Mata bengkak pada kanak-kanak

Kemerahan mata adalah kejadian biasa di kalangan orang-orang dari semua peringkat umur. Simptom yang serupa boleh berlaku baik kerana terlalu banyak kerja (akibat dari membaca panjang, menonton TV yang lama, dll.), Dan kerana penyakit serius. Sekiranya anda menyedari bahawa putih mata anak anda menjadi merah, jangan tergesa-gesa untuk membunyikan penggera, tetapi jangan berehat. Dalam artikel ini kita akan membincangkan apa yang boleh menjadi penyebab penyakit tersebut, dan apa yang harus dilakukan untuk menyingkirkannya. Baca dan cari jawapan untuk soalan anda.!

Mengapa mata boleh menjadi merah: penyebab penyakit

Sekiranya anak anda mempunyai mata merah, ini mungkin disebabkan oleh:

  • kerja berlebihan;
  • kurang tidur;
  • trauma pada putih mata, akibatnya saluran darah pecah;
  • pecah kapilari di mata;
  • pendedahan berpanjangan kepada cahaya terang;
  • kerengsaan membran mukus akibat objek asing memasuki bola mata;
  • reaksi alahan terhadap apa-apa;
  • selsema;
  • peningkatan tekanan intraokular dan sebagainya.

Malangnya, anda tidak dapat menentukan secara bebas apa yang menyebabkan mata merah anak anda. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis yang tepat setelah memeriksa bayi. Walau bagaimanapun, terdapat sejumlah gejala yang menyertai kemerahan yang mungkin mengisyaratkan adanya keadaan perubatan tertentu. Sekarang kita akan mempertimbangkannya.

Mata kanak-kanak berair dan kemerahan

Mata yang koyak dan kemerahannya adalah gejala utama konjungtivitis. Penyakit ini juga disertai dengan gejala seperti bengkak mata dan gatal. Sebelum memulakan rawatan, bawa bayi anda ke pakar untuk mengesahkan diagnosis.

Konjungtivitis paling kerap timbul akibat:

  • jangkitan tertentu;
  • alahan debunga;
  • interaksi dengan air yang mengandungi klorin dan perengsa kimia lain;
  • kehadiran bakteria.

Hati-hati, konjungtivitis bakteria dan virus boleh diturunkan dari anak anda kepada anda.

Cara merawat konjungtivitis

Apa yang perlu dilakukan dengan konjungtivitis pada kanak-kanak? Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh perengsa kimia (detergen, klorin, dll.), Maka bayi tidak perlu dirawat. Anda hanya perlu membilas mata anak, selepas itu kemerahan akan hilang..

Sekiranya penyakit itu timbul kerana adanya alergen di dekatnya, adalah perlu untuk menentukan sumber alergi dan menyingkirkannya, maka hasilnya tidak akan lama datang. Konjungtivitis tidak berbahaya: dalam kebanyakan kes, penyakit ini hilang tanpa komplikasi, dengan syarat ibu bapa memantau kebersihan mata anak mereka. Walau bagaimanapun, jika penyakit ini disebabkan oleh klamidia atau gonorea, ada risiko komplikasi. Kami mengesyorkan agar anda menunjukkan kepada anak kepada pakar supaya dia dapat menentukan punca penyakit ini dan memberi rawatan yang sesuai, terutamanya jika konjungtivitis tidak hilang untuk jangka masa yang panjang.

Mata merah dan bengkak

Sekiranya anak anda bukan sahaja mempunyai mata merah, tetapi satu atau kedua-dua organ visual juga bengkak, maka ini mungkin menunjukkan:

  1. Garam berlebihan dalam badan. Ini sering dijumpai pada kanak-kanak yang cukup dewasa yang lebih suka memanjakan diri dengan sesuatu yang masin. Untuk melegakan bengkak, anda boleh menggunakan teh biasa, atau lebih baik kompres dari minuman: ambil kapas, lembapkan dengan teh (selalu sejuk) dan sapukan pada mata anak sebentar. Bengkak akan hilang dalam masa kurang dari sehari.
  2. Ophthalmotonus. Secara sederhana, ini adalah peningkatan tekanan intraokular. Dalam kes ini, hanya doktor yang dapat menentukan penyebab penyakit dan menetapkan rawatan yang sesuai. Sekiranya pembengkakan anak berterusan, segera tunjukkan kepada pakar.
  3. Gigitan serangga. Anak anda mungkin digigit serangga yang mencetuskan reaksi alergi. Dalam kes ini, hubungi doktor anda dan ketahui apa yang boleh anda lakukan untuk melegakan bengkak. Beberapa ubat yang digunakan oleh orang dewasa mungkin dilarang untuk kanak-kanak.

Kanak-kanak itu mengalami gatal-gatal yang teruk dan mata merah

Sekiranya anda menyedari bahawa kanak-kanak itu menggaru matanya, dan juga fakta bahawa mereka menjadi merah, bayi mungkin mengalami salah satu penyakit berikut:

  • Barli. Mata gatal merah adalah tanda pasti timbulnya keradangan, khususnya barli. Penyakit ini sangat biasa, tetapi bukan penyakit yang serius. Ini adalah proses keradangan yang berlaku sama ada di kelenjar sebum atau berhampiran akar bulu mata. Selain gatal, penyakit ini disertai dengan pembengkakan di kawasan kelopak mata: kawasan yang terkena mula sakit. Selepas beberapa hari, kepala kuning akan muncul di bahagian atas wabak barli. Abses boleh terbuka dengan sendirinya, menyebabkan nanah keluar dan kesakitan akan berhenti mengganggu bayi.
  • Demodecosis abad ini. Sekiranya kanak-kanak mengalami kemerahan dan mata gatal, ini mungkin menunjukkan penyakit seperti demodicosis. Demodectic mange disebut lesi kulit dengan tungau mikroskopik. Dengan penyakit, kelopak mata gatal dan ditutup dengan skala khas. Pelepasan likat dari kawasan mata juga mungkin. Penyakit ini dirawat dengan ubat-ubatan, jadi bawa bayi ke doktor sehingga doktor menetapkan dana yang diperlukan. Doktor juga boleh menetapkan krioterapi dan pelbagai rawatan fisioterapi.
  • Belmo. Mata mungkin gatal kerana keputihan, iaitu kelegapan kornea. Penyakit ini berlaku akibat kecederaan atau akibat keradangan pada mata. Ia berlaku bahawa bayi dilahirkan dengan penyakit seperti itu.
  • Katarak. Penyakit ini berlaku terutamanya pada usia tua, tetapi sering terjadi pada kanak-kanak. Selain gatal dan kemerahan mata, anak akan mengalami penglihatan berganda. Penyakit ini berlaku kerana kecederaan, sejumlah penyakit sebelumnya, atau diabetes mellitus.
  • Trachoma. Semasa kanak-kanak sakit, bukan mata yang gatal, tetapi kawasan di bawahnya. Trachoma adalah keradangan kornea. Dengan penyakit, bayi akan berfikir bahawa ada benda asing di kawasan mata, sementara bola mata akan menjadi merah dan gatal.
  • Mata kering. Penyakit ini akan disertai oleh gejala khas: gatal atau terbakar, kelopak mata melekat, sensasi benda asing di kawasan mata. Keadaan bertambah baik dengan cepat sekiranya mata anak meneteskan titisan khas. Doktor akan dapat menetapkan ubat tersebut. Jangan memilih ubat itu sendiri. Kekeringan sering berlaku setelah sekian lama berada di komputer. Jangan biarkan anak anda duduk di depan monitor terlalu lama, kerana ini boleh merosakkan mata mereka.

Perlu diingat bahawa tidak semua penyakit disenaraikan di atas, yang menyebabkan mata menjadi merah. Kami tidak akan bosan berulang: hanya doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang betul, dan oleh itu meluangkan masa dan membawa anak ke pakar.

Cara merawat penyakit?

Kaedah rawatan secara langsung akan bergantung kepada penyakit yang menimbulkan kemerahan mata. Dalam kebanyakan kes, doktor menetapkan titisan dan salap khas. Sekiranya penyakit ini serius, ubat-ubatan digunakan. Sekiranya kemerahan disebabkan oleh penyumbatan saluran lakrimal, bayi perlu meneteskan titisan antibakteria. Anda mungkin juga memerlukan urutan khas.

Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh alergi terhadap sesuatu, anda perlu menyingkirkan alergen dan mengambil banyak antihistamin yang dibenarkan untuk kanak-kanak. Dengan penyakit seperti blepharitis, mencuci dengan sabun tar, salap, gel, dan sebagainya adalah disyorkan. Ia juga perlu ditunjukkan kepada anak kepada ahli gastroenterologi, kerana blepharitis boleh disebabkan oleh masalah tertentu pada saluran gastrousus..

Sekiranya kemerahan disebabkan oleh glaukoma, maka pembedahan mungkin diperlukan, kerana kaedah konservatif untuk merawat penyakit ini tidak memberikan kesan yang diinginkan. Nasib baik, penyakit ini agak jarang berlaku..

Kesimpulannya

Sekarang anda tahu mengapa bayi anda mungkin mempunyai mata merah. Gangguan seperti ini jarang menjadi gejala penyakit serius, tetapi dalam keadaan apa-apa, jika kemerahan tidak hilang untuk waktu yang lama, tunjukkan anak itu kepada pakar. Kesihatan kepada anda dan anak-anak anda!

Anak mempunyai mata yang bengkak - kemungkinan penyebabnya, gejala yang membimbangkan

Semakin muda bayi, semakin besar kemungkinannya mengalami masalah penglihatan. Pelanggaran seperti itu boleh menyebabkan komplikasi di kemudian hari. Oleh itu, orang dewasa harus tahu bagaimana bertindak dengan betul apabila kanak-kanak mempunyai mata yang bengkak..

Anak dengan mata bengkak

Bagaimana pembengkakan berlaku

Edema, pembengkakan mata berlaku pada setiap orang dan boleh menjadi varian norma. Contohnya, selepas tidur, setiap orang (kedua-dua orang dewasa dan kanak-kanak) mempunyai kelopak mata yang sedikit bengkak. Mereka lebih gemuk, lebih padat, hampir gatal (inilah sebabnya mengapa kebiasaan menggosoknya muncul). Kerak kecil kadang-kadang boleh terbentuk di sudut mata.

Gejala ini boleh muncul pada setiap orang selepas tidur. Faktanya adalah bahawa ketika seseorang sedang berbaring, limfa beredar ke seluruh badan sedikit berbeza, kerana genangan seperti itu berlaku. Biasanya, bengkak hampir tidak kelihatan, tidak mengganggu, tidak menimbulkan rasa tidak selesa dan cepat berlalu.

Sekiranya kanak-kanak mengalami pembengkakan mata, dan ini tidak hilang dengan masa, ia gatal atau sakit, menjadi radang, ini adalah patologi, dan orang dewasa mesti bertindak balas dengan tepat terhadap kejadiannya.

Nota! Sebagai peraturan, bukan mata itu sendiri yang membengkak, tetapi kelopak mata yang mengelilinginya. Keradangan, kemerahan boleh merebak di bola mata, tetapi pembengkakan sklera jarang terjadi. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat mendiagnosisnya.

Mengapa edema kelopak mata muncul

Terdapat banyak sebab untuk bengkak mata. Sebagai contoh:

  • Kurang tidur. Sekiranya bayi terjaga pada waktu malam, kemungkinan kelopak matanya bengkak pada waktu pagi. Sekiranya keletihan teruk, warna biru muncul di bawah mata;

Bayi tidak tidur pada waktu malam

  • Kejutan saraf yang kuat. Sekiranya bayi menangis banyak hari sebelumnya, ini juga boleh menyebabkan sakit mata;
  • Sebagai contoh, gigitan serangga, nyamuk. Ia menyebabkan pembengkakan dengan sendirinya. Dan dengan reaksi badan yang berlebihan, tapak lesi dapat membengkak dengan sangat kuat. Ini sangat ketara dalam kes gigitan wakil keluarga tawon sejati;
  • Tindak balas alahan. Ini adalah bagaimana ia menampakkan diri dalam makanan, air, kosmetik;
  • Garam berlebihan dalam badan. Dia mampu menahan air. Oleh itu, jika terdapat banyak makanan masin dalam diet sehari sebelumnya, mungkin ada pembengkakan pada waktu pagi;
  • Konjungtivitis. Ini adalah penyakit di mana kelopak mata, sklera mata menjadi meradang dan bengkak, dan pelepasan patologi muncul. Penyakit ini bersifat virus atau bakteria, lebih jarang ia merupakan manifestasi alahan;
  • Masalah dengan organ dalaman. Pada kanak-kanak, kelopak mata yang bengkak mungkin menunjukkan penyakit buah pinggang atau jantung;
  • Herpes. Virus ini boleh menyebabkan kerosakan pada kelopak mata. Kemudian ia sering disertai oleh gejala lain;
  • Badan asing di mata. Ia boleh menyebabkan keradangan dan pembengkakan;
  • Yang lain.

Dalam setiap sebabnya, bengkak muncul dengan cara yang berbeza..

Sekiranya kelopak mata atas bengkak

Kelopak mata atas biasanya menderita lebih kerap daripada bahagian bawah. Semuanya kerana kawasan dan pergerakannya, sejumlah besar saluran darah. Selalunya keradangan muncul di sana, dan dari sana ia sudah merebak ke lipatan bawah. Sekiranya kelopak mata atas anak membengkak, maka ini paling kerap merupakan akibat daripada sebab-sebab seperti itu:

  • Barli. Ini adalah keradangan di sekitar folikel bulu mata. Ia berlaku luaran dan dalaman, ia bermula dengan jerawat;
  • Chaliazion. Secara luaran, ia kelihatan seperti barli, tetapi alasan masalahnya berbeza. Chalazion berlaku kerana penyumbatan kelenjar meibomian, penyakit ini lebih ringan dan berpanjangan;
  • Phlegmon. Sekiranya kanak-kanak mempunyai mata yang bengkak teruk, kelopak mata atasnya, maka ini adalah gejala penyakit ini. Dari situ, edema merebak ke lipatan kedua. Mata mungkin membengkak, tidak terbuka; ketika menyentuh tumor, bayi mengalami kesakitan yang teruk;
  • Gigitan serangga. Jenis penyebab ini hanya menyumbang 30% dari semua radang mata;
  • Bengkak kelopak mata atas adalah gejala konjungtivitis, dengan penyakit ini, kedua-dua lipatan membengkak, hanya bahagian atasnya lebih kuat.

Penting! Pada bayi, kelopak mata atas yang bengkak sering disebabkan oleh proses non-radang. Contohnya, ini berlaku dengan masalah buah pinggang atau gangguan aliran darah..

Apabila sebelah mata menjadi merah

Pembengkakan mata juga dapat menunjukkan phlegmon atau gigitan serangga. Ia juga berlaku dengan konjungtivitis. Oleh kerana penyakit ini sangat menular, keradangan dapat merebak dengan cepat ke mata yang lain. Sekiranya benda asing masuk, jika ia tidak dapat ditarik tepat pada waktunya, pembengkakan juga berlaku hanya pada satu sisi. Ini juga berlaku dengan kecederaan, hentaman.

Konjungtivitis purulen (bakteria) pada bayi

Pada kanak-kanak yang lebih tua, pada usia 3 tahun (tambah atau minus setahun), ini boleh berlaku dengan sinusitis unilateral. Pada bayi baru lahir, diagnosis seperti itu tidak dapat dilakukan, kerana sinus rahang atas hanya terbentuk dalam selang 2-4 tahun.

Penyebab umum keradangan mata pada bayi (terutama pada bulan-bulan pertama kehidupan) adalah dacryocystitis, iaitu patologi saluran lakrimal. Selalunya ternyata tersumbat. Pembengkakan bermula di sudut luar mata, dari sana merebak ke kelopak mata atas dan bawah.

Sekiranya kedua-dua mata bengkak

Sekiranya terdapat pembengkakan pada dua mata sekaligus, kemungkinan besar, ini bukan masalah tempatan, tetapi kesan buruk pada seluruh badan. Sebagai contoh, ini berlaku apabila:

  • Reaksi alergi (terhadap makanan, air, kosmetik);
  • Konjungtivitis dua hala;
  • Kegagalan ginjal atau jantung;
  • Masalah tekanan intrakranial;
  • Dengan ARVI, selesema;
  • Pengambilan garam yang berlebihan oleh anak;
  • Dan dalam kes lain.

Semasa bengkak di bawah mata

Barli atau chalazion boleh muncul di kelopak mata bawah. Juga, pembengkakan berlaku jika benda asing jatuh di bawahnya dan tidak dihanyutkan dari situ. Secara amnya, bengkak hanya di bahagian bawah mata jarang berlaku. Lebih kerap, sama ada kelopak mata atas terjejas, atau kedua-duanya..

Chalazion pada kelopak mata bawah

Sekiranya mata bengkak pada bayi baru lahir

Selepas kelahiran semula jadi, ibu sering menyedari bahawa bayi mereka mengalami pembengkakan teruk di seluruh wajah, termasuk mata. Ini adalah biasa. Semasa melalui saluran kelahiran, anak mengalami tekanan yang teruk. Sebenarnya, kelahiran anak selalu menjadi trauma bagi bayi, yang menyebabkan edema. Dia sama sekali tidak takut jika dia bertahan tidak lebih dari seminggu, dengan syarat tidak menyebabkan rasa tidak selesa dan tidak memberi hiperemia yang teruk.

Sekiranya anak yang baru lahir mempunyai mata yang kemerahan dan bengkak, bayi itu gelisah, maka ini menunjukkan luka bakteria. Contohnya, bayi sering mengalami konjungtivitis atau dacryocystitis..

Gejala yang berkaitan

Biasanya mata yang sakit dan bengkak tidak muncul dengan sendirinya. Selalunya, ini disertai oleh beberapa gejala lain. Sebagai contoh:

  • Hiperemia tempatan, iaitu kemerahan pada kawasan yang bengkak. Sklera sering berubah menjadi merah;
  • Kenaikan suhu. Ia sama ada di kawasan tumor, atau secara umum, sekiranya terdapat penyakit serius yang merebak ke seluruh badan;
  • Lachrymation. Ia berlaku dengan barli, konjungtivitis virus, saluran darah pecah di mata. Ia juga merupakan gejala alahan yang biasa;
  • Mata boleh bernanah. Nanah berwarna putih, kuning, kehijauan, coklat dan berdarah. Selalunya ini adalah tanda konjungtivitis bakteria;
  • Kesakitan, ketidakselesaan. Anak itu, sebagai peraturan, tidak dapat melaporkannya. Kehadiran gejala-gejala ini dapat dinilai oleh reaksinya: betapa berubah-ubahnya dia, bagaimana dia bertindak balas terhadap sentuhan mata;
  • Masalah mata boleh berlaku terhadap latar belakang adenovirus, selsema, jangkitan virus pernafasan akut, radang dan kelenjar merah, cacar air.

Perhatian! Dalam kes yang teruk, bayi menolak makanan, lesu, minum sedikit. Ini adalah gejala berbahaya, mereka segera memanggil ambulans..

Kaedah diagnostik

Sekiranya mata anak meradang, ibu bapa harus memeriksanya. Anda harus bertindak dengan berhati-hati, anda tidak boleh menarik kelopak mata terlalu banyak. Tugas orang dewasa adalah untuk meneka punca masalah, betapa bahayanya, dan adakah ia harus dialamatkan kepada doktor. Mereka melakukannya seperti ini:

  • Keadaan umum bayi dinilai;
  • Ukur suhu badan;
  • Nilaikan betapa panasnya kawasan yang meradang;
  • Mereka mengingati peristiwa di masa lalu: adakah bayi makan sejenis alergen atau garam, adakah dia banyak menangis dan adakah dia tidur lena?.

Sekiranya, secara umum, bayi merasa baik, tidak mengalami ketidakselesaan, edema mata kecil dan tidak menusuk, cepat hilang dan tidak berulang, tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Jika tidak, anda harus berjumpa doktor.

Pakar memeriksa bayi

Bagaimana Anda Tidak Boleh Membantu

Ramai ibu bapa, ketika mata anak mereka mulai membengkak, merawatnya dengan cara lama, di rumah. Mereka semua membahayakan:

  • Tumor tidak boleh dipanaskan. Ini bukan sahaja tidak sembuh, tetapi juga menimbulkan peningkatan skala keradangan;
  • Anda tidak boleh menggunakan titisan, salap tanpa preskripsi doktor khas. Mereka boleh menjadi paling tidak bermakna, dan paling berbahaya. Contohnya, menyuntik antibiotik dengan konjungtivitis virus tidak berguna dan bahkan berbahaya;
  • Ubat tradisional tidak sesuai untuk merawat mata bayi. Jangan menguburkannya dengan daun teh hitam, jus aloe, terutama susu ibu adalah makanan untuk bakteria yang akan mula membiak di mata;
  • Dilarang keras mengeluarkan abses, jika ada. Ini boleh mencederakan mata bayi..

Pendapat Dr Komarovsky

Seorang pakar pediatrik terkenal, Evgeny Komarovsky, mengesyorkan agar ibu-ibu kanak-kanak di bawah umur 7 tahun untuk menahan diri daripada salap tetrasiklin dan eritromisin.

Komarovsky Evgeny Olegovich

Pada masa yang sama, dia menganggap hijau cemerlang biasa sebagai ubat yang baik untuk merawat penyakit mata pada peringkat awal. Untuk ini, larutan 1% digunakan, yang mengeringkan keradangan dengan baik. Penggunaannya hanya dibenarkan jika dana tidak jatuh pada membran mukus. Sekiranya ibu bapa memilih kaedah rawatan ini, mereka mesti bertindak sedaya mungkin. Sekiranya keradangan berada di pinggir kelopak mata, ada kemungkinan besar mendapatkan warna hijau yang cerah pada bola mata, lebih baik menolak kaedahnya.

Bila berjumpa doktor

Tidak setiap pembengkakan mata memerlukan perhatian perubatan. Sekiranya alasan untuk ini bukan patologi, maka tidak ada alasan untuk dikhawatirkan, semuanya akan berlalu dengan sendirinya. Dalam beberapa kes, kanak-kanak mesti ditunjukkan kepada pakar oftalmologi. Sebagai contoh:

  • Tumornya kronik atau kelihatan stabil, setiap hari, dan bukan hanya pada waktu pagi, tetapi juga pada waktu petang. Walaupun tidak ada gejala yang menyertainya, ini adalah tanda amaran;
  • Bengkak meningkat, tumbuh;

Penting! Sekiranya tisu membengkak secara reaktif, iaitu, sangat cepat, mereka tidak menunggu janji temu dengan doktor, mereka memanggil ambulans.

  • Tumor menyakitkan, kanak-kanak bertindak balas dengan tajam menyentuhnya;
  • Photophobia timbul, mata mula gatal dengan kuat;
  • Terdapat pelepasan - terkoyak atau nanah;
  • Hiperemia tidak hilang dalam jangka masa yang lama.

Dalam kes ini, anda mesti membuat temu janji dengan pakar. Kelewatan berbahaya dengan sejumlah komplikasi.

Kemungkinan komplikasi

Sistem visual adalah salah satu yang paling halus dalam tubuh manusia. Sekiranya penyakitnya tidak diubati atau dirawat dengan tidak betul, komplikasi boleh berlaku yang akan meracuni anak sepanjang hidupnya. Ia boleh menjadi:

  • Penurunan ketajaman penglihatan, sehingga kebutaan lengkap;
  • Fotofobia kronik;
  • Memusingkan kelopak mata ke dalam;

Contoh entropion (memutar kelopak mata ke dalam)

  • Abses dan penyatuan tisu sihat;
  • Pelanggaran persepsi warna;
  • Patologi kelenjar lakrimal;
  • Glaukoma;
  • Katarak;
  • Kehilangan bola mata.

Itulah sebabnya anda tidak boleh mengubati diri sendiri. Pada kecurigaan sedikit pun mengenai patologi, adalah penting untuk berjumpa doktor tepat pada waktunya.

Mencegah mata bengkak

Mencegah bengkak mata cukup mudah. Untuk ini, anda memerlukan:

  • Perhatikan kebersihan: jangan sampai tangan kotor di mata bayi, bersihkannya dengan kerap dan betul, ajarkan kebersihan sejak bayi;
  • Pantau keadaan terjaga dan rehat agar bayi tidak terlalu banyak bekerja dan tidur selama beberapa jam yang ditetapkan;
  • Air bayi dengan baik. Sekiranya dia menggunakan air panas, suplemen biasanya tidak diperlukan, tetapi ditunjukkan dalam keadaan panas. Kekurangan air menyebabkan bengkak juga;

Kanak-kanak itu minum air dalam keadaan panas

  • Elakkan mengunjungi tempat-tempat yang sesak dengan anak anda semasa berlakunya wabak jangkitan;
  • Pantau pemakanan bayi. Anda tidak boleh memberinya banyak masin, manis, pedas.

Pembengkakan mata pada bayi boleh menjadi akibat yang tidak berbahaya dari pelanggaran rejim, dan gejala yang serius. Ibu bapa wajib mengawasi keadaan anak, berusaha mencegah berlakunya masalah dan, jika perlu, merawat, mengikut cadangan doktor.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma