Punca kehilangan orientasi jangka pendek di ruang angkasa?

Saya berpendapat bahawa alasan kehilangan orientasi jangka pendek di ruang angkasa, bagi orang yang berbeza, mungkin berbeza, kerana kesihatan setiap orang tidak sama. Inilah sebabnya:

  • Penyakit jantung kongenital.
  • Glukosa darah yang cukup rendah pada seseorang - hipoglikemia.
  • Metabolisme di otak mungkin terganggu.
  • Mungkin berlaku sekiranya disfungsi sistem kardiovaskular.
  • Juga - sistem saraf pusat.
  • Tekanan darah turun.
  • Mungkin tekanan..
  • Pelbagai gangguan emosi.
  • Mungkin terdapat gangguan metabolik.
  • Gangguan Endokrin.
  • Hipotermia yang teruk.
  • Panas panas.

Dari pengalaman peribadi, saya dapat menunjukkan sebab-sebab berikut:

  • Kehilangan kesedaran (pengsan)
  • Menurunkan glukosa darah.
  • Panas dalam keadaan panas atau terik matahari.

Sebagai tambahan kepada semua alasan di atas, kehilangan orientasi sementara di ruang boleh berlaku pada orang yang sihat apabila terdedah kepada keadaan yang tidak biasa..

Kehilangan orientasi terjadi pada juruterbang dalam keadaan penerbangan yang sulit, ketika dia dapat "membingungkan" air dengan langit ketika terbang di awan ketika melakukan manuver. Sekiranya tidak terdapat mercu tanda yang dikenali, ketidakcocokan antara penganalisis vestibular dan visual mungkin berlaku. Untuk mengawal keadaan seperti itu, kursus dan arahan khas telah dikembangkan..

Perkara serupa boleh berlaku kepada penyelam dalam keadaan cahaya rendah, apabila tidak ada mercu tanda, kedudukan badan di ruang angkasa tidak mudah ditentukan. Penilaian sensasi vestibular dapat dipengaruhi oleh kualiti gas pernafasan pada kedalaman yang besar.

Perubahan kedudukan secara mendadak pada mana-mana orang yang tidak terlatih yang sihat boleh menyebabkan kehilangan orientasi di ruang angkasa. Bayangkan melompat dari menara ke air. Atlet melakukan banyak putaran dalam beberapa saat dan dalam pesawat yang berbeza dan memasuki air dalam kedudukan yang ditentukan dengan ketat. Bagi kebanyakan orang biasa dalam situasi ini, 1.5 giliran sudah cukup untuk hilang sepenuhnya di ruang angkasa..

Anda dapat membayangkan kemungkinan sebab hilangnya orientasi di ruang jika anda melihat contoh ilusi optik di rangkaian.

Kehilangan pening orientasi

Kehilangan orientasi di ruang: sebab

Selama bertahun-tahun berusaha untuk menyembuhkan BERSAMA?

Ketua Institut Rawatan Sendi: “Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan sendi dengan mengambil ubat untuk 147 rubel setiap hari.

Penting untuk mengetahui sebab-sebab disorientasi untuk memberikan pertolongan cemas dalam keadaan kecemasan..

Untuk rawatan sendi, pembaca kami telah berjaya menggunakan Sustalaif. Melihat populariti alat ini, kami memutuskan untuk memberikannya kepada perhatian anda..
Baca lebih lanjut di sini...

Apa yang boleh menjadi sebab kehilangan disorientasi di ruang angkasa? Terdapat beberapa di antaranya:

  • Penyakit Alzheimer;
  • meningitis;
  • kegagalan buah pinggang;
  • hipotiroidisme; skizofrenia;
  • hidrosefalus;
  • epilepsi;
  • Penyakit Creutzfeldt-Jakob;
  • gangguan manik-kemurungan;
  • ensefalitis;
  • hipoglikemia;
  • tumor dan sista otak.

Perhatikan bahawa penyebab disorientasi bukan hanya penyakit semacam ini, tetapi juga:

  • penyakit gunung;
  • penderaan alkohol;
  • mengambil ubat atau ubat-ubatan tertentu (ubat penenang, anti-alergi, penahan sakit, ubat-ubatan anti-radang, penenang otot);
  • hipovitaminosis;
  • penyahhidratan;
  • hipotermia;
  • panas terik;
  • kecederaan otak trauma;
  • jangkitan;
  • gangguan metabolik;
  • psikosis pasca trauma.

Dengan pemakanan yang tidak betul, iaitu: pengambilan nutrien yang tidak mencukupi ke dalam badan, otak mula kelaparan dengan cara yang sama seperti badan. Kekeliruan kesedaran dan penurunan kadar gula dalam darah, dan sebagai akibatnya, disorientasi di ruang angkasa adalah salah satu akibat diet yang tidak betul..

Mual dan pening dengan tekanan darah tinggi

Hipertensi adalah keadaan biasa di antara pelbagai segmen penduduk. Patologi ini mungkin tidak menampakkan dirinya dalam jangka masa yang lama, yang menyukarkan diagnosisnya. Selain itu, gejala hipertensi arteri agak tidak spesifik dan tidak menunjukkan penyakit tertentu. Sebagai contoh, selalunya dengan tekanan darah tinggi, kepala berpusing, mual atau muntah berlaku, perubahan kesedaran berlaku dalam bentuk kemurungan atau pengsan. Tanda-tanda ini adalah ciri banyak penyakit, ia sangat biasa pada penyakit sistem saraf pelbagai asal dan lokalisasi. Pada masa yang sama, pesakit dalam banyak kes bahkan tidak memperhatikan manifestasi klinikal seperti itu, menjadikannya terlalu banyak bekerja. Walau bagaimanapun, pening dengan hipertensi arteri menunjukkan bahaya patologi untuk kesihatan manusia, dan jika ia berlaku, anda perlu meminta bantuan doktor.

Pengubatan sendiri dalam kes sedemikian boleh membahayakan. Ini disebabkan oleh perbezaan serius dalam mekanisme perkembangan penyakit, yang ditunjukkan oleh tanda-tanda klinikal yang serupa. Pening, mual, dan kelemahan dengan tekanan darah tinggi boleh berlaku akibat proses yang mesti ditentukan oleh doktor..

Pembacaan tekanan darah yang menyebabkan pening

Migrain dan vertigo diperhatikan jika tidak ada patologi dan pada orang dengan penyakit kronik, termasuk hipertensi. Peningkatan frekuensi gejala seperti itu dengan usia, dan juga dengan kelebihan psiko-emosi dan fizikal yang serius, adalah ciri. Pening mempunyai banyak sebab, termasuk:

  1. Tekanan intrakranial meningkat. Keadaan yang serupa boleh dikaitkan dengan patologi metabolik yang menghalangi penyerapan semula cecair ke dalam aliran darah, dan juga merupakan akibat dari ketiadaan aliran keluar cecair serebrospinal yang normal. Selalunya, patologi berlaku pada penyakit limfa dan saluran darah otak, serta langsung ke tisu saraf organ.
  2. Lesi radas vestibular dan telinga tengah. Pelbagai penyakit radang dapat timbul dengan kesedaran spasial yang tidak teratur, kehilangan keseimbangan, dan gambar visual yang kabur. Pening selalunya merupakan gejala pertama perkembangan patologi..
  3. Petunjuk tekanan darah adalah 200/100 mm Hg. Seni. dan lebih tinggi. Terdapat dua mekanisme untuk berlakunya vertigo pada hipertensi. Yang pertama berkaitan dengan pembebasan adrenalin ke dalam aliran darah, yang meningkatkan aktiviti jantung dan beban yang lebih besar pada kapal. Yang kedua adalah kesan mekanikal peningkatan jumlah cecair yang beredar pada baroreceptor. Ini menyebabkan kerengsaan sistem saraf simpatik, yang bertindak balas dengan mengembangkan pening, diikuti dengan mual dan muntah..
  4. Penurunan tekanan darah hingga 90/60 mm Hg. Seni. Hipotensi juga boleh menyebabkan vertigo berkembang. Ini disebabkan oleh pelanggaran bekalan darah normal ke otak, dan juga pembentukan hipoksia di dalamnya. Kekurangan oksigen jika tiada rawatan menyebabkan hilangnya kesedaran.

Dengan hipertensi arteri, pening boleh menjadi kronik dan muncul dalam keadaan tertekan atau keletihan. Namun, jika serangan berulang, tidak hilang untuk jangka waktu yang lama dan berkembang tanpa alasan yang jelas, lebih baik melakukan tonometri. Sekiranya peranti menunjukkan nilai melebihi 170/90 mm Hg. Art., Ada kemungkinan besar untuk mengembangkan krisis hipertensi di masa depan. Keadaan seperti itu adalah alasan untuk menjalani pemeriksaan perubatan yang komprehensif dan menetapkan terapi yang sesuai..

Harus diingat bahawa pening berkembang walaupun di bawah tekanan normal, dan ada banyak sebab untuk gejala tersebut, dan rawatan harus diresepkan oleh doktor setelah melakukan penyelidikan yang diperlukan dan membuat diagnosis yang tepat..

Penyebab loya

Mual dan muntah adalah salah satu aduan yang paling biasa. Gejala ini mengiringi banyak patologi. Sebilangan besar pesakit mengaitkan perkembangan tanda-tanda klinikal seperti itu dengan gangguan pencernaan, tetapi ini tidak sepenuhnya benar. Dorongan untuk muntah boleh timbul akibat banyak sebab:

  1. Keracunan akibat keracunan makanan, diet yang tidak betul atau overdosis ubat. Pertahanan badan merangsang kerja saluran gastrousus untuk menyingkirkan bahan berbahaya secepat mungkin. Ini membawa kepada muntah dan cirit-birit. Keadaan yang serupa dengan mekanisme perkembangan yang serupa terbentuk semasa kehamilan, sementara reaksi tubuh seperti itu adalah norma.
  2. Peningkatan tekanan intrakranial berkembang dengan peningkatan jumlah darah yang beredar yang disebabkan oleh hipertensi arteri, serta terhadap latar belakang kesukaran aliran keluar cecair serebrospinal yang normal. Mekanisme ini pertama kali menyebabkan migrain dan pening, dan kemudian memprovokasi pengaktifan pertahanan tubuh, yang menghilangkan lebihan air.
  3. Pelanggaran peredaran serebrum yang mempengaruhi pusat muntah. Keadaan yang serupa adalah akibat dari vasospasme, perubahan tisu iskemia atau kecederaan traumatik.

Kejadian mual pada pesakit hipertensi adalah gejala gangguan serius pada tubuh. Krisis penyakit sering disertai dengan tanda-tanda klinikal yang serupa dan memerlukan pesakit di hospital untuk menstabilkan keadaan dan mencegah perkembangan komplikasi berbahaya.

Memberi pertolongan

Vertigo dan loya dengan tekanan darah tinggi adalah alasan untuk berjumpa doktor. Selalunya, gejala seperti itu akut dan memerlukan menghubungi pasukan perubatan di rumah untuk dimasukkan ke hospital berikutnya. Namun, sebelum kedatangan kakitangan yang berkelayakan, pesakit diminta untuk memberikan rawatan kecemasan yang diperlukan di rumah..

Dadah

Hipertensi arteri memerlukan pemantauan ubat yang berterusan. Apabila penyakit dikesan, doktor menetapkan senarai ubat untuk menjaga kesihatan. Sekiranya krisis eksaserbasi atau hipertensi berlaku, perlu mengambil ubat yang diresepkan oleh doktor.

Kesan tablet terhadap pening dan mual di bawah tekanan dicapai kerana kesannya pada pelbagai kaitan dalam patogenesis penyakit yang mendasari. Untuk bantuan kecemasan, kaedah berikut digunakan:

  1. Ubat antispasmodik membolehkan saluran otak mengembang, yang memastikan aliran darah yang lebih baik dan bekalan oksigen yang mencukupi ke organ. Untuk melakukan ini, gunakan ubat seperti "No-shpa" atau "Spazmalgon".
  2. Ubat antihipertensi - Captopril atau Anaprilin. Ubat-ubatan inilah yang diresepkan oleh doktor untuk penggunaan jangka panjang dalam darah tinggi. Mereka juga harus digunakan untuk memerangi krisis, agar tidak menyebabkan penurunan tekanan yang terlalu banyak, yang dapat membahayakan tubuh..
  3. Diuretik mempromosikan penghapusan cecair berlebihan, yang mengurangkan tekanan pada jantung dan saluran darah. Ubat-ubatan tersebut membantu menangguhkan mekanisme pertahanan tubuh yang bertujuan mengaktifkan pusat muntah untuk mengurangkan jumlah darah yang beredar. Untuk tujuan tersebut, "Furosemide" dan "Veroshpiron" digunakan.
  4. Ubat antiaritmia ("Etatsizin" dan "Amiodarone") membantu mengurangkan kesan adrenalin pada otot jantung. Peningkatan penguncupan miokardium boleh menyebabkan kemerosotan keadaan pesakit. Penggunaan ubat-ubatan tersebut mengurangkan risiko mengalami komplikasi jantung.

Kaedah rawatan tradisional

Rawatan di rumah juga berkesan dalam memerangi hipertensi, tetapi tidak boleh digunakan semasa serangan. Resipi rakyat memerlukan pengambilan yang lama dan berkala untuk mencapai kesan yang ketara. Yang paling popular adalah:

  1. Bawang putih melawan salah satu penyebab utama hipertensi - gangguan metabolik. Ia mengencangkan saluran darah, dan juga membantu menghilangkan plak kolesterol.
  2. Rumpai laut mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan untuk menjaga kesihatan. Tumbuhan menormalkan fungsi sistem endokrin, merangsang otak.
  3. Cuka sari apel menguatkan saluran darah dan melegakan gejala mual dari pelbagai asal.

Disorientasi di ruang angkasa: penyebab, gejala dan rawatan, pening

Disorientasi di angkasa boleh menjadi akibat dari penyakit neurologi dan gejala mereka. Sekiranya kita membincangkan sebab-sebab fenomena ini, maka pertama-tama, mari kita lihat apakah sebenarnya. Disorientasi di ruang angkasa biasanya disertai dengan disorientasi sementara, iaitu, seseorang pada saat-saat seperti itu tidak dapat memahami di mana dia berada dan hari atau bahkan tahun apa itu. Keadaan ini berbahaya bagi orang itu sendiri dan bagi orang di sekelilingnya. Bagaimanapun, kehilangan orientasi di ruang angkasa sering disertai dengan serangan panik, dan dalam kes ini sukar untuk mengatakan apa yang mampu dilakukan oleh seseorang..

Apa yang boleh menjadi sebab kehilangan disorientasi di ruang angkasa? Terdapat beberapa di antaranya:

  • Penyakit Alzheimer;
  • meningitis;
  • kegagalan buah pinggang;
  • hipotiroidisme; skizofrenia;
  • hidrosefalus;
  • epilepsi;
  • Penyakit Creutzfeldt-Jakob;
  • gangguan manik-kemurungan;
  • ensefalitis;
  • hipoglikemia;
  • tumor dan sista otak.

Perhatikan bahawa penyebab disorientasi bukan hanya penyakit semacam ini, tetapi juga:

  • penderaan alkohol;
  • mengambil ubat atau ubat-ubatan tertentu (ubat penenang, anti-alergi, penahan sakit, ubat-ubatan anti-radang, penenang otot);
  • hipovitaminosis;
  • penyahhidratan;
  • hipotermia;
  • panas terik;
  • kecederaan otak trauma;
  • jangkitan;
  • gangguan metabolik;
  • psikosis pasca trauma.

Dengan pemakanan yang tidak betul, iaitu: pengambilan nutrien yang tidak mencukupi ke dalam badan, otak mula kelaparan dengan cara yang sama seperti badan. Kekeliruan kesedaran dan penurunan kadar gula dalam darah, dan sebagai akibatnya, disorientasi di ruang angkasa adalah salah satu akibat diet yang tidak betul..

Bagaimanapun, dan tanpa mengira sebab-sebab berlakunya keadaan seperti itu, langkah pertama adalah menghubungi pakar neurologi. Hanya seorang doktor, dengan melakukan pemeriksaan dan menetapkan analisis, yang dapat mendiagnosis penyebab sebenar disorientasi di ruang angkasa..

Perkaitan

Kehilangan orientasi, kekurangan koordinasi pergerakan kerana pening tiba-tiba boleh menyebabkan pengsan, dan mungkin menyebabkan kecederaan yang lebih serius sekiranya terjatuh.

Ataxia muncul - pelanggaran koordinasi pergerakan normal, yang tidak dikaitkan dengan kelemahan otot. Pening boleh menjadi gejala gangguan teruk di dalam badan.

Semasa pening secara tiba-tiba, seseorang mungkin merasa seolah-olah berputar, atau objek yang berada di dekatnya berputar.

Dia kehilangan koordinasi dan tidak dapat mengawal kedudukannya di angkasa. Sebenarnya, itulah sebabnya pening mendapat namanya. Kadang-kadang ia hanya boleh berlangsung beberapa saat, minit, dan kadang-kadang beberapa jam.

Pening teruk yang berterusan dengan loya dan kehilangan keseimbangan dalam hampir semua kes adalah akibat dari kelainan mental atau neurologi yang serius.

Banyak yang mengalami pening ketika ada perubahan mendadak dan mendadak pada posisi mereka di ruang angkasa, misalnya, akibat dari bangun tidur secara tiba-tiba pada waktu pagi. Dalam perubatan, simptom ini disebut "keruntuhan ortostatik".

Disorientasi di ruang - sebab, gejala, rawatan

Disorientasi adalah gejala masalah serius.

Disorientasi adalah gangguan kesedaran di mana sukar bagi seseorang untuk berfikir, bertindak, menavigasi dengan cepat dan betul. Pesakit mungkin lupa ke mana dia pergi, apa yang terjadi padanya beberapa waktu lalu. Orang seperti itu memerlukan pertolongan berterusan dari orang lain..

Kesedaran yang keliru: sebab-sebab penampilan

Disorientasi adalah ketidakmampuan untuk mengenal pasti keperibadian seseorang, tempat tinggal fizikalnya, tempoh di mana dia atau milik sosial. Disorientasi keperibadian sering berlaku kerana kerosakan pada elemen struktur otak.

Selain itu, penyimpangan yang dimaksud sering timbul akibat pengambilan cecair alkohol yang berlebihan, penggunaan bahan narkotik atau ubat psikotropik farmakopia yang kuat. Dengan kata lain, disorientasi adalah gangguan kesedaran..

Dalam keadaan yang dijelaskan, sukar bagi subjek untuk berfikir dengan cepat, untuk melakukan tindakan, ada kesukaran dengan penentuan nasib sendiri dan orientasi.

Dalam proses ini, kemampuan berfikir dengan kelajuan rata-rata hilang, kejelasan dan konsistensi pemikiran dihancurkan dengan ketara.

Tanda-tanda kemerosotan adalah masalah dengan orientasi di ruang dan penurunan perhatian. Pemikiran logik hilang dan ingatan terganggu. Tanda-tanda jiwa yang lebih tinggi berubah satu per satu. Contohnya, hanya pengecaman pertuturan sahaja yang akan terjejas. Masalah ingatan diperhatikan, orientasi ruang terganggu. Terdapat dua jenis kekeliruan, bergantung kepada penyebab penampilan - cepat dan lambat.

Manifestasi adalah satu masa dan kekal. Demensia dan kecelaruan adalah tanda-tanda keadaan terakhir. Fungsi integratif berfikir pada saat kekeliruan tidak ada. Bersama dengan perubahan yang diharapkan, pesakit sering diam, bergerak sedikit, dan tertekan secara luaran. Ilusi dan halusinasi menyertai penyakit.

Yang pertama timbul kerana tubuh tidak dapat merasakan rangsangan dengan betul, sementara halusinasi menampakkan diri dengan sendirinya. Setiap individu menderita penyakit dengan cara yang berbeza - faktor penentu adalah punca perkembangan gangguan tersebut. Kelambatan pemikiran dan ketidakkonsistenan siri logik ditekankan pada minit pertama perbualan. Malah orang bukan profesional dapat melihat gejala awal.

Psikoterapi membahagikan delirium kepada beberapa klasifikasi: halusinasi (keupayaan untuk melihat maklumat yang tidak ada); manik (obsesi dengan pencerobohan); katatonik (ketidakupayaan untuk bergerak sepenuhnya); perbalahan (memutarbelitkan fakta yang jelas).

Sebab-sebab berikut untuk munculnya fenomena kesedaran yang keliru dibezakan:

  • trauma (akibat kecederaan otak traumatik yang menembusi);
  • sekiranya berlaku kecederaan otak (tisu organ mengalami kepekaan tinggi);
  • berlakunya aneurisma (saluran darah yang membesar mempengaruhi tisu bersebelahan);
  • keracunan merkuri;
  • peningkatan dos kandungan alkohol dalam darah;
  • mabuk dadah;
  • pendedahan kepada gas neurotropik pada sistem pernafasan;
  • pengambilan sebatian organofosforus ke dalam sistem pencernaan;
  • keracunan dengan bahan neurotoksik - ikan fugue, cendawan, carambola;
  • hipertermia akibat penyakit berjangkit;
  • kejutan yang menyakitkan semasa patah tulang, kehelan, kehilangan darah yang ketara;
  • penyakit teruk - tuberkulosis, ensefalitis, diabetes mellitus, semua jenis hepatitis, sindrom imunodefisiensi yang diperoleh pada peringkat akhir perkembangan;
  • perkembangan pertumbuhan tumor pada peringkat barah terakhir (semasa proses, mabuk berlaku);
  • penyakit iskemik, semua jenis strok, berlaku dengan tidak jelas dan jelas;
  • infark miokard, dengan sindrom kesakitan yang ketara dan aliran darah terganggu;
  • dystonia vegetatif-vaskular - vasodilasi berlaku di kawasan sistem vegetatif badan;
  • penyakit yang berkaitan dengan usia demensia pikun, penyakit Alzheimer, semua jenis marasmus;
  • ledakan emosi yang terang;
  • hipotermia;
  • tempoh tanpa tidur untuk waktu yang lama;
  • kebuluran oksigen;
  • menakjubkan 1 dan 2 darjah.

Ia diklasifikasikan sebagai gangguan mental dan boleh menjadi faktor perubahan tertentu dalam sistem saraf pusat. Ia dibahagikan kepada jangka pendek dan jangka panjang, bergantung kepada beberapa faktor.Pesakit tidak dapat menggambarkan dirinya sebagai orang, tidak ada orientasi temporal dan spasial.

Ia tidak boleh dikelirukan dengan disorientasi sosial anak-anak, yang merupakan proses usia sementara. Fenomena ini terbahagi kepada dua jenis: allopsychic, autopsychic. Dalam kes pertama, terdapat ketidakmampuan untuk menentukan lokasi, serta pemisahan selang waktu. Dalam kes kedua, mustahil untuk memberikan nama, nama keluarga, nama keluarga, tarikh lahir, tempat kediaman.

Untuk diagnostik, soalan yang dipilih dengan betul diajukan, kejelasan ditentukan. Sekiranya keliru, rundingan segera dengan psikoterapi diperlukan. Untuk penempatan di hospital psikiatri, persetujuan sukarela individu yang memerlukan bantuan perubatan diperlukan. Gangguan dalam kesadaran menimbulkan kemustahilan penilaian objektif terhadap keadaan, kemasukan ke hospital dilakukan sesuai dengan keadaan yang diperkirakan pada masa rawatan. Saudara-mara dan ahli keluarga langsung dapat membantu mempercepat masalah undang-undang.

Penting untuk mengetahui sebab-sebab disorientasi untuk memberikan pertolongan cemas dalam keadaan kecemasan..

Apa yang boleh menjadi sebab kehilangan disorientasi di ruang angkasa? Terdapat beberapa di antaranya:

  • Penyakit Alzheimer;
  • meningitis;
  • kegagalan buah pinggang;
  • hipotiroidisme; skizofrenia;
  • hidrosefalus;
  • epilepsi;
  • Penyakit Creutzfeldt-Jakob;
  • gangguan manik-kemurungan;
  • ensefalitis;
  • hipoglikemia;
  • tumor dan sista otak.

Perhatikan bahawa penyebab disorientasi bukan hanya penyakit semacam ini, tetapi juga:

  • penyakit gunung;
  • penderaan alkohol;
  • mengambil ubat atau ubat-ubatan tertentu (ubat penenang, anti-alergi, penahan sakit, ubat-ubatan anti-radang, penenang otot);
  • hipovitaminosis;
  • penyahhidratan;
  • hipotermia;
  • panas terik;
  • kecederaan otak trauma;
  • jangkitan;
  • gangguan metabolik;
  • psikosis pasca trauma.

Dengan pemakanan yang tidak betul, iaitu: pengambilan nutrien yang tidak mencukupi ke dalam badan, otak mula kelaparan dengan cara yang sama seperti badan. Kekeliruan kesedaran dan penurunan kadar gula dalam darah, dan sebagai akibatnya, disorientasi di ruang angkasa adalah salah satu akibat diet yang tidak betul..

Disorientasi di angkasa boleh menjadi akibat dari penyakit neurologi dan gejala mereka. Sekiranya kita membincangkan sebab-sebab fenomena ini, maka pertama-tama, mari kita lihat apakah sebenarnya. Disorientasi di ruang angkasa biasanya disertai dengan disorientasi sementara, iaitu, seseorang pada saat-saat seperti itu tidak dapat memahami di mana dia berada dan hari atau bahkan tahun apa itu..

  • penderaan alkohol;
  • mengambil ubat atau ubat-ubatan tertentu (ubat penenang, anti-alergi, penahan sakit, ubat-ubatan anti-radang, penenang otot);
  • hipovitaminosis;
  • penyahhidratan;
  • hipotermia;
  • panas terik;
  • kecederaan otak trauma;
  • jangkitan;
  • gangguan metabolik;
  • psikosis pasca trauma.

Bagaimanapun, dan tanpa mengira sebab-sebab berlakunya keadaan seperti itu, langkah pertama adalah menghubungi pakar neurologi. Hanya seorang doktor, dengan melakukan pemeriksaan dan menetapkan analisis, yang dapat mendiagnosis penyebab sebenar disorientasi di ruang angkasa..

  • Apa itu Kekeliruan?
  • Punca berlakunya
  • Gejala
  • Apa itu disorientasi?
  • Kursus pembangunan
  • Pengelasan doktor
  • Gejala penyakit
  • Faedah diagnostik

Disorientasi adalah gangguan neurologi yang berlaku dengan kehilangan keupayaan sepenuhnya untuk berfikir, bertindak, berorientasi di ruang angkasa, merosakkan persepsi keperibadian seseorang dan orang lain.

Seseorang tidak mengenali tempat di mana dia berada, tidak mengingati apa yang berlaku padanya, tidak menyedari siapa dirinya.

Keadaan ini dikaitkan dengan gangguan aktiviti otak kerana kecederaan, jangkitan, penyakit sistem saraf, gangguan mental, penyakit badan, keracunan badan.

Disorientasi di angkasa boleh menjadi akibat dari penyakit neurologi dan gejala mereka. Sekiranya kita membincangkan sebab-sebab fenomena ini, pertama sekali, mari kita fahami apakah itu.

Disorientasi di ruang angkasa biasanya disertai dengan disorientasi sementara, iaitu, seseorang pada saat-saat seperti itu tidak dapat memahami di mana dia berada dan hari atau bahkan tahun apa itu. Keadaan ini berbahaya bagi orang itu sendiri dan juga orang lain..

Bagaimanapun, kehilangan orientasi di ruang angkasa sering disertai dengan serangan panik, dan dalam kes ini sukar untuk mengatakan apa yang mampu dilakukan oleh seseorang..

Langkah pencegahan

Disorientasi adalah gangguan dalam kesedaran di mana seseorang tidak dapat berfikir dengan jelas dan jelas. Kemunculan gangguan seperti itu memerlukan pemeriksaan menyeluruh dan diagnosis yang tepat. Sekiranya disorientasi kesedaran disebabkan oleh mengambil ubat, maka doktor yang hadir akan meninjau dos mereka atau memberi ubat lain.

Sekiranya kekeliruan menimpa seseorang secara mengejut, maka anda perlu berusaha untuk bertenang, tidak panik, tetapi menganalisis penyebab penyakit. Selalunya, disorientasi adalah isyarat beberapa jenis penyakit atau gangguan. Dalam keadaan ini, anda perlu minum banyak, memantau tekanan darah, memeriksa nadi anda. Kadang kala, antidepresan diresepkan untuk mengelakkan kekeliruan..

Kehilangan orientasi di ruang: sebab

Salah satu gejala pertama dan utama yang menyertai disorientasi di ruang angkasa. Ia dapat meningkat dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan, memusingkan kepala. Dari sebab dalaman, aliran darah yang salah dapat dibezakan, penampilannya disebabkan oleh kedudukan yang tidak selesa ketika duduk atau berbaring. Ia boleh menyebabkan rasa mual, muntah, mata menjadi gelap, sakit di dahi.

Jenis gangguan

Beberapa jenis disorientasi yang paling biasa termasuk:

  • gangguan ruang;
  • hilang dalam masa;
  • kecelaruan sosial.

Dengan gangguan spasial, pesakit tidak dapat mengenali tempat di mana dia berada. Sekiranya terdapat perbezaan masa, maka pesakit tidak mengingati hari-hari dalam seminggu, waktu dalam sehari. Kadang-kadang kanak-kanak dan remaja mengalami disorientasi sosial. Ia berlaku apabila keadaan hidup anak yang sangat sensitif berubah. Ini boleh menjadi kemasukan ke tadika, sekolah.

Ciri psikologi keperibadian yang disorientasi sosial adalah penurunan kepekaan terhadap norma sosial. Anda perlu sentiasa bekerja dengan anak-anak seperti itu agar perkembangan mereka berada pada tahap yang sesuai..

Gejala

  • keracunan;
  • manik - gangguan kemurungan;
  • demensia pikun;
  • gangguan metabolik;
  • trauma atau pembedahan;
  • mengambil alkohol atau dadah.

Untuk diagnosis awal, perlu mengesan kemajuan aktif proses:

  • jurang ingatan yang cetek (maklumat hilang dalam beberapa minit);
  • pesakit tidak dapat mengenali orang yang tersayang, serta data pasport asas;
  • tidak ada ingatan mengenai bidang maklumat manusia;
  • disorientasi;
  • perubahan mood tanpa syarat (mood agresif boleh digunakan walaupun pada orang dekat);
  • tidak ada rantai logik dalam pengucapan frasa (pengucapan dalam kelajuan di bawah rata-rata);
  • kekurangan kawalan terhadap pundi kencing dan sfinkter (kencing dan buang air besar yang berterusan);
  • tidur normal terganggu sepenuhnya.

Kadang-kadang penyebab manifestasi seperti itu adalah osteochondrosis serviks. Gambaran klinikal dalam kes ini berubah - rasa sakit di kawasan jantung dan retrosternal ditambahkan, pergerakan terhad, pelepasan peningkatan jumlah peluh.

Kerana pendarahan dalaman, aspek tambahan muncul: peningkatan jumlah peluh; pengelupasan kulit; produk buang air besar hitam; tekanan darah tinggi; pernafasan yang semakin teruk; takikardia.

Gangguan psikologi, pada gilirannya, mengandungi kehadiran tingkah laku yang tidak mencukupi, serangan agresif, kurang tidur normal, mengganas persekitaran terdekat, kemunculan ketidakberdayaan dan keruntuhan model tingkah laku dalaman yang jelas.

Sekiranya pesakit mengalami perubahan di atas, anda harus segera menghubungi ahli psikoterapi tempatan anda. Kemudian perbualan diadakan, tetapi tidak secara tertutup, tetapi di hadapan saudara. Selain itu, pendermaan darah ditetapkan untuk analisis biokimia dan umum darah dan air kencing. Elektrokardiogram, pemeriksaan ultrasound organ dalaman, sonografi Doppler semua saluran utama, pengimejan resonans magnetik, perundingan oral dengan pakar dilakukan.

Perubahan yang membantu menetapkan diagnosis adalah pening, mood berubah-ubah, tidur terganggu, masalah mengingat fakta, ketidakupayaan untuk mengenal pasti seseorang, kegelisahan psikologi dalaman tanpa provokasi dari luar.

Gejala spasial diserlahkan: perubahan mood yang tajam - keadaan apatis berubah menjadi yang agresif.

Bantuan dalam situasi ini hanya dapat dilakukan di institusi khusus yang bekerja dengan orang yang tidak seimbang secara psikologi.

Secara terpisah, disorientasi sosial dibezakan, yang tidak dapat dikaitkan dengan gangguan mental. Kekhususannya: usia yang jelas tidak jelas, ketagihan jangka panjang kepada masyarakat, kegelisahan dalam situasi yang tidak biasa.

Dystonia vegetovaskular menimbulkan peningkatan gejala - terdapat muntah, pening progresif aktif, bunyi telinga, kehilangan pendengaran lengkap atau separa, sakit kepala, tekanan darah melompat.

Kompleks diagnostik memerlukan perundingan awal dengan psikoterapis dan ahli neuropatologi. Doktor melakukan manipulasi dengan pesakit, pemeriksaan fizikal yang lengkap, dengan soalan yang membantu menentukan diagnosis yang betul. Dari sudut pandang manipulasi fizikal, terdapat sampel darah untuk biokimia dan analisis klinikal umum.

Kekeliruan dan kekeliruan

Disorientasi adalah pelanggaran kesedaran, akibatnya seseorang tidak dapat mengenal pasti identiti sosialnya, keperibadiannya, mengorientasikan dirinya pada waktu dan ruang.

Keadaan ini berbahaya kerana hilangnya kemampuan untuk membuat keputusan secara bebas. Orang itu tidak mengingati orang atau tempat, masa dan tarikh.

Disorientasi adalah gejala gangguan mental tertentu atau proses patologi dalam sistem saraf pusat. Dalam beberapa kes, fenomena tersebut mungkin berumur pendek, akibat kecederaan otak traumatik. Pelanggaran itu menampakkan dirinya dalam ketidakmampuan seseorang untuk mengidentifikasi dirinya sebagai orang, untuk menentukan kedudukan sosialnya, masa di mana dia berada.

Selalunya, gejala ini didiagnosis dengan lesi otak organik. Disorientasi sosial atau spatial daripada pengambilan alkohol yang berlebihan atau mabuk dadah tidak terkecuali. Perlu juga diperhatikan bahawa disorientasi sosial pada kanak-kanak prasekolah dan usia sekolah adalah proses fisiologi yang normal..

Apabila disorientasi, seseorang tidak dapat berfikir dengan jelas dan betul. Kehilangan orientasi dalam ruang, masa, orang atau diri sendiri. Ini sering menjadi tanda penyakit psikiatri. Rawatan bergantung kepada penyebab gangguan tersebut. Sekiranya didiagnosis lewat, penyakit ini berlanjutan.

Penyakit yang dicirikan oleh gejala disorientasi:

  • Penyakit Alzheimer;
  • epilepsi;
  • Sindrom Reye;
  • sirosis dan kegagalan hati;
  • diabetes;
  • gerhana kesedaran yang tidak menentu;
  • demensia (demensia yang diperoleh).

Maklumat am

Disorientasi adalah perubahan kesedaran di mana seseorang tidak dapat berfikir dan berfikir dengan jelas. Sering kali, disorientasi menyebabkan hilangnya keupayaan untuk mengenali orang atau tempat, mengingat masa dan tarikh. Rasa bingung membawa kepada kekeliruan dan ketidakupayaan untuk membuat keputusan sendiri.

Seseorang yang berada dalam keadaan disorientasi tidak dapat menyedari keperibadiannya sendiri, tempat tinggal, masa, sosial. Kadang-kadang hanya satu jenis disorientasi yang diperhatikan, tetapi dalam beberapa kes seseorang menunjukkan kombinasi jenis disorientasi yang dijelaskan di atas.

Tanda-tanda awal kekeliruan adalah disorientasi, penurunan perhatian. Sekiranya keadaan ini berkembang, maka persepsi pesakit terhadap dunia di sekelilingnya, ingatan secara beransur-ansur terganggu, kemudian ada gangguan pertuturan.

Sebagai peraturan, kekeliruan kesedaran membawa kepada fakta bahawa seseorang menjadi diam, tertekan, dia bergerak sangat sedikit.

Disorientasi sosial ditunjukkan kerana pelbagai sebab yang berkaitan dengan penyakit dan keadaan patologi. Pada kanak-kanak, sindrom ini boleh dikaitkan dengan perubahan hidup yang drastik, misalnya, dengan permulaan bersekolah di tadika, sekolah.

Pada kanak-kanak kecil, manifestasi disorientasi sosial adalah fenomena fisiologi. Seorang kanak-kanak kecil tidak dapat mengenal pasti jantina, pekerjaannya dengan betul, dia sukar untuk menavigasi dalam pasukan orang baru.

Hanya pada masa remaja bermula tempoh orientasi sosial sepenuhnya.

Tetapi jika ibu bapa mengesyaki bahawa anak itu mengalami disorientasi yang tidak berkaitan dengan ciri-ciri usia, adalah mustahak untuk menghubungi pakar, kerana tanda ini mungkin menunjukkan perkembangan demensia dan oligofrenia.

Disorientasi pada manusia sering dikaitkan dengan lesi otak organik, serta gangguan metabolik. Pada orang dewasa yang lebih tua, kekeliruan dan disorientasi sering dikaitkan dengan demensia pikun.

Kesedaran yang keliru dapat terjadi akibat hipokemia, yang menampakkan dirinya pada penyakit paru-paru, dan juga sistem saraf, kardiovaskular. Gejala ini boleh berlaku dengan jangkitan teruk, kekurangan zat makanan, dehidrasi.

Oleh itu, kekeliruan boleh menjadi gejala penyakit berikut: Penyakit Alzheimer, tumor otak, gangguan peredaran darah di otak, trauma kepala, hipokemia, gangguan endokrin, gangguan metabolik.

Manifestasi awal kekeliruan dan disorientasi termasuk penurunan konsentrasi yang tajam..

Semasa prosedur perkembangan, pelanggaran penerimaan penuh terhadap dunia luar berlaku, jurang ingatan berlaku, pemikiran logik diubah, pesakit tidak memahami apa yang berlaku, ingatan yang dapat dikenali dan ucapan penuh terganggu, gangguan emosi berlaku.

Akibatnya, kemurungan, kesunyian dan ketidakaktifan seseorang direkodkan. Psikiatri mesti membezakan antara aspek-aspek ini, dan ketika berkomunikasi dengan pesakit, mengeluarkan diagnosis yang tepat.

Terdapat klasifikasi gangguan orientasi, salah satunya adalah disorientasi spasial, masing-masing, terdapat gejala umum kehilangan orientasi, dan ada yang berkaitan dengan kehilangan disorientasi di ruang angkasa.

  • pening;
  • masalah ingatan;
  • gangguan tidur;
  • mood tiba-tiba berubah.
  • ketidakupayaan seseorang untuk menentukan di mana dia berada, ke negara ini, dan berapa waktunya, sehingga setahun, serta untuk mengenal pasti dirinya sebagai orang: beberapa data mengenai dirinya juga dihapus dari ingatan;
  • gelombang ketakutan yang tajam tanpa sebab, hampir dengan serangan panik;
  • keadaan tidak peduli yang secara tiba-tiba boleh berubah menjadi keadaan pencerobohan.

Pertama sekali, anda perlu duduk dan bernafas. Adalah baik jika ada orang yang berdekatan atau hanya orang yang berdekatan dengan orang yang akan membantu anda pergi ke pusat perubatan terdekat. Hanya doktor yang berpengalaman yang dapat mendiagnosis penyebabnya dan bagaimana menanganinya. Metodologi rawatan bergantung kepada penyebab disorientasi di ruang angkasa..

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menjawab semua soalan doktor dengan sejujur ​​mungkin: adakah kali pertama anda, adakah anda mengalami kecederaan, adakah anda menjalani diet yang ketat, adakah anda pernah didiagnosis dengan gangguan neurologi. Doktor akan menetapkan satu siri ujian dan kajian, seperti MRI atau ultrasound, untuk mendiagnosis penyebab kehilangan orientasi di ruang angkasa dengan tepat. Dan sejak dari itu, ia akan berkembang dalam penunjukan rawatan.

Sekiranya simptomnya neurologi, rawatan biasanya bermula dengan memberi rehat sepenuhnya kepada pesakit. Adalah perlu untuk mengasingkannya dari tekanan sekitar dan patogen saraf dan memberi rawatan yang betul. Seterusnya, menetapkan ubat: antidepresan, penenang, antipsikotik, vitamin. Semua ini, kami ingat, diambil dengan tegas sesuai dengan cadangan doktor, adalah mustahil untuk mengira dos dan kekerapan pentadbiran secara bebas! Jika tidak, keadaan hanya akan bertambah buruk..

Sekiranya disorientasi disebabkan oleh faktor luaran, seperti kecederaan kepala, penting untuk memeriksa untuk melihat apakah itu gejala, seperti gegar otak. Sekiranya masalahnya adalah diet yang salah, pastikan anda makan sesuatu yang tinggi kalori dan tinggi glukosa. Sekiranya ini dikaitkan dengan pengambilan ubat, ubah ubat menjadi analog atau yang lain dan pastikan untuk memantau tindak balas badan terhadap pengambilannya..

Sekiranya ini adalah reaksi tubuh terhadap alkohol, maka lebih baik menahan diri untuk tidak meminumnya sama sekali, jika tidak, akibatnya mungkin akan menjadi lebih buruk lagi. Dan minum vitamin yang menguatkan dinding saluran otak. Yang mana - periksa dengan doktor atau ahli farmasi anda di farmasi. Dengan jangkitan, kekeliruan boleh disebabkan oleh demam tinggi.

Ini merujuk kepada sindrom putaran 180 darjah (Exner, 1914). Ini adalah keadaan yang berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa hari, di mana pesakit merasa bahawa sebelah kanan berada di sebelah kiri dan sebaliknya. Gangguan ini dijelaskan dengan cara yang berbeza.

Jadi, ia boleh berlaku dengan kerosakan organik pada kawasan frontal otak. Dalam kes ini, anisocoria, ataxia, adiadochokinesis juga dikesan..

Dengan penyetempatan lesi parietal, ia digabungkan dengan fenomena autometamorphopsia, agnosia optik dan gejala afasia (Gordova, 1940).

Selalunya, dengan patologi organik, kejang dengan gangguan mental juga dikesan. Gangguan ini terutama dikaji oleh K.H. Korolenok (1945).

Dia juga menggambarkan sindrom memutar lingkungan sekitar 90 darjah dengan varian seperti membalikkan menegak dan membalikkan bidang mendatar (1948). V.Kh.

Korolenok menarik perhatian pada kenyataan bahawa putaran sekeliling sekitar 180 darjah kadang-kadang juga dapat terjadi pada satah menegak, yang oleh beberapa penulis menyebut alleshesia optik, sebagai cerminan ruang visual (Hermann, Petzl).

V.Kh. Korolenok membezakan antara tiga varian utama gangguan: subsonik, situasional dan epilepsi.

Dalam varian subsonik, gangguan itu berlaku dalam keadaan kebangkitan yang tidak lengkap dari tidur. Oleh itu, ketika bangun tidur, pesakit tidak dapat mengetahui bagaimana tubuhnya berorientasi, di mana kakinya, di sisi tempat tidur adalah selipar, di mana pakaian terbaring, di sisi mana adalah pintu depan, bilik sebelah, bagaimana pergi ke tandas.

Inilah ilustrasi lain. Pesakit terbangun pada pukul dua pagi. Dia bangun dari katil, pergi ke pintu, tetapi mendapati dirinya berada di arah lain, di tepi tingkap. Menyedari bahawa dia tersilap, dia pergi ke arah yang berbeda, tetapi kali ini dia berada di meja rias, jauh dari pintu. Dia mengubah arah pergerakan lagi, tetapi tidak mencapai tujuannya..

Saya memutuskan untuk berdiri dan berfikir. Di tengah kegelapan, dia tidak dapat membedakan objek yang berjarak 1-2 m dari dirinya. Akhirnya dia "mencari tahu" ke mana dia harus pergi. Dia pergi, tetapi sekali lagi berada di tingkap. Menyedari bahawa dia tersesat, dan tidak lagi memahami apa dan di mana.

Kursus pembangunan

Untuk penentuan diagnosis primer yang betul, perlu diketahui sebab-sebab anomali. Pakar asas mengenal pasti faktor berikut:

  • gangguan psikologi yang membawa kepada gangguan kesedaran yang serius;
  • tekanan, tekanan berlebihan pada sistem saraf;
  • kelebihan norma per seribu alkohol darah;
  • mabuk dadah;
  • ubat: ubat penenang, pil antidepresan, ubat penenang;
  • pendedahan jangka panjang terhadap peningkatan sinaran latar belakang;
  • tempoh pemulihan dari anestesia;
  • kemurungan progresif;
  • Penyakit Alzheimer;
  • pseudosklerosis pikun;
  • dystonia vegetatif;
  • skizofrenia;
  • hipoglikemia;
  • demensia pikun;
  • kekurangan sumber air di dalam badan;
  • fungsi buah pinggang yang tidak mencukupi;
  • penyakit epilepsi;
  • tumor otak malignan;
  • tumor otak jinak;
  • hipertermia;
  • jangkitan hama ensefalitis.

Disorientasi dapat dilihat dengan kesan daya yang tinggi dan dalam ledakan emosi yang besar. Dengan perkembangan ini, pengsan sering berlaku. Satu kes bukan merupakan akibat dari berlakunya proses patologi. Namun, untuk selamat, anda perlu berjumpa dengan pakar psikoterapi..

Gejala Penyakit - Kekeliruan dan Kekeliruan

Kekeliruan kesedaran pada orang tua dicirikan oleh kehilangan orientasi, kekeliruan, dan ketidakmampuan untuk bertindak secara bebas. Gejala kekeliruan secara beransur-ansur dan tiba-tiba. Sindrom ini boleh menjadi sementara (contohnya, pesakit secara berkala mengalami disorientasi pada waktu malam) atau kekal.

Pening dan kekeliruan yang teruk selepas anestesia adalah fenomena fisiologi yang hilang dari masa ke masa.

Sekiranya kekeliruan muncul pada seseorang secara tiba-tiba dan pada masa yang sama dia mengalami hiperaktif dan halusinasi psikomotor, maka pesakit didiagnosis mengalami kecelaruan. Kekeliruan progresif dan jangka panjang dengan kehilangan secara beransur-ansur sejumlah fungsi kongenital didefinisikan sebagai demensia.

Disorientasi umum juga disertai dengan disorientasi autiopiksi, yang dicirikan oleh pelbagai gangguan emosi, disorientasi dalam keperibadian seseorang.

Disorientasi mental secara beransur-ansur membawa perubahan ketara dalam keperibadian seseorang. Seseorang yang mempunyai kecelaruan emosi dan moral tidak dapat membezakan antara perbuatan baik dan buruk, kebaikan dan kejahatan yang ditimbulkan pada orang lain. Gejala disorientasi dapat dinyatakan dengan sikap tidak peduli, ketidakpedulian terhadap apa yang berlaku di sekitar.

Disorientasi keperibadian ditunjukkan oleh pelanggaran orientasi dalam kesedaran, kesadaran diri seseorang. Secara berkala, disorientasi pada waktunya berlaku - pesakit tidak memahami tempoh hari apa, hari dalam seminggu, keliru tentang apa yang berlaku sebentar tadi.

Penyebab disorientasi di ruang, waktu, diri, kekeliruan adalah gejala serius yang menunjukkan perkembangan penyakit. Oleh itu, perundingan doktor diperlukan dalam kes ini..

Sekiranya diagnosis dibuat, rawatan kompleks penyakit yang mendasari dijalankan. Penting untuk menghentikan semua ubat dan memastikan bahawa tidak ada faktor yang dapat menimbulkan kekeliruan..

Sekiranya kita berbicara tentang demensia pikun, maka perawatan harus dilakukan bukan hanya untuk merawat pesakit, tetapi juga untuk memastikan perawatan yang tepat untuknya. Dengan demensia pikun, seseorang mempunyai sejumlah gejala: kehilangan orientasi ketika berjalan, pemikiran yang tidak koheren, kehilangan kesedaran diri. Perlu diingat bahawa orang dengan demensia pikun mungkin mengalami kehilangan orientasi jangka pendek dan kehilangan orientasi spasial untuk jangka masa yang lebih lama. Sekiranya pesakit mengalami kehilangan orientasi dan pening secara berkala, jangan tinggalkan dia sendirian di jalan..

Penting untuk diingat bahawa kehilangan orientasi di ruang angkasa boleh menyebabkan fakta bahawa pesakit hilang. Anda juga perlu memastikan keselamatan pesakit maksimum. Sekiranya perlu, alat bantu mekanikal boleh digunakan. Seseorang yang mengalami demensia pikun - penyakit kehilangan orientasi dalam masa dan ruang - semestinya berada di persekitaran yang paling tenang dan baik hati.

Sekiranya pesakit hanya kehilangan orientasi sementara, disarankan untuk selalu menyimpan kalendar dan jam di sebelahnya. Sekiranya boleh, pesakit harus selalu dijaga oleh jururawat atau salah seorang saudara. Bergantung pada keadaan pesakit, doktor membenarkannya duduk, berjalan, keluar ke jalan.

Kadang kala pesakit yang mengalami kekeliruan diberi ubat antidepresan. Penting untuk sentiasa memantau tekanan darah, nadi, dan mencegah dehidrasi.

Sekiranya seseorang mengalami kekeliruan secara tiba-tiba, anda harus berjumpa doktor dengan segera. Sebagai contoh, kesedaran yang terganggu tiba-tiba dapat muncul pada diabetes mellitus jika kadar gula darah turun dengan mendadak.

Dengan disorientasi sosial yang ketara pada seorang kanak-kanak, sangat penting untuk berunding dengan psikologi. Pakar akan memberitahu anda model tingkah laku mana yang lebih disukai untuk menyumbang kepada penyesuaian sosial anak.

Sebagai langkah pencegahan gangguan kesadaran dan orientasi, disarankan untuk mematuhi prinsip-prinsip pemakanan yang betul, tidak menyalahgunakan alkohol, dan cukup tidur secara teratur. Pesakit diabetes perlu sentiasa memantau tahap gula dalam darah. Orang tua harus mengambil ubat yang ditetapkan oleh doktor mereka. Untuk mengelakkan demensia pikun, penting untuk menjalani kehidupan aktif sebanyak mungkin dan pastikan untuk melatih ingatan dan otak.

Sekiranya berlaku perkembangan keadaan, gangguan persepsi, gangguan ingatan, gangguan pemikiran logik, gangguan pemahaman, gangguan praksis - pengiktirafan (termasuk spasial - visual), pelbagai gangguan emosi, gangguan pertuturan kemudiannya ditambahkan.

Dengan kekeliruan kesedaran, seseorang biasanya diam dan murung, tidak aktif. Dalam beberapa kes, kekeliruan kesedaran dapat disertai dengan ilusi - persepsi yang salah terhadap rangsangan pendengaran, visual dan taktil, atau halusinasi - sensasi yang dapat terjadi tanpa rangsangan luar.

Kaedah utama untuk mendiagnosis kekeliruan kesedaran adalah penyoalan lisan. Kesimpulan yang dikeluarkan oleh pakar psikiatri.

Sekiranya terdapat kecurigaan kerosakan otak organik (pelanggaran akibat kerosakan, keracunan, keracunan), senarai pemeriksaan wajib mesti merangkumi ujian darah umum dan biokimia, EEG - electroencephalogram, urinalysis, MRI atau CT (pencitraan resonans magnetik atau tomografi yang dikira), ECG, pemeriksaan untuk gangguan metabolik.

Pengelasan

Disorientasi dikelaskan mengikut gejala radiasi, pekerjaan, spasial, dan sosial. Psikologi mengenal pasti istilah "disorientasi autopsik" - kurangnya persepsi faktor peribadi (ketidakupayaan untuk menghasilkan semula nama belakang, nama pertama, patronimik, tarikh lahir, iaitu, data pengenalan).

Secara umum, jenis manifestasi gejala ini dibezakan:

  • sinaran;
  • profesional;
  • spatial (pelanggaran orientasi dalam masa, tempat);
  • kecelaruan sosial.

Dari sudut psikologi, jenis gangguan ini dibezakan:

  • autopsychic - pengenalan diri yang salah sebagai seseorang atau kehilangan sepenuhnya pengenalan diri;
  • allopsychic - disorientasi di dunia sekitar;
  • berganda - dalam kes ini pesakit secara serentak atau bergantian berada dalam persekitaran yang nyata dan khayalan;
  • bentuk keseluruhan atau campuran.

Hanya doktor yang dapat membuktikan bentuk pelanggaran setelah memeriksa pesakit..

Permulaan sindrom yang cepat dan lambat

Permulaan kekeliruan boleh menjadi cepat atau lambat, bergantung pada penyebabnya. Selalunya ia bersifat sementara, tetapi juga bersifat kekal, biasanya dikaitkan dengan demensia dan kecelaruan.

Individu yang keliru biasanya sangat pendiam, tidak banyak bergerak, dan kelihatan murung. Ia berlaku bahawa penyakit ini disertai dengan khayalan dan halusinasi. Sekiranya yang pertama timbul kerana penafsiran rangsangan yang salah, maka yang terakhir muncul tanpa mereka sama sekali..

Perlu difahami bahawa kesedaran yang keliru pada setiap orang menampakkan dirinya secara individu, bergantung pada tahap keracunan atau keparahan sebab lain. Kelambatan dan ketidakkonsistenan berfikir jelas kelihatan dalam percakapan, dan ini adalah gejala pertama yang menyertai diagnosis kekeliruan. Oleh itu, untuk melihat apakah ada masalah, anda tidak perlu menjadi profesional..

Faedah diagnostik

Pengenalpastian pelanggaran yang tepat pada masanya menyumbang kepada pemulihan yang cepat, kekurangan akibat dan kemajuan menuju perubahan sepenuhnya di negeri ini menjadi lebih baik. Kerana kenyataan bahawa tanda-tanda gangguan ini sangat sering menyertai gangguan serupa, orang yang waras tidak akan menangguhkan lawatan ke psikoterapis untuk meringankan nasib orang yang mereka sayangi yang berada dalam keadaan sukar.

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Untuk membuat diagnosis, digunakan tinjauan klasik dan neurologi dan psikiatri khas, misalnya, skala koma Glasgow. Sekiranya terdapat penyakit organik, perlu dilakukan ujian darah, ujian air kencing, lakukan ECG dan MRI. Ini akan membantu mengenal pasti punca dan memulakan rawatan yang betul..

Muslihat pengakap. Bagaimana tentera Rusia menggunakan gelembung sabun dalam perang melawan Jerman

Bagaimana beg teh boleh digunakan? Jawapan logiknya ialah membuat teh dan membuangnya. Inilah yang kami fikirkan, tetapi ada beberapa muslihat yang sukar…

Dalam beberapa gambar dari Perang Dunia Pertama, anda dapat melihat tentera dan pegawai Rusia dengan paip panjang yang meniup gelembung sabun. Banyak lagi...

Pentagram, tandas di tangga dan gambar rumah lucu lain yang dijual, diambil oleh Realtors

Berkat penyesuaian ini, mereka menjadi terkenal. Tetapi hanya sedikit orang yang tahu betapa mereka membenci peranan mereka. Ramai juga yang tidak mahu mengingati mereka....

Koleksi Irina Verhgradskaya "Lelaki Tua Saya Tersayang" menyentuh jiwa yang sangat dalam dan mengingatkan betapa pentingnya menjaga orang tua....

Adakah anda mahu membeli rumah? Atau mungkin menjual harta benda anda? Pilihan gambar paling tidak masuk akal yang diambil oleh Realtors ada di bawah dalam artikel ini. Yang paling akan mengejutkan...

Lokasi eksotik2440

Seorang lelaki dari Rusia membuat parodi lucu selebriti dengan bantuan cara improvisasi (gambar)

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Word Map. Saya dapat mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Bantu saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya menjadi lebih baik dalam memahami dunia emosi.

Q: sub adalah sesuatu yang neutral, positif atau negatif?

Negatif Positif Neutral Tidak tahu

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma