Sebuah hospital dengan sejarah 220 tahun. Mendaki ahli forum.

Pada 16 April 2011, sesi forum peserta "Bench" ke wilayah Hospital Tentera Laut, yang telah dirancang dan dirancang oleh kami sejak tahun lalu, akhirnya berlangsung.

Dia tidak spontan. Diawali dengan persiapan dan usaha tertentu pihak penganjur untuk masuk ke lokasi unit ketenteraan ini, yang terletak di jalan Uritskogo, 4. Terima kasih khas untuk ini kepada ketua hospital - Alexander Nikolaevich Tretyak, yang mengizinkan kami melakukan lawatan ini.

Berhampiran pusat pemeriksaan hospital, kami bertemu dengan pegawai bertugas - ketua jabatan penyakit berjangkit Borsuk O.V. - seorang wanita yang ramah dengan pangkat jurusan perkhidmatan perubatan. Dia membawa kami ke perkarangan hospital dan memberitahu secara ringkas mengenai masa kini. Ternyata sekarang ada empat jabatan di hospital - terapi, infeksi, pembedahan, anestesiologi, resusitasi dan rawatan intensif, dan hospital tentera itu sendiri mempunyai nombor "1467".

Kini hospital dirancang hanya untuk 100 pesakit, tetapi potensinya jauh lebih besar dan, jika perlu, ia dapat meningkat beberapa kali. Kami juga dikejutkan dengan kisah bahawa doktor hospital Nikolaev kami pada tahun 2004, semasa letupan peluru di kampung Novobogdanovka, wilayah Zaporozhye, adalah orang pertama yang tiba di lokasi tragedi pada siang hari dengan menggunakan mesin berpakaian operasi dan mula memberikan bantuan kepada mangsa di sana..

Selepas itu, pengarang baris ini dengan bebas memberitahu sedikit tentang sejarah penciptaan ini dan sekaligus merupakan institusi perubatan terbesar di selatan Rusia. Berikut adalah kronologi ringkas biografinya dari stand:

1788 - mewujudkan hospital tentera di kampung. Vitovka (kemudian Epiphany), diketuai oleh doktor D. Samoilovich.

1791 - penciptaan subdivisi hospital ini di barak Kreta di kota Nikolaev (barak Kreta dibina di bawah Greig 1816-1833).

1817 - penutupan hospital di Epiphany dan pemindahannya sepenuhnya ke barak Kreta.

1834 - pembukaan bahagian hospital - Sekolah Maiden untuk anak perempuan barisan junior Armada Laut Hitam di jalan. Bilik dandang.

1862-1863 - keputusan Maharaja Alexander II mengenai pembinaan bangunan hospital baru di wilayah bekas barak Kreta dan peruntukan dana untuk ini, permulaan pembinaan.

1863-1886 - pembinaan paviliun dua tingkat baru Hospital Marin.

1882 - pembinaan empat paviliun dua tingkat telah siap sepenuhnya.

1881 - penyelesaian pembinaan dan pembukaan teater anatomi (bilik mayat) dengan kapel di hospital.

1886 - penyiapan pembinaan dan penyucian Gereja Hospital untuk menghormati St. Alexander Nevsky.

1920-an - pemindahan sebahagian besar hospital (terletak di sebelah kiri gereja) ke rejimen artileri ke-15.

1931 - penutupan Gereja Hospital dan pemindahannya ke rejimen artileri ke-15 di bawah kelab.

1994 - pemindahan hospital ke Tentera Laut Ukraine.

Kemudian perjalanan kami diteruskan. Jalan aspal menuju dari pintu utama dan pusat pemeriksaan jauh ke dalam wilayah hospital, di mana anda dapat melihat skema hospital. Di sebelah kanan pusat pemeriksaan adalah bangunan dua tingkat pertama, yang menempatkan jabatan pembedahan, unit operasi, jabatan anestesiologi, resusitasi dan rawatan intensif, jabatan kecemasan.

Memasuki dari pintu masuk utama, kami melihat artifak pertama yang menyerang kami! Itu adalah tangga lama yang menuju ke tingkat dua bangunan. Jarang sesuatu seperti ini dapat dilihat sekarang di Nikolaev. Ia terdiri sepenuhnya dari bahagian besi tuang, tetapi memberikan kesan pembinaan ringan.

Tangga di atasnya juga terbuat dari kepingan besi tuang besar, dipasang pada saluran dalam bentuk rel. Semua bahagian tangga dilekatkan bersama. Setiap langkah mempunyai gelung untuk memasang trek permaidani. Selama lebih dari 130 tahun keberadaannya, ia telah dipelihara dengan baik. Sudah tentu semua langkah sudah siap dan hampir tidak rosak. Setelah memeriksa tangga dan menjalankan sesi bergambar, kami menuju ke bangunan kedua.

Laluan itu melintasi taman segi empat yang rapi, lapan jalan bersatu di tengahnya menyerupai gambar bendera angkatan laut Andreevsky. Di tengah taman terdapat tempat tidur bunga bulat dengan patung di bahagian tengahnya. Selama bertahun-tahun keberadaannya, ia telah sedikit kehilangan bentuknya, tetapi tetap saja menunjukkan minat tertentu bagi kita..

Ini adalah patung kecil - tingginya hanya sekitar 70 cm dari anak yang duduk dengan burung di tangannya. Melihat lebih dekat, kami melihat di dasar alasnya empat "besi" besi tuang di mana gambar ini dan sisa-sisa paip air berdiri. Jadi, kemungkinan besar, sebelum ini merupakan air pancut yang menghiasi taman hospital..

Bangunan kedua menempatkan jabatan pengurusan hospital, farmasi, makmal, berjangkit dan terapi. Memasuki bangunan ini dari bahagian hujung kanan, kami berada di tangga besi tuang yang sama, hanya lebih sempit. Di atasnya, di antara tingkat pertama dan kedua di laman web di dinding, terdapat dua kubu yang diperkuatkan, yang secara ringkas menerangkan sejarah Hospital Tentera dan memaparkan potret pekerja perubatan yang bertugas di dalamnya pada abad ke-19 - A.A. Lavrentyev, G.L. Kritsky, D.Golubkina. A., Belousova F.G., Khomitsky G.A., Sofronitskiy M.G., Taube M.F., Lipa A.A., Rosenberka K.O., Kibera E.E., Kandoguri I.M. dan Girpenson V.G..

Di tingkat dua, di mana pengurusan hospital berada, terdapat berdiri di dinding yang menceritakan tentang kehidupan modennya - para pekerja dan kerja-kerja jabatan. Semua dilakukan dengan indah dan penuh kasih sayang.

Selepas itu, kami menuju ke bangunan kelab yang terpisah. Pengurusnya, Natalya Mikhailovna, mengizinkan kami untuk memeriksanya. Bangunan ini betul-betul sama teater anatomi dengan kapel, yang dibina pada tahun 1881. Bilik mayat sudah lama tidak berada di sini. Tiada kakitangan hospital yang mengingatinya di sana..

Ini dapat dilihat bahawa sebelumnya bangunan itu berbentuk silang. Kemudian, di sudut dalaman, sambungan dibuat ke sana. Dan di bahagian belakangnya terdapat juga bilik wayang. Mungkin pernah menonton filem di sini sebelum ini.

Sekarang di bahagian tengah rumah ini terdapat dewan perhimpunan dengan panggung kecil dan perpustakaan, dan lampiran sampingannya hampir kosong. Natalya Mikhailovna memberitahu kami bahawa semasa USSR ada sebuah muzium hospital, di mana seseorang dapat mengetahui sejarahnya, tetapi setelah 1991, sayangnya, ia hilang. Sekarang hampir tidak ada yang tersisa darinya.

Selepas kelab kami kembali ke bangunan kedua dan memutuskan untuk memeriksanya dari luar. Di bahagian belakang, kami melihat satu lagi tangga besi tuang (luaran) yang menuju ke tingkat dua bangunan kedua - ke ruang makan, yang menonjol walaupun dari luar dengan tingkap besar dan siling yang sangat tinggi. Tangga dipasang pada tiang besi tuang yang sama dan dalam keadaan yang cukup baik. Malangnya, kami tidak dapat menemui sebarang tanda pengeluar, di mana bahagiannya dilemparkan. Oleh itu, tempat pembuatannya tetap menjadi rahsia bagi kami...

Ini adalah akhir lawatan kami. Saya ingin mengucapkan terima kasih yang mendalam kepada kakitangan dan pemimpin Hospital Tentera No. 1467 kerana berkesempatan untuk mengunjungi dan memeriksa tempat bandar kami, yang tertutup untuk orang luar, tetapi begitu bernafas dalam sejarah. Kami masih mempunyai banyak titik sejarah yang menarik dan belum diterokai di peta.

Pengarang artikel: Dmitry Oransky

"Hospital tentera"

Alamat: Ukraine, Nikolaev, Voennaya Slobodka

Arahan utama aktiviti:

Maklumat tambahan mengenai barang dan perkhidmatan yang disediakan:

Pautan ke kumpulan di rangkaian sosial dan ulasan:

Menurut data Yandex.Maps bertarikh 13 Julai 2019.

Cara mengedit data?

Laman web kami mengimport data dari Yandex.Directory, jadi anda perlu mengeditnya di sana. Anda boleh melakukannya sendiri menggunakan pautan ini. Anda boleh mengetahui cara melakukan ini dalam bantuan. Setelah mengemas kini data dalam Yandex Directory dalam masa 30 hari, data akan dikemas kini secara automatik dengan kami.

Anda juga boleh membuang organisasi ini dari laman web kami. Untuk melakukan ini, ikuti pautan. Selepas penghapusan, halaman organisasi yang disimpan dalam cache tetap kelihatan selama beberapa hari. Setelah mengosongkan cache, data akan dihapus.

Sekiranya anda ingin memasukkan maklumat tambahan yang tidak disediakan dalam format Panduan, lakukan melalui borang maklum balas di bahagian bawah halaman.

Hospital tentera

Penerangan

Ia berlaku - tidak semuanya mempunyai keterangan. Nama dan koordinat penting untuk peta. Tempat di peta kami dibuat dan diisi oleh orang biasa. Anda sendiri boleh mengubah atau menambah maklumat di halaman ini. Ini akan membantu orang untuk lebih mengetahui tentang dunia di sekitarnya..

Hospital tentera di Nikolaev - keterangan, koordinat, foto, ulasan dan keupayaan untuk mencari tempat ini di wilayah Nikolaev (Ukraine). Cari di mana ia berada, bagaimana menuju ke sana, lihat apa yang menarik di sekitar. Lihat lokasi lain di peta interaktif kami untuk maklumat lebih lanjut. Kenali dunia dengan lebih baik.

Hospital Tentera Nikolaev

Pertanyaan berkaitan

  • hospital tentera nikolaev / hospital tentera nikolaev & # 149
  • nikolaev hospital tentera / tentera tentera nikolaev foto & # 149
  • nikolaev hospital tentera / hospital tentera nikolaev lokasi & # 149
  • nikolaev hospital tentera / hospital tentera alamat nikolaev & # 149
  • hospital tentera nikolaev / hospital tentera nikolaev & # 149
  • hospital tentera a2428 hospital tentera a2428 nikolaev & # 149
  • hospital tentera a2428 / hospital tentera a2428 nikolaev & # 149
  • hospital klinik tentera nikolaev & # 149
  • hospital tentera nikolayev nikolaev & # 149
  • nikolaev hospital tentera hospital tentera nikolaev & # 149
  • hospital tentera nikolaev / hospital tentera nikolaev & # 149
  • Tentang kita
  • Blog
  • Syarikat
  • Bandar
  • Untuk pemaju
  • Tolonglah
  • Kerjaya
  • Kuki (Dikemas kini)
  • Privasi (Dikemas kini)
  • Jangan Jual Maklumat Peribadi Saya
  • Syarat
  • Orang Rusia
    • Bahasa Inggeris
    • Français
    • Deutsch
    • Bahasa Indonesia
    • Italiano
    • 日本語
    • 한국어
    • Portugis
    • Orang Rusia
    • Español
    • ภาษา ไทย
    • Türkçe
  • Bandar:
  • Atlanta
  • Austin
  • Boston
  • Chicago
  • Dallas
  • Denver
  • Houston
  • las vegas
  • Los Angeles
  • New York
  • Philadelphia
  • Portland
  • San Diego
  • San Francisco
  • Seattle
  • Washington DC
  • Negara:
  • Belgium
  • Brazil
  • Kanada
  • Cili
  • Finland
  • Perancis
  • Jerman
  • Great Britain
  • Hungary
  • Indonesia
  • Jepun
  • Mexico
  • Belanda
  • Filipina
  • Rusia
  • Singapura
  • Sepanyol
  • Thailand
  • Turki

Foursquare © 2020 Dibuat dengan penuh kasih sayang di NYC, SF, CHI, LAUT & LA

Adakah ini syarikat anda? Kemukakan permintaan pengurusan

Pastikan maklumat anda terkini. Dan juga gunakan alat percuma kami untuk mencari pelanggan baru.

Hospital tentera Nikolaev

Bentuk_last - komunal
Alamat: 54058, m. Mikolaiv, st. Kyivska, 1
e-mel: [email protected]
ЄDRPOU: 02007087

V. mengenai. ketua hospital - Pidruchny Mikhailo Stepanovich, tel / faks: (0512) 41-19-59

Setiausaha - Tyotkina Olga Mikhailivna, tel.: (0512) 41-34-67
Pembela ketua hospital dengan unit perubatan V. kira-kira. Ketua Pegawai Perubatan - Olena Georgiyevna Kuzmina, tel.: (0512) 41-34-61

Lesen untuk amalan perubatan Seria AE No. 638792. Tarikh penerimaan keputusan dan bilangan keputusan mengenai pengeluaran lesen 11 cacing 2015 hingga nombor 333. Penerbitan semula lesen dari 01/23/2014 kepada lesen Seri AE No. 282381. Talian lesen - dari 23.01.2014 hingga batu.
Lesen ubat Seria AE No. 637909. Tarikh keputusan diambil pada 14 Mei 2015, No. 46. Pembaharuan lesen yang dikeluarkan pada 26 Julai 2012 kepada Serii AD No. 073602. Strok dії - dari 14.05.2015 hingga rock hingga 26.07.2017 hingga rock.
Perakuan pentauliahan Seriya MZ No. 013008 dari kategori pertama, baris sijil - dari 05/31/2016 hingga 05/31/2019. Tarikh dan bilangan keputusan pentauliahan mulai 31/5/2016. No. 191.

Mykolaiv Oblast Hospital of Veterans of Viyny Gambar 14 daun jatuh 1945 batu.
1986 rik - mendorong ia diperkenalkan di primіshennya baru di st. Kyivs'kiy, 1 untuk 250 lizhok
2003 2003 - buka terapi viddilennya No. 2 m. Pervomaisk untuk 30 lіzhok
2004 - pendekatan terapi №3 m. Bug Noviy selama 25 lіzhok
2015 rik - pusat perubatan dan psikologi berdasarkan pendidikan neurologi untuk pemulihan peserta ATO.

Dana gudang tahunan adalah 300 kabin. Paparan poliklinik pada 229 lihat.

Fungsinya mempunyai 10 pandangan khas:
- Nasihat terapeutik №1
Zaviduvach - Shagin Andriy Borisovich, tel.: (0512) 41-19-59
- Perkhidmatan terapi № 2 m. Pervomaisk
Zaviduvach - Mykola Semenovich Kiforenko, tel.: (05161) 7-35-14
- Perkhidmatan terapi No. 3 m. Noviy Bug
Zaviduvach - Martinyuk Iryna Petrivna, tel.: (05151) 9-19-39
- Maklumat kardiologi
Zaviduvach - Zubkova Galina Vasilivna, tel.: (0512) 41-34-93
- Penilaian neurologi
Zaviduvach - Ku'mina Olena Georgiyivna, tel.: (0512) 41-34-61
- Hirurgicheskie viddilennya
Zaviduvach - Yakovenko Mykola Semenovich, tel.: (0512) 41-34-77
- Anestesia dan terapi intensif
Zaviduvach - Terelya Viktor Andriyovich, tel.: (0512) 41-16-97
- Nasihat fisioterapeutik
Zaviduvach - Osmakova Svitlana Mikhailivna, tel.: (0512) 41-56-04
- Poliklinik viddilennya
Zaviduvach - Natalia Bezrukova, tel.: (0512) 41-50-11
- Makmal Kliniko-biochimichna
Zaviduvach - Zaytseva Dina Ivanivna, tel.: (0512) 41-56-20

Ikuti amalan teknologi baru: kaedah ipotherapy - pemulihan penyakit berdasarkan spilkuvannya kinmi.

Ikrar itu mempunyai 39 pesakit, kakitangan perubatan pertengahan - 115 pesakit, kakitangan perubatan muda - 89 pesakit.

5 doktor berani yang secara berani menunjukkan diri mereka semasa Perang Patriotik Besar

Terima satu artikel yang paling banyak dibaca melalui surat sekali sehari. Sertailah kami di Facebook dan VKontakte.

Mikhailov Fedor Mikhailovich

Fyodor Mikhailovich Mikhailov memberikan sumbangan besar dalam kemenangan ke atas penjajah fasis. Sebelum bermulanya Perang Dunia Kedua, dia berjaya bertugas di angkatan laut, mengambil bahagian dalam Perang Saudara dan pertempuran melawan pasukan Yudenich, lulus dari institusi perubatan dan menjadi doktor.

Pada tahun 1941, Slavuta, di mana Mikhailov bekerja sebagai ketua doktor, ditangkap oleh orang Jerman. Tanpa menunggu kemunculan pejuang bawah tanah tempatan, dia memutuskan untuk mewujudkan organisasi partisannya sendiri. Setelah berjaya mendapatkan bantuan orang Jerman, dia menjadi ketua doktor Groslazaret, sebuah hospital kem tempat tahanan perang yang cedera. Di sinilah dia melihat cadangan "pejuang" yang diperlukan untuk menentang penjajah. Mikhailov membuat barak berjangkit, di mana tentera Tentera Merah yang cedera ditampung, banyak di antaranya dia meletakkan kaki mereka. Oleh kerana orang Jerman hampir tidak pergi ke sana, doktor secara diam-diam mengangkut tahanan yang telah dipulihkan itu, dan menyerahkannya kepada pihak berkuasa kem sebagai "mati".

Secara beransur-ansur Mikhailov berjaya menyatukan pekerja bawah tanah dari wilayah jiran, dan organisasi itu berkembang menjadi sebuah persatuan partisan berskala besar. Anggota-anggotanya mula melakukan sabotaj, menyebabkan kerosakan yang besar kepada penjajah. Orang Jerman, setelah mengetahui tentang pekerja bawah tanah, berjaya mencari Mikhailov dan menangkapnya. Pada mulanya mereka menyiksanya selama beberapa minggu, dan ketika mereka menyedari bahawa tidak ada yang dapat dilakukan darinya, mereka menggantungnya di depan umum..

Zinaida Tusnolobova-Marchenko

Salah satu tokoh perubatan ketenteraan yang terkenal ialah Polovtsian Zinaida Mikhailovna Tusnolobova-Marchenko. Dia berkahwin beberapa bulan sebelum bermulanya perang, tetapi tidak lama kemudian suaminya dipanggil ke barisan depan. Dia sendiri segera mengikuti kursus perubatan, dan setelah lulus dari mereka, dia menjadi sukarelawan ke depan. Walaupun usianya masih muda, dia berperang setara dengan lelaki, memberikan bantuan perubatan kepada mangsa di tempat dan membawa mereka keluar dari medan perang. Selama 8 bulan di bahagian depan, Zinaida Tusnolobova-Marchenko menyelamatkan 128 pegawai dan tentera yang cedera.

Pada Februari 1943, Tusnolobova cedera parah ketika dia berusaha menyelamatkan komandan, tetapi tidak sempat, dia meninggal. Sebelum kehilangan kesedaran, Zinaida berjaya menyembunyikan kertas rahsia yang terletak di sebelah komander. Ketika dia bangun, orang Jerman sedang menyelesaikan luka. Mereka juga menghampirinya dan mulai memukul kepalanya dengan pantat senapang, yang menyebabkan dia kehilangan kesadaran lagi. Ketika Tusnolobova dibawa ke hospital, dia mengalami radang dingin. Kerana timbulnya gangren, doktor terpaksa mengamputasi kedua-dua lengan dan kakinya.

Walaupun hilang upaya, suami Zinaida tidak meninggalkannya. Bersama-sama mereka menjalani kehidupan yang bahagia dan membesarkan dua orang anak..

Valeria Osipovna Gnarovskaya

Valeria Gnarovskaya dilahirkan pada tahun 1923 di kampung Modolitsy (sekarang Wilayah Leningrad), lulus dari sekolah menengah dan akan pergi ke kuliah, tetapi rancangannya tidak ditakdirkan untuk menjadi kenyataan. Ketika perang bermula, dia dan keluarganya dievakuasi ke wilayah Tyumen, desa Peganovo. Berulang kali, secara diam-diam dari ibunya, dia berpaling ke pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera dengan permintaan untuk pergi ke barisan depan, tetapi dia ditolak.

Pada tahun 1942, Valeria mencapai pendaftaran di bahagian senapang, di mana dia lulus dari kursus kejururawatan, dan kemudian menjadi sukarelawan untuk lini depan. Ketika bahagiannya tiba di depan Stalingrad, dia adalah orang pertama yang bergegas berperang, menyerang semua orang dengan keberanian dan ketakutannya. Gnarovskaya mengambil bahagian aktif dalam pertahanan Stalingrad, berjuang di Front Barat Daya, dan juga turut serta dalam operasi Donbass dan pembebasan dari Left-Bank Ukraine.

Pada bulan September 1943, beberapa kereta kebal Jerman menerobos ke belakang pasukan Soviet, bergerak menuju posisi batalion perubatan dan markas. Gnarovskaya, tanpa ragu-ragu, meraih sekumpulan bom tangan dan melemparkannya ke bawah tangki, mengorbankan nyawanya. Sepanjang tinggal di barisan depan, Valeria memberikan bantuan perubatan kepada lebih dari 300 tentera dan komandan. Kerana keberanian dan kepahlawanan, dia dianugerahi anugerah gelaran Pahlawan Kesatuan Soviet.

Buyko Petr Mikhailovich

Pyotr Mikhailovich Buyko dilahirkan pada tahun 1895, belajar dan memasuki Sekolah Pembantu Perubatan Tentera St Petersburg. Setelah dia bekerja sebagai pembantu doktor junior di hospital tentera Nikolaev.

Buyko melangkah ke hadapan sebagai sukarelawan sebagai pembantu tentera. Di wilayah yang diduduki oleh musuh, pada awalnya dia dipaksa melakukan latihan perubatan swasta, dan kemudian bekerja di hospital daerah Fastov. Pada masa yang sama, dia melakukan aktiviti pesta. Bersama dengan seorang jururawat yang melarikan diri dari tahanan, Buyko menganjurkan organisasi bawah tanah dan detasmen partisan di kampung-kampung jiran. Di pertukaran buruh Jerman, dia adalah salah seorang anggota suruhanjaya perubatan, yang memungkinkannya untuk campur tangan dalam mobilisasi tahanan ke Jerman. Untuk melakukan ini, dia menetapkan diagnosis palsu kepada pesakit..

Pada tahun 1943, kegiatan Buiko terungkap, dan dia pergi ke partisan. Pada tahun yang sama, detasmen tersebut diserang oleh Jerman dan doktor tersebut ditangkap. Selama dua hari dia diseksa dan diseksa, tetapi dia tidak mengaku apa-apa. Setelah tidak mendapat jawaban, Jerman melakukan pembalasan kejam terhadapnya. Di hadapan penduduk setempat, Buiko, bersama tiga tebusan, disiram dengan petrol dan dibakar hidup-hidup..

Georgy Sinyakov

Seorang perubatan tentera yang kurang terkenal adalah Georgy Sinyakov. Walaupun begitu, sumbangannya dalam memerangi penjajah Jerman sangat berharga. Pada tahun 1928, dia lulus dari Universiti Perubatan Voronezh, setelah itu dia mengetuai jabatan hospital kota selama lebih dari sepuluh tahun.

Pada awal perang, doktor pergi ke depan sebagai pakar bedah batalion perubatan-sanitasi. Tidak lama kemudian, dia ditawan oleh Jerman bersama tentera yang cedera. Setelah melewati beberapa kubu konsentrasi, Sinyakov dihantar ke kem kematian Kyustrinsky, di mana dia mula beroperasi pada tahanan perang yang cedera. Berita doktor genius dengan cepat pergi ke luar kem dan orang Jerman mula membawa saudara mereka ke Sinyakov. Setelah mencapai lokasi Gestapo, Georgy dapat bergerak bebas di sekitar kawasan kamp konsentrasi, dan bahagian yang diterima juga dibahagi antara tahanan lain. Tidak lama kemudian, doktor mengetuai formasi bawah tanah dan mula membantu mengatur pelarian..

Sinyakov mengembangkan salap yang menyembuhkan luka dengan baik, tetapi membuatnya kelihatan segar. Oleh itu, setelah menyembuhkan yang cedera parah, dia berpura-pura bahawa ubat-ubatan itu tidak membantu sama sekali, dan kemudian mengatur "menunjukkan kematian" untuk orang Jerman. Di antara pesakitnya adalah ratusan tentera yang diselamatkan, termasuk juruterbang terkenal Yegorova-Timofeeva. Setelah dibebaskan dari tahanan, doktor bekerja selama kira-kira 15 tahun sebagai pakar bedah terkemuka unit perubatan di sebuah kilang traktor di Chelyabinsk.

Adakah anda menyukai artikel itu? Kemudian sokong kami, tekan:

Hospital tentera

Hospital tentera Solnechnogorsk adalah cabang ke-2 dari hospital klinik tentera tahun 1586. Hospital ini melayani anggota tentera dan keluarga mereka, serta semua orang yang mahu, dengan bayaran. Institusi ini mempunyai 27 unit perubatan dan diagnostik yang menyediakan pesakit dengan rawatan yang berkelayakan di semua bidang perubatan utama.

Perkhidmatan

Jenis rawatan perubatan berikut disediakan di hospital tentera Solnechnogorsk:

pemeriksaan diagnostik: Pemeriksaan sinar-X (komputasi tomografi, fluoroskopi, radiografi, urografi), pemeriksaan ultrasound pelbagai organ, diagnostik fungsional (elektrokardiografi, elektroensefalografi, rheoencephalography, ujian tekanan, spirografi, echo-ensefalografi, ergometri kitaran, pemantauan BP 24 jam) pemeriksaan endoskopi (gastroskopi, bronkoskopi, kolonoskopi), diagnostik makmal (pemeriksaan imunologi, klinikal umum, bakteriologi dan biokimia);

perundingan pakar dan rawatan pesakit dalam penyakit terapeutik, pembedahan, kardiologi, pulmonologi, traumatologi dan ortopedik, otolaryngologis, neuropsikiatri, ginekologi, dermatovenerologi, urologi dan oftalmologi profil.

Melancong

Anda boleh pergi ke hospital tentera Solnechnogorsk dari stesen bas dengan bas mini atau bas nombor 25 ke Timonovo.

Hospital tentera Nikolaev disediakan dengan semua yang diperlukan untuk menyembuhkan tentera yang cedera

Timbalan Pengerusi Pentadbiran Negara Wilayah Nikolaev Oksana Yanishevskaya membantah desas-desus bahawa tentera yang dikatakan cedera yang dirawat di hospital tentera tidak mempunyai cukup ubat dan darah untuk transfusi..

Dia menyatakan bahawa di institusi perubatan ini tidak ada yang cedera yang memerlukan pemindahan darah..

Wakil gabenor mengumumkan hal ini dalam program Hot Line di saluran TV Nikolaev, menurut perkhidmatan akhbar Pentadbiran Negara Wilayah.

- Saya ingin membantah semua khabar angin bahawa lelaki kami di hospital tentera tidak mempunyai cukup ubat dan ubat tambahan. Bahkan saya pernah mendengar celaan bahawa tidak ada darah yang cukup untuk transfusi. Saya ingin meyakinkan semua orang bahawa tidak ada orang yang cedera yang memerlukan perjalanan darah di hospital kami. Hospital tentera disediakan ubat-ubatan sepenuhnya. Dan, walaupun institusi ini tidak berada dalam kompetensi kami, kami selalu berhubungan dan jika ada keperluan seperti itu, kami tahu tentang hal itu dan pasti membantu, - kata wakil ketua pentadbiran negara daerah.

Menurut Oksana Yanishevskaya, kedua-dua sukarelawan dan organisasi awam telah melakukan demonstrasi - semuanya telah dilakukan untuk memastikan bahawa anggota tentera tidak menghadapi masalah dengan ubat-ubatan. Di samping itu, beberapa anggota tentera telah menjalani perawatan dan diberhentikan dari institusi perubatan..

Hari ini, sebilangan pejuang memerlukan pemeriksaan tambahan. Itulah sebabnya sijil disediakan untuk hospital mengenai institusi perubatan di mana anggota tentera dapat diperiksa..

Sebelumnya dilaporkan bahawa orang awam Nikolaev dari projek The First People's Airborne Batalion memulakan pelaksanaan projek baru mereka - penciptaan People's Field Field Hospital.

Mordovian Corona Nightmare: kisah seorang jururawat dari Saransk, yang sukar dipercayai

Seorang jururawat rawatan intensif di Mordovia dijangkiti coronavirus pada bulan April. Setelah analisis yang disahkan, dia dibawa keluar dari zon merah dengan ambulans dan dihantar pulang untuk rawatan diri. Akibatnya, seluruh keluarga dijangkiti, nenek itu sudah dikebumikan. Keesokan harinya, doktor terpaksa kembali bekerja, mengancam denda 300 ribu.

Julia Suntsova

Pesakit dengan simptom eksternal coronavirus telah dimasukkan ke Hospital Klinik Republik No.4 Republik Mordovia sejak April. Walaupun begitu, doktor dan kakitangan perubatan dihantar bekerja tanpa perlindungan khas, kerana institusi ini tidak diberi status hospital COVID.

Pada masa yang sama, zon merah di kemudahan perubatan tetap teratur. Doktor yang dikuarantin telah tinggal dan bekerja di bangunan itu selama dua minggu tanpa bersentuhan dengan dunia luar. Tetapi setelah wabak itu bermula, doktor dan jururawat mula dibawa ke barisan umum untuk imbasan CT di klinik lain, dan kemudian dibebaskan setelah menerima pengasingan diri dari rumah..

Hospital No. 4 mencapai status "covid" dan peruntukan dana untuk perlindungan hanya setelah separuh daripada pekerja korps itu sakit parah dan pengebumian bermula dalam keluarga.

Tetapi jururawat dan doktor masih terpaksa pergi bekerja, walaupun dengan batuk dan demam. Coronavirus melanda kawasan dengan kuat.

- Pada pagi 22 April, saya bekerja shift malam dan pulang ke rumah. Saya menghubungi ibu bapa yang telah bersama anak sejak beberapa bulan kebelakangan ini. Anak saya berumur 6 tahun, saya membesarkan seorang anak sahaja. Pada waktu itu, sudah dikhabarkan bahawa seluruh rumah sakit harus dikuarantin. Sebelum itu, dua tingkat sudah dibuang ke rumah mereka, hanya kardiologi, hematologi yang masih berfungsi, dan kami - Jabatan Reanimasi dan Rawatan Rapi (ICU).

Secara rasmi, hospital kami tidak berfungsi dengan coronavirus. Kami tidak diberitahu bahawa mereka yang menjalani rawatan intensif mempunyai COVID-19, jadi kami pergi kepada mereka tanpa perlindungan khas dan melakukan semua manipulasi dengan tangan kosong - dana tidak tersedia, mereka tidak dibeli. Tetapi beberapa hari kemudian, hasil pertama smear pada pesakit mulai muncul - coronavirus itu disahkan berulang-ulang kali, kata Elena Petrova.

Seorang demi seorang, para doktor itu sendiri mula jatuh sakit.

Pada jam 8 pagi 22 April, jururawat pulang ke rumah, dan beberapa jam kemudian pengurus memanggilnya, memerintahkan untuk mengemas barang-barangnya dan kembali bekerja di hospital yang sudah ditutup. Kemudahan perubatan, di mana zon merah telah beroperasi selama sebulan, akhirnya secara rasmi dinyatakan sebagai karantina.

- Ketua jururawat dan ketua jabatan bertindak memanggil dan mengatakan bahawa saya mempunyai beberapa jam untuk bersiap. Hari demi hari saya akan bekerja dan tinggal di kawasan tertutup yang sama. Sehari sebelumnya, saya sudah menyedari bahawa saya telah dijangkiti. Saya membuat sinar-X untuk diri saya - ia menunjukkan bahawa akar bronkus berkembang. Suhu dan batuk mula meningkat. Saya tidak menolak untuk bekerja, saya hanya meminta untuk memberi saya sekurang-kurangnya sedikit untuk pulih untuk keluar ke orang sakit lagi, - kata Elena.

Jururawat memanggil ahli terapi di rumah, menerangkan simptomnya. Tetapi pada pukul 15:00, dia sekali lagi menerima panggilan dari hospitalnya sendiri, kali ini dengan ancaman.

Pihak pengurusan memberitahu jururawat bahawa panggilan terapis ke rumahnya dibatalkan, dia tidak akan mendapat cuti sakit, dan sebagai kontak, dia tidak diharapkan di mana pun kecuali hospitalnya.

"Kembalilah, jika tidak, kami akan melaporkan anda kepada polis dan akan ada denda 300 ribu. Anda akan menjadi terkenal di seluruh Saransk sebagai jururawat yang melarikan diri dari karantina, kami akan menuliskan anda sebagai pengganggu dan diberhentikan di bawah artikel tersebut. Bagaimanapun, anda tidak akan bersama anak, kami akan memisahkan anda, ”kata jururawat itu dalam perbincangan dengan pihak pentadbiran..

Di bawah tekanan, Elena Petrova kembali ke hospital dan bekerja selama beberapa hari lagi. Penyakit ini berlanjutan. Batuk selama ini meningkat, kelemahan muncul, pada malam hari suhu meningkat menjadi 38.6. Pekerja lain mula menunjukkan simptom yang serupa..

Pada 29 April, keputusan ujian datang - Elena Petrova mengesahkan COVID-19.

Pada 30 April, pihak pentadbiran menghantarnya dan jururawat yang dijangkiti dengan barang-barangnya ke ambulans dalam barisan am ke klinik nombor 5 di Himmash dan memerintahkan untuk tidak kembali.

- Sejak 22 April, kami bekerja di kawasan tertutup, dari mana tidak ada yang dibenarkan di mana-mana. Malah bungkusan itu dibawa oleh saudara-mara kami dan ditinggalkan di pintu di bawah pintu masuk belakang. Ini dapat difahami - doktor, kakitangan kami, hampir semua pesakit kami telah mengesahkan. Tetapi sebaik sahaja suhu meningkat, untuk beberapa alasan menjadi mudah bagi kami untuk dihantar ke barisan umum di klinik lain, mengetahui bahawa kami mempunyai hubungan langsung dengan pesakit yang positif! Mengapa mustahil untuk membungkus kita dengan pakaian pelindung dan melakukan imbasan CT, memisahkan kita dari pengunjung klinik yang lain, dan juga dari paramedik ambulans - itulah yang tidak jelas. Kemudian, dengan suhu tinggi, saya tidak lagi memahami bahawa kejadian yang dahsyat itu berlaku. Mengapa kita tinggal di zon merah selama setengah bulan? Secara amnya, kami duduk beratur dengan semua pesakit lain dari pukul 11 ​​pagi hingga 5 petang! Ini adalah perkara yang paling teruk. Dan pada masa akan datang, semua doktor kami yang dijangkiti juga dihantar ke barisan umum ini. Dan kami masih dengan tenang meminta temu janji di hospital di tempat kediaman kami. Adakah ini karantina?

Imbasan CT menunjukkan bahawa Elena mengalami kerosakan paru-paru 12%, radang paru-paru dua hala, "kacamata buram". Ketika ditanya mengenai kemasukan ke hospital, ahli terapi menjawab bahawa dengan harga yang rendah, tidak ada yang akan meletakkannya di tempat tidur - "tidak ada tempat" dan, setelah meminta untuk menandatangani komitmen untuk mengasingkan diri, mereka menghantarnya pulang (!) Sendiri. Gadis itu menghantar ibu bapanya pulang, dan meninggalkan anak itu bersamanya.

- Dua hari kemudian, suhu ayah saya meningkat, dan pada 7 Mei menjadi lebih teruk bagi saya. Saya tidak dapat bernafas, saya mempunyai suhu tinggi, dan meminta ayah saya untuk membawa saya ke hospital. Ahli terapi memberi arahan kedua untuk CT, dan sekali lagi saya menunggunya dalam barisan umum, saya kehilangan kesedaran - sekarang di hospital No. 3, - kata Elena.

Pemeriksaan menunjukkan 24 peratus penglibatan paru-paru. Dia sekali lagi ditolak ke hospital dan dihantar pulang untuk rawatan diri. Pada hari itu, suhu ayah saya sudah meningkat menjadi 39. Pemeriksaan, yang dilakukan pada hari berikutnya, menunjukkan bahawa dia mengalami kerosakan paru-paru 20% dan radang paru-paru dua hala dengan disyaki COVID-19. Seorang lelaki tua juga dilarang dimasukkan ke hospital, dengan mengatakan bahawa dengan peratusan tersebut dia dihantar pulang.

Tidak mungkin mendapatkan rujukan untuk imbasan CT untuk ibu kerana tidak ada gejala yang dapat dilihat. Pada 11 Mei, wanita itu melakukan x-ray berbayar, yang menunjukkan kecederaan paru-paru 5 peratus, pneumonia virus sebelah kanan dengan disyaki COVID-19. Senarai sakit untuk wanita itu tersingkir dengan pertengkaran, para doktor tidak mahu mendengar tentang kemasukan ke hospital, walaupun terdapat diabetes mellitus dan demam.

Elena Petrova harus merawat ibunya sendiri, memberikan ubat yang sama dengan yang digunakannya untuk merawat pesakitnya dari farmasi.

Pada 15 Mei, keadaan ibu saya bertambah buruk, dia mula tersedak.

- Selama seminggu, seorang ahli terapi tidak pernah menghampirinya, tidak ada yang mendengarkannya, tidak mengambil ujian, sama sekali tidak memeriksanya. Pada waktu pagi, menjadi sangat teruk, ibu saya dibawa untuk CT, yang mendedahkan kerosakan paru-paru sebanyak 63 peratus. Mereka ditempatkan dalam perawatan intensif, tetapi keadaannya bertambah buruk, kemudian dipindahkan ke ventilasi mekanikal, dan pada 21 Mei, ibu saya meninggal.

Pada masa ini, kerosakan paru-paru ayah telah mencapai 36% - sukar mendapat tempat di hospital.

Setelah ibunya meninggal dunia, Elena meminta pemeriksaan lengkap terhadap anaknya yang berusia enam tahun. Saya menghubungi klinik tempat kanak-kanak itu dilampirkan, dipanggil Kementerian Kesihatan, ketua Mordovia dan semua jenis talian panas.

Kanak-kanak itu juga mula batuk, sakit tekak, perut, dan muntah. Ujian smear negatif untuk coronavirus, jadi doktor menolak semua pemeriksaan lebih lanjut.

Hujah bahawa anak itu selalu tinggal dalam keluarga di mana semua orang jatuh sakit - ibu, datuk dan nenek, yang sudah meninggal, tidak diyakinkan oleh pentadbir tempatan.

Ternyata pengurusan hospital tempat Elena bekerja tidak menyerahkan data mengenai pekerjaan pekerja mereka di zon merah dan hubungan tetap dengan pesakit koronavirus. Oleh itu, tidak ada alasan untuk tinjauan di kalangan pekerja dan keluarga mereka..

- Di talian hotline Kementerian Kesihatan, mereka memberitahu saya bahawa tidak ada bukti bahawa saya berhubungan langsung dengan yang dijangkiti, bekerja di zon merah, dan oleh itu mereka tidak dapat memberikan pemeriksaan tambahan. Smear minimum ditetapkan untuk anak hanya setelah panggilan saya ke ketua wilayah, - kata jururawat.

Kini Elena Petrova dan anaknya masih di rumah kerana mengasingkan diri. Mereka diperlakukan secara bebas, dengan cara improvisasi dan dengan perbelanjaan mereka sendiri. Wanita itu mengatakan bahawa dia sudah berasa lebih baik dan tidak pingsan lagi. Tetapi dalam perbualan telefon dengan wartawan "NI", batuk yang berlaku berulang kali masih membanjiri wanita itu..

Seorang ayah tua berada di hospital. Kerosakan paru-paru dihentikan, dan ia kekal sekitar 36.5%.

Ibu Elena menjalani autopsi, yang mengesahkan adanya coronavirus, tetapi diagnosis ini dalam laporan patologi bukan nombor 1.

- Mula-mula timbul radang paru-paru, kemudian diabetes mellitus, dan hanya selepas itu naskah "rumit oleh jangkitan koronavirus." Statistik yang dihantar Republik Mordovia setiap hari ke ibu pejabat persekutuan tidak termasuk coronavirus, walaupun tidak ada yang tersisa dari paru-paru - kekalahannya lebih dari 90%. Ibu berada di tangga ke-93 di majalah bilik mayat hospital. Hanya 114 orang dan setiap orang mempunyai COVID-19 dan semuanya bukan nombor pertama, oleh itu, orang-orang ini tidak masuk ke dalam statistik kerana mereka yang mati kerana covid, - kata Elena.

Pada 28 Mei 2020, menurut data rasmi pemerintah Mordovia, 12 orang telah meninggal dunia akibat coronavirus di republik ini.

Wanita itu, walaupun dia meninggal, kerana pihak berkuasa wilayah yakin, diduga menderita diabetes, dan bukan dari COVID, tidak membenarkan keluarga untuk melakukan pemakaman.

- Keranda tertutup. Tubuh tidak berpakaian, dibungkus plastik, ditaburkan dengan peluntur dan kapur. Mereka tidak dibenarkan mendekati keranda. Saudara-mara berdiri sejauh beberapa meter. Mereka menguburkan mereka dengan cepat dan barulah mereka dibenarkan mendekati kubur. Di pejabat ritual mereka juga terpaksa membayar tambahan dari atas untuk pengebumian seorang pesakit yang tidak sabar, - kata Elena.

Di bangunan GBUZ "Hospital Klinik Republik No.4", di mana jururawat bekerja, menurutnya, lebih daripada separuh doktor dijangkiti.

- Mayat dibawa keluar dari jabatan hematologi yang berdekatan. Jururawat kami, jururawat dijangkiti. Jururawat Tatiana Kanaykina meninggal dunia. Ketua jururawat jabatan hematologi mengesahkan covid. Ketua jabatan kekal di zon merah hingga saat terakhir dan juga jatuh sakit, maka kami. Doktor dari poliklinik ke-5 mengalami kerosakan paru-paru 40%, dia berada dalam rawatan intensif. Banyak orang terus bekerja dengan radang paru-paru, - kata pembicara "NI".

Selepas wabak itu, hospital akhirnya diberi status hospital "covid", tetapi masih belum cukup pekerja, perlindungan khusus dan ventilator, selebihnya pekerja pindah dari "depan".

Orang yang sakit, bahkan doktor sendiri, masih bertahan selama berjam-jam dan sering tidak mendapat pertolongan yang diperlukan.

Setelah Elena Petrova, kerana putus asa, berbicara tentang tragedi dalam kumpulan tempatan di vkontakte, Menteri Kesihatan Mordovian Oleg Markin meminta maaf kepada jururawat "untuk rakan-rakannya" dan mengatakan bahawa "peranan mereka dalam cerita ini akan dianalisis." Tetapi satu-satunya akibat dari janji ini ialah ayahnya akhirnya diberi CT scan kedua. Jika tidak, keadaan dalam memerangi virus di rantau ini tidak banyak berubah.

- Saya telah bekerja di hospital selama 10 tahun, saya datang selepas belajar. Dan apakah hasilnya? Saya sakit, ayah saya di hospital, ibu saya hilang. Tanpa pembayaran, tidak ada pertolongan, tidak ada apa-apa. Saya tidak dapat menghubungi sesiapa. Mengapa mengucapkan takziah atas kehilangan kita sekiranya keadaan kita yang prihatin tidak dapat memberikan bantuan kepada orang yang hidup? Bagaimana karantina dapat diangkat ketika jumlah kasus meningkat dengan kadar yang luar biasa dan hospital tidak dapat mengatasi. Ke mana hendak pergi, kepada siapa untuk menulis untuk mengawal keadaan? Saya tidak menginginkan musuh yang menimpa keluarga saya.

Menurut Elena, ketika di awal wabak itu dia menyedari bahawa kemudahan perubatannya belum siap menerima pesakit coronavirus, kerana takut akan nyawa ibu bapa dan bayinya, dia meminta pihak pengurusannya memecatnya. Tetapi dia diberitahu bahawa dia hanya dapat dibebaskan dengan artikel yang buruk, dan dia tetap tinggal. Elena Petrova terus memperjuangkan kehidupan dan kesihatan dirinya, ayah dan anaknya.

"Novye Izvestia" mengirim permintaan maklumat kepada ketua doktor Institusi Penjagaan Kesihatan Belanjawan Negeri "Hospital Klinik Republik No.4" Republik Mordovia Alexander Burlakov.

Bagaimana Panglima Tertinggi memberkati pusat perubatan baru Kementerian Pertahanan

Pada 15 Mei, Presiden Rusia Vladimir Putin memberikan restu kepada pembukaan lapan pusat perubatan Kementerian Pertahanan yang baru. Wartawan khas Kommersant Andrei Kolesnikov, terpesona dengan apa yang dilihatnya, percaya bahawa semua ini masih masuk akal.

Vladimir Putin mempunyai ungkapan tradisional pada awal hampir semua perjumpaan:

- Semua orang melihat dan mendengar saya. Mari mula bekerja!

Ungkapan itu, tanpa keraguan, berasal dari pandemi: tanpa persidangan video ini, ia pasti tidak akan muncul dalam hidupnya..

"Hari ini kami membuka lapan pusat perubatan multifungsi baru Kementerian Pertahanan untuk membantu orang dengan jangkitan koronavirus," kata presiden. "Izinkan saya mengingatkan anda bahawa pusat pertama seperti itu, di Nizhny Novgorod, mula berfungsi pada 17 April, kemudian tujuh lagi beroperasi pada 24 dan 30 April.... Dan hanya dalam dua bulan, seperti yang direncanakan - sejujurnya, ia bahkan tidak dipercayai pada mulanya, tetapi tetap berlaku - 16 pusat dibina dan dilengkapi dengan semua yang diperlukan melalui jabatan ketenteraan, dan di seluruh negara, dari Kaliningrad hingga Kamchatka. Mereka dibina dalam waktu yang sangat singkat dengan kualiti yang baik, dengan teliti.

Pada 1 Mei, Timbalan Walikota Moscow untuk Perumahan dan Kemudahan Awam dan Peningkatan Pyotr Biryukov mengatakan bahawa 44 laman web akan disiapkan di Moscow untuk penempatan hospital sementara bagi mereka yang dijangkiti dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Salah satunya akan dikerahkan di paviliun 75 di VDNKh

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Hospital sementara juga dikerahkan di Sokolniki dan Krylatskoye

Kommersant / Dmitry Lebedev

Datuk Bandar Moscow Sergei Sobyanin mengatakan bahawa hospital-hospital ini akan dirancang untuk 10 ribu tempat tidur

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Menurut Pyotr Biryukov, tapak untuk hospital penyakit berjangkit yang cepat dibina siap dalam dua hingga tiga hari

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Kawasan Pavilion No. 75 di VDNKh adalah 50 ribu meter persegi. m

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Jumlah orang yang dijangkiti coronavirus di Rusia melebihi 120 ribu

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pada 2 Mei, sejumlah orang dijangkiti dicatatkan di Rusia - lebih daripada 9 ribu kes. Lebih daripada 1200 orang mati

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pada 1 Mei, Timbalan Walikota Moscow untuk Perumahan dan Kemudahan Awam dan Peningkatan Pyotr Biryukov mengatakan bahawa 44 tapak akan disiapkan di Moscow untuk penempatan hospital sementara bagi mereka yang dijangkiti dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Salah satunya akan dikerahkan di paviliun 75 di VDNKh

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Hospital sementara juga dikerahkan di Sokolniki dan Krylatskoye

Kommersant / Dmitry Lebedev

Datuk Bandar Moscow Sergei Sobyanin mengatakan bahawa hospital-hospital ini akan dirancang untuk 10 ribu tempat tidur

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Menurut Pyotr Biryukov, tapak untuk hospital penyakit berjangkit yang cepat dibina siap dalam dua hingga tiga hari

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Kawasan Pavilion No. 75 di VDNKh adalah 50 ribu meter persegi. m

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pembinaan hospital sementara untuk pesakit dengan coronavirus

Kommersant / Dmitry Lebedev

Jumlah orang yang dijangkiti coronavirus di Rusia melebihi 120 ribu orang

Kommersant / Dmitry Lebedev

Pada 2 Mei, sejumlah orang dijangkiti dicatatkan di Rusia - lebih daripada 9 ribu kes. Lebih daripada 1200 orang mati

Kommersant / Dmitry Lebedev

Terhadap latar belakang pembinaan ini, sejujurnya, bahkan pembangunan hospital berkelajuan tinggi di Wuhan semakin pudar: pembangun tentera Rusia mengambilnya sekurang-kurangnya berdasarkan geografi. Dan mengenai Wuhan diketahui bahawa dia adalah ladang. Dan hospital Kementerian Pertahanan tidak boleh disebut hospital lapangan, walaupun sepertinya sesuai. Ini adalah struktur asas.

Pada masa yang sama, presiden Rusia kelihatan kesal. Sebabnya, bagaimanapun, tidak berkaitan dengan tentera:

- Saya memberi (Tetapi mengapa tidak mengatakan: "Saya memberi..."? Saya harap ada alasan yang baik. - A. K.) perintah ke daerah untuk menyelesaikan pembayaran tunai untuk bulan April kepada pekerja kesihatan yang secara langsung memberikan bantuan kepada pesakit dengan koronavirus jangkitan.

Maka sama sekali tidak baik:

- Dengarkan saya, dengarkan dengan teliti: kami setuju, dan dengan jelas dan jelas dinyatakan bahawa wang ini harus dibayar untuk bekerja dengan pesakit dengan jangkitan koronavirus, dan bukan selama beberapa jam, minit dan seterusnya. Tarikh dan angka tertentu untuk pembayaran ini diberi nama. Pada awal minggu depan, kami akan membincangkan secara substansial, meringkaskan hasilnya untuk semua mata pelajaran persekutuan - saya ingin menekankan ini: untuk semua, tanpa pengecualian, - bagaimana arahan ini telah dipenuhi.

Dari laporan Sergei Shoigu, menjadi jelas bahawa angkatan bersenjata telah pulih lebih banyak daripada yang mereka sakit selama seminggu (tidak lama lagi tidak akan ada tempat untuk membawa orang sakit pulih), dan bahawa panggilan itu berlangsung seperti biasa.

- Terima kasih, Sergey Kuzhugetovich! - Vladimir Putin mengucapkan terima kasih kepada menteri dengan perasaan tulus.- Kami telah membincangkan topik ini pada awalnya, dan saya mengatakan ini dalam ucapan perasmian saya, dan anda ingat, saya bahkan mempunyai keraguan: adakah benar - boleh membuat kualitatif seperti itu bagus. Tetapi anda berjaya.

Wira utama majlis itu, pembangun pemujaan di Kementerian Pertahanan, Wakil Menteri Timur Ivanov, dipanggil ke panggung. Mengenai organisasi kerja, cukup mengutip satu frasa dari laporannya:

- Pengawalan terhadap kemajuan pembinaan dilakukan sepanjang masa oleh Pusat Kawalan Pertahanan Nasional Persekutuan Rusia.

Hanya terganggu oleh ancaman nuklear, dan kemudian, nampaknya, jarang sekali.

Siaran langsung bermula. Pemangku Gabenor Sevastopol Mikhail Razvozhaev berkata:

- 60 katil, 50 daripadanya dihubungkan dengan oksigen, 10 katil rawatan intensif ultra moden! Tetapi yang paling penting ialah modul diagnostik: terdapat imbasan CT paling moden (computed tomography - "b?), Terdapat sebilangan alat yang diperlukan hari ini dan memungkinkan untuk mendiagnosis jangkitan selari dengan ujian dan bahkan di tempat yang lebih penting!

Penyebutan sejumlah alat membuat kesan: ini, nampaknya, adalah sesuatu yang lebih baik untuk tidak difikirkan berkaitan dengan tentera.

Pekerja ambulans di Kuzbass mengadu kepada presiden mengenai keadaan kerja

Sementara itu, Putin terus prihatin dengan pembayaran kepada doktor. Iaitu, dia belum berbicara dan tidak sabar, seperti yang dijanjikan, awal minggu depan:

- Sehubungan dengan pembayaran ini, saya ingin memberitahu anda dan semua rakan sekerja yang lain: bagaimanapun, saya telah menyebutkan jumlah pembayaran ini untuk doktor, jururawat, semua kakitangan perubatan, kru ambulans dan sebagainya! Angka khusus untuk bekerja dengan pesakit coronavirus, bukan untuk masa - lima, sepuluh minit atau dua jam... Tetapi untuk fakta kerja! Tidak, mereka melemparkan tipu muslihat birokrasi! Mereka mula menghitung sesuatu di sana, semacam jam... Adakah saya memerintahkan jam untuk mengira, atau apa? Tidak!

Pemangku Ketua Hospital Klinik Tentera Laut ke-1409 di Kaliningrad, Ivan Kalenov, melaporkan kesediaan pertempuran penuh untuk memerangi senjata biologi baru: sebuah hospital di wilayah seluas 6 ribu meter persegi. m dibina dalam 56 hari. (Dan di wilayah lain, angka itu kemudian hanya berbeza satu atau dua hari, jadi untuk berbicara, ke kiri atau ke kanan. Benar, di Ulan-Ude, 49 hari sudah cukup.)

Kejutan disediakan untuk sementara waktu:

- Ivan Vladimirovich, adakah anda secara langsung mengambil bahagian dalam penciptaan pusat baru ini? Presiden bertanya.

- Berapa lama anda bertindak sebagai bos??

- Jelas. Mana bosnya?

- Jawatan kosong! - Ivan Kalenov berseru.

- Apa? - tanya presiden.

- Jawatan kosong! - Ivan Kalenov bercakap dengan lebih tajam.

- Ya, saya dengar... - menteri mengangguk.

- Sudah waktunya untuk melantik, - tambah komandan tertinggi.

Adalah salah untuk tidak merancang sekurang-kurangnya satu kejutan pada perhimpunan percutian ini..

Pada akhir perjumpaan itu, sebenarnya, janji temu telah berlangsung.

Omsk, Khabarovsk, Ulan-Ude, Rostov-on-Don, Petersburg...

Sementara itu, Gabenor St. Petersburg, Alexander Beglov, membuat tempahan mengenai hospital awam yang dikerahkan dalam seminggu di wilayah Lenexpo (yang nampaknya sukar dibayangkan hanya pada pandangan pertama):

- Sudah tentu, ini bukan hospital rawat inap, tetapi lebih baik daripada khemah atau yang lain, seperti yang kita lihat di Itali, praktis orang yang menggunakan tilam.

Bagaimana memerangi wabak itu akan mengubah penjagaan kesihatan Rusia

Beglov mempunyai pencalonan sendiri untuk mengejutkan: ketua pembangun pusat perubatan Kementerian Pertahanan Akim Mursalov, "yang telah menjadi letnan kolonel selama 12 tahun." Itu nampaknya merupakan pilihan keselamatan. Ketua komander, bagaimanapun, berjanji untuk memikirkan hakikat bahawa letnan kolonel akan berhenti menjadi letnan kolonel.

Ketua Rospotrebnadzor, Anna Popova, sangat meminta agar pembinaan pusat-pusat tersebut tidak boleh berhenti: dia memahami dengan baik bahawa tidak akan pernah ada peluang untuk membangun institusi perubatan tahap sedemikian dalam jangka masa seperti itu, sama ada di satu negara atau di seluruh dunia..

Dia membandingkan apa yang berlaku dengan apa yang dilakukan pada malam Olimpik 2014 dan Piala Dunia 2018, tetapi mengakui bahawa ruang lingkupnya tentu saja tidak sama.

Sudah tentu, orang awam melakukan perkara yang sama. Dan Sergei Shoigu tidak meminta apa-apa Vladimir Putin.

- Apa yang dipaparkan hari ini pasti akan diminati! - dia, nampaknya, meyakinkan dirinya juga.

Pada akhir panggilan persidangan video, ternyata mereka benar-benar melupakan Voronezh, yang, bersama-sama dengan semua orang dengan jujur, telah menunggu sambungan langsung selama ini.

Tetapi nampaknya Voronezh adalah sesuatu yang tidak dapat anda kejar.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma