Memejamkan sebelah mata

Strabismus pada kanak-kanak adalah patologi yang sering berlaku

Penyebab strabismus kongenital pada kanak-kanak

Strabismus (strabismus) adalah pelanggaran fungsi motor mata, akibatnya mereka berada pada posisi yang salah dan tidak dapat memenuhi tugas utamanya sepenuhnya - yang visual. Pada kedudukan normal, gambar jatuh di bahagian tengah kedua mata, setelah itu gambar diproses di bahagian yang sesuai dan digabungkan menjadi satu gambar. Sekiranya terdapat patologi, pelakuran seperti itu tidak berlaku. Untuk mengecualikan gambar berganda, sistem saraf pusat berhenti melihat gambaran yang diterima oleh mata juling.

Mengapa keadaan ini berlaku? Sebab-sebab yang boleh menyebabkan juling kongenital adalah banyak:

  • Gangguan penglihatan yang ketara dari sebarang jenis (miopia, hiperopia, astigmatisme);
  • Gangguan neurologi - kelumpuhan, paresis;
  • Patologi CNS;
  • Lekapan otot mata yang tidak normal;
  • Kecederaan;
  • Penyakit somatik;
  • Keturunan;
  • Kelaparan oksigen semasa kehamilan dan semasa melahirkan anak;
  • Kelumpuhan otak, sindrom Down dan patologi otak kongenital lain:
  • Penyakit berjangkit yang dihidapi oleh ibu pada awal kehamilan.

Juling palsu dan benar

Mata anak sakit - kemungkinan sebab bagaimana anda dapat menolong bayi

Jarum berpenyakit biasa dilihat pada bayi. Kesan miring-mata berlaku kerana mata dipasang dekat dengan jambatan hidung, atau tengkorak wajah mempunyai struktur khas. Sebab yang paling penting adalah ketidakmatangan sistem saraf pusat, yang tidak dapat mengawal pergerakan mata anak dengan cukup. Keadaan ini hilang dengan sendirinya ketika bayi membesar (biasanya, enam bulan, mata benar-benar sejajar).

Strabismus sejati didiagnosis pada usia 5-6 bulan berdasarkan hasil pemeriksaan perubatan.

Cara mengenali strabismus pada bayi baru lahir

Anak mempunyai mata yang bengkak - kemungkinan penyebabnya, gejala yang membimbangkan

Anda boleh menentukan penyakit pada bayi dengan tanda-tanda berikut:

  1. Pandangan anak itu serong, tidak dapat fokus pada satu ketika.
  2. Kurangnya penyegerakan pergerakan mata.
  3. Anak memusingkan kepala untuk melihat objek atau objek dengan satu mata.
  4. Mata tidak bertindak balas terhadap cahaya terang (biasanya bayi harus berpaling atau menutup mata).
  5. Oleh kerana kanak-kanak itu tidak dapat melihat benda-benda di sekitarnya sebagai volumetrik, dia selalu tersandung pada mereka, berorientasi buruk di angkasa.
  6. Anak tidak mengenali ibu, ayah, orang dekat lain, tidak membezakan antara mainannya sendiri.
  7. Kanak-kanak itu menyipit, cuba memeriksa objek.
  8. Kerak tidak mengesan objek bergerak.

Penting! Semua patologi perlu dikenal pasti dan dirawat tepat pada masanya. Strabismus pada bayi baru lahir tidak terkecuali. Adalah perlu bahawa ibu bapa dapat membezakan antara gejala penyakit ini, dan, jika ada kecurigaan yang munasabah, mereka beralih kepada pakar oftalmologi pediatrik. Pada masa yang sama, anda tidak boleh melakukan rawatan diri, jika tidak, keadaan hanya akan bertambah buruk.

Sekiranya ia membawa mata ke jambatan hidung

Sebilangan besar kes ini adalah strabismus konvergen berfungsi. Keadaan ini disebabkan oleh ciri struktur tengkorak bayi - kerana jambatan hidung yang lebar dan rendah, sebahagian besar protein tidak dapat dilihat, yang menjadikannya seolah-olah anak itu melihat ke bawah. Semasa tumbuh dan berkembang, jambatan hidung naik lebih tinggi, menarik kulit di belakangnya, dan tanda-tanda strabismus khayalan hilang dengan sendirinya.

Sekiranya mata anda berlari ke arah yang berbeza

Sekiranya mata bayi yang baru lahir disipitkan ke arah yang berbeza, maka ini mungkin salah satu daripada dua jenis strabismus:

  1. Berfungsi. Ini adalah nama strabismus khayalan, yang dibincangkan di atas. Ia bukan penyakit. Keadaan ini, selain struktur khas tengkorak, juga dijelaskan oleh fakta bahawa kanak-kanak itu, yang berada dalam tahap perkembangan intrauterin, tidak perlu memusatkan pandangannya. Atas sebab ini, otot mata belum terlatih pada masa bayi dilahirkan. Kawasan otak yang bertanggungjawab untuk fungsi motor mata mencapai tahap perkembangan yang diinginkan hanya dengan 3-4 bulan. Sehingga itu, pergerakan mata tidak konsisten..
  2. Berterusan. Dengan pelanggaran seperti itu, murid-murid tidak dapat menyusun paksi yang sama, oleh itu mereka diarahkan ke arah yang berbeza. Sekiranya patologi ini diperhatikan pada anak sejak lahir, maka strabismus selewat-lewatnya 6 bulan tidak akan hilang dengan sendirinya.

Sekiranya satu mata menyipit

Keadaan di mana satu mata menyipit pada bayi yang baru lahir berbahaya oleh perkembangan amblyopia. Ia adalah gangguan penglihatan yang berfungsi secara terbalik di mana sebelah mata tidak terlibat dalam aktiviti visual. Oleh kerana, disebabkan oleh strabismus, menjadi mustahil untuk menggabungkan gambar yang kedua mata melihat menjadi satu gambar, otak "mematikan" fungsi salah satu dari dua mata tersebut. Tidak sukar untuk mengenali pelanggaran seperti itu: jika mata menyimpang (ke luar, ke bawah, ke dalam, ke atas), maka anak itu mempunyai masalah kesihatan yang jelas, dan bayi harus ditunjukkan kepada pakar oftalmologi secepat mungkin.

Penting! Amblyopia berlaku pada usia yang sangat muda dan selalunya merupakan penyebab utama kehilangan penglihatan pada bayi..

Diagnostik

Diagnostik paling mudah boleh dilakukan di rumah. Anda perlu meminta seseorang menarik perhatian bayi dengan mainan dan menutup mata dengan sekeping kadbod tebal. Kemudian tutup mata kedua, dengan berhati-hati mengikuti yang pertama. Kedudukan mata pertama tidak boleh berubah - anak harus terus melihat mainannya. Perkara yang sama mesti diperhatikan untuk mata kedua. Sekiranya kedudukan belum bergerak. Tidak ada sebab untuk risau.

Di institusi perubatan, diagnostik akan menjadi sukar dan memerlukan banyak masa. Pertama sekali, doktor anda akan memeriksa ketajaman penglihatan anda. Prosedur ini dijalankan pada awalnya tanpa menggunakan lensa pembetulan, dan kemudian dengannya. Kini teknologi komputer dapat digunakan untuk prosedur ini. Mereka mengenal pasti masalah dengan lebih tepat..

Ia perlu untuk menentukan jumlah pergerakan, sudut strabismus dan kedudukan mata. Juga perlu untuk memeriksa segmen anterior, medium konduktif mata, fundus. Ia perlu untuk menentukan pembiasan mata anak. Prosedur ini dilakukan pada murid yang sempit dan lebar. Langkah seterusnya adalah pemeriksaan penglihatan binokular.

Bagaimana kanta lekap dipasang, lihat artikel ini.

Setelah menerima semua data dan berunding dengan pakar oftalmologi, anda boleh memulakan rawatan.

Anda tidak boleh mengubat sendiri. Ia hanya akan membahayakan anak anda.!

Varieti patologi yang dijelaskan

Mata anak membengkak selepas tidur - kemungkinan penyebab, gejala

Hari ini, lebih daripada 25 jenis patologi ini diketahui, dalam setiap kes individu diperlukan pendekatan individu untuk masalah tersebut. Jenis strabismus berbeza mengikut beberapa kriteria:

  1. Menjelang kejadian:
  • Kongenital;
  • Diperolehi. Biasanya berkembang pada kanak-kanak berumur 3-5 tahun, menderita gangguan penglihatan, khususnya, hiperopia dan astigmatisme (dalam beberapa kes, ia mungkin miopia).
  1. Dengan penglibatan mata:
  • Sepihak Jika tidak, patologi disebut strabismus monolateral (dalam kes ini, satu mata menyipit pada anak). Penyakit ini penuh dengan amblyopia;
  • Berselang-seli (mata menyipit bergantian). Jika tidak, ia dipanggil bergantian (dari kata "gantian" - perhatikan urutannya).
  1. Dengan fokus:
  • Tegak (satu mata berada di atas atau di bawah yang lain);
  • Berkumpul (mata dikumpulkan ke hidung). Selalunya digabungkan dengan hiperopia;
  • Divergent (mata terarah ke pelipis). Biasanya digabungkan dengan rabun;
  • Campuran (gabungan strabismus konvergen atau divergen dengan menegak).
  1. Menurut kestabilan patologi:
  • Kekal;
  • Berubah-ubah.
  1. Dengan asal:
  • Lumpuh. Dalam kes ini, pergerakan mata tidak ada atau terhad;
  • Mesra. Ini dicirikan oleh fakta bahawa satu atau kedua mata menyipit bergantian. Pada masa yang sama, dalam kes yang berbeza, mata dapat mengalir ke arah yang berbeza..

Squint juga dibezakan:

Sebagai tambahan, jenis penyakit berikut diperhatikan:

  • Penginapan. Pelanggaran itu diperbaiki dengan memakai cermin mata yang betul;
  • Sebahagiannya akomodatif. Tidak hilang sepenuhnya ketika memakai cermin mata.
  • Tidak menampung. Kacamata tidak mempengaruhi patologi dengan cara apa pun.

Pada nota. Penginapan adalah kemampuan mata untuk menumpukan perhatian pada objek yang terletak pada jarak yang berbeza dari pandangan. Hasilnya dicapai dengan menguncup dan merehatkan otot yang sesuai.

Sebagai tambahan kepada jenis yang disenaraikan, ada yang berikut:

  • Strabismus dengan atau tanpa diplopia (penglihatan berganda);
  • Dengan sudut yang berbeza (besar, kecil, tidak stabil);
  • Esotropia (mata masuk ke dalam).

Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi untuk kanak-kanak di bawah satu tahun

Pemeriksaan perubatan pertama dilakukan hampir sejurus selepas melahirkan anak. Tetapi lawatan ke pakar oftalmologi hanya disediakan untuk beberapa bayi sahaja. Rundingan pakar oftalmologi boleh diresepkan oleh pakar neonatologi atau pakar pediatrik daerah, jika bayi berisiko (pemeriksaan dilakukan di hospital bersalin atau poliklinik, masing-masing).

Kumpulan risiko merangkumi:

  • bayi dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit mata (contohnya, jika ibu bapa anak mempunyai patologi seperti ini);
  • anak yang dilahirkan lebih awal dari jadual;
  • bayi yang dilahirkan dengan kelahiran yang rumit;
  • anak yang ibu bapa mempunyai tabiat buruk.

Pemeriksaan seterusnya dilakukan pada usia 2 bulan, kemudian pada 6 bulan dan satu tahun. Dalam kes ini, semua bayi diperiksa tanpa kecuali..

Sebelum mula merawat strabismus pada anak, perlu membuat diagnosis yang tepat berdasarkan pemeriksaan menyeluruh. Selanjutnya, rawatan yang sesuai ditetapkan, yang merangkumi satu set langkah: konservatif dan, jika diperlukan, pembedahan.

Kategori rawatan konservatif strabismus pada bayi merangkumi kaedah yang bertujuan untuk meningkatkan penglihatan. Sekiranya kanak-kanak mempunyai rabun jauh atau rabun jauh, doktor menetapkan cermin mata. Mereka juga membantu membetulkan juling, tetapi hanya jika digunakan bersama dengan rawatan lain. Tujuan yang terakhir adalah untuk mengajar bayi untuk menggabungkan gambar yang dilihat oleh mata kiri dan kanan menjadi satu gambar. Ini dapat dicapai melalui rawatan perkakasan, yang harus dilakukan 2-3 kali setahun, sementara satu kursus berlangsung 2-3 minggu.

Penting! Rawatan strabismus yang kompleks membawa kepada pemulihan dalam 97% kes.

Pembentukan mata

Mata mula terbentuk pada 8-10 minggu perkembangan embrio. Patologi yang timbul pada janin semasa tinggal di rahim agak sukar atau hampir mustahil untuk dihilangkan.

Di rahim, bayi dapat membezakan antara cahaya dan kegelapan, dan juga menunjukkan refleks visual. Kerana kekurangan cahaya terang, dia terbiasa dengan kegelapan yang berterusan. Selepas kelahiran, bayi memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Penglihatan warna dan objek mula berkembang sebelum usia 3 minggu.

Pada usia 2 bulan, kanak-kanak itu sudah dapat menatap objek besar dan terang. Lebih dekat dengan enam bulan, bayi mengembangkan jenis penglihatan stereoskopik, yang menunjukkan fiksasi tanpa halangan pada objek. Bola mata bayi sentiasa tumbuh, saraf optik berkembang.

Apa yang perlu dilakukan untuk ibu bapa

Sekiranya mata kanak-kanak menyipit, atau kedua mata menyimpang ke sisi, bayi mesti ditunjukkan kepada pakar oftalmologi pediatrik. Sekiranya bayi menderita penyakit kongenital, maka bayi tersebut didiagnosis pada usia 5-6 bulan.

Sekiranya diagnosis disahkan, lawatan ke pakar oftalmologi menjadi biasa. Sekiranya terdapat hiperopia atau miopia yang teruk, kanak-kanak itu diberi cermin mata.

Pada nota. Dengan sendirinya, cermin mata tidak akan membetulkan juling, tetapi membolehkan anak melihat dengan lebih baik. Selain itu, memakai kacamata adalah langkah yang berkesan untuk pencegahan amblyopia: otak akan mendapat gambaran yang betul dari luar, jadi tidak perlu menghilangkan fungsi visual dari mata yang sakit..

Sekiranya campur tangan pembedahan diperlukan untuk menyelesaikan masalah, maka MRI dan ultrasound bola mata mesti dilakukan sebelum operasi..

Selepas operasi, diperlukan terapi untuk menggabungkan hasil positif. Hanya dalam kes ini, strabismus dapat disembuhkan sepenuhnya dan sepenuhnya..


Pemeriksaan strabismus

Berapa lamakah strabismus masuk pada bayi

Mata bayi yang baru lahir sering dipejamkan segera setelah dilahirkan. Ramai ibu bapa berminat dengan pertanyaan mengenai kapan mata bayi yang baru lahir berhenti menyipit. Pakar pediatrik terkenal E. Komarovsky mendakwa bahawa penyebab dan rawatan (jika diperlukan) harus ditentukan ketika anak mencapai usia 4-6 bulan. Dalam kebanyakan kes, fenomena ini bersifat sementara dan hilang dengan sendirinya selama enam bulan. Bagi bayi yang baru lahir, strabismus adalah keadaan fisiologi normal..

Sekiranya saya berjumpa doktor

Sebelumnya dikatakan ketika strabismus menular pada bayi baru lahir. Sekiranya, setelah 6 bulan, mata bayi terus menyipit, perlu menunjukkan bayi kepada pakar oftalmologi untuk membuat diagnosis dan memulakan rawatan yang mencukupi dan tepat pada masanya..

Rawatan

Pembetulan optik

  • Gelas vakum Sidorenko;
  • cermin mata dengan lensa prismatik;
  • cermin mata inovatif dengan penapis merah dan biru;
  • gelas menggunakan prisma Fresnel.

Prisma fresnel pada cermin mata harus diperbaiki hanya oleh pakar oftalmologi, anda tidak boleh melakukan ini sendiri.

Pleoptik

  • rangsangan elektrik (untuk meningkatkan proses metabolik);
  • rangsangan laser (untuk merangsang retina);
  • magnetostimulasi (untuk meningkatkan peredaran darah di organ penglihatan);
  • rangsangan warna cahaya (rangsangan mata dengan fluks cahaya).

Ubat rakyat

  1. Air mendidih dituangkan ke dalam gelas.
  2. Kemudian masukkan 10 g akar tanaman ke dalamnya.
  3. Campuran disuntik selama setengah jam.
  4. Produk yang dihasilkan ditapis.
  5. Merebus diambil empat kali sehari selama seperempat gelas 30 minit sebelum makan.
  1. Segenggam jarum pain dicurahkan lebih dari 200 ml air mendidih.
  2. Ubat ini disuntik selama satu jam dan disaring.
  3. Produk siap diambil dalam jumlah satu sudu 15 minit sebelum sarapan. Perjalanan terapi dengannya tidak terhad dalam jangka masa.
  1. Rebus satu liter air.
  2. Tuangkan seratus gram buah tanaman ke dalam air mendidih.
  3. Rebus ramuan selama 15 minit dengan api kecil.
  4. Kaldu mesti dibancuh selama lima jam..
  5. Anda boleh minum teh ini beberapa kali sehari 30 minit sebelum makan..

Pencegahan strabismus kanak-kanak

Antara langkah pencegahan utama yang akan membantu mengelakkan perkembangan strabismus adalah:

  • pemeriksaan kanak-kanak secara berkala dan tepat pada masanya oleh pakar oftalmologi;
  • perlindungan kesihatan wanita semasa kehamilan;
  • mengelakkan situasi tertekan;
  • rawatan penyakit yang tepat pada masanya boleh menyebabkan strabismus (campak, demam merah, difteria, dll.).

Strabismus biasa berlaku pada zaman kanak-kanak. Dalam banyak kes, keadaan ini adalah norma, tetapi gangguan patologi tidak jarang berlaku. Itulah sebabnya penting untuk menjalani pemeriksaan berkala dengan pakar oftalmologi pediatrik - lebih baik diinsuranskan sekali lagi daripada merawat penyakit lanjut kemudian. Rawatan di rumah tidak dapat dilakukan.

Perkembangan penyakit

Terdapat dua mekanisme yang berbeza untuk perkembangan strabismus..

  1. Bentuk strabismus yang mesra, apabila pembiasan (pembiasan sinar) terganggu pada satu atau kedua mata. Ia turun temurun dan menjelma pada masa kanak-kanak. Ia dirawat dengan cermin mata dan lensa, jika tempat penginapan terganggu - fokus penglihatan. Sekiranya kerosakan organik pada media optik, diperlukan pembedahan pada kornea atau penggantian lensa.
  2. Bentuk lumpuh. Kerja mata menyimpang dari fiksasi normal kerana paresis satu atau lebih otot. Pergerakan mata terbatas pada satu sisi, pandangan ke arah ini disertai oleh ciri khas putaran kepala. Kelumpuhan otot mata selalunya merupakan patologi yang diperoleh (trauma, tekanan teruk, kerosakan otak). Pemulihan fungsi normal pergerakan mata berlaku dengan bantuan fisioterapi dan pembedahan seterusnya untuk membetulkan otot yang lumpuh.

Seperti yang anda lihat, pelbagai jenis strabismus memerlukan kaedah rawatan mereka sendiri..

Komarovsky memberi amaran bahawa rawatan diri terhadap strabismus dengan ubat-ubatan rakyat boleh memudaratkan jika mekanisme kejadiannya tidak diketahui. Hanya pakar oftalmologi yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang mencukupi..

Strabismus pada kanak-kanak - sebab, gejala, kaedah membetulkan penyakit

Strabismus adalah patologi fungsi oculomotor yang paling biasa. Seperti yang ditunjukkan oleh statistik, di Rusia setiap tahun 5-7% kanak-kanak dengan strabismus dilahirkan. Dalam 3 tahun kehidupan seterusnya, patologi berlaku pada 10% bayi yang lain. Apa itu strabismus pada seorang anak: penyebab perkembangan, jenis penyakit, gejala dan pencegahan, apa itu strabismus khayalan, dan berapa bulan berlalu, artikel ini akan memberitahu.

Strabismus pada kanak-kanak adalah patologi yang sering berlaku

Penyebab strabismus kongenital pada kanak-kanak

Strabismus (strabismus) adalah pelanggaran fungsi motor mata, akibatnya mereka berada pada posisi yang salah dan tidak dapat memenuhi tugas utamanya sepenuhnya - yang visual. Pada kedudukan normal, gambar jatuh di bahagian tengah kedua mata, setelah itu gambar diproses di bahagian yang sesuai dan digabungkan menjadi satu gambar. Sekiranya terdapat patologi, pelakuran seperti itu tidak berlaku. Untuk mengecualikan gambar berganda, sistem saraf pusat berhenti melihat gambaran yang diterima oleh mata juling.

Mengapa keadaan ini berlaku? Sebab-sebab yang boleh menyebabkan juling kongenital adalah banyak:

  • Gangguan penglihatan yang ketara dari sebarang jenis (miopia, hiperopia, astigmatisme);
  • Gangguan neurologi - kelumpuhan, paresis;
  • Patologi CNS;
  • Lekapan otot mata yang tidak normal;
  • Kecederaan;
  • Penyakit somatik;
  • Keturunan;
  • Kelaparan oksigen semasa kehamilan dan semasa melahirkan anak;
  • Kelumpuhan otak, sindrom Down dan patologi otak kongenital lain:
  • Penyakit berjangkit yang dihidapi oleh ibu pada awal kehamilan.

Juling palsu dan benar

Jarum berpenyakit biasa dilihat pada bayi. Kesan miring-mata berlaku kerana mata dipasang dekat dengan jambatan hidung, atau tengkorak wajah mempunyai struktur khas. Sebab yang paling penting adalah ketidakmatangan sistem saraf pusat, yang tidak dapat mengawal pergerakan mata anak dengan cukup. Keadaan ini hilang dengan sendirinya ketika bayi membesar (biasanya, enam bulan, mata benar-benar sejajar).

Strabismus sejati didiagnosis pada usia 5-6 bulan berdasarkan hasil pemeriksaan perubatan.

Cara mengenali strabismus pada bayi baru lahir

Anda boleh menentukan penyakit pada bayi dengan tanda-tanda berikut:

  1. Pandangan anak itu serong, tidak dapat fokus pada satu ketika.
  2. Kurangnya penyegerakan pergerakan mata.
  3. Anak memusingkan kepala untuk melihat objek atau objek dengan satu mata.
  4. Mata tidak bertindak balas terhadap cahaya terang (biasanya bayi harus berpaling atau menutup mata).
  5. Oleh kerana kanak-kanak itu tidak dapat melihat benda-benda di sekitarnya sebagai volumetrik, dia selalu tersandung pada mereka, berorientasi buruk di angkasa.
  6. Anak tidak mengenali ibu, ayah, orang dekat lain, tidak membezakan antara mainannya sendiri.
  7. Kanak-kanak itu menyipit, cuba memeriksa objek.
  8. Kerak tidak mengesan objek bergerak.

Penting! Semua patologi perlu dikenal pasti dan dirawat tepat pada masanya. Strabismus pada bayi baru lahir tidak terkecuali. Adalah perlu bahawa ibu bapa dapat membezakan antara gejala penyakit ini, dan, jika ada kecurigaan yang munasabah, mereka beralih kepada pakar oftalmologi pediatrik. Pada masa yang sama, anda tidak boleh melakukan rawatan diri, jika tidak, keadaan hanya akan bertambah buruk.

Sekiranya ia membawa mata ke jambatan hidung

Sebilangan besar kes ini adalah strabismus konvergen berfungsi. Keadaan ini disebabkan oleh ciri struktur tengkorak bayi - kerana jambatan hidung yang lebar dan rendah, sebahagian besar protein tidak dapat dilihat, yang menjadikannya seolah-olah anak itu melihat ke bawah. Semasa tumbuh dan berkembang, jambatan hidung naik lebih tinggi, menarik kulit di belakangnya, dan tanda-tanda strabismus khayalan hilang dengan sendirinya.

Sekiranya mata anda berlari ke arah yang berbeza

Sekiranya mata bayi yang baru lahir disipitkan ke arah yang berbeza, maka ini mungkin salah satu daripada dua jenis strabismus:

  1. Berfungsi. Ini adalah nama strabismus khayalan, yang dibincangkan di atas. Ia bukan penyakit. Keadaan ini, selain struktur khas tengkorak, juga dijelaskan oleh fakta bahawa kanak-kanak itu, yang berada dalam tahap perkembangan intrauterin, tidak perlu memusatkan pandangannya. Atas sebab ini, otot mata belum terlatih pada masa bayi dilahirkan. Kawasan otak yang bertanggungjawab untuk fungsi motor mata mencapai tahap perkembangan yang diinginkan hanya dengan 3-4 bulan. Sehingga itu, pergerakan mata tidak konsisten..
  2. Berterusan. Dengan pelanggaran seperti itu, murid-murid tidak dapat menyusun paksi yang sama, oleh itu mereka diarahkan ke arah yang berbeza. Sekiranya patologi ini diperhatikan pada anak sejak lahir, maka strabismus selewat-lewatnya 6 bulan tidak akan hilang dengan sendirinya.

Sekiranya satu mata menyipit

Keadaan di mana satu mata menyipit pada bayi yang baru lahir berbahaya oleh perkembangan amblyopia. Ia adalah gangguan penglihatan yang berfungsi secara terbalik di mana sebelah mata tidak terlibat dalam aktiviti visual. Oleh kerana, disebabkan oleh strabismus, menjadi mustahil untuk menggabungkan gambar yang kedua mata melihat menjadi satu gambar, otak "mematikan" fungsi salah satu dari dua mata tersebut. Tidak sukar untuk mengenali pelanggaran seperti itu: jika mata menyimpang (ke luar, ke bawah, ke dalam, ke atas), maka anak itu mempunyai masalah kesihatan yang jelas, dan bayi harus ditunjukkan kepada pakar oftalmologi secepat mungkin.

Penting! Amblyopia berlaku pada usia yang sangat muda dan selalunya merupakan penyebab utama kehilangan penglihatan pada bayi..

Varieti patologi yang dijelaskan

Hari ini, lebih daripada 25 jenis patologi ini diketahui, dalam setiap kes individu diperlukan pendekatan individu untuk masalah tersebut. Jenis strabismus berbeza mengikut beberapa kriteria:

  1. Menjelang kejadian:
  • Kongenital;
  • Diperolehi. Biasanya berkembang pada kanak-kanak berumur 3-5 tahun, menderita gangguan penglihatan, khususnya, hiperopia dan astigmatisme (dalam beberapa kes, ia mungkin miopia).
  1. Dengan penglibatan mata:
  • Sepihak Jika tidak, patologi disebut strabismus monolateral (dalam kes ini, satu mata menyipit pada anak). Penyakit ini penuh dengan amblyopia;
  • Berselang-seli (mata menyipit bergantian). Jika tidak, ia dipanggil bergantian (dari kata "gantian" - perhatikan urutannya).
  1. Dengan fokus:
  • Tegak (satu mata berada di atas atau di bawah yang lain);
  • Berkumpul (mata dikumpulkan ke hidung). Selalunya digabungkan dengan hiperopia;
  • Divergent (mata terarah ke pelipis). Biasanya digabungkan dengan rabun;
  • Campuran (gabungan strabismus konvergen atau divergen dengan menegak).
  1. Menurut kestabilan patologi:
  • Kekal;
  • Berubah-ubah.
  1. Dengan asal:
  • Lumpuh. Dalam kes ini, pergerakan mata tidak ada atau terhad;
  • Mesra. Ini dicirikan oleh fakta bahawa satu atau kedua mata menyipit bergantian. Pada masa yang sama, dalam kes yang berbeza, mata dapat mengalir ke arah yang berbeza..

Squint juga dibezakan:

Sebagai tambahan, jenis penyakit berikut diperhatikan:

  • Penginapan. Pelanggaran itu diperbaiki dengan memakai cermin mata yang betul;
  • Sebahagiannya akomodatif. Tidak hilang sepenuhnya ketika memakai cermin mata.
  • Tidak menampung. Kacamata tidak mempengaruhi patologi dengan cara apa pun.

Pada nota. Penginapan adalah kemampuan mata untuk menumpukan perhatian pada objek yang terletak pada jarak yang berbeza dari pandangan. Hasilnya dicapai dengan menguncup dan merehatkan otot yang sesuai.

Sebagai tambahan kepada jenis yang disenaraikan, ada yang berikut:

  • Strabismus dengan atau tanpa diplopia (penglihatan berganda);
  • Dengan sudut yang berbeza (besar, kecil, tidak stabil);
  • Esotropia (mata masuk ke dalam).

Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi untuk kanak-kanak di bawah satu tahun

Pemeriksaan perubatan pertama dilakukan hampir sejurus selepas melahirkan anak. Tetapi lawatan ke pakar oftalmologi hanya disediakan untuk beberapa bayi sahaja. Rundingan pakar oftalmologi boleh diresepkan oleh pakar neonatologi atau pakar pediatrik daerah, jika bayi berisiko (pemeriksaan dilakukan di hospital bersalin atau poliklinik, masing-masing).

Kumpulan risiko merangkumi:

  • bayi dengan kecenderungan keturunan terhadap penyakit mata (contohnya, jika ibu bapa anak mempunyai patologi seperti ini);
  • anak yang dilahirkan lebih awal dari jadual;
  • bayi yang dilahirkan dengan kelahiran yang rumit;
  • anak yang ibu bapa mempunyai tabiat buruk.

Pemeriksaan seterusnya dilakukan pada usia 2 bulan, kemudian pada 6 bulan dan satu tahun. Dalam kes ini, semua bayi diperiksa tanpa kecuali..

Sebelum mula merawat strabismus pada anak, perlu membuat diagnosis yang tepat berdasarkan pemeriksaan menyeluruh. Selanjutnya, rawatan yang sesuai ditetapkan, yang merangkumi satu set langkah: konservatif dan, jika diperlukan, pembedahan.

Kategori rawatan konservatif strabismus pada bayi merangkumi kaedah yang bertujuan untuk meningkatkan penglihatan. Sekiranya kanak-kanak mempunyai rabun jauh atau rabun jauh, doktor menetapkan cermin mata. Mereka juga membantu membetulkan juling, tetapi hanya jika digunakan bersama dengan rawatan lain. Tujuan yang terakhir adalah untuk mengajar bayi untuk menggabungkan gambar yang dilihat oleh mata kiri dan kanan menjadi satu gambar. Ini dapat dicapai melalui rawatan perkakasan, yang harus dilakukan 2-3 kali setahun, sementara satu kursus berlangsung 2-3 minggu.

Penting! Rawatan strabismus yang kompleks membawa kepada pemulihan dalam 97% kes.

Apa yang perlu dilakukan untuk ibu bapa

Sekiranya mata kanak-kanak menyipit, atau kedua mata menyimpang ke sisi, bayi mesti ditunjukkan kepada pakar oftalmologi pediatrik. Sekiranya bayi menderita penyakit kongenital, maka bayi tersebut didiagnosis pada usia 5-6 bulan.

Sekiranya diagnosis disahkan, lawatan ke pakar oftalmologi menjadi biasa. Sekiranya terdapat hiperopia atau miopia yang teruk, kanak-kanak itu diberi cermin mata.

Pada nota. Dengan sendirinya, cermin mata tidak akan membetulkan juling, tetapi membolehkan anak melihat dengan lebih baik. Selain itu, memakai kacamata adalah langkah yang berkesan untuk pencegahan amblyopia: otak akan mendapat gambaran yang betul dari luar, jadi tidak perlu menghilangkan fungsi visual dari mata yang sakit..

Sekiranya campur tangan pembedahan diperlukan untuk menyelesaikan masalah, maka MRI dan ultrasound bola mata mesti dilakukan sebelum operasi..

Selepas operasi, diperlukan terapi untuk menggabungkan hasil positif. Hanya dalam kes ini, strabismus dapat disembuhkan sepenuhnya dan sepenuhnya..

Pemeriksaan strabismus

Berapa lamakah strabismus masuk pada bayi

Mata bayi yang baru lahir sering dipejamkan segera setelah dilahirkan. Ramai ibu bapa berminat dengan pertanyaan mengenai kapan mata bayi yang baru lahir berhenti menyipit. Pakar pediatrik terkenal E. Komarovsky mendakwa bahawa penyebab dan rawatan (jika diperlukan) harus ditentukan ketika anak mencapai usia 4-6 bulan. Dalam kebanyakan kes, fenomena ini bersifat sementara dan hilang dengan sendirinya selama enam bulan. Bagi bayi yang baru lahir, strabismus adalah keadaan fisiologi normal..

Sekiranya saya berjumpa doktor

Sebelumnya dikatakan ketika strabismus menular pada bayi baru lahir. Sekiranya, setelah 6 bulan, mata bayi terus menyipit, perlu menunjukkan bayi kepada pakar oftalmologi untuk membuat diagnosis dan memulakan rawatan yang mencukupi dan tepat pada masanya..

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya mata bayi menyipit, maka anda tidak perlu teragak-agak untuk berjumpa doktor. Cukup mudah untuk menghilangkan bentuk patologi ringan. Penyakit lanjut mengganggu pembentukan penglihatan binokular. Akibatnya, badan remah terpaksa mengembangkan refleks kompensasi, yang pada masa akan datang hanya akan menyulitkan rawatan. Di samping itu, dengan adanya strabismus, gangguan penglihatan adalah proses yang tidak dapat dielakkan. Juga, dengan adanya patologi jangka panjang, amblyopia berkembang..

Pencegahan strabismus kanak-kanak

Antara langkah pencegahan utama yang akan membantu mengelakkan perkembangan strabismus adalah:

  • pemeriksaan kanak-kanak secara berkala dan tepat pada masanya oleh pakar oftalmologi;
  • perlindungan kesihatan wanita semasa kehamilan;
  • mengelakkan situasi tertekan;
  • rawatan penyakit yang tepat pada masanya boleh menyebabkan strabismus (campak, demam merah, difteria, dll.).

Strabismus biasa berlaku pada zaman kanak-kanak. Dalam banyak kes, keadaan ini adalah norma, tetapi gangguan patologi tidak jarang berlaku. Itulah sebabnya penting untuk menjalani pemeriksaan berkala dengan pakar oftalmologi pediatrik - lebih baik diinsuranskan sekali lagi daripada merawat penyakit lanjut kemudian. Rawatan di rumah tidak dapat dilakukan.

Apabila strabismus menular pada bayi baru lahir dan bayi, mengapa mereka memejamkan mata?

Ibu bapa bayi kadang-kadang menyedari bahawa bayi dari semasa ke semasa melihat ke hidung. Ia juga berlaku bahawa satu mata memandang secara langsung, yang lain - ke samping. Pada masa yang sama, selebihnya masa anak kelihatan cukup sihat, gejala strabismus hanya muncul sekali-sekala. Mengapa bayi "miring", ketika juling pada bayi baru lahir berlalu dan dalam keadaan apa ibu harus membunyikan penggera?

Mengapa bayi memejamkan mata: penyebab strabismus pada bayi baru lahir

Faktor-faktor berikut memperburuk keadaan:

  • Pramatang, berat lahir rendah. Bayi yang dilahirkan sebelum waktunya lebih cenderung menderita juling..
  • Bersalin yang sukar. Sekiranya pada masa kelahiran bayi mengalami hipoksia (kekurangan oksigen), cedera (kepala, muka), ini boleh mencetuskan perkembangan patologi.
  • Kecenderungan genetik. Sekiranya salah seorang ibu bapa mempunyai sejarah penyakit mata ini, kemungkinan penyakit ini akan diwarisi..
  • Penyakit ibu anak semasa mengandung. Ini boleh menjadi jangkitan (rubella, toxoplasmosis, borreliosis), komplikasi selepas proses keradangan yang berpanjangan.
  • Ketakutan atau tekanan lain pada anak.
  • Penyakit sistem saraf pusat.

Strabismus fisiologi

Strabismus, disebabkan oleh sebab fisiologi, berlaku pada bayi baru lahir dalam 90% kes. Adalah dipercayai bahawa otot mata akan mula berfungsi secara harmoni dari masa ke masa, dan bayi akan segera mengembangkan penglihatan teropong. Pada masa yang sama, penting untuk tidak melewatkan gejala patologi yang benar, yang mesti dimulakan untuk diperbaiki seawal mungkin. Apabila strabismus masuk pada bayi baru lahir dan apakah ciri-ciri strabismus fisiologi?

Tanda-tanda strabismus pada bayi sebagai varian norma

Bagaimana anda dapat memastikan bahawa pandangan anak ke hidung dan menyimpang ke sisi adalah varian norma? Hanya pakar, pakar oftalmologi, yang dapat menjawab soalan ini. Pada masa yang sama, terdapat beberapa tanda yang menunjukkan bahawa strabismus bayi adalah fisiologi:

  • Pemisahan pergerakan mata hanya berlaku sekali-sekala. Selebihnya, pandangan bayi tertumpu.
  • Seorang kanak-kanak memejamkan mata atau kedua matanya hanya apabila dia melihat objek yang terlalu dekat.
  • Gejala itu muncul apabila terdapat perubahan tajam pada warna dan kecerahan mainan yang jatuh ke bidang pandangan remah.
  • Sindrom palsu tidak stabil - kedua-dua mata boleh "miring" secara bergantian.

Bilakah strabismus fisiologi mesti hilang?

Menurut pakar, strabismus berkala pada bayi baru lahir dan bayi dapat bertahan selama 3 bulan, setelah itu anak-anak berhenti memotong. Dalam beberapa sumber, pakar oftalmologi kanak-kanak mengesyorkan menunggu bayi berusia enam bulan, dan barulah mula membunyikan penggera. Kadang-kadang proses ini ditangguhkan, dan gejala tidak hilang dalam setahun. Kanak-kanak seperti ini memerlukan pemantauan berterusan oleh pakar oftalmologi pediatrik..

Ciri-ciri individu perkembangan kanak-kanak sangat penting. Dalam beberapa kes, strabismus hilang pada bulan pertama kehidupan anak, dan yang lain ia bertahan lebih lama. Dalam kes ini, manifestasi pergerakan bola mata tidak segerak secara beransur-ansur hilang ketika otot menguat dan sistem saraf bayi matang. Sekiranya keadaan menjadi semakin teruk, dan ibu bapa semakin kerap memperhatikan bahawa mata kanan dan kiri berkumpul di bahagian hidung, lebih baik berjumpa doktor tanpa menunggu sehingga usia enam bulan..

Strabismus patologi pada bayi

Ibu bapa harus memperhatikan gejala berikut:

  • seorang kanak-kanak mempunyai mata yang menyipit, yang terus "meninggalkan" ke arah yang sama;
  • bola mata yang menyimpang dari paksinya tidak kembali ke kedudukan normal sebaik sahaja kanak-kanak itu terganggu daripada memikirkan mainan;
  • bayi itu memusingkan atau memiringkan kepalanya, cuba melihat objek dengan mata yang sihat;
  • patologi cenderung berkembang - asinkron bola mata menjadi lebih ketara.

Strabismus yang dijangkiti boleh berlaku pada bayi atau awal kanak-kanak, antara usia 2 bulan dan 4 tahun. Dalam tempoh ini, penglihatan binokular akhirnya terbentuk, transmisi impuls neuromuskular matang. Faktor-faktor berikut dapat menyumbang kepada perkembangan patologi:

  • trauma ke muka, kepala;
  • jangkitan otak;
  • patologi vaskular, penyakit keradangan pada otot mata, tumor;
  • kecederaan yang dialami semasa lahir;
  • tekanan;
  • astigmatisme, miopia progresif, atau hiperopia;
  • ketidakpatuhan rejim visual (beban tinggi pada mata).

Diagnosis patologi

Sekiranya doktor membuat diagnosis awal strabismus, kompleks pemeriksaan mungkin diperlukan untuk menjelaskannya. Pertama, pakar oftalmologi mengumpulkan anamnesis, yang mana dia tahu, ketika ibu bapa melihat gejala pertama, sama ada kanak-kanak itu mengalami kecederaan mata, penyakit berjangkit otak, dan faktor lain yang mendorong perkembangan patologi. Doktor menilai kedudukan kepala pesakit, simetri wajah dan bola mata.

  • Kemudian ketajaman visual diperiksa, struktur organ penglihatan (bahagian anterior bola mata, media telus) dinilai. Dengan menggunakan instrumen khas, doktor memeriksa fundus pesakit.
  • Selanjutnya, pakar oftalmologi melakukan kajian biometrik. Biasanya doktor mengukur sudut strabismus - parameter ini akan menunjukkan jarak di mana mata juling menyimpang dari paksi pusat.

Sekiranya tanda-tanda strabismus lumpuh dikesan, doktor memberikan rujukan untuk perundingan pakar neurologi, dan juga untuk penyelidikan tambahan. Yang ditunjukkan ialah elektroneurografi dan elektromiografi (analisis penghantaran impuls di sepanjang serat neuromuskular), potensi yang timbul (tindak balas elektrik otak terhadap rangsangan luaran dan tugas kognitif). Sebagai peraturan, pemeriksaan ini tidak dilakukan pada bayi baru lahir, lebih sering diagnosis seperti itu diberikan kepada anak-anak dari usia 1 tahun.

Ciri-ciri

Perbezaan utama antara patologi dan strabismus fisiologi adalah kedudukan asimetris murid dengan iris ketika kanak-kanak melihat lurus ke depan. Walau bagaimanapun, terdapat ciri khas penyakit ini:

  • Mobiliti mata yang menyimpang ke sisi terhad atau tidak ada. Gejala ini menunjukkan sifat lumpuh penyakit ini..
  • Sekiranya terdapat kerosakan pada saraf yang bertanggungjawab untuk pergerakan bola mata, terdapat kelopak mata yang terkulai (ptosis), pelebaran murid, yang tidak hilang dalam cahaya terang, kekejangan tempat tinggal (kami sarankan membaca: kekejangan tempat tinggal pada kanak-kanak: apa itu?).
  • Sekiranya perlu untuk melihat pandangan pada objek tertentu, mata atau mata yang lain dari semasa ke semasa boleh "meninggalkan" ke sisi. Bayi yang baru lahir menyipit dengan satu atau kedua mata setiap kali dia melihat mainan di hadapannya.
  • Beberapa jenis patologi membawa kepada fakta bahawa ketajaman penglihatan mata berkelip berkurang.

Pencegahan strabismus: adakah mungkin untuk mencegahnya?

Unsur penting pencegahan strabismus adalah pengesanan simptom pertama penyakit tepat pada masanya. Dalam hal ini, disarankan untuk berkunjung secara berkala (setiap enam bulan) mengunjungi pakar oftalmologi, yang, semasa pemeriksaan kanak-kanak, dapat menentukan kemungkinan patologi. Pada masa yang sama, disarankan untuk menjadualkan pemeriksaan pertama pakar oftalmologi pada usia 3 bulan, berikutnya pada enam bulan. Langkah-langkah lain untuk mencegah perkembangan penyakit pada kanak-kanak:

  • Pastikan anak itu tidak membawa objek menarik terlalu dekat ke matanya. Jarak dari mainan ke murid tidak boleh kurang dari 20-30 cm.
  • Sekiranya anda mengalami rabun atau rabun jauh, anda perlu memakai cermin mata - kekurangan pembetulan boleh menimbulkan strabismus, terutamanya jika ketajaman penglihatan kedua-dua mata berbeza.
  • Langkah-langkah pencegahan termasuk imunisasi terhadap jangkitan pneumokokus, yang boleh menyebabkan meningitis..
  • Lindungi kepala dari kecederaan - kanak-kanak mesti memakai topi keledar semasa berbasikal atau bermain roda.
  • Perhatikan rejim visual - pantau pencahayaan di bilik kanak-kanak, hadkan menonton kartun dan masa bermain di komputer.
  • Sekiranya tanda-tanda strabismus dikesan, ikuti cadangan doktor dan ikuti arahannya. Dengan rawatan yang berterusan terhadap beberapa jenis penyakit, prognosisnya lebih baik - strabismus akan berlalu jika ibu bapa melakukan apa yang dinasihatkan oleh pakar oftalmologi.
  • Semasa kehamilan, pengaruh faktor teratogenik harus dielakkan - penggunaan ubat-ubatan tertentu yang memberi kesan negatif kepada janin, jangkitan dengan penyakit virus, berada dalam keadaan yang tidak baik secara ekologi.

Sekiranya mata bayi dipejamkan. Diagnosis, prognosis, pilihan rawatan

Komen pakar kami, calon sains perubatan, penyelidik kanan di Helmholtz Moscow Research Institute of Eye Diseases Galina Gubkina.

Pakar Oftalmologi mengatakan bahawa strabismus boleh berbeza: menyimpang, menyimpang, boleh digabungkan dengan hiperopia, atau mungkin dengan astigmatisme, ia berlaku secara bergantian menyipitkan satu mata, kemudian yang lain... Terdapat lebih daripada dua puluh jenis gangguan penglihatan ini.

Dalam mencari diagnosis

Semasa Maxim dilahirkan, salah satu matanya sedikit tertutup, yang membuat pandangannya kelihatan tegang dan tidak percaya. Secara beransur-ansur, "kebiasaan" menutup matanya hilang, tetapi saya perhatikan bahawa ketika dia memeriksa objek dari jarak dekat, matanya kadang-kadang menyipit. Walau bagaimanapun, pakar pediatrik mengatakan bahawa ini berlaku pada banyak bayi dan biasanya hilang selepas enam bulan..

Selepas enam bulan, strabismus tidak hilang. Setelah dikecam dalam sastera sains yang popular, saya mengetahui bahawa yang terkecil, kecacatan ini boleh menjadi gejala beberapa penyakit serius (misalnya, katarak kongenital). Kadang-kadang penyebab strabismus adalah penurunan penglihatan yang tajam pada satu mata. Kami segera pergi berunding dengan pakar oftalmologi. Nasib baik, tidak ada yang mengerikan ditemui pada anak saya, tidak ada perubahan dalam fundus. Pakar optometri menasihatkan melakukan senaman mata: mendorong anak untuk mengikuti bunyi terang yang anda pandu di depan wajahnya ke atas dan ke bawah, kanan dan kiri. Terus terang, kami tidak melakukan latihan - saya tidak mempunyai cukup kesabaran atau masa untuk itu..

Lawatan kami yang seterusnya ke optometris berlaku ketika Max sudah berusia lebih dari dua tahun. Doktor mengatakan bahawa akupunktur memberikan hasil yang baik, bagaimanapun, pakar harus dicari di klinik berbayar. Saya sudah membuat janji di sana, tetapi memutuskan untuk berunding dengan rakan yang membesarkan tiga orang anak. Dia menyejukkan semangat saya: "Adakah anda benar-benar berfikir bahawa bayi akan menahan perlakuan yang tidak disukai oleh setiap orang dewasa?" "Tidak tahan," aku setuju sambil menghela nafas.

Komen pakar. Anak lelaki itu mempunyai juling berkala yang berkumpul. Dia tidak memotong sepanjang masa, tetapi hanya setelah bangun tidur atau ketika dia berada di persekitaran yang tidak dikenali, bimbang, letih. Selsema biasa juga boleh menyebabkan strabismus. Strabismus jenis ini berlaku pada sekitar 20% kes. Strabismus berkala dapat hilang jika dirawat secara aktif (kadang-kadang ia hilang sendiri, tetapi anda tidak boleh mengharapkannya). Dalam beberapa kes, ia kekal seumur hidup. Tidak diperlukan pembedahan untuk jenis strabismus ini.

Kami bernasib baik!

Suatu ketika, ketika kami berjalan di halaman, seorang jiran datang kepada kami. Setelah melihat Maxim dengan teliti, dia berkata: "Mows? Dia perlu pergi ke tadika khas, cucu saya pergi, di mana juling diperbaiki. " Tadika oftalmologi adalah dua puluh minit berjalan kaki dari rumah kami, tetapi untuk sampai ke sana memerlukan rujukan doktor mata. Pada mulanya mereka tidak memberikannya kepada kami atas sebab tertentu, dan saya sudah mendaftarkan anak itu di tadika lain, tetapi entah bagaimana, melalui tadika "mata" dengan Max, saya memutuskan untuk pergi ke kepala. Dan di sini kami bernasib baik. Max diperiksa oleh seorang doktor dan berkata: "Orang kami, kami akan merawatnya." Di samping itu, satu tempat dikosongkan dalam kumpulan yang lebih muda. Satu lagi lawatan ke pakar optik daerah, dan saya mempunyai rujukan yang diinginkan di tangan saya.

Saya gembira kerana semuanya berjalan lancar. Di tadika oftalmik, rawatan ortoptik dijalankan untuk pembetulan penglihatan (kelas menggunakan alat khas). Sekiranya doktor mengesyorkan merekatkan satu mata (ini dilakukan untuk melatih otot yang lain, menyipit), kanak-kanak dalam kumpulan tidak teragak-agak, kerana mereka melihat pelekat yang sama pada rakan mereka.

"Rawatan untuk strabismus boleh memakan masa berbulan-bulan, jadi anda harus sabar," memberi amaran kepada para doktor.

Komen pakar. Strabismus berkala, seperti yang lain, boleh menyebabkan gangguan penglihatan. Mata yang menyipit pada 85% kes menjadi "malas", melihat lebih buruk daripada yang sihat, amblyopia berkembang - gangguan di mana penglihatan tetap berkurang walaupun dengan kacamata. Adalah mungkin untuk menormalkan sepenuhnya fungsi mata hanya pada masa kanak-kanak, sehingga sistem visual akhirnya terbentuk, oleh itu, rawatan lebih awal dimulakan, semakin baik..

Ramalan untuk masa depan

Pada konsultasi terakhir di Helmholtz Research Institute of Eye Diseases, kami diberi kesimpulan: "Pada masa pemeriksaan, strabismus tidak dijumpai." Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa ia telah hilang sepenuhnya. Tetapi sedikit penurunan penglihatan dijumpai di mata yang menyipit - amblyopia yang sama dengan hasil strabismus. Benar, kemudian, di koridor, Max memberitahu saya bahawa dia telah melihat angka kecil, dia hanya tidak mahu menjawab. Memeriksa penglihatan kanak-kanak kecil ini tidaklah mudah. Selalunya, kanak-kanak malu atau tidak mahu menjawab. Seorang gadis kecil dari ambang pintu berkata kepada pakar oftalmologi, mengulangi kata demi kata yang sering dikatakan oleh neneknya: "Saya buta, saya tidak melihat apa-apa." Anak memerlukan masa untuk membiasakan diri dengan doktor, jadi disarankan untuk berkonsultasi dengan doktor yang sama 3-4 kali setahun.

Doktor menasihatkan kami untuk melakukan senaman mata setiap hari dan meneruskan rawatan ortoptik di tadika. Latihan ortopedik merangsang otak, meningkatkan keupayaannya untuk mengatur pergerakan kedua mata. Sekarang kita akan mendapatkan rawatan dengan lebih serius. Lebih-lebih lagi, disarankan untuk menyelesaikan masalah sebelum sekolah, supaya anak lelaki itu tidak mempunyai kompleks ketika berkomunikasi dengan rakan sebaya.

Max juga mempunyai margin hiperopia yang sangat kecil - ditambah 0,5. Hiperopia fisiologi berlaku pada semua kanak-kanak, ini adalah norma, maka, secara beransur-ansur menurun, pada usia 6-7 tahun ia akan hilang. Pada usia 4 tahun, penglihatan plus 1 dianggap sebagai norma; margin kecil bermaksud kecenderungan untuk miopia. Semasa Max belajar membaca, dia harus berhati-hati agar dia tidak terlalu banyak bekerja, tidak duduk berjam-jam di depan TV dan komputer..

Oleh itu

Sehingga 6 bulan, bayi "mempunyai hak" untuk memotong. Sekiranya juling berlanjutan lebih jauh, anak itu menyipit, memusingkan atau memiringkan kepalanya ketika dia melihat anda, anda perlu menunjukkannya kepada pakar oftalmologi pediatrik..

Menarik

Sistem visual manusia dirancang sedemikian rupa sehingga gambar yang terpisah dari setiap mata dihantar ke otak, di mana ia bergabung menjadi satu gambar. Kami menentukan lokasi objek di ruang angkasa kerana kerja sendi mata yang betul.

Semasa kelahiran, anak itu belum tahu bagaimana melihat dengan "dua mata". Keupayaan untuk penglihatan teropong terbentuk hingga usia 4-6 tahun. Semua bayi yang baru lahir mempunyai hiperopia sekitar 3 diopter. Gambar itu tidak tertumpu pada retina, tetapi di belakangnya. Semasa kanak-kanak tumbuh, ukuran bola mata juga meningkat, dan fokus optik bergerak ke fundus.

Sebilangan bayi rabun jauh ketika dilahirkan lebih dari 3 diopter. Untuk melihat objek dengan jelas, mereka mesti mengetatkan mata. Ketegangan ini adalah prasyarat utama untuk berlakunya strabismus konvergen, ketika murid salah satu mata dipusingkan ke arah hidung. Dorongan untuk permulaan strabismus kanak-kanak terhadap latar belakang prasyarat mungkin demam tinggi, trauma fizikal atau mental.

Punca dan rawatan strabismus pada kanak-kanak

Pada bayi, mata sering disipitkan dengan cantik. Dan tidak ada yang salah dengan itu - pada pandangan pertama. Lebih-lebih lagi, ia menyentuh ibu bapa. Namun, beberapa bulan berlalu, anak itu tumbuh, dan matanya terus dipejamkan, yang tidak dapat memberi amaran kepada orang dewasa. Dengan kecurigaan terhadap strabismus, ibu bapa sering kali beralih kepada pakar oftalmologi. Ini adalah sebab yang paling popular untuk lawatan berjadual ke pakar optik pediatrik. Anda akan mengetahui tentang penyebab dan rawatan strabismus pada kanak-kanak dengan membaca artikel ini..

Apa ini?

Penyakit ini, yang dikenali sebagai strabismus, dalam perubatan mempunyai nama yang agak kompleks - strabismus atau heterotropi. Ini adalah patologi organ penglihatan, di mana sumbu visual tidak dapat diarahkan ke objek yang dimaksudkan. Mata dengan kornea yang berlainan kedudukan tidak dapat difokuskan pada titik spasial yang sama.

Selalunya, strabismus dijumpai pada bayi baru lahir dan kanak-kanak pada enam bulan pertama kehidupan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, strabismus seperti ini bersifat fisiologi dan hilang setelah beberapa bulan dengan sendirinya. Selalunya, penyakit ini pertama kali dikesan pada usia 2.5-3 tahun, kerana pada masa ini kerja penganalisis visual aktif dibentuk pada kanak-kanak..

Biasanya, paksi visual harus selari. Kedua-dua mata harus melihat pada titik yang sama. Sekiranya strabismus, gambar yang tidak betul terbentuk, dan otak anak secara beransur-ansur "terbiasa" untuk melihat gambar dari satu mata sahaja, sumbu yang tidak melengkung. Sekiranya kanak-kanak itu tidak diberi rawatan perubatan tepat pada masanya, mata kedua akan kehilangan ketajaman penglihatan.

Selalunya strabismus menyertai penyakit mata. Lebih kerap berlaku sebagai diagnosis bersamaan dengan hiperopia atau astigmatisme. Kurang kerap - dengan rabun.

Strabismus bukan sahaja cacat luaran, kecacatan kosmetik, penyakit mempengaruhi kerja semua komponen organ penglihatan dan pusat visual.

Punca berlakunya

Pada bayi baru lahir (terutama bayi pramatang), strabismus disebabkan oleh kelemahan otot mata dan saraf optik. Kadang-kadang kecacatan seperti itu hampir tidak dapat dilihat, dan kadang-kadang langsung menarik perhatian. Dengan pertumbuhan aktif semua bahagian penganalisis visual, strabismus fisiologi hilang. Ini biasanya berlaku hampir enam bulan atau sedikit kemudian..

Ini sama sekali tidak bermaksud bahawa ibu bapa bayi berusia enam bulan yang berkeliaran dengan mata perlu membunyikan penggera dan berlari ke doktor. Anda mesti berjumpa doktor, tetapi hanya untuk memastikan bahawa kanak-kanak itu tidak mempunyai patologi penglihatan yang lain. Sekiranya bayi melihat dengan baik, maka strabismus terus dianggap fisiologi sehingga dia mencapai satu tahun.

Strabismus, yang berterusan hingga satu tahap atau yang lain setelah satu tahun, tidak dianggap sebagai norma, dan diklasifikasikan sebagai gangguan patologi. Penyebab strabismus patologi boleh menjadi banyak:

  • Kecenderungan genetik. Sekiranya saudara terdekat anak atau ibu bapanya menghidap strabismus atau menghidapnya pada masa kanak-kanak.
  • Penyakit lain dari organ penglihatan. Dalam kes ini, strabismus bertindak sebagai komplikasi tambahan..
  • Penyakit neurologi. Dalam kes ini, kita boleh membincangkan mengenai disfungsi dalam aktiviti otak secara amnya dan khususnya subkorteks..
  • Trauma tengkorak, termasuk trauma kelahiran. Biasanya, strabismus seperti ini berlaku akibat masalah yang diperoleh dari sistem saraf pusat..
  • Faktor kongenital. Ini termasuk kecacatan organ penglihatan intrauterin, yang mungkin terbentuk akibat penyakit berjangkit ibu atau "kesalahan" genetik, serta akibat hipoksia janin.
  • Pengaruh luaran yang negatif. Sebab-sebab ini termasuk tekanan yang teruk, ketakutan, trauma psikologi, serta keracunan dengan bahan beracun, bahan kimia atau penyakit berjangkit akut yang teruk (campak, difteria dan lain-lain).

Tidak ada sebab universal yang menjelaskan berlakunya patologi pada kanak-kanak tertentu. Biasanya ini adalah kompleks, gabungan pelbagai faktor - keturunan dan individu.

Itulah sebabnya mengapa berlakunya strabismus pada setiap anak tertentu dipertimbangkan oleh doktor secara individu. Rawatan penyakit ini juga bersifat individu.

Gejala dan tanda

Tanda-tanda strabismus mungkin kelihatan dengan mata kasar atau mungkin tersembunyi. Satu mata atau kedua-duanya boleh menyipit. Mata boleh menyatu ke hidung atau "melayang". Pada kanak-kanak dengan hidung yang lebar, ibu bapa mungkin mengesyaki strabismus, tetapi sebenarnya mungkin tidak ada patologi, hanya ciri anatomi struktur wajah anak yang akan menimbulkan ilusi seperti itu. Semasa anda meningkat (pada tahun pertama kehidupan), fenomena ini hilang..

Gejala strabismus biasanya kelihatan seperti ini:

  1. dalam cahaya terang, anak mula "memotong" lebih banyak;
  2. bayi tidak dapat memberi tumpuan kepada subjek supaya murid bergerak serentak dan berada dalam kedudukan yang sama berhubung dengan sudut mata;
  3. untuk melihat objek dengan mata yang menyipit, anak harus memusingkan kepalanya pada sudut yang tidak biasa;
  4. semasa merangkak dan berjalan, bayi tersandung pada objek - terutamanya jika ia terletak dari sebelah mata yang menyipit.

Kanak-kanak berumur lebih dari satu tahun mungkin mengadu sakit kepala, sering keletihan. Penglihatan mata dengan strabismus tidak membenarkan anda melihat gambar dengan jelas, boleh kabur atau berganda.

Kanak-kanak dengan strabismus sering mengalami peningkatan kepekaan terhadap cahaya.

Strabismus boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Doktor bercakap mengenai patologi kongenital apabila tanda-tanda penyakit yang jelas dapat dilihat sejurus selepas kelahiran bayi (atau muncul selama enam bulan pertama).

Biasanya patologi berkembang secara mendatar. Sekiranya anda secara mental melukis garis lurus antara murid melalui jambatan hidung, maka mekanisme berlakunya pelanggaran fungsi visual menjadi jelas. Sekiranya mata kanak-kanak kelihatan saling bertentang sepanjang garis lurus ini, ini menunjukkan strabismus yang saling bertumpu. Sekiranya mereka berusaha ke arah yang berbeza dalam garis lurus, maka ini adalah juling yang berbeza..

Lebih jarang, patologi berkembang secara menegak. Dalam kes ini, satu atau kedua-dua organ penglihatan dapat dipesongkan ke atas atau ke bawah. Penarikan menegak ke atas ini disebut hipertropia, dan ke bawah - hipotropia..

Monokular

Sekiranya hanya satu mata yang menyimpang dari paksi penglihatan normal, maka mereka membicarakan gangguan monokular. Dalam kebanyakan kes, penglihatan mata yang menyipit berkurang, dan kadang-kadang mata berhenti berpartisipasi dalam proses melihat dan mengenali gambar visual sama sekali. Otak "membaca" maklumat hanya dari satu mata yang sihat, dan yang kedua "mati" sebagai tidak perlu.

Patologi semacam itu agak sukar untuk dirawat, dan fungsi mata yang terkena tidak selalu dapat dipulihkan. Walau bagaimanapun, hampir selalu dapat mengembalikan mata ke kedudukan normal, sehingga menghilangkan kecacatan kosmetik..

Bersilih ganti

Strabismus bergantian adalah diagnosis yang dibuat apabila kedua-dua matanya memiringkan mata, tetapi tidak serentak, tetapi secara bergantian. Organ penglihatan kanan atau kiri dapat mengubah paksi secara mendatar dan menegak, tetapi sudut dan besaran sisihan dari garis lurus selalu hampir sama. Keadaan ini lebih mudah dirawat, kerana kedua-dua mata masih mengambil bahagian dalam proses persepsi terhadap gambar dunia sekitarnya, walaupun bergantian, yang bermaksud bahawa fungsinya tidak hilang.

Lumpuh

Bergantung pada sebab-sebab yang mencetuskan pembentukan strabismus, terdapat dua jenis strabismus utama: lumpuh dan ramah. Dengan lumpuh, seperti namanya, kelumpuhan satu atau lebih otot yang bertanggungjawab untuk pergerakan mata berlaku. Imobilitas boleh berlaku akibat gangguan fungsi otak, aktiviti saraf.

Mesra

Strabismus konjugasi adalah bentuk patologi termudah dan paling umum, yang biasanya merupakan ciri khas kanak-kanak. Dengan itu, bola mata mengekalkan pergerakan yang hampir atau hampir penuh, tidak ada tanda-tanda kelumpuhan dan paresis, kedua-dua mata melihat dan terlibat secara aktif, gambar anak tidak kabur dan tidak berganda. Mata juling mungkin melihat sedikit lebih teruk.

Strabismus yang bersamaan boleh menjadi akomodatif dan tidak akomodatif, serta separa. Patologi akomodatif biasanya muncul pada awal kanak-kanak - hingga satu tahun atau pada 2-3 tahun. Biasanya dikaitkan dengan miopia, hiperopia, dan astigmatisme yang tinggi atau ketara. Gangguan mata "kebudak-budakan" seperti ini biasanya diatasi dengan mudah - dengan memakai cermin mata yang diresepkan oleh doktor dan sesi terapi alat..

Gangguan penglihatan separa atau tidak menampung juga muncul pada usia dini. Walau bagaimanapun, miopia, hiperopia tidak akan menjadi sebab utama dan satu-satunya penyebab perkembangan strabismus jenis ini. Kaedah pembedahan sering dipilih untuk rawatan.

Strabismus pada kanak-kanak berterusan dan berubah-ubah. Perbezaan yang tidak konsisten sering dijumpai, misalnya, pada bayi, dan ia tidak menimbulkan kebimbangan besar di kalangan pakar. Perbezaan berterusan hampir selalu menjadi penyebab malformasi kongenital penganalisis visual dan memerlukan rawatan yang serius.

Tersembunyi

Jarum pendam sukar dikenali. Dengan itu, kanak-kanak dapat melihat dengan normal, dengan dua mata, yang terletak betul-betul betul dan tidak menyimpang di mana sahaja. Tetapi begitu satu mata "dimatikan" dari persepsi gambar visual (misalnya, ditutup dengan tangan), mata segera mulai "melayang" secara mendatar (di sebelah kanan atau kiri jambatan hidung) atau secara menegak (atas dan bawah). Untuk menentukan patologi seperti itu, diperlukan teknik dan alat oftalmik khas..

Khayalan

Strabismus khayalan berlaku kerana ciri-ciri normal perkembangan mata pada kanak-kanak ini atau anak itu. Sekiranya paksi optik dan garis penglihatan tidak bertepatan, dan ketidakcocokan ini diukur pada sudut yang agak besar, maka sedikit strabismus palsu mungkin berlaku. Dengan itu, penglihatan tidak terganggu, kedua mata melihat, gambar tidak diputarbelitkan.

Strabismus khayalan tidak memerlukan pembetulan dan rawatan sama sekali. Strabismus palsu merangkumi kes ketika kanak-kanak mula menyipit sedikit kerana beberapa ciri struktur bukan hanya mata, tetapi juga wajah - misalnya, kerana ukuran orbit, potongan mata atau jambatan hidung yang lebar.

Rawatan

Hampir semua perkara dapat diperbaiki dalam hampir semua kes, perkara utama ialah ibu bapa beralih kepada pakar oftalmologi tepat pada masanya, tanpa menangguhkan lawatan ke doktor. Sekiranya selepas enam bulan hingga setahun, strabismus pada bayi belum berlalu, anda perlu memulakan rawatan.

Tidak perlu takut dengan terapi, dalam kebanyakan kes mungkin dilakukan tanpa pembedahan. Campur tangan pembedahan ditetapkan hanya apabila semua kaedah lain tidak berkesan.

Perubatan moden menawarkan banyak cara untuk membetulkan strabismus. Ini termasuk rawatan perkakasan, fisioterapi, dan gimnastik khas untuk menguatkan otot putar mata dan saraf optik..

Jadual rawatan ditetapkan secara ketat secara individu - dengan mengambil kira semua keadaan dan sebab yang menyebabkan perkembangan strabismus. Walau bagaimanapun, setiap rancangan terapi merangkumi perkara penting dan langkah-langkah yang harus dilalui agar pembetulan kecacatan penglihatan menjadi paling berjaya:

  • Langkah pertama. Termasuk rawatan untuk amblyopia. Matlamat pada tahap ini adalah untuk meningkatkan penglihatan, meningkatkan ketajamannya, dan menjadikan nilai ketajaman menjadi normal. Ini biasanya dilakukan dengan memakai cermin mata dengan lensa tertutup. Agar tidak menakutkan anak dengan alat perubatan seperti itu, anda boleh menggunakan anjing laut khas (penyekat). Pada masa yang sama, beberapa kursus rawatan perkakasan ditetapkan..

Strabismus sendiri tidak hilang pada tahap ini, tetapi penglihatan biasanya bertambah baik.

  • Fasa kedua. Ini merangkumi prosedur yang bertujuan untuk memulihkan sinkronisiti, hubungan antara dua mata. Untuk ini, peranti dan alat khas digunakan, serta program komputer pembetulan..
  • Tahap tiga. Ini terdiri dalam mengembalikan keseimbangan otot normal antara organ penglihatan. Pada peringkat ini, rawatan pembedahan dapat diresepkan jika kerosakan otot cukup jelas. Walau bagaimanapun, dalam latihan anak-anak, sering kali dilakukan dengan kaedah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa di rumah - gimnastik, senaman untuk mata dan prosedur yang boleh ditawarkan oleh bilik fisioterapi poliklinik..
  • Peringkat keempat. Pada peringkat akhir rawatan, doktor akan berusaha melakukan segala yang mungkin untuk memulihkan sepenuhnya penglihatan stereoskopik anak. Pada tahap ini, sebagai peraturan, mata sudah simetris, menempati posisi yang benar, penglihatan dapat ditingkatkan, anak dapat melihat dengan jelas tanpa kacamata.

Berdasarkan urutan ini, doktor secara individu akan memilih program untuk pembetulan.

Selepas rawatan selama 2-3 tahun mengikut skema yang ditetapkan, doktor akan dapat membuat kesimpulan sama ada bayi telah disembuhkan - atau sama ada dia ditunjukkan untuk menjalani pembedahan.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai beberapa kaedah rawatan strabismus moden di bawah..

Perkakasan

Rawatan radas menyertai hampir semua peringkat rawatan strabismus, dari yang pertama, bertujuan untuk meningkatkan penglihatan, dan berakhir dengan yang terakhir - pengembangan penglihatan stereoskopik. Untuk membetulkan masalah ini, terdapat senarai peranti yang cukup besar yang boleh digunakan oleh anak di klinik atau di rumah - jika ibu bapa berpeluang membeli peralatan tersebut:

  • Alat "Ambliokor". Digunakan untuk meningkatkan penglihatan. Ini adalah monitor dan sistem sensor yang merakam impuls saraf semasa operasi organ penglihatan. Kanak-kanak itu hanya menonton filem atau kartun, dan sensor membuat gambaran lengkap mengenai apa yang berlaku di dalam penganalisis visualnya. Program video khas membolehkan anda menghantar impuls "betul" ke otak dan memulihkan fungsi visual pada tahap yang paling halus (gugup).
  • Radas "Synoptophore". Ini adalah alat oftalmologi yang membolehkan anak melihat bahagian gambar (dua dimensi dan tiga dimensi) dan menggabungkannya. Ini diperlukan untuk pengembangan penglihatan binokular. Latihan pada alat sedemikian melatih otot mata dengan baik. Untuk setiap mata, kanak-kanak hanya menerima bahagian gambar, percubaan untuk menggabungkannya akan menjadi pembetulan strabismus yang berkesan pada salah satu peringkat akhir rawatan.
  • Ambliopanorama. Ini adalah simulator yang boleh anda gunakan untuk merawat strabismus walaupun pada bayi, kerana tidak diperlukan usaha dari pihak kanak-kanak. Cukup baginya untuk melihat cakera dengan bidang yang membutakan, memakai cermin mata dengan lensa pembetulan yang ditetapkan oleh doktor, dan cuba memeriksa objek. Dari masa ke masa, suar retina yang disebut akan berlaku. Simulator sangat berguna pada peringkat awal rawatan strabismus..
  • Peranti "Trickle". Alat ini dapat membantu tahap latihan otot oculomotor dan kawalan pembelajaran terhadap tempat tinggal. Anak itu mesti mengesan dengan matanya mendekati dan merosot angka, serta melakukan pergerakan yang berbeza dengan matanya, kerana titik cahaya akan berkelip ke arah yang berlainan dari lapangan..

Rawatan radas boleh dijalankan di poliklinik dan di rumah.

Biasanya, pada peringkat awal, kanak-kanak diberikan 3-4 kursus, yang masing-masing merangkumi sekurang-kurangnya 10 pelajaran. Pada peringkat berikutnya rawatan strabismus, jangka masa dan kesesuaian kursus rawatan radas ditentukan secara eksklusif oleh doktor..

Kerana munculnya sebilangan besar klinik swasta dan pejabat oftalmologi yang menawarkan rawatan perkakasan berbayar - namun, pada masa yang sama, kanak-kanak itu secara praktikal tidak diperiksa, terdapat banyak ulasan negatif mengenai rawatan tersebut. Ibu bapa mendakwa bahawa prosedur dan latihan tidak membantu anak.

Ini membuktikan sekali lagi bahawa sebarang terapi harus diresepkan oleh doktor yang hadir. Sekiranya dia melihat bahawa tahap dan sifat lesi mata sedemikian rupa sehingga rawatan perkakasan sangat diperlukan, dia pasti akan memilih kaedah lain untuk anak itu..

Gimnastik mata dan kelas

Dalam beberapa kes, dengan sedikit strabismus asal bukan lumpuh, latihan khas membantu pada tahap penguatan otot oculomotor. Ini adalah rawatan yang tidak memerlukan perbelanjaan yang besar, tetapi memerlukan pematuhan wajib dan ketat terhadap prinsip keteraturan kelas..

Gimnastik dengan anak paling baik dilakukan pada waktu siang, pada waktu siang. Senaman dilakukan dengan menggunakan cermin mata. Gimnastik harus dilakukan setiap hari, adalah wajar untuk mengulangi set latihan dengan anak 2-4 kali sehari. Tempoh setiap pelajaran adalah dari 15 hingga 20 minit.

Mustahil untuk menerangkan inti pati gimnastik kepada pesakit terkecil, dan oleh itu disarankan untuk bermain dengannya - bola bergerak, kubus terang dan objek lain di hadapan mereka, mengikat satu atau mata yang lain.

Untuk kanak-kanak yang lebih tua, disarankan untuk menggunakan oklusi atau penutup mata hanya jika strabismus monokular. Kanak-kanak berumur lebih dari 3 tahun digalakkan untuk mencari perbezaan gambar setiap hari. Hari ini, terdapat banyak tugas di Internet yang boleh dicetak oleh ibu bapa pada pencetak warna dan ditawarkan kepada anak mereka. Sebagai permulaan, disarankan untuk mengambil gambar sederhana dengan beberapa perbezaan, tetapi secara beransur-ansur kerumitan teka-teki akan meningkat.

Ia berguna untuk kanak-kanak tadika dengan strabismus untuk menyelesaikan masalah labirin setiap hari. Ini adalah lukisan. Kanak-kanak itu dijemput untuk mengambil pensil dan memimpin kelinci ke wortel, anjing ke gerai atau lanun ke kapal. Gambar-gambar seperti itu juga boleh dimuat turun dari Internet dan dicetak..

Latihan mata dalam rawatan strabismus sangat berguna pada tahap pembentukan penglihatan stereoskopik. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan program siap pakai yang disusun oleh Profesor Shvedov atau doktor psikologi, penyembuh Norbekov yang tidak konvensional. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu memilih teknik sendiri. Latihan yang dipilih dan digunakan dengan tidak betul boleh menyebabkan kehilangan penglihatan.

Sebarang gimnastik harus dibincangkan dengan doktor..

Banyak latihan yang sesuai untuk kanak-kanak tertentu, pakar oftalmologi akan menunjukkan dan mengajar mereka melakukannya.

Kaedah pembedahan

Perlu mendapatkan bantuan pakar bedah apabila rawatan konservatif belum berjaya, ketika ada keperluan untuk mengembalikan kedudukan mata yang normal, paling tidak secara kosmetik, dan juga pada tahap rawatan, ketika ada kebutuhan untuk menguatkan otot yang bertanggung jawab untuk pergerakan mata.

Tidak ada begitu banyak pilihan untuk campur tangan untuk strabismus: dengan pembedahan, mereka dapat menguatkan otot yang lemah dan lemah menahan bola mata, atau merehatkannya jika mata stabil pada posisi yang salah.

Hari ini, sebahagian besar operasi ini dilakukan menggunakan sistem laser. Ini adalah kaedah tanpa darah dan lembut yang membolehkan anda meninggalkan bilik hospital pada keesokan harinya dan pulang ke rumah, dalam persekitaran yang biasa dan difahami oleh anak..

Bagi kanak-kanak kecil, pembedahan dilakukan di bawah anestesia umum..

Untuk kanak-kanak lelaki dan perempuan yang lebih tua - di bawah anestesia tempatan. Campur tangan pembedahan yang paling berkesan dipertimbangkan pada usia 4-6 tahun; pada usia ini, pembetulan menggunakan teknik pembedahan memberikan hasil yang terbaik.

Selama tempoh pemulihan, kanak-kanak dilarang berenang (selama sebulan). Untuk masa yang hampir sama, larangan untuk berlatih sukan lain berlaku. Selepas operasi, anda tidak boleh menggosok mata dengan tangan selama beberapa minggu, mencuci muka dengan air, kualiti dan kesuciannya sangat diragukan.

Selepas operasi sedemikian, kanak-kanak akan dapat kembali ke kolektif kanak-kanak (ke tadika atau sekolah) hanya 2-3 minggu selepas keluar dari sekolah. Semasa bulan sabit, anda perlu mengikuti dengan teliti semua resep dan preskripsi doktor, termasuk penetapan titisan harian dengan antibiotik atau agen mata anti-radang lain ke mata.

Pencegahan

Langkah pencegahan yang akan membantu melindungi anak dari strabismus tidak dapat ditunda sehingga kemudian. Mereka harus bermula pada hari yang sama bayi dibawa pulang dari hospital bersalin. Anda perlu melakukan perkara berikut:

  • Anda harus memastikan bahawa bilik tempat bayi tinggal mesti dinyalakan dengan baik, bahawa terdapat cukup lampu buatan di dalamnya untuk waktu malam..
  • Jangan gantung mainan terlalu dekat dengan wajah bayi anda di dalam buaian atau kereta bayi. Jarak ke mata mestilah sekurang-kurangnya 40-50 cm. Kesalahan ibu bapa yang besar yang sering menyebabkan perkembangan strabismus adalah mainan terang tunggal yang digantung di tengah-tengah depan anak. Sebaiknya gantung dua mainan - kanan dan kiri, supaya bayi dapat mengalihkan pandangannya dari satu ke yang lain, dengan itu melatih otot mata.
  • Mainan kecil tidak sesuai untuk bayi, bukan hanya kerana mereka boleh tersedak. Dia pasti akan berusaha mempertimbangkannya, dan untuk ini dia harus mengawasi jembatan hidungnya, membungkuk rendah di atas mainan atau membawanya terlalu dekat ke wajahnya. Percubaan kanak-kanak seperti itu tidak berguna untuk mata..
  • Belajar, menulis dan membaca terlalu awal (usia hingga 4 tahun) juga boleh menyebabkan perkembangan strabismus, kerana alat visual yang tidak terbentuk menjadi sangat letih semasa melakukan aktiviti yang memerlukan penumpuan dan tumpuan maksimum.
  • Sekiranya kanak-kanak sakit dengan selesema, demam merah atau jangkitan lain, jangan biarkan dia sibuk membaca, melukis atau menjahit silang. Semasa penyakit seperti itu, risiko komplikasi dari pelbagai organ dan sistem tubuh manusia meningkat..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma