Apakah nama doktor yang memeriksa dan merawat penglihatan

Keupayaan untuk melihat dunia di sekitar kita dengan mata kita sendiri adalah keajaiban besar yang diberikan kepada manusia. Visi memainkan peranan penting dalam mengenali diri kita sendiri dan segala yang mengelilingi kita. Adakah anda tahu bahawa kira-kira 90% daripada semua maklumat yang diterima disimpan dalam ingatan manusia kerana kerja organ visual? Oleh itu, kita masing-masing mesti mengawasi fungsi normal mereka, dengan kerap mengunjungi pakar yang tepat untuk pemeriksaan pencegahan. Apakah nama doktor yang memeriksa dan merawat penglihatan? Anda akan mendapat jawapannya dalam artikel kami hari ini..

Pakar mata atau pakar oftalmologi?

Pakar yang menguji dan merawat penglihatan dipanggil pakar oftalmologi atau pakar oftalmologi. Kedua-dua definisi itu betul. Sebagai peraturan, di klinik tempatan di pintu pejabat doktor, yang mendiagnosis organ visual, ada tanda "Oculist". Klinik oftalmologi menggunakan pakar oftalmologi-pakar bedah, pakar diagnostik atau ahli terapi. Tetapi ini tidak mengubah intinya. Setiap pakar berkaitan dengan rawatan dan diagnosis patologi organ visual.

Siapa yang perlu dihubungi untuk memeriksa ketajaman visual?

Sebagai permulaan, anda mesti berjumpa dengan pakar oftalmologi sekurang-kurangnya sekali setahun, walaupun anda menganggap diri anda orang yang benar-benar sihat. Sebilangan penyakit oftalmik tidak simptomatik, dan banyak orang sejak sekian lama mungkin tidak menyedari perkembangan patologi yang serius.

Untuk menguji ketajaman penglihatan anda, serta untuk merawat penyakit seperti miopia, astigmatisme, hiperopia, anda boleh menghubungi pakar oftalmologi di klinik tempatan atau didiagnosis di mana-mana klinik oftalmologi. Hari ini perkhidmatan ini disediakan oleh banyak pakar optik, di mana optometris mengamalkan.

Sekiranya anda menghadapi patologi organ visual seperti konjungtivitis, keratitis, pemusnahan badan vitreous, keputihan kornea, katarak, detasmen retina, glaukoma, maka anda perlu berjumpa pakar oftalmologi. Dia memutuskan pelantikan operasi untuk pesakit dengan pelbagai penyakit mata, melakukan pemeriksaan pra operasi, beroperasi menggunakan pelbagai kaedah pembedahan moden. Sekiranya rawatan patologi organ visual dilakukan dengan menggunakan teknologi laser, maka doktor tersebut dipanggil pakar bedah mata-laser (pakar oftalmologi laser, pakar laser).

Siapa yang mesti membuat janji temu dengan pakar optik?

Sesiapa yang tidak menjalani pemeriksaan perubatan selama lebih dari setahun harus berjumpa doktor ini. Anda juga perlu membuat janji temu dengan pakar optik untuk kategori orang berikut:

  • mereka yang memakai kanta lekap atau cermin mata dan sudah mempunyai sejarah penyakit mata;
  • wanita hamil atau mereka yang merancang untuk menjadi ibu dalam masa terdekat;

Bagaimana ketajaman visual diuji??

Pada temu janji pakar oftalmologi, anda akan diminta melihat meja yang dicetak di atas kertas atau dipaparkan di skrin menggunakan projektor khas. Ia mengandungi 12 baris huruf atau cincin dengan tanda putus (gambar digunakan untuk kanak-kanak). Yang terbesar ada di bahagian atas, dengan setiap baris hurufnya kecil.

Ia dianggap normal apabila seseorang melihat garis 10 pada jarak 5 meter. Sekiranya pesakit dapat melihat semua garis, maka ketajaman visual adalah 10% (0.1), jika dia dapat menyebutkan 9 dari 10, maka mereka berbicara tentang ketajaman 90% (0.9), dll..

Kajian ini dilakukan terlebih dahulu di mata kanan, kemudian di sebelah kiri. Sekiranya perlu, pesakit memakai bingkai khas di mana lensa boleh dimasukkan. Oleh itu, pilihan pembetulan penglihatan yang optimum dipilih, di mana seseorang melihat 100% lagi.

Sekiranya perlu, pakar oftalmologi boleh menetapkan ujian diagnostik tambahan untuk mengenal pasti penurunan ketajaman penglihatan penyakit. Mengubati masalah penglihatan biasanya melibatkan memakai lensa atau cermin mata.

Doktor mata (pakar oftalmologi)

Pada abad sebelumnya, ketika seseorang mengalami masalah penglihatan atau mata yang meradang, dia tahu bahawa doktor mata akan membantu. Dia juga dipanggil oculist. Hari ini istilah ini agak kuno, tetapi ia sama rata dengan nama pakar mata..

Tidak begitu penting nama doktor mata di rantau anda, kedua-dua istilah itu sama.

Akar oculus dalam bahasa Latin bermaksud "mata", sama seperti mata dalam bahasa Yunani. Oleh itu, doktor yang merawat mata dengan tepat dipanggil pakar oftalmologi atau, dengan kata lain, pakar oftalmologi.

Sebilangan orang berpendapat bahawa ini adalah pekerja perubatan dengan kelayakan yang berbeza, tetapi ini tidak begitu. Walau apa pun, pakar dalam profesion ini mempunyai pendidikan perubatan yang lebih tinggi dalam kerangka "Perubatan Am", dan doktor kanak-kanak juga pakar dalam "Oftalmologi Pediatrik".

Seorang pakar oftalmologi pediatrik, dengan analogi dengan pakar pediatrik, lebih biasa dengan keunikan alat visual kanak-kanak, yang belum terbentuk dengan cukup dan mempunyai tanda-tanda yang dianggap patologi pada orang dewasa.

Dia menetapkan dan memantau perjalanan farmakoterapi, reaksi buruk dan keserasian ubat.

Juga, pakar boleh memberikan rawatan oftalmologi yang cepat dan mendesak untuk penyakit oftalmik dan kecederaan mata.

Gejala yang membimbangkan

Bilakah anda perlu menghubungi pakar oftalmologi?

  • Anda kehilangan atau mengurangkan penglihatan pada satu atau kedua mata.
  • Terdapat perubahan penglihatan dalam bentuk bintik, kilatan cahaya, kilat, penglihatan kabur, distorsi gambar, lingkaran cahaya di sekitar, hantu.
  • Persepsi warna terganggu.
  • Perubahan dalam bidang penglihatan, seperti bayang-bayang, scotoma, bintik-bintik hitam, atau kabur pada penglihatan pusat atau periferal (lateral).
  • Terdapat perubahan fizikal yang ketara - juling, eksofthalmos (membonjol) atau terkulai bola mata, penurunan ukuran mata, terkulai kelopak mata.
  • Terganggu oleh gangguan dari otot oculomotor - kedutan mata, kesukaran atau kesakitan berlaku ketika berputar, menggerakkan bola mata ke atas dan ke bawah, dari sisi ke sisi.
  • Terdapat tanda-tanda proses keradangan yang ketara, yang mungkin disertai dengan pembentukan nanah atau bersifat alergi - kemerahan pada konjungtiva, pembengkakan kelopak mata dan membran mata, beg di bawah mata, peningkatan lak. Dalam kes ini, mata sakit, ada rasa gatal dan rasa terbakar.

Dalam keadaan normal alat visual, rundingan pakar oftalmologi diperlukan pada frekuensi berikut:

  • 19-40 tahun - sekurang-kurangnya sekali setiap 10 tahun;
  • 41–55 tahun - sekurang-kurangnya 5 tahun sekali;
  • 56–65 - sekurang-kurangnya sekali setiap 3 tahun;
  • Lebih dari 65 tahun - sekurang-kurangnya 2 tahun sekali.

Pakar dalam penyakit mata semestinya mengambil bahagian dalam pemeriksaan rutin wajib, wanita hamil, dan juga orang dengan penyakit kronik sistem kardiovaskular, diabetes mellitus, kelenjar tiroid, penyakit reumatologi, lupus. Selain memeriksa fungsi visual, optometris dapat menilai keadaan retina, salurannya, dan kepala saraf optik dengan gambar fundus. Maklumat ini membantu menentukan keparahan perubahan dalam tubuh dengan latar belakang penyakit yang mendasari..

Doktor mata secara berkala memantau tahap pemeliharaan penglihatan pada pesakit dengan glaukoma, katarak, degenerasi makula, detasmen retina.

Perlu menghubungi dia sekiranya berlaku kecederaan mekanikal pada bola mata, kawasan orbit, sebarang pukulan ke kepala dan bahagian tengkorak muka. Lebam di bawah mata yang berlaku dalam kes seperti ini menunjukkan kemungkinan pendarahan di bola mata, pendarahan dan detasmen retina, kerosakan pada saraf optik. Doktor mata boleh mengesahkan atau menolak andaian ini, dia juga boleh merujuk pesakit ke bahagian bedah mikro mata.

Pakar optometris dapat memberikan bantuan jika luka bakar pada mata berlaku ketika bekerja dengan kimpalan atau terkena bahan kimia agresif.

Pakar oftalmologi secara tradisional menentukan ketajaman penglihatan atau kesalahan bias, memilih alat optik - cermin mata atau kanta lekap.

Sehingga kini, di beberapa negara kawasan ini telah dikenal pasti sebagai kawasan oftalmologi yang terpisah. Apakah nama yang betul untuk pakar yang memeriksa penglihatan dan menetapkan rawatan dengan cermin mata dan lensa? Doktor seperti itu disebut optometris..

Seperti yang anda lihat, anda boleh berjumpa dengan pakar oftalmologi sekiranya terdapat penyakit kronik, keadaan kecemasan, dan untuk pemeriksaan rutin. Pengetahuan dan kelayakan pakar ini memungkinkan untuk memberikan bantuan dengan pelbagai penyakit mata.

Apakah nama pakar mata

Pakar penglihatan sempit dipanggil pakar oftalmologi. Perkataan ini berasal dari bahasa Yunani "oftalmos" - mata dan "logo" - sains.

Di negara kita, pakar mata biasanya dipanggil pakar oftalmologi. Ia juga nama yang betul. Walaupun kebanyakan orang berpendapat bahawa pakar oftalmologi adalah doktor yang berurusan dengan pesakit di poliklinik, dan pakar oftalmologi adalah hospital. Atau pakar oftalmologi adalah orang yang merawat secara konservatif, dan pakar oftalmologi memerlukan campur tangan pembedahan. "Pakar Oftalmologi" dan "optometris" adalah sinonim. Hanya "oculist" berasal dari bahasa Latin, bukan bahasa Yunani, dan bermaksud "mata".

Pakar oftalmologi atau pakar oftalmologi merawat penyakit yang merosakkan struktur mata atau memprovokasi pelanggaran fungsinya. Dia juga melakukan langkah-langkah diagnostik untuk mengenal pasti patologi dan mencadangkan cara mencegah penyakit tertentu.

Siapa yang harus anda hubungi untuk ujian penglihatan?

Berkenalan dengan doktor dengan mata berlaku pada hari-hari pertama selepas seseorang dilahirkan. Selanjutnya, untuk memeriksa penglihatan anda, anda perlu mengunjungi pakar oftalmologi (pakar oftalmologi) setiap tahun. Lawatan berkala membantu mengenal pasti penyakit serius yang mungkin tanpa gejala. Mungkin pesakit tidak menyedari mereka. Akibatnya, rawatan bermula pada peringkat kemudian, apabila sudah sukar untuk menyelesaikan sesuatu..

Untuk memeriksa penglihatan anda atau menyembuhkan pelbagai penyakit mata (contohnya, seperti rabun, hiperopia, astigmatisme, dan lain-lain), anda perlu membuat temu janji dengan pakar oftalmologi di klinik di tempat kediaman anda. Juga, pemeriksaan perubatan boleh dilakukan dengan mudah di mana-mana klinik oftalmologi khusus. Di samping itu, salun optik besar menyediakan perkhidmatan pakar oftalmologi.

Sekiranya anda mengesyaki proses keradangan dan penyakit serius seperti konjungtivitis, glaukoma, detasmen retina, katarak dan lain-lain, dalam kes seperti itu diperlukan bantuan pakar bedah oftalmologi. Pakar profil sempit akan menjalankan semua langkah diagnostik dan, jika perlu, menetapkan campur tangan pembedahan dan menjalankannya. Dia juga mengawasi pesakit dalam tempoh selepas operasi..

Sekiranya kesan pembedahan berlaku dengan bantuan pancaran laser, maka doktor mata dipanggil doktor mata laser atau pakar mata laser.

Siapa yang memerlukan pemeriksaan oleh pakar oftalmologi (pakar oftalmologi)

Seperti disebutkan sebelumnya, tanpa mengira jantina, usia, kehadiran penyakit, setiap orang perlu menjalani pemeriksaan oftalmologi tahunan. Tetapi ada sekumpulan orang yang lebih kerap perlu berunding dengan pakar yang berkelayakan. Orang tersebut termasuk:

  • Orang yang memakai optik pembetulan;
  • Perempuan mengandung;
  • Wanita yang baru merancang kehamilan;
  • Orang yang menghabiskan sebahagian besar waktunya di hadapan monitor komputer;
  • Pesakit dengan gula darah tinggi;
  • Pesakit yang telah menjalani pembedahan mata dan berada dalam tempoh pemulihan;
  • Pesakit yang mempunyai tekanan darah tinggi;
  • Wanita yang telah lama menggunakan ubat hormon;
  • Orang dewasa atau tua setelah empat puluh lima tahun;
  • Kanak-kanak pada peringkat berbeza ketika mereka membesar. Terutama pelajar kelas satu.
Sekiranya kanak-kanak sering duduk di komputer, bawa dia ke pakar oftalmologi

Bilakah perlu untuk melawat pakar oftalmologi (pakar oftalmologi)

Terdapat situasi di mana pakar oftalmologi harus segera berjumpa. Walaupun baru-baru ini anda melakukan pemeriksaan rutin di kemudahan perubatan. Kes seperti ini merangkumi:

  • Penurunan penglihatan yang ketara;
  • Kesakitan pada bola mata;
  • Penembusan badan asing ke mata;
  • Ketakutan yang kuat terhadap cahaya;
  • Apabila objek yang diarahkan mata kehilangan konturnya yang jelas;
  • Kemunculan "kabut" di mata;
  • Lacrimation yang teruk, kerengsaan membran mukus bola mata;
  • Pembentukan neoplasma pada mata dengan sifat yang berbeza;
  • Rasa tekanan di soket mata.

Keradangan mata - doktor mana yang harus saya hubungi? Apa ujian dan pemeriksaan yang boleh ditetapkan oleh doktor?

Laman web ini memberikan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk radang mata?

Sekiranya seseorang mengalami tanda-tanda keradangan pada struktur mata apa pun (kelopak mata, konjungtiva, kanal lakrimal atau kelenjar, kornea, orbit, dll.), Anda harus selalu berjumpa pakar oftalmologi (daftar). Sekiranya kita bercakap tentang orang dewasa, maka dengan pakar mata dewasa (pakar oftalmologi), dan jika mengenai kanak-kanak, maka dengan pakar mata kanak-kanak (pakar oftalmologi).

Lebih-lebih lagi, jika keradangan mata muncul akibat kecederaan (contohnya, pukulan ke kawasan mata atau berhampiran), kemasukan bahan toksik ke dalam mata (asid, alkali, asap kaustik, dll.), Maka anda harus berjumpa doktor dengan segera, kerana perlu bantuan perubatan yang berkelayakan segera untuk menyelamatkan organ penglihatan dan mencegah kebutaan pada masa akan datang. Dalam kes ini, disarankan untuk memanggil ambulans atau pergi ke hospital terdekat secara bebas, di mana terdapat jabatan mata (oftalmologi), dan dimasukkan ke hospital di dalamnya.

Dalam semua kes lain, dengan gejala ini, perlu berjumpa doktor secepat mungkin, iaitu pada hari yang sama atau keesokan harinya setelah perkembangan proses keradangan. Sekiranya keradangan mata muncul pada hujung minggu, ketika klinik tidak berfungsi, anda harus pergi ke jabatan oftalmologi hospital bandar atau daerah untuk rujukan diri.

Ujian dan pemeriksaan apa yang boleh diresepkan oleh doktor untuk keradangan mata?

Bergantung pada jenis penyakit radang mata yang disyaki oleh doktor dalam setiap kes tertentu, pelbagai senarai ujian dan pemeriksaan ditugaskan untuk menjelaskan dan membezakan patologi keradangan yang serupa antara satu sama lain. Pilihan senarai analisis dan pemeriksaan dilakukan oleh doktor berdasarkan pemeriksaan mata dan pengenalan tanda-tanda klinikal ciri yang menunjukkan patologi tertentu. Pertimbangkan ujian dan pemeriksaan yang boleh diresepkan oleh doktor sekiranya anda mengesyaki keradangan pada pelbagai bahagian mata.

Sekiranya terdapat kecurigaan barli atau bulu mata pada kelopak mata, doktor membuat pemeriksaan dengan terbalik kelopak mata dan melihatnya dalam cahaya sisi yang dipancarkan. Ujian lain biasanya tidak ditetapkan, kerana pemeriksaan seperti itu cukup untuk membuat diagnosis. Sekiranya seseorang sering terganggu oleh barli atau bisul pada kelopak mata, maka untuk mengetahui penyebab berulang jangkitan, doktor boleh menetapkan ujian darah dan air kencing untuk kepekatan gula, ujian toleransi glukosa (mendaftar), analisis bulu mata untuk kehadiran tungau Demodex, analisis tinja telur, cacing, smear dari membran mukus mata dengan pemeriksaan di bawah mikroskop, kultur darah untuk kemandulan. Ujian darah untuk ujian toleransi gula dan glukosa diperlukan untuk mengesan diabetes mellitus, di mana proses menular dan radang pada mata dapat sering terjadi kerana penurunan imuniti. Analisis bulu mata untuk demodex, analisis tinja untuk telur cacing, smear dari membran mukus mata dengan pemeriksaan di bawah mikroskop dan kultur darah untuk kemandulan diperlukan untuk mengenal pasti mikroba yang telah menjadi agen penyebab proses infeksi-radang pada kelopak mata.

Sekiranya phlegmon orbit disyaki (rasa sakit berdenyut di mata, menonjol, mata yang menonjol, penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan, penglihatan berganda, kemerahan dan pembengkakan kelopak mata, mobiliti mata yang terhad, edema teruk membran mukus mata, keadaan umum yang teruk dengan demam, sakit kepala, loya, dan lain-lain), doktor terlebih dahulu memeriksa dengan pengangkat kelopak mata dan merasakan tisu yang meradang. Di samping itu, imbasan ultrasound (sign up) dan sinar-x (sign up) orbit mata ditetapkan untuk menentukan tahap kerosakan tisu dan kelaziman proses patologi. Untuk menentukan sama ada jangkitan itu dikaitkan dengan fokus berjangkit yang ada pada sinus atau akar gigi, sinar-X dan ultrasound sinus ditetapkan (mendaftar) dan ortopantogram (tomografi gigi) (daftar). Tinjauan ini digunakan tanpa gagal. Tetapi, selain itu, diaphanoscopy, ophthalmoscopy (sign up), exophthalmometry, biomicroscopy, orbital tomography boleh diresepkan sebagai kaedah pemeriksaan tambahan (tetapi pilihan) untuk mengenal pasti keadaan pelbagai struktur mata. Dan untuk mengenal pasti kemungkinan penyebab jangkitan, budaya darah untuk kemandulan juga boleh diresepkan.

Apabila doktor mengesyaki abses mata (suhu badan tinggi, kesihatan umum yang buruk, pembengkakan kulit di sekitar mata, edema teruk pada selaput lendir mata, penglihatan berganda, kemerosotan ketajaman penglihatan, pergerakan mata yang terhad, sakit mata, kehadiran abses yang menonjol), menetapkan, pertama sekali, untuk mengenal pasti lokasi tepat sinar-X abses sinus hidung (daftar) dan orbit. Selanjutnya, untuk menilai keadaan tisu mata, imbasan ultrasound mata (mendaftar) dan orbit, visometri (periksa ketajaman visual) (pendaftaran), biomikroskopi (pemeriksaan mata di bawah mikroskop), tonometri (pengukuran tekanan intraokular) dan perimetri (penentuan medan visual) ditetapkan. Sebagai tambahan, untuk mengenal pasti mikroba yang menjadi agen penyebab jangkitan pada mata, inokulasi bakteriologi dari abses yang dipisahkan dilakukan tanpa gagal..

Ketika di kawasan kelopak mata di kawasan pertumbuhan bulu mata terdapat segel merah bengkak yang menyakitkan, dari mana kandungan busa kelabu atau kekuningan dilepaskan, setelah itu kerak kering terbentuk - doktor mengesyaki meibomitis, dan untuk mengesahkannya, dia memeriksa dan biomikroskop mata, tonometri (pengukuran intraokular tekanan), dan juga menentukan ketajaman visual dan bidang visual. Untuk mengenal pasti agen penyebab proses berjangkit, menetapkan inokulasi bakteriologi rembesan dan analisis bulu mata untuk tungau Demodex. Inokulasi rembesan bakteriologi, jika layak secara teknikal, digantikan oleh kajian PCR (daftar).

Apabila erysipelas kelopak mata disyaki (suhu badan tinggi, pembengkakan dan kemerahan kelopak mata yang teruk, batasan pergerakannya, sakit di orbit, kadang-kadang bisul, gatal-gatal dan pembakaran kelopak mata), doktor menetapkan ultrasound untuk menjelaskan diagnosis, menilai tahap dan kedalaman kerosakan pada tisu mata dan biomikroskopi. Selanjutnya, untuk mengawal keberkesanan terapi dan pemilihan ubat yang optimum, ujian darah umum ditetapkan (untuk mendaftar), koagulogram (fibrinogen, PTI, INR, APTT, TV) (untuk mendaftar) dan antibiogram (untuk menentukan kepekaan mikroba terhadap antibiotik) (untuk mendaftar).

Sekiranya terdapat pembengkakan, kemerahan, gatal di pinggir kelopak mata, serta kelopak mata yang berat, kepekaan mata yang kuat terhadap cahaya terang, keletihan mata yang cepat, dan kehilangan bulu mata, maka disyaki blepharitis. Dalam kes ini, doktor menetapkan, pertama sekali, biomikroskopi untuk menilai keadaan tisu mata. Kemudian, untuk mengenal pasti agen penyebab blepharitis, bulu mata dianalisis untuk mengetahui adanya tungau Demodex, serta penaburan bakteriologi smear dari membran mukus mata. Selain itu, sebagai sebahagian daripada pemeriksaan umum, doktor dapat menentukan ketajaman visual, pembiasan dan tempat tinggal. Sekiranya blepharitis berlanjutan, walaupun terdapat rawatan yang berterusan, maka biopsi (pendaftaran) diresepkan dengan kajian tisu di bawah mikroskop untuk mengecualikan neoplasma malignan.

Sekiranya letusan yang tidak menyakitkan dalam bentuk nodul dengan tekanan di bahagian tengah muncul pada kelopak mata dan / atau di kawasan kulit muka yang lain, dari mana kandungannya yang melengkung dikeluarkan, maka disyaki moluskum contagiosum. Dalam kes ini, doktor menetapkan hanya pemeriksaan, kerana sudah cukup untuk diagnosis. Namun, jika ragu-ragu, biopsi diambil dengan pemeriksaan seterusnya tisu di bawah mikroskop..

Sekiranya doktor mengesyaki konjungtivitis atau paratrachoma (kemerahan dan pembengkakan selaput lendir mata, fotofobia, lakrimasi, pembakaran dan gatal-gatal di mata, membran mukus atau pelepasan bernanah dari mata), maka doktor, pertama sekali, membuat pemeriksaan luaran, dan kemudian menetapkan biomikroskopi mata dan penyerapan fluorescein ujian untuk menilai tahap kerosakan struktur mata. Selanjutnya, untuk menentukan agen penyebab konjungtivitis, pengikisan atau kesan smear dari membran mukus mata ditentukan dengan kajiannya di bawah mikroskop, kultur bakteriologi smear dari konjunktiva, penentuan klamidia (pendaftaran) pada mata yang dapat dilepaskan oleh PCR, ELISA atau MFA (kaedah analisis antibodi pendarfluor), juga bulu mata pada tungau Demodex. Sekiranya disyaki konjungtivitis alergi, maka ujian kulit alergi, hidung, konjungtiva dan sublingual dilakukan (mendaftar) untuk mengenal pasti bahan yang mana seseorang mempunyai reaksi alergi. Sekiranya konjungtivitis, selain penilaian komprehensif mengenai keadaan organ penglihatan, doktor boleh menetapkan penentuan ketajaman penglihatan (visometri), pemeriksaan fundus (oftalmoskopi), ultrasound mata, pengukuran tekanan intraokular (tonometri). Kaedah pemeriksaan tambahan tidak diperlukan, dan oleh itu tidak boleh ditentukan, kerana kaedah tersebut tidak membawa maklumat secara langsung mengenai penyakit ini.

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan, kemerahan dan bengkak di bahagian luar kelopak mata atas, digabungkan dengan kelopak mata yang terkulai, strabismus ke dalam dan ke bawah, kesukaran untuk menggerakkan mata, kemerahan pada bahagian konjunktiva, mata kering, serta peningkatan suhu badan, sakit kepala dan kelemahan, maka disyaki keradangan kelenjar lakrimal (dacryoadenitis), dan doktor menetapkan biomikroskopi, visometri, tonometri, ultrasound bola mata. Sekiranya tumor disyaki, maka tomografi tambahan ditetapkan. Untuk mengenal pasti punca proses keradangan pada kelenjar lakrimal, diresepkan sinar-X dada (mendaftar), ujian Mantoux (mendaftar), ujian untuk sifilis (mendaftar).

Apabila seseorang bimbang tentang lakrimasi, pelepasan mukopurulen dari mata, edema dan kemerahan sudut dalaman dan konjunktiva mata, penyempitan fisur palpebral dan sakit di kawasan tisu yang meradang, dacryocystitis (radang kantung lakrimal) disyaki. Dalam kes ini, doktor memeriksa dan menetapkan ujian Barat (untuk menentukan kepatuhan bahagian lakrimal). Sekiranya pelanggaran patensi saluran lakrimal dikesan, maka pemeriksaan saluran lakrimal dilakukan (mendaftar) untuk menentukan sejauh mana lesi. Pemeriksaan mungkin digantikan oleh sinar-x saluran lakrimal yang ditingkatkan kontras. Di samping itu, ujian penanaman fluorescein dan biomikroskopi ditetapkan untuk menilai keadaan tisu mata. Untuk mengenal pasti patogen yang menimbulkan keradangan pada kantung lakrimal, budaya bakteriologi pembuangan bukaan lakrimal ditetapkan.

Apabila seseorang mengalami kemerahan dan pembengkakan kulit di kawasan kanal lakrimal (tepi ciliary dari sudut dalam kelopak mata bawah), digabungkan dengan sakit pada tekanan, lakrimasi, dan keluarnya lendir atau nanah, kanaliculitis (keradangan saluran lakrimal) disyaki. Dalam kes ini, doktor terlebih dahulu membuat pemeriksaan luaran dan diafanoskopi, yang memungkinkan untuk menjelaskan diagnosis. Selanjutnya, untuk mengenal pasti agen penyebab proses keradangan, smear diresepkan dari kawasan pembukaan tubulus dan konjunktiva, diikuti dengan kajiannya di bawah mikroskop dan kultur bakteriologi (mendaftar). Sekiranya anda mengesyaki sifat kanaliculitis sifilik, ujian darah juga ditetapkan untuk mengesan treponemas pucat oleh ELISA atau PCR. Juga, sekiranya terdapat keraguan mengenai diagnosis, sinar-X dengan agen kontras juga boleh diresepkan.

Sekiranya seseorang mempunyai sindrom kornea (kelegapan kornea, kehilangan penglihatan yang teruk, rasa sakit yang teruk pada mata, lakrimasi, fotofobia, penutupan refleks mata dengan kekejangan kelopak mata, sensasi badan asing di mata), maka keratitis (radang kornea) atau ulser kornea disyaki. Dalam kes ini, doktor, pertama sekali, melakukan biomikroskopi (pemeriksaan mata melalui lampu celah). Kajian-kajian ini memungkinkan untuk mendedahkan sifat dan kedalaman lesi kornea. Kemudian, untuk mengesan kerosakan (ulser) kornea, dilakukan ujian penyerapan dengan fluorescein. Selepas itu, doktor menetapkan kajian berikut untuk menentukan keadaan kornea - pachymetry (mengukur ketebalan kornea), keratometri (mengukur kelengkungan kornea), keratotopografi (mengukur pembiasan), esthesiometri (menentukan refleks kornea). Selanjutnya, untuk menentukan sebab yang menyebabkan keratitis atau ulser kornea, mengikis dari konjungtiva, kornea dan ulser diresepkan, diikuti dengan penaburan bakteriologi dari smear yang dihasilkan atau mempelajarinya di bawah mikroskop. Sebagai tambahan, untuk menentukan penyebab dan penyebab penyebab keratitis atau ulser kornea, analisis tambahan darah dan cecair lakrimal mungkin diresepkan untuk kehadiran mikrob patogen oleh ELISA dan PCR. Untuk menilai tahap kerosakan pada struktur mata yang lebih dalam, diafanoskopi, pengukuran tekanan intraokular (register), pemeriksaan fundus dan ultrasound mata dapat ditentukan sebagai kaedah pemeriksaan tambahan.

Sekiranya seseorang bimbang tentang edema, kemerahan dan rasa sakit pada mata, penglihatan kabur, kemerosotan ketajaman penglihatan, perubahan warna pada iris, ubah bentuk murid dan, kemungkinan, pengumpulan nanah pada iris, maka penyakit sekumpulan uveitis anterior (iritis, iridocyclitis, siklitis, keratouveitis) disyaki. Dalam kes ini, doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut untuk menilai keadaan tisu mata dan kedalaman lesi:

  • Gonioskopi (pengesanan pengumpulan cecair keruh di ruang anterior mata) (daftar);
  • Tindak balas selular (pengesanan aktiviti proses keradangan);
  • Biomikroskopi mata (pemeriksaan dengan lampu celah dengan kanta pembesar);
  • Kajian tindak balas murid terhadap cahaya;
  • Visometri (penentuan ketajaman visual);
  • Perimetri (penentuan bidang visual) (daftar);
  • Tonometri (pengukuran tekanan intraokular);
  • Ultrasound mata.

Setelah menilai keadaan tisu mata dan kedalaman lesi, doktor menetapkan ujian darah umum dan biokimia (mendaftar), koagulogram (APTT, PTI, INR, TV, fibrinogen, dll.), Ujian darah untuk protein C-reaktif dan faktor reumatoid untuk mengenal pasti agen penyebab proses keradangan. (mendaftar), ujian alergi, serta ujian darah untuk kehadiran mikrob patogen (virus herpes (mendaftar), klamidia, mycobacterium tuberculosis, sifilis treponema, dll.) oleh ELISA atau PCR. Selain itu, untuk menilai keadaan sistem imun, kepekatan dalam cecair lakrimal dan dalam darah imunoglobulin IgM, IgG, IgA ditentukan (mendaftar). Sekiranya penyakit ini berlanjutan dengan komplikasi dan tidak memberi tindak balas yang baik terhadap terapi, maka biopsi dan paracentesis (tusukan) ruang anterior mata juga boleh diresepkan.

Apabila seseorang mengalami kemerahan, kerengsaan, rasa sakit di mata, fotosensitif, mata berair dan bintik-bintik terapung di depan mata, choroiditis disyaki. Dalam kes ini, doktor menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Visometri (penentuan ketajaman visual);
  • Perimetri (definisi bidang visual);
  • Tindak balas murid terhadap cahaya;
  • Tonometri (pengukuran tekanan intraokular);
  • Biomikroskopi (pemeriksaan mata melalui lampu celah dengan kanta pembesar);
  • Gonioskopi (mengesan pengumpulan cecair mendung di ruang anterior mata);
  • Pemeriksaan fundus atau ultrasound mata (ultrasound ditetapkan sekiranya mustahil untuk memeriksa fundus);
  • Angiografi (pendaftaran) kapal retina;
  • Tomografi retina dan makula.

Sekiranya, berdasarkan hasil pemeriksaan di atas, sifat koroiditis yang dijangkiti disyaki, maka ujian Mantoux tambahan, ujian RPR, penentuan antibodi terhadap mycoplasma (sign up), ureaplasma (sign up), chlamydia, toxoplasma (sign up), sitomegalovirus (sign up), herpes dalam darah juga penentuan tahap kompleks imun yang beredar, protein C-reaktif dan faktor reumatoid dalam darah. Sekiranya disyaki sifat alahan choroiditis, maka ujian alergi dibuat.

Dalam beberapa kes, rheoophthalmografi, electroretinography, paracentesis ruang anterior dan biopsi boleh diresepkan sebagai kaedah pemeriksaan tambahan untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan.

Sekiranya seseorang bimbang tentang kesakitan teruk pada bola mata, bengkak dan kemerahan konjunktiva dan kelopak mata, penurunan ketajaman penglihatan yang kuat dan pengumpulan cecair mendung di mata (hypopyon), maka endofthalmitis disyaki. Dalam kes ini, doktor menetapkan visometri (penentuan ketajaman visual), perimetri (penentuan medan visual), biomikroskopi (pemeriksaan melalui lampu celah), diafanoskopi (transiluminasi tisu mata dengan sumber cahaya yang dipancarkan), oftalmoskopi (pemeriksaan fundus mata), tonometri (pengukuran tekanan intraokular), USG mata dan elektroetinografi.

Apabila seseorang bimbang tentang kesakitan di orbit, merebak ke dahi dan alis, diperburuk oleh pergerakan mata, digabungkan dengan mata yang membengkak, bengkak kelopak mata dan konjungtiva, doktor mengesyaki tenonitis, dan dalam kes ini menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Mengira tomografi mata, orbit dan sinus frontal (daftar);
  • Ultrasound mata, orbit, sinus dan dahi;
  • Visometri (penentuan ketajaman visual);
  • Biomikroskopi (pemeriksaan melalui lampu celah dengan kanta pembesar);
  • Tonometri (pengukuran tekanan intraokular);
  • Exophthalmometry (pengukuran tahap keparahan mata yang menonjol dengan peranti Ludde).

Pengarang: Nasedkina A.K. Pakar Penyelidikan Bioperubatan.

Penjagaan kecemasan dalam oftalmologi: ke mana harus pergi dan apa yang harus dilakukan

Semua orang tahu: jika anda memiliki maklumat, anda memiliki dunia. Untuk menjaga kesihatan anda pada waktunya dan tidak membiarkan keadaan membahayakannya, penting untuk mengetahui apa yang berlaku kepada anda dan bagaimana bertindak sekiranya masalah bermula. Pakar bedah oftalmik Pusat Oftalmologi Karelia Maxim Aleksandrovich Shashlov memberitahu kami mengenai penyediaan rawatan kecemasan di Oftalmologi. Apa yang perlu dilakukan jika anda mempunyai masalah penglihatan yang tajam, ke mana harus pergi dan apa yang tidak boleh dilakukan dalam apa jua keadaan - baca bahan baru kami.

- Ada pertolongan segera dan kecemasan: ada beberapa perbezaan di antara mereka. Kecemasan adalah keadaan yang mengancam nyawa. Dalam oftalmologi, ini adalah kes yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan yang tidak dapat dipulihkan. Keadaan kecemasan, iaitu keadaan yang timbul secara akut dan tiba-tiba - lapisan yang lebih luas.

Sebagai contoh, detasmen retina adalah keadaan kecemasan. Ia boleh menyebabkan kehilangan penglihatan. Sekiranya kejadian seperti itu berlaku, pesakit memerlukan bantuan segera di hospital. Permulaan konjungtivitis akut secara tiba-tiba juga memerlukan rawatan segera, tetapi kerana fakta bahawa ia tidak menyebabkan penurunan penglihatan yang berterusan dalam waktu yang singkat, bantuan dapat diberikan secara rawat jalan.

Penting bagi pesakit untuk memahami di mana dan dalam keadaan apa dia harus menghubungi.

  • penurunan penglihatan yang tajam
  • kehilangan sebahagian bidang pandangan
  • kecederaan mata (daya tumpul, kecederaan, luka bakar).

Dalam situasi seperti itu, anda perlu menghubungi institusi perubatan yang bekerja secepat mungkin. Menurut undang-undang, bantuan kecemasan mesti diberikan secara percuma di mana sahaja anda meminta bantuan..

  • pelepasan dari mata
  • sakit tajam di mata
  • kemerahan mata
  • gatal dan lakrimasi akut
  • sebarang zarah kecil yang memasuki mata.

Situasi seperti ini memerlukan rawatan segera, tetapi tidak perlu ada hospital. Oleh kerana tidak ada kemungkinan kehilangan penglihatan yang cepat, bantuan dapat diberikan secara rawat jalan. Ini boleh, misalnya, nasihat pakar dengan pengawasan selanjutnya.

Sekiranya berlaku keadaan kecemasan dalam oftalmologi, anda tidak boleh bergantung pada rawatan diri dan tunggu sehingga "berlalu dengan sendirinya.".

Pengubatan sendiri bukan sahaja tidak dapat memberi kesan positif, tetapi juga boleh membahayakan. Ahli farmasi di farmasi bukan pakar khusus; hanya pakar oftalmologi yang boleh mengesyorkan rawatan setelah memeriksa dan mendiagnosis keadaan pesakit. Juga tidak bijaksana untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat pada abad XXI. Rawatan yang tidak betul boleh memperburuk keadaan mata sehingga memerlukan pembedahan. Dalam keadaan terburuk - akibat yang serius boleh timbul dari masalah yang mudah dan akan ada ancaman kehilangan penglihatan.

Kini, Pusat Oftalmologi Karelia sedang menjalani pensijilan dalam penyediaan rawatan perubatan kecemasan. Dalam jangka masa pendek, klinik akan mula memberi rawatan kecemasan sepanjang masa. Sayangnya, pada masa ini, Pusat Oftalmologi tidak dapat memberikan bantuan kecemasan, melakukan campur tangan pembedahan dan dimasukkan ke hospital di tempat kejadian. Dalam kes sedemikian, pesakit dirujuk ke Hospital Republik. Tetapi, mereka akan dapat memberikan bantuan kecemasan atau memberi nasihat dan merujuk pesakit ke hospital di klinik 24/7.

Pusat Oftalmologi Karelia telah memberikan bantuan perundingan selama lebih dari satu tahun, selama waktu kerjanya: dari jam 8-00 hingga 20-00. Sekarang ia akan dapat dilakukan pada bila-bila masa. Rawatan kecemasan akan diberikan oleh klinik secara percuma, dengan pasport dan polisi perubatan (untuk kanak-kanak - surat beranak).

Jaga penglihatan anda dan dapatkan nasihat pakar oftalmologi yang berpengalaman. Terutama sekarang, apabila menjadi lebih mudah untuk mendapatkan pertolongan yang diperlukan.

Doktor apa yang merawat mata

Penyakit mata, jika dirawat dengan tidak betul, menyebabkan kekebalan berterusan terhadap cahaya terang, distrofi retina, percambahan membran mukus, kelegapan kornea dan lensa. Dalam kes yang teruk, patologi ini boleh menyebabkan kehilangan penglihatan separa dan lengkap. Itulah sebabnya pada gejala pertama penyakit mata (kemerahan dan pembengkakan selaput lendir, lakrimasi, pelepasan purulen, kekeringan dan sakit mata), anda harus segera menghubungi pakar oftalmologi.

Bagaimana janji temu dengan pakar mata?

Pakar melakukan pemeriksaan mengikut algoritma berikut:

  • penilaian keadaan kelopak mata dan saluran lakrimal;
  • penentuan kedudukan dan pergerakan bola mata yang berkaitan;
  • memeriksa reaksi cahaya murid;
  • pemeriksaan fundus (untuk mengenal pasti gejala katarak, glaukoma, hidrosefalus, angiopati dan detasmen retina);
  • skiaskopi;
  • ujian ketajaman visual.

Setelah menyelesaikan prosedur ini, pakar oftalmologi dapat menghantar pesakit untuk pemeriksaan tambahan:

  • ujian darah (klinikal, biokimia, glukosa, hormon);
  • imunogram;
  • analisis air kencing umum;
  • penaburan bakteria dari mata;
  • ujian untuk kehadiran jangkitan (klamidia, toksoplasmosis, mycoplasmosis, mononucleosis, herpes).

Sekiranya masalah penglihatan tidak berkaitan dengan patologi alat visual, tetapi dengan penyakit lain, pakar oftalmologi mengesyorkan pesakit untuk berunding dengan doktor lain (ahli endokrinologi, pakar penyakit berjangkit, ahli neuropatologi, ahli alahan, pakar ENT).

Rawatan apa yang ditetapkan oleh pakar oftalmologi?

Setelah membuat diagnosis yang tepat, doktor:

  • menetapkan ubat (titisan mata dan vitamin untuk mata);
  • mengembangkan kursus gimnastik visual;
  • mengambil kanta lekap atau cermin mata;
  • mengarahkan pesakit untuk menjalani pembedahan (sekiranya terdapat gambaran klinikal penyakit yang teruk).

Saya menghadapi konjungtivitis, doktor mana yang harus saya hubungi?

Konjungtivitis adalah patologi biasa pada orang dewasa dan kanak-kanak, yang dicirikan oleh keradangan pada membran mukus mata. Pada tanda-tanda pertama penyakit ini, disyorkan untuk berjumpa doktor dan tidak mengubati diri sendiri. Diagnosis dan terapi yang betul akan mengenal pasti punca penyakit dan mencegah peralihannya ke bentuk kronik..

Punca patologi

Penyebab penyakit ini termasuk:

  • alahan - kepada kanta lekap, ubat-ubatan, kosmetik, habuk dan sebagainya;
  • bakteria - streptococci, pneumococci, staphylococci, meningococci dan lain-lain;
  • virus - herpes, cacar, adenovirus;
  • koloni kulat;
  • bersentuhan dengan objek asing, termasuk lensa;
  • ketidakpatuhan dengan standard kebersihan;
  • selsema;
  • patologi kronik - organ ENT, saluran pencernaan;
  • pencerobohan helminthik;
  • avitaminosis.

Gejala pertama

Untuk konjungtivitis, manifestasi adalah ciri:

  • gatal-gatal, rasa tidak selesa, sensasi terbakar di kawasan mata;
  • hiperemia konjunktiva, pembentukan gelembung di atasnya;
  • lakrimasi;
  • pembuangan - lendir, bernanah atau dalam bentuk filem;
  • ikatan kelopak mata selepas tidur;
  • sakit di mata, keletihan mereka;
  • bengkak, kemerahan kelopak mata;
  • fotofobia;
  • perasaan badan asing;
  • mata kering, retakan di sudut;
  • blepharospasm.

Pengelasan

Berdasarkan sifat kursus, konjungtivitis dibezakan:

Bergantung pada etiologi, konjungtivitis dikelaskan kepada:

  • alahan;
  • bakteria;
  • sudut - disebabkan oleh Morax-Axenfeld diplobacillus;
  • viral;
  • kulat;
  • klamidia - disebabkan oleh klamidia bakteria;
  • wabak - provokator adalah tongkat Koch-Weeks.
  • dystrophic - terbentuk apabila bahan lendir (kimia, gas) rosak.

Klasifikasi penyakit mengikut keadaan konjunktiva:

  • purulen - pelepasan nanah adalah ciri;
  • pendarahan - kehadiran pendarahan;
  • catarrhal - pelepasan tanpa nanah;
  • papillary - pembentukan formasi dan meterai berbutir;
  • filem - pelepasan dalam bentuk filem;
  • folikel - kemunculan folikel.

Diagnostik

Dalam membuat diagnosis, pemeriksaan luaran pesakit dan penilaian aduan memainkan peranan yang menentukan. Langkah penting adalah menentukan penyebab penyakit, kerana taktik rawatan bergantung kepadanya..

Pakar Oftalmologi kategori tertinggi. Calon Sains Perubatan.

Mungkin pelantikan ujian makmal:

  • cytology scraping atau smear-imprint,
  • pemeriksaan bakteriologi kandungan yang diambil dari konjunktiva;
  • untuk mengenal pasti antibodi terhadap patogen dalam cecair lakrimal, darah;
  • pada demodex.

Sekiranya terdapat manifestasi hipersensitiviti, disarankan untuk melakukan ujian alergi.

Terapi

Rejimen rawatan untuk konjungtivitis termasuk:

  1. Melegakan ketidakselesaan dan kesakitan dengan menanamkan anestetik tempatan (Lidocaine, Trimecaine).
  2. Kebersihan kawasan mata. Pencucian dilakukan dengan penyelesaian antiseptik - Furacilin, Dimexide (dalam nisbah 1: 1000).
  3. Berdasarkan penyebab patologi, ubat sistemik atau tempatan yang sesuai diresepkan - anti alergi, antivirus, antibakteria, antijamur, multivitamin.
  4. Untuk menghilangkan rasa kering, penggantian air mata buatan digunakan (Vidisik, Sistane).

Doktor mana yang merawat patologi?

Dengan manifestasi penyakit yang jelas, dengan pelepasan bernanah, anda mesti berjumpa doktor dengan segera. Membisukan gejala dengan penggunaan ubat dan losyen yang tidak terkawal boleh menyebabkan patologi menjadi kronik.

Konjungtivitis yang teruk tanpa terapi yang betul menyebabkan komplikasi: kehilangan penglihatan, radang paru-paru, dan sebagainya..

Pada bayi

Pakar oftalmologi kanak-kanak (pakar oftalmologi) menangani patologi organ penglihatan pada kanak-kanak. Dia mendiagnosis dan menetapkan rawatan.

Anda boleh berjumpa doktor di klinik swasta atau bandar. Oleh kerana konjungtivitis terutamanya ditunjukkan oleh gejala akut, anda perlu segera berjumpa doktor. Tidak ada masalah dengan akses berbayar.

Semasa mengunjungi poliklinik wilayah di tempat kediaman, seorang kanak-kanak dengan konjungtivitis pada mulanya diterima oleh pakar pediatrik daerah atau doktor di kabinet saringan. Dalam kes ini, doktor boleh menetapkan rawatan sendiri atau menulis rujukan segera kepada pakar oftalmologi. Dalam kes terakhir, optometris akan melihat anak pada hari yang sama..

Terapi dipilih untuk kanak-kanak mengikut skema yang sama dengan orang dewasa. Rawatan bertujuan untuk menghilangkan gejala dan penyebab penyakit. Dalam beberapa kes, diperlukan perundingan dengan doktor pakar yang berkaitan: pakar penyakit berjangkit, pakar ENT, ahli alergi, ahli gastroenterologi. Ini disebabkan oleh keperluan untuk menghilangkan penyebab yang menyebabkan patologi atau peralihannya ke bentuk kronik..

Dengan sifat berjangkit penyakit ini, anak tidak dibenarkan masuk ke dalam pasukan kanak-kanak untuk mengelakkan penyebaran patogen. Rumah juga memperkuatkan kebersihan: menyediakan tuala yang terpisah untuk orang sakit, menukar linen tempat tidur setiap hari, dan sebagainya..

Pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun, konjungtivitis sering berkembang kerana ketidaklihatan organ penglihatan. Walau bagaimanapun, setiap episod penyakit ini memerlukan lawatan ke doktor: pakar pediatrik dan pakar oftalmologi..

Pada orang dewasa

Penduduk dewasa, sekiranya terdapat gejala yang menunjukkan penyakit mata, berunding dengan pakar mata (pakar oftalmologi). Untuk melakukan ini, mereka mengunjungi klinik swasta atau poliklinik wilayah di tempat kediaman. Penyakit ini memerlukan tindakan segera, jadi doktor membuat janji pada hari rawatan.

Dalam beberapa kes, perundingan dengan pakar lain diperlukan:

  • alahan - jika patologi adalah hasil reaksi hipersensitiviti;
  • pakar urologi atau pakar sakit puan - jika anda mengesyaki konjungtivitis gonokokus;
  • ENT, ahli gastroenterologi - jika patologi adalah akibat penyakit organ-organ lain;
  • pakar penyakit berjangkit - diperlukan terutamanya dengan konjungtivitis berlarutan dan kronik untuk mengenal pasti dan menekan tindakan patogen.

Bila berjumpa dengan pakar?

Sekiranya tanda-tanda penyakit muncul pada anak, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin, kerana peningkatan gejala secara beransur-ansur adalah ciri. Sekiranya sebelah mata terkena konjungtivitis bersifat berjangkit, jika tidak dirawat, terdapat risiko tinggi menyebarkan patogen ke kedua.

Seorang pesakit dewasa biasanya dirujuk kepada pakar oftalmologi yang sudah mengalami gejala yang teruk. Konjungtivitis dapat sembuh secara spontan dalam beberapa hari, terutama jika disebabkan oleh alergen. Dengan penamatan kesannya pada badan dan mengambil antihistamin, simptomologi melemahkan atau hilang sepenuhnya.

Anda mesti berjumpa doktor sekiranya anda mempunyai:

  • kesakitan berterusan atau sekejap-sekejap di mata, penyinaran ke dahi dan pipi;
  • fotofobia teruk, kesakitan, penglihatan yang lemah setelah melihat alat pencahayaan;
  • peningkatan kesakitan ketika menekan bola mata atau semasa memutarnya;
  • hiperemia, edema, pembuangan purulen.

Sekiranya tidak ada kemungkinan untuk mengunjungi pakar oftalmologi, dibenarkan untuk mengunjungi ahli terapi tempatan. Dia juga dapat mendiagnosis, menetapkan rawatan atau segera merujuk kepada pakar optik.

Video berguna

Konjungtivitis: pencegahan, rawatan, apa yang tidak boleh dilakukan:

Kesimpulannya

Konjungtivitis bukanlah keadaan mata yang serius dan boleh dirawat dengan mudah. Simptomatologi diucapkan, jadi diagnosis tidak menimbulkan kesulitan. Sekiranya terdapat manifestasi tanda-tanda patologi, diperlukan untuk berjumpa dengan pakar oftalmologi untuk menetapkan rawatan yang komprehensif. Juga dibenarkan untuk mengunjungi ahli terapi tempatan untuk pesakit dewasa, pakar pediatrik untuk kanak-kanak.

Apakah perbezaan antara pakar oftalmologi dan pakar oftalmologi?

Doktor mana yang harus anda hubungi sekiranya mata anda sakit atau penglihatan anda berkurang: pakar oftalmologi atau pakar oftalmologi? Apakah perbezaan antara pakar ini?

Apa yang dirawat oleh pakar oftalmologi dan bagaimana doktor mata berbeza dengan pakar oftalmologi? Doktor mana yang harus anda hubungi sekiranya mata anda tiba-tiba jatuh sakit, anda perlu memeriksa penglihatan anda dan memilih kaedah pembetulan? Sekiranya saya menolak untuk membuat janji temu sekiranya pakar oftalmologi, bukan pakar oftalmologi, bekerja di klinik, atau sebaliknya? Kami akan memberitahu anda apa perbezaan antara pakar oftalmologi dan maksud konsep "pakar oftalmologi".

Apakah Perbezaan Antara Pakar Mata dan Pakar Mata?

Seorang pakar oftalmologi dan pakar oftalmologi mendiagnosis dan merawat penyakit mata, memilih kaedah pembetulan penglihatan, dan terlibat dalam pencegahan. Hanya sedikit pesakit yang tahu apa perbezaan antara kedua pakar ini dan siapa yang harus dihubungi dalam situasi tertentu. Terdapat banyak pendapat yang meluas: misalnya, bahawa janji dengan pakar oftalmologi diperlukan jika pembedahan diperlukan, dan pakar oftalmologi memilih kaedah terapi secara eksklusif untuk membetulkan ketajaman penglihatan. Sebilangan pesakit berpendapat bahawa pakar oftalmologi berbeza dengan pakar oftalmologi dengan kelayakan yang lebih tinggi, dan ada yang yakin bahawa satu pakar dapat melakukan latihan swasta, dan yang lain tidak dapat.

Apa sebenarnya perbezaan antara pakar oftalmologi dan pakar oftalmologi

Sebenarnya, tidak ada bezanya doktor mana yang harus dikunjungi. Pakar oftalmologi dan pakar oftalmologi adalah pakar yang sama. Mereka mempunyai kelayakan yang sama, pendidikan, merawat penyakit mata yang sama, menggunakan kaedah yang sama untuk merawat organ penglihatan, baik terapi maupun pembedahan.

Satu-satunya perbezaan antara pakar oftalmologi dan pakar oftalmologi adalah asal perkataan itu sendiri. Satu berasal dari Latin Oculus dan yang lain dari Greek Ophthalmos, kedua-duanya bermaksud "mata". Konsep "pakar oftalmologi" muncul dalam perubatan kita baru-baru ini. Inilah sebabnya mengapa kata "pakar oftalmologi" biasanya digunakan dalam ucapan lisan oleh pesakit, dan istilah "pakar oftalmologi" terdapat dalam ucapan bertulis dan di kalangan pakar.

Apakah penyakit yang dirawat oleh pakar oftalmologi??

Seorang pakar oftalmologi, yang juga pakar oftalmologi, merawat pelbagai patologi organ penglihatan, membetulkan gangguan ketajaman penglihatan, melakukan diagnostik, dan operasi pembedahan. Sekiranya kehilangan ketajaman penglihatan dikaitkan dengan perubahan dalam badan dan merupakan akibat beberapa patologi, dan bukan diagnosis bebas, dia memberikan rujukan kepada pakar neurologi, ahli terapi, pakar bedah, ahli endokrinologi, dll. Untuk pergi ke mana doktor, dia menentukan, bergantung pada patologi organ penglihatan, kesejahteraan umum dan sejarah perubatan pesakit.

Pakar lain juga boleh merujuk anda kepada pakar oftalmologi. Sebagai contoh, pemeriksaan rutin keadaan organ penglihatan diperlukan untuk diabetes mellitus, darah tinggi dan tekanan intrakranial, kecederaan kepala, migrain, reaksi alergi, penyakit sinus paranasal, dan lain-lain. Konsultasi akan memungkinkan untuk mengecualikan penyakit mata atau memilih kaedah rawatannya, dengan mengambil kira diagnosis utama..

Apakah penyakit yang dirawat oleh pakar oftalmologi??

Senarai penyakit yang dirawat oleh pakar oftalmologi sangat banyak. Yang paling biasa:

  • kesalahan pembiasan: rabun (rabun), hiperopia (rabun jauh); astigmatisme;
  • gangguan dalam kerja otot mata: strabismus, ptosis (terkulai kelopak mata atas), lagophthalmos (tidak menutup kelopak mata), dan lain-lain;
  • penyakit keradangan: konjungtivitis, blepharitis, barli, keratitis, dan lain-lain;
  • glaukoma;
  • katarak;
  • penyakit retina (degenerasi, detasmen, dan lain-lain);
  • trauma pada organ penglihatan;
  • sindrom mata kering;
  • gangguan penglihatan warna (rabun warna, dll.); pendarahan, tanpa mengira penyebabnya.

Bilakah anda memerlukan perundingan pakar oftalmologi?

Kami mengesyorkan agar anda sentiasa memperhatikan kesihatan anda dan selalu berkunjung ke pakar oftalmologi. Biasanya, konsultasi setahun sekali sudah mencukupi, tetapi untuk gejala tertentu anda juga perlu membuat janji temu. Masalah visual seperti itu merangkumi:

  1. Pengurangan ketajaman visual.
  2. Mata koyak, termasuk yang disebabkan oleh alergi yang memburuk.
  3. Kemerahan dan pendarahan.
  4. Sakit, menyengat, terbakar di mata, sensasi badan asing dan ketidakselesaan lain.
  5. Penyempitan bidang pandangan.
  6. Lalat, bintik-bintik, goresan, atau kelipan objek di depan mata anda.
  7. Ketidakselesaan di mata semasa memakai kanta lekap.
  8. Bengkak dan bengkak.
  9. Luka pada kulit kelopak mata
  10. Formasi tebal pada kelopak mata, termasuk tanpa rasa sakit.
  11. Trauma.
  12. Ketidakselesaan mata dalam cahaya terang.

Kepakaran "pakar oftalmologi" bermaksud anda boleh berjumpa doktor dengan sebarang patologi organ penglihatan.

Pemeriksaan pencegahan

Pesakit memerlukan pemeriksaan pencegahan tanpa mengira aduan. Kanak-kanak, pesakit diabetes mellitus, penyakit neurologi, wanita semasa kehamilan, pesakit dengan keturunan yang tidak baik, dan juga orang yang berumur lebih dari 45 tahun harus dirawat dengan perhatian khusus terhadap kesihatan mereka..

Pemeriksaan secara berkala mengenai ketajaman visual, keadaan fundus, mobiliti bola mata, dan lain-lain memungkinkan kita menilai kualiti sistem visual, mengenal pasti pelanggaran, jika ada, dan segera memilih kaedah rawatan. Sekiranya perlu, pakar akan memberitahu doktor mana yang masih perlu anda hubungi untuk menjelaskan diagnosis dan mendapatkan cadangan perubatan.

Bagi kanak-kanak, pakar oftalmologi dapat memulihkan fungsi visual jika dia mengesan patologi tepat pada masanya, kerana sistem visual pesakit kecil masih terbentuk. Semasa memeriksa organ penglihatan pada pesakit berusia lebih dari 45 tahun, pakar oftalmologi dapat mengenal pasti perubahan yang berkaitan dengan usia dan membetulkannya, memungkinkan untuk mengelakkan kebutaan separa atau lengkap, untuk menjaga keremajaan dan kesihatan mata selama mungkin. Seorang pakar oftalmologi merawat wanita hamil dengan sangat berhati-hati: dalam beberapa keadaan, dialah yang menentukan bagaimana seorang wanita akan melahirkan: secara bebas atau dengan bantuan pembedahan caesar.

Bagaimana mencari pakar yang tepat

Konsep "pakar oftalmologi" tidak berbeza dengan konsep "pakar oftalmologi", oleh itu, apabila memilih doktor, anda tidak harus memperhatikan bagaimana kepakaran dipanggil di klinik tertentu. Jauh lebih penting untuk mempelajari kelayakan doktor. Ahli optometri mesti mempunyai pengetahuan teori dan pengalaman praktikal yang luas.

Keistimewaan "pakar oftalmologi" bermaksud bahawa doktor memahami pelbagai patologi, secara individu dapat menyelesaikan masalah pesakit tertentu. Perbezaan antara pakar oftalmologi yang dapat memilih rawatan yang tepat dari pakar yang tidak berkelayakan adalah dalam pendekatannya: dia akan melakukan pemeriksaan menyeluruh, mengenal pasti semua risiko, menjelaskan sejarah perubatan dan diagnosis bersamaan, dan hanya kemudian menawarkan pilihan rawatan.

Sekiranya anda mencari doktor yang kompeten, pakar oftalmologi mana-mana salun optik Ochkarik akan membantu anda. Anda boleh berkenalan dengan pakar kami dan kelayakan mereka di sini. Dan di sini anda boleh membuat janji temu dengan mereka di mana-mana salun yang sesuai untuk anda.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma