Bagaimana mengembangkan memori visual pada kanak-kanak, remaja, dewasa? Teknik asas (1 foto)

Bagi orang dewasa, ingatan visual mereka merosot disebabkan oleh rejim multitasking yang berterusan, tekanan biasa, sejumlah besar maklumat masuk yang tidak perlu, yang, dengan kata mudah, menyumbat otak.


Diagnostik memori visual adalah perkara yang agak rumit. Ia boleh dilakukan dengan menggunakan jadual Schulte dan kaedah saintifik lain..

Contoh kemerosotan memori visual:

Anda tidak ingat wajah orang dengan baik.

Sukar bagi anda untuk menavigasi walaupun di kawasan yang pernah anda kunjungi berulang kali.

Anda sukar mengingat apa yang anda baca.

Adakah terdapat latihan untuk meningkatkan memori visual??

Salah satu latihan yang berkesan ialah pemerhatian dan visualisasi seterusnya. Dalam perjalanan ke tempat kerja atau di pejabat, hafal gambar orang lain, wajah mereka, dan cara mereka berjalan. Siapa yang memakai apa, aksesori apa yang dipakai, kopi apa yang dia minum, bagaimana dia tersenyum. Ini akan membangunkan memori visual anda dan membantu mengatur mekanisme dari masa ke masa..

Cara lain yang akan membantu melatih memori visual anda ialah menyusun potret lisan. Untuk menguji keberkesanan teknik dengan cepat, anda memerlukan seseorang untuk menguji anda. Biarkan dia memberi anda tugas - untuk menggambarkan gambar kenalan bersama anda atau keperibadian media seakurat mungkin. Kemudian periksa seberapa tepat keterangannya dan apa yang anda terlepas..

Saya melihat - saya tidak melihat. Kaedah yang baik untuk meningkatkan memori visual bagi mereka yang tidak mahu menghubungkan pembantu. Cetak satu item setiap gambar. Letakkannya di hadapan anda, pelajari selama beberapa saat. Kemudian putar selembar kertas menghadap ke bawah, tutup mata anda dan cuba menghasilkan semula objek ini di kepala anda seakurat mungkin, dengan lebih terperinci. Kemudian buka mata anda, balikkan helaian itu, dan lihat apakah anda terlepas apa-apa. Beralih dari yang sederhana ke yang kompleks. Mulakan dengan satu mata pelajaran dan kerjakan dengan berlatih, misalnya, memotret bandar dengan sebilangan besar orang.

Ingatan visual yang terganggu di dunia moden adalah fenomena yang sering berlaku. Walau bagaimanapun, ada di tangan anda untuk mencapai kemajuan dalam bidang ini..

Ingatan visual. Perkembangan memori visual.

Dengan memori visual, kami bermaksud jenis memori khas yang bertanggungjawab untuk penetapan dan pantulan gambar visual, dan juga penggunaannya dalam proses komunikasi..

Memori visual bertanggungjawab untuk menyimpan dan menghasilkan semula gambar visual yang diterima. Dengan bantuannya, kami menghafal wajah orang, menavigasi medan dan mengenal objek. Apabila kita melihat wajah seseorang, ada proses yang kompleks di otak kita untuk membandingkan gambar visual ini dengan gambar yang sudah tersimpan dalam ingatan jangka panjang kita. Sekiranya gambar sesuai, maka kita akan menentukan orang ini sebagai rakan. Seluruh proses ini berlaku dalam masa beberapa saat..

Ini juga berlaku dengan cara ini: setelah bertemu seseorang untuk kali kedua, kita tidak dapat langsung mengingat kapan dan dalam keadaan apa kita melihatnya. Ada juga orang yang sukar mengenali wajah seseorang yang mereka habiskan sepanjang hari. Salah satu dari orang-orang ini disebut dalam dokumentari "Otak Luar Biasa Saya. Jadikan saya genius ".

Watak utama filem ini mempunyai memori visual yang luar biasa, yang semestinya tidak diberikan kepadanya oleh alam semula jadi. Hasil ini telah menjadi ganjaran untuk latihan keras yang berlangsung selama bertahun-tahun. Kami sangat mengesyorkan menonton filem ini jika anda belum menontonnya..

Harus diingat bahawa memori visual sangat berkaitan dengan imaginasi. Oleh itu, dengan mengembangkan imaginasi, anda menyumbang kepada pengembangan memori visual, dan sebaliknya..

Latihan memori visual

Oleh itu, bagaimana anda mengembangkan memori visual? Nasib baik, ini dapat dilakukan dengan bantuan latihan dan permainan latihan khas untuk mengembangkan memori visual..

Sebagai contoh, untuk melatih memori visual, anda boleh melakukan tugas berikut:

1 Gunakan gambar "Cari Perbezaan".

Ini adalah salah satu tugas yang paling popular, dan terdapat banyak tugas di Internet..

Kadang-kadang kita fikirkan bahawa ini hanya permainan kanak-kanak, tetapi latihan ini membantu kita memperhatikan perincian, yang kemudiannya akan menghafal mereka dengan lebih baik..

2. Ingat dan gambarkan penampilan orang.

Setiap daripada kita mempunyai banyak kenalan. Sudah tentu, kita akan mengenali mereka. Tetapi kita hampir tidak dapat menggambarkan sepenuhnya penampilan dan wajah mereka pada kali pertama. Cuba buat lakaran komposit atau huraikan secara terperinci sekurang-kurangnya salah satu orang yang paling dekat dengan anda. Anda akan melihat bahawa tidak semudah itu. Tetapi tidak ada yang mustahil, cubalah, dan lama-kelamaan ia akan menjadi lebih baik dan lebih baik..

3. Lukis dari ingatan.

Cuba pastikan bahawa anda selalu mempunyai buku nota dengan pensil di tangan. Cuba lukis semula dahan pokok, peta kereta bawah tanah, membongkok di atas batu pada minit-minit percuma anda... Pertama, gambar semula, dan kemudian ambil dari ingatan. Cuba perhatikan semua perkadaran dan ketebalan garis. Sudah tentu, anda boleh menarik apa sahaja yang anda mahukan. Menggambar sendiri adalah latihan untuk mengembangkan memori visual. Dalam kes ini, bukan kemampuan menggambarkan dan keinginan untuk memindahkan gambar yang dihafal dari memori ke kertas seakurat mungkin..

4. Gunakan mancis sebagai bahan bantu.

Ambil beberapa perlawanan (5 sudah cukup untuk permulaan) dan lemparkan ke atas meja. Lihat bentuk apa yang telah mereka bentuk. Kemudian berpaling dan cuba menghasilkan semula angka yang sama menggunakan padanan yang berbeza. Bandingkan sama persamaannya. Sekiranya anda cukup baik dengan 5 perlawanan, cuba tingkatkan jumlah mereka.

5. Sambungkan deria lain.

Bayangkan bagaimana objek ini atau bunyi itu, warna apa nombor atau huruf itu. Dengan menghubungkan bunyi atau bau ke gambar visual, anda akan membolehkan otak menyimpannya dalam memori dengan lebih baik..

6. Sebelum tidur, ingatlah peristiwa-peristiwa sehari-hari yang lalu dalam bentuk "gambar", "tatal umpan acara", cuba dengan jelas "melihat" semua perinciannya. Seperti yang anda lihat, tidak ada persiapan khas yang diperlukan untuk latihan seperti itu. Kebiasaan hanya jika anda memutuskannya.

7. Cari objek yang anda gemari, pertimbangkannya selama 3-5 minit. Kemudian pejamkan mata anda dan cuba gambarkan subjek itu dengan jelas dan sejelas mungkin. Luangkan lebih kurang 3 minit untuk melakukan ini. Cuba lagi dan lagi. Apabila nampaknya ternyata, lanjutkan ke langkah seterusnya: sediakan sehelai kertas putih, letakkan di belakang anda, dan setelah mempelajari subjeknya, pusingkan badan anda ke belakangnya dan perhatikan helaian putih itu, cuba "lihat" di atasnya gambar yang jelas mengenai subjek ini.

8. Gunakan permainan dalam talian untuk mengembangkan memori visual. Oleh itu, di Bitreinik anda dapat mengembangkan memori visual dengan bantuan simulator permainan khas.

Ingatan visual pada kanak-kanak

Walaupun pada usia prasekolah, anak-anak secara aktif secara sukarela menghafal kata-kata, objek, konsep, gambar, oleh itu, dalam tempoh "mengapa-anak", sangat disukai untuk menggunakan permainan khas yang dirancang untuk melatih memori visual pada kanak-kanak. Ini akan menjadi persediaan anak yang baik untuk bersekolah, ia akan membantu untuk melihat maklumat yang kompleks dan banyak. Memori sukarela memerlukan usaha dan manifestasi perhatian dan kehendak untuk menghafal, ini juga berlaku untuk memori visual sukarela. Petunjuk umum untuk hafalan yang baik adalah seperti berikut:

• Apa yang menarik, terang, disampaikan secara emosional - itulah yang diingati lebih baik.

• Permulaan dan akhir - saat yang paling tidak dapat dilupakan.

• Apa yang dijelaskan secara sederhana dan jelas akan diingat lebih baik.

• Jika, selain visual, jenis memori lain terlibat (taktil, pendengaran, motor, dll), maka penghafalan akan lebih efektif. Yang paling biasa adalah jenis memori bercampur, terutama memori motor visual atau, seperti juga disebut, memori motor visual..

Diagnosis memori visual

Untuk mendiagnosis memori visual pada anak-anak di rumah, anda boleh menggunakan, misalnya, teknik yang disebut "Sepuluh Gambar". Untuk melakukan ini, sediakan helaian dengan gambar kecil objek atau haiwan yang ditampal di atasnya. Anda boleh menggunakan gambar dan bukannya gambar, tetapi gambar itu mesti dikenali. Biarkan anak mempelajari gambar selama 50 saat (sebagai alternatif, anda boleh menggunakan gambar yang berasingan, di mana setiap gambar harus dilihat selama 5 saat).

Kemudian ambil helaian itu dan minta untuk menamakan semua gambar dari memori. Pesanan tidak menjadi masalah. Ini adalah bagaimana memori visual jangka pendek diuji. Sekiranya kanak-kanak telah menghafal sekurang-kurangnya 8 gambar, ini adalah petunjuk untuk memori visual yang baik. 4 hingga 7 gambar bersaiz sederhana, dan 3 atau kurang rendah. Ujian ini juga dapat digunakan untuk menentukan jumlah memori visual. Caranya - kami akan memberitahu anda di bawah.

Ujian memori visual

Pelbagai kaedah digunakan secara meluas sebagai ujian untuk memori visual pada kanak-kanak. Untuk kajian memori visual, kami akan mempertimbangkan salah satu ujian yang paling mudah diakses, dan untuk ini kami akan kembali ke yang sudah biasa, yang disebut "Sepuluh Gambar". Dalam kes ini, gambar berasingan digunakan untuk mendiagnosis jumlah memori visual. Masing-masing ditunjukkan selama 5-6 saat, mereka diminta untuk menamakan semua yang dihafal dari memori, tetapi ujian tidak berakhir di sana. Semasa anda menjawab, perhatikan dan perhatikan perkara berikut:

- adakah terdapat pengulangan?

- Adakah terdapat objek atau haiwan yang tidak terdapat pada gambar yang dipaparkan?

- Berapakah bilangan gambar yang diberi nama dengan betul?

Selepas itu, tunjukkan kepada anak semua gambar yang dia tidak ingat. Selepas 10 minit, minta anak anda mengingat semua gambar. Hasilnya dinilai seperti berikut: jika anak teringat 8-10 gambar, ini adalah hasil yang baik; 5-7 - memuaskan, dan 5 atau kurang - tidak memuaskan.

Untuk menentukan memori spasial visual, anda boleh, misalnya, menunjukkan kepada anak seketika contoh gambar skema meja (kerusi, tempat tidur, dll.), Minta dia melihatnya dan kemudian lukiskan gambar yang sama.

Ingatan visual

Jumlah memori visual adalah petunjuk penting yang bergantung kepada kemampuan menyimpan sejumlah maklumat yang diambil. Untuk menentukan jumlah memori jangka pendek dan operasi, ada juga teknik seperti itu: kanak-kanak itu secara bergantian ditawarkan untuk belajar dua lukisan, yang terletak secara rawak garis putus yang terdiri daripada 9 segmen.

Setelah menghafal masing-masing dua gambar ini, anak itu ditawarkan bingkai stensil, di mana dia harus menunjukkan seakurat mungkin dari ingatan garis-garis yang digambarkan dalam setiap gambar. Berdasarkan dua eksperimen, bilangan garis rata yang dihasilkan dengan betul dari memori ditentukan.

Penunjuk ini diambil sebagai jumlah memori visual. Dalam kes ini, pembiakan yang betul difahami sebagai penyimpangan dari panjang pola asal dengan tidak lebih dari satu sel di setiap baris, sambil mengekalkan sudut kecenderungan yang betul.

Memori visual yang berfungsi menunjukkan berapa lama seseorang dapat menyimpan dan menggunakan maklumat yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah. Petunjuk memori operasi visual kanak-kanak ditentukan, misalnya, menggunakan ujian berikut: anak diminta untuk memeriksa kad dalam bentuk enam segitiga berlainan warna selama 15 saat. Kemudian kanak-kanak itu menerima matriks 24 segitiga yang berbeza (4 kad dengan 6 segitiga di setiap satu) dan temukan di antara mereka yang dia hafal pada enam kad pada mulanya. Membahagi jumlah masa yang diperlukan untuk menyelesaikan (dalam beberapa minit) dengan jumlah kesalahan dan menambahkannya, kami mendapat nilai yang diinginkan - petunjuk pengembangan RAM visual.

Kerosakan ingatan visual

Sebagai peraturan, gangguan ingatan dikaitkan dengan tekanan, kerja berlebihan, dan mereka juga boleh menjadi akibat penyakit somatik. Alkoholisme sangat teruk kerana mempengaruhi hati dan membawa kepada hipovitaminosis. Di samping itu, alkoholisme mempengaruhi struktur otak. Gangguan ingatan juga disebabkan oleh gangguan peredaran otak, kekejangan saluran otak, perubahan yang berkaitan dengan usia.

Kerosakan memori visual terutamanya berkaitan dengan proses trauma atau tumor, di mana kawasan oksipital korteks serebrum terjejas terutamanya. Ini dinyatakan dalam gangguan persepsi visual dan kesulitan mengenali objek dan objek yang dirasakan sebelumnya, atau jika, ketika mengenali dan memahami tujuan objek, ada kesulitan dalam menamakannya.

Dalam beberapa kes, perkembangan memori visual yang tidak mencukupi mungkin dikaitkan dengan kematangan struktur saraf otak tertentu atau penganalisis visual pada masa kanak-kanak dan remaja, atau penyakit dan gangguan struktur ini. Dalam kes ini, untuk mengkaji memori visual, dengan mengambil kira nuansa tertentu, anda perlu berjumpa doktor pakar (pakar neurologi, pakar oftalmologi, pakar neuropsikologi).

Ciri-ciri memori visual

Keanehan memori visual terletak pada kenyataan bahawa dalam proses mengekalkan gambar visual dalam ingatan, ia mengalami perubahan tertentu dan berubah. Ini dapat, misalnya, penyederhanaan, mengabaikan perincian tertentu, atau membesar-besarkan nuansa tertentu, atau perubahan yang memihak kepada simetri yang lebih besar, atau perubahan bentuk (pembulatan, penyempitan, atau perubahan posisi di ruang angkasa), atau perubahan warna. Ketidaktepatan ini yang terdapat dalam memori kiasan visual boleh menjadi kekurangan dan kelebihan, kerana dengan cara ini anda dapat mempermudah gambar, menjadikannya simbolik, jelas, tidak dijangka.

Memori visual yang baik memerlukan imaginasi yang dikembangkan dengan baik. Ini sebahagian besarnya adalah asas proses menghafal bahan dan reproduksi, kerana apa yang kita dapat dengan mudah menggambarkan secara visual, sebagai peraturan, lebih mudah dan diingat dan diterbitkan semula.

Pembangunan memori visual dalam talian

Permainan untuk pengembangan memori visual-spatial (misalnya, "The Way of the Ninja") mengasah kemampuan untuk menghafal lokasi objek (sel yang dicat di lapangan) dan memerlukan kerja hippocampus yang cekap. Ini adalah senaman otak yang hebat.

Perkembangan memori visual dalam talian adalah salah satu kaedah latihan yang paling berkesan. senang: cukup untuk memiliki sekurang-kurangnya telefon pintar dengan Internet, yang sekarang tidak lagi menjadi masalah. Latihan otak dalam talian adalah cara yang berpatutan dan menyeronokkan untuk mengembangkan bukan sahaja memori visual, tetapi juga jenis lain, serta perhatian, persepsi dan pemikiran. Peluang untuk melihat dinamika kejayaan anda, perubahan nyata menjadi lebih baik, statistik visual, penyertaan dalam kejohanan, semangat bersaing akan mengubah aktiviti rutin menjadi permainan menarik setiap hari, sangat berguna dan berkesan..

Permainan memori visual

Anda boleh membantu kanak-kanak prasekolah untuk mengembangkan memori visual yang baik dan pada masa yang sama berlatih atau menguji sendiri. Kami menawarkan beberapa permainan untuk memori visual:

Sediakan 10-12 gambar, letakkan di atas meja dan lihat bersama anak anda selama 1 minit. Kemudian sembunyikan atau tutup gambar dan bergilir-gilir memanggil dengan anak itu satu persatu, tanpa mengulang. Orang yang tidak dapat menamakan gambar dari yang lain akan kalah.

Sediakan lebih kurang 8 barang kecil atau mainan. Pensil, pena, tali elastik, sekatan plastik, mesin taip, jepit rambut, duit syiling, butang, dan lain-lain. Letakkan barang-barang di dulang, biarkan anak memeriksa selama 40 saat, minta dia berpaling dan mengubah sesuatu (angkat, tambah atau ubah kedudukan barang). Jadi apa yang telah berubah? Tukar tempat dengan anak anda, sekarang giliran anda.

• Lukis dari ingatan

Sediakan beberapa helai kertas dan sebatang pensel. Lukiskan bentuk atau corak sederhana pada satu helaian, tunjukkan pada anak selama 20-30 saat, lepaskan, minta untuk menarik dari ingatan. Bersama-sama melihat apa yang berlaku. Sekarang awak.

Permainan untuk mengembangkan memori visual dapat menjadi kebiasaan yang berguna, bagian dari kehidupan, yang semula jadi dan tidak terpisahkan seperti bersenam atau mencuci. Dan anda akan belajar memperhatikan butiran, dengan segera "memahami" dan menyimpannya dalam ingatan. Di samping itu, latihan memori visual boleh menjadi aktiviti kegemaran anak-anak. Jangan kecewa jika sesuatu tidak berjaya dengan segera: kerja bersungguh-sungguh di sebalik pencapaian apa pun. Tetapi adalah kuasa anda untuk menjadikannya menarik, mengubahnya menjadi permainan, cinta.

Kami sangat berharap anda berjaya dalam pembangunan diri!

Kami mengembangkan memori visual kanak-kanak

Semasa mengenali anak-anak dengan objek dan fenomena kehidupan di sekitar mereka, penglihatan dan pendengaran menjadi pembantu utama mereka. Gambar visual yang dihasilkan dicetak dalam ingatan kanak-kanak, mewujudkan gambaran dunia yang boleh dipercayai. Oleh itu, sangat penting untuk mengembangkan persepsi pendengaran dan visual dari pelbagai objek sejak usia dini, berdasarkan asasnya, meningkatkan perhatian dan ingatan. Memori visual memerlukan karya khas, yang kemudiannya memberi kesan penting terhadap perkembangan intelektual bayi. Untuk membantu kanak-kanak prasekolah menguasai sepenuhnya semua teknik persepsi visual, ibu bapa perlu mengetahui cara mengembangkan memori visual anak dengan betul dalam kerja rumah.

Bagaimana mengetahui tahap perkembangan memori visual pada kanak-kanak prasekolah?

Sebelum memilih permainan dan latihan untuk pengembangan memori visual untuk pelajaran dengan anak, anda perlu memahami apakah tahap perkembangan memori tersebut. Untuk memeriksa bayi mereka di rumah, ibu bapa boleh menggunakan kaedah diagnostik yang digunakan secara aktif oleh pakar. Terdapat banyak kaedah dan teknologi yang dapat digunakan untuk mengkaji tahap perkembangan memori visual pada kanak-kanak prasekolah. Pakar menasihatkan untuk memilih teknik seperti yang akan tersedia untuk kegunaan rumah..

Untuk kanak-kanak berumur 3-4 tahun, ini boleh menjadi permainan ujian klasik, misalnya, "Namakan mainan apa yang hilang", "Cari perbezaan gambar".

"Nama, mainan apa yang hilang?"

Permainan ini membantu menilai tahap perhatian, memori visual, menentukan kehadiran kemahiran memahami arahan orang dewasa.

Untuk pemeriksaan, ibu bapa mengambil enam mainan kecil, kemudian memberi arahan kepada anak: anda perlu memeriksa mainan itu dengan teliti, mengingatnya, menutup mata, membuka dan mengatakan apa yang hilang. Setelah memastikan bahawa bayi mengetahui objek dengan baik, memahami arahannya, orang dewasa itu mengajaknya memejamkan mata dan mengeluarkan dua mainan. Anak mesti menamakan objek tersembunyi dengan betul. Tahap ingatan dinilai mengikut kriteria berikut:

  • jika kanak-kanak itu menamakan dua mainan - tahap hafalan yang baik;
  • menghafal satu mainan - perantaraan;
  • sekiranya bayi tidak mengingati mainannya atau dia tidak memahami arahannya, ibu bapa perlu memikirkan perkembangan bayi mereka.

Untuk kanak-kanak prasekolah yang lebih tua, anda boleh menawarkan teknik yang lebih kompleks tetapi berkesan "Kenali gambar", "Ingat gambar", "Ingat angka".

"Ketahui sosoknya"

Teknik ini berdasarkan persepsi visual dan pengiktirafan tokoh yang dikenali. Kanak-kanak itu diberikan kad dengan masing-masing 10 baris dengan lima angka. Satu gambar di sebelah kiri berturut-turut dipisahkan dari empat gambar di sebelah kanan dengan garisan berganda. Seorang dewasa memberikan arahan: anda perlu memeriksa gambar di sebelah kiri dengan teliti dan mencari gambar yang serupa di antara empat baki di sebelah kanan. Kerja dijalankan secara beransur-ansur dengan setiap baris angka. Pengujian dilakukan selama satu setengah minit, maka hasilnya dinilai berdasarkan kriteria tertentu.

10 mata8-9 mata6-7 mata4-5 mata2-3 mata0-1 mata
Kurang dari 45 saat.45-50 saat.50-60 saat.60-70 saat.70-80 saat.Lebih daripada 80 saat.
Tahap yang sangat tinggiTahap tinggiTahap pertengahanBawah purataLevel rendahTahap yang sangat rendah

Cara melatih memori visual kanak-kanak prasekolah?

Selepas peperiksaan, ibu bapa akan menilai tahap persepsi visual pada kanak-kanak prasekolah dan memilih permainan atau latihan pendidikan untuk kerja rumah. Perkara utama ialah mereka harus ingat tentang ciri-ciri latihan untuk perkembangan anak:

  • Tugas mesti sesuai dengan tahap perkembangan, kerumitannya meningkat secara beransur-ansur.
  • Tindakan anak yang tidak sewenang-wenang diambil kira, oleh itu, semasa latihan, perlu menarik minatnya dalam bermain teknik, momen kompetitif, hadiah.
  • Tugas harus jelas kepada anak-anak; untuk ini, arahan diberikan dalam bahasa yang mudah dan mudah diakses.
  • Untuk mendapatkan hasil terbaik semasa melatih memori visual, perlu menggunakan sensasi pendengaran, kemahiran motor-motor.

Permainan dan latihan pendidikan untuk melatih memori visual

Cari Perbezaan

Tugas itu dapat diakses, menarik untuk kanak-kanak kecil dan kanak-kanak yang lebih tua.

Seorang dewasa memilih dua gambar yang sama dengan subjek atau plot tertentu, tetapi berbeza antara satu sama lain dalam beberapa perincian. Untuk kanak-kanak berusia tiga tahun - sehingga 5 perbezaan, kanak-kanak prasekolah yang lebih tua sudah dapat ditawarkan 10 perbezaan. Ibu bapa harus mengambil kira bahawa untuk anak-anak gambar harus berukuran besar, tanpa butiran kecil, kerana anak-anak baru belajar untuk menumpukan perhatian pada subjek. Latihan harus dilakukan sekerap mungkin, secara beransur-ansur menyulitkan plot.

"Jurugambar"

Latihan ini bertujuan untuk kanak-kanak prasekolah menengah dan kanan yang sudah mula mengembangkan tindakan sewenang-wenangnya. Seorang dewasa memberi arahan, mencadangkan untuk mempertimbangkan kad yang terbahagi kepada dua bahagian.Di sebelah kiri - sel dengan objek yang digambarkan. Di sebelah kanan terdapat sel kosong di mana anda perlu melukis angka yang tidak dapat dilupakan. Anak melihat gambar selama 10 saat, cuba mengingatnya. Kemudian bahagian kiri dengan gambar ditutup, dan sel kosong diisi dengan gambar. Pada peringkat awal, sukar bagi anak prasekolah untuk mengingat gambar, jadi latihan mesti diulang dengan kerap. Untuk mengekalkan minat, anda perlu menukar gambar, memperkenalkan elemen kompetitif, yang akan mengingati lebih banyak angka.

Lukisan Simetri

Tugasnya agak sukar, tetapi mengembangkan penghafalan gambar visual dengan baik, mengajar anda untuk menumpukan perhatian pada subjek, memperkuat kemahiran motor-motor.

Seorang dewasa menyiapkan lukisan simetri untuk kanak-kanak prasekolah, yang dibahagi dua dengan garis menegak. Bahagian kiri dicat, yang kanan tetap tidak dicat. Kanak-kanak itu dijemput untuk mempertimbangkan dan mengingati dengan teliti bagaimana separuh daripada gambar itu dilukis. Kemudian bahagian kiri ditutup, bahagian kanan dicat dengan cara yang sama. Untuk kanak-kanak yang sangat muda, anda boleh menggunakan tugas ini, tetapi subjek yang dicadangkan harus cukup mudah dan mudah difahami: pasu, bola, bunga, kubus, matahari (2 warna). Untuk kanak-kanak prasekolah yang lebih tua, gambar menjadi lebih rumit, jumlah warna meningkat secara beransur-ansur menjadi 5, misalnya, patung manusia, rumah, bunga kompleks, pasu pelbagai warna, rama-rama, corak geometri.

Sebagai varian permainan, anda boleh mengajak kanak-kanak melukis gambar simetri apabila hanya diberikan separuh. Anda hanya perlu ingat bahawa objek simetri tidak boleh mempunyai terlalu banyak butiran kecil. Untuk melukis, barang-barang berikut ditawarkan, misalnya: pinggan, kerusi, chamomile, rumah, pokok Krismas, lebah.

"Mari bantu artis"

Latihan membantu mengembangkan sensasi visual, ingatan jangka pendek, perhatian. Imaginasi, kemahiran motor-motor dibentuk dengan cara yang kompleks. Orang dewasa memilih gambar yang tidak mempunyai beberapa butiran, misalnya, cerek tanpa pegangan, bunga tanpa daun, rumah tanpa tingkap. Kanak-kanak ditawarkan untuk membantu artis yang tidak berfikiran yang lupa untuk menambah perincian. Untuk kanak-kanak yang lebih tua, ini boleh menjadi gambar plot:

  • anjing itu duduk berhampiran gerai, yang tidak mempunyai lubang;
  • sebuah rumah dengan pagar, yang tidak mempunyai beberapa papan;
  • gadis itu mempunyai beg tangan tanpa pemegang, tidak ada kasut di kakinya;
  • budak lelaki bermain bola sepak, tetapi tidak ada bola, satu pemain tiada kasut.

Ibu bapa boleh mengambil cerita seperti itu dari majalah kanak-kanak atau melukis sendiri. Perkara utama yang perlu diingat adalah bahawa kerumitan tugas harus meningkat secara beransur-ansur: lukisan bahagian bermula dengan satu, secara beransur-ansur beralih ke tiga atau lebih perincian..

"Mengapa kekeliruan seperti itu?"

Permainan yang serupa dengan yang sebelumnya juga menyumbang kepada pengembangan memori visual di prasekolah, pembentukan kesedaran sebagai sifat keperibadian. Seorang dewasa memilih gambar yang menggambarkan objek atau watak dongeng dengan perincian yang tidak betul dilukis, misalnya, Cheburashka mempunyai ekor panjang, seperti buaya, topi seorang gadis berada di kepala serigala, domba sedang duduk di dahan, seekor tikus mengejar kucing dan seumpamanya. Anak diberi arahan: teliti gambarnya, betulkan kesalahan artis. Permainan ini menghiburkan kanak-kanak, memberi mereka keseronokan, jadi gambar boleh diberikan untuk lukisan bebas..

"Potong gambar"

Permainan pendidikan klasik untuk memori visual dan perhatian untuk kanak-kanak yang sangat muda dan kanak-kanak prasekolah yang lebih tua. Tugasnya adalah bahawa anak-anak ditawarkan sekumpulan kad dan gambar plot. Kita mesti memeriksanya dengan teliti dan mengumpulkan yang serupa dari kad yang berasingan. Dengan prinsip yang sama, anda dapat mengumpulkan gambar - teka-teki.

"Pertandingan bukan mainan, tetapi latihan"

Permainan dengan perlawanan sangat berguna untuk melatih memori visual, perhatian, kemahiran motor. Keseronokan seperti itu baik kerana tidak memerlukan persiapan yang panjang, ia dapat dilakukan di mana saja: bercuti, berjalan-jalan, semasa riadah keluarga. Tuan rumah mengedarkan sebilangan kecil perlawanan kepada semua pemain, kemudian melemparkan beberapa perlawanan ke permukaan yang rata. Para pemain memeriksa kombinasi yang dihasilkan dengan teliti, kemudian perlawanan ditutup. Semua orang berusaha mengulangi susunan pertandingan. Orang yang berjaya dengan paling tepat akan menang. Anda boleh menandakan pemenang dengan hadiah, terutamanya jika anak kecil. Pada masa akan datang, jumlah pertandingan meningkat, susun atur menjadi lebih rumit. Seronok dengan pengulangan berulang membawa hasil yang baik, dan elemen permainan membolehkan anda membuat tindakan sewenang-wenangnya.

Kaedah khas pengembangan memori

Bercakap mengenai peningkatan memori visual, perlu mengingat teknik khas yang telah menjadi popular baru-baru ini. Mereka digunakan oleh pakar dalam pelbagai bidang, misalnya, dalam mengajar kecepatan membaca, mengembangkan semua jenis memori, perhatian, dan kemahiran kreatif. Mereka boleh memberi manfaat besar kepada kanak-kanak prasekolah yang lebih tua dan pelajar yang lebih muda, jika mereka disesuaikan dengan usia..

Kaedah Aivazovsky

Artis yang luar biasa Aivazovsky melukis lukisan "laut" yang mengagumkan dari kenangan, kerana dia mempunyai memori fotografi yang dikembangkan dengan baik. Duduk di pantai, dia memerhatikan ombak, menutup matanya, mencetak gambar-gambar yang dilihatnya di otaknya, dan kemudian memindahkannya ke kanvas. Ingatan visual kanak-kanak dapat dilatih dengan cara yang sama. Latihan terdiri daripada fakta bahawa kanak-kanak itu dijemput untuk memerhatikan objek selama beberapa minit, kemudian menutup matanya dan secara semula jadi memperbanyaknya. Pada mulanya, ibu bapa dapat menolong kanak-kanak prasekolah dengan mengemukakan soalan mengenai kualiti dan sifat objek yang diperhatikan. Pada masa akan datang, dengan latihan berterusan, anak mesti melakukan semuanya sendiri. Setelah melakukan kerja awal mengenai pembiakan, orang dewasa menawarkan untuk melakar objek yang telah dihafal. Akan menjadi lebih menarik jika orang dewasa mengambil bahagian dalam latihan, dan kemudian membandingkan lukisannya dan lukisan anak. Teknik seperti ini akan dimiliki oleh kanak-kanak berumur 6-7 tahun atau pelajar yang lebih muda yang sudah mempunyai pengalaman dalam memeriksa subjek tersebut. Dengan latihan berterusan mengikut kaedah Aivazovsky, anda dapat memperoleh hasil yang sangat baik dalam perkembangan memori sukarela pada kanak-kanak..

Kaedah atau bilik rahsia Cicero

Teknik lain yang agak sukar, tetapi menarik akan mengajar kanak-kanak itu secara visual meletakkan maklumat mengenai objek "di rak" dan mudah menghafalnya. Kaedah ini dinamakan sempena pidato Rom Mark Tullius Cicero, yang menggunakannya secara meluas. Kanak-kanak, setelah beberapa sesi latihan, dapat juga berjaya menerapkannya dalam menghafal dan memperbanyak gambar visual. Inti kaedahnya adalah bahawa untuk menghafal sebarang maklumat, cukup untuk membayangkan diri anda berada di ruangan yang biasa. Objek yang diingati perlu disusun secara mental di ruangan ini dalam urutan tertentu (bermula dari pintu masuk searah jarum jam): di atas almari pakaian, kerusi berlengan, meja, TV, piano, dan lain-lain. Kemudian secara mental berjalan melalui bilik itu lagi, mengingat di mana objek itu berada. Latihan sedemikian membantu mengingat maklumat yang diperlukan dengan mudah. Inilah yang dilakukan oleh Cicero yang hebat, mempersiapkan persembahan dan berjalan-jalan di bilik-bilik rumahnya. Kanak-kanak akan berminat untuk mengetahui bahawa kaedah ini kuno dan pada masa yang sama moden. Minat untuk latihan dapat dipertahankan dengan melakukan latihan ini dengan anak anda pada mulanya..

Cara mengembangkan memori visual menjadi ideal?

Sebilangan orang mempunyai memori visual yang baik, ini membantu mereka mengingat teks besar, nombor telefon, puisi, butiran kecil pada seseorang yang dilihat selama dua saat. Ini adalah orang biasa, mereka hanya mempunyai memori visual yang berkembang sejak lahir..

Ingatan visual yang dikembangkan dengan baik membantu seseorang dengan mudah mengingati aliran maklumat yang banyak yang dilihatnya.

Menurut ahli psikologi, kebetulan seseorang hanya mempunyai satu jenis memori - visual, pendengaran atau bau.

Seseorang yang berada di jalan hidupnya mesti sentiasa mengingati sesuatu dan memori visual dapat menjadi penolong yang baik untuknya.

Bagaimana mengembangkan memori visual jika secara semula jadi kurang berkembang?

Memori visual perlu dikembangkan setiap hari, ini memerlukan sedikit masa tambahan, anda boleh berlatih pada waktu petang, pada hujung minggu, dalam perjalanan ke tempat kerja, pada waktu makan tengah hari, semasa membeli-belah, dan sebagainya..

Dengan melakukan latihan sederhana, anda dapat mengembangkan memori visual dengan baik dan bukan hanya memori, tetapi juga perhatian.

Latihan 1. Menghafal dan Bermain

Ambil perlawanan biasa, sebarkan gambar di atas meja, ingatlah, berpaling dan buat semula angka yang sama dari ingatan.

Sekarang berbalik dan periksa sama ada bentuk anda sesuai atau tidak. Latihan ini memerlukan sedikit masa, tetapi melatih memori visual dengan baik..

Latihan 2. Ingat gambar

Buka mana-mana buku dengan gambar, pilih gambar yang anda mahu ingat. Lihat gambar ini selama satu minit, tutup dan beritahu dari ingatan segala-galanya kepada perincian terkecil yang anda ingat dalam gambar ini.

Untuk latihan ini, anda boleh menggunakan lukisan, pasu, corak di permaidani, dan sebagainya..

Latihan 3. Lihat dan Lukis

Sekiranya anda pandai melukis, lihatlah beberapa objek, misalnya, tutup pasu dan lukis sama persis di atas kertas. Setelah melukis pasu, bandingkan dengan yang asli. Lihat apa yang anda terlepas dalam kerja anda dan atasi kekurangannya.

Latihan 4. Menjelajah Dunia di sekitar Anda

Dalam perjalanan ke tempat kerja atau ke kedai, melihat-lihat dengan kerap anda berjalan dengan jalan yang sama dan tidak melihat pokok-pokok indah apa yang tumbuh di sini, seni bina yang indah yang dimiliki oleh bangunan. Perhatikan apa yang mengelilingi anda, cari sesuatu yang baru dan indah untuk diri anda.

Cubalah ubah laluan biasa anda dan lalui jalan yang berbeza, pelajari segala yang menghalangi anda, perhatikan dan ingat. Pada waktu petang, pastikan untuk mengingat dan tatal di kepala anda apa yang anda lihat hari ini, baru dan tidak biasa.

Latihan 5. Membaca Buku

Latih diri anda untuk membaca, jika anda membaca, memori visual anda akan berkembang. Selepas membaca, pastikan anda menceritakan semula apa yang anda baca dengan kuat. Pada waktu pagi dalam perjalanan ke tempat kerja, beritahu diri anda lagi halaman buku semalam yang anda baca sendiri.

Latihan 6. Ingat "Rhombus"

Dalam latihan ini, anda perlu menghafal berlian yang terdiri daripada kata-kata. Kata tiga huruf diberikan, kemudian empat, kemudian lima, dan seterusnya, maka kata-kata itu turun dan jumlah huruf di dalamnya berkurang.

Lajur kata ini kelihatan seperti berlian, lihatlah dan ingat. Anda diberi masa tiga puluh saat untuk menghafal, kemudian rombus ditutup, dan anda menuliskan kata-kata untuk ingatan. Selepas anda menulis semua perkataan, periksa dengan latihan.

Latihan 7. Imej mental

Ambil objek, misalnya, mainan, periksa selama satu minit, tutup mata anda dan cuba bayangkan, tarik secara mental di hadapan anda dengan mata anda tertutup. Buka mata anda dan bandingkan gambar anda dengan mainan semula jadi, apa yang membezakannya. Anda boleh mengulangi latihan ini jika anda mempunyai sedikit ingatan..

Latihan 8. Menghafal Lima Item

Ambil lima objek, letakkan di hadapan anda dan perhatikan dengan teliti selama tiga puluh saat. Tutup barang-barang ini dengan beberapa bahan dan cuba jelaskan item-item ini dengan kuat..

Huraiannya harus terperinci dan jelas. Kemudian buka semua item dan lihat semula dengan teliti. Apa yang anda terlepas dalam cerita anda? Huraikan lagi.

Latihan 9. Huraikan dari ingatan

Anda boleh menerangkan dari memori mengenai tetapan bilik baru atau kajian baru. Contohnya, anda pergi melawat dan pada waktu petang, apabila anda pulang, anda dapat menerangkan keadaan yang anda lihat di sebuah pesta. Latihan ini mengembangkan memori, perhatian dan memori visual dengan baik..

Latihan 10. Ingat dan Bandingkan

Pada waktu petang, pastikan untuk mengingati apa yang anda lakukan hari ini dari pagi hingga makan siang, ingatlah semua perkara kecil yang berlaku kepada anda atau di sekitar anda.

Kemudian ingat semalam jam yang sama dari pagi hingga makan tengah hari dan bandingkan bagaimana perbezaan kedua hari ini.

Kemudian ingat lagi, hari sebelumnya sebelum semalam dan apa yang berlaku pada hari itu dari pagi hingga makan tengah hari.

Oleh itu, anda ingat, satukan ingatan anda dan bayangkan secara visual peristiwa yang berlaku pada masa yang sama, dan masa yang sama hanya pada hari yang berbeza.

Anda dapat mengembangkan memori visual bukan hanya dengan bantuan latihan, tetapi juga dengan bantuan permainan pendidikan.

Permainan pendidikan untuk memori visual

Permainan 1 "Kapal Selam"

Titik utama permainan adalah membaca soalan dan memerhatikan pergerakan kapal dan menekan anak panah pada papan kekunci dengan betul.

Permainan "Kapal Selam" mengembangkan perhatian anak.

Kapal selam bergerak di laut dengan arah berikut: kiri, kanan, bawah, atas. Pertanyaan muncul di layar: "Di mana kapal menunjuk?", "Di mana perahu bergerak?" Perhatikan soalan dengan teliti, pergerakan perahu dan arahnya.Dengan bantuan anak panah, anda harus menjawab soalan dengan betul. Untuk jawapan yang betul, anda mendapat mata dan terus bermain. Sekiranya anda mempunyai tiga jawapan yang salah, permainan akan berakhir.

Permainan 2 "Jadual Schulte merah-hitam"

Permainan "Red-black Schulte tables" mengembangkan perhatian dan memori visual

Titik utama permainan adalah dengan mengklik kotak hitam dengan betul mengikut urutan menaik dan kotak merah mengikut urutan menurun..

Dalam permainan ini, nombor dan butang bergantian. Baca soalan dengan betul dan tekan nombor yang dikehendaki. Mula-mula anda perlu menekan nombor hitam minimum, kemudian nombor merah maksimum, sekarang nombor hitam minimum lagi, kemudian nombor merah maksimum, dan sebagainya. Sekiranya anda menjawab dengan betul, maka anda terus bermain lebih jauh dan mengumpulkan mata.

Permainan 3 "Penumpuan"

Permainan konsentrasi mengembangkan perhatian dan memori visual.

Inti utama permainan adalah untuk mengingati di mana pasangan objek yang sama dan klik setelah sel ditutup.

Dalam permainan ini, objek diberikan untuk diingat, objek ini berada di mana mereka berada, kemudian sel ditutup. Anda perlu ingat di mana objek-objek ini dan klik sel-sel ini. Sekiranya anda menjawab dengan betul, anda mendapat mata dan bermain lebih jauh.

Permainan 4 "Ruang"

Permainan "Space" mengembangkan perhatian dan memori visual.

Titik utama permainan adalah dengan cepat menunjukkan di mana kapal angkasa terbang.

Dalam permainan ini, kapal angkasa terbang, anda perlu dengan cepat menunjukkan di mana kapal angkasa terbang. Anda boleh menjawab dengan menggunakan anak panah di skrin. Sekiranya anda menjawab dengan betul, anda mendapat markah dan bermain lebih jauh.

Permainan 5 "Perbandingan objek"

Permainan "Perbandingan objek" mengembangkan perhatian dan memori visual.

Titik utama permainan adalah membandingkan gambar kanan dan kiri.

Dalam permainan ini, dua tingkap terbuka, tetingkap ini mengandungi gambar yang berbeza, anda perlu melihat dengan teliti dan membandingkan sama ada gambar ini sesuai atau tidak. Sekiranya gambar sesuai, jawab "ya", jika tidak sesuai, jawab "tidak". Sekiranya anda menjawab dengan betul, maka anda mengumpulkan mata dan bermain lebih jauh.

Permainan 6 "Pencarian Visual"

Permainan "Pencarian visual" mengembangkan perhatian dan memori visual.

Titik utama permainan adalah mencari tokoh yang tidak seperti yang lain.

Dalam permainan ini, anda diberi bentuk geometri yang berbeza, anda perlu mencari di antara semua bentuk yang tidak seperti yang lain. Sekiranya anda menjawab dengan betul, maka anda mengumpulkan mata dan bermain lebih jauh.

Permainan 7 "Lapangan terbang"

Permainan lapangan terbang mengembangkan perhatian dan memori visual.

Titik utama permainan adalah untuk menunjukkan dari mana satah biru terbang dan dari mana pesawat merah terbang.

Dalam permainan ini, helikopter, pesawat dan pelbagai pesawat terbang melintasi langit. Sebuah kapal terbang dilukis di tengah, perlu menjawab dengan betul pertanyaan yang diajukan dan menunjukkan: "Di manakah pesawat terbang" dan "Di mana pesawat terbang dari". Sekiranya anda menjawab dengan betul, anda mengumpulkan mata dan terus bermain..

Permainan 8 "Cabaran Flank"

Permainan Flank Challenge mengembangkan perhatian dan memori visual.

Titik utama permainan adalah untuk menunjukkan di mana burung terbang di tengah kawanan.

Dalam permainan ini, sekawanan burung terbang melintasi langit, anda perlu menentukan di mana burung tengah terbang. Anda boleh membalas dengan kursor. Sekiranya anda menjawab dengan betul, kumpulkan mata dan teruskan bermain.

Permainan 9 "Cari angka"

Permainan Mencari Bentuk mengembangkan perhatian dan memori visual.

Titik utama permainan adalah mencari padanan untuk gambar tersembunyi.

Dalam permainan ini, banyak objek dilukis, daripadanya anda perlu memilih satu objek yang serupa dengan objek yang diberikan. Sekiranya anda telah memilih dengan betul, maka anda mengumpulkan mata dan bermain lebih jauh.

Permainan 10 "Pergerakan"

Permainan "Move" mengembangkan memori visual dan perhatian.

Titik utama permainan ini adalah untuk mengingat menggerakkan peti harta karun di sekitar peta.

Dalam permainan ini, peti harta karun bergerak di sekitar peta, anda perlu ingat di mana dada berada dan ikuti anak panah dengan teliti, di mana ia menunjukkan, dengan bantuan anak panah anda akan menentukan di mana dada bergerak. Sekiranya anda menjawab dengan betul, anda akan mengumpulkan mata dan bermain lebih jauh.

Kursus perisikan

Selain permainan, kami mempunyai kursus menarik yang akan mengepam otak anda dengan sempurna dan meningkatkan kecerdasan, ingatan, pemikiran, tumpuan perhatian:

Perkembangan ingatan dan perhatian pada kanak-kanak berumur 5-10 tahun

Tujuan kursus: untuk mengembangkan ingatan dan perhatian pada anak sehingga lebih mudah baginya untuk belajar di sekolah, sehingga dia dapat mengingatnya dengan lebih baik.

Setelah menamatkan kursus, anak akan dapat:

  1. 2-5 kali lebih baik untuk menghafal teks, wajah, nombor, perkataan
  2. Belajar menghafal untuk jangka masa yang lebih lama
  3. Kepantasan mengingat maklumat yang diperlukan akan meningkat

Rahsia kecergasan otak, ingatan kereta api, perhatian, pemikiran, pengiraan

Sekiranya anda ingin mempercepat otak anda, meningkatkan kinerjanya, meningkatkan memori, perhatian, tumpuan, mengembangkan lebih banyak kreativiti, melakukan latihan yang menarik, berlatih dengan cara yang suka bermain dan menyelesaikan masalah yang menarik, kemudian daftar! 30 hari kecergasan otak yang kuat dijamin untuk anda :)

Memori super dalam 30 hari

Sebaik sahaja anda mendaftar untuk kursus ini, anda akan memulakan latihan 30 hari yang kuat untuk pengembangan memori super dan mengepam otak..

Dalam masa 30 hari setelah melanggan, anda akan menerima latihan dan permainan pendidikan yang menarik ke surat anda, yang dapat anda terapkan dalam hidup anda.

Kami akan belajar menghafal semua yang mungkin diperlukan dalam pekerjaan atau kehidupan peribadi: belajar menghafal teks, urutan kata, angka, gambar, peristiwa yang berlaku pada siang, minggu, bulan dan juga peta jalan.

Cara meningkatkan memori dan mengembangkan perhatian

Sesi latihan percuma dari awal.

Mindset Wang dan Jutawan

Mengapa ada masalah dengan wang? Dalam kursus ini, kami akan menjawab soalan ini secara terperinci, melihat ke dalam masalahnya, mempertimbangkan hubungan kami dengan wang dari sudut psikologi, ekonomi dan emosi. Dari kursus ini, anda akan belajar apa yang perlu anda lakukan untuk menyelesaikan semua masalah kewangan anda, mula mengumpulkan wang dan melaburkannya pada masa akan datang.

Bacaan pantas dalam 30 hari

Adakah anda ingin membaca buku, artikel, surat dan sebagainya yang menarik bagi anda dengan cepat? Sekiranya jawapan anda adalah "ya", maka kursus kami akan membantu anda mengembangkan bacaan cepat dan menyegerakkan kedua-dua belahan otak.

Dengan kerja bersama kedua belahan yang diselaraskan, otak mula bekerja berkali-kali lebih cepat, yang membuka lebih banyak kemungkinan. Perhatian, tumpuan, kepantasan persepsi diperkuat berkali-kali! Dengan menggunakan teknik membaca laju dari kursus kami, anda boleh membunuh dua burung dengan satu batu:

  1. Belajar membaca dengan cepat
  2. Tingkatkan perhatian dan tumpuan kerana mereka sangat penting ketika membaca dengan cepat
  3. Baca buku sehari dan selesaikan kerja dengan lebih pantas

Mempercepat pengiraan lisan, BUKAN aritmetik mental

Teknik rahsia dan popular dan peretasan hidup, sesuai untuk kanak-kanak. Dari kursus ini, anda bukan sahaja akan belajar berpuluh-puluh teknik untuk pendaraban, penambahan, pendaraban, pembahagian, pengiraan peratusan yang dipermudah dan cepat, tetapi juga mengusahakannya dalam tugas khas dan permainan pendidikan! Pengiraan lisan juga memerlukan banyak perhatian dan tumpuan, yang dilatih secara aktif ketika menyelesaikan masalah yang menarik.

Kesimpulannya

Tingkatkan memori visual anda, anda memerlukannya setiap hari dan sepanjang hayat anda. Dengan memori visual yang baik, anda akan banyak menghafal dan mudah. Main permainan pendidikan dan bersenam. Kami mengucapkan semoga berjaya.

Perkembangan memori visual

Agar maklumat yang diterima dari dunia luar tidak dapat dilupakan, untuk kekal dalam ingatan kita untuk masa yang lama, ia mesti dilatih dan dikembangkan.

Latihan memori visual akan membantu pelajar juga mengembangkan perhatian, belajar untuk menumpukan perhatian, yang bermaksud bahawa mudah untuk menangani tugas-tugas yang sukar, dan bahan yang dipelajari akan kekal dalam ingatan untuk waktu yang lama.

Jenis memori visual

Tindakan memori visual disediakan oleh penganalisis visual, yang berkat kami menerima maklumat dari dunia luar. Memori visual boleh dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. Ikonik (jika kita tidak memerlukan maklumat, kita akan segera melupakannya).
  2. Jangka pendek (gambar yang dilihat dapat disimpan dalam memori sehingga 30 saat).
  3. Jangka panjang (maklumat disimpan selama berbulan-bulan dan bertahun-tahun).

Ujian memori visual

Sejauh mana kita dapat mengekstrak kenangan, gambar dan peristiwa yang diperlukan bergantung pada tahap perkembangan memori visual..

Sebelum memulakan latihan, anda perlu memeriksa keadaan memori visual kanak-kanak, mengetahui betapa mudahnya dia mengingat objek yang dilihatnya. Untuk melakukan ini, anda boleh menjalankan ujian kecil. Ambil 10 helai kertas, yang menggambarkan objek dengan pelbagai bentuk, warna dan tujuan. Biarkan anak mempelajarinya selama 30 saat. Kemudian balikkan helaian dan jemput pelajar untuk memberitahu dari ingatan apa yang berjaya dia ingat.

Sekiranya kanak-kanak itu menamakan kurang dari lima objek, maka memori visual perlu dikembangkan. Tetapi walaupun hasil ujiannya lebih optimis, dari semasa ke semasa tidak akan berlebihan untuk melibatkan anak dalam melakukan latihan untuk mengembangkan memori visual..

10 latihan berguna

Sekiranya anda sudah mengikuti latihan memori visual, anda perlu melakukan ini dengan menggunakan alat bantu visual berwarna, sambungkan elemen permainan.

Pada awal pelajaran, jelaskan kepada anak apa yang harus dilakukannya, misalnya, menghafal objek atau gambar yang ditunjukkan, dan kemudian, dengan mata yang tertutup, cuba bayangkan gambar mereka..

Anda boleh mendapatkan cerita tentang harta karun yang dijumpai, yang mengandungi pelbagai jenis perhiasan yang indah. Buat hiasan dari manik, butang. Anak mengingatnya selama 15 saat. Selepas itu, dia meletakkan perhiasan itu sendiri. Kesukaran dapat ditingkatkan secara beransur-ansur dengan mengubah elemen hiasan.

  • Kad pelbagai warna

Pertama, letakkan kad dengan pelbagai warna berturut-turut. Anak melihat kad selama 15 saat, kemudian mereka dibalikkan, dan pelajar secara lisan menamakan warna. Kemudian anda boleh menambah kad dengan warna.

  • Taman "Geometrik"

Tawarkan untuk berkhayal bahawa terdapat taman ajaib di mana mahkota pokok berbentuk geometri. Kanak-kanak itu menerima kad dengan gambar tiga "pokok" seperti itu. Selama 15 saat, mengingat objek, dan kemudian melukis "pokok" yang berada di tengah.

  • Apa yang berubah

Letakkan lima hingga lapan angka yang berbeza di atas meja, biarkan anak melihatnya selama 15 saat. Kemudian anak itu berpaling, dan sementara itu anda membuang atau menambah, atau menyusun semula objek. Apabila dia berpusing, tanyakan apa yang telah berubah?

  • Kami berjalan-jalan

Semasa berjalan, perhatikan anak itu pada benda-benda terang, misalnya papan iklan, papan tanda kedai, dan juga orang yang lewat dengan penampilan yang tidak dapat dilupakan atau beberapa elemen (misalnya, dengan pakaian terang, dengan janggut, dengan beg yang tidak biasa). Setibanya di rumah, ajak anak itu melukis apa yang dia ingat, atau bercerita tentangnya dengan seberapa banyak yang mungkin, secara terperinci.

  • cari 10 perbezaan

Bagi kanak-kanak kecil, adalah senaman yang baik untuk mencari perbezaan gambar yang terang dengan watak yang menarik.

Letakkan pertandingan di atas meja mengikut urutan apa pun (anda boleh bermula dengan tiga). Kanak-kanak itu memerhatikan mereka selama beberapa saat, selepas itu mancis ditutup dengan daun, dan pelajar anda meletakkan komposisi sendiri.

  • Jadual Schulte

Jadual mengandungi nombor dalam urutan huru-hara, misalnya, hingga 25. Latihan ini adalah mencari nombor dengan secepat mungkin. Semasa pelajar sibuk mencari nombor, penglihatan merangkumi beberapa sel sekaligus. Oleh itu, perhatian, pemerhatian, penglihatan periferal dilatih..

Latihan ini sesuai untuk kanak-kanak kecil. Anda boleh mengambil kotak, yang mempunyai beberapa laci. Atau untuk melekatkan kotak korek api untuk tujuan ini, untuk menghias dengan indah, misalnya, dalam gaya decoupage. Letakkan objek kecil di salah satu laci untuk dilihat oleh anak. Kemudian keluarkan kotak sebentar. Kemudian anda menunjukkan anak itu lagi dan menawarkan untuk membuka kotak di mana, menurut pendapatnya, objek itu disembunyikan.

  • Mengingati objek

Selama 5-10 minit, kanak-kanak itu menatap objek di sekelilingnya dengan penuh perhatian. Ia boleh menjadi objek di biliknya, atau pemandangan indah di luar tingkap, atau sesuatu yang lain. Kemudian dia memejamkan matanya dan cuba memaparkan apa yang dilihatnya secara terperinci. Anda juga boleh membuat lakaran. Secara beransur-ansur, masa untuk memerhatikan objek berkurang.

Pelatih memori visual

Semua yang mengelilingi kita adalah simulator yang sangat baik untuk pengembangan memori visual. Otak mencatat semua yang dilihat oleh seseorang, tetapi adakah dia dapat mengingat, dan bahkan secara terperinci, apa yang dia lihat?

Latihan harian akan membantu dengan ini. Jangan malas diri dan libatkan anak anda dalam perkembangan memori visual. Anda akan melihat bahawa berkongsi masa lapang yang berguna akan memberi anda penemuan yang luar biasa. Semasa belajar dengan anak anda, periksa tahap perkembangan ingatan anda. Percayalah, ini sangat menggembirakan.

IQClub akan membantu mengembangkan memori

Irama kehidupan moden memerlukan perhatian yang berterusan. Ini juga berlaku untuk anak-anak kita. Permainan pendidikan di laman web IQClub akan membantu mereka mengembangkan kemahiran yang diperlukan, termasuk memori yang baik. Sekumpulan profesional menyediakan permainan untuk kanak-kanak, dengan mengambil kira usia mereka. Guru berpengalaman, psikologi, ahli terapi pertuturan mengusahakan kandungannya. Ibu bapa akan gembira dengan masa lapang anak mereka yang berguna.

Untuk menggunakan perkhidmatan perkhidmatan, anda memerlukan:

  • Daftar dalam sistem (melalui rangkaian sosial).
  • Anak anda mengambil ujian yang menyeronokkan.
  • Program khas menilai kekuatan dan kelemahannya.
  • Rancangan latihan individu dibentuk.
  • Anak anda boleh bermain permainan pendidikan di mana sahaja terdapat Internet.

Portal IQClub telah membangunkan permainan khas untuk kanak-kanak berumur 3 hingga 14 tahun. Mereka bertujuan untuk mengembangkan pengetahuan, pemikiran kreatif, dan membantu meningkatkan perbendaharaan kata. Pelajar sekolah dibantu dalam pelajaran mereka.

Koleksi latihan "Pengembangan ingatan pelajar sekolah rendah"

Perbualan dengan Alexander Myasnikov. Terutama untuk projek "Infourok"

Cara memastikan percutian musim panas anak anda selamat?
Ancaman gelombang kedua coronavirus "

pada Hari Kanak-kanak Antarabangsa

1 Jun 2020 19:00 (MSK)

Latihan untuk pengembangan ingatan pada pelajar yang lebih muda

Latihan untuk mengembangkan memori visual

Peranan memori visual adalah penting dan seseorang mesti dapat menggunakannya dengan berkesan dalam proses pembelajaran. Matlamat latihan yang paling penting adalah mengembangkan kemampuan membuat gambaran mental, gambar visual. Kemahiran ini adalah salah satu cara menghafal yang paling berkesan, yang digunakan untuk mengingat bukan sahaja bahan konkrit, tetapi juga yang abstrak. Lebih mudah melatihnya menggunakan bahan visual. Inilah tugas yang kami tawarkan..

Untuk pelajaran anda akan memerlukan 5 kad pelbagai warna.

Anak mesti melihat dan mengingati urutan warna dengan teliti selama 10 saat. Selepas itu, kad ditutup dengan sehelai kertas. Anda meminta anak anda memejamkan mata dan membayangkan mental bagaimana kad itu diletakkan. Kemudian anak harus menyenaraikan bagaimana warna disusun satu demi satu. Jawapannya disemak berdasarkan sampel asal.

Selanjutnya, dengan cara yang sama, 2, dan kemudian 3 kombinasi kad berwarna ditawarkan untuk dihafal.

Dalam pelajaran berikutnya, kombinasi warna berubah.

Untuk pelajaran ini, anda akan memerlukan 5 kad pelbagai warna, pensil berwarna atau pena berwarna dengan warna yang sama, sehelai kertas.

Kad ditunjukkan satu demi satu dengan selang 3 saat dan dilipat secara berurutan sehingga kemudian anda dapat memeriksa kebenaran jawapannya. Setelah menunjukkan semua kad, anak itu menutup matanya selama beberapa saat dan secara mental membayangkan urutan warna. Kemudian dia mesti mengembalikannya ke atas selembar kertas dengan pensil atau pena tip-tip. Kebenaran diperiksa dengan menunjukkan semula kad. Kemudian gabungan lain ditunjukkan.

Sekiranya pelajaran diadakan secara berkumpulan, maka kebenaran pelaksanaannya ditentukan oleh kawalan diri atau berpasangan.

Untuk pelajaran, anda memerlukan gambar yang menunjukkan 3 makhluk asing, pensil berwarna, sehelai kertas.

Anda memberitahu kanak-kanak bahawa 3 orang asing telah tiba di bandar dan anda perlu mempelajari potret mereka dengan teliti, mengingat semua perincian penampilan tetamu. Selepas itu, gambar dengan gambar makhluk asing ditunjukkan. 30 saat diberikan untuk menghafal dan gambar dikeluarkan. Anda memberi anak anda tugas: “Orang asing kedua terburu-buru untuk mengunjungi anda. Tutup mata anda, bayangkan penampilannya dan lakarkan potret luar angkasa kedua dengan tepat ".

Potret alien terdiri daripada bentuk geometri. Dengan analogi, anda akan dapat menyusun angka tersebut sendiri untuk pelajaran seterusnya. Anda juga boleh mewarnai bentuknya, ini akan menyukarkan tugas. Tetapi jangan gunakan lebih daripada tiga warna. Setelah menyelesaikan tugas, gambar yang dibuat oleh anak dibandingkan dengan sampel. Sekiranya anak itu dapat menyelesaikan tugas dengan mudah dan tepat, maka anda boleh mengajaknya untuk menarik dua atau ketiga makhluk asing lain kali. Anda juga dapat mengubah waktu yang diperuntukkan untuk menghafal corak, bergantung pada jumlah kesalahan. Ingatlah untuk mengingatkan anak anda untuk menutup mata dan melukis gambar secara mental. Ini adalah inti pati memori visual - dengan cara ini objek tetap dan diingati.

Untuk pelajaran, anda memerlukan gambar yang tidak dikenali oleh kanak-kanak itu. Ini boleh menjadi ilustrasi untuk buku atau keratan dari majalah. Adalah wajar gambar itu mengandungi sekurang-kurangnya 5-6 objek.

Anak harus memeriksa gambar dengan teliti dalam masa 30 saat, cuba mengingat secara terperinci apa yang digambarkan di atasnya, dan mengembalikannya kepada penyampai. Selepas itu, kanak-kanak itu, memejamkan mata, cuba menyampaikan gambar di depan mata fikirannya. Dan kemudian dia mesti menerangkan dengan terperinci sebanyak mungkin apa yang dia lihat dan ingat. Pada akhir cerita, gambar ditunjukkan sekali lagi dan unsur-unsur gambar yang hilang dibincangkan. Sekiranya kanak-kanak itu dapat mengatasi deskripsi gambar yang mudah, anda boleh memberinya bahan visual yang lebih kompleks, di mana terdapat lebih banyak perincian kecil dan warna yang berbeza digunakan. Anak lelaki atau anak perempuan anda juga boleh menyusun tugas yang serupa untuk anda. Maka tujuan mereka adalah untuk memeriksa kisah anda, yang juga berguna, menghiburkan dan memberi pengajaran kepada mereka..

Untuk pelajaran anda memerlukan 6 kad, yang masing-masing menunjukkan gabungan bentuk geometri.

Semua 6 kombinasi mempunyai persamaan visual antara satu sama lain, tetapi, bagaimanapun, berbeza antara satu sama lain. Anda berikan salah satu kad flash kepada anak anda selama 10 saat. Setelah diperiksa dengan teliti, dia mengembalikannya dan, dengan matanya terpejam, secara mental menyusun semula lukisan itu. Pada masa ini, anda meletakkan semua 6 kad di hadapannya secara tertib dan menawarkan untuk mencari di antara kad yang serupa yang dia hafal. Berhati-hati bahawa kad dengan angka tidak dibalikkan ketika ditunjukkan semula, jika tidak, penampilan gambar itu mungkin berubah. Ketepuan dan kerumitan kombinasi bentuk geometri pada kad bergantung pada usia anak, kemampuannya dan jangka masa pelajaran untuk pengembangan memori visual. Kami menggunakan contoh pengaturan kesukaran sederhana yang sesuai untuk pelajar kelas dua yang berpengalaman dengan latihan yang serupa. Dengan analogi, anda boleh membuat bahan visual untuk latihan ini pada tahap yang lebih sederhana atau lebih rumit..

Untuk pelajaran, anda memerlukan kad, yang masing-masing akan menggambarkan 3 kombinasi bentuk dan tanda geometri, serta selembar kertas kuasa dua dan pensil.

Anda memberikan kad itu kepada kanak-kanak itu, memberi amaran bahawa dia mesti mempertimbangkan dengan teliti dan mengingati gabungan semua angka. Ingatan diberikan selama 30 saat, kemudian dia mengembalikan kad. Seterusnya, kanak-kanak itu mesti memejamkan mata dan mengembalikan gambar secara mental. Kemudian dia mesti melukis sehelai kertas semua yang dia ingat. Setelah menyelesaikan kerja, lukisan anak dibandingkan dengan sampel, kesalahan dibincangkan. Bilangan elemen yang diambil dari memori, bentuk, ukuran dan lokasinya saling berkaitan diperiksa.

Latihan untuk mengembangkan memori pendengaran

Kami menghafal melalui telinga

Mampu melihat dan menghafal maklumat melalui telinga sangat penting bagi seorang kanak-kanak. Bagaimanapun, sebahagian besar bahan pendidikan disampaikan dalam bentuk penjelasan oleh guru. Guru memberikan tugas secara lisan. Sekiranya anak itu mendengar apa yang dijelaskan kepadanya dalam pelajaran, jika dia tidak dapat menghafal dengan telinga, maka hasil pembelajarannya akan rendah. Bukan apa-apa yang dikatakan oleh kebijaksanaan rakyat: "Itu terbang ke satu telinga, terbang dari yang lain." Kami akan berusaha, dengan mengembangkan memori pendengaran, untuk mencapai kesan sedemikian sehingga anak-anak tidak kehilangan pengetahuan baru. Oleh itu, kami mencadangkan menggunakan latihan khas untuk melatih kemampuan menghafal dengan telinga..

Pelajaran ini dilakukan dengan analogi dengan permainan terkenal "Snowball". Anda menamakan satu perkataan, anak menyebut perkataan yang anda katakan, dan menambahkan perkataannya sendiri. Anda mengulangi perkataan anda, perkataan yang diucapkan oleh anak itu, dan menambahkan kata ketiga. Kemudian geganti kembali ke anak, dia mesti mengulangi 3 kata bernama dan menambahkan satu lagi, dll. Untuk "Relay kata" lebih baik memilih beberapa topik, misalnya: "Alam", "Cuaca", "Luar", " Sukan "," Buah-buahan ". Anda boleh bersetuju untuk menyebut perkataan pada satu huruf atau hanya kata nama bernyawa, dan lain-lain. Berikut adalah contoh perlumbaan penyampai seperti topik "Alam". Pemain pertama berkata, "Pokok." Yang kedua mengatakan: "Pokok, rumput." Yang pertama menambah: "Pokok, rumput, sungai." Kedua: "Pokok, rumput, sungai, hutan." Orang yang melakukan kesalahan dalam pengulangan atau tidak dapat menambah perkataan lain sedang bermain. Pada mulanya, anda boleh bermain dengan perlahan, secara beransur-ansur membawanya ke tahap yang pantas. Permainan boleh dimainkan secara berkumpulan, dalam bulatan.

Anda boleh menjalankan pelajaran dengan cara yang berbeza. Anda mengucapkan ayat pendek, kanak-kanak mengulanginya, menambahkan perkataan lain. Anda melakukan perkara yang sama, dan seterusnya. Contohnya, anda berkata, "Saya sedang melukis." Anak itu menambah: "Saya melukis di album." Anda berkata, "Saya menarik dengan baik pada album." Anak itu menambah: "Saya melukis dengan baik di album dengan cat." Anda berkata: "Saya melukis bunga dengan baik di album." Anak itu menambah: "Saya menarik bunga dengan baik di album baru dengan cat", dll..

"Warna apa?"

Untuk pelajaran, anda memerlukan gambar mewarna, pensil berwarna dan teks yang disusun sebelumnya, yang menerangkan dengan tepat bagaimana mewarnai gambar yang dicadangkan.

Anak diberi buku mewarnai dan diajak mendengarkan teks dengan teliti, mengingat warnanya, dan mewarnai gambar sesuai dengan keterangan. Kami menawarkan pilihan untuk tugas.

Dengarkan teks dan ingat warna mainan di pokok (warna dalam teks dicetak miring). Warnakan hiasan pokok mengikut keterangan.

Bagaimana kami menghiasi pokok Krismas

Sebelum Tahun Baru, Ayah membawa pulang sebatang pokok hijau yang besar. Saya dan kakak saya sangat gembira, kerana seminggu yang lalu, hiasan pokok Krismas yang indah telah disediakan. Sebaliknya, kita akan menghiasi pokok Krismas kita! Pertama, kami menggantung karangan bunga gula-gula merah terang. Dua cendawan-cendawan yang ceria juga menghiasi pokok itu, topi orennya yang terang bersinar di cakar hijau. Kemudian kami mengeluarkan bola besar. Di cawangan atas kami menggantung bola kuning. Mereka menyala seperti cahaya matahari yang sedikit. Dan kami menghiasi bahagian bawah pokok Krismas dengan bola merah. Di tengah-tengah, kakak saya menggantung sebiji karangan bunga bintang biru. Dan ayah meletakkan bintang biru besar di bahagian atas pokok. Kami semua mengagumi pokok Krismas yang indah.

Dengarkan teks dan ingat warna mana. Warnakan barang mengikut keterangan.

Saya dan kakak menghabiskan cuti musim panas di dacha. Kami mempunyai sebuah rumah kecil tetapi selesa di luar bandar. Apabila matahari oren yang cerah terbit pada waktu pagi, rumah kami kelihatan sangat ceria. Ayah melukis dinding dengan warna biru, seperti air di sungai yang kita berenang. Terdapat cerobong hitam di atap coklat, dari mana asap keluar jika dapur dipanaskan di rumah pada hari-hari sejuk. Tetapi ini jarang berlaku, pada musim panas matahari memanas rumah sehingga tingkap hampir selalu terbuka. Sebagai pantulan matahari, bunga matahari yang besar dengan kelopak kuning dan pusat coklat, berserakan biji, tumbuh di dekat rumah. Dia melambaikan daun hijau besar kepada kami ketika angin bertiup di luar. Baru-baru ini, kami membantu ayah dengan kerja rumah, dia mengarahkan kami untuk melukis pagar baru dengan warna yang sama dengan bumbung rumah kami. Walau bagaimanapun, kami berjaya dengan baik, dan kami melukis sedikit. Warnakan gambar sesuai dengan keterangannya, dan anda akan melihat bagaimana rupa pondok kami.

Untuk pelajaran, anda perlu menyusun teks 8-10 ayat.

Setelah mendengar teksnya, si anak harus menghafal secara selektif kata-kata yang akan anda peringatkan sebelum membaca. Jumlah perkataan seperti itu untuk hafalan berbeza dari 3 hingga 5, bergantung pada usia anak dan jangka masa sesi. Berikut adalah beberapa contoh tugas tersebut..

Anda memberitahu anak itu: “Saya akan membaca teksnya kepada anda. Dengarkan dengan teliti, anda perlu mengingat semua nama gula-gula yang akan berbunyi. ".

Pada hari Ahad, kami mengadakan pesta teh besar di rumah. Oleh itu, saya dan ibu pergi ke kedai pastri pada waktu pagi dan memilih makanan kegemarannya untuk setiap ahli keluarga. Untuk ayah, ibu meminta jurujual untuk menimbang gula-gula Mishka di Utara dan Topeng. Untuk adik perempuan saya, kami membeli karamel Hound's Feet. Saya dan ibu saya sangat suka gula-gula "Belochka"..

Hari ini nenek akan datang melawat kami. Dia selalu membawa makanan untuk cucu-cucunya. Kali terakhir adalah gula-gula Lastochka. Dia sendiri suka minum teh dengan jem..

Dan hiasan utama meja tentu saja menjadi kek, yang akan saya dan ibu saya bakar untuk minum petang.

Anda memberitahu anak itu: “Saya akan membaca teksnya kepada anda. Dengarkan dengan teliti, anda perlu menghafal semua nama pahlawan ".

Jangan terkejut, di hutan kita semua haiwan berkawan antara satu sama lain. Mereka saling menolong dalam masa-masa sukar, berkunjung dan sering menghabiskan masa bermain permainan lucu. Semalam, misalnya, Vasily si kelinci mengumumkan perhimpunan umum di padang rumput yang luas. Di sinilah haiwan-haiwan itu mengadakan pertandingan bola sepak dengan pasukan kebun birch yang berdekatan. Dia berlari dengan pesan ini melalui semua tempat tinggal, bahkan melihat rubah Snezhana dan landak Semyon yang berduri, yang tinggal cukup jauh. Tetapi diketahui bahawa kelinci adalah pelari terbaik di hutan. Oleh itu, dia menjadi ketua pasukan bola sepak. Perkara utama ialah dia tidak lupa untuk membangunkan beruang Philip, kerana dia melindungi pintu gerbang dengan sebaik-baiknya. Saya tidak lupa melihat Marusa burung hantu - tidak ada pengadil yang lebih baik untuk pertandingan di seluruh hutan. Kita perlu menjemput lebih banyak saudara serigala, dan pasukan akan terus berkuasa.

Sekiranya anak tidak melakukan pekerjaan yang sangat baik, maka kurangkan jumlah perkataan untuk dihafal menjadi tiga. Anda juga boleh menukar perkataan yang biasa untuk hafalan menjadi yang berwarna. Maka akan lebih mudah diingat. Cuba ubah nama haiwan. Maka teksnya boleh seperti ini.

Jangan terkejut, di hutan kita semua haiwan berkawan antara satu sama lain. Mereka saling menolong dalam masa-masa sukar, berkunjung dan sering menghabiskan masa bermain permainan lucu. Semalam, misalnya, seekor kelinci, yang dijuluki Long Ear, mengumumkan perhimpunan umum di padang rumput yang luas. Di sinilah haiwan-haiwan itu mengadakan pertandingan bola sepak dengan pasukan kebun birch yang berdekatan. Dia menyampaikan pesan ini melalui semua tempat tinggal, bahkan melihat ke rubah, yang mereka sebut sebagai Merah di hutan, dan kepada Kolka landak berduri, yang tinggal cukup jauh. Tetapi diketahui bahawa kelinci adalah pelari terbaik di hutan. Oleh itu, dia menjadi ketua pasukan bola sepak. Yang utama adalah dia tidak lupa untuk membangunkan beruang yang dijuluki Grunt, kerana dia melindungi pintu gerbang dengan sebaik-baiknya. Saya tidak lupa melihat burung hantu - tidak ada pengadil yang lebih baik untuk perlawanan di seluruh hutan. Tidak sia-sia bahawa penghuni hutan memberinya nama Clever. Kita perlu menjemput lebih banyak saudara serigala, dan pasukan akan terus berkuasa.

Sediakan teks untuk pelajaran. Ini boleh menjadi petikan dari buku kanak-kanak, tetapi lebih baik teksnya tidak dikenali oleh anak..

Orang dewasa itu berkata kepada anak itu, "Saya akan membaca satu ayat. Anda perlu mengingatnya. " Kemudian anda membaca satu ayat dari tengah petikan yang dipilih. Tanya anak anda jika dia ingat ayat yang didengarnya. Sekiranya anda tidak ingat, minta dia menumpukan perhatian dan membaca lagi. Kemudian anda menjelaskan bahawa anda akan membaca teks yang mengandungi ayat. Sebaik sahaja anda membaca ayat yang disuarakan, anak itu akan mengganggu anda dengan perintah "Berhenti!" Sebagai contoh, kita akan memberikan cebisan dari kisah G. H. Andersen "Wild Swans".

Kalimat memori: "Di kepala setiap angsa, mahkota emas kecil berkilau.".

"Awan hitam besar menghampiri langit, angin bertambah kuat, dan laut juga berubah menjadi hitam, gelisah dan marah. Tetapi awan berlalu, awan merah jambu melayang di langit, angin mereda, dan laut sudah tenang, sekarang ia kelihatan seperti kelopak mawar. Kadang-kadang bertukar menjadi hijau, kadang-kadang putih. Tetapi tidak kira seberapa tenang di udara dan tidak peduli betapa tenangnya laut, ombak selalu bergelora di dekat pantai, selalu ada sedikit kegembiraan - air diam naik, seperti dada anak yang sedang tidur.

Ketika matahari hampir terbenam, Eliza melihat angsa liar. Seperti pita putih panjang, mereka terbang satu demi satu. Terdapat sebelas daripadanya. Setiap angsa mempunyai mahkota emas kecil di kepalanya. Eliza pergi ke tepi dan bersembunyi di semak. Angsa turun di dekatnya dan mengepakkan sayap putih besar mereka. ".

Baca teks secara ekspresif, jangan sorot ayat yang diinginkan dengan intonasi atau jeda. Sekiranya kanak-kanak itu tidak menyedari hukuman itu, terbawa-bawa dengan kandungan, atau terlupa tugasnya, baca petikan hingga akhir dan bincangkan tugasnya. Untuk mengatasi tugas tersebut, anda memerlukan konsentrasi dan stabilitas perhatian yang tinggi (lakukan lebih banyak permainan dari bab "Langkah Satu", kemudian kembali ke tugas ini).

Untuk pelajaran, anda memerlukan potret lisan makhluk asing, selembar kertas, pensil.

Anda mengajak anak anda untuk mendengar dengan teliti perihal penampilan makhluk asing itu, membayangkannya secara mental dan melukis potret pada sehelai kertas seakurat mungkin.

Alien terbang ke Bumi. Salah satu daripadanya dilihat di kedai. Dia dikatakan sangat tinggi dengan badan segi empat yang panjang. Kepalanya kelihatan seperti segitiga, satu sudut tersekat di badan. Di kepala terdapat dua antena pendek, di hujungnya bola berkilau dipakaikan. Terutama semua orang dikejutkan oleh mata: mereka tidak sama dengan orang. Mata bersinar, dan mulut memotong jalur wajah yang sempit. Lengan dan kaki setipis dahan pokok.

Alien terbang ke Bumi. Salah satu daripadanya dilihat betul-betul di pusat bandar. Saksi mata mengatakan bahawa mustahil untuk tidak memerhatikannya. Orang asing itu pendek. Badannya seperti bulatan. Kepala, sebaliknya, benar-benar persegi, dan dua antena melengkung menonjol dari sisi dan bukannya telinga. Mata membulat dan sedikit bersinar, mulut juga bulat, tetapi kecil jika dibandingkan dengan mata. Lengan dan kaki menyerupai batang pendek pendek.

Semasa membandingkan gambar kanak-kanak dengan keterangan lisan tentang makhluk asing, kehadiran semua bahagian badan yang disenaraikan, bentuk dan perkadaran mereka diambil kira. Latihan boleh dilakukan dalam versi yang lebih rumit. Sekiranya kanak-kanak itu dapat dengan mudah melukis satu makhluk asing, maka anda dapat membaca keterangan dua tokoh sekaligus dan menawarkan untuk menarik makhluk asing pertama atau kedua. Anda boleh menambah warna pada keterangan. Sekiranya latihan dijalankan secara berkumpulan, maka ujian diri dilakukan semasa keterangan dibaca lagi, atau gambar dikumpulkan oleh orang dewasa dan kemudian diperiksa dan dianalisis..

Permainan memori motor

Memori motor memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia. Pergerakan belajar mengembangkan koordinasi pada anak, memunggah sistem saraf dan memuat sistem otot. Permainan luar mesti disertakan dalam setiap pelajaran.

"Ulangi selepas saya"

Untuk pelajaran, anda boleh menggunakan peralatan sukan yang ada (bola, tali).

Latihannya adalah bahawa penyampai menunjukkan pergerakan tunggal atau rangkaian pergerakan, dan anak-anak menonton, mengingat dan mengulanginya dengan betul. Pelajaran ini berbeza dengan gimnastik pagi klasik kerana pelaksanaan pergerakan tidak disertai dengan komen, iaitu, anak secara visual melihat urutan pergerakan dan mengingatnya dengan pengulangan.

Untuk pelajaran, anda boleh menggunakan peralatan sukan yang ada.

Penyampai memberitahu pemain bahawa dia akan menunjukkan pelbagai pergerakan, yang mesti diulang setiap orang tepat setelahnya. Tetapi dilarang mengulangi satu gerakan! Pada masa ini, para pemain bersetuju pergerakan mana yang tidak dapat diulang setelah pemimpin. Contohnya, hari ini langkah yang dilarang adalah meletakkan tangan anda di tali pinggang anda. Penyampai cuba mengelirukan pemain, menunjukkan pergerakan dengan pantas, dan mengalihkan perhatian dengan gerakan lucu. Tugas pemain adalah tidak melakukan kesalahan dan tidak mengulangi pergerakan terlarang selepas pemimpin. Anda juga boleh bermain secara berpasangan.

Latihan untuk pengembangan memori lisan dan logik

Dalam proses pembelajaran, beban utama jatuh pada ingatan verbal-logik. Ia perlu dikembangkan dan diperbaiki. Proses pembentukan memori ini bermula di sekolah rendah, dan sangat penting untuk menyokongnya dengan aktiviti tambahan. Program kebanyakan mata pelajaran sekolah berdasarkan kemampuan pelajar untuk bekerja dengan teks: membacanya, memahami kandungannya, mengingat dan menceritakan semula. Oleh itu, untuk pembelajaran yang berjaya, sangat penting untuk membantu anak anda belajar menghafal dan menghasilkan semula teks. Kami menawarkan latihan yang secara beransur-ansur membina kemahiran menghafal logik, bermula dengan bekerja dengan kata dalam tugas pertama, terus bekerja dengan beberapa ayat dan menyelesaikan teks. Di bahagian ini, anda akan menemui tugas-tugas yang melatih kaedah asas menghafal teks: menghafal menggunakan gambar rajah, menggunakan kata kunci, menggunakan sistem soalan, menggunakan rencana, menggunakan pemulihan teks yang cacat. Kami mencadangkan untuk menggunakan contoh yang mudah dan mudah diakses untuk belajar bagaimana menggunakan kaedah menghafal ini, dan anak akan menggunakannya ketika membuat kerja rumah yang berkaitan dengan bekerja dengan teks..

Untuk pelajaran, anda memerlukan kad flash dengan rentetan 12 perkataan..

Pertama, beri anak anda tugas pada kad nombor 1: “Sebelum anda ada kad dengan 12 perkataan tertulis di atasnya. Tumpukan perhatian anda, baca dan ingatlah. " Semasa kanak-kanak membaca perkataan dan memberikan kad itu kepada anda, minta mereka mengulang rantai kata. Bincangkan berapa banyak perkataan yang dia hafal. Selepas itu, menjalani pendidikan jasmani atau permainan luar (contohnya, "Ulangi selepas saya"). Selepas 5-7 minit, berikan kad kanak-kanak nombor 2, di mana kata-kata ditulis dalam 3 baris, tetapi ada juga 12 daripadanya, dan anda perlu mengingat semua perkataan.

Bandingkan hasilnya, tanyakan kepada anak mana perkataan yang lebih senang diingat. Sudah tentu, pengelompokan kata dengan makna atau ciri umum menjadikan penghafalan lebih mudah. Dan kemahiran ini mesti dilatih. Ajak anak menyusun semula perkataan kad 1 seperti yang dilakukan dalam kad 2.

No. 1. Almari pakaian, daun, meja, genangan air, sofa, jatuhan, pohon, kerusi, tunas, ribut petir, hutan, hujan.

No. 2. Raspberi, strawberi, kismis, blueberry; pen, buku nota, pensil, pembaris; musim panas, panas, matahari, Julai.

Kami menawarkan lebih banyak varian rantai kata di mana anda boleh mempraktikkan kemampuan untuk mengelompokkan perkataan.

Badai salji, pai, Februari, kemeja, gula-gula, salji salji, rok, kek, gaun, selai, seluar, beku.

Sungai, kedai, bola sepak, lautan, penjaga gawang, aliran, pembelian, tujuan, laut, wang, stadium, penjual.

Periuk, bulan, pinggan, keseronokan, tahun, tawa, cawan, hari, kegembiraan, kuali, senyuman, jam.

Untuk pelajaran, anda perlu membuat sepasang kata yang tidak berkaitan langsung antara satu sama lain dalam makna.

Untuk menghafal konsep yang tidak berkaitan, adalah berguna untuk belajar bagaimana menggabungkannya. Sebagai hasil menyelesaikan tugas, anak mesti menyusun ayat di mana pasangan kata akan dihubungkan oleh pemikiran bersama. Sebagai contoh, diberikan beberapa perkataan gula-gula - kayu. Adalah perlu untuk menghubungkan konsep-konsep ini antara satu sama lain. "Alangkah baiknya jika gula-gula dapat tumbuh di pohon seperti epal." Kalimat sedemikian membangkitkan gambaran visual yang jelas, dan beberapa perkataan menjadi mudah diingat. Juga, pelaksanaan latihan ini mengembangkan pemikiran asosiatif, ini akan membantu untuk melaksanakan tugas-tugas dari latihan "Persatuan".

Kami mencadangkan untuk menghubungkan pasangan kata berikut: sungai - buku nota, beg - awan, kereta - hutan, rama-rama - telefon, piring laut.

Pergaulan adalah salah satu cara untuk menghafal bahan. Memang, sering kali terjadi apabila kita melihat satu objek, kita mengingati yang lain. Kemudian kita mengatakan bahawa objek kedua dikaitkan dalam kesedaran kita dengan yang pertama. Lebih mudah bagi kanak-kanak untuk menerangkannya dengan contoh visual. Ambil 4 gambar (contohnya jantung, jam, kepingan salji, kilat) dan letakkan di hadapan anak.

Rumuskan tugas seperti berikut: "Saya akan membaca sepatah kata untuk anda, dan anda memilih dan menunjukkan kepada saya salah satu gambar, gambar yang bersambung, iaitu, dikaitkan, dengan kata bernama".

Perkataan: musim sejuk, cinta, masa, ribut.

Setelah menyelesaikan tugasan, tanyakan kepada anak mengenai prinsip di mana dia memilih gambar, dan jelaskan kepadanya bahawa dia membuat pilihan ini terima kasih kepada persatuan. Kemudian anda boleh meneruskan latihan bebas..

Tugasnya adalah untuk membina sebilangan persatuan untuk subjek tersebut. Latihan ini dapat dilakukan secara individu dan berkumpulan, baik secara lisan dan tulisan. Mula-mula, cadangkan agar anda membuat rangkaian perkaitan dengan kata-kata yang anda gunakan untuk menjelaskan konsep ini untuk menunjukkan bahawa musim sejuk dikaitkan bukan sahaja dengan kepingan salji. Dan kemudian cadangkan perkataan lain..

cerek - air, cawan, dapur, ibu, sarapan pagi, suam

Lebih sukar bagi kanak-kanak untuk melihat dan menghafal konsep abstrak. Oleh itu, dalam versi latihan ini, kami mencadangkan untuk memilih hubungan dengan objek dan contoh tertentu untuk konsep abstrak. Buat baris bersekutu untuk perkataan berikut:

sukan - stadium, TV, bola sepak, bola, tali lompat, persahabatan pelajaran jasmani - kejayaan - humor - kegembiraan - kebohongan - cuaca -

Untuk pelajaran, sediakan ayat, teks kecil, sehelai kertas, pensil.

Melukis gambar rajah adalah salah satu kaedah penghafalan logik, yang mesti diajarkan kepada anak. Jelaskan bahawa lukisan skematik adalah lakaran termudah yang hanya dapat difahami oleh pengarang. Mula-mula anda perlu menunjukkan kepada anak bagaimana membuat gambar skematik untuk satu ayat. Berikut adalah contoh yang dapat digunakan untuk mengajar anak mencerminkan isi ayat secara skematik (semua skema adalah anggaran, mungkin ada yang lain).

Terdapat sebatang pokok besar di tepi jalan.

Boy ski.

Lakukan senaman dengan anak anda terlebih dahulu. Apabila dia memahami intipati tugasan, minta dia membuat rajah untuk cadangan itu sendiri. Kemudian tawarkan untuk membuat rajah untuk dua ayat.

Langit ditutup dengan awan hitam. Tidak lama kemudian yang kuat bermula

Apabila kemahiran melukis gambar telah dikerjakan dalam satu atau dua ayat, anda boleh beralih ke teks kecil. Tujuan latihan ini adalah untuk membuat sketsa kandungan utamanya setelah mendengar teks. Kemudian, dengan menggunakan skema, jual semula teksnya. Lebih baik jika anak itu menghantar kembali teks tersebut setelah beberapa waktu, setelah 30-40 minit. Maka akan jelas bahawa skema ini membantu kedua-duanya menyimpan maklumat dalam memori dan menghasilkannya semula.

Ia adalah hari musim panas, matahari semakin panas. Rama-rama kecantikan melebarkan sayapnya yang terang dan memaparkannya pada sinar matahari. Dia berkibar gembira dari bunga ke bunga dan bernyanyi dengan gembira: “Oh, sungguh indah! Oh, sungguh indah! "

Tiba-tiba angin naik, sesuatu bergemuruh di kejauhan, dan langit mulai ditutup dengan awan. Rama-rama itu bergumam: “Oh, sekarang hujan! Dia akan membasahi sayapku yang cantik! " Bunga-bunga itu menjawabnya serentak: "Jangan takut, kami akan menyembunyikan kamu di bawah kelopak kami".

Transformasi kepingan salji Pada musim sejuk, semasa salji salji, kepingan salji terbang bersama, menari dan berputar, terutamanya jika angin bertiup. Jatuh ke tanah, mereka berubah menjadi salji salji dan berbaring seperti ini sepanjang musim sejuk, membungkus semuanya dengan selimut putih. Dan hanya pada musim bunga, ketika matahari mulai menghangat, kepingan salji mencair, berubah menjadi aliran air.

Untuk pelajaran, sediakan petikan dari sastera, selembar kertas, pen.

Matlamat latihan ini adalah untuk mempelajari cara menonjolkan kata kunci dalam teks yang akan membantu anda mengingat kandungannya dan kemudian menghasilkannya semula. Jelaskan kepada anak bahawa kunci menghafal teks adalah perkataan atau frasa yang menyampaikan fakta (nama watak, nama tempat, tarikh), peristiwa, intipati dan makna mereka.

Terdapat dua pilihan untuk mengerjakan tugas: anak mendengar teks, menulis kata kunci atau frasa dalam jeda, atau membaca teksnya sendiri, menggarisbawahi kata kunci di dalamnya dan menuliskannya di atas selembar kertas. Teks dibaca dua kali. Kemudian kanak-kanak itu harus mencuba menceritakan semula teks itu, memegang kata-kata tertulis di hadapannya. Petikan yang dibuat dengan betul akan membantu mengingat fakta dan nama yang betul, urutan dan inti pati peristiwa yang dijelaskan dalam teks. Sebagai contoh, kami menawarkan petikan dari dongeng "Geese-Swans" tentang bagaimana gadis itu bergegas menyelamatkan saudaranya, yang terbawa angsa angsa.

. Telah berlari - ada pondok di kaki ayam, berdiri, berpusing. Di pondok duduk Baba Yaga - kaki tanah liat; abang saya duduk di bangku simpanan, bermain dengan epal emas. Kakaknya melihatnya, merangkak, meraih dan berlari, dan angsa angsa terbang mengejarnya; penjahat akan mengejar, ke mana hendak pergi? Dia berlari ke sungai susu dengan tebing jeli: "Ibu sungai, sembunyikan saya!" - "Makan jeli saya!" Tiada kaitan, saya memakannya. Sungai menanamnya di bawah tebing, angsa angsa terbang dekat. Dia keluar, berkata: "Terima kasih!" - dan sekali lagi berjalan dengan abang saya; dan angsa angsa telah kembali, terbang menuju. Apa nak buat? Masalah! Ada pokok epal. "Pohon epal, pokok epal ibu, sembunyikan saya!" - "Makan epal hutan saya!" Makan dengan cepat. Pohon epal menutupinya dengan ranting, menutupnya dengan daun - angsa angsa terbang. Dia keluar dan berlari lagi dengan abangnya, dan angsa angsa - dan di belakangnya; mereka terbang sepenuhnya, mereka memukul mereka dengan sayap, dan mereka akan merobeknya dari tangannya! Nasib baik, ada dapur di jalan: "Madam tungku, sembunyikan saya!" - "Makan pai rai saya!" Gadis itu dengan cepat meletakkan pai di mulutnya, dan dirinya di dalam ketuhar. Angsa angsa terbang, terbang, berteriak dan terbang tanpa apa-apa.

Kata kunci yang mungkin: pondok di kaki ayam; merebut dan berlari; angsa angsa dalam mengejar; sungai susu; Pokok epal; dapur puan; terbang tanpa apa-apa. Kesalahan yang paling biasa dalam menceritakan semula teks adalah ketidakkonsistenan dalam penyampaian peristiwa. Dalam petikan di atas, juga mudah untuk membuat kesalahan seperti itu kerana sebilangan besar tindakan yang dijelaskan. Ini akan membantu mengelakkan kata kunci jika kanak-kanak belajar untuk menonjolkannya..

Sediakan petikan dan soalan untuk pelajaran.

Anak mesti menjawab soalan mengenai teks atau artikel dalam buku teks sepanjang tahun pengajian. Penting untuk belajar bagaimana menyelesaikan tugas ini dengan betul dan memahami bahawa jawapan untuk soalan membantu memahami isi teks dan dengan lebih baik mengingatnya, terutama ketika jawapan untuk pertanyaan itu disahkan oleh kata-kata dari teks. Latihan ini dilakukan secara lisan dan bertulis. Anak itu bukan sahaja dapat menjawab soalan yang diajukan, tetapi juga dapat menyusun soalan ke teks secara bebas.

Siapkan petikan dari sastera untuk sesi tersebut.

Cara lain untuk menghafal secara lisan dan logik adalah dengan membuat rancangan teks. Kami menawarkan memo yang akan membantu anak anda belajar membuat rancangan dan menjual semula teks menggunakan rancangan tersebut.

1. Baca teksnya, tuliskan perkataan yang anda tidak faham, dan ketahui maknanya.

2. Jika teks itu mempunyai judul, maka pikirkanlah, jawablah pertanyaan: "Mengapa teks dinamakan demikian?"

3. Bahagikan teks kepada beberapa bahagian semantik.

4. Gariskan kata kunci di setiap bahagian (lihat latihan "Kata Kunci").

5. Ajukan soalan untuk setiap bahagian teks (lihat latihan "Soalan").

6. Tajuk setiap bahagian teks menggunakan kata kunci atau soalan.

7. Baca secara berasingan dan menceritakan semula setiap bahagian teks yang tercermin dalam rencana, melukis gambar secara mental ke kandungan (lihat latihan dari bahagian "Mengingat secara visual"),

8. Jual semula keseluruhan teks dengan lengkap menggunakan garis besar anda.

Dengan menggunakan memo ini, anda dapat dengan mudah mengingat bahan latihan. Untuk mempraktikkan kemampuan menyusun rencana dan menceritakan semula teks sesuai dengannya, anda boleh menggunakan petikan dari karya sastera.

Untuk pelajaran anda memerlukan teks yang dicetak pada sehelai kertas.

Difahamkan bahawa kanak-kanak itu sudah menghafal teks ini. Anda memotong teks yang dicetak menjadi petikan atau ayat individu, mengacak dan memberikan kepada anak, yang ditugaskan untuk menyusun semula urutan petikan atau ayat, sehingga teks asalnya diperoleh. Tujuan latihan ini adalah untuk mengawal penghafalan dan menggabungkan teks dalam ingatan. Sekiranya perlu menghafal bahan dengan baik, untuk memindahkannya dari memori jangka pendek ke memori jangka panjang, maka tugas ini dengan teks yang sama dapat dilakukan beberapa kali dengan selang waktu. Contohnya, selepas 2-3 hari.

Pengulangan adalah kaedah terpenting dalam menghafal bahan. Oleh kerana kita bercakap mengenai cara menghafal yang logik, kita tidak akan membicarakan mekanikal, tetapi mengenai pengulangan aktif yang bermakna dan peraturannya.

Sekiranya anda perlu mengingat sebilangan kecil bahan (misalnya, peraturan), kemudian bacalah, buat sambungan logik, kemudian ulangi beberapa kali berturut-turut, secara mental membuat gambar visual. Kemudian ulangi selepas 10-15 minit, setelah satu jam. Untuk mengingat maklumat dengan lebih baik, ulangi bahan tersebut dalam beberapa hari lagi, dalam sebulan.

Sekiranya anda perlu menghafal sejumlah besar bahan, maka bacalah dengan lengkap. Kemudian pecah menjadi beberapa bahagian, baca dan ceritakan secara berasingan, menggunakan semua kaedah hafalan yang disarankan di atas, diulang beberapa kali. Di akhir, ceritakan sepenuhnya. Ulangi selepas beberapa ketika. Perlu diingat bahawa dalam dua hari pertama setelah menghafal, terlupa paling cepat terjadi, oleh itu, selama ini, bahan mesti diulang.

Untuk pemeliharaan maklumat dalam ingatan jangka panjang, ia mesti diulang secara berkala.

Latihan yang kami anjurkan akan membantu anak anda menguasai teknik menghafal asas. Sekiranya kemahiran ini dikerjakan, menyelesaikan kerja rumah dan persepsi bahan pendidikan dalam pelajaran tidak akan menimbulkan kesukaran kepada anak..

• Semasa bercakap dengan anak, periksa sama ada kanak-kanak itu mengingati bahan dari tugas yang telah selesai setelah beberapa ketika.

• Untuk menterjemahkan maklumat dari memori jangka pendek ke memori jangka panjang memerlukan renungan dan pengulangan.

• Menghafal bahan akan lebih mantap jika pengulangan dipisahkan dengan masa yang signifikan.

• Berminat dengan kaedah menghafal apa yang digunakan anak semasa membuat kerja rumah. Sekiranya perlu, beritahu dia cara yang paling sesuai.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma