Pelbagai maklumat mengenai penglihatan

Sebilangan besar haiwan mempunyai organ penglihatan. Dalam beberapa, mata dekat untuk meningkatkan persepsi kedalaman. Yang lain memiliki jarak yang jauh, membuat bidang pandangan yang lebih besar dan menerima isyarat sebelum kemungkinan serangan.

Terdapat banyak jenis mata di kerajaan binatang. Mata manusia tidak mirip secara anatomi dengan mata lalat, yang dirancang untuk tindak balas sepantas kilat terhadap pergerakan.

Hanya manusia yang mempunyai putih mata yang menunjukkan suasana hati dan latar belakang emosi.

Ciri-ciri mata pada haiwan dan serangga

Bunglon mengawal matanya secara bebas antara satu sama lain. Mereka dapat melihat ke arah yang berbeza pada masa yang sama..

Kambing, mongoose, domba, dan sotong mempunyai murid segi empat tepat..

Isipadu mata burung unta lebih besar daripada isi otak burung ini!

Bola mata burung hantu memenuhi seluruh ruang tengkorak; mereka berputar dengan sukar. Burung hantu mengimbangi ini dengan memutar leher separuh bulatan ke kedua sisi..

Sebilangan kalajengking mempunyai hingga enam pasang mata. Sebilangan besar labah-labah terdiri daripada empat pasang. Kadal Tuatara mempunyai tiga mata!

Labah-labah melompat mempunyai dua mata utama dan enam pembantu.

Starfish mempunyai mata di hujung setiap sinar dan reseptor di seluruh badannya. Haiwan laut ini hanya dapat membezakan antara cahaya dan gelap..

Mata seekor paus mempunyai berat sekitar satu kilogram. Tetapi ikan paus hanya berjarak 1 meter.

Sistem yang kompleks adalah mata udang belalang sembah. Ia dapat dilihat dalam cahaya terpolarisasi, dalam jarak optik, inframerah dan UV.

Seseorang akan mendapat ketepatan tersebut hanya dengan menggunakan peralatan seberat satu centner.

Di antara haiwan laut, sotong, sotong dan sotong mempunyai penglihatan yang paling sempurna..

Bagaimana haiwan dan serangga melihat warna

Kucing tidak membezakan antara merah. Skema warna mereka redup. Seseorang hanya mempunyai 4 batang untuk setiap kon, dan seekor kucing mempunyai 25 batang. Oleh itu, kucing melihat dunia dengan warna kelabu.

Anjing dapat melihat warna biru dan ungu dengan jelas, tetapi tidak dapat mengenali rona hangat seperti kuning, oren dan merah.

Lembu dan lembu tidak mengeluarkan warna merah. Torero mengganggu haiwan itu bukan dengan warna merah jubahnya, tetapi dengan gerakan tajam.

Lebah tidak membezakan antara merah, membingungkannya dengan hijau, kelabu atau hitam. Lebah itu dengan jelas melihat kuning, biru, biru-hijau, biru, ungu dan ungu. Menyerlahkan nada ultraviolet dan radiasi yang sesuai.

Bagaimana haiwan dan serangga melihat dekat, jauh dan sekitar

Anjing melihat jarak jauh, tetapi jarak dekatnya kurang baik. Ketajaman penglihatan anjing lebih kurang 60% lebih lemah daripada manusia. Tetapi anjing dapat dengan mudah menentukan jarak "dengan mata".

Ketajaman visual helang dua kali lebih kuat daripada manusia.

Burung elang dapat melihat objek berukuran 10 cm dari ketinggian 1500 m.

Burung nasar melihat tikus kecil dari jarak hingga 5 kilometer.

Capung adalah salah satu serangga yang paling berwaspada. Dia melihat kepala pertandingan sejauh satu meter. Mata capung terdiri dari 30,000 ruang biologi yang berasingan. Setiap kamera menangkap satu titik, kemudian array gambar di otak ditambahkan ke satu objek. Mata capung menangkap hingga 300 gambar sesaat.

Katak hanya melihat objek bergerak, menganggapnya sebagai mangsa yang mungkin.

Terima kasih kepada murid mendatar dan segi empat tepat, kambing dan bison melihat pada suhu 240 °. Bidang pandang kuda adalah 350%.

Sudut pandang untuk kucing ialah 190 °, dan untuk anjing hanya 40 °.

Setiap orang mempunyai corak iris individu. Bersama dengan cap jari, corak iris digunakan untuk mengenal pasti orang tertentu.

Mata manusia biasa, dengan semua kekayaan fungsinya, beratnya kurang daripada peluru ke kartrij 7.62x54. Berat seberat 9 gram, mata hanya 8.

Diameter bola mata pada kebanyakan orang dewasa kira-kira 24 mm.

Warna mata yang paling tidak biasa pada manusia adalah hijau. Berlaku dalam 2% kes.

Semasa kelahiran, seseorang mempunyai warna mata yang tidak ditentukan. Mata menjadi warna kekal setelah dua hingga tiga tahun.

Mata manusia membezakan hingga 5 juta warna yang berbeza, mempunyai sebilangan besar sel sensitif cahaya (lebih dari 130 juta).

Warna mata ditentukan oleh melanin, pigmen di iris. Kepekatan pigmen yang rendah menyumbang kepada pemerolehan nada sejuk ringan - biru, kelabu, hijau. Dengan kepekatan melanin yang tinggi, iris bertukar menjadi hitam atau coklat. Kekurangan melanin di iris hanya di albino.

Warna utama yang dirasakan oleh manusia adalah merah, biru dan hijau. Ketepuan yang berbeza membolehkan anda mendapatkan semua pilihan warna yang dapat dilihat oleh mata.

Untuk setiap orang ke seratus, warna iris mata kiri dan kanan berbeza.

Buta warna dikesan pada 8% lelaki dan hanya 1% wanita.

Di Eropah, Sweden, Finland, Poles dan Baltics mempunyai mata yang paling terang. Mata yang paling gelap adalah untuk orang Yugoslavia, Turki dan Portugis.

Mengenai penglihatan malam

Burung, burung hantu dapat dilihat dengan baik dalam kegelapan. Burung hantu dapat melihat tikus atau tupai dengan tepat walaupun tanpa bulan. Pada siang hari, burung hantu tidak dapat melihat dengan baik, sehingga mereka bersembunyi di tempat terpencil..

Kucing melihat lebih baik daripada manusia dalam kegelapan. Pada waktu senja dan malam, murid kucing melebar hingga 14 mm. Pada manusia, diameter murid, walaupun pada waktu malam, tidak lebih dari 8 mm. Dalam cahaya terang, kucing menutup mata secara naluriah untuk mengelakkan kerosakan retina secara naluriah..

Fakta menarik

Mata manusia mempunyai 150 bulu mata pada setiap kelopak mata.

Bersin selalu disertai dengan menutup mata, kerana ini mengembangkan kecepatan 170 km / jam dan tekanan pada sinus.

Lelaki itu berkelip setiap 10 saat, setiap sekelip mata mengambil masa antara satu hingga tiga saat. Untuk sehari, sekelip mata lelaki mengambil masa lebih kurang satu jam.

Wanita berkedip dua kali lebih kerap daripada lelaki.

Wanita menangis sekitar 40 kali setahun, lelaki sekitar 6.

Mata menyesuaikan diri dengan kegelapan dalam masa satu jam. Selama ini, kepekaan mata terhadap cahaya meningkat ribuan kali. Peralihan secara tiba-tiba dari kegelapan ke cahaya terang menyebabkan ketidakselesaan.

Mata manusia adalah organ biologi kompleks yang menerima maklumat visual dari luar dan menyebarkannya lebih jauh ke otak. Kelajuan tinggi memproses maklumat yang diterima membolehkan anda bertindak balas terhadap perubahan mendadak.

Permukaan dalaman mata dilapisi dengan tisu retina. Fungsinya menyerupai filem fotografi dalam kamera atau matriks digital telefon bimbit..

Kornea adalah unsur mata yang mengubah bentuknya dan menumpukan perhatian pada objek pada jarak yang berbeza. Kornea telus; ditutupi oleh iris, yang merupakan filem berwarna. Di tengah-tengah iris adalah murid, di mana aliran cahaya melewati retina. Murid mengatur jumlah cahaya yang masuk.

Di mata manusia, di mana saraf optik melewati retina, terdapat titik buta kecil. Ciri ini dikompensasikan oleh maklumat dari mata yang lain..

Pemindahan mata tidak mungkin dilakukan. Apabila saraf optik dipisahkan dari otak, yang pertama akan mati. Walau bagaimanapun, kornea mata berjaya dipindahkan.

Air mata pada bayi baru lahir muncul pada bulan kedua kehidupan.

Orang biasa mengenali ribuan warna warna, dan artis mengenali berjuta-juta.

Lingkaran di bawah mata menunjukkan dehidrasi, dan beg menunjukkan masalah buah pinggang.

Pada hari-hari pertama, bayi dapat melihat jarak hanya 25 cm.

Membaca dengan cepat mengakibatkan kurang keletihan mata daripada membaca dengan perlahan.

Menerangi mata dengan warna merah meningkatkan kepekaan terhadap kegelapan setengah jam.

10 mata paling menakjubkan di kerajaan haiwan

Kita semua tahu betapa pentingnya mata kita. Kami menerima sebahagian besar maklumat, pengalaman dan kenangan melalui mata kami. Dan, tentu saja, kita dapat menikmati ciptaan alam yang luar biasa yang mengelilingi kita. Beberapa haiwan juga mempunyai mata yang luar biasa atau lebih menakjubkan daripada manusia. Berikut adalah 10 Mata Paling Hebat di Kerajaan Haiwan.

Katak

Mata katak yang besar itu luar biasa dari beberapa sudut. Pertama sekali, amfibi ini menghabiskan banyak masa di dalam air. Untuk berenang di dalam air yang penuh dengan serpihan, katak mempunyai tiga kelopak mata - dua kelopak mata yang telus dan satu lut sinar. Membran lut ini boleh ditutup sepenuhnya untuk membolehkan katak melindungi matanya di bawah air.

Kedudukan mata katak juga memberikannya bidang penglihatan yang lebih baik. Mata diposisikan di sisi kepala untuk pandangan 360 darjah penuh. Katak bahkan dapat melihat apa yang berlaku di luar ketika tenggelam di dalam air..

Tarsier

Tarsier adalah primata kecil yang terdapat di hutan Asia Tenggara. Ciri yang paling mencolok adalah mata besarnya, yang berdiameter hingga 1.6 cm. Berbanding dengan ukuran badan, ini adalah mata terbesar dari mana-mana mamalia di dunia. Sama seperti burung hantu, mata tarsier tidak dapat bergerak. Kerana mereka terpaku di tengkorak.

Sebaliknya, tarsier dapat menggerakkan kepalanya 180 darjah ke kiri dan kanan. Ini membantu mereka mengetahui apa yang berlaku di sekeliling mereka. Mereka adalah haiwan malam yang hanya aktif pada waktu malam. Tetapi mata mereka yang besar memberikan penglihatan malam yang sangat baik. Mereka juga mempunyai deria pendengaran. Kedua-dua kualiti ini membantu tarsier mencari mangsa dalam keadaan cahaya rendah..

Jerung Hammerhead

Hiu hammerhead mempunyai salah satu kepala yang paling pelik tetapi menarik - dalam bentuk tukul yang rata dengan mata yang lebar. Tetapi penyelidikan menunjukkan bahawa kepala pelik ini mempunyai tujuan yang baik. Ia memberikan hiu hammerhead penglihatan yang jauh lebih baik daripada spesies hiu yang lain. Lebih tepatnya, mata lebar seperti itu memberi mereka penglihatan yang sangat baik dan persepsi kedalaman yang luar biasa..

Sotong

Sotong adalah makhluk laut yang luar biasa yang dapat mengubah warnanya dengan serta-merta. Ini membolehkan sotong cepat sembunyi dari pemangsa, bercampur dengan persekitaran. Kekuatan sotong yang luar biasa ini adalah bantuan sel kulit khusus dan penglihatannya yang luar biasa. Mereka mempunyai murid berbentuk "w" pelik yang memberi mereka penglihatan yang lebih luas. Menariknya, mereka juga dapat melihat apa yang ada di belakang mereka.

Selain itu, mereka dapat mengesan cahaya terpolarisasi dengan ketepatan yang luar biasa. Bahkan perubahan sedikit pun pada sudut cahaya terpolarisasi. Ini memberi idea kepada sotong tentang apa yang berlaku di sekitar mereka..

Adakah murid kambing segi empat tepat kelihatan asing bagi anda? Tetapi pada masa yang sama, mereka memberikan penglihatan yang mengagumkan. Untuk haiwan ragut seperti kambing, inilah kekuatan yang paling dicari.

Kerana, dengan penglihatan yang baik, kambing memiliki peluang yang lebih baik untuk melepaskan diri dari pemangsa. Muridnya yang berbentuk segi empat tepat memberikan penglihatan panorama yang terperinci. Ini membantu kambing mengesan bahaya dari jarak jauh. Di samping itu, putaran mata yang berkesan juga dapat membantu mengesan pergerakan aneh di lapangan walaupun merumput. Oleh itu, mereka mempunyai cukup masa untuk melepaskan diri dari binatang pemangsa..

Tokek

Kawasan iklim yang hangat di dunia adalah rumah bagi 1.500 spesies tokek yang berbeza. Sebilangan besar daripadanya adalah haiwan pada waktu malam. Untuk menyesuaikan diri dengan gaya hidup ini, mereka mempunyai penglihatan yang mengagumkan. Tepatnya, mata mereka 350 kali lebih sensitif daripada ambang penglihatan manusia dan penglihatan warna. Tokek bahkan dapat melihat warna dalam cahaya rendah dengan kualiti yang luar biasa. Ini adalah kekuatan langka di kerajaan binatang.

Pepatung

Salah satu perkara luar biasa mengenai capung adalah mata mereka yang besar dan globular. Setiap mata capung dibuat dari 30,000 aspek dan diposisikan ke arah yang berbeza. Hasilnya adalah penglihatan 360 darjah yang luar biasa. Ini membolehkan mereka mengesan pergerakan sekecil apa pun di persekitaran mereka..

Capung juga dapat mengesan sinar ultraviolet dan terpolarisasi yang berada di luar spektrum visual kita. Semua kualiti ini berperanan besar dalam navigasi capung..

Burung hantu mempunyai mata depan yang besar dan menarik. Kedudukan mata ini adalah kelebihan besar bagi burung hantu - penglihatan teropong yang luar biasa atau kemampuan untuk melihat objek dengan kedua mata dengan persepsi mendalam. Bahkan haiwan dan burung dengan mata di sisi kepalanya tidak mempunyai penglihatan yang sangat baik..

Anehnya, bukannya bola mata, mata burung hantu berbentuk seperti tiub. Lebih-lebih lagi, mata mereka tidak dapat berputar seperti mata kita. Tetapi mereka dapat menggerakkan kepalanya 270 darjah ke arah kiri dan kanan. Dengan cara ini, burung hantu memperoleh penglihatan yang lebih luas. Untuk menyesuaikan diri dengan gaya hidup malam mereka, burung hantu juga mempunyai penglihatan malam yang sangat baik, yang membawa berjuta-juta batang retina yang peka cahaya..

Bunglon

Bunglon sangat terkenal kerana kemampuannya untuk menukar warna. Tetapi sistem visual mereka sama hebatnya dengan kemampuan mereka untuk menukar warna. Reptilia ini dapat menggerakkan mata mereka secara bebas antara satu sama lain. Iaitu, mereka dapat memusatkan perhatian pada dua objek yang berbeza dalam dua arah yang berbeza pada masa yang sama. Kekuatan mata bunglon yang luar biasa ini memberikan penglihatan 360 darjah yang unggul. Bunglon juga dapat menumpukan perhatian pada objek dengan kelajuan yang luar biasa..

Udang belalang

Udang belalang mempunyai sistem visual yang paling hebat di kerajaan binatang. Kita manusia mempunyai tiga reseptor warna. Tetapi krustasea yang tidak biasa ini mempunyai 12 reseptor warna yang berbeza. Udang belalang ini melihat begitu banyak warna yang tidak dapat kita fahami.

Mata yang cantik juga dapat berputar secara bebas antara satu sama lain ke arah yang berbeza pada masa yang sama. Kapasiti putaran mata diukur hingga 70 darjah. Ini memberikan visi yang lebih luas untuk makhluk kecil ini. Selain itu, udang belalang, seperti binatang lain dengan penglihatan yang luar biasa, dapat mengesan cahaya inframerah, ultraviolet dan terpolarisasi..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Apakah nama haiwan dengan mata besar? Haiwan kecil yang comel dengan mata besar (foto)

Fauna planet kita sangat pelbagai. Sebilangan fauna sangat luar biasa sehingga sukar untuk dibayangkan! Kami menjemput anda untuk berjumpa dengan bayi bermata besar yang lucu dan melihat gambarnya.

Haiwan comel dengan mata besar

Galago adalah bayi mamalia yang tergolong dalam urutan primata. Namun, ia tidak begitu mirip dengan monyet dan lemur: ekornya seperti tupai, kaki belakang lebih kuat daripada yang depan, moncongnya tajam, dan telinga berbentuk sudu. Tetapi yang paling luar biasa adalah mata galago: mereka sangat besar!

Galago tinggal di Afrika, dia suka iklim kering.

Varieti galago

Terdapat 25 jenis galago. Tetapi yang paling biasa adalah yang berikut:

Haiwan itu berukuran kecil: panjang badan terbesar - galago ekor tebal - tidak melebihi 35 sentimeter. Galago selatan berukuran separuh - hanya 16 cm. Ia mempunyai warna yang lebih ringan.

Ciri-ciri tingkah laku

Haiwan itu adalah waktu malam. Dia dengan rapi dan diam merangkak melalui pokok-pokok, melipat telinganya yang lembut ke dalam tiub agar tidak menyakiti mereka.

Galago suka tidur dalam keheningan sepenuhnya, jadi dia menekan telinganya ke kepalanya sehingga tidak ada yang mengalihkan perhatiannya dari berehat. Bangun pada waktu petang, galago mengangkat telinganya secara bergantian, mendengarkan bahaya di dekatnya. Telinganya dapat mengambil suara pada jarak yang sangat jauh..

Galago lebih suka tinggal bersendirian, tetapi kadang-kadang mereka tinggal dalam kumpulan kecil, tidak lebih dari 10 individu. Mereka membiak 1 atau 2 kali setahun. Anak yang baru lahir (biasanya dua daripadanya dilahirkan) tinggal bersama ibu mereka sehingga 3 bulan.

Galago memakan vertebrata kecil, telur burung, serangga dan makanan tumbuhan.

Menangis galago

Semasa berburu malam dengan kawanan, binatang itu mengeluarkan suara jeritan yang mengingatkan pada bayi yang sedang menangis. Untuk ini dia dijuluki "anak semak".

Bahaya

Binatang kecil yang tidak berbahaya di alam liar menunggu banyak bahaya. Yang utama adalah simpanse. Primata menyerang galago semasa tidur mereka, membalut mereka dengan tongkat yang diasah.

Orang juga memburu binatang kecil, paling sering untuk tujuan penjualan, kerana seekor haiwan kecil dengan mata besar hari ini sangat popular di pasar haiwan eksotik. Malangnya, banyak bayi mati semasa pengangkutan..

Ay-ay dari Madagascar

Madagascar aye - haiwan dengan mata dan telinga yang besar - juga termasuk dalam urutan primata dan merupakan satu-satunya spesies keluarga aye.

The Madagascar aye berukuran kecil (36-44 cm), ekor berbulu panjang, melebihi ukuran badan dengan 15-20 cm, dan lapisan warna coklat gelap. Kepalanya ah-ah cukup besar, ada telinga botak yang besar.

Mata yang besar dan sentiasa terkejut, gigi depan yang besar, telinga yang besar dan jari kaki yang memanjang, dan membawakannya nama panggilan Ay-ay.

Ay-ay hanya terdapat di pulau Madagascar, di hutan buluh atau hutan lebat.

Gaya hidup aag Madagascar

Ay-ay adalah malam hari, dan pada siang hari dia tidur di sarang yang dia bangun dari daun palma di atas pokok atau di dalam lubang.

Memandangkan kerahsiaan haiwan ini dengan mata besar, foto dengan gambarnya dianggap jarang..

Tangan suka makan inti buluh atau tebu, ia tidak akan menolak buah-buahan dan kelapa, ia boleh memakan beberapa jenis serangga. Ay-ay adalah haiwan kesepian. Jarang dapat hidup berpasangan (wanita dan lelaki semasa musim kawin atau ibu dengan bayi).

Fakta menarik mengenai Madagascar aye

Madagascar aye adalah salah satu haiwan paling menakjubkan di planet ini, berikut adalah beberapa fakta untuk menyokong ini:

  • Bilangan individu ini sangat kecil, oleh itu ay-ay termasuk dalam Buku Merah.
  • Gigi aye anterior tumbuh sepanjang hayat.
  • Haiwan berjalan sangat perlahan, kerana terdapat kuku yang sangat panjang di jari kaki..
  • Jari tengah di kaki depan panjang dan nipis; hujungnya tidak ditutup dengan rambut. Ay-ay mendapatkan mereka serangga dan serangga dari celah-celah pokok dan mendorongnya ke kerongkong.
  • Betina membawa keturunan setiap 2-3 tahun.
  • Kehamilan berlangsung sekitar 170 hari, bayi memakan susu ibu sehingga 7-8 bulan dan sehingga satu atau dua tahun berada di dekat ibu.
  • Jangka hayat aye adalah sekitar 30 tahun (di kebun binatang).

Haiwan dengan mata yang besar

Tampaknya, untuk pertanyaan: "Haiwan mana yang memiliki mata besar?" - jawapannya tidak jelas - "Yang terbesar." Tetapi semuanya tidak begitu sederhana: haiwan terbesar di dunia, paus biru, sama sekali tidak menjadi juara di mata terbesar..

Sotong kolosal mempunyai mata terbesar di dunia. Berat salah satu matanya ialah 3 kg, dan diameternya 30 cm.

Walau bagaimanapun, Guinness Book of Records mencatatkan haiwan itu dengan mata terbesar (berkaitan dengan ukuran badan). Perkadaran yang serupa dapat dicapai jika, misalnya, seseorang memiliki mata sebesar sebiji epal besar.!

Apakah nama haiwan bermata besar yang begitu terkenal? Namanya Filipino tarsier.

Haiwan ini kelihatan seperti watak kartun, menimbulkan rasa seram dan kagum. Dimensinya tidak melebihi 10 sentimeter (tanpa ekor), sementara beratnya hanya 120-160 g, dan matanya dapat mencapai 1,5 cm.

Telinga runcing memancar di kepala bulat besar, anggota badannya nipis dan anggun, bulunya berwarna merah-coklat.

Haiwan itu tinggal di Kepulauan Filipina, atau lebih tepatnya, di beberapa pulau tenggara kepulauan Filipina:

Tarsier boleh tinggal di pelbagai tempat:

  • dalam belukar buluh;
  • di puncak pokok;
  • di kebun depan yang terbengkalai;
  • di kebun dan ladang.

Dia lebih suka menetap di hutan di mana akses manusia terhad..

Cara hidup

Bayi yang comel dan berkaca mata ini sebenarnya pemangsa. Tarsier yang lapar duduk tidak bergerak dalam jangkaan mangsa. Sebaik sahaja dia melihat mangsa yang berpotensi (kadal, serangga atau katak) - dia melakukan satu lompat jauh dan dengan ketepatan yang luar biasa menangkap mangsa dengan kaki depannya. Dan kemudian meneruskan makan malam, menggerogoti mangsa dengan taring tajam.

Juga, tarsier tidak gemar mencuba ikan, ketam atau udang karang..

Haiwan bergerak dengan cepat dan senyap melalui pokok-pokok, dan jarang turun ke tanah.

Tarsiers tidak hidup dalam kurungan. Mereka terlalu mencintai kebebasan dan bahkan di kebun binatang tidak dapat mencari tempat untuk diri mereka sendiri, berusaha untuk melepaskan diri, walaupun dengan mengorbankan nyawa mereka.

Kebolehan yang tidak biasa

Haiwan yang luar biasa dengan mata besar mempunyai sejumlah kemampuan luar biasa:

  • Mereka dapat memusingkan kepalanya 180 darjah kerana struktur khas tulang belakang.
  • Hujung jari mempunyai penyedut untuk cengkaman yang panjang pada batang pokok dan dahan.
  • Mata tarsier dirancang sedemikian rupa sehingga haiwan dapat melihat dengan sempurna baik pada waktu senja dan dalam cahaya terang..
  • Semasa penerbangan, ketika melompat (dan jaraknya bisa mencapai dua meter), tarsier dapat "mengarahkan" ekornya, memastikan ketepatan pendaratan.

Lemur lori adalah haiwan yang santai

Loris gemuk adalah haiwan bermata besar yang lain. Lemur lori, duduk di dahan, kelihatan seperti benjolan berbulu dengan mata besar. Haiwan ini tidak mempunyai ekor, atau lebih tepatnya, tetapi sangat pendek, hanya beberapa sentimeter, dan di bawah bulunya sama sekali tidak dapat dilihat. Panjang badan puss bermata bulat boleh dari 20 hingga 40 cm, dan beratnya tidak lebih dari 1.5 kg.

Cara hidup

Lemak tidur pada waktu siang, dan lebih suka berjaga pada waktu malam. Mereka melihat dengan sempurna dalam kegelapan, jadi mereka memburu tikus kecil, burung dan serangga pada waktu malam. Mereka juga makan nektar dan buah-buahan..

Loris menjalani gaya hidup bersendirian, bergabung dalam pasangan atau kumpulan hanya dalam waktu yang singkat. Di laman web di mana satu lelaki tinggal, beberapa wanita tinggal. Betina, siap melahirkan anak, menarik lelaki dengan air kencingnya sendiri, yang pada masa ini mengandungi feromon khas.

Wanita itu melahirkan keturunan selama kira-kira 3 bulan, selepas itu dia melahirkan satu bayi. Bayi yang baru lahir melekat pada bulu ibu dan menghabiskan sekitar 14 hari dalam kedudukan ini.

Jantan tidak mengambil bahagian dalam "asuhan" anak, walaupun dalam kurungan anak-anak yang gemuk - ayah mempercayai bayi kepada ibu hanya untuk makan.

Fakta menarik adalah bahawa semua haiwan dengan mata besar dapat melihat dengan sempurna dalam kegelapan..

Haiwan peliharaan berbahaya dengan mata besar

Lori lemak berkembang baik di alam liar dan dalam kurungan. Walau bagaimanapun, sebelum anda mendapatkan haiwan yang menggemaskan ini dengan mata yang besar, anda harus bertanya kepada penjual jenis spesies yang berpotensi menjadi ahli keluarga anda..

Terdapat lima jenis lori lemak, dan salah satunya - lemak kecil - beracun. Di siku bayi terdapat kelenjar yang mengeluarkan zat yang menjadi beracun ketika berinteraksi dengan air liur.

Lemak Lemak Kurang menggunakan racun ini untuk melindungi anak muda mereka dari pemangsa berbahaya. Dia hanya menjilat bulu bayi, dan menjadi beracun.

Jenis lemak yang lain tidak membahayakan manusia.

Menjaga jiran anda

Lori lemak adalah haiwan yang damai. Mereka tidak pernah bertengkar dengan saudara-mara mereka, dan ketika mereka bertemu, mereka mengambil pose "menyambut" yang menarik atau menyikat bulu satu sama lain. Terutama untuk proses ini, lori lemak membawa alat khas - cakar panjang yang tumbuh di jari telunjuk. Semua cakar lain dari spesies lori ini pendek..

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Jadi apa yang istimewa kerana dapat melihat? Sekiranya haiwan tanpa mata dapat bercakap, mereka akan memberitahu anda bahawa kemampuan untuk melihatnya terlalu tinggi. Setiap makhluk hidup yang disajikan dalam pilihan mempunyai sejarah keberadaannya yang menarik. Alam mengimbangi kekurangan penglihatan dengan deria bau, sentuhan dan pendengaran yang sangat maju, yang tidak penting di dunia kita..

Kucing buta Widemouth

Kucing buta Widemouth adalah spesies ikan keli albino air tawar. Walaupun penyelidikan menunjukkan adanya sistem visual, ia tidak tersambung ke otak ikan. Ikan keli ditemui terutamanya di kawasan bawah tanah Edward yang gelap. Dalam pemakanan, ikan tidak pilih-pilih. Dia menyerap semua yang dia dapati di habitatnya. Ikan keli kini hampir pupus kerana pencemaran air yang berlebihan.

Haracinida buta Brazil

Ikan yang tidak biasa ini ditemui pada tahun 2010. Sebelum itu, hanya satu kes penemuannya yang diketahui, yang berlaku setengah abad sebelumnya. Haracinida tinggal di gua-gua di negara Brazil, Minas Gerais. Kerana gaya hidup bawah tanahnya, dia tidak melihat dan juga kekurangan pigmen kulit. Ikan ini dianggap paling rentan di Brazil..

Olm adalah satu-satunya spesies chordate di Eropah yang disesuaikan khas untuk persekitaran gua. Tidak seperti amfibia lain, ia tidur, memberi makan, dan membiak di bawah air. Olm lebih suka siput, serangga dan ketam kecil dalam makanan mereka. Seperti banyak makhluk yang terdapat dalam koleksi ini, kulitnya tidak mengalami pigmentasi. Kepala Olm dilengkapi dengan reseptor yang sangat sensitif yang dapat mengesan bahan kimia dan pergerakan di sekitarnya.

Hydra air tawar

Hydra air tawar menggunakan tentakel yang menyengat untuk menangkap mangsa dan juga untuk mempertahankan diri. Tanpa mata, hidra dapat bertindak balas terhadap cahaya berkat kepekaan tentakelnya. Mangsa hidra biasanya adalah krustasea kecil dan kutu air, yang ditangkapnya dengan tentakelnya. Harus diingat bahawa makhluk ini telah berjaya digunakan dalam rawatan penyakit Huntington dan Alzheimer..

Tetra Mexico

Berdasarkan namanya, anda mungkin sudah menduga tetra itu terdapat di Mexico, walaupun ia juga tinggal di Texas dan New Mexico. Ikan air tawar ini tidak mengalami pigmentasi, menjadikannya albino. Ikan ini lebih suka tinggal di gua dan kolam dengan dasar berpasir dan berbatu. Pada mulanya, mata tetra memulakan proses perkembangannya, tetapi sesuatu menghentikan proses perkembangan sepenuhnya.

Labah-labah serigala gua Kauai

Kebanyakan orang tidak suka labah-labah. Sebenarnya, arachnophobia adalah salah satu fobia yang paling biasa di dunia. Setiap wanita kedua dan setiap lelaki kesepuluh menderita daripadanya. Namun, seperti banyak labah-labah lain yang menakutkan orang, kauai tidak berbahaya bagi manusia. Ciri khas labah-labah ini ialah ia tidak mempunyai mata. Ramai yang menyebutnya sebagai "labah-labah buta". Harus diingat bahawa labah-labah itu sangat jarang berlaku dan hampir pupus. Ia dijumpai di Kepulauan Hawaii, terutamanya di pulau Kauai yang eponim.

Ketam Gua Albino Buta

Walaupun makhluk ini disebut kepiting albino, ia kelihatan lebih seperti udang galah. Ketam itu tinggal di gua-gua gelap Kepulauan Canary. Pada masa ini, makhluk-makhluk ini tidak banyak diteliti, yang menjelaskan perkahwinan maklumat mengenai mereka. Ketam albino yang mati, juga lobster jongkok, tidak pernah ditemui mati, yang cukup pelik.

Kadal buta tanpa kaki

Anda mungkin terkejut dengan kenyataan bahawa kadal tidak mempunyai kaki? Terdapat lebih daripada 200 spesies kadal di dunia yang tidak mempunyai kaki. Pada bulan Mei 2011, kadal buta tanpa kaki ditemui di Cardamom Mountains, Kemboja. Biawak ini panjangnya 6 inci dan memakan deria baunya. Kadal ini memakan cacing, anai-anai dan semut..

Salamander buta Texas

Salamander buta Texas hidup dalam kegelapan sepenuhnya di gua-gua Edwardos, Texas. Amfibi ini tumbuh dengan ukuran 5 inci dan mempunyai insang merah yang menarik oksigen dari air. Makanan salamander bergantung pada apa yang dijumpai di habitatnya. Malangnya, salamander terancam. Sebab kehilangan mereka mungkin adalah peningkatan populasi ikan keli, yang memakan salamander..

Udang karang gua selatan

Udang karang selatan terdapat dalam sistem air tawar di sekitar Alabama dan Tennessee. Badan udang karang air tawar sepanjang 1.8 inci. Kekurangan penglihatan dikompensasikan oleh rasa sentuhan dan bau. Deria ini menjadikan udang karang merasa selesa di persekitaran akuatik gelap..
Haiwan buta tidak mempunyai mata atau mempunyai mata sederhana yang tidak dapat berfungsi. Tetapi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa haiwan ini tidak merasakan rangsangan cahaya. Sebaliknya, sebilangan besar daripadanya sensitif terhadap fotos. Seseorang mesti berfikir bahawa kepekaan terhadap cahaya ini dijelaskan oleh adanya di kulit atau organ lain yang mempunyai organ khas, tidak serupa dengan mata, tetapi serupa dengan fungsinya. Jadi, di kulit cacing tanah, tanpa mata, sel-sel khas dijumpai mengandungi sejenis badan, dan mereka diberi kepercayaan pentingnya organ sensitif cahaya. Sekiranya terdapat penumpukan pigmen di dekat sel-sel ini, maka kita dapat memberi mereka nama mata. Di lancelet, juga tanpa mata, sel-sel khas dijumpai di tiub saraf, dikelilingi oleh topi pigmen dan dianggap oleh beberapa organ visual yang aneh..

Oleh itu, banyak haiwan tanpa mata tidak sepenuhnya buta, tetapi kerana berkenaan dengan kebanyakan bentuk tanpa mata, kita hanya dapat membuat andaian tentang apakah haiwan itu benar-benar buta atau tidak, kerana data eksperimen ke arah ini sangat terhad, masih harus diterima bahawa ungkapan C. sama dengan ungkapan "binatang tanpa mata", walaupun ini mungkin jauh dari masalahnya. Akhirnya, walaupun haiwan seperti itu, yang pastinya buta, dapat menunjukkan kepekaan terhadap cahaya kerana kerengsaan protoplasma sel mereka. Antara Orang Buta. atau, lebih tepatnya, bentuk yang tidak bermata terutama milik mereka yang belum mengembangkan alat visual untuk diri mereka sendiri kerana organisasi mereka yang rendah. Itu semua adalah protozoa, spons, di mana ketiadaan mata disebabkan oleh gaya hidup mereka yang tidak bergerak dan tidak bergerak, kerana kekurangan sistem saraf dan organ indera pada umumnya; beberapa coelenterate berenang bebas, seperti ubur-ubur, ctenophores, dan lain-lain, tanpa mata. Di tempat kedua harus diletakkan bentuk-bentuk yang belum berkembang atau kehilangan mata, bergantung pada gaya hidup mereka yang tidak bergerak dan umumnya tidak bergerak. Polip hidroid, polip yang lebih tinggi, brachiopods, bryozoans, gephyreae, atau cacing stellate, pernafasan usus, serta kebanyakan cacing bulu kecil dan beberapa cacing lain yang tinggal di kelodak, teratai laut, holothuria, banyak moluska yang tinggal di dalam cangkang, terutama dari insang lamina, - ascidians tongkang tanpa mata, dan semuanya mempunyai ciri ini berkaitan dengan gaya hidup mereka yang tidak bergerak (lihat haiwan yang tidak aktif).

Kami tidak mempunyai bukti bahawa nenek moyang hidroid dan polip yang lebih tinggi mempunyai mata, walaupun ubur-ubur hidup bebas yang berkaitan dengannya sangat sering memilikinya, dan seseorang dapat berfikir bahawa bentuk sedentari ini tidak mengembangkan mata kerana organ-organ ini tidak diperlukan, tetapi untuk banyak bentuk di atas, seseorang dapat berfikir bahawa mereka telah kehilangan mata, terutamanya kerana sebilangan dari mereka, misalnya. tongkang, beberapa moluska, askidian, mempunyai mata dalam keadaan larva (lihat haiwan Duduk). Di tempat ketiga kita akan meletakkan bentuk laut dalam yang memiliki mata dasar atau sama sekali tidak mengenainya, bergantung pada kenyataan bahawa mereka hidup pada kedalaman di mana cahaya tidak menembusi, walaupun bentuk laut dalam dengan mata maju dan menggunakan alat bercahaya dijumpai di sebelahnya (lihat. dan Fauna Laut Dalam). Banyak moluska laut dalam, udang karang, ikan sudah pasti kehilangan atau mempermudah mata mereka, kerana saudara terdekat mereka adalah haiwan ternakan. Molekul Bivalve Pecten memiliki banyak mata di pinggir mantel, dan spesies laut dalamnya (P. fragilis) kekurangannya. Perkara yang sama dilihat pada krustasea..

Satu ketam Cymonomus granulatus pada lapisan permukaan mempunyai mata yang berkembang dengan baik pada tangkai, pada kedalaman 200-400 m - spesies yang sama mempunyai tangkai tanpa mata, dan pada kedalaman 1000 m ia tidak mempunyai tangkai atau mata. Keempat, haiwan yang menjalani gaya hidup parasit, seperti cacing, cacing pita, cacing bulat, berkepala (mengikis), misostomid, moluska parasit, banyak krustasea parasit, beberapa tungau, lingvatulid - tidak mempunyai mata, walaupun larva atau bentuk yang paling dekat dengan mereka dapat mempunyai mata. Kelima, S. adalah beberapa bentuk yang hidup di bawah tanah dan menggali lubang dan laluan untuk diri mereka sendiri. Oleh itu, cacing bulu kecil daratan, seperti cacing tanah, tidak mempunyai mata. Daripada tikus, tikus tahi lalat (Spolox), dan serangga, satu spesies tahi lalat (Tolpa caecu dari Eropah Selatan) mempunyai mata yang kelopak matanya tidak terpisah, tetapi tetap menyatu, seperti pada embrio janin, jenis tahi lalat yang paling umum (T. europaea) telah terbuka mata. Namun, beberapa bentuk hidup bawah tanah, seperti bekas. amfibi serpentin (Gymnophiona), walaupun mata kecil, tetapi berkembang sepenuhnya. Ini juga harus merangkumi haiwan yang hidup secara umum di tempat-tempat gelap, di bawah batu, pokok, di bawah kulit kayu, dan lain-lain tempat, termasuk beberapa lipan mata, kumbang, moluska, dan lain-lain. Bentuk-bentuk ini, menurut - nampaknya, menimbulkan kumpulan C. haiwan - gua yang terakhir.

Di antara yang terakhir ini (krustasea, serangga, ikan, amfibi, dll.) Terdapat bentuk dengan mata dan mata tanpa mata atau dengan mata dasar (lihat. Organ bawah). Sebenarnya, jauh dari terbukti bahawa fauna gua muncul sebagai akibat pengaruh langsung kegelapan dan pengasingan bentuk dalam gua, seperti yang difikirkan oleh Packard. Kewujudan bentuk dengan mata maju antara perwakilan fauna ini tidak sepenuhnya sesuai dengan ini, melainkan jika diterima bahawa bentuk-bentuk ini baru-baru ini menjadi gua. Maka jauh dari jelas apakah kegelapan yang menyeluruh benar-benar berkuasa di dalam gua dan adakah cahaya yang ada di sana tidak cukup untuk dilihat? Kemudian, banyak bentuk gua yang mempunyai spesies yang berkaitan dengannya, juga S. atau dengan organ penglihatan yang kurang berkembang, tetapi hidup di permukaan bumi di tempat-tempat gelap. Oleh itu, Hyemann menunjukkan bahawa sebahagian dari fauna gua mungkin berasal dari bentuk yang sebelumnya disesuaikan dengan kehidupan di ruang yang kurang terang. Salah satu ciri haiwan S., baik gua dan laut dalam, adalah kehadiran di banyak dari mereka pelengkap dan rambut taktil khas, yang diperhatikan baik pada ikan laut dalam, dilengkapi dengan pelengkap seperti antena, dan pada krustasea gua dan labah-labah, yang mempunyai anggota badan dan rambut khas badan.

Secara umum, haiwan mula melihat 700 juta tahun yang lalu - kira-kira 200 juta tahun lebih awal daripada yang difikirkan sebelumnya..

Satu kajian baru oleh sekumpulan ahli biologi dari University of Bristol dan Universiti Nasional Ireland di Maynooth, hasilnya diterbitkan dalam jurnal Prosiding Akademi Sains Nasional, menjelaskan masalah evolusi penglihatan pada haiwan dan secara signifikan menangguhkan waktu kejadiannya..

Mekanisme penampilan penglihatan pada haiwan telah lama menjadi topik kontroversi, tetapi pada satu perkara ahli biologi sepakat:

semuanya bermula dengan opsin - protein sensitif cahaya yang mengubah cahaya menjadi isyarat elektrokimia.

Terdapat lima kumpulan opsin yang berfungsi di mata. Protein kumpulan pertama - rhodopsins - sangat sensitif terhadap cahaya secara umum, tetapi tidak bertindak balas terhadap warna. Protein dari empat kumpulan lain membezakan frekuensi optik tertentu, dan opsin dari kumpulan keempat dipicu oleh sinar ultraviolet. Sebab utama kontroversi adalah data yang sangat bertentangan mengenai hubungan evolusi haiwan pertama yang menerima opsin sensitif cahaya, dan, dengan demikian, banyak senario yang sangat berbeza tentang bagaimana protein ini muncul dan bagaimana mereka menyebabkan pembentukan mata..

Kumpulan Anglo-Ireland yang diketuai oleh Davide Pisani dari University of Bristol mengumpulkan semua senario yang ada, menggunakan semua maklumat genetik yang ada mengenai haiwan, termasuk genom spons dan cnidari Oscarella carmela yang baru-baru ini diuruskan (keluarga creepers yang termasuk ubur-ubur), dan menganalisis senario ini menggunakan simulasi komputer. Kaedah ini, sangat berkesan dan mendapat penerimaan yang semakin meningkat dalam pelbagai bidang sains, telah berjaya dalam evolusi opsin..

Dengan bantuannya, para penyelidik dapat membuat semula rentetan temporal perubahan evolusi pada nenek moyang opsin dan, khususnya, mendapati bahawa ia tidak muncul 500-570 juta tahun yang lalu, seperti yang dipercayai hingga sekarang, tetapi semua 700 juta.

Lebih-lebih lagi, pada mulanya, nenek moyang protein sensitif cahaya itu "buta", dan memerlukan 11 juta tahun evolusi genetik untuk memperoleh kepekaan fotosensitif.

Bagi Pisani, perkara yang paling penting dalam penemuan ini adalah bahawa untuk semua haiwan peralihan ke penglihatan ini berlaku sekali sahaja. Selanjutnya, evolusi opsin melambat dan mengambil langkah yang jauh lebih sedikit daripada yang difikirkan sebelumnya..

Sudah tentu, ini tidak ada kaitan dengan perubahan evolusi yang mengubah titik ubur-ubur yang primitif dan "cacat penglihatan" menjadi banyak mata, termasuk mata manusia. Mata, tentu saja, berubah. Mereka mengubah bentuk, struktur, mereka mendapat penglihatan warna, dan kemudian kehilangannya.

Ada, misalnya, kajian yang mengatakan mamalia di era dinosaur terpaksa menjalani gaya hidup nokturnal - penglihatan mereka semakin tajam, tetapi persepsi warna jatuh tajam.

Namun, setelah dinosaur "semalam" hilang dari muka Bumi, banyak haiwan tidak lagi buta warna..

Bagi mata manusia, organ ini sangat kompleks sehingga Darwin sendiri mengakui betapa sukarnya membayangkan bahawa mata manusia muncul melalui pemilihan semula jadi. Dia membuat andaian yang munasabah tentang bagaimana pemilihan semula jadi dapat menyebabkan penciptaan mata manusia, tetapi garis evolusi ini tetap misteri hingga hari ini. Pisani percaya bahawa penemuan kumpulannya dapat menjelaskan rahsia ini..

Dan lebih banyak lagi mengenai haiwan yang menarik: anda tahu bahawa ada arthropoda dua warna, tetapi ada gobies seperti itu - bernada !, Nah, anda hampir tidak tahu bahawa ada Batu Hidup ?!

Dunia melalui mata haiwan

Kita melihat dunia di sekeliling kita dan nampaknya hanya itu sahaja. Sukar untuk membayangkan bahawa seseorang melihatnya secara berbeza, hitam dan putih, atau tanpa warna biru dan merah. Sukar untuk mempercayai bahawa bagi seseorang dunia kita yang biasa sama sekali berbeza.

Tetapi itulah caranya.

Mari kita melihat dunia di sekitar kita melalui mata haiwan, mari kita lihat bagaimana haiwan melihat, dalam warna apa yang mereka rasakan di dunia.

Oleh itu, pertama, mari kita lihat apa itu visi dan kemampuan fungsional yang disertakan..

Apa itu penglihatan?

Visi - proses pemprosesan gambar objek di dunia sekitarnya.

  • dijalankan oleh sistem visual
  • membolehkan anda mendapatkan idea mengenai ukuran, bentuk dan warna objek, kedudukan relatif dan jarak di antara mereka

Proses visual merangkumi:

  • penembusan fluks cahaya melalui medium pembiasan mata
  • memfokuskan cahaya pada retina
  • transformasi tenaga cahaya ke dorongan saraf
  • penghantaran impuls saraf dari retina ke otak
  • pemprosesan maklumat dengan pembentukan gambar yang dilihat
  • persepsi cahaya
  • persepsi objek bergerak
  • bidang pandangan
  • ketajaman penglihatan
  • persepsi warna

Persepsi cahaya - kemampuan mata untuk melihat cahaya dan menentukan tahap kecerahannya yang berbeza.

Mata mengandungi dua jenis sel sensitif cahaya (reseptor): batang yang sangat sensitif, yang bertanggungjawab untuk penglihatan senja (malam), dan kerucut yang kurang sensitif, yang bertanggungjawab untuk penglihatan warna.

Proses menyesuaikan mata dengan keadaan pencahayaan yang berbeza disebut adaptasi. Terdapat dua jenis penyesuaian:

  • menuju kegelapan - apabila tahap pencahayaan menurun
  • dan ke cahaya - apabila tahap cahaya meningkat

Persepsi cahaya adalah asas dari semua bentuk sensasi visual dan persepsi, terutama dalam kegelapan. Persepsi cahaya mata juga dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti:

  • pengedaran batang dan kerucut (pada haiwan, bahagian tengah retina pada 25 ° terdiri terutamanya dari batang, yang meningkatkan penglihatan malam)
  • kepekatan bahan visual sensitif cahaya pada batang (pada anjing, kepekaan terhadap cahaya batang adalah 500-510nm, pada manusia, 400nm)
  • kehadiran tapetum (tapetum lucidum) - lapisan khas koroid (tapetum mengarahkan kembali foton yang telah berlalu ke retina, memaksa mereka sekali lagi bertindak pada sel reseptor, meningkatkan kepekaan cahaya mata, yang dalam keadaan cahaya rendah sangat berharga) pada kucing, mata terpantul pada 130 kali lebih ringan daripada manusia (Paul E. Miller, DVM, dan Christopher J. Murphy DVM, PhD)
  • bentuk murid - bentuk, ukuran dan kedudukan murid dalam pelbagai haiwan (murid itu bulat, seperti celah, segi empat tepat, menegak, mendatar)
  • bentuk murid dapat mengetahui sama ada haiwan tergolong dalam pemangsa atau mangsa (pada pemangsa, murid menyempit ke jalur menegak, pada mangsa ke garis mendatar - saintis menemui corak ini dengan membandingkan bentuk murid dalam 214 spesies haiwan)

Jadi, apakah bentuk-bentuk murid:

    • Murid celah - (pada haiwan pemangsa seperti kucing domestik, buaya, kadal, tokek, ular, jerung) membolehkan anda menyesuaikan mata dengan lebih tepat dengan jumlah cahaya di sekitar, sehingga anda dapat melihat dalam kegelapan dan pada waktu tengah hari anda tidak akan buta
    • Murid bulat - (untuk serigala, anjing, kucing besar - singa, harimau, cheetah, macan tutul, jaguar; burung) t. mereka berasa lega kerana perlu melihat dengan baik dalam kegelapan
    • Murid mendatar (herbivora) membolehkan mata melihat dengan jelas apa yang berlaku di dekat tanah dan menutupi panorama mata yang cukup luas dilindungi dari cahaya matahari langsung dari atas, yang dapat membutakan haiwan

Bagaimana haiwan melihat objek bergerak?

Persepsi pergerakan sangat penting kerana objek bergerak adalah isyarat bahaya atau makanan yang berpotensi dan memerlukan tindakan pantas yang tepat, sementara objek pegun dapat diabaikan.

Contohnya, anjing dapat mengenali objek bergerak (berkat sebilangan besar kayu) pada jarak 810 hingga 900 m, dan objek pegun hanya pada jarak 585 m.

Bagaimana haiwan bertindak balas terhadap cahaya yang berkedip (seperti di TV)?

Tindak balas terhadap cahaya yang berkedip memberikan pandangan mengenai fungsi batang dan kerucut.

Mata manusia mampu mengambil getaran 55 hertz, sementara mata anjing mengambil getaran pada 75 hertz. Oleh itu, tidak seperti kita, anjing, nampaknya hanya melihat kerlipan dan kebanyakannya tidak memperhatikan gambar di TV. Gambar objek di kedua mata diproyeksikan ke retina dan dikirim ke korteks serebrum, di mana ia bergabung menjadi satu gambar..

Apakah bidang visual haiwan?

Medan pandangan adalah ruang yang dirasakan oleh mata dengan pandangan tetap. Terdapat dua jenis penglihatan utama:

  • penglihatan teropong - persepsi objek sekeliling dengan dua mata
  • penglihatan monokular - persepsi objek sekeliling dengan satu mata

Tidak semua spesies haiwan mempunyai penglihatan binokular dan bergantung pada struktur dan kedudukan mata di kepala. Penglihatan teropong memungkinkan pergerakan terkawal halus dari bahagian depan kaki, melompat, pergerakan mudah.

Bagi pemangsa, persepsi teropong terhadap objek berburu membantu menganggarkan jarak dengan tepat ke mangsa yang dimaksudkan dan memilih lintasan serangan yang optimum. Pada anjing, serigala, coyote, rubah, serigala, sudut medan teropong adalah 60-75 °, beruang 80-85 °. Pada kucing, 140 ° (paksi visual kedua-dua mata hampir sejajar).

Penglihatan monokular dengan bidang yang luas memungkinkan mangsa yang berpotensi (marmot, gophers, kelinci, ungulat, dll.) Untuk melihat bahaya pada waktunya. mencapai 360 ° tikus, 300-350 ° di ungulat, dan lebih dari 300 ° pada burung. Bunglon dan kuda laut dapat melihat ke dua arah sekaligus. mata mereka bergerak secara bebas.

Ketajaman penglihatan

  • kemampuan mata untuk melihat dua titik yang terletak pada jarak minimum antara satu sama lain sebagai terpisah
  • jarak minimum di mana dua titik akan dilihat secara berasingan bergantung pada sifat anatomi dan fisiologi retina

Apa yang menentukan ketajaman visual?

  • pada ukuran kerucut, pembiasan mata, lebar murid, ketelusan kornea, lensa dan badan vitreous (alat pembiasan cahaya), keadaan retina dan saraf optik, usia
  • diameter kerucut menentukan ketajaman visual maksimum (semakin kecil diameter kerucut, semakin besar ketajaman visual)

Sudut penglihatan adalah asas sejagat untuk menyatakan ketajaman visual. Batas kepekaan mata kebanyakan orang biasanya sama dengan 1. Pada manusia, jadual Golovin-Sivtsev digunakan untuk menentukan ketajaman penglihatan, yang mengandungi huruf, angka atau tanda dari pelbagai ukuran. Pada haiwan, ketajaman visual ditentukan menggunakan (Ofri., 2012):

  • ujian tingkah laku
  • elektroteretinografi

Ketajaman penglihatan anjing dianggarkan 20-40% dari ketajaman penglihatan manusia, iaitu seekor anjing mengenali suatu objek dari jarak 6 meter, sementara seorang - dari 27 meter.

Mengapa anjing tidak mempunyai ketajaman visual manusia?

Anjing, seperti mamalia lain, kecuali monyet dan manusia, kekurangan fovea retina pusat (kawasan ketajaman penglihatan maksimum). Sebilangan besar anjing agak rabun jauh (hiperopia: +0.5 D), iaitu mereka dapat membezakan antara objek kecil atau perinciannya pada jarak tidak lebih dekat dari 50-33 cm; semua objek yang terletak lebih dekat kelihatan kabur, dalam lingkaran penyebaran. Kucing rabun jauh, yang bermaksud mereka juga tidak dapat melihat objek yang jauh. Kemampuan untuk melihat dengan dekat lebih sesuai untuk memburu mangsa. Kuda ini mempunyai ketajaman penglihatan yang rendah dan berpandangan pendek. Ferret berpandangan pendek, yang tidak diragukan lagi adalah reaksi terhadap penyesuaian mereka terhadap gaya hidup mereka yang menggali dan pencarian mangsa dengan bau. Penglihatan jarak dekat Ferrets setajam pandangan kita dan mungkin sedikit lebih tajam..

helang20/5Reymond
elang20/8Reymond
orang20/20Ravikumar
kuda20 / 30–20 / 60Timney
merpati20/50Rounsley
anjing20 / 50–20 / 140Odom
kucing20 / 100–20 / 180Belleville
arnab20/200Belleville
lembu20/460Rehkamper
gajah20/960Shyan-Norwalt
tetikus20/1200Gianfranceschi

Oleh itu, burung helang memiliki penglihatan paling tajam, kemudian dalam urutan menurun: elang, manusia, kuda, merpati, anjing, kucing, arnab, sapi, gajah, tikus.

Penglihatan warna

Penglihatan warna adalah persepsi terhadap kepelbagaian warna dunia sekitarnya. Bahagian cahaya gelombang elektromagnetik keseluruhan menghasilkan spektrum warna dengan peralihan secara beransur-ansur dari merah ke ungu (spektrum warna). Penglihatan warna dilakukan oleh kerucut. Terdapat tiga jenis kerucut di retina manusia:

  • bekas melihat warna panjang gelombang - merah dan oren
  • jenis kedua merasakan warna gelombang sederhana lebih baik - kuning dan hijau
  • jenis kerucut ketiga bertanggungjawab untuk warna gelombang pendek - biru dan ungu

Trichromasia - persepsi ketiga-tiga warna
Dichromasia - persepsi hanya dua warna
Monochromasia - persepsi hanya satu warna

Dunia melalui mata haiwan

Kita dibatasi oleh idea kita sendiri. Persepsi realiti berlaku disebabkan oleh fungsi pelbagai organ, dan hanya tidak banyak orang yang memahami bahawa ini adalah penglihatan yang agak terhad. Mungkin kita melihat versi realiti yang sangat redup, kerana kenyataan bahawa indera tidak sempurna. Sebenarnya, kita tidak dapat melihat dunia melalui mata bentuk kehidupan yang lain. Tetapi berkat sains, kita dapat mendekati perkara ini. Dengan mengkaji, anda dapat mendedahkan bagaimana mata haiwan lain dibina dan bagaimana ia berfungsi. Contohnya, membandingkan dengan penglihatan kita, menunjukkan bilangan kerucut dan batang atau bentuk mata atau murid mereka. Dan ini, sekurang-kurangnya entah bagaimana mendekatkannya dengan dunia yang belum kita kenal pasti.

Bagaimana burung melihat

Burung mempunyai empat jenis kerucut, atau yang disebut reseptor penderiaan cahaya, sementara manusia hanya mempunyai tiga. Dan bidang pandangan mencapai hingga 360%, jika anda membandingkannya dengan seseorang, maka ia sama dengan 168%. Ini membolehkan burung memvisualisasikan dunia dari sudut pandangan yang sama sekali berbeza dan jauh lebih kaya daripada persepsi penglihatan manusia. Sebilangan besar burung juga dapat melihat dalam spektrum ultraviolet. Keperluan untuk penglihatan seperti itu timbul ketika mereka mendapat makanan sendiri. Beri dan buah-buahan lain mempunyai lapisan lilin yang mencerminkan warna ultraviolet, menjadikannya menonjol dari dedaunan hijau. Sebilangan serangga juga memantulkan sinar ultraviolet, memberi kelebihan kepada burung..

Di sebelah kiri - ini adalah bagaimana burung melihat dunia kita, di sebelah kanan - seorang lelaki.

Bagaimana serangga melihat

Serangga mempunyai struktur mata yang kompleks yang terdiri daripada ribuan lensa yang membentuk permukaan seperti bola sepak; di mana setiap lensa adalah satu "piksel". Seperti kita, serangga mempunyai tiga reseptor sensitif cahaya. Persepsi warna berbeza untuk semua serangga. Sebagai contoh, sebilangannya, kupu-kupu dan lebah, dapat dilihat dalam spektrum ultraviolet, di mana panjang gelombang cahaya bervariasi antara 700 hm hingga 1 mm. Keupayaan untuk melihat warna ultraviolet memungkinkan lebah untuk melihat corak pada kelopak yang memandu mereka menuju debunga. Merah adalah satu-satunya warna yang tidak dilihat oleh lebah sebagai warna. Oleh itu, bunga berwarna merah murni jarang dijumpai di alam semula jadi. Fakta lain yang mengejutkan ialah lebah tidak dapat menutup matanya, dan oleh itu tidur dengan mata terbuka..

Di sebelah kiri - ini adalah bagaimana lebah melihat dunia kita, di sebelah kanan - seorang lelaki. Adakah kamu tahu? Mantise berdoa dan capung mempunyai jumlah lensa paling banyak, dan angka ini mencapai 30,000.

Bagaimana Anjing Melihat

Mengandalkan data yang ketinggalan zaman, banyak yang masih percaya bahawa anjing melihat dunia dalam warna hitam dan putih, tetapi ini adalah salah tanggapan. Baru-baru ini, saintis telah menemui bahawa anjing mempunyai penglihatan warna, sama seperti manusia, tetapi berbeza. Terdapat lebih sedikit kerucut di retina daripada pada mata manusia. Mereka bertanggungjawab untuk persepsi warna. Ciri penglihatan adalah ketiadaan kerucut yang mengenali merah, jadi mereka tidak dapat membezakan warna antara warna kuning-hijau dan oren-merah. Ini serupa dengan rabun warna pada manusia. Dengan lebih banyak kayu, anjing dapat melihat lima kali lebih baik dalam kegelapan daripada yang kita lakukan. Ciri penglihatan lain adalah kemampuan untuk menentukan jarak, yang sangat membantu mereka dalam berburu. Tetapi pada jarak dekat, mereka melihat kabur, mereka memerlukan jarak 40 cm untuk melihat objek tersebut.

Perbandingan, seperti yang dilihat oleh anjing dan lelaki.

Bagaimana kucing melihat

Kucing tidak dapat memusatkan perhatian pada perincian kecil, sehingga mereka melihat dunia sedikit kabur. Jauh lebih mudah bagi mereka untuk melihat objek bergerak. Tetapi pendapat bahawa kucing dapat melihat dalam kegelapan mutlak belum disahkan oleh penyelidikan oleh saintis, walaupun mereka melihat jauh lebih baik dalam kegelapan daripada pada siang hari. Kehadiran abad ketiga pada kucing membantu mereka menyusuri semak dan rumput semasa berburu, ia membasahi permukaan dan melindungi dari debu dan kerosakan. Ia dapat dilihat dari dekat ketika kucing setengah tertidur dan filem itu mengintip melalui mata yang separuh tertutup. Ciri lain dari penglihatan kucing adalah keupayaan untuk membezakan warna. Sebagai contoh, warna utama adalah biru, hijau, kelabu, dan putih dan kuning boleh membingungkan..

Bagaimana ular melihat

Ular tidak bersinar dengan ketajaman penglihatan, seperti binatang lain, kerana matanya ditutup dengan lapisan tipis, yang menyebabkan penglihatannya suram. Apabila ular itu mengeringkan kulitnya, filem itu keluar bersama-sama dengannya, yang menjadikan penglihatan ular dalam tempoh ini sangat jelas dan tajam. Bentuk murid ular boleh berubah bergantung pada cara memburu. Contohnya, pada ular pada waktu malam, ia menegak, dan pada ular pada waktu siang ia bulat. Ular seperti cambuk mempunyai mata yang paling luar biasa. Mata mereka agak seperti lubang kunci. Oleh kerana struktur mata yang tidak biasa, ular dengan mahir menggunakan penglihatan teropongnya - iaitu, setiap mata membentuk gambaran yang tidak terpisahkan dari dunia. Mata ular dapat mengesan sinaran inframerah. Benar, mereka "melihat" sinaran panas bukan dengan mata mereka, tetapi dengan organ sensitif panas yang khas..

Bagaimana krustasea melihat

Udang dan ketam, yang juga memiliki mata kompaun, mempunyai ciri yang tidak dapat difahami sepenuhnya - mereka melihat perincian yang sangat kecil. Mereka. penglihatan mereka agak kasar dan sukar bagi mereka untuk melihat apa-apa pada jarak lebih dari 20 cm. Walau bagaimanapun, mereka menyedari pergerakan dengan sangat baik.

Tidak diketahui mengapa udang belalang memerlukan penglihatan yang lebih unggul daripada krustasea lain, tetapi ini adalah bagaimana ia berkembang dalam proses evolusi. Adalah dipercayai bahawa udang mantis mempunyai persepsi warna yang paling kompleks - mereka mempunyai 12 jenis reseptor visual (manusia hanya mempunyai 3). Reseptor visual ini terletak pada 6 baris pelbagai reseptor ommatidial. Mereka membiarkan barah melihat cahaya terpolarisasi bulat serta warna hiperspektral..

Bagaimana monyet melihat

Penglihatan warna kera besar adalah trikromatik. Pada orang bodoh yang menjalani kehidupan malam, monokromatik - dengan ini lebih baik anda menavigasi dalam kegelapan. Penglihatan monyet ditentukan oleh cara hidup, pemakanan. Monyet membezakan dimakan dan tidak boleh dimakan mengikut warna, mengenali tahap kematangan buah dan beri, mengelakkan tanaman beracun.

Bagaimana kuda dan zebra melihat

Kuda adalah haiwan besar, jadi mereka memerlukan pelbagai organ visual. Mereka mempunyai penglihatan periferal yang sangat baik, yang membolehkan mereka melihat hampir semua perkara di sekitarnya. Inilah sebabnya mengapa mata mereka terarah ke sisi, dan tidak secara langsung seperti mata orang. Tetapi itu juga bermaksud bahawa mereka mempunyai titik buta di depan hidung mereka. Dan mereka selalu melihat semuanya dalam dua bahagian. Zebra dan kuda melihat lebih baik pada waktu malam daripada manusia, tetapi mereka melihatnya dalam warna kelabu..

Bagaimana ikan melihat

Setiap jenis ikan melihat secara berbeza. Contohnya, jerung. Nampaknya mata hiu sangat mirip dengan manusia, tetapi ia bertindak dengan cara yang sama sekali berbeza. Jerung buta warna. Hiu mempunyai lapisan reflektif tambahan di belakang retina mata, yang memberikan ketajaman visual yang luar biasa. Shark melihat 10 kali lebih baik daripada manusia di air jernih.

Bercakap secara am mengenai ikan. Sebilangan besar ikan tidak dapat melihat melebihi 12 meter. Mereka mula membezakan objek pada jarak dua meter dari mereka. Ikan itu kekurangan kelopak mata, namun demikian, mereka dilindungi oleh filem khas. Ciri penglihatan lain ialah kemampuan melihat di luar air. Oleh itu, pemancing tidak disarankan untuk memakai pakaian terang yang boleh menakutkan.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma