mereka menyediakan angkat dahi dan alis. Benang yang digunakan untuk prosedur ini berbeza, tetapi selalunya ia dikelaskan kerana diserap di bawah kulit.

Perubahan positif pada wajah pelanggan berlaku bukan hanya kerana benang terletak secara fizikal di bawah kulit, tetapi juga disebabkan oleh fakta bahawa implan membantu menghasilkan serat kolagen tambahan.

Prosedur penanaman benang di bawah kulit dilakukan di bawah anestesia tempatan dan berlangsung selama 30-40 minit.

Kemungkinan komplikasi

Walaupun kemungkinan komplikasi sangat kecil, hanya 1%, kemungkinan ini tidak boleh dihapuskan.

Sakit, bengkak, kemerahan, lebam

Dalam kebanyakan kes, ini dianggap normal, kerana pembedahan tidak dapat dilakukan tanpa akibat sama sekali. Sekiranya kawasan bengkak atau lebam meningkat, dan rasa sakit semakin kuat dan tidak tertahankan, anda harus segera menghubungi pakar bedah yang melakukan operasi alis.

Perubahan ekspresi wajah

Biasanya komplikasi ini halus..

Berkurangnya kepekaan di dahi

Komplikasi ini harus hilang dengan cepat..

Meremang bulu roma

Kesan ini berlaku apabila tisu yang telah rosak semasa operasi sembuh. Anda hanya perlu bertahan dan cuba untuk tidak menggaru atau menyentuh wajah anda lagi..

Keguguran rambut

Sekiranya jumlah keguguran rambut tidak kritikal, maka tidak ada yang perlu dibimbangkan. Sekiranya mereka terkena serpihan besar, maka ini menjadi perhatian serius dan lawatan ke doktor..

Jangkitan jahitan

Komplikasi seperti itu berlaku apabila pesakit melanggar peraturan asepsis dan antisepsis, tidak menukar pakaian pada waktunya, membuangnya lebih awal, menyentuh jahitan dengan tangan yang kotor, menggunakan bahan berpakaian yang tidak steril.

Sekiranya terdapat jangkitan di kawasan jahitan, anda perlu berjumpa doktor dan mengikuti cadangannya dengan lebih berhati-hati..

Untuk mengelakkan ini, bahkan sebelum operasi, anda perlu meminta doktor untuk mendapatkan arahan terperinci mengenai bagaimana bersikap semasa tempoh pemulihan dan bagaimana merawat jahitan atau fenomena lain selepas operasi..

Asimetri alis

Fenomena ini boleh timbul dari ketidaktepatan pakar bedah plastik, walaupun tidak ada wajah yang sama sekali simetri. Sekiranya ini sangat ketara dan membimbangkan pesakit, anda boleh cuba menutupi kekurangan ini dengan pensil kosmetik..

Sekiranya ini juga gagal, maka anda perlu melakukan alis plastik kedua. Doktor akan memberitahu anda cara terbaik..

Tempoh pemulihan

Tempoh pemulihan selepas mengangkat dahi dan alis berlangsung 1-3 minggu.

Mengenai topik ini

Angkat leher

  • Lembaga Pengarang Plastikologiya.ru
  • 21 Oktober 2019.

Tempoh pemulihan sepenuhnya bergantung pada jenis prosedur yang dilakukan oleh pelanggan:

  1. Pada hari pertama dan kedua selepas operasi, pembersihan pakaian dan saliran wajib dilakukan.
  2. Selepas 10 hari, semua jahitan yang dikenakan pada pelanggan semasa prosedur mengangkat dikeluarkan.
  3. Kadang-kadang jalur elastik atau pembalut digunakan untuk mengawal alis pada kedudukan yang diinginkan..
  4. Beberapa hari pertama selepas operasi, pesakit ditunjukkan mengambil antibiotik untuk menghilangkan kemungkinan jangkitan.
  5. Anda tidak boleh membiarkan tubuh anda melakukan senaman fizikal yang serius selama sebulan..
  6. Anda harus berhenti minum minuman beralkohol dan merokok sepenuhnya. Proses-proses ini menyebabkan tekanan darah tinggi, ini dapat menyebabkan pendarahan tambahan dan mengganggu penyembuhan..
  7. Elakkan berjemur dan berjemur selama 1-2 bulan.
  8. Beberapa hari pertama selepas operasi, anda perlu menahan diri dari mandi air panas, pergi ke tempat mandi dan sauna. Selain itu, anda tidak boleh pergi ke kolam renang umum, kerana ini boleh menyebabkan jangkitan pada kawasan jahitan..

Pembedahan plastik dahi dan alis adalah langkah radikal, dan sebelum melakukan prosedur seperti itu, anda perlu mempertimbangkan semua kebaikan dan keburukan dengan hati-hati, dan hanya kemudian membuat keputusan akhir.

Angkat dahi dan alis (angkat depan dan angkat kening)

Pendapat kedua

Tidak pasti adakah diagnosis anda betul? Jauh dengan keraguan! Datang ke MedicCity dan berunding secara percuma.

Penduduk daerah kecil "Savelovsky", "Begovoy", "Lapangan terbang", "Khoroshevsky"

Bulan ini penduduk daerah "Savelovsky", "Begovoy", "Lapangan terbang", "Khoroshevsky".

Potongan harga untuk rakan dari rangkaian sosial!

Promosi ini adalah untuk rakan-rakan kami di Facebook, Twitter, VKontakte, YouTube dan Instagram! Sekiranya anda adalah rakan atau pelanggan halaman klinik.

Kunizhev Anatoly Sultanovich

Ketua doktor, pakar bedah, pakar bedah plastik, pengarah pembangunan klinik pelbagai disiplin

Calon Sains Perubatan

Samartsev Viktor Ivanovich

Pakar bedah, pakar bedah plastik

Kategori kelayakan tertinggi, Ahli Persatuan Pakar Bedah Plastik, Rekonstruktif dan Estetik Rusia (OPREH)

Pembedahan plastik

Mengangkat dengan benang Aptos

Kening yang terangkat dan ditarik dengan marah, dahi berkerut dalam konsentrasi, permainan alis - bahagian atas wajah memainkan salah satu peranan utama dalam ekspresi wajah kita, memberikan ekspresi khas untuk komunikasi.

Sayangnya, keaktifan ini harus dibayar - kerutan di dahi ke segala arah, lipatan sayu di jambatan hidung, kening terkulai. Dan sekarang - orang yang benar-benar ceria dan tidak tua memperoleh penampilan individu yang suram, tidak berpuas hati dan... hidup sepenuhnya. Tentu saja, ini tidak dapat disusahkan. Tetapi adakah cara untuk membetulkan keadaan?

Plastik bahagian atas wajah dipanggil untuk membantu mengatasi masalah ini. Operasi sedemikian merangkumi angkat dahi (frontlifting), angkat alis (browlifting) dan pelbagai kombinasi teknik ini. Berkat plastik ini, wajah pesakit menjadi lebih halus, lebih muda dan lebih terbuka..

Fakta menarik: banyak pesakit menggunakan angkat dahi dan alis sebagai "ujian bulu" sebelum pembedahan plastik yang lebih luas (seperti facelift bulat). Dan sebagai peraturan, selepas beberapa ketika, frontlifting dan browlifting diikuti oleh prosedur estetik yang lain..

Perundingan dengan pakar bedah plastik

Perundingan dengan pakar bedah plastik

Perundingan dengan pakar bedah plastik

Untuk siapa angkat dahi ditunjukkan?

Adalah tidak betul untuk berfikir bahawa anda harus mula memikirkan mengangkat kening ketika anda mencapai usia tertentu. Setiap organisma hidup mengikut jam biologisnya sendiri - untuk beberapa, proses penuaan bermula lebih awal, untuk beberapa kemudian. Oleh itu, petunjuk untuk operasi tidak boleh berupa nombor di pasport, tetapi keadaan bahagian atas wajah.

Asas untuk mengangkat dahi dan alis adalah:

  • kehadiran kedutan kecil dan mendalam di dahi;
  • lipatan alis dalam;
  • terkulai sudut mata, "kaki gagak" berhampiran mata;
  • terkulai hujung luar alis;
  • asimetri alis;
  • terlalu banyak tisu kening;
  • garis dahi rendah.

Sebarang pembedahan plastik mempunyai sejumlah kontraindikasi. Oleh itu, pengalihan dari operasi boleh:

Kunci bagi setiap operasi yang berjaya terletak pada keyakinan pesakit terhadap kemahiran profesional dan pandangan pakar bedah plastik secara estetik. Doktor yang prihatin dan sangat profesional bekerja di klinik multidisiplin "MedicCity". Lawati perundingan pakar bedah plastik kami dan lihat sendiri!

Jenis mengangkat depan

Sebenarnya, pada awalnya pesakit dan doktor memilih antara dua kaedah mengangkat dahi dan kening - terbuka dan endoskopi. Dan teknik khusus ditentukan berdasarkan data fizikal pesakit dan tugas yang ditetapkan.

Beberapa teknik estetik digunakan secara aktif hari ini:

  • dahi koronari dan angkat alis;
  • angkat dahi dan kening endoskopi;
  • angkat alis temporal;
  • angkat alis dengan potongan di bawah kening;
  • fiksasi alis transpalpebral;
  • pemotongan transpalpebral otot jambatan hidung (dengan akses melalui kelopak mata atas);
  • angkat dahi menggunakan endotin;
  • angkat dahi ligatur dengan benang.

Angkat dahi koronari

Telah lama dianggap teknik membentuk dahi dan alis yang paling berkesan, sesuai untuk menyeimbangkan bahagian wajah. Namun, dengan pengenalan teknik yang lebih lembut ke dalam praktik, plastik jenis ini mula digunakan hanya sekiranya penggunaan kaedah invasif yang bermasalah..

Terdapat tiga jenis pengetatan koronari berdasarkan kaedah pendekatan pembedahan.

Potongan zigzag koronal (atau standard) dibuat jauh melebihi garis rambut dari telinga ke telinga. Semasa operasi, pakar bedah mengagihkan semula lapisan kulit dan tisu dalam, mengeluarkan lebihan. Parut selepas pembedahan kekal di kulit kepala, yang memungkinkannya tidak dapat dilihat sepenuhnya, namun, garis rambut bergeser ke belakang, yang secara automatik menjadikan kaedah koronari tidak sesuai untuk pesakit dengan dahi tinggi dan tompok botak.

Sayatan yang dimodifikasi bermula di kuil, membengkok di kawasan frontal, berjalan di sepanjang garis rambut dan berakhir di kuil lain. Sayatan seperti itu, jika perlu, membolehkan anda mengurangkan ketinggian dahi dengan menurunkan garis rambut.

Potongan garis rambut sesuai untuk pesakit dengan dahi yang tinggi dan untuk lelaki dengan tompok botak di dahi dan pelipis, kerana ketinggian dahi tidak berubah. Dengan kaedah ini, potongan kulit selebar 1-2 cm dipotong, kemudian jahitan atau staples diterapkan, yang dikeluarkan 10-12 hari setelah manipulasi.

Pengangkatan depan koronari dilakukan di bawah anestesia umum, jangka masa operasi adalah 1-2 jam, bergantung pada kerumitan.

Kelebihan mengangkat dahi koronari dan alis: peremajaan yang ketara untuk masa yang lama, peningkatan geometri wajah, bekas luka yang tidak kelihatan.

Kekurangan kaedah: perpindahan garis rambut tepi, trauma tisu tinggi, risiko komplikasi tinggi, pemulihan jangka panjang, kemungkinan kehilangan kepekaan sementara di kawasan yang dikendalikan.

Kening endoskopi dan angkat alis

Sesuai untuk hampir semua orang (terutama lelaki yang botak), kecuali untuk pesakit dengan kerutan mendalam di dahi atau kening yang terkulai teruk.

Semasa campur tangan, pakar bedah plastik membuat beberapa sayatan kecil di kulit kepala, di mana instrumen endoskopi dimasukkan dan, dengan bantuannya, memanipulasi otot yang bertanggungjawab untuk pembentukan kerutan pada dahi dan sokongan alis.

Peningkatan dahi dan kening endoskopi dilakukan di bawah anestesia umum, durasinya hingga 2 jam, bergantung pada kerumitan tugas.

Kelebihan utama kaedah endoskopi termasuk invasif rendah, risiko komplikasi rendah, hasil cepat, dan tempoh pemulihan yang pendek..

Kekurangan kaedah: operasi tidak sesuai untuk pesakit dengan kulit kendur yang sangat ketara - dalam kes seperti itu, mustahil dilakukan tanpa pembedahan tisu berlebihan.

Angkat depan dan blephoplasty - mengangkat alis dan kelopak mata

Perkembangan sains moden secara amnya, dan kosmetologi khususnya, membolehkan anda memelihara usia muda dan kecantikan untuk jangka masa panjang. Namun, ada saatnya semua prosedur kosmetik tidak lagi berkesan. Dalam kes ini, pembedahan plastik dapat diselamatkan. Salah satu bidang pembedahan plastik yang paling popular adalah frontlifting dan blepharoplasty..

Apa itu frontlifting?

Frontlifting - mengangkat bahagian atas wajah, iaitu dahi dan alis, untuk menghilangkan kerutan, lipatan dan kening yang terlalu tinggi. Setelah operasi, wajah terbuka, seperti itu, alis terangkat, kerutan dilicinkan, mata kembali bersinar dengan cahaya muda.

Nampaknya faktor yang tidak penting seperti penghilangan kerutan di dahi dan mengangkat kening menyebabkan peremajaan wajah segera: ia menjadi kencang, jernih dan halus. Kenapa ini terjadi? Masalahnya ialah ekspresi dan emosi wajah yang aktif meninggalkan tanda kekal di wajah kita. Menggantungkan bahagian alis, lipatan melintang dan membujur di dahi, kedutan interbrow yang jelas, memberi wajah kemurungan, kesedihan dan kesuraman yang kekal.

Ekspresi ciri keletihan dan kesedihan abadi di wajah ini adalah kesan menghampiri usia tua. Pembedahan mengangkat dahi dan alis akan membantu seorang wanita kehilangan 10-15 tahun, menjadikannya ceria dan yakin pada diri.

Petunjuk untuk pembedahan dahi dan kening

Frontlifting ditunjukkan untuk pesakit dengan masalah berikut:

  • ptosis kening dengan tisu berlebihan pada kelopak mata atas;
  • peninggalan sudut luar mata kerana ptosis kelopak mata atas;
  • kedutan dahi membujur dan melintang;
  • kedutan glabellar;
  • asimetri alis;
  • pandangan "senile" suram;
  • kendur tisu yang ketara di bahagian atas wajah;
  • kelonggaran di pelipis, dahi dan sudut mata.

Angkat dahi dan alis paling diminati di kalangan kedua-dua jantina melebihi 40 tahun. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa angkat besi tidak dipraktikkan pada usia muda. Ciri anatomi zon ini, kecenderungan keturunan terhadap kerutan awal di dahi, membawa kepada kenyataan bahawa jenis pembedahan plastik ini popular di kalangan orang muda..

Bersedia untuk pembedahan

Persiapan untuk operasi dimulakan dengan berunding dengan pakar bedah, di mana dia menjelaskan kaedah dan teknik pelaksanaannya, keinginan pesakit dipertimbangkan, dan hasil yang diharapkan dapat diramalkan. Setelah berunding, peringkat pemeriksaan dan ujian makmal mula mengesan penyakit kronik dan reaksi alahan terhadap ubat.

Ujian makmal standard adalah wajib. Dalam tempoh persiapan, pesakit disarankan untuk menjalani diet seimbang, makan banyak buah-buahan, sayur-sayuran dan protein. Seminggu sebelum operasi, anda mesti berhenti mengambil koagulan, ubat hormon, meninggalkan tabiat buruk (alkohol dan merokok).

Kursus operasi dan kaedah pelaksanaannya

Terdapat tiga kaedah utama frontlifting:

  • terbuka depan;
  • endoskopi;
  • endotin.

Terdapat juga kaedah pembedahan plastik dahi dan alis yang melibatkan sayatan minimum. Kumpulan ini merangkumi teknik mengangkat plastik yang dilakukan menggunakan kaedah terbuka, tetapi melalui sayatan minimum:

  • kaedah mengangkat temporal;
  • kaedah mengangkat alis transpalpebral;
  • angkat kening lurus.

Angkat depan terbuka atau angkat koronari ditunjukkan untuk pesakit yang berumur lebih dari 45 tahun. Pembedahan mengangkat dahi dan alis jenis ini dilakukan melalui sayatan bicoronary, yang membantu menembusi tisu yang diperlukan. Sayatan dibuat di sepanjang dahi di belakang garis rambut. Melalui sayatan ini, tisu dahi diagihkan semula, lemak berlebihan dikeluarkan, kulit berlebihan dikeluarkan, dan otot-otot kawasan supraorbital dan frontal dikencangkan.

Untuk masa yang lama, penghadapan depan terbuka dianggap sebagai kaedah asas di kawasan anatomi ini, tetapi baru-baru ini kaedah ini telah ditunjukkan untuk lipatan yang sangat mendalam di dahi, menonjolkan alis yang menonjol dan dengan kulit yang berlebihan pada jambatan hidung.

Pada gilirannya, penghadapan depan terbuka dilakukan dalam tiga kemungkinan pemotongan:

  • standard;
  • diubah suai;
  • potong di sepanjang tepi garis rambut.

Irisan standard dibuat jika perlu untuk membetulkan bahagian kepala. Kami menerangkannya di atas. Intipati kaedah ini terdiri daripada sayatan bicoronary di belakang garis rambut. Sayatan standard tidak dibuat untuk pesakit dengan dahi yang tinggi, kerana garis rambut bergeser ke belakang beberapa sentimeter.

Sayatan yang diubah bermula di kawasan temporal, mengikuti kontur dahi sehingga rambut tumbuh dan kembali ke kawasan kuil. Pilihan sayatan ini menyempitkan dahi dengan menurunkan garis rambut.

Pemotongan sepanjang garis rambut marginal terutama dilakukan pada pasien dengan dahi yang lebar, kerana dalam hal ini lebar dahi tidak berubah. Di sisi pertumbuhan rambut, dibuat sayatan, yang membolehkan anda memotong jalur kulit selebar 1-2 cm. Kemudian kulit diikat dengan penjepit khas dan dikeluarkan dua minggu selepas pembedahan.

Sebagai tambahan kepada kelebihan utama open frontlifting, kaedah ini mempunyai beberapa kelemahan:

  • tempoh pemulihan yang panjang;
  • keguguran rambut di tapak sayatan;
  • mati rasa kawasan di mana plastik itu dibuat;
  • tahap kerosakan tisu yang tinggi semasa operasi;
  • risiko komplikasi tinggi;
  • perubahan bahagian wajah kerana perubahan garis rambut.

Pengangkat depan endoskopi adalah operasi yang paling moden dan popular, di mana kawasan yang dikehendaki ditembusi melalui beberapa (biasanya 2-3) sayatan kecil. Melalui sayatan ini, endoskop menembusi, ke mana kamera dipasang. Kemajuan operasi dipantau di layar monitor. Apabila endoskop menembusi tempat yang betul, ia mengelupas kulit dari dahi, membetulkan dan membetulkannya di kedudukan yang betul dan di tempat yang betul. Insisi dibuat di tempat yang mempunyai jumlah saluran darah paling sedikit. Atas sebab ini, teknik ini dianggap sebagai pembedahan anemia dan selamat. Seperti dalam penghadapan depan terbuka, kulit tidak dikeluarkan, tetapi diedarkan semula. Kemudian mereka dipasang dengan jahitan khas pada kedudukan yang diperlukan..

Kelebihan teknik ini adalah:

  • kerosakan kecil pada tisu dan saluran darah, folikel rambut dan ujung saraf;
  • tempoh operasi yang lebih pendek;
  • parut dan parut yang kurang ketara;
  • tempoh pemulihan yang singkat;
  • risiko komplikasi minimum.

Pilihan teknik pembedahan bergantung sepenuhnya kepada pakar bedah. Hanya dia yang akan menentukan kaedah mana yang sesuai untuk anda secara peribadi..

Endotin (Endotin) adalah teknik yang dipatenkan yang memperbaiki tisu lembut wajah. Endotin adalah fiksator mikroskopik atau implan yang dapat diserap sepenuhnya ke dalam badan. Penahan endotin dilekatkan pada tisu menggunakan pengikat khas dengan tiga atau lima serangkai. Endotin dimasukkan di bawah lapisan kulit dan otot, kemudian tisu ditarik pada kedudukan yang diinginkan. Teknik ini membantu mengawal tahap facelift yang sudah ada semasa operasi. Dengan bantuan pengikat Endotin, kulit diregangkan secara merata, yang memastikan kesan tahan lama dan tahan lama. Endotin juga memberikan lekapan alis yang baik..

Kelebihan teknik Endotin adalah kemampuannya memperbaiki tisu dengan yakin pada kedudukan yang diinginkan, menghalangnya daripada herotan, peregangan atau perpindahan. Akibatnya, wajah segera setelah operasi mengambil wajah semula jadi. Campur tangan pembedahan yang dilakukan menggunakan teknik Endotin dianggap atraumatik, lembut dan tidak memerlukan pemulihan yang lama. Insisi dan jahitan yang dibuat semasa operasi adalah minimum. Mereka sembuh dengan cepat dan mudah, dan tempoh pemulihan hanya berlangsung dua minggu..

Teknik Endotin sangat berkesan untuk mengangkat alis. Dengan jenis operasi ini, bukan sahaja pengangkatan alis dilakukan, tetapi juga asimetri mereka dapat dihilangkan sepenuhnya..

Pada masa lalu, semasa pengangkatan endoskopi, tisu dipasang dengan skru pada dua titik. Skru dikeluarkan 2 minggu selepas pembedahan. Dalam kes ini, selalu ada risiko peregangan tisu dan kembalinya ke kedudukan sebelumnya. Tetapi ketika menggunakan teknik Endotin, kemungkinan ini dikecualikan sepenuhnya..

Kaedah mengangkat lobus temporal melibatkan membuat sayatan kecil di kawasan kuil untuk membantu mengeluarkan tisu yang berlebihan. Berkat kaedah ini, kulit di sekitar mata diketatkan, alis diangkat, dan kedutan hilang. Sudut luar mata juga dinaikkan, dan tulang pipi diketatkan. Mereka menjadi tinggi dan garing.

Kaedah mengangkat alis transpalpebral melibatkan sayatan pada ketebalan lipatan semula jadi kelopak mata atas. Dengan mengetatkan kulit, pakar bedah membuang sebahagian otot dan tisu adiposa yang berlebihan, yang menyebabkan melicinkan kedutan dan lipatan di kawasan hidung dan dahi. Kaedah ini boleh disyorkan untuk semua pesakit yang memerlukan pembentukan alis dengan cepat..

Pengangkat kening langsung dianggap kaedah ketinggalan zaman, kerana ia meninggalkan bekas luka dan bekas luka yang sangat ketara. Kaedah ini sesuai untuk pesakit dengan kedutan yang teruk di dahi dan jambatan hidung..

Kontraindikasi untuk mengangkat depan

Operasi ini dikontraindikasikan dalam kes berikut:

  • penyakit autoimun dan onkologi;
  • penyakit kronik, akut dan berjangkit pada peringkat akut;
  • diabetes;
  • penyakit kulit di kawasan pendedahan yang dimaksudkan;
  • penyakit jantung;
  • gangguan pembekuan darah;
  • penyakit kelenjar tiroid;
  • darah tinggi.

Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan kelopak mata

Penghadapan depan, tidak seperti pembedahan plastik lain, mempunyai komplikasi minimum, yang muncul dalam bentuk:

  • mati rasa bahagian depan kepala;
  • asimetri alis;
  • keguguran rambut selepas pembedahan;
  • pelanggaran kepekaan bahagian depan kepala;
  • kembalinya tisu lembut ke kedudukan awalnya (selepas kaedah endoskopi alis dapat kembali ke kedudukan awal).

Tempoh pemulihan

Biasanya, tempoh pemulihan selepas penghadapan depan tidak berbeza dalam jangka masa. Tetapi penggunaan kaedah pembedahan plastik dahi dan alis yang berbeza mempunyai tempoh pemulihan yang berbeza. Jadi, sebagai contoh, dengan penghadapan terbuka, pemulihan dilakukan dalam masa dua minggu, dan dengan endoskopi - dalam masa tujuh hari. Penyembuhan tisu, kesakitan dan kehilangan sensasi hilang dengan lebih cepat selepas penghadapan endoskopi. Sebagai peraturan, jahitan dikeluarkan satu minggu selepas tarikh pembedahan. Penjanaan semula tisu lengkap berlaku selepas dua bulan.

Untuk menjadikan tempoh pemulihan paling selesa dan cepat, perlu mengikuti cadangan pakar bedah dengan ketat dan mengikut arahannya:

  • memakai pembalut khas yang memerah tisu;
  • mengawal emosi;
  • elakkan ekspresi wajah yang aktif;
  • jangan melakukan urutan atau prosedur kosmetik lain pada wajah;
  • elakkan cahaya matahari langsung;
  • jangan mengunjungi solarium, sauna dan mandian
  • elakkan mandi air panas;
  • jangan melawat kolam;
  • elakkan aktiviti fizikal aktif;
  • jangan minum alkohol dan nikotin.

Kaedah alternatif

Secara adil, harus diperhatikan bahawa tidak selalu diperlukan untuk segera melakukan pembedahan plastik pada dahi dan alis. Pada masa kini, terdapat banyak kaedah alternatif untuk membetulkan kecacatan ini. Suntikan berasaskan botox sangat berkesan dalam perkara ini. Mereka dianggap sebagai prosedur paling selamat dan paling berpatutan untuk semua orang. Tetapi harus diingat bahawa kesan Botox hilang setelah beberapa waktu dan suntikan mesti diulang berulang kali. Hasil dari plastik pembedahan kekal selama-lamanya. Walau bagaimanapun, komplikasi dan kecederaan selepas pembaikan pembedahan jauh lebih ketara. Oleh itu, pembaca yang dikasihi, setelah membaca artikel ini, anda perlu mempertimbangkan kebaikan dan keburukan dengan serius, dan hanya dengan itu memilih pilihan yang optimum, yang paling sesuai untuk anda..

Apa itu blepharoplasty

Blepharoplasty, atau pembedahan kelopak mata, adalah pembedahan plastik yang membuang lebihan kulit dan tisu lemak dari kelopak mata bawah dan atas. Operasi ini bukan sahaja menghilangkan kulit berlebihan, tetapi juga membantu menguatkan otot dan memperbaiki nada mereka..

Kulit di sekitar mata adalah yang paling nipis, sepuluh kali lebih nipis daripada kulit di bahagian lengan. Ia juga sama sekali tidak mengandungi lemak badan. Apabila anda berkelip, menutup dan membuka mata anda, ia benar-benar hancur seperti kertas. Atas sebab ini, bahagian wajah ini cenderung terdedah kepada perubahan yang berkaitan dengan usia..

Ciri-ciri kulit nipis adalah kekurangan kelembapan, kemunculan kedutan awal, kehilangan keanjalan dan prolaps tisu di bawah pengaruh ptosis graviti. Kehilangan ketegasan membawa kepada kelemahan otot dan ubah bentuk kulit, yang menyebabkan pembentukan timbunan lemak (hernia).

Dengan bantuan blepharoplasty, anda dapat membetulkan bentuk kelopak mata dengan berkesan dan mendapat hasil yang mengagumkan untuk jangka masa yang panjang. Selain itu, pembedahan plastik ini jarang menimbulkan komplikasi. Tempoh pemulihan pendek dari dua hingga empat minggu, dengan syarat peraturan pasca operasi tertentu dan cadangan pakar bedah dipatuhi.

Berkat pembedahan plastik pada kelopak mata, mungkin untuk menghilangkan beg dan bengkak di bawah mata, kedutan halus, serta menghilangkan kecacatan mata - ptosis (kongenital atau terkulai terkulai kelopak mata atas satu atau kedua mata). Selalunya, masalah ini berlaku pada wanita berusia 40-45 tahun, namun, hernia berlemak di bawah mata boleh terjadi pada usia lebih awal kerana kecenderungan keturunan yang ada.

Perlu diingatkan bahawa terdapat "blepharoplasty mata Asia", yang sangat popular di negara-negara Asia. Sebagai contoh, di Korea Selatan, pembedahan plastik pada kelopak mata dan pembentukan "abad kedua" adalah pembedahan kosmetik yang paling diminati, bahkan di kalangan kanak-kanak perempuan berumur 15-16 tahun. Dalam kes ini, bentuk mata berubah, menjadikannya lebih lebar dan lebih besar..

Persiapan untuk pembedahan plastik kelopak mata

Pertama sekali, perlu menjalani pemeriksaan perubatan, yang tujuannya adalah untuk mengenal pasti kontraindikasi. Blepharoplasty tidak dilakukan dalam keadaan berikut:

  • blepharitis;
  • konjungtivitis;
  • sindrom mata kering;
  • glaukoma.

Pembedahan kelopak mata dapat dilakukan hanya setelah keadaan di atas dihapuskan sepenuhnya. Kontraindikasi tanpa syarat adalah:

  • penyakit mata kronik;
  • sebarang penyakit akut;
  • rabun teruk (rabun).

Dua minggu sebelum operasi, pesakit harus berhenti minum alkohol, merokok, berjemur dan sejumlah ubat yang mempengaruhi pembekuan darah.

Jangan lupa bahawa blepharoplasty yang berjaya bukan sahaja kemahiran pakar bedah, tetapi juga pendekatan yang bertanggungjawab dari pihak pesakit sendiri..

Bagaimana pembedahan kelopak mata dilakukan?

Blepharoplasty dilakukan di bawah anestesia tempatan. Dalam beberapa kes, atas permintaan pesakit, digunakan anestesia umum. Pembedahan kelopak mata mempunyai beberapa perbezaan yang ketara. Oleh itu, pembedahan plastik pada kelopak mata atas melibatkan sayatan di sepanjang lipatan palpebral (iaitu, di sepanjang lipatan kulit semula jadi). Tisu dan kulit lemak yang berlebihan kemudian dikeluarkan. Pembedahan plastik ini adalah yang paling popular, biasa dan sederhana.

Untuk pembedahan kelopak mata bawah, sayatan dibuat di bawah garis bulu mata. Jenis operasi ini adalah kerja perhiasan, lebih-lebih lagi, ini adalah proses yang sangat kompleks dan bertanggungjawab. Dalam kes ini, semuanya bergantung pada kemahiran dan pengalaman pakar bedah, kerana dengan pelaksanaan yang kompeten, hasilnya akan melebihi semua jangkaan..

Ketika di kawasan kelopak mata bawah diperlukan untuk menghilangkan simpanan lemak secara eksklusif, maka transphonoplasty transconjunctival dilakukan. Dalam kes ini, sayatan dibuat di bahagian dalam kelopak mata, yang memungkinkan untuk menyembunyikannya sepenuhnya. Jenis operasi ini dilakukan terutamanya pada usia muda, kerana keanjalan kulit yang baik diperlukan untuknya..

Operasi berlangsung sekitar satu jam, setelah itu sayatan dijahit, pembalut digunakan, dan pesakit dihantar pulang dengan bantuan panduan.

Selepas operasi, pesakit merasakan ketidakselesaan, kekeringan di mata, lebam dan pembengkakan tisu muncul di bawah mata. Proses semula jadi adalah rasa sakit ketika menutup kelopak mata kerana ketegangan dan pembengkakannya. Kelopak mata memperoleh penampilan yang sihat dan cantik hanya sebulan selepas operasi.

Untuk beberapa waktu selepas operasi, mata memerlukan rehat sepenuhnya. Anda tidak boleh membaca, menggunakan komputer atau menonton TV, dan anda juga harus mengelakkan pendedahan cahaya dan panas yang terang (tanpa gelap, cermin mata hitam, dalam cuaca apa pun, anda juga tidak boleh keluar).

Kesan operasi berlangsung 5-10 tahun, dalam beberapa kes hingga 15 tahun.

Tempoh pemulihan selepas pembedahan kelopak mata

Tempoh dan dinamika tempoh pemulihan ditentukan oleh gabungan beberapa faktor:

  • skala dan jumlah operasi;
  • ciri individu tisu di sekitar mata;
  • usia pesakit;
  • jenis dan struktur kulit.

Blepharoplasty umumnya dicirikan oleh tempoh pemulihan yang singkat dan risiko komplikasi yang minimum. Pada minggu-minggu pertama selepas operasi, anda harus mengikuti semua cadangan doktor dan mengikuti peraturan tertentu. Oleh kerana tempoh ini dapat mempengaruhi hasil akhir blepharoplasty dengan ketara.

Jahitan dikeluarkan sepenuhnya seminggu selepas pembedahan. Bagi sesetengah orang, tempoh ini dikurangkan menjadi 4-5 hari, dan untuk yang lain diperpanjang menjadi dua minggu. Semuanya bergantung pada ciri pemulihan organisma individu. Selepas mengeluarkan jahitan, jangan sentuh kelopak mata dan mata, gosokkannya, gunakan kanta lekap atau gunakan kosmetik hiasan. Anda harus menahan diri dari segala jenis paparan pada mata dan kelopak mata, dan kebersihan kelopak mata harus dilakukan dengan hati-hati hanya dengan cara yang halus.

Rata-rata, setelah 10 hari, pesakit dapat kembali ke kehidupan normalnya. Anda hanya boleh mengehadkan aktiviti fizikal yang intensif, yang anda boleh kembali tidak lebih awal dari sebulan selepas operasi..

Blepharoplasty transconjunctival kelopak mata bawah, di mana sayatan dibuat di bahagian dalam kelopak mata, tidak memerlukan penyingkiran jahitan, yang bermaksud kurang trauma. Dalam kes ini, pemulihan akan menjadi jangka pendek, tidak lebih dari dua minggu. Tetapi, seperti yang disebutkan di atas, campur tangan pembedahan jenis ini hanya dilakukan pada kulit yang relatif muda. Dengan kelebihan kulit yang banyak, kaedah ini tidak berkesan.

Komplikasi selepas pembedahan kelopak mata

Semua komplikasi selepas pembedahan kelopak mata terbahagi kepada:

Komplikasi segera termasuk proses yang berlaku sejurus selepas operasi, kadang-kadang bahkan di meja operasi. Ini termasuk:

  • hematoma;
  • berdarah;
  • edema;
  • penjelmaan kelopak mata bawah.

Pembengkakan kulit kelopak mata adalah kesan sampingan yang diharapkan setelah blepharoplasty. Bagaimanapun, terdapat gangguan invasif dalam kerja badan. Walau bagaimanapun, jika edema tidak hilang dalam seminggu atau lebih, maka kita bercakap mengenai komplikasi. Edema boleh mempengaruhi ketajaman penglihatan: ia dapat memprovokasi penglihatan berganda atau gambar kabur. Keadaan diperburuk oleh sakit kepala yang timbul akibat tekanan cecair pada bola mata.

Foto SEBELUM dan SELEPAS blepharoplasty

Pendarahan berbahaya kerana jika darah tidak dikeluarkan, maka di kawasan ini akan terdapat jaringan parut yang berlebihan, penebalan kelopak mata dan nod subkutan, yang untuk waktu yang lama, dan dalam beberapa kes tidak akan larut sama sekali.

Untuk mengeluarkan darah yang berlebihan, tusukan dilakukan atau ujung-ujungnya ditolak di kawasan kecil kelopak mata dan darah yang terkumpul dikeluarkan sepenuhnya. Sekiranya berlaku kerosakan pada kapal besar, darah mula mengalir secara berterusan, semakin banyak tisu meregangkan, yang akibatnya menyebabkan pembentukan hematoma. Sangat mustahak untuk melakukan pembedahan dan menjahit kapal yang rosak.

Kes yang sangat berbahaya adalah pengumpulan darah di belakang bola mata (juga jika kapal besar rosak). Dalam kes ini, hematoma retrobulbar terbentuk, yang ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • sakit tajam;
  • membonjol bola mata;
  • had pergerakan mata.

Sekiranya tekanan pada mata meningkat, maka kehilangan penglihatan sementara mungkin, dan dalam kes-kes yang sangat teruk, trombosis arteri retina, yang akan menyebabkan glaukoma akut.

Untuk mengelakkan akibat buruk tersebut, perlu segera berjumpa pakar oftalmologi yang akan melakukan tonometri dan menetapkan kawalan terhadap peredaran darah di retina. Selain itu, terapi infus dekongestan dilakukan.

Pembalikan kelopak mata bawah berlaku apabila cacat kerana fakta bahawa terlalu banyak kulit telah dikeluarkan. Pengetatan kulit berlaku, yang menyebabkan retak tajam kelopak mata ke bawah.

Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi ini, anda harus melakukan senam untuk kelopak mata. Untuk melakukan ini, tepi kelopak mata bawah perlahan-lahan diangkat dengan jari telunjuk, sambil memutar mata. Dalam kedudukan ini, anda perlu memperbaiki mata selama beberapa saat, selepas itu kelopak mata jatuh. Latihan bermula pada hari ketiga selepas operasi dan dilakukan 4-5 kali sehari selama dua minggu.

Komplikasi lewat dicirikan oleh fakta bahawa ia tidak muncul sejurus selepas operasi, tetapi, misalnya, pada akhir tempoh pemulihan. Ini termasuk:

  1. Pembentukan sista yang muncul di sepanjang garis jahitan, kista boleh larut sendiri, atau boleh dikeluarkan oleh doktor.
  2. Asimetri mata adalah akibat jaringan parut yang tidak betul kerana jahitan yang tidak rata. Kecacatan itu dapat diatasi hanya dengan operasi berulang..
  3. Perbezaan jahitan adalah fenomena yang sangat tidak menyenangkan. Kecacatan dihilangkan dengan jahitan berulang dari tepi luka, yang menyumbang kepada pembentukan parut kasar.
  4. Gejala mata panas berlaku apabila kelopak mata tidak menutup sepenuhnya, menyebabkan kornea kering. Komplikasi serupa berlaku dalam kes pembedahan plastik lain: pemulihan sebelumnya belum berlaku, dan pesakit akan menjalani operasi baru. Untuk menghilangkan masalah ini, perlu dilakukan semula pada kelopak mata..
  5. Penetapan kelopak mata atas atau blepharoptosis diperbetulkan dengan operasi kedua.
  6. Keratoconjunctivitis kering berlaku akibat campur tangan pembedahan, tetapi masih merupakan komplikasi pembedahan kelopak mata. Masalahnya dihilangkan dengan titisan mata.
  7. Merobek adalah hasil pembengkakan kulit kelopak mata, ketika bukaan lakrimal bergerak ke luar atau, seperti dalam kasus penyempitan saluran lakrimal, akibat jaringan parut.

Dari perkara di atas, menjadi jelas bahawa kebanyakan komplikasi memerlukan pembedahan berulang. Tetapi kerana takut komplikasi, anda tidak boleh melepaskan peluang untuk menyingkirkan kekurangan yang merosakkan penampilan. Komplikasi ini jarang berlaku dan agak dapat diramalkan, jadi dengan memilih klinik dan pakar yang cekap, anda dapat mengelakkannya..

Pencegahan komplikasi

Dalam beberapa kes, risiko komplikasi dapat dielakkan dengan memberikan perawatan pasca operasi yang tepat..

  1. Setelah prosedur, pembalut steril segera digunakan pada jahitan segar, yang dikeluarkan hanya setelah tiga hari..
  2. Setelah pembalut dilepaskan, jahitan dilumasi dengan salap antiseptik untuk mengelakkan jangkitan pada sayatan. Tetapi dalam kes ini, salap antiseptik dapat memprovokasi kemerosotan penglihatan sementara..
  3. Kompres sejuk, yang digunakan pada hari-hari pertama selepas pembedahan, akan membantu mengelakkan pembentukan lebam dan lebam..
  4. Sekiranya pesakit merasakan kesakitan yang berterusan, maka ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor digunakan untuk melegakan kesakitan..
  5. Untuk mengelakkan gejala "mata kering", gunakan titisan mata khas.
  6. Setelah mengeluarkan jahitan, perlu melindungi dan tidak menegangkan mata, anda mesti meninggalkan kanta lekap buat sementara waktu. Jika tidak, risiko peningkatan tekanan intraokular meningkat, yang boleh menyebabkan pendarahan, pendarahan dan penyimpangan bentuk sayatan..
  7. Untuk beberapa waktu, sekitar 4 minggu, aktiviti fizikal yang aktif harus dielakkan: miringkan kepala yang tajam, penggunaan bantal tinggi semasa tidur, serta mandi air panas dan pancuran mandian.
  8. Hadkan pengambilan garam dan air untuk mengelakkan penumpukan tekanan selama beberapa bulan.
  9. Pakai cermin mata hitam untuk mengelakkan cahaya terang.
  10. Jangan gunakan kosmetik selama satu bulan agar tidak menyebabkan konjungtivitis alergi.
  11. Lakukan senaman khas untuk mengembalikan nada otot mata.

Kontraindikasi untuk pembedahan kelopak mata

Operasi tidak dilakukan sekiranya:

  • penyakit autoimun dan onkologi;
  • penyusuan dan kehamilan;
  • penyakit berjangkit, kronik dan akut pada peringkat akut;
  • diabetes mellitus;
  • penyakit organ-organ hematopoietik;
  • gangguan pendarahan.

Teknik alternatif

Secara adil, kita harus perhatikan bahawa jika anda memutuskan mengenai blepharoplasty, pertama sekali, anda harus memastikan bahawa teknik lain yang tidak invasif tidak dapat membantu anda. Untuk melakukan ini, anda harus berunding dengan pakar kosmetik yang berpengalaman dan melawat pakar bedah. Doktor yang jujur ​​tidak akan mendesak pembedahan jika anda tidak memerlukannya..

Sekarang terdapat banyak kaedah alternatif untuk menghilangkan kesan ini..

Blepharoplasty transconjunctival laser dengan unsur bedah mikro dapat menghilangkan kulit berlebihan tanpa sayatan terbuka, dengan kata lain, mengelakkan pembedahan sepenuhnya. Kaedah ini sangat popular di USA dan merupakan kaedah eksklusif..

Kaedah angkat kening endoskopik berdasarkan meluruskan dan melicinkan kelopak mata atas. Bersama kaedah ini, peremajaan kulit laser dilakukan, yang mengetatkan dan menguatkan kolagen fibril. Menaikkan alis dilakukan melalui tusukan kulit, yang dibuat di kulit kepala.

Blepharoplasty klasik dengan cepat kehilangan kedudukannya, tetapi masih terdapat kes-kes apabila perlu menggunakan kaedah ini. Masa kita unik kerana setiap pesakit dapat memilih pilihan terbaik untuk membetulkan kelopak mata.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma