Popeye atau Popeye

Popeye atau membonjol adalah pembengkakan salah satu atau kedua mata pada ikan akuarium. Penyakit ini sukar diubati, tetapi mudah dicegah.

Gejala

Sukar untuk mengelirukan mata besar dengan penyakit lain. Mata ikan (atau satu) menjadi membonjol. Permukaan luar boleh menjadi keputihan, tetapi bahagian dalamnya kelihatan dipenuhi dengan sejenis cecair putih..

Pembengkakan mata berlaku kerana peningkatan tekanan cecair di dalam bola mata. Semakin tinggi tekanan, semakin banyak mata menonjol ke luar. Sebagai peraturan, terdapat komplikasi bersamaan - pengaburan mata disebabkan oleh kerosakan pada kornea. Selalunya keadaan bertambah buruk apabila bakteria patogen menetap di tisu mata yang terkena.

Punca penyakit

Pembengkakan berlaku paling kerap apabila ikan disimpan dalam keadaan hidrokimia yang tidak sesuai dan / atau air kotor untuk waktu yang lama. Oleh itu, di akuarium yang penuh sesak dengan perubahan air yang tidak teratur dan prestasi penapis yang buruk, penyakit ini lebih biasa..
Perlu diingat bahawa dalam keadaan seperti itu, penyakit ini menyerang dua mata. Sekiranya hanya satu mata bengkak, penyebabnya mungkin adalah kecederaan mata yang biasa disebabkan oleh serangan ikan lain atau kerosakan pada barang hiasan.

Rawatan

Popeye sukar dirawat, kerana perlu menyelesaikan tiga masalah sekaligus: kerosakan kornea, penurunan tekanan intraokular dan jangkitan bakteria..
Kerosakan kornea kecil akan pulih dari masa ke masa apabila disimpan dalam keadaan optimum dan diberi makan dengan makanan yang kaya dengan vitamin.
Pembengkakan mata juga akan berkurang dari masa ke masa, dengan syarat ikan bebas dari penyakit lain dan disimpan dalam lingkungan yang sesuai dan mendapat makanan yang berkualiti..
Magnesium sulfat pada kepekatan 1-3 sudu teh (rata) dalam 20 liter air membantu mempercepat proses pemulihan. Sudah tentu, penggunaannya hanya dibenarkan di akuarium karantina..
Pelbagai antibiotik dan ubat antibakteria, serupa dengan yang digunakan untuk mengobati reput sirip, akan sangat membantu dalam memerangi jangkitan bakteria. Sebaiknya gunakan ubat yang dicampurkan dengan makanan, dan tidak hanya ditambahkan ke dalam air.

Selepas rawatan

Proses penyembuhan boleh memakan masa yang lama, dari beberapa minggu hingga bulan. Penyakit ini mempunyai akibat serius (peleraian tisu mata) yang tidak pernah sembuh sepenuhnya. Ikan tetap rosak, penglihatan merosot, kadang-kadang boleh kehilangan mata atau menjadi buta sepenuhnya. Keadaan terakhir bagi beberapa spesies mungkin tidak sesuai dengan kehidupan normal, misalnya, untuk pemangsa, yang bergantung terutamanya pada penglihatan untuk berburu. Untuk ikan ini, euthanasia mungkin merupakan penyelesaian terbaik..

Pencegahan penyakit

Semuanya mudah di sini. Adalah perlu untuk menyediakan keadaan yang sesuai untuk jenis ikan tertentu, membersihkan akuarium secara teratur dari sisa organik. Kecualikan elemen hiasan dengan permukaan kasar dan tepi tajam dari reka bentuk. Elakkan bersama dengan perlahan dan terlalu aktif, terutama ikan yang agresif.

Ikan akuarium mempunyai perut yang bengkak: sebab dan apa yang harus dilakukan?

Kembung pada ikan sangat membimbangkan banyak pemilik akuarium rumah, terutama pada peringkat awal pembiakan haiwan peliharaan. Kemudian akuarium bimbang tentang perubahan luaran sedikit pun atau perubahan tingkah laku ikan. Masalah yang paling biasa dalam hidupan air adalah kembung. Sebab-sebab penampilannya boleh menjadi buruk dan baik, jadi perlu belajar membezakan antara keduanya.

Penyakit - "sakit perut"

Penyakit ini mempunyai beberapa ciri khas. Yang utama adalah timbangan yang mengacak-acak, dari mana ikan menyerupai kerucut pinus. Ikan juga bernafas cepat, lemah dan warna kusam. Penyakit ini berlaku akibat jangkitan virus atau bakteria, dan juga berlaku dengan penyakit hexamitosis. Individu tua, ikan lemah atau ikan gemuk mudah tersinggung. Keadaan hidup yang tidak baik, tekanan yang kerap juga menyumbang kepada jangkitan ikan akuarium. Untuk mencegah tetes, disarankan untuk menjaga ikan dalam kondisi optimal bagi mereka, cukup memberi mereka makanan berkualitas tinggi dan bervariasi, tetapi simpan ikan baru dalam karantina.

Kemunculan bertelur

Ini mungkin sebab yang paling menyenangkan dan tidak berbahaya untuk pembengkakan perut pada ikan. Kaviar terbentuk dan berkembang di perut wanita, kerana perut boleh menjadi sangat mengagumkan.

Apa yang harus dilakukan: bersabar dan tunggu kelahiran, sambil menjaga ibu hamil dengan betul.

Makan berlebihan

Sebilangan ikan menelan sejumlah besar makanan, yang kemudian dapat berada di dalam tubuh mereka hingga beberapa hari, membengkak perut mereka dan menyebabkan gangguan pencernaan. Untuk mengelakkan ini berlaku, hancurkan makanan menjadi kepingan yang lebih kecil..

Kekurangan makanan dalam makanan menyebabkan kegemukan pada ikan, akibatnya perut mereka kembali membengkak.

Apa yang perlu dilakukan: malangnya, tidak ada yang dapat dilakukan di sini, dalam 99.9% semuanya berakhir dengan kematian.

Ikan seperti itu sepanjang hayat juga sering menderita sakit perut dan tidak dapat membiak kerana kegemukan ovari dan testis. Hanya ada satu nasihat - jangan makan berlebihan.

Keradangan saluran gastrousus

Sekiranya radang perut dan usus disahkan pada ikan, maka ini menunjukkan kekurangan pelbagai makanan. Gejala penyakit ini pada unggas air:

  • Kelemahan.
  • Menggelapkan warna sirip dan badan.
  • Kelesuan.
  • Kehilangan keseimbangan.
  • Menukar najis.
  • Bengkak perut dengan mengekalkan selera makan.

Apa nak buat:

Untuk mencegah penyakit ini, perlu mengurangkan penggunaan makanan kering oleh ikan. Dianjurkan untuk mencuci, merendam, membasmi kuman darah dan tubulus, mempelbagaikan diet.

Ketumbuhan

Tumor muncul dan mula tumbuh di dalam badan ikan, membengkak perut. Ia boleh disebabkan oleh ciri genetik atau faktor luaran (pendedahan "kimia", radiasi, dll.).

Apa yang perlu dilakukan: malangnya, tidak ada yang dapat dilakukan di sini, dan selalunya ikan ini dibuang.

Cacing pita

Anda boleh membawanya ke akuarium dengan makanan langsung, tetapi ini jarang berlaku. Selalunya, mereka tidak mendatangkan bahaya. Tetapi jika terdapat terlalu banyak daripadanya di dalam badan ikan, maka semuanya boleh berakhir dengan kematiannya..

Apa yang perlu dilakukan: rawat dengan ubat cacing, yang dijual di kedai haiwan kesayangan.

Vibriosis

Ejen penyebabnya adalah bakteria vibrio. Penyakit ini menyerang ikan yang hidup dalam garam atau air payau. Walau bagaimanapun, bakteria juga dapat memasuki kolam air tawar dengan makanan laut..

Semua ikan dengan keadaan hidup yang lemah dan imuniti yang lemah berisiko..

Penyakit ini boleh menjadi akut atau kronik dan dimanifestasikan oleh kelesuan, apatis, pernafasan cepat, keinginan untuk bersara, pendarahan subkutan, perubahan pada kulit sirip di punggung, tumor, bisul, dan sebagainya, termasuk distensi perut.

Apa yang harus dilakukan: Kuarantin dan rawat dengan antibiotik, nitrofurans dan sulfonamida dengan menambahkannya ke dalam air, serta kloramfenikol (dalam makanan). Semua ubat dibeli di kedai haiwan peliharaan, dan dos dan masa rawatan ditunjukkan dalam arahan untuknya. Pencegahan merangkumi penjagaan rapi, pembasmian kuman dan makanan, kawalan nitrat, nitrit dan amonia di dalam air.

Kembung Malawi

Penyakit ini menyerang cichlids badan air di Afrika timur. Ia pertama kali ditemui dalam ikan dari Danau Malawi. Gejalanya serupa dengan penyakit tetes, tetapi ini adalah penyakit yang sama sekali berbeza. Sedikit yang diteliti.

Ia dapat diakui oleh kelesuan, kehilangan selera makan, sesak nafas atau peningkatan pernafasan. Pada mulanya, ikan tetap berada di permukaan air, tetapi pada siang hari perutnya membengkak dan tidak dapat berenang lagi, ia terletak di dasar. Kematian berlaku maksimum tiga hari.

Penyebab penyakit ini dianggap air berkualiti rendah, kehadiran natrium klorida di dalam air untuk waktu yang lama, makanan yang hanya terdiri dari makanan kering dan daging mamalia.

Apa yang perlu dilakukan: menghapuskan punca penyakit. Boleh disembuhkan dengan antibiotik spektrum luas, tetapi keberkesanannya belum terbukti.

Pengembangan genetik

Sekiranya penternak gagal menetas goreng, mereka mungkin mempunyai rongga perut yang membesar. Individu seperti itu tidak dianggap berbahaya atau sakit, tetapi hanya rendah diri..

Petua untuk pemilik akuarium!

  • Pembengkakan perlahan rongga perut ikan mungkin disebabkan oleh kegemukan, penggandaan cacing pita, atau pertumbuhan seperti tumor.
  • Pembengkakan cepat apabila kesihatan unggas terjejas oleh bakteria atau keadaan akuarium yang buruk.

Selepas kematian seseorang di dalam akuarium, rongga perutnya berfermentasi, akibatnya ia bertambah besar, tetapi ini bukan sebab kematian haiwan peliharaan. Untuk mengurangkan risiko pembengkakan perut ikan, perlu mewujudkan keadaan yang paling baik untuk mereka, pemakanan yang betul dan hanya rakan sebilik baru yang sihat. Dalam kes ini, akuarium rumah akan menggembirakan mata pemiliknya selama bertahun-tahun..

Penyakit mata ikan akuarium

Penduduk akuarium kecil, seperti haiwan lain, mudah terdedah kepada pelbagai penyakit. Dan beberapa masalah kesihatan yang paling biasa adalah penyakit mata. Tetapi gejala apa yang menunjukkan kerosakan mata, penyakit apa yang dibezakan dan apa penyebabnya?

Biasanya, masalah mata pada ikan akuarium berpunca dari trauma, jangkitan, parasit, penyakit gelembung gas dan neoplasia. Secara umum, struktur mata ikan sesuai dengan struktur mata binatang lain, namun mata ikan tidak mempunyai kelopak mata, sangat besar dan, oleh itu, mudah terkena kerosakan. Mengingat keadaan hidup ikan, iaitu, pelbagai hiasan, peralatan akuarium, batu, tumbuh-tumbuhan, dan juga jiran tetangga, yang sering agresif, dapat difahami mengapa statistik penyakit mata begitu mengagumkan. Tetapi semuanya bermula dengan kecederaan mata. Setelah kerosakan pada cangkang, kulat, jangkitan, virus dan parasit mengambil alih, yang hanya menimbulkan komplikasi serius.

Dengan berkembangnya penyakit, mata ikan dapat membengkak, mendung, membonjol, berdarah, dll. Gejala bergantung kepada penyakit tertentu, dan ada beberapa di antaranya. Walau bagaimanapun, masalah mata yang paling biasa pada ikan akuarium adalah:

Bengkak dan keruh mata yang seterusnya adalah hasil pengumpulan cecair di kornea yang meradang atau jengkel. Selalunya, edema yang teruk disertai oleh jangkitan bakteria. Namun, walaupun mata yang bengkak dapat terlihat sangat menyedihkan, dengan pemberian antibiotik yang tepat pada masanya dan tepat, masalahnya dapat dengan mudah dihilangkan. Doktor haiwan mendiagnosis penyakit dan menetapkan rawatan.

Ulser kornea terbentuk ketika mata mengalami kerosakan fizikal (luka, goresan, gigitan, dll.). Ulser progresif seterusnya boleh menyebabkan kecederaan mata yang serius. Ulser kornea didiagnosis oleh doktor haiwan menggunakan pewarna khas yang digunakan pada kornea. Dalam kes ringan, tidak perlu rawatan dan mata sembuh secara semula jadi, tetapi untuk kerosakan sederhana hingga teruk, antibiotik digunakan pada mata.

Membonjol bukanlah penyakit yang terpisah, tetapi merupakan gejala penyakit lain, dan boleh mempengaruhi satu atau kedua mata. Selalunya ini adalah gejala kecederaan serius, jangkitan kerap, penyakit gelembung gas atau akibat keadaan air yang tidak baik di akuarium. Mata yang terkena mula melihat jauh lebih teruk, dan ada risiko kehilangan penglihatan yang lebih besar.

Dengan katarak, lensa menjadi keruh dan kehilangan keupayaan untuk menghantar cahaya sepenuhnya. Penyakit ini tidak begitu umum pada ikan dan, sebagai peraturan, berkembang kerana kecenderungan genetik, keadaan perumahan yang tidak betul, khususnya, makan, dan trauma yang teruk. Pencegahan katarak yang kuat adalah pemberian makanan yang betul dan pematuhan berterusan pada keadaan yang baik..

Kehilangan gas disebabkan oleh kecederaan serius, bagaimanapun, tisu ikan sembuh dengan cepat, dan setelah beberapa saat haiwan kesayangan anda akan merasa hebat dengan satu mata. Lama kelamaan, tisu baru tumbuh dan menutup soket mata sepenuhnya, sehingga ketiadaan mata tidak merosakkan penampilan ikan secara serius.

mata ikan membengkak dan menjadi keruh. Cara merawat?

Progman # 1

Pada beberapa ikan, saya melihat pembengkakan mata dengan keruh serentak. Mata membengkak hingga sekitar dua kali. Selepas beberapa hari, kembung itu hilang. Di beberapa ikan, ketelusan kembali ke mata; di beberapa, tidak.

Selepas beberapa ketika, terdapat pembengkakan mata berulang.

Belum ada seekor ikan yang mati (tiga kali ketukan kayu).

Apa itu? cara merawat?

Aqua marin 400l.

# 2 Dmitry0308

  • Pengguna
  • Catatan: 1 688
    • Nama saya Dmitry
    • Lokasi: Moscow

    Sejenis jangkitan bakteria. Saya tidak sembuh, badut itu sendiri hilang.

    Tetapi sudah penuh dengan dadah

    API MELAFIX
    API PIMAFIX
    SEACHEM Paraguard

    Ini adalah segalanya dari penyakit bakteria, kulat dan parasit.

    Dua yang pertama berasaskan herba dan boleh digunakan bersama, yang kedua secara berasingan

    Dan hanya semua ini di karantina (langit adalah wadah dengan pengudaraan, perubahan yang kerap dari akuarium utama)

    Melalui ParaGuard di pusat terumbu luar negara, disarankan memproses semua ikan baru dalam satu jam (mengikut arahan).

    Melafix-pimafix juga disarankan sebagai langkah pencegahan bagi penyewa baru melalui kuarantin

    • progman menyukai ini

    Progman # 3

    Sejenis jangkitan bakteria. Saya tidak sembuh, badut itu sendiri hilang.

    Tetapi sudah penuh dengan dadah

    API MELAFIX
    API PIMAFIX
    SEACHEM Paraguard

    Ini adalah segalanya dari penyakit bakteria, kulat dan parasit.

    Dua yang pertama berasaskan herba dan boleh digunakan bersama, yang kedua secara berasingan

    Dan hanya semua ini di karantina (langit adalah wadah dengan pengudaraan, perubahan yang kerap dari akuarium utama)

    Melalui ParaGuard di pusat terumbu luar negara, disarankan memproses semua ikan baru dalam satu jam (mengikut arahan).

    Melafix-pimafix juga disarankan sebagai langkah pencegahan bagi penyewa baru melalui kuarantin

    Terima kasih. Saya akan pergi dan stok juga. Perkara yang paling sukar adalah menangkap yang menyakitkan untuk rawatan / pencegahan :-)

    # 4 Dmitry0308

  • Pengguna
  • Catatan: 1 688
    • Nama saya Dmitry
    • Lokasi: Moscow

    # 5 progman

    Mungkin ada ubat selamat yang boleh dicurahkan ke dalam balang biasa dalam dos terapeutik tanpa membahayakan biokimia dan hidrokimia sistem?

    Atau adakah ia hebat?

    # 6 Dmitry0308

  • Pengguna
  • Catatan: 1 688
    • Nama saya Dmitry
    • Lokasi: Moscow

    Masukkan bawang putih dari Brightwell ke makanan - menguatkan sistem imun

    Pimafix dan melafix nampaknya mungkin, berdasarkan petunjuk, tetapi saya tidak akan melakukannya.

    # 7 progman

    Masukkan bawang putih dari Brightwell ke makanan - menguatkan sistem imun

    Saya meminta maaf dengan liar, tetapi apa ini "Bawang Putih dari Brightwell" Google tidak membantu.

    Brightwell jelas Brightwell, tetapi bawang putih? )))

    PS dijumpai))) Powerwell Garlic Brightwell

    # 8 Dmitry0308

  • Pengguna
  • Catatan: 1 688
    • Nama saya Dmitry
    • Lokasi: Moscow

    http: //shop.neomarin. kuasa bawang putih_30 /
    Saya menambah 10 titis pada makanan.
    Anda boleh melakukannya secara berkala, anda boleh melakukannya dalam kursus.

    Saya tidak tahu. Pasti penentang bawang putih dapat mengatakan sesuatu. Tetapi kebanyakan orang setuju bahawa ia berguna sebagai penambah selera makan dan imuniti pada ikan.

    Sudah tentu, vitamin boleh ditambah, arus adalah kemas dalam dos. "Kurang lebih baik"

    • progman menyukai ini

    # 9 progman

    # 10 Yana

    Pada beberapa ikan, saya melihat pembengkakan mata dengan keruh serentak. Mata membengkak hingga sekitar dua kali. Selepas beberapa hari, kembung itu hilang.
    Belum ada seekor ikan yang mati (tiga kali ketukan kayu).
    Apa itu? cara merawat?

    Setahu saya, ini biasanya bakteria. Pada ikan yang kuat sering hilang dengan sendirinya. Saya tidak tahu sebenarnya ubat yang sesuai digunakan di bank biasa. Ini selalu antibiotik, keberkesanannya dalam kes tertentu bergantung pada ketahanan (rintangan) patogen tertentu. Dan yang terakhir tidak dapat dibentuk dengan tepat seperti itu - "dengan mata". Oleh itu, antibiotik digunakan sama ada dalam kombinasi atau spektrum luas.

    Dengan satu cara atau yang lain - memandangkan ini bukan sekali, tetapi berulang, dan pada ikan yang berbeza - saya akan cuba memahami sebab-sebabnya dan memulakan pencegahan. Sesuatu mesti ada - dengan air, misalnya. Keadaan buruk sering menjadi penyebabnya. Kadang-kadang trauma, dll..

    Mengenai rawatan - mungkin berguna untuk maklumat

    Jangan ikut aliran. Jangan berenang melawan arus. Berenang ke mana sahaja anda mahu.
    Tempat Perlindungan Goblin Saya

    Melonjak secara unilateral dalam ayam belang

    # 1 Natalgur

  • Ahli
  • 5 jawatan
  • Pendaftaran 27/08/2016
  • Gambar yang dilampirkan

    # 2 Dr. Vladson

  • Pentadbir
  • 16,933 kiriman
  • Pendaftaran Pertama 23/05/2004
  • Penonjolan boleh disebabkan oleh pelbagai sebab, selalunya ia adalah tuberkulosis / ichthyophonosis (tidak berguna untuk dirawat di sini) atau parasit helminth di belakang bola mata.

    Kes lain yang sering berlaku adalah fungsi buah pinggang yang terganggu (termasuk kerana komposisi air, misalnya kandungan nitrat yang tinggi), tetapi biasanya mata yang membulat adalah dua hala. Ia juga sering disertai dengan pembengkakan ikan dan kerak. Khususnya, pada cockerel, gejala yang sama berlaku dengan tuberkulosis (cockerel ascites).

    Dalam foto itu, saya tidak melihat kerumitan sisiknya, walaupun ikan kelihatan sangat baik. Dengan mengambil kira kompot yang anda miliki "dari segala yang ada di dunia", saya berpendapat bahawa jika terdapat beberapa jenis jangkitan (ada kemungkinan proses keradangan di buah pinggang), sekarang sekurang-kurangnya dihancurkan. Dan sejujurnya, sekarang saya lebih bimbang tentang ubat-ubatan itu sendiri - dengan menggunakan campuran atom yang banyak, anda berisiko menyembuhkan ikan sehingga mati.

    Saya cadangkan sekarang untuk membuang semua ubat dari air (contohnya arang aktif, tetapi bukan farmasi.). Ganti air tawar dan perhatikan selama 2-3 hari. Umumnya ada kemungkinan dia bertengkar dengan seseorang dan hanya menimang cahaya mata, sehingga seseorang itu membengkak (+ pendarahan). Sekiranya ini benar, maka dalam 3 hari semuanya, jika tidak hilang sama sekali, sekurang-kurangnya bengkak akan berkurang.

    Jika tidak, jika anda terus mencurahkan ubat-ubatan, maka ada kemungkinan kegagalan hati sepenuhnya pada ikan.

    Salam, Vlad

    Sila kemukakan SEMUA soalan mengenai topik akuarium di forum.

    Membulatkan mata pada ikan

    Menurut doktor haiwan, membonjol ikan adalah penyakit patologi sistemik yang disebabkan oleh pencemaran berjangkit atau oleh persekitaran yang sangat meragukan. Nama saintifik untuk fenomena ini adalah exophthalmos..

    Manifestasi penyakit ini dinyatakan dalam kenyataan bahawa cecair terkumpul di mata, atau di belakangnya. Akibatnya, bola mata secara harfiah "melonjak" keluar dari "orbit". Akan tetapi, jika penyakit ini dibiarkan berlanjutan, ikan-ikan tersebut dapat menderita dengan serius, kehilangan matanya sepenuhnya, kerana akhirnya mereka terpisah dari badan..

    Punca dan akibat menggelembung ikan

    Adalah salah untuk mengatakan bahawa menggelembung dalam ikan akuarium adalah proses patologi asal bebas. Penyakit ini adalah hasil dari beberapa jenis pelanggaran organ dalaman yang disebabkan oleh substrat berjangkit. Walaupun begitu, exophthalmos dianggap sebagai masalah yang terpisah. Dan rawatan dijalankan bergantung pada sifat asalnya..

    Jangkitan dianggap sebagai penyebab utama mata menonjol:

    - bakteria,
    - kulat,
    - viral.
    Seiring dengan ini, kumpulan provokator termasuk:
    - trematoda, nematod mata (cacing),
    - kekurangan vitamin (kekurangan vitamin),
    - kegagalan fisiologi.

    Selain itu, perkembangan ikan yang membengkak memberi makan lingkungan yang buruk, yaitu air. Pengalaman praktikal menunjukkan bahawa dalam kebanyakan kes, penyakit ini hilang sepenuhnya tanpa penggunaan bahan kimia, jika airnya bertambah baik.
    Mengenai simptom segera, kriteria pertama yang jelas untuk meningkatkan penggera adalah pengaburan permukaan mata. Dan apabila jangkitan adalah faktor penyebab mata membengkak pada ikan, maka perut buncit juga akan ditambahkan pada gambaran klinikal umum..

    Cara menghilangkan mata yang membonjol yang dikesan pada ikan

    Sekiranya pembengkakan diperhatikan pada ikan akuarium, pilihan kaedah rawatan harus berdasarkan penyebab penyakit. Perlu difahami bahawa exophthalmos paling sering berlaku kerana penurunan imuniti, akibatnya jangkitan yang telah berkembang secara aktif di dalam tubuh ikan. Apa yang menyumbang kepada ini? Pertama sekali, persekitaran haiwan yang buruk di akuarium. Dengan menjadikannya kembali normal, mengganti air dan membersihkan bekas, anda boleh melupakan masalah yang tidak sihat.

    Akan tetapi, jika ikan yang terlalu besar terlihat, perawatan harus ditargetkan, kerana penundaan atau pengabaian akan menyebabkan kehilangan mata. Untuk menangani tugas dengan berkesan, anda perlu mengenal pasti punca masalah secepat mungkin. Ini dilakukan dengan melakukan sejumlah langkah diagnostik yang bertujuan untuk mengenal pasti provokasi yang bersifat parasit atau berjangkit. Kemudian, apabila kajian mengenai ikan itu sendiri tidak membawa hasil yang positif, sampel air dihantar untuk pengesahan. Dan walaupun ujian kuantitatif dan kualitatif untuk komposisi kimia dapat diterima, air masih perlu diganti sebahagiannya setiap hari untuk memperbaiki persekitaran di akuarium secara keseluruhan..

    Kemungkinan prosedur rawatan dan profilaksis akan berlangsung selama tujuh hari. Sebaik sahaja anda menyedari bahawa kelegapan kornea mata telah hilang, anda boleh bernafas dengan tenang, kerana ini menunjukkan pilihan rawatan yang tepat.

    Ikan mempunyai mata yang bengkak apa yang harus dilakukan

    Penutup kornea mata pada ikan akuarium adalah salah satu patologi yang mudah didiagnosis oleh akuarium dengan memperhatikan haiwan kesayangan mereka. Memang sukar untuk tidak memerhatikan bahawa ikan di akuarium berenang dengan mata yang legap sepenuhnya. Pernyataan ini akan menjadi lebih benar jika kedua-dua mata ikan terlibat dalam patologi, ketika kelegapan kornea dua hala terbentuk. Secara adil, harus dikatakan bahawa hanya murid yang boleh terjejas, kerana alasan ini akan agak sukar untuk mendiagnosis penyakit secara visual.

    Selalunya, kornea mata pada ikan menderita kualiti air akuarium yang buruk. Faktanya adalah sebagai hasil penguraian produk buangan penduduk takungan domestik oleh bakteria anaerob, sejumlah besar unsur agresif terbentuk, yang dapat menyebabkan kelegapan kornea. Di samping itu, patologi ini dapat menampakkan dirinya walaupun di akuarium yang makmur jika parameter air tidak sesuai dengan keperluan jenis ikan tertentu..

    Sering kali, akuarium lupa mempertahankan air sebelum menukarnya di akuarium umum. Faktanya ialah air paip di kebanyakan kes diklorinasi, yang boleh menyebabkan kornea mata mendung pada ikan. Hanya bertahan selama 3 hari atau penggunaan perapi akuarium dapat melepaskan air dari elemen agresif ini..

    Penyebab kelegapan kornea bukan sahaja bahan kimia, tetapi juga biologi. Sebagai contoh, patologi pada ikan ini berlaku akibat kerosakan pada mata oleh jangkitan bakteria atau kulat. Ini juga termasuk kutu dengan trematoda okular, di mana parasit tetap pada murid ikan, sehingga mata menjadi keruh.

    Kadang-kadang masalah dengan mata pada ikan timbul dengan latar belakang makan monoton, akibatnya kekurangan vitamin berkembang. Untuk mengelakkan penyebaran kornea mata, ikan harus menerima makanan yang mencukupi, yang harus bervariasi mungkin. Anda boleh memberi makan haiwan peliharaan dan makanan kering, tetapi mestilah berkualiti tinggi dan diperkaya.

    Pengaburan kornea mata, hanya jika ia bukan akibat dari usia tua ikan, berjaya ditangani. Walau bagaimanapun, pertama anda harus mengetahui etiologi penyakit ini, yang akan membolehkan anda membina taktik rawatan yang betul. Sekiranya kelegapan kornea bersifat parasit atau berjangkit, maka terapi juga harus ditujukan untuk menyingkirkan agen asing ini. Hanya setelah gejala penyakit yang mendasari hilang, kita akan dapat membincangkan pelepasan kornea mata ikan dari keruh.

    Sekiranya penyebab masalah mata pada ikan terletak pada bidang kimia, maka penilaian kualiti air akuarium harus dilakukan. Dengan bantuan ujian khas, perlu menilai parameter yang penting untuk kehidupan ikan seperti keasidan dan kekerasan air, kepekatan nitrat terlarut, hidrogen sulfida dan ammonia. Selepas itu, rawatan ikan akan diturunkan kepada normalisasi ciri-ciri di atas..

    Seekor ikan mempunyai kornea gelap

    Gejala penyakit ini, diucapkan - pada ikan satu atau dua mata menjadi keruh, dan kadang-kadang murid bertambah besar.

    Sebab-sebab penutupan kornea mata boleh menjadi keadaan berikut:

    • Jangkitan kulat atau bakteria disebabkan oleh air kotor di akuarium atau kesesakan;
    • Makanan monoton dan, sebagai akibatnya, perkembangan kekurangan vitamin pada ikan. Kekurangan vitamin A dalam badan terutama sekali menimbulkan penyakit;
    • Klorin yang terkandung di dalam air paip, jika sebelumnya tidak menetap sebelum memasuki akuarium, menyebabkan pengaburan mata sementara, jarang, tetapi masih berlaku;
    • Cacing fluke mata yang mempengaruhi kornea mata dari dalam, akibatnya menjadi keruh;
    • Kecederaan pada mata;
    • Mata kabur disebabkan oleh ikan tua.

    Penutupan kornea mata dapat disebabkan oleh kedua-dua keadaan di atas, dan oleh kesan kumulatifnya. Dari pengalaman kita dapat mengatakan bahawa dalam banyak kes penyakit ini memprovokasi kualiti air yang buruk di akuarium, akibatnya kekebalan ikan melemah dan sebarang jangkitan dapat menyebabkan wabak penyakit di antara semua penduduk akuarium..


    Pencegahan penyakit

    Profilaksis akuarium sederhana dapat mengurangkan kemungkinan penyakit kornea pada ikan dengan ketara. Periksa akuarium setiap hari untuk sisa makanan ikan yang tidak dimakan tepat pada waktunya dan buang makanan ikan yang berlebihan. Bersihkan tanah seminggu sekali dengan siphon dan ganti sekitar 1/3 air akuarium dengan air tawar. Semua langkah mudah ini dapat mengelakkan berlakunya penyakit ini..


    Rawatan

    Pertama sekali, anda perlu menentukan penyebab kelegapan kornea mata pada ikan. Sekiranya air di akuarium sudah lama tidak diubah, maka alasannya dalam banyak kes adalah tepat dalam hal ini. Buat perubahan air setiap hari dalam bahagian kecil dan tidak lama kemudian penyakit itu akan hilang dengan sendirinya dan anda tidak perlu menggunakan rawatan dengan pelbagai ubat.

    Mengingat fakta bahawa makan ikan secara berterusan dengan makanan yang sama dapat menyumbang kepada pelbagai penyakit pada ikan, perlu berusaha menjadikan menu mereka beragam. Hasil yang sangat baik dapat diperoleh dengan memberi makan ikan dengan makanan yang diperkaya dengan kualiti tinggi. Pada masa ini, perdagangan memiliki banyak jenis makanan kering yang diperkaya, jadi tidak akan ada masalah dengan pembeliannya.

    Menjumpai ralat atau pautan mati?

    Pilih pecahan masalah dengan tetikus dan tekan CTRL + ENTER.
    Di tetingkap yang muncul, terangkan masalahnya dan hantar ke Pentadbiran sumber.

    Dropsy (asites)

    Ascites (dropsy) adalah pengumpulan cecair di rongga perut. Penyakit ini selalu dapat dilihat: perut ikan menjadi bengkak secara merata. Walau bagaimanapun, gangguan perut juga menyertai keadaan lain, seperti serangan cacing pita atau kehamilan / pematangan telur. Oleh kerana rawatan yang berkesan untuk penyakit dropsy hanya mungkin dilakukan pada tahap awal, dan dengan penyakit lanjut, ikan mati akibat pendarahan, penting untuk mendiagnosis penyakit ini dengan betul.

    Simptom lemas

    Untuk diagnosis yang betul, anda perlu mengetahui sekumpulan simptom wajib jatuh pada ikan akuarium.

    Pengecualian pencerobohan oleh cacing: dengan asites, perut kencang kuat, tetapi bahkan; apabila dijangkiti cacing, bahagian yang menonjol mungkin berlaku - di mana terdapat pengumpulan cacing;

    Pengecualian kehamilan / pematangan telur: pembengkakannya sangat besar sehingga sisik ikan naik dan menggelembung. Pandangan atas ikan menyerupai kerucut pinus; di bawah sisik yang dinaikkan, anda dapat melihat kulit keputihan.

    Gejala tambahan:

    • perubahan pada kulit dari kehilangan warna menjadi ulserasi kulit;
    • perubahan tingkah laku, termasuk sesak nafas (pergerakan insang meningkat), penurunan aktiviti motor;
    • kehadiran lendir dalam tinja - selalunya gejala ini adalah peluang pertama dan satu-satunya untuk rawatan yang berjaya;
    • dropsy sering disertai dengan exophthalmia, iaitu membonjol sehingga kehilangan mata, kelegapan kornea. Exophthalmia bukan penyakit dengan sendirinya, tetapi salah satu akibat dari tetes, ketika cairan terkumpul di dalam atau di belakang. Penting untuk diingat bahawa exophthalmia boleh menjadi manifestasi penyakit dalaman yang lain..

    Mengapa demam boleh berlaku pada ikan

    Kemunculan dropy, sebagai peraturan, disebabkan oleh beberapa faktor persekitaran, termasuk. komposisi air yang dipilih dengan tidak betul di akuarium, pemakanan berkualiti rendah, kekurangan oksigen, usia atau tekanan yang berpanjangan boleh menimbulkan penyakit. Punca asites segera ialah:

    • jangkitan dengan jangkitan bakteria (Mycobacterium, Aeromonas, Nocardia) kemungkinan besar menjadi punca masalah sekiranya beberapa ikan terkena sekaligus;
    • jangkitan dengan jangkitan virus;
    • kehadiran protozoa di dalam badan ikan;
    • pelanggaran peraturan osmotik (sistem untuk mengekalkan keseimbangan garam-air dalam badan).

    Pencegahan demam

    Pencegahan penyakit yang terbaik adalah menjaga keadaan penahanan yang diperlukan dan mengurangkan tekanan. Ketahui berapa suhu dan berapa pH air yang terdapat dalam ikan di dalam akuarium anda. Sebagai peraturan, ini adalah keadaan habitat semula jadi baka ini. Perubahan tajam dalam suhu dan garam air atau pelanggaran berpanjangan mereka secara signifikan meningkatkan kemungkinan penyakit pada prinsipnya.

    Di samping itu, kualiti pemakanan sangat penting: penggunaan makanan yang sudah habis masa berlakunya, makanan kotor, kurang makan, atau lebih kerap makan berlebihan tidak boleh diterima. Pencemaran air juga menyebabkan penurunan imuniti, sehingga kejadian tetes lebih tinggi di mana terdapat sedikit perubahan air di akuarium, yaitu, kotoran penduduk terkumpul di dalam tanah.

    Sebilangan besar spesies ikan yang tidak agresif memerlukan tempat persembunyian di lanskap akuarium, terutama di hadapan jiran yang lebih agresif. Tidak dapat bersembunyi memberi tekanan kepada ikan yang tenang..

    Prinsip pencegahan adalah mudah - semakin sedikit tekanan yang ditanggung oleh ikan, semakin berjaya tubuhnya menghadapi ancaman penyakit.

    Rawatan Dropsy

    Penting untuk membuat tempahan segera bahawa kejayaan rawatan bergantung pada seberapa cepat ia dimulakan - tetes yang dijumpai pada tahap "pinecone" tidak lagi dapat disembuhkan. Hanya seekor ikan yang dapat disembuhkan dengan berkesan, tetesnya dapat dikesan pada peringkat awal: tanda utamanya adalah kotoran lendir.

    Pertama sekali, anda perlu mengasingkan ikan yang dijangkiti dari ikan yang sihat dengan memasukkannya ke dalam akuarium lain atau balang besar, dan menambahkan garam di dalamnya dalam jumlah 1-2 sudu garam Epsom (magnesium sulfat) per 40 liter air. Selanjutnya, untuk menyembuhkan penyakit akuarium ikan, anda perlu menggunakan antibiotik..

    Penggunaan ubat antibakteria boleh mengambil dua bentuk:

    • mandi ubat;
    • mengeluarkan ubat dengan makanan.

    Semasa menggunakan mandi ubat, antibiotik dilarutkan dalam air dalam bahagian tertentu mengikut arahan. Untuk prosedur sedemikian, tetrasiklin (1 tablet per 25 liter air) atau kloromycetin (8 mg per 1 liter air, 30 minit) sesuai. Kaedah ini sesuai untuk kes apabila ikan memakan makanan hidup dan tidak mungkin mencampurkannya dengan ubat..

    Semasa menambahkan antibiotik ke dalam makanan, lebih baik menggunakan serpihan kecil dengan kandungan kapsul kloramfenikol yang sama dicampurkan. Apabila menggunakan kapsul 250 mg, satu cukup untuk dicampurkan dengan 25 g makanan. Pilihan ubat agak besar: Maracyn, Sera Baktopur Direct, Bicillin 5, potassium permanganate. Rawatan berterusan sehingga gejala penyakit hilang..

    Membulatkan mata pada ikan

    Menurut doktor haiwan, membonjol ikan adalah penyakit patologi sistemik yang disebabkan oleh pencemaran berjangkit atau oleh persekitaran yang sangat meragukan. Nama saintifik untuk fenomena ini adalah exophthalmos..

    Manifestasi penyakit ini dinyatakan dalam kenyataan bahawa cecair terkumpul di mata, atau di belakangnya. Akibatnya, bola mata secara harfiah "melonjak" keluar dari "orbit". Akan tetapi, jika penyakit ini dibiarkan berlanjutan, ikan-ikan tersebut dapat menderita dengan serius, kehilangan matanya sepenuhnya, kerana akhirnya mereka terpisah dari badan..

    Punca dan akibat menggelembung ikan

    Adalah salah untuk mengatakan bahawa menggelembung dalam ikan akuarium adalah proses patologi asal bebas. Penyakit ini adalah hasil dari beberapa jenis pelanggaran organ dalaman yang disebabkan oleh substrat berjangkit. Walaupun begitu, exophthalmos dianggap sebagai masalah yang terpisah. Dan rawatan dijalankan bergantung pada sifat asalnya..

    Jangkitan dianggap sebagai penyebab utama mata menonjol:

    - bakteria,
    - kulat,
    - viral.
    Seiring dengan ini, kumpulan provokator termasuk:
    - trematoda, nematod mata (cacing),
    - kekurangan vitamin (kekurangan vitamin),
    - kegagalan fisiologi.

    Selain itu, perkembangan ikan yang membengkak memberi makan lingkungan yang buruk, yaitu air. Pengalaman praktikal menunjukkan bahawa dalam kebanyakan kes, penyakit ini hilang sepenuhnya tanpa penggunaan bahan kimia, jika airnya bertambah baik.
    Mengenai simptom segera, kriteria pertama yang jelas untuk meningkatkan penggera adalah pengaburan permukaan mata. Dan apabila jangkitan adalah faktor penyebab mata membengkak pada ikan, maka perut buncit juga akan ditambahkan pada gambaran klinikal umum..

    Cara menghilangkan mata yang membonjol yang dikesan pada ikan

    Sekiranya pembengkakan diperhatikan pada ikan akuarium, pilihan kaedah rawatan harus berdasarkan penyebab penyakit. Perlu difahami bahawa exophthalmos paling sering berlaku kerana penurunan imuniti, akibatnya jangkitan yang telah berkembang secara aktif di dalam tubuh ikan. Apa yang menyumbang kepada ini? Pertama sekali, persekitaran haiwan yang buruk di akuarium. Dengan menjadikannya kembali normal, mengganti air dan membersihkan bekas, anda boleh melupakan masalah yang tidak sihat.

    Akan tetapi, jika ikan yang terlalu besar terlihat, perawatan harus ditargetkan, kerana penundaan atau pengabaian akan menyebabkan kehilangan mata. Untuk menangani tugas dengan berkesan, anda perlu mengenal pasti punca masalah secepat mungkin. Ini dilakukan dengan melakukan sejumlah langkah diagnostik yang bertujuan untuk mengenal pasti provokasi yang bersifat parasit atau berjangkit. Kemudian, apabila kajian mengenai ikan itu sendiri tidak membawa hasil yang positif, sampel air dihantar untuk pengesahan. Dan walaupun ujian kuantitatif dan kualitatif untuk komposisi kimia dapat diterima, air masih perlu diganti sebahagiannya setiap hari untuk memperbaiki persekitaran di akuarium secara keseluruhan..

    Kemungkinan prosedur rawatan dan profilaksis akan berlangsung selama tujuh hari. Sebaik sahaja anda menyedari bahawa kelegapan kornea mata telah hilang, anda boleh bernafas dengan tenang, kerana ini menunjukkan pilihan rawatan yang tepat.

    Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma