Mikropsia

Mikropsia adalah keadaan yang tidak menyenangkan dari segi neurologi, yang dicirikan oleh gangguan persepsi subjektif terhadap objek yang jauh, yang pada masa yang sama nampaknya berkurang. Juga, penyakit ini dikenali sebagai "halusinasi kerdil", "penglihatan Lilliputian", "sindrom Alice in Wonderland". Pada masa yang sama, penglihatan dan saraf optik anak tetap dalam keadaan sempurna, kerosakannya adalah penyimpangan mental semata-mata.

Selalunya, mikropsia sementara boleh berlaku pada anak berusia antara lima hingga sepuluh tahun, dan terutama pada waktu malam. Ini disebabkan oleh kekurangan isyarat otak mengenai ukuran objek. Mikropsia dapat mempengaruhi bukan hanya visual, tetapi juga persepsi pendengaran, serta sentuhan dan visualisasi tubuh seseorang sendiri. Dengan mata tertutup, gejala berterusan.

Tanda-tanda

Mikropsia adalah penyakit yang luar biasa, pelik dan luar biasa dalam dunia perubatan. Gejala mikropsia dapat ditunjukkan dengan cara berikut:

  • objek kelihatan lebih kecil bagi kanak-kanak daripada yang sebenarnya (contohnya, meja mungkin kelihatan lebih besar daripada sudu yang terletak di atasnya);
  • permukaan menegak boleh kelihatan mendatar dan sebaliknya;
  • objek pegun, seperti perabot, boleh mula bergerak dan mengelilingi bilik;
  • akibatnya, ada kemungkinan disorientasi.

Sebab-sebabnya

Mikropsia adalah ciri penyakit kanak-kanak berusia tiga hingga tiga belas tahun, sebagai peraturan, setelah berakhirnya akil baligh, serangan terjadi lebih jarang, dan pada usia tiga puluh mereka hilang sepenuhnya. Oleh itu, jika gejala berlaku pada kanak-kanak, jangan panik. Fenomena ini belum dikaji sepenuhnya, oleh itu, mustahil untuk menentukan secara jelas dan tegas penyebab yang mencetuskan timbulnya gejala. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa faktor yang mencetuskan permulaan gangguan:

  • Jangkitan virus Epstein-Barr;
  • tumor otak malignan;
  • mononukleosis;
  • epilepsi;
  • demam;
  • skizofrenia;
  • penggunaan halusinogen;
  • migrain.

Ini juga menjadi kebiasaan untuk melihat mikropia pada latar belakang gangguan mental, dan bukan sebagai penyakit berterusan yang terpisah..

Rawatan

Oleh kerana penyakit ini kurang difahami dan sebab-sebab kejadiannya tidak difahami sepenuhnya, tidak ada kaedah yang jelas untuk merawat mikropia. Walau bagaimanapun, akibat manifestasi gejala dalam bentuk disorientasi membahayakan nyawa pesakit, jadi gangguan ini tidak boleh diabaikan. Walaupun begitu, rawatan terutamanya harus ditujukan untuk menghilangkan faktor-faktor utama, dan bukan akibatnya, yang mana rawatan ubat-ubatan ditetapkan. Ubat-ubatan, sebagai peraturan, digunakan sama seperti migrain - dari kumpulan ubat penahan sakit.

Langkah pencegahan adalah:

  • menetapkan rutin harian: tidur sekurang-kurangnya 8 jam, makan 3 kali sehari, lebih baik mematuhi jadual dan tidak termasuk makanan berbahaya;
  • mengelakkan tekanan dan konflik, serta situasi di mana manifestasi gejala boleh menjadi berbahaya (sukan lasak, kenderaan memandu, berenang di perairan terbuka, dll.).

Dan harus diingat bahawa manifestasi gejala pada kanak-kanak tidak menakutkan mereka, sementara orang dewasa dapat panik, yang mempengaruhi persepsi anak terhadap dunia luar secara negatif. Oleh itu, adalah penting untuk mengelilingi anak dengan penuh perhatian dan kefahaman untuk mendapatkan hasil yang baik dari situasi ini..

Anak melihat objek kecil dan / atau jauh

Beberapa hari yang lalu, anak perempuan saya mula mengadu gejala tersebut. Terutama pada waktu malam, ia bermula ketika dia sakit dengan ARVI, mereka menganggap itu entah bagaimana berkaitan dengan suhu, tetapi ARVI berlalu, tetapi gejala tetap ada. Beberapa kali sehari kebetulan dia melihat objek kecil dan jauh, biasanya. Ini menakutkannya, terutama pada waktu petang, tentu saja, saya juga membuat janji dengan pakar oftalmologi, tetapi googling saya menyedari bahawa kita tidak bersendirian dan kemungkinan besar itu bukan di mata. Ibu, ada yang menemui ini? apa tindakan anda?

Nampaknya pada kanak-kanak bahawa objek bergerak jauh

Mishutka tidak dapat tidur semalam kerana matanya. Dia mengatakan bahawa objek kelihatan sekarang besar, sekarang kecil, sekarang jauh, sekarang dekat. Menangis - tidak tahu apa yang perlu dibuat. Pada waktu petang, guru di tadika mengatakan bahawa pada waktu malam adalah sama. Mereka mengukur suhunya, semuanya normal. Sekarang saya mula berbaring dan sekali lagi menangis dan mengeluh mengenai peningkatan dan penurunan objek. Esok kita akan pergi ke pakar mata. Tetapi pada sebelah petang dia berjalan lancar. Saya sudah berfikir tentang ahli psikoterapi. Mungkin seseorang menghadapi masalah seperti itu? Kami sangat risau.

Saya tidak tahu, saya tidak pernah mendengar perkara ini.

Mot okay. Saya melihat perkara ini di sekolah di kelas 1: Saya duduk di meja sekolah kedua dan guru kelihatannya saya besar, kemudian menurun dengan cepat. Itu menarik bagi saya ketika itu, dan Mishana mungkin takut. Penglihatan saya sangat baik, tidak ada penyimpangan psiko, tetapi kelas 1 mengalami tekanan dan ketika omong kosong visual ini berlaku, saya bahkan tidak mendengar bahawa saya dipanggil ke papan hitam dan bahawa dia secara umum bercakap, saya menumpukan perhatian pada perkara ini. Mungkin imaginasi ini bermain dengan kita seperti ini.

Pernah di pakar oftalmologi. Penglihatan yang sempurna. Halusinasi visual ditulis pada kad dan dirujuk kepada pakar neurologi.

sangat pelik - saya tidak pernah menemui perkara seperti ini. Dan mengapa kanak-kanak boleh memilikinya kerana saraf? Walaupun neurologi berbeza, misalnya, kita menampakkannya dalam batuk. Kami sedang dirawat sekarang. semoga berjaya dengan rawatan anda. Mungkin ada sesuatu yang berlaku di tadika yang mana kanak-kanak itu tidak bercakap, tetapi ia sangat membimbangkannya?

Gadis-gadis, mungkin seseorang dapat mengetahui diagnosis bertulis. Saya baru menyedari metamorfopsia.

Menjauhkan objek

Perundingan

Helo. Kanak-kanak itu secara berkala menunjukkan serangan jangka pendek objek yang menjauh ke jarak dan penampilan titik cahaya yang berjalan (mengatakan bahawa selama beberapa bulan, ia berulang kali). Memakai cermin mata (+ 3 / + 5), merawat strabismus 18 darjah (prosedur setiap tiga bulan). Ia tidak menakutkannya, tidak mengganggu, tetapi menakutkan orang tua. Pakar oftalmologi yang merawat mengangkat tangannya, tidak menyedari hal ini. Mereka membuat EEG, kesimpulan menunjukkan "Perubahan sederhana dalam aktivitas bioelektrik otak yang bersifat regulasi. Kegiatan fokus dan paroxysmal tidak didaftarkan." Kami pasti akan membuat temu janji sepenuh masa dengan doktor, tetapi temujanji akan memakan masa yang lama. Apa itu, ujian / diagnostik apa yang harus disediakan terlebih dahulu untuk lawatan sendiri ke pakar neurologi? Terima kasih terlebih dahulu. Adakah ia baik-baik saja?

Objek di mata meningkat

Soalan Berkaitan dan Disyorkan

3 jawapan

Pencarian laman web

Bagaimana jika saya mempunyai soalan yang serupa tetapi berbeza?

Sekiranya anda tidak menemui maklumat yang anda perlukan di antara jawapan untuk soalan ini, atau jika masalah anda sedikit berbeza dengan yang dikemukakan, cuba ajukan soalan tambahan kepada doktor di halaman yang sama, jika berkaitan dengan pertanyaan utama. Anda juga boleh mengemukakan soalan baru, dan setelah beberapa lama doktor kami akan menjawabnya. Ianya percuma. Anda juga boleh mencari maklumat yang relevan dalam soalan serupa di halaman ini atau melalui halaman carian laman web. Kami akan sangat berterima kasih jika anda mengesyorkan kami kepada rakan anda di rangkaian sosial..

Medportal 03online.com menjalankan rundingan perubatan dalam cara berkomunikasi dengan doktor di laman web ini. Di sini anda mendapat jawapan dari pengamal sebenar di bidangnya. Buat masa ini di laman web ini, anda boleh mendapatkan nasihat dalam 50 bidang: alergis, ahli anestesi-resusitasi, pakar venereologi, ahli gastroenterologi, ahli hematologi, genetik, pakar sakit puan, homeopati, ahli dermatologi, pakar sakit pediatrik, pakar neurologi pediatrik, ahli urologi pediatrik, pakar bedah endokrin pediatrik, pakar penyakit berjangkit, pakar kardiologi, pakar kosmetik, ahli terapi pertuturan, pakar THT, pakar mamologi, peguam perubatan, ahli narkologi, pakar neuropatologi, pakar bedah saraf, ahli nefrologi, pakar pemakanan, ahli onkologi, ahli onkourologi, ortopedis-traumatologi, pakar oftologi, pakar pediatrik, pakar bedah plastik, pakar rheumatologi, psikologi, ahli radiologi, ahli seks-andrologi, doktor gigi, trichologist, ahli urologi, ahli farmasi, phytotherapist, phlebologist, pakar bedah, ahli endokrinologi.

Kami menjawab 96.63% soalan.

Mikropsia - semuanya kecil

Mikropsia (dari walnut: mikros - small, opsis - vision) adalah salah satu jenis metamorphopsia, yang dicirikan oleh persepsi yang menyimpang dari dunia sekitarnya. Dalam kes ini, semua objek kelihatan sangat kecil, dan orang itu merasa seperti orang tengah di bilik yang sempit. Gangguan ini juga disebut sindrom "Alice in Wonderland", "halusinasi kerdil" dan "penglihatan Lilliputian".

Mikropsia pertama kali ditemui oleh Dr. Lippmann pada tahun 1952. Tidak lama kemudian, pada tahun 1955, ia dijelaskan oleh pakar neurologi Kanada John Todd. Ingin tahu bahawa patologi ini dicirikan oleh ketiadaan kerosakan pada penganalisis visual. Persepsi yang diputarbelitkan hanya bersifat subjektif.

Punca sindrom

Patologi ini terutamanya mempengaruhi kanak-kanak di bawah umur 12 tahun. Dengan bertambahnya usia, serangan berlaku semakin kurang, dan pada usia 30 tahun, serangan itu akan hilang sepenuhnya. Kanak-kanak paling kerap mengalami mikropsi sementara, dan ia berlaku terutamanya pada waktu petang, dengan bermulanya kegelapan. Masih belum dapat diketahui secara pasti penyebab penyakit ini..

Lebih jarang mikropia berlaku pada orang dewasa. Telah diketahui bahawa terdapat sejumlah faktor predisposisi yang menyumbang kepada kejadiannya..

Ini termasuk:

  • mononukleosis berjangkit - penyakit yang disebabkan oleh virus Epstein-Barr;
  • tumor otak malignan atau jinak yang memampatkan atau menjengkelkan lobus oksipital;
  • penggunaan ubat psychedelics, narkotik dan halusinogenik (psilocybin, LSD, dextrometoprofan, marijuana);
  • epilepsi, migrain, skizofrenia, dan beberapa gangguan mental atau neurologi yang lain.

Serangan gangguan penglihatan boleh disebabkan oleh penggunaan halusinogen dan berlangsung hanya beberapa saat. Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes ketika orang menderita patologi ini sepanjang hidup mereka..

Gejala

Tanda gangguan yang paling jelas adalah persepsi yang menyimpang terhadap objek di sekitarnya. Segala-galanya di sekitar kelihatan kecil, hampir mainan. Sebagai peraturan, ada perasaan bahawa semua objek berada sangat jauh. Orang itu sendiri boleh merasa seperti raksasa besar di bilik yang sempit. Sebagai peraturan, fenomena ini disertai dengan gangguan persepsi pendengaran, taktil, gustatory dan jenis lain..

Semasa serangan, seseorang mungkin merasa cemas, panik, dan takut. Ia sukar bagi dia untuk membezakan antara realiti dan halusinasi. Sekiranya mikropsia berterusan untuk masa yang lama, sukar bagi pesakit untuk melakukan aktiviti rutin, pergi bekerja, berkomunikasi dengan orang tersayang.

Rawatan patologi

Langkah paling penting dalam memerangi penyakit ini adalah mengenal pasti dan menghilangkan penyebabnya. Seorang anak kecil perlu diberikan ketenangan dan penjagaan maksimum. Dia harus berehat lebih banyak, cukup tidur, makan dengan betul dan teratur. Anda juga harus memastikan bahawa bayi kurang gementar dan tidak mengalami situasi tertekan..

Harus diingat bahawa kanak-kanak secara praktikal tidak takut dengan "sindrom Alice". Walaupun persepsi mereka terhadap realiti agak berbeza, mereka tenang mengenainya. Oleh itu, anda tidak perlu terlalu bimbang tentang anak itu - kemungkinan besar, semuanya akan hilang untuknya sendiri setelah beberapa tahun.

Kami juga mengesyorkan membaca mengenai kemungkinan menarik dari penglihatan anda..

Untuk kenalan yang lebih lengkap mengenai penyakit mata dan rawatannya - gunakan carian yang sesuai di laman web ini atau ajukan pertanyaan kepada pakar.

Nampaknya pada kanak-kanak bahawa objek bergerak jauh

Kemunculan gambar visual yang tidak biasa tidak jarang berlaku pada kanak-kanak, tetapi biasanya sukar ditafsirkan kerana sukar bagi kanak-kanak untuk menggambarkan sensasi pelik ini. Sebagai peraturan, kebanyakan keadaan ini jinak dan anda hanya perlu menenangkan anak. Walau bagaimanapun, aduan penglihatan yang luar biasa mungkin lebih ketara dan menunjukkan keadaan perubatan yang serius. Adalah sangat penting untuk mendengar dengan teliti keluhan anak dan ibu bapa dan menilai bersama. Berikut adalah petunjuk mnemonik kecil yang dapat membantu dalam kes seperti itu. OSCE (OSCE) bermaksud:
1. Optik (pembiasan, mata tengah)
2. Sensori (jalur visual)
3. Cerebral (neurologi, psikologi / fungsional, psikiatri)
4. Gangguan (motorik, seperti nystagmus, pelanggaran pemeliharaan otot serong superior atau kekejangan tempat tinggal) gangguan.

Senarai semak ini harus membantu memberikan pendekatan komprehensif untuk penilaian masalah. Ini biasanya dapat dicapai dengan sejarah dan pemeriksaan klinikal yang menyeluruh, tetapi penyelidikan atau rujukan tambahan kepada pakar lain mungkin diperlukan. Perlu diingat bahawa tidak dalam semua kasus adalah mungkin untuk membuat diagnosis pasti, dan bahkan pada pandangan pertama, gejala aneh dapat disebabkan oleh penyakit organik. Aduan biasa mengenai gambar visual yang tidak biasa dipecah menjadi simptom visual individu dan berkisar dari yang biasa hingga yang jarang berlaku. Terdapat ulasan yang sangat baik mengenai isu ini..

Anak lelaki berusia 9 tahun ini mengadu bahawa dia sentiasa memerhatikan grid berwarna di depan kedua matanya..
Lima bulan kemudian, kisi warna di satu mata tidak berubah, tetapi yang lain terlihat dalam warna hitam dan putih..
Tidak ada sejarah sawan, penyakit sistemik, atau trauma. Ini adalah budak lelaki berkepala tahap yang suka sekolah.
Hasil semua peperiksaan, termasuk pemeriksaan oftalmologi dan pediatrik, kajian reaksi pupilari,
MRI otak dan kajian elektrodiagnostik (ERG, VEP, EEG) berada dalam had normal.

a) Fenomena entoptine sebagai penyebab gambar visual yang pelik. Fenomena entoptik adalah sensasi visual yang diterima dari isyarat bukan dari dunia luar, tetapi dari mata itu sendiri. Sebahagian besarnya, mereka jarang berlaku dan tidak menimbulkan bahaya. Sering kali, orang dewasa tidak menyedari sensasi ini atau tidak mementingkannya, tetapi kanak-kanak yang dapat dipengaruhi dapat memperhatikannya. Fenomena entoptik berlaku dalam keadaan penglihatan dan pencahayaan tertentu. Kebanyakan orang mengalaminya sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Pakar Oftalmologi menggunakan fenomena entoptik untuk menilai fungsi visual retina dan saraf optik dalam kes apabila pandangan pada hari mata sukar disebabkan oleh kelegapan media mata.

Di samping itu, kanak-kanak cacat penglihatan sering menggosok dan menyentuh mata mereka untuk merangsang fenomena entoptik..

Fenomena Scheerer (atau fenomena medan biru entoptic) adalah kemunculan bintik-bintik terang kecil yang bergerak pantas dan ombak semasa pemerhatian jangka panjang terhadap langit yang cerah atau padang terbuka yang diliputi salji. Sebab fenomena ini adalah peredaran leukosit di kapilari perimakular. Untuk menilai peredaran mikro pada kapiler retina, entoptoskopi medan biru digunakan.

Banyak kanak-kanak dengan penglihatan normal melihat "Pohon Purkinje" - pantulan rangkaian saluran darah di retina mata mereka sendiri, yang merupakan bayangan kapilari ini, yang dilemparkan pada fotoreseptor yang masih belum disesuaikan. Fenomena ini diperhatikan ketika cahaya terang melewati kelopak mata tertutup..

Di antara fenomena entoptik selamat yang lain, "busur biru" Purkinje, "sikat" Gaidinger, difraksi cahaya melalui bulu mata, serta lalat di depan mata, fotopsi dan fosfen diperhatikan..

b) Fotopsi dan fosfen sebagai penyebab gambar visual yang pelik. Fotopsi dan fosfen adalah fenomena entoptik jangka pendek. Fosfen boleh berlaku akibat mekanik (menggaruk mata atau bersin), kesan elektrik, magnetik pada retina atau korteks visual, serta pengujaan sel retina secara spontan. Tekanan fosfen adalah fenomena warna dan cahaya ketika menggosok mata. Kilatan fosfen berlaku semasa pergerakan mata, terutama dalam hal penyesuaian retina terhadap kegelapan dengan kelopak mata tertutup. Dengan ketegangan tempat tinggal yang berpanjangan, penginapan fosfen Chermak berlaku, yang mungkin disebabkan oleh tarikan pinggiran retina oleh otot silia..

Dalam beberapa kes, fotopsi dan fosfen tidak normal. Fenomena ini diperhatikan pada penyakit retina (daya tarikan, pecah, detasmen, keradangan retina, retinopati luaran), saraf optik (neuritis dan edema papilla saraf optik), atau otak (biasanya migrain). Refleksi kerengsaan, kepekaan terhadap cahaya terang dan dysphotopsia boleh disebabkan oleh perubahan patologi pada segmen anterior mata, iaitu, penyakit kornea, katarak, kesan tepi terkehel atau menggaru lensa, kelegapan kapsul posterior. Penyakit yang mengancam kehilangan penglihatan dapat dikecualikan hanya dengan pemeriksaan menyeluruh terhadap organ penglihatan, terutama zon pinggiran retina.

c) Kelegapan kelembapan humor vitreous sebagai penyebab penglihatan aneh (pemusnahan humor vitreous, "lalat terbang"). Humor vitreous tersier sepenuhnya telus semasa kelahiran. Kemusnahan badan vitreous ditunjukkan dalam penampilan bintik-bintik terapung. Penyebab penyakit ini adalah kecacatan atau deposit yang tidak normal di badan vitreous, membuang bayangan bergerak di retina. Kelegapan terapung semacam itu serupa dengan "lalat terbang" (sinonim: mousches volantes - fr., Muscae volitantes - lat.) Kelegapan kelihatan jelas pada latar belakang yang padat, permukaan yang terang, dan juga jika pemadaman dekat dengan retina. Kelegapan terapung mengubah kedudukannya, tidak seperti skotoma, yang tetap di ruang.

Sebilangan besar kelegapan ini tidak mendatangkan bahaya kepada kesihatan, namun demikian ia boleh menyebabkan ketidakselesaan, dan oleh itu perlu untuk meyakinkan pesakit. Penyebab normal kejadiannya adalah perubahan degeneratif pada badan vitreous (vitreous syneresis, detasemen vitreous posterior yang tidak lengkap, cincin Weiss). Kelegapan terapung adalah keluhan yang berkaitan dengan usia yang biasa berlaku pada orang yang mengalami miopia berbanding emmetropes. Dalam kes yang jarang berlaku, penyebab fenomena ini mungkin adalah hyalosis stellate atau sisa arteri hyaloid di saluran Cloquet ciri badan vitreous primer yang berterusan..

Walau bagaimanapun, kita harus diberi perhatian mengenai keburaman apungan baru, terutama dalam kombinasi dengan fotopsia, komedo berganda, penglihatan pingsan atau kabur. Dalam kes sedemikian, perlu dilakukan pemeriksaan oftalmologi untuk mengecualikan pecah, detasmen retina, pendarahan vitreous atau uveitis..

Sensasi visual yang serupa dengan kelegapan lensa terapung diperhatikan dengan kelainan pada filem air mata pra-kornea (mata kering, disfungsi kelenjar meibomian, atau di hadapan badan asing). Keadaan seperti itu dapat dengan mudah dibezakan dengan pemberhentian setelah berkedip, gejala kerengsaan mata yang disertai, dan pada pemeriksaan oftalmologi..

d) Penglihatan jinak ("kabur") penglihatan. Kanak-kanak sering mengeluh bahawa mereka melihat "tidak jelas" dan "kusam". Penyebab fenomena ini yang paling biasa adalah kesalahan biasan. Penyebab umum lain termasuk strabismus sekejap atau tetap, amblyopia, gambar selepas melihat cahaya terang, kejadian entoptik, dan kelainan pada filem air mata, konjunktiva, atau kornea (contohnya, mata kering, ketidakstabilan filem air mata, dan disfungsi kelenjar meibomian).

e) Kehilangan penglihatan sementara. Kehilangan penglihatan sementara dari asal bukan iskemia boleh berlaku akibat migrain (dengan latar belakang mual, sakit kepala dan lembu fotopsi / ciliated), semasa atau selepas kejang epilepsi (kadang-kadang berlatarbelakangkan fenomena motorik, automatik dan otonomi), dengan edema kepala saraf optik ( timbul dengan latar belakang gejala peningkatan tekanan intrakranial dan bertambah buruk dengan perubahan kedudukan badan dan pengalaman Valsalva), dengan neuritis saraf optik (dengan kesakitan bersamaan dengan pergerakan mata dan riwayat jangkitan / imunisasi kanak-kanak baru-baru ini), dengan gejala Uhthoff dalam neuropati optik ( kehilangan penglihatan dengan peningkatan suhu badan, misalnya, semasa mandi air panas), dengan kebutaan serebrum pasca trauma sementara akibat kerosakan pada lobus oksipital, akibat dari memandang kerana pemampatan intra-orbital saraf optik atau arteri orbit (berlaku terhadap latar belakang pergerakan mata), dengan peningkatan sementara intraokular tekanan darah tinggi, diabetes tanpa pampasan, keradangan intraokular atau pendarahan.

Kehilangan penglihatan sementara yang berasal dari iskemia boleh disebabkan oleh peningkatan atau penurunan tekanan darah, penyebab jantung (aritmia, cacat septum), perubahan arteri (pemotongan dinding, aneurisma, vaskulitis, penyakit Moyamoya, vasospasme), gangguan sifat reologi darah dan sistem pembekuan (polycythemia, leukemia) ). Dalam kes ini, rundingan kecemasan dengan pakar pediatrik diperlukan..

f) Ilusi pergerakan objek (osilopsi atau fenomena Pulfrich). Secara asal, ilusi pergerakan visual dibahagikan kepada motor, deria, dan otak. Penyebab motor termasuk nystagmus, yang paling sering dijumpai, dan sindrom myokymia otot serong mata yang unggul. Dalam kes yang terakhir, osilopia menegak atau putaran monokular diperhatikan. Pengesahan diagnosis adalah penampilan pergerakan mata saccadic secara tiba-tiba semasa oftalmoskopi ketika pesakit melihat dengan penggunaan otot serong mata yang unggul. Myokymia kelopak mata adalah fenomena yang tidak disengajakan dan biasanya selamat, yang merupakan kelembapan kelopak mata. Anamnesis dan data pemeriksaan memungkinkan untuk diagnosis pembezaan dengan osilopia sebenar.

Fenomena Pulfrich mempunyai asal deria dan timbul akibat memperlambat pengaliran serat saraf optik dalam neuropati optik. Kesan stereoskopik berlaku sebagai akibat perbezaan antara isyarat yang diterima oleh retina dari dua saraf optik sebagai akibat dari kelewatan pendam dalam perjalanan dorongan sepanjang salah satu daripadanya. Fenomena ini dapat disahkan dengan memerhatikan bola yang berayun dari sisi ke sisi dalam satah yang berserenjang dengan garis penglihatan. Daripada gerakan bergoyang, pesakit akan melihat pergerakan bola di sepanjang satah elips ke arah dan jauh dari dirinya.

Epilepsi kinetopsia - ilusi pergerakan yang berlaku semasa penyitaan epilepsi oksipital.

g) Pelanggaran penglihatan warna (dyschromatopsia). Hilangnya penglihatan warna dalam keadaan pencahayaan senja dijelaskan oleh ketidakpekaan relatif kerucut dibandingkan dengan batang ("dalam gelap, semua kucing berwarna kelabu"). Sebilangan kanak-kanak menggambarkan sensasi visual yang berwarna-warni setelah melihat objek yang terang, yang berterusan seketika walaupun mata mereka ditutup. Pengambilan sejarah yang teliti dan penjelasan yang jelas akan meyakinkan anak dan ibu bapanya.

Dischromatopsia benar adalah pelanggaran penglihatan warna. Penyebab dyschromatopsia yang paling biasa adalah buta warna kongenital, deuteranomaly, yang berlaku pada 5-8% kanak-kanak lelaki dan 0.4% kanak-kanak perempuan. Selalunya, anomali ini tidak disedari oleh kanak-kanak itu sendiri, tetapi oleh orang-orang di sekeliling mereka, misalnya, apabila seorang kanak-kanak menyebut nama objek yang dilukis dengan betul atau semasa pemeriksaan mata di sekolah. Penyebab diskromatopsia yang diperoleh sering kali berubah pada persekitaran okular (contohnya, dengan katarak, pendarahan vitreous), penyakit saraf optik (misalnya, neuritis), dalam kes yang jarang berlaku, patologi retina dan makula (contohnya distrofi). Menurut peraturan Kollner, patologi bahagian luar retina (contohnya, patologi corpus luteum) biasanya menyebabkan kecacatan dalam persepsi warna biru-kuning, dan penyakit pada bahagian dalam retina, saraf optik, atau gabungannya ditunjukkan dalam kehilangan persepsi warna merah-hijau.

Tanda klinikal awal pemampatan kekacauan visual adalah desaturasi bitemporal warna merah ketika menentukan sempadan bidang visual. Penyebab dyschromatopsia yang jarang berlaku ialah patologi otak (dyschromatopsia serebrum).

h) Persepsi satu objek dengan pelbagai (diplopia monokular, triplopia dan polyopia). Selalunya, kanak-kanak mencatat "penglihatan berganda" bukan dalam diplopia sebenarnya, tetapi ketika menggambarkan penglihatan kabur atau bayangan dari suatu objek. Sebab biasa untuk pergi ke doktor adalah bahawa kanak-kanak yang dapat diperhatikan memperhatikan penglihatan ganda fisiologi di depan dan di belakang titik fiksasi. Yang paling patologi adalah diplopia binokular kerana kedudukan mata yang tidak betul. Kehilangan medan visual bitemporal yang lengkap pada pesakit dengan gangguan chiasm dan strabismus boleh menyebabkan fenomena slaid, diplopia, dan kehilangan medan visual pusat. Ciri khas diplopia binokular adalah pelanggaran penglihatan binokular, yang hilang ketika satu mata ditutup.

Sebaliknya, diplopia monopular dan polyopia yang sebenarnya berterusan apabila sebelah mata ditutup. Sebilangan besar penyebab diplopia monokular adalah kesalahan pembiasan, patologi filem air mata dan kornea pra-kornea, katarak, dislokasi lensa, dan polikoria. Dalam kes yang jarang berlaku, penyakit retina adalah penyebab diplopia monokular. Diplopia dan polyogptya yang berasal dari serebrum jarang berlaku dan kebanyakannya disertai oleh gangguan lain (contohnya, bidang visual) dan dijelaskan dalam bab mengenai ketekunan visual..

i) Persepsi terganggu terhadap ukuran objek (mikropsia, makropia, telopsi, "penglihatan Lilliputian"). Objek mungkin kelihatan membesar (makropsia), lebih jauh dari yang sebenarnya (telopsia), atau lebih kecil (mikropsia). Seorang pesakit dengan "penglihatan Lilliputian" menganggap orang di sekelilingnya semakin berkurang. Mikropia total jinak sederhana adalah keluhan yang ketara pada kanak-kanak yang kebanyakannya berumur sekolah. Mikropia seperti itu mungkin muncul sebelum membaca pada waktu malam dan hilang dengan sendirinya setelah beberapa bulan. Mikropia asal makula dikaitkan dengan gangguan penglihatan atau gangguan. Antara penyebab mikropsia serebrum, migrain diperhatikan, dan juga, dalam kes yang jarang berlaku, epilepsi dan penyakit berjangkit..

Bagi kanak-kanak yang agak sihat, yang tidak mempunyai gangguan terhadap persepsi realiti, halusinasi, gangguan bidang visual, tidak ada patologi yang dinyatakan semasa pemeriksaan ortoptik dan oftalmologi, dan satu-satunya keluhan adalah mikropia, pemerhatian klinikal ditunjukkan. Dalam semua kes lain, dan jika gejala mikropsia tidak hilang sendiri, pemeriksaan ditunjukkan (pemeriksaan pediatrik, pemeriksaan penyakit berjangkit, pencitraan neuro).

j) Persepsi yang menyimpang (dysmetropsia, metamorphopsia dan sindrom "Alice in Wonderland"). Dysmetropsia dan metamorphopsia adalah ilusi visual yang saling berkaitan di mana bentuk objek diputarbelitkan dan garis lurus menjadi melengkung. Untuk diagnosis metamorfopsia, lebih senang menggunakan Amsler mesh. Malah seorang kanak-kanak kecil dapat mengetahui sama ada garis itu lurus atau tidak, dan memperhatikan bahawa garis itu "lucu." Penyimpangan persepsi visual mengikut asal boleh menjadi optik (paling kerap), makula (kadang-kadang berlaku) dan serebrum (jarang). Penyebab optik diucapkan astigmatisme kornea, lensa atau retina (staphyloma), ametropia, anisometri, dan perubahan cermin mata. Penyebab makula adalah edema makula dan neovaskularisasi koroid (contohnya, berkaitan dengan makulopati myopik Fuchs, penyakit mata radang, dan distrofi makula). Dalam kes yang jarang berlaku, penyimpangan persepsi visual berasal dari serebrum, seperti dalam kes sindrom Alice in Wonderland. Dalam kes sedemikian, gangguan neurologi lain sering diperhatikan..

Sekiranya distorsi persepsi visual dikesan menggunakan grid Amsler, maka perlu untuk menentukan pembiasan, topografi kornea (jika disyaki kerotoconus) dan melakukan pemeriksaan menyeluruh pada bahagian anterior dan posterior mata dalam lampu celah. Sekiranya penyakit makula disyaki, tomografi koherensi optik, angiografi pendarfluor fundus dapat digunakan sebagai kajian, dan neuroimaging (MRI) dapat digunakan jika penyebab serebrum disyaki..

Gabungan metamorfopsia, mikropsia dan makropia dengan migrain lebih kerap berlaku pada kanak-kanak berbanding pada orang dewasa. Dalam kebanyakan kes, Alice in Wonderland Syndrome dikaitkan dengan migrain, tetapi juga boleh disebabkan oleh epilepsi, penggunaan ubat / ubat (topiramate), cacar air, atau mononukleosis berjangkit.

m) Bradypsia. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, kanak-kanak memerlukan waktu lebih lama untuk menyesuaikan diri dengan perubahan tahap cahaya dan kegelapan dan mengalami kesukaran untuk mengesan objek yang bergerak sebagai akibat daripada kerosakan mekanisme penyahaktifan fotoreseptor dalam lata fotokonversi. Sebagai tambahan kepada penyesuaian gelap dan cahaya yang sangat perlahan, kanak-kanak dengan penglihatan warna normal dan ketiadaan patologi pada fundus mungkin mengalami penurunan ketajaman penglihatan dan sedikit fotofobia..

m) Ketekunan visual dan gangguan penglihatan jarang yang berasal dari serebrum. Palenopsia adalah pengulangan kesan visual selepas beberapa ketika. Dengan palenopsia segera, gambar disimpan selama beberapa minit setelah objek hilang dari bidang pandangan, dan dengan palenopsia yang tertangguh, gambar dari gambar yang dilihat sebelumnya muncul lagi setelah beberapa hari atau minggu. Imejnya lengkap dan berbeza dengan gambaran akhir yang berlaku ketika retina dilebih-lebihkan, misalnya setelah melihat cahaya untuk waktu yang lama. Dengan diplopia atau polyopia asal serebrum, gambar visual disimpan di ruang angkasa, dan pesakit melihat dua atau lebih salinan gambar yang sama pada masa yang sama.

Tidak seperti diplopia binokular, diplopia dan polyopia asal serebrum bersifat monokular dan boleh dibezakan dari diplopia monokular dan polopia asal bukan serebrum dengan menentukan pembiasan, diikuti dengan pemeriksaan oftalmologi untuk mengecualikan patologi kornea, anjakan lensa, kecacatan iris dan katarak (polikoria). Dengan diplopia dan polyopia yang berasal dari serebrum, setiap gambar dapat dilihat dengan jelas, melihat objek melalui lubang kecil tidak membawa perubahan positif, dan keadaan tidak berubah ketika melihat dengan satu atau dua mata. Pengembangan ilusi gambar dicirikan oleh persepsi objek yang berukuran besar. Palinopsia, polyopia, dan pembesaran ilusi sering dikaitkan dengan patologi serebrum lain, seperti kecacatan medan visual yang homonim.

Dengan akinetopsia serebrum, setiap persepsi pergerakan benar-benar terganggu akibat kerosakan otak dua hala. Dalam kes "disorientasi visual" dan "agnosia serentak", pesakit dapat menggambarkan bahagian gambar tertentu, tetapi tidak keseluruhan gambar. Keadaan ini adalah sebahagian daripada sindrom Balint.

o) Gangguan visual akibat migrain. Migrain pada kanak-kanak boleh disertai dengan pelbagai gangguan penglihatan. Halusinasi visual biasanya berlaku dalam bentuk peningkatan lembu berkilau (teichopsia) atau kilatan cahaya tanpa bentuk (photopsia serebrum). Komplikasi yang terkenal adalah kehilangan medan visual (misalnya hemianopsia). Migrain boleh menyebabkan ilusi visual (mikropsia, makropia, metomorfopsia, sindrom Alice in Wonderland). Palinopsia dan polyopsy juga telah dijelaskan untuk migrain. Dalam kes yang jarang berlaku, halusinasi visual yang kompleks yang berkaitan dengan penampilan gambar orang atau haiwan (zopsi) diperhatikan. Kadang-kadang pesakit melihat dirinya dari luar (halusinasi autoskopik). Gangguan langka lain termasuk achromatopsia lengkap (kehilangan persepsi warna asal serebrum), prosopagnosia (pengecaman wajah terganggu) dan agnosia visual (pengecaman objek terganggu).

o) Halusinasi. Halusinasi adalah sensasi deria yang unik dan dihasilkan oleh otak tanpa rangsangan luaran. Ilusi adalah kesalahan persepsi atau penyelewengan isyarat luaran yang ada.

p) Halusinasi dalam kegelapan dan pengasingan. Bunyi latar belakang yang tidak teratur dalam bentuk titik cahaya dan gelap berlaku apabila mata ditutup atau dalam kegelapan sepenuhnya (halusinasi dan visualisasi "mata tertutup"). "Eigengrau" (diterjemahkan dari bahasa Jerman: "kelabu dalaman") atau "Eigenlicht" ("cahaya dalaman") - warna kelabu atau cahaya yang kita lihat dalam kegelapan mutlak, timbul dari aktiviti elektrik asas retina itu sendiri. Kesan Ganzfeld adalah halusinasi visual yang berlaku ketika menatap bidang penglihatan atau medan warna yang benar-benar kosong untuk waktu yang lama. Kekurangan deria yang berpanjangan dalam kegelapan (misalnya, pada waktu malam atau di bilik gelap) dapat merangsang halusinasi dalam bentuk bintik-bintik cahaya dari bentuk tertentu atau bahkan sosok manusia.

c) Sindrom Charles Bonnet. Halusinasi visual pada orang yang kehilangan penglihatan, yang sihat secara mental dan menyedari ketidakseimbangan halusinasi mereka disebut sindrom Charles Bonnet. Mereka boleh berlaku selepas serentak atau berurutan, tidak semestinya kehilangan penglihatan dua hala akibat patologi visual apa pun (katarak, penyakit makula, saraf optik, penyakit kortikal, setelah enukleasi). Biasanya, halusinasi ini jelas, kompleks, kompleks (sering melibatkan orang dan seperti pemandangan), dan memenuhi tempat buta. Halusinasi benar-benar visual (contohnya, orang tidak bercakap di dalamnya). Sebab untuk halusinasi ini adalah pemberhentian rangsangan korteks setelah kehilangan penglihatan. Halusinasi seperti itu berpotensi dapat diterbalikkan (misalnya, selepas pembedahan katarak). Ramai pesakit enggan mengakui adanya halusinasi, dan, sebagai peraturan, mereka diyakinkan dengan penjelasan mengenai asal usul fenomena ini..

r) halusinasi hipnagogik dan hipnopompik. Halusinasi visual yang berlaku ketika tertidur (hipnagogik) dan ketika bangun (hipnopompik) mungkin normal. Namun, jika halusinasi hipnagogik pada anak yang mengantuk dikaitkan dengan rasa mengantuk pada waktu siang, katalepsi, atau kelumpuhan tidur, maka penyelidikan harus dilakukan untuk mengesampingkan narkolepsi..

y) Epilepsi okipital dan temporal. Penyebab halusinasi lain adalah oksipital, temporal, dan, dalam kes yang jarang berlaku, epilepsi parietal. Dalam epilepsi oksipital, halusinasi visual sederhana diperhatikan (fotopsia, fosfen putih, lampu berwarna berterusan), dan dalam epilepsi temporal, yang lebih kompleks (wajah, orang). Kejang epilepsi visual sering disertai oleh gejala kejang lain seperti kejang fokal, automatik (contohnya bibir mengunyah, mengunyah), gangguan deria (mis. Halusinasi penciuman), dan gangguan autonomi (contohnya perubahan murid, air liur, inkontinensia kencing). Epilepsi okipital dengan halusinasi visual sukar dibezakan hanya dari migrain acephalgic dengan aura visual.

Epilepsi kanak-kanak jinak adalah sindrom epilepsi occipital idiopatik pada kanak-kanak usia sekolah yang hilang secara spontan semasa remaja. Kejang epilepsi disertai dengan halusinasi visual yang sederhana atau kompleks (atau kehilangan penglihatan sementara), boleh berkembang dan berubah menjadi kejang separa motor atau kompleks. Sakit kepala migrain mungkin berlaku selepas serangan. EEG digunakan untuk diagnosis, dan farmakoterapi digunakan untuk rawatan.

t) Halusinosis peduncular. Dalam penyakit yang jarang berlaku ini, pesakit mengembangkan gambar yang terang, berwarna-warni, berubah secara kaleidoskopik, bentuk geometri, gambar terperinci mengenai landskap, bunga, haiwan dan juga orang. Halusinosis peduncular biasanya dikaitkan dengan kerosakan pada otak tengah dan boleh disertai oleh patologi lain seperti gangguan tidur dan gangguan kognitif.

x) halusinasi akibat dadah. Halusinasi visual boleh disebabkan oleh ubat-ubatan (misalnya steroid, lamotrigine, siklosporin, digoxin, sildenafil (untuk rawatan hipertensi paru), ganciclovir, vincristine, lidocaine, itraconazole, garam litium, levodopa), penarikan ubat (misalnya barbiturat pada kanak-kanak dengan epilepsi), baclofen), penghilang rasa sakit (ketamin), titisan mata (keistimewaan untuk atropin dan cy-clopentolate), serta alkohol dan ubat halusinogenik (LSD, phencyclidine, kokain, marijuana)

v) Kehilangan penglihatan psikogenik ("fungsional"). Kehilangan penglihatan psikogenik ("fungsional") sering berlaku pada kanak-kanak (prevalensi anggaran - 1.4 / 1000, terutamanya remaja pra-remaja dan pubertas, kanak-kanak perempuan lebih kerap sakit). Penyakit ini harus disyaki sekiranya keluhan subjektif kehilangan penglihatan tidak sesuai dengan data penyelidikan objektif. Kehilangan penglihatan psikogenik adalah diagnosis pengecualian. Dalam beberapa kes, kanak-kanak dengan tanda-tanda kehilangan penglihatan psikogenik akhirnya mendedahkan patologi organik yang mendasari penyakit ini. Kehilangan penglihatan psikogenik dapat dinyatakan dalam pelbagai cara: dari kehilangan penglihatan khayalan hingga sensasi visual yang tidak biasa. Pasti, beberapa kanak-kanak berpura-pura, tetapi kebanyakan mereka benar-benar sakit. Brodsky mencadangkan klasifikasi kepada empat kumpulan:
Kumpulan 1: kanak-kanak yang mengalami kecemasan visual;
Kumpulan 2: kanak-kanak dengan gangguan penukaran;
Kumpulan 3: kanak-kanak dengan kemungkinan kesedaran senja;
Kumpulan 4: kehilangan penglihatan psikogenik dengan latar belakang penyakit organik yang sebenar.

h) Keadaan perubatan yang bersamaan. Halusinasi visual boleh berlaku dalam beberapa keadaan perubatan, seperti delirium demam, ensefalitis, dan ensefalopati metabolik. Dalam kes sedemikian, rawatan perubatan segera diperlukan..

w) Penyakit psikiatri. Halusinasi, di mana terdapat kekurangan sepenuhnya pemahaman tentang kepalsuan gambar visual, adalah sebahagian dari psikosis - gangguan pemikiran yang mendalam, di mana seseorang kehilangan kawalan terhadap rasa realiti. Pesakit mendengar dan melihat yang tidak ada. Halusinasi visual dan akustik (suara) yang sering menakutkan dalam gangguan mental yang dahsyat ini disertai dengan khayalan, tingkah laku boros, dan pemberhentian rawatan diri. Biasanya tidak sukar untuk mengenali psikosis lanjut pada remaja, yang sering berlaku semasa mengambil bahan terlarang. Sekiranya terdapat risiko bahaya yang serius terhadap pesakit terhadap dirinya sendiri dan orang lain, adalah perlu menghubungi pasukan psikiatri.

Gangguan penglihatan juga boleh berlaku pada pesakit psikiatri. Sehubungan itu, adalah perlu untuk mendengar keluhan pesakit yang berterusan dan berterusan setelah keadaan mental stabil. Pengarang artikel ini mengingatkan bahawa pernah diminta untuk memeriksa seorang pesakit psikiatri muda yang mengadu bahawa dia tidak dapat membaca dengan dekat dan melihat orang dari jarak jauh. Psikiatrinya meragui sifat organik penyakit ini dan menghantarnya untuk diperiksa. Ternyata pesakit tersebut mengalami keratoconus yang teruk!

Anak lelaki berusia 14 tahun yang didiagnosis dengan neurofibromatosis jenis 1,
glioma saraf optik kiri dan kekacauan (A) mengadu,
bahawa dia melihat bintik-bintik yang berkedip di sebelah kiri dan kadang-kadang di kedua matanya (B, C). Neuroretinitis dan mikropsia. Seorang gadis berusia sembilan tahun mengadu penurunan ketajaman penglihatan di kedua-dua mata, pengurangan dan penyelewengan objek di sebelah kiri.
(A) Kawasan putih yang terletak sementara berkaitan dengan kepala saraf optik menunjukkan edema serat saraf dan peluh cecair melalui saluran, menyebar ke zon foveolar.
(B) Akibat peningkatan edema retina, menyebar ke makula, ketajaman penglihatan menurun menjadi 6/36 dan mikropsia hilang. Lukisan ini menggambarkan kanak-kanak tangan kanan dengan karsinoma metastatik maut dari lobus parietal kanan otak..
Gejala penyakit ini adalah sensasi visual tiba-tiba yang tidak terkawal terhadap gambar tingkap dapur.
dalam persekitaran yang berbeza beberapa jam selepas rangsangan awal. Penyakit kanak-kanak ini dengan sindrom Mobius mirip pada usia 18 tahun sebagai halusinasi tanpa bentuk di sebelah kanan bidang visual dan disertai dengan loya dan, seterusnya, insomnia..
Tidak ada sawan epilepsi. Pada MRI: zon masalah kelabu ektopik displastik di lobus parieto-oksipital posterior kiri (anak panah). (A, B) Fundus kanak-kanak lelaki dengan kecerdasan utuh, pesakit dengan neuroretinitis, yang timbul dengan ensefalopati biasa.
(B) MRI: fokus keradangan bahan putih otak.
(D) Pada tahap ini, empat minggu setelah bermulanya gejala pertama: melukis gambar visual yang dilihat oleh pesakit,
ketika dia "menghitung jarinya" (dia melukis gambar yang dia lihat setelah pemulihan penglihatan sebahagian).

Panel sisi

Cari

Undian

Mengiklankan

entri baru

Kategori

Gangguan psikosensori

Patologi persepsi merangkumi gangguan psikosensori, ilusi dan halusinasi.

Gangguan psikosensori atau gangguan sintesis deria - gangguan persepsi terhadap ukuran, bentuk, kedudukan relatif objek sekitarnya di ruang angkasa (metamorfopsia), dan (atau) ukuran, berat, bentuk badan sendiri (gangguan skema badan).

Patologi semacam ini timbul akibat pelanggaran proses sintesis deria pelbagai rangsangan yang berasal dari dunia luar dan tubuh seseorang sendiri. Sebagai peraturan, kesedaran tentang rasa sakit dan ketidakcukupan pengalaman yang sesuai tetap ada. Gejala gangguan psikosensori berikut dibezakan: autometamorphopsias, metamorphopsias, gangguan persepsi masa dan derealisasi.

Autometamorphopsia (gangguan "skema badan") adalah penyelewengan bentuk atau ukuran badan seseorang, pengalaman perbezaan antara sensasi yang diterima dari organ tertentu dan cara organ ini sebelumnya tercermin dalam kesedaran. Dengan total autometamorphopsia, seluruh tubuh dianggap jelas diperbesar atau dikurangkan (makrosomia dan mikrosomia) sehingga hilang sepenuhnya; dengan autometamorphosis separa, kita bercakap mengenai perubahan berat badan, bentuk, jumlah dan interposisi setiap bahagian tubuh; persepsi kedudukan bahagian individu badan di ruang angkasa mungkin terganggu (kepala kelihatan dipusingkan dengan belakang kepala ke depan, dll.).

Terdapat sensasi pemisahan, perpindahan, hilangnya bahagian tubuh tertentu, pelanggaran persepsi kesatuan tubuh, perasaan tanpa bobot dan ringan; jika terjadi pelanggaran yang nyata, tubuh dianggap terdistorsi hingga benar-benar tidak dapat dikenali, benar-benar kehilangan bentuk individu fizikal sebelumnya. Autometamorphopsias boleh menjadi kekal atau berkala, berlaku lebih kerap dengan mata tertutup, ketika tertidur (dengan mata terbuka, tubuh dapat dirasakan normal), mereka dicirikan oleh keinginan untuk pembetulan dan pengalaman afektif negatif. Ini boleh berlaku dengan lesi otak organik.

Metamorphopsia adalah pelanggaran persepsi mengenai ukuran dan bentuk objek dan ruang secara umum. Objek nampaknya diperbesar atau dikurangkan (makro- dan mikropsia), memanjang, memutar di sekitar sumbu, serong (dysmegalopsia), persepsi struktur ruang berubah, memanjang, memendek, objek menjauh, dll. (porropsia). Metamorphopsias berlaku, sebagai peraturan, paroxysmal, dengan sikap kritis terhadap pengalaman yang menyakitkan dan terutama disebabkan oleh kerosakan organik pada kawasan parietotemporal otak.

Gangguan dalam persepsi masa, selain sensasi pecutan atau perlambatannya, juga dimanifestasikan dalam hilangnya perbezaan antara masa lalu, masa kini dan masa depan, dalam perubahan kadar proses sebenar, dalam perasaan ketidakterusan, kebijaksanaan proses temporal, yaitu yang melanggar aliran masa.

Keadaan depersonalisasi adalah perasaan perubahan "I" sendiri, dengan kehilangan komponen emosi proses mental.

Membezakan depersonalisasi allopsychic (derealization), yang merangkumi kehilangan atau pengaburan persepsi emosi terhadap dunia di sekitarnya. Pesakit mengadu bahawa persekitaran menjadi "kusam", "tidak berwarna", dianggap sebagai "melalui filem", atau "kaca kusam". Mereka mengatakan bahawa mereka membezakan warna, tetapi mereka tidak menyedari perbezaannya, semuanya nampak sama tidak berwarna. Depersonalisasi autopsikik - perasaan "kekosongan di kepala", ketiadaan fikiran dan ingatan sepenuhnya, tetapi tidak ada perasaan penarikan pemikiran. Perasaan keakraban hilang, persekitaran yang biasa dianggap asing. Mustahil untuk mencipta semula imej orang yang dikasihi secara mental. Persepsi "I" sendiri terganggu, "seolah-olah jiwa telah hilang", "menjadi robot, automaton", ada perasaan kehilangan perasaan sepenuhnya, disertai dengan perasaan penderitaan keadaan seperti itu. "Ketidakselesaan yang menyedihkan" ini adalah anestesia phsychica dolorosa. Pada masa yang sama, terdapat kekurangan perasaan rindu, kemarahan, kasihan. Kadang-kadang terdapat keterasingan proses pemikiran dan ingatan - perasaan tidak adanya fikiran dan ingatan. Komponen penting dari depersonalisasi adalah pelanggaran persepsi masa: aliran masa nyata bagi pesakit yang sangat lama dan bahkan berhenti, kerana gambar dan fikiran tidak disertai dengan warna emosi. Masa lalu, seperti itu, tidak meninggalkan jejak dan oleh itu dianggap sebagai saat yang singkat.

Fenomena depersonalisasi somatopsikik sering diperhatikan. Ini adalah kekurangan rasa lapar, kenyang, penurunan suhu, kesakitan, kepekaan dan kepekaan proprioceptif. Dalam beberapa kes, depersonalisasi somatopsik secara besar-besaran, yang berkembang dengan latar belakang kegelisahan, membawa kepada tafsiran khayalan, idea nihilistik hipokondria yang mencapai tahap khayalan Cotard.

Tema: Mikropsia

Pada masa kanak-kanak, sering kali objek mengecil dan menjauh. Tidak ada rawatan, malah menarik untuk melihat bagaimana tangan anda mencapai objek. Doktor hanya mengangkat bahu dan mendiagnosis rabun. Dengan bertambahnya usia, fenomena ini menjadi jarang berlaku. Tidak pernah ada sakit kepala. Saya menyelamatkan diri dengan mematikan lampu, menutup mata dan mengambil kedudukan mendatar. Selepas 5-10 minit, penglihatan dipulihkan. Sekiranya ini berlaku di tempat kerja atau di tempat awam, saya cuba meninggalkan dan memejamkan mata untuk sementara waktu, ia berlalu, tetapi lebih lama.

Saya boleh faham awak. Saya mempunyai omong kosong yang sama dengan kanak-kanak, tetapi sekarang ada tanda-tanda seperti itu. Saya seperti ini:
Pada mulanya, semua yang ada di sekitar saya dan saya sendiri mulai kelihatan dalam jumlah yang berubah, tetapi secara proporsional (jika sesuatu menjadi lebih besar, maka segala sesuatu di sekitar, jika kurang maka ia juga menjadi lebih kecil, tetapi tidak lebih dari satu setengah kali dari kebenaran). Saya tidak lagi merasa hanya diri sendiri, tetapi hanya organ dalaman dan tulang, jisim, ketebalannya, seolah-olah saya tidak mempunyai kulit atau otot.
Kemudian perasaan masa yang dipercepat ditambahkan pada ini, hampir dua kali. Apa sahaja yang saya katakan, apa sahaja yang saya lihat, dan apa sahaja yang saya buat, ia kelihatan lebih pantas daripada yang sebenarnya. Dan pada masa itu ketika saya cuba menyingkirkan kejutan bodoh ini, saya berfikir sendiri apa yang harus saya lakukan untuk menghentikannya, KEMUDIAN penyitaan paling bodoh bermula di sini, atau saya tidak tahu apa lagi yang boleh disebutnya. Maknanya adalah ini: Semua kata, pemikiran, gambar yang diucapkan kepada dirinya sendiri (tidak dengan lantang), semuanya mula berulang dengan panik dengan kelajuan yang luar biasa, meningkatkan kecepatan pengulangan ini, dan seterusnya sehingga ada satu dengungan berterusan yang tidak dapat dihentikan. Ini adalah yang paling buruk dan paling terkenal, kerana, kepala sudah siap untuk melepaskan diri dari tekanan.
Tetapi saya dapat memberitahu anda bagaimana anda dapat menyingkirkan semua ini, dan sangat cepat, secara umum dari sebarang sindrom yang serupa. Perkara yang paling penting adalah untuk tidak membuat diri anda berfikir tentang gangguan, TETAPI ITU HANYA MELAKUKANNYA --- DILARANG, TANPA PERBEZAAN APA YANG AKAN DILAKUKAN, tetapi ada masalah dengan ini, ia tidak akan berfungsi dengan segera, anda akan menganggapnya sebagai gangguan dan tidak ada yang akan berlaku. Untuk satu objek yang Anda terganggu, biarlah pemikiran anda, atau gambaran visual, atau tindakan dunia sekitar, hanya diberikan sekali. Sekiranya tidak berjaya, kami segera mengalihkan perhatian kepada perkara lain, jika tidak, ia tidak akan berjaya.

Oleh itu, jika sindrom tersebut berlaku, maka cara yang paling berkesan dan cepat untuk menyingkirkannya adalah dengan tidak mengalihkan perhatian secara sedar.
Ini berlaku kira-kira 20 kali dalam setahun dan berlangsung tidak lebih dari 2 - 3 minit.

Bagaimana untuk menerangkan kepada kanak-kanak mengapa objek dan orang yang jauh kelihatan lebih kecil?

Bagaimana anda boleh menerangkan kepada kanak-kanak mengapa semua yang jauh kelihatan kecil?

Mengapa semua objek kelihatan lebih kecil semakin jauh dari pemerhati?

Ya, menjelaskan kepada anak tentang fakta fizikal bahawa mata kita menggunakan unjuran pusat, sementara hanya melihat dimensi sudut suatu objek, tetapi sama sekali tidak linear, akan sangat tidak masuk akal. Bukan sahaja anak tidak akan memahami perkara ini, tetapi kita juga memahami dengan susah payah.

Oleh itu, untuk yang terkecil, saya akan menerangkan, sebagai permulaan, sesuatu seperti ini:

-Tetapi mari kita melihat bulan melalui tingkap pada waktu petang. Adakah anda fikir dia sekecil pinggan anda? Tidak sama sekali. Dia hebat! Seseorang boleh hidup di dalamnya jika ada udara. Hidup, berjalan, naik bas di bulan. Dia sangat besar. Tetapi dia sangat jauh dari kita. Walaupun kita mempunyai sayap besar, kita masih tidak akan mencapainya sepanjang hidup kita. Penat dan kembali.

Tetapi bayangkan apa yang akan terjadi sekiranya mata kita melihat bulan sebesar itu? Ya, dia pasti menyekat seluruh dunia untuk kita! Kerana dia, kita tidak akan melihat perkara lain.

Mata kita dirancang sedemikian rupa sehingga dia memastikan bahawa kita melihat segala yang ada di sekeliling kita. Dan semuanya sesuai, tidak ada yang menghalang antara satu sama lain. Sekiranya ada sesuatu yang jauh dari kita, kita melihatnya kecil. Supaya kita faham bahawa dia jauh. Sekiranya kita ingin melihat lebih dekat - mari kita lebih dekat. Atau kita akan melihat teropong.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma