Psikosomatik: penyakit mata dan mata

Mata adalah organ penting dari persepsi dunia sekeliling dan diri di dalamnya, dan orang yang bangun tidak dapat melakukan tanpa organ ini untuk sekejap. Oleh itu, sebarang sensasi yang tidak menyenangkan di mata tidak disedari. Banyak penyakit mata didiagnosis. Mari kita memikirkan perkara yang paling biasa.

Tic saraf - otot mata mula menguncup secara tidak sengaja.

Sindrom mata kering - pengeluaran cecair yang tidak mencukupi menyebabkan pembakaran, gatal-gatal.

Barli (ada yang merujuk kepada konjungtivitis) - keradangan yang berkaitan dengan masuknya bakteria patogen.

Konjungtivitis adalah keradangan berjangkit yang disertai dengan kemerahan, kekejangan, lakrimasi.

Keratitis - keradangan pada kornea mata.

Myopia - keupayaan untuk melihat hanya dalam jarak dekat.

Rabun jauh - keupayaan untuk melihat hanya pada jarak yang jauh.

Astigmatisme - gambar objek yang kabur.

Strabismus - kesukaran memperbaiki pandangan pada satu objek.

Glaukoma - penyakit mata yang berkaitan dengan peningkatan tekanan intraokular.

Buta warna - kekurangan persepsi warna separa atau lengkap.

Katarak - mengaburkan lensa mata.

Detasmen retina - retina terlepas dari tisu kerana air mata.

Kehilangan penglihatan (lebih biasa pada orang tua).

Psikosomatik penyakit mata

Mata - organ penglihatan, membenarkan untuk menerima maklumat dari dunia luar. Oleh itu, hampir semua penyakit mata mencerminkan keengganan seseorang untuk melihat sesuatu atau seseorang: peristiwa, hubungan, diri sendiri, orang di sekeliling anda. Sebagai peraturan, ini disebabkan oleh isi negatif pemikiran dan emosi seseorang. Contohnya, beberapa maklumat yang masuk ke dalam mata tidak menyenangkan seseorang atau menyakitinya.

Semasa mempertimbangkan psikosomatik mata, perlu juga dijelaskan bahawa masalah dengan mata kanan dikaitkan dengan negatif visi dunia, dan juga melambangkan sisi maskulin (khususnya, paus dan pengaruhnya). Mata kiri biasanya dikaitkan dengan pengaruh ibu dan dengan melihat diri anda. Pendekatan ini diikuti oleh banyak pengarang terkenal (Louise Hay, Liz Burbo, V. Sinelnikov, dll.).

Nampaknya pendekatan ini sah, kerana dari kata-kata pertama ibu dan dari sikap sikapnya terhadap kita, kita mulai menganggap diri kita sebagai orang yang terpisah, dan ayah membantu untuk menemui dunia besar.

Memandangkan perkara-perkara penting di atas, selanjutnya kita akan mempertimbangkan penyebab psikosomatik spesifik penyakit mata.

  • Penyebab psikologi tic saraf adalah sederhana, kerana jelas bahawa tic timbul secara saraf: saraf lebihan voltan, tekanan atau kuat kegatalan sesuatu atau seseorang.
  • Sindrom mata kering berdasarkan kerengsaan dan gatal-gatal (kerengsaan teruk), yang secara langsung memberitahu penghidapnya kegatalan pada beberapa orang atau peristiwa. Sensasi terbakar menunjukkan bahawa orang ini suka menyakitkan.
  • Pengarang yang diketahui oleh kami (Louise Hay, V. Sinelnikov) berpendapat bahawa rabun (rabun) juga mencirikan seseorang mementingkan diri sendiri, terlalu subjektif, dan juga orang yang tidak mahu memandang ke depan, takut akan masa depan. Penyebab miopia psikosomatik pada kanak-kanak cukup dapat dijelaskan: jika keluarga mempunyai masalah yang berterusan dan konflik yang menyebabkan penderitaan jiwa kanak-kanak, kemudian tubuhnya, untuk meredakan kesakitan mental, melemahkan penglihatannya. Kadang-kadang ada kalanya anak merasa senang di rumah, tetapi lebih jauh lagi, di dunia (tadika, sekolah), masalah dan ketidakselesaan dalam hubungan menantinya. Kemudian rabun muncul sebagai perlindungan dari dunia luar.
  • Rabun jauh berlaku lebih kerap pada orang yang berumur dewasa. Ahli psikologi menjelaskan ini dengan fakta bahawa mereka mula berminat dengan peristiwa di dunia besar., matlamat bercita-cita tinggi, bukan kebimbangan kecil. Mereka mahukan lebih banyak, tetapi mereka takut pada masa sekarang. Mereka tidak mahu melihat apa yang berlaku di bawah hidung, di persekitaran yang dekat.
  • Astigmatisme, sebagai kecacatan kabur, mencerminkan percanggahan antara dalaman dan luaran pandangan dunia, yang menghalang seseorang daripada membina gambaran sebenar dunia. Astigmatisme juga tidak mahu melihat dirinya sebenar. Orang seperti itu menganggap dirinya betul, dan tidak mengambil kira sudut pandangan lain.
  • Strabismus menunjukkan pandangan sepihak kepada dunia. Seseorang yang menghidap penyakit ini melihat dua gambar pada masa yang sama dan tidak dapat memilih satu. Sekiranya kita bercakap tentang strabismus kanak-kanak, maka contoh dengan anak yang hidup dalam suasana tidak setuju akan membantu memahami penyebabnya. Di sini ibu bapa membuat masing-masing, tetapi bertentangan dengan keperluan lain.. Anak tidak dapat memutuskan syarat mana yang harus dipenuhi. Mayat mencari jalan keluar. Sebilangan ahli psikologi menjelaskan penyakit ini dengan kehadiran orang dewasa dengan segera dua gambaran kehidupan: nyata dan khayalan. Sukar baginya untuk memilih salah satu daripadanya dan memberi tumpuan kepadanya..
  • Melalui glaukoma, menekan rungutan, apabila seseorang melihat dunia melalui keperitan rungutan masa lalu. Kekangan emosi orang seperti itu tidak diizinkan melepaskan kebencian sepanjang hidup, dan mereka berubah menjadi ketegangan yang menghalangi seseorang untuk melihat dunia secara bebas.
  • Buta warna jelas menunjukkan seseorang, apa warna kehidupan yang tidak mahu dilihatnya. Ini kemungkinan besar disebabkan oleh maklumat bawah sedar. Telah diketahui bahawa setiap warna melambangkan beberapa sisi kehidupan, atau seseorang mempunyai hubungan hidupnya sendiri (biasanya negatif) dengan warna apa pun yang tidak ingin dilihatnya. Mungkin warna ini menyerupai trauma mental, kesakitan, ketakutan, dan lain-lain, dan orang itu secara sedar sedar menolaknya. Sekiranya penyakit ini muncul pada anak kecil, maka ibu harus mempertimbangkan semula pengalaman emosinya..
  • Barli dengan jelas menunjukkan bahawa sesuatu dalam dirinya menghalang seseorang daripada melihat dunia: kemarahan, kemarahan, pandangan dunia yang tidak sabar. Dalam kes ini, selalu ada yang ditekan pencerobohan, dimanifestasikan sebagai keinginan untuk menggaru.
  • Konjungtivitis biasanya berlaku apabila seseorang tidak menyukai apa yang dilihatnya dalam hidupnya - masalah, masalah. Dia mahu mereka pergi, tetapi masalahnya berulang, orang itu mula kesal, marah. Sekiranya penyakit ini muncul pada kanak-kanak, maka mereka tidak mahu melihat pertengkaran dalam keluarga atau persekitaran yang dekat.
  • Keratitis sebagai keradangan, menunjukkan kemarahan dan kemarahan pada lelaki.
  • Katarak berkaitan dengan mendung lensa, menarik perhatian Kenangan masa lalu "berlumpur" (secara kiasan, sebagai "tidak menyenangkan"), yang tidak mahu dimiliki oleh orang tua. Tetapi selalunya orang tua juga "berlumpur "(dalam makna harfiah -" tidak terlalu jelas ") melihat masa depan mereka, yang mereka takuti. Perlu diingat bahawa gambar (dan juga fikiran) dapat "menjadi keruh" dari kebencian, pencerobohan, melalui mana seseorang melihat dunia.
  • Detasmen retina kerana pecahnya. Jurang dalam kes ini mencerminkan kemarahan yang kuat berkaitan dengan apa yang dilihatnya. Ahli psikologi juga mengaitkan pengelupasan dengan emosi yang merosakkan dengan kekuatan besar cemburu, penghinaan, kesombongan.
  • Kehilangan penglihatan pada orang tua bermaksud bahawa dia tidak melihat masa depan, tidak mahu melihat ke depan, enggan melihat kerana takut. Sebilangan ahli psikologi menyatakan bahawa sebahagian orang kehilangan penglihatan atau ketajaman penglihatan, tanpa perhatian.

Seseorang yang kehilangan penglihatan tanpa mengira usia harus mengajukan soalan: apa yang saya tidak mahu lihat begitu banyak sehingga badan saya "menolong" saya dengannya? Untuk semua pengalaman negatif (sakit, sedih, benci, marah, marah, agresif, dll.), Sebagai peraturan, akan ditutupi ketakutan.

Jalan penyembuhan

Yang paling setia dalam mencari cara dan cara untuk menyembuhkan penyakit mata secara saraf adalah keinginan untuk mengusahakan diri sendiri. Nampaknya tidak semua orang akan menyukai pendekatan ini. Soalan-soalan marah akan timbul: Mengapa saya? Dan bagaimana dengan perubatan?

Cuba fikirkan secara logik: jika anda mempunyai penyakit (dan badan anda hanya dapat memberi isyarat kepada anda tentang masalah anda, dan bukan masalah rakan atau doktor), maka hanya anda yang dapat menyembuhkannya. Kerana dan penyebab penyakit, dan cara penyembuhan ada pada diri anda.

Agar penyembuhan itu berjaya dan selamanya, perkara pertama yang perlu anda ambil segera cari alasannya penyakit. Tidak hairanlah para bijak mengatakan bahawa mencari penyebabnya adalah separuh jalan keluar untuk masalah tersebut. Kerana sebaik sahaja ia berlaku kesedaran Sebab anda, bawah sedar anda akan mula membalikkan kerja untuk menghilangkan manifestasi fizikal penyakit ini. Bagaimanapun, penampilan fizikal penyakit ini dimulakan oleh bawah sedar anda hanya untuk satu perkara: sehingga anda menyedari pemikiran dan emosi negatif mereka yang merosakkan.

Sekarang pertimbangkan dua emosi utama yang mendasari yang lain. Ia - Cinta dan Takut.

Bergantung pada apa yang pada mulanya (ini sering berlaku secara tidak sedar, pada tahap bawah sedar) seseorang merasakan: Cinta atau Takut - dia akan mengembangkan emosi yang sesuai.

Emosi wujud Cinta: rasa syukur, kegembiraan, kelembutan, keramahan, sokongan, penjagaan, kebijaksanaan, keharmonian, kedamaian, belas kasihan, perhatian, kepekaan, kreativiti, inspirasi, dll. - bekerja untuk penciptaan.

Emosi wujud Takut: kerengsaan, kebencian, kemarahan, kesedihan, kekecewaan, kemarahan, kemarahan, pencerobohan, kebencian, kegusaran, kekejaman, kekejaman, sikap tidak peduli, sikap tidak peduli, kesombongan, dll. - bekerja untuk memusnahkan.

Mari lihat contohnya. Pada pandangan pertama, kemarahan tidak ada kaitan dengan ketakutan. Tetapi, jika anda menggali lebih dalam, ternyata orang yang marah takut kehilangan sesuatu atau seseorang. Seorang bapa mungkin marah kepada anaknya jika dia menaiki kereta tanpa bertanya: si ayah takut kehilangan anaknya, kerana dia masih belum tahu cara memandu dengan cukup baik. Atau mungkin dia takut anaknya akan merosakkan, menggaru kereta.

Sekiranya kita mempertimbangkan semua emosi negatif yang lain dengan cara ini, maka benang penghubung akan meluas dari mereka ke semacam ketakutan, yang boleh terjadi di permukaan dan di bawah sedar. Dalam kes terakhir, psikoterapis yang kompeten akan membantu mencari dan menentukan, serta menghilangkan rasa takut..

Jadi, alasannya dijumpai. Tentukan apa yang menakutkan anda. Kekal melepaskan ketakutan. Untuk melakukan ini, anda perlu memahami motif ketakutan: mengapa dia muncul, sehubungan dengan apa (beberapa peristiwa, hubungan), apa yang ingin dia ceritakan? Seperti yang anda ketahui, ketakutan adalah guru kita. Contohnya, ketakutan akan kesakitan membuat anak berhati-hati dengan barang-barang rumah yang berbahaya, mengajar ketepatan penggunaannya. Seseorang yang melihat ketakutan sebagai penolong dan gurunya hanya akan mengalami terima kasih kepada dia.

Sebaik sahaja seseorang melalui semua tahap penyembuhan rohani ini, maka penyakit itu sendiri akan hilang. Oleh kerana kerja penyakit ini sudah selesai. Lelaki itu menyedari pelajaran yang dia perlukan.

Nampaknya lebih mudah dan lebih baik untuk menyedari dan melepaskan pengalaman batin negatif anda pada waktunya dan menjaga kesihatan. Artikel - untuk menolong anda.

Lindungi kesihatan dan kesihatan anak-anak anda dari negatif yang merosakkan!

Strabismus: psikosomatik penyakit

Dualitas psikologi boleh mencetuskan perkembangan heterotropi

Keadaan fikiran, pandangan hidup dan keutamaan seseorang berkait rapat dengan kesihatan mata. Sekiranya kita bercakap mengenai psikosomatik strabismus, maka kita dapat mengenal pasti sebab-sebab khusus untuk perkembangan penyakit ini dari sudut psikologi.

Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan bagaimana psikologi manusia mempengaruhi sistem optiknya. Anda akan mengetahui pendapat psikologi dan doktor mengenai perkara ini: Louise Hay, Liz Burbo, Vladimir Zhikarantsev dan Valery Sinelnikov.

Sifat psikosomatik strabismus: pendapat pakar

Ramai ahli psikologi berpendapat bahawa heterotropi adalah akibat dari persepsi mental tertentu terhadap dunia..

Realiti secara objektif berkecuali. Dan persepsi subjektif kehidupan yang mempengaruhi kesihatan manusia..

Ini bermaksud bahawa semua pemikiran dan perasaan negatif yang bersembunyi dalam jiwa seseorang cepat atau lambat mencurahkan. Kadang-kadang kemarahan, kemarahan, ketidakberdayaan yang tidak diucapkan mengambil bentuk juling.

Pencarian jawapan yang kekal membawa jalan buntu

Sistem saraf selalu bertindak balas dengan tajam terhadap apa yang berlaku di sekeliling orang tersebut. Sebagai contoh, seorang anak yang mendapati dirinya berada di tengah-tengah pertengkaran ibu bapa tidak dapat memutuskan di mana dia berada. Ini membawa kepada dualitas berfikir dan persilangan pendapat yang bertentangan. Akibat daripada keadaan ini dalam keluarga boleh menjadi strabismus anak..

Baca mengenai sebab, gejala dan rawatan strabismus pediatrik dalam artikel ini..

Louise Hay mengenai sebab-sebab psikologi heterotropi

Ahli psikologi Amerika yang terkenal dengan pengalaman kerja bertahun-tahun - Louise Hay mengatakan bahawa pada kanak-kanak dan orang dewasa, gangguan heterotropik muncul hanya dengan satu sebab: mereka enggan menerima masa kini dan diri mereka di dalamnya.

Keengganan untuk melihat sesuatu secara objektif, faktor yang memprovokasi perkembangan penyakit

Orang sering takut untuk hidup dan memandang kepada orang-orang yang menikmati perkara-perkara sederhana. Tingkah laku ini pada asasnya salah. Dari persepsi kehidupan inilah semua masalah penglihatan bermula..

Louise Hay menasihati semua orang dengan strabismus untuk mempertimbangkan semula pandangan mereka tentang kehidupan dan akhirnya belajar bagaimana menikmati saat-saat kebahagiaan yang singkat dan sederhana.

Penting: Sekiranya seseorang tidak dapat mencintai dirinya sendiri, strabismus akan sukar disembuhkan tanpa pembedahan.

Louise Hay memastikan bahawa sebaik seseorang mula merawat tubuhnya dengan penuh perhatian dan cinta, semua penyakit akan hilang dengan sendirinya.

Pendapat Liz Burbo mengenai penyebab strabismus

Liz Burbo, ahli psikoterapi Kanada, mengambil heterotropi secara harfiah. Dia meminta pesakitnya untuk memikirkan seberapa sering mereka melihat orang, perkara dan peristiwa seperti di atas..

Jangan membuang pandangan yang mencemuh

Fakta: Egoisme dan harga diri yang berlebihan juga boleh mencetuskan perkembangan strabismus..

Di samping itu, psikoterapis mengatakan bahawa bahagian organ visual yang terjejas bercakap mengenai sifat aktiviti otak.

Ciri aktiviti otak mempengaruhi kesihatan mata

Sekiranya dia memicit mata kirinya, orang itu menunjukkan terlalu banyak perasaan dan emosi. Pada masa yang sama, minda jarang berubah.

Sekiranya dia memejamkan mata kanannya, orang itu terlalu rasional. Dia dengan hati-hati menyembunyikan emosi dan perasaannya, dari mana sistem optik menderita..

Vladimir Zhikarantsev mengenai prasyarat psikologi strabismus

Ahli psikologi Rusia Vladimir Zhikarentsev juga membincangkan psikosomatik. Dia memandang heterotropi sebagai ketakutan akan masa kini dan penolakan diri sebagai seseorang..

Rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri membahayakan kesihatan sistem optik

Orang itu tidak berpuas hati dengan dirinya sendiri atau tidak menepati harapan ibu bapa dan orang tersayang. Akibatnya adalah pemikiran dualistik: di satu pihak, masyarakat menekan, dan di sisi lain, impian dan keinginan seseorang sendiri..

Penting: Vladimir Zhikarantsev menasihati mencari kompromi. Dan jika anda perlu membuat pilihan, maka hanya sesuai dengan keinginan anda sendiri.

Valery Sinelnikov dan tafsirannya mengenai psikologi strabismus

Penyebab psikosomatik dalam karya Dr Valery Sinelnikov dipertimbangkan secara menyeluruh. Doktor menegaskan bahawa kebanyakan penyakit muncul kerana pemikiran yang salah.

Anak-anak perlu dibesarkan dengan aman

Penting: Jarum menyimpang atau menyimpang berkembang apabila pandangan satu perkara akan terbentuk. Seseorang memilih satu pendapat dan tidak lagi menerima yang lain.

Ini adalah tanda keperibadian yang tidak harmoni dan tidak terbentuk..

Valery Sinelnikov menasihati menjalani terapi homeopati dan mengubah pandangan hidup sebelum rawatan pembedahan penyakit ini.

Anda perlu belajar menerima pendapat orang lain dan membentuk prinsip anda, dengan mengambil kira semua ciri kenyataan ini.

Psikosomatik penyakit mata

Doktor perhatikan bahawa jika mata anda sakit tanpa sebab fisiologi yang jelas, anda perlu memperhatikan psikosomatik. Dengan keadaan emosi yang tidak stabil, pendedahan berterusan kepada tekanan dan konflik psikologi yang tidak dapat diselesaikan, seseorang mengalami patologi oftalmologi. Selalunya, proses keradangan pada selaput lendir mata didiagnosis. Rawatan dibuat berdasarkan psikoanalisis dan menyelesaikan masalah dalaman.

Punca psikosomatik

Perkembangan rabun

Kajian menunjukkan bahawa 20 hingga 40% penyakit mata disebabkan oleh sebab psikosomatik. Peningkatan kegelisahan yang disebabkan oleh tekanan dianggap paling biasa..

Miopia paling kerap berkembang pada remaja, kerana penyebab psikologi rabun disebabkan oleh ketakutan akan masa depan. Amaran sebelum memasuki usia dewasa dan meninggalkan anak adalah reaksi biasa. Pada orang dewasa, miopia secara tiba-tiba boleh menjadi reaksi pelindung tubuh terhadap keadaan yang tidak menyenangkan. Ciri ciri potret psikologi seseorang yang menderita miopia merangkumi manifestasi watak berikut:

Barli di kelopak mata

Orang yang tidak tahu mengawal emosi terdedah kepada keradangan purulen akut. Kecenderungan untuk kerap marah, marah dan marah menimbulkan tekanan kronik. Akibat dari tingkah laku agresif adalah keradangan mata, gangguan sistem saraf pusat dan patologi saluran gastrousus. Penyelidikan menunjukkan bahawa lebih kerap daripada itu, emosi negatif berasal dari ketidakupayaan untuk mengawal orang lain. Menurut statistik, jika mata kanan menderita, maka konflik diperhatikan dalam bidang pekerjaan, yang kiri - secara peribadi.

Apabila tindakan orang lain bertentangan dengan pandangan dunia pesakit, keradangan, kesakitan dan pembentukan nanahnya semakin meningkat. Barli adalah penyakit simbolik, yang ditafsirkan sebagai keengganan untuk melihat kenyataan di sekitarnya. Sekiranya anda tidak mengatasi keperluan untuk mengubah orang lain dan dunia secara paksa, semasa mengalami kemarahan, barli dapat berkembang menjadi chalazion..

Hyperopia: penyebab psikologi

Hyperopia berlaku pada orang yang tidak merasakan kehidupan dalam masa nyata kerana ketakutan atau nostalgia. Ciri-ciri ciri termasuk kurangnya persepsi masa kini dan obsesi dengan momen masa lalu atau impian masa depan. Tingkah laku ini menimbulkan konflik, kerana seseorang tidak menyelesaikan masalah, mengabaikan kewujudan mereka sepenuhnya. Dia menumpukan pada pemikiran bahawa hidup dulu lebih mudah dan lebih baik..

Selalunya, patologi yang disebabkan oleh psikosomatik berlaku pada wanita berusia> 45 tahun, yang banyak memperhatikan penampilan mereka dan takut akan perubahan yang berkaitan dengan usia.

Strabismus pada kanak-kanak dan orang dewasa

Pada orang dewasa, masalah gangguan pada kedudukan mata timbul dengan latar belakang situasi ketika pilihan yang sukar ada di depan. Satu sisi penilaian atau, sebaliknya, percubaan untuk hidup secara serentak dalam dunia fantasi dan pada kenyataannya menjadikannya sukar untuk membuat keputusan. Sekiranya seseorang terlalu konservatif, maka dia akan mengalami juling konvergen. Dalam kes yang jarang berlaku, pelanggaran kedudukan mata dapat disebabkan oleh kebencian dan kemarahan yang terkumpul, yang tidak memiliki jalan keluar..

Patologi boleh berkembang pada anak akibat konflik berterusan antara ibu bapa.

Strabismus pada anak sering berlaku ketika memerhatikan konflik ibu bapa dan keperluan untuk menerima pandangan ibu atau bapa. Kerumitan keputusan yang betul dan ketidakupayaan untuk memenuhi keperluan yang berlawanan menyebabkan tekanan dan perkembangan patologi mata. Semakin banyak tekanan diberikan pada kanak-kanak, semakin jelas gejala penyakit ini..

Katarak progresif

Penyakit yang menyebabkan gangguan penglihatan didiagnosis lebih kerap pada orang tua, kerana sebab utamanya adalah ketakutan akan masa depan dan kekurangan prospek. Faktor tambahan yang meningkatkan perkembangan katarak adalah penyesalan atas kesalahan. Keinginan bawah sedar untuk melupakan pilihan yang dibuat dengan tidak betul menimbulkan kekaburan lensa. Potret psikologi seseorang dengan kecenderungan untuk penyakit ini merangkumi ciri-ciri berikut:

  • pandangan pesimis terhadap kehidupan;
  • pencerobohan terhadap orang dan dunia di sekitar mereka;
  • kekurangan kepekaan mengenai belas kasihan;
  • pengumpulan emosi negatif.
Kembali ke senarai kandungan

Glaukoma dan peningkatan tekanan intraokular

Penyakit kronik menunjukkan penyumbatan emosi apabila seseorang tidak menunjukkan perasaan yang sebenarnya untuk masa yang lama. Ahli psikologi terutama memusatkan perhatian pada kebencian yang tidak diucapkan terhadap orang tertentu atau keadaan luaran. Penumpuan yang berpanjangan pada saat-saat sedih meningkatkan risiko terkena glaukoma, pada tahap terakhir di mana terdapat kehilangan penglihatan sepenuhnya. Pandangan pesimis terhadap masa depan dan peningkatan permintaan pada diri sendiri menyumbang kepada percepatan proses degeneratif.

Astigmatisme

Pelanggaran bentuk kornea atau lensa diperhatikan pada orang yang tidak menerima pandangan dunia orang lain. Obsesi dengan pendapat sendiri, yang dianggap satu-satunya yang betul, membawa kepada kenyataan bahawa penglihatan menurun. Dalam kes ini, hanya mata kanan atau kiri yang boleh menderita. Manifestasi astigmatisme juga menunjukkan keengganan dan ketakutan untuk menilai diri anda secara objektif..

Gejala penyakit

Jadual menunjukkan patologi mata utama yang disebabkan oleh psikosomatik:

PenyakitGejala khas
RabunMengaburkan objek yang jauh
Garis besar objek yang kabur
Persepsi visual yang baik pada jarak dekat
BarliSakit yang tajam
Kemerahan kelopak mata
Pelepasan nanah
Pembuluh mata merah
Rabun jauhObjek kabur
Migrain
Masalah penglihatan dekat
KatarakPenglihatan menurun
Kesabaran ketika melihat objek
GlaukomaSakit yang tajam
Penglihatan berkurang
Kemerahan kulit kelopak mata
Buta lengkap atau separa
AstigmatismePenglihatan kabur
Bola mata gatal
Penglihatan berganda
Kembali ke senarai kandungan

Ciri rawatan

Jadual mengandungi petua umum untuk patologi oftalmik:

PenyakitCadangan ahli psikologi
RabunMempraktikkan teknik penenang
Menerima pandangan orang lain
Mengatasi fobia
BarliPembahagian beberapa tanggungjawab kepada yang lain
Amalan pernafasan yang menenangkan
Mengambil ubat penenang
Menerima tidak dapat mengawal segalanya
Rabun jauhMeringankan kritikan diri
Penyelesaian tugas secara progresif
Berkonsentrasi pada kehidupan masa nyata
KatarakMenerima diri
Memperkembangkan kemahiran untuk mengemukakan aduan secara membina
GlaukomaEkspresi emosi terbuka
Melepaskan ketegangan emosi melalui sukan
Mengambil ubat penenang
Teknik meditasi
AstigmatismePenerimaan pendapat orang lain
Analisis trauma masa lalu
Penilaian kendiri objektif

Jadual memberikan cadangan umum yang tidak mengambil kira ciri individu seseorang dan penyebab penyakit. Sekiranya psikosomatik berdasarkan trauma lama, perlu berunding dengan ahli psikologi. Mungkin menunjukkan amalan hipnosis, latihan auto dan teknik relaksasi oriental, termasuk akupunktur.

Strabismus psikosomatik

Projek pengarang Alisa Gordeeva

VISI PSIKOSOMATIK

Oleh pentadbir ยท 27 Ogos 2015

Mungkin, tidak perlu disebutkan bahawa saya tidak akan menggunakan nuansa dan kehalusan perubatan, dan di sini kita akan memberi tumpuan secara eksklusif pada sebab-sebab psikosomatik penglihatan yang kurang baik. Saya tidak pernah mempercayai perubatan, doktor dan farmaseutikal, tetapi dengan mengubah cara berfikir, persepsi dan tindak balas, adalah mungkin untuk menghilangkan sebab-sebab kelemahan penglihatan, ada kepercayaan, kerana ini telah berulang kali dibuktikan - baik dalam contoh peribadi saya maupun dalam contoh orang-orang itu Saya bekerja dengan.

Mata kita mewakili kemampuan untuk melihat masa lalu, masa kini dan masa depan dengan jelas. Sekiranya penglihatan terganggu, persepsi terhadap realiti dan diri akan terganggu sebagaimana adanya. Gangguan penglihatan adalah keengganan untuk melihat atau melihat perkara-perkara tertentu di sekitar diri sendiri (rabun) atau pada diri sendiri (rabun jauh), dan juga kehidupan secara umum. Emosi yang agresif seperti kebencian, kemarahan, kemarahan terkumpul di dalam jiwa, dan mereka menimbulkan masalah mata. Lagipun, mata adalah cermin jiwa. Orang-orang seperti itu dihalang melihat kebanggaan dan kedegilan mereka. Mereka tidak memahami bahawa mereka melihat yang buruk di dunia mereka hanya kerana mereka melihat dunia melalui prisma emosi mereka yang agresif. Hanya ada satu jalan keluar - untuk membersihkan pemikiran anda, maka dunia akan menjadi lebih baik - tidak kira seberapa dangkal dan menyedihkannya kedengarannya). Buat sendiri dunia yang anda mahu lihat.

Ini adalah generalisasi beberapa teori gangguan penglihatan yang paling tepat. Dan sekarang, untuk kemudahan, kami akan menganalisis setiap kes gangguan penglihatan secara berasingan..

Rabun

Dengan rabun, seseorang tidak dapat melihat jauh, tetapi dia melihat dengan dekat - ini bermakna seseorang itu tertumpu pada dirinya sendiri dan pada persekitaran yang dekat. Orang dengan rabun, sebagai peraturan, sukar (atau menakutkan) untuk melihat masa depan, membuat rancangan jangka panjang (iaitu mereka tidak melihat gambaran kehidupan mereka dalam setahun, dalam lima tahun, dalam sepuluh tahun) dan sukar untuk meramalkan akibat dari tindakan mereka. Dalam kes ini, seseorang perlu mengembangkan kemahiran membina rancangannya yang jauh, dan di samping memperluas bidang minatnya ke kawasan yang luas, dan tidak terkunci dalam dunia kecil. Di samping itu, rabun berkembang pada orang yang cenderung untuk menyamaratakan dan membuat skema realiti. Kenyataannya yang tidak sesuai dengan struktur logik tidak diambil kira. Myopia sering mempengaruhi orang yang terlalu fokus pada diri mereka sendiri dan tidak dapat memahami idea orang lain (mereka hanya melihat dan melihat idea yang "dekat" dengan semangat mereka, dan idea-idea yang "jauh" tidak dapat dilihat). Mereka mempunyai cakrawala yang terhad. Myopia juga dapat bererti fiksasi pada luaran, pada bentuk, dangkal, adanya stereotaip tanggapan kaku yang mengganggu persepsi objektif terhadap realiti. Orang "berpandangan pendek" mengutuk orang lain sepanjang masa, tetapi mereka sendiri secara harfiah tidak dapat melihat di luar hidung mereka. Mereka tidak menyukai apa yang mereka lihat di sekeliling mereka, mereka tidak memperhatikan dunia yang indah ini atau orang yang cantik, tetapi hanya melihat yang negatif, dan oleh itu tanpa sedar memilih untuk tidak melihat (tidak ada yang perlu dilihat, tidak ada yang baik di sana). Sebenarnya, apa yang tidak disukai oleh orang yang berpandangan dekat tentang dunia dan orang di sekelilingnya hanyalah cerminan tingkah laku mereka sendiri..

Cadangan: untuk membetulkan penglihatan anda (rabun), anda perlu menyingkirkan ketakutan yang menyebabkan kemerosotan penglihatan. Ini mungkin bukan satu ketakutan, tetapi beberapa sekaligus, misalnya, penglihatan mulai jatuh ketika akil baligh, ia memburuk sedikit lagi di institut ini dan menjadi sangat teruk setelah melahirkan. Setiap tempoh ini disertai oleh ketakutan tertentu yang tidak dapat diterima. Adalah perlu untuk membuka idea-idea baru yang datang dari luar, untuk menerima pandangan orang lain (bukan untuk tetap tegas pada pandangan anda tentang dunia, tetapi untuk membiarkan beberapa pendapat wujud secara selari). Anda perlu belajar menyelesaikan masalah ketika mereka muncul dan berhenti menunggu yang terburuk. Ketakutan seperti itu sebenarnya bukan disebabkan oleh realiti objektif, tetapi oleh aktiviti imaginasi anda yang berlebihan. Belajarlah untuk melihat masa depan dengan optimis. Juga belajar untuk menghormati pendapat orang lain dengan hormat, walaupun mereka berbeza dengan pendapat anda..

Rabun jauh

Dengan rabun jauh, seseorang melihat dari jauh dan tidak melihat dari dekat, ini bermaksud bahawa seseorang berminat dengan apa yang berlaku di dunia, dalam persekitaran yang jauh, rancangannya yang jauh menarik, dan tidak menarik untuk melihat dirinya dan persekitarannya yang dekat (dia berminat dengan sesuatu yang global, tetapi perkara kecil setiap hari sangat menjengkelkan sehingga anda tidak mahu melihatnya). Oleh itu, hiperopia dianggap sebagai penyakit yang berkaitan dengan usia, kerana pada usia tua seseorang, untuk satu sebab atau yang lain, tidak menerima dirinya sendiri, perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku dengannya atau di persekitarannya. Kehidupan anda nampaknya membosankan, dan dunia dan persekitaran yang jauh menjadi lebih menarik. Orang berpandangan jauh berlebihan dengan niat baik. Mereka mahu melihat jauh, mereka mahu mendapatkan banyak sekaligus, tetapi mereka tidak mahu melihat perkara kecil (perkara kecil setiap hari). Sekiranya seseorang menuntut dari orang lain, termasuk negara, untuk memastikan masa depannya, maka penglihatannya merosot, kerana dia tidak melihat bahawa setiap orang harus terlebih dahulu mengatur hidupnya sendiri.

Cadangan: Orang yang berpandangan jauh perlu belajar untuk menerima diri mereka sendiri, memandang diri mereka dengan cinta dan tinggal di sini dan sekarang. Jangan lupa bahawa masa depan anda bergantung pada bagaimana perasaan anda terhadap kehidupan anda hari ini. Belajar untuk menyesuaikan diri dengan orang dan situasi yang muncul dalam hidup anda, dan ini akan meningkatkan kualitinya dengan ketara, dan pada masa yang sama penglihatan. Orang yang berpandangan jauh dalam kehidupan pertama-tama perlu belajar untuk menikmati perkara-perkara kecil, maka kehidupan dapat mempercayakan mereka dengan lebih banyak lagi. Untuk bergerak ke depan, mereka harus terlebih dahulu melihat kaki mereka dan hanya kemudian mengarahkan pandangan mereka ke kejauhan (bagaimanapun, anda mungkin tidak melihat halangan di bawah hidung anda, bersembunyi, dan pada akhirnya anda tidak akan datang ke mana-mana).

Astigmatisme

Dengan astigmatisme, seseorang mempunyai pandangan hidupnya yang stabil, dan dia betul untuknya, dan semua pendapat lain tidak benar baginya. Orang dengan astigmatisme perlu menerima bahawa pandangan lain juga betul dan mula menerimanya. Astigmatisme juga dapat menunjukkan ketakutan untuk benar-benar melihat diri anda..

Buta warna

Apabila seseorang tidak melihat warna / warna itu bermakna seseorang secara tidak sedar akan mengecualikan warna-warna ini dari hidupnya kerana sebab-sebab tertentu. Adalah perlu untuk mengetahui apa yang dilambangkan oleh warna-warna ini atau warna bagi seseorang yang dia kecualikan dari hidupnya. Apabila seseorang mengelirukan warna dekat, ini bermaksud bahawa seseorang melihat hidupnya dengan warna kutub, tetapi tidak melihat warna sebagai nuansa kehidupan atau tidak mahu melihatnya. Apabila seseorang mengelirukan warna yang berbeza, ini bermakna bahawa kehidupan seseorang tidak mempunyai warna pelangi dan seolah-olah segala sesuatu dalam hidup adalah satu untuknya.

Konjungtivitis (radang stye atau mata)

Dari sudut pandang psikosomatik, ini bermaksud bahawa sesuatu berlaku dalam kehidupan seseorang yang menyebabkannya kerengsaan, kemarahan, kebencian dan kebencian, dan orang itu tidak bersetuju dengan apa yang berlaku (ini mungkin keadaan, seseorang, dll.) Dan dia tidak mahu melihat ini faktor yang menjengkelkan. Sebabnya tidak penting, yang utama ialah orang itu mengalami perasaan kesal dan marah. Semakin kuat emosi negatif, semakin kuat keradangan. Pencerobohan anda kembali kepada anda dan memukul anda di mata. Dalam kes ini, jika seseorang mengenal pasti faktor-faktor apa yang menyebabkannya merasa jengkel atau marah dan memahami faktor-faktor ini (atau, akhirnya, menerima faktor-faktor yang menjengkelkan, atau membuangnya dari bidang penglihatannya), tubuh tidak akan memerlukan gejala dalam bentuk konjungtivitis. Kadang-kadang manifestasi schadenfreude, niat jahat boleh menyebabkan keradangan. Lagipun, apakah mata jahat itu? Ini adalah keinginan untuk kejahatan kepada orang lain. Dan ia akan terbayang di mata anda.

Strabismus

Apabila seseorang melihat secara normal dengan kedua mata, kedua-dua gambar saling bertumpu antara satu sama lain. Dengan strabismus, seseorang melihat dua gambar yang berbeza dari sudut yang berbeza. Dan bawah sedarnya terpaksa memilih satu. Ini adalah bagaimana pandangan satu perkara mengenai perkara terbentuk. Strabismus berganda pada anak bermaksud bahawa dia melihat mesej yang bertentangan dari ibu bapa. Contohnya, ketika ibu menginginkan satu perkara dari anak, dan bapa menginginkan satu perkara lagi, dan ketika ibu bapa sama dengan anak, iaitu dia tidak dapat meletakkan keutamaan antara ibu dan ayah, keadaan berlaku ketika anak tidak tahu siapa yang harus didengarkan, matanya menyimpang secara harfiah. Takut melihat masa sekarang di sini. Juling konvergen. Tidak seperti strabismus serba boleh, penyebab strabismus konvergensi adalah anak menerima mesej bertentangan dari mereka yang membesarkan jantina yang sama (misalnya, ibu dan nenek) dan anak itu juga tidak dapat menetapkan keutamaan, dan oleh itu, pada tahap fizikal, kekecewaan psikologi di atas dapat dinyatakan dalam konvergensi mata menjadi satu titik. Strabismus pada orang dewasa bermaksud bahawa seseorang melihat dengan satu mata ke realiti sebenar, dan dengan yang lain sama ada menjadi "realiti ilusi" atau ke dalam "dunia lain". Dalam kes ini, saya meletakkan makna esoterik ke dalam konsep "dunia lain".

Glaukoma

Dengan glaukoma, tekanan intraokular meningkat, rasa sakit yang teruk muncul di bola mata. Sungguh menyakitkan untuk melihat. Mereka menghancurkan, menghilangkan rungutan lama terhadap orang lain, pada nasib, semacam sakit jiwa, orang seperti itu tidak memaafkan luka yang dialaminya pada masa lalu. Berdegil tidak mahu memaafkan, anda hanya menyakiti diri sendiri. Glaukoma memberi isyarat kepada seseorang bahawa dia meletakkan dirinya di bawah tekanan dalaman yang kuat. Menyekat deria anda. Dalam kes ini, sangat penting untuk belajar bagaimana mengekspresikan emosi anda, untuk melepaskan perasaan anda. Penyakit ini selalu dikaitkan dengan kesedihan. Sekiranya glaukoma disertai dengan sakit kepala, ini bermakna terdapat proses untuk meningkatkan kesedihan ini..

Katarak

Ketidakupayaan untuk melihat ke depan dengan gembira. Masa depan terselubung dalam kegelapan. Mengapa katarak biasanya berlaku pada orang tua? Kerana mereka tidak melihat sesuatu yang menggembirakan di masa depan mereka. Ia "berkabut". Apa yang menanti kita di sana, di masa depan kita? Masa tua, penyakit dan kematian (sehingga mereka berfikir). Ya, nampaknya tidak ada yang menggembirakan. Ini adalah bagaimana kita memprogramkan diri kita terlebih dahulu untuk menderita pada usia ini. Tetapi usia tua kita dan pemergian kita dari dunia ini, seperti hal-hal lain, hanya bergantung pada diri kita sendiri, pada pemikiran dan suasana ketika kita bertemu dengannya..

Mata kering

Keengganan untuk melihat, merasakan perasaan cinta. Lebih suka mati daripada memaafkan. Malevolent, kaustik, jahat.

Penglihatan yang buruk adalah akibat langsung dari keinginan yang ditindas untuk tidak melihat sesuatu dan / atau seseorang. Ini adalah isyarat bahawa keperluan dan keperluan untuk sesuatu dan seseorang yang tidak dapat dilihat menjadi tidak dapat ditoleransi, dan tidak ada cara untuk memuaskannya (iaitu untuk mengelakkan rangsangan berbahaya). Dengan kehilangan penglihatan, seseorang mendapat "faedah sekunder" untuk ini, iaitu, dia mendapat peluang untuk tidak melihat dengan hati-hati apa yang tidak mahu dilihatnya, dan lama kelamaan ia berkembang menjadi keuntungan untuk tidak melakukan sesuatu (misalnya, melakukan kerja kecil dengan rabun jauh). Dia tidak membiarkan dirinya membuang kehidupan sedemikian rupa sehingga rangsangan itu hilang dari bidang penglihatannya, jadi dengan melemahkan penglihatannya, dia memfasilitasi pengalaman psikologi. Dan, akhirnya, jelas bahawa seseorang dengan itu menghasilkan program sukar pengalaman "buruk" visual (dalam fikirannya terserlah dengan kata-kata: "Saya tidak mahu melihat anda", "keluar dari mata saya", "mata saya tidak akan melihat anda", "Dan jangan tunjukkan dirimu di mataku", "sakit melihatmu", "sakit hati melihat semua ini" dan seterusnya, dan seterusnya).

Bukan kebetulan bahawa, menurut statistik, penglihatan orang muda merosot, sebagai peraturan, dengan tanda minus (rabun), dan pada orang tua - dengan tanda tambah (rabun jauh). Orang-orang tua mempunyai banyak masa lalu, dan di masa lalu terdapat banyak keperitan, kekecewaan, kesilapan dan semua perkara yang anda tidak mahu lihat sendiri. Dan bagi orang muda adalah ketakutan terhadap "prospek", ketakutan akan masa depan.

Orang-orang yang hidup sepanjang masa "di sini dan sekarang" (walaupun mereka adalah minoriti, sayangnya) sangat sedikit peluang untuk merosakkan penglihatan mereka, kerana kebanyakan masa mereka hanya menggunakan penglihatan fisiologi, dan sangat sedikit - penglihatan, psikologi.

PSIKOSOMATIK. SENARAI PENYAKIT DAN PENGALAMAN UTAMA DI BAWAH Penyakit.

Berkongsi ini:

Jadual penyakit Psychosomatics (bagaimana merawat, apa yang perlu dicari)

Setiap penyakit dalam jadual penyakit ini mempunyai pautan ke penerangan terperinci mengenai sebab-sebab psikologi penyakit ini (hanya KLIK pada nama penyakit ini). Dalam setiap artikel yang dibuka, anda akan mendapat contoh kes-kes bekerja dengan psikosomatik penyakit yang akan membantu anda memahami pengalaman dan masalah anda dengan lebih baik..

Kerana hanya membaca satu frasa tentang apa yang mungkin menjadi penyebab penyakit itu tidak mencukupi. Untuk menyiasat penyakit, seseorang harus melibatkan diri dalam mengetahui penyebabnya. Anda memerlukan tumpuan, anda memerlukan sensasi. Dan setiap artikel (klik pada nama penyakit) membantu membenamkan diri dalam sensasi ini.

Beberapa artikel MEMPUNYAI VIDEO. Sudah tentu, saya akan membuangnya secara beransur-ansur dan menambah artikel)

Senarai ini telah membantu orang memahami sebab-sebab penyakit selama bertahun-tahun, saya harap ia juga berguna untuk anda.!

Jadual dan artikel untuknya disusun berdasarkan karya psikosomatik oleh R.G. Hamer ("New Germanic Medicine"), Gilbert Renaud ("Healing with Memory"), Claude Saba ("Total Biology"), Christian Flesch ("Biodecoding") dan pengalaman psikosomatik saya dengan kaedah Satori Healing.

Terlalu banyak bahaya di sekitar anak (ini adalah bagaimana ibu menyedarinya). Penjagaan dan perlindungan diperlukan. Kebimbangan besar terhadap perkara kecil.

Konflik penurunan nilai penampilan seseorang. Kehalusan, rasa malu yang berkaitan dengan memasuki masa dewasa (mudah untuk mengingat bagaimana remaja mula menjauhkan diri dari ibu bapa mereka, menyembunyikan hobi mereka).

Kemarahan yang kuat dan tidak dapat diungkapkan (untuk pautan, lihat kes alergi terhadap air di bilik mandi, yang berlaku setelah orang itu menyedari dalam situasi apa dia tidak menyatakan kemarahannya).

Fasa pemulihan selepas "konflik potongan yang tidak diizinkan". Pertama, keinginan untuk sesuatu, dan kemudian memperoleh apa yang anda mahukan (atau tidak! - pemerolehan apa yang anda mahukan, tetapi konfliknya masih dapat diselesaikan).

Penyusutan diri yang mendalam, keraguan diri. Tidak ada kesatuan dalam klan keluarga, keinginan untuk menghancurkan seseorang dalam klan keluarga (alasan yang jarang berlaku, tetapi komen menunjukkan bahawa sangat tidak sama).

Tachycardia, Bradycardia, Ventricular flutter, Ventricular fibrillation.

Susut nilai diri, keraguan diri. (Topiknya kelihatan agak sederhana, tetapi jika ia menjadi global bagi seseorang, topik itu meresap ke mana-mana, dan di sini anda sudah boleh menjangkakan tidak ada lesi tunggal, tetapi poliartritis).

Untuk memburukkan lagi sakit sendi, lihat di bawah.

Bagaimana musim luruh mempengaruhi peningkatan kesakitan pada sendi.

"Terlalu panas" sistem saraf.

Ketidakupayaan untuk menyambung hitam dan putih. Menderita dari apa yang berlaku sangat dekat. Keengganan untuk mematuhi sesiapa.

Keletihan dan kerengsaan ibu yang luar biasa. Lihat artikel dan komen untuknya, serta video dan anda akan faham bahawa semuanya boleh diperbaiki)

Lelaki atau wanita bukan "alpha" antara satu sama lain. Jangkaan kehamilan yang berlebihan.

Keputusan badan untuk bangun untuk menyelesaikan tugas yang diberikan.

Ada yang berdiri di belakang. Anda perlu berjaga-jaga apa yang berbahaya dan berdekatan. Tidak mahu melihat apa yang berlaku di sekitar.

Keinginan untuk memperlahankan peredaran masa (bagaimanapun, bradikardia adalah penurunan frekuensi degupan jantung).

Ancaman di wilayahnya dan ketidakupayaan untuk bernafas dengan tenang. Perasaan ejekan dan perbincangan di belakang. Lihat contoh dalam artikel - anda boleh mengetahui kisah anda.

Beban yang tidak tertanggung; "Saya tidak dapat pulang, ibu saya tidak menerima saya".

Keinginan untuk membersihkan dirinya dari kenangan yang tidak menyenangkan, dari celaan hati nurani. Keperluan untuk menonjol, untuk menjadi berbeza.

Kehilangan komunikasi dengan Pencipta dan konflik ketiadaan rumah.

Fasa pemulihan selepas konflik intoleransi terhadap bau dan konflik kehilangan arah.

Topik utama: "siapa saya (dalam konteks apa pun)" dan "Saya tidak dapat mempertahankan tempat saya (konflik wilayah)".

Topik kelaparan atau kekurangan sesuatu.

Bimbang ada pemisahan antara orang, perpisahan yang panjang. "Melarikan diri" dari hubungan seks (dalam kes herpes genital).

Tema kesempurnaan. Ketidakupayaan untuk mencari jalan keluar dari keadaan, untuk memutuskan keputusan akhir.

1) Topik masa dan kepantasan, 2) Topik ketidakadilan, 3) Topik pembelaan.

1) Saya menutup hati kerana cinta. 2) Saya bersiap sedia untuk menuntut kembali wilayah saya.

Topik: untuk mendekatkan, mempercepat acara. Kaji di bawah kaca pembesar, teliti, teliti.

Kemarahan yang tidak dapat diluahkan, penyusutan diri, penyesalan kerana melepaskan peluang.

Keinginan yang kuat untuk sesuatu: cinta, wang, perkara mahal, status - tetapi pada masa yang sama ketidakupayaan untuk menelan "kepingan" yang penting.

Selesema

Gabungan dua tema - bronkitis dan rhinitis

Lihat juga PENYAKIT SEJUK MUSIM di bawah

Keinginan untuk menolong penghidapnya adalah memberi susu ibu kepadanya secara simbolik (mastopati, barah payudara). Keinginan untuk memulihkan sambungan yang terputus (barah saluran).

Konflik pemisahan antara ibu dan anak.

Periodontitis (termasuk sista gigi), gingivitis (radang gusi), periodontitis (penyakit periodontal), barah rahang. Subjek: ucapan saya tidak didengar.

Persoalan hubungan seksual, betul / tidak betul pada ibu anak itu.

Kemarahan yang sangat kuat dan membosankan. Kerengsaan. Konflik wilayah dengan ketidakmampuan mempertahankan wilayahnya.

Salah faham + konflik wilayah + gangguan pencernaan (akibat dari dua komponen sebelumnya).

Dua arahan yang bertentangan dari otak. Bercakap dan diam pada masa yang sama.

Kekemasan, ketidakupayaan untuk menjaga seseorang, konflik pengantara.

Pencerobohan yang tidak dapat dinyatakan dan keperluan untuk "merebut bahagian anda".

Fasa pemulihan selepas konflik ketidakupayaan untuk menyelesaikan masalah secara intelektual.

Penyelesaian konflik kehilangan wilayah.

Membolehkan mengunyah bukan seks. Akhirnya, anda boleh menuju ke arah yang anda mahukan..

Kesediaan untuk "menghisap", untuk menangani apa yang berlaku di sekitar.

Topik yang berkaitan dengan perkataan: blok, buka blokir, tutup, buka.

Persaingan dengan seseorang. Penyerahan yang tidak dapat ditoleransi. Lama berdiri di satu tempat.

Susut nilai diri yang kuat, kurang keyakinan diri.

"Mereka tidak mendengar saya" dan ketakutan yang kuat "seperti wanita.".

Takut mati. Ketidakupayaan untuk bernafas.

Ketidakupayaan untuk mempertahankan diri daripada serangan.

Ketidakupayaan untuk duduk di dua kerusi.

Ketegangan dari kerja keras. Komitmen hingga batas.

Kembalinya fungsi ibu kepada nenek; keengganan untuk melakukan hubungan seks; pengkhianatan kekasih; risau akan kewanitaan.

Perlu perlindungan, ancaman terhadap integriti.

Perasaan bahawa semua tenaga dihisap. Kebimbangan mengenai ketidakupayaan untuk hamil. "Ketidakamanan seorang lelaki".

Percubaan untuk melalui rintangan yang tidak dapat dilalui; paksaan untuk mematuhi perintah.

Gagal membawa anak. Perlindungan dari "kemasukan" lelaki.

Perasaan putus asa kerana tidak dapat merasakan cinta diri

Lihat contoh dari artikel di atas. Sebabnya berbeza.

Tanpa sedar melarang diri untuk mempertahankan batas dan menandakan wilayah anda.

Pemisahan, perpisahan, akibatnya seseorang mengalami kesakitan mental yang teruk.

Udara yang bernafas, persekitaran, keadaan kehidupan sama sekali tidak memuaskan.

Lihat juga PENYAKIT SEJUK MUSIM di bawah

Ketidakpuasan kerja, ketidakupayaan untuk mengatasi sesuatu. Maksud simbolik setiap jari dalam teks artikel.

Topik hubungan dengan ibu dan adik-beradik.

Menyelesaikan konflik harga diri yang rendah.

Topik kelaparan atau kekurangan sesuatu.

Perlu perlindungan, ancaman terhadap integriti.

Tema survival, konflik wilayah.

Apakah nilai yang saya ada dari sudut pandangan saya atau orang lain? Mengetuk pintu yang tidak

Hasil dari keputusasaan yang melampau, dekat dengan perasaan mati.

Topik untuk tidak mengiktiraf anak oleh bapa, kehilangan nama, harta pusaka. Menderita ketidakupayaan untuk mendapatkan "kepingan" yang diinginkan.

Kerengsaan, kemarahan dan akibatnya (kisah satu kes demam jerami).

Keinginan untuk "membuang" secepat mungkin, untuk menyingkirkan apa yang anda tidak mahu hadapi.

Tema survival (pielonefritis, kegagalan buah pinggang), konflik wilayah (batu), ketegaran kepercayaan (glomerulonefritis)

Keinginan untuk meneruskan perlumbaan. Isteri "masam". Keinginan untuk dibersihkan dari "kotoran". Masalah rumah.

Udara yang bernafas, persekitaran, keadaan kehidupan sama sekali tidak memuaskan.

Lihat juga PENYAKIT SEJUK MUSIM di bawah

Konflik penurunan nilai penampilan seseorang. Kehalusan, rasa malu yang berkaitan dengan memasuki dewasa.

Bahu, siku, tulang selangka, pergelangan tangan, jari - bahagian badan yang berbeza, tema yang berbeza.

Gabungan tekanan dari tema perubahan, kesejukan dan kematian (kematian alam pada musim luruh).

Fasa pemulihan selepas konflik intoleransi terhadap bau dan konflik kehilangan arah.

Pengalaman yang berkaitan dengan ibu dan ibu mereka sendiri.

Ketidakupayaan untuk bernafas dengan bebas dan dalam

Ketakutan yang kuat. Melarikan diri dengan ketakutan dari ingatan.

Pengalaman Menyayat Hati.

Beban yang tidak tertanggung; "Saya tidak dapat pulang, ibu saya tidak menerima saya"

Takut mati. Ketidakupayaan untuk bernafas. Tuberkulosis paru sebagai fasa pemulihan selepas barah paru-paru.

Ketidakupayaan untuk menentukan arah ke mana. Nampaknya masalah penimbunan tidak dapat larut.

Keperluan untuk menandakan wilayah anda. Ketidakupayaan untuk mengatur wilayah anda dan mencari tempat anda.

Kurangnya keyakinan terhadap kemampuan intelektual anda, ketidakupayaan untuk memusingkan badan anda ke arah yang anda mahukan.

1) Topik masa dan kepantasan, 2) Topik ketidakadilan, 3) Topik pembelaan.

Rumah saya tidak ada di sini, tetapi di tempat lain, saya perlu mencari rumah saya "; keperluan untuk mewujudkan keselesaan untuk diri sendiri, anak-anak saya.

Kurang kawalan terhadap kehidupan ibu. Keinginan untuk menjaga. Kurangnya kawalan dari bapa. Keengganan untuk bertahan dan menunggu.

Ketakutan "binatang" yang sangat kuat dengan ancaman di wilayahnya dan pada masa yang sama ketidakupayaan untuk bergerak.

Wanita itu percaya bahawa dia tidak dicintai, tidak dikehendaki.

Keinginan yang kuat untuk mempunyai anak. Bercanggah dengan lelaki.

Penderitaan kerana kehilangan anak, binatang. Bimbang tentang ketidakupayaan untuk bersama lelaki yang anda cintai, ketidakupayaan untuk hamil. Komunikasi dengan penjahat.

Saya doakan anda semua sihat dan saya akan berbahagia jika artikel ini "Jadual Penyakit Psikosomatik (Cara Mengubati)" menjadi panduan untuk bidang kehidupan yang penting seperti kesihatan.

Psikosomatik penyakit mata

Penyakit organ penglihatan tersebar luas pada masa kanak-kanak dan di kalangan orang dewasa. Dan seringkali sangat sukar untuk memahami mengapa hal itu timbul, kerana alasan objektif tidak selalu dapat ditentukan.

Dalam artikel ini kita akan membincangkan prasyarat psikosomatik untuk perkembangan penyakit mata..

maklumat am

Mata adalah organ deria berpasangan yang membantu kita membentuk gambaran dunia - untuk menerima gambar dan menghantarnya ke pusat-pusat analisis otak. Gangguan mata sangat merosakkan kualiti kehidupan manusia. Masalah kesihatan mata dikaji oleh oftalmologi, dan seorang doktor yang pakar dalam merawat masalah tersebut dipanggil pakar oftalmologi atau pakar oftalmologi.

Organ penglihatan boleh menderita dalam banyak keadaan, dan pelbagai penyakit boleh menyebabkan perkembangan patologi. Tidak selalu masalah mata hanya terbatas pada organ penglihatan, sering disfungsi menjadi manifestasi penyakit lain yang ada. Kumpulan yang terpisah adalah anomali kongenital organ visual, proses tumor, dan kecederaan traumatik. Selebihnya penyakit boleh dibahagikan kepada berjangkit dan tidak berjangkit.

Pada kanak-kanak dan orang dewasa, mekanisme untuk perkembangan masalah dengan organ penglihatan serupa. Penglihatan yang lemah dapat berkembang dengan latar belakang diabetes mellitus, hipertensi, tuberkulosis, sifilis. Terdapat juga penyakit parasit, apabila organ penglihatan dipengaruhi oleh parasit ini atau itu: demodicosis, ophthalmomyasis, cysticercosis.

Yang paling biasa adalah penyakit seperti:

  • katarak - mengaburkan lensa dengan kehilangan penglihatan separa atau lengkap;
  • glaukoma - peningkatan tekanan intraokular dengan penurunan keupayaan fungsi organ penglihatan tertentu;
  • miopia (miopia) - pembentukan gambar bukan di retina, tetapi di ruang di hadapannya;
  • detasmen retina - detasmen membran retina dan koroid mata;
  • retinopati - kedudukan multifaktorial retina;
  • retinoblastoma - tumor retina jenis malignan;
  • rabun warna - ketidakupayaan untuk membezakan semua atau beberapa warna;
  • blenorea - keradangan membran mata, terutamanya disebabkan oleh gonokokus;
  • keratitis - proses keradangan di kornea mata;
  • strabismus - penyimpangan paksi visual dengan diskoordinasi mata, fokus terganggu;
  • keratomalacia (sindrom mata kering) - kekeringan kornea, paling sering berkembang dengan latar belakang kekurangan vitamin A;
  • astigmatisme - kejelasan penglihatan terjejas kerana kerosakan pada mana-mana bahagian mata;
  • konjungtivitis - keradangan membran konjungtiva.

Punca psikosomatik

Perubatan psikosomatik tidak hanya mempertimbangkan nuansa fisiologi dan anatomi, tetapi juga keadaan psikologi dan latar belakang emosi seseorang, kerana, seperti yang anda ketahui, banyak penyakit mempunyai asas psikosomatik.

Dari sudut psikologi, mata adalah penghubung penting antara seseorang dengan dunia. Dengan bantuan mereka, anda dapat melihat dan menerima maklumat visual. Walaupun senarai penyakit oftalmologi cukup besar, penyebabnya pada tahap metafizik biasanya serupa pada konjungtivitis dan katarak..

Pakar dalam bidang psikoanalisis dan psikosomatik percaya bahawa penyakit mata berkembang pada orang dewasa dan kanak-kanak yang tidak mahu melihat sesuatu atau seseorang. Ini berlaku bukan hanya untuk orang di sekitar mereka, tetapi juga untuk diri mereka sendiri, peristiwa di sekitarnya.

Sekiranya sesuatu tidak begitu sesuai dengan seseorang sehingga dia secara dalaman lebih suka tidak melihatnya sama sekali, secara beransur-ansur, pada tahap bawah sedar, perlindungan terhadap faktor traumatik dikembangkan - tubuh hanya mengurangkan penglihatan atau mewujudkan halangan penglihatan: glaukoma atau katarak.

Setuju, tidak semua yang kita perhatikan dengan mata kita memberi kita kesenangan. Tetapi tidak semua orang jatuh sakit. Rahsianya bukanlah bagaimana kita menilai apa yang kita lihat, tetapi bagaimana kita mengaitkannya.

Sekiranya seseorang mengalami kesakitan mental yang teruk dari apa yang dilihatnya, jika apa yang dilihatnya menimbulkan kebencian, kemarahan, kemarahan dalam dirinya, maka mekanisme pelindung yang sama secara beransur-ansur menyala, yang ditujukan khusus untuk kebaikan: untuk menghilangkan penglihatan sehingga orang itu menjadi lebih tenang dan tidak memusnahkan dirinya dengan yang negatif, emosi dan pengalaman yang berat.

Orang yang dapat melihat maklumat negatif secara filosofis, biasanya hingga usia tua akan mempunyai pandangan yang baik..

Dipercayai bahawa mata kanan melambangkan dunia luar dan semua yang maskulin, dan kiri - persepsi tentang dunia dalaman dan semua yang bersifat feminin. Oleh itu, seseorang yang menderita mata kanan mempunyai masalah dengan persepsi kejadian dan orang, pesakit dengan patologi mata kiri mempunyai masalah dengan persepsi diri mereka sendiri. Sekiranya kedua-dua mata menderita, ada masalah di dalam dan di luar..

Sebab lain mengapa penglihatan merosot, dan patologi mata berkembang, terletak pada ketakutan untuk menghadapi kebenaran, melihat kenyataan sebagaimana adanya. Jadi, rabun atau hiperopia sering dijumpai pada anak-anak dari keluarga yang kurang bernasib baik, di mana ibu bapa menjalani gaya hidup yang tidak sedap dipandang dan anak-anak malu dengan mereka..

Juga, patologi organ penglihatan boleh terjadi pada orang yang takut akan masa depan, kerana ketakutan secara harfiah menghilangkan peluang mereka untuk melihat jauh, jelas dan jelas.

Punca penyakit dan cara mengatasi

Prinsip psikosomatik umum biasanya tidak memudahkan pemahaman tentang penyebab penyakit individu, iaitu, orang beralih kepada pakar dalam bidang perubatan psikosomatik untuk mendapatkan bantuan dalam menentukannya. Oleh itu, mari kita perhatikan lebih dekat beberapa patologi oftalmik biasa..

Kutu mata saraf

Ini lebih merupakan masalah neurologi, tetapi kerana ia berkaitan dengan mata, anda masih harus membicarakannya. Mata biasanya berkedut dengan ketegangan dalaman yang ketara yang dialami seseorang sekiranya sesuatu yang tidak menyenangkan baginya dan dia tidak mahu melihatnya.

Anda perlu memerhatikan dengan teliti ketika tic timbul, berapa lama ia bertahan, sama ada penglihatan menderita. Juga perlu untuk memperhatikan orang-orang yang hadir dalam bidang pandangan seseorang sebelum jati, serta acara.

Biasanya pemerhatian selama beberapa minggu sudah cukup untuk mengenal pasti pelakunya. Maka anda hanya perlu berusaha mengubah sikap anda terhadap acara atau orang tersebut, cuba berehat setiap kali orang yang merengsa bertemu dalam perjalanan.

Keratomalacia (mata kering)

Kerengsaan dan ketidakselesaan yang berlaku dengan patologi sedemikian jelas menunjukkan bahawa alasannya terletak pada kerengsaan berlebihan yang dialami seseorang untuk satu sebab atau yang lain. Sering kali orang bertindak seperti ini kepada rakan sekerja, pasangan, jika hubungan itu tidak berjalan lancar, dan orang terpaksa tetap dekat dan saling berpandangan setiap hari.

Sekiranya terdapat sensasi terbakar yang kuat kerana kekeringan, maka anda harus memikirkan alamatnya dan berapa kerap anda mengalami ulserat.

Kaedah pembebasan didasarkan pada merevisi sikap anda terhadap orang lain, mengajar teknik pengurusan kemarahan. Apabila semuanya gagal, anda harus mengecualikan kehadiran anda dalam persekitaran traumatik - menukar pekerjaan atau berpisah dengan pasangan yang, selain daripada kerengsaan, tidak menimbulkan perasaan positif.

Rabun

Serangan seperti itu adalah ciri mereka yang takut akan masa depan, tidak dapat melihat dari jauh dalam arti harfiah kata. Orang seperti itu cenderung "menyembunyikan kepalanya di pasir" sebaik sahaja keperluan untuk melihat ke luar hidung mereka. Mereka kadang-kadang begitu tertumpu pada pengalaman mereka sendiri, begitu subjektif sehingga mereka tidak dapat melihat keadaan secara keseluruhan, menilai sudut pandang yang berbeza.

Pada kanak-kanak, rabun sering berkembang sebagai mekanisme pertahanan terhadap konflik ibu bapa dan pertengkaran dengan rakan sebaya. Untuk mengurangkan kegelisahan dan kegelisahan, gangguan penglihatan berlaku secara tidak sedar..

Bantuan berskala besar diperlukan - setelah mengenal pasti masalahnya, anda harus mewujudkan sikap positif baru terhadap masa depan, terhadap orang, pastikan masa depan itu indah dan menakjubkan.

Rabun jauh

Berbeza dengan rabun, hiperopia berkembang pada orang yang berusaha untuk tidak menyedari kekurangannya, tetapi dengan bersemangat mempertimbangkan dan mengkaji peristiwa pada skala planet. Mereka tidak suka hari ini, dekat, tetapi nampaknya menggoda jauh, besar.

Anda perlu mencari alasan untuk menafikan diri anda atau sesuatu di persekitaran anda dan menghapusnya.

Astigmatisme

Perkembangan penyakit seperti ini menunjukkan bahawa terdapat konflik dalaman yang parah yang menghalangi kita untuk membandingkan dunia dalaman dan luaran, akibatnya, pandangan tersebut ternyata kabur, kabur. Selalunya pesakit astigmatik pasti betul, dan dunia di sekitarnya jauh dari sempurna. Menyangkal diri mereka sebagai sebahagian dari dunia, mereka berhenti melihat gambaran sebenar tentangnya.

Dalam rawatan, adalah penting untuk menerima pertolongan psikoterapi yang dirancang untuk menyeimbangkan "I" sendiri dengan keadaan umum. Anda perlu mengira kekuatan anda dengan betul, menilai keadaan dengan tepat, menetapkan matlamat dan mencapainya.

Strabismus

Pada kanak-kanak, ia berkembang jika bayi hidup dalam suasana bertentangan. Ibu bapa tidak dapat mencapai kata sepakat, mereka mempunyai syarat yang berbeza untuk anak, untuk masalah pendidikan. Dalam kes ini, keperluan yang bertentangan mempengaruhi pembentukan dua pandangan yang berbeza mengenai satu masalah..

Pada orang dewasa, strabismus berkembang kerana pengaruh yang sama kuat dari dua dunia: yang ada dan ilusi, fiksyen, yang diciptakan oleh pesakit sendiri.

Penghapusan ketidakkonsistenan secara signifikan memudahkan tugas pembetulan oftalmik terhadap patologi seperti itu..

Glaukoma

Ini adalah rungutan seseorang yang menekan mata dari dalam. Dia melihat dunia melalui prisma pengaduan, dia mengingatnya secara terperinci, hingga yang terkecil, dia menambahkan keluhan baru ke yang lama, kerana tekanan intraokular meningkat.

Glaukoma dirawat dengan menentukan pesalah dan situasi di mana pesakit tersinggung. Selanjutnya, semua yang harus dilakukan adalah memaafkan mereka semua, melepaskan semua situasi, untuk meredakan ketegangan batin. Ia tidak pantas dan agak sukar, tetapi berbaloi.

Barli

Keadaan yang tidak menyenangkan dan menyakitkan ini timbul apabila terdapat kemarahan yang kuat dan akut yang berjaya ditampung oleh orang itu. Dia mencari jalan keluar - abses kelihatan lebih baik dan sakit. Barli yang kerap pada kanak-kanak atau orang dewasa adalah tanda latar belakang emosi yang ditindas secara umum.

Orang seperti itu perlu belajar bagaimana untuk bersantai dan mencurahkan kemarahannya, jika timbul, ke arah positif: masuk untuk bersukan, mulailah menakluki puncak gunung atau menari tango. Segala yang memberikan pelepasan tenaga adalah optimum dalam keadaan seperti itu..

Konjungtivitis

Ia timbul kerana kerengsaan terkumpul dari apa yang dilihatnya. Keradangan, kemerahan, bengkak adalah tanda kemarahan yang kuat yang telah dialami seseorang sejak sekian lama dan berusaha untuk tidak menunjukkan kepada orang lain. Mata gatal dan berair kerana kerengsaan ini di ambang pencerobohan memerlukan jalan keluar.

Penilaian semula sikap terhadap orang yang anda sayangi dan diri anda akan membantu, dan seperti halnya barli, anda perlu belajar bagaimana mengubah tenaga negatif menjadi sesuatu yang positif.

Katarak

Pengaburan lensa menunjukkan bahawa seseorang telah mengumpulkan banyak sikap "keruh", yang paling sering dikaitkan dengan ingatannya yang sukar di masa lalu. Pesakit akan senang menyingkirkan mereka, tetapi dia tidak boleh, kerana mereka sangat menyayanginya dengan cara mereka sendiri. Secara beransur-ansur, badan mula menyekat saluran, tetapi bukan masa lalu, tetapi masa kini, yang sangat memerlukan menghilangkan pengalaman lama. Akibatnya, hari ini mula dianggap kabur..

Terapi itu jelas - penyemakan dan pelupusan semua kenangan sukar dengan menurunkannya.

Kecederaan dan edema

Malah kecederaan mata (lebam, kecederaan) tidak berlaku secara tidak sengaja. Prasyarat psikosomatik bersifat pencegahan - seseorang perlu segera mempertimbangkan semula penglihatannya tentang dunia, dia berada di jalan yang salah, yang akan menimbulkan masalah yang lebih negatif dengan organ penglihatan. Sekiranya anda tidak melakukan ini sekarang, maka anda tidak perlu terkejut kemudian bahawa penglihatan jatuh, proses keradangan purulen berkembang.

Bengkak, beg di bawah mata - tanda kelemahan dalaman, kekurangan keinginan untuk berubah, genangan lama, kenangan yang merosakkan, rungutan dan sikap.

Masalah penglihatan dalam kebanyakan kes dapat dielakkan dengan melihat dunia melalui prisma yang baik dan adil terhadap dirinya dan terhadap dirinya sendiri. Pencarian punca kecacatan kongenital harus dicari dalam sikap ibu bapa anak.

pengulas perubatan, pakar psikosomatik, ibu kepada 4 orang anak

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma