10 fakta menarik mengenai mata dan penglihatan

Mata adalah organ yang unik dalam struktur, berkat seseorang menerima sekitar 80% maklumat mengenai dunia di sekelilingnya: mengenai bentuk, warna, ukuran, pergerakan dan parameter objek dan fenomena lain. Tetapi berapa banyak yang kita ketahui mengenai organ indera kita yang paling berharga, yang, menurut saintis Sechenov, memberi kita kira-kira seribu sensasi berbeza per minit? Berikut adalah 10 fakta paling mengejutkan mengenai mata dan penglihatan.

Fakta 1. Diameter mata rata-rata adalah 2.5 cm, berat sekitar 8 g, dan parameter ini dengan perbezaan pecahan peratus serupa pada semua orang yang telah mencapai usia 7 tahun. Diameter mata anak yang baru lahir ialah 1.8 cm, beratnya adalah 3 g Hanya 1/6 organ penglihatan yang dapat dilihat oleh manusia. Bahagian dalam mata dihubungkan ke badan oleh saraf optik, yang mengangkut maklumat ke otak..

Fakta 2. Mata manusia hanya dapat melihat tiga bahagian spektrum - hijau, biru dan merah. Selebihnya warna yang dapat dibezakan (terdapat lebih dari 100 ribu) berasal dari ketiga warna ini. Hanya 2% wanita yang mempunyai kawasan retina tambahan yang dapat mengenali 100 juta warna. Semua kanak-kanak dilahirkan sebagai buta warna hiperopik, tidak dapat melihat warna, tetapi pada 8% lelaki buta warna tetap pada masa dewasa.

Fakta 3. Semua orang bermata biru. Perbezaan warna iris bergantung pada jumlah melanin yang tertumpu di dalamnya. Ini adalah yang tertinggi bagi mereka yang mempunyai mata coklat, yang terendah untuk mereka yang mempunyai cahaya mata. Jadi, semua anak dilahirkan dengan mata kelabu-biru, yang memperoleh warna genetik mereka setelah 1.5-2 tahun. Berkat ini, prosedur pembetulan warna laser telah meluas, yang membersihkan iris dari melanin. Ia membolehkan anda menukar warna mata coklat menjadi biru dalam satu minit; tetapi mustahil untuk mengembalikan naungan sebelumnya.

Fakta 4. Kira-kira 1% orang di planet ini mempunyai warna mata yang berbeza - gangguan genetik yang disebut heterochromia. Ini mungkin akibat trauma, penyakit, mutasi genetik dan dijelaskan oleh kelebihan melanin pada satu organ penglihatan dan kekurangannya pada organ lain. Dengan heterokromia separa (sektor), terdapat kawasan dengan warna yang berbeza pada satu iris, dengan mutlak - mata sepenuhnya terdiri daripada dua warna yang berbeza. Lebih kerap daripada pada manusia, heterokromia berlaku pada haiwan - kucing, anjing, kuda dan kerbau. Pada zaman kuno, orang dengan heterokromia dianggap ahli sihir dan penyihir..

Fakta 5. Salah satu warna iris paling jarang adalah hijau. Warna yang indah ini disebabkan oleh kehadiran di lapisan luar iris lipofuscin pigmen kuning, digabungkan dengan warna biru atau sian di stroma. Ia berlaku hanya pada 1.6% populasi dunia dan dibasmi keluarga yang mempunyai gen bermata coklat yang dominan.

Fakta 6. Kornea mata manusia dalam struktur dan struktur kolagen serupa dengan jerung, yang sering digunakan sebagai pengganti pembedahan mata. Hari ini, pemindahan kornea pemangsa laut kepada seseorang (pencapaian zooofthalmology) adalah kaedah yang sangat berkesan untuk merawat penyakit organ yang teruk dan memulihkan penglihatan.

Fakta 7. Retina unik: mempunyai 256 ciri unik (kebarangkalian pengulangan pada dua orang berbeza adalah 0,002%). Oleh itu, pengimbasan iris, bersama dengan cap jari, dapat digunakan untuk tujuan pengenalan. Sudah hari ini, prosedur untuk mengenali seseorang dengan iris mata digunakan dalam perkhidmatan kastam Amerika Syarikat dan Britain..

Fakta 8. Otot oculomotor adalah yang terpantas di dalam badan. Proses berkelip memakan masa sekitar 100 milisaat - atau 5 kali sesaat. Setiap detik lensa organ penglihatan dapat memfokus pada 50 objek, dan hanya sekejap sahaja; otot mata dapat membuat pergerakan halus hanya dengan mengikuti objek yang bergerak.

Fakta 9. Kita tidak melihat dengan mata kita, tetapi dengan otak kita. Organ penglihatan hanya memberi otak maklumat (dan dalam bentuk terbalik), yang bahagiannya sepadan menguraikan dalam bentuk gambar dan gambar. Oleh itu, jika otak tidak berfungsi, walaupun dengan fungsi mata yang normal, gambar dapat dilihat menyimpang. Satu ujian pergerakan mata standard dapat mengesan, dengan ketepatan 98%, skizofrenia, penyakit mental yang teruk yang berkaitan dengan kerosakan proses pemikiran.

Fakta 10. Warna mata yang paling tidak biasa adalah merah. Kerana ketiadaan melanin di retina, iris kelihatan merah kerana saluran darah kelihatan melaluinya. Dari pencampuran warna mata merah dan warna biru stroma, warna ungu dapat diperoleh (varieti - ungu, ultramarine, kecubung). Penyimpangan ini lebih kerap berlaku di albino dan sangat jarang berlaku..

Bagaimana mata berfungsi dan bagaimana ia berfungsi?
Bagaimana miopia dan hiperopia timbul?

Dalam kehidupan seharian, anda dan saya sering menggunakan peranti yang sangat serupa dengan struktur mata dan berfungsi berdasarkan prinsip yang sama. Ini adalah kamera. Seperti dalam banyak perkara lain, setelah mencipta fotografi, manusia hanya meniru apa yang sudah ada di alam semula jadi! Sekarang anda akan melihat ini.

Mata manusia berbentuk bola yang tidak teratur berdiameter sekitar 2.5 cm. Bola ini disebut bola mata. Cahaya memasuki mata, yang dipantulkan dari objek di sekitar kita. Alat yang melihat cahaya ini terletak di dinding belakang bola mata (dari dalam) dan disebut RETINA. Ia terdiri daripada beberapa lapisan sel sensitif cahaya yang memproses maklumat yang datang kepada mereka dan menghantarnya ke otak di sepanjang saraf optik..

Tetapi agar sinar cahaya memasuki mata dari semua arah untuk memfokuskan pada kawasan kecil yang retina, mereka mesti menjalani pembiasan dan fokus pada retina. Untuk ini, terdapat lensa biconvex semula jadi di bola mata - KRISTAL. Ia terletak di depan bola mata..

Lensa mampu mengubah kelengkungannya. Sudah tentu, dia tidak melakukan ini sendiri, tetapi dengan bantuan otot ciliary khas. Untuk menyesuaikan objek dengan jarak dekat, kelengkungan lensa, menjadi lebih cembung, dan membiaskan cahaya dengan lebih kuat. Untuk melihat objek yang jauh, lensa menjadi lebih rata.

Sifat lensa untuk mengubah daya biasnya, dan dengan ini titik fokus seluruh mata, disebut AKOMODASI.

Pembiasan cahaya juga melibatkan bahan yang memenuhi sebahagian besar (2/3 isipadu) bola mata - badan vitreous. Ini terdiri daripada bahan seperti jeli lutsinar yang tidak hanya mengambil bahagian dalam pembiasan cahaya, tetapi juga memberikan bentuk mata dan ketidakmampatannya..

Cahaya memasuki lensa tidak ke seluruh permukaan depan mata, tetapi melalui lubang kecil - murid (kita melihatnya sebagai bulatan hitam di tengah mata). Ukuran murid, yang bermaksud jumlah cahaya yang masuk, diatur oleh otot khas. Otot-otot ini terdapat di iris yang mengelilingi murid (IRIS). Iris, selain otot, mengandungi sel pigmen yang menentukan warna mata kita..

Perhatikan mata anda di cermin, dan anda akan melihat bahawa jika anda mengarahkan cahaya terang ke mata, murid menyempit, dan dalam kegelapan, sebaliknya, menjadi besar - mengembang. Ini adalah bagaimana alat mata melindungi retina dari kesan berbahaya dari cahaya terang..

Di luar, bola mata ditutup dengan membran albuminous tebal setebal 0,3-1 mm - SCLERA. Ini terdiri daripada serat yang dibentuk oleh protein kolagen dan mempunyai fungsi pelindung dan sokongan. Sklera berwarna putih dengan kilauan susu, kecuali dinding anterior, yang telus. Ia dipanggil CORNEA. Pembiasan primer sinar cahaya berlaku di kornea

Di bawah membran protein terdapat VASCULAR COATING, yang kaya dengan kapilari darah dan memberi nutrisi kepada sel-sel mata. Di dalamnya terdapat iris dengan murid. Sepanjang pinggiran, iris masuk ke CILIAR, atau CILIUM, BADAN. Otot ciliary terletak pada ketebalannya, yang, seperti yang anda ingat, mengubah kelengkungan lensa dan berfungsi untuk menampung.

Di antara kornea dan iris, serta di antara iris dan lensa, terdapat ruang - ruang mata, yang dipenuhi dengan cecair transparan, cahaya yang membiayai kornea dan lensa.

Pelindung mata juga disediakan oleh kelopak mata - atas dan bawah - dan bulu mata. Dalam ketebalan kelopak mata adalah kelenjar lakrimal. Cecair yang mereka lepaskan sentiasa melembapkan selaput lendir mata.

Terdapat 3 pasang otot di bawah kelopak mata yang memberikan pergerakan bola mata. Satu pasangan memutar mata ke kiri dan kanan, yang lain ke atas dan ke bawah, dan yang ketiga memutarkannya mengenai paksi optik.

Otot memberikan bukan sahaja putaran bola mata, tetapi juga perubahan bentuknya. Intinya adalah bahawa mata secara keseluruhan juga mengambil bahagian dalam memfokuskan gambar. Sekiranya tumpuan berada di luar retina, mata ditarik sedikit untuk melihat dari dekat. Sebaliknya, ia dibulatkan ketika seseorang memeriksa objek yang jauh.

Sekiranya terdapat perubahan dalam sistem optik, maka miopia atau hiperopia muncul pada mata seperti itu. Pada orang dengan penyakit ini, fokusnya bukan pada retina, tetapi di depan atau di belakangnya, dan oleh itu mereka melihat semua objek kabur..


Rabun dekat dan hiperopia

Dengan rabun di mata, kulit bola mata yang padat (sclera) diregangkan ke arah anteroposterior. Daripada mata sfera, ia berbentuk elipsoid. Oleh kerana pemanjangan paksi membujur mata ini, gambar objek tidak difokuskan pada retina itu sendiri, tetapi di depannya, dan orang itu berusaha mendekatkan segalanya ke mata atau menggunakan cermin mata dengan lensa hamburan ("tolak") untuk mengurangkan daya biasan lensa.

Rabun jauh berkembang jika bola mata dipendekkan secara memanjang. Dalam keadaan ini, sinar cahaya dikumpulkan di belakang retina. Agar mata seperti itu dapat dilihat dengan baik, anda perlu meletakkan gelas pengumpul - "plus" di hadapannya.


Pembetulan rabun (A) dan hiperopia (B)

Mari kita ringkaskan semua yang dinyatakan di atas. Cahaya memasuki mata melalui kornea, melintas secara berurutan melalui cairan ruang anterior, lensa dan humor vitreous, dan akhirnya sampai ke retina, yang terdiri dari sel-sel sensitif cahaya.

Sekarang mari kita kembali ke peranti kamera. Peranan sistem biasan (lensa) dalam kamera dimainkan oleh sistem lensa. Diafragma, yang mengawal ukuran cahaya yang memasuki lensa, berfungsi sebagai murid. Dan "retina" kamera adalah filem fotografi (dalam kamera analog) atau matriks fotosensitif (dalam kamera digital). Walau bagaimanapun, perbezaan penting antara retina dan matriks fotosensitif kamera adalah bahawa bukan sahaja persepsi cahaya berlaku di selnya, tetapi juga analisis awal maklumat visual dan pengasingan elemen terpenting gambar visual, misalnya, arah dan kelajuan pergerakan objek, ukurannya.

Bagaimana kamera berfungsi

Oleh itu.

Pada retina mata dan matriks fotosensitif kamera, imej terbalik dari dunia luar terbalik - hasil operasi undang-undang optik. Tetapi anda melihat dunia tidak terbalik, kerana maklumat yang diterima dianalisis di pusat visual otak, dengan mengambil kira "pembetulan" ini.

Tetapi bayi yang baru lahir melihat dunia terbalik sehingga kira-kira tiga minggu. Menjelang tiga minggu, otak belajar untuk mengubah apa yang dilihatnya..

Terdapat percubaan yang menarik, pengarangnya ialah George M. Stratton dari University of Califoria. Sekiranya seseorang memakai kacamata yang menjadikan dunia visual terbalik, maka pada hari-hari pertama dia akan benar-benar bingung di ruang angkasa. Tetapi setelah seminggu seseorang terbiasa dengan dunia "terbalik" di sekelilingnya, dan semakin kurang menyedari bahawa dunia di sekelilingnya terbalik; dia mempunyai koordinasi visual-motor baru. Sekiranya selepas itu anda menanggalkan cermin mata terbalik, orang itu sekali lagi mengalami disorientasi di ruang angkasa, yang segera berlalu. Eksperimen ini menunjukkan fleksibiliti alat visual dan otak secara keseluruhan..

35 Perkara yang Anda Tidak Tahu Mengenai Mata

Factrum mengesyorkan semua pekerja pejabat berfikir lebih kerap mengenai keadaan penglihatan dan sekurang-kurangnya kadang-kadang melakukan senaman untuk mata.

1. Murid mata melebar hampir separuh ketika kita melihat seseorang yang kita sayangi.

2. Kornea mata manusia sangat mirip dengan kornea hiu sehingga yang terakhir digunakan sebagai pengganti pembedahan mata.

3. Setiap mata mengandungi 107 juta sel, dan semuanya sensitif terhadap cahaya.

4. Setiap lelaki ke-12 buta warna.

5. Mata manusia hanya dapat melihat tiga bahagian spektrum: merah, biru dan kuning. Selebihnya warna adalah gabungan antara warna-warna ini..

6. Mata kita berdiameter kira-kira 2.5 cm dan berat kira-kira 8 gram.

7. Hanya 1/6 bola mata yang dapat dilihat.

8. Rata-rata, sepanjang hayat, kita melihat sekitar 24 juta gambar yang berbeza..

9. Sidik jari anda mempunyai 40 ciri unik, sementara iris mempunyai 256. Oleh sebab inilah imbasan retina digunakan untuk tujuan keselamatan..

10. Orang mengatakan "anda tidak akan mempunyai waktu untuk mengedipkan mata", kerana ini adalah otot terpantas dalam badan. Berkelip berlangsung sekitar 100 - 150 milisaat, dan anda boleh berkelip 5 kali sesaat.

11. Mata menghantar sejumlah besar maklumat ke otak setiap jam. Lebar jalur saluran ini setanding dengan saluran penyedia Internet di sebuah bandar besar.

12. Mata coklat sebenarnya berwarna biru di bawah pigmen coklat. Bahkan ada prosedur laser yang dapat mengubah mata coklat menjadi biru selama-lamanya..

13. Mata kita tertumpu pada kira-kira 50 perkara sesaat..

14. Imej yang dihantar ke otak kita sebenarnya terbalik.

15. Mata memuatkan otak dengan bekerja lebih banyak daripada semua bahagian badan yang lain.

16. Setiap bulu mata berlangsung sekitar 5 bulan..

17. Maya mendapati juling menarik dan berusaha menjadikan anak-anak mereka juling.

18. Kira-kira 10,000 tahun yang lalu, semua orang memiliki mata coklat, sehingga seseorang yang tinggal di wilayah Laut Hitam mengembangkan mutasi genetik yang menyebabkan munculnya mata biru.

19. Jika anda hanya mempunyai satu mata merah pada foto kilat, kemungkinan anda mengalami pembengkakan mata (sekiranya kedua-dua mata melihat ke arah yang sama pada kamera). Nasib baik, kadar penyembuhannya adalah 95%.

20. Skizofrenia dapat ditentukan dengan ketepatan 98.3% menggunakan ujian pergerakan mata rutin..

21. Orang dan anjing adalah satu-satunya yang mencari petunjuk visual di mata orang lain, dan anjing hanya melakukan ini ketika mereka berinteraksi dengan orang.

22. Kira-kira 2% wanita mempunyai mutasi genetik yang jarang menyebabkan mereka mempunyai kerucut retina tambahan. Ini membolehkan mereka melihat 100 juta warna..

23. Johnny Depp buta di mata kirinya dan rabun di sebelah kanannya.

24. Terdapat kes kembar siam dari Kanada yang mempunyai thalamus biasa. Berkat ini, mereka dapat mendengar fikiran satu sama lain dan saling melihat..

25. Mata manusia dapat membuat pergerakan lancar (tidak berselang) hanya jika mengikuti objek yang bergerak.

26. Sejarah Cyclops muncul berkat penduduk pulau-pulau Mediterania yang menemui sisa-sisa gajah kerdil yang pupus. Tengkorak gajah berukuran dua kali lebih besar dari tengkorak manusia, dan rongga hidung pusat sering disalah anggap sebagai soket mata.

27. Angkasawan tidak boleh menangis di angkasa kerana graviti. Air mata terkumpul dalam bola kecil dan mula mencubit mata anda

28. Perompak menggunakan penutup mata untuk menyesuaikan penglihatan mereka dengan cepat ke persekitaran di atas dan di bawah geladak. Oleh itu, satu mata terbiasa dengan cahaya terang, dan yang lain menjadi cahaya redup..

29. Ada warna yang terlalu "sukar" untuk mata manusia, mereka disebut "warna mustahil". Contohnya, warna merah-hijau.

30. Kami melihat warna tertentu, kerana ini adalah satu-satunya spektrum cahaya yang melewati air - kawasan di mana mata kita muncul. Tidak ada alasan evolusi di bumi untuk melihat spektrum yang lebih luas.

31. Mata mula berkembang sekitar 550 juta tahun yang lalu. Mata yang paling mudah adalah zarah protein fotoreseptor pada haiwan uniselular.

32. Kadang-kadang orang yang menderita aphakia - kekurangan lensa, laporkan melihat spektrum sinar ultraviolet.

33. Lebah mempunyai rambut di mata mereka. Mereka membantu menentukan arah angin dan kelajuan penerbangan.

34. Angkasawan misi Apollo melaporkan melihat kilatan dan kilatan cahaya ketika mereka menutup mata. Kemudian terungkap bahawa ini disebabkan oleh radiasi kosmik yang memancarkan sinaran retina mereka di luar magnetosfera Bumi..

35. Kita "melihat" dengan otak kita, bukan mata kita. Gambar yang kabur dan berkualiti rendah adalah penyakit mata, kerana sensor menerima gambar dengan herotan. Kemudian otak akan memaksakan herotan dan "zon mati".

9 fakta luar biasa mengenai mata dan penglihatan

Semua orang mendengar bahawa mata adalah cermin jiwa. Tetapi organ ini beratnya kira-kira 8 gram, bahawa mata coklat sebenarnya berwarna biru dengan pigmen coklat, kebanyakan hanya pakar oftalmologi dan peserta kuiz intelektual yang tahu. Kami memberitahu perkara yang lebih menakjubkan.

Manusia melihat dunia di sekelilingnya lebih baik daripada banyak haiwan

Ahli biologi dari Duke University di Amerika Syarikat melakukan eksperimen dan mengira Butiran yang kelihatan tajam bagi orang mungkin kabur pada haiwan peliharaan mereka penglihatan sekitar 600 spesies serangga, burung, mamalia, ikan dan haiwan lain. Kajian menunjukkan bahawa penglihatan manusia lebih tajam daripada anjing dan kucing (mereka melihat semuanya dalam warna tak jenuh), tikus (mereka melihat semuanya dalam warna kabur dan biru-hijau) dan bahkan terbang (bagi mereka dunia ini adalah mozek gerakan perlahan raksasa). Seseorang jauh lebih baik dalam membezakan butiran kecil..

Warna mata bergantung pada jumlah melanin

Iris bertanggungjawab untuk warna mata kita. Ia mengandungi sel khas (kromatofor) yang mengandungi pigmen melanin, yang bersinar melalui kornea..

Jumlahnya menentukan warna: jika terdapat banyak melanin, mata akan menjadi hitam atau coklat, jika ada sedikit - hijau atau biru. Di antara manusia dan haiwan, ada juga warna mata merah, ia berlaku di albino. Mereka benar-benar kekurangan melanin, sehingga warna mata ditentukan oleh darah di saluran iris.

Iris setiap orang adalah unik

Sebilangan orang mungkin mempunyai warna mata yang serupa, tetapi corak pada iris tidak pernah berulang, seperti cap jari..

Sebelumnya, ciri iris ini memudahkan pengenalan biometrik. Tetapi dalam dekad terakhir, kaedah yang lebih dipercayai telah diciptakan..

Kornea lebih unik

Walaupun iris telah membuktikan dirinya sebagai bahagian unik dari mata manusia, pengesahan terhadapnya tidak dapat dipercayai sepenuhnya. Faktanya ialah, seperti kulit di hujung jari anda, warna iris dapat diubah melalui pembedahan. Sebagai contoh, doktor Amerika Greg Homer telah mengembangkan prosedur Laser dapat mengubah mata coklat menjadi biru, kaedah mengubah mata coklat menjadi biru menggunakan pembedahan laser..

Pada masa yang sama, Dr. Celia Sánchez-Ramos dari Universiti Complutense Madrid menerima hadiah utama Pameran Penemuan di Geneva, membuktikan La córnea es la parte del cuerpo mss fiable para autenticar la identidad de los individuos dalam laporannya bahawa kornea adalah bahagian tubuh yang paling dipercayai seseorang untuk membuktikan identitinya.

Kanta lekap dicipta lebih awal daripada yang anda fikirkan

Kanta lekap lembut pertama dikeluarkan pada tahun 1971 oleh Bausch + Lomb, Kanta lensa sentuhan selama dua puluh lima tahun: kesannya pada amalan kornea dan oftalmik. Kini lensa dibuat dari bahan berteknologi tinggi: contohnya, hidrogel silikon atau hipergel. Oleh kerana itu, mereka mengekalkan kelembapan dengan baik dan membiarkan oksigen masuk..

Prototaip kanta lekap moden ditemui di antara lakaran Leonardo da Vinci. Saintis secara empirikal mendapati bahawa sistem optik mata dapat diperbaiki dengan menghubungi kornea dengan air. Dia meletakkan wajah orang cacat penglihatan di lembangan air, dan untuk pertama kalinya orang ini dapat melihat dengan jelas.

Yang pertama disesuaikan untuk kerja jangka panjang dengan alat, jadi ia akan menjadi penyelesaian yang sangat baik untuk pelajar sekolah menengah, pelajar dan semua mereka yang menghabiskan banyak masa di komputer. Yang terakhir, seperti mata kita, mengandungi kelembapan 78 %² dan tahan selama 16 jam³.

Beberapa fakta menarik mengenai mata

  • Setiap lelaki ke-12 buta warna.
  • Wanita berkedip dua kali lebih kerap daripada lelaki.
  • Tindik bola mata boleh dilakukan di Belanda. Prosedur dilakukan untuk menanam perhiasan yang berharga, seperti hati kecil atau tanda bintang.
  • Bersin dengan mata terbuka adalah mustahil.

Ujian ketajaman visual yang paling mudah

Lihatlah langit pada waktu malam, cari Big Dipper. Sekiranya di pemegang baldi berhampiran bintang tengah anda dapat melihat yang kecil dengan jelas, maka anda mempunyai ketajaman visual yang normal. Kaedah pengesahan ini digunakan oleh orang Arab kuno..

1. Reindel W., Steffen R., Moshauer G. Pengguna peranti digital dengan tanda-tanda mata kering sedang menilai kanta sentuh hidrogel silikon baru. Buletin Optometri, 2017, No. 3, h. 36-40
2. Rajendra Akaria U., Tang V., Yun V.L., et al. Mata manusia. Rajendra Akaria U., Ng EIK, Suri JS, penyunting. Simulasi gambar mata manusia. Norwood, Massachusetts: Rumah Artek; 2008: 5
3. Steffen R. Schaffer J. Perbandingan dehidrasi dua jenis kanta lekap. Poster yang dibentangkan di Simposium Optik Global untuk Profesional. 01/25/2014 Las Vegas, NV Biotrue® ONEday kehilangan kelembapan kurang dari 2% dalam masa 16 jam pemakaian.

* Terdapat kontraindikasi. Baca arahan sebelum digunakan.

Fakta menarik mengenai mata manusia

Selamat hari, pelawat yang dikasihi Interessno.ru. Mata manusia adalah organ yang sangat kompleks yang memungkinkan kita untuk melihat dunia dengan cara yang pancaindera kita yang lain tidak dapat melihatnya. Walaupun kita menggunakan mata sepanjang waktu bangun tidur, ada banyak yang tidak kita ketahui mengenai organ yang luar biasa ini. Dan hari ini kami memutuskan untuk memperbaikinya.

Kami telah mengumpulkan di dalam penerbitan fakta-fakta menarik tentang mata manusia, yang seharusnya menyenangkan bukan sahaja orang dewasa, tetapi juga kanak-kanak..

Mata kita melihat objek terbalik. Semua yang kita lihat terdiri dari cahaya yang dipantulkan dari objek. Tetapi kerana kornea melengkung di depan, ia membengkokkan cahaya yang memasuki retina, menyebabkan gambar yang dihasilkan terbalik. Tetapi mengapa kita melihat semuanya normal dan tidak terbalik?

Terima kasih otak. Dia menerima maklumat dan segera membalikkan gambar.

Pada tahun 1950, seorang profesor di University of Innsbruck, Theodor Erismann, melakukan eksperimen ke atas pembantunya Ivo Kohler. Dia memberikan cermin mata pembantu yang membalikkan gambar. Kohler memakai kacamata ini selama seminggu, setelah itu otaknya menyesuaikan diri dan dia mulai melihat semua benda secara normal, bukan terbalik..

Ramai orang tahu bahawa bayi yang baru lahir hanya melihat warna hitam dan putih. Tetapi ia tidak begitu. Ya, dunia mereka hitam dan putih, tetapi mereka juga dapat membezakan warna merah dengan latar kelabu. Sebab mereka tidak dapat melihat warna adalah kerana kerucut mata mereka (sel fotoreseptor), yang bertanggung jawab terhadap persepsi warna, tidak terlalu berkembang. Walau bagaimanapun, penglihatan kanak-kanak berkembang dengan cepat. Selepas 2 bulan mereka dapat membezakan antara warna merah dan hijau, dan setelah beberapa minggu - biru dan kuning.

Salah satu kesalahpahaman terbesar adalah bahawa mata kita tetap sama sejak lahir hingga akhir hayat. Ini tidak benar. Sebenarnya, mata kita banyak tumbuh pada 2 tahun pertama dan semasa akil baligh.

Kami berkelip 20,000 hingga 30,000 kali setiap hari. Setiap detik berkelip hanya berlangsung 0,2 saat, tetapi kita menghabiskan sekitar 1,5 jam sehari berkelip. Berkedip menghilangkan kotoran dan menjadikan mata lembap, sehingga melindunginya dari kering.

Kita masing-masing mempunyai titik buta kecil di mana saraf optik bergerak melalui retina. Walau bagaimanapun, orang itu tidak menyedarinya. Sebilangan saintis mengatakan bahawa otak kita memenuhi tempat buta ini dengan maklumat berdasarkan perincian dan maklumat di sekitarnya dari mata yang lain. Orang lain cenderung untuk mempercayai bahawa otak kita hanya mengabaikan titik buta ini..

Kita terbiasa dengan kenyataan bahawa kita mempunyai sensor cap jari pada telefon pintar kita yang hanya bertindak balas terhadap cap jari kita. Walau bagaimanapun, hari ini pengimbasan cap jari tidak boleh dipercayai seperti imbasan retina. Walaupun cap jari hanya mempunyai 40 ciri unik, iris mempunyai 256 ciri unik..

Seperti haiwan, manusia boleh dilahirkan dengan mata pelbagai warna. Penyimpangan ini disebut heterokromia. Proses ini disebabkan oleh kekurangan atau kelebihan pigmen melanin pada satu mata. Biasanya heterokromia diwarisi, tetapi ia juga boleh muncul akibat beberapa jenis penyakit atau kecederaan.

Sebilangan besar dari kita telah menemui objek asing yang masuk ke mata kita. Contohnya, zarah debu boleh memasuki mata dan menggaru kornea kita. Walau bagaimanapun, alam telah memikirkan segalanya dan menjadikan organ ini menjadi semula. Goresan kecil pada kornea kita akan hilang dalam 48 jam.

Mata kita mampu mengenali sehingga 10,000,000 warna yang berbeza. Semua warna dalam spektrum cahaya yang dapat dilihat oleh manusia terdiri dari kombinasi warna hijau, merah, dan biru. Contohnya, apabila kita melihat warna kuning, ia adalah gabungan warna merah dan hijau. Ungu adalah gabungan warna merah dan biru, dan sebagainya..

Pada usia sekitar 40 tahun, penglihatan seseorang mula merosot. Anomali ini disebut presbyopia, aka "penglihatan pikun." Dengan anomali ini, kapsul lensa mengeras di mata, sehingga sukar untuk fokus pada objek yang terlalu dekat. Sebagai contoh, menjadi sukar bagi seseorang untuk membaca cetakan halus. Presbyopia bertambah buruk pada usia 50 tahun kerana kapsul lensa terus kehilangan keanjalannya.

Mata kita menyesuaikan diri dengan pergerakan kepala kita dalam milisaat. Terima kasih kepada harta tanah ini bahawa gambaran dunia sekitarnya tetap jelas, dan tidak kabur semasa pergerakan kepala. Perlu diperhatikan bahawa mata langsung menyesuaikan diri hanya dengan pergerakan kepala, dan bukan pada pergerakan objek di sekitarnya. Perkara ini dapat disahkan dengan mudah dengan melakukan perkara berikut: jaga tangan anda di depan mata pada jarak 30 cm dan gerakkan dengan cepat. Ia akan menjadi kabur. Sekarang ulangi perkara yang sama, gerakkan kepala anda, bukan tangan anda. Gambar akan tetap fokus.

Warna mata yang paling biasa adalah coklat. Kira-kira 79% penduduk dunia adalah orang yang bermata coklat. Warna mata kedua yang paling biasa adalah biru. Kira-kira 8-10% populasi dunia mempunyai warna ini..

Mata adalah organ kedua paling kompleks di dalam badan kita selepas otak. Ia terdiri daripada lebih dari 2,000,000 bahagian kerja yang dapat memproses hingga 36,000 bit maklumat setiap jam. Ia terdiri daripada bahagian-bahagian yang kompleks seperti retina, pupil, iris, lensa, kornea, saraf optik.

Kornea adalah satu-satunya bahagian mata yang tidak memerlukan darah. Kehadiran saluran darah di kornea akan merosakkan penglihatan kita. Oleh itu, dia menerima oksigen bukan dengan bantuan darah, tetapi langsung dari persekitaran, melalui filem air mata.

55 fakta mengejutkan mengenai mata manusia

Mata adalah organ sensitif yang mempunyai fungsi penting.

Mereka dapat menggambarkan keadaan emosi seseorang.

Kedalaman mereka kadang-kadang kelihatan tidak berkesudahan. Ramai orang bahkan tidak memikirkan kemampuan unik organ visual..

55 faktor yang akan mengejutkan setiap orang:

1. Ramai orang mempunyai mata coklat, tetapi mereka sebenarnya berwarna biru. Pigmen coklat hanya menyembunyikannya.

2. Sekiranya anda melihat seseorang yang mempunyai perasaan, maka dalam kebanyakan kes terdapat murid yang membesar.

3. Kesamaan kornea manusia dan jerung sangat tinggi. Ia boleh digunakan untuk campur tangan pembedahan..

4. Tidak mungkin bersin dengan mata terbuka.

5. Mata mengandungi lebih dari seratus juta sel yang sensitif terhadap cahaya.

6. Orang mempunyai kemampuan untuk membezakan antara setengah ribu warna kelabu.

7. Di kalangan lelaki, satu daripada 12 mengalami gangguan warna.

8. Mata hanya dapat membezakan warna primer. Hanya ada tiga daripadanya: biru, hijau, merah. Semua warna lain adalah gabungan warna primer..

9. Berat organ unik seperti itu kira-kira 8 gram.

01. Otot yang paling aktif dalam tubuh manusia adalah mata.

11. Simpan ukuran yang sama sepanjang hayat.

12. Secara visual anda hanya dapat melihat sebahagian kecil dari bola mata.

13. Sepanjang hidup, seseorang menangkap puluhan juta gambar.

14. Iris mengandungi kira-kira 300 zarah tertentu.

15. Berkelip adalah proses yang unik. Berlangsung sekitar 100 saat dengan selang 4-5 saat. Ini disebabkan oleh otot yang paling aktif dan terpantas.

16. Setiap 60 minit mata memproses sejumlah besar maklumat..

17. Seseorang berkelip sekitar 6 juta kali dalam setahun.

18. Fokus merangkumi lebih dari 50 objek setiap saat.

19. Semasa pertama kali bertemu dengan orang asing, anda dapat melihatnya selama 4 saat. Ini adalah masa yang cukup untuk mengetahui apa warna matanya..

20. Mata hanya menghantar maklumat ke otak, tetapi tidak membiarkannya dirasakan.

21. Gambar memasuki otak kita terbalik.

22. Fungsi mata menghilangkan lebih daripada separuh aktiviti otak.

23. Organ seperti ini mempunyai sejarah asal usul yang sangat mendalam. Mereka pertama kali muncul sekitar 600 juta tahun yang lalu..

24. Bulu mata juga unik. Kelangsungan hidup mereka tidak lebih dari enam bulan.

25. Di antara penduduk purba Maya, juling dianggap sebagai fenomena unik yang tidak biasa. Oleh itu, mereka melakukan segala-galanya agar anak itu mengalami kecacatan seperti itu..

26. Gurita tidak mempunyai titik buta.

27. Sebelum ini, semua orang mempunyai satu warna mata - coklat. Ini berterusan sehingga berlaku mutasi dengan wakil negara luar. Dengan latar belakang ini, warna lain muncul, terutamanya biru..

28. Anda sering dapat melihat benang dan bintik terapung di depan mata anda. Ini adalah paparan bayang-bayang yang ada di dalamnya.

29. Percubaan yang menarik: kemasukan air sejuk ke telinga akan menyebabkan mata bergerak ke arah yang lain. Sekiranya air suam masuk, mereka akan bergerak ke telinga yang sama. Ini adalah ujian perubatan yang menarik yang membantu menentukan sama ada terdapat kerosakan pada otak..

30. Kemunculan murid merah sering diperhatikan dalam gambar. Sekiranya mata anda melihat ke lensa, anda mesti berjumpa doktor. Ini boleh menjadi tanda tumor..

31. Banyak penyakit psikologi dapat dikenal pasti oleh keadaan mata. Sebagai contoh, skizofrenia didiagnosis dengan memeriksa pergerakan bola mata..

32. Orang saling memandang satu sama lain untuk mengenal pasti pembohongan atau maklumat lain. Anjing juga mempunyai kemampuan ini, hanya mereka menggunakannya bukan pada anjing lain, tetapi pada manusia.

33. Terdapat sebilangan kecil wanita yang mengalami mutasi genetik. Lebih-lebih lagi, mereka mempunyai kerucut lain di retina. Ini memungkinkan untuk membezakan sebilangan besar warna..

34. Proses patologi yang berbeza dapat diperhatikan di kedua-dua mata. Sebagai contoh, pelakon terkenal Johnny Depp menderita rabun di mata kanannya, dan sebelah kiri mempunyai kekurangan penglihatan sepenuhnya..

35. Di Kanada, terdapat kes ketika anak kembar Siam dengan kemampuan unik dilahirkan. Mereka dapat mendengar fikiran masing-masing. Tetapi sungguh luar biasa bahawa mereka juga berpeluang untuk saling melihat..

36. Pergerakan lancar diperhatikan ketika melihat objek yang bergerak.

37. Tidak mungkin menangis di angkasa. Ini disebabkan oleh graviti. Sekiranya anda mencuba, air mata akan berubah menjadi kacang polong kecil, dan menyebabkan sensasi terbakar.

38. Asal-usul Cyclops juga menarik. Buat pertama kalinya, mereka menemui tengkorak gajah, di mana bahagian hidung depan menyerupai soket mata. Pendapat ini salah.

39. Biasanya, perompak tidak menggunakan penutup mata ketika kehilangan sebelah mata. Ini diperlukan untuk mengawal geladak..

40. Phosphenes - kilatan cahaya yang muncul setelah menggosok mata.

41. Ada warna mustahil yang tidak ditentukan oleh penglihatan manusia.

42. Terdapat prosedur tertentu yang menyebabkan halusinasi teruk pada seseorang. Untuk ini, separuh bola kecil diletakkan di mata, dan orang itu mesti melihat warna merah. Dalam kes ini, anda perlu mendengar radio yang ditala untuk gangguan.

43. Sebenarnya, tidak ada perubahan evolusi yang dapat memperluas spektrum penglihatan.

44. Angkasawan sering bercakap tentang melihat kilatan terang di luar planet ketika mata mereka ditutup. Ini disebabkan oleh sinaran tinggi.

45. Orang yang tidak mempunyai lensa mungkin mempunyai penglihatan ultraviolet.

46. ​​Struktur mata lebah mengandungi rambut yang menghasilkan reaksi pertahanan dan membantu menentukan arah angin.

47. Kucing dengan mata biru kebanyakannya pekak.

48. Sinaran kuat boleh mempengaruhi perubahan warna mata.

49. Haiwan pemangsa tidur dengan sebelah mata terbuka. Ini membolehkan mereka mencari mangsa walaupun pada waktu malam..

50. Hampir semua orang tua menghidap virus herpes pada mata. Perkara ini didedahkan oleh doktor semasa bedah siasat.

51. Kesalahpahaman mengenai faedah lobak merah. Ia mengandungi vitamin A, yang bermanfaat untuk kesihatan dan penglihatan. Tetapi tidak ada kaitan dengan makan sayur ini secara berterusan dan penglihatan yang baik.

52. Semua kanak-kanak dilahirkan dengan cahaya mata. Hanya dengan usia mereka memperoleh warna kekal..

53. Mata hijau tulen sangat jarang berlaku. Terdapat sangat sedikit orang di planet ini. Adakah kecantikan yang luar biasa.

54. Sekiranya orang mempunyai mata biru, maka mereka boleh dianggap sebagai saudara. Ini disebabkan oleh mutasi genetik yang menyebabkan warna ini muncul. Fenomena ini berusia lebih dari 10,000 tahun. Seseorang hanya dapat membayangkan berapa banyak kerabat jauh yang dimiliki seseorang di seluruh dunia..

55. Iris adalah ciri individu tubuh manusia. Ia sering digunakan untuk mengenal pasti.

Selalunya dikatakan bahawa mata mencerminkan keadaan emosi seseorang. Kadang-kadang walaupun orang asing antara satu sama lain dapat menentukan ini dengan melihat. Masing-masing unik, tidak biasa, mempunyai ciri tersendiri. Pada sesetengah orang, tahi lalat dapat dilihat di iris. Ini boleh diambil sebagai ciri khas untuk pengenalan manusia. Ini akan berguna bagi semua orang untuk mengetahui ciri-ciri menarik tersebut..

Struktur foto mata manusia dengan keterangan. Anatomi dan struktur

Organ penglihatan manusia hampir tidak berbeza strukturnya dari mata mamalia lain, yang bermaksud bahawa dalam proses evolusi, struktur mata manusia tidak mengalami perubahan yang ketara. Dan hari ini mata dapat disebut sebagai salah satu alat yang paling kompleks dan berketepatan tinggi yang diciptakan oleh alam semula jadi untuk tubuh manusia. Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana alat visual manusia berfungsi, apa yang terdiri daripada mata dan bagaimana ia berfungsi dalam ulasan ini..

Maklumat umum mengenai struktur dan kerja organ penglihatan

Anatomi mata merangkumi struktur luarannya (kelihatan dari luar) dan dalaman (terletak di dalam tengkorak). Bahagian luar mata yang dapat diakses untuk pemerhatian merangkumi organ berikut:

  • Soket mata;
  • Kelopak mata;
  • Kelenjar lakrimal;
  • Konjungtiva;
  • Kornea;
  • Sclera;
  • Iris;
  • Murid.

Di luar wajah, mata kelihatan seperti celah, tetapi sebenarnya, bola mata memiliki bentuk bola, sedikit memanjang dari dahi ke belakang kepala (dalam arah sagital) dan mempunyai jisim sekitar 7 g. Pemanjangan ukuran mata anteroposterior lebih daripada biasa menyebabkan rabun, dan memendek - menjadi hiperopia.

Di muka tengkorak terdapat dua lubang - soket mata, yang berfungsi untuk penempatan yang padat dan melindungi bola mata dari kecederaan luaran. Di luar, tidak lebih dari seperlima bola mata dapat dilihat, sementara bahagian utamanya tersembunyi dengan selamat di soket mata.

Maklumat visual yang diterima oleh seseorang ketika melihat objek tidak lebih dari sinar cahaya yang dipantulkan dari objek ini, melewati struktur optik mata yang kompleks dan membentuk imej terbalik objek ini pada retina. Dari retina melalui saraf optik, maklumat yang diproses dihantar ke otak, kerana kita melihat objek ini dalam ukuran penuh. Ini adalah fungsi mata - untuk menyampaikan maklumat visual kepada kesedaran seseorang..

Membran okular

Mata manusia ditutup dengan tiga membran:

  1. Bahagian paling luar dari mereka - cangkang protein (sclera) - terbuat dari tisu putih yang kuat. Ia dapat dilihat secara separa di celah mata (putih mata). Bahagian tengah sclera memenuhi kornea mata.
  2. Choroid terletak tepat di bawah protein. Ia menempatkan saluran darah di mana tisu mata diberi makan. Iris berwarna terbentuk dari bahagian depannya.
  3. Retina melapisi bahagian dalam mata. Ia adalah organ yang paling kompleks dan mungkin yang paling penting di mata..

Skema membran bola mata ditunjukkan di bawah..

Kelopak mata, kelenjar lakrimal dan bulu mata

Organ-organ ini tidak tergolong dalam struktur mata, tetapi tanpanya fungsi visual yang normal tidak mungkin dilakukan, jadi mereka juga perlu dipertimbangkan. Kerja kelopak mata adalah melembapkan mata, menghilangkan serpihan daripadanya dan melindungi dari kerosakan..

Penghidratan biasa permukaan bola mata berlaku ketika berkelip. Rata-rata, seseorang berkedip 15 kali seminit, semasa membaca atau bekerja dengan komputer - lebih jarang. Kelenjar lakrimal, yang terletak di sudut luar atas kelopak mata, berfungsi secara berterusan, melepaskan cecair dengan nama yang sama ke dalam kantung konjungtiva. Air mata berlebihan dikeluarkan dari mata melalui rongga hidung, memasukinya melalui tubulus khas. Dalam patologi yang disebut dacryocystitis, sudut mata tidak dapat berkomunikasi dengan hidung kerana penyumbatan saluran lakrimal.

Bahagian dalam kelopak mata dan permukaan bola mata yang dapat dilihat anterior ditutup dengan cangkang telus yang paling nipis - konjungtiva. Ia juga mempunyai kelenjar lakrimal tambahan..

Keradangan atau kerosakan inilah yang membuat kita merasa gatal pada mata..

Kelopak mata mengekalkan bentuk separa bulat berkat lapisan kartilaginus dan otot bulat yang padat - penutupan retakan palpebral. Bahagian tepi kelopak mata dihiasi dengan 1-2 baris bulu mata - mereka melindungi mata dari habuk dan peluh. Di sini, saluran perkumuhan kelenjar sebum kecil terbuka, keradangannya disebut barli..

Otot oculomotor

Otot-otot ini berfungsi lebih aktif daripada semua otot lain di dalam tubuh manusia dan berfungsi untuk memberi arah pandangan. Dari ketidakkonsistenan dalam kerja otot mata kanan dan kiri, strabismus berlaku. Otot khas menggerakkan kelopak mata - mereka menaikkan dan menurunkannya. Otot oculomotor dilekatkan oleh tendonnya ke permukaan sklera..

Sistem optik mata

Mari cuba bayangkan apa yang ada di dalam bola mata. Struktur optik mata terdiri daripada radas cahaya, tempat tinggal dan alat reseptor. Di bawah ini adalah penerangan ringkas mengenai keseluruhan jalur pancaran cahaya yang memasuki mata. Peranti bola mata dalam bahagian dan laluan sinar cahaya melaluinya akan memberi anda gambaran berikut dengan simbol.

Kornea

"Lensa" mata pertama di mana sinar yang dipantulkan dari objek memukul dan membiaskan adalah kornea. Inilah yang merangkumi keseluruhan mekanisme optik mata dari depan..

Dialah yang memberikan bidang pandangan dan kejelasan gambar yang luas di retina.

Kerosakan kornea menyebabkan penglihatan terowong - seseorang melihat dunia di sekelilingnya seolah-olah melalui tiub. Mata "bernafas" melalui kornea - ia membiarkan oksigen dari luar.

Sifat kornea:

  • Kekurangan saluran darah
  • Ketelusan lengkap;
  • Kepekaan tinggi terhadap pengaruh luaran.

Permukaan sfera kornea awalnya mengumpulkan semua sinar pada satu titik, untuk kemudian memproyeksikannya ke retina. Berbagai mikroskop dan kamera telah dibuat seperti mekanisme optik semula jadi ini..

Iris dengan murid

Sebahagian dari sinar yang melewati kornea dihilangkan oleh iris. Yang terakhir dibatasi dari kornea oleh rongga kecil yang dipenuhi dengan cecair ruang lutsinar - ruang anterior.

Iris adalah diafragma ketat yang boleh bergerak yang mengatur aliran cahaya yang dihantar. Iris berwarna bulat terletak tepat di belakang kornea.

Warnanya berbeza dari biru muda hingga coklat gelap dan bergantung pada bangsa dan keturunan..

Kadang-kadang ada orang yang mata kiri dan kanannya mempunyai warna yang berbeza. Albinos mempunyai iris merah.

Membran arcuate dibekalkan dengan saluran darah dan dilengkapi dengan otot khas - annular dan radial. Yang pertama (sfinkter), berkontrak, secara automatik menyempitkan lumen murid, dan yang kedua (dilator), menguncup, mengembangkannya jika perlu.

Murid tersebut terletak di tengah-tengah iris dan mempunyai lubang bulat berdiameter 2 hingga 8 mm. Pengecutan dan pengembangannya berlaku secara tidak sengaja dan tidak dikawal oleh seseorang dengan cara apa pun. Sempit di bawah sinar matahari, murid melindungi retina dari luka bakar. Selain cahaya terang, murid dibatasi oleh kerengsaan saraf trigeminal dan ubat-ubatan tertentu. Pelebaran murid boleh berlaku dari emosi negatif yang kuat (keganasan, kesakitan, kemarahan).

Kanta

Selanjutnya, fluks cahaya jatuh pada lensa biconvex - lensa. Ini adalah mekanisme akomodatif yang terletak di belakang murid dan membatasi bahagian anterior bola mata, yang merangkumi kornea, iris dan ruang anterior mata. Badan vitreous melekat erat di belakangnya.

Tidak ada saluran darah dan pemeliharaan dalam zat protein telus lensa. Bahan organ tertutup dalam kapsul padat. Kapsul lensa terpasang secara radikal ke badan ciliary mata menggunakan jalur ciliary yang disebut. Mengetatkan atau melonggarkan jalur ini mengubah kelengkungan lensa, yang membolehkan anda melihat objek yang dekat dan jauh dengan jelas. Harta tanah ini dipanggil penginapan..

Ketebalan lensa bervariasi dari 3 hingga 6 mm, diameter bergantung pada usia, pada orang dewasa mencapai 1 cm. Untuk bayi baru lahir dan bayi, bentuk lensa yang hampir bulat adalah ciri kerana diameternya yang kecil, tetapi ketika anak membesar, diameter lensa secara beransur-ansur meningkat. Pada orang tua, fungsi akomodatif mata merosot..

Pengaburan lensa patologi disebut katarak..

Vitreous

Badan vitreous dipenuhi rongga antara lensa dan retina. Komposisinya diwakili oleh bahan gelatin lutsinar yang secara bebas menyebarkan cahaya. Dengan usia, dan juga dengan rabun tinggi dan sederhana, kelegapan kecil muncul di badan vitreous, yang dirasakan oleh seseorang sebagai "lalat terbang". Tubuh vitreous kekurangan saluran darah dan saraf.

Retina dan saraf optik

Setelah melalui kornea, pupil dan lensa, sinar cahaya tertumpu pada retina. Retina adalah lapisan dalam mata, dicirikan oleh kerumitan strukturnya dan terdiri terutamanya dari sel-sel saraf. Ia adalah bahagian otak yang telah berkembang ke hadapan..

Unsur sensitif cahaya retina adalah dalam bentuk kerucut dan batang. Yang pertama adalah organ penglihatan siang hari, dan yang terakhir adalah senja.

Batang dapat melihat isyarat cahaya yang sangat lemah.

Kekurangan vitamin A dalam badan, yang merupakan sebahagian daripada zat visual batang, menyebabkan kebutaan malam - seseorang melihat dengan buruk pada waktu senja.

Dari sel-sel retina, saraf optik berasal, yang merupakan serat saraf yang bersambung dan berpunca dari retina. Titik masuk saraf optik ke retina disebut titik buta, kerana ia tidak mengandungi fotoreseptor. Kawasan dengan jumlah sel sensitif cahaya tertinggi terletak di atas titik buta, kira-kira bertentangan dengan murid, dan disebut "Titik Kuning".

Organ penglihatan manusia disusun sedemikian rupa sehingga dalam perjalanan ke hemisfera serebrum, bahagian serat saraf optik mata kiri dan kanan bersilang. Oleh itu, di kedua-dua belahan otak terdapat serat saraf di kedua mata kanan dan kiri. Titik persimpangan saraf optik disebut chiasm. Gambar di bawah menunjukkan lokasi chiasm - pangkal otak.

Pembinaan jalan aliran cahaya sedemikian rupa sehingga objek yang dipertimbangkan oleh orang itu dipaparkan di retina dalam bentuk terbalik.

Selepas itu, gambar dihantar ke otak dengan bantuan saraf optik, yang "mengubahnya" ke kedudukan normal. Retina dan saraf optik adalah alat reseptor mata.

Mata adalah salah satu makhluk alam yang sempurna dan kompleks. Gangguan sedikit pun di salah satu sistemnya menyebabkan masalah penglihatan.

10 fakta menarik mengenai mata dan penglihatan

Mata adalah organ yang unik dalam struktur, berkat seseorang menerima sekitar 80% maklumat mengenai dunia di sekelilingnya: mengenai bentuk, warna, ukuran, pergerakan dan parameter objek dan fenomena lain. Tetapi berapa banyak yang kita ketahui mengenai organ indera kita yang paling berharga, yang, menurut saintis Sechenov, memberi kita kira-kira seribu sensasi berbeza per minit? Berikut adalah 10 fakta paling mengejutkan mengenai mata dan penglihatan.

Fakta 1. Diameter mata rata-rata adalah 2.5 cm, berat sekitar 8 g, dan parameter ini dengan perbezaan pecahan peratus serupa pada semua orang yang telah mencapai usia 7 tahun. Diameter mata anak yang baru lahir ialah 1.8 cm, beratnya adalah 3 g Hanya 1/6 organ penglihatan yang dapat dilihat oleh manusia. Bahagian dalam mata dihubungkan ke badan oleh saraf optik, yang mengangkut maklumat ke otak..

Fakta 2. Mata manusia hanya dapat melihat tiga bahagian spektrum - hijau, biru dan merah. Selebihnya warna yang dapat dibezakan (terdapat lebih dari 100 ribu) berasal dari ketiga warna ini. Hanya 2% wanita yang mempunyai kawasan retina tambahan yang dapat mengenali 100 juta warna. Semua kanak-kanak dilahirkan sebagai buta warna hiperopik, tidak dapat melihat warna, tetapi pada 8% lelaki buta warna tetap pada masa dewasa.

Fakta 3. Semua orang bermata biru. Perbezaan warna iris bergantung pada jumlah melanin yang tertumpu di dalamnya. Ini adalah yang tertinggi bagi mereka yang mempunyai mata coklat, yang terendah untuk mereka yang mempunyai cahaya mata. Jadi, semua anak dilahirkan dengan mata kelabu-biru, yang memperoleh warna genetik mereka setelah 1.5-2 tahun. Berkat ini, prosedur pembetulan warna laser telah meluas, yang membersihkan iris dari melanin. Ia membolehkan anda menukar warna mata coklat menjadi biru dalam satu minit; tetapi mustahil untuk mengembalikan naungan sebelumnya.

Fakta 4. Kira-kira 1% orang di planet ini mempunyai warna mata yang berbeza - gangguan genetik yang disebut heterochromia. Ini mungkin akibat trauma, penyakit, mutasi genetik dan dijelaskan oleh kelebihan melanin pada satu organ penglihatan dan kekurangannya pada organ lain. Dengan heterokromia separa (sektor), terdapat kawasan dengan warna yang berbeza pada satu iris, dengan mutlak - mata sepenuhnya terdiri daripada dua warna yang berbeza. Lebih kerap daripada pada manusia, heterokromia berlaku pada haiwan - kucing, anjing, kuda dan kerbau. Pada zaman kuno, orang dengan heterokromia dianggap ahli sihir dan penyihir..

Fakta 5. Salah satu warna iris paling jarang adalah hijau. Warna yang indah ini disebabkan oleh kehadiran di lapisan luar iris lipofuscin pigmen kuning, digabungkan dengan warna biru atau sian di stroma. Ia berlaku hanya pada 1.6% populasi dunia dan dibasmi keluarga yang mempunyai gen bermata coklat yang dominan.

Fakta 6. Kornea mata manusia dalam struktur dan struktur kolagen serupa dengan jerung, yang sering digunakan sebagai pengganti pembedahan mata. Hari ini, pemindahan kornea pemangsa laut kepada seseorang (pencapaian zooofthalmology) adalah kaedah yang sangat berkesan untuk merawat penyakit organ yang teruk dan memulihkan penglihatan.

Fakta 7. Retina unik: mempunyai 256 ciri unik (kebarangkalian pengulangan pada dua orang berbeza adalah 0,002%). Oleh itu, pengimbasan iris, bersama dengan cap jari, dapat digunakan untuk tujuan pengenalan. Sudah hari ini, prosedur untuk mengenali seseorang dengan iris mata digunakan dalam perkhidmatan kastam Amerika Syarikat dan Britain..

Fakta 8. Otot oculomotor adalah yang terpantas di dalam badan. Proses berkelip memakan masa sekitar 100 milisaat - atau 5 kali sesaat. Setiap detik lensa organ penglihatan dapat memfokus pada 50 objek, dan hanya sekejap sahaja; otot mata dapat membuat pergerakan halus hanya dengan mengikuti objek yang bergerak.

Fakta 9. Kita tidak melihat dengan mata kita, tetapi dengan otak kita. Organ penglihatan hanya memberi otak maklumat (dan dalam bentuk terbalik), yang bahagiannya sepadan menguraikan dalam bentuk gambar dan gambar. Oleh itu, jika otak tidak berfungsi, walaupun dengan fungsi mata yang normal, gambar dapat dilihat menyimpang. Satu ujian pergerakan mata standard dapat mengesan, dengan ketepatan 98%, skizofrenia, penyakit mental yang teruk yang berkaitan dengan kerosakan proses pemikiran.

Fakta 10. Warna mata yang paling tidak biasa adalah merah. Kerana ketiadaan melanin di retina, iris kelihatan merah kerana saluran darah kelihatan melaluinya. Dari pencampuran warna mata merah dan warna biru stroma, warna ungu dapat diperoleh (varieti - ungu, ultramarine, kecubung). Penyimpangan ini lebih kerap berlaku di albino dan sangat jarang berlaku..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma