Penyakit Murid Berkembar: Ciri Kongenital yang Jarang

Penyakit berganda murid telah disebut sejak wujudnya menteri China, Liu Chun. Diyakini bahawa orang seperti itu dapat dengan mudah membezakan yang salah dari yang benar, sehingga mereka selalu memegang jawatan kepemimpinan. Penglihatan "helang" seperti itu dianggap hadiah dari para dewa.

Penerangan mengenai penyakit ini

Ciri bawaan ini segera menarik perhatian banyak saintis. Seseorang mempunyai dua orang murid dalam satu bola mata. Yang satu mempunyai dimensi biasa, dan yang kedua jauh lebih kecil. Lebih kerap penyakit ini hanya berlaku dalam bentuk unilateral. Ternyata hampir mustahil untuk bertemu seseorang dengan empat orang murid yang simetri..

Walau bagaimanapun, terdapat kes-kes apabila bilangan murid lebih dari tiga, sementara ukuran mereka tidak melebihi dua milimeter. Patologi ini secara signifikan mempengaruhi persepsi persekitaran. Contohnya, reaksi terhadap cahaya bukan sahaja lambat, tetapi juga tidak signifikan..

Penyakit berganda murid disertai oleh:

  • ketidakselesaan visual;
  • perbezaan estetik;
  • penglihatan yang lebih baik;
  • tumpuan yang baik terhadap mata pelajaran.

Adakah seseorang yang menghidap penyakit ini melihat dunia secara berbeza?

Setiap orang mempunyai set batang dan kerucut sendiri, yang bertanggungjawab untuk mencipta dunia di sekelilingnya. Pada masa yang sama, semua orang percaya bahawa dia melihat dunia dengan cara yang sama seperti yang lain, tetapi ini tidak benar. Semua orang melihat kombinasi warna secara individu, jadi tidak ada orang di planet kita yang melihat warna yang sama. Perkara yang sama boleh dikatakan pada pesakit dupula Pupula. Mereka melihat dunia di sekitar mereka sama seperti yang lain..

Tetapi ada pendapat bahawa dengan dominasi yang ketara dalam ukuran satu murid, yang kedua kurang berkembang. Apabila murid besar ditutup, yang lebih kecil akan melihat dunia dalam bentuk kabur. Penyakit ini dipamerkan di muzium lilin Louis Tussauds. Gambar Liu Chun dibuat oleh Robert Ripley dan, sebelum ditempatkan di muzium, menambah koleksi acara dan objek luar biasa..

Harus diingat bahawa keadaan ini belum dijelaskan oleh ubat, kerana sangat jarang berlaku, dan orang dengan penyakit serupa berusaha menghindari bukan hanya doktor, tetapi juga semua orang di sekitarnya..

ZdorovGlaz.ru

Visi kami adalah yang paling penting!

Dua orang murid dalam satu mata

Murid berganda, apakah patologi ini? Terdapat banyak sumber, termasuk sumber kuno, di mana terdapat maklumat yang ditemui oleh orang-orang seperti itu dengan dua orang murid. Tetapi sains perubatan menganggap fakta ini sebagai gangguan patologi pada retina atau perkembangan parasit, atau perubahan lain yang belum diterokai, yang menyebabkan keadaan seperti ini pada bola mata, yang menimbulkan ilusi murid kedua. Tetapi sains secara pasti menolak penemuan sebenar dua orang murid. Kebenaran membuat sebutan mengenai penyakit seperti polikoria, iaitu kehadiran dua atau lebih murid yang menyatu menjadi satu. Patologi ini memberi kesan buruk kepada penglihatan, oleh itu, ia dihilangkan secara pembedahan walaupun pada awal kanak-kanak..

Lebih meluas adalah penyakit lain, yang dicirikan oleh penglihatan berganda dan disebut diplopia. Penyakit ini sering terjadi sebagai komplikasi bersamaan, tetapi juga boleh menjadi kongenital. Saya mesti mengatakan bahawa penglihatan berganda memberikan banyak sensasi yang tidak menyenangkan kepada seseorang. Tetapi perkara pertama yang pertama.

Diplopia, penerangan mengenai patologi

Diplopia adalah keadaan organ visual di mana terdapat penglihatan objek ganda dalam bidang penglihatan. Sekiranya biasanya seseorang melihat satu objek dengan dua mata pada masa yang sama, kerana satu gambar volumetrik terbentuk di bahagian otak, yang bertanggungjawab untuk penglihatan. Kemudian dengan diplopia, pelanggaran berlaku dan orang itu secara serentak melihat dua gambar objek yang sama, dan tanpa sebarang penyelewengan. Sudah tentu, terdapat pengecualian apabila terdapat sedikit kekaburan gambar..

Penyimpangan ini mungkin muncul sejurus selepas kelahiran, iaitu kongenital dan tidak disertai oleh patologi mata yang lain.

Tetapi, sebagai peraturan, diplopia bukanlah penyakit bebas, tetapi berlaku bersama dengan gangguan fungsi visual yang lain..

Dengan sifat penyimpangan, jenis diplopia berikut dibezakan:

  • teropong, dicirikan oleh perubahan pada paksi visual sebelah mata, yang tidak membenarkan memaparkan gambar dengan betul;
  • monokular, dengan patologi seperti itu, apabila seseorang melihat objek dengan hanya satu mata, maka gambarnya muncul di dua titik retina;
  • lumpuh, berlaku dengan kelumpuhan otot oculomotor;
  • salib, jenis ini dicirikan oleh fakta bahawa gambar objek ditunjukkan sebagai gambar bersilang.

Punca utama diplopia

Gambar berganda berlaku apabila kemampuan mata bergerak secara semula jadi terganggu. Selalunya ini berlaku kerana kerosakan pada otot mata dan penyakit pada tisu saraf..

Juga, diplopia dapat berkembang akibat kerosakan mekanikal pada orbit mata, hematoma, tumor dengan pendarahan besar dalam struktur organ optik, yang menghalang pergerakan bola mata yang normal. Gambar berganda juga dapat muncul setelah trauma pada tengkorak, kerana saraf oculomotor dapat rusak.

Di samping itu, diplopia dapat berkembang dengan:

  • aneurisma arteri karotid dalaman, kerana mampatan saraf oculomotor berlaku;
  • diabetes mellitus;
  • penyakit berjangkit seperti tuberkulosis, rubella, gondok, difteria, tetanus, dan lain-lain;
  • tumor di dalam tengkorak yang memberi tekanan pada akar saraf;
  • penggunaan ubat untuk memerangi perubahan kulit yang berkaitan dengan usia (kedutan) - toksin botulinum;
  • mabuk alkohol atau perubatan;
  • botulisme;
  • thyrotoxicosis (edema otot oculomotor);
  • sklerosis berbilang;
  • campur tangan pembedahan pada otak;
  • psychoneuroses dan histeria.

Gejala utama diplopia

Oleh kerana diplopia dalam oftalmologi adalah keadaan organ optik, di mana penglihatan berganda berlaku, gejala penyakit yang paling mencolok adalah penglihatan berganda pada mata. Pada masa yang sama, pening dan disorientasi juga diperhatikan (menjadi sukar untuk menilai kedudukan sebenar objek di ruang angkasa). Selain itu, menutup sebelah mata dengan telapak tangan membawa kepada kenyataan bahawa penglihatan berganda hilang.

Gejala diplopia juga bergantung pada jenisnya. Sekiranya otot rektus rosak, maka penglihatan berganda selari diperhatikan, serong - gambar seolah-olah melayang di atas satu sama lain.

Mungkin juga terdapat penyimpangan ke arah yang berlawanan dari otot mata yang rosak atau bahkan kepala, sehingga seseorang berusaha untuk membetulkan gambar.

Apabila diplopia berlaku dengan latar belakang patologi berjangkit atau trauma, maka gejala lain dari penyakit utama bergabung dengan gambaran..

Diagnosis dan rawatan

Rawatan diplopia terdiri daripada dua aspek yang sama pentingnya. Yang pertama adalah mengenal pasti dan menghapuskan punca yang menyebabkan pelanggaran tersebut. Yang kedua adalah normalisasi penglihatan.

Untuk menentukan diagnosis yang tepat, pakar oftalmologi melakukan serangkaian kajian. Di samping itu, adalah mustahak untuk menjalani pemeriksaan oleh pakar lain, seperti pakar neurologi, ahli endokrinologi, pakar bedah saraf, pakar rheumatologi, ahli onkologi. Ini dilakukan untuk menentukan punca penyakit..

Berkenaan dengan penyelidikan, yang berikut dilakukan:

  • ujian darah untuk menentukan tahap glukosa;
  • MRI;
  • ujian penutup;
  • ujian proserin;
  • strabometri;
  • penyelarasan;
  • kajian mengenai persepsi warna, ketajaman visual, pembiasan, dll..

Semua diagnostik di atas diperlukan untuk mendapatkan gambaran umum mengenai penyakit ini, penyebabnya dan kemungkinan komplikasi.

Menurut hasil penyelidikan, rawatan yang diperlukan ditetapkan. Ia terdiri daripada dua jenis: terapi dan pembedahan.

Kaedah rawatan terapi terdiri daripada menghilangkan penyebabnya dan membetulkan penglihatan, yang mengurangkan gejala diplopia. Untuk melakukan ini, gunakan teknik pembetulan prismatik khas menggunakan cermin mata khas. Walau bagaimanapun, ini memberi kesan negatif terhadap ketajaman penglihatan, jadi kaedah ini tidak digunakan untuk merawat kanak-kanak..

Dianjurkan juga untuk melakukan senaman khas untuk menguatkan tisu mata dan meningkatkan penglihatan. Latihan dapat dilakukan secara bebas secara bebas setelah menjalani latihan pendek oleh pakar oftalmologi. Dengan cara ini, diplopia separa dapat diperbetulkan..

Terdapat latihan gimnastik untuk jenis penyakit lain, tetapi ia mesti dilakukan di bawah pengawasan dan dengan bantuan pakar oftalmologi..

Sekiranya gejala diplopia - hantu gambar - tidak dapat diperbaiki secara terapeutik, maka pembedahan ditetapkan. Ini terdiri daripada kemerosotan otot mata (pergerakan) atau reseksi (pengecutan).

Ubat tradisional juga mempunyai sejumlah resipi untuk merebus dan tingtur yang menguatkan otot mata dan mengembalikan fungsinya. Namun, penggunaannya hanya dapat dilakukan setelah berunding dengan doktor yang hadir..

Murid berganda atau polikoria

Murid berganda - fenomena patologi yang jarang berlaku, atau disebut dupleks pupula (polikoria).

Ia mungkin dikaitkan dengan anomali kongenital, dan kemudian merujuk kepada patologi kongenital.

Ia juga boleh menjadi keadaan yang disebabkan oleh mabuk alkohol yang teruk, onkologi, aneurisma, diabetes mellitus dan sebab-sebab lain.

Dengan polikoria, pesakit mengalami ketidakselesaan yang teruk, kesukaran melihat objek kecil pada jarak jauh dan fokus. Keadaan kongenital disertai dengan ubah bentuk bibir atau lelangit. Sebelum rawatan, perlu untuk mendiagnosis patologi dan menentukan penyebabnya..

Punca dan gejala polikoria

Dua murid dalam satu mata boleh lahir sejak lahir atau akibat pendedahan kepada faktor-faktor yang memprovokasi:

  • aneurisma;
  • penyakit sistem endokrin, khususnya diabetes mellitus;
  • penyakit onkologi, tumor intrakranial;
  • bengkak otot organ penglihatan;
  • komplikasi penyakit berjangkit;
  • mabuk alkohol;
  • kerosakan pada tengkorak dan orbit mata.

Punca sebenar polikoria tidak diketahui. Ia didahului oleh pelbagai kecederaan - orbit mata, tengkorak di lokasi penyetempatan saraf oculomotor. Tidak ada gejala pada mulanya.

Tanda-tanda murid berganda adalah:

Cara meningkatkan imuniti dan melindungi orang tersayang

  • semasa pemeriksaan luaran, anomali dapat dilihat - dua orang murid dalam satu mata;
  • ketidakselesaan teruk;
  • peningkatan ketajaman visual;
  • Kesukaran menumpukan perhatian pada objek
  • penglihatan kabur objek kecil di kejauhan;
  • ketidakselesaan ketika melihat sumber cahaya, reaksi murid atau iris terhadap rangsangan;
  • ubah bentuk lelangit, bibir dan bahagian muka yang lain dengan bentuk kongenital;
  • bicolor di bola mata.

Sebagai orang yang menghidap polikoria

Dengan murid berkembar, yang satu dominan, dan yang lain adalah tambahan. Perbezaan ini menimbulkan ketajaman visual, persepsi warna yang berbeza.

Dengan polikoria, dalam beberapa kes, ketajaman penglihatan meningkat. Pesakit mengalami ketidakselesaan dan ketidakselesaan ketika mengenali warna warna. Kehadiran dua orang murid dalam satu mata tidak mempengaruhi persepsi gambar dan objek..

Mengenai Pupula Duplex

Murid berganda adalah keadaan patologi yang jarang berlaku yang tidak tercatat dalam dokumen perubatan. Menurut legenda, mungkin ada beberapa iris, masing-masing dengan muridnya sendiri. Variasi lain dari keadaan ini adalah polikoria. Lebih-lebih lagi, satu iris mempunyai dua atau lebih murid yang boleh berkontrak.

Diagnosis dan rawatan gangguan

Untuk rawatan patologi, perlu mendiagnosisnya, menentukan faktor yang memprovokasi dan memulihkan fungsi visual.

Kaedah berikut digunakan untuk diagnosis:

  • ujian penutup;
  • ujian darah;
  • ujian proserin;
  • MRI;
  • penentuan ciri dan analisis persepsi warna;
  • penyelarasan.

Pada mulanya, kaedah rawatan konservatif digunakan, khususnya teknik pembetulan penglihatan prismatik menggunakan kacamata. Sekiranya terapi tidak berjaya, mereka memerlukan pembedahan..

Penurunan ketajaman penglihatan selepas rawatan.

Video berguna

5 penyakit paling jarang dan paling tidak biasa bagi manusia. Salah satunya ialah murid berganda.

Dua orang murid dalam satu mata

Dua murid dalam satu mata (polikoria) adalah kejadian yang jarang berlaku yang sedikit maklumat telah diberikan dalam literatur perubatan. Malah ada yang meragui adanya masalah seperti itu. Gabenor China dipercayai telah menghadapi fenomena ini.

Biasanya, murid berada di tengah-tengah iris. Dia bertanggungjawab untuk mengatur fluks cahaya. Murid mempunyai keupayaan untuk mengembang dan berkontrak. Kehadiran dua murid dianggap sebagai penyakit, kerana dengan anomali ini, penglihatan paling sering terganggu.

Ciri kongenital ini masih menjadi misteri bagi para saintis. Dengan polikoria, satu murid mempunyai ukuran yang biasa, dan yang kedua jauh lebih kecil. Selalunya, sebelah mata terkena. Terdapat juga kes apabila seseorang mempunyai tiga atau lebih murid. Ini memberi kesan negatif terhadap reaksi mata terhadap cahaya matahari, ia menjadi perlahan dan tidak signifikan..

Mari kita perhatikan lebih dekat fenomena ini, dan juga mengetahui sama ada perlu untuk melawannya. Tetapi pertama, mari kita bincangkan mengenai penyebab polikoria..

Apa yang menyebabkan anomali?

Para saintis masih mengkaji faktor-faktor yang memprovokasi perkembangan fenomena tersebut. Mereka mengemukakan teori genetik berdasarkan pengenalpastian gen bermutasi. Mari soroti penyebab utama polikoria:

  • faktor teratogenik: pendedahan kepada radiasi pengion, penggunaan ubat alkohol dan narkotik oleh seorang wanita dalam tempoh melahirkan anak;
  • proses berjangkit intrauterin: virus rubella, toxoplasmosis, herpes zoster;
  • anjakan murid;
  • keterbelakangan iris;
  • operasi pada iris, di mana kekuatan radiasi laser dilebihi;
  • kecederaan dan luka bakar pada organ penglihatan;
  • nekrosis tisu.

Gejala

Polycoria menyebabkan gejala berikut:

  • kemerosotan penglihatan;
  • ketidakselesaan visual;
  • perbezaan estetik;
  • fotofobia;
  • kesukaran semasa bekerja di komputer dan semasa menonton TV;
  • kekurangan reaksi terhadap cahaya;
  • diplopia;
  • menutup mata;
  • kecacatan bidang visual;
  • migrain;
  • kesukaran dalam penyesuaian sosial;
  • pelanggaran kebulatan murid;
  • kemunculan kabut di depan mata;
  • pelanggaran tempat tinggal;
  • anomali pada wajah (bibir sumbing, lelangit);
  • tumpuan yang baik terhadap mata pelajaran.

Cara orang dengan polikoria melihat gambar di sekitarnya berbeza dengan penglihatan orang yang mempunyai satu murid. Tetapi perbezaan ini hanya berkaitan dengan persepsi warna..

Varieti

Pakar membezakan polikoria yang benar dan salah. Bentuk pertama dicirikan oleh pelanggaran penanda buku bola mata, dari mana bola mata terbentuk. Pada masa yang sama, murid tambahan mengekalkan reaksi mereka terhadap cahaya, walaupun ia sedikit berkurang. Ini disediakan oleh otot bulat. Polikoria benar adalah kejadian yang jarang berlaku..

Bentuk yang salah jauh lebih biasa. Perkembangannya berdasarkan penutupan murid yang tidak betul oleh membran. Akibatnya, lubang kelihatan serupa dengan murid. Selalunya, polikoria palsu berlaku dengan latar belakang penyakit genetik. Pada dasarnya, ia berlaku bersama dengan pekak, keterbelakangan mental, kecacatan tengkorak dan kerosakan organ dalaman.

Juga, anomali kongenital dan diperoleh. Pada dasarnya, polikoria benar dikaitkan dengan gangguan kongenital, dan salah - dengan yang diperoleh.

Komplikasi

Polycoria boleh menyebabkan perkembangan akibat berikut:

  • buta lengkap;
  • glaukoma;
  • amblyopia;
  • distrofi dan hakisan iris;
  • proses berjangkit dan keradangan (keratitis, konjungtivitis);
  • migrain okular;
  • bengkak kornea;
  • perubahan nekrotik ulseratif;
  • trauma psikologi.

Diagnostik dan rawatan

Diagnosis fenomena tersebut tidak menimbulkan kesulitan. Sekiranya doktor mendedahkan beberapa kecacatan kecil semasa pemeriksaan, maka analisis biomikroskopik dapat dilakukan untuk penjelasan..

Untuk membuat diagnosis, pakar oftalmologi mungkin perlu melakukan ujian berikut:

  • tindak balas murid terhadap cahaya. Dengan bentuk yang salah, tidak ada reaksi;
  • pemeriksaan ultrasound bola mata;
  • ujian dengan mydriatics. Pelebaran murid yang berterusan diperhatikan dengan polikoria sebenar;
  • tonometri akan memberikan maklumat mengenai tekanan intraokular dan membantu membezakan polikoria dari migrain okular;
  • visometri membolehkan anda melihat bagaimana pengurangan ketajaman visual.

Penting! Polikoria kongenital dapat dihilangkan pada kanak-kanak di bawah satu tahun dengan pembedahan.

Rawatan orang dewasa dengan bentuk anomali yang diperoleh termasuk menyingkirkan tidak hanya visual, tetapi juga ketidakselesaan psikologi. Pesakit biasanya diberi lensa gelap atau cermin mata.

Berkenaan dengan langkah pencegahan, sukar untuk mencegah penyakit ini disebabkan oleh pengaruh kecenderungan keturunan, faktor genetik dan gangguan dalam perkembangan intrauterin..

Wanita semasa mengandung dilarang mengambil alkohol dan lebih banyak lagi ubat-ubatan. Sekiranya anda bekerja di kemudahan pengeluaran, pastikan anda menggunakan peralatan pelindung yang diperlukan..

Jadi, walaupun kenyataan bahawa sebelumnya kehadiran dua orang murid dianggap sebagai tanda berbakat, anomali seperti itu boleh menyebabkan masalah psikologi yang serius. Polikoria kongenital boleh dikaitkan dengan gangguan perkembangan janin intrauterin, serta proses berjangkit. Kecacatan yang diperoleh boleh timbul selepas pembedahan sekiranya doktor menyalahgunakan sinaran laser.

Penyakit ini menyebabkan gangguan penglihatan dan menyebabkan kemerosotan tindak balas murid terhadap cahaya. Pada usia dini, pembedahan dilakukan untuk memperbaiki masalah ini. Orang dewasa adalah cermin mata dan lensa yang boleh membantu membuka kecacatan estetik.

Murid berganda: mitos atau anomali?

Pupula dupleks, atau murid berganda, adalah anomali yang dicatat dalam sumber sejarah bertulis. Sebagai contoh, salah seorang gabenor China, menurut catatan sejarah, mempunyai empat mata: dua iris pada setiap bola mata. Walau bagaimanapun, hari ini orang yang mengalami anomali seperti itu tidak bertemu. Mengapa?

Kebijaksanaan atau hubungan dengan syaitan?

Sebenarnya, fenomena murid berganda adalah mitos dan realiti pada masa yang sama. Tidak ada kes seperti itu yang didokumentasikan secara rasmi. Pada masa yang sama, murid berganda disebutkan pada zaman kuno. Khususnya, penulis Rom kuno Ovid menulis tentang orang yang mempunyai anomali seperti itu. Rujukan untuk penyimpangan serupa terdapat dalam tulisan abad pertengahan. Walaupun begitu, semua kes yang dijelaskan hanya tergambar dalam fiksyen. Tidak ada risalah perubatan yang serius mengenai orang yang mempunyai murid berganda..

Orang yang terkenal dengan anomali serupa adalah menteri China, Liu Chun. Dia hidup pada abad ke-10 SM dan, seperti yang dikatakan legenda, adalah pemilik murid berganda sejak lahir. Walaupun ada anomali, dia dapat melihat dengan sempurna. Di semua potret yang telah bertahan dan masih bertahan hingga hari ini, terdapat dua iris (diafragma mata nipis yang bergerak dengan lubang di tengah) dan dua murid di dalam mata Liu Chun. Ini adalah bagaimana pengukir Robert Ripley menggambarkannya. Hari ini, seorang tokoh menteri dengan empat cahaya mata lilin berdiri di Tussauds.

Di samping itu, sebutan orang yang mempunyai dua orang murid telah muncul di zaman moden. Sebagai contoh, akhbar Amerika pernah melaporkan pada Henry Hawne sebagai pengesahan mengenai anomali tersebut. Namun, "pesakit" itu tidak muncul dalam jurnal perubatan saintifik..

Sejarawan mencari penjelasan sederhana untuk penyataan fenomena aneh itu. Menurut para pakar, orang kuno menggunakan istilah tersebut dalam arti kiasan. Ternyata orang itu disebut "bermata empat" bukan kerana penyimpangan fizikal yang sebenar. Oleh itu, mereka menekankan kebijaksanaan atau hubungannya dengan kekuatan yang lebih tinggi.

Pada awal abad ke-20, sejarawan Kirby Smith mencadangkan bahawa orang yang mempunyai heterokromia mempunyai mata "berganda". Warna iris yang berbeza memberi kesan bahawa orang itu mempunyai dua mata yang berbeza. Sebagai tambahan, murid berganda itu bermaksud patologi sebenar. Contohnya, murid yang terlalu lebar atau kerosakan pada retina. Secara keseluruhan, murid berganda mempunyai sejarah yang kaya.

Sebagai peraturan, setan yang paling dahsyat memiliki mata seperti itu. Atau makhluk paling bijak. Dalam mitologi, anomali disebut "mata syaitan". Jadi, di kalangan orang Celt, mata seperti itu hanya terdapat pada makhluk yang sangat tidak menyenangkan. Katakanlah, pemimpin orang-orang gelap Fomorians - Balor yang perkasa. Raksasa yang mengerikan itu hanya mempunyai satu mata, namun, ada dua iris sekaligus. Balor dari mata ini dan melemparkan kilat, dan mengeluarkan kutukan. Dengan sekali pandang, dia membunuh seluruh gerombolan musuh. Di Panteon Celtic, Balor menggantikan syaitan. Ringkasnya, dia adalah antagonis utama kekuatan yang baik..

Tidaklah mengejutkan bahawa adalah kebiasaan untuk mengaitkan "mata syaitan" dengan orang jahat. Makhluk jahat dengan dua orang murid juga disebut oleh orang Yunani kuno. Khususnya, Pliny the Elder menulis mengenai biti - wanita dengan mata aneh yang terbunuh dengan pandangan. Oleh itu kepercayaan bahawa semua wanita dengan murid berganda membawa musibah. Tradisi ini dapat berjalan ke arah yang bertentangan. Jadi, mengenai isteri yang jahat dan jahat, mereka dengan mudah mengatakan bahawa mereka mempunyai "dua mata" atau membawa nasib buruk.

Dalam mitologi Slavia, dua pasang mata membenarkan roh, makhluk dan iblis melihat sifat ganda dunia. Maksudnya, untuk memerhatikan apa yang tidak diperhatikan oleh seseorang.

Pada masa yang sama, makhluk dengan "mata syaitan" bukan hanya jahat. Dalam mitologi Cina kuno, burung Chun-ming memiliki mata yang indah. Secara lahiriah, makhluk itu tampak seperti ayam jantan, tetapi memiliki suara burung phoenix. Murid berkembar itu menggambarkan intipati burung yang bijak. Chun-ming - penjaga "kejelasan ganda".

Penjelasan Perubatan

Dalam mitologi Korea, anomali terdapat pada penguasa naga Kim Suro. Ciri khas makhluk itu ialah ketinggian tiga meter, alis pelbagai warna dan murid berganda yang sama. Menurut mitologi Korea, Kim Suro adalah pemerintah yang baik dan bijaksana di negara ini "Great Karak". Adakah anomali masih fiksyen dan dongeng??

Dalam perubatan, ada penyakit sebenar yang disebut double pupil. Walaupun betul untuk mengatakan - polycoria. Tetapi penyimpangan tidak terlihat sama seperti dalam banyak foto yang dihasilkan oleh mesin pencari setelah pertanyaan "murid berganda". Dengan polikoria, lubang terbentuk di dalam satu iris, dan ia boleh mempunyai bentuk yang tidak rata. Walau bagaimanapun, iris tidak pernah dibahagikan kepada dua yang lengkap. Dalam oftalmologi, terdapat konsep "false polycoria", apabila murid tidak sepenuhnya terbahagi. Jambatan kecil kekal di antara lubang. Dalam kes ini, murid normal berubah menjadi "jam pasir".

Faktor utama perkembangan penyakit ini adalah kecenderungan genetik. Penyakit ini jarang berlaku pada orang dewasa. Kebanyakan bayi menghidapinya. Penyimpangan dikesan pada tahun pertama kehidupan. Terdapat hanya 35,000 orang dewasa berdaftar dengan polikoria di dunia. Pada masa dewasa, penyakit ini diprovokasi oleh perubahan patologi pada iris. Contohnya, disebabkan oleh atrofi iris. Dengan bertambahnya usia, penipisan yang teruk boleh menyebabkan polikoria. Selain itu, keradangan vaskular yang teruk - uveitis - juga merupakan penyebab pemisahan murid. Polycoria dijumpai bukan sahaja pada manusia tetapi juga pada haiwan. Penyakit dirawat mengikut kira-kira satu algoritma.

Seseorang dengan anomali seperti itu tidak kelihatan secara normal. Kedua-dua murid bertindak balas terhadap cahaya, tetapi kedua-dua murid tidak dapat dimampatkan sepenuhnya. Kerana polikoria, fotofobia sering terbentuk, kerana terlalu banyak cahaya memasuki retina. Penglihatan merosot secara tempatan. Maksudnya, seseorang tidak dapat melihat dengan baik hanya yang jatuh ke zon kawasan yang terjejas. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, cepat atau lambat, penglihatan secara keseluruhan akan menurun secara mendadak. Diplopia mungkin muncul, di mana seseorang melihat dua gambar objek yang sama sekaligus. Di samping itu, dengan polikoria, migrain yang teruk bermula. Oleh itu, tidak boleh dikatakan bahawa orang dengan "murid berganda" bergaul dengan kecacatan..

Tetapi polikoria boleh dirawat. Lebih-lebih lagi, perlu untuk memerangi penyakit ini seawal mungkin. Bagaimana merawat? Dengan sedikit pemisahan murid, lensa khas sudah mencukupi. Mereka membetulkan kecacatan. Dua murid penuh dalam satu iris memerlukan pembedahan. Selalunya dalam kes seperti itu, pembedahan iris dilakukan. Kecacatan dihilangkan tanpa membuka bola mata.

Pembetulan pembedahan terbuka adalah kaedah radikal. Dengan bantuan jahitan, doktor membentuk murid tunggal. Pembetulan seperti ini jarang berlaku untuk orang dewasa. Hasilnya dapat dicapai hanya pada mata yang tumbuh dan tidak berubah. Dalam kebanyakan kes, tidak ada gunanya beroperasi pada pesakit dewasa. Kemudian doktor menetapkan lensa untuk membetulkan ketajaman penglihatan. Polikoria kongenital tidak berbahaya. Tetapi yang dijangkiti boleh menyebabkan hilangnya bola mata, jika penyakit ini tidak dirawat.

Murid berganda

Murid adalah lubang bulat di tengah iris..

Fungsi utamanya adalah mengatur fluks cahaya yang memasuki retina, yang dilakukannya kerana kemampuannya untuk menguncup dan mengembang. Biasanya, seseorang mempunyai satu murid di setiap mata. Tetapi kadang-kadang terdapat anomali seperti murid berganda (pupula duplex) atau polycoria, apabila jumlah murid lebih dari dua. Penyakit ini dianggap sebagai salah satu varian koloboma (ketiadaan bahagian iris).

Varieti murid berganda

Bergantung pada masa berlakunya anomali, polikoria boleh menjadi:

  • Kongenital: peleburan iris yang tidak lengkap kerana pendedahan intrauterin terhadap faktor yang merosakkan;
  • Diperolehi: dari trauma dan nekrosis tisu atau pembedahan untuk membuang tumor iris;

Dalam kedua-dua kes, kehadiran murid berganda dapat diperhatikan hanya pada satu mata atau kedua-duanya..

  1. Polikoria yang benar: kedua-dua murid atau lebih dikendalikan oleh otot dan dapat bertindak balas terhadap cahaya dengan mengubah lebarnya;
  2. Polikoria palsu: hanya satu murid sebenar yang bertindak balas terhadap cahaya, ukuran yang lain tidak berubah;

Polikoria sejati biasanya merupakan anomali kongenital, sementara polikoria palsu diperoleh semasa hidup.

Gejala patologi

Murid berganda, fotonya sangat terkenal di Internet kerana penampilannya yang tidak biasa, selain kecacatan estetik, mungkin disertai dengan gejala lain. Sebagai contoh, ketidakselesaan visual yang berkaitan dengan ketidakupayaan untuk menghadkan jumlah cahaya yang jatuh di retina.

Sekiranya terdapat kecacatan bukan hanya pada iris, tetapi juga pada badan ciliated, akan terjadi pelanggaran tempat tinggal dan, sebagai akibatnya, penurunan ketajaman penglihatan. Selalunya pada pesakit dengan murid ganda kongenital, anomali lain pada perkembangan wajah (bibir sumbing, lelangit keras dan lembut) juga diperhatikan.

Pemeriksaan dan rawatan

Sebagai peraturan, diagnosis murid berlipat ganda tidak sukar. Pemeriksaan luaran cukup untuk mengesan anomali. Kadang-kadang biomikroskopi mata digunakan untuk mendaftarkan kecacatan membran yang lebih kecil dan tidak kelihatan secara luaran.

Rawatan untuk polikoria diperlukan jika menyebabkan kehilangan penglihatan progresif. Pada tahun pertama kehidupan anak, segera setelah pengesanan anomali, kecacatan dapat diatasi dengan pembedahan dengan menjahit iris atau kolagenoplasti. Pada usia yang lebih tua, untuk menghilangkan ketidakselesaan visual dan kompleks psikologi, pesakit menggunakan lensa berwarna atau cermin mata..

Bagaimana orang yang mempunyai banyak bukaan murid melihat?

Saya tidak mahu mengecewakan, tapi. Murid berganda (The Pupula duplex) adalah keanehan perubatan yang dicirikan oleh kehadiran dua orang murid dalam satu bola mata. Ini adalah bagaimana ia diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "murid berganda". Walaupun keadaan ini tidak dijelaskan dalam literatur perubatan, ada mitos mengenai Menteri Negara China Liu Ch'ung, 995 SM, yang diduga menderita masalah ini. Gambar Liu Chun ini dirancang oleh Robert Ripley sebagai sebahagian daripada projek "Percaya atau tidak", di mana dia mencipta semula peristiwa dan objek luar biasa. Koleksinya merangkumi lebih 20,000 gambar dan 30,000 artifak. Prestasi lilin keadaan luar biasa seseorang melengkapkan muzium lilin Louis Tussauds. Sebenarnya, tidak ada kes "murid berganda" dalam bidang perubatan. Namun, sebilangan orang mendakwa mereka melakukan pelanggaran ini dan menyiarkan foto yang diduga membuktikannya. Walau bagaimanapun, tidak semuanya buruk: Polycoria (Latin polycoria) adalah kecacatan kongenital mata yang jarang berlaku: kehadiran dua atau lebih bukaan pupil di iris. Polycoria terbahagi kepada benar dan salah. Prasyarat untuk berlakunya polikoria palsu adalah penutupan murid yang tidak rata oleh membran. Perbezaan antara polikoria benar dan polikoria palsu adalah bahawa, dengan yang terakhir, tidak ada reaksi terhadap cahaya dari murid tambahan. Dengan polikoria yang benar, reaksi hadir, walaupun lemah. Penyebab polikoria sebenarnya adalah anomali dalam perkembangan cawan optik. Biasanya, salah satu lubang lebih besar daripada yang lain. Bentuk lubang biasanya tidak bulat sepenuhnya. Kerana pelanggaran simetri, sfinkter murid tidak dapat berfungsi dengan baik, kerana reaksi mata terhadap cahaya lambat. Terdapat ketidakselesaan visual yang ketara. Ketajaman penglihatan mata yang cacat dikurangkan dengan ketara. Apabila bilangan murid lebih dari tiga dan ukurannya lebih dari 2 mm, pembedahan membuang kecacatan ditunjukkan pada tahun pertama kehidupan. Pada usia kemudian - tetapkan kanta lekap kosmetik dan optik.

kata-kata googled yang tidak asing bagi saya. baik dan crypt, lol

Berdasarkan apa yang ditulis, mereka hanya melihat yang utama. Murid tambahan sama sekali tidak melihat atau kurang.

Saya menyokong penceramah sebelumnya. Mana jawapannya?

Vasilisa, Imyarek, lepaskan sphingter anda, sebelum memberi komen: Terdapat ketidakselesaan visual yang jelas. Ketajaman penglihatan mata yang cacat dikurangkan dengan ketara.

Tidak bolehkah anda menjawab dengan normal? Adakah mereka buta atau melihat? Sekiranya mereka melihat bagaimana anda bercakap dengan rasa tidak selesa dan keparahan yang berkurang, maka anda mungkin boleh mengatakan bagaimana mata itu melihat, saya tidak tahu bagaimana melukis gambar atau membandingkan yang kanan dengan kiri sekurang-kurangnya sesuatu yang mungkin?

Eeeeee tidak sepatah kata pun tentang bagaimana mereka melihat. Cuma INFA dari wikipedia.

Dan ungkapan "ketajaman penglihatan mata yang cacat dikurangkan dengan ketara" tidak memberi anda apa-apa? Semua orang melihat kabur, defocused. Ambil gelas dari nenek anda, yang mempunyai gelas tebal itu, dan letakkan pada mata sihat anda, jika anda ingin menunjukkan gambaran kasar.

Jawapan jenis ini untuk TQ menjatuhkan bar perkhidmatan, tentu saja.

Mengenai bagaimana mereka melihat. Kawan-kawan saya, bagaimana anda melihat? Sebagai contoh, setiap daripada kita mempunyai titik buta yang disebut di mata. Nah, bagaimana anda tinggal bersamanya, betapa tidak selesanya apabila anda hampir mempunyai lubang di tengah gambar? Penglihatan persisian kami hampir hitam dan putih sepenuhnya. Tidakkah anda memperhatikannya? Sekiranya kita membuat gambaran tentang penglihatan orang yang sihat, maka itu akan menjadi tepi hitam dan putih dan lubang hitam di tengahnya. Maksudnya, kita dapat melukis gambar rajah, tetapi kita hanya melihatnya dengan gambarajah yang serupa. Terdapat juga pelanggaran kecil seperti nystagmus. Ini adalah ketika murid seseorang tidak bergerak dengan lancar dari kiri ke kanan, tetapi bergerak dengan cepat dan tersentak pendek. Orang dengan pelanggaran seperti itu juga tidak merasakan ini. Ketajaman visual mereka, tentu saja, sedikit berkurang kerana ini. Benar, jika mereka dilahirkan dengan penglihatan seperti itu, maka mereka juga tidak merasakannya. Ini adalah norma bagi mereka, penglihatan seperti itu selesa bagi mereka. Oleh itu, contoh dengan kacamata plus, mengenakan mata yang sihat, untuk memahami betapa buruknya melihatnya, tidak sepenuhnya betul. Seseorang dengan ketajaman penglihatan yang berkurang tidak melihat dunia sebagai kabur dan defocused. Saya pernah bertanya kepada seorang rakan bagaimana dia berjaya memandu kereta dengan penglihatan yang kurang baik. Di mana dia menyatakan bahawa pada waktu malam dia melihat bintang-bintang di langit yang berada pada jarak besar dari Bumi dan, oleh itu, kereta yang akan datang entah bagaimana akan melihat).

Kerana beberapa sebab, banyak orang percaya bahawa penglihatan adalah sesuatu yang objektif, kamera digital yang dapat ditarik keluar dari kepala dan ditunjukkan kepada yang lain. Sebenarnya, seseorang belajar melihat. Bayi belajar membandingkan bacaan penganalisis yang berbeza. Kami telah belajar menentukan jarak ke objek, membezakan wajah orang. Kita melihat wajah orang-orang dari bangsa kita lebih baik daripada wajah orang lain. Bagaimana perkara seperti ini, secara umum, dapat digambarkan secara skematik? Semua ini tidak diberikan dengan sendirinya. Bayi yang baru lahir hampir tidak melihat. Kemudian dia mula memperhatikan benda-benda terang yang besar. Dia belajar menjangkau mereka dengan tangannya, melemparkannya ke lantai dan mendengar dengan penuh minat akan apa yang akan berlaku. Anak menyesuaikan penglihatannya dengan dunia. Itulah sebabnya semuanya sangat subjektif, sebab itulah terdapat banyak ilusi visual. Kami tidak berminat dengan dunia seperti apa sebenarnya. Kita mempunyai sekumpulan sensasi dan kita perlu belajar untuk hidup dengannya.

Gospadiisuse, mengira kisah dongeng ini "Lihat - ditarik oleh pertarungan kita mengatur jalannya dalam diam.
Dan empat hantu terbakar di mata yang melihat ke luar

Murid berganda (pupula dupleks): apa itu

Terdapat tiga jenis klasifikasi polikoria: pada masa berlakunya, dengan jumlah lubang di iris, dengan kehadiran murid berfungsi.

Menjelang kejadian:

  1. 1. Kongenital - menampakkan diri pada bulan-bulan pertama kehidupan anak dan dikaitkan dengan gangguan perkembangan intrauterin alat mata.
  2. 2. Diperolehi - adalah hasil kesan traumatik pada bola mata dan boleh berlaku pada usia pesakit.
Jenis patologiPeneranganGambar
Dua orang murid dalam satu mataSelalunya, bilangan murid di setiap mata berbeza bagi orang yang mengalami kecacatan ini. Nampaknya hampir mustahil untuk memenuhi polikoria yang benar-benar simetri. Kehadiran dua orang murid dalam satu mata lebih biasa dan dalam kes ini kelihatan seperti dua ovular tidak teratur di dalam iris
Ramai murid dalam satu mataMurid berganda lebih kerap diwakili oleh sebilangan besar elemen berbentuk tidak tetap yang dipisahkan oleh jambatan nipis

Dengan kehadiran murid berfungsi:

  1. 1. Betul - dicirikan oleh kelengkapan fungsi semua murid mata. Ini dicapai kerana kehadiran masing-masing alat otot mereka sendiri, yang membolehkan mereka bertindak balas terhadap cahaya dengan mengubah diameter.
  2. 2. Palsu, atau pseudopolycoria - dicirikan oleh kehadiran sfinkter hanya dalam satu murid sekiranya tidak ada yang sama seperti yang lain. Penggandaan murid jenis ini lebih mudah dirawat secara pembedahan.

Penyebab polikoria sebenarnya selalu merupakan pelanggaran perkembangan embrio organ penglihatan. Pembezaannya berlaku pada pertumbuhan embrio 4-6 minggu. Dalam tempoh ini, tisu neuroectodermal terbentuk dari tisu mesenchymal, yang selanjutnya diubah menjadi lapisan iris, sfinkter (otot yang menyempit) dan dilator (otot yang mengendurkan) murid..

Di bawah pengaruh bahan teratogenik dan agen berjangkit, pembentukan struktur ini terganggu, yang membawa kepada kemunculan pelbagai kecacatan berlubang dan pemisahan rudimen otot, membentuk alat yang berfungsi pada setiap murid.

Pseudopolycoria diperoleh atau berkembang pada peringkat akhir pembentukan alat mata. Dalam kes yang terakhir, penyakit ini mungkin tidak muncul sehingga anak mencapai usia satu tahun. Ini disebabkan oleh pembebasan pupilary pada waktunya, yang menyebabkan pembentukan kecacatan iris berlubang.

Cara mendiagnosis dan merawat penyakit?

Adalah perlu untuk menangani penyakit seperti itu, dengan mempertimbangkan dua perkara. Yang pertama adalah menangani penyebab penampilan, dan yang kedua adalah untuk mengembalikan penglihatan menjadi normal. Perlu dilakukan diagnosis dengan betul menggunakan kaedah pemeriksaan berikut:

  • MRI;
  • penyelarasan;
  • ujian proserin;
  • ujian darah;
  • analisis persepsi warna;
  • ujian penutup.

Setelah mendapat gambaran umum mengenai perkembangan penyakit ini, rawatan dimulakan. Pada dasarnya, terdapat dua jenis menangani anomali: pembedahan atau rawatan terapeutik. Semasa terapi, sumber utama penyakit ini dihilangkan dan, sebagai akibatnya, penurunan gejala. Untuk melakukan ini, gunakan teknik pembetulan prismatik untuk murid dengan cermin mata. Akibat negatif dari terapi adalah penurunan penglihatan akut..

Dalam keadaan terburuk, apabila kaedah terapi rawatan tidak membantu, perlu campur tangan secara pembedahan. Semasa operasi, otot mata digerakkan. Dalam perubatan rakyat, sejumlah resipi disediakan berdasarkan pengukuhan bola mata dan otot kelopak mata, dan berdasarkan penggunaan dalaman campuran ramuan tertentu.

Dengan sedikit pemisahan murid, lensa khas sudah mencukupi. Mereka membetulkan kecacatan. Dua murid penuh dalam satu iris memerlukan pembedahan. Selalunya dalam kes seperti itu, pembedahan iris dilakukan. Kecacatan dihilangkan tanpa membuka bola mata. Pembetulan pembedahan terbuka adalah kaedah radikal.

Dengan bantuan jahitan, doktor membentuk murid tunggal. Pembetulan seperti ini jarang berlaku untuk orang dewasa. Hasilnya dapat dicapai hanya pada mata yang tumbuh dan tidak berubah. Dalam kebanyakan kes, tidak ada gunanya beroperasi pada pesakit dewasa. Kemudian doktor menetapkan lensa untuk membetulkan ketajaman penglihatan. Polikoria kongenital tidak berbahaya. Tetapi yang dijangkiti boleh menyebabkan hilangnya bola mata, jika penyakit ini tidak dirawat.

Rawatan

Kerana anomali sangat jarang berlaku, tidak ada protokol rawatan perubatan yang dikembangkan. Sekiranya penglihatan terganggu dengan latar belakang murid berganda yang terbentuk, pembedahan ditunjukkan, termasuk pembedahan plastik mata. Dalam kes lain, pembetulan penglihatan dapat dilakukan dengan menggunakan lensa atau cermin mata..

Dalam kebanyakan kes, anomali memerlukan pembetulan pembedahan. Walaupun terdapat sebilangan kecil operasi seperti itu, klinik oftalmologi mempunyai semua kemampuan untuk memberikan rawatan keadaan yang berkualiti tinggi..

Bolehkah ada 2 orang murid dalam satu mata, apakah penyakit ini?

Bagaimana ia menampakkan diri dan bagaimana kehadiran dua orang murid mempengaruhi penglihatan?

Keadaan anatomi mata ini dijelaskan dalam risalah perubatan kuno, ia disebut: Pupula duplex, atau "double pupil". Tidak ada penyakit seperti itu dalam perubatan, mereka menyebutnya sebagai keanehan perubatan dan dijelaskan dalam risalah kuno Cina mengenai seorang menteri. Mata seperti itu disebut "mata syaitan".

Pakar mata menolak kehadiran penyakit seperti itu. Tetapi, terdapat apa yang disebut polycoria, apabila terdapat 2 murid, seolah-olah tersekat, terdapat satu atau lebih murid di iris, mereka berbeza saiz dan bentuk - satu lubang lebih besar daripada yang lain, bentuknya tidak bulat, murid tidak dapat berfungsi dengan normal, reaksi terhadap cahaya, ketika murid menyempit, tidak mencukupi, ketajaman penglihatan menurun dengan mendadak. Rawatan: pembedahan, kanta lekap juga digunakan, termasuk yang meniru satu murid (lensa kosmetik). Ini adalah penyakit yang sangat jarang berlaku, didiagnosis pada masa bayi..

Dua murid dalam satu mata: apa yang menyebabkan anomali, varieti, komplikasi

Murid berganda, apakah patologi ini? Terdapat banyak sumber, termasuk sumber kuno, di mana terdapat maklumat bahawa orang-orang seperti itu bertemu dengan dua orang murid..

Tetapi sains perubatan menganggap fakta ini sebagai gangguan patologi pada retina atau perkembangan parasit, atau perubahan lain yang belum diterokai, yang menyebabkan keadaan seperti ini pada bola mata, yang menimbulkan ilusi murid kedua. Tetapi sains secara pasti menolak penemuan sebenar dua orang murid.

Kebenaran membuat sebutan mengenai penyakit seperti polikoria, iaitu kehadiran dua atau lebih murid yang menyatu menjadi satu. Patologi ini memberi kesan buruk kepada penglihatan, oleh itu, ia dihilangkan secara pembedahan walaupun pada awal kanak-kanak..

Lebih meluas adalah penyakit lain, yang dicirikan oleh penglihatan berganda dan disebut diplopia. Penyakit ini sering terjadi sebagai komplikasi bersamaan, tetapi juga boleh menjadi kongenital. Saya mesti mengatakan bahawa penglihatan berganda memberikan banyak sensasi yang tidak menyenangkan kepada seseorang. Tetapi perkara pertama yang pertama.

Diplopia, penerangan mengenai patologi

Penyimpangan ini mungkin muncul sejurus selepas kelahiran, iaitu kongenital dan tidak disertai oleh patologi mata yang lain.

Tetapi, sebagai peraturan, diplopia bukanlah penyakit bebas, tetapi berlaku bersama dengan gangguan fungsi visual yang lain..

Dengan sifat penyimpangan, jenis diplopia berikut dibezakan:

  • teropong, dicirikan oleh perubahan pada paksi visual sebelah mata, yang tidak membenarkan memaparkan gambar dengan betul;
  • monokular, dengan patologi seperti itu, apabila seseorang melihat objek dengan hanya satu mata, maka gambarnya muncul di dua titik retina;
  • lumpuh, berlaku dengan kelumpuhan otot oculomotor;
  • salib, jenis ini dicirikan oleh fakta bahawa gambar objek ditunjukkan sebagai gambar bersilang.

Punca utama diplopia

Juga, diplopia dapat berkembang akibat kerosakan mekanikal pada orbit mata, hematoma, tumor dengan pendarahan besar dalam struktur organ optik, yang menghalang pergerakan bola mata yang normal. Gambar berganda juga dapat muncul setelah trauma pada tengkorak, kerana saraf oculomotor dapat rusak.

Di samping itu, diplopia dapat berkembang dengan:

  • aneurisma arteri karotid dalaman, kerana mampatan saraf oculomotor berlaku;
  • diabetes mellitus;
  • penyakit berjangkit seperti tuberkulosis, rubella, gondok, difteria, tetanus, dan lain-lain;
  • tumor di dalam tengkorak yang memberi tekanan pada akar saraf;
  • penggunaan ubat untuk memerangi perubahan kulit yang berkaitan dengan usia (kedutan) - toksin botulinum;
  • mabuk alkohol atau perubatan;
  • botulisme;
  • thyrotoxicosis (edema otot oculomotor);
  • sklerosis berbilang;
  • campur tangan pembedahan pada otak;
  • psychoneuroses dan histeria.

Gejala utama diplopia

Gejala diplopia juga bergantung pada jenisnya. Sekiranya otot rektus rosak, maka penglihatan berganda selari diperhatikan, serong - gambar seolah-olah melayang di atas satu sama lain.

Mungkin juga terdapat penyimpangan ke arah yang berlawanan dari otot mata yang rosak atau bahkan kepala, sehingga seseorang berusaha untuk membetulkan gambar.

Apabila diplopia berlaku dengan latar belakang patologi berjangkit atau trauma, maka gejala lain dari penyakit utama bergabung dengan gambaran..

Diagnosis dan rawatan

Rawatan diplopia terdiri daripada dua aspek yang sama pentingnya. Yang pertama adalah mengenal pasti dan menghapuskan punca yang menyebabkan pelanggaran tersebut. Yang kedua adalah normalisasi penglihatan.

Untuk menentukan diagnosis yang tepat, pakar oftalmologi melakukan serangkaian kajian. Di samping itu, adalah mustahak untuk menjalani pemeriksaan oleh pakar lain, seperti pakar neurologi, ahli endokrinologi, pakar bedah saraf, pakar rheumatologi, ahli onkologi. Ini dilakukan untuk menentukan punca penyakit..

Berkenaan dengan penyelidikan, yang berikut dilakukan:

  • ujian darah untuk menentukan tahap glukosa;
  • MRI;
  • ujian penutup;
  • ujian proserin;
  • strabometri;
  • penyelarasan;
  • kajian mengenai persepsi warna, ketajaman visual, pembiasan, dll..

Semua diagnostik di atas diperlukan untuk mendapatkan gambaran umum mengenai penyakit ini, penyebabnya dan kemungkinan komplikasi.

Menurut hasil penyelidikan, rawatan yang diperlukan ditetapkan. Ia terdiri daripada dua jenis: terapi dan pembedahan.

Kaedah rawatan terapi terdiri daripada menghilangkan penyebabnya dan membetulkan penglihatan, yang mengurangkan gejala diplopia. Untuk melakukan ini, gunakan teknik pembetulan prismatik khas menggunakan cermin mata khas. Walau bagaimanapun, ini memberi kesan negatif terhadap ketajaman penglihatan, jadi kaedah ini tidak digunakan untuk merawat kanak-kanak..

Dianjurkan juga untuk melakukan senaman khas untuk menguatkan tisu mata dan meningkatkan penglihatan. Latihan dapat dilakukan secara bebas secara bebas setelah menjalani latihan pendek oleh pakar oftalmologi. Dengan cara ini, diplopia separa dapat diperbetulkan..

Terdapat latihan gimnastik untuk jenis penyakit lain, tetapi ia mesti dilakukan di bawah pengawasan dan dengan bantuan pakar oftalmologi..

Sekiranya gejala diplopia - hantu gambar - tidak dapat diperbaiki secara terapeutik, maka pembedahan ditetapkan. Ini terdiri daripada kemerosotan otot mata (pergerakan) atau reseksi (pengecutan).

Ubat tradisional juga mempunyai sejumlah resipi untuk merebus dan tingtur yang menguatkan otot mata dan mengembalikan fungsinya. Namun, penggunaannya hanya dapat dilakukan setelah berunding dengan doktor yang hadir..

Anomali dalam perkembangan mata

Anomali dalam perkembangan mata adalah keturunan organ atau penglihatan kongenital, yang menyebabkan salah susunan struktur individu dan bola mata secara keseluruhan. Dicirikan oleh perubahan ukuran bola mata, hingga tidak lengkapnya, perkembangan kornea, iris, vitreous, lensa dan bahagian mata yang lain. Patologi disertai dengan penurunan penglihatan, sering digabungkan dengan malformasi lain. Diagnosis berdasarkan tanda-tanda klinikal, oftalmoskopi dan biomikroskopi mata. Rawatan kelainan pada perkembangan mata bertujuan untuk memperbaiki penglihatan dan kemungkinan pemeliharaan bahagian mata yang terkena. Terapi penyakit yang mendasari juga dijalankan.

Anomali perkembangan mata secara agregat adalah perkara biasa. Banyak kecacatan sistemik dimanifestasikan secara klinikal oleh pelbagai kecacatan organ penglihatan. Perkaitan tinggi kumpulan patologi ini dalam pediatrik dikaitkan dengan peranan penglihatan yang sangat besar dalam kehidupan seharian, terutama sejak lahir..

Pada masa yang sama, bahagian utama anomali dalam pengembangan mata memerlukan pembetulan yang panjang dan kompleks, yang sering menyebabkan hanya pemulihan sebahagian fungsi visual. Di samping itu, sebahagian besar kecacatan memerlukan penggunaan kaedah rawatan pembedahan yang mahal dan berteknologi tinggi..

Pada masa akan datang, kanak-kanak seperti ini hampir selalu mempunyai kumpulan kecacatan dan petunjuk untuk pendidikan khas di rumah..

Anomali dalam perkembangan mata

Kemungkinan pewarisan dalam autosomal dominan, jenis resesif autosomal, pewarisan berkaitan X. Terdapat juga malformasi kongenital mata yang berlaku di bawah pengaruh faktor teratogenik pada trimester pertama kehamilan.

Pada embryogenesis 2-5 minggu, organ penglihatan diletakkan, pendedahan kepada radiasi, alkohol, nikotin, ubat-ubatan dan ubat-ubatan haram dalam tempoh ini menyebabkan pelanggaran pembentukan mata yang betul. Jangkitan intrauterin juga menyebabkan kecacatan kelahiran organ penglihatan.

Kurang biasa, kelainan terbentuk sebagai sebahagian daripada sindrom kromosom, misalnya, dengan sindrom Down.

Patologi boleh mempengaruhi mata secara keseluruhan, atau boleh menjadi pelanggaran peletakan membran individu dan struktur organ penglihatan. Anomali dalam perkembangan mata secara keseluruhan ditunjukkan oleh perubahan ukurannya.

Selalunya kita bercakap mengenai mikrofthalmos dari pelbagai peringkat hingga ketiadaan bola mata sepenuhnya (anophthalmos). Mata yang terkena secara visual lebih kecil, mikrofthalmos dua hala mungkin.

Cryptophthalmos juga dijumpai, yang merupakan kelainan pada kelopak mata, yang tumbuh sebahagian atau sepenuhnya bersama dengan kornea. Anomali kasar seperti ini pada perkembangan mata dapat dilihat sebaik sahaja dilahirkan..

Kecacatan secara berasingan boleh mempengaruhi kornea, iris, lensa atau bahagian bola mata yang lain. Seorang pakar pediatrik dan pakar oftalmologi pediatrik dapat melihat adanya anomali perkembangan. Patologi iris kongenital dicirikan oleh kekurangan atau ketiadaannya (aniridia), kehadiran colobus atau kecacatan bulat menyerupai murid (polikoria).

Anomali lensa dan retina mungkin tidak kelihatan secara visual dan hanya didiagnosis pada masa pemeriksaan. Semua anomali dalam perkembangan mata dicirikan oleh penurunan penglihatan dengan keparahan yang berbeza-beza. Atas sebab ini, bayi mungkin tidak bertindak balas terhadap cahaya dan lain-lain..

Kecacatan sering digabungkan dengan kecacatan tengkorak muka yang lain, serta displasia tulang, keterbelakangan mental dan penyakit lain.

Diagnosis awal mungkin sudah ada di hospital. Anomali kasar dalam pengembangan mata, seperti yang telah disebutkan, terlihat pada pemeriksaan pertama, diagnosisnya tidak diragukan lagi. Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi di hospital juga wajib dilakukan untuk semua bayi yang baru lahir. Ophthalmoscopy membolehkan anda mengenal pasti kelainan pada pengembangan iris, lensa.

Biomikroskopi mata sering diperlukan untuk mengesahkan diagnosis - pemeriksaan dengan lampu celah. Kajian ini memungkinkan untuk mengesan kecacatan kecil yang dapat dilewatkan dengan oftalmoskopi konvensional.

Contohnya, dengan cara ini anda dapat melihat dislokasi dan subluksasi lensa, biasanya dikaitkan dengan penyakit pada tisu penghubung (sindrom Marfan), akibatnya otot lensa tidak dapat menyimpannya pada kedudukan yang betul..

Taktik menguruskan pesakit bergantung pada jenis kecacatan, kemungkinan memulihkan fungsi penglihatan yang hilang, serta pada usia anak dan faktor lain. Sekiranya terdapat anomali bola mata, rangsangan pertumbuhan orbit dengan bantuan implan khas ditunjukkan.

Di masa depan, operasi untuk menanamkan mata tiruan dapat dilakukan. Untuk meningkatkan penglihatan, semua pesakit menjalani terapi pleoptik, yang merangsang pengembangan kawasan yang terjejas.

Secara umum, terapi bertujuan untuk meningkatkan penyesuaian pesakit, kerana penganalisis visual dianggap sebagai sumber maklumat utama dari dunia luar..

Rawatan pembedahan merangkumi operasi seperti penggantian lensa sekiranya berlaku katarak kongenital, intervensi kornea dan prosedur bedah mikro yang lain. Pembetulan penglihatan juga dilakukan dengan cermin mata dan kanta lekap.

Dengan kurang berkembangnya iris atau ketiadaan sepenuhnya, lensa khas ditunjukkan yang menjalankan fungsi iris. Oleh kerana kelainan pada perkembangan mata sering digabungkan dengan kecacatan lain, mereka memerlukan pembetulan pembedahan, dan juga rawatan penyakit yang mendasari..

Banyak gangguan metabolik kongenital, misalnya, mucopolysaccharidoses, adalah penyebab kelainan okular, rawatan dengan enzim dalam kes seperti ini juga meningkatkan prognosis organ penglihatan.

Kecacatan kasar sukar dibetulkan. Dengan anophthalmos unilateral, penglihatan pada mata kedua biasanya berkurang. Kaedah terapi Pleoptic hanya mempunyai kesan kecil, kualiti hidup bertambah baik hanya selepas implantasi mata. Walau bagaimanapun, walaupun dalam kes ini, kecacatan tidak dapat dielakkan..

Selain itu, kelainan pada perkembangan mata jarang dijumpai secara terpisah, yang juga memberi kesan negatif pada prognosis. Pencegahan terdiri daripada mengecualikan kesan faktor teratogenik pada peringkat awal kehamilan.

Perancangan kehamilan dan kaunseling genetik diperlukan sekiranya berlaku penyakit keturunan pada ibu bapa dan saudara-mara yang lain.

Murid berganda: mitos atau kenyataan?

Pupula duplex dianggap sebagai gangguan yang jarang berlaku di mana seseorang mempunyai dua iris dan dua murid dalam satu mata. Tetapi adakah gangguan ini nyata atau hanya mitos?

Frasa Pupula duplex, yang diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "murid ganda", pertama kali disebut oleh Ovid, serta penulis kuno lain yang menyebutnya sebagai "mata syaitan".

Makna "pupula duplex" dalam literatur adalah topik kontroversi, kerana ini dapat berarti gangguan perubatan dan juga makna simbolik.

Penyakit dupleks pupula - murid berganda (foto)

Menteri Negara China Liu Ch'ung dianggap sebagai salah satu contoh seseorang yang mempunyai "murid berganda". Tokoh lilinnya ada di Ripley Museum di London. Patung itu berkata:

"Percaya atau tidak! Liu Chun dilahirkan dengan dua orang murid dalam satu mata. Walaupun mengalami anomali, dia menjadi gabenor Provinsi Shanxi di China dan Menteri Negara pada tahun 995 Masihi..

Walaupun gangguan Liu Chong sangat jarang berlaku, kes orang bermata empat yang lain telah dilaporkan dalam sains perubatan..

Pada tahun 1931, Robert Ripley secara peribadi bertemu dengan seorang lelaki bermata dua, Henry Hawn, dari Kentucky Mills. ".

Sebenarnya, tidak ada kes murid berganda yang didokumentasikan atau nyata dalam bidang perubatan. Namun, sebilangan orang mendakwa bahawa mereka melakukan pelanggaran ini dan menerbitkan foto yang diduga membuktikannya..

Walaupun foto-foto ini mungkin mengejutkan anda, kemungkinan besar gambar tersebut palsu..

Teknologi baru mengubah warna mata selama-lamanya

Kecacatan mata

Sebenarnya, terdapat anomali seperti "polycoria", apabila terdapat dua murid di iris, dan ia kelihatan seperti ini:

Dengan pelanggaran ini, terdapat beberapa lubang di iris. Di polikoria sebenarnya, terdapat banyak murid, yang masing-masing mempunyai sfinkter yang boleh menguncup.

Dalam kebanyakan kes, pseudopolycoria berlaku, di mana hanya satu murid yang benar dengan sfinkter yang berfungsi - otot yang mengontrak murid.

Terdapat juga kecacatan penglihatan lain yang boleh menimbulkan ilusi pelbagai murid. Contohnya, heterokromia, di mana irisnya berbeza.

Atau, misalnya, koloboma - kecacatan kelahiran di mana lubang di iris muncul. Orang dengan koloboma juga buta.

Proptosis - keadaan di mana bola mata melambung dengan kuat.

10 penyakit mata yang tidak biasa yang boleh berlaku kepada sesiapa sahaja

Kita semua prihatin terhadap kesihatan paru-paru, jantung atau hati, tetapi hanya sedikit orang yang memikirkan kesihatan mata sebelum timbul masalah. Penglihatan kita boleh terkena penyakit aneh yang menyebabkan mata kita menjadi luar biasa. Kami menjemput anda untuk membiasakan diri dengan penyakit mata yang paling luar biasa.

Sindrom mata kucing

Sindrom Mata Kucing adalah gangguan kromosom yang jarang berlaku. Ia kongenital dan tidak dapat dirawat. Sindrom ini dinamakan kerana gejala ketika beberapa tisu hilang dari mata, yang menyebabkan murid menjadi sempit dan tinggal di dalam iris. Perlu diingat bahawa gejala ini tidak diperhatikan pada semua orang dengan sindrom mata kucing..

Sindrom ini juga mempengaruhi tulang, jantung dan buah pinggang. Selain itu, orang dengan sindrom mata kucing sering mengalami kecacatan mental atau hiperaktif ringan..

Penyakit ini mudah dikesan pada peringkat awal, disertai dengan kelambatan pertumbuhan yang ketara.

Mustahil untuk menghilangkan sindrom sepenuhnya, namun, berkat rawatan individu, keparahan gejala dapat dikurangkan dengan ketara dan penglihatan bertambah baik.

Kelumpuhan mata

Sekiranya berlaku penyakit ini, mata kehilangan semua fungsi motorik dan deria. Ini adalah keadaan mata yang agak biasa yang menampakkan diri melalui pelbagai gejala. Antaranya ialah penyakit arteri periferal, diabetes mellitus, edema hipofisis, dan masalah dengan sistem kardiovaskular..

Kelumpuhan mata boleh disebabkan oleh sindrom Kearns-Sayre, yang mengumpulkan pigmen di belakang bola mata dan disertai dengan penyakit jantung. Juga, sindrom ini boleh menyebabkan kejang dan pekak, yang muncul semasa remaja. Dalam beberapa kes, kelumpuhan mata disebabkan oleh sindrom Moebius, yang melumpuhkan seluruh wajah..

Rawatan untuk lumpuh mata secara langsung bergantung pada penyakit yang menyebabkan keadaannya. Sekiranya anda dapat menyingkirkannya, kelumpuhan juga akan surut..

Omong-omong, laman web kami thebiggest.ru mempunyai artikel yang sangat menarik mengenai mata terbesar di dunia. Di dalamnya anda akan mengetahui perwakilan dunia binatang mana yang memiliki mata yang sangat besar, dan juga melihat foto beberapa selebriti "bermata besar".

Kuda nil

Keadaan dan bukannya penyakit perubatan, kuda nil boleh berlaku pada sesiapa sahaja.

Dalam keadaan ini, apabila cahaya memasuki mata, murid-murid secara bergantian akan menyempit dan melebar dalam jangka masa sehingga mata terbiasa dengan persekitaran baru yang lebih cerah..

Pada prinsipnya, ini adalah reaksi murid yang normal, dan jika ia tidak berlaku dalam keadaan tertentu, ini mungkin merupakan tanda kelainan perubatan..

Tetapi jika hippus terjadi di lingkungan normal dan cahaya normal, itu mungkin disebabkan oleh beberapa sebab, termasuk neurosifilis, meningitis, dan bahkan sklerosis berganda. Ia juga boleh dikaitkan dengan tumor otak, sirosis, dan kegagalan buah pinggang.

Ketumbuhan pada mata

Pembengkakan mata biasanya muncul di belakang bola mata, menyebabkan rasa tidak selesa. Terdapat juga kes tumor "frontal" yang disebut dermoid limbal. Hampir semua tumor seperti itu jinak dan tidak disertai dengan masalah penglihatan, kerana jarang mempengaruhi bahagian tengah kornea..

Doktor yang pernah mengalami dermoid limbal (rata-rata seorang doktor, menghadapi 1-2 kes tumor mata ini dalam keseluruhan latihan perubatan), berpendapat bahawa pesakit sering tidak memerlukan campur tangan pembedahan, kerana tumor tidak menyebabkan ketidakselesaan, kecuali astigmatisme yang berlaku di paru-paru bentuk.

Dalam kes yang sangat jarang berlaku, dermoid limbal menghasilkan tulang rawan, pertumbuhan rambut, dan bahkan kelenjar peluh. Seorang pesakit dari Iran, yang ingin tetap tidak disebutkan namanya, menjalani pembedahan untuk menghilangkan tumor mata, ketika rambut mulai muncul darinya.

Herpes oftalmik

Herpes okular atau okular sering disebabkan oleh virus varicella-zoster atau herpes simplex jenis 1. Tidak seperti herpes genital, herpes oftalmik tidak menular secara seksual.

Perlu diperhatikan bahawa selama hidup mereka, kebanyakan orang terdedah kepada beberapa bentuk herpes, bahkan tanpa memperhatikan gejalanya. Herpes okular dirasakan sebagai kesakitan atau kelopak mata yang berdenyut.

Penyakit ini biasanya hilang dalam masa seminggu, dan berlakunya kemerahan pada mata, migrain dan kepekaan fotosensitif.

Dalam beberapa kes, virus boleh menyerang kornea, mengakibatkan gejala yang lebih kompleks. Jarang sekali, herpes boleh merebak ke bola mata, menyebabkan hilangnya penglihatan sementara.

Mata merah pada orang albino

Albinisme adalah keadaan yang disebabkan oleh jumlah melanin yang tidak mencukupi. Pigmen ini bertanggungjawab untuk warna rambut dan kulit. Dengan kekurangan melanin, warna mata juga berubah, yang boleh berwarna merah jambu atau merah. Oleh kerana albino menderita kekurangan pigmen, mata mereka tidak boleh merah..

Iris yang berubah warna menjadi begitu lut sinar sehingga saluran darah di belakangnya menembus, mewujudkan rona kemerahan. Kekurangan melanin disertai dengan penurunan kecekapan retina dalam menyerap cahaya. Oleh kerana itu, albino menderita fotofobia, reaksi tidak selesa atau menyakitkan terhadap cahaya yang boleh merosakkan mata..

Albinisme juga melambatkan perkembangan mata, disertai dengan astigmatisme dan masalah penglihatan yang lain.

Bintang di mata

Seorang lelaki dari Austria, yang mendapat pukulan teruk di muka, pergi ke doktor selepas 9 bulan dengan aduan penglihatan kabur. Semasa pemeriksaan, doktor menemui katarak di mata pesakit dalam bentuk bintang yang ideal. Selalunya, katarak terbentuk selepas pukulan ke mata.

Dalam kes ini, kesannya boleh mengganggu struktur lensa, menjadikannya kabur di beberapa tempat. Bentuk katarak yang tidak biasa dalam kes ini hanyalah kebetulan. Untuk rawatan katarak, doktor Austria menggunakan gelombang bunyi yang mematahkannya.

Setelah prosedur itu, lensa itu dikeluarkan, dan lensa buatan "dipasang" di soket mata.

Kes katarak berbentuk bintang yang lebih serius berlaku di California pada tahun 2004.

Semasa bekerja, juruelektrik secara tidak sengaja menyentuh wayar telanjang dengan bahunya, yang membawa 14,000 volt ke seluruh tubuhnya, juga memukul saraf optik. Dari kekuatan pukulan dan kejutan, katarak "bintang" muncul di matanya.

Walaupun doktor membuang katarak, kerosakan sarafnya sangat besar sehingga lelaki itu dibiarkan dengan penglihatan yang terhad seumur hidup..

Heterokromia

Semua orang tahu bahawa istilah heterochromia bermaksud perbezaan warna mata seseorang. Orang menyebutnya tidak setuju. Dalam kebanyakan kes, heterokromia diwarisi, tetapi ia juga boleh diperoleh setelah dilahirkan. Heterokromia jinak, walaupun kadang-kadang boleh menjadi salah satu gejala penyakit yang mendasari - sindrom Waardenburg.

Manifestasi heterokromia mungkin sedikit berbeza, kerana tidak dalam semua kes seseorang harus menghadapi mata dengan warna yang berbeza.

Sebilangan orang mempunyai dua warna yang berbeza di dalam satu mata, misalnya, dalam kasus heterokromia sektoral, seseorang mungkin memiliki dua mata biru, tetapi seperempat iris mungkin mempunyai warna coklat atau kemerahan.

Jenis perselisihan ketiga adalah heterokromia pusat, di mana cincin dengan warna yang berbeza terbentuk di sekitar murid..

Polikoria

Polycoria sejati adalah salah satu perkara yang paling jarang berlaku pada mata anda..

Kerana hanya beberapa kes kecacatan yang direkodkan, doktor masih tidak mengetahui punca kejadiannya. Orang dengan polikoria benar mempunyai dua atau lebih murid dalam satu mata.

Murid-murid berada di iris yang sama, tetapi mempunyai sfinkternya sendiri, dan dapat berfungsi secara bebas antara satu sama lain.

Kecacatan yang lebih biasa adalah polycoria palsu. Orang yang mengalami fenomena ini biasanya mempunyai dua hingga tiga orang murid. Walau bagaimanapun, tidak seperti polikoria yang benar, dengan murid palsu tidak aktif, dan hanya lubang di iris, tanpa sfinkter.

Seorang wanita di Massachusetts mempunyai lima orang murid dengan satu mata yang tidak menyebabkan banyak ketidakselesaan atau masalah penglihatan, selain sedikit ketidaknyamanan dalam cahaya yang terlalu terang..

Selain sedikit penglihatan, polikoria tidak menjejaskan fungsi mata secara serius..

Hemolacria

Sepatutnya salah satu keadaan perubatan yang paling mengejutkan, hemolacria lebih dikenali sebagai darah menangis. Kira-kira 10 tahun yang lalu, remaja Calvino Inman mendapati bahawa matanya berdarah.

Dengan andaian dia meninggal, Calvino pergi ke hospital, di mana dia menjalani tomografi, MRI dan ultrasound. Tidak ada prosedur yang menunjukkan terdapat kelainan pada dirinya..

Sehingga hari ini, doktor belum sepenuhnya memahami sebab pendarahan mata dalam proses menangis di Calvino Inman.

Seorang pesakit lain, Michael Spann, mengalami sakit kepala yang teruk dan pendarahan dari mata, mulut, dan hidungnya. Sejak itu, dia mengalami "serangan" hemolacria sekurang-kurangnya sekali seminggu. Ini sangat mempengaruhi kehidupan Spann yang lebih jauh. Menurut lelaki itu, dia dipecat dari banyak pekerjaan kerana pendarahan dari matanya. Menariknya, Spann, seperti Inman dari Tennessee.

Dalam kajian tahun 2004, doktor melihat empat kanak-kanak dengan hemolacria yang akhirnya menyingkirkan diagnosis tanpa rawatan. Sebab untuk perkembangan penyakit di Spann dan Inman tidak diketahui, namun, Spann sudah pulih - pada awal keadaan yang ditemui, dia menangis darah sekurang-kurangnya 3 kali sehari.

Murid berganda (dupula murid): foto

Murid adalah lubang bulat di tengah iris..

  • Varieti murid berganda
  • Gejala patologi
  • Pemeriksaan dan rawatan

Fungsi utamanya adalah mengatur fluks cahaya yang memasuki retina, yang dilakukannya kerana kemampuannya untuk menguncup dan mengembang. Biasanya, seseorang mempunyai satu murid di setiap mata..

Tetapi kadang-kadang terdapat anomali seperti murid berganda (pupula duplex) atau polycoria, apabila jumlah murid lebih dari dua. Penyakit ini dianggap sebagai salah satu varian koloboma (ketiadaan bahagian iris).

Varieti murid berganda

Bergantung pada masa berlakunya anomali, polikoria boleh menjadi:

  • Kongenital: peleburan iris yang tidak lengkap kerana pendedahan intrauterin terhadap faktor yang merosakkan;
  • Diperolehi: dari trauma dan nekrosis tisu atau pembedahan untuk membuang tumor iris;

Dalam kedua-dua kes, kehadiran murid berganda dapat diperhatikan hanya pada satu mata atau kedua-duanya..

  1. Polikoria yang benar: kedua-dua murid atau lebih dikendalikan oleh otot dan dapat bertindak balas terhadap cahaya dengan mengubah lebarnya;
  2. Polikoria palsu: hanya satu murid sebenar yang bertindak balas terhadap cahaya, ukuran yang lain tidak berubah;

Polikoria sejati biasanya merupakan anomali kongenital, sementara polikoria palsu diperoleh semasa hidup.

Gejala patologi

Murid berganda, fotonya sangat terkenal di Internet kerana penampilannya yang tidak biasa, selain kecacatan estetik, mungkin disertai dengan gejala lain. Sebagai contoh, ketidakselesaan visual yang berkaitan dengan ketidakupayaan untuk menghadkan jumlah cahaya yang jatuh di retina.

Sekiranya terdapat kecacatan bukan hanya pada iris, tetapi juga pada badan ciliated, akan terjadi pelanggaran tempat tinggal dan, sebagai akibatnya, penurunan ketajaman penglihatan. Selalunya pada pesakit dengan murid ganda kongenital, anomali lain pada perkembangan wajah (bibir sumbing, lelangit keras dan lembut) juga diperhatikan.

Pemeriksaan dan rawatan

Sebagai peraturan, diagnosis murid berlipat ganda tidak sukar. Pemeriksaan luaran cukup untuk mengesan anomali. Kadang-kadang biomikroskopi mata digunakan untuk mendaftarkan kecacatan membran yang lebih kecil dan tidak kelihatan secara luaran.

Rawatan untuk polikoria diperlukan jika menyebabkan kehilangan penglihatan progresif.

Pada tahun pertama kehidupan anak, segera setelah anomali dikesan, kecacatan dapat diatasi dengan pembedahan dengan menjahit iris atau dengan kolagenoplasti.

Pada usia yang lebih tua, untuk menghilangkan ketidakselesaan visual dan kompleks psikologi, pesakit menggunakan lensa berwarna atau cermin mata..

Patologi: murid berganda dan kaedah pembetulannya

Dengan diplopia, mata manusia melihat objek sebagai bercabang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa paksi visual salah satu bola mata menyimpang pada titik akhir penganalisis visual yang terletak di anore lobus oksipital otak. Akibatnya, fokus gambar objek di mana pandangan diarahkan tidak jatuh pada fovea pusat retina, tetapi di bahagian lain.

Pupula dupleks, atau pada orang biasa, gangguan "murid berganda" menyebabkan fakta bahawa gambar dilihat oleh batang bawah, sementara gambar itu saling tumpang tindih pada sudut yang berbeza. Dengan sendirinya, penyakit diplopia tidak terbentuk sebagai penyakit bebas. Gangguan ini bertindak sebagai sindrom, yang membincangkan kelainan yang lebih serius pada tubuh manusia..

Punca diplopia mata

Murid berganda berlaku akibat penyakit yang, dalam satu atau lain cara, mempengaruhi fungsi motor mata. Item boleh berganda kerana beberapa sebab:

  • jangkitan yang dipindahkan dalam bentuk difteria, rubella, beguk, tetanus;
  • akibat kecederaan kepala yang diterima;
  • jangkitan meningitis dari jenis tuberkulosis;
  • sklerosis berbilang;
  • neoplasma dalam bentuk tumor di kepala;
  • disfungsi endokrin kelenjar tiroid, diabetes mellitus;
  • dinding arteri karotid diluaskan.

Juga, penyebab diplopia terletak pada trauma ke orbit mata atau keadaan ketika saraf dimampatkan dan kecacatan batang otak terbentuk..

Dalam kehidupan seharian, mabuk alkohol yang teruk atau suntikan berat Botex semasa prosedur kosmetik boleh menyebabkan diplopia..

Sekiranya operasi dilakukan untuk menyembuhkan retina, strabismus atau katarak, maka gambar berganda adalah komplikasi.

Varieti diplopia

Ciri utama klasifikasi diplopia adalah kenyataan yang menunjukkan sama ada satu mata terjejas atau kedua-duanya. Bergantung pada ini, ia berlaku:

  1. Diplopia monokular - sangat jarang berlaku, hanya satu mata yang terkena. Anomali dapat terjadi akibat kecederaan mata yang menyebabkan terlepasnya iris, munculnya sepasang murid palsu, atau subluksasi lensa. Dalam bentuk penyakit ini, menutup mata yang sihat tidak membawa kepada fakta bahawa organ yang terkena melihat objek tidak terbahagi.
  2. Diplopia binokular - berlaku dengan kerap dan berkembang akibat kerosakan otot untuk pergerakan mata, proses patologi pada tisu yang mengelilingi mata, patologi sistem saraf. Jenis penyakit ini dibahagikan kepada patologi motorik, campuran, sensori, sementara atau kekal, orbital dan lain-lain..

Sebagai tambahan kepada jenis gangguan ini, pakar oftalmologi juga membezakan:

  1. Penampilan lumpuh - disebabkan oleh kelumpuhan otot bola mata.
  2. Pandangan silang - penyakit ini menyebabkan ketidakselesaan maksimum pada pesakit, kerana mata di sebelah kiri tidak dapat memusatkan perhatian pada gambar di sebelah kanan, dan mata di sebelah kiri pada objek di sebelah kanan.

Gejala menunjukkan diplopia

Lokasi gambar objek bercabang dipengaruhi oleh mana otot mata telah kehilangan fungsinya. Sekiranya otot-otot serong terganggu, gambar-gambar ketika melihatnya ditumpangkan satu sama lain.

Sekiranya fungsi otot rektum terganggu, maka gambar bercabang dilihat selari antara satu sama lain.

Mereka dapat terletak pada sudut, dapat dipindahkan secara mendatar atau menegak, mempunyai kesan warna yang berbeza dalam bentuk kecerahan dan kontras.

Gejala diplopia dapat dinyatakan:

  • Penglihatan berganda untuk masa yang lama.
  • Dalam kebiasaan memiringkan kepala ke sisi untuk meningkatkan kejelasan gambar.
  • Strabismus, yang boleh terang dan tidak kelihatan. Dalam kes ini, satu murid tidak bergerak, yang kedua dialihkan ke hidung..
  • Kehilangan orientasi dan rasa pening.
  • Kesan terhadap prestasi manusia.

Kaedah untuk mengesan diplopia

Seorang pesakit yang meminta pertolongan pada tanda pertama dua orang murid dalam satu mata sekaligus memberitahu pakar oftalmologi secara terperinci apa gejala yang dia alami, apa yang terjadi sebelum kejadian mereka. Selepas itu, doktor meneruskan kaedah diagnostik yang dipilih..

  1. Pemeriksaan mata untuk mengenal pasti kecacatan. Doktor menggunakan lampu alkali untuk pemeriksaan visual.
  2. Dadah yang disebut Proserin diperkenalkan, yang membantu menentukan kelemahan otot mata, mengurangkan keparahan bifurkasi.
  3. Ujian darah tidak termasuk atau mengesahkan diabetes.
  4. Sekiranya diplopia disebabkan oleh strabismus, maka doktor menentukan pekali penyimpangan dari paksi mata.
  5. Tomografi, ultrasound mata dan MRI otak dilakukan untuk mengesan kecederaan kepala tersembunyi, pembentukan tumor atau pendarahan.

Setelah menjalankan semua prosedur diagnostik dan menentukan penyebab kemunculan murid berganda, pesakit boleh diberi perundingan tambahan dengan pakar neurologi, psikiatri, ahli onkologi dan doktor lain..

Bagaimana murid berganda dilayan

Diplopia binokular dan monokular dirawat hari ini berdasarkan penyebab utama gangguan tersebut. Dengan kata lain, terapi ditetapkan bergantung kepada penyakit yang menyebabkan murid berganda..

Diplopia binokular boleh dirawat dengan cara berikut:

  • prisma khas dilekatkan pada cermin mata untuk jangka masa sehingga beberapa bulan;
  • jika otot yang bertanggungjawab mengawal pergerakan mata menjadi lemah, maka saya terpaksa menyuntik toksin botulinum ke dalamnya. Selepas itu, otot itu sendiri tidak kehilangan kemampuan untuk menjalankan fungsinya, yang dipindahkan ke otot yang lebih kuat. Hasil daripada kaedah ini, pembelahan gambar hilang;
  • campur tangan pembedahan;
  • jika semua kaedah sebelumnya tidak berkesan, lensa dikeluarkan, menggantikannya dengan implan. Ini adalah prosedur memasukkan lensa intraokular yang sangat serius yang tidak dapat dipulihkan. Sekiranya terdapat kecacatan atau komplikasi, penglihatan pesakit akan terganggu.

Diplopia monokular dirawat dengan cara berikut:

  • sekiranya kelengkungan kornea, pembetulan dilakukan dengan lensa atau cermin mata (pembetulan prismatik);
  • dengan pembedahan katarak dilakukan.

Kaedah alternatif untuk merawat murid berganda

Diplopia boleh dirawat dengan ubat-ubatan rakyat hanya dengan kebenaran doktor yang hadir dan digabungkan dengan terapi utama. Pilihan yang sangat baik untuk menguatkan alat mata adalah gimnastik sederhana mengikut kaedah Dr. Bates:

  1. Pandangan dialihkan ke arah atas / bawah dan kanan / kiri, sambil memerhatikan urutan dan menahan pada setiap titik kedudukan mata yang tidak bergerak selama beberapa saat.
  2. Pergerakan mata dalam bulatan.
  3. Pergerakan sepanjang kontur segi empat sama atau segi empat tepat.

Dianjurkan untuk melakukan komplek setiap hari, dengan duduk di kerusi dalam keadaan tenang. Anda boleh melakukan latihan dengan mata anda dalam keadaan terbuka dan tertutup..

Sebagai tambahan kepada latihan, warna akar valerian dan daun lavender yang dihancurkan, yang dicampurkan dalam jumlah yang sama, akan membantu mengatasi gangguan tersebut. 1 sudu besar herba dituangkan dalam 200 ml. wain putih dan biarkan selama 3 hari di tempat yang gelap. Dalam kes ini, pada setiap malam setiap hari, penyelesaiannya digoncang untuk mengelakkan pembentukan endapan. Anda perlu mengambil produk dalam 1 sudu besar. sejam sebelum makan.

Merebus lavender, pudina, blueberry dan calendula juga mempunyai kesan yang baik..

Langkah pencegahan

Untuk mengurangkan risiko murid berganda, anda harus segera mendapatkan bantuan yang berkelayakan dari doktor. Juga disarankan untuk berhenti minum alkohol dan merokok..

Anda perlu ingat tentang berjalan-jalan setiap hari di udara segar, mengambil vitamin dan gaya hidup aktif.

Murid berganda di mata (dupula pupula): sebab penyimpangan, seperti yang dilihat oleh orang seperti itu

Murid berganda (polikoria) adalah patologi yang agak jarang berlaku dan kurang difahami. Biasanya, setiap orang hanya mempunyai satu murid di mata, yang memancarkan cahaya ke bahagian bola mata yang dalam..

Orang dengan polikoria mempunyai sehingga 6-8 struktur sedemikian dalam satu mata..

Kecacatan penglihatan ini memberi kesan yang signifikan terhadap kualiti hidup pesakit ini, merosakkan ketajaman penglihatan dan membawa ketidakselesaan estetik..

Penerangan

Double pupil (pupula duplex) adalah patologi oftalmik di mana dua atau lebih lubang terletak di iris.

Penyakit ini sangat jarang berlaku. Jumlah orang yang menderita polikoria tidak melebihi 40 ribu orang. Selalunya, keadaan ini dikesan walaupun pada tahun pertama kehidupan kanak-kanak, tetapi terdapat kes-kes untuk memperoleh patologi seperti itu.

Tidak ada keunikan penyebaran murid berganda berdasarkan jantina dan geografi: kecacatan ini dapat menampakkan dirinya pada anak dari mana-mana bangsa atau jantina.

Terdapat tiga jenis klasifikasi polikoria: pada masa berlakunya, dengan jumlah lubang di iris, dengan kehadiran murid berfungsi.

Menjelang kejadian:

  1. Kongenital - menampakkan diri pada bulan-bulan pertama kehidupan anak dan dikaitkan dengan pelanggaran perkembangan intrauterin alat mata.
  2. Diperolehi - adalah hasil kesan traumatik pada bola mata dan boleh berlaku pada usia pesakit.

Dengan bilangan lubang:

Jenis patologiPeneranganGambar
Dua orang murid dalam satu mataSelalunya, bilangan murid di setiap mata berbeza bagi orang yang mengalami kecacatan ini. Nampaknya hampir mustahil untuk memenuhi polikoria yang benar-benar simetri. Kehadiran dua orang murid dalam satu mata lebih biasa dan dalam kes ini kelihatan seperti dua ovular tidak teratur di dalam iris
Ramai murid dalam satu mataMurid berganda lebih kerap diwakili oleh sebilangan besar elemen berbentuk tidak tetap yang dipisahkan oleh jambatan nipis

Dengan kehadiran murid berfungsi:

  1. Benar - dicirikan oleh kelengkapan fungsi semua murid mata. Ini dicapai kerana kehadiran masing-masing alat otot mereka sendiri, yang membolehkan mereka bertindak balas terhadap cahaya dengan mengubah diameter.
  2. Salah, atau pseudopolycoria, dicirikan oleh kehadiran sfinkter hanya dalam satu murid sekiranya tidak ada yang sama seperti yang lain. Penggandaan murid jenis ini lebih mudah dirawat secara pembedahan.

Mekanisme pengembangan polikoria benar dan palsu adalah berbeza.

Penyebab polikoria sebenarnya selalu merupakan pelanggaran perkembangan embrio organ penglihatan. Pembezaannya berlaku pada pertumbuhan embrio 4-6 minggu. Dalam tempoh ini, tisu neuroectodermal terbentuk dari tisu mesenchymal, yang selanjutnya diubah menjadi lapisan iris, sfinkter (otot yang menyempit) dan dilator (otot yang mengendurkan) murid..

Di bawah pengaruh bahan teratogenik dan agen berjangkit, pembentukan struktur ini terganggu, yang membawa kepada kemunculan pelbagai kecacatan berlubang dan pemisahan rudimen otot, membentuk alat yang berfungsi pada setiap murid.

Pseudopolycoria diperoleh atau berkembang pada peringkat akhir pembentukan alat mata. Dalam kes terakhir, penyakit itu mungkin tidak muncul sehingga anak berusia satu tahun..

Ini disebabkan oleh pencabutan membran pupil yang tidak tepat waktu, yang menyebabkan pembentukan kecacatan iris berlubang. Alat otot dalam kes ini hanya berfungsi untuk satu murid dan tidak dapat memastikan fungsi bukaan lain..

Ini membawa kepada kemerosotan penglihatan dan persepsi warna yang ketara..

Sebab-sebabnya

Etiologi polikoria masih belum difahami dengan baik. Ini disebabkan oleh sebilangan kecil pesakit dan kesukaran kajian massa penyakit ini. Terdapat beberapa teori utama untuk perkembangan murid berganda:

Jenis polikoriaSebab-sebabnyaMekanisme pembangunan
KongenitalPendedahan kepada faktor teratogenik (alkohol, ubat-ubatan, sinaran pengion)Kesan toksik dan merosakkan pada sel cawan optik pada 4-6 minggu perkembangan intrauterin
Koloboma iris (pemisahan bahagian organ penglihatan)Semasa janin tumbuh, koloboma dapat menutup sebahagiannya, membentuk satu 'pupus pupil' tunggal atau banyak kecil
Jangkitan intrauterinSekiranya seorang wanita hamil mempunyai penyakit seperti rubella, herpes zoster dan toxoplasmosis, kemungkinan pembezaan struktur intraokular dapat terganggu oleh agen penyebab penyakit ini.
Sindrom Axenfeld-RiegerHipoplasia kongenital iris menyebabkan penipisannya dan pembentukan beberapa lubang di dalamnya
DibeliIatrogeniBerlaku selepas campur tangan laser pembedahan pada iris kerana dos pendedahan laser yang berlebihan oleh pakar oftalmologi
KecederaanKecederaan mata yang menembusi menghancurkan struktur bola mata, yang membawa kepada polikoria palsu
Sindrom endotelel IridocornealSalah satu varian glaukoma, yang membawa kepada atrofi membran mata, penipisan dan pembelahan mereka

Gejala

Gejala penyakit ini dikaitkan dengan kesukaran untuk melihat cahaya pada mata yang terkena. Gejala penyakit ini paling ketara dengan polikoria palsu, kerana dalam kes ini tidak semua murid dapat bertindak balas dengan penyempitan cahaya.

Murid berganda pada manusia: bolehkah ini berlaku

Bolehkah seseorang mempunyai dua orang cahaya mata? Tidak ada satu pun kes yang didokumentasikan secara rasmi oleh ubat. Walaupun begitu, sumber sejarah mengandungi maklumat mengenai anomali yang serupa..

Mitos Mata Iblis

Salah satu yang pertama menyebut fenomena yang dikenali sebagai dupula pupula, mungkin, adalah pengarang Rom terkenal Ovid. Pada zaman kuno dan Abad Pertengahan, segala sesuatu yang tidak biasa menyebabkan ketakutan dan ketakutan di kalangan orang, oleh itu, orang-orang menyebut anomali murid berganda itu "mata syaitan".

Banyak pengarang kuno menulis tentang orang atau makhluk dengan "mata ganda" yang mempunyai keupayaan untuk memberi kesan ajaib negatif kepada orang lain.

Oleh itu, dalam buku Pliny the Elder "Sejarah Alam" dikatakan: "Di Scythia, wanita akan dilahirkan, yang disebut" Biti ". Mereka telah masuk
mata dengan murid berganda dan merosakkan pandangan jika mereka kelihatan marah ".

Seorang pengarang Rom yang terkenal, Cicero, berpendapat bahawa wanita dengan murid berganda tidak senang..

Contoh dari sejarah

Salah satu tokoh sejarah yang nyata dengan murid berganda, menurut sumbernya, adalah menteri China, Liu Chun, yang hidup pada abad ke-10 SM. Dia digelar lelaki "bermata dua" kerana dia mempunyai dua iris di setiap matanya. Beginilah rupa menteri dalam potret. Tepat dalam bentuk ini digambarkan oleh pemahat Robert Ripley, membuat sosok lilin Liu Chun sebagai sebahagian daripada projek "Percaya atau tidak". Hari ini, patung tersebut dapat dikagumi di Louis Tussauds Museum di Copenhagen. Ngomong-ngomong, mungkin, Liu Chun begitu berjaya dalam kariernya, kerana pada zamannya ada kepercayaan bahawa orang yang memiliki "dua pasang mata" dapat membedakan kebohongan dari kebenaran.

Selain itu, pada tahun 1931, akhbar melaporkan tentang penduduk Kentucky bernama Henry Hawn yang mempunyai "mata dua".

Orang "bermata empat" tidak wujud?

Namun, doktor meragui bahawa fenomena "murid berganda" benar-benar berlaku.

Oleh itu, penyelidik Kirby Smith menerbitkan karya "Pupula Duplex" pada tahun 1902, di mana dia menyarankan bahawa ungkapan "murid berganda" pada zaman kuno tidak digunakan secara harfiah, tetapi secara kiasan. Sebagai contoh, orang dengan mata yang berbeza warna boleh disebut itu..

Bagaimanapun, kebetulan seseorang mempunyai satu mata, misalnya, coklat, dan biru yang lain. Ini bukan fenomena yang kerap, tetapi masih biasa, yang dalam perubatan rasmi disebut heterokromia..

Seorang rakan sekerja dan kontemporari Kirby Smith, Walton Brooks McDaniel, pada gilirannya, percaya bahawa oleh "murid berganda" pada masa lalu boleh bererti patologi dilatasi murid atau cacat retina. Sekiranya anda melihat seseorang yang mempunyai kekurangan seperti itu, maka dari sudut mungkin memang kelihatan bahawa dia tidak mempunyai satu, tetapi dua orang murid. Tetapi ini hanya khayalan.

Doktor moden dengan tegas membantah teori kewujudan iris berganda. Namun, mereka menyebutkan kecacatan mata yang disebut polycoria..

Ini adalah patologi kongenital di mana satu atau bahkan beberapa bukaan pupil terdapat di iris mata..

Tetapi mereka tidak boleh dianggap sebagai murid yang lengkap, kerana dalam kebanyakan kes hanya satu dari mereka yang mempunyai sfinkter - otot yang mengontrak murid.

Polycoria bukan sekadar kecacatan estetik. Oleh kerana dalam penyakit ini, bukaan murid-murid mempunyai bentuk yang tidak simetri, otot yang bertanggungjawab terhadap penyempitan murid sebagai tindak balas terhadap cahaya biasanya tidak dapat menguncup. Ini menyebabkan rasa tidak selesa di mata dan penurunan ketajaman penglihatan..

Sekiranya kanak-kanak dilahirkan dengan kecacatan seperti itu, maka pembedahan disarankan sudah dilakukan pada tahun pertama kehidupan. Benar, campur tangan ditunjukkan hanya dalam kes di mana terdapat lebih dari dua bukaan pupil dan diameternya melebihi 2 milimeter..

Pada usia yang lebih tua, kecacatan itu diperbetulkan dengan kanta lekap optik.

Mesej Murid berganda pada manusia: bolehkah ini pertama kali muncul di Smart.

Anomali lensa

Kecacatan lensa boleh mempunyai manifestasi yang berbeza. Sebarang perubahan pada bentuk, ukuran dan penyetempatan lensa menyebabkan pelanggaran fungsinya. Ia akan menyentuh anomali seperti: aphakia, bifakia, lensa coloboma, lentiglobus, lenticonus, microfakia, spherophakia, lensa ektopia. Katarak kongenital dipertimbangkan secara berasingan.

Keabnormalan pembentukan lensa

Aphakia kongenital adalah anomali yang jarang berlaku dan wujud dalam dua bentuk.

  • Aphakia kongenital primer dicirikan oleh ketiadaan lensa kerana tidak berkembang sama sekali. Ia disertai oleh aplasia bahagian anterior mata.
  • Aphakia kongenital sekunder adalah keadaan di mana lensa berkembang hingga tahap tertentu dan kemudian terserap. Ia disebabkan oleh keradangan intrauterin atau pecahnya kapsul lensa secara spontan. Di kawasan murid dalam kes seperti itu, terdapat sisa-sisa pembentukan kapsul dan tisu penghubung..

Juga mungkin lensa yang dikembangkan secara tidak normal jatuh melalui perforasi kornea (sebelum atau semasa melahirkan).

Bifakia adalah lensa berganda. Asalnya dikaitkan dengan kelewatan perkembangan terbalik kapal kapsul-pupillary..

Keabnormalan saiz lensa

Microfakia - penurunan saiz lensa. Sebagai anomali bebas jarang diperhatikan.

Dalam kes seperti itu, lesi bersifat dua hala, lebih sering digabungkan dengan mikrofthalmos, pemeliharaan kantung vaskular lensa, megalocornea, tanda-tanda distrofi mesodermal.

Selalunya, glaukoma kongenital dijumpai, penyebabnya adalah perkembangan struktur segmen anterior mata yang kurang berkembang. Lebih kerap, glaukoma berkembang di kemudian hari akibat daripada oklusi murid.

Oleh kerana kelengkungan ciliary yang kurang berkembang, lensa mungkin tergelincir (subluksasi dan kelonggaran ke arah badan vitreous). Pengaburan lensa juga mungkin.

Penyebab mikrofakia adalah kelewatan pengembangan lensa pada bulan 5-6 perkembangan intrauterin, iaitu pada saat lensa kecil dan berbentuk bulat. Atas sebab ini, mikrofakia digabungkan dengan spherophakia..

Secara klinikal, ini ditunjukkan oleh rabun tinggi dengan pembetulan penglihatan yang tidak lengkap..

Lensa bulat kecil, digantung pada filamen ligamen bulat yang lemah dan lemah, mempunyai pergerakan yang jauh lebih besar daripada biasa.

Ia boleh dimasukkan ke dalam lumen murid dan menyebabkan blok pupil dengan peningkatan tekanan intraokular dan kesakitan yang mendadak. Untuk membebaskan lensa, anda perlu mengembangkan murid secara perubatan.

Spherophakia adalah bentuk lensa sfera. Ia disertai oleh mikrofakia. Apabila lensa seperti itu memasuki bukaan pupilari, lensa terkehel ke ruang anterior, yang membawa kepada glaukoma.

Anomali lensa

Lenticonus anterior (lentiglobus) adalah anomali lensa, yang dicirikan oleh penonjolan kon atau sfera permukaan anterior atau posterior yang terakhir.

Dengan lenticonus anterior, permukaan anterior lensa berbentuk kerucut atau sfera (lenticoglobus). Keadaan ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak lelaki dan biasanya satu-satunya kelainan. Selalunya, kekalahan itu bersifat dua hala.

Punca penyakit tidak diketahui. Amat jarang bahawa anomali diwarisi secara autosomal secara resesif. Lenticonus anterior dijelaskan dalam nefritis hemoragik keluarga (sindrom Alport).

Dalam kes ini, spherophakia, katarak anterior dan / atau katarak kortikal posterior kadang-kadang dapat dikesan.

Pemeriksaan mikroskopik menentukan penipisan kapsul anterior lensa, penurunan jumlah sel epitelium dan penonjolan lapisan anterior korteksnya. Jisim homogen dinyatakan di bawah kapsul anterior. Asal lenticonus anterior dikaitkan dengan tali yang tidak normal pada vesikel lensa dari ektoderm luaran atau keterbelakangan radas cirdary ciliary.

Lenticonus posterior (lentiglobus) dicirikan oleh adanya lonjakan sfera permukaan posterior lensa. Penyakit ini lebih kerap berlaku pada wanita kerana kelainan mata tunggal. Kekalahan biasanya sepihak.

Penyebab penyakit ini tidak diketahui, walaupun sebilangan pengarang menunjukkan bahawa anomali berlaku akibat pecahnya kapsul posterior lensa dari daya tarikan badan vitreous yang disatu dengan lensa atau saluran embrio.

Yang lain percaya bahawa patologi berkembang akibat percambahan sel epitelium yang tidak normal yang terletak di bawah kapsul posterior lensa, disertai dengan pembentukan serat lensa.

Kadang-kadang lenticonus posterior terdapat dalam sindrom Love.

Secara mikroskopik, penipisan kapsul posterior lensa dinyatakan. Kulit kayu melonjak secara posterior dan sering terjadi perubahan patologi pada inti lensa. Selain itu, sel-sel yang menyerupai epitel ciliary yang berpigmen atau tidak berpigmen dapat dilihat di kawasan kelainan..

Lenticonus dalaman adalah anomali yang sangat jarang dicirikan oleh kelengkungan normal permukaan posterior lensa. Anomali dikurangkan menjadi perubahan kelengkungan inti lensa (penonjolan posterior). Pada masa yang sama, gentian yang berubah menjadi keruh.

Lens coloboma - takik di tepi dalaman bawah atau bawah lensa, disebabkan oleh anomali dalam perkembangan proses badan silia dan ketiadaan filamen pada ciliary girdle.

Akibatnya, ubah bentuk khatulistiwa lensa berlaku, mensimulasikan koloboma. Saiz dan bentuk koloboma berbeza. Koloboma berganda dijelaskan (terletak di meridian yang berbeza).

Selalunya (30%) lensa mendung.

Kecacatan digabungkan dengan mikrofthalmia, koloboma atipikal iris, corectopia, membran pupillary, kista kongenital badan ciliary, koloboma chorioretinal. Kombinasi anomali di atas menunjukkan pelanggaran perkembangan derivatif ectodermal mata pada bulan ke-4 perkembangan embrio.

Anomali lensa

Ektopia lensa (kongenital)

Terdapat tiga jenis ektopik:

  • anomali terpencil;
  • dalam kombinasi dengan ektopia murid atau anomali lain dalam perkembangan struktur mata;
  • sebahagian daripada sistemik, terutamanya mesodermal, anomali.

Dengan ektopia sederhana, alat girdle ciliary tidak ada atau lemah dinyatakan di sisi yang bertentangan dengan anjakan. Dalam kes ini, lensa lebih berbentuk bulat, dengan kecenderungan perkembangan keadaan ini..

Lensa ektopik biasanya telus. Kadang kala koloboma dan kelegapan gentian lensa ditentukan. Sekiranya perpindahan lensa ke ruang anterior mata, glaukoma sekunder mungkin timbul..

Detasmen retina jarang berlaku sebagai komplikasi.

Negeri disebarkan secara dominan. Jenis pusaka resesif autosomal juga mungkin berlaku. Anomali perkembangan mata yang paling biasa dalam kombinasi dengan ektopia lensa adalah anjakan murid ke arah yang bertentangan..

Dengan lesi sistemik, digabungkan dengan ektopia lensa, adalah mungkin untuk mengenal pasti pesakit sama ada sindrom Marfan atau sindrom Marchesani.

Kurang biasa, ektopia dijumpai pada kulit hiperelastik (sindrom Ehlers-Danlos) berbanding dengan kerdil, polydactyly, oxycephaly, penyakit Krauson, kecacatan Spengel, atau sindrom Sturge-Weber.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Glaukoma